Mijn beoordeling na bijna een jaar (waarvan hij ruim 3 maanden is weggeweest voor twee reparaties):
- Mogelijkheden: 8/10 (TomTom, kalenderopties, synchroniseren, beschikbare software)
- Stabiliteit OS: 7/10
- Levensduur batterij: 5/10 (but what to expect van een smartphone, maar 2,5 dag is gewoon te kort)
- Degelijkheid toestel: 2/10 (werkelijk waardeloos, verf laat snel los, overal stof, joystick werkt maar de helft van de tijd, toetsenbordverlichting is uitgevallen)
- Garantieafhandeling QTEK: -5/10 (werkelijk te triest voor woorden, een DOA en vervolgens anderhalve maand geen toestel. Vervolgens USB sync werkt niet meer > ruim 2 maanden geen toestel en ook nog een rekening sturen (niet betaald uiteraard))
- Beeldscherm: 8/10 (voor een dergelijk scherm prima beeld. De modernere QVGA schermpjes zijn natuurlijk mooier, maar die waren er toen nog niet

)
- Snelheid: 6/10 (prima werkbaar op zich, maar reactietijd kon beter, opstarten duurt ruim een minuut)
- Geluidskwaliteit normaal bellen: - 7/10 (niet uitzonderlijk goed (weinig lage tonen) niet slecht, gewoon normaal)
- Geluidskwaliteit hands-free functie: 2/10 (ik kan mensen prima verstaan, maar de mic wordt ernstig overstuurd wanneer handsfree aanstaat)
Al met al een behoorlijk negatieve beoordeling. Ik heb het toestel nu bijna een jaar, waarvan het zoals gezegd ruim 3 maanden is weggeweest. Het toestel ziet er inmiddels niet meer uit, overal verf los, joystick reageerd gruwelijk slecht, dit is absoluut niet meer te verkopen. Toch gebruik ik hem erg zorgvuldig (hij was er duur genoeg voor destijds) en hij zit gewoon netjes in mijn broekzak zonder sleutels of wat dan ook erbij.
Ik weet niet of de nieuwe 8300/8310 beter gebouwd is, deze kan ik in elk geval sterk afraden, hoe goedkoop hij ook is.