Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Anoniem: 94167
Nu de review is er maar ook een vraag als ik kijk naar een comparison shot
D50 - 350D of de D50 - 300D zie ik toch duidelijk een verschil in het voordeel van de 350D en de 300D.
D50 - 350D:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page23.asp
D50 - 300D:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page22.asp
Mijn vraag is dit met de D50 te corrigeren door een camera instelling of een betere lens.
Bedankt...
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Canon staat wel bekend om sterk verzadigde kleuren...Dat valt wel ietwat bij te editen.kenneth schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 18:18:
Maar kleuren e.d. ... de Canon's lijken mij mooier, dat zit 'm dan toch meer in de body toch?
|>
Anoniem: 94167
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 94167 op 27-07-2005 19:39 ]
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
Op beide geteste cam's zit een 50mm (dus geen kitlens). Alleen zit er op de Canon eentje die bijna 3,5 maal zo duur is, go figurezomertje schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 21:46:
De kitlens wordt ook niet zo goed genoemd, en is niet zo duur. Een betere kitlens is misschien een optie. (ik weet niet wat er op de 350D van de tests zit?)
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)
Een beetje een loze release van Nikon dus, toch. Nu maar wachten op de D90
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
D200. En er is weinig loos aan: beoordeel zo'n cam niet zo even zonder dat je er ervaring mee hebt danwel de reviews uitgebreid doorgenomen hebt: dat is vrij zinloosEen beetje een loze release van Nikon dus, toch. Nu maar wachten op de D90.
ik las op dpreview dat in AF-C je geen shutter-priority meer hebft, dus je kan alleen afdrukken als ie focus heeft.
ik gebruik de AE-L knop om te focussen, en icm AF-C heb ik totale controle of autofocus.
Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT
Waarom? Features zijn ongeveer gelijkwaardig aan de D70, of iets minder: het apparaat is kleiner, wat voor mij onhandiger betekent. Er zit nog maar een wieltje op, waardoor je meer in menu's zal moeten instellen, dus minder gebruiksvriendelijk. Daarbij is de prijs ongeveer gelijk. Waarom zou je dan voor de D50 kiezen? Koop dan voor hetzelfde geldt een D70 en heb nóg meer plezier van je aankoop.
Ik beweer niet dat het een slecht product is, ik denk alleen dat het grote broertje beter is op alle fronten
Met de D50 probeert Nikon nóg dichter bij de grens te komen, om zo nog meer mensen er overheen te trekken. Ze bieden wederom een goede dSLR aan, maar hebben flink in de opties geknipt, juist om het eenvoudiger voor de koper te houden. Dat de prijs ongeveer gelijk is met de D70(s) komt natuurlijk omdat de camera net uit is, hij zal nog wel dalen in prijs en flink onder die van de D70(s) komen, gok ik zo
Ik noem maar een voorbeeldje: deze pagina van de D50-review van DPReview toont al dat de D50 redelijk wat minder ruis levert dan de D70. En dat is nog maar 1 voorbeeld: ook op andere fronten (USB 2.0 Hi-speed oa) is de D50 gelijkwaardig danwel beter. Als jij je beaseert op de reviews, moet je de reviews beter lezenGaryu schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 12:04:
Remy, ik probeer -juist- een cam te beoordelen op de reviews die ervan zijn en/of door ze zelf in mijn handen te houden. Wat ik echter tot nu toe over de D50 heb gelezen is -juist- dat het een vrij onnodige toevoeging aan het Nikon-dslr-spectrum is...
Ik beweer niet dat het een slecht product is, ik denk alleen dat het grote broertje beter is op alle fronten.
Als Zoefff inderdaad gelijk heeft en de prijs flink gaat zakken, dan, okay, heb ik niks gezegd. Het blijft een prima camera, maar is nu gewoon te duur.
Ohja, en ik moet inderdaad beter lezen
[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 29-07-2005 12:33 ]
Heb de kit met de twee lenzen, en heb er voor de fun de kitlens van mijn (analoge) F-65 opgezet (28-80). Heb twee foto's gemaakt vanuit dezelfde hoek, en was enorm verrast van het verschil tussen beide lenzen. Het beeld met de oude lens is echt allesbehalve scherp.
Foto met oude lens : http://www.automatica.be/fotos/DSC_0019.jpg
Foto met nieuwe lens : http://www.automatica.be/fotos/DSC_0023.jpg
Opgelet voor modemgebruikers : foto's zijn een kleine 3Mb /stuk...
[ Voor 10% gewijzigd door charlie op 30-07-2005 18:21 . Reden: links inplaats van images. ]
Kan je met de D50 met standaard lens ook macrofotos maken? ik bedoel dan zonder extra ringen of lenzen? Hoe dicht kan je dan gaan eigenlijk?
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

http://members.home.nl/enno-jan.fokkens/bijgroot.jpg voor het orgineel
Echt een zot ding !!!
maar euh, je kunt er dus raw mee schieten, allemaal heel leuk en zo, maar hoe kan je die foto's eigenlijk openen??? er zit een trail bij van Nikon Captiure maar daar kan je de raw's niet openen
Iemand een idee hoe dit aan te pakken?
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
lens lijkt niet goed op de mount te zitten ofzo, want dat ding links... 't ziet er niet echt funky uitCharlie23 schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 18:17:
Ik heb hem nu 2 dagen, en ben er tot nu toe uiterst tevreden van.
Heb de kit met de twee lenzen, en heb er voor de fun de kitlens van mijn (analoge) F-65 opgezet (28-80). Heb twee foto's gemaakt vanuit dezelfde hoek, en was enorm verrast van het verschil tussen beide lenzen. Het beeld met de oude lens is echt allesbehalve scherp.
Foto met oude lens : http://www.automatica.be/fotos/DSC_0019.jpg
Foto met nieuwe lens : http://www.automatica.be/fotos/DSC_0023.jpg
Opgelet voor modemgebruikers : foto's zijn een kleine 3Mb /stuk...
|>
Naast dat Canon standaard de kleuren wat meer verzadigd, is er een nog groter verschil: de ISO-waarde.Anoniem: 94167 schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:29:
Niet alleen de kleuren maar vooral de scherpte van de D50. Volgens mij is de foto van de D50 minder scherp dan de 350D of 300D.
Bij Canon is op ISO100 geschoten, terwijl met de Nikon op ISO200 is geschoten. Wel werd bij beide camera's dezelfde sluitertijd en diafragma gehanteerd. Hierdoor zijn de kleuren van de Canon wat donkerder, terwijl die van de Nikon wat lichter zijn. Ik durf te wedden dat als je met de 300D de plaat 0,3EV had overbelicht en met de D50 0,3EV had onderbelicht het resultaat kwa kleuren veel beter bij elkaar in de buurt komt.
Sowieso staat Nikon bekend dat hun camera's net een beetje overbelichten (0,3EV ongeveer).
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Ik vraag me af wat beter is: raw of jpg fine kwaliteitLittleWan schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 12:03:
Eindelijk na 2 maanden heb ik mn D50.
Echt een zot ding !!!
maar euh, je kunt er dus raw mee schieten, allemaal heel leuk en zo, maar hoe kan je die foto's eigenlijk openen??? er zit een trail bij van Nikon Captiure maar daar kan je de raw's niet openen
Iemand een idee/tip?
het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun
raw is beter dan jpg, kost wel meer ruimte én werkzomertje schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 14:43:
[...]
Ik vraag me af wat beter is: raw of jpg fine kwaliteit
Iemand een idee/tip?
|>
bedoel je niet onderbelichten?Ralph Smeets schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 14:38:
[...]
Sowieso staat Nikon bekend dat hun camera's net een beetje overbelichten (0,3EV ongeveer).
ik weet dat mijn D70 standaard ongeveer 0.3EV onderbelicht om blown-highlights zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik kwam pas op de site van Microsoft een tooltje tegen om RAW-files gewoon in Windows te kunnen openen: KLIK.LittleWan schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 12:03:
Eindelijk na 2 maanden heb ik mn D50.
Echt een zot ding !!!
[ Voor 14% gewijzigd door agent327 op 09-08-2005 10:07 ]
Wanbeleid is ook beleid.
Met die tool kan je ze alleen bekijken, je zult toch echt de RAW files met een RAW editor naar een leesbaar formaat moeten converteren. Dat kan met RawShooter, in mijn ogen een van de beste op de markt en nog gratis ook.agent327 schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 10:06:
[...]
Ik kwam pas op de site van Microsoft een tooltje tegen om RAW-files gewoon in Windows te kunnen openen: KLIK.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
eh... ja... je hebt gelijkSteAlthmAn schreef op zaterdag 06 augustus 2005 @ 14:57:
[...]
bedoel je niet onderbelichten?
ik weet dat mijn D70 standaard ongeveer 0.3EV onderbelicht om blown-highlights zoveel mogelijk te voorkomen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Anoniem: 39949
ik was nogal gecharmeerd van de 18-70 en heb het idee dat de 18-55 een stuk minder presteert
Fred & Miranda weten nog niets te melden over deze lens
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39949 op 09-08-2005 11:03 ]
Anoniem: 39949
dank je, daar heb ik wel wat aanRemy schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 11:05:
Harlequin: deze pagina bevat net halverwege aantal pica's gemaakt met de 18-55, zowel op de D50 en D70.
ik zit eigenlijk te dubben of ik voor de kitlens moet gaan, of iets meer moet uitgeven voor een 2ehands 18-70 of de Sigma 18-125
zo te zien, zijn er behalve het bereik niet echt grote verschillen in prestatie
Nikon D50 Kit 18-55 f3.5-f5.6 + Tamron 80-210mm f4.5-5.6

Nu nog ff sparen voor een tas, een mooi 50mm objectief, en wat filtertjes
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Anoniem: 44304
[hier]
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 44304 op 23-08-2005 15:11 ]
[waar?]
Anoniem: 156992
zeg ik kan de Nikon D50 aanschaffen met 1 jaar garantie voor 831 euro.
lenzen: standaard lens: 28-100mm groothoekzoomlens
extra lens: 70-300 mm telezoomlens
is dat een aardige prijs?

groeten, Mathias
Makro aanbieding zeker....Anoniem: 156992 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 00:06:
hoooi
zeg ik kan de Nikon D50 aanschaffen met 1 jaar garantie voor 831 euro.
lenzen: standaard lens: 28-100mm groothoekzoomlens
extra lens: 70-300 mm telezoomlens
is dat een aardige prijs?![]()
groeten, Mathias
Lens 28-100 is geen groothoek. Hou rekening met de cropfactor dus 't wordt ongeveer 43-150
De lenzen zijn beide niet top. Als je budget het toelaat kun je beter een losse body kopen met wat betere lenzen. Zo niet, mwah, is het wel aardige aanbieding.
Dan kan je evt. als je wilt nog een leuke zoomlens erbij kopen, of ermee wachten en eerst een geheugenkaart en een mooie tas kopen en even sparen voor je zoomlens
Anoniem: 156374
Als je dan een losse body zou kopen (rond de 600 euro of minder) maakt het merk lens (18-70mm) dan ook nog uit? Lijkt mij logisch dat je voor een nikon lens gaat maar wat kost deze ongeveer?Ik zou nu, als ik de kans nog eens gehad, een losse body kopen, met een 18-70mm lens ipv de standaard 18-55 kitlens....
Dan kan je evt. als je wilt nog een leuke zoomlens erbij kopen, of ermee wachten en eerst een [q
(ik ben een nieuwkomer en het overaanbod maakt dat ik door de bomen het bos niet meer zie.)
edit... de 18-70mm lens, dan doel ik dus inderdaad op de Nikkor versie. Misschien moet je maar eens wat tests lezen, of wat ervaringen opdoen in het centrale objectieven topic, wat ook te vinden is in dit FG forum.
[ Voor 59% gewijzigd door RobertJ op 09-10-2005 16:53 ]
klik
We hebben nog een 28-80mm Nikkor lens waar we voorlopig wel genoeg aan hebben. Maar we zijn van plan om een Sigma 18-125mm te kopen. Goede keus?
[ Voor 21% gewijzigd door Ivo NL op 09-10-2005 23:57 ]
Android fanboy
JaIvo NL schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 23:55:
Eindelijk de D50body besteld, dinsdag of woensdag komt 'ie aan (van Digitalstreet). Bij een particulier hebben we twee onoriginele accu's extra gekocht (25 euro voor 2 stuks, 1600 MAH), via Ebay een screenprotector en via Memoryshop een Sandisk Ultra II 1GB SDkaart.
klik
We hebben nog een 28-80mm Nikkor lens waar we voorlopig wel genoeg aan hebben. Maar we zijn van plan om een Sigma 18-125mm te kopen. Goede keus?
deze pagina geeft wel een aardige indruk dacht ik
Het is geen top-lens, maar qua prijs/kwalitiet doet hij het helemaal niet slecht.
Grootste nadeel is de vignettering.
oh, de foto's zijn onbewerkt en er zit stof op de sensor
En ik weet niet hoe goed die nikon lens is, maar je gaat je groothoek zeker missen.
[ Voor 23% gewijzigd door hjs op 10-10-2005 11:10 ]
Heb hem vandaag aangeschaft, 28-100mm lens en 70-300mm lens included voor 830 euro's.. Jammer genoeg geen geheugen kaartje erbij, dus wou ik even weten welke het beste is voor deze camera?
Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I
Ik zou gaan voor een high speed kaartjes. Mijn voorkeur gaat uit voor 2 x 256 ipv 1 x 512. Mijn redenatie hiervoor is dat als er een kaartje defect gaat of getikt wordt je tenminste de helft van je afbeeldingen nog in bezit hebt.Keesr schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 14:28:
Welke memory card kan ik het beste kopen voor deze camera?
Heb hem vandaag aangeschaft, 28-100mm lens en 70-300mm lens included voor 830 euro's.. Jammer genoeg geen geheugen kaartje erbij, dus wou ik even weten welke het beste is voor deze camera?
Als je 1 Gb wil hebben ging ik voor 2 x 512
macOS 15.5
Anoniem: 58753
Is dit net zoals bij de compactjes dat je met de vierwegknop het AF punt kunt verplaatsen? En wat wordt bedoelt met die vaststelknop? Ik neem aan dat als je de sluiter half indrukt de focus toch gewoon wordt vast gezet of ben ik nou van een te oude garde?? Of is de vastelknop een soort van lock die ervoor zorgt dat je de sluiter niet half ingedrukt hoeft te houden?De vierwegknop naast de monitor wordt gebruikt voor snelle functiewisselingen maar selecteert ook het scherpstelpunt. In tegenstelling tot de D70s is er geen schakelaar die het AF punt vastzet, zodat u op moet passen dit niet per ongeluk te verplaatsen wanneer u op de vierwegknop druk
Er wordt tevens gemeldt dat er geen scherdiepteknop (DOF) is. Van SLR ben ik gewend dat zodra ik de sluiter half indruk ik zie wat wel en niet in focus is. Als je dus focussed op een persoon deze mooi scherp is en de achtergrond onscherp is (afhankelijk van lens natuurlijk).
Zit dit op DSLR's onder een aparte knop ofzo? Kan me niet voorstellen dat de scherpdiepte voorstelling van een DSLR wordt afgehaald.
Ik hoor vaak dat de kitlensjes tegen vallen. Maar ik wil graag eerst een half jaar schieten met de D50 en kitlens om zo de camera goed te leren begrijpen voordat ik betere lenzen ga kopen. Hoewel een 50mm wel erg hoog op het lijstje staat. Maar om de camera te doorgronden is een kitlens neem ik aan acceptabel genoeg.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 58753 op 22-10-2005 19:23 ]
met die vierwegknop kan je idd het focuspunt veranderen, als je de vaststelknop op 'lock' zet, kan je niet per ongeluk het focuspunt veranderen (de vierwegsknop veranderd het focuspunt niet meer.Anoniem: 58753 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:22:
Ik heb wat reviews gelezen van de D50 maar een paar dingen snapte ik niet. Ik heb ook nooit een DSLR gehad misschien dat het daar aan ligt.
[...]
Is dit net zoals bij de compactjes dat je met de vierwegknop het AF punt kunt verplaatsen? En wat wordt bedoelt met die vaststelknop?
je kan instellen of de focus word gelockt bij halfindrukken.Ik neem aan dat als je de sluiter half indrukt de focus toch gewoon wordt vast gezet of ben ik nou van een te oude garde?? Of is de vastelknop een soort van lock die ervoor zorgt dat je de sluiter niet half ingedrukt hoeft te houden?
ik heb geen ervaring met SLR's (alleen DSLR), maar als je de sluiter half indrukt bij SLR, sluit het diafragma dan meteen naar de ingestelde waarde?Er wordt tevens gemeldt dat er geen scherdiepteknop (DOF) is. Van SLR ben ik gewend dat zodra ik de sluiter half indruk ik zie wat wel en niet in focus is. Als je dus focussed op een persoon deze mooi scherp is en de achtergrond onscherp is (afhankelijk van lens natuurlijk).
Zit dit op DSLR's onder een aparte knop ofzo? Kan me niet voorstellen dat de scherpdiepte voorstelling van een DSLR wordt afgehaald.
bij een DSLR doet ie dat niet, dat gebeurt pas bij het afdrukken OF als je de DOF knop gebruikt (welke niet op de D50 zit).
Het is inderdaad net zoals bij compactjes dat je met de 'vierwegknop' het AF-punt kan veranderen, bij de D70 5 posities, bij de D50 volgens mij ook. Met de 'lock' knop bedoelen ze dat je het AF-punt vast kan zetten. Als je dan per ongeluk de vierwegknop' aanraakt, kan je niet zomaar het AF-punt verplaatsten. Dit om te voorkomen dat je met je neus of wang de boel veranderd. Het heeft verder niets met je sluiter oid te makenAnoniem: 58753 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:22:
Ik heb wat reviews gelezen van de D50 maar een paar dingen snapte ik niet. Ik heb ook nooit een DSLR gehad misschien dat het daar aan ligt.
[...]
Is dit net zoals bij de compactjes dat je met de vierwegknop het AF punt kunt verplaatsen? En wat wordt bedoelt met die vaststelknop? Ik neem aan dat als je de sluiter half indrukt de focus toch gewoon wordt vast gezet of ben ik nou van een te oude garde?? Of is de vastelknop een soort van lock die ervoor zorgt dat je de sluiter niet half ingedrukt hoeft te houden?
Het focussen werkt nog zoals je gewend bent, als je de sluiter half indrukt word er gefocusd, en zie je dat gewoon scherp. Het DOF-preview knopje is juist iets wat oudere (eenvoudige) (d)SLR's niet hebben, maar de D70(s) wel. Normaliter staat je diafragma altijd wide-open als je focust of gewoon door de zoeker kijkt. Wanneer je het diafragma knijpt om een grotere DOF te krijgen, zal je dat in eerste instantie dus niet door de zoeker zien. Wanneer je het DOF-preview knopje indrukt, word het diafragma ook daadwerkelijk aangepast, en zie je precies hoe groot (of klein) je scherpteveld is. Staat je diafragma dus op bijvoorbeeld f/1.8, dan zie je het onderwerp inderdaad mooi scherp en de achtergrond vaag. Staat het op f/22, dan zie je, na het indrukken van het knopje, dat alles scherp is, zowel op de voorgrond als achtergrond. Zonder de DOF-preview had je dat nooit kunnen zien, pas als de foto gemaakt isEr wordt tevens gemeldt dat er geen scherdiepteknop (DOF) is. Van SLR ben ik gewend dat zodra ik de sluiter half indruk ik zie wat wel en niet in focus is. Als je dus focussed op een persoon deze mooi scherp is en de achtergrond onscherp is (afhankelijk van lens natuurlijk).
Om de camera te doorgronden is een kitlens zéker goed genoeg. Ze zijn vaak niet zo heel lichtsterk en wat onscherp op grotere diafragma's, maar dat is wel te overzien, zeker als je pas net met de camera aan ze slag gaat zal je er weinig tot geen last van hebbenIk hoor vaak dat de kitlensjes tegen vallen. Maar ik wil graag eerst een half jaar schieten met de D50 en kitlens om zo de camera goed te leren begrijpen voordat ik betere lenzen ga kopen. Hoewel een 50mm wel erg hoog op het lijstje staat. Maar om de camera te doorgronden is een kitlens neem ik aan acceptabel genoeg.
Oke als ik dus in mijn viewfinder direct het effect van me diafragma wil zien, heb ik een cam met DOF-knopje nodig. Scheelt wel weer bracketing.Staat je diafragma dus op bijvoorbeeld f/1.8, dan zie je het onderwerp inderdaad mooi scherp en de achtergrond vaag. Staat het op f/22, dan zie je, na het indrukken van het knopje, dat alles scherp is, zowel op de voorgrond als achtergrond. Zonder de DOF-preview had je dat nooit kunnen zien, pas als de foto gemaakt is
Ik was bekend met het lichtsterkte probleem en ik heb gehoord van onscherpte. Maar als ik je mening zo hoor is het om te starten en lekker mee weg te schieten om die camera te doorgronden goed genoeg.Om de camera te doorgronden is een kitlens zéker goed genoeg. Ze zijn vaak niet zo heel lichtsterk en wat onscherp op grotere diafragma's, maar dat is wel te overzien, zeker als je pas net met de camera aan ze slag gaat zal je er weinig tot geen last van hebben
Anoniem: 139724
Anoniem: 53444
Ik moet zeggen dat ik de DOF-preview nooit gebruik op mijn D70 omdat het je gewoon geen goed beeld geeft van het diafragma, of het moet zijn dat hij meer "knijpt" en je dat terugziet in de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt. Persoonlijk zou ik de afwezigheid van een dergelijke feature op een D50 niet als een gemis zien omdat de meerwaarde als hij er wel op zit nihil is.Zoefff schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:11:
Wanneer je het DOF-preview knopje indrukt, word het diafragma ook daadwerkelijk aangepast, en zie je precies hoe groot (of klein) je scherpteveld is.
En bracketing is (geloof ik) meer plaatjes maken van 1 foto, met onderling verschillen of in belichting, of in kleur etc.
|>
Bij je D70 zal de camera dan drie verschillende opnames maken. Dus verschillende diafragma en sluitertijden. Geen idee of die ook de witbalans aanpast of ISO. Ik verwacht alleen diafragma en sluitertijd.Anoniem: 139724 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:13:
Wat is bracketing nou eigenlijk ( misschien niet helemaal het juiste topic maar aangezien het hierboven genoemd is) . Op de d70 heb je er een knopje voor maar er staat nou nergens wat het is.
Men doet dit met analoge cams om zeker te zijn van 1 goede shot van een bepaald moment. Digitaal kun je altijd ff kijken of je shot gelukt is dus wordt dit volgens mij haast niet gebruikt.
DOF preview is handig in de situatie die Simon beschrijft. Bij portretten kun je er leuk mee spelen. Bij landscapes zul je het niet snel gebruiken verwacht ik.
Bracketing is het maken van meerdere foto's achter elkaar, waarbij een bepaalde instelling een klein beetje aangepast is. Bij belichtings-bracketing maak je dus eerst een neutrale foto, daarna een foto met -1 EV, en daarna met +1 EV. Op dezelfde manier kan je ook witbalans bracketing doen, en wellicht ook nog wat andere. Het staat iig duidelijk in de handleiding beschreven, die ik nu even niet kan vinden, dus geen paginanummer op kan geven.Anoniem: 139724 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:13:
Wat is bracketing nou eigenlijk ( misschien niet helemaal het juiste topic maar aangezien het hierboven genoemd is) . Op de d70 heb je er een knopje voor maar er staat nou nergens wat het is.
Het jammere is dat de D70 zo'n kleine viewfinder heeft. Het is daardoor inderdaad vrij lastig te zien hoeveel er nou precies scherp is. Als je door een D2x of Canon 1D kijkt, zie je dat het DOF-preview knopje al veel nuttiger en bruikbaarder isSmartDoDo schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:21:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de DOF-preview nooit gebruik op mijn D70 omdat het je gewoon geen goed beeld geeft van het diafragma, of het moet zijn dat hij meer "knijpt" en je dat terugziet in de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt. Persoonlijk zou ik de afwezigheid van een dergelijke feature op een D50 niet als een gemis zien omdat de meerwaarde als hij er wel op zit nihil is.
Anoniem: 139161
ik dacht dat de brochure van nikon het over 40 stuks had.Anoniem: 139161 schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 17:29:
Hoeveel foto's gaan er eigenlijk op een 1 gb kaartje (hoogste kwaliteit jpeg en raw)..
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
M'n 7D maakt er 80. Ik weet dat de RAW files van Nikon kleiner zijn dan die van Konica Minolta, dus ik gok dat er op een D50 rond de 120 gaan...justice_strike schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:12:
[...]
ik dacht dat de brochure van nikon het over 40 stuks had.
Ik schiet eigenlijk altijd op JPG. Daarvan passen er gemiddeld zo'n 400 op 1 GB, op de hoogste kwaliteit. Als je het kaartje erin steekt geeft hij 291 aan, maar meestal kom je toch op de 400 uit. RAW's zijn volgens mij zo'n 5 à 6 MB per stuk, dus dan kom je op minimaal 167 foto's uit. My guess is dat je de 250 tot 300 wel red.
Heb overigens een D70, maar neem aan dat het voor de D50 hetzelfde is.
bij de D70 houd het bij 180 ofzo wel op met RAWS (op 1gb).Zoefff schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:19:
Pardon?
Ik schiet eigenlijk altijd op JPG. Daarvan passen er gemiddeld zo'n 400 op 1 GB, op de hoogste kwaliteit. Als je het kaartje erin steekt geeft hij 291 aan, maar meestal kom je toch op de 400 uit. RAW's zijn volgens mij zo'n 5 à 6 MB per stuk, dus dan kom je op minimaal 167 foto's uit. My guess is dat je de 250 tot 300 wel red.
Heb overigens een D70, maar neem aan dat het voor de D50 hetzelfde is.
Waarom schiet je eigenlijk standaard op jpg? Raw heeft kwa bewerking toch tal van voordelen? Het is natuurlijk wat meer werk, maar het eindresultaat kan met raw toch veel beter worden als met jpg?Zoefff schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:19:
Ik schiet eigenlijk altijd op JPG. Daarvan passen er gemiddeld zo'n 400 op 1 GB, op de hoogste kwaliteit.
't Bij mij is een RAW+jpg +/- 11 MB!!!
Zeker een voordeeltje voor de Nikon
Ik schiet eigenlijk altijd op JPG omdat ik dat kwalitatief ruim voldoende vind, en het met RAW veel te veel werk vind. Al is het maar de tijd die het kost om al die RAW's om te zetten naar JPG. Ik besteed liever iets meer tijd aan het maken van de foto zelf en het finetunen van de kleuren en belichting on-site, dan dat ik daarvoor later naar Photoshop grijp. Natuurlijk zijn er wel eens foto's waarbij ik baal dat ik ze niet in RAW heb, maar dat is dan pech.Martijn schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:31:
[...]
Waarom schiet je eigenlijk standaard op jpg? Raw heeft kwa bewerking toch tal van voordelen? Het is natuurlijk wat meer werk, maar het eindresultaat kan met raw toch veel beter worden als met jpg?
Echt belangrijke shoots doe ik overigens wel RAW, maar dan schiet ik er nog wel JPG bij (RAW+JPG). Weet alleen niet of de D50 dat ook kan.
Maar, RAW vs. JPG is eigenlijk een compleet andere discussie, laten we weer ontopic gaan
Dat kan de D50 uiteraard ook, de D50 is niet zo crippled als de meeste mensen denken, meest prominente feauture die je mist is het 2e scrollwiel aan de voorkant... Imo dan...Zoefff schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:38:
[...]
Echt belangrijke shoots doe ik overigens wel RAW, maar dan schiet ik er nog wel JPG bij (RAW+JPG). Weet alleen niet of de D50 dat ook kan.
Precies, voor mij de reden om voor een D70 te gaanRobertJ schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:39:
[...]
Dat kan de D50 uiteraard ook, de D50 is niet zo crippled als de meeste mensen denken, meest prominente feauture die je mist is het 2e scrollwiel aan de voorkant... Imo dan...
Nou, ik heb sinds een paar maanden een D70, maar ik kan niet zeggen dat ik de extra features ten opzichte van de D50 veel gebruik. Ik denk dat witbalans fine tune nog de belangrijkste is.Martijn schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 22:00:
[...]
Precies, voor mij de reden om voor een D70 te gaan(en het onbreken van DOF knopje speelt ook mee
)
Is het trouwens niet zo dat het wieltje van de D50 kan worden ingedrukt zodat je eigenlijk ook 2 scrolfuncties hebt, alleen dan met een wieltje?
[ Voor 1% gewijzigd door Stiegl op 26-10-2005 12:05 . Reden: typo ]
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt
Nee kan niet worden ingedukt, maar wanneer je het +/- knopje naast de ontspanner ingedrukt houd heeft het wieltje de functie van het 2e wiel bij de D70 zeg maar. Dus bijv. aan het wieltje draaien is voor de sluitertijd, en als je dat knopje erbij ingedrukt houd is het wieltje voor het diafragma.The Cheese schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 10:59:
[...]
Nou, ik heb sinds een paar maanden een D70, maar ik kan niet zeggen dat ik de extra features ten opzichten van de D50 veel gebruik. Ik denk dat witbalans fine tune nog de belangrijkste is.
Is het trouwens niet zo dat het wieltje van de D50 kan worden ingedrukt zodat je eigenlijk ook 2 scrolfuncties hebt, alleen dan met een wieltje?
Dit werkt opzich erg goed, maar is natuurlijk nog niet zo makkelijk als 2 wieltjes. Ik heb zelf ook een D50 en het werkt gewoon goed naar mijn mening
Anoniem: 93248
is het onderstaande+een tas voldoende om mee te beginnen?
Nikon D50 Body €556.00
Nikon AF 28-80mm F3.3-5.6 G €95.00
Sandisk SD Ultra II 1Gb 60X €119.00
Sub-Totaal: €770.00
graag jullie reacties/aanbevelingen.
P.s. Ik ben nog maar een beginner in de spiegelreflex-wereld, dus hou daar een beetje rekening mee
Je gaat op zijn minst groothoek missen, maar de kwaliteit schijn ook slecht te zijn.
Een beter idee is zoiets (ff samen gesteld bij Cameranu.nl)
D50 Body Zwart(Int.) 557,00
Sigma AF 18-125/3.5-5.6 DC 248,00
Kingston 1GB SD Elite Pro 72,95
= 880 euro.
De Sigma 18-125 is een goede alround walk-around lens.
hij heeft zijn tekortkomingen, maar is zeker voor dat geld gewoon goed.
ik heb de 18-125 op mijn D70 zitten, check mijn site maar voor wat voorbeeld foto's (familie kiekjes voornamelijk of van luchtgekoelde auto's
[ Voor 70% gewijzigd door hjs op 26-10-2005 10:58 ]
als je geen behoefte aan groothoek hebt, mis je daar natuurlijk niets aan. en tov de officiële kitlens van de d50 heb je toch 25mm meer in het telebereik, dat kan een stuk belangrijker zijn...hjs schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:48:
Je gaat op zijn minst groothoek missen, maar de kwaliteit schijn ook slecht te zijn.
...maar wat betreft de kwaliteit heb je gelijk, het schijnt nou niet bepaald een topobjectief te zijn (zachtjes utigedrukt).
ik denk dat een beginner in de spiegelreflexwereld beter af is met de D50 met de 18-55mm kitlens en verder moet je volgens mij wel wat kunnen besparen op je geheugenkaart. ik denk eerlijk gezegd toch niet dat je de meest snelle kaart op een D50 nodig hebt...
en ik heb mijn eerdere post aangepast met een suggestie.
-die 28-80 is niks
-het handig is als je ook over groothoek beschikt
-een beetje telebereik ook wel handig is
-en ik dus beter kan investeren in een duurdere lens met een groot bereik, of begin met de kitlens (18-55) en dan ga sparen voor een 70-200 o.i.d.
Voor start is dan de Sigma 18-125 wel leuk. Iets van 225 euro bij TopVision...Anoniem: 93248 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:54:
Welke (niet ál te dure) lens raadt je me dan aan?
Idd de geheugenkaart is veels te duur. Volgens pricewatch (pricewatch: Secure Digital Card Ultra II 1GB (Sandisk)) kost ie rond de 77 euro. Dus die zou ik niet bij die winkel kopen. Scheelt bijna 45 euro.lateef schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 10:57:
[...]
en verder moet je volgens mij wel wat kunnen besparen op je geheugenkaart. ik denk eerlijk gezegd toch niet dat je de meest snelle kaart op een D50 nodig hebt...
Ik zou wel een Ultra kaart kopen. Je merkt echt verschil met een "normale" SD kaart en voor het prijs verschil zou ik het zeker niet laten. (ik zelf heb trouwens een Ultra II 512 MB in mijn Coolpix, maar het verschil in wegschrijven met een normale SD kaart is meer dan 100%)
*die 28-80 is inderdaad nietsAnoniem: 93248 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 11:05:
Wat ik hier uit begrijp is:
-die 28-80 is niks
-het handig is als je ook over groothoek beschikt
-een beetje telebereik ook wel handig is
-en ik dus beter kan investeren in een duurdere lens met een groot bereik, of begin met de kitlens (18-55) en dan ga sparen voor een 70-200 o.i.d.
*groothoek of tele kan handig zijn, maar is het zeker niet per definitie
*ik persoonlijk zou niet investeren in een duurdere lens met een groot bereik die matig presteert (zoals de sigma 18-125), maar voor het laatste kiezen; lekker beginnen met die kitlens en dan doorsparen en kijken of je meer behoefte hebt aan meer tele of juist aan meer groothoek.
Matig is een groot woord.lateef schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 11:10:*
ik persoonlijk zou niet investeren in een duurdere lens met een groot bereik die matig presteert (zoals de sigma 18-125), maar voor het laatste kiezen; lekker beginnen met die kitlens en dan doorsparen en kijken of je meer behoefte hebt aan meer tele of juist aan meer groothoek.
Voor de prijs die je ervoor betaald presteerd hij uitstekend.
Voordeel is het redelijk grote bereik, je kan er erg veel mee en later kun je altijd nog investeren in lichtsterk glas in het bereik dat jij veel gebruikt.
wbt die geheugenkaart, zoek ik nog wel naar een winkel waar ze wel de goede hebben.
p.s. al mijn genoemde prijzen/artikelen komen van digitalstreet.nl
Dus geen garantie via Inca, maar via de winkel.
(de winkel is 20 minuten rijden voor mij, als dat wat uitmaakt)
[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 93248 op 26-10-2005 11:37 ]
Als ik bij cameranu.nl kijk naar het prijsverschil tussen de Internationale versie en de NL versie (50 euro) zou ik er hard over nadenken of dat prijsverschil het "risico" wel waard is.
Maar, ik heb geen idee hoe vlot Inca is met garantie gevallen, mischien duurt het daar wel net zo lang als via Cameranu en het buitenland
http://www.cornevaniperen.nl/
Anoniem: 158522
D50
18-70mm/f3.5-4.5 G (D70s kitlens)
Ik twijfel tussen de D50 en de D70s vanwege de mindere ruis bij de D50. Echter de D70s heeft command flash. Hiermee kun je mooi een SB600 gebruiken als achtergrond-flitser etc.
Maar wat bedoel je met command flash? De D50 en D70s hebben nl dezelfde "flash control"
Check dit anders eens
http://www.mir.com.my/rb/...sics/NikonF5/Flash/SB600/
[ Voor 33% gewijzigd door Danster op 26-10-2005 14:04 ]
Zie : Dpreviewhjs schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 14:01:
de D50 heeft minder ruis dan de D70s ?
Daar zit toch gewoon dezelfde sensor in ?
Hier laten ze zien dat de D50 idd minder ruis heeft dan de D70(s), zelfs beter dan de Canon 350d.
Stukje uit de conclusie:
We were probably the most surprised by the D50's noise levels, Nikon has clearly spent time since the creation of the D70 on design changes to keep noise down. The D50 has the lowest noise levels of any of the affordable digital SLR's we've tested (although they're all fairly clean, we're talking fractions here).
Zal te maken hebben met de verbeterde image processing in de D50 en mogelijk ook nog een stukje met de gebruikte standaard color space
Denk niet dat je er iets van gaat merken verder bij normaal gebruik.we're talking fractions here
[ Voor 44% gewijzigd door hjs op 26-10-2005 14:37 ]
Anoniem: 158522
Ik zag net dat het prijsverschil tussen de D50 en de D70s met dezelfde lens maar € 59,- is. De keuze is dus puur technisch.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 158522 op 26-10-2005 15:08 ]
Lijkt me geen moeilijke keuze
D50 en D70s kwamen ongeveer tegelijkertijd uit en op Dpreview hebben ze het over de D70s, dus ik denk dat ze deze designchanges niet in de D70s hebben meegenomen. Anders was dat in de test wel opgevallen.hjs schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 14:36:
Maar die design changes zullen ze toch ook wel toegepast hebben op de D70s ?
Dat ben ik helemaal met je eens. Het verschil is er, alleen de mate waarin je het in de praktijk gaat ervaren zal erg meevalen. Dat is ook een beetje het nadeel van DPreview, ze doen alle tests in een studio omgeving, waar vervolgens 100% crops met elkaar worden vergeleken. Op zich natuurlijk prima, maar niet direct vergelijkbaar met wat wij in het wild mee gaan maken met de camera. Maar er wordt vaak wel veel waarde aan gehecht (LLD for cameraspecs en pixelneuken anyonehjs schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 14:36:
Denk niet dat je er iets van gaat merken verder bij normaal gebruik.
Edit: zinnetjes toegevoegd om mijn hersenkronkels wat beter te verwoorden
[ Voor 12% gewijzigd door vanenkelen op 26-10-2005 16:03 ]
Ja graag, zou je de foto kunnen posten hier aubDanster schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 11:50:
Het is zeker geen aanader. Maar de keuze is aan jou. Ik heb trouwens wel een voorbeeld voor je van een aardig shot (NEF) met de kitlens. Dus mocht je even willen kijken hoe het er uitziet geef maar een gil
mail mag ook naar mark.berndsen@gmail.com
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 93248 op 26-10-2005 16:10 ]
Dit topic is gesloten.