[Schaken] Tweakers die schaken, zijn die er ??

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 2.304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 20:26

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

TimMer schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:44:
Chessmaster 10th Edition is een aanrader voor de liefhebbers van Battle Chess, heeft ook van die heerlijk droge animaties. :P
Ik kijk daar ff naar....... Lijkt me leuk wel.... :)

link is f***ed wel... zoek wel even op google...

edit:

stikume herstellerd

[ Voor 14% gewijzigd door Kluk-Kluk op 31-03-2005 20:50 ]

Powered By C8H10N4O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Topicstarter
Kluk-Kluk schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:37:
http://www.instantchess.com/

probeer het eens ik werd meteen ingemaakt......

en hard ook :(
Daar wil ik wel Java voor laten laden relax !!! Net een hopeloos potje weggeclickt O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
battle chess was zoo vet inderdaad zo heb ik ook leren schaken....Ik speelde het zo vaak was echt vet. Maar ik wil ook wel eventueel meedoen hoewel ik het idd een nerdachtig idee vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol ff geprobeerd :P :+

Afbeeldingslocatie: http://lighteye.whyz.nl/temp/herdersmat.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xander88
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 14:10
Hehe, uiteraard zijn er schakers onder de tweakers!
Druk bezochte sites met veel grootmeesters:
http://www.playchess.com/
http.//www.chessclub.com/

Die eerste site ziet er goed en makkelijk uit, kun je ook 30 dagen 'full' spelen en is het mogelijk zelf toenooien te regelen!
Zit nu op zo'n 3000 (drie nullen) en een 'Best Elo' van 2185.
Wie durft??

[ Voor 12% gewijzigd door xander88 op 01-04-2005 00:56 . Reden: // aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
ik kan me ergens vaag herrinneren dat er in knoppix 3.3 ook een online schaakspel zat...of dat was dammen, dat kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Topicstarter
Die ken ik speelt een kennis van mij, maar om nou een abbonnement te nemen om te kunnen schaken ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jaywalker schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:39:
hehehe 10 min per zet.. soms wel een week.. Maar het enige schaak wat er via de pc gaat is de nieuwe zetten per e-mail.
schaakbord staat live op de koffietafel, zodat je af en toe er een blik op kunt werpen om de volgende zet te bedenken..
ik schaak met een vriend uit rusland op deze manier

Ohh en voor degenen die denken Battle
Zou die link even weghalen, abandonware mag hier nl niet. (nu zie ik pas dat alleen voor battlechess 2 daar niet staat aangegeven dat het evt demoware danwel shareware is, dus pin me er niet op vast)

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 01-04-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 08:59

Wiebbe

<none />

krijg je met amerikanen :P
herders mat plz ;)

ging die toevallig nog hard schelden of viel dat nog wel mee?

ik speel eigelijk soms wel eens een potje op yahoo, maar vind de mensen meestal niet echt sociaal :/
(veel gezeik als je ff aan het nadenken bent)

[ Voor 30% gewijzigd door Wiebbe op 01-04-2005 16:07 ]

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 16:59

Jazzper

BB4E^Guerilla

leuk al die grafische schaakspelen maar er is maar 1 schaakprogramma: Chessbase!
heb hier 1,4 miljoen partijen erbij dus altijd leuk om je opstelling te analyseren.
Schaak regelmatig in een buurtkroeg hier waar ook een schaakclub zit maar die lui zijn niet te doen hehe.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BizonKid
  • Laatst online: 22-03 00:40
Jazzper schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 16:14:
leuk al die grafische schaakspelen maar er is maar 1 schaakprogramma: Chessbase!
heb hier 1,4 miljoen partijen erbij dus altijd leuk om je opstelling te analyseren.
even een wat ouder topic omhoog halen om te vragen waar je die 1,4 miljoen partijen hebt kunnen halen, toch niet downloaden van de chessbase site zelf neem ik aan?

[ Voor 47% gewijzigd door BizonKid op 16-04-2005 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

nee vader van een vriend van me speel/speelde behoorlijk hoog niveau. Daar heb ik het van gekopieerd. Is echt niet te doen hoeveel partijen dat zijn :)

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb heel lang bij Yahoo geschaakt, tegenwoordig speel ik bij http://www.gameknot.com
een aanrader vind ik zelf, gratis, je kan rated spelen (heb zelf nu 1523 rating) maar ook blitz (unrated). Games gaan met 3-14 dagen per zet, dus lang de tijd. Een goeie optie is de Analyze bord, kan je partij even bekijken en analyzeren. Je kan ook toernooien spelen en bij een team gaan ;)

Ook goed is: babachess, een unix client volgens mij gelinkt aan www.freechess.org

Schaak is een van mijn passies... dit spel is gewoon meesterlijk. _/-\o_

Leuk topic! :)

Check hier hoe ik iemand van boven de 1600 afmaak }) >> http://gameknot.com/chess.pl?bd=2973517&r=945 (gebruik Analyze the bord + de pijltjes om te partij te bekijken) >> Siciliaanse opening :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2005 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10 20:55

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

echt uber heb dat vannacht nog zitten doen, ik had al 3 jaar niet meer geschaakt, maar kon toch af en toe een potje winnen, vooral met snelschaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien iets voor de schakers:

Online schaakspel op de Nintendo DS, Ultimate Brain & Card Games. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 11:09

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Voor de mensen met een Apple, schaak zit standaard meegeleverd met MacOSX :)

Heb zelf hier nog ChessMaster 8000 origineel liggen.

In de "Kids Room" kan ik aardig meekomen, maar tegen de ChessMaster sta ik in een paar zetten schaakmat :/

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:22
De laatste tijd ben ik weer een beetje aan het schaken. Ik schaak graag tegen mijn vader, en ik speel veel potjes op Pogo. Tevens speel ik een aantal potjes tegelijk op GameKnot. Ik ben best bereid om later te betalen voor een 'premium' schaakwebsite. Ik weet alleen nog niet welke:
  • - [url=http://www.InstantChess.com]InstantChess[/url] - [url=http://www.chessclub.com]ChessClub[/url] - [url=http://www.playchess.com]PlayChess[/url]
Welke raden jullie aan en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 20:38:
nee vader van een vriend van me speel/speelde behoorlijk hoog niveau. Daar heb ik het van gekopieerd. Is echt niet te doen hoeveel partijen dat zijn :)
Chessbase is wel aardig, ik had alleen liever wat minder partijen gehad, maar meer en uitgebreider commentaar. In de extra CD's staan meer extra's en da's boeiender. Maar goed, je kunt zelf ook je eigen partijen database maken en daarin partijen uit allerlei bronnen (sites, boeken, eigen partijen) opnemen en van commentaar voorzien. Wanneer je bijvoorbeeld Fritz hebt, kun je dat programma ook laten meelopen bij het naspelen van een partij. Dat is erg handig als aanvulling op je eigen analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Wie schaken er trouwens nog meer op GameKnot? Lijk me leuk tegen een van jullie te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dus :) mijn nick op Gameknot is: lucid_dream :)

Lijkt me leuk potje tegen je te spelen :*) Stuur maar een challenge als je wil.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
"Unable to challenge, lucid_dream has too many active games at this time"

Als je een potje vrij hebt kun je mij challengen, mijn nick = rogierv.
Je hebt trouwens een mooie rating! Ik zit nog op 1200 (net begonnen, met GameKnot welteverstaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik heb Chessmaster 10th edition Demo ff gedownload...... direct eerste potje gewonnen :D van Skippy
Meer geluk dan wijsheid daar ben ik van overtuigd, was namelijk m'n eerste potje schaken ooit :P

[ Voor 3% gewijzigd door ScrooLoose op 20-04-2005 19:31 ]

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rogier V schreef op woensdag 20 april 2005 @ 19:14:
"Unable to challenge, lucid_dream has too many active games at this time"

Als je een potje vrij hebt kun je mij challengen, mijn nick = rogierv.
Je hebt trouwens een mooie rating! Ik zit nog op 1200 (net begonnen, met GameKnot welteverstaan ;) )
Is goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Leuk potje Digitalis.

Voor diegene die dit na willen spelen :7

Rogier v - Digitalis
0 - 1

1. e4 e6
2. d4 d5
3. e5 c5
4. Nf3 Nc6
5. Be3 Qb6
6. b3 cxd4
7. Nxd4 Bc5
8. Bb5 Bxd4
9. Bxc6+ bxc6
10. Qxd4 c5
11. Qxc5 Qxc5
12. Bxc5 Ba6
13. Nd2 Ne7
14. c4 dxc4
15. bxc4 Rc8
16. Bxa7 Bxc4
17. Nxc4 Rxc4
18. O-O Nc6
19. Ra-c1 Nxe5
20. Rxc4 Nxc4
21. Rc1 Nd6
22. Bb6 O-O
23. a4 Rb8
24. a5 Kf8
25. g3 Nc8
26. Rc6 Ke8
27. Kg2 Nxb6
28. axb6 Rb7
29. Rc8+ Ke7
30. Rh8 h6
31. g4 Rxb6
32. h4 Rb5
33. f4 Rb3
34. g5 hxg5
35. hxg5 f5
36. Rh7 Kf7
37. g6+ Kxg6
38. Rh8 Re3
39. Rh3 Rxh3
40. Kxh3 Kh5
41. Kg3 g5
42. fxg5 Kxg5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke pot indeed :)

Bijna verloren. :o
Ik gaf in de opening heel vreemd een pion weg, moest keihard vechten om nog bij te blijven.

Uiteindelijk toch gewonnen mede door foutje van jou ;)

Makkelijker om na te spelen is via deze link: http://gameknot.com/chess.pl?bd=3080523

Even Analyze the Game klikken en met de "<<" peiltjes teruggaan naar het begin van de partij :) Vervolgens met ">" door de zetten heenwandelen, de moeite waard want hij is leuk _/-\o_

Snel weer eens spelen als je rating op peil is! >:)

Nog meer Gameknotters die willen uitdagen? :P

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog meer Gameknotters die willen uitdagen? :P
Check je challenges ;) (kaykai)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok dan! En-garde :)

Hmmz, Gameknot ligt eruit zo te zien.. althans bij mij dan. Kom er niet meer op

Was dus van tijdelijke aard, twerkt weer :+

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wou ik ook net posten... Bij mij dus ook. Naja, dan maar geen studie-ontwijkende activiteiten en gewoon aan mn reflectieverslag schrijven :x Check zo wel weer of ie het weer doet.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 23:07 . Reden: Ik zie het :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 22:59:
Dat wou ik ook net posten... Bij mij dus ook. Naja, dan maar geen studie-ontwijkende activiteiten en gewoon aan mn reflectieverslag schrijven :x Check zo wel weer of ie het weer doet.
ik zit nu in 6 potjes verwikkeld, jeez wat duurt dat langggggzaaammm...als ik geluk heb zet iedereen gemiddeld 1 zet per dag....zo raak ik nooit van mn potjes af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rogier V schreef op maandag 25 april 2005 @ 23:16:
[...]

ik zit nu in 6 potjes verwikkeld, jeez wat duurt dat langggggzaaammm...als ik geluk heb zet iedereen gemiddeld 1 zet per dag....zo raak ik nooit van mn potjes af...
Ja dat kan vervelend zijn, je moet er dus rekening mee houden dat het lang kan duren. Ik speel nooit meer dan 3 dagen per zet, verder ben ik heel veel online (werk) en kan ik dus toch een hoop matches spelen. Verder kan je ook nog Blitz spelen (unrated) op gameknot.

Maar je hebt wel gelijk dat het langzaam gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2005 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-10 23:32
Rogier V schreef op woensdag 20 april 2005 @ 15:38:
Wie schaken er trouwens nog meer op GameKnot? Lijk me leuk tegen een van jullie te spelen.
Ik speel ook op gameknot. Gratis en voor niks en zeer goed opgezet. Ik speel onder de naam torr3nte. Je krijgt 6 simultane games + 1 voor elke 4 gewonnen partijen. Je kunt ook je eigen teams opzetten.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Topicstarter
:> Mijn topic leeft :D

Ik ga dan maar is ook @ GameKnot zitten als jullie het "goed en vrij van rare ads/spyware zooi" bestempelen. Ik knal wel [GoT] in mijn nickname kan je me altijd vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2005 @ 20:41:
[...]

Check je challenges ;) (kaykai)
_/-\o_ Feli Captain Proton, mooi gespeeld.
Kijk hier hoe Captain Proton mij verslaat: http://gameknot.com/chess.pl?bd=3100135

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_ Feli Captain Proton, mooi gespeeld.
Dank je :) Jij ook goed gespeeld overigens. Dat eindspel was erg lastig: Ik heb hem opgezocht in "Secrets of minor piece endings" van John Nunn, en die wijdt 15 bladzijden aan dit soort eindspelen. De beste verdediging was wel 57. Ld7 ipv Ld1: Dan had ik iets meer moeite moeten doen. Maar ook dan hou ik precies 1 zet teveel voor jou om je koning voor de pion te krijgen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2005 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-10 16:38
Doe je die gast nou een herdersmat aan? Wel leuk om te zien dat mensen er nog steeds instinken, inspiratieloos ofzo :Y)

Probeerde hem ook, alleen zag hij hem al aankomen :( ... kan niet alles hebben he :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geregeld.

Wat ik merk bij het verschil tussen een computer tegenstander en een menselijke is dat een computer met dezelfde rating eigenlijk nooit 'echte' blunders maakt. Een schaakprogramma laat wel eens wat liggen als het niet op z'n sterkst speelt maar ik krijg altijd het idee dat ik mezelf gaandeweg de partij sta vast te spelen. Ik kom minder aan aanvallend spel en counter-attacks toe en wordt eigenlijk gedwongen om in de verdediging te gaan.

Misschien is het eens een idee om met z'n allen een partij te spelen tegen Chessmaster X dmv het doorgeven van zetten. :)

Wat is jullie favoriete openingsmove b.t.w.?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik merk bij het verschil tussen een computer tegenstander en een menselijke is dat een computer met dezelfde rating eigenlijk nooit 'echte' blunders maakt. Een schaakprogramma laat wel eens wat liggen als het niet op z'n sterkst speelt maar ik krijg altijd het idee dat ik mezelf gaandeweg de partij sta vast te spelen. Ik kom minder aan aanvallend spel en counter-attacks toe en wordt eigenlijk gedwongen om in de verdediging te gaan.

Misschien is het eens een idee om met z'n allen een partij te spelen tegen Chessmaster X dmv het doorgeven van zetten.

Wat is jullie favoriete openingsmove b.t.w.?
Beathoven wijzigde dit bericht 27-04-2005 00:09 (12%)
Een computer maakt nooit tactische blunders, dat wil zeggen: Truukjes, combinaties en matdreigingen ziet hij altijd. Daar moet je ook niet proberen hem op te pakken, zelfs een slechte computer is in dit opzicht simpelweg veel beter dan jij. Echter, in strategisch opzicht zijn computers nog steeds zwak. Daarom moet je, als je tegen een computer wil winnen, aansturen op een dichtgeschoven situatie of snel het eindspel in gaan, zodat je door middel van een langetermijn plan (meer dan 10 zetten) langzaam de computer een onhoudbare situatie in kan schuiven.

Uiteraard wel de eindspeldatabase van die computer vermijden, als hij die heeft: Dus niet afwikkelen naar een theoretische remisesituate met weinig stukken en pionnen op het bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 17:40:
[...]

Dank je :) Jij ook goed gespeeld overigens. Dat eindspel was erg lastig: Ik heb hem opgezocht in "Secrets of minor piece endings" van John Nunn, en die wijdt 15 bladzijden aan dit soort eindspelen. De beste verdediging was wel 57. Ld7 ipv Ld1: Dan had ik iets meer moeite moeten doen. Maar ook dan hou ik precies 1 zet teveel voor jou om je koning voor de pion te krijgen.
Lastig indeed, zeg maar gerust hopeloos :D
Ik had in eerste instantie niet gedacht dat je nog ging winnen, heb het gek genoeg nog nooit gezien hoe zoiets werkt (1 pion, een witte loper en een koning tegen een witte loper en een koning) - weer wat geleerd dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veel succes Digitalis :)

/me en Digitalis zitten inmiddels in een partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is ook wel geinig, kan je zien wat de computer 'denkt'.

http://www.turbulence.org/spotlight/thinking/chess.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 18:56:
Veel succes Digitalis :)

/me en Digitalis zitten inmiddels in een partij.
Jij ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Best grappig om tegen te spelen! Ik ben benieuwd hoe ze dat ontwikkeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig gedaan :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gefeliciteerd met je overwinning!

Ik probeerde er nog uit te komen, maar je had me aardig klemgezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:15:
[...]

Gefeliciteerd met je overwinning!

Ik probeerde er nog uit te komen, maar je had me aardig klemgezet :)
Dankje Beathoven, succes op Gameknot verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best grappig om tegen te spelen! Ik ben benieuwd hoe ze dat ontwikkeld hebben.
Een schaakcomputer rekent toch allerlei varianten uit: Kleine moeite om alle varianten op het bord uit te tekenen :) Maar ik denk niet dat hij dieper rekent dan 3 zetten. Veegde hem gemakkelijk van het bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionyxus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-09 13:50
Ik zou graag mee willen doen alleen het probleem is dat ik niet kan schaken :X
Dus heeft iemand een goeie howto ofzo?

[ Voor 24% gewijzigd door dionyxus op 27-04-2005 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom nu dit topic tegen en ben toevallig net weer van plan om het schaken op te pakken. Heeft iemand hier nog tips (boeken, sites etc) om je spel te verbeteren. Heb eigenlijk niet meer gespeeld sinds de basisschool en wil het toch wel een beetje op niveau kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Ik schaak ook af en toe, helaas ben ik niet zo heel erg goed het lijkt me wel leuk om is online met iemand te schaken, ik heb op mijn pc chessmaster 10 staan kan ik dat gebruiken? :)

offtopic: is een IRC channel geen leuk idee?

[ Voor 45% gewijzigd door Koekje op 27-04-2005 21:06 ]

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dionyxus schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:30:
Ik zou graag mee willen doen alleen het probleem is dat ik niet kan schaken :X
Dus heeft iemand een goeie howto ofzo?
Ik ben dan wel geen pro, maar enkele basistips kan ik je wel geven

- Leer hoe de stukken moeten worden opgesteld en leer hoe ze voortbewegen over het veld, daar zijn wel tutorials voor te vinden. Die van Captain Proton kun je ook gebruiken, is misschien nog wel wat beter.

- Bestudeer en oefen openingszetten, er zijn veel combinaties van zetten die zichzelf bewezen hebben en veilig zijn om mee te beginnen. Probeer je favoriete variant te vinden en wissel zo nodig wat af.

- probeer het centrum te domineren

- Als je twijfelt aan de opening, De konings-pion 2 velden naar voren schuiven is een uitstekend zet om het centrum te controleren, het maakt zowel je dame als loper meteen actief

- open nooit met je paard naar de randen van het bord als je er niks mee kunt bereiken, plaats ze op de meest actieve velden zodat ze het midden controleren.

- bescherm je pionnen, zorg dat ze gedekt staan door andere pionnen of stukken

- zorg er altijd voor dat je je stukken zoveel mogelijk 'actief' blijven, voorkom dat ze opgesloten raken.

- Haal je dame niet te vroeg naar voren als er geen reden voor is,

- Zetten waarbij je een stuk eerst laat aanvallen om ze vervolgens weer naar hetzelfde veld terug te trekken zijn zwak, ze zorgen ervoor dat je tegenstander een 'extra' zet krijgt

- voorkom forks, pins en skewer moves van de tegenstander, maak ze zelf :P

- Blijf oefenen, speel.. als je weinig ervaring hebt niet op winst (dat gaat je niet lukken) maar probeer van je fouten te leren, je spel zal vanzelf beter worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor het spelletje beathoven :) Als ik er voor jou nog wat tips aan toe mag voegen: Probeer te werken aan je strategische spel, en dan met name aan zwakke en sterke velden. In onze partij was pion naar f4 de verliezende zet (even afgezien van dat stukverlies). Je had al d4 en e3 gespeeld, en daardoor was er geen enkele pion meer die veld e4 kon aanvallen na f4. Aangezien ik d5 in handen had met mijn pion en jouw loper en beide paarden die dat veld konden aanvallen, afgeruild waren, kon ik zo met mijn paard op e4 gaan staan, waar dat paard onkwetsbaar was. Daardoor wist ik na de dameruil de hele tijd al dat ik veilig kon afwikkelen naar een eindspel. Mijn pionnenstructuur was het andere strategische element: Ik had 1 keten van pionnen, die elkaar allemaal dus verdedigden. De jouwe stonden in kleine eilandjes en waren dus gevoelig voor mijn paard. In spelletjes zoals deze zijn dit soort strategische overwegingen van levensbelang, en als je met jouw stelling had willen winnen had je moeten proberen zoveel mogelijk alle stukken op het bord te houden en ingewikkelde stellingen te bereiken. Dan was de mobiliteit van jouw stukken hoger geweest (doordat jouw pionnenstructuur zo los in elkaar zat) en had ik bovendien weinig gehad aan het sterke veld e4, omdat dat verdedigd kon worden door stukken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan die link weg? probeerde Battle Chess 4k en kreeg gelijk een of ander malware prog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:34
wel leuk gedaan ja, wat ik nu niet snap he, echte grootmeesters winnen van computers die echt ontzettend ingewikkeld zijn, maar een normale pc kan al gewoon alle mogelijke combinaties uitrekeken, dat is theoretisch toch onmogelijk om van te winnen lijkt mij? terwijl het blijkbaar zonder moeite gaat, hoe kan dat toch :?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Maverick schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:55:
[...]

wel leuk gedaan ja, wat ik nu niet snap he, echte grootmeesters winnen van computers die echt ontzettend ingewikkeld zijn, maar een normale pc kan al gewoon alle mogelijke combinaties uitrekeken, dat is theoretisch toch onmogelijk om van te winnen lijkt mij? terwijl het blijkbaar zonder moeite gaat, hoe kan dat toch :?
Captain Proton geeft in post 50 een duidelijk uitleg wat schaakcomputers wel goed kunnen en wat ze niet goed kunnen. En het is een misverstand dat een normaal pc alle mogelijk combinaties kunnen uitrekenen, op korte termijn misschien wel (5 á 10 zetten), maar computers hebben geen strategisch inzicht. Daar kunnen grootmeesters winnen van supercomputers zoals Deep Blue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Door de plotselinge activiteit in dit topic is het misschien leuk/handig om de startpost te veranderen.
Dit kan er bijvoorbeeld in staan:
  • Links naar tutorials
  • Links naar online chessgames (zoals GameKnot)
  • Beknopt Gameknot uitleg
  • Gameknot nicknames GoT'ers
  • etc...
Dit zorgt voor wat overzichtelijkheid en schept tevens een beetje kwaliteit naar buiten (andere GoT'ers).

Goed idee? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Leuk, helaas verloren! :(

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:46:
Bedankt voor het spelletje beathoven :)

....
Bedankt voor je analyse, daar heb ik wel wat aan! Je spel deed overigens vermoeden dat je vrij hoge rating hebt (iig hoger dan de 1200 op Gameknot).Ik zal 'm later nog eens gaan bekijken. De PGN kan zo geimporteerd worden in Chessmaster X. :)

De stats:

Annotations by Chessmaster 10th Edition Auto-Annotator. 10 seconds per move.

White Black
Book Move 2 2
Leave Book 1 0
CMX Agrees 39 44
CMX Disagrees 9 4
Agreement Pct. 81% 92%
Total Error 7.80 0.00
Relevant Error 3.99 0.00
Missed Mate 0 0
Moved Into Mate 1 0

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2005 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan :) Overigens grappig om te zien dat chessmaster het over het algemeen prima eens was met ons. Weet niet of dat nu helemaal een compliment is, aangezien het nogal een strategisch spelletje was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
Cool plaatje van de nummer 1 van Gameknot :)

Afbeeldingslocatie: http://gameknot.com/uimg/mateintwo.jpg
1. f5 # Power is nothing without control ;-D !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op vrijdag 29 april 2005 @ 18:38:
Cool plaatje van de nummer 1 van Gameknot :)

[afbeelding]
1. f5 # Power is nothing without control ;-D !
mooi kunstwerkje

en na hoeveel moves kwam hij bij deze stelling :+

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2005 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vermoed dat het een studie is... Het ziet er in ieder geval goed uit :) Als er overigens tweakers zijn die een spelletje willen spelen, ik (kaykai op GameKnot) heb nog een slot vrij...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2005 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 14:54:
Vermoed dat het een studie is... Het ziet er in ieder geval goed uit :) Als er overigens tweakers zijn die een spelletje willen spelen, ik (kaykai op GameKnot) heb nog een slot vrij...
Ik wil wel een potje, ik daag je uit ! :P

Naam: Skander

morgen ben ik heb ik tijd :)

[ Voor 8% gewijzigd door Koekje op 30-04-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even je account activeren, zo kan ik je niet challengen op Gameknot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kon het niet laten: http://img226.echo.cx/my.php?image=chesssetup4xx.jpg :D

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Haha... lol.. twee jaar geen schaakstukje aangeraakt, en door jullie heb ik er weer zin in :p...

Daag me maar uit via www.gameknot.com -> soepkip is mijn nickname.

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koekje schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 19:23:
[...]

Ik wil wel een potje, ik daag je uit ! :P

Naam: Skander

morgen ben ik heb ik tijd :)
Je moet 'm nog activeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 01:11:
[...]

Je moet 'm nog activeren :)
Oh sorry ik zal vanavond even kijken hoe het werkt.

Weet iemand trouwens hoe dat rating systeem werkt? Ik win nu van een computer met een rating van 1400 chessmaster. Ik moet overigens zeggen dat ik erg wisselend speel 1 stomme zet en je bent de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Koekje schreef op maandag 02 mei 2005 @ 08:36:
[...]

Oh sorry ik zal vanavond even kijken hoe het werkt.

Weet iemand trouwens hoe dat rating systeem werkt? Ik win nu van een computer met een rating van 1400 chessmaster. Ik moet overigens zeggen dat ik erg wisselend speel 1 stomme zet en je bent de pineut.
Op GameKnot staat een duidelijke uitleg over het Elo rating systeem:

GameKnot rating system is based on Elo rating system with fixed K = 20 and the following modifications:

The first 20 games are used to establish rating on the site. During the first 20 games, player's rating is calculated as an average of the ratings of all his or her opponents, +400 in case of a win, -400 in case of a loss, equal in case of a draw. +/-200 points are used when playing against a player with provisional rating.
Rating is provisional during the first 20 games, after which it becomes established.
Rating is considered to be equal to 1200 for all players during their first 5 games.

Timeouts are counted as wins only if there were at least 3 moves made in the game (the loss is always counted for the timed out players).

The maximum of two ratings -- at the beginning of the game and at the end -- is used as the player's rating for the purpose of computing the rating adjustments. Please note that until you finish the 20th game, it is possible to lose rating points even if you win. This will happen if the rating of your opponent is more than 400 points below yours. That's why it is advisable to try to play against higher rated players in the beginning to establish the best possible rating.

For example, if you played 3 games and you won against 1200 player with provisional rating, then against 1400 player with established rating, but lost against 1600 player with established rating, your rating will be:
( (1200 + 200) + (1400 + 400) + (1600 - 400) ) / 3 = 1467

Or, if you win against 1200 provisional, win against 1400 established, lose against 1600 provisional, draw against 1500, your rating will be:
( (1200 + 200) + (1400 + 400) + (1600 - 200) + 1500 ) / 4 = 1525

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Ok, dat er een berekeningswijze is spreekt voor zich, maar ik wil er achter komen hoe die score zich vertaalt to je speelwijze maw: wat is een redelijke score? (of moet je die contekst zien?).

stomme vraag. :P

En is een computer rating hetzelfde als een mens rating?

[ Voor 6% gewijzigd door Koekje op 02-05-2005 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 14:54:
ik heb je net ff gechallenged...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En succes RogierV :)

Ik heb overigens een rating nu: Ben begonnen op 1628. Eens zien of ik dat vast kan houden :)

Voor diegenen die van vuurwerk houden, zie de volgende partij (slechte partij overigens van mijn tegenstander, maar wel grappig om te spelen):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
1.    e4     c5
2.  Bc4 Nc6
3.  Bxf7+   Kxf7
4.  c3  e5
5.  Nf3 d6
6.  d3  h6
7.  d4  Nf6
8.  Bg5 hxg5
9.  Nxg5+   Ke8
10. Qb3 d5
11. c4  Nxd4
12. Qd1 dxe4
13. O-O Bf5
14. Nc3 Ng4
15. Nh3 Nxh2
16. Kxh2    Bxh3

0-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Captain Proton ik heb jou maar gechallenged, als het goed ik zou je m nu moeten zien. :)
16XX dat overleef ik niet :o :P

Als iemand anders een potje wil daag me maar uit, ik heb volgens mij nu door hoe gameknot werkt! :)

[ Voor 30% gewijzigd door Koekje op 02-05-2005 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 12:14

Cis

Woei! Ik kende dit topic helemaal niet :D
Ik heb al een tijdje niet geschaakt, maar een paar jaar geleden had ik een rating rond de 1600. Mocht iemand een keer willen schaken, dan moet ie me maar even toevoegen op msn (mmcis@hotmail.com) of icq (37527093) :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Cis schreef op maandag 02 mei 2005 @ 19:03:
Woei! Ik kende dit topic helemaal niet :D
Ik heb al een tijdje niet geschaakt, maar een paar jaar geleden had ik een rating rond de 1600. Mocht iemand een keer willen schaken, dan moet ie me maar even toevoegen op msn (mmcis@hotmail.com) of icq (37527093) :)
Is GameKnot niks voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Inderdaad dat werkt beter dan msn (schaak) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
op www.jijbent.nl kan je ook potjes spelen, ook erg okay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Voor diegene die van goede schaakartikelen houden, kijk dan op ChessCafe.com. Eens per week worden er interessante artikelen geschreven met analyses, boekbeschrijvingen, taktieken en openingen/middenspellen/eindspellen. Voor beginners en gevorderden. Tevens kun je in het archief kijken om alle artikelen door te nemen. Ze zijn goed leesbaar, zeker een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Ik ben nu een potje tegen captain proton aan het schaken, ik vind het erg spannend, hier is het te zien:
http://gameknot.com/chess.pl?bd=3148294&r=18 : Houd eventuele tips voor je svp. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koekje schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 18:11:
Ik ben nu een potje tegen captain proton aan het schaken, ik vind het erg spannend, hier is het te zien:
http://gameknot.com/chess.pl?bd=3148294&r=18 : Houd eventuele tips voor je svp. :>
maak van je koning een dame (modern schaken :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een puinzooi heb ik ervan gemaakt tegen rogier: Gefeliciteerd :)

Beter was deze: http://gameknot.com/chess.pl?bd=3149097. Die eindstand vind ik wel aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 23:59:
Wat een puinzooi heb ik ervan gemaakt tegen rogier: Gefeliciteerd :)

Beter was deze: http://gameknot.com/chess.pl?bd=3149097. Die eindstand vind ik wel aardig :)
Bedankt! Al was het geen makkelijk potje...

btw, mooie combinatie heb je daar te pakken tegen asenreus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Voor de geinteresseerden onder ons:

Rogier V - Captain Proton
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
1. e4 c5 
2. Nf3 d6 
3. d4 cxd4 
4. Nxd4 Nf6 [Sicilian Dragon]
5. Nc3 g6 
6. Be3 Bg7 
7. f3 O-O 
8. Qd2 Nc6 
9. Bc4 Bd7 
10. h4 h5 
11. O-O-O Rc8 
12. Bb3 Ne5 
13. Nd-e2 Nc4 
14. Bxc4 Rxc4 
15. Bg5 Qa5 
16. Kb1 Rf-c8 
17. Bxf6 Bxf6 
18. Nd5 Qc5 
19. Nxf6+ exf6 
20. Qxd6 Qf2 
21. Qxd7 Qxe2 
22. Rd2 Qe3 
23. Rh-d1 Qb6 
24. g4 hxg4 
25. Qxg4 f5 
26. Qg2 fxe4 
27. fxe4 Qe6 
28. h5 Qxe4 
29. hxg6 Qxg6 
30. Qh2 Kg7 
31. Qe5+ 

1 - 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Ik weet niet of iedereen last heeft van dit probeem maar gameknot spammed mijn hele inbox vol met berichten dat ik aan zet ben (heb er vandaag al 6 gehad zonden dat ik vandaag aktief ben wezen schaken.) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Koekje schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 18:25:
Ik weet niet of iedereen last heeft van dit probeem maar gameknot spammed mijn hele inbox vol met berichten dat ik aan zet ben (heb er vandaag al 6 gehad zonden dat ik vandaag aktief ben wezen schaken.) :P
Dat kan je uitzetten bij de instellingen van GameKnot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Er ging iets mis! :(

[ Voor 89% gewijzigd door Koekje op 04-05-2005 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Rogier V schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 18:57:
[...]

Dat kan je uitzetten bij de instellingen van GameKnot...
Dat weet ik wel het probleem is ook niet dat ik geen mail wil maar dat ik 5x dezelfde mail krijg, ik vind de optie wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
Even een schopje in het schaaktopic. Ik begon als slechte/middelmatige speler, maar na het lezen van enkele boeken over schaken ben ik een veel betere speler geworden, getuige mijn laatste 18 niet verloren partijen (1 draw de rest winst) op Gameknot. Rating is in een week of 2 van onder de 1300 tot nabij de 1450 gestegen.

Nu heb ik een vraag over de gameknot toernooien, als sommige speler uit het toernooi teruggetrokken worden vanwege een dramtische daling in rating worden dan ook de punten tegen andere spelers weggescharpt ?

Voorbeeldje :

http://gameknot.com/mt.pl?id=7754

Ik ben torr3nte in dit toernooi en sta op een gedeelde eerste plaats. Ik heb echter 1x verloren van een speler die later gestopt is met spelen. Ik heb zeg maar "eerlijk" gewonnen van hem.

De nummer 1 heeft 2x gewonnen op time-out (en niet in een gewonnen situatie), dus vind ik dat ik het voordeel zou moeten krijgen tov de nummer 1, omdat hij feitelijk de 2 punten kado heeft gekregen en ik er wel voor heb moeten spelen. Of is dit gewoon vette pech hebben :?
If over time player's rating falls 200 or more points below the low limit or rises 200 or more points above the high limit, that player will be automatically withdrawn from the mini-tournament. All games that haven't been started for the player yet are considered to be forfeited in their opponent's favor for the purpose of calculating the mini-tournament score, without affecting anyone's rating nor stats. All completed and still active games are counted towards the mini-tournament score as usual. Excluding mini-tournaments with no rating limits.
Al gevonden, dus ik heb gewoon pech ;(

[ Voor 24% gewijzigd door KaMiKaZe op 27-08-2005 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-10 10:34
*kickt het topic even naar 2007*

In windows vista home heb ik een schoon 3D schaakspel ontdekt, nou had ik sinds jaren niet meer geschaakt dus ik dacht van 'leuk even kijken of ik het nog kan'. Nou mooi niet dus
1e potje: ach ik moet er nog inkomen
2e potje: mmmh.. die pc is wel irritant slim
3e potje: grmbl
4e potje: omg..
5e potje: grrr...
6e potje: arghhh..
afijn dat ging door tot het 21e potje vandaag :*)

Afbeeldingslocatie: http://i9.tinypic.com/4vpoo42.jpg
(ok, stiekem wel een paar keer ctrl-z gedaan, voor zetten waarvan ik dingen over het hoofd had gezien :P )

Nou ben ik hooked nog meer mensen die dit spel spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

heb me ook geregistreerd op gameknot. Dat langzaam schaken lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speel nog weleens een partijtje op instantchess.com

Net nog een hele gekke afgerond, kwam mede door de opening. Het is een opening die ik nu al en inmiddels een beetje eigen heb gemaakt. Er is weinig over geschreven, bijna helemaal niets. Des te leuker om 'm zelf te doorgronden. Ik ken inmiddels de valkuilen en de voordelen. Het nodigt uit tot creatief verdedigingswerk en leidt soms tot hylarische situaties. Erg bruikbaar tegen agressieve tegenstanders. :)

Hier zette ik de witte dame in een beklemmende positie tijdens zijn aanval. Er zullen ongetwijfeld wel wat foutjes gemaakt zijn maar de tegenstander speelde best aardig. Uiteindelijk verloor hij op tijd.

[White "Saleh"]
[Black "Beathoven"]
[Event "InstantChess"]
[Result "0-1"]
[ICCause "1"]
[ICEcause "6"]
[Annotator "Beathoven"]

1.e4 f6 2.Nc3 Kf7 3.Bc4+ e6 4.Nb5 Nc6 5.d3 d5 6.Bb3 d4 7.Bf4 Bd6 8.Qh5+ g6 9.Qh4 Bxf4 10.Qxf4 Ne5 11.Nf3 Nxf3+ 12.gxf3 c6 13.Nc7 Rb8 14.Nxe6 Bxe6 15.c4 c5 16.Rg1 Ne7 17.e5 f5 18.Qg5 Qg8 19.Qf6+ Ke8 20.Ba4+ Nc6 21.b4 cxb4 22.Rb1 a5 23.a3 bxa3 24.Ra1 Kd7 25.Rxa3 b6 26.Rb3 Kc7 27.Bxc6 Kxc6 28.Rb5 Rd8 29.c5 Kxb5 30.Ke2 bxc5 0-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Topicstarter
Hey cool mijn Topic leeft nog :D

Zelf doe ik op dit moment 0,0 aan schaken : GTR2 heeft mijn op mijn leven beslag gelegd en goed ook !!
Ik heb tegenwoordig ook een Wii dus wie weet komt daar wel een leuke game voor misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!ablo
  • Laatst online: 20-03 13:24
Tot m'n 13de geschaakt op prof niveau.. Ik had een rating van +- 2200. Maar sindsdien alleen nog af en toe op yahoo chess gespeeld. Lijkt me wel leuk om een GoT chess community op te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 22:19
is redhotpawn.com geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:44
Een vraagje aan de schaakexperts:

Ik heb ooit eens gehoord van een 'remise door 3-voudige herhaling' regel.

Wanneer een stelling drie keer tijdens een partij op het bord voorkomt en dezelfde speler aan zet is, zou dit remise zijn.

Mijn vraag is: geldt deze regel altijd of geldt dit alleen als er geen andere zetten meer gedaan kunnen worden?

Het volgende is namelijk het geval: oud en nieuw vieren wij traditiegetrouw altijd bij familie. Omdat ik echter geen zin had om de hele avond tot 12 uur achter de televisie te hangen, had ik mijn schaakcomputer meegenomen. Op een gegeven moment had ik de volgende stelling op het bord:

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/jeroen_o/GoT/images/Schaak20071231.jpg

Zelf speelde ik met zwart en de laatste zet van de computer was Te1-e7+

Daarna gebeurde het volgende:

1: ....... Kf7-f6
2: Te7-e6+

Omdat ik de toren wilde blijven aanvallen en ik niet naar e5 kon, deed ik de volgende zet:

2: .......Kf6-f7
3: Te8-e7+Kf7-f8
4: Te7-e8+Kf8-f7
5: Te6-e7+Kf7-f6

Nu zijn we weer precies bij de stelling van op punt 2 en dit bleef zo de hele tijd doorgaan.

Is de partij nu officieel in remise geeindigd?

Uiteindelijk heb ik wel een andere zet gedaan, namelijk Kf6-g5.
Ik moet de partij nog wel afspelen omdat het opeens 12 uur was. Maar aangezien wit alleen nog een koning op het bord heeft, is het zeker dat de winst voor mij is.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeroen O op 21-10-2010 19:31 . Reden: URL afbeelding gewijzigd. ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 15:08

Rexomnium

Vincam aut moriar

Jeroen O schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 13:29:
Een vraagje aan de schaakexperts:

Ik heb ooit eens gehoord van een 'remise door 3-voudige herhaling' regel.

Wanneer een stelling drie keer tijdens een partij op het bord voorkomt en dezelfde speler aan zet is, zou dit remise zijn.

Mijn vraag is: geldt deze regel altijd of geldt dit alleen als er geen andere zetten meer gedaan kunnen worden?

1: ....... Kf7-f6
2: Te7-e6+

Omdat ik de toren wilde blijven aanvallen en ik niet naar e5 kon, deed ik de volgende zet:

2: .......Kf6-f7
3: Te8-e7+Kf7-f8
4: Te7-e8+Kf8-f7
5: Te6-e7+Kf7-f6

Nu zijn we weer precies bij de stelling van op punt 2 en dit bleef zo de hele tijd doorgaan.

Is de partij nu officieel in remise geeindigd?

Uiteindelijk heb ik wel een andere zet gedaan, namelijk Kf6-g5.
Ik moet de partij nog wel afspelen omdat het opeens 12 uur was. Maar aangezien wit alleen nog een koning op het bord heeft, is het zeker dat de winst voor mij is.
Als de serie zetten zo doorgaat, is het inderdaad remise. Het spel is in een oneindige loop geraakt. Volgens chessmaster is dit ook het geval.

Ook wel logisch dat wit voor remise gaat, aangezien hij anders zijn loper kwijt was geraakt en het spel had verloren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[Event ""]
[Site ""]
[Date "2008.1.1"]
[Round ""]
[White "Chessmaster"]
[Black "Chessmaster"]
[TimeControl "600"]
[Result "0-1"]
[ECO " "]
[Setup "1"]
[FEN "4R3/p1p1R1pp/3p1k2/8/2P5/2KB1r1r/PP4bP/8 w - - 0 1"]

1.Rxc7 Rxd3+ 2.Kc2 Rd4 3.Rf8+ Kg6 4.Rf2 Be4+ 5.Kc1 Rhd3 6.b3 Rd1+ 7.Kb2 R4d2+ 8.Rxd2 Rxd2+ 9.Ka1 Rxh2 10.Rxa7 Kf6 11.Rd7 Rd2 
12.a3 g5 13.Rd8 g4 14.Re8 Bc2 15.Re3 Rd3 16.Re8 Bxb3 17.Rf8+ Kg7 18.Rf5 g3 19.Kb2 Bxc4 20.Rh5 Rb3+ 21.Kc2 Rxa3 22.Kd2 d5 23.Rh4 
g2 24.Rg4+ Kf6 25.Rxg2 Ra2+ 26.Ke3 Rxg2 27.Kd4 Rg4+ 28.Kc3 Ke5 29.Kd2 Kd4 30.Kc2 Rg2+ 31.Kd1 Bd3 32.Ke1 Ke3 33.Kd1 Rg1# 0-1

[ Voor 19% gewijzigd door Rexomnium op 01-01-2008 14:17 ]

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:44
Hoewel wit gebaat is bij remise, kon wit remise niet afdwingen.
Als ik de witte torens steeds blijf aanvallen met mijn koning, dan valt de partij in de herhaling.
Maar uiteindelijk heb ik wel een andere zet gekozen, met verlies voor wit als gevolg.

Het verloop van de partij zoals ik hem uiteindelijk heb uitgespeeld:

1: ..... Kf7-f6
2: Te7-e6+ Kf6-g5
3: c4-c5 Tf3xLd3+
4: Kc3-c4 Lg2-D5+
5: Kc4-b5 Ld5xTe6
6: Te8xLe6 Th3xh2
7: c5xd6 Th2xb2+
8: Kb5-c6 c7xd6
9: Te6xd6 Td3xTd6+
10: Kc6xTd6 Tb2xa2

Wit heeft nu alleen nog maar een koning op het bord. Ik had nu een pion kunnen laten promoveren. Maar met koning en toren lukt het ook:

11: Kd6-c7 Kg5-f5
12: Kc7-d7 Ta2-d2+
13: Kd7-c7 Kf5-e6
14: Kc7-b7 Td2-d7+
15: Kb7-c6 Td7-d6+
16: Kc6-b7 Ke6-d7
17: Kb7xa7 Td6-c6
18: Ka7-b8 Tc6-c7
19: Kb8-a8 Kd7-c6
20: Ka8-b8 Kc6-b6
21: Kb8-a8 Tc7-c8#

Uiteindelijk komt het er op neer dat je het zelf in de hand hebt. Dus van echt remise is geen sprake.

Maar stel dat om één of andere reden toch drie keer dezelfde stelling op het bord komt, is de partij dan officieel altijd geeindigd ook al waren er andere zetten mogelijk?

[ Voor 2% gewijzigd door Jeroen O op 01-01-2008 19:33 . Reden: Diverse typfouten ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijskonijn2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-02-2022
Schaker meldt zich :)

Zodra de derde keer exact dezelfde stelling op het bord verschijnt is het remise. Dit is onafhankelijk van de zetten die in de tussentijd zijn gedaan en onafhankelijk van welke zetten mogelijk waren, het is alleen afhankelijk van de stelling op het bord. In het meest extreme geval kan het mogelijk zijn dat het wel 10 zetten duurt voor dezelfde stelling op het bord terugkeert en dat er tientallen andere zetten mogelijk waren, maar zodra er drie keer dezelfde stelling is is het remise.

In pc partijen zal het vaak voorkomen dat dit automatisch wordt aangegeven, in echte partijen moet je dat nog wel even opeisen. Je moet claimen dat het remise is vanwege 3x dezelfde stelling zoals dat zo mooi heet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-10 21:19

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

TimMer schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:44:
[...]

Heb ik ook gespeeld, de 3000 versie, was een geinig spel inderdaad. :)

Chessmaster 10th Edition is een aanrader voor de liefhebbers van Battle Chess, heeft ook van die heerlijk droge animaties. :P
Voordeel bij dit spel is dat je zelf uit een heleboel looks kun kiezen en verder uiteraard ook nog op speltechnische gebied van alles en nog wat kan veranderen. :)

Screenshot:

[afbeelding]
Afbeeldingslocatie: http://chessmaster10.ubi.com/ss/01.jpg

Zit deze manier van schaken ook in de Chessmaster®: Grandmaster Edition
Ziet er erg cool uit namelijk!

[ Voor 3% gewijzigd door Erhnam op 11-03-2008 10:41 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 12:34

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik schaak zelf ook wel eens met een collega op mijn werk. Heb indertijd Chessmaster 10th ehm 'aangeschaft' en mijn rating zweeft zo tussen de 1100 en 1350. Win wel eens van de laatste maar verlies ook wel eens van de 1e. Mijn ervaring in het spelen tegen computertegenstanders is dat ze heel veel zetten uitrekenen en vervolgens een zet doen die overeen komt met wat een mens met die rating zou kunnen zetten.

Zit ie soms 5 minuten na te denken (of hij wacht gewoon 5 minuten om een menselijke tegenstander te simuleren) en komt vervolgens met een hele domme zet. Zo speelde ik eens tegen een tegenstander met rating 1500 die ineens zonder reden zijn koningin weggaf :D Ja, dan win ik wel.
Over het algemeen verlies ik meestal wel van een computer die rating 1300 simuleert.

Speel altijd graag aanvallend. Soms lukt het om een aanval van enkele zetten vooruit te denken. Heerlijk gevoel geeft dat! Maar meestal heb ik iets niet voorzien zodat een offer na 2 zetten niet zo handig bleek te zijn omdat ik vergeten was dat een stuk inmiddels daar zou staan hehe.

Dit dus.

Pagina: 1 2 Laatste