Samsung SpinPoint P120 series: SP2004C

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.843 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 15:02

Shuriken

Life is all about priorities

pretorian_nl schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 16:38:
Uit de review van de Hitachi Deskstar 7K250 bij SPCR komt deze schijf niet als stil naar voren volgens de reviewers, maar wel als één van de stillere. Lijkt er alleen op dat de Hitachi meer last heeft van trillingen dan de Samsung. Ben dus erg benieuwd welke van deze stiller is met trillingsdempers of zelfs volledige hdd demping. Is het daarbij zo dat deze door jou gereviewde Deskstar ook dat rare geluid iedere 10sec heeft? En is het inderdaad zoals iemand anders ook al vroeg mogelijk om de schijven op 1 meter te meten of eventueel van commentaar te voorzien over het subjectieve geluidsniveua. Een hoog geluid is namelijk vaak ergelijker dan een lage toon. Verder top review en ik kijk zelf uit naar meer over de Hitachi's, want wie weet wordt Samsung binnenkort van de troon gestoten...
Ik ben een dagelijkse bezoeker van SPCR. De daar geteste Hitachi heeft in tegenstelling tot mijn 120 GB waarschijnlijk 2 x zoveel platters. Wat natuurlijk in geluidsniveau en vibratie zal schelen. (ze geven dat ook aan in de review)

SPCR geeft aan dat de zowel de 7k250 al de DM10 schijven wel geschikt zijn voor een stil systeem maar niet voor een geruisloos systeem.

Het calibratie geluid vind bij mij zeker niet iedere 10 sec. plaats want anders zou ik er helemaal dol van worden. Naar mijn idee is het ieder 15 a 20 minuten.

Ik heb naar aanleiding van mijn vraag over de afstand waarop geluid werd gemeten gekeken op welke afstand SPCR meet. Dit is niet op 1 meter afstand. (http://www.silentpcreview.com/article242-page2.html) maar op 7,5 cm afstand. Echter de meet resultaten worden wel weergegeven alszijnde dB/1mtr wat standaard is.

[ Voor 6% gewijzigd door Shuriken op 26-05-2005 09:43 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 14:27
Femme schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 17:38:
Hmm, ik ben de SP2004C nu aan het testen met NCQ disabled op de nForce Pro en dat levert in bijna alle tests iets betere resultaten op dan wanneer NCQ wel wordt gebruikt. De andere harde schijven hebben wel baat bij NCQ:
Uhmm interessant. Ik wil ook een nieuwe hd dus dit komt mooit uit :P ik zou idd ook die nieuwe WD250KS willen zien :P. En wat betreft samsung. Ik heb er een in me flaptop en die werkt super maar als ik de desktop versie hierboven zie is i een stuk trager dan de DX 10. Alleen die is toch SATA 150 ? en nog geen 300 ? Blijkbaar wel de snelste die er tussen zit.

[ Voor 95% gewijzigd door Astennu op 26-05-2005 09:38 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Shuriken schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 09:38:
Ik ben een dagelijkse bezoeker van SPCR. De daar geteste Hitachi heeft in tegenstelling tot mijn 120 GB waarschijnlijk 2 x zoveel platters. Wat natuurlijk in geluidsniveau en vibratie zal schelen.
Welke heb jij dan en welke hebben ze getest?
Ik ken geen Hitachi's met 4 platters en de Hitachi met 125 gb platters is volgens mij niet beschikbaar als 120 gb versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81352

Ik denk dat de 250 gb 7k250 3 platters heeft en dat de 400 gb 7k400 5 platters heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

OlafvdSpek schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 09:43:
[...]

Welke heb jij dan en welke hebben ze getest?
Ik ken geen Hitachi's met 4 platters en de Hitachi met 125 gb platters is volgens mij niet beschikbaar als 120 gb versie.
Ik heb de 7k250 120 gb en bij SPCR hebben ze de 250 gb getest. Maar goed ik heb het net even nagekeken. De 120 gb is 2 platters en de 250 gb 3 platters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 21:14

Mud.Starrr

I shoot people for money

Voor de geintreseerden die het nog niet gezien hebbenSP2004C BenchDB

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Mud starrr schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 14:15:
Voor de geintreseerden die het nog niet gezien hebbenSP2004C BenchDB
Mensen kunnen beter naar: http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/738 kijken want NCQ pakt niet zo goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Shuriken schreef op donderdag 26 mei 2005 @ 14:19:
[...]

Mensen kunnen beter naar: http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/738 kijken want NCQ pakt niet zo goed uit.
Wel vaag dat het trager is. Dan had samsung het mischien beter standaart uit kunnen laten

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Na gister heel wat lees werk gedaan te hebben heb ik besloten om toch voor een Maxtor DX 10 te gaan. Want die zijn echt stukken sneller en daar werkt NQC wel en bij de samsung niet. Qua herrie boeit het me niet want ik heb nu nog hd's met een ballbearding ipv liquid. Dus qua herrie wordt het altijd minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Astennu schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 09:07:
Na gister heel wat lees werk gedaan te hebben heb ik besloten om toch voor een Maxtor DX 10 te gaan. Want die zijn echt stukken sneller en daar werkt NQC wel en bij de samsung niet. Qua herrie boeit het me niet want ik heb nu nog hd's met een ballbearding ipv liquid. Dus qua herrie wordt het altijd minder :)
Ik hoop voor je dat ie goed werkt met je NF4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Shuriken schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 11:55:
[...]

Ik hoop voor je dat ie goed werkt met je NF4.
Jep ook veel over gelezen. Maar met de drivers van de 7.03 set werkt het goed heb ik gelezen. Zo niet dan kunnen ze wel terrug voor andere. Maar het zou werken dus we gaan het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Astennu schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 09:07:
Grappig, ik ga juist over van de Maxtor DX10 naar de Samsung SP2504. Besluit heb ik genomen omdat de snelheid nagenoeg hetzelfde is (kan een paar MB/sec schelen, maar dat zal je amper merken) maar vooral omdat de Samsung stiller en koeler is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Microkid schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 17:08:
[...]

Grappig, ik ga juist over van de Maxtor DX10 naar de Samsung SP2504. Besluit heb ik genomen omdat de snelheid nagenoeg hetzelfde is (kan een paar MB/sec schelen, maar dat zal je amper merken) maar vooral omdat de Samsung stiller en koeler is.
En 5 jaar garantie lijkt me ook een punt voor Samsung. Dit blijkt alleen bij Azerty zo te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Shuriken op 28-05-2005 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe kom je bij het idee dat samsung schijven 5 jaar garantie hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000

Smarron

The bend

Anoniem: 81352 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 22:44:
Hoe kom je bij het idee dat samsung schijven 5 jaar garantie hebben?
Omdat het zo is.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ik had alleen bij Azerty gekeken. Daar staat 60 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shuriken schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:28:
Ik had alleen bij Azerty gekeken. Daar staat 60 maanden.
Ik richtte me meer op smarron's reactie, ik had gezien dat jij je post had aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000

Smarron

The bend

Hmm, ik dacht toch echt ergens gelezen te hebben dat de Samsungs 5 jaar garantie zouden hebben, niet alleen bij Azerty. Ik ga nog ff op zoek.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Smarron schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 10:55:
Hmm, ik dacht toch echt ergens gelezen te hebben dat de Samsungs 5 jaar garantie zouden hebben, niet alleen bij Azerty. Ik ga nog ff op zoek.
Op de Samsung site staat de de component design life 60 maanden is. Ben je daar toevallig niet mee in de war?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In India hebben samsung schijven 5 jaar garantie.

http://www.samsungindia.c...ce/hdd_replace_faq5_1.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-03 19:42
het klopt dat als ie niet idle is (een beetje) kraakt? Ik schrok toch wel een beetje :) aangezien ik hiervoor een oude en trage 20gb schijf had.. en die hoorde je helemaal nooit. Verder herkent mijn a8n-e em als sata 1 - 1.5G, maar het kan zijn dat ik iets niet goed in bios heb gezet, want hij moet toch wel sata 2 kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is dat niet het seek geluid? Ik vond het inderdaad ook wel een beetje vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Ik heb ook besloten om deze schijf te gaan halen, nl de 250GB versie.
Ik zie nu dat deze reeds SATA2 heeft terwijl mijn mobo enkel SATA1 ondersteund, waarschijnlijk
zal SATA2 backwards compatibel zijn maar toch wil bevestiging vragen of dit geen enkel
probleem geeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SATA2 is backwards compatible, dus als je problemen krijgt zal het niet daar aan liggen.
Er zit zelfs een jumper bij om de drive als SATA1 op een SATA2 aansluiting te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82446

Ik ga een nieuwe schijf kopen, veel research gedaan en ik was er helemaal uit, dacht ik. Ik zou in eerste instantie voor een Maxtor DM10 gaan, maar omdat je maar 2 jaar garantie op die schijven krijgt viel mijn oog op Seagate en Samsung. Na reviews gelezen te hebben dacht ik dat de Samsung P120 de beste keuze was. Deze schijf is snel, stil en je krijgt 5 jaar garantie. Ik was helemaal zeker van mijn zaak, totdat ik hier Femme's resultaten zag. De cijfers spreken voor zich, de schijf blijkt heel erg langzaam te zijn.

Bedankt, Femme :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
Femme heeft de 200GB versie getest, bij de 250GB versie schijnt het een ander verhaal te zijn.
Deze schijf zou wel sneller zijn en mee kunnen met een DM10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jos707 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 14:42:
Femme heeft de 200GB versie getest, bij de 250GB versie schijnt het een ander verhaal te zijn.
Zou je dat eens onderbouwd uit kunnen leggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 82446 op 11-06-2005 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

abusimbal schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 16:58:
[...]

Is maar 3 jaar !

Zie pagina terug !

[...]
Ik heb dat gelezen, er staat echter op enkele sites waaronder deze 5 jaar. Ik denk dat je als consument vrij sterk staat mocht dat een typfout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

jos707 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 14:42:
Oh ja? http://www.tomshardware.c...0050427/spinpoint-02.html beweert anders het tegendeel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Je doelt toch niet op het volgende mag ik hopen?
Even the 150 MB/s that SATA-I offers are not completely taken advantage of: with a 113.5 MB/s interface transfer rate the SP2504C is still 11 MB/s slower than the MaXLine III and the DiamondMax 10 from Maxtor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Nee, ik doel op:
with up to 72 MB/s it offers the highest transfer rates measured thus far for a drive with 7,200 rpm. At the same time, the average transfer rate is better than the competition's. With an access time of just over 14 ms, the P120 takes things more leisurely than the latest drives from Hitachi, Maxtor and WD.
Als je alle grafiekjes bekijkt zie je dat de Samsung de Maxtor er overal uitblaast. Het enige verschil is dat de Samsung iets langzamer is met de toegang (14.2ms ipv 13.5ms) en dat de interface rate wat langzamer is (113 ipv 124). Maar daar zal je tijdens normaal gebruik niks van merken :) En de Samsung is stukken koeler :)

[ Voor 33% gewijzigd door Microkid op 11-06-2005 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Microkid schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 19:02:
Nee, ik doel op:

[...]

Als je alle grafiekjes bekijkt zie je dat de Samsung de Maxtor er overal uitblaast. Het enige verschil is dat de Samsung iets langzamer is met de toegang (14ms ipv 13ms) en dat de interface rate wat langzamer is (113 ipv 124). Maar daar zal je tijdens normaal gebruik niks van merken :)
Ik snap jou niet helemaal. Wat bedoel je precies? Femme heeft met realworld benchmarks aangetoond dat de DM10 geen spaan van de 200MB versie van de P120 heel houdt. Jos707 beweert dat de 250 MB versie sneller zou zijn en de DM10 bij zou kunnen houden(waar ik een toelichting van wil). Dan kom jij aan met een quote en daarna beweert je het tegenovergestelde van je quote? :?

Even voor de record: die test van THG is bogus, daar waren we het geloof ik over eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 82446 op 11-06-2005 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik bedoel hetzelfde als Jos707: dat de Samsung 250GB net zo snel of sneller is dan de DM10. De 250GB maakt namelijk gebruik van andere platters met hogere dichtheid en is niet zonder meer te vergelijken met de 200GB.

edit: ooww, nu zie ik wat je bedoelt. M'n eerste quote was uit z'n verband gerukt. Ik bedoelde dus dat de 250G idd wel goed is. Het staat er een beetje ongelukkig |:(

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 11-06-2005 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ah, maar dat stond op een hele andere pagina. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laten we hopen dat Femme zo vriendelijk is zijn mini benchmark af te ronden als hij de 250GB versie binnenkrijgt. Dan pas weten we meer. Voorlopig is die schijf toch nog niet verkrijgbaar.

Nogmaals, let niet op de THG review. Alleen al op die pagina 2 verkwanseld de schrijver de halve pagina over geleuter over de external transfer rate, een statistiek die de consument zand in de ogen strooit en totaal niets met de performance van de schijf te doen heeft. Je moet je als tweaker derhalve serieus gaan afvragen wat je aan dergelijke reviews hebt, ergo zeker geen quotes van gaan posten als bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Anoniem: 82446 schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 19:35:
Voorlopig is die schijf toch nog niet verkrijgbaar.
Vertel mij wat. Zit al 3 weken op 3 stuks te wachten :( Volgens de leverancier komen ze pas 15 juni binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Ik zie dat er niet zoveel nadruk wordt gelegd op de accesstime, maar hoe belangrijk is die accesstime wel niet :?

Inleiding
Voor de grap had ik eens even zitten rekenen aan de cijfers van de beroemde, dan wel niet beruchte tomshardware hd test. Stel dat je moet kiezen tussen de samsung Spinpoint of de Hitachi T7k250 voor je raid 0 setup en je baseert je op dataoverdracht en toegangstijd (herrie & temperatuur dus niet meegenomen, ahoewel zeer belangrijk). De keuze is dan 10MB/s (=10KB/ms) meer dataoverdracht met de Samsung of de 2ms sneller toegankelijkere Hitachi met maar 90MB/s (90kb/ms) in raid 0.

Berekening
In de 2ms dat de Hitachi sneller is, heeft hij al 2x90=180kb binnen geslurpt. De Samsung moet dan nog beginnen en heeft dus 180kb achterstand. De Samsung begint een sprint en elke ms haalt hij 10KB in. Na 18 ms heeft de Samsung schijf de Hitachi schijf ingehaald en vanaf dat moment is de Samsung de winnaar. Ze hebben beide in die tijd 18x100kb=1,8MB (of 20x90kb)gelezen.

Conclusie
Die 2m extra vertraging lijkt niks, maar dit betekent dus dat de Samsung pas sneller is dan de Hitachi bij bestanden groter dan 1,8MB grote bestanden! :Y)

Windows bestandsgrootte
Een scan van m'n windows directory gaf het volgende :
C:\windows\
12534 files < 2MB = 98,7%
157 files > 2MB = 1,3%
(2 ipv 1.8 omdat Total Commander alleen hele getallen te kiezen geeft, maar wel uber snel zoekt)
Nu is het niet juist om te zeggen dat een Hitachi in 98,7% van de gevallen sneller is, maar het geeft wel een indicatie.
Om uit te rekenen hoeveel % sneller iets is, moet je de integraal nemen, of simpel gezegd: snelheid * gemiddelde grootte bestand. Daarna moet je nog weten hoe vaak een bestand wordt gebruikt en dat als weegfactor meenemen. Hier bestaan vast wel leuke programma's voor :P

Vraag
Kan je zo simpel zeggen dat een lagere toegangstijd eigenlijk veel belangrijker is dan brute snelheid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Hangt er vanaf wat je doet. Ik doe heel veel videobewerking, en dan gaat het om bestanden van 5 tot 30GB. Bij bestanden met deze omvang telt voor mij alleen maar de throughput, niet de access time :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 14:19
Mag ik concluderen dat voor desktop gebruik de Hitachi T7K250 een betere keus is dan de Samsung Spinpoint P120? Ik ga (vooralsnog) niet voor een RAID0 setup, ik ben simpelweg op zoek naar de beste* S-ATA HD van het moment...

*: Voor mij zijn van belang: 1. stilte 2. access time 3. doorvoersnelheid

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
GoldieLox schreef op maandag 13 juni 2005 @ 20:16:
Mag ik concluderen dat voor desktop gebruik de Hitachi T7K250 een betere keus is dan de Samsung Spinpoint P120? Ik ga (vooralsnog) niet voor een RAID0 setup, ik ben simpelweg op zoek naar de beste* S-ATA HD van het moment...

*: Voor mij zijn van belang: 1. stilte 2. access time 3. doorvoersnelheid
Nee dat mag je niet concluderen, ook al is het zo aantrekkelijk om dat te doen :P. Ik dacht dat tot een uur of twee geleden ook, tot dat ik eens een hele uitgebreide test ging doorlezen.

Wanneer (net als bij mij) je eerste puntje het belangrijkst is (stilte), dan zou ik vooral deze test van anandtech eens bekijken en dan vooral het acoustic gedeelte. Hieruit blijkt dat zowel Seagate 7200.7 als Samsung stille schijven levert (en de Maxtor een pokke herrie maakt) en dat er geldt: hoe minder platters hoe stiller.

Wat je verder wilt is dat je schijf zo snel mogelijk: Windows opstart, programma's (tergelijkertijd) opstart, spellen opstart & maps laadt. Nu bijkt wel uit de test (die de zeer interessante Samsung Spinpoint p120 mist) dat er elke keer een andere harde schijf de test wint. Ik kan er geen touw aan vast knopen waarom bijv. een oude Seagate 7200.7 af en toe de concurrentie voor blijft. De accesstime van de Seagate schijven is hoog. Blijkbaar is accesstime en doorvoersnelheid een leuk theoretisch gegeven, maar is er veel meer dan dat.
* Anoniem: 9961 hoopt op eens goede test waar de stille Samsung Spinpoint er als winnaar uitkomt> Dan is de keuze tenminste makkelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Microkid schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 19:48:
[...]

Vertel mij wat. Zit al 3 weken op 3 stuks te wachten :( Volgens de leverancier komen ze pas 15 juni binnen.
Dito. Wacht al ruim vijf weken op vier stuks SP2504C. Iedere week zouden ze volgens mijn leverancier 'de volgende week binnenkomen' en sinds gisteren is de levertijd zelfs veranderd van 'binnen 14 dgn' naar 'pre-order (levertijd onbekend)'. Samsung lijkt leveringsproblemen te hebben. Ben benieuwd wat er aan de hand is. Zijn ze überhaupt al ergens in Europa op voorraad?

Aanvankelijk wilde ik best een gokje wagen door voor de nieuwe SP2504C's te kiezen. Samsung heeft een goede reputatie op het gebied van stille schijven en de paar reviews van de SP2504C die er waren, oordeelden zeker niet slecht. Maar het kleine broertje SP2004C valt toch tegen qua prestaties en zijn geluidsproductie is gemiddeld laag maar niet zo bijzonder laag als de geroemde oudere Spinpoints van 160 GB. De SP2504C schijnt vergeleken met de SP2004C dan iets anders van bouw te zijn met andere platters, maar wie zegt dat de SP2504C dan ineens wel superstil is en toch flink sneller dan de SP2004C? Niet echt waarschijnlijk. Ik verwacht eerder dat de geluidsproductie niet zo verschrikkelijk veel uit zal maken (wel iets positiever) en dat ze wel wat sneller zullen zijn dan de 200 GB versies maar ook niet schrikbarend. Shoot me, zonder nieuwe reviews en benchmarks blijft het toch koffiedik kijken ;).

Ondertussen ben ik het wachten behoorlijk beu en overweeg serieus om over te stappen op de Hitachi T7K250's. Qua idle geluidsproductie zitten die ook aan de onderkant van het gemiddelde. Ze worden wel wat warmer dan de nieuwe Spinpoints. Betere access time, lagere max throughput. Kan een gelukkige eigenaar van een T7K250 vertellen of het hinderlijke geluid door het kalibreren van de koppen ook bij de T7K250's nog voorkomt of niet? :Y) Dat is, nu ik dit zo tegen elkaar weg zit te strepen, eigenlijk het enige wat me nog weerhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil even een paar opmerkingen maken die ik de loop van de tijd over de samsung schijven gelezen heb en te weten ben gekomen. (ik heb zelf 3 sp2004c in een doos liggen, wachtend op andere hardware, niks om ze mee te testen) Het onderstaande zijn (mogelijk) geen feiten, maar mijn huidige opvatting.

1) De samsung p80 serie heeft JVC of Nidec motoren.

2) De sansung p120 serie heeft voor zover ik weet alleen Nidec motoren.

3) Nidec hardeschijven zijn vaak het stilst. (onder de juiste omstandigheden)

4) Nidec motoren vibreren vaak (veel) meer als jvc motoren. (http://www.silentpcreview.com/article242-page4.html)

5) De meeste geluids productie komt (vaak) van vibraties die door worden gegeven aan de behuizing.

In een hardmount situatie kan een JVC motor misschien wel beter uitvallen, maar de p120 gebruikt die niet meer.
Dus je moet hardeschijven in elastiek ophangen of op schuim of een andere materiaal leggen om de beste resultaten te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
HappyChainsaw schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:23:
[...]

Ondertussen ben ik het wachten behoorlijk beu en overweeg serieus om over te stappen op de Hitachi T7K250's. Qua idle geluidsproductie zitten die ook aan de onderkant van het gemiddelde. Ze worden wel wat warmer dan de nieuwe Spinpoints. Betere access time, lagere max throughput. Kan een gelukkige eigenaar van een T7K250 vertellen of het hinderlijke geluid door het kalibreren van de koppen ook bij de T7K250's nog voorkomt of niet? :Y) Dat is, nu ik dit zo tegen elkaar weg zit te strepen, eigenlijk het enige wat me nog weerhoudt.
We beginnen offtopic te raken, maar omdat de Spinpoints toch niet leverbaar zijn, wil ik je deze geluidstest van de T7k250 niet onthouden :Y).

[ Voor 6% gewijzigd door dr snuggles op 13-06-2005 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

wwillem schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:54:
[...]

We beginnen offtopic te raken, maar omdat de Spinpoints toch niet leverbaar zijn, wil ik je deze geluidstest van de T7k250 niet onthouden :Y).
Yep, daar komt de Hitachi T7k250 goed uit. :)
Silence is golden, and the T7K250 is about as quiet as they come. The drive's comparatively low seek noise levels are particularly impressive.
edit: Ben trouwens om. Naar alle waarschijnlijkheid kan ik woensdag eindelijk met mijn Arecaatje gaan spelen :*)

[ Voor 12% gewijzigd door HappyChainsaw op 13-06-2005 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 09:57
wwillem schreef op maandag 13 juni 2005 @ 21:54:
[...]

Die geluidtest lijkt consistent met Femm, alleen is er geen Samsung meegetest. En zoals al af te leiden was uit de resultaten van Femme lijkt de Hitachi juist meer te vibreren, en ondanks het feit dat de P120 met een Nidec motor werkt lijkt het de de stilste 7200rpm 3.5 " schijf die op dit moment (min of meer) verkrijgbaar is.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet ondanks, maar dankzij. De nidec's zijn vaak de betere motoren, omdat vibraties wel op te lossen zijn(elastiek, etc), maar bepaalde andere dingen veel moeilijker. Ik wou alleen wat uitleg geven, die hopelijk een beetje inzicht geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
Dan had ik inderdaad verkeerd gelezen. Maar dan zou de Hitachi juist een betere keuze zijn als tille harde schijf wanneer er gebruik wordt gemaakt van trillingsdempers. Ben erg benieuwd of iemand (Femme??) ook in staat is de geluidsdruk te meten in een hard disk silencer.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Als je toch voor een uber stille drive gaat kan een harde schijf koeler ook interessant zijn. Alleen een beetje duur: 20 euro/stuk. Voor een raid setup zijn dat dus weer 40 euro's die weg vliegen uit je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 14:19
Om nog even verder (offtopic :X) te lullen over die Hitachi: Ik heb er vandaag een besteld bij Komplett, daar was ie op voorraad. De 250Gb versie wel te verstaan. Ik wil namelijk deze week nog een stille, snelle harddisk en ik wou dus eigenlijk niet meer wachten tot die 250gb Samsung verkrijgbaar is en getest kan worden. De test in dit topic van Femme vond ik wel overtuigend mbt. de Hitachi T7K250, een van de stillere en toch goed presterende schijven... Voor mij is vooral gaming en desktop performance van belang. Hij wordt overigens bevestigd in mijn nieuwe Antec kast, deze heeft van die rubberen grommets om de HD enigszins te dempen, dus dat komt wel in orde qua geluid...

Afbeeldingslocatie: http://www.pcabusers.com/reviews/antec/p160/drivecage2.jpg

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
wwillem schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 15:26:
Als je toch voor een uber stille drive gaat kan een harde schijf koeler ook interessant zijn. Alleen een beetje duur: 20 euro/stuk. Voor een raid setup zijn dat dus weer 40 euro's die weg vliegen uit je portemonnee.
om ook offtopic te blijven, die zie ik als silencers, hd koelers geloof ik niet in. koop dan gewoon een extra 120mm fan.

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
pretorian_nl schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 20:40:
om ook offtopic te blijven, die zie ik als silencers, hd koelers geloof ik niet in. koop dan gewoon een extra 120mm fan.
Precies, zo bedoelde ik ze ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Mijn SP2004C 250GB is onderweg. Ik zal morgen op mijn nForce4 gaan testen. Ik zal proberen om dezelfde tests te doen als Femme gebruikt. Als ik resultaten heb zal ik ze in BenchDB zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Shuriken schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 10:54:
Mijn SP2004C 250GB is onderweg. Ik zal morgen op mijn nForce4 gaan testen. Ik zal proberen om dezelfde tests te doen als Femme gebruikt. Als ik resultaten heb zal ik ze in BenchDB zetten.
Heeee, da's de mijne joh! ;) M'n leverancier gaf idd aan dat ze binnen zijn, maar nog niet in voldoende mate :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen.

sp2004c = 200gb sata
sp2104n = 200gb pata
sp2504c = 250gb sata
sp2504n = 250gb pata

Dus als je een sp2004c ontvangt krijg je niet de 250gb versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb hier een kletter schijfjes,

en de enige die ik eigenlijks actief hoor zijn mn Hitachi's en mn maxtors.. :/

Dmax 8 en 9 (40 en 80 GB ) en 2x Deskstar type weet ik veel 250 GB.

mn 4 WD's hoor ik door t lawaai van de rest niet :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
SMSfreakie schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:49:

Per versie zit er best veel verschil in schijven. Zo is de hitachi 7k250 een herrieschopper, maar de t7k250 weer niet. Tenminste, dat laatste hoop ik naar aanleiding van die review. Ik heb ze net binnen gehad (alleen de rest van m'n compu niet :P) dus ik zal binnen een paar dagen m'n mening erover kunnen geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Anoniem: 81352 schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:40:
Je spreekt jezelf wel een beetje tegen.

sp2004c = 200gb sata
sp2104n = 200gb pata
sp2504c = 250gb sata
sp2504n = 250gb pata

Dus als je een sp2004c ontvangt krijg je niet de 250gb versie.
Ik heb em inmiddels binnen. Het is idd de sp2504c 250gb.

Testen is nog best lastig. Ik heb net Ipeak Analyze disk gestart maar die crash al gelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Shuriken op 16-06-2005 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SMSfreakie schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 16:49:

Das heel raar; ik heb ook een DiamondMax 9 80 MB, en daar heb ik niet veel last van hoor. Hij pruttelt nu bijvoorbeeld af en toe heel zachtjes terwijl ik flink aan het binnenhalen ben. Ik had een WD 20 Gig, maar daarvan werd ik gek van de herrie en heb ik weggegeven. Verder heb ik nog een Dmax -40 Plus 20 GB, die is ook stil, maar die begint kuren te vertonen. Hij is erg langzaam geworden zonder dat Powermax fouten aangeeft. Ik moet wel toegeven dat ik de Maxtors ietsje meer hoor dan aan het begin, toen ze helemaal fluisterstil waren, maar dat lijkt me normaal naar jarenlang intensief gebruik.

Als die 2504c stiller is dan de Dmax 9, is het zeker een goede koop. Vooralsnog wacht ik geduldig de reviews af, ik zie de data over de werkelijke snelheid van de 2504c vs de Dmax 10 met smart tegemoet:-)

Zet em op, Shuriken, je kan het;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 82446 op 16-06-2005 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ik krijg helaas de tool die Femme gebruikt (iPeak) niet aan de praat. Dus bij gebrek aan beter:
ATTO met NCQ
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/atto.JPG
ATTO zonder NCQ
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/atto-noncq.JPG

HDTach met NCQ
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/hdtach.JPG
HDTach zonder NCQ
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joeribl/images/hdtach-noncq.JPG

Dit getest op Asus SLI nForce 4. Als ik nog andere test moet doen, laat het me maar weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Shuriken op 16-06-2005 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ofwel: met NCQ is hier sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Das ook raar. Ik had geen verschil verwacht.

't Voordeel van NCQ zou zijn, dat je over je harde schijf verspreide data op volgorde uitleest. Bijvoorbeeld tijdens het wisselen tussen applicaties of het laden van twee applicaties tegelijkertijd. Nu doe je gewoon een brute snelheidstest met één programma waarbij alles in volgorde wordt uitgelezen. HD-tach laat wel iets logisch zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ja wel iets ja. Wel vreemd want Femme had juist als resultaat dat NCQ langzamer was. CPU belasting is trouwens wel wat hoger met NCQ aan.
wwillem schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 21:55:
Das ook raar. Ik had geen verschil verwacht.

't Voordeel van NCQ zou zijn, dat je over je harde schijf verspreide data op volgorde uitleest. Bijvoorbeeld tijdens het wisselen tussen applicaties of het laden van twee applicaties tegelijkertijd. Nu doe je gewoon een brute snelheidstest met één programma waarbij alles in volgorde wordt uitgelezen. HD-tach laat wel iets logisch zien.
Is niet helemaal waar. Bij ATTO staat de queue depth standaard op 4. Dus dan heeft NCQ wel degelijk effect.

[ Voor 55% gewijzigd door Shuriken op 16-06-2005 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Ik heb nog even PCMark 04 gedraaid.

Met NCQ: 5463
http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/743
Zonder NCQ: 5366
http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/744

Met NCQ toch een iets hogere score.

In vergelijk met bv. de DM10 200 GB toch een stuk beter. (zie hier: http://www.tweakers.net/benchdb/testcombo/736)

[ Voor 23% gewijzigd door Shuriken op 17-06-2005 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-04 21:57
Shuriken schreef op vrijdag 17 juni 2005 @ 09:45:
Met NCQ toch een iets hogere score.
kun je ook jou subjectieve mening geven over de geluidsproductie?

thx voor de tests

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:08
Zojuist een SP2004C gekocht, alleen ziet windows maar 190GB in plaats van 200GB is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sjaakiedederde schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 15:02:
Zojuist een SP2004C gekocht, alleen ziet windows maar 190GB in plaats van 200GB is dit normaal?
OM FAQ / Beleid

Oftewel: RTFM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

PC-Medic schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:11:
[...]

kun je ook jou subjectieve mening geven over de geluidsproductie?

thx voor de tests
Ik heb em nu nog even los naast de kast in zn plastic bakje liggen. Ligt dus zeg maar naast mijn voet. Je hoort de koppen een heel klein beetje. Ik verwacht em in de kast niet meer te horen.

De 7k250 is in elk geval een stuk luider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Zo. Ik heb m'n schijven ook binnen. Ze zijn iig stil en bloedsnel. Kan niet de ATTO of DHtach draaien aangezien ik geen chipset heb met NCQ support. Maar het kopieren van de oude Hitachi 7K250 naar de Samsung ging met 2GB/sec :) Verder viel me op dat er geen molex connector meer op zit, zoals op sommige andere Sata schijven nog wel. En hij kwam standaard met een molex-sata power kabeltje. Voorlopig ben ik zeer tevreden.
Kan je die NCQ op de schijf zelf nog uit of aan zetten? Dat had ik nog niet gevonden eigenlijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
De twee Hitachi T7k250 (160GB) zijn inmiddels geinstalleerd en wat een rust zeg. Waarschijnlijk maken ze nog wel de meeste herrie van het complete systeem, maar dat komt omdat de rest ook lekker stil is >:). Bij het zoeken naar wat bestanden hoor je alleen wat dof geroffel, ipv het harde getik bij een Maxtor of m'n vorige schijf (IBM 120GXP). Tijdens het gewoon draaien hoor je bijna niets.

Nouja niets, 't enige nadeel is dat m'n complete systeem licht begint te trillen wanneer de harde schijven draaien. In het begin resoneerde op die manier de 5,25" frontjes mee, wat in een diepe dreunachtige bass-toon resulteerde. Simpel vastzetten van de frontjes lostte dit op. Dit alles in een Antec kast, waar rubbertjes zitten rond de schroeven van de harde schijven zodat die niet beginnen mee te trillen.

Als mensen nog speciale benchmarks of geluidsopnames willen zien/horen dan hoor ik het wel. Bij een wat exotischere benchmark graag een linkje naar het programma :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wwillem schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 22:12:
De twee Hitachi T7k250 (160GB) zijn inmiddels geinstalleerd en wat een rust zeg. Waarschijnlijk maken ze nog wel de meeste herrie van het complete systeem, maar dat komt omdat de rest ook lekker stil is >:). Bij het zoeken naar wat bestanden hoor je alleen wat dof geroffel, ipv het harde getik bij een Maxtor of m'n vorige schijf (IBM 120GXP). Tijdens het gewoon draaien hoor je bijna niets.

Nouja niets, 't enige nadeel is dat m'n complete systeem licht begint te trillen wanneer de harde schijven draaien. In het begin resoneerde op die manier de 5,25" frontjes mee, wat in een diepe dreunachtige bass-toon resulteerde. Simpel vastzetten van de frontjes lostte dit op. Dit alles in een Antec kast, waar rubbertjes zitten rond de schroeven van de harde schijven zodat die niet beginnen mee te trillen.

Als mensen nog speciale benchmarks of geluidsopnames willen zien/horen dan hoor ik het wel. Bij een wat exotischere benchmark graag een linkje naar het programma :).
Rubbertjes zijn ook niet de ideale oplossing, hoogstens iets beter als gewoon vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Vergelijk tussen Samsung SP2504C en Hitachi 7K250
Afbeeldingslocatie: http://www.microkid.nl/images/hdtach.jpg

Vergelijk tussen Samsung SP2504C en DiamondMax 10 200GB
Afbeeldingslocatie: http://www.microkid.nl/images/hdtach2.jpg

SiSoft Sandra File System Benchmark (Samsung) : 59MB/sec

[ Voor 50% gewijzigd door Microkid op 27-06-2005 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Er vallen me wat zaken op aan je screenshots.

- Ten eerste is je Burst speed 50 MB/s lager dan die van mij (SATA150 gebruikt?)
- Daarnaast zie ik wat kuilen die bij mij ook niet zichtbaar zijn. (getest op je systeemschijf?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Shuriken schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 09:49:
Er vallen me wat zaken op aan je screenshots.
- Ten eerste is je Burst speed 50 MB/s lager dan die van mij (SATA150 gebruikt?)
- Daarnaast zie ik wat kuilen die bij mij ook niet zichtbaar zijn. (getest op je systeemschijf?)
Ik heb een nForce3 chipset, geen 4. Wellicht zit daar nog wat verschil in.
En ja, het was m'n systeemschijf die flink gepartitioneerd is (5 partities) :)
Ik heb het wel met de 8MB test gedaan, ik zal het vanavond nog eens doen met de 32MB versie, eens zien of dat verschil oplevert.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 28-06-2005 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09-2024
Subtiel schopje :Y)

Wat zijn verder de ervaringen met geluidsproductie. Ik wil waarschijnlijk de Samsung in mijn nieuwe HTPC gaan plaatsen aangezien daar geen ruimte meer inzit voor een passieve harde schijf koeling. Ik twijfel nu tussen de PATA en SATA 250GB. (Of de SP2504C, of de p120)

De Hitachi valt voor mij af... vooral omdat in de genoemde test de Samsung niet is meegenomen. Nu wil ik wel eens horen hoe het gebruik van bovenstaande schijven bevalt in DB's

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Als je de benchmarks van deze schijf erop naslaat dan zie je dat deze schijf als zeer stil wordt ervaren. Ook staat in dit topic een aantal keer genoemd dat deze schijf zeer stil is. :) Ik ben zelf ook van plan om 3 van deze schijven aan te schaffen (Raid5, later nog een 4e schijf erbij) omdat ze zo stil zijn.

Ook heb ik gelezen dat ze koel blijven, wat weer een voordeel oplevert doordat je minder koeling hoeft toe te passen (dus nog stiller).

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09-2024
Ik wil de graag wat first-hand experiences horen. Vandaar.

Het gaat me er dan vooral om of er nog verschil is tussen de SATA en PATA!

[ Voor 41% gewijzigd door The_Bash op 11-07-2005 16:25 ]

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

the_bash schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:25:
Ik wil de graag wat first-hand experiences horen. Vandaar.

Het gaat me er dan vooral om of er nog verschil is tussen de SATA en PATA!
Geluids technisch zal er geen verschil zijn. Voor performance verschil zie review op THG. Er zullen weinig mensen zijn die en een PATA en een SATA model in hun pc hebben zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Shuriken op 11-07-2005 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
the_bash schreef op zondag 10 juli 2005 @ 22:38:
Subtiel schopje :Y)

Wat zijn verder de ervaringen met geluidsproductie. Ik wil waarschijnlijk de Samsung in mijn nieuwe HTPC gaan plaatsen aangezien daar geen ruimte meer inzit voor een passieve harde schijf koeling. Ik twijfel nu tussen de PATA en SATA 250GB. (Of de SP2504C, of de p120)

De Hitachi valt voor mij af... vooral omdat in de genoemde test de Samsung niet is meegenomen. Nu wil ik wel eens horen hoe het gebruik van bovenstaande schijven bevalt in DB's
Ik heb deze schijf sinds het weekend ook ingebouwd in mijn pc. Kwa geluidsproductie staat die ongeveer gelijk met mijn Seagata7 schijf. Kwa warmtepruductie is er wel een verschil, de Samsung
wordt toch wel wat warmer als de Seagate. Nadat beide schijven enkele uren hebben gedraaid kan ik mijn hand niet meer op de Samsung schijf houden(vrij heet dus) terwijl dit bij de seagate net wel gaat.

Ik heb ook nog een oude Seagate 8GB in mijn systeem hangen en de warmte productie van deze schijf is zo goed als nihil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-12-2024
Whow...
heb net mn sp2014n (200gb) geformateerd...
hij loopt nu langs 2 seagates 7200.7 series (80/160gb)
maar deze is dus echt wel stiller!

wat een schijf (tot nu toe ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-04 21:01
Tele schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:44:
[afbeelding]

Ik ben ondertussen ook in het bezit van de Samsung SP2004C, aangesloten op een asus a8n-e met nforce4 ultra chipset. De schijf is inderdaad zeer stil, maar trilt net zoals elke andere 7200tpm schijf.
Ik vind dat wel een slechte prestatie. Mijn Maxtor Diamondmax 8 40GB ATA133 2mb haald het volgende:

Minium: 29,2 MB/Sec
Maximum: 57,9 MB/Sec
Average: 50,0 MB/Sec

Access time: 14,5 ms
Burst rate: 84,7 MB/Sec
CPU Usage: 4,6% :>

Bijna het zelfde als die nieuwe samsung schijf.

[ Voor 5% gewijzigd door Robin4 op 15-07-2005 21:02 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-04 21:57
euhm,

wat die maxtor max doet, doet mijn samsung SP2504C avg (en dat op een SATA I poort)

een andere rede om over te stappen is natuurlijk de stilte productie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Ik heb dinsdag mijn schijfjes binnen gekregen en heb ze nu in een Raid 5 config hangen (3x250 GB) en ze zijn heerlijk stil. Ik heb direct even een benchmark gedraaid:
Afbeeldingslocatie: http://www.dudeproductions.net/GoT/IMG/HD_bench.png

Waarschijnlijk is de PCI-bus de belemmerende factor, aangezien de lijn bijna helemaal recht loopt. :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvv
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 17:44

alvv

mijn sp2004c geeft een gemiddelde access time van 17.6ms aan, wtf doe ik verkeerd of hebben jullie iets anders ingesteld? Ik kan in ieder geval geen software vinden om het te laten versnellen.
Schijf hangt aan een sata2 moederbord dus dat moet goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Het zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat hij aan een raidcontroller hangt. De meeste moederborden van tegenwoordig hebben voor de S-ATA aansluitingen een aparte raid-chip voor de aansturing. Misschien andere drivers voor die raidchipset, of in de bios anders instellen?

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Coolmaster schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 21:02:
[...]

Ik vind dat wel een slechte prestatie. Mijn Maxtor Diamondmax 8 40GB ATA133 2mb haald het volgende:

Minium: 29,2 MB/Sec
Maximum: 57,9 MB/Sec
Average: 50,0 MB/Sec

Access time: 14,5 ms
Burst rate: 84,7 MB/Sec
CPU Usage: 4,6% :>

Bijna het zelfde als die nieuwe samsung schijf.
Ik denk dat de score van Tele meer te maken heeft met de rest van zn hardware dan met de samsung schijf. Al presteert de 200gb wel slechter als de 250gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvv
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 17:44

alvv

DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 00:28:
Het zou iets te maken kunnen hebben met het feit dat hij aan een raidcontroller hangt. De meeste moederborden van tegenwoordig hebben voor de S-ATA aansluitingen een aparte raid-chip voor de aansturing. Misschien andere drivers voor die raidchipset, of in de bios anders instellen?
nee, ik heb geen raidcontroller, ik heb een DFI nf4 UT Ultra-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Is het normaal dat deze schijf rateld / klopt? Ik heb de 250gb ide versie, een vriend van me heeft de 200gb sata versie en ze zijn allebij duidelijk hoorbaar en maken een raar kloppend geluid en dan heb ik er ook nog een zalman harddisk koeler/demper aan zitten. De persoon die zei dat je je oor tegen de schijf moet leggen om hem te horen is doof.

Natuurlijk zijn de schijven wel een stuk stiller dan vergelijkbare 7200rpm schijven maar ze vallen me wat tegen. In een echt stille computer/ echt stille woonkamer zijn ze duidelijk hoorbaar. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23679

Heb ook de 200gb versie sinds paar dagen. Hij is idd bijna onhoorbaar.. als die los hangt, zodra ik hem in me chieftec rekje knal hoor je hem wel, ik ga hem dus ook gewoon los ergens neerleggen met een matje eronder ofzo want dat scheelt echt heel veel.

Hiervoor had ik een IBM 180GXP 120gb, die maakt wel stukje meer herrie en hoor je ook echt kraken.

(heb overgens verder niks anders in me pc wat herrie maakt, waterkoeling met 1 120mm fan op 5v en in de voeding een 80mm fan op 5v)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 23679 op 29-07-2005 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Laatst online: 22-09-2022
Ik had in eerste instante een WD 800 BB schijfje van een paar jaar oud in m'n pc hangen maar deze heeft sinds vandaag plaats gemaakt voor sp120 250GB IDE schijfje en ik moet zeggen dat deze zeer stil is. Waar eerst de in een zelf gemaakte demper verblijvende WD het lawaai ding was is nu de voeding (tagan 480W) of m'n zeer stille nexus cpu fan(19dB(a)) de lawaai maker.
Ook als ik de samsung boven op mijn tower los had liggen was deze niet te horen waar mijn WD duidelijk wel te horen was vanuit z'n demper onderin m'n tower.
De samsung is ook vrij koel, deze werdt na een uurtje stressen bovenop mijn tower ongeveer 37 graden volgens speedfan ik heb de ervaring dat 200GB WD schijven zonder koeling warmer worden als ze zo liggen te stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb op het moment 2x120gb seagte 7200.7 schijven in raid-0
nou ik dit topic heb gelezen vind ik deze schijf ook wel heel interessant de seagate schijven die ik nu heb hoor ik ilde bijna niet maar seekend heel erg goed. doe ik dan een goede keuze om 2x250gb in raid-0 te zetten met deze samsungs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb Maxtor, WD, en Seagate in de afgelopen twee jaar allemaal gehad maar de Samsung 5400rpm 160GB in m'n HTPC is veruit de stilste. Gebruik 'm sinds mei vorig jaar en was blij dat er inmiddels ook 250GB modellen te krijgen zijn. Wordt dus een upgrade binnenkort :P Ik heb in m'n desktop 2 Seagate 7200.7 schijven van 200GB zitten, welke ook stil zijn maar toch duidelijker hoorbaar.

Als snelheid niet zo belangrijk is als stilte dan is een 5400rpm Samsung de ultieme schijf :)

[ Voor 3% gewijzigd door Exirion op 01-08-2005 23:20 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
de 160gb versie presteert die ook goed?
want de 200gb schijnt weer wat minder te presteren. hoe it het met de 160gb versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:21

Exirion

Gadgetfetisjist

Spacejam schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 21:19:
de 160gb versie presteert die ook goed?
want de 200gb schijnt weer wat minder te presteren. hoe it het met de 160gb versie?
Geen benchmarks gedaan en ik was ook niet zo geinteresseerd in snelheid. Voor MythTV (Linux) en Windows MCE draait het in ieder geval top.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
ik bedoel eigenlijk de nieuwe versie van de 160gb. aangezien jij nog de 5400rpm schijf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Spacejam schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 21:53:
ik bedoel eigenlijk de nieuwe versie van de 160gb. aangezien jij nog de 5400rpm schijf hebt.
Review van de Samsung HD160JJ:
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2454
Sommige punten verassend slecht, andere punten weer opmerkelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-12-2024
Misschien nog leuk, ik had straks nog een benchmark gehouden met mn samsung 250gb schijf...
zie hier de goede resultaten!!
(was verrast)

owja, de raptor is niet van mij, maar uit het bestand van het proggie

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/samsung.jpg

de cpu staat op 12% maar dat komt door C&Q, mn 3500+ is teruggeclockt naar 1000mhz..

/edit

Hier nog een bench
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/hdtune.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door ixl85 op 20-08-2005 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144893

ik heb de 200 gb versie en ben er wel tevreden over, ik ga nu de 2 x 250 versie aanschaffen. Die maxtor 300 gb voor 130 euro was wel aanlonkelijk maar nooit meer maxtor voor mij, gare ratelende herriemakers.

Ben benieuwd of die 250 versie zo anders is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 22:16

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik heb in m'n desktop 2 Seagate 7200.7 schijven van 200GB zitten, welke ook stil zijn maar toch duidelijker hoorbaar.
Ik moet zeggen dat ik zelden zo teleurgesteld ben in een Harde Schijf als met de Seagate 7200.7.
Ik ervaar het als een luidruchtige Harde schijf (Seek) en ook nog langzaam.
o.k nou had ik die niet voor de snelheid gekocht, maar om de reputatie van stille schijven.
Ik irriteer mij mateloos aan het harde seek geluid.
Voor de rest heb ik 3 Samsung harde schijven draaien, 2 x SP1213C (120GB) en een SP2004C .
Fijne stille schijven en tot nu toe geen uitvallers gehad.
Prestatie is voor mij van minder belang dan het geluid. Voor mij voorlopig niks meer anders dan Samsung, en het zal ook wel niet lang duren tot het moment daar is gekomen dat die Seagate schijf wordt vervangen door een Samsung.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Pagina: 1 2 3 Laatste