Toon posts:

[LINUX] Nadelen linux (als vervanger van Windows desktop)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:10

Gerco

Professional Newbie

twan1: Je zoekt waarschijnlijk de driver "forcedeth", dat is een cleanroom implementatie van een driver voor de geintegreerde netwerkkaart op nForce 2/3(/4?) chipsets. Het is een standaard onderdeel van de kernel sinds 2.6.5, je moet waarschijnlijk alleen de module inladen. Als je distro die niet meegeleverd heeft, zul je die zelf moeten compileren helaas.

NVidia is de laatste tijd goed bezig met driver support voor linux, ze hebben nu goede drivers voor de videokaarten en ze werken soms mee aan de chipset drivers (ze hebben met gigabit support in forcedeth geholpen bijvoorbeeld).

[ Voor 23% gewijzigd door Gerco op 27-05-2005 16:55 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• slazh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:10

slazh

Here To Stay

medendo schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:37:
Mijn favoriete windows programma is Newsleecher. Nu draai ik een dualboot met SuSE op m'n workstation maar zit dus bijna nooit meer in SuSE. Puur omdat Newsleecher zowat 24/7 draait.

Om toch dat malle windows de deur uit te schoppen ben ik op zoek naar een vervanger voor Newsleecher: Klibido. .NZB support onder linux :)
Iemand hier al ervaring mee?
Ik ga hem van de week testen op desktop (SuSE) en 1 van m'n servers (FreeBSD 5.4)
Mocht het positief zijn, dan exit windows en alles hier op Free -en Open BSD :)

linkje: http://klibido.sourceforge.net/#_download
Als het puur om NZB bestanden gaat, kan ik NZBPerl aanbevelen.
Werkt erg lekker, en de developer geeft ook snel antwoorden op je vragen / bugreports.

Het enige nadeel van dat ik kan bedenken bij Linux is dat het gros van de mensen zich er iets heel bizars van voorstellen. Zo denkt bijvoorbeeld mijn vader dat het een produkt is dat bij langa na niet af is, en heb ik mensen in de vriendenkring die denken dat het alleen maar console werk is.
Nu is dit natuurlijk geen directnadeel in de zin van soft-/hardware die niet werkt, maar wel imo wel een nadel voor de groei van Linux op de desktop.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DeMoN schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 10:28:
Helemaal mee eens. Precies ook mijn punt.
Ik ben helemaal linux freak en ik kan me kapot ergeren aan de vele kortzichtige Windows gebruikers die op deze manier misschien onwetend Linux keer op keer flamen.

Bijv: "Linux teh suxx0r! Je kan er amper op gamen :/ "
Als iemand dat zegt, dan zeg ik : "Klopt".
En die vind jij vergelijkbaar met het enorme aanbod aan grote en professionele windows-games?
Sorted @ rating.
Allemaal gratis en vele OpenGL 3D games die ook echt leuk en mooi zijn, ga het eens bekijken.
Ze zijn vast best leuk, maar als een gemiddelde scholier wil gamen, dan wil hij dezelfde stoere games spelen die z'n klasgenoten spelen op windows bakken. Niet die gratis linux spelletjes, die toch vaak een stuk beperkter zijn.
Ondertussen werkt Debian mijn Gnome menu's en alles bij en kan ik het netjes onder 'Games' vinden.
Tsja, voor iemand die niets gewend is kwa spellen, zijn de linux spelletjes inderdaad prima. Ik zelf heb er ook genoeg aan :). Maarja, ik kom niet veel verder dan gtetrinet :P

Maar als er iemand van een jaar of 16 naar mij toe komt, en vraagt of hij linux zou moeten gaan gebruiken, dan zeg ik : "Game je veel?" Als ze ja zeggen; dan raad ik ze af om linux te gaan gebruiken.

En ik weet ook wel dat het totaal niet de schuld van de opensource community is, maar als gamingplatform ís windows gewoon een stuk geschikter :)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Ik wil alleen maar laten zien dat Linux een geschikt OS is om op te gamen. Dat niet alle nieuwe commerciele games erop draaien ligt aan de gamemakers.
En ik weet ook wel dat het totaal niet de schuld van de opensource community is, maar als gamingplatform ís windows gewoon een stuk geschikter :)
Nee dus, Linux is minstens net zo geschikt als Windows om op te gamen.

Als ze The Sims voor Linux zouden uitbrengen zal het minstens zo goed als op Windows draaien.

Ik geef toe, 'linux niet geschikt voor gaming, of wel" kan je natuurlijk op 2 manieren opvatten, maar ik hoop dat je wel snapt wat ik ermee bedoel.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• bitrain
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 09:26
Kopete weigert sinds drie dagen in te loggen op MSN, "password incorrect", wat natuurlijk niet zo is. Heb nu maar Gaim geinstalleerd.
Dit komt doordat MS het msn protocol heeft veranderd, als je de nieuwste versie van subversion plukt werkt alles weer, of even wachten (1 weekje ofzo) totdat de kde 3.4.1 uit is.

Ik gebruik FC3 nu al een tijdje (sinds hij uit is) en yum (het update systeem) werkt ook heel gemakkelijk, het lost zelf dependencies op en kan ook je hele systeem updaten.(je kan ook apt-get gebruiken op FC3, maar ik heb nog geen problemen gehad met yum, zie ook www.fedorafaq.org)

[ Voor 35% gewijzigd door blaataaps op 27-05-2005 21:05 . Reden: de afkorting van MicroSoft is MS. ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:32

Cyphax

Moderator LNX
DeMoN schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:23:
Nee dus, Linux is minstens net zo geschikt als Windows om op te gamen.

Als ze The Sims voor Linux zouden uitbrengen zal het minstens zo goed als op Windows draaien.

Ik geef toe, 'linux niet geschikt voor gaming, of wel" kan je natuurlijk op 2 manieren opvatten, maar ik hoop dat je wel snapt wat ik ermee bedoel.
Ik denk dat je het ook niet op moet vatten zoals je het nu op lijkt te vatten. Ik denk dat eamelink bedoelt dat als je nu moet kiezen tussen Windows of Linux als je veel gamed, je praktisch gezien beter Windows kunt kiezen vanwege het aanbod. Maar met een Linux OS kun je uiteraard minstens net zo goed gamen als met Windows. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

• Aapzak
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Ik ben geen Linux guru, maar wel een OS hopper. Ik heb een aantal distro's gezien en heb een paar favorieten.

Dat iedereen weg is van Debian vind ik logisch, het package systeem is echt ontzettend goed. Zoeken in je beschikbare packages is ongelovelijk snel bijv. Ik heb geen idee waarom dat in Gentoo zo langzaam werkt. maargoed, ik dwaal af.

Ik heb jaren Debian gebruikt maar ben sinds een jaar over op Gentoo. Gentoo is echt de meest geweldige distro die ik heb gezien/gebruikt. Je moet wel handig omgaan met je compile momenten anders zit je soms lang te wachten (gewoon 's nachts je updates doen) , maar toch klopt alles eraan.
Neem bijv. de documentatie, de installatiehandleiding is erg goed. Het is mij gelukt om mijn systeem helemaal van scratch op te bouwen, het begint met het compilen van de compiler :)
Het is allemaal goed te doen en als je er niet uitkomt is er nog een geweldig forum met ontzettend veel hulpvaardige mensen. ELK probleem wat ik ooit heb gehad stond al op dat forum en is adekwaad :) opgelost.

Gentoo bied je de mogelijkheid je systeem van top tot teen in te richten naar jouw smaak. Wil je geen arts? dan zal er ook nooit arts support in je packages worden gebouwd, elk pakket kan je helemaal naar eigen smaak inrichten. Je zelf gebakken binaries zijn niet alleen kleiner, je kan ze ook nog specifiek voor jouw proc bakken, ook dat zou theoretische snelheidswinst op moeten leveren.
Op snelle systemen zal je er niet zoveel van merken, maar op de PIII-766 op mijn werk is het verschil in snelheid tussen Debian (wel 2.4 kernel) en Gentoo erg groot. Ik denk dat de grootste winst zit in het weglaten van functionaliteit die je toch niet wilt, dus xmms zonder arts bijv.

FreeBSD vind ik ook waanzinnig mooi, zelfde idee, veel controle over je systeem enzo. De afgelopen maanden heb ik echter wat dingen in mijn systeem met de 'Gentoo manier' opgelost en ben totaal verkocht door de schoonheid van Gentoo. Anders zou ik nu misschien naar FreeBSD hoppen.

nu 3x raden wat ik vind wat je moet installeren ....

PSN ID: Aapzak

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Aapzak schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 21:32:
Ik ben geen Linux guru, maar wel een OS hopper. Ik heb een aantal distro's gezien en heb een paar favorieten.

Dat iedereen weg is van Debian vind ik logisch, het package systeem is echt ontzettend goed. Zoeken in je beschikbare packages is ongelovelijk snel bijv. Ik heb geen idee waarom dat in Gentoo zo langzaam werkt. maargoed, ik dwaal af.

Ik heb jaren Debian gebruikt maar ben sinds een jaar over op Gentoo. Gentoo is echt de meest geweldige distro die ik heb gezien/gebruikt. Je moet wel handig omgaan met je compile momenten anders zit je soms lang te wachten (gewoon 's nachts je updates doen) , maar toch klopt alles eraan.
Neem bijv. de documentatie, de installatiehandleiding is erg goed. Het is mij gelukt om mijn systeem helemaal van scratch op te bouwen, het begint met het compilen van de compiler :)
Het is allemaal goed te doen en als je er niet uitkomt is er nog een geweldig forum met ontzettend veel hulpvaardige mensen. ELK probleem wat ik ooit heb gehad stond al op dat forum en is adekwaad :) opgelost.

Gentoo bied je de mogelijkheid je systeem van top tot teen in te richten naar jouw smaak. Wil je geen arts? dan zal er ook nooit arts support in je packages worden gebouwd, elk pakket kan je helemaal naar eigen smaak inrichten. Je zelf gebakken binaries zijn niet alleen kleiner, je kan ze ook nog specifiek voor jouw proc bakken, ook dat zou theoretische snelheidswinst op moeten leveren.
Op snelle systemen zal je er niet zoveel van merken, maar op de PIII-766 op mijn werk is het verschil in snelheid tussen Debian (wel 2.4 kernel) en Gentoo erg groot. Ik denk dat de grootste winst zit in het weglaten van functionaliteit die je toch niet wilt, dus xmms zonder arts bijv.

FreeBSD vind ik ook waanzinnig mooi, zelfde idee, veel controle over je systeem enzo. De afgelopen maanden heb ik echter wat dingen in mijn systeem met de 'Gentoo manier' opgelost en ben totaal verkocht door de schoonheid van Gentoo. Anders zou ik nu misschien naar FreeBSD hoppen.

nu 3x raden wat ik vind wat je moet installeren ....
Je bespaart me een hele hoop typwerk. Mijn mening is precies hetzelfde!
Gentoo forever!
Vooral de uitgebreide en hulpvaardige community vind ik echt wel super!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ik denk dat Debian iets meer voor de luie mensen is itt Gentoo.

Ik heb Gentoo nooit geprobeerd maar ik weet wel dat ik altijd bij Debian zal blijven ;)
Lekker snel packages installen, mijn systeem is toch rap zat :)

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

DeMoN schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 21:57:

Ik heb Gentoo nooit geprobeerd maar ik weet wel dat ik altijd bij Debian zal blijven ;)
Ben ik niet met je eens. Het voordeel is van debian dat alles wat je kan APT-GETTEN ook goed gesupport wordt.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

DeMoN schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 21:57:

In Gentoo moet je veel dingen manueel doen, maar het emergen is ook zo lui als het apt-getten. emerge proftpd en na een goei potje CS of ET kijk ik ff naar mijn Linux-server of het klaar is.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb nog nooit Gentoo fatsoenlijk geinstalleerd kunnen krijgen, maar dat zal dan wel aan mij liggen :)

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
Wekkel schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 09:01:
Ik heb nog nooit Gentoo fatsoenlijk geinstalleerd kunnen krijgen, maar dat zal dan wel aan mij liggen :)
dat denk ik wel :) mij is het toch gelukt, met een uitgeprinte handleiding van een 5tal bladzijdes. helaas werden de compiletijden fataal voor de gentooinstallatie :)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Beetje alles zelf compileren, dat vind ik echt onzin. Alleen doen bij dingen als Apache als je bepaalde modules erin wilt hebben bijvoorbeeld, verder gewoon apt-getten. Snel, makkelijk upgraden, gewoon handig. Beetje alles compileren voor 0,5% snelheidswinst? Nou, dan koop ik wel een 100mhz snellere CPU....

Ik ga nog wel eens debian weer proberen, maar ik kreeg gewoon het heen en weer van die slechte lettertypes. En ik kan m'n telefoon niet synchroniseren tegen outlook...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Gerco
  • Laatst online: 17:10

Gerco

Professional Newbie

Ik draai op mijn server Hardened Gentoo en dan is alles zelf compileren echt geen onzin. Toegegeven, het duurt even, maar het eindresultaat is het waard (linux waarbij alle programmas beveiligd zijn tegen de meeste vormen van buffer overflow attacks).

Een nadeel van Gentoo is dan weer dat alles per se enorm up to date moet zijn. Ik wil op mn server niet elke week de helft van de software updaten, maar portage wel :)

[ Voor 26% gewijzigd door Gerco op 28-05-2005 13:01 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:46

Nietzman

Woei!

Tussen alle genoemde nadelen mis ik toch echt nog het gebrek aan goede grafische tools.

Vroeger wou ik altijd wel over naar Linux, maar hield een gebrek aan tools als Photoshop, Illustrator, Indesign en Golive me toch echt op het Windowsplatform. (En nee; de Gimp en WiNE-werken is GEEN alternatief.)

Nu ik voor dat werk een Mac heb zit ik er weer over te denken om van mijn Windows-bak maar een linux-server te maken, mits ik daar met terminal services en Adobe Version Cue kan gaan werken.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:51
pierre-oord schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 12:50:
Beetje alles zelf compileren, dat vind ik echt onzin. Alleen doen bij dingen als Apache als je bepaalde modules erin wilt hebben bijvoorbeeld, verder gewoon apt-getten. Snel, makkelijk upgraden, gewoon handig. Beetje alles compileren voor 0,5% snelheidswinst? Nou, dan koop ik wel een 100mhz snellere CPU....

Ik ga nog wel eens debian weer proberen, maar ik kreeg gewoon het heen en weer van die slechte lettertypes. En ik kan m'n telefoon niet synchroniseren tegen outlook...
Het is uit een klein onderzoekje gebleken dat het de meeste niet op de 0,5% winst gaat maar om het gebruik van USE flags, dat als geen kde wilt hebben dat je gewoon -KDE kan op geven.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:07
Autopackage als generiek software (de)installeer framework in alle distro's zou al een groot probleem verhelpen (moet ik de .deb, .rpm downloaden, apt-getten, yummen?).

Als Autopackage ook drivers (de)installeren zou doen, zou het helemaal mooi zijn. Met name videodrivers vind ik wel erg veel gedoe in vergelijking met bijv. Windows.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DieterVDW
Wekkel schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 09:01:
Dat ligt aan jou :P .
Nochtans zo'n gigantisch uitgebreide stap-voor-stap manual op de gentoo site, very n00b proof...
Waar ging het dan mis als ik vragen mag?

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

DeMoN schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:23:
Ik wil alleen maar laten zien dat Linux een geschikt OS is om op te gamen. Dat niet alle nieuwe commerciele games erop draaien ligt aan de gamemakers.
Linux is zeker gamebaar met UT & ET, deze first person shooters werken gewoon uit de doos. Alleen is het aanbod van games beperkt. Zeker als het bedrijven zijn zoals EA, ergste vorm van commercialiteit in de game-wereld. Zo'n proberen alles om de grote massa binnen te krijgen, dus zeker en vast al geen Linux support. En de games worden "verneukt" om zoveel mogelijk de grote massa aan te spreken, bv Tiesto en andere muziek in Fifa, wtf heeft dat met voetbal te maken? Waarschijnlijk ergens een grafiekje gezien dat je meer zou verkopen als je muziek toevoegd? Zo worden vele games/gamemakers opgekocht en verneukt. Zie wat er van C&C / Red Alert / Tiberian Sun overgebleven is, hopelijk blijven ze met hun poten van Battlefield af, deze goede game is natuurlijk opgekocht.

DirectX coderen is ook zo'n trend, waarschijnlijk is overstap van OpenGL naar DirectX, zoiets als van C++ naar VB.net gaan??? DirectX was uitgevonden als patch voor de slome Win95, in die ouwe tijd was DOS simpelweg sneller en beter om te gamen, tot in 1997 kwamen er superieure DOS-games uit. DirectX stelde vroeger niet veel voor, zie bv C&C 95. Maar ook in Half-Life 1 / UT / Homeworld / ... zie je overduidelijk verschil tussen OpenGL en DirectX. Sinds DirectX 7 of 8 kan met concurreren met OpenGL. Waarschijnlijk denken veel gamemakers dat ze goedkoper/gemakkelijker kunnen coderen? Gelukkig blijven de grote first person shooter engine bouwers (Quake en UT) voor Linux support zorgen.

[ Voor 27% gewijzigd door rapture op 28-05-2005 13:56 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 21:54

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Nietzman schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 13:03:
Tussen alle genoemde nadelen mis ik toch echt nog het gebrek aan goede grafische tools.

Vroeger wou ik altijd wel over naar Linux, maar hield een gebrek aan tools als Photoshop, Illustrator, Indesign en Golive me toch echt op het Windowsplatform. (En nee; de Gimp en WiNE-werken is GEEN alternatief.)

Nu ik voor dat werk een Mac heb zit ik er weer over te denken om van mijn Windows-bak maar een linux-server te maken, mits ik daar met terminal services en Adobe Version Cue kan gaan werken.
Je bedoelt dus niet dat je zoals Photoshop mist, want dat is de gimp, maar dat je photoshop zelf mist :)
En dat is een "nadeel" aan Linux alsje vanaf Windows komt, je kan niet altijd precies dezelfde tools gebruiken als die je gewene bent.
* Creepy mist DreamWeaver enorm..

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Heb je Bluefish geprobeerd? Bluefish is een HTML editor die veel weg heeft van dreamweaver.
Er is ook een soort photoshop skin voor the gimp, kan alleen even niet op de naam komen.

• Brent
Gimpshop :)

Verwijderd

Ik heb hier een Linux server draaien sinds Debian Potato met destijds samba 2. Ik gebruikte destijds Windows 98 als domein client. Deze server draait inmiddels Debian Woody met Samba 3 uit backports.org. Windows 98 is ook vervangen door Windows XP

Ik draai ook een Linux desktop gebasseerd op Debian unstable met Kde 3.4. Het wordt alleen hobby matig gebruikt. De zaken die met tegenhouden om er productief mee te werken zijn.

- Onder Windows XP heb ik al mijn files centraal op de server staan. Ik heb Mijn Documenten aan H:\ gekoppeld en ik kom altijd automatisch hier direct terecht.

Ik zou onder Linux eigenlijk willen dat mijn home directory de homedirectory wordt die op de server aan mijn inlog naam is toegewezen. Ik heb in het verleden liggen kloten met smb mount maar dit werkte verre van ideaal.

Tegenwoordig is er de Cifs client met veel verbeteringen en zijn er de unix extensies voor samba, maar het is gewoon nog steeds niet simpel mogelijk om in te loggen via Kdm of op de console met je username en wachtwoord en dat dan via Cifs je home directory van de samba server word gemount zodat je direct bij al je gegevens kan. Ik heb ook naar Nfs gekeken maar dat sprak me ook niet aan.

In kde heb je wel smb support maar die gaat eerst alle files naar je home directory downloaden en dan uitvoeren. Dan kan ik net zo goed een ftp server installeren.

- Niet de mogelijkhed om dezelfde e-mail en internet applicaties als onder Windows en linux te gebruiken.

Het enige browser en mail programma dat zowel onder Windows draait als onder Linux zijn Mozilla Firefox en Thunderbird. Straks komt daar Evolution bij.

Een quote uit het bericht van destijds:
Om deze ontwikkeling te steunen, heeft Novell een engineer aangetrokken die een community van Windows-ontwikkelaars zal gaan opzetten en mee zal helpen bij de ontwikkeling van dit product. Het lijkt er echter sterk op dat dit Novells enige betrokkenheid bij het project zal zijn, omdat het softwarebedrijf heeft aangegeven geen technische ondersteuning te willen gaan geven als de software voltooid is.
Dit vindt ik nu onbegrijpelijk! Ziet Novell dan niet in dat als ze mensen willen laten overstappen naar hun Linux desktop oplossingen dat ze ze eerst op Windows naar de alternatieven moeten lokken. Ze zouden met Novell Openoffice en Evolution een pakket voor Windows kunnen lanceren dat de concurrentie aankan met Ms Office. Als mensen langzaam de belangrijkste applicaties die ze op Windows draaien ook op Linux kunnen draaien zijn ze veel sneller geneigd om over te stappen.

Om terug te komen op waarom ik een Linux desktop niet productief gebruik. Konqueror de native Kde browser werkt niet onder Windows. Ik kan dan ook geen profiles tussen Windows delen zoals dat bij Firefox en Thunderbird wel kan. De Mozilla producten integreren niet goed in Kde. Andere file selectors (zelfs anders dan in windows, welke slimmert is op het idee gekomen on de annuleren en Ok button voor de linux versie precies andersom als in Windows te plaatsen. Waarschijnlijk een Gtk grap) en als je iets naar het klembord plaatst is het weg als je mozilla afsluit.

De laatste keer dat ik de Gnome desktop probeerde sprak het me niet echt aan. Het vervelende is dat veel interessante internet applicaties beter onder Gnome draaien (Firefox, Thunderbird, Evolution).
Veel van mijn favoriete multimedia applicaties zijn echter weer Kde applicaties (kd3b en Kaffeine). Applicaties als Kcontact (ik vindt kalenders en taken toch wel erg handig, ook voor thuisgebruik) en Koffice zijn niet voor Windows beschikbaar. Lastig als je zeker nog regelmatig windows gebruikt zoals ik.

Voormij ligt de doorbraak van Open Source op de desktop dan ook voornamelijk bij Windows en waarschijnlijk ben ik niet de enige, het is niet voor niks dat de twee populairste open source desktop applicaties (Firefox en Openoffice) hun aandeel voornamlijk uit de windows versies halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn overclockte p3 debian linux geïnstalleerd. Veel leerzame fouten gemaakt. APT-GETTEN werkt heel erg fijn, vooral het niet hoeven opnieuw opstarten na een installatie. Toch lopen de irritaties hoog op.
De lettertypes vind ik zelf een groot nadeel, websites zien er gewoon niet uit. Iemand nog een idee voor een groot lettertype pakket?

Printen werkt nog niet bij mij.

En ik kan me bij veel dingen niets voorstellen. In windows weet ik hoe ik alles moet doen. Maar bij linux zijn er dingen waarvan ik geen flauw idee heb hoe ze werken, zelfs te weinig om er vragen over te kunnen stellen.

Iemand zei trouwens iets over "zelf drivers bakken". Dit zie ik wel zitten, maar, zoals ik net ook al zei, ik heb geen flauw benul wat ik me daarbij moet voorstellen. Niet alleen in hoe het moet, maar ook in het algemeen. Moet het in C of C++??? Of überhaupt in een programmeertaal??? of iets heel anders???? Google is my friend, maar zonder een idee van hoe het in zijn werk gaat kan ik niet zoeken.

Ook resolutie is irritant. Op die p3 kan ik met KDE geen hogere res. krijgen dan 800 * 600, wat irritant is met vensters die buiten het scherm vallen. En een nvidia driver installeren lukt niet, je moet sources of weet ik wat van je kernel hebben, heb ik ook (headers en sources geaptget), maar natuurlijk werkt dat ook niet. Is dit een bekend probleem?

Ik hoop dat ik na school debian kan gaan draaien op mijn eigen pc, en dan alles aan de praat heb. Dan zorgen dat ik beter met linux kan opschieten dan windows, en eventueel linux from scratchen, wat me een fantastische uitdaging lijkt omdat je dan je systeem door en door kent. Maargoed, dat kan ik nu nog niet, en ik wil niet alleen de handleiding volgen, maar ook snappen wat je doet.

Oja en wat betreft het gamen, natuurlijk is windows meer geschikt om te gamen, daar is het voor als je het mij vraagt. Maar ik lijd aan een ernstig frustratie-angst-game syndroom. Ik vind spellen alleen maar eng en frustrerend. Ik heb zelf een keer een muis, die het begaf tijdens het gamen, door de kamer gegooid. Deze frustratie uit zich met linux in geen zin in computeren (wat bij mij toch echt een ziekteverschijnsel is). Na een aantal dagen niet linuxen keert de computerlust weer terug.

Al met al wil ik de overstap nog steeds wagen, maar wantrouwen krijg ik steeds meer.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 13:48

Blaasvis

Cidora \o/

Radiant schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 18:50:
Heb je Bluefish geprobeerd? Bluefish is een HTML editor die veel weg heeft van dreamweaver.
Er is ook een soort photoshop skin voor the gimp, kan alleen even niet op de naam komen.
Dat is verre van een waardig alternatief voor dreamweaver, je mist dingen als WYSIWYG.
Het echt makkelijk updaten van een site, het gedeelte dat de ftp link werkte hier niet lekker.
Begrijp me niet verkeerd ik draai al een paar jaar linux op mijn server en workstations, maar voor webdesign pak ik toch echt mijn mac erbij :P

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Blaasvis schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 18:55:
[...]

Dat is verre van een waardig alternatief voor dreamweaver, je mist dingen als WYSIWYG.
Het echt makkelijk updaten van een site, het gedeelte dat de ftp link werkte hier niet lekker.
Begrijp me niet verkeerd ik draai al een paar jaar linux op mijn server en workstations, maar voor webdesign pak ik toch echt mijn mac erbij :P
Hij kan uvm proberen. Kan alleen niet met PHP-bestanden omgaan. En werkt verder verre van makkelijk :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 18:48:
Ik heb op mijn overclockte p3 debian linux geïnstalleerd. Veel leerzame fouten gemaakt. APT-GETTEN werkt heel erg fijn, vooral het niet hoeven opnieuw opstarten na een installatie. Toch lopen de irritaties hoog op.
De lettertypes vind ik zelf een groot nadeel, websites zien er gewoon niet uit. Iemand nog een idee voor een groot lettertype pakket?
apt-get update
apt-get install msttcorefonts
Iemand zei trouwens iets over "zelf drivers bakken". Dit zie ik wel zitten, maar, zoals ik net ook al zei, ik heb geen flauw benul wat ik me daarbij moet voorstellen. Niet alleen in hoe het moet, maar ook in het algemeen. Moet het in C of C++??? Of überhaupt in een programmeertaal??? of iets heel anders???? Google is my friend, maar zonder een idee van hoe het in zijn werk gaat kan ik niet zoeken.
Zet dit maar uit je hoofd. Hiervoor moet je idd iig oa C en C++ behoorlijk onder de knie hebben en veel van het OS weten ;) Is echt niet 'ff' te doen.
Ook resolutie is irritant. Op die p3 kan ik met KDE geen hogere res. krijgen dan 800 * 600, wat irritant is met vensters die buiten het scherm vallen.
Kom op, google.com is je vriend ;) DIt is echt te vinden.
Keyword tip: XF86config OR XF86config-4
En een nvidia driver installeren lukt niet, je moet sources of weet ik wat van je kernel hebben, heb ik ook (headers en sources geaptget), maar natuurlijk werkt dat ook niet. Is dit een bekend probleem?
Je moet de kernelsources hebben die hetzelfde zijn aan de output die je krijgt met `uname -r` op de console ;)
Die komen te staan in /usr/src/
Dus bijv:
/usr/src/kernel-sources-2.6.11
In /usr/src moet je dan een symlink maken naar die sources, genaamd: 'linux' (linux is ook eigenlijk alleen de kernel, maar iedereen noemt het hele OS zo terwijl dat eigenlijk niet klopt ;) )
Maar goed, dit doe je als volgt:
ln -s /usr/src/kernel-sources-2.6.11 /usr/src/linux
Probeer die nvidia driver nu nog eens ;)
Oja en wat betreft het gamen, natuurlijk is windows meer geschikt om te gamen, daar is het voor als je het mij vraagt. Maar ik lijd aan een ernstig frustratie-angst-game syndroom. Ik vind spellen alleen maar eng en frustrerend. Ik heb zelf een keer een muis, die het begaf tijdens het gamen, door de kamer gegooid. Deze frustratie uit zich met linux in geen zin in computeren (wat bij mij toch echt een ziekteverschijnsel is). Na een aantal dagen niet linuxen keert de computerlust weer terug.
Geen Doom 3 spelen om 3 uur s'nachts met je 5.1 set op vol en je graphics op high he ;)
Al met al wil ik de overstap nog steeds wagen, maar wantrouwen krijg ik steeds meer.
Je hebt goede motivatie, zo ben ik ook ooit begonnen, dat komt we goed dus :)
Dit is zeker geen 'stel-hier-stiekem-je-kleine-beginner-vraagjes-topic' maar omdat ik merk dat je er verder wel moeite voor wilt doen wilde ik je wel even een paar antwoorden geven.

Je begint namelijk met Debian zo te zien. Ik begon met Mandrake 8.0 en baalde later dat ik niet met Debian was begonnen aangezien ik een doorzetter ben qua computergebeuren. Van die super makkelijke distro's leer je imho zeer weinig. Debian is ook goed voor beginners, maar alleen als je kan doorzetten.

Zie het zo; "zoveel tweakers draaien linux op de desktop, waarom ik niet? Ik ben toch niet minder slim of zo".. Dat heeft mij altijd erg geholpen die gedachte. >:) :P

Maar het belangrijkste is, _echt_waar_ GOOGLE is je vriend en blijf volhouden! Als je er eenmaal mee werkt wil je _nooit_ meer wat anders en ben je net zo hippie (of verloren in de eeuwige linuxfreakheid) als mij ;) :P

GL ermee :)

edit: Als je nou veel instabiliteit gaat krijgen met je linux install, clock je server dan eens terug, linux is hier veel gevoelliger voor dan Windows !

[ Voor 8% gewijzigd door DeMoN op 31-05-2005 19:37 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

DeMoN schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 19:33:
[...]

Je begint namelijk met Debian zo te zien. Ik begon met Mandrake 8.0 en baalde later dat ik niet met Debian was begonnen aangezien ik een doorzetter ben qua computergebeuren. Van die super makkelijke distro's leer je imho zeer weinig. Debian is ook goed voor beginners, maar alleen als je kan doorzetten.
Met jou ben ik het nou helemaal eens !!!!!!!! :)

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Er wordt nu gezegd dat met de "makkelijke" distro's niet zoveel leert en dat Debian dan wel een goede is.

Dan komt er bij mij de vraag boven of dit de reden is dat mensen over willen naar Linux.
En vooral of dit een antwoord op de grote vraag van dit topic is: "wat zijn nou de wezelijke verschillen op de desktop en dan met name de nadelen"

Dan komt mijn tweede vraag:
De meeste zeggen dat Debian zo'n goede distro is en dat bijv. Red Hat of SuSe minder goed werken / naar je eigen hand te zetten zijn.
Hoe is jullie kijk op (K)Ubuntu? Deze distro is gebaseerd op Debian, alleen worden er tijdens de installatie meer programma's geinstalleerd en heb je meteen een werkend systeem. Verder zijn er zover ik weer geen verschillen tussen Debian en Ubuntu, of mis ik wat?

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:44

M-ThijZ

Riding on Rails

Je hebt mensen die nieuwsgierig zijn, maar geen flauw benul hebben wat een ander OS kan zijn.
Je hebt mensen die inhoudelijk vrij goed weten wat Linux is, en om die redenen verder willen.
Zo begon ik tegen de limieten van Windows aan te lopen, het werkte allemaal mooi, maar er werd teveel afgeschermd. Nu kan ik met Gentoo heerlijk met mijn systeem bezig zijn, onder Windows verveelde ik me.

Voor het eerste type mens heb je SuSe, je kunt grafisch lekker klikken. Wat je ziet is de limiet van de mogelijkheden.
Voor de tweede type mens heb je dan slackware/gentoo/debian. De console heeft geen limiet.

Nu ziet (K)ubuntu daar een beetje tussenin, het is echt 1 blok software. Het installeert makkelijk, maar je hebt nog steeds de console nodig voor configuratie. je kunt wel grafisch software instaleren (Synaptic).

• DieterVDW
M-ThijZ schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 21:25:
Nu kan ik met Gentoo heerlijk met mijn systeem bezig zijn, onder Windows verveelde ik me.
Voila: Linux is nog altijd in de eerste plaats een hobby voor mensen met genoeg vrije tijd!
Ik kan ook erg genieten van een avondje Gentoo tunen,
maar als je productief wil zijn is Linux jammer genoeg nauwelijks een optie...
Teveel noodzakelijk, tijdrovend ge-tune nodig...

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

DieterVDW schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:35:
[...]

Voila: Linux is nog altijd in de eerste plaats een hobby voor mensen met genoeg vrije tijd!
Ik kan ook erg genieten van een avondje Gentoo tunen,
maar als je productief wil zijn is Linux jammer genoeg nauwelijks een optie...
Teveel noodzakelijk, tijdrovend ge-tune nodig...
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens.
Deze tijdrovende hobby begint er wel voor te zorgen dat ik steeds meer en sneller voor elkaar krijg. Dat betekend dat ik bijvoorbeeld voor een bedrijf wel een productieve linux pc op kan zetten.

Het is gewoon een keuze, ik wil een tweakbaar systeem, resultaat: Gentoo met KDE.
Wanneer een bedrijf een pc wil om documenten te schrijven: Ubuntu (gnome & openoffice).

De limiet zit naar mijn mening in de hoeveelheid stabiele applicaties die er beschikbaar zijn.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

M-ThijZ schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 23:10:
[...]

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens.
Deze tijdrovende hobby begint er wel voor te zorgen dat ik steeds meer en sneller voor elkaar krijg. Dat betekend dat ik bijvoorbeeld voor een bedrijf wel een productieve linux pc op kan zetten.

Het is gewoon een keuze, ik wil een tweakbaar systeem, resultaat: Gentoo met KDE.
Wanneer een bedrijf een pc wil om documenten te schrijven: Ubuntu (gnome & openoffice).

De limiet zit naar mijn mening in de hoeveelheid stabiele applicaties die er beschikbaar zijn.
Ik gebruik eigenlijk voor alles Debian. Ik weet mijn weg goed te vinden, draai mijn servers ermee, laptop, werkstations waar nodig.

Opzich slime dat je ubuntu gebruikt om snel een werkstation op te zetten, ik zou alleen bij je leest blijven en 1 besturingsysteem-variant houden binnen linux.

Ik leer ook nog veel met linux, erg leuk ! Ik durf het in een productie-omgeving goed te gebruiken. Stel hier wel eens mijn vragen. Toevallig nog een keer over het compileren van een kernel. Ik wist hoe te doen, maar wilde toch nog een keer van af het begin omdat ik 100% zekerheid wilde hebben dat mijn manier van compileren goed zou zijn hierna.

Ik heb nu mijn eigen manier(en) ontwikkeld en volgorde bepaald om snel een goed systeem op te zetten !

Ik werk persoonlijk dagelijks op mijn linux-systeem en heb er ivm met nog wat oude documemten die op mijn oude windows-bak staan nog een windows-install ernaast, !!! lees: extra laptop !!!!!

Ik moet je eerlijk zeggen dat wanneer ik uit noodzaak daar even wat op moet zoeken dat ik daar dingen mis die ik in linux wel heb/gebruik. Als ik iets mis op mijn linux-systeem apt-cache ik het even en weet zo wat ik nodig heb en kan nog kiezen ook.

Ik heb gelukkig ook een laptop die linux goed ondersteunt, puur toeval overigens. Ik denk dat alle hardware wel goed te gebruiken is onder linux, ben ik van overtuigd zelfs. Raid draai ik met veel plezier onder software-raid en dat gaat geweldig moet ik zeggen.

Ik ben echt vreselijk blij met linux !! :) Ik raad iemand dan ook echt aan het te gaan gebruiken..... eerst een FC installatie omdat dit simpel is en er direct mooi uitziet en alles wel erg goed ondersteund, ook raid ! Begin je steeds meer richting de commandline te gaan dan raad ik je aan zo snel mogelijk over te stappen op Debian !

Debian voor het eerst installeren is een beetje vreemd, commandline, interface van de install..... Heel overzichtelijk hoor, maar back to the past en dat is even raar gewoon..... en ik geloof eigenlijk niemand die daar niet van op keek. Hierna ben je er aan verknocht ! Je schrikt ook niet meer van de terminal-schermpjes die je bij een upgrade kunt verwachten (als je dit ingesteld hebt).

Gentoo en al die andere "exotische" distro's lijken mij super om mee te werken, ik vind Debian alleen iets doeltreffender voor een werk-situatie en flexibeler dan FC, hoewel FC wel erg goed zijn best doet en kernels bijvoorbeeld daar weer heel makkelijk gaan.

Ja zo kun je blijven praten over linux.... zo zie je maar.... je raakt niet uitgesproken...... blijft een uitdaging waarin iedereen je wel wil helpen eigenlijk.

Kijk, dit maakt Linux nou zo leuk !! :D :) :D

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Precies! Zo zit het maar net. Als je het eenmaal onder de knie hebt en de flexibiliteit inziet en kunt gebruiken zijn de mogelijkheden opeens oneindig geworden.
Als ik soms nog even achter een windows computer zit (school bijv.) wordt ik na enkele minuten al gek van frustratie. Ik mis de hele diepgang van het systeem, het komt heel oppervlakkig en verouderd op mij over.
Ik heb echt geen enkele redenen meer om ergens Windows op te draaien.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

M-ThijZ schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 11:01:
Precies! Zo zit het maar net. Als je het eenmaal onder de knie hebt en de flexibiliteit inziet en kunt gebruiken zijn de mogelijkheden opeens oneindig geworden.
Als ik soms nog even achter een windows computer zit (school bijv.) wordt ik na enkele minuten al gek van frustratie. Ik mis de hele diepgang van het systeem, het komt heel oppervlakkig en verouderd op mij over.
Ik heb echt geen enkele redenen meer om ergens Windows op te draaien.
Ja leuk he !! Ik heb vannacht nog even K3B geinstalleerd..... dacht eigenlijk dat ik aan toaster vast zat.... Ik heb nog nooit zo'n mooi brand-programma gezien !

O+ K3B O+

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

BacardiBreezer schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 11:04:
[...]

Ja leuk he !! Ik heb vannacht nog even K3B geinstalleerd..... dacht eigenlijk dat ik aan toaster vast zat.... Ik heb nog nooit zo'n mooi brand-programma gezien !

O+ K3B O+
K3b is idd een meesterlijk programma en ik gebruik het gewoon lekker in Gnome ;)

Verder kan ook ik niet meer zonder Linux en ik draai niks anders thuis. Alles Debian.. (4 PC's nu).
Als ik onder Windows werk (dagelijks ivm werk) dan voel ik mezelf echt gehandicapt op de cmd af en toe.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

DeMoN schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 11:27:
[...]

K3b is idd een meesterlijk programma en ik gebruik het gewoon lekker in Gnome ;)
Kan allemaal met linux :D

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Ruudboy

Database Beheerder

Ik geloof dat ik 1 van de weinigen ben die Fedora gebruikt?
Ik gebruik thuis op 3 pc's en op het werk op het workstation Fedora Core 3.
Bevalt prima!

Maar ik moet zeggen dat ik Debian nog nooit heb geprobeerd. Ik zal eens een PC uitrusten met Debian om het een tijdje te proberen.

Overigens las ik ergens in 1 van de eerste posts dat je onder Fedora zo'n moeite moet doen om rpm's te installeren/updaten, terwijl dat in Debian met 1 commando gaat.
In Fedora heb je ook zo'n commando, namelijk 'yum'. Met yum kun je paketten installen/updaten.
'yum update firefox' of 'yum install gaim'
Dit checkt ook de dependencies.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Ruudboy schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 12:49:
Ik geloof dat ik 1 van de weinigen ben die Fedora gebruikt?
Ik gebruik thuis op 3 pc's en op het werk op het workstation Fedora Core 3.
Bevalt prima!

Maar ik moet zeggen dat ik Debian nog nooit heb geprobeerd. Ik zal eens een PC uitrusten met Debian om het een tijdje te proberen.

Overigens las ik ergens in 1 van de eerste posts dat je onder Fedora zo'n moeite moet doen om rpm's te installeren/updaten, terwijl dat in Debian met 1 commando gaat.
In Fedora heb je ook zo'n commando, namelijk 'yum'. Met yum kun je paketten installen/updaten.
'yum update firefox' of 'yum install gaim'
Dit checkt ook de dependencies.
yum install apt ;)

• 4VAlien
  • Laatst online: 09-02 14:20

4VAlien

Intarweb!

Een hoop mensen zijn blijkbaar erg blij met de use flags van Gentoo, maar hoe werkt dat anders (of liever gezegd beter) dan dat ik wel of niet KDE selecteer in de package manager van Mandrake? En nu nog even on topic: Wat mij irriteert in Linux is dat je 1x in de zoveel tijd tegen een probleem aanloopt wat je veel tijd kost. Je kan er niet bij elk progje klakkeloos vanuit gaan dat het wel werkt. Je wil iets compilen en je mist een library hier en een devel package daar en voor je het weet moet je je halve systeem upgraden, maar ja dat zie je pas halverwege of later :/

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

4VAlien schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 13:03:
Je kan er niet bij elk progje klakkeloos vanuit gaan dat het wel werkt. Je wil iets compilen en je mist een library hier en een devel package daar en voor je het weet moet je je halve systeem upgraden, maar ja dat zie je pas halverwege of later :/
Met welke packetmanagers heb je tot nu toe gewerkt?

• FCA
  • Laatst online: 31-01 16:53

FCA

Een hoop mensen zijn blijkbaar erg blij met de use flags van Gentoo, maar hoe werkt dat anders (of liever gezegd beter) dan dat ik wel of niet KDE selecteer in de package manager van Mandrake? En nu nog even on topic: Wat mij irriteert in Linux is dat je 1x in de zoveel tijd tegen een probleem aanloopt wat je veel tijd kost. Je kan er niet bij elk progje klakkeloos vanuit gaan dat het wel werkt. Je wil iets compilen en je mist een library hier en een devel package daar en voor je het weet moet je je halve systeem upgraden, maar ja dat zie je pas halverwege of later :/
Nou, je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om bepaalde optionele dependencies te kiezen. Zo kun je Qt met of zonder MySQL kiezen. Een van de druppels die bij mij de spreekwoordelijke emmer deed overlopen bij Mandrake was het feit dat Qt-devel Mysql als hardgecode dependency had.

Iets los compilen is ook meestal niet aan te raden, daarvoor heb je juist package managers, maar een up-to date systeem zou er meestal niet zo moeilijk moeten doen. Wat ook nog een verschil is tussen Gentoo en andere distributies is dat alle devel dingen standaard geinstalleerd staan.

Daarnaast zou ik niet eens weten hoe je in een standaard Windows omgeving bezig moet gaan met compilen, als je geen SDK's en dergelijke hebt geinstalleerd.

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Nou, je kunt bijvoorbeeld ervoor kiezen om bepaalde optionele dependencies te kiezen. Zo kun je Qt met of zonder MySQL kiezen. Een van de druppels die bij mij de spreekwoordelijke emmer deed overlopen bij Mandrake was het feit dat Qt-devel Mysql als hardgecode dependency had.
Onzin. Doe maar eens: urpmq -d qt-devel.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Bij Windows heb je ook om de haverklap vastlopers, systeem langzaam, defragmenteren...... kost uiteindelijk meer tijd.

Je moet er handigheid in krijgen en weten wat je bij linux nodig hebt.

APT-GET pakt zelf wat het nodig heeft voor het pakket. Wanneer je K3B installeert komt het met de melding bij het opstarten hiervan dat het nog een pakket wil gebruiken om nog beter te kunnen functioneren en meer features te hebben. Je hoeft het niet te gebruiken, is wel makkelijk.

Ik vraag me dan ook zeker af welke package-managers jij gebruikt hebt...... ik durf bijna te wedden YUM onder FC 8)7

• Brent
BacardiBreezer schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:32:
Bij Windows heb je ook om de haverklap vastlopers,
Net zoals het tegenwoordig onzin is dat Linux op de desktop niet kan, is het onzin dat Windows om de haverklap vastloopt. Ik heb sinds 2000 zelden meer een vastloper gehad. In de dagen dat ik aan het linuxxen was zelfs ook een paar harde hangups, dus ze doen niet voor elkaar onder.

• T-MOB
  • Laatst online: 21:20
BacardiBreezer schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:32:
Bij Windows heb je ook om de haverklap vastlopers, systeem langzaam, defragmenteren...... kost uiteindelijk meer tijd.
Dat is - in elk geval in mijn ervaring - zwaar overdreven. Mijn w2k install is minstens zo stabiel en snel als mijn debian install. Desalniettemin zou ik graag volledig overstappen, waarbij er echter een tweetal problemen/nadelen zijn waar ik moeilijk om heen kan.

1. Voor sommige software bestaan geen alternatieven. SPSS voor linux is er niet, met WINE draait het niet en GNU PSPP is verre van af. Hetzelfde geldt voor meer minder-maistream software zoals Wavelab.

2. Het tweede punt is interoperabiliteit met de rest van de wereld. Als je samenwerkt met andere mensen die geen heil zien in Linux of op plekken werkt waar geen Linux aanwezig is dan is het soms noodzakelijk om het "echte" windowsprogramma te gebruiken ipv een alternatief.
Op mijn (afstudeer-)stageplaats werkt men bijvoorbeeld met MS Office. OpenOffice converteert dat redelijk, maar lang niet alle complexe stukken worden goed geconverteerd. (Mijn oplossing om OOo, Firefox en Thunderbird te installeren @stage vond de systeembeheerder niet erg tof, Outlook is nog steeds stuk op die bak, haha).

De overige nadelen zijn voor mij geen echte nadelen van Linux. Het africhten en aan de praat helpen van mijn hardware kost wat meer tijd. Maar als ik even teruggraaf dan kostte me dat met Windows indertijd ook aardig wat tijd. Een kwestie van zaken opnieuw leren dus, en daar is wat mij betreft niets mis mee.

Regeren is vooruitschuiven

Verwijderd

Topicstarter
DeMoN schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 19:33:
Je moet de kernelsources hebben die hetzelfde zijn aan de output die je krijgt met `uname -r` op de console ;)
Die komen te staan in /usr/src/
Dus bijv:
/usr/src/kernel-sources-2.6.11
In /usr/src moet je dan een symlink maken naar die sources, genaamd: 'linux' (linux is ook eigenlijk alleen de kernel, maar iedereen noemt het hele OS zo terwijl dat eigenlijk niet klopt ;) )
Maar goed, dit doe je als volgt:
ln -s /usr/src/kernel-sources-2.6.11 /usr/src/linux
Probeer die nvidia driver nu nog eens ;)
sorry voor het offtopic, maar kernel-sourceS kan ik niet vinden, maar kernel-source wel. Die driver werkt met de laatste niet, want ik moet sourceS hebben. Alleen die sourcE staat bij debian packages.

overigens ben ik weer wat opgevrolijkt, alles werkt nu goed, resolutie is fijn, ik kan cd's branden, muziek downloaden. Nog even wat dingen uitpluizen én wachten tot ik al mijn schoolbestanden kan verwijderen. Dan waag ik de overstap en heb ik de hele zomer om mezelf in linux te integreren. Want op een aparte pc werkt nooit goed, echt leren doe je alleen als je gedwongen wordt om het te leren, wat gebeurd als ik windows niet meer heb.

nog dank voor de vele antwoorden, ik weet nu wel dat linux voor wat ik doe heel geschikt is.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Voordat je aan gentoo begint moet je al weten wat je wilt. Je moet precies weten wat je wilt, en je krijgt dan precies een systeem zoals jij wilt.
Bekijk een programma als nvclock (een programma om nvidia kaartjes over te klokken).
Een 'normale' distro zoals je gewend bent zal nvclock instaleren met Qt _en_ gtk ondersteuning. Maar wat moet ik met de gtk vorm van dat programma, ik gebruik alleen KDE. En ander wil juist _wel_ gtk ondersteuning, maar juist geen Qt ondersteuning. Dit is perfect met USE flags te regelen.

Je krijgt precies wat je wilt, er vanuit gaande dat je ook weet wat je wilt.
Als je geen flauw idee hebt van wat Qt of GTK betekend, dan houd het snel op.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

T-MOB schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 17:43:
[...]

Dat is - in elk geval in mijn ervaring - zwaar overdreven. Mijn w2k install is minstens zo stabiel en snel als mijn debian install. Desalniettemin zou ik graag volledig overstappen, waarbij er echter een tweetal problemen/nadelen zijn waar ik moeilijk om heen kan.

1. Voor sommige software bestaan geen alternatieven. SPSS voor linux is er niet, met WINE draait het niet en GNU PSPP is verre van af. Hetzelfde geldt voor meer minder-maistream software zoals Wavelab.

2. Het tweede punt is interoperabiliteit met de rest van de wereld. Als je samenwerkt met andere mensen die geen heil zien in Linux of op plekken werkt waar geen Linux aanwezig is dan is het soms noodzakelijk om het "echte" windowsprogramma te gebruiken ipv een alternatief.
Op mijn (afstudeer-)stageplaats werkt men bijvoorbeeld met MS Office. OpenOffice converteert dat redelijk, maar lang niet alle complexe stukken worden goed geconverteerd. (Mijn oplossing om OOo, Firefox en Thunderbird te installeren @stage vond de systeembeheerder niet erg tof, Outlook is nog steeds stuk op die bak, haha).

De overige nadelen zijn voor mij geen echte nadelen van Linux. Het africhten en aan de praat helpen van mijn hardware kost wat meer tijd. Maar als ik even teruggraaf dan kostte me dat met Windows indertijd ook aardig wat tijd. Een kwestie van zaken opnieuw leren dus, en daar is wat mij betreft niets mis mee.
Ik denk dat jij maar windows even moet blijven gebruiken, je vergelijkt teveel met windows. Dit is juist verkeerd denken naar mijn idee als je Linux wil gebruiken. Ik vergelijk een Linux webserver ook niet met een Server2003.

Een systeem moet in principe misbruikt kunnen worden en na opruimen weer goed werken. Windows kan dit gewoonweg niet, Linux wel. Het is gewoon comaptible met alles wat je wil.

Ik weet niet hoe jou desktop eruit ziet en je windows verder draait, maar ik werk er dagelijks mee, verdien er mijn brood mee en het gaat dus om de productie en niet alleen maar om het gelikte uiterlijk met mijn mooie achtergrond, 2 icoontjes synchroon naast elkaar enzz..

Vergelijking: Een bedrijf waar het bureau altijd zo netjes opgeruimd is dat er geen stofje te vinden is heeft de persoon naar mijn idee weinig te doen ;)

Jij hebt tijd om je systeem te tweaken, OO te proberen. Ik denk dat ik als linux gebruiker en wel wat meer in dit topic wel een paar stappen verder zijn dan alleen leuk om uit te proberen.

Droogzwemmen is ook leuk, je moet toch een keer nat worden....... Thuisgebruik => Productie.

Verder ben ik best netjes hoor :P (Mijn desktop ziet er super netjes uit, schermen ook..... M'n Home moet ik alleen soms even opruimen :D)

[ Voor 5% gewijzigd door BacardiBreezer op 01-06-2005 19:52 ]

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 17:52:
[...]

sorry voor het offtopic, maar kernel-sourceS kan ik niet vinden, maar kernel-source wel. Die driver werkt met de laatste niet, want ik moet sourceS hebben. Alleen die sourcE staat bij debian packages.

overigens ben ik weer wat opgevrolijkt, alles werkt nu goed, resolutie is fijn, ik kan cd's branden, muziek downloaden. Nog even wat dingen uitpluizen én wachten tot ik al mijn schoolbestanden kan verwijderen. Dan waag ik de overstap en heb ik de hele zomer om mezelf in linux te integreren. Want op een aparte pc werkt nooit goed, echt leren doe je alleen als je gedwongen wordt om het te leren, wat gebeurd als ik windows niet meer heb.

nog dank voor de vele antwoorden, ik weet nu wel dat linux voor wat ik doe heel geschikt is.
Sorry, dat was een heel gare typo van mij.
Zo ziet het er btw echt uit (bij mij iig):

debian64:/usr/src# ls -la
total 16
drwxrwsr-x   4 root src  4096 2005-06-01 19:51 .
drwxr-xr-x  13 root root 4096 2005-05-14 01:11 ..
drwxr-xr-x  20 root root 4096 2005-05-13 23:00 kernel-source-2.6.11
drwxr-xr-x  20 root root 4096 2004-11-27 00:18 kernel-source-2.6.8
lrwxrwxrwx   1 root src    29 2005-04-16 19:41 linux -> /usr/src/kernel-source-2.6.11

die 2.6.8 source die je ziet doe ik verder niks mee... staat er nog van de vorige zelf gecompilde kernel :)

[ Voor 5% gewijzigd door DeMoN op 01-06-2005 19:53 ]

• FCA
  • Laatst online: 31-01 16:53

FCA

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 14:25:
[...]

Onzin. Doe maar eens: urpmq -d qt-devel.
Goed, eerlijk is eerlijk, dit was met Mandrake 9 ofzo. Alweer een tijdje terug. Neemt niet weg dat wat al wel is aangehaald, dat voor packages waarbij je kunt kiezen tussen gtk+ of Qt support, of zelfs wel of geen X support, de USE-flags een uitkomst zijn.

Verandert z'n sig te weinig.

• T-MOB
BacardiBreezer schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 19:49:
[...]
Ik denk dat jij maar windows even moet blijven gebruiken, je vergelijkt teveel met windows. Dit is juist verkeerd denken naar mijn idee als je Linux wil gebruiken. Ik vergelijk een Linux webserver ook niet met een Server2003.
Quote je nou verkeerd of snap ik geen bal van je reactie.
Ik heb hier thuis 1 Debian server, 1 w2k server, 1 dedicated Linux desktop en een win2k/Deb dual-boot staan. Het stadium van leuk om te proberen ben ik onderhand wel voorbij. Blijft overeind dat ik niet helemaal over ga omdat 1) er voor sommige software géén alternatief is en 2) voor samenwerking met windows-collega's 100% compatabiliteit vereist is.
Wat dat te maken heeft met vergelijken met windows, de geliktheid van mijn desktop, de tijd die ik heb om programma's te proberen en de mogelijkheid om een systeem te misbruiken ontgaat me volledig. Vandaar de vraag: quote je degene die je wilde quoten?

Verwijderd

Radiant schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 18:50:
GimpShop :)

Mag ik dan meteen van de gelegenheid misbruik maken om te vragen of iemand Photoshop al min of meer vloeiend onder GNU/Linux heeft draaien en waarmee? :P

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 11:41:
[...]

GimpShop :)

Mag ik dan meteen van de gelegenheid misbruik maken om te vragen of iemand Photoshop al min of meer vloeiend onder GNU/Linux heeft draaien en waarmee? :P
Ja min of meer wel...
I've done it. I'm "playing" with Photoshop CS.

You must do these things:

IN WINDOWS
1. Intall it on windows (in the defaults folders)

2. Export the registry branch: HKLM/Software/Microsoft/Uninstall/EFB21DE7... EXPORT FULL OF IT to a text file

3. Copy the Adobe folder in a CDROM

IN LINUX
1. Copy the Adobe folder in ".wine/Program files/"

2. made changes in wine.conf:
windows version set to win2k
(in wine 20041211 you must copy a wine.conf file becouse there is no one on it. You can get one example in the docuimentation secction)

3. Copy the FULL text file (with the registry information) at the end of the system.reg file (it is in the .wine folder)

4. Change all the "/" by the others "\" (yes 2 )
Here is the example:
"InstallLocation"="C:\Program Files\Adobe\Photoshop CS"
..... etc.

5. Replace your first line for this one
[SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\{EFB21DE7-8C19-4A88-BB28-A766E16493BC}]

6. click on ".wine/drive_c/Program Files/Adobe/Photoshop CS/Photoshop.exe" and have fun!

I've used Debian Sarge and wine 200412.. and wine 200407.. versions

It works very well and without bugs!. The start time is too long but thats all ...

Have fun
Bron

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Ik ben 100% Windows free.

Voor muziek gebruik ik:
  • Xmms
  • Rhythmbox
Voor Films gebruik ik:
  • Mplayer
  • GMplayer
Voor MSN gebruik ik:
  • Gaim
  • Amsn
Voor IRC gebruik ik:
  • Xchat
  • irssi
Verder.... sjah gamen is nog het enige probleem.
Maar ik kan wel zonder.
Voor de rest zijn overal wel alternativen voor _/-\o_

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Sinds een half jaar linux (ubuntu), heerlijk.
Nadeel nr 1: tv-out. Zowel op een radeon als een nivdia kaart niet aan de praat kunnen krijgen. Qua multimedia ben je met Windows toch beter af.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Echnon
  • Laatst online: 06-02 18:36
Native PDF's editen en annoteren. (geen Adobe Acrobat full version dus)

Verwijderd

Ik lees net pagina 1 en 2 van dit topic door, en als ik 1 belangrijk nadeel moet opnoemen, dan is het wel dat er een stelletje zealots rondloopt die ronduit idioot advies geven. Ik zie achtereenvolgens mensen Gentoo en Debian publiekelijk vereren, en op pagina 8 zie ik mensen over de kernel sources beginnen. Ik kan hier niet bij, wie komt daar nou op?!?

Echt, ik zou kotsend van het lachen Windows terugbooten, hoor. Wat een lam gezeik, dat Linux. Come on guys, jullie enthousiasme is leuk, maar de meeste mensen zoeken dit type Linux echt niet. Enkele enthousiastelingen hebben helaas nog steeds een gigantisch bord voor hun kop. Debian is niet easy, Gentoo is niet zo-te-doen. Niet voor beginners!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:00

BoAC

Memento mori

* BoAC agrees met Beelzebubu :)
Vandaar het succes van Ubuntu, die houdt de gebruiker weg van het ingewikkelde tunnen ;)
Geen ingewikkelde console-geklop gewoon installeren en klaar.

Dat is nog de grootste drempel voor windows-gebruikers volgens mij. Die wil geen 'dos-boxen' meer maar config-schermpjes.

[ Voor 45% gewijzigd door BoAC op 04-10-2005 08:27 ]

• zAo
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

BoAC schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 08:25:
* BoAC agrees met Beelzebubu :)
Vandaar het succes van Ubuntu, die houdt de gebruiker weg van het ingewikkelde tunnen ;)
Geen ingewikkelde console-geklop gewoon installeren en klaar.
Ik denk inderdaad dat dit de sterkste kant van Ubuntu is, samen met Debian's packetmanager apt.
Dat is nog de grootste drempel voor windows-gebruikers volgens mij. Die wil geen 'dos-boxen' meer maar config-schermpjes.
Toch vraag ik mij dat af. Als alles werkt, heb je de console eigenlijk niet meer nodig, als je dat niet wilt althans.
Ik denk dat het grote probleem in de applicaties ligt: iedereen wil 'zijn/haar' win32-app op linux hebben. Ik zie dreamweaver, Photoshop en Acrobat Reader Full voorbij komen. Tja, daar helpt geen distro tegen.

Ik heb thuis ook nog steeds 1 win32 install, om de eenvoudige reden dat er geen normale applicatie is die op BreezBrowser Pro lijkt. (DigiKam does not match :) )

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 07:50:
Echt, ik zou kotsend van het lachen Windows terugbooten, hoor. Wat een lam gezeik, dat Linux. Come on guys, jullie enthousiasme is leuk, maar de meeste mensen zoeken dit type Linux echt niet. Enkele enthousiastelingen hebben helaas nog steeds een gigantisch bord voor hun kop. Debian is niet easy, Gentoo is niet zo-te-doen. Niet voor beginners!
Kotsend van het lachen nog wel? :|
Wat is in ook "niet te doen"? Onderhoud plegen? Dat is voor de meesten (in ieder geval "veel", maar ik denk "de meesten") ook met Windows niet te doen. Dat maakt dus niet zo heel veel uit. Als je een systeem compleet installeert, met office suite, multimedia apps en wat spelletjes, dan ben je ook een heel eind. Dan maakt het toch niet zoveel uit of je Ubuntu installeert, of Debian die zelf zo inricht? Komt op hetzelfde neer namelijk.
Misschien doel je ook meer op out-of-the-box installaties en dan ben ik het met je eens: dat kan je niet maken. Als ik Slackware bekijk: na de installatie staar je naar een console login prompt en dat zal voor de meeste mensen niet echt uitnodigen tot actie :)

• LePlatDuJour
  • Laatst online: 10:18

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Ik lees net pagina 1 en 2 van dit topic door, en als ik 1 belangrijk nadeel moet opnoemen, dan is het wel dat er een stelletje zealots rondloopt die ronduit idioot advies geven. Ik zie achtereenvolgens mensen Gentoo en Debian publiekelijk vereren, en op pagina 8 zie ik mensen over de kernel sources beginnen. Ik kan hier niet bij, wie komt daar nou op?!?

Mja. Zealots vind je overal, da's bij Windows niet anders. Ikzelf sta er nog wat ambivalent tegenover, moet ik zeggen. Een maand of 3 terug had ik ongeveer dezelfde sentimenten als de TS: ik vond het tegenover mezelf niet (meer) te verantwoorden om zo veel illegale software te draaien, waaronder het OS zelf. Ik had wel al eerder een poosje zitten werken met een dual-booted machine, maar je grijpt dan toch te gemakkelijk terug op de omgeving die je kent, zeker als je snel ff je werk moet afmaken. Een paar maanden terug heb ik daarom het hele windows van m'n latitude d800 afgeveegd, en er Suse Linux 9.3 Professional opgezet. De keuze voor Suse was vrij gemakkelijk: ik kom uit de Novell-hoek, en wil ook graag het CLP/CLE certificaat gaan scoren, dus ja.

De overstap is me best meegevallen, hoewel het toch niet zonder problemen verlopen is: met name de broadcom wifi kaart die in m'n laptoppie zat heeft me aardig wat hoofdbrekens gekost; uiteindelijk heb ik 'm vervangen voor een intel 2915. Toch werkt ook dat nog niet feilloos: om de een of andere reden krijg ik iig thuis geen nameserver door: ik moet handmatig dhcpcd -k eth1 en dan dhcpcd eth1 geven om draadloos te kunnen internetten. Andere dingen gaan verbazingwekkend soepel: zoals het via m'n Cellink bluetooth stickie up&downloaden van files naar m'n mobieltje.

Onlangs heb ik Suse 9.3 vervangen door Suse 10 RC1, en ook dat gaat tot dusver wonderwel. Suspend-to-RAM gaat nog niet, maar ik moet nog een bios update downloaden die dat zou moeten verhelpen.

Al met al denk ik dat ik nu ongeveer evenveel tijd kwijt ben aan het prutsen aan Linux als vroeger aan Windows, zij het dat ik nu meer tijd kwijt ben aan het aan de praat krijgen van software, en onder Windows juist aan het uitschakelen van allerlei ongewenste zaken. Linux als een solide boerenkar getrokken door een soms wat onwillig maar verder betrouwbaar paard, en Windows als een runaway kart met een flashy hengst ervoor die je op onverdachte moment een trap in je %^&*( verkoopt: dat beeld zo'n beetje B)

Weet iemand overigens een goed alternatief voor PerfectKeyboard? (Programmaatje dat een soort van AutoTekst over alle Windows apps heen bood.. tik in: /mvg en je krijgt: Met vriendelijke groet, )

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Toevallig was ik dat, dat over die kernel-source.
Maar zeg nou zelf, als iemand nou zo enthousiast over zijn nieuw te ontdekken OS 'Linux' is dat hij dat wil weten is het toch alleen maar mooi als je het zo makkelijk mogelijk probeert uit te leggen aan diegene? :)

Oke, misschien schrikt het andere newbies af die het lezen, maar als je je maar een beetje in het distro gebeuren verdiept hebt weet je dat je dat gewoon hebt met Debian, Slack, Gentoo, etc..
De meeste newbies komen zelf al aan met 'Red Hat'. Laat dat nou 100 jaar oud zijn.. maar we kunnen ze daarna wel doorsturen naar Fedora Core 4 of zo :)

Ik ben zelf ook begonnen met Mandrake 8 (rpm dus :/ ;) )

• zAo
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

LePlatDuJour schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:03:
[...]
Weet iemand overigens een goed alternatief voor PerfectKeyboard? (Programmaatje dat een soort van AutoTekst over alle Windows apps heen bood.. tik in: /mvg en je krijgt: Met vriendelijke groet, )
offtopic:
Kan dat niet met guestures in KDE? Ik gebruik zelf Gnome, maar meen zoiets gezien te hebben in Kcontrol :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:55

Garyu

WW

LePlatDuJour schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:03:
Al met al denk ik dat ik nu ongeveer evenveel tijd kwijt ben aan het prutsen aan Linux als vroeger aan Windows, zij het dat ik nu meer tijd kwijt ben aan het aan de praat krijgen van software, en onder Windows juist aan het uitschakelen van allerlei ongewenste zaken. Linux als een solide boerenkar getrokken door een soms wat onwillig maar verder betrouwbaar paard, en Windows als een runaway kart met een flashy hengst ervoor die je op onverdachte moment een trap in je %^&*( verkoopt: dat beeld zo'n beetje B)
Die vergelijking klopt eigenlijk wel ja :). Al vind ik de boerenkar toch wel erg achterhaald, het is eerder een diesel die op stoom moet komen :p.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

zAo schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 09:36:
[...]

offtopic:
Kan dat niet met guestures in KDE? Ik gebruik zelf Gnome, maar meen zoiets gezien te hebben in Kcontrol :)
offtopic:
Als je KHotkeys bedoeld: afaik niet. Je kunt wel met hotkey combinaties werken, maar die kan ik nooit onthouden (blame wp5.1...)

• Echnon
  • Laatst online: 06-02 18:36
zAo schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 08:35:

Ik denk dat het grote probleem in de applicaties ligt: iedereen wil 'zijn/haar' win32-app op linux hebben. Ik zie dreamweaver, Photoshop en Acrobat Reader Full voorbij komen. Tja, daar helpt geen distro tegen.
Misschien kwam m'n eerdere opmerking niet zo duidelijk over, maar ik bedoel dus niet dat ik acrobat mis als zijnde een fijne applicatie zoals mensen photoshop missen en maar niet gewend kunnen raken aan Gimp. Ik bedoel dat er niet eens een alternatief bestaat voor acrobat onder linux. Het is gewoon niet mogelijk op een fatsoenlijke manier PDF documenten (van derden) te editen of voorzien van commentaar onder linux.

Tot op heden is het behelpen met workarounds als deze. Van wat TeX of XML files een PDFje maken gaat natuurlijk wel fantastisch en heel netjes onder linux, en openoffice kan ook saven als PDF, dus produceren is geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Echnon op 04-10-2005 16:18 ]

Verwijderd

Echnon schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 16:10:
[...]

Misschien kwam m'n eerdere opmerking niet zo duidelijk over, maar ik bedoel dus niet dat ik acrobat mis als zijnde een fijne applicatie zoals mensen photoshop missen en maar niet gewend kunnen raken aan Gimp. Ik bedoel dat er niet eens een alternatief bestaat voor acrobat onder linux. Het is gewoon niet mogelijk op een fatsoenlijke manier PDF documenten (van derden) te editen of voorzien van commentaar onder linux.

Tot op heden is het behelpen met workarounds als deze. Van wat TeX of XML files een PDFje maken gaat natuurlijk wel fantastisch en heel netjes onder linux, en openoffice kan ook saven als PDF, dus produceren is geen probleem.
als ik me niet vergis kun je met koffice pdf editen.
the gimp als photoshoppert en zo kun je wel andere alternatieven verzinnen.

vergeet niet dat deze software zo goed als gratis is, daar tegen over staat dan dat je maar een windows functionaliteit missen.

• Aapje
  • Laatst online: 16:55

Aapje

Opel-beun
* Aapje is zo blij met Linux dat ie dit in z'n kast gemaakt heeft:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~pete4217/AMD_Met_sidepanel.png

1 nadeeltje, ik ben zo eigenwijs dat ik VB.net & ASP programeer en Access gebruik :9
Dus moet ik wel op windows hangen ;(

Voor de rest _/-\o_ Linux :9
Eerst voorstander van Debian geweest, nadat ik 't gekloot met nvidia drivers beetje zat ben geworden heb ik maar ubuntu geinstalleerd, waaar dus ook weer een nadeel aanzit, ding wil niet goed omgaan met Steam + Cedega :9 Dus nu heb ik Nvidia drivers kan ik er nog geen drol mee :+

• Super_ik
  • Laatst online: 20:16

Super_ik

haklust!

ik gebruik zelf ook met veel plezier linux op mn pctjes :)

maar waar ik nu toch echt tegen aanloop, ik wil op de pc van m'n vriendin linux zetten,
slackware met kde, firefox, gaim en openoffice is alles wat ze nodig heeft:)
maar t klote is toch wel de slechte compatibliteit tussen OOo writer en microsoft office word.
en aangezien ze documentjes deelt met klasgenoten ed ben ik bang dat er toch weer windows met office op die pc moet na verloop van tijd :(

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• LePlatDuJour

LePlatDuJour

Super_ik schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:11:
maar t klote is toch wel de slechte compatibliteit tussen OOo writer en microsoft office word.
en aangezien ze documentjes deelt met klasgenoten ed ben ik bang dat er toch weer windows met office op die pc moet na verloop van tijd :(
Dâ snap ik niet. Ik heb voor de gein eens een 60 pagina's groot document met styles en screenshots en visio plaatjes, gemaakt in word xp, geopend in OOo writer (beta van v2, dat wel), en dat ging uitmuntend.

• Super_ik

Super_ik

haklust!

ik snap t ook nie :'(
maar ongeveer alle documenten van mn werk zien er niet uit. er is ook nix meer van te maken.
en gisteren kreeg ik een simpel document 1 a4tje tekst en wat foto's en OOo laat geen 1 foto meer zien :?

8<------------------------------------------------------------------------------------

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
wellicht je OO versie updaten naar een nieuwere versie? Welke versie gebruik je nu?

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• Super_ik

Super_ik

haklust!

OOo versie 1.1.4

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Probeer de Beta van versie 2 eens, er schijnt ook aan de Word ondersteuning behoorlijk wat verbeterd te zijn.

Mijn ervaring is dat je er niet aan moet beginnen als je een document langdurig wijzigt, de ene keer in MS Word en de andere keer in OpenOffice.org. Word gaat dingen door elkaar gooien die je in OO.org geknutseld hebt en andersom. Kies dan voor 1 van de 2, want uiteindelijk frustreert het je.

Bij alleen lezen van Word documenten, of een enkele keer opmaken, heb ik echter nog nooit problemen gehad in OpenOffice.org, dus voor 'standaard' gebruik vind ik het prima.

[ Voor 9% gewijzigd door tomato op 04-10-2005 22:27 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:16
Als het alleen om MS Office gaat: die kun je op zich ook prima draaien met Crossover Office. Maar ja, dat kost wel geld...

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
iets waar ik me afgelopen week wel even flink aan geergerd heb is het wijzigen van het formaat van mijn muis cursor.
Ik werk met gnome 2.10, ik weet dus niet hoe dit in BV KDE werkt :)

verhaaltje:
Ik had al een hele tijd een andere muis theme, een mooi wit pijltje, beetje doorzichtig, hardstikke mooi. Nou viel het me op dat in sommige programma's / delen daarvan ik een ander muispijltje kreeg (on-mouse-over), nl een zwarte, standaard X cursor. Dit gebeurde bv op mijn gnome-panels, en op de titelbalk van een programma, terwijl in het programma en op de achtergrond ik een normaal wit pijltje had. Ik besloot dat ik nu wel eens over dezelfde cursor wilde. (altijd leuk, uniformiteit enzo)
Na enig prutsen met gcursor en mouse-preferences kwam ik er nog niet uit (*1). Google moest er aan te pas komen. Google leverde al vrij snel een goed resultaat op: er moest een bestandje ge-edit worden (voor de duidelijkheid en/of andere mensen, het gaat hier om /usr/share/cursors/xorg-x11/default/index.theme ). Hier moest "Inherits=<mijn theme>" komen te staan. zogezegd zo gedaan. Na een restart van X (*2) zag alles er goed uit, totdat ik firefox startte en text wilde selecteren. Mijn cursor was plots veel te klein. Binnen een paar tellen had ik door wat er aan de hand was: Ik had nu weliswaar overal de zelfde cursor theme, maar dat gold alleen voor 't plaatje, niet voor de grootte van de cursor.
Wederom begaf ik me aan het experimenteren met gcursor en mouse-preferences. Zeer leuke programma's, je kunt met allebei de grootte van de cursor instellen. gcursor doet in Pixels, mouse-preferences werkt met klein-groter-grootst. Hoe deze twee instellingen combineren is mij niet duidelijk geworden. Soms was de cursor in P te klein en in Q te groot, soms was ie in P te groot en in Q te klein. Na lang heen en weer klikken tussen deze twee en vele restarts van X (*2) was mijn cursor eindelijk overal even groot.
Or so I thought... na een reboot bleek er van mijn instellingen niet veel meer over te zijn en was het dual-sized cursor probleem terug. Ik wendde me wederom tot mijn grote vriend Google, echter van hem werd ik niet veel wijzer, hij wilde me eigenlijk alleen maar vage X-Hacks voor extra grootte cursors aanbieden. Niet echt waar ik naar op zoek was dus. Uiteindelijk vond ik op een forum een post die me naar de oplossing leidde: in mijn homedir moest ik een bestand aanmaken en de cursor grootte daarin specificeren. (btw, dat bestand heet ".Xdefaults" en met "Xcursor.size: 16" zet je je cursor grootte vast).
Nu werkt het eindelijk zoals het hoort, maar het heeft mij nogal wat moeite gekost, en ik wil van mezelf wel zeggen dat ik niet helemaal een mietje ben met Linux ;). Ik zie het bijvoorbeeld een oma/opa/moeder/vader/broer(tje)/zus(je)/random-desktop-user nog niet doen.

Naar aanleiding van deze aangrijpende gebeurtenissen heb ik wel een aantal vragen, nl:
1a) Waarom heb ik 2 programma's nodig om mijn muis instellingen te wijzigen?
1b) Waarom werkt geen van die 2 helemaal, maar zijn ze in een soort vreemde symbiotische toestand verwikkeld?
1c) Hoe steekt die 'vreemde symbiotische relatie' in elkaar? Wat (voor bestand) past elk programma aan?

2) Waarom moet ik eigenlijk mijn hele X server restarten om een nieuwe cursor te kunnen kiezen? Kan dat niet makkelijker? Zelfs in windows heb ik niet moeten rebooten om een nieuwe cursor te kiezen.
3) Waarom was mijn cursor op een bepaald moment wel consistent even groot, en na een reboot niet meer? Het lijkt mij dat als dit na een restart van X nog even groot is, het ook na een reboot zo zou moeten zijn.
4) Er hier niet meer info over te vinden is. Werkt hier bv nog iedereen gewoon met z'n standaard muispijltje?
5) Of ligt het gewoon aan mij?
Ik draai Gentoo Linux, dus ik weet dat ik veel zelf moet instellen. Echter omdat ik van die mooie GUI programmaatjes voor mijn muis instellingen had dacht ik dat dat niet nodig zou (mogen) zijn.
Hoe werkt dit op bv fedora core? Of hoe werkt dit in KDE based distros?

Alvast bedankt voor het lezen van deze lap text :Y), ik kijk uit naar jullie verhelderende antwoorden _/-\o_

ps.
begrijp me niet verkeerd, ik ben een HUGE fan van linux, werk er vrijwel exclusief in (gamen doe ik (nog?) in windows, evenals sommige programma's van school uit die niet onder linux draaien), maar ik vond dit wel bijzonder veel werk voor iets simpels als een andere muis cursor kiezen. (Ook al ging het kiezen op zich nog wel...)

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• guardian-spirit
  • Laatst online: 30-03-2023
Sorry dat ik er even tussen duik.
Ik heb nooit zelfs een live CD gebruikt van Linux, terwijl ik al een aantal weken geïnteresseerd begin te raken in linux. Voordat ik überhaupt iets probeer wilde ik eerst een goede startbeeld hebben van wat ik kon verwachten, ik heb alle pagina's van deze topic doorgelezen en ik begon via google, de meest idiote zoektermen in te tikken:

linux voor beginners
linux vs windows
linux voordelen
linux nadelen
opbouw linux

Gelukkig kwam ik een boek tegen dat heel beginner vriendelijk was en dat mij al in het begin al een hele goede indruk gaf wat de verschillen waren (of misschien beter gezegd de voordelen):

✦ No rebooting to install—Uptime is valued as a matter of pride (remember,
Linux and other UNIX systems are most often used as servers, which are
expected to stay up 24x7). After the original installation, you can install or
remove most software without having to reboot your computer.

✦ Start/stop services without interrupting others—You can start and stop
individual services (such as Web, file, and e-mail services) without rebooting
or even interrupting the work of any other users or features of the computer.
In other words, you should not have to reboot your computer every time
someone sneezes.

✦ Portable software—You can usually change to another Linux, UNIX, or BSD
system and still use the exact same software! Most open source software
projects were created to run on any UNIX-like system, and many also run
on Windows systems, if you need them to. If it won’t run where you want it
to, chances are that you, or someone you hire, can port it to the computer
you want.

✦ Downloadable applications—If the applications you want are not delivered
with your version of Linux, you can often download and install them with a
single command, using tools such as apt and yum.

✦ No settings hidden in code or registries—Once you learn your way around
Linux, you’ll find that (given the right permissions on your computer) most
configuration is done in plain-text files that are easy to find and change.

✦ Mature desktop—The X Window System (providing the framework for your
Linux desktop) has been around longer than Microsoft Windows. The KDE and
GNOME desktop environments provide graphical interfaces (windows, menus,
icons, and so forth) that rival those on Microsoft systems. Ease-of-use problems
with Linux systems are rapidly evaporating.

✦ Freedom—Linux, in its most basic form, has no corporate agenda or bottom
line to meet. You are free to choose the Linux distribution that suits you, look
at the code that runs the system, add and remove any software you like, and
make your computer do what you want it to do.
Some aspects of Linux make it hard for some new users to get started. One is that
Linux is typically set up to be secure by default, so you need to adjust to using an
administrative login (root) to make most changes that affect the whole computer
system. Although this can be a bit inconvenient, trust me, it makes your computer
safer than just letting anyone do anything.
For the same reason, many services are off by default, so you need to turn them on
and do at least minimal configuration to get them going. Linux can be more difficult
than Windows because it is just different, but because you’re reading this book, I
assume you want to learn about those differences.

Ik liep met het idee rond dat Linux ook met een vorm van registers werkte, dat het ook nodige restarts nodig had voor installatie van software / drivers... etc etc

Nu pas heb ik eigenlijk voor mezelf een beetje helderheid t.o.v. windows... maar goed, misschien heb je hier iets aan of niets... in sommige gevallen wegen de voordelen veel zwaarder dan de nadelen (tenminste...voor mij wel als ik die punten hierboven las)

Maar goed ik ga weer verder...ik ben nog maar een beginnende beginner zeg maar...

[ Voor 3% gewijzigd door guardian-spirit op 05-10-2005 07:04 ]

• Super_ik

Super_ik

haklust!

nou, k heb net OOo 1.1.5 geinstalleerd, dat scheelt stukken met de documenten van mn werk, ze zien er bijna het zelfde uit :)
alleen t simpele document met wat tekst en wat plaatjes, doen de plaatjes het nog steeds niet. maar t document is dan ook belachelijk groot met zn 10mb voor 1 a4tje :)

k ben der zeer blij mee :) nu dus ook linux derop voor mn vriendin :P

• Polichism
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)

[knip]
Hmm ik hoop dat ik mij hiervoor niet aangesproken hoef te voelen.
Wat ik overigens eigenlijk wel doe vanwege dat ik alleen een aantal alternative programma's opnoemen voor het gebruik van video geluid enz.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• T-MOB
Polichism schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:10:
[...]
Hmm ik hoop dat ik mij hiervoor niet aangesproken hoef te voelen.
Wat ik overigens eigenlijk wel doe vanwege dat ik alleen een aantal alternative programma's opnoemen voor het gebruik van video geluid enz.
Ik zou je er niet teveel van aantrekken, eerlijkgezegd. Al is het alleen maar omdat dingen die je niet kent altijd complexer lijken dan complexe zaken waar je goed in thuis bent. Kijk eens in WOS hoe vaak er geadviseerd wordt om Windows opnieuw te installeren of om Ghost-images te maken omdat een systeem (alweer) onbruikbaar is geraakt door spyware. Ik zal de term zealots verder niet in de mond nemen, maar hoe realistisch is het om dit van een gemiddelde gebruiker te vragen? Als ik even mijn moeder in gedachten neem dan zijn deze "oplossingen" even idioot als het laten compileren van een kernel.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
T-MOB schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:51:
[...]

Ik zou je er niet teveel van aantrekken, eerlijkgezegd. Al is het alleen maar omdat dingen die je niet kent altijd complexer lijken dan complexe zaken waar je goed in thuis bent. Kijk eens in WOS hoe vaak er geadviseerd wordt om Windows opnieuw te installeren of om Ghost-images te maken omdat een systeem (alweer) onbruikbaar is geraakt door spyware. Ik zal de term zealots verder niet in de mond nemen, maar hoe realistisch is het om dit van een gemiddelde gebruiker te vragen? Als ik even mijn moeder in gedachten neem dan zijn deze "oplossingen" even idioot als het laten compileren van een kernel.
Och, dat geldt ook voor onderhoud. "hoe pas ik dit en dit aan?"
"Oh, gewoon in je register, onder HKEY_CURRENT_USER/software/microsoft/..."
Iemand anders had het over dat je zoveel moet zoeken in Linux. Ik weet niet hoor, maar ik moet m'n ouders heel specifiek aanwijzen waar ze iets moeten veranderen in het configuratiescherm (en erger nog: ik moet *OOK* flink zoeken!!) dus uiteindelijk scheelt dat ook niet zo bijzonder veel.

• Super_ik

Super_ik

haklust!

Cyphax schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:22:
[...]

Och, dat geldt ook voor onderhoud. "hoe pas ik dit en dit aan?"
"Oh, gewoon in je register, onder HKEY_CURRENT_USER/software/microsoft/..."
Iemand anders had het over dat je zoveel moet zoeken in Linux. Ik weet niet hoor, maar ik moet m'n ouders heel specifiek aanwijzen waar ze iets moeten veranderen in het configuratiescherm (en erger nog: ik moet *OOK* flink zoeken!!) dus uiteindelijk scheelt dat ook niet zo bijzonder veel.
gelukkig maar dat linux veel tekst based config is.
want je doet "man programma" of "man programma.conf" en dan /watikwil
en dan beetje lezen
in windows moet je tig vinkjes en tabbladen door.

wat ik eik wil zeggen, t zoeken naar een instelling is, denk ik, iets makkelijker onder linux

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Nou om toch maar wat nadelen te noemen:
1) tv out werkt niet
2) 5.1 geluid op een nforce bordje werkt niet
3) fatsoenlijke ftp server is onvindbaar
4) samba wordt niet herkend in een Windows XP workgroup

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:00

BoAC

Memento mori

IorGie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:15:
1) tv out werkt niet
Die nadelen heeft windows 95 ook :P
Je noemt verder niets geen versie oid :)

Verwijderd

nummer 3 en 4 zijn een grapje neem ik aan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Super_ik schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:00:
wat ik eik wil zeggen, t zoeken naar een instelling is, denk ik, iets makkelijker onder linux
Niet gemakkelijker voor een computerleek dan Windows.
Voorgaand voorbeeld zegt al genoeg, zet je tante maar eens aan een Windoos en vraag d'r maar eens de muiscursor te veranderen.

Have phun :Y)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:04
IorGie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:15:
1) tv out werkt niet
1 kan ik makkelijk weerleggen :Y)

Tis wat spitten, maar zelfs met het documentje wat NVidia erbij geeft krijg ik wel TV output :*)
Dat het niet gebruiksvriendelijk is, is wat anders

4) Samba als WINS server laten draaien en op alle XP machines registreren helpt ook :Y)

3) Wat is fatsoenlijk? VSftpd? ProFTPD? GLftpd?

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

LinuX-TUX schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:23:
1 kan ik makkelijk weerleggen :Y)

Tis wat spitten, maar zelfs met het documentje wat NVidia erbij geeft krijg ik wel TV output :*)
Dat het niet gebruiksvriendelijk is, is wat anders
linkje? En voor een radeo kan het het wel vergeten neem ik aan?
4) Samba als WINS server laten draaien en op alle XP machines registreren helpt ook :Y)
Moet je wel toegang hebben tot de XP machines. Op een of andere manier kan samba niet overweg met het systeem van XP zelf. Via mij IP ben ik prima te bereiken maar via mijn computernaam zoals die tevoorschijn komtt bij "zoeken naar computers in werkgroep" niet dus.
3) Wat is fatsoenlijk? VSftpd? ProFTPD? GLftpd?
Eentje die symbolic links kan volgen als ze binnen de de home directory van die user vallen of binnen de chroot() omgeving.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
IorGie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:38:
Eentje die symbolic links kan volgen als ze binnen de de home directory van die user vallen of binnen de chroot() omgeving.
PureFTPd gecompileerd met --with-virtualchroot ? (Zoals de Debian-packages, voor andere distro's zou ik het niet weten).

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 05-10-2005 22:44 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:04
IorGie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:38:
[...]
linkje? En voor een radeo kan het het wel vergeten neem ik aan?
[...]
Moet je wel toegang hebben tot de XP machines. Op een of andere manier kan samba niet overweg met het systeem van XP zelf. Via mij IP ben ik prima te bereiken maar via mijn computernaam zoals die tevoorschijn komtt bij "zoeken naar computers in werkgroep" niet dus.

[...]

TV out voor Nvidia is hier te vinden. Neem aan dat Radeon kaartjes ook wel werken, maar daar heb ik ECHT geen ervaring mee. (net als nForce chipsets/borden)

XP kan wel via naam de samba bereiken, als je het niveau op share zet en een broadcast op het subnet, kom je al een heeel eind. Kwestie van goed configureren.

Woei, die derde is lastig. Maar ben bijna zeker dat GLftpd het kan. Nadeel van glftpd is dat het ZO versatile is, dat hij ook niet meer zo veilig is als VSftpd. Met veel configuratie opties moet je veel configgen wil je het dichttimmeren.

Super_ik schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:44:
4) samba hoeft niet als wins te draaien hoor, en reggen op elke xp bak heb ik ook nog nooit van gehoord. ga gewoon eens klooien met swat :)
Heb nergens last van, en met reggen bedoel ik: invoeren als erkende wins server. Net zoals je DNS's registreerd. Draai hier lokaal met iedereen vast IP, dus kan het de DHCP server niet laten uitdelen dat hij ook de WINS server is :)

Vind het zelf gewoon netter om dat soort dingen te gebruiken. Voet bij stuk houden :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 05-10-2005 22:47 ]

• Super_ik

Super_ik

haklust!

4) samba hoeft niet als wins te draaien hoor, en reggen op elke xp bak heb ik ook nog nooit van gehoord. ga gewoon eens klooien met swat :)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
TV-out op Radeon's werkt prima hoor. Ik spreek uit ervaring. En moeilijk op te zetten was het ook niet. :)

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:43:
[...]
PureFTPd gecompileerd met --with-virtualchroot ? (Zoals de Debian-packages, voor andere distro's zou ik het niet weten).
Zo zit ie volgens de documentatie ook in de ubuntu respetories. Maar werken ho maar.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Vreemd. Hier werkt het wel namelijk.

Maar in dit topic gaat dat offtopic. Ik zou zeggen, open er een topic over :)

[ Voor 47% gewijzigd door Paul op 05-10-2005 23:25 . Reden: Quote niet nodig ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik ben zelf vrij nieuw met linux. Ik heb al een half jaar debian testing draaien op mijn thuisserver , maar het meeste werkte daar out of the box (vrij oud systeempje , en weinig spul erop ;) ). Met de commando's kon ik al wel een beetje uit de voeten.

Deze week ubuntu op de laptop geinstalleerd , en alles werkte out of the box. Nou kun je dat een voordeel noemen , maar ikzelf vond het eerder een nadeel. Want is er iets mis met je systeem weet je amper waar je moet zoeken om het te verhelpen.

Dus ben ik begonnen met een debian install op de laptop... en niets werkte natuurlijk :Y) Deze week zo vaak een kernel gecompiled , telkens klopte er wel weer eens iets niet. Nu heb ik het eindelijk werkend met 2.6.13.3 kernel... en als je het dan voor elkaar hebt ben je best trots op jezelf dat het allemaal gelukt is.

In principe is dus een nadeel van linux dat het meestal , zeker met nieuwere hardware gewoon niet direct werkt. Maar dat maakt het ook zo gigantisch leuk om ermee te hobby-en. Er is zoveel te doen , en zoveel te configureren.

Maar het echte nadeel van linux is toch wel de ondersteuning. Nu heb ik dat zelf gelukkig niet zo zeer meegemaakt , maar het lijkt me toch zo kloten om iets niet voor elkaar te krijgen onder linux , puur omdat je geen goede drivers ervoor kunt vinden. Zelf schrijven is niet voor iedereen weggelegd helaas.

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik zie dat prutsen als enorm leuk om te doen , je komt met alle onderdelen van je systeem in aanraking , je gaat meerdere malen op je bek doordat je gewoon dingen verkeerd doet. Maar als je het eenmaal werkend hebt heb je toch zoiets van: gaaf.

Raku

Verwijderd

Simmie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 23:56:
Ik ben zelf vrij nieuw met linux. Ik heb al een half jaar debian testing draaien op mijn thuisserver , maar het meeste werkte daar out of the box (vrij oud systeempje , en weinig spul erop ;) ). Met de commando's kon ik al wel een beetje uit de voeten.

Deze week ubuntu op de laptop geinstalleerd , en alles werkte out of the box. Nou kun je dat een voordeel noemen , maar ikzelf vond het eerder een nadeel. Want is er iets mis met je systeem weet je amper waar je moet zoeken om het te verhelpen.

Dus ben ik begonnen met een debian install op de laptop... en niets werkte natuurlijk :Y) Deze week zo vaak een kernel gecompiled , telkens klopte er wel weer eens iets niet. Nu heb ik het eindelijk werkend met 2.6.13.3 kernel... en als je het dan voor elkaar hebt ben je best trots op jezelf dat het allemaal gelukt is.

In principe is dus een nadeel van linux dat het meestal , zeker met nieuwere hardware gewoon niet direct werkt. Maar dat maakt het ook zo gigantisch leuk om ermee te hobby-en. Er is zoveel te doen , en zoveel te configureren.

Maar het echte nadeel van linux is toch wel de ondersteuning. Nu heb ik dat zelf gelukkig niet zo zeer meegemaakt , maar het lijkt me toch zo kloten om iets niet voor elkaar te krijgen onder linux , puur omdat je geen goede drivers ervoor kunt vinden. Zelf schrijven is niet voor iedereen weggelegd helaas.

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik zie dat prutsen als enorm leuk om te doen , je komt met alle onderdelen van je systeem in aanraking , je gaat meerdere malen op je bek doordat je gewoon dingen verkeerd doet. Maar als je het eenmaal werkend hebt heb je toch zoiets van: gaaf.
Helemaal met je eens. Maar soms wil ik ook eens echt productief zijn, en niet wachten op het compileren van software, of het uitzoeken hoe ik bijv. bluetooth aan de praat krijg. Voor het pruts-werk heb ik dus een aparte PC ingericht waar ik af en toe eens een andere distro op gooi om het te proberen. Op mijn desktop heb ik toch zoiets van; productiviteit boven alles, en met windows ben ik gewoon het meest productief (hoewel ik ook debian op mn desktop heb staan) :)

• Aapzak
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Ik ben op mijn Gentoo Linux + KDE systeem veel productiever dan op Windows. Het is natuurlijk wel ff werken voordat je het voor elkaar hebt, maar ik kan met Linux zoveel meer dan met Windows. Scheelt wel dat ik bij een netwerk bedrijf werk, waar je veel profijt kan hebben van al die mooie netwerk tools en scripten in perl (kan ook heel goed in Windows, weet ik) of bash.

Daarbij is KDE zo waanzinnig mooi, het is veel geavanceerder dan de Explorer van Windows. De IO slave is bijv. erg goed. Elke KDE app kan bijv. gebruik maken van ftp, http, scp, samba en meer als was het een lokaal filesysteem. Extreem handig met werken aan remote machines.

Daarnaast is Gentoo erg stabiel de laatste tijd. Ik heb het laatste half jaar geen kapotte box meer gehad door updates en het aantal updates loopt ook terug.
Verder kan je natuurlijk al je compile werk 's nachts laten doen, het heeft eigenlijk weinig zin om meerdere keren per dag/week te updaten, je kan best een paar dagen wachten met updaten.

Gentoo maakt mij blijer dan andere distro's omdat ik onder Gentoo eigenlijk alles het makkelijkst aan de praat krijg. Ik denk dat Gentoo een geweldig ontwikkel systeem is. Ik heb maar 1 irritatie, ik kan voor perl geen CPAN shell gebruiken om modules te installeren, die moeten allemaal uit ebuilds komen.

PSN ID: Aapzak

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 13:36:
[...]

Helemaal met je eens. Maar soms wil ik ook eens echt productief zijn, en niet wachten op het compileren van software, of het uitzoeken hoe ik bijv. bluetooth aan de praat krijg. Voor het pruts-werk heb ik dus een aparte PC ingericht waar ik af en toe eens een andere distro op gooi om het te proberen. Op mijn desktop heb ik toch zoiets van; productiviteit boven alles, en met windows ben ik gewoon het meest productief (hoewel ik ook debian op mn desktop heb staan) :)
Als je niet teveel speciale dingen wil dan kun je het snel aan de praat krijgen. Mijn AMD64 systeem is voorzien van Kubuntu en de meeste essentiele dingen draaiden sneller dan dat mijn vriend dezelfde zaken op Windows voor elkaar had. Maar soms zijn er inderdaad lastige zaken als Wifi endergelijke

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1 2 3 Laatste