Om te beginnen, AC-Ryan is mijn merk! Geen van de andere merken bieden mij UV-oranje moddingproducten, dus heeft voor al mijn producten AC-Ryan mijn voorkeur.

Beste Medemodders
Sinds enkele maanden volg ik nu enkele fora over casemodden. Gedurende die tijd ben ik meer en meer geinteresseerd geraakt in het modden. Ook heb ik in die maanden een pc van mijn baas gekregen welke de moeite waard was verder uit te bouwen.
Zoals jullie uit mijn verhaal lezen, is dit mijn eerste mod. Ben dus een beetje mild met de beoordelingen... Opbouwende kritiek is uiteraard welkom!!

Het betrof:
- Mini ATX tower
- Intel Celeron Northwood 2,8Ghz (socket 478)
- USI mobo met LAN, VGA en Geluid
- 256 Intern geheugen (samsung)
- Oude 17" CRT monitor (had ik nog)
- Brakke 250Watt voeding
Erbij gekomen is:
- Nec 3500 DVD-brander
- Sony DVD/CD-RW combo drive
- Aopen 50x CD-rom
- MSI PT8 Neo V
- Transcend Radeon 9800 PRO
- Zalman Zalman VF700-Cu
- Big tower (a 10 Euri)
- Enermax 365 voeding
- Aopen 300Watt voeding
- Intel P4 3Ghz, 1MB, 800 Mhz
- Zalman CNPS 7700-Cu
Verder waren er al een aantal modonderdeeltjes aangeschaft en geplaatst geweest. Ik ben namelijk weer helemaal vanaf 0 begonnen: alles gestript enz, afijn, dat komt een stukje verderop.
Aldus alvast aangeschaft:
- Fans
- Coolermaster LED-fan (SUF-S82)(2x)
- Thermaltake 120 mm LED-fan (4x)
- Verlichting
- CCFL 30cm blue
- CCFL 30cm blacklight
- CCFL 30cm blue 3mm dik
- CCFL 10cm blue 3mm dik (2x)
- Bekabeling
- Akasa Rounded IDE cable UV-orange (2x)
- AC-Ryan MORF-set UV Orange
- Aopen Frontaudio/USB/Firewire paneeltje
- Koeling
- Coolermaster Vortex Dream (ACC-U72)
- Zalman VF700-Cu
Verder zijn de volgende artikelen aangeschaft in de afgelopen maand:
- setje spiegels van 15x30 cm
- Imitatie-Dremelset met flexibele as, standaard en diverse startonderdelen
- Verschillende Dremel onderdelen
- DVD/CDRW combo drive modden met window zoals CD-rom
- ?
- ?
- ?

Vervolgens ben ik gaan uitdenken wat ik wilde. Echt een tekening heb ik er niet van gemaakt. Ik wist wat ik wilde:
De bigtower die ik voor 10 euro op de kop heb getikt, heeft geen printplaatje, ledjes of what-so-ever meer. Hierover heb ik natuurlijk niet geklaagd voor 10 euro. Er moesten dus een nieuwe aan uit knop, eventueel een resetknop en 2 LEDs worden geplaatst. De huidige kunststof voorkant van de case is niet echt mooi. Ik wil dus zelf een nieuwe maken. Deze wil ik zo strak mogelijk maken van transparant perspex. Dit kan ik veelal gratis meenemen bij de bouwmarkt waar ik jaren heb gewerkt.
Verder houd ik erg van symmetrie. Dit zal ook zoveel als mogelijk terugkomen in de mod. Het front wordt onderbroken door enkele bolkopmoeren. De DVD en CD drives worden volledig gestealth achter perspex. Uiteraard in dezelfde kleur gespoten als de rest van het front. Boven de CD-roms houd ik ruimte over aangezien ik 6 5,25" drives kwijt kan. Hiermee ga ik iets (mijns inziens) unieks doen. Dit zal naar voren komen gedurende de CIP.
De kleuren van de case moeten niet te opvallend zijn, maar wel apart. Het front zal grijs metallic worden. De rest van de buitenkant wordt zwart metallic om de aandacht niet te veel op te eisen.
In de case wordt naar een combinatie van blauw en oranje gestreefd. Blauwe CCFL's en blauwe LEDfans zorgen voor het opgloeien van oranje bekabeling. Ook de voeding zal hiermee uitgerust worden.
Het laatste thema dat in de mod zal worden verwerkt is mijn liefde voor auto's. Met name het merk Audi heeft mijn smaak gestolen. Ook dit zal in de case terugkomen.
Al gedaan:
- Coolermaster CPU cooler plaatsen
- Zalman GPU cooler plaatsen
- Case strippen
- CD-rom modden
- Moederbord-tray spuiten in metallic aluminium
- Voeding (Enermax) strippen
- Spiegels bewerken voor achter frontpaneel
- Window en logo linker paneel
- Voeding (Enermax) behuizing bewerken en spuiten
- Voeding (A-open) strippen
- Morf-setje om de voeding te sleeven
- Voeding (Enermax) sleeven
- Voeding (A-open) behuizing bewerken en spuiten
- Voeding (A-open) kabels wegwerken
- Spiegel bewerken voor op de bodem
- Spiegel bewerken voor naast mobo
- Frontpaneel maken
- Window en logo linker paneel
- Logo rechter paneel
- Perspex en spiegels voor zijpaneel logos maken en plaatsen
- Extra voeding plaatsen en doorkoppelen
- CCFLs ophangen
- Case-panelen schuren en spuiten

Eerst alles eruit gehaald zoals mobo, PSU, Drives en fans. Lege Case even netjes naar het vogeltje laten lachen. toen netjes uit elkaar gehaald. Hij is wel erg groot zo, en leeg. Voor de tellers onder ons: ja 6x 5,25" drive mogelijk!!!
Dit is hij dan, en maar 10 euro
In het front komen 2 120 mm Blauwe LEDfans van ThermalTake. Daar moesten natuurlijk gaten voor worden gemaakt, gewoon door het gaas blazen gaf iets te veel fluitende geluiden
In de case paste de voeding al niet met Fangrill. Nu was de fangrill met bolkopmoeren bevestigd en dat zou dus nooit passen. Voorste drager van de voeding heb ik laten zitten maar alleen de hoekjes eraf gehaald. De achterste heeft er helemaal aan moeten geloven. Verder ook nog een sleuf gemaakt zodat molexen netjes achter het moederbord tray uit komen. Dit gat is niet erg netjes maar wel geschuurd, dus niet meer scherp. Bovenop zaten nog strips om een extra harde schijf te mounten, ook niet nodig...
Flink passen en btje bijwerken waar het slecht past. Een erg handig hulpmiddel is een fangrill die exact past op de fan die je gaat plaatsen. Kan bijna niet kapot, is lekker dun en is makkelijk rond af te tekenen. Daarna de fans geplaatst.
Nu met de stroom erop

In de bovenkant van de CD-rom speler moet een Window komen. De Werking van de CD-rom speler kan dan gezien worden (Hoe dit in de case komt, zie je later)
Eerst strippen we de CD-rom-speler. De bovenste kap eraf door de schroefjes eruit te halen en het frontje eraf te klikken. Dan houd je dit over:
De kap gaan we dremelen, schuren en spuiten. het resultaat:
Aan de binnenkant monteer ik plexiglas omdat de CD-rom speler anders te veel stof en dus slijtage te verduren krijgt. Dit kan eenvoudig met dubbelzijdige tape worden vastgeplakt aangezien het totaal onzichtbaar wordt.
Door het venster wordt ook de CD-rom lade zichtbaar. Deze moet wel netjes zijn, maar mag niet te veel op vallen. Metallic zilvergrijs geeft een mooi effect met verlichting zonder dat het overheerst. Ik heb expres een zeer dunne laag aangebracht en geen grondverf zodat er geen kans is dat de CD-rom de lade raakt tijdens het draaien. De CD-rom wordt namelijk maar enkele millimeters gelift.
Ook de brug over de CD-romlade (die zorgt dat de CD-rom niet van de motor af spint
Nu kan de boel weer in elkaar:
Lade erin, netjes aanschuiven, brug eroverheen...
Door het plexiglas wordt het gele wieltje aangedrukt bij de werking van de CD-rom. Om dit te voorkomen leg ik aan iedere kant een revetje om de kap iets op te hogen. meteen voldoende blijkt...
Zo, de kap erop en hij zit echt weer helemaal in elkaar. Ook nog een fotootje met CCFL voor het ligteffect..

In deze mod worden verschillende spiegels verwerkt. Aangezien ik het idee nog niet helemaal wil prijs geven, hier hoe de spiegels zijn gesneden. Waar ze worden verwerkt zal later komen als de logo's en dergelijke klaar zijn.
Eerst een paar spiegeltjes gehaald, 4 om precies te zijn, maar ben er al weer 2 kwijt
Eerst plak ik de spiegel netjes af om beschadiging te voorkomen. Daarna teken ik de goede maat af: 14,3 cm. Mijn glassnijder heeft een dikte van 3 mm dus nog een lijn ernaast, 3 mm verder.
Lineaal erlangs en snijden maar. Zorg voor een vlakke ondergrond, dan hoef je niet bang te zijn dat de spiegel breekt als je de lineaal goed aan drukt. Een goede snede in het glas gekerfd? Dan de lineaal er onder en de rand precies op de snede uit laten komen en even kracht zetten: KLAK!

De Voeding moet uiteraard wel passend mooi worden afgewerkt. De kleur mag, net als de buitenkant van de rest van de case, niet te veel aandacht trekken. Ook metallic zwart dan maar, kan ik meteen de kwaliteit van de lak testen en het spuiten btje oefenen. De sticker met info heb ik overigens aan de binnenkant geplakt
Eerst de voeding uit elkaar halen. De Fangrill was er al af omdat hij anders niet paste in de case
En verder strippen...
Ikea bouwpakketje
Oeps, fans vergeten:
Nu spuiten maar. Eerst netjes schuren met een korreltje 280. Grondverfje eroverheen. Daarna metallic zwart eroverheen Lichtjes opschuren en 2de laagje. En het BLINGBLING resultaat:
Nu terug in elkaar zetten. Wel uitkijken dat ik nergens de lak eraf stoot, dat zou zonde zijn. Ik ga ook overal nylon ringetjes gebruiken waar gelakte metalen andere metalen raken. Hier de 2 nieuwe fans gemonteerd: Coolermaster 80 mm en een ThermalTake 92, beiden blauwe LADfans.
Hier zit hij verder alweer terug in elkaar. Voor de oplettende kijker: Aan/uit- en voltage schakelaartjes zitten nog niet vast. De eerste omdat die nog bewerkt moest worden, de tweede omdat ik bang was de verf eraf te draaien met de schroefjes rechtstreeks op de lak.
Het schakelaartje voor bewerking.
Het "wipje" heb ik eruit gehaald en geschuurd en daarna afgeplakt.
Daarna gespoten (zonder grondlak, aangezien er een grof oppervlak was ontstaan. Bovendien kwamen er 4 lagen op te zitten om het dekkend te krijgen) in: Natuurlijk UV-oranje!
Dan weer terug erin plaatsen, schakelaartjes erin zetten en klaar is de toch wel netter geworden voeding.
Dat was de eerste voeding. Nu nr. 2
Eerst de voeding maar eens gestript. Weer een Ikea bouwpakketje.
[ Voor 49% gewijzigd door Gaoske op 30-11-2005 12:31 ]