Videokaart wordt spontaan overgeclocked

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-05 20:47
Dag mensen,

Ik heb een ati radeon 9800pro kaart en als gewoon m'n drivers installeer dan draait de kaart standaard op een hoger aantal mhz-en. 391.5 ipv 378 en het geheugen is ook een stuk hoger. Ik wil gewoon de default waarden gebruiken, maar dat wil niet lukken. Ik heb al atitool geprobeerd, maar op de 1 of andere manier springt de kaart steeds weer terug omhoog. Uiteindelijk heb ik de omega drivers geinstalleerd en ingesteld dat de core en het geheugen teruggeclocked moeten worden bij het opstarten naar de default waarden. Dit werkt redelijk goed tot vandaag ik eens wat rondkeek bij de beeldscherminstellingen en bij radlinker alsnog weer de verhoogde kloksnelheden stonden. Opnieuw opstarten en ze staan weer normaal door radlinker...... in het windows register kan ik de verhoogde kloksnelheden niet vinden. Als ik voor bios (van de videokaart) default waarden kies bij radlinker dan komen ook de juiste NIET verhoogde waardes tevoorschijn.

Ik had dit probleem eerst niet. Heb op een gegeven moment m'n mobo, cpu, geheugen ge-upgraded. Daarna had ik het probleem. Heb bij m'n oude configuratie wel es wat geexperimenteerd met overklokken van de videokaart, maar 'm zover ik weet weer teruggezet op de default waarden.

Kortom het lukt mij niet om de videokaart netjes op de fabriekswaarden te herstellen. Niet met ATITool, niet met omegadrivers, niet door drivers de deinstalleren (catalyst remover ook geprobeerd) en opnieuw te installeren.

HELP!!! |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Ghost81 op 21-09-2004 18:23 ]

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19

jefjef

learning by doing

waarom wil je dit?

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Was er niet een of andere functie in de driver die dynamisch geen overklokken?

Laatst wat over gelezen :z

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Ghost81
Omdat ik in Doom 3 artifacts zie en niet het risico wil lopen dat m'n kaart permanent beschadigt raakt. De default waarden zijn snel zat op moment.

[ Voor 25% gewijzigd door Ghost81 op 21-09-2004 16:38 ]

Verwijderd

kijk is in je menu of de computer hem niet ziet als 9800 xt (is vaker gebeurt.) mischien staat er ook wel overdrive bij ....

• Ghost81
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 16:45:
kijk is in je menu of de computer hem niet ziet als 9800 xt (is vaker gebeurt.) mischien staat er ook wel overdrive bij ....
Nee dat is het niet (helaas). Bij device manager van windows (het hardware lijstje van je pc) staat gewoon 9800 pro 2x (primary en secundary). Ook bij beeldscherminstellingen en de driver info staat gewoon 9800 pro.

Verwijderd

al is een keer andere drivers geprobeert?

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik denk niet je kaart veel problemen zal geven met die waardes, hoewel je misschien wel wat aan je airflow kan doen. Ik heb zelf een Radeon 9800 Pro gemod naar een 9800 XT met: 412/365 mhz en die geeft geen artifacts (ook niet in Doom³)

En dat je artifacts kan krijgen in Doom ³ is bekend, je kaart wordt nu eenmaal hard gestressed met Doom³. dus kijk eens naar je airflow zodat je iig van de artifacts afkomt :?

Ook kan je proberen met Radlinker is,: (Radlinker zit bij Omega drivers, maar kan apart worden geinstalled. Catalyst zijn in princiepe voor Doom³ beter drivers gezien ze een betere framerate geven dan Omega omdat die meer voor kwaliteit gaat :) )

• Enable Clock Rate Change uitvinken
• Je core en mem op de door jouw gekozen freq. zetten
• Knop Set indrukken
• Knop Use Current indrukken
• Toepassen

Als het goed is moet dat lukken

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 21-09-2004 17:36 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:12

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Wat je niet vermeldt is of de artifacts ook daadwerkelijk weg zijn als je de kaart op z'n oorspronkelijke snelheid terug krijgt... Misschien ligt je probleem wel heel ergens anders.

Hier stond een dode link.

• Ghost81
strandbal schreef op 21 september 2004 @ 17:36:
Wat je niet vermeldt is of de artifacts ook daadwerkelijk weg zijn als je de kaart op z'n oorspronkelijke snelheid terug krijgt... Misschien ligt je probleem wel heel ergens anders.
Het gaat me niet zozeer om Doom 3. 't Genre ligt mij niet helemaal, maar wel leuk om je pc te stressen/testen.

Ik begrijp gewoon niet waarom hij standaard naar een hogere kloksnelheid springt dan de fabriekswaarden zels wanneer ik ze heb teruggezet en opgeslagen met bijvoorbeeld ATITool of Radlinker. 't Werkt alleen als ik iedere keer bij het opstarten automatisch 'm laat overklokken(lees: terugklokken naar de default waarden).

• Ghost81
Wat mij in elk geval zou helpen als ik wist waar de kloksnelheden staan opgeslagen.

In driver bestanden, in het register van windows, in de bios van de videokaart? Eventueel welk bestand dan?

Verwijderd

ik zie net dat er hidden bios options zijn op mijn k8n neo platinum (754)
daaronder valt ook automatische vga overclocking....

zou dat op jouw mobo ook zitten? (alle 2 nforce 3 toch?) dit hoort uit te staan maar het zou kunnen dat het aanstaat natuurlijk.. als het bestaat op dat mobo.

ik las dat het op de k8n neo platinum zo moest (dat unlocke van die bios options dus)
shift + f2 en daarna alt + f3

maby heb je er wat aan, succes :)

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-07 20:39
Ghost81 schreef op 21 september 2004 @ 18:37:
Wat mij in elk geval zou helpen als ik wist waar de kloksnelheden staan opgeslagen.
die staan vast in de bios

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27
Staan idd in het bios van je videokaart. Je zou hem even moeten flashen :?

Anders laat je hem gewoon zo lekker staan, als die mankementen gaat vertonene gewoon terug brengen naar de winkel.

Volgens mij zijn die artifacts ''normaal'' in doom3 met een 9800 PRO. Komt veel voor bij de 9800 PRO (dacht ik). Terugklokken was de oplossing, maarja dan heb je hem weer onderclocked.

[ Voor 13% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-09-2004 18:57 ]

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Dit heeft met je moederbord te maken

Lees dit topic maar!

Asus flikt overklok truc ook al op A8V deluxe!

Dynamic overklokking in het bios niet op AUTO zetten maar op Disabled! Dat moet werken!
Pagina: 1