Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
God gaf Zijn woord door aan de mens. Veel werd gedicteerd op diverse manieren.Bor de Wollef schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:15:
[...]
Zoals ik al eerder vroeg: Hoe kan een imperfect mens (zondig) het perfecte woord van een god verkondigen alsof het de waarheid is?
We moeten ons hier wel blijven verdedigen zeg.
Verwijderd
We (of in elk geval een groot deel hier) begrijpen wat je zegt, maar het klopt gewoon niet. Voor mij komt het over alsof ik het verhaal van star wars kijk. Ik ben christelijk opgevoed, naar christelijke scholen geweest, ken de bijbel van voor tot achter, maar ik geloof er gewoon niet meer dan 1% van. Die 1% zijn wat feiten die ook via de wetenschap bewezen kunnen worden en zelfs met gewoon verstand, zoals bijvoorbeeld de farao's en de romijnen en dergelijke. Voor mij is een docu op discovery over aliens op area 51 nog overtuigender. Dat betekent niet dat ik niet begrijp wat je zegt.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:11:
[...]
Er is maar 1 levende God. Net als er maar 1 zon is voor alle generaties. De zon die Adam bekeek, is de zon die ik bekijk. De God van Abraham isaak en Jakob is mijn God. Hij is ook jou God en die van iedereen. Maar voor jou, van jou oogpunt gezien, heb jij geen god, want je hebt de enige levende God niet geaccepteerd als jou God.
edit: de rest komt morgen maar weer, als ik dan nog zin heb om steeds hetzelfde te moeten zeggen, zonder dat jullie begrijpen wat ik zeg
Wat moet ik nu met een uitspraak als "Net als er maar 1 zon is voor alle generaties"? Er zijn miljarden sterren net als de onze die toevallig zon heet en over een paar honderd jaar vliegen we er zelfs tussendoor. Waar baseer jij je zweverige uitspraak op? Het klinkt wel leuk, maar bedoel je gewoon te zeggen: "de mens zal altijd op aarde blijven" of "de zon is nooit omgewisseld met een andere?" Probeer het 's uit te leggen in woorden die een kind van 5 nog begrijpt en je zult zien dat het helemaal nergens op slaat wat je daar zegt.
Die laatste zin slaat precies op mijn commentaar op het christelijk (en islamitsche en vele anderen) geloof.
Ik denk dat iedereen hier precies begrijpt wat je zegt. Maar begrijpen is iets anders als het ermee eens zijn. Voor jou is God de enige ware god. Voor een moslim is dat Allah, en voor weer iemand anders bestaan er 10 goden. Toch weten al deze mensen voor 100% zeker dat hun god(en) de echte is (zijn).Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:11:
[...]
edit: de rest komt morgen maar weer, als ik dan nog zin heb om steeds hetzelfde te moeten zeggen, zonder dat jullie begrijpen wat ik zeg
Hierbij kun jij wel stug vol blijven houden dat jouw God de enige echte is, maar dat denken al die andere mensen ook. Waarom zou jij nu gelijk hebben ? Omdat je dat zeker weet ? Die anderen weten het toch ook voor 100% zeker ?
Probleem met geloof is dat je hier dus niet uitkomt. Je gelooft of het een, of het ander, en wat je gelooft is de waarheid waar niemand je van af kan krijgen (want dat is nu net het geloof). Grootste probleem is niet dat wij niet snappen wat jij zegt, maar juist dat jij niet wilt begrijpen wat wij zeggen en dat is dat jouw waarheid niet onze waarheid hoeft te zijn (en ja, ik ben ook enigszins gelovig
Probleem met geloof is dat je op geen enkele manier kunt bewijzen dat jouw geloof de echte is. Dat is een gevoelskwestie en niets anders. Jij kunt dus wel iedere keer zeggen dat je gelijk hebt maar daar zul je niets mee opschieten. Het is dan ook een compleet zinloze discussie. iemand die hetzelfde gelooft hoef je niet te overtuigen, iemand die niet gelooft zul je nooit kunnen overtuigen.
[ Voor 47% gewijzigd door redwing op 27-04-2005 20:53 ]
[removed]
het enige wat je in iedere post roept is: "jullie zijn dom, het is zo en zo en ik kan het weten, en jullie niet, stelletje domme ganzen".
Ondertussen is er al 100 keer gezegd: "Beste Hangman, misschien zie jij het verkeerd/is er niet 1 manier van zien/zie iemand anders het anders. We vragen niet dat je ons gelijk geeft, maar we vragen om respect voor het feit dat wij je mening niet delen".
Als jij vervolgens niet anders zegt dan "jullie zijn dom, het is zo en zo en ik kan het weten, en jullie niet, stelletje domme ganzen", dan ben je kortzichtig, respectloos en in mijn mening geen goed Christen... Helaas dat jij een discussie niet kan voeren op basis van redenatie's en argumenten, maar alleen je eigen mening blijft herhalen. Op deze manier is het zinloos voor mij of iemand anders om er nog tijd in te steken.
Ik raad je aan de eerste post in het topic nog eens te lezen. Je hoeft er niet op te reageren, maar realiseer je alleen dat iemand je ermee probeert te helpen door je te wijzen op een tekortkoming. Ik zou er proberen je voordeel er mee te doen.
doet niet aan icons, usertitels of signatures
Ik bemerk in een aantal topics dat er nogal wat tegenstand wordt geboden tegen je uitspraken. Nu maakt mij dit destemeer nieuwsgieriger naar welk geloof je aanhangt, onder welke naam deze valt?
Durf jij je bij een bepaalde kerk te scharen of is je geloof gebaseerd op eigen interpretaties en overwegingen (ik verbind hier geen ver/beoordeling aan hoor)?
Dit is puur persoonlijke interesse, doch is een antwoord (welke misschien reeds gegeven is, maar ik blind genoeg ben en deze over het hoofd hebben gezien) zeer welkom.
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Verwijderd
Dit is écht al de tigste keer dat ik je deze zin (evenals enkele andere zinnen) letter voor letter, woord voor woord hoor herhalen. Niet persoonlijk of lullig bedoeld, maar dat in combinatie met wat andere stellingnames komen op mij behoorlijk over als een "brainwash", en dat is iets wat op mij heel eng overkomt, omdat degene die jou "de weg naar god" heeft gewezen, je in mijn ogen ook "de weg naar zijn eigen wil" kan wijzen.
Echt, ik hoop van harte dat ik om niks deze nare onderbuikgevoelens bij het hele verhaal heb.
Dat idee had ik ook een paar keer toen ik nog eens door dit topic heen las. Het komt allemaal een beetje radicaal over soms.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:53:
[...]
Dit is écht al de tigste keer dat ik je deze zin (evenals enkele andere zinnen) letter voor letter, woord voor woord hoor herhalen. Niet persoonlijk of lullig bedoeld, maar dat in combinatie met wat andere stellingnames komen op mij behoorlijk over als een "brainwash", en dat is iets wat op mij heel eng overkomt, omdat degene die jou "de weg naar god" heeft gewezen, je in mijn ogen ook "de weg naar zijn eigen wil" kan wijzen.
Wel als God tegen Adam praat en Adam God's woord & Zijn daden aan Kain verteld en Kain aan zijn kinderen etc etc en ergens een paar duizend jaar later schrijft iemand het eindelijk eens op.Jopster schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:12:
Ik snap maar weinig van die laatste zin. Wat ik lees is het woord van God, maar het is niet het woord van God?![]()
Hoe dan ook, voor mij is dat het wel. Dat de Bijbel later is geschreven doet daar niets aan af.
Jullie of eigenlijk Hangman 'moet' zich verantwoorden voor zijn acties, of iig deze op een duidelijek manier kunnen verklaren, als jij je aan zijn zijde schaart als medebelijdende, zul je hetzelfde moeten doen. Immers leggen wij het waarneembare universum vast, terwijl jullie iets proberen te verantwoorden wat niet/moeilijk waarneembaar is.Jopster schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:23:
God gaf Zijn woord door aan de mens. Veel werd gedicteerd op diverse manieren.
We moeten ons hier wel blijven verdedigen zeg.
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
Volgens mij wordt hier eea uit z'n verband getrokken, want ik was me er niet van bewust dat elke Christen zich hier nu opeens moet verantwoorden voor zijn acties? Beetje vreemd, want wat er gedaan wordt is enkel en alleen aspecten toe lichten omdat daar ook om gevraagd wordt. En dan moeten wij ons ook nog eens gaan verantwoorden voor die toelichtingen? Dat klopt volgens mij niet echt.Rey Nemaattori schreef op woensdag 27 april 2005 @ 22:27:
Jullie of eigenlijk Hangman 'moet' zich verantwoorden voor zijn acties, of iig deze op een duidelijek manier kunnen verklaren, als jij je aan zijn zijde schaart als medebelijdende, zul je hetzelfde moeten doen. Immers leggen wij het waarneembare universum vast, terwijl jullie iets proberen te verantwoorden wat niet/moeilijk waarneembaar is.
Jij hebt een mening, ik heb een mening. Ik respecteer de jouwe en hopelijk respecteer jij de mijne ook.
[ Voor 4% gewijzigd door Jopster op 27-04-2005 23:26 ]
Ik zie god al gaan...Jopster schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:23:
[...]
God gaf Zijn woord door aan de mens. Veel werd gedicteerd op diverse manieren.
God vanuit de hemel roepend naar de aarde: "hoofdletter in het begin schiep... hoofletter god de hemel en de aarde punt" volgende zin.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Verwijderd
ja lach maar. in de islam geloven ze dat zelfs nog een stuk letterlijker. de profeet ging naar een grot (ofzo?), hij kreeg de woorden van god door, en hij schreef ze op.Dirk-Jan schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:32:
[...]
Ik zie god al gaan...
God vanuit de hemel roepend naar de aarde: "hoofdletter in het begin schiep... hoofletter god de hemel en de aarde punt" volgende zin.
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Dan weet ik nu wat het verschil is tussen jouw en mij God.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:11:
[...]
Er is maar 1 levende God. Net als er maar 1 zon is voor alle generaties. De zon die Adam bekeek, is de zon die ik bekijk. De God van Abraham isaak en Jakob is mijn God. Hij is ook jou God en die van iedereen. Maar voor jou, van jou oogpunt gezien, heb jij geen god, want je hebt de enige levende God niet geaccepteerd als jou God.
Maar met de zelfde grootte stelligheid dat jij jouw God mijn God laat zijn durf ik te stellen dat mijn God ook jouw God is. Dit omdat jij ook voortkom uit de evolutie die God is gestart met de big-bang.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Tuurlijk mag dat, maar mag ik dan eerst vragen wat jij denkt waar ik aan verbonden ben?PipoDeClown schreef op donderdag 28 april 2005 @ 00:02:
Jopster, ook aan jou wil ik de vraag stellen bij welke kerk/geloofsgemeenschap je verbonden bent.
Als ik daar een idee over zou hebben had ik dat wel aangegeven. Aangezien ik me aan het orienteren ben, heb ik daar zeg maar nog geen zicht op.Jopster schreef op donderdag 28 april 2005 @ 07:20:
[...]
Tuurlijk mag dat, maar mag ik dan eerst vragen wat jij denkt waar ik aan verbonden ben?
Ik heb ergens een gevoel dat jij Nederlands Hervormd, of iets in die richting bent. Maar goed, ik denk dat het binnen deze discussie onmogelijk is om Hangman van zijn mening af te brengen, als dat al het doel van mensen zou zijn. Hij gelooft er daadwerkelijk zo in, dat het het misschien ook verblind, maar denk ik zelf.Jopster schreef op donderdag 28 april 2005 @ 07:20:
[...]
Tuurlijk mag dat, maar mag ik dan eerst vragen wat jij denkt waar ik aan verbonden ben?
|>
Maak het maar even goed en dan kunnen jullie weer lekker posten in andere topics....
* ViNyL gaat nu de thermoskan met koffie leeg drinken
[ Voor 10% gewijzigd door ViNyL op 28-04-2005 08:12 ]
Misschien een stomme vraag, maar hoe weet je dat er maar 1 'levende' God is, en niet 2 of 1200?Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:11:
[...]
Dat er eentje zegt dat er maar 1 is hoeft toch niet te betekenen dat er niet meer zijn? Misschien wil de rest niet op de voorgrond treden, bijvoorbeeld?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Vast wel, maar als 'gelovige wetenshcapper' moet je wel dubbeldenken....samo-arne schreef op woensdag 27 april 2005 @ 19:50:
[...]
Er zijn ook veel ongelovigen die zich daar aan schuldig maken hoor, ik denk niet dat dit een kenmerk van geloven is.
Christenen hoeven zich niet meer of inder te verantwoorden dan aderen. Echter Hangman heeft er een potje van gemaakt om, gedreven door zijn christelijke doctrine, op en aantal fundamentele wetenshappenlijke stellingen te hakken, zoals de relativiteits theorie. En dan moet je je daarvoor verantwoorden, hij geeft geen enkel geldig argument, hamert erop dat hij de waarheid kent en wij allemaal blind zijn. Dan verwacht je toch wel enige uitleg en dan kom je(zoals ik bij hangman al reeds eerder vermoedde en zoals christiaan het moooi omschrijft) op een beeld van een typisch dogmatische zwart/wit-denkende christen.Jopster schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:26:
Volgens mij wordt hier eea uit z'n verband getrokken, want ik was me er niet van bewust dat elke Christen zich hier nu opeens moet verantwoorden voor zijn acties? Beetje vreemd, want wat er gedaan wordt is enkel en alleen aspecten toe lichten omdat daar ook om gevraagd wordt. En dan moeten wij ons ook nog eens gaan verantwoorden voor die toelichtingen? Dat klopt volgens mij niet echt.
(Als zodra een moslim zich met diezelfde felheid in een discussie zou prostuleren dat allah de enige God is, e mohammed dit en mohammed dat, etc etc. Heeft ie de AIVD aan de telefoon, en dan iet om te babbelen)
Hallo, zijn we mozes op de berg al vergeten?Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:50:
[...]
ja lach maar. in de islam geloven ze dat zelfs nog een stuk letterlijker. de profeet ging naar een grot (ofzo?), hij kreeg de woorden van god door, en hij schreef ze op.
Het zelfde probleem waar de wetenschap mee bokst: Wij nemen god niet waar, dus er is geen god, chritenen nemen slechts 1 god waar, dus er is maar een god, hindoes zien vele goden, dus er zijn meer goden. Waarom zien christenen de goden van de hindoes niet?anandus schreef op donderdag 28 april 2005 @ 08:48:
[...]
Misschien een stomme vraag, maar hoe weet je dat er maar 1 'levende' God is, en niet 2 of 1200?
Dat er eentje zegt dat er maar 1 is hoeft toch niet te betekenen dat er niet meer zijn? Misschien wil de rest niet op de voorgrond treden, bijvoorbeeld?
Je zit aardig in de buurt.Simon schreef op donderdag 28 april 2005 @ 07:46:
Ik heb ergens een gevoel dat jij Nederlands Hervormd, of iets in die richting bent.
Nu ben ik er achter dat dat maar een klein deel is die dat doet en dat er ook anders met het geloof omgegaan kan worden. Je kunt mensen niet dwingen om ergens in te geloven, maar je mag het naar mijn mening wel delen met anderen. Ik zou het ook egoïstisch van mezelf vinden als ik het voor mezelf zou houden.
Als je op een open manier met elkaar kunt discussiëren, dan treden er volgens mij ook geen irritaties op. Dat discussieert ook een stuk makkelijker.
Ik heb respect voor zijn rotsvaste geloof. Ik vind het erg mooi dat hij er zo voor uitkomt, al kan ik me wel voorstellen dat het reacties uitlokt. Maar ik denk ook niet dat hij er vanaf te brengen is.Maar goed, ik denk dat het binnen deze discussie onmogelijk is om Hangman van zijn mening af te brengen, als dat al het doel van mensen zou zijn. Hij gelooft er daadwerkelijk zo in, dat het het misschien ook verblind, maar denk ik zelf.
Ik begrijp het.Rey Nemaattori schreef op donderdag 28 april 2005 @ 09:08:
Christenen hoeven zich niet meer of inder te verantwoorden dan aderen.
<knip>
Dan verwacht je toch wel enige uitleg en dan kom je(zoals ik bij hangman al reeds eerder vermoedde en zoals christiaan het moooi omschrijft) op een beeld van een typisch dogmatische zwart/wit-denkende christen.
[ Voor 13% gewijzigd door Jopster op 28-04-2005 09:14 ]
Nee, christenen denken een god waar te nemen. Als ze er een waar nemen zou je het bestaan kunnnen bewijzen imho.chritenen nemen slechts 1 god waar
Juist de starre aanpak die hij kiest doet mij jij denken aan een onzeker iemand. Er mag en kan blijkbaar niet aan bepaalde zaken getwijfeld worden. Er kan blijkbaar in sommige gevallen niet eens over gedicusieerd worden.Ik heb respect voor zijn rotsvaste geloof.
[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 28-04-2005 09:28 ]
Verwijderd
Die stelling is minstens net zo radicaal als die van Hangman. "Niets is zeker" stuit direct op de contradictio in terminis dat het niet zeker is dat niets zeker is. "Niets is zeker op deze zin na", zou kunnen, ware het niet dat je dat niet hard kan maken.Bor de Wollef schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:11:
[...]
Sorry, maar ik heb het al vaker aangegeven. Jouw god is de mijne niet.
Met andere woorden: misschien spreekt ons aller Hangman wel de waarheid en heeft hij inderdaad het figuurlijke licht gezien.
De vraag is dan ook niet in hoeverre zijn uitspraken gebaseerd zijn op feiten of op meningen maar in hoeverre dergelijke eenzijdige personen, die niet veel meer argumenten aandragen dan "ik ken de waarheid", wenselijk zijn op een forum, dat zijn bestaansrecht ontleent aan de bereidheid van zijn gebruikers om open te staan voor de gedachten van anderen.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 10:34 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 28-04-2005 11:07 ]
Verwijderd
Maar waarom zeg je tegen mij dat ik jou visie moet respecteren wanneer je de mijne niet respecteerd? Volgens mij ben je dan net zo goed schuldig als ik, als er schuld over was. Mijn visie en mijn geloof is dat iedereen dezelfde God heeft, niet iedereen kent hem en niet iedereen zoekt hem en niet iedereen luistert naar hem en mensen zoeken andere goden op, die geen goden zijn. In zekere zin klopt het dat jou god niet mijn God is, want jij heb persoonlijk geen god, behalve misschien jezelf. Toch zorgt mijn God ook voor jou en heeft mijn God jou het leven gegeven en heeft mijn God de aarde gemaakt waarop jij loopt. Dus voor mij is mijn God ook jou God, maar jij accepteerd/kent/zoekt hem niet.Bor de Wollef schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:11:
Sorry, maar ik heb het al vaker aangegeven. Jouw god is de mijne niet. Dat jij dat denkt en blijft verkondigen is een teken dat je mijn mening / visie niet respecteert of er niet mee om kunt gaan.
Klopt, als je God echt gaat zoeken kom je sooner or later bij Jezus uit.Bor de Wollef schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:11:
Was jij het niet die zei dat je alleen door jesus tot god kunt komen?
Okay ik zal het nog simpeler proberen uit te leggen. Net als wij en iedereen op aarde maar 1 aarde heeft waar hij/zij op leeft, is er maar 1 God. Net als een auto maar 1 stuur heeft, net als een fiets maar 1 dynamo heeft, net als... vul maar in.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:25:
Probeer het 's uit te leggen in woorden die een kind van 5 nog begrijpt
Iedereen kan het wel voor 100% zeker denken te weten, maar het kan onmogelijk allemaal waar zijn, dus is het onmogelijk dat iedereen het 100% zeker weet. Want er kan niet zowel 1 God als geen God als meerdere goden zijn. Ik weet wat die andere goden zijn, maar hun weten niet wie of wat mijn God is.redwing schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:48:
Ik denk dat iedereen hier precies begrijpt wat je zegt. Maar begrijpen is iets anders als het ermee eens zijn. Voor jou is God de enige ware god. Voor een moslim is dat Allah, en voor weer iemand anders bestaan er 10 goden. Toch weten al deze mensen voor 100% zeker dat hun god(en) de echte is (zijn).
Hierbij kun jij wel stug vol blijven houden dat jouw God de enige echte is, maar dat denken al die andere mensen ook. Waarom zou jij nu gelijk hebben ? Omdat je dat zeker weet ? Die anderen weten het toch ook voor 100% zeker ?
Van jullie standpunt bekeken is er inderdaad geen reden om mij meer te geloven dan iemand anders. Maar ik blijf bij mijn standpunt. Ik ga niet mijn kennis stilhouden, omdat jullie denken dat het niet respectvol is naar mensen die bijvoorbeeld zeggen dat God niet bestaat. Maar mijn zekerheid is dat God bestaat, dan zou het voor mij niet respectvol zijn naar God als ik zijn bestaan voor jullie zou verzwijgen. En als ik moest kiezen of ik respectvol ben naar God of respectvol ben naar mensen, dan lijkt mij dat een makkelijke keuzen. Maar ik denk niet dat ik onrespectvol ben naar anderen als ik de waarheid zeg. Het is jullie mening dat het respectloos is, maar die mening deel ik niet.redwing schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:48:
Probleem met geloof is dat je op geen enkele manier kunt bewijzen dat jouw geloof de echte is. Dat is een gevoelskwestie en niets anders. Jij kunt dus wel iedere keer zeggen dat je gelijk hebt maar daar zul je niets mee opschieten. Het is dan ook een compleet zinloze discussie. iemand die hetzelfde gelooft hoef je niet te overtuigen, iemand die niet gelooft zul je nooit kunnen overtuigen.
Ik heb al gezegd dat ik zo niet denk, maar je gelooft me niet. Je kunt vasthouden dat ik zo denk en eisen dat ik jou keuze respecteer, maar ik denk niet zo, hoe graag je ook zou willen dat ik zo over jullie denk.rac-on schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:08:
Hangman, ik vrees dat het bord voor je kop hoofd te groot is en geef de kans op dat je er ooit doorheen blijft kijken.
het enige wat je in iedere post roept is: "jullie zijn dom, het is zo en zo en ik kan het weten, en jullie niet, stelletje domme ganzen".
Ik eis van niemand dat ze mijn mening delen. Maar ik wordt aangevallen op mijn mening en dat ik niet mag denken zoals ik denk. Ik moet mijn woorden inslikken van jullie, alleen omdat andere mensen een andere mening hebben.rac-on schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:08:
Ondertussen is er al 100 keer gezegd: "Beste Hangman, misschien zie jij het verkeerd/is er niet 1 manier van zien/zie iemand anders het anders. We vragen niet dat je ons gelijk geeft, maar we vragen om respect voor het feit dat wij je mening niet delen".
Ik heb nergens die woorden gesproken die jij hier schrijft en ik heb ze nooit van jullie gedacht. Ik moet mijn mening blijven herhalen omdat jullie steeds met hetzelfde komen.rac-on schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:08:
Als jij vervolgens niet anders zegt dan "jullie zijn dom, het is zo en zo en ik kan het weten, en jullie niet, stelletje domme ganzen", dan ben je kortzichtig, respectloos en in mijn mening geen goed Christen... Helaas dat jij een discussie niet kan voeren op basis van redenatie's en argumenten, maar alleen je eigen mening blijft herhalen. Op deze manier is het zinloos voor mij of iemand anders om er nog tijd in te steken.
Waar kom ik dan tekort?rac-on schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:08:
Ik raad je aan de eerste post in het topic nog eens te lezen. Je hoeft er niet op te reageren, maar realiseer je alleen dat iemand je ermee probeert te helpen door je te wijzen op een tekortkoming. Ik zou er proberen je voordeel er mee te doen.
Jezus is mijn Heer. (het simpelste antwoord wat ik je geven kan, ik wil er niet omheen praten of er niets aan toevoegen.)PipoDeClown schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:30:
Beste hangman,
Ik bemerk in een aantal topics dat er nogal wat tegenstand wordt geboden tegen je uitspraken. Nu maakt mij dit destemeer nieuwsgieriger naar welk geloof je aanhangt, onder welke naam deze valt?
Durf jij je bij een bepaalde kerk te scharen of is je geloof gebaseerd op eigen interpretaties en overwegingen (ik verbind hier geen ver/beoordeling aan hoor)?
Dit is puur persoonlijke interesse, doch is een antwoord (welke misschien reeds gegeven is, maar ik blind genoeg ben en deze over het hoofd hebben gezien) zeer welkom.
Klopt dat ik het al heel vaak heb zitten herhalen, maar dat is en blijft mijn standpunt, omdat ik overtuigd ben dat het de waarheid is.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 21:53:
[...]
Echt, ik hoop van harte dat ik om niks deze nare onderbuikgevoelens bij het hele verhaal heb.
Er is geen mens die hier op aarde rondloopt die mij kan vertellen wat ik moet doen, denken of zeggen zonder dat ik het daar mee eens ben. Ik volg geen zondig mens. De enige die ik wil volgen is Jezus en geen mens op aarde die tussen hem en mij staat.
Dat mag. Ik neem aan dat dit altijd al je standpunt is geweest of niet?KroontjesPen schreef op donderdag 28 april 2005 @ 00:08:
Dan weet ik nu wat het verschil is tussen jouw en mij God.
Maar met de zelfde grootte stelligheid dat jij jouw God mijn God laat zijn durf ik te stellen dat mijn God ook jouw God is. Dit omdat jij ook voortkom uit de evolutie die God is gestart met de big-bang.
Omdat de enige levende God heeft gezegd dat er geen andere God is dan hij, dat er geen God voor hem was en dat er geen God na hem zal zijn. Ik baseer het dus op het vertrouwen dat hij de waarheid spreekt. En ik heb ook nooit een andere gevonden of ook maar een aanwijzing van het bestaan van een ander. Bovendien is er ook maar 1 kapitein op een schipanandus schreef op donderdag 28 april 2005 @ 08:48:
Misschien een stomme vraag, maar hoe weet je dat er maar 1 'levende' God is, en niet 2 of 1200?
Klopt. Maar God begint niet pas te bestaan als jij hem accepteerd. Net als dat de zon en de aarde bestaan of je het nu wel of niet accepteerd. Maar in jou ogen begint God wel pas te bestaan voor jou als je hem accepteerd, maar hij heeft altijd al voor je bestaan. Daarom komen mensen ook tot de conclusie dat God nooit ver weg is geweest wanneer ze hem vinden.Bor de Wollef schreef op donderdag 28 april 2005 @ 11:03:
Oke, dat brengt mij op het feit dat in mijn ogen een God pas mijn God is als ik dat accepteer, als ik zijn God erken.
Jij noemt het kennis, ik noem het niet meer of minder dan elk ander geloof.Ik ga niet mijn kennis stilhouden, omdat jullie denken dat het niet respectvol is naar mensen die bijvoorbeeld zeggen dat God niet bestaat.
Maar wat voor geloof hang je nu precies aan? Ik heb geloof ik nog geen antwoord op die vraag.
Maar dat geldt dan ook voor jouw god. Er is geen enkele aanwijzing voor mij dat deze bestaat wat ook geen aanwijzing kan zijn voor het bestaan van een of meerdere andere goden.Omdat de enige levende God heeft gezegd dat er geen andere God is dan hij, dat er geen God voor hem was en dat er geen God na hem zal zijn. Ik baseer het dus op het vertrouwen dat hij de waarheid spreekt. En ik heb ook nooit een andere gevonden of ook maar een aanwijzing van het bestaan van een ander.
[ Voor 67% gewijzigd door Bor op 28-04-2005 12:47 ]
en wat als er wel iemand tussen jou en jezus gaat staan? (of dit probeert)Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:28:
Er is geen mens die hier op aarde rondloopt die mij kan vertellen wat ik moet doen, denken of zeggen zonder dat ik het daar mee eens ben. Ik volg geen zondig mens. De enige die ik wil volgen is Jezus en geen mens op aarde die tussen hem en mij staat.
Let op je gebruik van jou en jouw en vooral het 'hun'
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Ze werden een beetje bang van de andere scheppingsverhalen.. en dachten toen, goh laten wij er ook 1 verzinnen.
Maar ik denk dat ik Hangman wel begrijp (al vind ik het redelijk kortzichtig).
Hangman, je bedoelt toch dat in jouw visie er 1 god is die de wereld geschapen heeft waardoor die god de god is van iedereen.
Een Moslim zal ook vertellen dat zijn god de god van iedereen heeft omdat die de zelfde visie heeft als jij, maar dan met een andere god (of dezelfde, maar dat is een andere discussie).
Vind jij dan dat die Moslim dom is omdat hij er anders over denkt? Of kun je zeggen, tja, jammer wij delen dezelfde mening niet, maar daarom kun je wel mijn vriend zijn.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Verwijderd
wat wil je hier nu mee zeggen? natuurlijk erken je onze God niet als je jouwe anders zou je in Hem geloven. maar eens zal ieder mens erachter komen dat er wel degelijk een God is, maar dan is het wel te laat om in Hem te gaan geloven. (zie matth 24 (dacht ik) en openbaringen o.a.)Ik erken jouw God niet als zijnde god en weerleg daarmee dus gelijk het "feit' dat hij ook mijn leven heeft gegeven. Voor mij is jouw god een verzinsel, een uitweg misschien uit een moeilijk bestaan. Een bedacht antwoord op vragen waar nog geen antwoorden op zijn. Ik respecteer wel jouw visie dat er 1 god is maar ik ontken dathet daarmee ook gelijk mijn god is. Jij hebt jouw god, ik een andere of geen.
Natuurlijk kan een christen wel 'fatsoenlijk' omgaan met moslims. Met respect enz. Vrienden worden zal behoorlijk lastig wezen omdat men wezenlijks iets anders gelooft. Maar haat is nooit goed, tegen niemand!Vind jij dan dat die Moslim dom is omdat hij er anders over denkt? Of kun je zeggen, tja, jammer wij delen dezelfde mening niet, maar daarom kun je wel mijn vriend zijn.
Kom nu niet met voorbeelden van de moorden die christenen gepleegd hebben, want dat zegt niets over God. Het zegt alleen maar iets over die mensen die dan in zonde leven.
Bv. David heeft ook gruwelijke misdaden gedaan maar daarom is dat toch geen bewijs dat God niet bestaat. Lees dan tegelijkertijd ook de psalmen van David maar eens waar hij zo'n beetje gek word van berouw.
no offence, maar je bevestigt het zelf. Echte zekerheid bestaat niet, dat is de zekerheid die je hebt. Je enige zekerheid is de zekerheid van de aanname, vanuit dat oogpunt kan god bestaan, maar 't hoeft niet.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 10:31:
[...]
Die stelling is minstens net zo radicaal als die van Hangman. "Niets is zeker" stuit direct op de contradictio in terminis dat het niet zeker is dat niets zeker is. "Niets is zeker op deze zin na", zou kunnen, ware het niet dat je dat niet hard kan maken.
Met andere woorden: misschien spreekt ons aller Hangman wel de waarheid en heeft hij inderdaad het figuurlijke licht gezien.
|>
Hoe wij hier gekomen zijn vind ik persoonlijk niet belangrijk. Maar wat wij met z'n allen van deze wereld gaan maken vind ik veel belangrijker. Gaan wij met z'n allen eindeloos lang discussieren over iets wat mischien wel of niet zou kunnen bestaan? Of gaan wij met z'n allen proberen om er iets moois van te maken hier op aarde zodat wij een leuke planeet achter kunnen laten voor onze (klein)kinderen?
Wat ik hier dus mee probeer te zeggen is het volgende.... Ik vind dat iedereen vrij is om te geloven in datgene wat hij of zij wil. Wil jij geloven in de paashaas, sinterklaas, kerstman of in de postbode dan moet je dat lekker zelf weten. Maar ga dan niet proberen om mensen te overtuigen die niet in datgene geloven waarin jij wel een geloof hebt. Want een gelovige moet het kunnen accepteren dat er medemensen zijn die niet (hetzelfde) geloven. Andersom werkt in principe het zelfde. Een niet gelovige moet het maar kunnen accepteren dat er mensen zijn die wel een geloof hebben. En een niet gelovige moet ook niet proberen om een gelovige te overtuigen dat zijn of haar geloof wel of niet de juiste is.
In mijn ogen is iedereen gelijk ongeacht huidskleur, geloof en afkomst. Om dus een heel erg lang verhaal heel kort te maken denk ik dat je een heleboel discussies, oorlogen etc...etc.. kan voorkomen cq bestrijden als men wat meer wederzijds respect toont voor elkaar.
Wat hier steeds weer naar boven komt is dat jij en anderen(ook Hangman) er niet alleen vanuit gaan dat hun geloof(en dus hun God) de enige echte is, maar dat je ook zo stellig hierin bent dat je geen ruimte overlaat voor andere theorieen/meningen. Dit getuigd in mijn ogen van behoorlijke indoctrinatie. Meer wil ik hier ook niet over kwijt. Maar als je echt volgens je geloof zou leven dan was deze hele discussie niet nodig geweest.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:25:
[...]
wat wil je hier nu mee zeggen? natuurlijk erken je onze God niet als je jouwe anders zou je in Hem geloven. maar eens zal ieder mens erachter komen dat er wel degelijk een God is, maar dan is het wel te laat om in Hem te gaan geloven. (zie matth 24 (dacht ik) en openbaringen o.a.)
[...]
Natuurlijk kan een christen wel 'fatsoenlijk' omgaan met moslims. Met respect enz. Vrienden worden zal behoorlijk lastig wezen omdat men wezenlijks iets anders gelooft. Maar haat is nooit goed, tegen niemand!
Kom nu niet met voorbeelden van de moorden die christenen gepleegd hebben, want dat zegt niets over God. Het zegt alleen maar iets over die mensen die dan in zonde leven.
Bv. David heeft ook gruwelijke misdaden gedaan maar daarom is dat toch geen bewijs dat God niet bestaat. Lees dan tegelijkertijd ook de psalmen van David maar eens waar hij zo'n beetje gek word van berouw.
"Vrienden worden zal behoorlijk lastig wezen omdat men wezenlijks iets anders gelooft"
Deze zin snap ik niet helemaal. Dit zou ook betekenen dat al je vrienden dus hetzelfde geloof(het jouwe) aanhangen? Of anders: heb je wel vrienden dan?
i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING
Met andere woorden... je kan pas echt goede vrienden zijn wanneer je in hetzelfde gelooft?
Sorry maar dat noemen ze toch "in hokjes denken" ?
Waarom zou je geen goede vrienden kunnen worden wanneer je een verschillend geloof hebt? Uit mijn eigen prive ervaring is gebleken dat het echt wel mogelijk is om hele goede vrienden te zijn met iemand die een zeer streng geloof aanhangt. En dit is mogelijk wanneer beide partijen respect kunnen opbrengen voor elkaar.
Verwijderd
Nope, er is geen god, dus komt niemand te laat.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:25:
[...]
wat wil je hier nu mee zeggen? natuurlijk erken je onze God niet als je jouwe anders zou je in Hem geloven. maar eens zal ieder mens erachter komen dat er wel degelijk een God is, maar dan is het wel te laat om in Hem te gaan geloven. (zie matth 24 (dacht ik) en openbaringen o.a.)
Dat heeft niets met indoctrinatie te maken. Wat je niet beseft is dat wij zó sterk in iets geloven dat het voor ons een zekerheid is. Het is waar wij voor staan. Ruimte voor andere meningen/theorieën staat er daarom verder buiten omdat wij al zeker van iets zijn. Ik denk dat je dat alleen nodig hebt wanneer je niet helemaal zeker van je zaak bent en je zoekt naar een verklaring voor iets.antimute schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:09:
Wat hier steeds weer naar boven komt is dat jij en anderen(ook Hangman) er niet alleen vanuit gaan dat hun geloof(en dus hun God) de enige echte is, maar dat je ook zo stellig hierin bent dat je geen ruimte overlaat voor andere theorieen/meningen. Dit getuigd in mijn ogen van behoorlijke indoctrinatie.
Dat neemt niet weg dat iemand anders zijn mening/theorie niet mag geven; integendeel, dat is juist handig in een discussie.
Het probleem is dat bij een normale discussie standpunten worden gebaseerd op logische argumenten. Veel religieuzen geven als argument voor het bestaan van god: "Hij zegt het zelf in de bijbel." Dat is natuurlijk geen argument. Als ik zou zeggen dat ik de enige echte god was dan zou je dat met een korreltje zout nemen. Het feit dat iemand zoiets een jaar of 2000 jaar geleden heeft opgeschreven maakt de bewering geen greintje betrouwbaarder. Als je daarop wijst dan wordt er vaak (en zeker door Hangman) alleen nog een bijbelcitaat tegenaan gegooid. Terwijl ik eerst eens zou willen weten waarom ik de bijbel uberhaupt als enigszins waarheidsgetrouwe bron zou moeten accepteren.Jopster schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:33:
[...]
Dat heeft niets met indoctrinatie te maken. Wat je niet beseft is dat wij zó sterk in iets geloven dat het voor ons een zekerheid is. Het is waar wij voor staan. Ruimte voor andere meningen/theorieën staat er daarom verder buiten omdat wij al zeker van iets zijn. Ik denk dat je dat alleen nodig hebt wanneer je niet helemaal zeker van je zaak bent en je zoekt naar een verklaring voor iets.
Ik vind het fijn dat je zeker weet dat god bestaat. Dat hoef je echter maar 1 keer te zeggen, dan neem ik het ter kennisgeving aan. Als je die uitspraak keer op keer blijft herhalen zonder aanvullende argumenten heb ik bewondering voor je koppigheid, maar iets toevoegen doet het niet.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
[ Voor 6% gewijzigd door antimute op 28-04-2005 14:41 ]
i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING
Verwijderd
Het maakt niet uit hoe zeker je er van bent. Ieder weldenkend mens zou voor nieuwe theorieën open moeten staan, en deze pas voorgoed afwijzen indien bewezen dat ze slechter zijn dan de bestaande theorie die tot nu toe voor waar werd aangenomen. Anders zit je in een situatie zoals vroeger, waarbij mensen die beweerden dat de aarde rond was werden geëxecuteerd. Want tsja, ze geloofden zó sterk in dat de aarde plat was, dat het voor hun een zekerheid was. Het was waar ze voor stonden. Ruimte voor andere meningen/theorieën stonden er daarom verder buiten omdat ze al zeker van iets waren. Drie keer raden wie opdracht gaf voor de executies trouwens... juist... de kerk.Jopster schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:33:
[...]
Dat heeft niets met indoctrinatie te maken. Wat je niet beseft is dat wij zó sterk in iets geloven dat het voor ons een zekerheid is. Het is waar wij voor staan. Ruimte voor andere meningen/theorieën staat er daarom verder buiten omdat wij al zeker van iets zijn. Ik denk dat je dat alleen nodig hebt wanneer je niet helemaal zeker van je zaak bent en je zoekt naar een verklaring voor iets.
Dat neemt niet weg dat iemand anders zijn mening/theorie niet mag geven; integendeel, dat is juist handig in een discussie.Bovendien heeft iedereen recht op z'n eigen mening. Maar je hoeft niet automatisch te verwachten dat iemand daardoor dan zomaar z'n mening verandert.
Blijkbaar is er nog steeds niet veel veranderd in de manier van denken van gelovigen.
Verwijderd
Ik dacht al wel dat je zo denkt en dat begrijp ik ook en is eigenlijk zelfs logisch. Maar ik zeg dat jij een God heb, net als iedereen, die je kan zoeken en vinden. Wat je ermee doet is niet aan mij, maar aan jou. Begrijpelijk als je niks doet wanneer je me niet gelooft, maar stel dat ik de waarheid spreek?Bor de Wollef schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:42:
Ik erken jouw God niet als zijnde god en weerleg daarmee dus gelijk het "feit' dat hij ook mijn leven heeft gegeven. Voor mij is jouw god een verzinsel, een uitweg misschien uit een moeilijk bestaan. Een bedacht antwoord op vragen waar nog geen antwoorden op zijn. Ik respecteer wel jouw visie dat er 1 god is maar ik ontken dathet daarmee ook gelijk mijn god is. Jij hebt jouw god, ik een andere of geen.
Zoals ik al in mijn vorige post zei "Jezus is mijn Heer". Dit was het begin van mijn geloof en de basis ervan. Zeggen dat ik christen ben zegt veel meer en is eigenlijk nogal vaag, want er zijn zoveel stromingen die tegen elkaar in gaan. Bovendien zijn mensen al bevooroordeeld wanneer ze "christen" horen. Dus eigenlijk voegt het niks toe aan wat je van mij weet wanneer ik zeg "christen" te zijn. Elke christen is anders dan de andere, omdat elk mens anders is als de andere. Daarom zeg ik alleen "Jezus is mijn Heer".Bor de Wollef schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:42:
Jij noemt het kennis, ik noem het niet meer of minder dan elk ander geloof.
Maar wat voor geloof hang je nu precies aan? Ik heb geloof ik nog geen antwoord op die vraag.
Een aanwijzing die je hebt is dat ik je het vertel, maar als je dat niet als een aanwijzing ziet of die verwerpt, dan heb je inderdaad misschien geen andere aanwijzing, of in ieder geval geen eentje die je als aanwijzing ziet.Bor de Wollef schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:42:
Maar dat geldt dan ook voor jouw god. Er is geen enkele aanwijzing voor mij dat deze bestaat wat ook geen aanwijzing kan zijn voor het bestaan van een of meerdere andere goden.
Hij/zij kan het proberen, maar ik verwerp hem/haar als iemand die tussen mij en Jezus staat. Ik wil ook bijvoorbeeld helemaal niet tussen jullie en God staan, ik heb liever dat jullie zelf bij God zijn. Maar Jezus is de middelaar tussen God en mensen. Dus ik heb jullie eerst liever bij Jezus. Ik wil niks van jullie hebben en niet tussen jullie en God komen. Jullie moeten ook niet naar mij luisteren, maar naar God. Jullie moeten niet doen wat ik zeg, maar wat God zegt. Julie moeten niet mijn woorden geloven, maar die van God. Jullie moeten niet mijn waarheid aannemen, maar de waarheid van God, want de waarheid van God is de echte waarheid.-Rob- schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:54:
en wat als er wel iemand tussen jou en jezus gaat staan? (of dit probeert)
KloptSt@m schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:57:
Hangman, je bedoelt toch dat in jouw visie er 1 god is die de wereld geschapen heeft waardoor die god de god is van iedereen.
KloptSt@m schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:57:
Een Moslim zal ook vertellen dat zijn god de god van iedereen heeft omdat die de zelfde visie heeft als jij, maar dan met een andere god (of dezelfde, maar dat is een andere discussie).
Voor mij heeft een moslim niet meer voor op een atheist of een hindoeist om mijn vriend te zijn. Het liefst hebben al mijn vrienden Jezus als zijn/haar Heer, maar dat is niet zo. Ik haat ze daarom niet en praat graag met ze.St@m schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:57:
Vind jij dan dat die Moslim dom is omdat hij er anders over denkt? Of kun je zeggen, tja, jammer wij delen dezelfde mening niet, maar daarom kun je wel mijn vriend zijn.
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 14:43 ]
Verwijderd
Wat ik niet snap, dat dit nog steeds gezegd word nadat het op verschillende manieren uitgelegd is. Er zijn toch zat mensen die iets 'zeker weten' en dit verdedigen en er zijn maar weinig mensen die agnosticus zijn op alle gebieden.Wat hier steeds weer naar boven komt is dat jij en anderen(ook Hangman) er niet alleen vanuit gaan dat hun geloof(en dus hun God) de enige echte is, maar dat je ook zo stellig hierin bent dat je geen ruimte overlaat voor andere theorieen/meningen.
Het eerste geval zegt NIET dat de deur voor andere ideen dichtgegooid word. Waarom? Wij weten zeker dat wij het juiste geloof aanhangen netzoals sommige wetenschapper claimen zeker te weten dat er 27 dimensies zijn o.i.d.
Wat of wie haal jij dan aan? een of ander gewaardeerde wetenschapper, psycholoog, musicus? De bron waaruit men als christen citeert mag anders zijn maar door de oudheid niet minder betrouwbaar.Het probleem is dat bij een normale discussie standpunten worden gebaseerd op logische argumenten. Veel religieuzen geven als argument voor het bestaan van god: "Hij zegt het zelf in de bijbel." Dat is natuurlijk geen argument
Verwijderd
Verschil met die wetenschapper is dat hij wél openstaat voor theorieën die meer dingen beter/logischer verklaren.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:46:
[...]
Wat ik niet snap, dat dit nog steeds gezegd word nadat het op verschillende manieren uitgelegd is. Er zijn toch zat mensen die iets 'zeker weten' en dit verdedigen en er zijn maar weinig mensen die agnosticus zijn op alle gebieden.
Het eerste geval zegt NIET dat de deur voor andere ideen dichtgegooid word. Waarom? Wij weten zeker dat wij het juiste geloof aanhangen netzoals sommige wetenschapper claimen zeker te weten dat er 27 dimensies zijn o.i.d.
Vertel mij eens waarom de bijbel een betrouwbaardere bron is dan Pluk van de Petteflet, als we dat boek over 3000 jaar opgraven en gaan aanbidden.[...]
Wat of wie haal jij dan aan? een of ander gewaardeerde wetenschapper, psycholoog, musicus? De bron waaruit men als christen citeert mag anders zijn maar door de oudheid niet minder betrouwbaar.
Ik begrijp je punt. Mijn bedoeling was om toe te lichten hoe wij tegen de zaken aankijken en waarom wij zo standvastig zijn.Spheroid schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:40:
[...]
Het probleem is dat bij een normale discussie standpunten worden gebaseerd op logische argumenten. Veel religieuzen geven als argument voor het bestaan van god: "Hij zegt het zelf in de bijbel." Dat is natuurlijk geen argument. Als ik zou zeggen dat ik de enige echte god was dan zou je dat met een korreltje zout nemen. Het feit dat iemand zoiets een jaar of 2000 jaar geleden heeft opgeschreven maakt de bewering geen greintje betrouwbaarder. Als je daarop wijst dan wordt er vaak (en zeker door Hangman) alleen nog een bijbelcitaat tegenaan gegooid. Terwijl ik eerst eens zou willen weten waarom ik de bijbel uberhaupt als enigszins waarheidsgetrouwe bron zou moeten accepteren.
Dat dat geen bewijs voor je is, begrijp ik maar al te goed en dan helpen Bijbelcitaten ook niet echt. Echter is de Bijbel voor ons wel een bewijs. Als er dan Bijbelteksten worden geciteerd, zou het imo eigenlijk zo moeten zijn dat je het vanuit ons standpunt zo moet bekijken en niet zou moeten zien als opdringen, maar enkel als toelichting.
Ik heb inmiddels diverse discussies hier gevolgd over het geloof en elke keer komen weer dezelfde reacties voorbij en eindigt het voornamelijk weer waar het begonnen was, nl. dat ieder z'n eigen mening er op nahoudt. Daar is niets mis mee, maar je schiet er zo weinig mee op als je elkaar probeert te overtuigen van je gelijk zonder dat je eigenlijk weet wat de gedachtengang van iemand is of dat je naar iemand probeert te luisteren. Dat gaat voor beide partijen op.
Verwijderd
Het schiet toch totaal niet op om als bewijs van de juistheid van een bepaalde bron, diezelfde bron weer te gaan citeren? Hoe je het ook bekijkt, dat is gewoon krom redeneren.Jopster schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:54:
[...]
Ik begrijp je punt. Mijn bedoeling was om toe te lichten hoe wij tegen de zaken aankijken en waarom wij zo standvastig zijn.
Dat dat geen bewijs voor je is, begrijp ik maar al te goed en dan helpen Bijbelcitaten ook niet echt. Echter is de Bijbel voor ons wel een bewijs. Als er dan Bijbelteksten worden geciteerd, zou het imo eigenlijk zo moeten zijn dat je het vanuit ons standpunt zo moet bekijken en niet zou moeten zien als opdringen, maar enkel als toelichting.
Ik heb inmiddels diverse discussies hier gevolgd over het geloof en elke keer komen weer dezelfde reacties voorbij en eindigt het voornamelijk weer waar het begonnen was, nl. dat ieder z'n eigen mening er op nahoudt. Daar is niets mis mee, maar je schiet er zo weinig mee op als je elkaar probeert te overtuigen van je gelijk zonder dat je eigenlijk weet wat de gedachtengang van iemand is of dat je naar iemand probeert te luisteren. Dat gaat voor beide partijen op.
Verwijderd
Hoe kun je nu intellectueel tevreden zijn met een cirkelredenering? Dat blijf ik me afvragen. De bijbelse waarheid ondersteun je natuurlijk niet door uit diezelfde bijbel te citeren. Dergelijk 'bewijs' druist tegen iedere vorm van logica in. Hebben christenen niet permanent hoofdpijn?Jopster schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:54:
[...]
Ik zeg niet dat de ouderdom het onbetrouwbaarder maakt, ik zeg alleen dat de ouderdom hem niet meer betrouwbaar maakt.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:46:
Wat of wie haal jij dan aan? een of ander gewaardeerde wetenschapper, psycholoog, musicus? De bron waaruit men als christen citeert mag anders zijn maar door de oudheid niet minder betrouwbaar.
Waarom zou je van iemand die 2000 jaar geleden verkondigde de zoon van god te zijn dit wel voor waar aannemen en van mij niet?
De overeenkomsten tussen het oude testament en de mythen van andere Midden-Oosterse volkeren doen mij vermoeden dat in ieder geval delen van het oude testament het best gezien kan worden als een soort best off Midden Oosterse mythologie. De rest is een zeer gekleurde geschiedenis van het joodse volk.
Het nieuwe testament is een biografie van Jezus, een controversieel figuur, maar dan wel geschreven door zijn vrienden. Niet objectief dus. Daarbij komt dat de inhoud van het nieuwe testament pas definitief vastgesteld is tijdens het concilie van Nicea. Toen was de kerk al een instituut met veel wereldlijke macht en vele conflicterende stromingen. Het editoriaal proces werd dus beinvloed door politieke motieven die speelden lang na de dood van Jezus en zijn apostelen.
Daardoor vind ik de bijbel fundamenteel onbetrouwbaar als het gaat om de historische gang vann zaken. Dat betekent niet dat ik de bijbel afdoe als een romannetje, want een duidelijke boodschap heeft hij wel. De verhalen erin moet je imho zien in de context van de boodschap en niet als geschiedenisboek.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France
Verwijderd
Ten eerste aanbidden wij de bijbel niet maar de God van die bijbel.Vertel mij eens waarom de bijbel een betrouwbaardere bron is dan Pluk van de Petteflet, als we dat boek over 3000 jaar opgraven en gaan aanbidden.
Verder vraag ik me af waarom je appels met de airbus A380 vergelijkt. (Of je hebt de bijbel nog nooit ingkeken, laat staan gelezen.)
Ik dacht al dat het aan de airco lag.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 14:59:
[...]
Hoe kun je nu intellectueel tevreden zijn met een cirkelredenering? Dat blijf ik me afvragen. De bijbelse waarheid ondersteun je natuurlijk niet door uit diezelfde bijbel te citeren. Dergelijk 'bewijs' druist tegen iedere vorm van logica in. Hebben christenen niet permanent hoofdpijn?
Het geloof is zo moeilijk uit te leggen, laat staan te bewijzen. Dat doe je niet zomaar met een Bijbeltekst hier en een Bijbeltekst daar. Je moet er voor openstaan, het zelf "ervaren" en het eventueel aannemen. Dat is het beste "bewijs" dat ik je kan geven. Ik kan je mijn persoonlijke ervaring wel geven (zal ik je besparen hoor), maar daar heb je waarschijnlijk niets aan als je op zoek bent naar bewijs.
Mijn bewijs zit in mijn hart en dat is niet zo maar uit te leggen. Of zit het in mijn hoofd vanwege de hoofdpijn...
Verwijderd
Ok, laten we dan zeggen: het aanbidden van Pluk.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:07:
[...]
Ten eerste aanbidden wij de bijbel niet maar de God van die bijbel.
Verder vraag ik me af waarom je appels met de airbus A380 vergelijkt. (Of je hebt de bijbel nog nooit ingkeken, laat staan gelezen.)
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat het beide boeken zijn, en de inhoud van een bron mag voor de waarde ervan in principe weinig tot niets uitmaken.
En ja, ik heb uit de bijbel gelezen, en kan eigenlijk niet zeggen dat het de meest geloofwaardige verhalenbundel is die ik ooit heb gelezen. Maar nogmaals, dat doet er dus eigenlijk niet toe.
-edit-
Dingen waar je betrouwbaarheid dus wél aan af kunt lezen, zijn dingen zoals Spheroid noemt. Wanneer het geschreven is, waarom het geschreven is, door wie het geschreven is, wat zijn/haar bedoelingen, overtuigingen en geschiedenis waren...
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 15:15 ]
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Verwijderd
1. Pluk is enkel hoofdpersoon - God is hoofdpersoon en auteur (inspirator)Ok, laten we dan zeggen: het aanbidden van Pluk.
Ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat het beide boeken zijn, en de inhoud van een bron mag voor de waarde ervan in principe weinig tot niets uitmaken.
En ja, ik heb uit de bijbel gelezen, en kan eigenlijk niet zeggen dat het het meest geloofwaardige verhalenbundel is die ik ooit heb gelezen. Maar nogmaals, dat doet er dus eigenlijk niet toe.
2. Pluk is amusement - God geeft ons aan hoe we Hem moeten dienen Hij geeft
wijze levenslessen (Spreuken bv.)
3. Bij de laatste pagina is het over en denk
je er alleen nog aan tijdens een discussie over geloof - Bij de laatste bladzijde kun je terugkijken
op al de geweldige beloften en verder
kijken naar een heerlijk einde.
En ja, het is allebei papier. Maar daar houd het een eind op.
Verwijderd
is bekend, i.e.g. van vele bijbelboekenWanneer het geschreven is,
is heel duidelijkwaarom het geschreven is,
ook bekenddoor wie het geschreven is
is hetzelfde als waaromwat zijn/haar bedoelingen
dat mag toch niet, want dat is geen objectief bewijsovertuigingen
lijkt me de bijbel ook uitermate geschikt voorgeschiedenis waren...
Verwijderd
Ok, ik geef toe, het was niet de meest geslaagde vergelijking.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:19:
[...]
1. Pluk is enkel hoofdpersoon - God is hoofdpersoon en auteur (inspirator)
je er alleen nog aan tijdens een discussie over geloof - Bij de laatste bladzijde kun je terugkijken
God als inspirator, ok, dat zou kunnen. De godsdienst, of in ieder geval het geloof in de God waar christenen in geloven, bestond immers al toen de bijbel werd geschreven.
Toch zie ik de bijbel meer als iets dat door de Joden geschreven is om met een aantal aangrijpende verhalen te vertellen over hun geschiedenis en over hoe een mens zou moeten leven. Een stuk handiger dan meer blauw op straat trouwens, mensen het gevoel geven dat iemand constant met ze meekijkt en dat ze later op hun acties veroordeeld worden.
Dat je er na de laatste pagina aan blijft denken is gewoon een gevolg van een goed geschreven boek, en dat je voordat je het ging lezen al min of meer wist wat je ging lezen, en waarom je het ging lezen. Bovendien geloven er zoveel mensen in, "dan moet er wel iets van waarheid inzitten", nietwaar?
Verwijderd
Ik zeg niet dat het een geloofwaardige bron is als al die dingen bekend zijn... Je moet al die elementen stuk voor stuk in de afweging meenemen.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:24:
[...]
is bekend, i.e.g. van vele bijbelboeken
[...]
is heel duidelijk
[...]
ook bekend
[...]
is hetzelfde als waarom
[...]
dat mag toch niet, want dat is geen objectief bewijs
[...]
lijkt me de bijbel ook uitermate geschikt voor
Verwijderd
De enige verklaring voor dat mensen alles voor elkaar doen en bij elkaar in de armen willen liggen, is momenteel liefde. Misschien komt er ooit een betere verklaring. Voor het scheppingsverhaal e.d. zijn echter genoeg geloofwaardigere, logischere alternatieven, in ieder geval in mijn ogen, en als ik zo in dit topic rondkijk, ben ik niet de enige. Veel mensen denken daar echter anders over, en waarom dat zo is, daar gaat de discussie dus over.The Cheese schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:19:
Ik wordt een beetje moe van iedereen die bewijzen wil zien. Je moet het als volgt zien: als je verliefd bent, kun je dat dan bewijzen? Nee, bestaat liefde daarom niet??
Val een beetje in een lange en moeilijke discussie... maar ik vindt bovenstaande redenatie een beetje vreemd... wij en iedereen (op één aarde ja) kunnen meerdere goden hebben, net zoals een fiets 2 wielen heeft en een auto 4....Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 12:28:
[...]
Okay ik zal het nog simpeler proberen uit te leggen. Net als wij en iedereen op aarde maar 1 aarde heeft waar hij/zij op leeft, is er maar 1 God. Net als een auto maar 1 stuur heeft, net als een fiets maar 1 dynamo heeft, net als... vul maar in.
Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!
Welke alternatieven vind je zoveel logischer dan? Big bang? Dat moet toch ook ergens door geinitieerd zijn? Je komt er ook in deze discussie niet uit. Ik heb eens ergens gelezen "God is een wetenschappelijke waarschijnlijkheid". Dat is ook zo'n beetje wat ik erover voel.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:37:
[...]
Voor het scheppingsverhaal e.d. zijn echter genoeg geloofwaardigere, logischere alternatieven, in ieder geval in mijn ogen, en als ik zo in dit topic rondkijk, ben ik niet de enige. Veel mensen denken daar echter anders over, en waarom dat zo is, daar gaat de discussie dus over.
Dat is een beetje een vreemde redenatie. Het feit dat we iets nog niet begrijpen betekent niet dat we dan maar moeten stoppen met erover nadenken en het maar aan god moeten toeschrijven.The Cheese schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:45:
[...]
Welke alternatieven vind je zoveel logischer dan? Big bang? Dat moet toch ook ergens door geinitieerd zijn? Je komt er ook in deze discussie niet uit. Ik heb eens ergens gelezen "God is een wetenschappelijke waarschijnlijkheid". Dat is ook zo'n beetje wat ik erover voel.
Als we dat hadden gedaan voor Huygens de microscoop had uitgevonden hadden we nog steeds gedacht dat babies door ooievaars gebracht werden. Als we dat nu doen zullen we misschien nooit begrijpen hoe het leven is ontstaan, maar dat maakt niet de hand van god waarschijnlijker, dat maakt ons alleen maar indolent.
Verwijderd
Het is in ieder geval logischer om aan te nemen dat wij de enige 'levenslaag' zijn, dan dat er nog een God moet bestaan die ook weer zijn eigen wereld moet hebben om in te leven, met zijn hemel en zijn hel. En door wie is die godenwereld dan weer geschapen? Zo blijf je bezig... Daarom is het, in mijn ogen in ieder geval, veel logischer om aan te nemen dat wat we kunnen waarnemen, op misschien een paar dingen na, het enige is wat bestaat.The Cheese schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:45:
[...]
Welke alternatieven vind je zoveel logischer dan? Big bang? Dat moet toch ook ergens door geinitieerd zijn? Je komt er ook in deze discussie niet uit. Ik heb eens ergens gelezen "God is een wetenschappelijke waarschijnlijkheid". Dat is ook zo'n beetje wat ik erover voel.
Erkennen en geloven dat een god bestaat staat los van elkaar imho.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:25:
[...]
Moet geloof nu altijd worden gevoed door angst voor het onbekende?Begrijpelijk als je niks doet wanneer je me niet gelooft, maar stel dat ik de waarheid spreek?
[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 28-04-2005 16:11 ]
Verwijderd
(Gezien het gevolg is er (weldegelijk) behoefte aan een nieuw "Bestaat G-d?" topic.)
Hangman, nogmaals: zolang jij je opstelt zoals in "2x de snelheid van het licht?" kun je je doel niet bereiken, imo. Je kweekt dan slechts antipathie tegen je geloof.
Verwijderd
Stelletje saddisten daar boven.
Ik ga trouw naar de kerk, ik lees reglmatig de bijbel. Doe ik dan nog iets fout?
Ja.
Ik denk.
Wat ik hiermee wil zeggen is: Wie geloof probeert te beredeneren gadoet het helemaal fout. Geloof is niet te beredeneren. Maar dat wil niet zeggen dat geloof niets is. Niet van "Ik geloof het wel...", maar geloof is een zekerheid! Maar waarvan? In de bijbel, Hebreeën 11:1, staat een tekst die volgens mij een goede en algemene definitie van het geloof geeft: "Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet."
Bedenk dit als je met een waar gelovige praat.
Dit maakt een discussie over het geloof moeilijk, zo niet onmogelijk. Maar hoe jij je gedraagt als gelovige is een ander verhaal. Niet voor niets hebben veel mensen een hekel aan Jehova's getuigen. Zij dringen zich aan jou op. Bij mij in de kerk wordt niet direct opgeroepen om te pas en te onpas God erbij te halen. Nee, men wordt opgeroepen om zo te leven dat mensen uitzichzelf vragen gaan stellen. Want dán heb je een opening, dán kun je praten.
En ja, hier kom ik dan weer volledig ontopic, want hier zou Hangman zich wat van aan moeten trekken. Geef het goede voorbeeld en dring je niet op, want daar bereik je niets mee.
All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.
De "God is een klootzak want hij staat ellende toe, dus hij bestaat niet" theorieVerwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 18:11:
Los van de wel of niet vraag. Een god die armoede toestaat zoals deze dat klaarblijkelijk doet behoort geen steun te krijgen. Van niemand niet..
Stelletje saddisten daar boven.
Ik sta ook ellende toe, ik ben onbewogen onder tsunami's op 2e kerstdag en span mij niet in armoedei n afrika te stoppen...ik ben ook een klootzak....toch besta ik
Verwijderd
Hij zegt niet dat ie niet bestaat, alleen dat we hem dan moeten boycottenRey Nemaattori schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:20:
[...]
De "God is een klootzak want hij staat ellende toe, dus hij bestaat niet" theorie
Ik sta ook ellende toe, ik ben onbewogen onder tsunami's op 2e kerstdag en span mij niet in armoedei n afrika te stoppen...ik ben ook een klootzak....toch besta ik
Klopt, maar God schijnt een goede god te zijn, een die de mensen lief heeft.Rey Nemaattori schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:20:
[...]
De "God is een klootzak want hij staat ellende toe, dus hij bestaat niet" theorie
Verwijderd
Nee, idd niet waar. Het is misschien al te veel benadrukt, maar het is blijkbaar toch lastig. De bijbel is niet waar omdat anderen dat vinden, de bijbel (God) is waar omdat de christen het voelt/weet. En wat doe jij dan met verhalen van mensen die totaal niet wisten wie of wat God was en zich toch bekeerden. Waarom komen hele heidenstammen met al hun goden, toch tot een bekering tot de levende God als er geevangeliseerd word?Dat je er na de laatste pagina aan blijft denken is gewoon een gevolg van een goed geschreven boek, en dat je voordat je het ging lezen al min of meer wist wat je ging lezen, en waarom je het ging lezen. Bovendien geloven er zoveel mensen in, "dan moet er wel iets van waarheid inzitten", nietwaar?
Zoek eens op i'net van verhalen over mensen die God gevonden hebben. [url=http://http://www.solcon.nl/langeveld/keerpunt/index-fr.htm]Voorbeeld[/url]
Omdat dit in de geschiedenis gepaard ging met moord, doodslag, bedreigingen, afpersingen, levend verbranden etc?Waarom komen hele heidenstammen met al hun goden, toch tot een bekering tot de levende God als er geevangeliseerd word?
Verwijderd
Jammer dat je zo nodig goedkoop moet schoppen. Want vanuit het christelijk oogpunt liggen de zaken heel anders. (ook al verteld) Maar goed, nog een keer kort: Alle goede dingen die jij en ik nog krijgen komen van God. Ik heb geen zin om het dogma haarfijn uit de doeken te doen, want je zult het van mij toch niet geloven. Enkel als je God kent, ben je Hem dankbaar dat Hij nog zoveel geeft. Ik hoop, dat als je reageert, dit niet zult doen voor goed te weten hoe de christenen er over denken en zeker niet ongenuanceerd gaat schoppen.
Verwijderd
Dit snap ik nu niet.....Omdat dit in de geschiedenis gepaard ging met moord, doodslag, bedreigingen, afpersingen, levend verbranden etc?
Dit zou de derde keer worden dat het uitgelegd wordt. Wie praat dat goed? Niemand, nee idd en ook God niet!
Maar ik heb het over de mensen die nu, 2005, op het zendingsveld zijn zonder moorden doodslag bedreigingen afpersingen en levende verbranding. Zij vertellen met vreugde het evangelie aan de inboorlingen en ook al gaat het moeizaam door de jaren heen zjin er al vele christen gemeenten ontstaan in de rimboe. Een dominee die daar geweest is vertelde dat vele mensen zich bekeerden, maar ook dat het ontzettend moeilijk was. In de rimboe is het normaal dat je je doden ritueel verbrand en de christenen begraven hun doden. Maar ook op dit punt wilden mensen zich aanpassen en doen wat God wil
Wat ikzelf een belangrijker vraag vind is waarom er bij mijn weten nog nooit een persoon God en Jezus gevonden heeft op dezelfde manier als de andere 99% van den gelovigen,zonder dat deze persoon ooit eerder in aanraking gekomen is met het geloof.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:40:
[...]
En wat doe jij dan met verhalen van mensen die totaal niet wisten wie of wat God was en zich toch bekeerden. Waarom komen hele heidenstammen met al hun goden, toch tot een bekering tot de levende God als er geevangeliseerd word?
Dat je iemand indoctrineert waardoor zij ook gaan geloven is iets heel anders.
Is het geloof dan door de jaren heen veranderd??? Het geloof is toch hetzelfde gebleven...Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:55:
[...]
Dit snap ik nu niet.....
Dit zou de derde keer worden dat het uitgelegd wordt. Wie praat dat goed? Niemand, nee idd en ook God niet!
Maar ik heb het over de mensen die nu, 2005, op het zendingsveld zijn zonder moorden doodslag bedreigingen afpersingen en levende verbranding.
Waarom openbaarde God zich niet aan deze mensen voordat de dominee kwam??? Sommige stammen zullen toch ook wel geloofd hebben in regengoden / bomengoden etc. Dit was de manier waarop hun God zich aan hun openbaarde, maar nee hoor een dominee weet weer eens beter hoe God zich aan hun openbaart???Een dominee die daar geweest is vertelde dat vele mensen zich bekeerden, maar ook dat het ontzettend moeilijk was. In de rimboe is het normaal dat je je doden ritueel verbrand en de christenen begraven hun doden. Maar ook op dit punt wilden mensen zich aanpassen en doen wat God wil
[ Voor 45% gewijzigd door Gomez12 op 28-04-2005 20:00 ]
En op basis waarvan kom jij tot de conclusie dat God wil dat mensen hun doden begraven en niet cremeren?Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:55:
In de rimboe is het normaal dat je je doden ritueel verbrand en de christenen begraven hun doden. Maar ook op dit punt wilden mensen zich aanpassen en doen wat God wil
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Inderdaad, daar heb je gelijk in maar dat komt vaak ook omdat de christelijke gemeente daar ontzettend veel "weelde" brengt voor die mensen (en daarmee bedoel ik goede zaken) -> waterputten, scholen etc. Veel stammen hebben geen religie anders dan voorvadervereering met een hele boel rituelen etc/ natuurreligies. Er worden inderdaad weliswaar veel mensen bekeerd. Aan de andere kant lopen er ook elke dag mensen bij hun geloof / de kerk weg. Waarom klagen de kerken al jaren over teruglopende bezoekersaantallen etc?Zij vertellen met vreugde het evangelie aan de inboorlingen en ook al gaat het moeizaam door de jaren heen zjin er al vele christen gemeenten ontstaan in de rimboe.
Daar heb je een heel goed punt.Wat ikzelf een belangrijker vraag vind is waarom er bij mijn weten nog nooit een persoon God en Jezus gevonden heeft op dezelfde manier als de andere 99% van den gelovigen,zonder dat deze persoon ooit eerder in aanraking gekomen is met het geloof.
Dat je iemand indoctrineert waardoor zij ook gaan geloven is iets heel anders.
[ Voor 25% gewijzigd door Bor op 28-04-2005 20:04 ]
Ga eens met de langnekken praten in Thailand. Die zijn ook zogenaamd bekeerd door 1 of andere dominee met een TV ploeg aan zijn kont. Met veel bombarie daar een kerk geplaatst.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:40:
[...]
Nee, idd niet waar. Het is misschien al te veel benadrukt, maar het is blijkbaar toch lastig. De bijbel is niet waar omdat anderen dat vinden, de bijbel (God) is waar omdat de christen het voelt/weet. En wat doe jij dan met verhalen van mensen die totaal niet wisten wie of wat God was en zich toch bekeerden. Waarom komen hele heidenstammen met al hun goden, toch tot een bekering tot de levende God als er geevangeliseerd word?
Zoek eens op i'net van verhalen over mensen die God gevonden hebben. [url=http://http://www.solcon.nl/langeveld/keerpunt/index-fr.htm]Voorbeeld[/url]
3x raden waar de kerk nu voor wordt gebruikt....
Als drooghok voor de was. Ze houden dus gewoon vast aan hun eigen geloof en verwerpen de in hun ogen heidense gebruiken van de christenen.
Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site
Verwijderd
Ik schop niet ongenuanceerd. Als hij bestaat is het een saddist. Dat is tevens geen mening maar een feit. Hieronder waarom:Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:46:
@ markvleth
Jammer dat je zo nodig goedkoop moet schoppen. Want vanuit het christelijk oogpunt liggen de zaken heel anders. (ook al verteld) Maar goed, nog een keer kort: Alle goede dingen die jij en ik nog krijgen komen van God. Ik heb geen zin om het dogma haarfijn uit de doeken te doen, want je zult het van mij toch niet geloven. Enkel als je God kent, ben je Hem dankbaar dat Hij nog zoveel geeft. Ik hoop, dat als je reageert, dit niet zult doen voor goed te weten hoe de christenen er over denken en zeker niet ongenuanceerd gaat schoppen.
Neem de tsunami. Elke gelovige moet toegeven dat dit het werk van god is. Hij was toch diegene die de aarde schiep dan kun je mij niet wijsmaken dat hij deze niet zag aankomen. Dus hier heb je je onherroepelijk bewijs dat jou god een saddist is.
Verwijderd
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:55:
inboorlingen
Gelukkig, jullie hebben "moord, doodslag, bedreiging, afpersing en levende verbranding" achter je gelaten; het beroep is nu op "inferioriteit"...
Volgens mij impliceert dit dat als ik in 'willekeurig wat' maar hard genoeg geloof, ik automatisch bewijs daarvoor heb.Dirk schreef op donderdag 28 april 2005 @ 18:26:
"Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet."
[/off-topic]
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 21:07 . Reden: off-topic en reactie op gdwest ]
Misschien doet God iets tegen overbevolkng, weet jij veel hoe God denkt? Voor hetzelfde geld heeft God van de mensheid als idee dat er maar max 100 stuks op aarde thuishoren omdat God een pauw veel leuker vindt en daarom regelmatig een holocaustje ertegenaan gooit.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 20:31:
Neem de tsunami. Elke gelovige moet toegeven dat dit het werk van god is. Hij was toch diegene die de aarde schiep dan kun je mij niet wijsmaken dat hij deze niet zag aankomen. Dus hier heb je je onherroepelijk bewijs dat jou god een saddist is.
Maar waarom staat W&L gewoon altijd vol met God-dit-topics God-dat-Topics. Iedereen heeft z'n eigen geloof en leeft prima door als een ander iets anders geloofd. Misschien bestaat íe wel of juist niet, in beide gevallen is er prima verder te leven, want als íe bestaat is íe iig niet bemoeizuchtig.
Ik kan het nederlands wetboek herschrijven zodat IK diegene ben die de mensen de regels op legt en hen beloond met een goed leven in het hiernamaals als ze het goed doen, ben ik nu een God?Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:19:
1. Pluk is enkel hoofdpersoon - God is hoofdpersoon en auteur (inspirator)
Omdat je de echo van de big bang nog kan horen en het paradijs nooit gevonden is...The Cheese schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:58:
Maar waarom is de big bang theorie dan aannemelijker dan het scheppingsverhaal?
Doch, indien hij bestaat is hij niet van plan ons zijn wil op te leggen, we hebben vrije keuze => chaosBor de Wollef schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:31:
Klopt, maar God schijnt een goede god te zijn, een die de mensen lief heeft.
Omdat deze heidenstammen opgehangen, doodgestoken, levend verbrand, vervolgd gemarteld, en vernederd werden.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:40:
Waarom komen hele heidenstammen met al hun goden, toch tot een bekering tot de levende God als er geevangeliseerd word?
Jij hebt zeker een dikke 1 gescoord met geschiedenis
Ik drop even termen als Inquisitie, Conquistadores en Jodenhaat
Dat geld net zo hard voor het scheppings verhaal: Waar was God, wie heeft hem geschapen? eeuwig is een lange tijd om dan toch maar de besluiten om een experiment met mensen te beginnen dat in 6k jaar volledig uit de hand loopt...The Cheese schreef op donderdag 28 april 2005 @ 15:45:
[...]
Welke alternatieven vind je zoveel logischer dan? Big bang? Dat moet toch ook ergens door geinitieerd zijn?
Voor de Big Bang was er geen tijd noch ruimte, dus geen plek of lokatie waar iets plaats kon vinden dat de bigbang initieerde. En als was er iets, aangezien het begint voor het bestaan van het universum, kunnen we er sowieso niets/weinig over zeggen.
Ik moet toegeven dat de mens anders een stuk efficienter is in zichzelf uitroeien dan God de mensheid uitroeien kanEcteinascidin schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:19:
[...]
Misschien doet God iets tegen overbevolkng, weet jij veel hoe God denkt? Voor hetzelfde geld heeft God van de mensheid als idee dat er maar max 100 stuks op aarde thuishoren omdat God een pauw veel leuker vindt en daarom regelmatig een holocaustje ertegenaan gooit.
Dis trowuen niet een echt bestaat god topic, maar we proberen erachter te komen wat het is dat gelovigen zo verdomd koppig maakt
Dat God de tsunami toelaat zegt helemaal niets. Ten eerste zijn er geloofsvisies zoals bijv. dat de schepping een toevallig bijprodukt is (gnosis). Ten tweede bestaat de mogelijkheid dat God een observator is die van bovenaf toe kijkt maar zich verder niet of nauwelijks bemoeit met zijn schepsels. Ten derde is het maar de vraag of degenen die dood zijn gegaan aan de tsunami wel iets naars overkomen is. Immers: wanneer je dood gaat dan ben je van het hele gezeik af.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 20:31:
Ik schop niet ongenuanceerd. Als hij bestaat is het een saddist. Dat is tevens geen mening maar een feit. Hieronder waarom:
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Nou, deze ongelovige hond boeit het geen hond of iemand wel of niet geloofd. Deze ongelovige bemoeit zich niet in de keus, de argumenten en de rechtvaardiging van z'n God zolang íe daarmee de dagelijkse realiteit geen geweld aandoet. Misschien zouden meer mensen dat moeten doen.Rey Nemaattori schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:03:
Dis trowuen niet een echt bestaat god topic, maar we proberen erachter te komen wat het is dat gelovigen zo verdomd koppig maakt
Aan de andere kant, indien je gelovigen niet lastig valt, gaan ze radicaliseren in hun eigen gelijk en worden ze per generatie debieler(zie VS), dus is misschien de gift van God aan gelovigen de ongelovige: dat houdt ze scherp.
Ofwel, de 2 kunnen prima naast elkaar samenleven: de gelovige moet alleen accepteren dat een ongelovige ook Gods creatie is en de ongelovige moet accepteren dat gelovigen een flink bord voor de kop heeft.
Ja, of God vind dat al die Tsunami-slachtoffers wel in de hemel mogen. Dan zijn er dus een kwartmiljoen mensen de hemel ingegaan en kan je echt niet meer spreken van een ramp.bacterie schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:08:
Ten derde is het maar de vraag of degenen die dood zijn gegaan aan de tsunami wel iets naars overkomen is. Immers: wanneer je dood gaat dan ben je van het hele gezeik af.
Of íe bestaat of niet, ik ga iig echt niet beweren dat ik 'm begrijp.Dirk-Jan schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:12:
Als dat echt het werk van god was, klopt je stelling niet.
[ Voor 28% gewijzigd door Delerium op 28-04-2005 22:26 ]
Ecteinascidin schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:19:
Misschien doet God iets tegen overbevolking & regelmatig een holocaustje ertegenaan gooit.
Als dat echt het werk van god was, klopt je stelling niet.want als íe bestaat is íe iig niet bemoeizuchtig.
maar ik denk dat het niet het welk van god is, maar dat de tsunami een natuurkundig te verklaren gevolg is uit een samenloop van verschillende omstandigheden.
Met zoals de holocaust een sociaal psychologisch verklaarbaar is.
Maar dan krijg je het volgende punt, ook al is het verklaarbaar, kan het dan toch niet de hand van god zijn?
Ecteinascidin schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:09:
indien je gelovigen niet lastig valt, gaan ze radicaliseren in hun eigen gelijk en worden ze per generatie debieler(zie VS), dus is misschien de gift van God aan gelovigen de ongelovige: dat houdt ze scherp.
Mag ik deze quote hergebruiken?
Verwijderd
I don't care. En daar bedoel ik mee je levert argumentatie aan die niet aansluit bij mijn post. Ik stelde enkel dat het een saddist is mocht dit schepsel bestaan.Ecteinascidin schreef op donderdag 28 april 2005 @ 21:19:
Misschien doet God iets tegen overbevolkng, weet jij veel hoe God denkt? Voor hetzelfde geld heeft God van de mensheid als idee dat er maar max 100 stuks op aarde thuishoren omdat God een pauw veel leuker vindt en daarom regelmatig een holocaustje ertegenaan gooit.
uiteraard geloof ik niet aangezien ik pas iets aanneem als daar degelijke aannames voor. en die zijn er domweg niet.
Nee? Twijfel is zo funest..... waar komt het heelal vandaan? Big Bang is leuk, maar als daar een God achterzit? Of hoe is het leven ontstaan? Er zit een moment tussen de eerste replicerende moleculen en een oersoep van niets, daar kan je nog steeds rustig een God tussenpoten. Vooralsnog zijn er geen degelijke aannames daarvoor, dus bestaat volgens jou het heelal en het leven niet.Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:55:
[...]
uiteraard geloof ik niet aangezien ik pas iets aanneem als daar degelijke aannames voor. en die zijn er domweg niet.
Ofwel, een niet-te-winnen strijd moet je gewoon bij voorbaat in een remise laten.
Verwijderd
Nee hoor, jouw interpretatie daarvan is een beetje te kort door de bocht. Wie zegt dat ik niet geloof in het heelal. Het is toch daar, dan mag ik toch aannemen dat het bestaat. We zijn op de maan geweest dan mag ik toch aannemen dat die bestaat. Het onstaan van het heelal is lastiger, ik weet het ook niet. De bewijzen die we hebben is een uitbreidend heelal dat eenzelfde startpunt had. Voor een godheid ligt geen enkel bewijs. helemaal niets. Waarom zou je dat dan aannemen?Ecteinascidin schreef op donderdag 28 april 2005 @ 23:01:
[...]
Nee? Twijfel is zo funest..... waar komt het heelal vandaan? Big Bang is leuk, maar als daar een God achterzit? Of hoe is het leven ontstaan? Er zit een moment tussen de eerste replicerende moleculen en een oersoep van niets, daar kan je nog steeds rustig een God tussenpoten. Vooralsnog zijn er geen degelijke aannames daarvoor, dus bestaat volgens jou het heelal en het leven niet.
Ofwel, een niet-te-winnen strijd moet je gewoon bij voorbaat in een remise laten.
Verwijderd
Wat is het nou weer voor onzin om te stellen dat heelal en leven niet bestaan. Het bewijs van leven ben ik toch zeker zelf, en jij ook. Onweerlegbaar. Het heelal kunnen we in kijken, door reizen, etc, dus dat bestaat ook. Stellen dat er een God bestaat is onlogisch omdat er geen bewijs voor is, en het verder alleen nog maar meer vragen creëert (waar komt God dan vandaan? door wie is hij geschapen?) die er voorheen niet waren.Ecteinascidin schreef op donderdag 28 april 2005 @ 23:01:
[...]
Nee? Twijfel is zo funest..... waar komt het heelal vandaan? Big Bang is leuk, maar als daar een God achterzit? Of hoe is het leven ontstaan? Er zit een moment tussen de eerste replicerende moleculen en een oersoep van niets, daar kan je nog steeds rustig een God tussenpoten. Vooralsnog zijn er geen degelijke aannames daarvoor, dus bestaat volgens jou het heelal en het leven niet.
We kunnen inderdaad niet bewijzen dat er geen God bestaat. Maar ik kan ook niet bewijzen dat er <x> jaar geleden geen smurfen uit de lucht kwamen vallen die alle dinosauriërs uit kwamen roeien. Het is wel een feit dát de dinosauriërs uitgeroeid zijn, er zijn theorieën over hoe het gebeurd is, en men is het er nog niet over eens. Maar maakt dat mijn theorie gelijk aannemelijk en waar omdat ik er 100% van overtuigd ben? Dacht het niet...
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 23:24 ]
Verwijderd
opgelet, de "g_d is een klootzak want hij staat ellende toe, dus hij bestaat niet"-theorie is wél voldoende om het bestaan van een christelijke g d te ontkennen. toch eentje uitgeschakeld.Rey Nemaattori schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:20:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 00:32 ]
Ben ik een sadist als ik een vlieg dood sla?Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:55:
[...]
I don't care. En daar bedoel ik mee je levert argumentatie aan die niet aansluit bij mijn post. Ik stelde enkel dat het een saddist is mocht dit schepsel bestaan.
Misschien waardeert god het leven op aarde wel net zomin als ik het leven van een vlieg waardeer... je kan em dan nauwelijks nog een sadist noemen.
Natuurlijk kan dat, maar wat zijn de redenen om aan te nemen dat God er uit ziet als een mens? Die zijn er niet!Ecteinascidin schreef op donderdag 28 april 2005 @ 23:01:
Nee? Twijfel is zo funest..... waar komt het heelal vandaan? Big Bang is leuk, maar als daar een God achterzit? Of hoe is het leven ontstaan? Er zit een moment tussen de eerste replicerende moleculen en een oersoep van niets, daar kan je nog steeds rustig een God tussenpoten.
Er zit een enorm verschil tussen de waarschijnlijkheid dat er 'iets' is, dat misschien wel 'God' genoemd zou kunnen worden, en de waarschijnlijkheid dat er een opperwezen is, die eruit ziet als een mens, en meekijkt op planet earth of all planets.
Nee, dat is een bijzonder kromme redenering van jouVooralsnog zijn er geen degelijke aannames daarvoor, dus bestaat volgens jou het heelal en het leven niet.
Mwoah, je kan het wiskundig benaderen lijkt me. Als jij statistisch gezien 99.999% kans hebt om te winnen, dan zou ik geen genoegen nemen met remise.Ofwel, een niet-te-winnen strijd moet je gewoon bij voorbaat in een remise laten.
Ja, en hoe weet je dat? ik hoor jou alleen maar zeggen van: "het is zus en zo", maar je geeft nou niet bepaald redenen ervoor.Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:11:
[...]
Ik sta open voor alle geloven, en ik ben op zoek naar een goede. Kun jij mij helpen omdat voor mij duidelijk te maken, ik wil graag weten waarom ik bijvoorbeeld jouw geloof zou moeten kiezen. Wat maakt het voor mij zo dat ik jouw geloof zou moeten preferen boven hindoeïsme? Want ik ben er totaal nog niet uit, ik weet nog niet wat ik wil geloven en hoe. Misschien kun jij me daarbij wat helpen.
|>
Sinds wanneer zijn honger in afrika, natuurrampen etc vrije keuze?Rey Nemaattori schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:03:
[...]
Doch, indien hij bestaat is hij niet van plan ons zijn wil op te leggen, we hebben vrije keuze => chaos
Liefde maakt blind, je gaat dingen anders zien dan ze zijn, dat weten we allemaal toch?Ik wordt een beetje moe van iedereen die bewijzen wil zien. Je moet het als volgt zien: als je verliefd bent, kun je dat dan bewijzen? Nee, bestaat liefde daarom niet??
[ Voor 33% gewijzigd door Bor op 29-04-2005 09:19 ]
Overigens is verliefdheid een bewezen chemisch proces in je hersentjes waarbij je lichaam vol met hormonen wordt gepompt...Bor de Wollef schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:17:
[...]
Sinds wanneer zijn honger in afrika, natuurrampen etc vrije keuze?
[...]
Liefde maakt blind, je gaat dingen anders zien dan ze zijn, dat weten we allemaal toch?
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
ik ben geen bioloog, maar ik kan nog beredeneren dat dit dus een stuk gereedschap van het lichaam is om de voortplanting een handje te helpen...Standeman schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:29:
[...]
Overigens is verliefdheid een bewezen chemisch proces in je hersentjes waarbij je lichaam vol met hormonen wordt gepompt...
Zoals geloof van jou een beter mens kan maken geloof ik echter ook dat er genoeg andere stromingen zijn die datzelfde doen, zonder een beroep te hoeven doen op dreigementen, onwaarschijnlijke gebeurtenissen of valse verwachtingen.
Zoals het Hangman niet "interesseert" wat andere van zijn overtuigingen vinden interesseert het mij niet wat anderen van de mijne vinden; Niet dat ik het niet relevant acht, maar mijn geluk is niet afhankelijk van het waardeoordeel wat anderen aan mijn overtuigingen verbinden. Doe ik dat wel, dan leg ik mijn geluk neer bij de verwachtingen van anderen, en word ik daar een slaaf van. En dat is het probleem van ontzettend veel mensen, ze hebben zich moreel tot slaaf van de bevindingen van anderen gemaakt, wellicht zonder dit te beseffen. In je streven naar geluk doe je dan onbewust juist die dingen die je ongelukkiger maken.
Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin
Begint wel erg off-topic te worden, alhoewel, het topic zet wel aan tot vrije discussie maar goed..Standeman schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:29:
[...]
Overigens is verliefdheid een bewezen chemisch proces in je hersentjes waarbij je lichaam vol met hormonen wordt gepompt...
Ik denk dat de meetbare indicaties bij verliefdheid niet de oorzaak, maar het gevolg van liefde zijn. Zou wel mooi zijn trouwens. Alle terrororisten een liefdeshormonenbehandeling --> Vrede op aarde
Mensen hebben er zelf voor gekozen landsgrezen te maken dwars door gebieden van stammen heen, alle sterke individuen naar Amerika te verschepen en de landen uittebuiten voor hun grondstoffen. Met hoge EU subsidies en de inportbarriere krijgen de boeren aldaar geen schijn van kans hun waar tegen aantrekkelijke prijzne te verkopen. OOk nemen wij graag hoog opgeleide mensen in dienst, bijvoorkeur in arme landen, omdat ze daar goedkoper zijn. Die mensen kunnen hier het 100'voudige verdienen, die worden ook uitgebuit.Bor de Wollef schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:17:
Sinds wanneer zijn honger in afrika, natuurrampen etc vrije keuze?
De economie word kunstmatig slecht gehouden, voeg hier zaken als stamoorlogen, oorlogen om grondstoffen en dicaturen bij incombinatie met droogte & modderlawines door overbevolking(wat komt door gebrek aan anticonceptiemiddelen en geen goede sociale zorg: Van je 15 kinderen blijven er 7 lang genoeg leven om jou op je oude dag te verzorgen), en je hebt armoede, honger, oorlogen en ziekten op vrije wil. Of eigenlijk de wil om te geld te bezitten, en dus ook macht.
Diezelfde liefde voor God(al dan niet echt) maakt gelovigen ook blind, en dat versterkt hun band met God etc etc. vicieuze cirkel....zo nu en dan schopt Ecteinascidin alles in de war zodat het niet tot radicale vormen leidt...Bor de Wollef schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:17:
Liefde maakt blind, je gaat dingen anders zien dan ze zijn, dat weten we allemaal toch?
Tis bewezen dat een aantal stoffen het verliefdheidsgevoel kunnen opwekken, waaronder chocolade. Indien je hersenen een geschikt vrouwelijk object tegen komen om mee te paren, maken zij automatisch deze stoffen aan, waardoor je je fysiek aangetrokken voelt tot een persoon. Echter omdat alles nieuw is moet je alles nog ontdekken(wie ze is, hoe ze zich gedraagt, wat zw leuk vindt etc etc), dit veroorzaakt stress(zelfde gevoel in je buik als bij bevobbelt plankenkoorts) je wilt het niet verknallen namelijkThe Cheese schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 09:44:
[...]
Begint wel erg off-topic te worden, alhoewel, het topic zet wel aan tot vrije discussie maar goed..
Ik denk dat de meetbare indicaties bij verliefdheid niet de oorzaak, maar het gevolg van liefde zijn. Zou wel mooi zijn trouwens. Alle terrororisten een liefdeshormonenbehandeling --> Vrede op aarde.
Voeg al dat bovenstaande bijelkaar en nog wat andere factoren waar vast onderzoek naar gedaan is en je hebt verlieftheid. Da's overigens niet hetzelfde als liefde....
Niet dat terroristenflieft maken zou helpen overigens, tenzij je de persoon waar ze flieft op zijn altijd naast hun staat, blazen ze zich iig niet zich zelf op
[ Voor 7% gewijzigd door Rey Nemaattori op 29-04-2005 12:02 ]
Verwijderd
Vertrouw op God, dat hij je de weg zal wijzen en je zal leren. Want hij laat zich vinden. Blijf vertrouwen.Simon schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 08:45:
Ok, hangman, laten we 't anders doen.
Ik sta open voor alle geloven, en ik ben op zoek naar een goede. Kun jij mij helpen omdat voor mij duidelijk te maken, ik wil graag weten waarom ik bijvoorbeeld jouw geloof zou moeten kiezen. Wat maakt het voor mij zo dat ik jouw geloof zou moeten preferen boven hindoeïsme? Want ik ben er totaal nog niet uit, ik weet nog niet wat ik wil geloven en hoe. Misschien kun jij me daarbij wat helpen.
Geloof in Jezus en de woorden die hij gesproken heeft, want die woorden komen van God en hij is Gods zoon.
Ga bidden. Ga gewoon in een kamer zitten waar niemand je hoort of ziet en praat gewoon hardop (alsof hij vlak naast je zit) tot God. Zeg hem alles wat in je opkomt. Zowel fouten, als problemen, als verdriet, als geheimen, dus gewoon alles wat in je opkomt. God weet namelijk alles al wat je bezig houdt en kan jou ook dingen laten herrineren.
Als tweede stap, of als je niks meer te zeggen heb, pak een bijbel en ga Matteus 5 tot en met 7 lezen. Zeg gewoon hardop wat je niet begrijpt en vraag God om wijsheid. Wanneer je je dingen herrinerd van je leven tijdens het lezen, vertel ze aan God. Ga ook het evangelie van Johannes lezen, van begin tot het einde, maar het hoeft niet in 1 keer of op 1 dag.
Het gaat er om dat je steeds meer in God gaat vertrouwen. Alles hoeft niet opeens in 1 keer perfect te gaan en wanneer je wijsheid tekort komt, vraag God om wijsheid. Heb geen haast, maar doe rustig aan. Laat God het voortouw nemen en blijf vertrouwen.
God zal jou naar Jezus leiden, en Jezus zal jou God openbaren. Houd je hier aan vast, wat er ook gebeurd.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op! Dit topic is [zero tolerance], wat betekent dat elke opmerking die ook maar ergens riekt naar op de man spelen, schelden of flamen, met een OW bestraft wordt. Je bent gewaarschuwd.