![]() |
![]() |
![]() |
Vorige delen: De Samsung SGH-D500 (met bluetooth) Het Samsung SGH-D500 topic Het Samsung SGH-D500 topic (deel 2) Het Samsung SGH-D500 topic (deel 3) We zijn al toe aan het Ik heb zelf de D500 en vind het zelf echt een top telefoon! Hij is slik, mooi en kan gewoon alles wat ik nodig heb. Voor dat je in deze thread post lees eerst even aub de vorige delen door, want daar kan je vraag in al beantwoord zijn en lees ook even de Internet & Telefonie - policy en FAQ door, zodat je weet wat er wel en niet mag voordat je gaat posten! Als je vind dat deze startpost iets mist (m.a.w. je weet iets nuttigs dat hier bij kan), mail me dan op: ![]() |
![]() |
Afmetingen : 93.5 x 45.7 x 23.5 mm Gewicht : 99 g LCD Spec (grootte/Kleur) : TFT-Display 176 x 220 Pixels / 262,144 colors Browser : WAP 2.0 Berichten : SMS, EMS, MMS, E-Mail Spelletjes : Forgotten Warrior, Freekick, Arch Angel Java : MIDP 2.0 Polyfone beltonen : 64Poly / MP3 / mp4 Batterij : Type : Li-ion Platform
|
![]() |
Officiële plaatjes: Klik op de thumbnails om ze te vergroten. ![]() ![]() ![]() ![]() Afbeeldingen gemaakt met de 1,3 Megapixel camera: ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Trucs
|
Headset mod |
Inleiding |
Omdat de standaard kwaliteit van de oordopjes nogal te wensen over laat is het wenselijk om deze te vervangen door een ander type. Bij de headset van mijn vorige telefoon (Nokia 6610) was het mogelijk om een female jackplug aan de headset te solderen om zo elke koptelefoon te gebruiken die je wil zonder de functionaliteit te verliezen. De headset behorend bij de D-500 toont qua aansluiting en functionaliteit grote overeenkomt met de headset van de Nokia 6610, dus mijn idee was dat het wellicht mogelijk moest zijn om deze headset te modden. Omdat er op internet nog niets over te vinden is ben ik zelf op onderzoek uitgegaan. Deze howto is dus eigenlijk afgekeken van de Nokia 6610 headset-mod. Deze mod maakt het mogelijk om elk type koptelefoon of headset op de Samsung D-500 uit te voeren. |
Korte versie |
|
Benodigdheden |
|
Stap 1: Openen behuizing |
Allereerst moet de behuizing waar de microfoon en opneem-kop inzit geopend worden. In dit kastje zitten de aansluitingen van de koptelefoon, hier moeten we dus zijn. Het openmaken van het kastje is ook direct het lastigste gedeelte, dus als dit lukt, lukt de rest van de mod ook wel Het kastje is rondom gelijmd, en moet dus losgesneden worden. Dit gaat het best met een scherp mesje met een kleine punt, bijvoorbeeld zo’n stanley-uitschuifmesje waarvan een klein puntje is uitgeschoven. Ga met dit puntje aan beide kanten langs de groef die er al zit. Wanneer dit gedaan is moet het kastje redelijk eenvoudig open gaan. Mocht dit niet het geval zijn dan klemmen de pinnetjes binnenin nog een beetje, dan moet je wat kracht zetten om het kastje alsnog open te maken. Let op: niet te diep met je mesje er in! Dit heb ik wel gedaan en ik had direct een smd-diode losliggen. Pas hier voor dus op!! |
Stap 2: Verwijderen oude oordopjes |
Nu het kastje open ligt zien we dat de oordopjes met 4 draadjes vastgesoldeerd zitten op het printplaatje:
Handig is om hierbij geen desoldeerpompje te gebruiken, want de tin die er nu nog zit kunnen we zo makkelijk hergebruiken voor de nieuwe aansluitingen. Doe dit voor elk van de vier aansluitingen, en de dopjes liggen er af. Deze kun je nu ritueel verbranden, weggooien, of natuurlijk bewaren. |
Stap 3: Nieuwe draadjes aan de headset |
Nu de oude dopjes er af liggen gaan we nieuwe draadjes op het printje solderen. Maak hiervoor drie (drie ja, geen vier) op maat, ongeveer 15 cm is prima. Haal van de laatste 3 mm de isolatie, en vertin het uiteinde. Omdat de jack-plug die we in de volgende stap maar 3 aansluitingen heeft kunnen we maar drie draadjes gebruiken. Is niet erg, de min-polen van de dopjes gebruiken een gezamelijke kathode (min-pool) en kunnen zonder problemen op het printje aan elkaar gesoldeerd worden. Soldeer nu de draadjes op de aansluitingen op het printje:
Excuses voor de brakke pic btw ![]() |
Stap 4: Draadjes aan de jack-plug |
Alvorens de draadjes aan de jack-plug te solderen doen we de krimpkous los over de draadjes. Zorg dat wanneer je de krimpkous tegen het printje aan drukt de draadjes aan de andere kant nog ongeveer 3 cm uit de krimpkous steekt. Ook het afdekstukje van de jack-plug moet nu vast over de krimpkous geschoven worden. Strip nu de uiteinden van de draadjes, vertin deze voor het gemak en soldeer de draadjes aan de plug:
Nu de draadjes vast zitten is het een goed moment om te testen of alles werkt. Sluit je favoriete oordopjes aan op de (nog open liggende) jack-plug (let op: voorkom kortsluitingen), plug de headset in de telefoon en luister een mp3’tje. Als alles functioneert koppel je de headset weer los en haal je je oordopjes weer uit de jackplug. Werkt het niet, controleer dan de soldeerverbindingen en de polariteit op de jack-plug. |
Stap 5: Afwerking |
Als je tot hier bent gekomen zit het er bijna op. Nog een paar dingetjes om het af te werken…. Verwarm de krimpkous zodat deze strak om de draadjes kom te zitten en schroef de jack-plug in elkaar. Zet het kastje van de headset weer in elkaar. Leg eerst het printje in het kastje, 2 druppeltjes secondelijm op de rand van het kastje, deksel er op, klaar!!! |
Eindresultaat |
Sluit de headset aan op je telefoon, plug je favoriete oordopjes in en geniet van je muziek!! |
Disclaimer en copyright |
De schrijver kan op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor schade ontstaan na het uitvoeren van bovenstaande how-to. Het modden van de headset geschiedt volledig op eigen risico. Deze how-to is geschreven door Res-q (Jasper Boere), exclusief voor Gathering of Tweakers. Deze how-to mag zonder verdere toestemming ongewijzigd in elk volgend Samsung SGH-D500 topic worden. Voor gebruik buiten dit topic is toestemming nodig van de auteur, te bereiken op jasperboere [at] home [dot] nl. ©2005 |
![]() |
Officiële links Samsung Product Pagina Samsung Handleiding en Sofware (Easy Studio 2.0) Pagina Reviews Nederlandstalige review van Marverick Mobile-review: Camera Mobile-review: Deel 1 Mobile-review: Deel 2 Mobile-review: Deel 3 Pricewatch Tweakers.net Pricewatch.info |
Much thnx 2 Thijs D. van wie ik de start post mag hebben!! De ts is nog niet klaar als jullie nog tips of wat dan ook hebben, kunnen jullie me mailen op ![]() fouten in ts kunnen jullie daar terecht. |
[ Voor 104% gewijzigd door DaannO op 26-03-2006 22:57 ]