711 schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:44:
heb mijn 2500 nu bijna 1 jaar. op zich tevreden over de laptop. Mn accu loopt alleen nu erg snel leeg, in 1 minuut zo'n 8% op max battery instelling. oftwel na 12 minuten internetten is ie leeg !! Iemand dezelfde ervaring? Heb de 6 cel battery erin zitten.
Ik vind de accu ook niet al te geweldig.
Volgens een programmaatje genaamd 'power center' gaat mijn accu 1:23 uur mee als ik internet (dus draadloos aan, scherm op de standaardhelderheid op accustroom, muziekje op de achtergrond, door de versterker). Mijn vorige laptop, een Dell, gaat een uur of 3 mee op een accu als ik dezelfde dingen doe.
In m'n jewel zit een 4400 mAh accu van Panasonic, de accu die bij de laptop geleverd werd.
Na 12 minuten internetten een lege accu is volgens mij niet in orde. Als ik jou was zou ik even langs de winkel gaan om te vragen of ze je accu willen testen. Volgens
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=415408 gaat de standaardbatterij ongeveer 4 uur mee.
Zijn hier mensen die een TV-kaart in de laptop hebben zitten?
Ik heb er met een reparatie (zie onder) eentje in laten zetten en vind voor de 62,50 euro de kwaliteit een beetje tegenvallen. Ik heb zelfs vlakbij de versterker in de kelder veel ruis. Het beeld is wel vlijmscherp, maar de ruis zorgt ervoor dat ik TV-programma's nog steeds opneem met de goeie ouwe videorecorder.
Iets heel anders. Een tijd geleden postte ik mijn ervaringen met de Jewel Alpha (zie
http://gathering.tweakers...message/24206670#24206670).
Om het even samen te vatten: Ik kocht de laptop, kreeg na een dag problemen met het toetsenbord (lees: toetsenbord doet niets meer). De reparatie van de computerland zelf ging niet goed en ik kreeg een verkeerd scherm terug. De laptop zou nu teruggestuurd moeten worden naar Jewel, maar nadat er iemand van de Computerland zelf naar keek leken de problemen opgelost te zijn. Het enige probleem was dat de stand-by modus niet werkte, maar dat zal, dacht ik, een softwarematig probleem zijn. Ik sloot m'n verhaal nog af met "Nu maar hopen dat ie het langer volhoudt dan vorige keer".
Twee maanden later, aan het begin van m'n vakantie nog wel, stak het probleem weer de kop op. De stand-by modus daarentegen werkte nu voor het eerst wél. De laptop ging omdat het probleem hetzelfde was als de vorige keer naar het reparatiecentrum van Jewel, waar tevens naar het stand-by probleem gekeken werd en een tv-kaart in de laptop werd gezet. Naar verwachting zou de reparatie 2 weken duren. Ik was dus ook blij toen ik de computer na een kleine week terugkreeg. De technici hadden de keyboard connector opnieuw gesoldeerd. Thuis aangekomen (stom, ik had 'm daar moeten proberen) zette ik de laptop aan en bleek dat de stand-by modus nog steeds niet werkte. Op Tweede Kerstdag als ik me niet vergis dus pisnijdig teruggefietst naar de Computerland. Een nieuwe verkoper (ik ken inmiddels de voornamen van alle werknemers daar) heeft samen met me ernaar gekeken en dacht dat het een moederbordprobleem was, mede omdat de stand-by en het toetsenbord zelfs na volledig schone installatie nog steeds niet beide werkten. Opnieuw terug naar Jewel dus.
Na twee weken kreeg ik de laptop terug. Het moederbord was vervangen en tot op heden doet ie het goed.
Door al het gezeur met kapotte onderdelen (en nu volgens mij ook nog een zwakke accu?) is sowieso de laatste Jewel die ik koop. Neem daarbij een technische dienst die een computer terugstuurt zonder deze door en door te testen en er is voor mij reden genoeg hiervoor.