[Ervaringen] Linksys WRT54G(S) & WRT54GL firmwares Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 74.818 views sinds 30-01-2008

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

Damocles.NL schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:13:
Ik draai al tijden naar volle tevredenheid de Firmware: DD-WRT v23 SP2 (09/15/06) micro. Mijn provider was altijd Demon Internet, nu sinds 1 week overgeschakeld naar Xs4all vanwege de overname van Demon door hun.

Maar nu heb ik continue dat me internet weg valt, ik moet steeds in de router dhcp release en renew doen en dan kan ik weer internetten. Kabeltje erin en eruit werkt ook wel van de router. Het is dus een WRT54G

Kan dit aan de firmware liggen? Heeft het met de overstap te maken? Of is de router gewoon dood. Rechtstreeks op de computer lijk ik nergens last van te hebben.
Hier ook XS4ALL, maar heb jij soms een dynamisch IP-adres, verkregen via DHCP? Ik heb mijn WRT54GL gewoon achter de ADSL-modem staan en die heeft een statisch IP-adres. Bovenstaande problemen heb ik nog nooit ervaren, noch met het modem, noch met de WRT.
Nou vond ik persoonlijk DD-WRT brak genoeg om over te stappen op Tomato.
Maar op het Tomato-deel van het Linksysinfo-forum komt deze vraag ook wel eens voor... Dus of Tomato nou zo'n verbetering zal zijn..?
De vraag blijft HOE je je hardware hebt opgesteld / verbonden.

This is my sick nature.

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Damocles.NL schreef op woensdag 29 augustus 2007 @ 15:13:
Maar nu heb ik continue dat me internet weg valt, ik moet steeds in de router dhcp release en renew doen en dan kan ik weer internetten. Kabeltje erin en eruit werkt ook wel van de router. Het is dus een WRT54G
Ik had dit een tijdje geleden ook, maar ik had sterk de indruk dat dit de schuld van mijn ISP was ...
Probeer anders eens je computer rechtstreeks aan te sluiten op internet om deze mogelijkheid te controleren.

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Ik heb onlangs mijn WRT54G de deur uitgedaan en een Buffalo WHR-HP-G54 gekocht. Net zo duur en imho stukken beter :). Die Linksys had soms wat nare bugs waardoor internet spontaan wegviel en een reboot het enige was dat hielp.

Vergeet niet gelijk custom firmware in je buffalo te doen, want die van hun is echt bagger :). Ik kan hartelijk Tomato aanraden. Wel minder functionaliteit als DD-WRT maar ook stukken minder buggy.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• tom_aagten
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 22:35
Hallo mede-gedupeerden of gelukkige gebruikers van de wrt54gl,

Nadat ik een aantal jaren geleden de wrt54g v2.0 had gekocht voor mijn ouders, had ik nu ook voor mezelf nadat ik op kamers ben gaan wonen een wrt54g gekocht alleen de versie 7.0. Deze beviel dan ook helemaal niet, constant reconnections, later kon hij zelfs de router niet meer vinden. Deze omgeruild en mocht een nieuwe meenemen (jammergenoeg hadden ze geen gl). Zelfde problemen met deze nieuwe, dagen met linksys aan de lijn maar het helpt allemaal geen ene moer, zelfs de firmware 7.00.6 niet. Na enig aandringen bij de BCC kreeg ik mijn geld terug en heb ik ergens anders de wrt54gl gekocht en tot nu toe, naar 1 week bevalt mij linksys weer zoals het was en zoals het hoort. Conclusie: koop geen wrt54g maar zoek even verder en bestel een wrt54gl.

Groeten Tom

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

ShadyNetworker

Cats & Whisky

Ik draai DD-WRT v23-sp2 VPN.

Heeft iemand enig idee hoe ik mn router als endpoint van een tunnel kan laten werken?
Wat ik wil is vanaf mn werk een tunnel opzetten naar mn router em vervolgens via die tunnel http verkeer sturen.

Ik wil het graag op mn router hebben ipv mn computer omdat mn router vrijwel altijd online is en mn computer nog wel eens uit wil gaan.

Iemand enig idee?

It's always DNS...

• DieterVDW
tom_aagten schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 15:02:
Nadat ik een aantal jaren geleden de wrt54g v2.0 had gekocht voor mijn ouders, had ik nu ook voor mezelf nadat ik op kamers ben gaan wonen een wrt54g gekocht alleen de versie 7.0. Deze beviel dan ook helemaal niet, constant reconnections, later kon hij zelfs de router niet meer vinden. Deze omgeruild en mocht een nieuwe meenemen (jammergenoeg hadden ze geen gl). Zelfde problemen met deze nieuwe, dagen met linksys aan de lijn maar het helpt allemaal geen ene moer, zelfs de firmware 7.00.6 niet. Na enig aandringen bij de BCC kreeg ik mijn geld terug en heb ik ergens anders de wrt54gl gekocht en tot nu toe, naar 1 week bevalt mij linksys weer zoals het was en zoals het hoort. Conclusie: koop geen wrt54g maar zoek even verder en bestel een wrt54gl.

Groeten Tom
Zie hierboven: de WRT54G v2.0 is bijna identiek aan de WRT54GL :) .
De WRT54G v2.0 is volgens mij wel een degelijke router hoor, ik denk dat je problemen eerder aan de firmware lagen. De originele Linksys firmware had zijn eigenaardigheden ja ...
Heb je een andere firmware geprobeerd op die router?

Tomato draait hier nu op en ik het er spijt van dat ik niet eerder overgeschakeld ben. Zalig stukje software!

offtopic:
BCC = Bank Card Company? Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Weet iemand of Tomato ook multiple SSID's ondersteund? Ik kan er op de Tomato site (die ERG summier is) niet echt iets over vinden maar mijn ervaring is dat datbij Tomato niet altijd direct iets zegt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116951

Vraagje werken de firmware's ook op een Linkys ADSL router en op de Linksys Access Point

En nog een vraag bestaat er ook firmware waarop je maar één antenne hoef te gebruiken.
Ik wil namelijk een beetje extra vermogen daarop een wat beter antenne de linksys komt dan buiten te hangen in een speciaal gemaakte waterdichte box momenteel doe ik dat met een sweex dat gaat al goed maar de afstand is net iets te groot voor het mooie aangezien het signaal op zwak staat nu wil ik met een linksys gaan experimenteren en hoope dat het signaal dan beter wordt 8)7

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 116951 op 31-08-2007 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 08-06 15:55

job

Anoniem: 116951 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:17:
Vraagje werkt de firmware ook op een Linkys ADSL router en op de Linksys Access Point
Welke firmware?
Op zowel de faq/wiki van: tomatoto, dd-wrt, hyperwrt enz.. staat keurig welke hardware wel en niet ondersteund worden.

multiple ssid's worden wel ondersteund door dd-wrt (versie 24 geloof ik).

[ Voor 10% gewijzigd door job op 31-08-2007 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat begrijp ik maar hoor het eerst liever uit ervaring welke types werken voor dat ik hier aan begin.
Heb wel begrepen dat het met routers zo is dat ik er een moet hebben van versie 2.0 en niet hoger.
job schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:26:
[...]
Welke firmware?
Op zowel de faq/wiki van: tomatoto, dd-wrt, hyperwrt enz.. staat keurig welke hardware wel en niet ondersteund worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 116951 op 31-08-2007 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-01-2023

Nozzman

The bastards have landed.

Ik heb een WRT54G en een Wireless G kaart (WMP54GR) in mijn computer, beiden van Linksys. En mijn internet is traaaaag. Niet normaal meer. Iemand enig idee of dit te verhelpen is? Ik draai Windows Vista.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Nozzman schreef op zaterdag 01 september 2007 @ 11:47:
Ik heb een WRT54G en een Wireless G kaart (WMP54GR) in mijn computer, beiden van Linksys. En mijn internet is traaaaag. Niet normaal meer. Iemand enig idee of dit te verhelpen is? Ik draai Windows Vista.
Kun je dat eens verifieren door een speedtest te doen wireless en indien mogelijk je computer eens rechtstreeks inpluggen en ook een speedtest doen?
Er is trouwens een probleem in Vista waardoor het netwerkverkeer sterk vertraagd wordt als er muziek speelt. Geen idee of dit relevant is voor jou, maar misschien de moeite om eens te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 23:23
Direct aansluiten op de computer zorgt voor een goede verbinding zover ik heb kunnen testen. Dus echt bij het aansluiten op de wrt54g raak ik steeds de verbinding kwijt. Ik heb een statisch ip adres van Xs4all. Ik denk erover om maar een Draytek aan te schaffen en daarmee dus mijn modem + router te vervangen.

Ik heb nu gewoon mijn modem beneden, isdn verbinding en die op me router en zowel via wireless als bekabeld werkt het internet niet naar behoren. Maar goed, daar zitten we dan denk ik in het verkeerde gedeelte hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Welke versie is de router? Nieuwste firmware al eens opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh

hbokh

Sorry maar 't gaat nogal off topic hier... Dit topic gaat over de verschillende (gemodde) firmwares voor de WRT54G, dus niet over problemen met Vista + WRT of de snelheid van je draadloze verbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door hbokh op 01-09-2007 22:43 . Reden: Aanvulling ]

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Als de nieuwste firmware niet op de router staat, dan wordt het een firmware zaak :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 20:46
Ik heb vandaag de tomato firmware op mijn WRT54GL 1.1 gezet en het werkt prima alleen het probleem is dat ik niet in de webinterface kan komen. Ik heb admin/admin, root/admin, admin/root etc.. geprobeerd maar het lukt niet. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

inloggen gaat met root/admin. ip adres 192.168.1.1

Het probleem is op te lossen door de volgende reset uit te voeren.
Dus terwijl de router aanstaat de reset knop vasthouden totdat de powerled gaat knipperen.
En daarna vervolgens nog eens terwijl de router van de stroom is, de reset knop indrukken terwijl je de stekker in het stopcontact steekt, houd de resetknop vast totdat de powerled niet meer knippert.

[ Voor 90% gewijzigd door job op 02-09-2007 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 10:57
Ik wil binnenkort een draadloze router kopen en ook de Linksys WRT54GL behoort tot de mogelijkheid (het staat nog niet vast welke router ik koop), maar ik las dat je voor de Tomato firmware een WRT54GL V1.x nodig hebt. Hoe kan ik zien of de WRT54GL V1.x is? Het liefst wil ik het zien op de doos, is er een manier voor?

Iemand vertelde me in mijn topic dat de Tomato firmware erg geshcikt was voor de WRT54GL. Ik ben nog wel een noob op het gebied van netwerken, is deze router goed en kan ik die firmware er zelf makkelijk in zetten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 08-06 23:32
Cubic X schreef op maandag 03 september 2007 @ 15:59:
Ik wil binnenkort een draadloze router kopen en ook de Linksys WRT54GL behoort tot de mogelijkheid (het staat nog niet vast welke router ik koop), maar ik las dat je voor de Tomato firmware een WRT54GL V1.x nodig hebt. Hoe kan ik zien of de WRT54GL V1.x is? Het liefst wil ik het zien op de doos, is er een manier voor?

Iemand vertelde me in mijn topic dat de Tomato firmware erg geshcikt was voor de WRT54GL. Ik ben nog wel een noob op het gebied van netwerken, is deze router goed en kan ik die firmware er zelf makkelijk in zetten? :)
Simpel, Download de firmware (hier) en pak het bestand uit met bijv. 7-Zip en dan dit:

Installing from Linksys' firmware

* Open the Linksys GUI in your browser. The default URL is http://192.168.1.1/.
* Click the Administration tab, then Firmware Upgrade.
* Select and upload the correct firmware for your router. (WRT54G.bin is de correcte versie voor de WRT54GL!)
* Wait for about 2 minutes while the firmware is uploaded & flashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:49

Of het op de doos staat weet ik niet, maar het staat wel zeker weten op de router zelf. Je kan toch in de winkel even vragen of ze de doos open kunnen maken? Leg je gewoon uit dat je een V1.x zoekt, kunnen ze nooit heel moeilijk over doen. Denk dat ze dat liever doen dat jij hem de volgende dag weer terug komt brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Er bestaat voor zover ik weet nog geen WRT54GL v2.x, dus als je een WRT54GL koopt dan zit je volgens mij sowieso goed.
Merk wel het belangrijke verschil op tussen WRT54G en WRT54GL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Ricardo87 schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:54:
[...]

Of het op de doos staat weet ik niet, maar het staat wel zeker weten op de router zelf. Je kan toch in de winkel even vragen of ze de doos open kunnen maken? Leg je gewoon uit dat je een V1.x zoekt, kunnen ze nooit heel moeilijk over doen. Denk dat ze dat liever doen dat jij hem de volgende dag weer terug komt brengen.
Ook op de doos zelf staat er op welke versie het is. Kijk maar naar de serial-number. Lijstje met versies: http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G#Hardware_and_revisions

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater

Darkvater

oh really?

mavi schreef op zondag 02 september 2007 @ 14:04:
Ik heb vandaag de tomato firmware op mijn WRT54GL 1.1 gezet en het werkt prima alleen het probleem is dat ik niet in de webinterface kan komen. Ik heb admin/admin, root/admin, admin/root etc.. geprobeerd maar het lukt niet. Iemand enig idee?
Heb je de docs wel gelezen?
The GUI username is "admin" or "root" (username is required), ssh and telnet username is always "root", and the default password is "admin".

By default, the SES/AOSS button is programmed to start a password-less telnet deamon at port 233 if held for 20+ seconds. If you run into a problem of not being able to login, you can use this to view or reset the password ("nvram get http_passwd" and "nvram set http_passwd=newpassword"). You can disable this behavior in Admin/Buttons.
http://en.wikibooks.org/w...rmware#Before_the_Upgrade

[ Voor 8% gewijzigd door Darkvater op 03-09-2007 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:29
De pakketdienst is onderweg met mijn WRT54GL. Tomato1.07 firmware staat al klaar.
Alleen wanneer ik de bestanden bekijk, zie ik de volgende types staan:
WR850G
WRT54G
WRT54GS
WRT54GSv4
WRTSL54GS

Welke moet ik nou hebben?
Alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavi
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06 20:46
Heb jij wel mijn bericht gelezen?

@Job
Bedankt. na de reset kan ik weer inloggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

patrickt35 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:15:
Welke moet ik nou hebben?
Alvast bedankt!!!
Die voor de WRT54G.
Eigenlijk best logisch als je weet dat de WRT54GL gelijk is aan de WRT54G versie 4. :)
mavi schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 13:20:
@job
Bedankt. na de reset kan ik weer inloggen :)
Graag gedaan

[ Voor 44% gewijzigd door job op 04-09-2007 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Inmiddels draait mijn WRT54GL met Tomato 1.07 hier als een zonnetje.
Ook downloaden vanuit Usenet is geen enkel probleem. Haal gewoon de volle snelheid.
Achter in de tuin(ongeveer 20 meter) is het ontvangst goed te noemen. Zowel met de laptop als met mijn Nokia N95.
Ik heb veel aan deze thread gehad alvorens ik tot aanschaf ben overgegaan van deze router.
Dus bedankt voor alle info. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Bor de Wollef schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 09:04:
Weet iemand of Tomato ook multiple SSID's ondersteund? Ik kan er op de Tomato site (die ERG summier is) niet echt iets over vinden maar mijn ervaring is dat datbij Tomato niet altijd direct iets zegt.
Iemand die hier een antwoord op heeft of een firmware weet die stabiel draait die het wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Ik had het enigzins verborgen in een vorige post (was je vergeten te quoten), maar ik het in elkgeval al wel gemeldt:
job schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 10:26:
Nadelen van dd-wrt versie 24:
werkt niet op een wrt54G versie 5 t/m 7 (voor versie 8 schijnt een firmware te zijn).
Er is nog geen stable van, het is nu een release candidate.
Maar het is een vrij stabiele firmware, bij een fout gaat hij hooguit rebooten.

Er zitten geloof ik wel wat haken en ogen aan (je kan maar een ssid broadcasten). Maar misschien dat dit op dit moment al opgelost is. Ik zou zeggen ga eens kijken op het dd-wrt forum.
Ik neem aan dat je beide ssid's een eigen vlan wilt geven? dat is met de v24 ook mogelijk.
Ik weet niet of je dan met de commandline aan de slag moet, maar ik weet wel dat het kan.

[ Voor 56% gewijzigd door job op 05-09-2007 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh

hbokh

Hoe kan ik zien of de WRT54GL V1.x is? Het liefst wil ik het zien op de doos, is er een manier voor?
Onder op de doos (rechts) zit een stickertje met o.a. het serie-nummer. Al dat met CL7B begint, heb je een WRT54GL v1.1 in handen. Net als die van mij (die al meer dan 105 dagen uptime met Tomato v1.07 heeft). ;)

Zie ook Wikipedia - Linksys WRT54 series.

[ Voor 11% gewijzigd door hbokh op 05-09-2007 21:53 . Reden: Aanvulling ]

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

hbokh schreef op woensdag 05 september 2007 @ 21:50:
Onder op de doos (rechts) zit een stickertje met o.a. het serie-nummer. Al dat met CL7B begint, heb je een WRT54GL v1.1 in handen. Net als die van mij (die al meer dan 105 dagen uptime met Tomato v1.07 heeft). ;)

Zie ook Wikipedia - Linksys WRT54 series.
Klopt als een bus, maar ik snap zijn vraag eigenlijk niet.
Alle GL's zijn een 1.X versie. Eerst had je de 1.0, nu de 1.1. Misschien dat je later de 1.2 hebt, maar die zal ook gewoon prima werken met alternatieve firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh

hbokh

job schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:02:
[...]
Klopt als een bus, maar ik snap zijn vraag eigenlijk niet. Alle GL's zijn een 1.X versie.
Hij speelt op zeker en wil duidelijkheid. Dat deed ik ook iets meer dan een jaar geleden toen ik die WRT54 wilde aanschaffen en hier om advies vroeg.
Om Tomato op een WRT54 te draaien moet je wel de juiste hardware tot je beschikking hebben immers.

Enne... je moet maar net weten dat er geen versie 2.x is. Dat dat voor jou en mij vanzelfsprekend is, is duidelijk. Maar met die WRT54G-mutaties is er voor veel nieuwkomers geen touw meer aan vast te knopen als je de ins-and-outs niet kent qua versies.

[ Voor 16% gewijzigd door hbokh op 05-09-2007 22:54 . Reden: Meer tekst ]

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:16

franssie

Save the albatross

hbokh schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:44:
[...]

Hij speelt op zeker en wil duidelijkheid. Dat deed ik ook iets meer dan een jaar geleden toen ik die WRT54 wilde aanschaffen en hier om advies vroeg.
Om Tomato op een WRT54 te draaien moet je wel de juiste hardware tot je beschikking hebben immers.

Enne... je moet maar net weten dat er geen versie 2.x is. Dat dat voor jou en mij vanzelfsprekend is, is duidelijk. Maar met die WRT54G-mutaties is er voor veel nieuwkomers geen touw meer aan vast te knopen als je de ins-and-outs niet kent qua versies.
precies!!! ik ben ook een WRT54G newbbie en heb net de doors gechecked, een hele geruststelling ;)
Dank je-op sommige topics kan ik blind antwoorden geven maar deze hardware is nieuw voor me en dan is zo nu en dan voelt wat bevestiging wel lekker - dit weekeinde maar eens spelen met wat er inde doos zit (nog geen noodzaak aangezien mijn speedtouch goed werkt en deze er puur voor is als ik alice krijg)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 09:10
job schreef op woensdag 05 september 2007 @ 21:49:
Ik had het enigzins verborgen in een vorige post (was je vergeten te quoten), maar ik het in elkgeval al wel gemeldt:

[...]

Nadelen van dd-wrt versie 24:
werkt niet op een wrt54G versie 5 t/m 7 (voor versie 8 schijnt een firmware te zijn).
Er is nog geen stable van, het is nu een release candidate.
Maar het is een vrij stabiele firmware, bij een fout gaat hij hooguit rebooten.

Er zitten geloof ik wel wat haken en ogen aan (je kan maar een ssid broadcasten). Maar misschien dat dit op dit moment al opgelost is. Ik zou zeggen ga eens kijken op het dd-wrt forum.
Ik neem aan dat je beide ssid's een eigen vlan wilt geven? dat is met de v24 ook mogelijk.
Ik weet niet of je dan met de commandline aan de slag moet, maar ik weet wel dat het kan.
Heb het zelf ook draaien thuis aangezien ik een Nintendo DS heb en die als maximale beveiliging alleen maar met WEP kan werken. Tegenwoordig werkt het prima, eerdere versies konden inderdaad maar 1 SSID broadcasten en je kon geen gebruik maken van 2 verschillende encryptietechnieken. Nu werkt dat dus wel.

Ik heb 1 SSID voor mijn thuisnetwerk (WPA2) en 1 SSID voor mijn DS (WEP). Bij de WEP verbinding heb ik AP isolation geactiveerd zodat je via deze verbinding alleen maar het internet op kan en niet mijn netwerk kan bereiken.

• patrickt35
Welke functie heeft de Secure Easy knop op de voorkant van de WRT54GL met de Tomato1.07 firmware gekregen?

• hbokh

hbokh

patrickt35 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:26:
Welke functie heeft de Secure Easy knop op de voorkant van de WRT54GL met de Tomato1.07 firmware gekregen?
Standaard staat 'ie op
When Pushed For... 0-2 Seconds "Toggle Wireless",
maar je kan zelf ook andere functies er aan koppelen (do nothing, reboot, shutdown, run custom script), afhankelijk in te stellen hoe lang je die knop ingedrukt houdt.

This is my sick nature.

• job

job

hbokh schreef op woensdag 05 september 2007 @ 22:44:

Zit wat in.
Doet niet af aan het feit dat er genoeg info over de verschillende wrt54 versies is te vinden.
Dit hele topic staat er vol mee, daarnaast is even googlelen ook geen probleem.

• patrickt35
job schreef op donderdag 06 september 2007 @ 12:51:
[...]

Zit wat in.
Doet niet af aan het feit dat er genoeg info over de verschillende wrt54 versies is te vinden.
Dit hele topic staat er vol mee, daarnaast is even googlelen ook geen probleem.
Tjah, wanneer je het zo bekijkt, is dit topic helemaal overbodig. Immers alles te vinden op het www.

• job

job

patrickt35 schreef op donderdag 06 september 2007 @ 13:30:
[...]

Tjah, wanneer je het zo bekijkt, is dit topic helemaal overbodig. Immers alles te vinden op het www.
Dat is wel een heel makkelijk antwoord. Is hier op GoT al vaak genoeg genoemd en even zo vaak ontkracht.
Sommige dingen kan je prima met google vinden. Als men blijkbaar een antwoord wil weten en daar niet ettelijke uren op wil wachten (een antwoord op GoT kan even duren) ipv even 2 minuten googlelen dan is men of lui.. of het de vraag is niet belangrijk genoeg.
Zaken die je niet kan vinden, zaken die veel tijd vergen en waar je al aardig wat tijd in hebt gestoken kunnen prima hier worden gevraagd.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 06-09-2007 14:43 ]

• Cubic X
*zucht* Wou vandaag WTT Custom firmware installeren, volgde de instructies op en....Dood. update failed kwam er dood leuk in. Reset gedaan>>.brick. Power lampje blijft maar al knipperen en recovery's helpen allemaal niks. Zometeen proberen in te ruilen, hij was 2 dagen oud :P

• tom_aagten
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-06 22:35
beste mede tweakers,

heb sinds kort een wrt54gl, na lang problemen te hebben gehad met 2 verschillende wrt54g's. nu heb ik weer last van reconnections, zijn er mensen die weten wat hier een oorzaak van kan zijn. ik woon tevens in een flat van 4 hoog met veel routers in de omgeving.

hoe zit het met andere firmware (3rd party) kan ik dit erop zetten, en er ook weer afkrijgen als het niet werkt, en welke is aan te raden voor de GL versie?

bedankt

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik gebruik al enige tijd Tomato, werkt zeer goed en heb nooit last van verbindingen die weg vallen. Probeer deze eens.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• FlipFlink
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Weet iemand misschien wat de beste third-party firmware voor mijn WRT54G v7.00.1 is? Stabiliteit en snelheids verhoging zou perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
FlipFlink schreef op donderdag 06 september 2007 @ 22:47:
Weet iemand misschien wat de beste third-party firmware voor mijn WRT54G v7.00.1 is? Stabiliteit en snelheids verhoging zou perfect zijn.
Hierop kan je geen third party firmware installeren. Hiervoor moet je beschikken over de WRT54g versie 1 t/m versie 4, of de WRT54GL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Heb inmiddels een nieuwe WRT54GL gekregen omdat mijn andere gebricked was :P

Tomato werkte op mijn WRT54GL niet. Kon dan wel verbinding maken met de router, maar op internet ging niet. Kreeg steeds DNS error. Werk nu met de standaard firmware en heb ook last van reconnections, jammer dat Linksys dit zelf niet fixed :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickt35
Cubic X schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:47:

Tomato werkte op mijn WRT54GL niet. Kon dan wel verbinding maken met de router, maar op internet ging niet. Kreeg steeds DNS error. Werk nu met de standaard firmware en heb ook last van reconnections, jammer dat Linksys dit zelf niet fixed :'(
Hier werkt de GL ism Tomato toch perfect.
Update uitgevoerd, eventjes het mac adres van pc gecloned, en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Cubic X schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 08:47:

Ten eerste had je je router niet gebricked, dat is die pas als alle 4 de lan leds blijven branden.
Je had jou router eenvoudig kunnen fixen door er dmv tftp een nieuwe firmware op te zetten.

Wat je zou kunnen proberen is na de installatie van tomato de router goed resetten (stekker eruit, reset knop vasthouden, stekker erin, reset knop nog steeds vasthouden (30 sec), reset knop los).
Dan zorg je ervoor dat je pc een nieuw ip krijgt en moet alles prima werken.

Een dns fout vind ik ook maar een onduidelijke melding? Welk dns is er fout.. stond die in je pc verkeerd, of in je router?

[ Voor 8% gewijzigd door job op 08-09-2007 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
Zoals al eerder vermeld deed mijn WRT54G nogal vreemd. Ik moest continue dhcp release en renew doen omdat me internet wegviel. Dit lag dus echt aan me router, aangezien directe verbinding op me pc geen problemen geeft. Ik draaide DD-WRT firmware. Nu wilde ik dus kijken of ik het kon fixen door hem te resetten. Dat werkte niet, althans het het niet het gewenste effect.

Vervolgens heb ik een nieuwe firmware erop gezet, maar vanaf dat moment knippert het power lampje continue. Ik kan met tftp wel gewoon een nieuwe firmware erop zetten als ik me nic handmatig een ip adres in de juiste range geef en pingen werkt ook gewoon nog.

Alleen ik kan niet bij de router setup komen. Flashen gaat gewoon goed zegt hij, maar hij blijft knipperen wat ik ook probeer. Ook de management setup kan ik niet in komen door de juiste handelingen te verrichten.

Is hij gewoon nu echt overleden of weet iemand nog een methode om hem weer werkend te krijgen? Ik heb geen JTAG cable. Maar pingen werkt ook gewoon dus dat lijkt me niet echt nodig. Wie weet iets om hem weer levend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Dan heb je er blijkbaar een firmware opgezet die niet geschikt is voor je router.
Een goede firmware eropzetten zou het probleem moeten verhelpen.
Welke versie van de wrt54G heb je? versie 5 kan je namelijk zomaar terugflashen naar een linksys firmware.. dat moet weer via een aangepaste versie voordat de linksys erop kan.

Kan je eens precies vertellen om welke router het gaat, en welke firmware je er op wou zetten die je router dus nu laat doen wat hij doet (alleen een knipperende powerled).

Als aller laatste kan je altijd nog aan de slag gaan met jtag.
Een jtag kabel is zo gemaakt overigens. Het repareren met de jtag kabel gaat je echter wat tijd kosten :).

[ Voor 21% gewijzigd door job op 08-09-2007 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
job schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 10:28:
[...]

Ten eerste had je je router niet gebricked, dat is die pas als alle 4 de lan leds blijven branden.
Je had jou router eenvoudig kunnen fixen door er dmv tftp een nieuwe firmware op te zetten.

Wat je zou kunnen proberen is na de installatie van tomato de router goed resetten (stekker eruit, reset knop vasthouden, stekker erin, reset knop nog steeds vasthouden (30 sec), reset knop los).
Dan zorg je ervoor dat je pc een nieuw ip krijgt en moet alles prima werken.

Een dns fout vind ik ook maar een onduidelijke melding? Welk dns is er fout.. stond die in je pc verkeerd, of in je router?
Alleen de power led bleef steeds knipperen, ik had inderdaad gelezen dat je dan met tftp een nieuwe firmware erop kon zetten. Pingen werkte ook nog. Ik probeerde het wel maar steeds kwam het tftp programma met de melding: Time-out. Dus dat werkte niet goed, ik probeerde overigens de gewone Linksys Firmware terug te flashen. Dit lukte helaas niet en heb toch wel alles geprobeert wat ik op internet had gelezen.

Ik ga me router voorlopig even niet meer flashen denk ik :P Hij werkt nu nog naar behoren en heb al 2 dagen geen last meer van plotselinge reconnections, dus hopelijk is dat over :)

Over die DNS fout van Tomato (op me vorige router waar ik heb op flashte). De PC kon wel op internet surfen, deze is gewoon via de ethernet port verbonden. Laptops/PSP/DS/Wii konden geen verbinding krijgen omdat deze geen DNS toegewezen kregen, deze wou ik draadloos verbinden. Nadat ik mijn andere router dus terug wilde flashen (waar hij een semi-brick werd :P ) ruilde ik hem om met een nieuwe WRT54GL. Toen kwam ik erachter dat bij de Tomato firmware slechts 1 DNS server stond, bij de officiele Linksys firmware staan er twee. Waarschijnlijk had ik met de Tomato firmware eerst me MAC adres moeten klonen, helaas komen dat soort ingevingen bij mij altijd achteraf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
job schreef op zaterdag 08 september 2007 @ 22:55:
Dan heb je er blijkbaar een firmware opgezet die niet geschikt is voor je router.
Een goede firmware eropzetten zou het probleem moeten verhelpen.
Welke versie van de wrt54G heb je? versie 5 kan je namelijk zomaar terugflashen naar een linksys firmware.. dat moet weer via een aangepaste versie voordat de linksys erop kan.

Kan je eens precies vertellen om welke router het gaat, en welke firmware je er op wou zetten die je router dus nu laat doen wat hij doet (alleen een knipperende powerled).

Ik had DD-WRT dd-wrt.v23_sp2_micro.zip geloof ik erop draaien. Mijn router is een V 5.0 en in eerste instantie zette ik de DD-WRT versie er weer op. Dit werkte niet en toen heb ik van de linksys site de originele gehaald namelijk de 1.00.6 1/17/2006

Flashen lukt gewoon, alleen power knop blijft knipperen en 192.168.1.1 is niet bereikbaar. Power led blijft dus ook knipperen. Vervolgens naar de Engelse versie van Linksys gegaan en die firmware geprobeerd, ook geen reactie. Toen via de ftp van linksys een flash utility gedownload, die kan geen verbinding met de router maken.

Na heel wat geklooi lijkt het weer te werken. Ik krijg alleen nog steeds geen IP adres in me linksys. Terug flashen naar Linksys firmware wilt ook niet lukken. Alleen de generic versie van dd-wrt werkt. Iemand enig idee waarom ik geen ip adres op me router krijg? Modem al gereset en juiste volgorde alles aangesloten. Alleen dd-wrt.v23_micro_generic kan ik er succesvol op flashen.

[ Voor 22% gewijzigd door Damocles.NL op 09-09-2007 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is het met DD-WRT ook mogelijk om één antenne te gebruiken zo 5dbi sma op magneetvoet
en zou dat verbeteren of verslechteren vergelijkbaar met de 2 standaard antennes
bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 14:21
Ik heb al lopen zoeken maar kon het niet vinden...
Op de router (wrt54gl) heb ik nu tomato staan. Dit werkt allemaal goed maar ik wil een vpn server opstarten. Dit omdat het me niet lukt om het achter tomato te draaien.

Maar de eigenlijke vraag;
Kan ik van tomato direct naar dd-wrt (vpn editie)? Of moet ik eerst terug naar de orginele linsys firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar er is toch ook een tomato firmware met OpenVPN: http://www.linksysinfo.org/forums/showthread.php?t=53233

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Cubic X schreef op zondag 09 september 2007 @ 09:21:
Alleen de power led bleef steeds knipperen, ik had inderdaad gelezen dat je dan met tftp een nieuwe firmware erop kon zetten. Pingen werkte ook nog. Ik probeerde het wel maar steeds kwam het tftp programma met de melding: Time-out. Dus dat werkte niet goed, ik probeerde overigens de gewone Linksys Firmware terug te flashen. Dit lukte helaas niet en heb toch wel alles geprobeert wat ik op internet had gelezen.
Die time-out melding kom je inderdaad vaak tegen.
Je moet echt binnen 5 seconden nadat je de router stroom geeft de tftp transfer starten. (en zorg dat je pc een vast ip heeft). Het is wat kloten, maar kan wel.
Maarja je hebt nu een andere router, dus dat is dan misschien voor een volgende keer :)
Ik ga me router voorlopig even niet meer flashen denk ik :P Hij werkt nu nog naar behoren en heb al 2 dagen geen last meer van plotselinge reconnections, dus hopelijk is dat over :)

Over die DNS fout van Tomato (op me vorige router waar ik heb op flashte). De PC kon wel op internet surfen, deze is gewoon via de ethernet port verbonden. Laptops/PSP/DS/Wii konden geen verbinding krijgen omdat deze geen DNS toegewezen kregen, deze wou ik draadloos verbinden. Nadat ik mijn andere router dus terug wilde flashen (waar hij een semi-brick werd :P ) ruilde ik hem om met een nieuwe WRT54GL. Toen kwam ik erachter dat bij de Tomato firmware slechts 1 DNS server stond, bij de officiele Linksys firmware staan er twee. Waarschijnlijk had ik met de Tomato firmware eerst me MAC adres moeten klonen, helaas komen dat soort ingevingen bij mij altijd achteraf :P
1 dns of 2 dnssen maakt weinig uit. Je zou in tomato nog handmatig een dsn kunnen toevoegen. Ik heb m'n wii probleemloos draaien via tomato. Ik heb er overigens wel 2 dnssen in staan.
Mac klonen is overbodig, gewoon bij problemen je modem een reset geven (stroom paar minuten eraf).
Damocles.NL schreef op zondag 09 september 2007 @ 09:34:
Na heel wat geklooi lijkt het weer te werken. Ik krijg alleen nog steeds geen IP adres in me linksys. Terug flashen naar Linksys firmware wilt ook niet lukken. Alleen de generic versie van dd-wrt werkt. Iemand enig idee waarom ik geen ip adres op me router krijg? Modem al gereset en juiste volgorde alles aangesloten. Alleen dd-wrt.v23_micro_generic kan ik er succesvol op flashen.
Aah sorry, maakte een type fout.
Met de v5 kan je niet zomaar de linksys firmware terugflashen.
Dat moet weer via een tussen firmware
(lees deze site: http://www.bitsum.com/ope.../ow.asp?WRT54G5%5FCFE#h13).
Volg daar de stappen exact op zoals opgeschreven, het kan lang echt heel lang duren voordat je router soms weer reageert. Trek alleen de stekker eruit als dat van de handleiding mag.
Doe je het op het verkeerde moment.. dan brick je je router.

En waarom je geen ip krijgt.. misschien het modem wat een mac lock heeft.. dus even je modem resetten (stroom er een paar minuten vanaf).
ErikCornelissen schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:11:
Maar de eigenlijke vraag;
Kan ik van tomato direct naar dd-wrt (vpn editie)? Of moet ik eerst terug naar de orginele linsys firmware?
Moet kunnen. Maar je kan dan wat gedoe krijgen met routers waar je niet meer op in kan loggen.
Kleine moeite om toch eerst weer de linksys firmware erop te zetten toch :)
Wel na elke flash even je router goed resetten.

[ Voor 71% gewijzigd door job op 11-09-2007 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een tomato wireles WRTGL perfect werkend.

Het probleem is alleen als volgt.

Wanner ik de DHCP server inschakel dan neemt hij het over van mijn Win2k3 dhcp server. Hij gaat op eens clients in de NIET wireless range dhcp leases geven.Dus de desktop pc's die elders aan een 3com switch hangen.

Is het mogelijk om de dhcp server te beperken voor alleen wireless clients en niet via de LAN? Voor de duidelijkheid, ik heb alleen de WAN port aangesloten, hoe kan hij dan op mijn LAN terrecht komen?

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 16-09-2007 13:32 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Waar heb je die wan kabel op aan gesloten? aan je modem? of aan je netwerk?
Waarom heb je de router aangeschaft? om te routeren of om alleen een draadloos netwerk aan je bestaande netwerk toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
- Kabel zit aangesloten op de WAN port
- Kabel vanuit de WAN port loopt naar onze switch die weer gekoppeld is aan onze dhcp server/servers, clients
- Geen lan clients op de WRTGL lan ports

De bedoeling was om dit netwerk in een andere range te gebruiken als de clients/servers.

10.0.3.1 tomato router
10.0.3.100 - 10.0.3.200 dhcp leases

de normale clients zitten op 10.0.0.100 - 10.0.0.200

Ik heb de dhcp server in de tomato uitgeschaled en geprobeerd op de Win2k3 DHCP server een scope aan te maken voor de 10.0.3.x range met als router de tomato router en als dns de Domain controller/dhcp server die op 10.0.0.3 zit.

Wat doe ik fout? Kan ik toch beter de dhcp server van de tomato gebruiken voor het uitgeven van de leases voor de wireless clients? Ze hebben in principe alleen internet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 16-09-2007 14:05 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Hmm wel raar dat als je de wan poort gebruikt dat de wrt ook ip's gaat uitdelen aan de clients die aan je switch hangen.

Ik denk dat de volgende oplossing het handigste is.
Hang de wrt met een lan poort aan je switch en gebruik de wrt als dhcp voor zowel de vaste verbinding als de draadloze. En zorg ervoor dat de draadloze ip's in een eigen vlan hangen t.o.v de bedraade pc's.
Op het dd-wrt forum kan je wel vinden hoe je eenvoudig vlans aanmaakt. Opzich zou het ook moeten werken met tomato, maar misschien dat je toch aan dd-wrt vast zit.
Met dd-wrt kan je dit volgens mij zelfs in de web-gui instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 16-09-2007 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb het nu aan de praat gekregen door de DHCP volledig uit te zetten op de tomato en de kabel vanaf de switch in één van de LAN ports gehangen.

Mijn dhcp server stuurt nou vrolijk de requests door naar de wireless clients alsof de tomato gewoon een switch is.

Nadeel hiervan is echter dat ze in dezelfde range komen als de normale clients (met draad). Weet iemand of het mogelijk is om daar een bepaalde Scope voor in te stellen op de dhcp server?

Hoe laat ik de dhcp server weten dat hij de 2de scope moet gebruiken voor deze wireless clients?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Je dhcp server weet niet welke netwerkkaarten wireless zijn of niet, dus dat gaat je niet lukken.
Ik denk toch dat je met vlans aan de slag moet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

2 vraagjes over dd-wrt
misschien kijk ik er over heen maar kan 2 dingen niet vinden
bij me oude router kan ik kiezen tussen;
Alphanumeric
Hexadecimal
ik kies altijd voor Alphanumeric maar kan bij dd-wrt alleen Hexadecimal vinden om een key in te geven.

2e vraag is over de HotSpot functie hoe krijg ik die aan het werk en of is er ergens een beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Als het goed is kan je bij dd-wrt gewoon een passphrase invoeren (alfanumeriek), en de router geeft je dan 4 hexadecimale codes. Eigenlijk precies hetzelfde als met de linksys firmware.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jobslagter/got/wep.jpg

Maar 1 tip, stap alsjeblieft over wpa. (het liefste wpa2).

Wat de hotspot functie betreft, volgens mij staat daar aardig wat over geschreven in het forum en de wiki op dd-wrt.com. Maar zo uit het hoofd moet je dan gaan werken met een radius server.
Je zou daar chillispot voor kunnen gebruiken, maar er zijn ook webbased alternatieven waarbij je de wireless clients doorstuurt naar een website.
Kijk dus hier even voor meer info:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Chillispot
http://gentoo-wiki.com/HO...with_FreeRadius_and_MySQL
http://worldspot.net/

[ Voor 36% gewijzigd door job op 18-09-2007 17:37 ]

sorry helaas maar had al zitte zoeke in het forum maar kan weinig vinden over de uitleg en hoe ik zoiets opzet over hotspot met dd-wrt

• Bor
  • Nu online

Bor

Anoniem: 116951 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 12:39:
sorry helaas maar had al zitte zoeke in het forum maar kan weinig vinden over de uitleg en hoe ik zoiets opzet over hotspot met dd-wrt
Heb je de links uit de vorige post ook al doorgelezen dan? Zelf initiatief is toch wel wat men verwacht. Wat heb je zelf al geprobeerd en waar gaat het fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik heb sinds kort ook deze router en heb diverse firmware's geprobeerd.
Ik gebruik nu OpenWRT, omdat het customisable is en de kleinste footprint heeft.
Ik heb tevens een WD Mybook World.

Wat wil ik?
Ik wil dat er een torrentclient draait op de router (enhanced ctorrent of transmission).
In principe lukt het pielen en installeren etc wel.

Maar ik wil dat de WD gebruikt wordt om alles op te slaan, maar hoe kan ik dat doen? Ik ga ervan uit dat ik hem moet mounten in de router, of niet?
(Op de WD draait overigens ook een vorm van Linux, geloof ik).

Ik wil ook een swap aanmaken op de WD (zoveel geheugen heeft een WRT54GL niet :P ).

En dan als laatste, maar dit is eerder gewoon hoopvol:
Is het mogelijk om packages te installeren op de WD? Aangezien de Linksys héél krap is.

Verder ben ik héél blij met deze router, lekker kloten de hele tijd :P

PS. Ik heb 2 linkerhanden, dus de SD-mod is geen optie :P

Edit:
Op het moment heeft alles een statisch IP:
Router: 192.168.1.1
WD: 192.168.1.119
PC: 192.168.1.150

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 25-09-2007 15:37 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh

hbokh

@anandus: Ik geloof niet dat er standaard iets van een Samba-server (voor Windows shares) in zo'n WD-schijf zit... Dus dan wordt het moeilijk.

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
hbokh schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:44:
@anandus: Ik geloof niet dat er standaard iets van een Samba-server (voor Windows shares) in zo'n WD-schijf zit... Dus dan wordt het moeilijk.
Standaard misschien niet (of wel, weet ik niet eens), maar het is wel te installeren, na de ssh-hack.

Een andere optie zou overigens zijn dat ik de torrent-client op de WD zet, maar daar heb ik nog niet echt naar gekeken. Het leek mij logischer om dat op de router zelf te doen?

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 25-09-2007 15:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sluggie
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
anandus schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 15:49:
[...]
Standaard misschien niet (of wel, weet ik niet eens), maar het is wel te installeren, na de ssh-hack.

Een andere optie zou overigens zijn dat ik de torrent-client op de WD zet, maar daar heb ik nog niet echt naar gekeken. Het leek mij logischer om dat op de router zelf te doen?
Wat je ook zou kunnen doen is een nslu2 van linksys aanschaffen en deze samen met de WD mybook achter je router plaatsen. Maar dat is een beetje off topic in dit forum. Kijk maar een hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/NSLU2
of hier:
http://www.nslu2-linux.org/

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50873

job schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 16:46:
Als het goed is kan je bij dd-wrt gewoon een passphrase invoeren (alfanumeriek), en de router geeft je dan 4 hexadecimale codes. Eigenlijk precies hetzelfde als met de linksys firmware.
[afbeelding]
hmz jij heb een totaal andere dd-wrt looks dan ik heb 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 50873 op 25-09-2007 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-06 23:25
Anoniem: 50873 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 21:13:
[...]

hmz jij heb een totaal andere dd-wrt looks dan ik heb 8)7
dat is gewoon 1 van de standaardlooks, staat bij management onderaan

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frunz schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:05:
[...]

dat is gewoon 1 van de standaardlooks, staat bij management onderaan
aha ok die had ik over het hoofd gezien :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Ik ben van WhiteRussian maar weer overgestapt op HyperWRT.

Op een vreemde manier wilde de DNS niet doorgezet worden naar de DHCP-clients, no matter what.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Anoniem: 50873 schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 22:15:
aha ok die had ik over het hoofd gezien :X
:P niets bijzonders aan die look. Het is gewoon de standaard look die je krijgt als je dd-wrt installeert. Het is overigens de zelfde look als de dd-wrt site.

Overigens is het een screenshot van een wrt54G versie 5, dus de micro firmware, dus daar kan ik de look niet eens van veranderen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 19:33
ik heb sinds enkele dagen de WRT54GL ipv de gewone G versie. De G klapte er elke nacht uit, met andere woorden, telkens als ik een dag later wilde inloggen, moest ik eerst de router resetten.

Nu heb ik de GL, en had ineens het probleem dat de verbinding volledig wegviel. Nu dus tomato versie 7 (laatste versie in ieder geval) erop gezet. Gisterenavond weer vollop draadloos internet. Echter start ik de laptop weer op....en jawel, weer geen draadloos internet.

Ik snap er dus helemaal niks van. Nu heb ik een aantal vraagjes.

1) Wat is de nu eigenlijk de beste plaats voor een wireless router. Is dat naast de modem op de BG, of op de 1e verdieping naast mijn vaste pc, of is de zolder de beste plek.

2) Moet ik erop letten dat een router niet te dicht bij bijvoorbeeld een verwring of metalen buizen staat?? Of maakt dat niet veel uit ivm het bereik en connecten?

3) Vaak vindt de laptop het netwerk wel in beschikbare netwerken, tevens wordt aangegeven dat het signaal ook uitstekend is, en toch kan hij niet connecten.

4) Kan een in werking zijnde desktop misschien het probleem zijn> deze desktop is aangesloten via een vast draadje. Daarnaast heb ik AZUREUS draaien voor torrents, wellicht is dat een probleem??

Hoe dan ook.....wie kan me verder helpen?
Moet ik misschien iets aparts instellen ergens voor bijv. azureus ofzo....wat dan ook.....alvast enorm bedankt! Ik wordt knettergek van al die disconnecties....daarvoor heb ik de G niet omgewisseld voor een GL. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bartez op 28-09-2007 20:49 ]

• job

job

Waar jij de router moet plaatsen is geheel afhankelijk van je situatie.
Als jij op zolder ook ontvangst wil hebben is plaatsen op de begane grond niet zo slim.
Maar over het algemeen maakt het weinig uit. Er kan meters utp tussen router en modem, dus dat is het probleem niet.

Metaal kan het signaal storen, maar 1 buisje kan vaak geen kwaad, gewapend beton is een groter probleem.

Wat je verbindingsproblemen betreft:
Gebruik altijd de windows zero configuration tool. Ga niet aan de slag met specifieke tools die met je draadloze netwerkkaart worden meegeleverd.
Laat je netwerk eens een paar dagen zonder wpa/wep draaien om te kijken of dat misschien het probleem geeft.
Kijk eens of een ander kanaal het probleem oplost (in tomato kan je zien op welk kanaal de andere netwerken zitten).

torrents kunnen voor problemen zorgen.. die dingen genereren aardig wat verkeer. Je zou eens naar de maximum aantal connecties kunnen kijken die azureus mag aanmaken.

edit: wat ook nog wel eens problemen geeft is overstappen op een andere firmware, maar dan vergeten na de nieuwe firmware een goede reset te doen.
Dus mocht je na de installatie van tomato nog niet je router volledig gereset hebben doe dat eens.

[ Voor 17% gewijzigd door job op 29-09-2007 10:30 ]

heeft iemand nu al een proggie of script in dd-wrt om ook te zien wat je per dag/week/maand/jaar aan data verbruikt ?

dat is wat ik nog mis. Ik zag dat tomato dat kan maar mijn gevoel zegd dat ddwrt iets beter is kwa opties. mocht iemand het hebben dan graag
het zou hier mee moeten kunnen
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/BWlog
maar met v24 werkt het niet meer las ik

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 50873 op 29-09-2007 11:09 ]

• Bartez
Op dit moment heb ik tomate eraf gegooid en hyperwrt geinstalleerd....maar helaas....heel de router dood....alleen maar knipperend powerledje.....ik probeer het te herstellen....alleen lukt dat voor geen meter. Via dat tftp.exe zeg maar, ik moet dan een statisch adres toewijzen...heb ik gedaan, alleen DNS moet ik ook invoeren....tja, hoe kom ik daar in verdesnaam achter???

Momenteel wil dus niks meer werken, overigens was tomato bij mij erg traag in de webbrowser....is dat normaal???

Iemand die me overigens wat tips kan geven om de originele software terug te zetten zonder de webbrowser??? begin het gezeur met dat routerkreng een beetje beu te worden.....
Alvast enorm bedankt!

p.s...harde resets met reste buttons zolang vasthouden, stroom eraf etc, werken ook niet....

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bartez schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 13:36:
Op dit moment heb ik tomate eraf gegooid en hyperwrt geinstalleerd....maar helaas....heel de router dood....alleen maar knipperend powerledje.....ik probeer het te herstellen....alleen lukt dat voor geen meter. Via dat tftp.exe zeg maar, ik moet dan een statisch adres toewijzen...heb ik gedaan, alleen DNS moet ik ook invoeren....tja, hoe kom ik daar in verdesnaam achter???

Momenteel wil dus niks meer werken, overigens was tomato bij mij erg traag in de webbrowser....is dat normaal???

Iemand die me overigens wat tips kan geven om de originele software terug te zetten zonder de webbrowser??? begin het gezeur met dat routerkreng een beetje beu te worden.....
Alvast enorm bedankt!

p.s...harde resets met reste buttons zolang vasthouden, stroom eraf etc, werken ook niet....
Had ik ook met de hyperwrt firmware. Als je hem openmaakt (schroeven hoeft niet eens ;)) dan moet je twee puntjes kortsluiten waarna hij het weer doet. Zal even kijken of ik het in Google kan vinden, anders moet je zelf even zoeken.

[edit]Hier heb ik mijn router al twee keer mee kunnen redden nadat ik de Hyperwrt firmware wilde proberen: http://www.linksysinfo.org/forums/showthread.php?t=47259

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 29-09-2007 13:43 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Bartez
ok, thanx, kan hyperwrt overigens wel op de GL versie draaien, zie nu op de site dat deze alleen is bedoeld voor de G en GS???

p.s....hoe kan ik kortsluiten??? Met bijvoorbeeld paperclip?

En hoe klik je hem uit elkaar???voordat ik hem sloop

[ Voor 32% gewijzigd door Bartez op 29-09-2007 13:43 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bartez schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 13:40:
ok, thanx, kan hyperwrt overigens wel op de GL versie draaien, zie nu op de site dat deze alleen is bedoeld voor de G en GS???

p.s....hoe kan ik kortsluiten??? Met bijvoorbeeld paperclip?

En hoe klik je hem uit elkaar???voordat ik hem sloop
Dan was dat bij mij waarschijnlijk ook het probleem, heb ook een GL. Over dat kortsluiten heb ik in mijn reactie hierboven een linkje gezet. Ook het uit elkaar halen staat er in :)

Een paperclip is nogal dik voor die kleine dingetjes, ik heb een schilmesje gebruikt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 29-09-2007 13:48 ]

/▌

• Bartez
Toppie.....welke software draai je nu??? toch tomato? en zoja....is de browser bij jou ook zo traag?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bartez schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 13:49:
Toppie.....welke software draai je nu??? toch tomato? en zoja....is de browser bij jou ook zo traag?
Ik draai dd-wrt, omdat daar functionaliteit voor Fon in zit (al staat die nu uit omdat ik ook een La Fonera heb).

/▌

• Bartez
nou....na een hele hoop gerotzooi, is het eindelijk gelukt de boel terug naar linksys te flashen.....nu ff dd-wrt erop knallen en kijken wat dat oplevert!

Bedankt tot zover.....wat een ondingen.....

Welke versie van DDWRT draai je?? Ik zie v23 staan, maar als standaad, micro, voip, vpn etc....welke moet ik hebben???

EDIT:
heb nu standaard gedonwnoad....maar daarin zitten weer files als: asus, generic, wrt54G, wrt54gs en wrt54gsv4

Lekker helder welke ik nu moet pakken......welke grbuik jij?

EDIT:
Goed....DDWRT er ook weer af geknikkerd.....ik kon niets invullen....de interface werkte niet...ik heb overigens de generic versie geprobeerd....nu weer terug naar de oude versie van linksys.....

en hop...weer hetzelfde probleem....netwerk wordt gevonden....zeer goed bereik....maar connecten ....ho maar......nog even en dat ding vliegt het raam uit.

Waar moet ik nu op letten bij het instellen van de router. Het enieg wat ik wil is internetten met mijn desktop via het vaste lijntje, met hierop azureus draaiende en hiernaast internetten via een wireless mlaptop.....hoe moeilijk kan het zijn....en toch heb ik continu gedonder.....wie wil me aub van wat instel tips voorzien, moet ik bijvoorbeeld mac adress clonen??? of iets anders van wireless instellen??? Ik snap het niet meer ;( Moet ik DHCP instellen en hoe???

[ Voor 90% gewijzigd door Bartez op 29-09-2007 16:05 ]

• Workaholic
  • Niet online
Bartez, alles staat in de help files en op de Wiki Pagina. Goed lezen dus :)

Ik heb zojuist DD WRT er op gezet, draadloze verbinding valt alleen de hele tijd weg :( Verbinding werkt prima via de LAN interface.

Ziet er leuker uit, zeker met de VPN mogelijkheden in verhouding tot Tomato. Maar ik ga toch weer terug naar Tomato omdat me vriendin nu haar laptop niet kan gebruiken.

Met de tomato werkt het overigens perfect. Ben benieuwd of jullie dit probleem ook hebben gehad, Laatste v24 RC-3 build, WPA ingeschakeld

Mijn V&A

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bartez schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 14:58:
nou....na een hele hoop gerotzooi, is het eindelijk gelukt de boel terug naar linksys te flashen.....nu ff dd-wrt erop knallen en kijken wat dat oplevert!

Bedankt tot zover.....wat een ondingen.....

Welke versie van DDWRT draai je?? Ik zie v23 staan, maar als standaad, micro, voip, vpn etc....welke moet ik hebben???
Wat je zelf wil. Ze raden zelf aan eerst de micro er in te flashen omdat het anders misschien niet past in het geheugen en daarna de versie die je wil er in te flashen. Ik heb gewoon de standaard, vpn heb ik ook geprobeerd, maar die heeft geen ondersteuning voor Fon accespoints en de VPN functionaliteit was ook veel te langzaam.
EDIT:
heb nu standaard gedonwnoad....maar daarin zitten weer files als: asus, generic, wrt54G, wrt54gs en wrt54gsv4
wrt54G moet je hebben voor een wrt54GL :)
Lekker helder welke ik nu moet pakken......welke grbuik jij?

EDIT:
Goed....DDWRT er ook weer af geknikkerd.....ik kon niets invullen....de interface werkte niet...ik heb overigens de generic versie geprobeerd....nu weer terug naar de oude versie van linksys.....

en hop...weer hetzelfde probleem....netwerk wordt gevonden....zeer goed bereik....maar connecten ....ho maar......nog even en dat ding vliegt het raam uit.

Waar moet ik nu op letten bij het instellen van de router. Het enieg wat ik wil is internetten met mijn desktop via het vaste lijntje, met hierop azureus draaiende en hiernaast internetten via een wireless mlaptop.....hoe moeilijk kan het zijn....en toch heb ik continu gedonder.....wie wil me aub van wat instel tips voorzien, moet ik bijvoorbeeld mac adress clonen??? of iets anders van wireless instellen??? Ik snap het niet meer ;( Moet ik DHCP instellen en hoe???
Wat is eigenlijk precies de bedoeling? Misschien dat de standaard Linksys firmware ook voldoet ;)
Audi-Addict schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 17:03:
Bartez, alles staat in de help files en op de Wiki Pagina. Goed lezen dus :)

Ik heb zojuist DD WRT er op gezet, draadloze verbinding valt alleen de hele tijd weg :( Verbinding werkt prima via de LAN interface.

Ziet er leuker uit, zeker met de VPN mogelijkheden in verhouding tot Tomato. Maar ik ga toch weer terug naar Tomato omdat me vriendin nu haar laptop niet kan gebruiken.

Met de tomato werkt het overigens perfect. Ben benieuwd of jullie dit probleem ook hebben gehad, Laatste v24 RC-3 build, WPA ingeschakeld
Ik heb geen problemen met de Wifi. In de beta's is die soms wel buggy, daarom moet je de laatste stabiele versie gebruiken en geen beta's of RC's (al zouden in die laatste niet al te veel bugs meer moeten zitten).

Alleen als ik meerdere wifinetwerken ga configureren dan werkt dat soms vreemd, maar dat komt doordat de chip in de WRT54G(L) dit eigenlijk niet ondersteund en ze dit met een truukje doen. Daarom werkt dat niet altijd even goed, maar één Wifi-netwerk werkt prima.

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 29-09-2007 17:28 ]

/▌

• Workaholic
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 17:23:
[

Ik heb geen problemen met de Wifi. In de beta's is die soms wel buggy, daarom moet je de laatste stabiele versie gebruiken en geen beta's of RC's (al zouden in die laatste niet al te veel bugs meer moeten zitten).

Alleen als ik meerdere wifinetwerken ga configureren dan werkt dat soms vreemd, maar dat komt doordat de chip in de WRT54G(L) dit eigenlijk niet ondersteund en ze dit met een truukje doen. Daarom werkt dat niet altijd even goed, maar één Wifi-netwerk werkt prima.
Welke versie draai jij? Ik heb de laatste RC3 versie gebruikt vanwege de mooie grafische brandbreedte grafieken. Dit had tomato namelijk ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 29-09-2007 17:58 ]

Mijn V&A

• job

job

Bartez schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 14:58:
EDIT:
Duidelijk het gevolg van niet goed de router resetten.
Dus zowel voor als nadat je er een andere firmware op zet.

Ik vraag me af of de router bij jou wel het probleem is, je hebt met 2 routers dezelfde problemen.. dus het lijkt me logischer dat je modem problemen geeft (niet lekker samenwerkt met de linksys producten).

[ Voor 20% gewijzigd door job op 29-09-2007 20:47 ]

• Bartez
nou, het is gelukt met DD-WRT v24 RC2....het bovenstaande probleem met het niet goed weergeven van de tabbladen, bleek een bug te zijn icm IE7 SP2, heb nu v24 RC2 erop staan en nu zie ik alle tabbladen wel inclusief invulvelden. Heb eerst de micro geinstalleerd en vervolgens de standaard en heb zowaar connectie met de laptop...jaja....nu hopen dat hij levend blijft.

Heb nog wel wat vraagjes.....ik stel ze gewoon even, ondertussen zoek ik ze zelf ook even uit:

1) Waar kan ik de antenne boosten?
2) Ik kan als WIFI beveiliging o.a. kiezen uit WPA en WPA2 of gemixed, welke is het beste en kan dat in icm met de laptop. Ook zie ik de optie Pre-shared en radius....wat doet dat? Moet de laptop in bepaalde gevallen ook aan bepaalde eisen voldoen?
3) Daarnaast kan ik bij WPA etc ook nog kiezen uit TKIP of AES of allebei, wat is de beste keus?
4) Daarnaast is er een wireless mode....AP, Client/Client Bridge of Adhoc -> moet ik AP kiezen voor mijn laptop?

Alvast bedankt allen.....ik vermoed overigens dat Azureus het probleem is van het vollopen van de router...althans, dat hoop ik. Ik heb Azureu en de router als het goed is ingesteld volgens de volgende pagina en hoop het probleem niet meer tegen te komen: http://www.azureuswiki.co.../Network_connection_dying

[ Voor 4% gewijzigd door Bartez op 29-09-2007 21:31 ]

• job

job

1). even kijken bij advanced options. Zoek naar de term xmit. 28 is standaard, ga niet boven de 80.
2). wpa2 is het veiligst. Heb je pc's in je netwerk die alleen wpa1 kunnen, dan kies je voor mixed.
dan gebruikt je router zowel wpa1 als wpa2
3). beide is het beste (lees: veiligst).
4.) lekker op de standaard laten staan (ap).

Verder wil ik nog even zeggen dat vraag 2 t/m 4 gewoon te vinden is via de dd-wrt wiki...

• Bartez
job schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 21:34:
1). even kijken bij advanced options. Zoek naar de term xmit. 28 is standaard, ga niet boven de 80.
2). wpa2 is het veiligst. Heb je pc's in je netwerk die alleen wpa1 kunnen, dan kies je voor mixed.
dan gebruikt je router zowel wpa1 als wpa2
3). beide is het beste (lees: veligst).
4.) lekker op de standaard laten staan (ap).

Verder wil ik nog even zeggen dat vraag 2 t/m 4 gewoon te vinden is via de dd-wrt wiki...
Bedankt.....zoals ik al eerder aangaf...ik moest nog zoeken....daar was ik inmiddels mee bezig en inderdaad gevonden!

Toch enorm bedankt!

ps....kan het boosten van de antenne problemen opleveren ten aanzien van de levensduur, met andere woorden....is dat schadelijk voor de router?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Het kan schadelijk zijn, volgens mij kun je de boel er mee opblazen. En zoveel nut heeft het niet.

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 16:05

Elwood Blues

87167191

Ja dat schijnt inderdaad kwaad te kunnen, en bovendien schijnt het ook helemaal niet zo te zijn dat het boosten van het uitgezonden signaal gelijk ook een verbetering van de draadloze verbinding oplevert, Je boost namelijk ook de ruis, en je boost helemaal niks aan de andere kant van de verbinding (op de client).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartez
is het overigens mogelijk op een of andere manier een USB printer of externe USB Harddisk aan te sluiten op de router, zodat ik niet eerst de desktop hoef aan te zetten om een documentje te knnen printen??

iemand enig idee hiervan toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Bartez, heb je al eens gegoogled?
Heb je al eens op het dd-wrt forum gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:54
Heeft iemand al (positieve) ervaringen met de nieuwe tomato 1.09?
De installatie lijkt me een eitje, en ik heb ook de mogelijkheid om terug te keren naar de originele Linksys, mocht het me toch niet bevallen.
Is het echt zo simpel als het staat in de download?

Ik gebruik de Linksys WRT54GL / Firmware Version: v4.30.11, Aug. 7, 2007

Nokia XR20 / smart BRABUS. Een mens kan met weinig ook tevreden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

tazmaniankoala schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:23:
Heeft iemand al (positieve) ervaringen met de nieuwe tomato 1.09?
De installatie lijkt me een eitje, en ik heb ook de mogelijkheid om terug te keren naar de originele Linksys, mocht het me toch niet bevallen.

Ik gebruik de Linksys WRT54GL / Firmware Version: v4.30.11, Aug. 7, 2007
Lees het topic eens door zou ik zeggen, Tomato is al vaak voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

tazmaniankoala schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 19:23:
ja, en ja.

Het gaat op dezelfde manier als je normaal een firmware eropzet.
terug gaat ook prima.

Een noot, mocht je overgaan van linksys naar tomato (of andersom).
Dan kan je het beste na de update een volledige reset doen.
(is eigenlijk startpost materiaal, kan het nieuwe topic er wel bij :) ).

[ Voor 6% gewijzigd door job op 01-10-2007 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik heb nooit een volledige reset gedaan toen ik van Linksys naar Tomato firmware ging, werkte ook gewoon.

Heb inmiddels Tomato 1.09 draaien op mijn WRT54GL, tot nu toe perfect!

[ Voor 4% gewijzigd door jelmervos op 01-10-2007 20:01 ]

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op: Dit topic gaat over de verschillende firmwares voor de WRT54G. Voor andere prolemen die je tegenkomt die niet firmware specifiek zijn gebruik je de search of start je een eigen topic.