Toon posts:

[9800 Pro & Asus A8V]Videokaart auto-overclocked (artifacts)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Samenvatting probleem: videokaart wordt automatisch stevig overgeklokt, wat resulteert in artifacts en zwarte schermen. Ik krijg de kaart niet permanent op de standaardsnelheden.

Ik heb hier op GoT drie discussies gevonden die op mijn probleem lijken:
  1. Videokaart wordt spontaan overgeclocked
  2. Asus flikt overklok truc ook al op A8V deluxe!
  3. Ati Radeon 9800 Pro Blauwe Blokken
Bij geen van allen is een echte oplossing gevonden. De meeste zijn al een paar maanden oud, en ik heb ik een nog wat gedetailleerdere beschrijving van het probleem, dus ik heb besloten een nieuwe discussie te starten in plaats van in zo'n oude door te gaan.

Allereerst even mijn preciese computer-setup:
  • Sapphire ATI Radeon 9800 Pro 128 MB (AGP) met Zalman ZM80C-HP-koeler met ZM-OP1-ventilator op 5V
  • Asus A8V Deluxe revision 2.00 BIOS 1009 (socket 939, VIA K8T800 Pro)
  • AMD Athlon 64 3500+ (90 nm Winchester, 2200MHz, Cool'n'Quiet aan)
  • 1024 MB (2*512 MB) Corsair ValueSelect PC3200 DDR SDRAM
  • Antec TruePower 380W voeding (24A op 12V)
  • Windows XP SP2 met alle patches
  • ATI Catalyst 5.4 drivers
  • VIA Hyperion 4in1 drivers v4.56
In mijn oude systeem met een Asus A7V8X-moederbord werkte mijn videokaart zonder problemen. Ik heb dit systeem in deze opstelling op een verse geformatteerde harde schijf geïnstalleerd. Al sinds het begin gaat mijn scherm kort nadat Windows klaar is met opstarten even op zwart, ongeveer een seconde lang, waarbij mijn monitor een klikgeluid maakt. Regelmatig krijg ik last van artifacts in beeld. Hier een shot van die artifacts, klik voor een shot van het volledige scherm.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.degroot/artifacts-klein.png
De computer volledig opnieuw opstarten verhelpt de artifacts meestal wel even, maar na een tijd komen ze toch steeds weer terug. Ik had deze artifacts soms ook al direct na het aanzetten van mijn computer nadat die een hele tijd uit had gestaan. Soms was het zo erg dat het scherm volledig corrupt werd, of gewoon helemaal zwart. Hierna kon ik niets anders dan resetten.

Op zoek naar de oorzaak van dit probleem installeerde ik ATITool, om op artifacts te kunnen testen. Hiervoor had ik dus NOOIT overkloktools geïnstalleerd, of overklokfuncties van BIOS of drivers ingeschakeld. Vertelt ATITool me ineens dat mijn GPU op 391.50 MHZ loopt en mijn videogeheugen op 384.75 MHz! De standaardsnelheden zijn 378 en 338 MHz. Ik heb direct de snelheden teruggezet naar de default-waarden. Na opnieuw opstarten waren de snelheden echter opnieuw verhoogd, ditmaal 391.50 / 344.25. Hier de resultaten na heel wat geëxperimenteerd met opnieuw opstarten en ATITool:
  • Als ik na het opstarten heel snel ATITool start, nog voordat het scherm even op zwart gaat, zijn de kloksnelheden meestal 378 / 337.50. Negen van de tien keer gaat dan binnen een minuut het scherm even op zwart. Wanneer ik ATITool daarna nog een keer start, zijn de kloksnelheden ineens verhoogd.
  • Na een volledige reboot zijn de snelheden 391.50 / 344.25. Hiermee is nog te werken.
  • Na terugkomen uit winterslaap (hibernate) is de kloksnelheid van het geheugen steeds 13.5 MHz hoger dan voor de winterslaap. Dus na 344.25 MHz komt 357.75 MHz, dan 371.25 MHz, dan 384.75 MHz. Daarna houdt de kaart er mee op, en is een harde reset vereist.
Wanneer ik artifacts krijg zet ik direct de snelheden terug op de standaardwaarden. Hierna zijn de artifacts weg. Echter, als ik hierna hibernate is het alsof de snelheden nooit teruggezet zijn geweest en is het probleem weer terug, en erger. Vaak is een harde reset dan vereist.

Voor alle duidelijkheid: hier is dus geen sprake van ATI Overdrive. Die zit alleen op de XT-modellen.

Wat ik heb geprobeerd:
  • Kijken of de kaart misschien te heet wordt: wellicht had ik de Zalman-koeler slecht geplaatst, ondanks mijn zorgvuldigheid. Helaas zit er op de 9800 Pro geen temperatuursensor. Het lijkt me echter onwaarschijnlijk, aangezien de heatsinks zowel aan de voor- als aan de achterkant van de kaart wel warm worden, maar niet heet. Hij is nog makkelijk met blote handen aan te raken. Daarnaast deed hij het in mijn vorige systeem wel goed.
  • De kaart in een ander systeem plaatsen, met een Asus A7V8X-X moederbord. Hier draaide hij gewoon op de standaardsnelheden, zonder overklok. (Dit is een ander moederbord dan de A7V8X die ik hierboven noemde.)
  • De nieuwste Catalyst-drivers installeren. Eerst had ik (geloof ik) versie 5.1. Dit maakte geen verschil.
  • Het BIOS terugzetten naar versie 1007. 1006 en 1003 heb ik niet geprobeerd, aangezien deze geen Winchester-cores ondersteunen.
  • Het BIOS terugzetten op de standaard instellingen. Dit heb ik zowel met versie 1007 als 1009 geprobeerd. Geen effect.
  • In het BIOS AI-overclocking op standard zetten. 'Auto' is de defaultwaarde. Geen effect.
  • AI-overclocking op manual zetten, en dan alles op de standaardsnelheden. Geen effect. Hier staan ook geen instellingen voor VGA core- of mem-snelheid, alleen instellingen voor de CPU en AGP/PCI-bussnelheid.
  • Diverse AGP-instellingen in het BIOS, waaronder: Fast Write On/Off, AGP speed 4X/8X, Aperture Size 64MB/128MB. Allemaal geen effect.
  • Nieuwste VIA Hyperion 4in1-drivers installeren. Geen effect.
  • Windows opstarten in 'Enable VGA Mode' (via F5 tijdensopstarten). Overklok verdwenen. Helaas is dit niet echt een oplossing.
Hebben meer mensen dit probleem? Kan iemand me een tip geven hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen, of waar ik verder kan zoeken?

Ik word hier behoorlijk wanhopig van.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 14:49 ]

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 16:43
ik heb precies hetzelfde probleem, maar niet in Windows. Ik heb wel artifacts in games en als windows word geladen zie ik wat wazige dingetjes erdoor heen.

Ik ga nu ff andere bios updaten en anders weet ik het ook niet meer :(

**Edit** andere bios maakt dus niet uit

Het lijkt wel of dit moederbord me kaart heeft verneukt, want bij de 1e boot met deze combitatie, was er nog niks aan de hand, toen had ik in de bios AGP op 8x gezet, en het geheugen op 128 mb..

en sindsdien is de kaart verpest :(, bios update en reset maken niks uit

In 2d is er niks aan de hand, zoals nu

[ Voor 44% gewijzigd door sjorremans op 27-06-2005 01:09 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

Is het niet zo dat je in de bios een optie hebt genaamd "ATI/NV Speedup" (of iets wat er op lijkt).
]
Het is mij altijd verteld dat je die optie op DISABLED moet zetten, wil je het overclocken van je videokaart zelf in de hand houden. Hopelijk lukt dit.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-07 16:43
ik kan die optie nergens vinden :'(

heeft iemand anders nog suggesties?

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB