Ik heb vandaag de Talisman firmware (
versie 1.0.4, andere versies zijn
hier te vinden) erop gezet.
Dit werkte allemaal vlekkeloos.
De eerste bevindingen:
Er zit een vrij serieuze tekortkoming in de DHCPd
Bij Alchemy was de DHCPd al niet echt standaard, aangezien mijn printer-server (Jetdirect) telkens opnieuw een IP adres bleef aanvragen. Deze DHCPd kan wel netjes een IP toewijzen aan mijn printerservertje, maar er zijn wat andere kleine dingetjes.
De gateway die de DHCPserver meegeeft is altijd het IP-adres van de linksys en je kunt het nu op de een of andere manier niet meer zelf aanpassen. (kon bij Alchemy wel)
De DNS-server die meegegeven wordt is het IP-adres van de Linksys zelf en op de router zelf staat dat IP-adres ook als eerste in de resolv.conf Kortom time-outs van heb ik jou daar.
Beheer vanaf de WiFi-kant gaat ook erg traag, ook al benader ik daarbij de Linksys via een IP-adres.
Wanneer je zelf de IP-gegevens op de laptop handmatig instelt kun je wel gewoon rap internetten, maar de config-pagina blijft wat traag.
De flash-partitie die je tot je beschikking hebt is natuurlijk wel erg handig (gemount op /usr/local/)
Je kunt nu ook heel eenvoudig Mac-adressen koppelen aan IP-adressen voor je DHCP-server.
Wat betreft de QoS is er een stuk meer in te stellen, maar ik heb dat niet getest, omdat de Linksys dus niet mijn router is.
De firmware is erg veel stabieler bij het configureren dan de Alchemy. Deze laatste wist bij het spelen met de vlans nogal eens het loodje te leggen.
Bij het flashen vanaf Alchemy blijven IP-adres, login-gegevens, wepkey en MAC-list bewaard.
De rest (zelfs DNS-servers) is gedelete.
Eventuele overklok-acties zijn in de NVram bewaard gebleven. (bij mij 216 MHz)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)