Toon posts:

Ati Radeon 9800 Pro Blauwe Blokken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

Ik heb een ati radeon 9800 pro op een athlon 64 3500+ met windows xp pro service pack 2 en de nieuwste catalyst (5.2) drivers van ati. De nieuwste drivers heb ik geinstalleerd na de oudere verwijderd te hebben met uninstall in configuratiescherm en daarna nog eens met driver cleaner.

Als ik spellen speel die bouwen op directX 9.0 c technieken, dan krijg ik blauwe blokken in beeld waar ik een texture of particle hoor te zien. In Need for Speed Underground 2 hoor ik modder te zien, maar zie ik blauwe blokken, in Men of Valor hoor ik een hut te zien van stro, maar deze heeft kerstversiering in de vorm van blauwe blokken die er ook niet horen. Screenshots hiervan zijn te zien op onderstaande URL's:

http://home.wanadoo.nl/gerwinkramer/ATI_error_NFSU2.JPG
http://home.wanadoo.nl/gerwinkramer/ATI_error_MoV.JPG

Ook heb ik de Omega drivers geprobeerd, maar daarbij heb ik hetzelfde probleem, met zelfs bruine driehoeken plotsklaps in beeld waar ze niet horen in MoV.

Is mijn kaart defect? Of is dit fixbaar met drivers etc. Bij voorbaat dank Gerwin.

Verwijderd

Sorry maar je Links werken niet, fix effe :P

Verwijderd

Topicstarter
kwam ik zelf ook achter, 1 bug alweer gefixt :P

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 11:20

Sayko

Knowledge Is Power

Memory errors. Ik weet niet welk mobo je hebt maar kijk even of je geheugen niet is overklokt

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-08 15:34
Bij NFSU zijn het de opspattende zandkorrels die dit veroorzaken, dit zal dan met het particle system te maken hebben. Als ik het goed heb, dan zou je het bijvoorbeeld ook moeten zien als je die Nitro Nozzles gebruikt.

Dit is een heel raar probleem, aangezien je alle drivers e.d. geupdate hebt. Je zou eens de Catalyst 4.8 drivers kunnen proberen. Heel misschien dat het daaraan ligt.

Lijkt me trouwens niet dat je kaart defect is, maar het zou natuurlijk kunnen zijn...

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Jup, duidelijk memoryerrors, en zo te zien heb je Samsung geheugen, want Hynix geheugen geven zulke errors niet :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt voor deze wijsheid, maar hoe fix ik dit, ja door het particlesysteem in nfsu2 uit te zetten, maar ja, daar gaan mijn rookeffecten. En in Men of Valor is het niet te omzeilen. Jullie zeggen dus dat het komt door memoryproblemen. Overgeclockt, maar dat heb ik niet gedaan, alleen die omegadrivers dan, maar die heb ik weer geuninstalled. Is het op te lossen, softwarematig? danku Gerwin

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-08 23:11
als je het zelf niet overclockt hebt dan kun je er ook maar beter afblijven maar wie laat iemand anders dat ook zomaar je pc overclocken terwijl ie zelf niet eens weet hoe ie het terug krijgt op normale speeds? Download ati tool en zet hem of default ;)

Verwijderd

Topicstarter
heb ik en dan is het alleen maar erger. }:O

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

is je kaart niet gewoon brak, dat soort dingen gebeuren welleens.
Zoek iemand met dezelfde kaart en probeer zijn/haar kaart es in jouw systeem, zo kan je systematisch dingen uitsluiten.
of probeer jouw kaart es in iemand anders zn systeem :)

( misschien zit hier nog wat nuttige info voor je, ik weet niet welk bordje je hebt. Hardwareconflict A8V Deluxe - 9800 PRO? )

[ Voor 24% gewijzigd door randje op 18-02-2005 10:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat topic is wel erg van toepassing op mijn systeem. Ik word er alleen niet vrolijker op :( Ik heb ook een A8v deluxe mobo en athlon 64 en ati radeon die nou ook niet echt naar verwachting draait, ik hoorde mensen zeggen dat ze met radeon 9800 alles op high kunnen zetten in NFSu2, maar ik bij lange na niet. Ik heb het idee dat met de DNA drivers ik het zand gefixt heb, tenminste, tot nog toe.... Wie weet als ik straks weer nfsu2 doe dat het zand weer blauw en vierkant is. Helaas gaat het mis met bomen en dat soort dingen, oftewel transparente textures/particles. Precies zelfde verhaal in Men of Valor. Wat moet ik doen? Het heeft niet te maken met koeling of iets dergelijks? En welk soort memory wordt er bedoeld? de 1024 ddram of de 128 op de videokaart?

Verwijderd

Hoe heb je je kaart behandeld? Dit lijkt op videogeheugen wat een ESD heeft gehad.

In je (terecht) gesloten topic heb ik een paar punten neergezet.

Het zou ook kunnen dat je thermische problemen hebt, dat de kaart gewoon te heet wordt! Heb je er recht onder een grote kaart zitten, die de luchtstroom kan tegenhouden?

Is de kast voldoende geventileerd?

Hoewel het een thermisch probleem kan zijn, is het in 9 van de 10 gevallen toch het videogeheugen wat een tater heeft gehad. Dit valt softwarematig niet op te lossen, en hardwarematig niet te vervangen.

Mijn idee: RMA.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03:36

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
RMA inderdaad. De kaart is overduidelijk stuk en dat kan voorkomen. Gewoon terugsturen en garantie claimen. Simpel :)

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, bedankt voor alle tips, de meest nuttige staan nog wel in dat onzintopic ati frustrti wat weer bewijst dat een originele topictitel zeer van belang is haha, ter zake, ik heb even goed geckeckt of de radeon niet overgeclockt is, aangezien ik last heb van artifacts, typisch overklokverschijnsel.

Het rare is nu dit, als ik everest home edition opstart, dan zie ik bij radeonsettings dat de GPU kloksnelheid op 364 staat, en geheugenklok op 304, dit moet zijn: 350 respectievelijk 300. Nu heb ik die settings weer naar normaal gezet en dan gaat ie weer gewoon terug, alleen als ik computer herstart, staan die settings weer mysterieus op 364 en 304 grrr. Is er een mogelijkheid dat die settings gewoon default blijven?

Verwijderd

Topicstarter
Update, de blauwe blokken zijn weg als ik ernstig downclock. Dat heeft een voordeel: beeld is mooi, nadeel, jemig wat een frameratekeldering, ik balanceer maar even door voor de juiste settings en vraag mij af of het niet met de koeling te maken heeft????? Ik begin weer beetje meer te houden van ATi :o

Verwijderd

Topicstarter
en trws met ATITool 0.0.23 kan ik instellen dat hij instellingen meestart met windows, en dus bewaart. Nu nog MoV testen. En dan bedtijd.

• Sap
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 08:06

Sap

There is not enough space so..

Die overklok is nou niet dat je zegt woohhhh! Ik denk dat het onderklokken misschien meer invloed heeft op de temperatuur van je geheugen dan dat het geheugen te ver overgeklokt is!

- Probeer eens wat kant-en-klare koelblokjes te kopen en die op je geheugen te zetten?!
- Of laat het zijpaneel eraf en zet er even een grote ventilator voor om uit te sluiten of het met een te hoge temperatuur te maken heeft!?

Sap

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt steeds vager, onder het mom van niet geschoten is altijd mis heb ik mijn CPU in BIOS overgeklokt met 5%. Ik Underground 2 doen, alles loopt sneller, ik de kloksnelheid van de RADEON weer standaard gezet, en blokjes zijn weg en spel loopt weer goed, is dit vaag of is dit vaag :? .

Conclusie 1: de ATi radeon werkt pas goed als ik de CPU overklok.
Conclusie 2: de ATi radeon werkt pas goed als ik de ATi onderklok. (350 naar 320, en 300 naar 285)
Conclusie 3: dit zijn onlogische conclusies, maar ze kloppen wel :?

Na het overklokken waait de wind hier ook om mijn oren naast de computer. :? werkt de koeler nu dan beter?? Sap had dus gelijk dat het een koelprobleem is. Ik snap er geen hol meer van

En nog een vraagje, heeft niet met videokaarten te maken, maar in Everest zie ik dat mijn CPU nu 1050 Mhz is, maar ik heb 2200 Mhz geloof ik (Athlon 3500+ 64bit) Hoe zit dat?

Hopen dat het nu gefixt is allemaal.... Iedereen bedankt voor de tips.

Verwijderd

Je CPU die op lage snelheden draait komt doordat hij op z'n gat zit: geef hem een trap onder z'n staart met Prime95 OID, en hij gaat omhoog met een tussenstap op 1800MHz. Dit heet Cool 'n Quiet.

Ik denk inderdaad dat je kast crap geventileerd is.

Verder is het FEIT dat je Radeon niet binnen specs draait zoals hij hoort: hij is dus niet goed, RMA!.

• Thermaltaker
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03 22:58

Thermaltaker

hardware enthusiast

Ik meende dat de standaard snelheden vane en 9800pro 378mhz en 338mhz waren voor respectievelijk de core en het geheugen, maar dit terzijde. Verder zou ik inderdaad met atitool werken. Is een erg goed programmaatje. Zoals al eerder geopperd lijkt het er inderdaad op dat je geheugen niet goed gekoeld wordt. Dit verklaart inderdaad ook dat wanneer de CPU overklokt is, waardoor de CPU fan harder draait, de artifacts op stock snelheden verdwijnen. Zalman en coolermaster hebben kleine memorysinks in hun assortiment waarmee je je geheugen wat beter kunt koelen.

Liquid cooled!

Verwijderd

Topicstarter
@Thermaltaker je hebt helemaal gelijk, ik heb de ati nu overgeklokt naar 360/304,5 en alles werkt prima, RMA is dus niet nodig. De oplossing was dus gewoon de Athlon over te klokken met 5% zodat waarschijnlijk die cooler ook harder gaat draaien, @CABAL dat cool 'n quiet heb ik idd aan staan, maar heb ik ook wel es uitgezet, maakte weinig verschil voor problemen met ati.

Samengevat: Athlon 5% overklokken en blauwe blokken zijn weg, @CABAL en Thermataker: ik zal eens gaan kijken naar een goede extra coolsysteempje, zodat deze instabiliteitsproblemen niet meer opduiken.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 14:40:
Dat topic is wel erg van toepassing op mijn systeem. Ik word er alleen niet vrolijker op :( Ik heb ook een A8v deluxe mobo en athlon 64 en ati radeon die nou ook niet echt naar verwachting draait, ik hoorde mensen zeggen dat ze met radeon 9800 alles op high kunnen zetten in NFSu2, maar ik bij lange na niet. Ik heb het idee dat met de DNA drivers ik het zand gefixt heb, tenminste, tot nog toe.... Wie weet als ik straks weer nfsu2 doe dat het zand weer blauw en vierkant is. Helaas gaat het mis met bomen en dat soort dingen, oftewel transparente textures/particles. Precies zelfde verhaal in Men of Valor. Wat moet ik doen? Het heeft niet te maken met koeling of iets dergelijks? En welk soort memory wordt er bedoeld? de 1024 ddram of de 128 op de videokaart?
maak je geen zorgen.. mijn A8V deluxe heeft ook combinatie gedraaid met een 9800Pro 128MB. dit heeft altijd goed gefunctioneerd.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Sap
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 08:06

Sap

There is not enough space so..

Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 19:03:
@Thermaltaker je hebt helemaal gelijk, ik heb de ati nu overgeklokt naar 360/304,5 en alles werkt prima, RMA is dus niet nodig. De oplossing was dus gewoon de Athlon over te klokken met 5% zodat waarschijnlijk die cooler ook harder gaat draaien, @CABAL dat cool 'n quiet heb ik idd aan staan, maar heb ik ook wel es uitgezet, maakte weinig verschil voor problemen met ati.

Samengevat: Athlon 5% overklokken en blauwe blokken zijn weg, @CABAL en Thermataker: ik zal eens gaan kijken naar een goede extra coolsysteempje, zodat deze instabiliteitsproblemen niet meer opduiken.
Misschien dat je met een beter gekoelde kast je ati verder kan overklokken...wie weet!

MSI-KT600-delta** Rx850xt core@555 mem@621** xp2800+@2466MHz[watercooled-innovatek]** 2x512 MDT pc3200[@425MHz]** 400WattZalman** Industrial-Radiator+Eheim1048+12mm tubes**

Pagina: 1