Verwijderd schreef op maandag 11 april 2005 @ 18:10:
Zit nu met nog een miljoen op de bank en over enkele weken zijn m'n 3 A-spitsen zo'n 10-13 miljoen waard (nee, niet per stuk!). Ik zal dat geld waarschijnlijk gaan investeren in middenvelder en m'n b-spitsen naar de a-selectie laten doorstromen. Van al dat geld zullen ook wel 3 nieuwe b-spitsen kunnen worden aangetrokken.
Iemand anders nog betere ideeen over nieuwe trainingen? Een vriend van mij traint nu enkele maanden spelhervatten. Over de resulataten daarvan is dus nog niet alles bekend, maar wel veel.
Ik had gezien dat ook KdbUnited spelhervatten trainde. Bevalt het je? Levert het pertinent meer op dan andere trainingsvormen (mits je uiteraard kwaliteitsspelers traint en geen baggerspelers (liefst 50* minimaal uitstekende hoofdstat).
Nadeel is dat hier wel HEEL veel geld voor nodig is. Koen (toch? van kdb toch?), hoeveel heb jij hiervoor moeten investeren?
Een hoop vragen! Overigens noemen mensen me irl ook bijna altijd K(a)d(e)B(e), dus is het vreemd als mensen mijn KdB online weer gaan herleiden tot Koen, maar dat terzijde
Om te beginnen kan ik misschien het beste vertellen hoe ik het zelf gedaan heb. Na vanaf mijn start verdedigers te hebben getraind besloot ik bij m'n promotie naar de IV om sp te gaan trainen. Als ik bijv. PM was gaan trainen was ik misschien direct naar de III gepromoveerd, maar ik besloot vrijwel al m'n geld in m'n trainees te stoppen (en werd 5e). Hiervoor kocht ik voornamelijk uitstekende spelers.
Op dat moment waren deze met wereldklasse spelhervattingen wel zo'n 1.2M waard. Toen ik ze een seizoen later ging verkopen was dat zo'n 950k-1M en nu waarschijnlijk zo'n 800k. Ik heb er nu een aantal getraind tot mythisch / utopisch sp en ben gedwongen ze voor zo'n 900k te verkopen.
Als volgend seizoen de prijzen dalen tot 650-700k is er zelfs op 50 uitstekende spelers weinig extra winst te behalen; ongeveer 45 spelers (je houd een coach, een toekomstige coach, een reservekeeper die nauwelijks verkoopbaar is, een yp ed) * 600K (makelaarskosten) - 350k (inkoop)
= 11.25M
(hierbij ga ik er wel vanuit dat je optimaal traint en dus met een normale trainingsvorm zonder skiltraden ook dichtbij de 10M per seizoen komt)
Dit is wel onder ideale omstandigheden, als je eenmaal sp traint weet je hoe frustrerend het is als je weer eens een trainee hebt gekocht die opeens niemand wilt hebben en je moet 'm uiteindelijk weer verkopen voor de aankoopprijs.(denk ook aan een gekelderde vorm, waardoor niemand 'm meer wil hebben).
Daarbij moet je dus ook geld vrij maken om zo'n 35 spelers te kopen (dus zo'n 12 miljoen investeren), daardoor zal je dan natuurlijk geen kampioen kunnen worden.
Een ander nadeel is dat het altijd veel kost om van training over te stappen. Als je sp gaat trainen moet je je basis of verkopen (makelaarskosten) en nieuwe spelers kopen met goed sp, of je moet ze een stuk langer trainer, waardoor je bij lange na niet op die 12.5M komt. Mij heeft dit wel een aantal miljoenen gekost toen.
Puur financieel kan het dus nog interessant zijn als je minimaal allemaal uitstekende koopt en het gelijk goed aanpakt, maar veel zal het niet schelen.
Met kdbunited gaat 't trouwens voor de wind. Ik ben in hoog tempo bezig m'n trainees allemaal op een uitmuntende hoofdskill te krijgen en verwacht dat dat aan het einde van het seizoen klaar is. Daarna ga ik een kijken hoe dat markt zich ontwikkelt en ga ik eens proberen of ik wat prijzen kan gaan pakken
Zijn er hier trouwens ook passen-trainers? Dat lijkt mij namelijk ook wel een aardige training, zowel financieel als tactisch.
@ Par Martinos: welkom terug, nadat ik me moest inhouden om niet ook te gaan klagen over oude/nieuwe garde herleven weer oude tijden