Toon posts:

[LINUX] Nadelen linux (als vervanger van Windows desktop)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gezien het feit dat:
  • Ik windows helemaal zat ben
  • Ik nu zo'n beetje alle software illegaal heb
  • Ik daar vanaf wil
  • Legale software mij toch te veel kost
Wil ik een overstap van windows op linux wagen. Zeker met mijn C++ mogelijkheden op komst moet dat te doen zijn. Lijkt makkelijk, maar als ik erop let mist er wel erg veel. Bluetooth keyboard, veel internet explorer websites (planet musicstream bijv.), installatie van internetaansluiting, camera drivers etc. zullen niet meer werken.
Hoe gaan linuxers op tweakers hier eigenlijk mee om?
En is er ook een oplossing voor die problemen? (is zelf drivers schrijven niet te doen, best ingewikkeld of niet moeilijk als je een aantal dingen weet)
Ik zou in het begin windows ernaast kunnen blijven draaien, maar dan zit je toch nog illegaal. Zijn hier mensen die echt alléén linux draaien?

Ik hoop op antwoord en tips,

Faberic

O en voor de preciese mensen: met linux bedoel ik natuurlijk GNU/Linux ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 19:24 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb die overstap ook een tijdje terug gemaakt, om ongeveer dezelfde redenen + dat Linux me gewoon beter aanstaat. Het enige dat ik mis zijn wat spelletjes. Nou is bijvoorbeeld Stronghold 2 uit maar dat werkt niet onder Linux (misschien met cedega maar dat kost geld dus dat doe ik nu even nog niet).
Problemen met websites die niet werken heb ik niet. Ik kom ze nooit tegen, en als ik er 1 tegen kom: jammer dan. Ik heb ook geen problemen met hardware die niet werkt, maar ik heb geen exotische hardware (zoals een webcam... ja die heb ik wel maar die zit op een andere machine), en of jouw hardware gaat werken moet je gewoon even opzoeken, maar waarschijnlijk wel hoor. Je internet zul je ook handmatig moeten aansluiten maar dat lukt je echt wel want er is zat documentatie :)
Overigens ben ik in 1 keer overgestapt. Geen Windows installatie, en ik heb ook geen Windows nodig. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 23-05-2005 19:26 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik draai nu alweer een paar maanden linux op m'n laptop; tot grote tevredenheid mag ik zelfs zeggen. Het enige wat ik nog niet aan de praat heb is m'n TV-out, maar dat is een kwestie van puzzelen.

Dus óók m'n bluetooth stick, m'n PCMCIA CF-lezer, m'n usb-datakey, m'n wlan, m'n power saving etc werken allemaal. Het kost alleen even wat tijd en wat inzicht; maar als het werkt is het ge-wel-dig.

• bitrain
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 09:26
Ik draai nu ook full-time linux, want het werkt bij mij toch beter/fijner dan windows. En linux ziet toch net dat beetje beter uit (na wat themes veranderen).
Problemen met installeren heb ik niet gehad (op mijn nieuwe geluidskaart na, maar die kon ik omruilen voor eentje die het meteen deed).

Verwijderd

Topicstarter
kijk, dat wilde ik horen.
Spelletjes maken me niks uit, ik heb mezelf laatst voorgenomen nooit meer te gamen, omdat het me alleen maar frustratie en chagrijnigheid bezorgd, en ik kan het TOTAAL niet. Je zou me moeten zien gamen, prutswerk.

Dus ik kan overstappen na wat research met commando's etc? En mijn bluetooth moet ook lukken?
Als ik het zo zie is het wel leerzaam, dat linux...

Verwijderd

Alles wat je hier opnoemt kun je met wat lezen gemakkelijk onder linux voor elkaar krijgen.
Je moet alleen wel even doorzetten als het op het begin allemaal niet in een keer werkt.

Heb je al besloten welke linux distro je gaat nemen?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 19:22:
Gezien het feit dat:
  • Ik windows helemaal zat ben
  • Ik nu zo'n beetje alle software illegaal heb
  • Ik daar vanaf wil
  • Legale software mij toch te veel kost
Jouw reactie komt me niet onbekend voor. Ik heb ook vanalles geprobeerd om van windows af te komen ( je weet wel; illegale software, traag, onstabiel en dat soort redenen) en ben dus flink aan het zoeken geweest met diverse distro's. Resultaat: ik heb hier nu ongeveer 60 cd's aan distro's liggen van suse tot slackware, redhat, mandrake, gentoo, debian, ubuntu en noem er nog maar tien op, en ik ben nog geen steek verder.

Ik gebruik mijn pc voornamelijk voor films kijken, muziek luisteren, email, internet, msn, office, en eigenlijk ook wel gamen als ik "in the mood" ben. Films kijken en muziek luisteren gaan 10x beter op windows, alleen al de kwaliteit. Internetten en email en msn gaat prima onder linux, office ook (onder windows gebruik ik OO.org en gamen kun je vergeten. Daarom gebruik ik nu gewoon weer lekker relaxed windows xp icm Ubuntu in een dual boot config. Kan ik gamen, muziek luisteren, film kijken e.d. op windows en het officewerk enzo doe ik lekker onder linux, tezamen met beetje experimenteerwerk. Mijn server is wel linux-only, daar draait ubuntu op in server-mode die als firewall en dhcp-server fungeerd.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• HunterPro
  • Niet online
debian! debian! :P

neh moet je zelf weten - debian kan soms errug hardcore zijn maar het is wel veel 'vrijer' dan iets als Redhat (of hoe dat tegenwoordig ook heet :)). Ik zou zelf eerst eens een live-cd van een distro pakken (bijv knoppix) om te kijken in hoeverre alles werkt wat in je computer zit. Want, als zij het kunnen, kun jij het ook ;)

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Voor alles waar je echt nog windows voor nodig hebt kan je wine, winex, crossover office of vmware gebruiken. Helaas gaat dit niet op voor (veel) games, vooral games die gebruik maken van Direct3D.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 19:34:
Alles wat je hier opnoemt kun je met wat lezen gemakkelijk onder linux voor elkaar krijgen.
Je moet alleen wel even doorzetten als het op het begin allemaal niet in een keer werkt.

Heb je al besloten welke linux distro je gaat nemen?
Ik denk dat ik ga beginnen met Fedora core 3. Ik heb red hat al eens gebrobeerd, en suse (personal) ook. Wat betreft "gratisheid" lijkt me suse personal nou echt helemaal niks.
Als ik wat meer ervaren ben ga ik zeker voor debian.

• HunterPro
  • Niet online
dan kun je beter direct voor debian gaan - anders mag je direct opnieuw leren waar wat staat (beide distro's hebben hun eigen plekjes voor files - ik vind zelf die van debian logischer :))

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

HunterPro schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:17:
dan kun je beter direct voor debian gaan - anders mag je direct opnieuw leren waar wat staat (beide distro's hebben hun eigen plekjes voor files - ik vind zelf die van debian logischer :))
Helemaal met je eens !! Fedora heeft zo zijn problemen, Debian is vele malen makkelijker en logischer. Ik draai alles op Debian behalve 1 server..... FC2... maarja dat kon helaas niet anders :) Gaat nog wel een keer om ;)

Ik raad je Debian aan, KDE installeren en lekker aan de gang. OO erop enzovoorts.... draait heerlijk !

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
^^ kan je dan aangeven wat er beter aan is? Binnenkort komt mn athlon 64 en dacht ik om over te gaan naar dual boot (xp/FC3). Als ik Linux onder de knie heb kan ik dan naar debian ofzo. Ik ben dan wel benieuwd welke vreemde dingen erin zitten.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Mithras86 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:28:
^^ kan je dan aangeven wat er beter aan is? Binnenkort komt mn athlon 64 en dacht ik om over te gaan naar dual boot (xp/FC3). Als ik Linux onder de knie heb kan ik dan naar debian ofzo. Ik ben dan wel benieuwd welke vreemde dingen erin zitten.
Debian zit naar mijn mening gewoon meer support achter. Ik heb dit zelf moeten ervaren en met succes ! Ik was altijd best een RedHat man...... totdat..... DEBIAN :D

Je bugs zijn gewoon sneller opgelost.
Meer mensen draaien het heb ik het idee.

Somminge problemen met een FC webserver kun je moeilijk vinden hoewel je het bij Debian vaak zo opgelost hebt door even te zoeken. Als er al problemen zijn uiteraard. Laptops the same..... alles draait goed en makkelijk te APT-getten...... werkt beter dan YUM soms omdat alles direct werkend ingesteld staat :)

Tevens is het gewoon logischer. Firewall-script staat standaard op een rare locatie in FC met een rare naam, bij Debian wat overzichtelijker. And so on....

FC heeft een erg mooie install...... maar daar houdt het dan ook mee op. Ik install altijd met een NET-iso :)

[ Voor 9% gewijzigd door BacardiBreezer op 23-05-2005 20:33 ]

• HunterPro
  • Niet online
Mithras86 schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:28:
nou bijvoorbeeld waar files verstopt zitten. Ik beheer wat redhat servers voor bedrijven, en waar standaard door Redhat de files worden weggezet... onbegrijpbaar. Denk aan dingen als /etc/apache/httpd.conf/httpd.conf (file-in-dir-met-zelfde-naam dus). Bovendien is het package-systeem van Debian stukken handiger dan dat van Redhat. Met een simpele apt-get install x-window-system [enter] heb je X geinstalleerd. Daarna doe je apt-get install kde [enter] en je hebt KDE erop staan. Klaarrrrrrr. Bij redhat mag je eerst gaan zoeken naar de rpm's, vervolgens die installeren, erachter komen dat je tig depencies mist, die eerst installeren, koffie halen, en dan weer verder. Ergerlijk en niet over nagedacht.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Compartibiliteit met de hoge school waar ik studeer, zeker als het een official-sponsered-by-MS-campus is. Ja, dankzij Brussel waar men een aantal jaren geleden de subsidies voor hoge scholen heeft gelockt op een bepaald aantal studenten en onze studierichting groeide toen van 100 naar 1000 studenten, hier krijgen we maar geld voor de helft van de studenten ofzo. Die wet was doorgeramd door 17 hoge scholen (die leeglopen), ondertussen zitten de 3 groeiende hoge scholen te balen.

En toch zie ik ergens een Gentoo laptop met VMware Visual Studio .net draaien. Ookal is het moeilijk en toch kan je alle MS-producten onder Linux draaiend krijgen. Tis alleen wat moeilijker dan wat ge-next in een setup.

Debian is goed voor servers/stabiliteit en je kan in dselect de pakketjes kiezen om de Linux-installatie naar je wensen aan te passen. Maar de meeste pakketjes zijn nogal oud.

Bij de Linux-guru's hoor ik interessante dingen over Gentoo, sinds mijn eerste Gentoo-installatie blijf ik bij Gentoo. Ik draai graag op mijn servers Gentoo. Deze is lekker op maat te maken en voelt sneller aan. Met Gentoo leer je ook veel over basis-Linux-beheer. Zodat ik niet meer het boeltje zit te herinstalleren als er een harddisk bijkomt en welkom in de reboot-loze wereld.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Dat zeg ik....... Gamm... DEBIAN :D
rapture schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:35:

Debian is goed voor servers/stabiliteit en je kan in dselect de pakketjes kiezen om de Linux-installatie naar je wensen aan te passen. Maar de meeste pakketjes zijn nogal oud.
Ik weet niet waar jij deze wijsheid vandaan haalt hoor...... Belgie ofzo ?? :9

Een server run je op Testing...... stable is erg dom naar mijn mening..... oude troep idd ! (van 3 jaar oud ofzo met een kernel uit het jaar 0 ;)....... en lekker comaptible uiteraard :P)

edit:

* BacardiBreezer zwaait naar benee !!!!! :Y)

[ Voor 74% gewijzigd door BacardiBreezer op 23-05-2005 20:40 ]

• HunterPro
  • Niet online

Mee eens - en toch niet :) Als je Debian Stable draait (woody) dan ben je of beheerder van een bankserver of je hebt't niet echt begrepen. Het eerste wat je doet na setup is a) dselect skippen, en b) je apt.conf aanpassen zodat ie voortaan de testing pakketten pakt ipv de stable.
Bij de Linux-guru's hoor ik interessante dingen over Gentoo, sinds mijn eerste Gentoo-installatie blijf ik bij Gentoo. Ik draai graag op mijn servers Gentoo. Deze is lekker op maat te maken en voelt sneller aan. Met Gentoo leer je ook veel over basis-Linux-beheer. Zodat ik niet meer het boeltje zit te herinstalleren als er een harddisk bijkomt en welkom in de reboot-loze wereld.
dat is dus ook zo met Debian - lijkt er enorm op, en werkt even soepel. Debian zonder rommel (zonder dselect dus) is zo kaal als een regenworm en volledig aan je smaak aan te passen. Erg gaaf.

• HunterPro
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:35:
[...]

Dat zeg ik....... Gamm... DEBIAN :D

[...]

Ik weet niet waar jij deze wijsheid vandaan haalt hoor...... Belgie ofzo ?? :9

Een server run je op Testing...... stable is erg dom naar mijn mening..... oude troep idd ! (van 3 jaar oud ofzo met een kernel uit het jaar 0 ;))
je hoeft ook weer niet duf te gaan zitten flamen... stable is niet oud maar stabiel bewezen. Security- updates zitten daar nog wel degelijk in. Als je een server hebt die niet down mag gaan moet je stable hebben. En met een maand of 2 is er weer een nieuwe stable met allemaal nieuwe pakketten die werkelijk rotsstabiel is en toch behoorlijk recent is.

En het troep noemen vind ik ook overdreven ;)

• Radiant
  • Niet online

Radiant

HunterPro schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:34:
[...]

nou bijvoorbeeld waar files verstopt zitten. Ik beheer wat redhat servers voor bedrijven, en waar standaard door Redhat de files worden weggezet... onbegrijpbaar. Denk aan dingen als /etc/apache/httpd.conf/httpd.conf (file-in-dir-met-zelfde-naam dus). Bovendien is het package-systeem van Debian stukken handiger dan dat van Redhat. Met een simpele apt-get install x-window-system [enter] heb je X geinstalleerd. Daarna doe je apt-get install kde [enter] en je hebt KDE erop staan. Klaarrrrrrr. Bij redhat mag je eerst gaan zoeken naar de rpm's, vervolgens die installeren, erachter komen dat je tig depencies mist, die eerst installeren, koffie halen, en dan weer verder. Ergerlijk en niet over nagedacht.
Daarbij dan nog dat je met 1 commando je hele systeem kan voorzien van de allernieuwste versies van alle packages en een menu systeem waarmee je makkelijk door alle packages kan browsen :)
Wat ook geweldig is is dat je zo kan wisselen van package branch door even je sources aan te passen en een dist-upgrade te doen. Even downloaden, en je debian testing systeem is verandert in debian stable of unstable.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

HunterPro schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:40:
[...]
je hoeft ook weer niet duf te gaan zitten flamen... stable is niet oud maar stabiel bewezen. Security- updates zitten daar nog wel degelijk in. Als je een server hebt die niet down mag gaan moet je stable hebben. En met een maand of 2 is er weer een nieuwe stable met allemaal nieuwe pakketten die werkelijk rotsstabiel is en toch behoorlijk recent is.

En het troep noemen vind ik ook overdreven ;)
Ja ben ik met je eens, maar ander krijgen we straks vragen waarom SATA zo slecht ondersteund wordt idd.

Niet TE letterlijk opvatten he ;) Waarom denk je dat iedereen dan zo druk is met testing ?

• HunterPro
  • Niet online
Radiant schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:41:
[...]

Daarbij dan nog dat je met 1 commando je hele systeem kan voorzien van de allernieuwste versies van alle packages en een menu systeem waarmee je makkelijk door alle packages kan browsen :)
Wat ook geweldig is is dat je zo kan wisselen van package branch door even je sources aan te passen en een dist-upgrade te doen. Even downloaden, en je debian testing systeem is verandert in debian stable of unstable.
daar zit ook weer wel risico aan. Soms is het niet handig alles te updaten - vaak worden er honderden packages in 1x geupdate. Als er dan ééntje tussen zit die wel essentieel is voor je systeem maar na update niet meer doet wat ie moet doen, ben je als beheerder uren aan het graven. Ik zorg er dus ook elke keer bij een update voor dat ik een beetje rondgoogle naar packages waarvan ik denk dat ze problemen kúnnen geven. Oftewel eerst kijken, dan pas updaten. Dat scheelt servers die onnuttig downgaan. Maar, idd, voor de luie beheerder is 't in 99,9% van de gevallen erg handig.

Verwijderd

Topicstarter
oké, debian dus. Ik ga het meteen downloaden.

Maaruh, 7 cd's???
dat moet wel goede support zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2005 20:47 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:43:
oké, debian dus. Ik ga het meteen downloaden.
NetInstall he ;) Is het leukste en meteen very up-to-date :)

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Ach, ik heb al vaak branch switches gedaan gewoon om even te proberen maar eigenlijk nooit echt problemen gehad..

Mag ik nog even de netinstall cd van testing aanraden: http://www.debian.org/devel/debian-installer/index

Installeert het base systeem voor je en plukt dan alles van het internet, hoef je niet 6 cds binnen te sleuren eerst.

• mithras
  • Niet online
Oke, dan blijkt uit alle replies dat Debian wel fijner is. Dus waarschijnlijk de moeite waard om gelijk een duik in het diepe te nemen. Echter weet ik dat FC ook een 64-bits versie heeft, en dat zal waarschijnlijk een beetje fijner werken dan de "ouderwetse" 32bits. Is dit niet een goed voordeel?

sorry btw voor de totale offtopic FC vs. Debian discussie, maar deze was echter best wel nuttig :)

/Edit2 @faberic: dan zal je dus meer moeite moeten doen denkik, maar zal je linux ook beter begrijpen en gemakkelijker naar je eigen hand kunnen zetten. Dat is denk ik dan een groter voordeel dan dat je langer installmanuals op inet moet gaan zoeken.

[ Voor 30% gewijzigd door mithras op 23-05-2005 20:53 . Reden: vreslijke tiepvautjez ]

Verwijderd

Topicstarter
debian installeren is niet eenvoudig ofzo :?
ziet er ingewikkeld uit...

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:51:
Heel simpel..... even de tijd voor nemen en rustig installeren.

Ook een optie......

Systeem snel installeren zoals je denkt dat het moet zonder te lezen, er achter komen dat het zo niet had gemoeten en dan nog een keer. Heb je X en KDE al een keer geinstalleerd en is niet alles nieuw meer.

Werkt echt !

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik vind Debian ook erg fijn, en apt-get is inderdaad geweldig (ik moet nu noodgedwongen een Redhat systeem installeren, en dat is een stuk omslachtiger - CD's wisselen vind ik niet meer van deze tijd... ) Maar als Linux helemaal nieuw voor je is en je wilt dat veel dingen 'gewoon werken', zou ik toch een afgeleidde van Debian aanraden, Ubuntu. Moet je wel een hele CD downloaden, maar goed. De install is grafisch en nog makkelijker dan Windows. Een probleem: dan heb je een systeem dat in een keer werkt, en daar leer je dus niet zo veel van :)

Pakketten voor debian kan je vaak ook wel installeren onder Ubuntu, dus je hoeft niet bang te zijn dat je veel dingen gaat missen.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dan heb je nog niet een Gentoo stage1 installatie gedaan, man RTFM. Van elke distro bestaat er handleidingen om gelezen/gebruikt te worden.

Nadelen van Gentoo:
- het langdurende compileren, niet iedereen heeft uber-snelle computers. Een nachtje laten compileren is gebruikelijk.
- tussen de recente pakketjes kunnen er gare tussen zitten, al eens meegemaakt met proftpd en samba pakketten op mijn server.

Bij Debian Stable kom je natuurlijk geen gare pakketjes en er wordt standaard niet gecompileerd.

[ Voor 33% gewijzigd door rapture op 23-05-2005 21:05 ]

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:18
begin met een Suse (zeer veel X werk maar erg duidelijk) of wat simpeler ubuntu met een goede X op debian basis. Ik sjouw altijd een SUSE live CDtje in m'n tas mee die ik op school overal in gooi :D

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:01
HunterPro schreef op maandag 23 mei 2005 @ 20:39:
[...]
Mee eens - en toch niet :) Als je Debian Stable draait (woody) dan ben je of beheerder van een bankserver of je hebt't niet echt begrepen. Het eerste wat je doet na setup is a) dselect skippen, en b) je apt.conf aanpassen zodat ie voortaan de testing pakketten pakt ipv de stable.
En bedankt... :P Ik ben echt geen bank of zo, en toch draaien al mijn servers Stable. Wel vond ik een paar dingen wel erg oud (lees: ik miste features die in nieuwe versies wel zit en die ik wel kon/wilde gebruiken op deze fileserver) dus die komen van backports af: Een 2.6 kernel (of eigenlijk komt die van kernel.org vandaan, maar module-init-tools en kernel-package komen van backports) en Samba. Pure-ftpd komt rechtstreeks van de maintainer.

Het werkt, het is stabiel, het wordt veilig gehouden... Wat wil je als systeembeheerder nog meer?

True, de pakketen die het echte werk doen (het blijft een fileserver) zijn nieuwer dan die uit de officiele repository, maar de basis blijft Debian Stable :)
Leg een baksteen op je Enter en je hebt zo ongeveer wel een werkende bak :P Zo lastig is hij echt niet :) Gewoon lezen wat er staat ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Paul op 23-05-2005 21:11 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:07:
[...]

True, de pakketen die het echte werk doen (het blijft een fileserver) zijn nieuwer dan die uit de officiele repository, maar de basis blijft Debian Stable :)
Ik zie hier geen voordeel in t.o.v. een gehele testing install.

• Paul
BacardiBreezer schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:11:
[...]

Ik zie hier geen voordeel in t.o.v. een gehele testing install.
Geen bugs, snel gefixte security-dingen, gewoon stabiel zonder dat een apt-get update && apt-get upgrade (mogelijk) je systeem sloopt...

Nog een paar maanden (schijnt) en dan is de huidige testing stable, en heb ik backports niet meer nodig. Verklaar je me dan ook iedereen die Stable gebruikt voor gek? ;) :>

Ik heb op het werk een fileserver staan op Debian 2 (potato geloof ik), die doet zijn werk ook nog altijd braaf, doet precies wat hij moet doen en nog regelmatig worden er dingen geupgrade vanaf security.debian.org
Waarom zou ik op die productieserver risico's nemen door een dist-upgrade uit te voeren? Het werkt en het is veilig, waar zit dan het voordeel van een Testing (of zelfs maar de huidige Stable) install in?

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 23-05-2005 21:19 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:18:
[...]

Geen bugs, snel gefixte security-dingen....
Ik denk dat je hier in de war bent met Testing...... :?

Het voordeel van een Testing install is dat veel software de laatste versies vereist. Ligt er wel een beetje aan wat je draait natuurlijk, maar ik loop niet graag achter.

[ Voor 28% gewijzigd door BacardiBreezer op 23-05-2005 21:21 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je kan ook Novell Linux Desktop proberen, dat is een van SUSE afgeleide versie, maar hij is erg makkelijk, zelfs ík kon ermee overweg, en dat zegt wat.
http://www.novell.com/products/desktop.

We are shaping the future

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Alex schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:23:
Je kan ook Novell Linux Desktop proberen, dat is een van SUSE afgeleide versie, maar hij is erg makkelijk, zelfs ík kon ermee overweg, en dat zegt wat.
http://www.novell.com/products/desktop.
Lijkt me ook wel gaaf om eens te proberen. Is alleen wel geheel Java dacht ik..... ofzoiets toch ?

• Alex)
Nee hoor, dat is NetWare. Dat is iets anders.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Alex schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:35:
Nee hoor, dat is NetWare. Dat is iets anders.
Ik dacht hier eens op de frontpage gelezen te hebben (lees ik niet vreselijk vaak) dat het startmenu zeker opgebouwd was met Java....

En dat ging volgens mij toch echt om een opensource-linux-versie van Novell. Could be wrong :)

[ Voor 16% gewijzigd door BacardiBreezer op 23-05-2005 21:39 ]

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

ajvdvegt schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:00:
Ik vind Debian ook erg fijn, en apt-get is inderdaad geweldig (ik moet nu noodgedwongen een Redhat systeem installeren, en dat is een stuk omslachtiger - CD's wisselen vind ik niet meer van deze tijd... ) Maar als Linux helemaal nieuw voor je is en je wilt dat veel dingen 'gewoon werken', zou ik toch een afgeleidde van Debian aanraden, Ubuntu. Moet je wel een hele CD downloaden, maar goed. De install is grafisch en nog makkelijker dan Windows. Een probleem: dan heb je een systeem dat in een keer werkt, en daar leer je dus niet zo veel van :)

Pakketten voor debian kan je vaak ook wel installeren onder Ubuntu, dus je hoeft niet bang te zijn dat je veel dingen gaat missen.
Ik ben nu ook van Debian overgestapt op Kubuntu (Ubuntu met KDE) om het eens te proberen op mijn 3e pc :7 Ik vind de installatie ook een stuk prettiger dan Debian voor wat betreft newbie support. Het lijkt erg op elkaar maar Kubuntu installeert net even wat prettiger allerlei newbie spul mee (zoals domweg een X windows, wat bij Debian nog wel eens pielen kan zijn voor een newbie zoals ik :X ). Zowaar kon ik meteen mijn USB stick insteken, mounten en gebruiken. Dat is mij onder Linux nog nooit overkomen.

Kortom, Kubuntu gaf mij op een paar punten wat ik in het algemeen juist zo haat aan Linux -> simpele dingen retemoeilijk maken voor een simpele user. Look and feel vind ik bij Windows nog altijd wat prettiger voor wat betreft muisbewegingen en bediening, maar qua looks en internet vind ik Linux veel prettiger. Zolang je niet al te exotische wensen hebt, kan je prima uit de voeten met Linux. Probeer gewoon eens Debian of Kubuntu of andere distro op een oude PII of zoiets (met genoeg RAM erin).

• Alex)
nieuws: Novell presenteert Novell Linux Desktop 9
Hier zie ik niets over Java, bedoel je misschien Sun's Java Desktop System?

• Paul
BacardiBreezer schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:20:
[...]

Ik denk dat je hier in de war bent met Testing...... :?
Euh, nee jij ;) Testing == wordt nog getest == we weten niet zeker of het stabiel is. En upstream security fixes worden door het team achter security.debian.org gewoon (en afaik erg snel) verwerkt in de versies die in Stable zitten.
Het voordeel van een Testing install is dat veel software de laatste versies vereist. Ligt er wel een beetje aan wat je draait natuurlijk, maar ik loop niet graag achter.
En dat is weer allemaal gevoel :) Jij loopt niet graag achter, ik heb graag een stabiele server waar ik niet naar om hoef te kijken :) Tuurlijk kan het best zo zijn dat Testing momenteel geen brakke dingen bevat en ook veilig is, maar ikg a die gok niet wagen als Stable net zo goed werkt en bewezen stabiel is :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• donnervogel
  • Laatst online: 14-01-2023
Heeft er iemand al een oplossing gevonden om je belastingaangifte(s) en Girotel draaiend te krijgen onder Linux. Als dat goed draaien te krijgen is dan stap ik ook onmiddelijk over op Linux >:)

• Radiant
  • Niet online

Radiant

donnervogel schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:55:
Heeft er iemand al een oplossing gevonden om je belastingaangifte(s) en Girotel draaiend te krijgen onder Linux. Als dat goed draaien te krijgen is dan stap ik ook onmiddelijk over op Linux >:)
wine / winex / Crossover / VMware

• HunterPro
  • Niet online
BTW-aangifte gaat via Adobe Acrobat, versie 7 hiervan is ook voor linux uitgekomen. Het oude GTO systeem (girotel online dus, niet 'mijn postbank') werkt perfect onder FireFox op Linux. Het werkelijke belastingaangifteprogramma (de befaamde diskette) weet ik niet - mogelijk werkt het prima met WINE.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 23 mei 2005 @ 21:46:
[...]
Euh, nee jij ;) Testing == wordt nog getest == we weten niet zeker of het stabiel is. En upstream security fixes worden door het team achter security.debian.org gewoon (en afaik erg snel) verwerkt in de versies die in Stable zitten.
Ja en omdat er juist zoveel getest wordt zijn de lekken sneller weg...... zijn ze stabiel voor enige tijd gaan ze naar stable...... of ik kan er naast zitten...... Development onder Testing is naar mijn mening echt 200% hoger dan op Stable :)

En qua gevoel ? Nou niet zo zeer...... vaak genoeg meegemaakt dat bijvoorbeeld Nagios niet op een stable wilde draaien ivm de mysql-versie ofzo. Check hun forum maar eens.

@Alex: inderdaad....... helemaal mee in war :) Dat bedoelde ik dus ! Thnx ! O-)

• HunterPro
  • Niet online
duh, iets is eerst unstable, dan wordt er gezegd dat ie in zoverre stabiel is dat ie bruikbaar is, dan gaat ie naar testing. Als ie daar helemaal door- en uitgekouwd is wordt ie in de queue gezet om in de volgende release van stable te komen. Stable is dus één pakket aan packages, en wordt eigenlijk niet meer geupdate (naast de security-updates)! Oftewel: bij een testing-versie heb je een constant verloop van versienummers; op stable heb je dit niet. Gevalletje 'af is af'.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
debian... debian... waarom geen ubuntu? ik persoonlijk vind ubuntu (gebaseerd op debian!) beter voor beginners met linux, omdat alles wat beter geïntegreerd zit. Niets mis met debian hoor, maar ik denk gewoon dat beginners zich wat beter gaan thuisvoelen op ubuntu dan op debian.

edit: voor desktop that is, voor servers is debian beter geschikt lijkt me... hoewel... mja... denk ik :)

[ Voor 17% gewijzigd door Mayco op 23-05-2005 22:18 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

HunterPro schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:14:
duh, iets is eerst unstable, dan wordt er gezegd dat ie in zoverre stabiel is dat ie bruikbaar is, dan gaat ie naar testing. Als ie daar helemaal door- en uitgekouwd is wordt ie in de queue gezet om in de volgende release van stable te komen. Stable is dus één pakket aan packages, en wordt eigenlijk niet meer geupdate (naast de security-updates)! Oftewel: bij een testing-versie heb je een constant verloop van versienummers; op stable heb je dit niet. Gevalletje 'af is af'.
Klopt van unstable, dit wil je alleen niet op een server draaien natuurlijk. Tenminste...... het kan, wel erg link :)

Gulden-middenweg dus :) Vandaar dat unstable niet in mijn verhaal langs kwam. Dat is meer voor de beta-testers die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.

@Mayco....... ik denk dat je met ubuntu ook wel gelijk hebt hoor..... ik ben alleen met RedHat begonnen destijd ivm cobalts enzo (very brak, wel leuk overigens).

Ik hou bijvoorbeeld niet van knoppix.... geen vaste install.... neej niets voor mij en raad ik ook niemand aan om Linux te leren, wel om de interface eens te testen.

[ Voor 18% gewijzigd door BacardiBreezer op 23-05-2005 22:20 ]

• falcon4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2021
Ik draai op mijn notebook al een tijdje Suse 9.2,
werkt perfect, makkelijk te configureren en detecteerde de meeste dingen van mijn centrino notebook automatisch. Alleen de wlan (ipw2200) was wat meer werk maar das gewoon een kwestie van de rpm downloaden en installeren.

Denk dat suse 9.2 sowieso genoeg voor je is als je niet veel gamed. Natuurlijk kan je WINE installeren voor de spellen...

Maargoed, mocht je een ouder systeem hebben met bekende onderdelen en niet bang bent voor een avontuur, dan zou ik zeker gentoo 's proberen :)

• HunterPro
  • Niet online
unstable draai je alleen serieus als je meetest aan een debian project. Als je wilt werken op je systeem is testing simpelweg een eis. In unstable kunnen namelijk packages zitten die je systeem laten crashen, onwerkzaam maken, spullen kapot maken, je vrouw van je laten scheiden, je hond om zeep helpen etc etc. Geen leuk spul dus :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Suse is ook erg goed mag ik aannemen. Mijn laptop die ik al kreeg voordat hij uitkwam in NL werd er mee ondersteund, een NX5000.

Ik denk dat Suse 9.2 het goed doet in het bedrijfsleven. Ieder zo zijn stukje terwijl het eigenlijk niet veel uit maakt.

Debian voor servers vind ik echt top, op je desktop wil je het dan ook wel hebben natuurlijk.

Wil je alleen Linux dan kun je over RedHat denken (Fedora), raad ik echter af door de onoverzichtelijke indeling. Suse lijkt me naar de verhalen een zeer goede OS voor desktops. Bedrijven draaien het graag en in Duitsland gaat men er ook steeds mee op over.

Suse op een server kan ook prima blijkt, geen ervaring mee, mijn idee meer voor een desktop..... is een gevoel denk ik.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

HunterPro schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:23:
...je vrouw van je laten scheiden, je hond om zeep helpen etc etc. Geen leuk spul dus :)
De ideale echtscheiding en opruimen van je huis idd ;) :9 Hoewel ik webmin wel graag draai uit de Unstable-versie....... laatste versie namelijk die toch wel goed is en met meer features. Dit alleen op een test-server/homeding :) MySQL en andere zaken laat je daar graag achterwegen idd :)

edit:

Had de vorige moeten editten O-) zo lekker aan het posten B)

[ Voor 22% gewijzigd door BacardiBreezer op 23-05-2005 22:27 ]

• Paul
BacardiBreezer schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:11:
En qua gevoel ? Nou niet zo zeer......
maar ik loop niet graag achter
== gevoel :P ;)
vaak genoeg meegemaakt dat bijvoorbeeld Nagios niet op een stable wilde draaien ivm de mysql-versie ofzo. Check hun forum maar eens.
Nagios zit dan ook niet in de stable repository, nogal wiedes dat het dan niet gegarandeerd werkt :)

Je kunt dmv backports.org overigens wel gewoon nagios installeren (zelfde versie als er nu in testing en unstable zit) onder stable :) En tenzij mijn pure-ftpd-mysql een nieuwere versie van msql heeft geinstalleerd werkt nagios dus gewoon met libmysqlclients10 die in mijn apt-cahce search tevoorschijn komt ;)

Maar goed, volgens mij gaat deze hele Stable / Testing/Unstable discussie lekker offtopic :X :P Denk dat we er beter een eind aan kunnen brijen (of een ander topic starten).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Paul Nieuwkamp schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:27:
[...]

[...]

== gevoel :P ;)

[...]
Nagios zit dan ook niet in de stable repository, nogal wiedes dat het dan niet gegarandeerd werkt :)

Je kunt dmv backports.org overigens wel gewoon nagios installeren (zelfde versie als er nu in testing en unstable zit) onder stable :) En tenzij mijn pure-ftpd-mysql een nieuwere versie van msql heeft geinstalleerd werkt nagios dus gewoon met libmysqlclients10 die in mijn apt-cahce search tevoorschijn komt ;)

Maar goed, volgens mij gaat deze hele Stable / Testing/Unstable discussie lekker offtopic :X :P Denk dat we er beter een eind aan kunnen brijen (of een ander topic starten).
Gaat een beetje ver zo inderdaad. De redenen waarom Nagios wel en niet goed draait was ik vorig jaar al achter. Voor nagios zijn gelukkig betere alternatieven !

Maar over backports..... sorry..... ik zie het nut van je stable echt niet meer in..... echt niet..... sorry !!

Wel leuk om iedereen zijn verhaal zo eens te horen....... overal zit wel wat in vind ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door BacardiBreezer op 23-05-2005 22:33 ]

• M-ThijZ
  • Laatst online: 16:44

M-ThijZ

Riding on Rails

Linux nadelen? Het is wat je er zelf van maakt ;).
Ik draai alleen maar Linux, en ik ben nog geen nadeel tegengekomen.
Een nadeel als games, tja ach dat went wel. Ik dan ut2004 native draaien en dan ben ik tevreden.
Overigens is het bezig zijn met een Linux pc al een hele leuke bezigheid opzich. "Is het dan zo moeilijk/ingewikkeld?"
Absoluut niet, maar er zijn ongelovenlijk veel dingen waar je je mee bezig kunt houden.
Zelf draai ik Gentoo, een geweldige distro voor menig tweaker.

"Linux, de enigste limiet ben jezelf"

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:50

Ibex

^^ met stom.

Een toevoeging van mijn kant. Hou er rekening mee dat dit wel persoonlijk is.
Ikzelf draai nu reeds een 2 jaar fulltime linux. Enkel op school (Encore, VS.NET, Premiere) en op mijn ouders hun pc (onderhoud, virusscan,...) moet ik af en toe nog eens Windows gebruiken.

Voordelen:
Gamen doe ik sowieso al niet, en voor veel toepassingen zijn kant en klare alternatieven te krijgen, zoals Openoffice.org etc. Bovendien; als je echt linux wil gebruiken, zal je ook alternatieven vinden en leren gebruiken/apprecieren voor de minder voor de hand liggende software. Je zal ook je hardware beter leren kennen omdat je er vaker "oog-in-oog" mee zal komen te staan.

Nadelen:
De manier waarop sommige dingen niet of slechts moeilijk in te stellen zijn in Linux; denk maar aan wireless WPA encryptie; exotische hardware, ... Bovendien gaat bijna iedereen ervanuit dat je Windows gebruikt; gebruik je Linux, dan stoot je vaak op onbegrip als je bvb meldt dat programma X of Y het bij jou niet doet omdat je Linux gebruikt.

Kortom: Er zal in ieder geval een wereld voor je opengaan waarin imense hoeveelheden software gratis en legaal te verkrijgen zijn, je zal heuse communities ontdekken rond programma's, voor je het weet betaal je zelf voor software die je gratis kan verkrijgen; om de community te steunen. Echter zal je ook moeten kunnen aanvaarden dat veel fabrikanten weigeren drivers voor Linux te schrijven, en dat grote pakketten niet altijd onder Linux draaien. Eventjes zoeken, prutsen, testen zal er vaak bijhoren.

En het is heus niet alleen voor de die-hard Tweaker weggelegd. Mijn vriendin zag dat ik Linux gebruik, en wou het zelf ook eens proberen. En ondertussen gebruikt ze ook fulltime Linux sinds half jaartje.

De websites freshmeat en sourceforge kunnen een uitvalsbasis zijn op zoek naar software. En vergeet onze vriend google niet.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• ajvdvegt
  • Laatst online: 04-12-2025
De belastingaangifte werkt redelijk met Wine. De tool-tips werken niet echt goed (ze zijn niet helemaal te lezen), en je kan hem beter in 1 keer invullen. Als je 'm namelijk tussendoor opslaat dan lijken alle invoervelden leeg, maar als je 'print' naar een tekst bestand dan blijkt alles er nog weldegelijk in te staan.

Ik zou 't gewoon op papier invullen en dan een briefje er bij 'maak maar een Linux versie, dan doe ik het wel elektronisch' ;).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Wat ik nadelen van GNU/Linux vind:
* unmounten van een CD of DVD werkt niet goed. Er zit zo'n knopje op mijn optische drive, als ik daar onder windows op druk dan gaat netjes het laatje open. Onder Linux moet ik vaak handmatig op zoek naar het proces dat nog files open heeft voordat ik mijn schijfje weer terug krijg.
* een hele hoop devices werken gewoon niet onder Linux, of minder goed, bijv. mijn printer (Canon S520) print te licht, scanner (HP3300c) heb ik zelf een driver voor moeten schrijven, webcam (Sweex 100k) doet het met veel moeite, Linux loopt gewoon keihard vast bij afsluiten X (ik heb een Radeon 9500).
* heleboel spellen draaien niet onder Linux en OpenGL aan de gang krijgen is vaak een hoop gepruts.
* Linux heeft niet echt een driver API. Als je een driver gebruikt die niet bij de kernel meegeleverd wordt dan moet die voortdurend bijgewerkt worden om met nieuwere versie van de kernel te kunnen gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 19:22:
Zeker met mijn C++ mogelijkheden op komst moet dat te doen zijn.
Fijn dat je gelijk met je installatie de GNU C Compiler erbij krijgt nietwaar? :)
veel internet explorer websites (planet musicstream bijv.) werken niet
.mp3 van planet musicstream zal zowiezo niet werken onder linux aangezien deze .mp3 files DRM bevatten en alleen op een windows machine af te spelen zijn.
Bertrik schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:46:
Wat ik nadelen van GNU/Linux vind:
* unmounten van een CD of DVD werkt niet goed. Er zit zo'n knopje op mijn optische drive, als ik daar onder windows op druk dan gaat netjes het laatje open. Onder Linux moet ik vaak handmatig op zoek naar het proces dat nog files open heeft voordat ik mijn schijfje weer terug krijg.
Dat heeft voornamelijk te maken met de manier waarop een linuxkernel gemounte apparatuur zoals een DVD speler of HD aanspreekt. Je zou eens kunnen kijken of je desktopomgeving automounting heeft en je via je icoon je DVD kunt ejecten. Mocht dit niet kunnen zou je met
code:
1
umount -l /dev/(vul-hier-je-dvdmount-in)
zo je DVD kunnen unmounten zonder op zoek te gaan naar processen.

Persoonlijke ervaring.

Veel nadelen als desktopgebruiker heb ik niet:
  • Voor games dualboot ik, maar het aantal uur dat ik per maand een game speel is op 2 handen te tellen,
  • Verder is de incompatibiliteit met MS bestanden als .doc .xls en .wmv af en toe vrij irritant.
  • Sommige randapparatuur werkt niet helemaal plug-and-play.
  • Het is soms zoeken naar de juiste GPL-licensed software die je zoekt voor bepaalde doeleinden.
  • Sommige software haalt niet het niveau van hun commerciele windows equivalenten.
Verder nog iets? Nee, niet echt. Ik heb zelf de ervaring dat een linux desktop alleen maar voordelen heeft:
  • "Gratis",
  • Geen spyware/adware/malware,
  • In principe blijft je systeem virusvrij (ik heb in anderhalf jaar tijd nog niet het genoegen mogen hebben om een verdwaald linuxvirus te ontvangen),
  • Je kan nauwelijks wat verkloten, of je moet zo stom zijn om altijd met root in te loggen,
  • Het systeem is uiterst simpel up-to-date te houden zonder te hoeven rebooten.
  • Het vrije gevoel zoals in de good 'ole days met MS-DOS (alhoewel je dan niet van een desktopomgeving kan praten).
  • 1000-en-1 applicaties te downloaden (met broncode als je daarin geinteresseerd bent)
  • Hoewel ik alleen over de Gentoo-community kan spreken is de linux-community in het algemeen enorm behulpzaam. De Gentoo-forums staat vol met nuttige (en ook onzinnige) informatie en de vraag kan nog zo dom zijn in jouw ogen maar er wordt altijd met een nuttige post op geantwoord.
ajvdvegt schreef op maandag 23 mei 2005 @ 23:31:
[...]

Ik zou 't gewoon op papier invullen en dan een briefje er bij 'maak maar een Linux versie, dan doe ik het wel elektronisch' ;).
Als ik goed ben geinformeerd zal de aangifte over 2005 volledig in linux kunnen gebeuren.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2005 02:32 ]

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Groot gentoo fan hier, alhoewel ik toch nog voornamelijk in WinXP werk.
Ben echter zowel in WinXP als in linux behoorlijk bedreven.
Enigste nadeel van Linux vind ik dat hoewel je de 'geavanceerde' dingen wel kan in gang trekken,
je meestal wel ongelofelijk lang moet prutsen en experimenteren om het op punt te krijgen.
En die tijd heb ik niet.
Daarom vind ik WinXP voor desktopgebruik toch nog stuk makkelijker, plug and play baby :) .

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

BacardiBreezer schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:24:
Suse is ook erg goed mag ik aannemen. Mijn laptop die ik al kreeg voordat hij uitkwam in NL werd er mee ondersteund, een NX5000.

Ik denk dat Suse 9.2 het goed doet in het bedrijfsleven. Ieder zo zijn stukje terwijl het eigenlijk niet veel uit maakt.

Debian voor servers vind ik echt top, op je desktop wil je het dan ook wel hebben natuurlijk.
Suse lijkt me naar de verhalen een zeer goede OS voor desktops. Bedrijven draaien het graag en in Duitsland gaat men er ook steeds mee op over.

Suse op een server kan ook prima blijkt, geen ervaring mee, mijn idee meer voor een desktop..... is een gevoel denk ik.
Dat SuSE lekker werkt kan ik alleen maar beamen :) - een paar maanden geleden at 9.2 Pro bij C't Magazine, direct geïnstalleerd, mijn Windows Xp boot ik nu alleen nog maar om te gamen :D. Heel goeie configuratietools, net Kanotix (Knoppix kloon) geïnstalleerd, en dat is een echte warboel in vergelijking met SuSE... Jezus! YaST is écht wel een zegen... Enfin, heb Kanotix erop gezet omdat dat een Knoppix-distro was die blijkbaar speciaal voor installatie op HD ontworpen is, en dus niet de upgradeproblemen kent die andere op de HD geïnstalleerde live-distro's hebben (zoals Knoppix, XFLD, ...), en ik had ook geen zin om 7 Debian-iso's te downloaden :). Maar wie weet zwier ik 'm dr wel af en zet ik er binnenkort SuSE op met Xfce :) lekker licht!

Om toch een beetje ontopic te blijven: als er een ding is wat géén nadeel is aan Linux, dan is het wel het feit dat je het zo kan boetseren zoals jij wil... God I love it :)

All hail to Linus!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• backupdevice
  • Laatst online: 11:32

backupdevice

No Risk , Full Push

voor de TS, iedereen roept Debian, maar je begint met linux, ga naar Ubuntu. ( is debian, weet ik. Maar alles werkt out of tha box )

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• CrankyGamerOG
  • Laatst online: 03-02 15:51

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

mwah ik zou zeggen waag de gok
ik heb het ongeveer 4 maanden terug ook gedaan
en ik ben er al aan gewend
kan zelfs de drivers etc nu zelf bakken
begin er gewoon aan en als je een makkelijk te installen distro zoekt raad ik je aan :
1. Debian (W00dy) stable tree
2. Debian (sarge/sid)

sarge en sid zijn wel wat onstabieler volgens sommige, maar ik heb er nog nooit niks van gemerkt

ik kan je wel zeggen een netwerk met firewall en internet delen is makkelijker en veiliger op linux dan je denkt

kwestie van documentatie lezen
zoals voor alles eigenlijk geld

OW PS
een van de problemen die je zeker zult tegen komen is de driver voor de vidcard (als je een nvidia kaart hebt dan)
ook dit lijkt moeilijker dan het is
lees gewoon de FAQ en README's goed

DeFiAnCe Out.......

ik heb het hier lopen op een 200mhz pentium 1tje en het draait gewoon goed genoeg
ik verwacht niet te veel van zon oude bak :P
het deelt en controleert me internet voor me xbox en meer hoeft het niet te doen als msnen voor me vriendin en mail voor mij en heel soms http surfen.
verder is 200mhz genoeg om de Kai tunnel software te draaien voor mijn xbox dus ik ben tevree.

[ Voor 21% gewijzigd door CrankyGamerOG op 24-05-2005 14:46 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Men, het is weer eens het zoveelste "welke distro moet ik nemen" topic geworden dus.. Jammer! eindeloze en nutteloze discussie naar mijn mening.

Ontopic nu?
Het grootste nadeel mbt tot linux blijft volgens mij de stijle leercurve in het begin. Iedereen kent Windows en kan zich daadoor niet goed meer herinneren hoe het is om een OS te leren kennen. En met Linux wordt je daarop gewezen..

iRacing Profiel

Verwijderd

Nadeel, ik weet niet of je sommige dingen nadelen van linux kunt noemen aangezien de wereld zo goed als op gevoed is met microsoft producten en daarom geen moeite doen of nauwelijks om voor linux dingen te maken.

Wat ik persoonlijk een nadeel in linux vind is dat er voor bepaalde dingen je uit teveel dingen kan kiezen die het zelfde doen. Wat meer standarisering zou winst brengen op verschillende vlakken. Voor mn logitech muis bv kan ik op 3 of meer manieren dat ding op 800 dpi zetten en alle 3 programmatjes hebben de zelfde functionaliteit, tis niet eens zo dat de een wat geavanceerder is dan de ander zon keuze zou ik wel weer kunnen waarderen. Zo zijn er wat meer van die dingetjes ik heb liever 50% minder pakketjes die allemaal goed werken dan te veel die half werken of het zelfde doen geeft een beetje het gevoel van een half af besturings systeem. Dit terzijde blijft linux in de basis een ontzettend goed systeem. In mijn ogen beter aangezien je bijna de zelfde functionaliteit hebt met de gratis programmas die je ook hebt met dure betaalde programma's. En dan denk ik , als ik gratis al zo goed zit waarom zou ik in godsnaam dan nog betalen , die paar bugs hier en daar ga ik niet over klagen dan ;)

• HunterPro
  • Niet online
MrBarBarian schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 14:53:
Men, het is weer eens het zoveelste "welke distro moet ik nemen" topic geworden dus.. Jammer! eindeloze en nutteloze discussie naar mijn mening.
niet mee eens. Het zit er tussendoor, maar sommige nadelen zijn gewoon distro-afhankelijk. Die discussie is dus wel iets wat er mee verbonden is.
Ontopic nu?
Het grootste nadeel mbt tot linux blijft volgens mij de stijle leercurve in het begin. Iedereen kent Windows en kan zich daadoor niet goed meer herinneren hoe het is om een OS te leren kennen. En met Linux wordt je daarop gewezen..
dat klopt helemaal. Mensen zijn gewend op een bepaalde manier te werken. Als je dan iets anders moet doen is het meteen 'onhandig'; niet omdat het daadwerkelijk onhandig is, maar omdat je niet anders weet. Ik herinner me nog dat ik hard gefrustreerd raakte achter een mac omdat ik het gevoel had een rechter muisknop nodig te hebben om te doen wat ik wilde, en maar niet vond welke toets op 't keyboard daarvoor was. (de ctrl dus maar goed :)).Dat is echt ergerlijk, als je zoiets basaals in een operating environment niet snapt of kunt. En dat zal voor een hoop mensen ook enorm lastig zijn bij linux. Want daar moet je soms je eigen trucjes inbouwen met scriptjes enzo.

• Garyu
  • Laatst online: 15:55

Garyu

WW

Mayco schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:15:
debian... debian... waarom geen ubuntu? ik persoonlijk vind ubuntu (gebaseerd op debian!) beter voor beginners met linux, omdat alles wat beter geïntegreerd zit. Niets mis met debian hoor, maar ik denk gewoon dat beginners zich wat beter gaan thuisvoelen op ubuntu dan op debian.

edit: voor desktop that is, voor servers is debian beter geschikt lijkt me... hoewel... mja... denk ik :)
^^ helemaal mee eens. Heb na lang zoeken en veel lezen uiteindelijk ook maar gekozen voor Ubuntu als eerste installatie, en alles wordt meteen automatisch goed geinstalleerd. Met Evolution kom ik al mijn email accounts prima binnen, en met Firefox kan ik ook telebankieren..

Alleen moet je na installatie nog wel Java installeren, en mp3 en dvd-support regelen, maar dat staat in heldere stappen uitgelegd op www.ubuntuguide.org. (daar staat zowiezo eigenlijk alles wat je moet weten om over te stappen van Windows naar Ubuntu).

Draai nog wel dual boot met WinXP, maar dat is alleen voor mijn vriendinnetje, die onder het motto "wat de boer niet kent" (nog) niet met linux/ubuntu wil werken :X

[ Voor 10% gewijzigd door Garyu op 24-05-2005 15:50 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Om de topictitel even iets meer aan te laten sluiten bij de richting van het topic, heb ik er een stukje aan toegevoegd :)

• kmf
  • Niet online

kmf

Laat ik maar gelijk ontopic gaan en de nadelen van linux als desktopper op te sommen.

Ik gebruik al jaren gentoo als server, die ik bedien via VNC. Deze verzorgt ook mijn IRC, BT, NG downloads, part en unrarred gedownloade spullen, etc naast de standaard servertaken zoals apache, samba, ftp, etc.

Op mijn workstations gebruik ik nog steeds windows. XP in dit geval. Waarom geen linux?
Omdat:

Ik me erger aan de non-integratie van programma's. Voorbeeld: Parren en rarren zit in windows goed in elkaar. Windows Explorer openen, dubbelklik, rechtermuisknop en de actie wordt goed gedaan. Dubbelklik je op een rarbestandset onder konqueror, krijg je een rare rar-prog dat niet lekker werkt. Uiteindelijk is commando inproppen sneller en makkelijker.

Voor multimediabedoelingen, dvd-authoren, omzetten heb je onder windows veel keuzes en veel mogelijkheden. Last time I checked had linux er maar 1 en dan werkt het nog niet eens lekker.

Hardware gebruik. Mounten en umounten blijft irritant, zelfs met supermount. Dan is de plug and pray van windows toch wat makkelijker.
En dan hardware support. Je moet je maar behelpen als je wat nieuwere hardware hebt tot er een kernelupgrade of wat dan ook is. NEE, dat moet niet, want dat behelpen hoef ik ook niet als ik windows gebruikt.

Intuitiviteit. Ik WIL gewoon niet langer een maand howto's doorlezen om iets werkend te krijgen, of om met een programma te werken. Zelfs met gentoo of debian. Heb je een programma geinstalleerd, weet je gvdm niet hoe je dat ding moet opstarten of gebruiken. Dan is de setup van windows en dan dubbelklikken op een icoon veel en veel makkelijker.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 23:03

edeboeck

mie noow noooothing ...

...
En toch zie ik ergens een Gentoo laptop met VMware Visual Studio .net draaien. Ookal is het moeilijk en toch kan je alle MS-producten onder Linux draaiend krijgen. Tis alleen wat moeilijker dan wat ge-next in een setup.
...
Uiteraard kan je op die manier alle MS-producten draaien (en het blijft gewoon "wat ge-next in een setup"): je draait immers een ECHTE Windows installatie op VIRTUELE hardware (zodat eigenlijk enkel die hardware de belemmerende factor kan vormen ... ik denk hierbij aan games die 3D-ondersteuning nodig hebben).

Dat is juist de bedoeling van VMWare: het moet zich gedragen als een aparte machine (wat in mijn ervaring behoorlijk goed lukt). Voor Faberic is dit echter geen oplossing, aangezien hij af wil van zijn illegale software.

PS: akkoord, Brussel ligt hoger dan Vlaanderen, maar daarom van een "hoge school" te spreken :P

Verwijderd

Topicstarter
iemand riep trouwens iets over msn'en. Dat gaat toch niet op linux? Of alleen met dat webmessenger. Of heeft een grapjas zelf een linux msn gemaakt?

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:59:
iemand riep trouwens iets over msn'en. Dat gaat toch niet op linux? Of alleen met dat webmessenger. Of heeft een grapjas zelf een linux msn gemaakt?
MSN messenger zelf lukt niet nee, maar het kan wel met bijvoorbeeld Gaim, Kopete of aMSN :)

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:59:
zonder mijn precious msn zou ik niet op linux zitten hoor! gaim to the rescue!
je zal verbaasd zijn als je ziet hoeveel software er eigenlijk wel niet is voor linux, en eens dat je je nog wat dieper verdiept, dan zal je zien hoeveel leuke software er op komst is (roadmaps en todo's zijn mijn favoriete onderwerpen om te lezen).

het echte nadeel van linux vind ik dat je toch nog te vaak geconfronteerd wordt met compatibiliteit. wat voorbeelden:

iemand wil je een file sturen
- sorry, dat gaat te traag... kan je het niet mailen
- hmm, jij bent echt de enige waarbij dat zo traag gaat... blablabla
- gaim blablabla, geen windows, linux, blabla
- :s... /stuurt mail

speel je mee een spelletje?
- sorry, dat draait hier niet
- ah, ja, dat kan, mijn broertje zijn pc kan dat ook niet draaien...
- nee, mijn computer kan het niet aan maar ik kan het niet draaien omdat ik geen windows heb...
- :s blabla... /gaat spelletje spelen

ik noem het gewoon discriminatie... maar ja... the future is bright zoals orange het kan zeggen... ik denk dat binnen 6 gnome releases (3 jaar) linux een heel pak userfriendlyer gaat zijn door alle abstraction layers dat het een geduchte concurent voor microsoft gaat worden... vooral als ze met hun palladin security, nix illegaal-gedoe gaan beginnen...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Films kijken en muziek luisteren gaan 10x beter op windows, alleen al de kwaliteit.
Het is ondertussen al weer 2005 (en niet 1995), onder linux kun je imho zonder al teveel gedoe vaak out of the box meer film formaten afspelen en kwa kwaliteit niet te onderscheiden van windows, idem voor muziek (als gnome gebruiker wil ik toch ff een kde tip geven: amarok --> superprogramma voor je muziek)

ff ontopic:

Het enige wat een overstap moeilijk kan maken zijn imho de volgende zaken:

incompatible hardware - als je eenmaal linux gebruikt dan let je er wel op maar als je overstapt is de kans zeker aanwezig dat sommige hardware geen ondersteuning voor linux bied en soms ook niet eens door linux zelf ondersteunt wordt (dwz dat er ook geen oss drivers voor zijn)

games (maw: veel games bieden geen linux/opengl support, al zijn er veel spellen die native of met wine prima draaien) --> niet relevant voor de ts dus

gedwongen gebruik van windows only programma's ivm werk/school (al kan vmware/wine dat probleem wel oplossen)

De enige reden dat ik zo nu en dan nog eens windows installeer gebruik is voor punt 2 (al draaien al mijn favo games prima onder linux, soms zit er eentje tussen die dat niet doet)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
eerlijk gezegd vind ik het wel leuk staan om linux te draaien. De compatibiliteit enzovoort, daar kan jij toch niets aan doen? Mijn rede is dat ik windows te duur vind. Dat mag toch?
Ik hou van bijdehand zijn.
Ben trouwens nu debian op mijn super oude laptop aant installeren (met een PCMCIA cdrom). Floppy werkt, ff wat prutsen om die cd te laten draaien :S

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-02 22:12
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 18:57:
De compatibiliteit enzovoort, daar kan jij toch niets aan doen? Mijn rede is dat ik windows te duur vind.
1) De compatibiliteit: Bouw een custom kernel

2) Kosten: Linux is goedkoop. Windows is duur. Dit is een feit.

• M-ThijZ
  • Laatst online: 16:44

M-ThijZ

Riding on Rails

athlonkmf schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:29:
Laat ik maar gelijk ontopic gaan en de nadelen van linux als desktopper op te sommen.

Ik gebruik al jaren gentoo als server, die ik bedien via VNC. Deze verzorgt ook mijn IRC, BT, NG downloads, part en unrarred gedownloade spullen, etc naast de standaard servertaken zoals apache, samba, ftp, etc.

Ik me erger aan de non-integratie van programma's. Voorbeeld: Parren en rarren zit in windows goed in elkaar. Windows Explorer openen, dubbelklik, rechtermuisknop en de actie wordt goed gedaan. Dubbelklik je op een rarbestandset onder konqueror, krijg je een rare rar-prog dat niet lekker werkt. Uiteindelijk is commando inproppen sneller en makkelijker.
Volgens mij moet jij eens beter naar KDE kijken, Ark heeft betere integratie dan welk programma dan ook voor windows. Verder heeft KDE sowieso beter integratie dan welk OS/DE dan ook.

Waarom gebruik je trouwens X op je server?

• woutur
  • Laatst online: 15:47

woutur

Klauwtjes uit!

Ik liep vandaag tegen een Gentoo limitatie aan. Situatie: moederbord comp 1 kapot. Ik wilde in comp 2 mijn harde schijven zetten en gebruiken (hd comp2 is kapottig, loopt na 30 minuten vast). Ik dacht: live cd erin, kernel bakken die de hardware van comp2 ondersteund en scheuren maar. Niet dus. Allemaal gecompileerd voor athlon XP en deze bak was een duron.

*denkt nu met weemoed terug aan Debian.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:54
Dat is een risico wat je kan nemen in Gentoo, als je athlon-xp in als mcpu-flag i.p.v. march-flags zet krijg je wel optimalisaties (misschien iets minder), maar niet ten koste van compatibiliteit. Dit is ook de standaard instelling.

• kmf
  • Niet online

kmf

M-ThijZ schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:09:
[...]

Volgens mij moet jij eens beter naar KDE kijken, Ark heeft betere integratie dan welk programma dan ook voor windows. Verder heeft KDE sowieso beter integratie dan welk OS/DE dan ook.

Waarom gebruik je trouwens X op je server?
Really? rechtermuisknop, extract to folder/here. Meest simpele integratie mbv winrar lukt er niet mee.

En zoals ik al zei. Server hanteert ook mijn BT-downloads, IRC, NG-downloads.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Paul
Dat is tevens de reden dat ik overweeg ook X op mijn server te zetten: Zie maar eens een werkende DC-client (al is in princiepe het upload gedeelte al genoeg voor mij) te vinden voor textmode, of nog beter, als daemon...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• kmf
  • Niet online

kmf

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 01:34:
Dat is tevens de reden dat ik overweeg ook X op mijn server te zetten: Zie maar eens een werkende DC-client (al is in princiepe het upload gedeelte al genoeg voor mij) te vinden voor textmode, of nog beter, als daemon...
Ik vind de stroom en hardwarekosten die een simpele web/file/mailserver ook absoluut niet lonend voor thuisgebruik. Met 0,001 load is zo'n server wel heel zonde van het geld. Dan wil ik dat ik ook geen omkijken meer heb naar al mijn downloads en bijbehorende acties.

Hoef ik tenminste niet meer bang te zijn dat ik een game niet kan spelen omdat 40 bittorrents tegelijkertijd openen toch wel cpu-intensief kan zijn of dat ik mijn workstation nog kan uitzetten in mijn kamer terwijl ik al dagen in de IRC-queue zit...

Not to mention mijn handige gebruik nu. Via een ssh-tunnel een vncsessie openen terwijl ik op mijn werk zit, de server alvast de meest recente nzb en torrents laten downloaden, en als ik thuis ben, kan ik beginnen met kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 25-05-2005 01:57 ]

• DieterVDW
Observatie over linux vs windows:
Onder windows begint men direct te schelden als men niet direct vindt hoe iets moet, men is immers gewend dat alles super intuïtief is.
Onder linux vind iedereen het normaal dat het NIET intuïtief is en je uren moet lezen en werken om iets werkende te krijgen.

Concreet:
LaTeX vs Word
Bijna iedereen die ik ken gebruikt latex om z'n thesis te schrijven, en heeft heel wat tijd besteed om zich in te werken in deze taal. Al deze mensen verklaren me gek als ik zeg dat ik mijn thesis in Word schrijf. Al deze mensen hebben nog nooit enige moeite genomen om met Word te leren werken.
Bij LaTeX (~linux) vinden ze het normaal dat ze zich moeten inwerken, Word wordt onmiddellijk afgeschreven als iets intuïtief niet lukt. Want F1 onder windows is voor n00bs natuurlijk ...

Ondertussen typ ik vrolijk mijn thesis onder Word, waar ik exact hetzelfde kan doen als in LaTeX, maar dan in een aangename WYSIWYG omgeving waar ik geen vreemde karaktercombinaties moet beginnen tikken om een accent op een letter te krijgen, of om m'n lettertype te veranderen,
en waar figuren invoegen een fluitje van een cent is.
(Voor de mensen die LaTeX niet kennen: als je in LaTeX een ë in je tekst wil krijgen, dan moet je \"e typen bvb. Figuren moet je eerst converteren naar .eps formaat voor je ze kan invoegen, en dan zijn ze meestal nog helemaal blurry en fucked up. Voor vette tekst moet je strong{vette tekst} tikken of iets dergelijks. En voor het resultaat van je typwerk kan aanschouwen moet je je code compileren...)
Ik snap echt niet waarom LaTeX blijkbaar zo populair is, en Word door bijna iedereen wordt uitgescheten. Misschien omdat men onder Windows geen moeite wil doen...

Edit: De volgende die Word zit af te breken en niet weet wat ctrl-enter doet, of wat secties en opmaakprofielen zijn krijgt een klap voor z'n kop.

[ Voor 5% gewijzigd door DieterVDW op 25-05-2005 02:02 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
woutur schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 00:27:
Ik liep vandaag tegen een Gentoo limitatie aan. [..] Allemaal gecompileerd voor athlon XP en deze bak was een duron.
Dat is absoluut geen Gentoo limitatie. Je hebt dat zelf ingesteld tijdens het installeren. Inderdaad kun je dat doen ja. Dat het dan vervolgens op andere architecturen niet werkt, ehh, like, duhh :?

Je kunt Gentoo ook gewoon compilen voor i686, en dan werkt het overal.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

DieterVDW schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 01:55:
Ik snap echt niet waarom LaTeX blijkbaar zo populair is, en Word door bijna iedereen wordt uitgescheten. Misschien omdat men onder Windows geen moeite wil doen...
De wijze waarop je je over LaTeX uitlaat geeft geen blijk van kennis van de diepere gedachte achter deze manier van tekstverwerken. De benadering van LaTeX verschilt op een aantal punten van Word gelijk de benadering van Word verschilt van LaTeX.

Het grote voordeel van Word is de WYSIWYG factor (schrijf ik het zo goed? :P). Dat betekent dat de schrijver direct ziet of hij zijn tekst krijgt zoals hij 'm hebben wil. Het voordeel is een direct controleerbaar eindresultaat dat geheel gestyleerd kan worden door de schrijver. Het nadeel is een zekere tijdsinspanning met zaken die de layout betreffen. Ieder hoofdstuk, iedere nummering, het moet allemaal door de schrijver op zijn plaats worden gezet en gecontroleerd. Word kent derhalve een zekere focus op layout naast de inhoud.

De benadering van LaTeX is anders. Daar ligt de focus niet op layout, maar op inhoud. De schrijver moet zich bezighouden met inhoud en niet met layout. Dat kan de computer immers wel doen, die is daar veel beter in. Daarom wordt bij LaTeX met een soort progammataal tekst geschreven (getikt) waarvan de computer wel een document met hoofdstukken, inhoudsopgave (automatisch genummerd), titel, boven- en onderschriften etc maakt. De gebruiker kan zich focussen op de tekst en hoeft zich om de layout geen zorgen te maken als hij de programmataal goed toepast. Het nadeel van LaTeX is dat de schrijver geen 100% controle over de layout heeft en de programmacodes zal moeten beheersen.

Het beheersen van programmacodes kan je zien als een groot bezwaar. Ik vind het zelf ook niet prettig voor simpele dingen even in een uitgeprinte FAQ te moeten kijken voor bijvoorbeeld tekst schuin zetten. Echter, met Word doe je in weze niets anders als je het knopje 'B' indrukt voor een vette tekst. Ook dat zorgt voor een sticker 'vet' op een bepaalde tekst. Ook LaTeX kent programma's (Kile, TeXniXCenter) die dat soort simpele knoppen voor eenvoudige acties hebben. In weze is het niets anders al is harde programmacode moeilijker te onhouden en bedienen.

Wat is nou beter? M.i. hangt dat geheel af van wat de schrijver als prettig/onprettig ervaart en wat het doel van het document is. Een document dat echt maar voor enkel gebruik is, kan in principe eenvoudig in Word worden getikt. Zodra het in Word goed staat (met 100% controle op de layout) ben je als schrijver klaar. Gaat het document langer mee dan vandaag en komen daar verbeteringen in, dan zou mijn voorkeur gaan naar LaTeX. Waarom? Alleen de tekst hoeft te worden aangepast, de computer zet alles weer netjes in elkaar qua layout na opnieuw compilen. Daarbij geldt als voordeel van LaTeX dat een wijzinging van de brontekst op eenvoudige wijze omgezet kan worden naar een groot aantal documentformaten, alhoewel je dat met Word documenten met tussenstappen en de juiste software ook wel kan.
Tevens kan bij hele lange teksten al die opmaak ook een gedoe worden. Door vast te houden aan simpele programmacodes kan die nare klus (loopt de nummering wel goed, is de alinea afstand wel overal gelijk?) geheel aan de pc over worden gelaten. Bij Word moet je toch echt zelf zorgen voor een juiste layout overal. Tenslotte (maar dat zal ook wel bij Word kunnen op een of andere manier) kan met een LaTeX document op vrij eenvoudige wijze een inhoudsopgave van hoofdstukken en paragrafen worden gemaakt door de pc door invoegen van een enkele code in het LaTeX brondocument en zoekt LaTeX bij compilen wel uit welke hoofdstukken en paragrafen dat zijn met de juiste nummering erbij. Hoe ellendig moet het zijn dit handmatig te doen bij een Word document, zeker als daar in de loop van de tijd wijzigingen in worden doorgevoerd? Ik kan met LaTeX een lang document met veel verwijzingen in een keer perfect omzetten naar een PDF (breed ondersteund) met interne links, inhoudsopgave, uniforme layout etc), zelfs na forse tekstuele wijzigingen en toevoeging van hoofdstukken/paragrafen.

Kortom, de focus van beide manieren van tekstverwerking is anders:
• Word: layout en inhoud;
• LaTeX: inhoud.

Het een is niet beter dan het ander, maar wel een betere keuze in bepaalde omstandigheden. Een leercurve van een paar uur bij LaTeX moet je dan maar op de koop toenemen.

• Garyu
  • Laatst online: 15:55

Garyu

WW

DieterVDW schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 01:55:
Observatie over linux vs windows:
Onder windows begint men direct te schelden als men niet direct vindt hoe iets moet, men is immers gewend dat alles super intuïtief is.
Onder linux vind iedereen het normaal dat het NIET intuïtief is en je uren moet lezen en werken om iets werkende te krijgen.

Concreet:
LaTeX vs Word
(snip)
Je hebt hier helemaal gelijk. Het leren werken met linux is nog niet helemaal zoals het hoort. Intuitief is het nog lang niet allemaal. Een leek kan Windows installeren en gebruiken, maar zelfs Ubuntu installeren is voor een leek al pittig kan ik me voorstellen. Voordat je alles zo geconfigureerd hebt dat alles naar behoren werkt heb je al regelmatig in de terminal rondgewandeld en allerlei configuratiebestanden moeten bijwerken (automounten van harde schijven bijvoorbeeld). Er is niet zoiets als één logische opbouw voor alle systeemconfiguratie in Linux die gebruikersvriendelijk is en zonder het lezen van allerlei guides en FAQs werkt (en dus grafisch is). Dit komt juist door de modulaire opbouw van linux-distributies. Wie weet komt het nog, maar nu bestaat het gewoon nog niet.

Niet dat het dan meteen heel moeilijk wordt, dat bedoel ik niet. Het is gewoon nog niet gebruiksvriendelijk. Ik kan best een computer aan de praat krijgen met een mooie linuxdistributie d'r op zodat mijn ouders er prima op kunnen werken en klaar. Daar is zowel KDE als GNOME netjes in geslaagd.

Alleen het installeren & configureren moet nog "met de hand", en kan dus nog veel aan verbeterd worden. Dan neemt die leercurve ook af, en is linux weer een stapje dichter bij algemeen gebruik op de desktop.

Ohja, en wat betreft die discussie over LaTeX vs. Word, da's net zoiets als Notepad vs. Dreamweaver om websites te maken... ik weet in ieder geval wel welke van de twee ik liever gebruik :Y).

[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 25-05-2005 10:00 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

unstable draai je alleen serieus als je meetest aan een debian project. Als je wilt werken op je systeem is testing simpelweg een eis. In unstable kunnen namelijk packages zitten die je systeem laten crashen, onwerkzaam maken, spullen kapot maken, je vrouw van je laten scheiden, je hond om zeep helpen etc etc. Geen leuk spul dus :)
mja het valt op zich nog wel mee, zolang je het niet gaat inzetten als productieserver. Zelf draai ik unstable op de desktop, en ik loop inderdaad af en toe tegen kleine probleempjes op, met name de KDE packages geven nog wel eens problemen. Maargoed, bugreport invullen en met een beetje geluk is het snel opgelost. Overigens zijn de meeste problemen gewoon zelf op te lossen, het is me nog nooit voorgekomen dat ik een totaal onwerkbaar systeem had.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Inmiddels werk ik al dik een jaar dagelijks met Linux op mijn werkstation (of eigenlijk thin-client B) . En het bevalt me uitstekend. Een Windows systeem wordt altijd traag op den duur, dat heb ik nog niet gehad. In de tussentijd ben ik al wel gewisselt van filesystem wat erg eenvoudig is (ext3 :r , hooguit voor databases).

Op mijn laptop heb ik ook Linux, op de servers die ik beheer Linux. Allemaal Linux :P . Ik ben overigens niet iemand die ermee stoer loopt te doen met allemaal stikkertjes op mijn laptop oid. Maar naar mijn idee heeft het behoorlijk wat voordelen. Ik was pas bij een klant waar het netwerk (lees: alle computers) waren geïnfecteerd door een virus, mijn laptop had daar geen last van en ik kon zonder problemen het probleem oplossen.

Ikzelf gebruik Gentoo, met name omdat je dan zeker weet als de installatie van een pakket lukt, dat je systeem stabiel is. En daar hecht ik heel veel waarde aan. Ik heb aardig met P3-systemen gehad met mem-errors waar Windows gewoon op draaide (en dan vast liep/blauw scherm) maar Gentoo Linux gewoon keihard op vast liep. Op zich niet zo leuk kan je denken, maar ik weet nu wel dat een systeem met Gentoo Linux op zichzelf heel stabiel is, je moet natuurlijk geen unstable packages gaan installeren op een productieserver.

Overigens hou ik niet van uptimes van 100 dagen+. Een kernelupdate is toch wel iets dat je elke maand moet doen imo. (Daarmee bedoel ik: wanneer iemand 'patst' met een uptime van 400 dagen oid, dan ben je imo ontverantwoord bezig.)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• blouweKip
Overigens hou ik niet van uptimes van 100 dagen+. Een kernelupdate is toch wel iets dat je elke maand moet doen imo. (Daarmee bedoel ik: wanneer iemand 'patst' met een uptime van 400 dagen oid, dan ben je imo ontverantwoord bezig.)
hangt ervanaf, als je een kernel hebt waar bijv een locale exploit hebt zitten terwijl je geen externe users hebt die daar gebruik van maken icm hardened/gre linux met selinux policies dan hoef je echt niet iedere maand te patchen

• DieterVDW
Wekkel schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:44:
[...]

De wijze waarop je je over LaTeX uitlaat geeft geen blijk van kennis van de diepere gedachte achter deze manier van tekstverwerken. De benadering van LaTeX verschilt op een aantal punten van Word gelijk de benadering van Word verschilt van LaTeX.
Hmm ik krijg de indruk dat je toch ook niet helemaal op de hoogte bent van de mogelijkheden van Word hoor. De truuk is om een goed opmaakprofiel te maken in Word, eens je dat gedaan hebt gaat alles automatisch.
Ik heb bvb een profiel 'Kop 1' (titel van hoofdstuk), als ik dat selecteer zorgt Word ervoor dat deze titel het juiste lettertype heeft, dat de titel op een nieuwe pagina beland, dat er voldoende witruimte is onder de titel, dat 'm juist genummerd wordt en dat 'm verschijnt in de inhoudsopgave.
+- Idem voor 'Kop 2' en 'Kop 3' .
Als je juist gebruik maakt van opmaakprofielen dan is het zeker even eenvoudig om een consequente opmaak te houden onder Word als onder Latex. (Persoonlijk vind ik makkelijker :p ).

Het enige nadeel van Word vind ik dat het bestandsformaat gesloten is, tov LaTeX open.
Bij LaTeX heb je al verschillende 3rd party progjes waarmee je je LaTeX code kunt compilen naar slides bvb of zo.
Maar mocht Word switchen naar een XML gebaseerd formaat, dan blaast 'm LaTeX echt wel op alle vlak uit het water vind ik...
Je uiteindelijke keuze hangt natuurlijk van je persoonlijke smaak af, maar ik wil alleen even komaf maken met het idee dat Word moet onderdoen voor LaTeX ..

[ Voor 8% gewijzigd door DieterVDW op 25-05-2005 16:36 ]

• DieterVDW
Garyu schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 09:58:
[...]

Alleen het installeren & configureren moet nog "met de hand", en kan dus nog veel aan verbeterd worden. Dan neemt die leercurve ook af, en is linux weer een stapje dichter bij algemeen gebruik op de desktop.
Ik denk dat het probleem vooral is dat GUI's ontwikkelen gewoon een erg ambetant werkje is.
En aangezien er erg veel ontwikkeld wordt op vrijwillige basis in de linux gemeenschap komt dat er bitter weinig van.
't nadeel van Windows is dat je wel voor alles een mooie GUI hebt, maar als de GUI niet volstaat kun je niet teruggrijpen naar de rauwe configuratiebestanden, wat wel jammer is...

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

DieterVDW schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 16:38:
[...]

't nadeel van Windows is dat je wel voor alles een mooie GUI hebt, maar als de GUI niet volstaat kun je niet teruggrijpen naar de rauwe configuratiebestanden, wat wel jammer is...
Iets dat ik heel erg fijn vind in Linux inderdaad. Ik denk dat je ook makkelijker aan de gang gaat met text-bestanden, config-files dus, als je een paar keer een server hebt beheerd via SSH.

Het is gewoon een leerproces, maar omdat er sommige mensen hier op het forum heel exotisch doen over hoe zij hun linux draaien kan ik me de vraag van TS wel indenken.

Ik geloof niet dat iemand, wat ik pasgeleden las, even een printdriver zelf schrijft wanneer deze Linux \voor het eerst geinstalleerd heeft. Zelfs ik zoek dingen op, vraag het enzovoorts. Waarom niet denk ik dan ? Samen kun je het wiel sneller uit vinden dan maar alleen hard te roepen en niets te bereiken.

Het is allemaal vrij begrijpelijk...... je moet het alleen proberen !

[ Voor 19% gewijzigd door BacardiBreezer op 25-05-2005 18:00 . Reden: eeuwige typo's :p ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

DieterVDW schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 16:33:
Je uiteindelijke keuze hangt natuurlijk van je persoonlijke smaak af, maar ik wil alleen even komaf maken met het idee dat Word moet onderdoen voor LaTeX ..
Als je zo redeneert geldt dat ook precies andersom :?

Mijn ervaringen met opmaakprofielen in Word zijn iig niet zo denderend.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

blouweKip schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 16:16:
[...]
hangt ervanaf, als je een kernel hebt waar bijv een locale exploit hebt zitten terwijl je geen externe users hebt die daar gebruik van maken icm hardened/gre linux met selinux policies dan hoef je echt niet iedere maand te patchen
Mja hoe vaak komt het nog voor dat je computer hebt welke geen toegang heeft tot (indirect) internet? Ik zie ze weinig iig ;) .

Verwijderd

OT: Latex is naar mijn mening toch wel een kilometer voor op word voor een grotere tekst, zeker als er wiskundige dingen aan te pas komen...

Ik erger me aan het tekort aan een goede kopieermethode voor DVDs, nee niet door her-quantiseren (?), wel door opnieuw encoderen.

Verder gebruik ik naar alle tevredenheid een kleine vier jaar diverse distros. In die periode is er een enorme vooruitgang geboekt en ik zie niet in waarom een gewone gebruiker (niet beheerder dus) niet binnen gnome of kde zou kunnen werken.

Sommige mensen zullen spelletjes wel missen, maar enemy territory is geweldig 8)

• blouweKip
Mja hoe vaak komt het nog voor dat je computer hebt welke geen toegang heeft tot (indirect) internet? Ik zie ze weinig iig
Dat zeg ik niet, ik heb het over users met shell access, daarnaast scheelt het al weer heel wat als je geen onnodige servers draait, deze dan netjes up to date houdt en zaken als bufferoverflow protectie aan hebt staan

Ik wil niet zeggen dat zon pc dan volledig onkwetsbaar is maar de kans op een succesvolle crack wordt zo wel significant verkleind en die bak zal zeker niet kwetsbaarder zijn dan de gemiddelde wel gepatchte server...

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

Zoals SiQDiZ ook al zegt, dit valt echt zeer mee en imho is dit niet waar.
Ik draai al zonder problemen 2,5 jaar Debian unstable dagelijks als desktop en heb nooit problemen gehad.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

blouweKip schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 21:50:
Dat zeg ik niet, ik heb het over users met shell access
Mja er zijn _zat_ hacks voor bijvoorbeeld Linux waarmee je als 'simpele' users middels een lek root-access krijgt. Over het algemeen komt het veel minder voor dat dit via een daemon gebeurt voor zover ik weet.

• donnervogel
  • Laatst online: 14-01-2023
HunterPro schreef op maandag 23 mei 2005 @ 22:09:
[...]

BTW-aangifte gaat via Adobe Acrobat, versie 7 hiervan is ook voor linux uitgekomen. Het oude GTO systeem (girotel online dus, niet 'mijn postbank') werkt perfect onder FireFox op Linux. Het werkelijke belastingaangifteprogramma (de befaamde diskette) weet ik niet - mogelijk werkt het prima met WINE.
Ik wil juist telebankieren :) (offline met girotel dus) en niet internetbankieren. })
Pagina: 1 2 3 Laatste