matthijst schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 04:32:
[...]
Jaja, niet iedereen koopt L-lenzen
...en het gros van de 350D kopers zal gewoon een hobbyist zijn lijkt me.
Grootste voordeel is dan gewoon: ruisvrije foto's, hoge resolutie, geen shutterlag, DOF...
Waar zeg ik dat iedereen een L-lens moet gaan kopen? Nergens. Ik loop zelf in het groothoek bereik met de 18-55 kitlens rond omdat hij mij tot nu toe redelijk bevalt.
Ik vroeg me alleen af waarom mensen niet eerst met bv. de kitlens beginnen. Dan merk je vanzelf welk bereik je vaak gebruikt. Kom je veel groothoek tekort, dan koop je er een sigma 10-20 bij. Merk je juist dat je altijd meer tele wilt schieten dan de kitlens biedt, dan koop je een mooie degelijke telezoom. Gebruik je vooral het middenbereik (dus ongeveer 28-75) en wil je dus daar vooral kwaliteit dan koop je een tamron 28-75 2.8 of iets dergelijks.
Mijn punt is dat het verdomd moeilijk is om in te schatten wat je nodig hebt als je voor het eerst met een SLR aan de slag gaat. Ik wist ook totaal niet wat ik nodig zou hebben en ben dus met de kitlens begonnen. Wist niet echt wat ik qua beeldhoek en scherpte kon verwachten van budgetlenzen.
Als je besluit dat je dan toch een bereik van 18-200 in 1 lens wilt hebben weet je iig wat je kan verwachten, namelijk nog onscherper dan de kitlens.
Dat "zwarte gate" is ook echt van die "L-eigenaar-praat"; alsof een superzoom voor een hoop gebruikers niet gewoon een fatsoenlijke lens is

Deze opmerking snap ik niet echt? Je gooit geld in het zwarte gat en je krijgt er apparatuur voor terug, het betekent niet dat je geld over de balk gooit of iets dergelijks.
In je gehele post proef ik iets van haatgevoelens jegens fotografen die toevallig een L lens bezitten. Ik had precies hetzelfde gepost als ik nog mijn 80-200 4.5-5.6 budget lens gehad zou hebben in plaats van de 80-200 2.8L.
Beetje jaloers? Vooroordelen? Kwam het door het late tijdstip van je post? Wie zal het zeggen.
En mensen met point-en-shoot cameraatjes verkloten helemaal hun tijd en geld zeker????
Wederom snap ik niet hoe je hierbij komt. Dat zeg ik toch nergens? Ik heb zelf jaren met een PS camera gelopen en voor het gros van de mensen lijkt mij een PS camera de beste keus.
Toch maar wat eerder naar bed gaan in plaats van posten op GoT? Vond het een nogal agressieve reactie
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX