Samsung SpinPoint P120 series: SP2004C

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.827 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-02 19:30
SpinPoint P Series
SP2004C
Next Generation of Interface Afbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/SpinPointPSeries/images/P80SATA_m.jpg

The parallel interface, Ultra ATA, in most of today's desktop storage systems is now facing its limit. The Parallel ATA interface has been in use as the standard legacy storage device for individual users for over 17 years. Samsung has adopted the new interface, Serial ATA, and will continue to launch products with SATA interface for years to come.

Feature:

- 125GB Formatted Capacity Per Disk
- Serial ATA-II 3.0Gbps Interface Support
- SATA Native Command Queuing Feature set
- Device Initiated SATA Power Management
- Staggerd Spin-up Support
- High Speed Dual Digital Signal Processor (DSP) Based Architecture
- ATA S.M.A.R.T. Compliant
- ATA Automatic Acoustic Management Feature Set
- ATA 48-bit Address Feature Set
- ATA Streaming Feature Set
- ATA Device Configuration Overlay Feature Set
- NoiseGuard™
- SilentSeek™

Nu is mijn vraag:

Zijn er al ervaringen met deze schijf?

Ik ben namelijk wel erg geintresseerd. Samsung heeft de afgelopen tijd een beetje de positie van Seagate ingenomen als fabrikant van de stilste hardschijven, en bovendien zijn spinpoints ook nog vrij betrouwbaar volgens mij.
Ik heb al naar reviews gezocht, maar tot nog toe nog zonder succes. Waarschijnlijk omdat de schijf pas net in de winkel ligt. Maar 4Launch kan de schijf iig al wel leveren

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-02 23:46
Ik heb de SP1604C en die werken like hell! Uitstekend! In een raid0 configuratie dan wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

Kingskawn schreef op woensdag 20 april 2005 @ 16:57:
Ik heb de SP1604C en die werken like hell! Uitstekend! In een raid0 configuratie dan wel :)
Kun je ook zeggen dat ze echt duidelijk merkbaar stiller zijn in vergelijk tot andere harddisks of is dat 'marketing' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb ook de 160GB S-ATA van Samsung. Ook in RAID 0! Als ik de vergelijking maak met mijn 74 GB raptor, dan kan ik zeggen:

Raptor maakt het bekende ratelende geluid, samsungs zijn volledig onhoorbaar. (in mijn pc met louter 2 fans) :)

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-04 21:03

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik kan bevestigen dat ze veeeeeel stiller zijn.
Ik had hiervoor een maxtor, en mijn andere pc zit een WD in, beide van dezelfde generatie en prijsklasse.
Maken het bekende ratelen en fluittoon geluid, maar die samsung hoor je pas als je je oor er naast legt.

Ook hier raid 0 trouwens.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Ik heb nu 2 sp1614n schijven en die zijn veeeeeel stiller als maxtor, normaal gesproken hoor je ze nooit, alleen als je echt grote of veel bestanden kopieert hoor je ze wat. Ik heb ze nu ong. een jaar en ook geen fluittoon of wat dan ook aanwezig. ik kwam een tijd geleden bij mn buurman in de kamer met een comp met een aantal maxtors en ik schrok me dood ;) .

Ik ben wel benieuwd of deze ook zo stil zijn als de sp16... schijven, en hoe ze presteren ten opzichte van de nieuwste maxtor serie. deze hebben wel nieuwe platters met grotere inhoud dan eerst dus misschien kan dat wel verschil opleveren.
Hbit heeft ze ook al te koop, en daar hebben ze 2 verschillende... een samsung sp2504C waar niks bijstaat qua sata, en een samsung sp2504C sata I ! alleen ik heb op de samsung site of uberhaupt ergens anders het bestaan van deze schijf niet kunnen bevestigen. iemand anders die dit wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112308

blacknoise schreef op woensdag 20 april 2005 @ 18:22:
Hbit heeft ze ook al te koop, en daar hebben ze 2 verschillende... een samsung sp2504C waar niks bijstaat qua sata, en een samsung sp2504C sata I ! alleen ik heb op de samsung site of uberhaupt ergens anders het bestaan van deze schijf niet kunnen bevestigen. iemand anders die dit wel kan?
Ik zie de typnr's niet bij hbit staan of ik kijk niet goed, samsung heeft ze iig wel op de website vermeld: http://www.samsung.com/Pr...nPointPSeries_SP2504C.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 14:48

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ook ik kan bevestigen dat Samsung hardeschijven stil en koel zijn.

Ik heb 2x SATA 160GB 7200tpm 8mb en nog een ATA 60GB 5400tpm 2mb draaien in mn werk pc, 1x ATA 160GB 7200tpm 8mb in mn HTPC in de woonkamer.

Alle schijven hoor je niet tenzij je er met je oor tegen aan gaat zitten, daarnaast kun je ze altijd met je vlakke hand aanraken zelfs onder "full load".
:*)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Dank voor alle reacties, het klinkt allemaal erg goed :)

Zijn er mensen die ook wat snelheids dingetjes gemeten hebben?
En is mensen die ook ervaring hebben met andere schijven, liefst incl type (bv. Dmax10)?
Ook is het voor de hvh. geluid interessant om te weten wat er aan coolers in je PC zit.
Dat je hdd niet boven al je Delta fans uit te horen is zegt niet dat je hdd stil is ;)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Kijk bij de ondertitels, bij de meeste staan er links naar de sys.specs.
Daar staat meestal de cooling ook wel bij.

Edit: ik zal je helpen, ik heb alleen maar papst fans.
Ook in mijn voeding heb ik papst gestopt, alle fans op 'slechts' 5v.
Verder een zalman cnps7700-alcu.
Ofwel mijn systeem hoor je gewoon niet. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Mud.Starrr op 20-04-2005 19:50 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 14:48

Gutteguttegut

CEO of TFD

ernst schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:20:
Dank voor alle reacties, het klinkt allemaal erg goed :)

Zijn er mensen die ook wat snelheids dingetjes gemeten hebben?
En is mensen die ook ervaring hebben met andere schijven, liefst incl type (bv. Dmax10)?
Ook is het voor de hvh. geluid interessant om te weten wat er aan coolers in je PC zit.
Dat je hdd niet boven al je Delta fans uit te horen is zegt niet dat je hdd stil is ;)
Ik heb in mn pc in de woonkamer een P4 2,4GHz op 400MHz bus draaien met 1 Samsung en een Zalman koper koeler (6000Cu) en in mn 400 watt Huntkey voeding een 12cm fan das alles, de 92mm fan boven mn zalman staat onder "bewaking" van Speedfan en mag van mij max. op 5% draaien.
Dit houd mn systeem muisstil en koel genoeg.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blacknoise
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10-2024
Anoniem: 112308 schreef op woensdag 20 april 2005 @ 18:31:
[...]

Ik zie de typnr's niet bij hbit staan of ik kijk niet goed, samsung heeft ze iig wel op de website vermeld: http://www.samsung.com/Pr...nPointPSeries_SP2504C.htm
Nee type nrs. staan er nie bij maar samsung250gb dat moet wel de SP2504C zijn, alleen staat er bij hbit sata 1 achter en op de samsung site sata 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 10:08
zien er idd zeer intressante schijfjes uit

maar ik zou graag ergens een vergelijking vinden tussen deze schijven en de diamondmax 10 series en de nieuwste generatie hitatchi en seagate voor ik helemaal overtuigd ben...

ik wou ze ook in raid 0 draaien trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
In dit topic wordt de nieuwe Samsung serie ook besproken:
[rml][ Ervaringen] post hier je stille harddisks[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb de SP2004 200GB in bestelling staan, en laat binnenkort weten wat m'n ervaringen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
The parallel interface, Ultra ATA, in most of today's desktop storage systems is now facing its limit.
Ik vraag me af wanneer SATA schijven goedkoper worden dan de PATA versies.

[ Voor 82% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-04-2005 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-04 22:36
Ik was eigenlijk van plan een 300GB schijf van Maxtor te kopen ondanks dat ik wist dat de samsung veel stiller is (heb er al 1) maar kan dus geen Samsung vinden van 300GB s-ata. Wel vind ik een 250GB s-ata 2, iemand enig idee of er een 300GB versie uitkomt? (in s-ata)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
harry64 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 22:06:
Ik was eigenlijk van plan een 300GB schijf van Maxtor te kopen ondanks dat ik wist dat de samsung veel stiller is (heb er al 1) maar kan dus geen Samsung vinden van 300GB s-ata. Wel vind ik een 250GB s-ata 2, iemand enig idee of er een 300GB versie uitkomt? (in s-ata)
Samsung produceert alleen twee platter versies en met 125 gb/platter kom je dus niet verder dan 250 gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
OlafvdSpek schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 22:10:
[...]

Samsung produceert alleen twee platter versies en met 125 gb/platter kom je dus niet verder dan 250 gb.
Het voordeel van die Maxtor is dus 50Gb en de 16MB buffer, ik weet niet of dit heel erg merkbaar zal zijn ? ze kosten natuurlijk ook even meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
harry64 schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 22:13:
Het voordeel van die Maxtor is dus 50Gb en de 16MB buffer, ik weet niet of dit heel erg merkbaar zal zijn ? ze kosten natuurlijk ook even meer :)
Het nadeel is meer geluid.
Als je echt capaciteit wil is 2x Maxtor 200 gb ook nog een optie. De Samsungs en de Maxtors >= 250 kosten allemaal rond de 0,52 euro/gb. Die Maxtor 200 gb kost 0,45.

Dat is trouwens redelijk uniek, meestal kosten de 'grootste' versies absoluut en relatief veel meer.

[ Voor 37% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-04-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
OlafvdSpek schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 22:48:
[...]

Het nadeel is meer geluid.
Als je echt capaciteit wil is 2x Maxtor 200 gb ook nog een optie. De Samsungs en de Maxtors >= 250 kosten allemaal rond de 0,52 euro/gb. Die Maxtor 200 gb kost 0,45.

Dat is trouwens redelijk uniek, meestal kosten de 'grootste' versies absoluut en relatief veel meer.
Mijn plan was een raid controller erin en dan 2 x 300Gb (of iets in die buurt), ik ben iemand die liever iets meer betaald voor wat goeds dan dat ik met problemen blijf zitten. En als ik het goed heb geeft Maxtor 5 jaar garantie op hun harde schijven en kan ik er voorlopig een hele tijd mee vooruit.

Ik heb nu 120 + 160 + 80 en wil het eigenlijk simpeler en sneller. Dus een als bootschijf en die 2 x 300 als opslag enz.

[ Voor 10% gewijzigd door harry64 op 23-04-2005 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75116

Ik heb twee Samsung SP2014c harde schijven in Raid staan (Intel matrix raid). Totaal geen problemen. Geen geluid, geen warmte ... perfecte keus! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-12-2024
mhh ik hoorde ergens dat deze schijf stiller meot zijn dan de seagate 7200.7.....
Ik ben toch wel heel benieuwd naar reacties van mensen die zelf seagate hebben of gehad hebben en nu een samsung hebben...
Als ie echt zo stil is, dan weet ik welke schijf ik ga kopen... (en waar in het lijstje staat ie ergens qua snelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 07:26

Smarron

The bend

Ik zit er ook aan te denken om over te stappen op Samsung. Een collega heeft er een schijf van 160gb van en is zelf uiterst positief te spreken over het geluid. Hij heeft Maxtor en WD gehad. Over snelheid kon hij weinig zeggen (maar hij gebruikt z'n PC op die manier ook niet echt).

Ik heb van de week een WD die kapot aan het gaan is. Nu zat ik een review te lezen over de nieuwe serie van Seagate 7200.8 en de Maxtor 10-serie. Die maakten nogal wat geluid en de Seagate stond altijd bekend om de lage geluidsproductie. Geen WD voorlopig, aangezien de nieuwe serie er nog niet is. Dan zou een Samsung prima zijn voorlopig. Meer dan 200gb (Samsung SP2014N) heb ik niet nodig.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:05

Shuriken

Life is all about priorities

De 7200.7 serie is helemaal niet zo stil. Zijn voorganger word als een stuk stiller beschouwd. De nieuwe 7200.8 schijnt weer een stapje naar beneden te zijn qua stilte.

Ik heb zelf 2 x 80GB Samsungs. Deze zijn met Nidec motor zeer stil. Helaas is er laatst eentje overleden. Nu heb ik er een terug met een JVC motor. Die maakt iets meer geluid.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

ixl85 schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:05:
mhh ik hoorde ergens dat deze schijf stiller meot zijn dan de seagate 7200.7.....
Ik ben toch wel heel benieuwd naar reacties van mensen die zelf seagate hebben of gehad hebben en nu een samsung hebben...
Als ie echt zo stil is, dan weet ik welke schijf ik ga kopen... (en waar in het lijstje staat ie ergens qua snelheid)
Mijn vader heeft een seagate seagate 7200.7 80gig.
Die maakt duidelijk meer geluid dan mijn samsung raid setje.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Shuriken schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:25:
De 7200.7 serie is helemaal niet zo stil. Zijn voorganger word als een stuk stiller beschouwd. De nieuwe 7200.8 schijnt weer een stapje naar beneden te zijn qua stilte.
Geluidsproductie Samsung 7200.7 vs. 7200.8

Lees, vergelijk en huiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
mhh als de samsung dan zo lekker stil is, hoe is de snelheid van deze disk dan?
Want ik wil echt niet onder het nivea van seagate gaan...
Seagate is over het algemeen een normale tot langzame schijf (no flame, ik heb ze zelf ook)
maar omdat hardeschijven toch al de bottleneck van je pc zijn wil ik er niet NOG verder op achteruit gaan... Anderd word het gewoon weer seagate.
(en garantie van 3jaar bij samsung?
heeft iemand hier ervari8ng mee? je krijgt hopelijk toch geen refurbished (oid) schijven terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Je bedoelt Seagate i.p.v. Samsung
ixl85 schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:16:
Seagate is over het algemeen een normale tot langzame schijf (no flame, ik heb ze zelf ook)
maar omdat hardeschijven toch al de bottleneck van je pc zijn wil ik er niet NOG verder op achteruit gaan... Anderd word het gewoon weer seagate.
heeft iemand hier ervari8ng mee? je krijgt hopelijk toch geen refurbished (oid) schijven terug)
Ik heb laatst een 8 maanden oude schijf terug gestuurd. Samsung i.t.t. Maxtor, WD e.d. handelt het niet zelf af. Dus je moet de boel gewoon terugsturen naar de winkel. Ik kreeg gewoon een nieuwe schijf terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Shuriken schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:25:
Je bedoelt Seagate i.p.v. Samsung
Klein foutje, sorry.

Maar de Seagate 7 was dus duidelijk stiller dan de nieuwe 8.

* Smarron heeft bewust voor een Seagate 7200.7 gekozen voor in z'n Xbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

ixl85 schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:16:
Hangt een beetje van het type af.
Lees eens wat reviews, zoals in onderstaande review waarin de samsung in de meeste tests beter is dan de seagate.
http://www.storagereview....01/20040112SP1614N_1.html

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80344

De spinpoint SP2004C vanmorgen in m'n systeem gezet, windows geinstalleeerd, en de laatste
nForce Standalone 6.53 -driver.
Mijn systeem bestaat o.a. uit K8N Sli Platinum mainbord, AMD64 3500 (winchester) Cpu en als videokaart de radeon X800XL.

De K8N ondersteunt dus Sata II.
Echter de disk-read-benchmark (Aida) geeft een een snelheid aan van zo'n 54 Mb/sec.
Dit is langzamer dan m'n Sata I Hitachi.

Ik aan het zoeken of ik iets moest instellen in het Bios; kan het niet vinden.
Verschillende instellingen geprobeerd in apparaatbeheer / nVidia nForce4 AdmaController / eigenschappen. Geen succes.

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Geen idee, maar als ik hier op Tomshardware kijk, dan is de gemiddelde read transfer snelheid van de schijf zo'n 57,1MB/s. Dat lijkt redelijk te kloppen. Burst is overigens een ander verhaal, maar ik weet er ook niet zoveel vanaf.

Omdat ik binnenkort ws. wel eenzelfde schijf wil kopen heb ik wel een vraag: hoe stil vind je de schijf? Zowel idle als tijdens seeks. Kun je hem vergelijken met andere schijven? Vanaf hoe dichtbij kun je hem duidelijk horen? Is de rest van je PC vrij stil te noemen?

Met een antwoord op deze vragen zou ik erg geholpen zijn, ook met antwoorden van andere bezitters van deze schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Anoniem: 80344 schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:54:
De spinpoint SP2004C vanmorgen in m'n systeem gezet, windows geinstalleeerd, en de laatste
nForce Standalone 6.53 -driver.
Mijn systeem bestaat o.a. uit K8N Sli Platinum mainbord, AMD64 3500 (winchester) Cpu en als videokaart de radeon X800XL.

De K8N ondersteunt dus Sata II.
Echter de disk-read-benchmark (Aida) geeft een een snelheid aan van zo'n 54 Mb/sec.
Dit is langzamer dan m'n Sata I Hitachi.

Ik aan het zoeken of ik iets moest instellen in het Bios; kan het niet vinden.
Verschillende instellingen geprobeerd in apparaatbeheer / nVidia nForce4 AdmaController / eigenschappen. Geen succes.

Zie ik iets over het hoofd?
Ik denk niet dat je iets hoeft in te stellen. De controller zoekt zelf uit welke snelheid ie gaat doen. Je kan in Device Manager bij de properties van de controller zien welke snelheid ie doet. Dat heeft Nvidia heel mooi gedaan.

Wat betreft je benchmark zou ik het eens met een iets betere tool proberen als Aida. Een simpel tooltje als ATTO is al iets beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Shuriken op 28-04-2005 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

beesting schreef op donderdag 28 april 2005 @ 10:45:
Geen idee, maar als ik hier op Tomshardware kijk, dan is de gemiddelde read transfer snelheid van de schijf zo'n 57,1MB/s. Dat lijkt redelijk te kloppen. Burst is overigens een ander verhaal, maar ik weet er ook niet zoveel vanaf.

Omdat ik binnenkort ws. wel eenzelfde schijf wil kopen heb ik wel een vraag: hoe stil vind je de schijf? Zowel idle als tijdens seeks. Kun je hem vergelijken met andere schijven? Vanaf hoe dichtbij kun je hem duidelijk horen? Is de rest van je PC vrij stil te noemen?

Met een antwoord op deze vragen zou ik erg geholpen zijn, ook met antwoorden van andere bezitters van deze schijf.
Damn, review van gisteren! Nu kunnen we een goed oordeel geven over hoe de schijf presteert.

De SP2504C is toch wel erg interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
[...]

Top!
Je hebt een review gevonden, ga snel lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik wil die nieuwe Samsung overigens ook wel gaan testen, maar ik zit nu net in een upgrade van m'n testsysteem en wil eerst nog de benchmarks updaten met traces van de nieuwste applicaties en games, en o.a. betere traces van video-editing en audio-editing scenario's. Ik heb het nieuwe testsysteem (gebaseerd op de nForce Pro 2200-chipset) sinds dit weekend draaien en tot nu toe werkt ie voorbeeldig. Met de 2004 benchmarksuite levert de nVidia SATA-controller met een Raptor WD740GD bijna 5 procent betere prestaties in de desktop en gaming index en maar liefst 16 procent betere prestaties in de workstationindex dan de Promise FastTrak S150 TX2plus. Het ziet er dus naar uit dat de prestaties van de nVidia-controller uitstekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Femme schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:22:
Ik wil die nieuwe Samsung overigens ook wel gaan testen, [...]
_/-\o_

Dan wacht ik daar nog even op, want ik overweeg deze schijven in te zetten op mijn RAID-setup .plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 12:30
als ik dit zo lees is het een top schijf. Aleen de Raptor scoort beter door zijn 10k rpm.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80344

[...]

Ongelofelijk stil is deze HD; je moet er in kruipen om 'm te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://img209.echo.cx/img209/6711/samsungsp2004c4ui.png

Ik ben ondertussen ook in het bezit van de Samsung SP2004C, aangesloten op een asus a8n-e met nforce4 ultra chipset. De schijf is inderdaad zeer stil, maar trilt net zoals elke andere 7200tpm schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tele schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:44:
[afbeelding]

Ik ben ondertussen ook in het bezit van de Samsung SP2004C, aangesloten op een asus a8n-e met nforce4 ultra chipset. De schijf is inderdaad zeer stil, maar trilt net zoals elke andere 7200tpm schijf.
Je kan eventjes kijken met een tooltje (bv. Hitachi HD-fitness) om accoustic management aan te passen. Ik heb gelezen dat Samsung dit goed implementeert, en bij de voorlopers van deze schijven stond het steeds 50/50 insteld (prestaties / geluidproductie).

Als de schijf uit zichzelf zo stil is, dan kan je mss accoustic management helemaal uitzetten en daarmee je prestaties nog verder verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:56:
[...]Als de schijf uit zichzelf zo stil is, dan kan je mss accoustic management helemaal uitzetten en daarmee je prestaties nog verder verbeteren.
Ik heb gelijk even met dat hitachi tooltje gekeken, maar deze weet te melden dat acoustic management op disabled staat :D Ach, ik ben tevreden met de prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
hoeveel jaar garantie geeft samsung eigelijk?

toch ook al 5 jaar hoop ik intussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Femme schreef op donderdag 28 april 2005 @ 13:22:
Ik wil die nieuwe Samsung overigens ook wel gaan testen, maar ik zit nu net in een upgrade van m'n testsysteem en wil eerst nog de benchmarks updaten met traces van de nieuwste applicaties en games, en o.a. betere traces van video-editing en audio-editing scenario's. Ik heb het nieuwe testsysteem (gebaseerd op de nForce Pro 2200-chipset) sinds dit weekend draaien en tot nu toe werkt ie voorbeeldig. Met de 2004 benchmarksuite levert de nVidia SATA-controller met een Raptor WD740GD bijna 5 procent betere prestaties in de desktop en gaming index en maar liefst 16 procent betere prestaties in de workstationindex dan de Promise FastTrak S150 TX2plus. Het ziet er dus naar uit dat de prestaties van de nVidia-controller uitstekend zijn.
is die sata controller een losse Nvidia - non - raid controller, of gewoon exact dezelfde (sata II) raid controller zoals ook op de Nforce4 bordjes zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Hmm .. Misschien ga ik ook maar 2 van deze 200 GB versies kopen. Helaas zijn ze niet in kleiner formaat te krijgen (ik gebruik nou eenmaal nooit meer dan 40 gb ofzo :P). Het gaat me dan ook niet om de grootte, maar om de snelheid (raid0) en stilte :).

Hmm , er bestaat dus ook 160 GB SATA2 schijf :)

http://www.funcomputer.de...duktdetails&do=17&go=3485

Of is deze 160 GB nou een heel andere serie ? En wat is dan exact het verschil naast de grootte:

Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ)
Samsung SpinPoint P80SD 160GB SATA II 8MB 7200RPM NCQ

Na zelf even gezocht te hebben kom ik uit op de polski samsung site.

Het lijkt erop dat de P120 serie stiller en sneller is (cache snelheid).

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-tuning.nl/images/specs2.PNG

[ Voor 69% gewijzigd door Tutti-frutti op 05-05-2005 13:10 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Tutti-frutti schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 12:28:
Het lijkt erop dat de P120 serie stiller en sneller is (cache snelheid).
Het grootste verschil is dat de 160gb 80GB platters gebruikt waarbij vanaf de 200GB schijven 125GB platters worden gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Tele schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:34:
[...]
Het grootste verschil is dat de 160gb 80GB platters gebruikt waarbij vanaf de 200GB schijven 125GB platters worden gebruikt :)
Maar wat merk je daar dan van ? Wordt de hdd daardoor sneller ?

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tele schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:34:
[...]
Volgens mij heeft de 200 gb versie 100 gb platters. En ja, dat heeft een positief effect op de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:56:
[...]

Je kan eventjes kijken met een tooltje (bv. Hitachi HD-fitness) om accoustic management aan te passen. Ik heb gelezen dat Samsung dit goed implementeert, en bij de voorlopers van deze schijven stond het steeds 50/50 insteld (prestaties / geluidproductie).

Als de schijf uit zichzelf zo stil is, dan kan je mss accoustic management helemaal uitzetten en daarmee je prestaties nog verder verbeteren.
Dit tooltje ?

http://www.samsung.com/Pr...Drive/utilities/hutil.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 15:32:Volgens mij heeft de 200 gb versie 100 gb platters. En ja, dat heeft een positief effect op de snelheid.
Nou, dat denk ik niet ;) Het staat in die afbeelding die hiervoor voorbij kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Hoe wil je dat dan voor elkaar krijgen. Ik denk eerder dat dit eeen foutje op de samsung site is.

Of de hdd moet te flashen zijn naar 250 GB :P

[ Voor 7% gewijzigd door Tutti-frutti op 08-05-2005 12:16 ]

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Effectief zijn het zeker 100 gb platters, anders had je namelijk een 250 gb drive. Of het short-stroked 125 gb platters zijn of normale 100 gb platters weet ik niet, maar het laatste lijkt me eenvoudiger voor Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Ben er vrij zeker van dat het 125 gig platters zijn, tenzij Samsung speciaal voor de 200gig versie 100gig platters heeft ontwikkeld en geproduceerd, en dat lijkt me niet waarschijnlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Mhh jullie hebben me overgehaald om voor mn toekomstige koop samsung aan te schaffen :)
maar dat duurt wel nog even... (maandje of 2)
maar ik ben wle zeer benieuwd naar de stilte!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Laatst online: 14:41
Heb ook een 200gb schijftje besteld bij komplett (IDE variant).
Inderdaad een snel schijfje, mijn oude Maxtor 9 series delft duidelijk het onderspit. Toch valt de geluidsproductie mij nog tegen, terwijl ik em daar juist voor had gekocht. Vooralf bij druk zoeken is mijn Seagate 7200.7 naar mijn mening echt stiller. Een goede oplossing daarvoor is natuurlijk ophangen aan elastieken; binnenkort maar eens doen. B)

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

dirkdirk schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:03:
Heb ook een 200gb schijftje besteld bij komplett (IDE variant).
Inderdaad een snel schijfje, mijn oude Maxtor 9 series delft duidelijk het onderspit. Toch valt de geluidsproductie mij nog tegen, terwijl ik em daar juist voor had gekocht. Vooralf bij druk zoeken is mijn Seagate 7200.7 naar mijn mening echt stiller. Een goede oplossing daarvoor is natuurlijk ophangen aan elastieken; binnenkort maar eens doen. B)
De 7200.7 is ook stiller, zie de link van de test op de vorige pagina. De Samsung is echter wel sneller met alles. Van de nieuwe generatie HD's is de Samsung wel het stilst. De nieuwe 7200.8 schijnt minder stil te zijn en tevens 'relatief langzaam'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
weet niemand of deze ook 5 jaar garantie hebben? (weet iemand misschien welke fabrikanten wel?)

en waar blijven de rest met hun sata2 schijven? (maxtor, wd, etc)
vind het maar lang duren eigelijk...

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-283-1.htm
en ik had net ook hier gelezen dat de controller op de nforce chipset geen volledige SATA2 controller is?
Myth #2: SATA-II = 3 Gb/s or SATA 300

Fact: Again, 3 Gb/s transfer rate is a capability of SATA-II, but it NOT the only one. As mentioned on this FAQ from SATA-IO (the new name for the SATA committee), there are several capabilities defined by the SATA-II specification. This includes both NCQ and 3 Gb/s, in addition to features like staggered spinup and hot plug support.

The hard drive drive controller must support all these features to be able to call itself SATA-II. You'll notice that NVIDIA does not mention SATA-II at all in their tech specs for the NF4 Ultra chipset; only 3 GB/s support. Intel does the same for their 955X chipset.
welk van de SATA2 specificaties ondersteund deze dan niet? (staggered spinup of hot plug?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mastakilla schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 11:39:
weet niemand of deze ook 5 jaar garantie hebben? (weet iemand misschien welke fabrikanten wel?)

en waar blijven de rest met hun sata2 schijven? (maxtor, wd, etc)
vind het maar lang duren eigelijk...
Alleen Seagate heeft vijf jaar garantie.
En Hitachi heeft ook al SATA2.
Ik denk dat de nF4 geen port multipliers ondersteunt.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 11-05-2005 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Vandaag toch maar een WD 320gb gehaald. Mijn kapotte WD had nog garantie en met € 100,- bijbetaling heb ik volgens mij toch een koopje in huis gehaald. Uitstekende performance en stiller dan mijn 'oude' WD's.

Voorlopig dus geen Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
OlafvdSpek schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 20:55:
[...]

Alleen Seagate heeft vijf jaar garantie.
En Hitachi heeft ook al SATA2.
Ik denk dat de nF4 geen port multipliers ondersteunt.
Bij de webshop van Azerty staat duidelijk 60 maanden garantie vermeld. Tenzij ze een foutje hebben gemaakt, lijkt me dus dat er ook op Samsungs 5 jaar garantie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik wil deze week nieuwe computer bestellen (nouja, dinsdag :P) maar ik zit erg te twijfelen weer na het lezen van een review van Tom's Hardware. Het ziet er naar uit dat de Spinpoint de Maxtor DiamondMax 10 goed kan bijhouden en mijn volgende pc zal behoorlijk stil moeten worden. Ik bestel er nog een HD-Silencer bij maar de meningen zijn behoorlijk verschillend over de Maxtor. Sommige zeggen dat je geen piep/bromtoon hoort en anderen zeggen dat het wel veel lawaai maakt. Kan iemand adviseren welke ik zou moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als je twijfelt over de Maxtor en zeker bent over de Samsung, wat is dan het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
maxtor is een beetje grijs gebied voor mij

Heb zelf een D740X gehad, dat is de HD die de meeste herrie _ooit_ maakt, dat is echt niet normaal.
toen ben ik seagates gaan kopen en een vriend van mij maxtors,
Hij had toen de daimondmax9 en die maakt een klote geluid hoor...
een andere vriend van mij heeft een daimondmax10 en die is er tevreden mee...
maar dat is ook geen tweaker (die van stilte houd) dus die is overal blij mee...

Ik zou voor samsung gaan, aangezien die paar mb/s toch geen drol uitmaken..
kan je meteen je ervaringen posten en je sociale daad voor deze week verrichten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
Dutchmega schreef op zondag 15 mei 2005 @ 21:04:
Ik wil deze week nieuwe computer bestellen (nouja, dinsdag :P) maar ik zit erg te twijfelen weer na het lezen van een review van Tom's Hardware. Het ziet er naar uit dat de Spinpoint de Maxtor DiamondMax 10 goed kan bijhouden en mijn volgende pc zal behoorlijk stil moeten worden. Ik bestel er nog een HD-Silencer bij maar de meningen zijn behoorlijk verschillend over de Maxtor. Sommige zeggen dat je geen piep/bromtoon hoort en anderen zeggen dat het wel veel lawaai maakt. Kan iemand adviseren welke ik zou moeten nemen?
ik zou zeker voor de Samsung gaan. Aangezien ze beide toch min of meer even snel zijn, kan je naar mijn idee beter de Samsung nemen. Die zijn sneller, en staan bekend als erg betrouwbaar.
De meningen over de Maxtor zijn inderdaad erg verschillend, maar ik zou risico niet te willen lopen dat ik een schijf kocht die herrie maakt, terwijl ik ook een minstens zo goede schijf had kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ernst schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 09:30:
[...]

is die sata controller een losse Nvidia - non - raid controller, of gewoon exact dezelfde (sata II) raid controller zoals ook op de Nforce4 bordjes zit?
Het zou dezelfde controller moeten zijn als in de nForce4 Ultra en NForce4 SLI chipsets.

Ik heb via Salland Automatisering o.a. een testexemplaar van de Hitachi Deskstar T7K250 250GB binnen gekregen (de SpinPoint P120-serie was niet per direct leverbaar). Ondanks het feit dat de controller SATA/300-snelheid zou moeten ondersteunen, wordt er SATA/150 aangegeven in de driverinstellingen (SATA/300 is ook niet instelbaar). Het gebruik van NCQ leverde problemen op met de nForce 6.53 drivers. Met nieuwere IDE drivers uit dit pakket voor de nForce4 SLI Intel Edition kan de Deskstar T7K250 wel de testrun voltooien met NCQ enabled, maar heb ik nog steeds problemen met een DiamondMax 10 300GB (1B70 firmware). Zonder NCQ geen problemen. De stabiliteit van de nVidia drivers heeft nog een goede indruk op mij achtergelaten.

Ik vraag me af of er meer mensen zijn met dergelijke problemen op nForce4 Ultra en SLI chipsets in combinatie met harde schijven die NCQ ondersteunen zoals ook de Samsung SpintPoint P120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Femme schreef op maandag 16 mei 2005 @ 20:39:
Ik vraag me af of er meer mensen zijn met dergelijke problemen op nForce4 Ultra en SLI chipsets in combinatie met harde schijven die NCQ ondersteunen zoals ook de Samsung SpintPoint P120.
Ik heb er in eerste instantie niet op gelet, maar het blijkt bij mij enabled te staan? (Nforce4 ultra, Samsung sp2004, driverversie 5.10.2600.518. Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeroenzz/pc/samsung-sata.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Jij haalt een hogere burst speed dan Tom !
Kan je nog enkele benchmarks geven ?
Misschien heeft Tom getest met een S-ATA 150 moederbord i.p.v. een II 300.

http://www.tomshardware.c...0050427/spinpoint-05.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126989

zojuist de SP2014N in m'n pc gezet, de D740 en een WD van 80gb overboord gegooid,
wat een stilte hier!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ook zonder de zalman koeler/noisereducer waar ie nu inzit hoor je hem nauwelijks, maar nu zelfs met defragmenteren zo goed als onhoorbaar.

pffff, dit had ik veel eerder moeten doen zeg!
grotere capaciteit, betere prestaties en doodstil in vergelijking met wat ik gewend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
abusimbal schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 08:04:
Jij haalt een hogere burst speed dan Tom !
Kan je nog enkele benchmarks geven ?
Laat maar horen welke benches je wilt zien. :) Dit is wel m'n hoofdschijf dus aub geen schrijftests :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Met de laatste nVidia drivers heb ik NCQ nu zelfs stabiel draaien op de DiamondMax 10 300GB met de gepatchde 1B70 firmware. Zodadelijk eens kijken of de Hitachi Deskstar T7K250 met deze drivers wel op de beloofde SATA/300-snelheid gaan draaien. De DMax 10 is vooralsnog wel iets sneller dan de T7K250.

Ik had bij Salland Automatisering om de 250GB versie van de SpinPoint P120 gevraagd maar die variant is blijkbaar nog moeilijk leverbaar. Ik ga even vragen of ze de 200GB versie wel kunnen leveren.

Als de SpinPoint 120 op vrijwel gelijk niveau presteert als de DiamondMax 10 en de T7K250 maar toch een stuk stiller is, dan zie ik 'm wel op de eerste plaats in mijn komende review eindigen. De prestatieverschillen tussen de diverse 7200rpm desktop drives zijn vaak niet erg groot dus dan tellen aanverwante zaken zoals geluidsproductie extra hard mee.

Ervaringen met de nieuwe drives zijn ook zeer welkom in de Productsurvey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

De 250 GB versies van de Spinpoints zijn momenteel inderdaad moeilijk leverbaar. Ik heb er ruim twee weken geleden vier van besteld bij Azerty. De schatting van de levertijd wordt helaas steeds langer. De prognose is nu volgende week, al kijk ik er niet van op als het nog later wordt. Jammer, want er ligt hier een Areca ARC-1110 naar ze te smachten!

Ik ben erg benieuwd of ze hun belofte van stilte en koelte waarmaken. De prestaties komen voor mij zelfs op een tweede plaats. Ik verwacht in combinatie met de Areca controller in RAID 5 toch wel voldoende snelheid te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alvv
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 17:44

alvv

ik heb de 200GB Sata2 versie van samsung.
Als ik deze schijf test met mijn A8v Deluze dan is de access time gem. 20ms en de gemiddelde lees snelheid is iets van 49MB. Maar die lage access time tijd kan toch niet?
Ik heb 4in1 drivers en dergelijke al allemaal geinstalleerd, maar het helpt niet.
de A8V ondersteunt geen Sata2, maar zo erg moet het toch niet zijn, voorral de access tijd
heeft iemand dit probleem ook of weet iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Laatst online: 21-04 21:57
Tele schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 15:54:
[...]

Laat maar horen welke benches je wilt zien. :) Dit is wel m'n hoofdschijf dus aub geen schrijftests :P
HD-tach?Alles behalve de schrijftest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Alstu, snelservice :P

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeroenzz/pc/samsung-hdtach1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Gaat bijna zo snel als mijn raid-0 setje.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir5alL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2024

Sir5alL

00wnz me...

een manual/installatie software online te vinden? .. Downloadcentre van samsung lijkt m'n sp2004c niet te kennen...

Specs: AMD64 3000+, Asus A8N-SLI deluxe, 1024 (2,5) Rambo, Barracuda V 120 Gb, 6600GT, Panasonic 16x dl, Leadtek Winfast TV XP, Win XP Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Sir5alL schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 16:10:
een manual/installatie software online te vinden? .. Downloadcentre van samsung lijkt m'n sp2004c niet te kennen...
Wat valt er dan te handleiden cq. te softwaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144893

Ik ben ook de blije bezitter van deze samsung, relatief stil en retesnel.Misschien schaf ik binnenkort wel een tweede aan, lekker in raid draaien oid :)

Ik snap ook niet dat die Maxtors zo geprezen worden in de bestbuy guides. Ik heb toch redelijk vaak slechte ervaringen gehad met die dingen. Iig geen Maxtor meer voor mij.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 144893 op 22-05-2005 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb vandaag de Samsung SpinPoint P120 200GB (SP2004C) van Salland Automatisering binnen gekregen en ben meteen aan het testen gegaan. In tegenstelling tot de Hitachi Deskstar T7K250 wordt deze schijf wel door de nForce Pro op 300MB/s poortsnelheid gezet. Veel maakt het niet uit voor de performance, want helaas presteert de SpinPoint P120 nogal matig. De prestaties zijn vergelijkbaar met de vorige generatie harde schijven van de andere fabrikanten, zoals de Hitachi Deskstar 7K250 en de Maxtor DiamondMax 9 Plus. De idle geluidsproductie is goed maar niet extreem laag. De seek geluidsproductie is wel netjes, vooral bij de meting met de schijf in het chassis.

Hier zijn de voorlopige resultaten:

[ Voor 100% gewijzigd door Femme op 24-05-2005 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Die geluidsdrukmeting is op 1cm van de drive ofzo? want 50 tot 60 dB(A) is wel erg veel.

[ Voor 28% gewijzigd door Shuriken op 24-05-2005 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De geluidsdruk wordt inderdaad gemeten op enkele centimeters afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Femme schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 18:46:
De geluidsdruk wordt inderdaad gemeten op enkele centimeters afstand.
thx voor de benchmarks femme :) Had wel wat meer van de samsung verwacht eigenlijk..

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Dat is nogal een verschil met de benchmarks die op THG zijn geplaatst (welke zijn gedaan met een SP2504C), heb je daar een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81352

Zitten er generatie verschillen tussen twee hitachi schijven? (de resultaten lijken me een beetje vreemd) Waarom meet je geluidsniveau niet op een "normale" afstand?

Heb je naar de AAM instelling van de samsung gekeken, kan zijn dat die niet op maximale performance staat? (ik weet niet van welke instelling er bij tweakers.net reviews gebruik gemaakt wordt)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 81352 op 24-05-2005 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Roeltjuh schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:34:
Dat is nogal een verschil met de benchmarks die op THG zijn geplaatst (welke zijn gedaan met een SP2504C), heb je daar een verklaring voor?
Komt misschien omdat de SP2504C grotere platters gebruikt, de 200GB is bij testen die ik al gevonden heb een heel stukje langzamer dan zijn broertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat zou inderdaad een verklaring kunnen zijn.
Als ik me niet vergis gebruiken de meeste Samsung schijven 2 platters, zo ook deze. Zou dit betekenen dat de 160GB versie nog langzamer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Anoniem: 81352 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:39:
Zitten er generatie verschillen tussen twee hitachi schijven? (de resultaten lijken me een beetje vreemd) Waarom meet je geluidsniveau niet op een "normale" afstand?

Heb je naar de AAM instelling van de samsung gekeken, kan zijn dat die niet op maximale performance staat? (ik weet niet van welke instelling er bij tweakers.net reviews gebruik gemaakt wordt)
Ja 7K250 is eerste generatie SATA. de T7K250 is de nieuwste generatie die SATA300 ondersteund.

En het lijkt me logisch dat er getest word met de fabrieks instellingen omdat de meeste mensen em daarop zullen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Shuriken op 24-05-2005 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Laatst online: 22:35

epo

Femme schreef op maandag 16 mei 2005 @ 20:39:
[...]

Het zou dezelfde controller moeten zijn als in de nForce4 Ultra en NForce4 SLI chipsets.

Ik heb via Salland Automatisering o.a. een testexemplaar van de Hitachi Deskstar T7K250 250GB binnen gekregen (de SpinPoint P120-serie was niet per direct leverbaar). Ondanks het feit dat de controller SATA/300-snelheid zou moeten ondersteunen, wordt er SATA/150 aangegeven in de driverinstellingen (SATA/300 is ook niet instelbaar). Het gebruik van NCQ leverde problemen op met de nForce 6.53 drivers. Met nieuwere IDE drivers uit dit pakket voor de nForce4 SLI Intel Edition kan de Deskstar T7K250 wel de testrun voltooien met NCQ enabled, maar heb ik nog steeds problemen met een DiamondMax 10 300GB (1B70 firmware). Zonder NCQ geen problemen. De stabiliteit van de nVidia drivers heeft nog een goede indruk op mij achtergelaten.

Het is misschien een beetje offtopic, maar ik heb die 7kt250 ook, en krijg hem niet in SATA2 modus, iemand een idee hoe wel? Ik krijg overigens overmorgen ook zon spinpoint binnen (200gb) zal hem eens vergelijken met de hitachi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Femme schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:30:
Ik heb vandaag de Samsung SpinPoint P120 200GB (SP2004C) van Salland Automatisering binnen gekregen en ben meteen aan het testen gegaan.
Zeeeer interessant. Maar de 250GB schijnt volgens diverse tests sneller te zijn dan de 200GB versie. Is er kans dat je ook nog een 250GB versie op korte termijn kan/gaat testen? (dan wacht ik nog even met kopen ;) )

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Roeltjuh schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:34:
In de review van THG vind ik weinig zinnige benchmarks. De sequentiële transfer rates, de interface transfer rates, de gemiddelde toegangstijden en de random I/O performance geven geen uitsluitsel over de real world prestaties van een harde schijf. THG had op z'n minst de HDD-tests van PCMark04 kunnen gebruiken. Die pakken bij mij ook niet gunstig uit voor de SP2004C.

De transfer rate in ATTO komt bij mij op zo'n 55MB/s. Winbench99 (betrouwbaarder) moet ik nog draaien. 55MB/s is nogal laag vergeleken met de resultaten van anderen in deze thread, dus daar zou een deel van het probleem kunnen liggen. De schijf is overigens getest met de fabrieksinstellingen tav AAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, Ome Tom komt tot een andere conclusie dan Femme in zijn test van de Hitachi T7K250

Volgens hem is de Spinpoint P120 de snelste drive qua transfer-rates. Maar aan de andere kant is de Hitachi dan weer de snelste qua access-time.

De geluidsproductie van de Hitachi schijnt niet verbeterd te zijn tov zijn voorganger (niet echt stil dus). Maar de warmteproductie is wel een stuk minder geworden.
Fortunately, the noise emission of the DeskStar T7K250 has remained similar to that of its predecessor. At the same time, the new drive produces less heat, an advantage that is a direct result of the lower number of platters. In this respect, current desktop hard drives have become virtually indistinguishable from one another.

In the end, the T7K250 wasn't able to beat the reigning champion in the field of peak data transfer rates, the Samsung Spinpoint P120. However, the new DeskStar really shone when it came to access times, taking second place only to Western Digital's Raptor series, which spins at 10,000 RPM.

All in all, the Samsung drive gets our nod if you're only looking for an upgrade to increase your storage space. If the new drive is also intended to house your operating system, we suggest the new Hitachi drive instead.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 25-05-2005 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is de default bij de oude P80 serie ook low-noise in plaats van high-performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Anoniem: 100386 schreef op woensdag 25 mei 2005 @ 11:06:
Inderdaad, Ome Tom komt tot een andere conclusie dan Femme in zijn test van de Hitachi T7K250

Volgens hem is de Spinpoint P120 de snelste drive qua transfer-rates. Maar aan de andere kant is de Hitachi dan weer de snelste qua access-time.

De geluidsproductie van de Hitachi schijnt niet verbeterd te zijn tov zijn voorganger (niet echt stil dus). Maar de warmteproductie is wel een stuk minder geworden.

[...]
Ik heb zelf een 7k250 120 GB en in een andere machine een Samsung SP40 80GB. En op de calibratie geluiden na vind ik er niet veel verschil tussen zitten.

En dan heb ik een pc die op stilte gebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 09:57
Uit de review van de Hitachi Deskstar 7K250 bij SPCR komt deze schijf niet als stil naar voren volgens de reviewers, maar wel als één van de stillere. Lijkt er alleen op dat de Hitachi meer last heeft van trillingen dan de Samsung. Ben dus erg benieuwd welke van deze stiller is met trillingsdempers of zelfs volledige hdd demping. Is het daarbij zo dat deze door jou gereviewde Deskstar ook dat rare geluid iedere 10sec heeft? En is het inderdaad zoals iemand anders ook al vroeg mogelijk om de schijven op 1 meter te meten of eventueel van commentaar te voorzien over het subjectieve geluidsniveua. Een hoog geluid is namelijk vaak ergelijker dan een lage toon. Verder top review en ik kijk zelf uit naar meer over de Hitachi's, want wie weet wordt Samsung binnenkort van de troon gestoten...

ps: wat de reviewer van spcr als stil beschouwt zijn over het algemeen 2,5" harde schijven en zijn over het algemeen 5400rpm schijven. Ook de eens door Tom geteste Samsung 5400rpm schijf (SV1604N) schijnt erg geod te zijn. Ik heb helaas niet de mogelijkheid deze schijven ten opzichte van elkaar te vergelijken. Zou graag willen weten of de 5400rpm schijven mij veel zullen schelen voor htpc gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door pretorian_nl op 25-05-2005 16:39 ]

Digital Media Junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Hitachi Deskstar T7K250 die ik hier heb liggen heeft ook last van veel vibraties. De Samsung SpintPoint P120 heeft dat veel minder. Ik heb bij de T7K250 nog geen 'kattengejank' gehoord. De 7K250 in mijn kantoordoos doet dit wel.

Ik ga nog even proberen of ik een 250GB SpintPoint P120 kan krijgen en of Seagate misschien al samples van de Barracuda 7200.8 met 16MB cache kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hmm, ik ben de SP2004C nu aan het testen met NCQ disabled op de nForce Pro en dat levert in bijna alle tests iets betere resultaten op dan wanneer NCQ wel wordt gebruikt. De andere harde schijven hebben wel baat bij NCQ:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken

Shuriken

Dus met andere woorden de firmware van de samsung heeft een slechte queuing strategie.

Wellicht dat met een nieuwe firmware er een omgekeerd resultaat kan worden neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PC-Medic
  • Laatst online: 21-04 21:57
Hopelijk kun je ook de WD2500KS bemachtigen om op te nemen in deze review...

ben erg benieuwd hoe deze scoort :9
Pagina: 1 2 3 Laatste