Toon posts:

[LINUX] Nadelen linux (als vervanger van Windows desktop)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:16

Super_ik

haklust!

ik gebruik zelf ook met veel plezier linux op mn pctjes :)

maar waar ik nu toch echt tegen aanloop, ik wil op de pc van m'n vriendin linux zetten,
slackware met kde, firefox, gaim en openoffice is alles wat ze nodig heeft:)
maar t klote is toch wel de slechte compatibliteit tussen OOo writer en microsoft office word.
en aangezien ze documentjes deelt met klasgenoten ed ben ik bang dat er toch weer windows met office op die pc moet na verloop van tijd :(

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:18

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Super_ik schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 19:11:
maar t klote is toch wel de slechte compatibliteit tussen OOo writer en microsoft office word.
en aangezien ze documentjes deelt met klasgenoten ed ben ik bang dat er toch weer windows met office op die pc moet na verloop van tijd :(
Dâ snap ik niet. Ik heb voor de gein eens een 60 pagina's groot document met styles en screenshots en visio plaatjes, gemaakt in word xp, geopend in OOo writer (beta van v2, dat wel), en dat ging uitmuntend.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

• Super_ik

Super_ik

haklust!

ik snap t ook nie :'(
maar ongeveer alle documenten van mn werk zien er niet uit. er is ook nix meer van te maken.
en gisteren kreeg ik een simpel document 1 a4tje tekst en wat foto's en OOo laat geen 1 foto meer zien :?

8<------------------------------------------------------------------------------------

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
wellicht je OO versie updaten naar een nieuwere versie? Welke versie gebruik je nu?

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• Super_ik

Super_ik

haklust!

OOo versie 1.1.4

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Probeer de Beta van versie 2 eens, er schijnt ook aan de Word ondersteuning behoorlijk wat verbeterd te zijn.

Mijn ervaring is dat je er niet aan moet beginnen als je een document langdurig wijzigt, de ene keer in MS Word en de andere keer in OpenOffice.org. Word gaat dingen door elkaar gooien die je in OO.org geknutseld hebt en andersom. Kies dan voor 1 van de 2, want uiteindelijk frustreert het je.

Bij alleen lezen van Word documenten, of een enkele keer opmaken, heb ik echter nog nooit problemen gehad in OpenOffice.org, dus voor 'standaard' gebruik vind ik het prima.

[ Voor 9% gewijzigd door tomato op 04-10-2005 22:27 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:19
Als het alleen om MS Office gaat: die kun je op zich ook prima draaien met Crossover Office. Maar ja, dat kost wel geld...

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
iets waar ik me afgelopen week wel even flink aan geergerd heb is het wijzigen van het formaat van mijn muis cursor.
Ik werk met gnome 2.10, ik weet dus niet hoe dit in BV KDE werkt :)

verhaaltje:
Ik had al een hele tijd een andere muis theme, een mooi wit pijltje, beetje doorzichtig, hardstikke mooi. Nou viel het me op dat in sommige programma's / delen daarvan ik een ander muispijltje kreeg (on-mouse-over), nl een zwarte, standaard X cursor. Dit gebeurde bv op mijn gnome-panels, en op de titelbalk van een programma, terwijl in het programma en op de achtergrond ik een normaal wit pijltje had. Ik besloot dat ik nu wel eens over dezelfde cursor wilde. (altijd leuk, uniformiteit enzo)
Na enig prutsen met gcursor en mouse-preferences kwam ik er nog niet uit (*1). Google moest er aan te pas komen. Google leverde al vrij snel een goed resultaat op: er moest een bestandje ge-edit worden (voor de duidelijkheid en/of andere mensen, het gaat hier om /usr/share/cursors/xorg-x11/default/index.theme ). Hier moest "Inherits=<mijn theme>" komen te staan. zogezegd zo gedaan. Na een restart van X (*2) zag alles er goed uit, totdat ik firefox startte en text wilde selecteren. Mijn cursor was plots veel te klein. Binnen een paar tellen had ik door wat er aan de hand was: Ik had nu weliswaar overal de zelfde cursor theme, maar dat gold alleen voor 't plaatje, niet voor de grootte van de cursor.
Wederom begaf ik me aan het experimenteren met gcursor en mouse-preferences. Zeer leuke programma's, je kunt met allebei de grootte van de cursor instellen. gcursor doet in Pixels, mouse-preferences werkt met klein-groter-grootst. Hoe deze twee instellingen combineren is mij niet duidelijk geworden. Soms was de cursor in P te klein en in Q te groot, soms was ie in P te groot en in Q te klein. Na lang heen en weer klikken tussen deze twee en vele restarts van X (*2) was mijn cursor eindelijk overal even groot.
Or so I thought... na een reboot bleek er van mijn instellingen niet veel meer over te zijn en was het dual-sized cursor probleem terug. Ik wendde me wederom tot mijn grote vriend Google, echter van hem werd ik niet veel wijzer, hij wilde me eigenlijk alleen maar vage X-Hacks voor extra grootte cursors aanbieden. Niet echt waar ik naar op zoek was dus. Uiteindelijk vond ik op een forum een post die me naar de oplossing leidde: in mijn homedir moest ik een bestand aanmaken en de cursor grootte daarin specificeren. (btw, dat bestand heet ".Xdefaults" en met "Xcursor.size: 16" zet je je cursor grootte vast).
Nu werkt het eindelijk zoals het hoort, maar het heeft mij nogal wat moeite gekost, en ik wil van mezelf wel zeggen dat ik niet helemaal een mietje ben met Linux ;). Ik zie het bijvoorbeeld een oma/opa/moeder/vader/broer(tje)/zus(je)/random-desktop-user nog niet doen.

Naar aanleiding van deze aangrijpende gebeurtenissen heb ik wel een aantal vragen, nl:
1a) Waarom heb ik 2 programma's nodig om mijn muis instellingen te wijzigen?
1b) Waarom werkt geen van die 2 helemaal, maar zijn ze in een soort vreemde symbiotische toestand verwikkeld?
1c) Hoe steekt die 'vreemde symbiotische relatie' in elkaar? Wat (voor bestand) past elk programma aan?

2) Waarom moet ik eigenlijk mijn hele X server restarten om een nieuwe cursor te kunnen kiezen? Kan dat niet makkelijker? Zelfs in windows heb ik niet moeten rebooten om een nieuwe cursor te kiezen.
3) Waarom was mijn cursor op een bepaald moment wel consistent even groot, en na een reboot niet meer? Het lijkt mij dat als dit na een restart van X nog even groot is, het ook na een reboot zo zou moeten zijn.
4) Er hier niet meer info over te vinden is. Werkt hier bv nog iedereen gewoon met z'n standaard muispijltje?
5) Of ligt het gewoon aan mij?
Ik draai Gentoo Linux, dus ik weet dat ik veel zelf moet instellen. Echter omdat ik van die mooie GUI programmaatjes voor mijn muis instellingen had dacht ik dat dat niet nodig zou (mogen) zijn.
Hoe werkt dit op bv fedora core? Of hoe werkt dit in KDE based distros?

Alvast bedankt voor het lezen van deze lap text :Y), ik kijk uit naar jullie verhelderende antwoorden _/-\o_

ps.
begrijp me niet verkeerd, ik ben een HUGE fan van linux, werk er vrijwel exclusief in (gamen doe ik (nog?) in windows, evenals sommige programma's van school uit die niet onder linux draaien), maar ik vond dit wel bijzonder veel werk voor iets simpels als een andere muis cursor kiezen. (Ook al ging het kiezen op zich nog wel...)

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• guardian-spirit
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-03-2023
Sorry dat ik er even tussen duik.
Ik heb nooit zelfs een live CD gebruikt van Linux, terwijl ik al een aantal weken geïnteresseerd begin te raken in linux. Voordat ik überhaupt iets probeer wilde ik eerst een goede startbeeld hebben van wat ik kon verwachten, ik heb alle pagina's van deze topic doorgelezen en ik begon via google, de meest idiote zoektermen in te tikken:

linux voor beginners
linux vs windows
linux voordelen
linux nadelen
opbouw linux

Gelukkig kwam ik een boek tegen dat heel beginner vriendelijk was en dat mij al in het begin al een hele goede indruk gaf wat de verschillen waren (of misschien beter gezegd de voordelen):

✦ No rebooting to install—Uptime is valued as a matter of pride (remember,
Linux and other UNIX systems are most often used as servers, which are
expected to stay up 24x7). After the original installation, you can install or
remove most software without having to reboot your computer.

✦ Start/stop services without interrupting others—You can start and stop
individual services (such as Web, file, and e-mail services) without rebooting
or even interrupting the work of any other users or features of the computer.
In other words, you should not have to reboot your computer every time
someone sneezes.

✦ Portable software—You can usually change to another Linux, UNIX, or BSD
system and still use the exact same software! Most open source software
projects were created to run on any UNIX-like system, and many also run
on Windows systems, if you need them to. If it won’t run where you want it
to, chances are that you, or someone you hire, can port it to the computer
you want.

✦ Downloadable applications—If the applications you want are not delivered
with your version of Linux, you can often download and install them with a
single command, using tools such as apt and yum.

✦ No settings hidden in code or registries—Once you learn your way around
Linux, you’ll find that (given the right permissions on your computer) most
configuration is done in plain-text files that are easy to find and change.

✦ Mature desktop—The X Window System (providing the framework for your
Linux desktop) has been around longer than Microsoft Windows. The KDE and
GNOME desktop environments provide graphical interfaces (windows, menus,
icons, and so forth) that rival those on Microsoft systems. Ease-of-use problems
with Linux systems are rapidly evaporating.

✦ Freedom—Linux, in its most basic form, has no corporate agenda or bottom
line to meet. You are free to choose the Linux distribution that suits you, look
at the code that runs the system, add and remove any software you like, and
make your computer do what you want it to do.
Some aspects of Linux make it hard for some new users to get started. One is that
Linux is typically set up to be secure by default, so you need to adjust to using an
administrative login (root) to make most changes that affect the whole computer
system. Although this can be a bit inconvenient, trust me, it makes your computer
safer than just letting anyone do anything.
For the same reason, many services are off by default, so you need to turn them on
and do at least minimal configuration to get them going. Linux can be more difficult
than Windows because it is just different, but because you’re reading this book, I
assume you want to learn about those differences.

Ik liep met het idee rond dat Linux ook met een vorm van registers werkte, dat het ook nodige restarts nodig had voor installatie van software / drivers... etc etc

Nu pas heb ik eigenlijk voor mezelf een beetje helderheid t.o.v. windows... maar goed, misschien heb je hier iets aan of niets... in sommige gevallen wegen de voordelen veel zwaarder dan de nadelen (tenminste...voor mij wel als ik die punten hierboven las)

Maar goed ik ga weer verder...ik ben nog maar een beginnende beginner zeg maar...

[ Voor 3% gewijzigd door guardian-spirit op 05-10-2005 07:04 ]

• Super_ik

Super_ik

haklust!

nou, k heb net OOo 1.1.5 geinstalleerd, dat scheelt stukken met de documenten van mn werk, ze zien er bijna het zelfde uit :)
alleen t simpele document met wat tekst en wat plaatjes, doen de plaatjes het nog steeds niet. maar t document is dan ook belachelijk groot met zn 10mb voor 1 a4tje :)

k ben der zeer blij mee :) nu dus ook linux derop voor mn vriendin :P

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 04 oktober 2005 @ 07:50:
Ik lees net pagina 1 en 2 van dit topic door, en als ik 1 belangrijk nadeel moet opnoemen, dan is het wel dat er een stelletje zealots rondloopt die ronduit idioot advies geven. Ik zie achtereenvolgens mensen Gentoo en Debian publiekelijk vereren, en op pagina 8 zie ik mensen over de kernel sources beginnen. Ik kan hier niet bij, wie komt daar nou op?!?

[knip]
Hmm ik hoop dat ik mij hiervoor niet aangesproken hoef te voelen.
Wat ik overigens eigenlijk wel doe vanwege dat ik alleen een aantal alternative programma's opnoemen voor het gebruik van video geluid enz.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• T-MOB
  • Laatst online: 20:48
Polichism schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:10:
[...]
Hmm ik hoop dat ik mij hiervoor niet aangesproken hoef te voelen.
Wat ik overigens eigenlijk wel doe vanwege dat ik alleen een aantal alternative programma's opnoemen voor het gebruik van video geluid enz.
Ik zou je er niet teveel van aantrekken, eerlijkgezegd. Al is het alleen maar omdat dingen die je niet kent altijd complexer lijken dan complexe zaken waar je goed in thuis bent. Kijk eens in WOS hoe vaak er geadviseerd wordt om Windows opnieuw te installeren of om Ghost-images te maken omdat een systeem (alweer) onbruikbaar is geraakt door spyware. Ik zal de term zealots verder niet in de mond nemen, maar hoe realistisch is het om dit van een gemiddelde gebruiker te vragen? Als ik even mijn moeder in gedachten neem dan zijn deze "oplossingen" even idioot als het laten compileren van een kernel.

Regeren is vooruitschuiven

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:32

Cyphax

Moderator LNX
T-MOB schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 11:51:
[...]

Ik zou je er niet teveel van aantrekken, eerlijkgezegd. Al is het alleen maar omdat dingen die je niet kent altijd complexer lijken dan complexe zaken waar je goed in thuis bent. Kijk eens in WOS hoe vaak er geadviseerd wordt om Windows opnieuw te installeren of om Ghost-images te maken omdat een systeem (alweer) onbruikbaar is geraakt door spyware. Ik zal de term zealots verder niet in de mond nemen, maar hoe realistisch is het om dit van een gemiddelde gebruiker te vragen? Als ik even mijn moeder in gedachten neem dan zijn deze "oplossingen" even idioot als het laten compileren van een kernel.
Och, dat geldt ook voor onderhoud. "hoe pas ik dit en dit aan?"
"Oh, gewoon in je register, onder HKEY_CURRENT_USER/software/microsoft/..."
Iemand anders had het over dat je zoveel moet zoeken in Linux. Ik weet niet hoor, maar ik moet m'n ouders heel specifiek aanwijzen waar ze iets moeten veranderen in het configuratiescherm (en erger nog: ik moet *OOK* flink zoeken!!) dus uiteindelijk scheelt dat ook niet zo bijzonder veel.

Saved by the buoyancy of citrus

• Super_ik

Super_ik

haklust!

Cyphax schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 12:22:
[...]

Och, dat geldt ook voor onderhoud. "hoe pas ik dit en dit aan?"
"Oh, gewoon in je register, onder HKEY_CURRENT_USER/software/microsoft/..."
Iemand anders had het over dat je zoveel moet zoeken in Linux. Ik weet niet hoor, maar ik moet m'n ouders heel specifiek aanwijzen waar ze iets moeten veranderen in het configuratiescherm (en erger nog: ik moet *OOK* flink zoeken!!) dus uiteindelijk scheelt dat ook niet zo bijzonder veel.
gelukkig maar dat linux veel tekst based config is.
want je doet "man programma" of "man programma.conf" en dan /watikwil
en dan beetje lezen
in windows moet je tig vinkjes en tabbladen door.

wat ik eik wil zeggen, t zoeken naar een instelling is, denk ik, iets makkelijker onder linux

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Nou om toch maar wat nadelen te noemen:
1) tv out werkt niet
2) 5.1 geluid op een nforce bordje werkt niet
3) fatsoenlijke ftp server is onvindbaar
4) samba wordt niet herkend in een Windows XP workgroup

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:00

BoAC

Memento mori

IorGie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:15:
1) tv out werkt niet
Die nadelen heeft windows 95 ook :P
Je noemt verder niets geen versie oid :)

Verwijderd

nummer 3 en 4 zijn een grapje neem ik aan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Super_ik schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:00:
wat ik eik wil zeggen, t zoeken naar een instelling is, denk ik, iets makkelijker onder linux
Niet gemakkelijker voor een computerleek dan Windows.
Voorgaand voorbeeld zegt al genoeg, zet je tante maar eens aan een Windoos en vraag d'r maar eens de muiscursor te veranderen.

Have phun :Y)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:04
IorGie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:15:
1) tv out werkt niet
1 kan ik makkelijk weerleggen :Y)

Tis wat spitten, maar zelfs met het documentje wat NVidia erbij geeft krijg ik wel TV output :*)
Dat het niet gebruiksvriendelijk is, is wat anders

4) Samba als WINS server laten draaien en op alle XP machines registreren helpt ook :Y)

3) Wat is fatsoenlijk? VSftpd? ProFTPD? GLftpd?

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

LinuX-TUX schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:23:
1 kan ik makkelijk weerleggen :Y)

Tis wat spitten, maar zelfs met het documentje wat NVidia erbij geeft krijg ik wel TV output :*)
Dat het niet gebruiksvriendelijk is, is wat anders
linkje? En voor een radeo kan het het wel vergeten neem ik aan?
4) Samba als WINS server laten draaien en op alle XP machines registreren helpt ook :Y)
Moet je wel toegang hebben tot de XP machines. Op een of andere manier kan samba niet overweg met het systeem van XP zelf. Via mij IP ben ik prima te bereiken maar via mijn computernaam zoals die tevoorschijn komtt bij "zoeken naar computers in werkgroep" niet dus.
3) Wat is fatsoenlijk? VSftpd? ProFTPD? GLftpd?
Eentje die symbolic links kan volgen als ze binnen de de home directory van die user vallen of binnen de chroot() omgeving.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
IorGie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:38:
Eentje die symbolic links kan volgen als ze binnen de de home directory van die user vallen of binnen de chroot() omgeving.
PureFTPd gecompileerd met --with-virtualchroot ? (Zoals de Debian-packages, voor andere distro's zou ik het niet weten).

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 05-10-2005 22:44 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:04
IorGie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:38:
[...]
linkje? En voor een radeo kan het het wel vergeten neem ik aan?
[...]
Moet je wel toegang hebben tot de XP machines. Op een of andere manier kan samba niet overweg met het systeem van XP zelf. Via mij IP ben ik prima te bereiken maar via mijn computernaam zoals die tevoorschijn komtt bij "zoeken naar computers in werkgroep" niet dus.

[...]

TV out voor Nvidia is hier te vinden. Neem aan dat Radeon kaartjes ook wel werken, maar daar heb ik ECHT geen ervaring mee. (net als nForce chipsets/borden)

XP kan wel via naam de samba bereiken, als je het niveau op share zet en een broadcast op het subnet, kom je al een heeel eind. Kwestie van goed configureren.

Woei, die derde is lastig. Maar ben bijna zeker dat GLftpd het kan. Nadeel van glftpd is dat het ZO versatile is, dat hij ook niet meer zo veilig is als VSftpd. Met veel configuratie opties moet je veel configgen wil je het dichttimmeren.

Super_ik schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:44:
4) samba hoeft niet als wins te draaien hoor, en reggen op elke xp bak heb ik ook nog nooit van gehoord. ga gewoon eens klooien met swat :)
Heb nergens last van, en met reggen bedoel ik: invoeren als erkende wins server. Net zoals je DNS's registreerd. Draai hier lokaal met iedereen vast IP, dus kan het de DHCP server niet laten uitdelen dat hij ook de WINS server is :)

Vind het zelf gewoon netter om dat soort dingen te gebruiken. Voet bij stuk houden :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 05-10-2005 22:47 ]

• Super_ik

Super_ik

haklust!

4) samba hoeft niet als wins te draaien hoor, en reggen op elke xp bak heb ik ook nog nooit van gehoord. ga gewoon eens klooien met swat :)

• Cyphax
  • Laatst online: 20:32

Cyphax

Moderator LNX
TV-out op Radeon's werkt prima hoor. Ik spreek uit ervaring. En moeilijk op te zetten was het ook niet. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 22:43:
[...]
PureFTPd gecompileerd met --with-virtualchroot ? (Zoals de Debian-packages, voor andere distro's zou ik het niet weten).
Zo zit ie volgens de documentatie ook in de ubuntu respetories. Maar werken ho maar.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Vreemd. Hier werkt het wel namelijk.

Maar in dit topic gaat dat offtopic. Ik zou zeggen, open er een topic over :)

[ Voor 47% gewijzigd door Paul op 05-10-2005 23:25 . Reden: Quote niet nodig ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik ben zelf vrij nieuw met linux. Ik heb al een half jaar debian testing draaien op mijn thuisserver , maar het meeste werkte daar out of the box (vrij oud systeempje , en weinig spul erop ;) ). Met de commando's kon ik al wel een beetje uit de voeten.

Deze week ubuntu op de laptop geinstalleerd , en alles werkte out of the box. Nou kun je dat een voordeel noemen , maar ikzelf vond het eerder een nadeel. Want is er iets mis met je systeem weet je amper waar je moet zoeken om het te verhelpen.

Dus ben ik begonnen met een debian install op de laptop... en niets werkte natuurlijk :Y) Deze week zo vaak een kernel gecompiled , telkens klopte er wel weer eens iets niet. Nu heb ik het eindelijk werkend met 2.6.13.3 kernel... en als je het dan voor elkaar hebt ben je best trots op jezelf dat het allemaal gelukt is.

In principe is dus een nadeel van linux dat het meestal , zeker met nieuwere hardware gewoon niet direct werkt. Maar dat maakt het ook zo gigantisch leuk om ermee te hobby-en. Er is zoveel te doen , en zoveel te configureren.

Maar het echte nadeel van linux is toch wel de ondersteuning. Nu heb ik dat zelf gelukkig niet zo zeer meegemaakt , maar het lijkt me toch zo kloten om iets niet voor elkaar te krijgen onder linux , puur omdat je geen goede drivers ervoor kunt vinden. Zelf schrijven is niet voor iedereen weggelegd helaas.

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik zie dat prutsen als enorm leuk om te doen , je komt met alle onderdelen van je systeem in aanraking , je gaat meerdere malen op je bek doordat je gewoon dingen verkeerd doet. Maar als je het eenmaal werkend hebt heb je toch zoiets van: gaaf.

Raku

Verwijderd

Simmie schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 23:56:
Ik ben zelf vrij nieuw met linux. Ik heb al een half jaar debian testing draaien op mijn thuisserver , maar het meeste werkte daar out of the box (vrij oud systeempje , en weinig spul erop ;) ). Met de commando's kon ik al wel een beetje uit de voeten.

Deze week ubuntu op de laptop geinstalleerd , en alles werkte out of the box. Nou kun je dat een voordeel noemen , maar ikzelf vond het eerder een nadeel. Want is er iets mis met je systeem weet je amper waar je moet zoeken om het te verhelpen.

Dus ben ik begonnen met een debian install op de laptop... en niets werkte natuurlijk :Y) Deze week zo vaak een kernel gecompiled , telkens klopte er wel weer eens iets niet. Nu heb ik het eindelijk werkend met 2.6.13.3 kernel... en als je het dan voor elkaar hebt ben je best trots op jezelf dat het allemaal gelukt is.

In principe is dus een nadeel van linux dat het meestal , zeker met nieuwere hardware gewoon niet direct werkt. Maar dat maakt het ook zo gigantisch leuk om ermee te hobby-en. Er is zoveel te doen , en zoveel te configureren.

Maar het echte nadeel van linux is toch wel de ondersteuning. Nu heb ik dat zelf gelukkig niet zo zeer meegemaakt , maar het lijkt me toch zo kloten om iets niet voor elkaar te krijgen onder linux , puur omdat je geen goede drivers ervoor kunt vinden. Zelf schrijven is niet voor iedereen weggelegd helaas.

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik zie dat prutsen als enorm leuk om te doen , je komt met alle onderdelen van je systeem in aanraking , je gaat meerdere malen op je bek doordat je gewoon dingen verkeerd doet. Maar als je het eenmaal werkend hebt heb je toch zoiets van: gaaf.
Helemaal met je eens. Maar soms wil ik ook eens echt productief zijn, en niet wachten op het compileren van software, of het uitzoeken hoe ik bijv. bluetooth aan de praat krijg. Voor het pruts-werk heb ik dus een aparte PC ingericht waar ik af en toe eens een andere distro op gooi om het te proberen. Op mijn desktop heb ik toch zoiets van; productiviteit boven alles, en met windows ben ik gewoon het meest productief (hoewel ik ook debian op mn desktop heb staan) :)

• Aapzak
  • Laatst online: 08-01 15:23

Aapzak

Your genuine OS hopper

Ik ben op mijn Gentoo Linux + KDE systeem veel productiever dan op Windows. Het is natuurlijk wel ff werken voordat je het voor elkaar hebt, maar ik kan met Linux zoveel meer dan met Windows. Scheelt wel dat ik bij een netwerk bedrijf werk, waar je veel profijt kan hebben van al die mooie netwerk tools en scripten in perl (kan ook heel goed in Windows, weet ik) of bash.

Daarbij is KDE zo waanzinnig mooi, het is veel geavanceerder dan de Explorer van Windows. De IO slave is bijv. erg goed. Elke KDE app kan bijv. gebruik maken van ftp, http, scp, samba en meer als was het een lokaal filesysteem. Extreem handig met werken aan remote machines.

Daarnaast is Gentoo erg stabiel de laatste tijd. Ik heb het laatste half jaar geen kapotte box meer gehad door updates en het aantal updates loopt ook terug.
Verder kan je natuurlijk al je compile werk 's nachts laten doen, het heeft eigenlijk weinig zin om meerdere keren per dag/week te updaten, je kan best een paar dagen wachten met updaten.

Gentoo maakt mij blijer dan andere distro's omdat ik onder Gentoo eigenlijk alles het makkelijkst aan de praat krijg. Ik denk dat Gentoo een geweldig ontwikkel systeem is. Ik heb maar 1 irritatie, ik kan voor perl geen CPAN shell gebruiken om modules te installeren, die moeten allemaal uit ebuilds komen.

PSN ID: Aapzak

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 13:36:
[...]

Helemaal met je eens. Maar soms wil ik ook eens echt productief zijn, en niet wachten op het compileren van software, of het uitzoeken hoe ik bijv. bluetooth aan de praat krijg. Voor het pruts-werk heb ik dus een aparte PC ingericht waar ik af en toe eens een andere distro op gooi om het te proberen. Op mijn desktop heb ik toch zoiets van; productiviteit boven alles, en met windows ben ik gewoon het meest productief (hoewel ik ook debian op mn desktop heb staan) :)
Als je niet teveel speciale dingen wil dan kun je het snel aan de praat krijgen. Mijn AMD64 systeem is voorzien van Kubuntu en de meeste essentiele dingen draaiden sneller dan dat mijn vriend dezelfde zaken op Windows voor elkaar had. Maar soms zijn er inderdaad lastige zaken als Wifi endergelijke

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1 2 3 Laatste