Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Aan de beweging van de wolken te zien heb je een vrij lange sluitertijd gebruikt? De (kleine) sensor van compactcamera's als de A70 zijn daar meestal niet blij mee, met dit resultaat als gevolg.
Overigens vind ik 't bij dit plaatje niet storend, en wanneer je er flink wat sharpening overheen gooit (3x sharpen met Irvanview bijvoorbeeld) wordt die foto een stuk expressiever, en gaat de 'korrel' een onderdeel uitmaken van het plaatje.
Wel een hele mooie lucht trouwens...
Edit:
Ik heb die 3x sharpening er maar 's overheen gegooid, en dan krijg je zoiets:

Daar is nog een hoop mogelijk met helderheid en kleurverzadiging, maar dat laat ik aan jou.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 00:04 ]
Ik heb voor een lage iso gekozen om wat minder ruis te hebben. Om er toch wat meer licht op te krijgen heb ik een wat groter diafragma gekozen, want ik dacht dat scherpte-diepte niet veel effect heeft in een dergelijke situatie.
Ik zal eens kijken wat ik met wat sharpening kan bereiken, bedankt voor de tips iig.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Omdat ik weinig publiceer dacht ik eerst hier maar te kijken of 't aangenaam genoeg is om naar te kijken. En eventueel verbetert kan worden, De foto is alleen in gescant en verkleint met photoshop.

De foto is met een 50mm standaard lens, diafragma 2.0 sluiter op 1/30ste gemaakt, op een 400asa filmpje met een Minolta 7000.
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
http://members.home.nl/bastiaanv/pano_singel1.jpg
Even een linkje van het ding want het is 1280pxls breed (het origineel 8000
De mensjes helemaal links zijn nog niet goed, want die moet ik nog even masken, wat denken jullie er van?
Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Sja, met een deftige lens wordt hier denk ik toch echt 400mm en langer bedoeld. Anders krijg je de maan er niet goed beeldvullend op.Universal Creations schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 23:57:
Ik heb idd iso 50 genomen en een sluitertijd van 15s.
Ik heb voor een lage iso gekozen om wat minder ruis te hebben. Om er toch wat meer licht op te krijgen heb ik een wat groter diafragma gekozen, want ik dacht dat scherpte-diepte niet veel effect heeft in een dergelijke situatie.
Ik zal eens kijken wat ik met wat sharpening kan bereiken, bedankt voor de tips iig.
Als je door een telescoop fotografeert, moet je een korte sluitertijd nemen, want je ziet de maan echt het beeld uitracen.
Voor een landschapsfoto moet je wel langer belichten (bij een korter brandpuntsafstand). Hier een paar voorbeelden:
De maan door mn telescoop:

De maan door een 15mm lens, 5 minuten belicht.

Gadgets FTW!
Verwijderd
Binnenkort zelf ook maar s proberen dan met die instellingenfnoff schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 12:41:
Ik heb me eens laten vertellen dat je de maan goed belicht door bij 100 iso, een diafragma van f/4 en een sluitertijd van 1/125 te nemen. Erg nuttig om te weten
Ik heb er ooit eens een excel sheetje van gemaakt waarin je de belichtingstijd voor de maan en planeten kon berekenen aan de hand van je ISO en diafragma. Nou is dat bij een telescoop afhankelijk van de telescoop en de gebruikte vergroting... Ik zal m vanaaf weer eens opzoeken.
Gadgets FTW!
Ik heb er even wat mee gedaan:

Wat ik heb gedaan:
- Curves in het lage deel omhoog (het donkere deel van de foto dus wat lichter)
- wat meer saturation derop
- ook nog wat extra contrast
En klaar
Hoe doe je dat met die curves? Waar zit die functie in PS?Remy schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:27:
Je mist wat contrast, en de kleuren zijn ook een beetje flets Djensen
[afbeelding]
Wat ik heb gedaan:
En klaarZiet er al heel wat sprekender uit, maar dat is natuurlijk mijn bewerking van de foto: je mag ook zelf uitzoeken en proberen wat je eraan mist
Hij ziet er inderdaad al heel anders uit
Je hebt 't groen wel fiks genuked, zulk gras/blad bestaat niet echtRemy schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:27:
Je mist wat contrast, en de kleuren zijn ook een beetje flets Djensen
[afbeelding]
Wat ik heb gedaan:
En klaarZiet er al heel wat sprekender uit, maar dat is natuurlijk mijn bewerking van de foto: je mag ook zelf uitzoeken en proberen wat je eraan mist
|>
Ik zou daarmee oppassen dat je het niet te vaak gaat doen; want ik vind het er nogal onnatuurlijk uitzien (verschilt natuurlijk per situatie).Djensen schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:45:
[...]
Hoe doe je dat met die curves? Waar zit die functie in PS?
Hij ziet er inderdaad al heel anders uit
In dit geval lijkt de bewerking net of het een screenshot is uit de Bambi-tekenfilm van Disney oid.
[ Voor 10% gewijzigd door Silent Thunder op 25-05-2005 15:38 ]
Het zou je verbazen hoe een origineel van die foto eruit zou zijn die met wat meer licht was geschoten: die zou best in de buurt van mijn versie komen. Bovendien bestaan zulk gras/blad in bepaalde landen echt welSimon schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 14:47:
...
Je hebt 't groen wel fiks genuked, zulk gras/blad bestaat niet echt
nee, ik geloof best wel dat er zulk gras bestaat, maar het staat wat onnatuurlijk zo, net iets té. 't groen zo echt een ander soort groen zijn. Het zou een minder geel groen zijn, wat het nu is.Remy schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 15:40:
Bambi-powerrrrJa, ik heb het wat overdreven: natuurlijk kan het subtieler, er is zeker een gulden middenweg
Dat overdrijven ging expres om aan te geven waar de missende kant was van het plaatje: geen sprekende kleuren, geen knallend beeld. Foto's moeten van een monitor of print afknallen, ze moeten niet te flets zijn. Tekenfilmstyle is ook weer overdreven natuurlijk, maar te flets is ook niet goed.
[...]
Het zou je verbazen hoe een origineel van die foto eruit zou zijn die met wat meer licht was geschoten: die zou best in de buurt van mijn versie komen. Bovendien bestaan zulk gras/blad in bepaalde landen echt wel
|>
Verwijderd
ik vind dat overdone wel leuk eigenlijk, ik vind het een van de moooiere foto's uit dit topic..Reinier schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 03:28:
Dikke eend:
[afbeelding]
Het orinigeel was wat saai, ik heb de eend zelf wat meer contrast en kleur gegeven, de achtergrond heeft wat Gaussian blur gekregen en is een beetje desaturated. Is dit overdone of is het wel mooi zo?
Verwijderd
Nette foto! Naar mijn mening wel het "Solo showcasefoto's - om te bewonderen" waard.Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:17:
Tijdens een vakantie in Zwitserland geschoten op de piste. De foto vind ik goed gelukt.. maar hij moet misschien nog bijgesneden worden zodat de rommelinge voorgrond verdwijnt?
[afbeelding]
[ Voor 47% gewijzigd door Josh op 25-05-2005 22:54 ]
Verwijderd
Ik heb de foto licht bewerkt met photoshop. Hij is zo iets feller geworden. Misschien heeft de sneeuwkleur daar wat onder geleden. Ik heb de foto met tegenlicht moeten maken, door in de schaduw van iemand anders te gaan staan heb ik voorkomen dat de zon teveel in de lens scheen. Een en ander heeft idd tot gevolg gehad dat de kleuren van de sneeuw niet helemaal tot hun recht komen. Maar het effect is bereiktGsJosh schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:52:
Het mag van mij Ietsjepietsje lichter. En, uhm, tsjah, je sneeuw is grijs. Maar das een moeilijke...
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2005 23:03 ]

Deze foto heb ik vorige week bij DuDePrOdUcTiOnS gemaakt.
Hij speelde wat op zijn gitaar en ik zag ineens deze compo die ik zelf erg mooi vond
Ik heb toen snel DuDePrOdUcTiOnS's camera gepakt. En deze foto geschoten.
Ondanks dat het een vreemde camera voor me was.
Vind ik dit absoluut mijn beste sfeer foto tot nu toe
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik vind deze foto ook een goed sfeer neerzetten, waarschijnlijk omdat ik er zelf bij was..ThunderNet schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 01:21:
[afbeelding]
Deze foto heb ik vorige week bij DuDePrOdUcTiOnS gemaakt.
Hij speelde wat op zijn gitaar en ik zag ineens deze compo die ik zelf erg mooi vond
Ik heb toen snel DuDePrOdUcTiOnS's camera gepakt. En deze foto geschoten.
Ondanks dat het een vreemde camera voor me was.
Vind ik dit absoluut mijn beste sfeer foto tot nu toe
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Moet ik misschien iets met een kadertje doen ofzo?
[ Voor 17% gewijzigd door Remy op 26-05-2005 11:59 ]
Gadgets FTW!
De instellingen zijn alles op automatisch (kan ik me herinneren), uit de hand genomen en zonder flits.Ursamajor schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 09:53:
Welke instellingen heb je gebruikt? Jammer van het uitgelopen licht van de zon. Foto 1 was wel leuk geweest zonder die uitloper en foto 2 gebeurt er me te weinig in. Opzich zijn de wolken wel leuk.
Zou ik dat uitgelopen licht weg kunnen werken?
Of een net iets andere plaats van de zon in het beeld.
Gadgets FTW!

Commentaar welkom
Specs:
iso 400
sluitertijd 10 sec
diafragma 3,6
[ Voor 26% gewijzigd door Bpje op 26-05-2005 21:52 ]
Verwijderd
Verwijderd

Deze foto mag je trots opzijn.. Dit vind ik idd een mooie plaatVerwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:37:
Bij deze foto was ik blij verrast toen ik het resultaat bekeek. Door de korte sluitertijd icm. het kleine diafragma ik de achtergrond compleet weggevallen. Met een S5500 geschoten overigens.
[afbeelding]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
De horizon staat opvallend scheef, als je net het hele huisje daarmee op de foto wilt krijgen, doe dan een stap naar achteren (voorop gesteld dat dat kan). De lichten staan zo dat je eigenlijk niets op de foto ziet van het huis. Anderhalve meter naar links had je waarschijnlijk een veel mooiere foto kunnen maken: één wand van het mooi verlicht en één donkere kant.Bpje schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 21:51:
Kreeg het advies om hem hier te posten
[afbeelding]
Commentaar welkom
Specs:
iso 400
sluitertijd 10 sec
diafragma 3,6
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Deze foto is iets meer naar links. (voor de goede oorde deze had ik al genomen)breinonline schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 07:00:
[...]
De horizon staat opvallend scheef, als je net het hele huisje daarmee op de foto wilt krijgen, doe dan een stap naar achteren (voorop gesteld dat dat kan). De lichten staan zo dat je eigenlijk niets op de foto ziet van het huis. Anderhalve meter naar links had je waarschijnlijk een veel mooiere foto kunnen maken: één wand van het mooi verlicht en één donkere kant.

Dat de horizon scheef is klopt wel want het loopt in werkelijkheid scheef het huisje staat midden in de duinen en het is daar niet allemaal even vlak. Als je kijkt naar de hoek van het huis zie je dat de scheefte wel iets mee valt. Dat het scheef staat is voor namelijk om dat ik mijn statief niet goed neer kon zetten. (die verekte duinen)
[ Voor 25% gewijzigd door Bpje op 27-05-2005 08:17 ]
Mooie plaat, mooie cameraVerwijderd schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 22:37:
Bij deze foto was ik blij verrast toen ik het resultaat bekeek. Door de korte sluitertijd icm. het kleine diafragma ik de achtergrond compleet weggevallen. Met een S5500 geschoten overigens.
[afbeelding]
Mischien kan je de onderste schaduw rand nog weg croppen?
13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47
TnxVerwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 19:56:
[...]
ik vind dat overdone wel leuk eigenlijk, ik vind het een van de moooiere foto's uit dit topic..
Ik heb hem overigens op 30x45 af laten drukken, eens kijken of dat wat wordt (ik heb hem nog niet in huis).
Vooor mij is de foto ook nog een vakantieherinnering, het is namelijk een hele grote zee-eend, gefotografeerd op een terras in Elounda, Kreta.
Verwijderd
ThunderNet schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 00:34:
[...]
Deze foto mag je trots opzijn.. Dit vind ik idd een mooie plaat
Bedankt, ja de onderste schawduwrand voegt inderdaad vrij weinig toe. De s5500 is een mooie camera. Vooral de 10x zoom gebruik ik vaker dan verwacht, meer vrijheid om de compositie te kiezen.m0nk schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 08:53:
[...]
Mooie plaat, mooie camera(heb hem sinds eergisteren)..
Mischien kan je de onderste schaduw rand nog weg croppen?
[ Voor 100% gewijzigd door Tukk op 27-05-2005 16:09 ]
Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.
Verwijderd
Vind je? Thnx!Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 22:52:
[...]
Nette foto! Naar mijn mening wel het "Solo showcasefoto's - om te bewonderen" waard.Mooie kleuren, scherp, netjes!
Die is beter. Probeer nog wat met levels te spelen in een goed bewerkingsprogramma. Je kan dan de foto wat lichter maken zonder afbreuk te doen aan de sfeer. Dan zie je iets meer dan een hoop zwartBpje schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 08:00:
[...]
Deze foto is iets meer naar links. (voor de goede oorde deze had ik al genomen)
[afbeelding]
Dat de horizon scheef is klopt wel want het loopt in werkelijkheid scheef het huisje staat midden in de duinen en het is daar niet allemaal even vlak. Als je kijkt naar de hoek van het huis zie je dat de scheefte wel iets mee valt. Dat het scheef staat is voor namelijk om dat ik mijn statief niet goed neer kon zetten. (die verekte duinen)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd

origineel1 staat hier: http://robin.computerondersteuning.nl/Fotoos/P5252519o.jpg
oja, alleen nog vergeten die stomme blaadjes weg te halen rechts..
nou .. k heb dan eindelijk maar even de takjes weggesoept
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 14:07 ]
Verwijderd
Enne... niet croppen. De beeldopbouw is nu precies goed.
Ik weet niet echt wat je hier mee wilt uitstralen/vertellen. Wat is het doel van je foto?Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 22:57:
[afbeelding]
Hier meer. Commentaar en kritiek zijn welkom
|>
Verwijderd
Ik eigenlijk ook nietSimon schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 09:07:
[...]
Ik weet niet echt wat je hier mee wilt uitstralen/vertellen. Wat is het doel van je foto?
super gave foto alleen jammer van die takjes aan de rechterkant maar die kun je er vast wel uit fotosoepen!Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 00:20:
kwam paar dagen terug een luchtballon vrij laag over vliegen.. Snel cam gepakt en foto's proberen te maken. Toen ik foto kon maken was ie al weer iets verder, en de belichting was niet helemaal geweldig.. maar na wat fotosoepen heb ik dr dit nog uit gekregen:
[afbeelding]
origineel1 staat hier: http://robin.computerondersteuning.nl/Fotoos/P5252519o.jpg
oja, alleen nog vergeten die stomme blaadjes weg te halen rechts..
Is dit de verklikkerBpje schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 08:00:
[...]
Deze foto is iets meer naar links. (voor de goede oorde deze had ik al genomen)
[afbeelding]
Bij een urban foto zit er eigenlijk ook wel een idee achter de foto. De roest moet iets uitstralen, het laat een verval zien. Een stedelijk verval, van gebouwen/objecten. Maar deze foto is echt niets zonder idee erachter, dat zul je meer moeten begrijpen wil je goede urban fotos maken.Verwijderd schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 09:18:
[...]
Ik eigenlijk ook nietIk was er op uit getrokken om wat urban foto's te maken. Ik zag dit oude, roestige label en ik vond het een mooi plaatje. Ik ben niet het type dat een hele filosofische betekenis aan zijn foto's geeft. Ik ben ook meer op zoek naar technische tips en/of commentaar.
|>

Ik zou graag wat commentaar hebben op de compositie.
ik denk dat je misschien een iets leukere foto had kunnen schieten als je de camera een beetje gekanteld had (je kijkt nu wel érg van boven af), en de vlieg op ongeveer deze plaats in de foto had geplaatst:Barracuda_82 schreef op zondag 29 mei 2005 @ 19:28:
HP Photosmart R607:
[afbeelding]
Ik zou graag wat commentaar hebben op de compositie.

(ff met simpele crop aangegeven)
maargoed , da's mijn idee
Verwijderd
Ik doe al langer pogingen een showcase bij elkaar te schieten.. maar ben zelf nog niet tevreden..
Een enkel plaatje waarbij ik benieuwd ben naar reacties heb ik wel:
Gisteravond:

Camera(atje) : Konica Minolta G530
ISO : 100
0,75 sec
f/2,8
Buitenkant donkerder gamaakt om het middendeel beter uit te laten komen..
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2005 22:15 ]
Genomen in de Cameron Highlands, Maleisië, vorige zomer.
Zouden de theeplanten misschien iets groener moeten?
Verwijderd
even snel wat levels en geel/groen kleuren iets aangepast:

De horizon lijkt scheef te staan. Staat verder in 't midden (beetje saai). Het hek erin is leuk, maar verder vind ik 'm een beetje saai ogen; er gebeurt niet zoveel. Het zou leuker zijn de horizon hoger in de foto te krijgen, zodat er meer land te zien is.detonated schreef op zondag 29 mei 2005 @ 21:24:
[afbeelding]
ik was ff aan het fietsen in de betuwe en toen heb ik dit plaatje geschoten met een gare thrust powercam.
wat vinden jullie ervan.
let niet op de datum want dat was ik vergeten uit te zetten

Dit is een onbewerkte foto (enkel geresized) van mij Pentax Optio 33L.
Deze foto heb ik gisteren getrokken, het was toen al aan het regenen, vandaar de wat grauwere kleuren.
Dit is mijn broer op zijn nieuwe moto, hij wou wat foto's hebben met hem erbij.
Het is een hellende straat en in een bocht, dus het is vrij logisch dat de horizon dan ook wat scheef staat.
Ik ben er wel vrij fier op omdat de moto zelf wel vrij scherp is, mijn pentax heeft geen optische zoeker, dus het was meetrekken op het gevoel. Daarna ook even geprobeerd met een Powershot S45 van mijn broer, maar daarmee kan ik veel moeilijker van dit soort foto's trekken, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij omdat ik die cam niet gewoon ben.
-editje-

[ Voor 15% gewijzigd door MMach op 30-05-2005 19:08 ]
Misschien had de motor iets beeldvullender uit mogen komen, maar dat kan je met wat croppen wel goed krijgen. Ook is het nog wat donker, maar ook dat kan je wellicht goed krijgen met PS.
Verder mooie fiets..
Verwijderd

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Verwijderd
En wat is een interessanter gezichtspunt dan? En is de belichting/kleur wel goed gelukt?Garyu schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:25:
Je foto is enigzins overbelicht linksboven, en de foto is nog niet echt interessant. Dit zou kunnen komen doordat het pad redelijk precies in het midden van de foto loopt, en ook de horizon precies halverwege de foto loopt. Je ziet wel wat verschil tussen links en rechts van het pad (links heuvel en struik en licht, rechts vlak en bomen en schaduw), maar dit springt er nog niet uit. Het zou mooier zijn geweest als je een interessanter gezichtspunt had gekozen.
Je had het einde van het pad op 1/3 van de hoogte moeten nemen en 1 stap minder moeten belichten denk ik. Ik heb even een USM van 140% op 0.4px geprobeerd, (hopelijk heb je PS ofzo), waardoor de blaadjes veel frisser worden.Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:35:
[...]
En wat is een interessanter gezichtspunt dan? En is de belichting/kleur wel goed gelukt?
[ Voor 23% gewijzigd door Mercarra op 30-05-2005 16:43 ]
Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl
De belichting is iets te licht, zoals je in de linkerbovenhoek kan zien is het iets overbelicht. De kleuren zijn goed, al mogen ze wat mij betreft best nog iets feller.Verwijderd schreef op maandag 30 mei 2005 @ 16:35:
[...]
En wat is een interessanter gezichtspunt dan? En is de belichting/kleur wel goed gelukt?
Wat betreft gezichtspunt, probeer eens een stukje links van het pad, waardoor het pad langs je loopt, en zorg ervoor dat het pad ongeveer op 1/3 van het beeld loopt. Dus links een klein beetje 'heuvel', rechts iets meer 'bomen' als je begrijpt wat ik bedoel. De horizon zou ik dan iets hoger zetten, zodat je meer bos ziet.
Het is maar een idee hoor, ik zou het ook uit moeten proberen, maar het lijkt mij een spannendere compositie opleveren.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

http://www.masteryoda.nl/griekenland/1.jpg

http://www.masteryoda.nl/griekenland/2.jpg
Edit: owja, nog een beetje met levels gespeeld in fotosoep..
[ Voor 10% gewijzigd door OlivierF op 30-05-2005 17:42 ]
Altijd moeilijk om een goed belichte foto te maken van een zwarte kat/poes. Het wordt al snel één grote zwarte vlek met twee oogjes. Verder is het jammer dat een oor niet geheel scherp is en niet geheel op de foto staat. En de kat doet ook niks, er gebeurt niks interessants. Misschien dat je de kat met z'n tanden erop kan krijgen? Misschien dat je de kat al springend in de lucht met z'n klauwen naar voren kan fotograferen? Kortom, zorg voor een spannendere situatie om uit de grote berg van 'dit is mijn kat, hij heeft twee oren, twee ogen een neus en wat haren'-foto's te springen.
OT:
welke 17-70mm lens gebruik jij op je 300D?
Verder vind ik die gepande foto van die motor wel heel gaaf. Ik vind dat zelf moeilijke foto's om te maken. Wel kan je gaan mierenneuken: meer ruimte overlaten aan de linkerkant van de motor, of dat je met de regel dat objecten van links naar rechts sneller overkomen dan objecten die van rechts naar links bewegen. Vooral bij een opwaartse beweging van rechts naar links krijg je het gevoel dat het minder snel gaat dan een neerwaartse beweging van links naar rechts. In China schijnt deze regel andersom te zijn.
Snel gemaakt voorbeeldje:

[ Voor 44% gewijzigd door FaceDown op 31-05-2005 00:54 ]
Groetjes, FaceDown.
Dit was afgelopen zondag op het kartcircuit van Oldenzaal waar de races van de Viertakt Kart Club Twente werden gereden. Op deze foto rijdt de winnaar in de Formula TKM-klasse: Rik van Beek.

Hier een crop uit deze foto, geresized naar 1600x1200. Staat hij er zo beter op? Dit is echter een behoorlijke crop, dus een enorme achteruitgang in resolutie. Prima voor web-gebruik maar niet meer echt om af te drukken ... tips
[ Voor 6% gewijzigd door Wouter! op 31-05-2005 01:41 ]
Geweldig verhaal natuurlijkWouter! schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 01:39:
Ik heb al vaker wat kart-foto's geplaatst. Vrij "gewoontjes" allemaal. Deze vond ik echter qua scherpte wel erg goed gelukt. Te bedenken dat ik hier dus op nog geen 10m afstand sta en de kart op dit betreffende punt vol gas van een recht stuk afkomt (waar dit model ongeveer 100km/u haalt). De bocht die je ook ziet op de foto en waar de kart net doorheen is wordt vol of bijna vol gas vanaf het voorgaande rechte stuk genomen ... om even een indruk te geven van de snelheid tijdens het nemen van de foto
.
Dit was afgelopen zondag op het kartcircuit van Oldenzaal waar de races van de Viertakt Kart Club Twente werden gereden. Op deze foto rijdt de winnaar in de Formula TKM-klasse: Rik van Beek.
[afbeelding]
Hier een crop uit deze foto, geresized naar 1600x1200. Staat hij er zo beter op? Dit is echter een behoorlijke crop, dus een enorme achteruitgang in resolutie. Prima voor web-gebruik maar niet meer echt om af te drukken ... tips
-edit: net te laat
[ Voor 11% gewijzigd door FaceDown op 31-05-2005 01:56 ]
Groetjes, FaceDown.
Maar ik begrijp inderdaad wel wat jullie bedoelen
[ Voor 61% gewijzigd door Wouter! op 31-05-2005 02:19 ]
Mja, dat kan ik dus jammergenoeg niet instellen op m'n camSimon schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 07:27:
1/400e is veel te kort voor een pan, misschien is 1/60e nog te kort..

Ik wil 'r later nog een keer een dSLR bij hebben
[ Voor 19% gewijzigd door Wouter! op 31-05-2005 15:14 ]
Verwijderd
Ixus 700? (zie ik in je sig)Wouter! schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 15:13:
[...]
Mja, dat kan ik dus jammergenoeg niet instellen op m'n cam
Die kun je toch prima handmatig instellen?
Verwijderd
cyberpost schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:09:
Graag jullie mening over onderstaande foto ( klik voor origineel)
[afbeelding]
edit:link
heeej !! die is van mij
bestwel een mooie foto.. misschien iets te dicht bij, het zou mooi zijn als de snorharen er helemaal op staan ??

klasgenootje @ scheveningen + ingebouwde flits van s7000(vrijdag)

zonder flits zou t echt een zwart gat worden, tenzij ik met de zon mee fotografeer.
zus moest trouwen (donderdag, binnen, indirect geflitst)
vriendin (donderdag, buiten, + externe filts)
alleen dit snap ik nie helemaal :
de achtergrond is nagenoeg helemaal zwart
dan zo'n omni kapje op m'n flits moet gooien. misschien pruts ik zelf wel wat in elkaar.
'k moet alleen toch echt een keer een flitser zien te vinden die je ook nog handmatig kan instellen, want deze flitser heeft maar 5 standen, m / diafragma. best irri. Aldaniettemin erg leuk om mee te spelen
grr.. thumbnails... okeee.. ogeblikje
[ Voor 9% gewijzigd door Erikie op 01-06-2005 07:39 ]
traktor scratch!
F4.8
1/60
105-210 zoomlens
dit vind ik zelf een erg mooie foto, het licht, de blik. Erg sprekend.Erikie schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 18:08:
zus moest trouwen (donderdag, binnen, indirect geflitst)
[afbeelding]
|>

BTW dat rokende klasgenootje is wel grappig, maar fototechnisch... tja, niet echt bijzonder.
Hee, je vriendin lijkt wel een beetje op dat meisje (sabrina) uit de serie SabrinaErikie schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 18:08:
'k heb ooit eens een oude externe agfa flitser gevonden. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo van dat flits gedoe, maar ik merk nu pas wat ik heb gemist. Zelfs op zonnige dagen zoals vorige week donderdag & vrijdag, heb ik wat geexpirimenteerd met die externe flitser op m'n fuji s7000. hier wat results :
vriendin (donderdag, buiten, + externe filts)
[afbeelding]
Verder vind ik het geen vervelende foto's, goed scherp waar nodig en mooie kleuren.
Gadgets FTW!
Maar wel mooie foto's inderdaad. Ben zelf niet zo'n flitsfan, maar hier misstaat het niet.
Maarja, het ziet er in het echt toch anders uit dan op de foto. Dubbelbelichten is een optie, maar ik vraag me dan toch steeds af hoe ik het op de foto in 1 keer goed kan krijgen.
Ondanks mn HP Scanjet 7400c waarmee ik het negatief heb ingescand, blijf je stofjes en oneffenheden houden... Toch maar eens naar een DSLR kijken
Hier issie dan:

Hema rolletje 200ASA, ingezoomd op 300mm (70-200 +2x TC) op f8 geloof ik, integrale meting.
Als ik op de maan spotmeet, wordt de rest van de foto wel heel erg donker
Gadgets FTW!
Dit soort situaties zijn heel lastig te belichten, omdat er enorme veschillen tussen de lichte en donkere delen van de foto zitten. Ik denk dat het de volgende keer toch handig is om twee keer te belichten, één keer voor de huizen en één keer voor de maan (dan kan je de maan meteen mooi onwerkelijk groot maken.)Ursamajor schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 23:24:
[...knipperdeknip...]
Volgens mij is het ook handig om de maan zelf iets onder te belichten, zodat je nog wat meer detail ziet, maar correct me if I'm wrong.
Wat je voor deze foto nog zou kunnen proberen is hem nog een keer goed scannen, zonder enige level bewerkingen direct naar fotoshop. Dan kopieer je de laag, pas je van de bovenste de levels aan zodat het allemaal wat lichter word (maakt niet uit dat de highlights verdwijnen) en haal je met een layer-mask de highlights uit de onderste laag weer terug. zoiets heb ik hieronder ff snel geprobeerd, maar de kwaliteit van de foto was nogal brak en ik kan ook nie toveren met photoshop

succes d'r mee in elk geval
Vertel jij me dan maar hoe ik dat moet doenVerwijderd schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 15:57:
[...]
Ixus 700? (zie ik in je sig)
Die kun je toch prima handmatig instellen?
Nee, ik kan alleen "lange" sluitertijden handmatig instellen (vanaf 1 seconde tot 16 seconden). Diafragma is ook niet in te stellen, ik kan alleen wat met de witbalans spelen ... maar ook dat is beperkt.
Maar zoals gezegd wist ik dit alles van tevoren
gemaakt met een Nikon F401s met 35-70mm lens. (analoge camera dus)
Zoals je kunt zien is de kwaliteit van de scanner eigenlijk om van te huilen. maar ik vind de foto zelf wel erg mooi

ik heb hem ietsjes gecropt zodat de klok er wat groter opstaat
Agfa 200ASA film
[ Voor 7% gewijzigd door ThunderNet op 01-06-2005 00:14 ]

Op een of andere manier fascineert deze foto mij al geruime tijd, maar toch heb ik het idee dat het misschien beter had gekund. Dus alle tips zijn welkom.
Het is zeker een mooi lijnenspel, het water is allen wat overbelicht aan de boven en de onderkant, wellicht zou je daar nog iets mee kunnen spelen in PS.4VAlien schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 02:26:
Op een of andere manier fascineert deze foto mij al geruime tijd, maar toch heb ik het idee dat het misschien beter had gekund. Dus alle tips zijn welkom.

1/200 f/11 Micro Nikkor 105mm
Beetje nabewerkt in Capture Editor, maar redelijk gelijk aan het origineel, wat denken jullie? Ik weet het, het is weer beestjes tijd, maar ik moet die macro lens toch es gaan gebruiken
edit
hele serie @ http://whizzcat.bikkelsinc.nl/pics/bijtje
[ Voor 13% gewijzigd door WhizzCat op 01-06-2005 15:59 ]
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein
Je moet je sensor effe dweilen; er zit rechts een behoorlijke klont.WhizzCat schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:58:
[afbeelding]
Beetje nabewerkt in Capture Editor, maar redelijk gelijk aan het origineel, wat denken jullie? Ik weet het, het is weer beestjes tijd, maar ik moet die macro lens toch es gaan gebruiken
edit
Ik denk eerder dat het het uv filter is, want met de kitlens ziet alles er goed uitsuspect schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:21:
[...]
Je moet je sensor effe dweilen; er zit rechts een behoorlijke klont.
Maar tnx for the tip, en de sensor ziet er nog redelijk schoon uit, iig niet zo'n dikke klont kunnen ontdekken
haal eerst die klonten uit je whiksey bezopen ogenWhizzCat schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:42:
[...]
Ik denk eerder dat het het uv filter is, want met de kitlens ziet alles er goed uit
Maar tnx for the tip, en de sensor ziet er nog redelijk schoon uit, iig niet zo'n dikke klont kunnen ontdekken
Mooi, maar een crop is nog mooier. Je oog wordt mijns inziens teveel naar de streep boven in beeld, boven het eigenlijke onderwerp. Verder is de foto mooi scherp en interessantWhizzCat schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 15:58:
[afbeelding]
edit
Mee eens, dat hoorde ik ook al van iemand anders, atm zit ik ff in een potje DC dus de crop omt later nog wel esbreinonline schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 16:55:
[...]
Mooi, maar een crop is nog mooier. Je oog wordt mijns inziens teveel naar de streep boven in beeld, boven het eigenlijke onderwerp. Verder is de foto mooi scherp en interessant
Dit topic is gesloten.