[SATAII] Hitachi T7K250 Ervaringen of Reviews?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:02
Ik heb de T7K250 160GB nu al een tijdje en ik vind hem perfect! Hijs stil, snel maar maakt af en toe ene klikgeluidje. Ik had daarom contact met Hitachi opgenomen over wat dat was. Het blijkt een nieuwe feature te zijn die ervoor zorgt dat de HDD langer meegaat:
Dear Sir ,
Thank you for contacting our Hitachi Technical Support Center regarding
your enquiry relating to the brief sound that emanates from our drives.

We suspect that the occasional 'sound' you are hearing is the Idle Time
Function that has been introduced on our latest drive designs as a
reliability enhancement. You need not be alarmed by this,

This "sound" is due to a brief but deliberate head arm movement every so
often. This has been added to maximise the reliability of our disk drive
products. This function is only invoked if an extended period of inactivity
is detected, so has no impact on active performance. [It is bad to leave
the heads hovering over the same data track unnecessarily].

Even after a period of time of activity the Idle Time Function can be
implemented as the Idle Time Function is a cumulative function.

The level of sound emitted may vary from one drive to another and as such
this should not give rise to concern or be considered an impending failure.

Please be assured that this drive design is one of the quietest drives, at
this data density, in the industry.

We trust this information will be of use and help you to resolve your
problem(s).

Best regards

Hitachi Technical Support Center
Dus niets om me druk over te maken. Verder valt het op dat het de op één na snelste schijf van dat moment was (met SATA300 en 7200RPM), de stilste en bovendien bijna de goedkoopste. Voor een paar euro meer dan de 7K250 heb ik dus maar de betere opvolger genomen en heb er nog steeds totaal geen spijt van. Lekker veel ruimte en supersnel. Merkte echt een verschil met mijn 30GB 7200RPM (de snelste 30GB, maar dat was er ook wel aan te horen). Die 30GB was lang niet genoeg, want aan muziek en Windows heb ik tegenwoordig al niet meer genoeg daaraan. En dan moeten de Games zoals CS: Source (8GB!!!) er ook nog eens bij 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 05-10-2005 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
Ik vroeg mij al af wat dat klikgeluidje was. Bedankt voor de info! Ik had al een vermoeden dat de schijf in rust ging maar was niet zeker.
En inderdaad, dit is echt wel een zeer goede schijf. Als je je bedenkt dat Hitachi de HD-afdeling gekocht heeft van IBM dan besef je dat Hitachi echt grote sprongen vooruit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
Heb hier ook sinds twee dagen de t7k250 160 Gb in RAID0 draaien op een nForce 2 Raid moederbord.
In een woord: GEWELDIG!!
Stil, Snel en een goede prijs.
Krijg t ff niet voor elkaar om mn HDtune pic hier in te voegen maar,

min : 61 Mb/sec
max: 113 Mb/sec
avg: 92 Mb/sec

access time: 12,5 ms
burst rate 107,9 Mb/s
CPU usage 13,9 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHammer
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
weet één van jullie of deze schijf ook goed valt te combineren met het asrock mobotje ? (939-dual)

info hier over:

PCI E SATA2 controller on board, optimizing the support for SATA2 HDD
Serial ATA 1.5Gb/s, RAID 0,1,JBOD

Kan ik dan beter de

Hitachi Deskstar T7K250, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB) of de

Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ) halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De T7K250 heeft grotere platters (125 gb in plaats van 100 gb) en waarschijnlijke een lagere access time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
En de DM10 geeft veel problemen en zal niet de maximale burstspeed eruit halen. En de Hitachi is sneller en stiller en bijna net zo duur. Keuze lijkt me makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHammer
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-01-2024
thnx voor 't snelle antwoord, en bevestiging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy6
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09-2021
Heb een nieuw systeem met 2 van deze disken gekocht. Alleen in de windows taakbalk is nu een icoon te zien voor safely remove hardware van de 2 disken. Is dit normaal, zo nee waar ligt dit dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Dat is inderdaad normaal. Ik zou liever zien dat het er niet in staat maar erg vervelend is het nu ook weer niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Ik heb dat iig niet meer, waardoor het precies kwam weet ik alleen niet meer. Ik heb geloof ik de Cache op 'optimaliseer voor prestaties' staan en heb ook de IDE-driver van mijn mobo verwijderd (standaard Windows IDE-driver is gewoon te gebruiken en is een stuk stabieler, geeft veel minder/geen problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
De nForce4 IDE-drivers heb ik ook niet geïnstalleerd staan. En normaal zouden die geen invloed mogen hebben aangezien het SATA-drives zijn :) Maar dat optimaliseren heb ik nog niet gedaan. Zal ik ff doen, je weet nooit waar het goed voor is :) Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mensen, ik heb zelf een hitachi en vindt hem fantastisch maar een maxtor 16MB schijf is ECHT sneller! Zie de benches. Ik heb het zelf ook getest en moet eerlijk bekennen dat de maxtor gewoon sneller is. Maar ik heb genoeg ellende met maxtors gehad en de compatibiliteits problemen zorgen ervoor dat ik geen maxtor meer hoef.
Zie ook de best buy guide van september voor meer info en links.

En verkijk je niet op atto en hdtune enzo.
Ik bench zelf oa door een bestand van 4 gig van de ene naar de andere schijf te kopieeren.
Daar komt de ruwe snelheid van een schijf duidelijk naar voren.
Voor acces times ed kun je wel de benches gebruiken maar zodra je met raid controllers aan de gang gaat raken de meeste benches het spoor volledig bijster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 08:23:
Ik bench zelf oa door een bestand van 4 gig van de ene naar de andere schijf te kopieeren.
Heb je twee Hitachis en twee Maxtors dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mensen, ik heb zelf een hitachi en vindt hem fantastisch maar een maxtor 16MB schijf is ECHT sneller! Zie de benches. Ik heb het zelf ook getest en moet eerlijk bekennen dat de maxtor gewoon sneller is. Maar ik heb genoeg ellende met maxtors gehad en de compatibiliteits problemen zorgen ervoor dat ik geen maxtor meer hoef.
Zie ook de best buy guide van september voor meer info en links.

En verkijk je niet op atto en hdtune enzo.
Voor acces times ed kun je wel de benches gebruiken maar zodra je met raid controllers aan de gang gaat raken de meeste benches het spoor volledig bijster.
Hmm, ik heb dit dus ook geprobeerd. Heb verschillende merken: WD, Samsung, Maxtor en de Hitachi. Maxtor is nieuw, zal wel geen problemen met Nforce meer opleveren. WD is het traagst, hierna de Samsung (die vreemd genoeg ongelooflijk veel herrie maakt, kan hem dan ook niet aanraden, heb er veel uitval mee gehad), Hitachi is snel, Maxtor nog iets sneller. De Maxtor hoor je niet lezen en schrijven, trilt niet tot nauwelijks. Hij wordt wel iets warmer, maar die schijf voelt voor mij gewoon het beste en snelste aan. Ook is hij geloof ik wat goedkoper, dus die schijf kan ik aanraden!

edit:
die Hitachi zat wel in een andere pc, maar dat maakt niet zo veel uit neem ik aan. Zat samen met Maxtor.

[ Voor 4% gewijzigd door daandegoeiste op 08-10-2005 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Inderdaad, zoals OlafvdSpek zegt:
OlafvdSpek schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 10:01:
[...]

Heb je twee Hitachis en twee Maxtors dan?
Zijn die twee schijven waartussen je kopieert dan gelijk? Want anders heb je een vertekend beeld. En eigenlijk klopt het dan nog niet helemaal aangezien sommige schijven sneller lezen dan schrijven.
mensen, ik heb zelf een hitachi en vindt hem fantastisch maar een maxtor 16MB schijf is ECHT sneller!
Jij bedoelt dus doorvoersnelheid.. Als dat voor jou belangrijk is, dan is de DM10 een goede keuze. Ik denk niet dat iemand ontkent dat in dat geval een DM10 sneller is dan een T7K250. Bijna alle reviews komen in dat punt overeen.

Voor mij zijn de toegangstijden het belangrijkst:
Laagvliegerke schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 23:09:
Reviews:
http://www.xtremeresource...dex&req=showcontent&id=84
http://techreport.com/rev.../hgst-t7k250/index.x?pg=1
• Vergelijking van deze drive met een WD Raptor: http://www.cluboc.net/rev.../hitachi/T7K250/index.htm
• Review van de ATA-variant op Tom's Hardware: http://www.tomshardware.com/storage/20050523/index.html
• Ik vind het ook altijd eens leuk om de gebruikerservaringen op newegg te lezen: http://secure.newegg.com/...sp?DEPA=0&item=22-145-087
De resultaten verschillen soms maar over één ding zijn ze het allemaal eens: zeer lage toegangstijden en razendsnelle leespresaties. En dat vind ik persoonlijk erg belangrijk aangezien dit het meest doorweegt in het "gevoel" van de snelheid van de schijf. Even kijken of ik het verschil merk tussen deze Hitachi en mijn huidige HD aangezien mijn moederbord ook NCQ ondersteunt :P
Voor een backup van bestanden naar DVD is een HD toch vele malen sneller dan een writer. En als er iets gedownload wordt, is een internetverbinding toch vele malen trager dan de HD. Het hangt er dus als gebruiker een beetje van af wat je wilt. :) Zeker interessant om te lezen zijn de laadtijden van games en van WinXP van verschillende drives in de review van techreport: http://techreport.com/rev.../hgst-t7k250/index.x?pg=5 Maar niet enkel dat. Ook de File Copy Test waarbij verschillende bestanden gemaakt, gelezen en gekopieerd worden om zo een idee te krijgen van de "real world performance", het geluid, het verbruik, ... In alle testen scoort de Hitachi heel erg hoog. Niet altijd als hoogste (dat kan geen enkele HD) maar het bewijst wel dat deze schijf zeker een goede koop is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Laagvliegerke schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 11:57:
Jij bedoelt dus doorvoersnelheid.. Als dat voor jou belangrijk is, dan is de DM10 een goede keuze. Ik denk niet dat iemand ontkent dat in dat geval een DM10 sneller is dan een T7K250. Bijna alle reviews komen in dat punt overeen.
De T7K250 heeft 125 gb platters en de DM10 100 gb platters. Toch vaag dat STR van de DM10 dan toch hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
OlafvdSpek schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 13:58:
[...]

De T7K250 heeft 125 gb platters en de DM10 100 gb platters. Toch vaag dat STR van de DM10 dan toch hoger is.
De STR valt eigenlijk mee hoor. De leessnelheid is zeer goed en zelfs beter dan een DM10. Dus je hebt gelijk wat betreft die platters :)
Mijn uitleg hierboven is misschien niet volledig correct want het zwakste punt van de Hitachi is eigenlijk het schrijven. In veel schrijftesten moet de T7K250 blijkbaar het onderspit delven. Vandaar dat de harde schijf in veel testen lager scoort qua doorvoersnelheid. Want hoewel de leessnelheid zeer goed is, kan de HD niet mee in het schrijven. Geen idee waarom maar waarschijnlijk heeft Hitachi de T7K250 geoptimaliseerd voor snelle toegangstijden en leessnelheid.
Vandaar ook dat de T7K250 in de "Boot and load times"-test van techreport zo hoog scoort. En dat viel mij ook op. Mijn PC is sneller opgestart met mijn huidige T7K250 dan met mijn vorige DM9. Dus ik klaag zeker niet :) Wat kan mij die iets lagere schrijfsnelheid dan schelen... :D
En zoals we weten, zeggen testen en reviews niet alles over de "real world performance". Want eerst wou ik ook een DM10 kopen omdat die het goed deed in alle reviews. Totdat:
Laagvliegerke schreef op maandag 29 augustus 2005 @ 23:09:
Maar een vriend wees mij op het bestaan van de T7K250 want hij vond deze schijf heel erg snel. En aangezien hij de eigenaar is van een WD Raptor, trok die uitspraak natuurlijk mijn aandacht :D
Zegt genoeg ;)

[ Voor 26% gewijzigd door D-Three op 08-10-2005 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Hebben jullie ook dat de SMART-waarden van de Raw-read error nog wel eens veranderen. Die gingen bij mij van 100 naar 95 en weer naar 100 en hangt nu te schommelen op 97. Ook de data (ik lees uit met Everest) verandert en is van 390K naar 131K gegaan van gister naar vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even over mijn test methode.
Ik lees vanaf een raid 0 van 2x wd raptor of 3x scsi 10K of 2x scsi 15K en dan schrijf ik of naar de ene schijf of naar de andere schijf. Is volgens mij behoorlijk betrouwbaar omdat de lees schijf een stuk sneller is als test schijf. En de andere kant op het zelfde (maar schrijven gaat altijd trager als lezen dus de andere kant op is weinig zinnig).
Voor lage access times heb ik raptors, die zijn zoiezo nog steeds onovertroffen als het om pure snelheid gaat.

Nog 1 opmerking. Die maxtors worden wel heet. HEEL heet. Te heet naar mijn idee. Ik heb het idee dat ze het zonder actieve koeling niet gaan overleven op de lange termijn. De hitachi blijft VEEL koeler naar mijn idee. Maar dat kan ook aan mijn geleende maxtor testexemplaar hebben gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Idd. En daar scoort de Hitachi dus slecht. In de schrijftest :) Ideaal zou zijn om het te doen met een RAM-disk :)
The__Virus schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 18:16:
Hebben jullie ook dat de SMART-waarden van de Raw-read error nog wel eens veranderen. Die gingen bij mij van 100 naar 95 en weer naar 100 en hangt nu te schommelen op 97. Ook de data (ik lees uit met Everest) verandert en is van 390K naar 131K gegaan van gister naar vandaag.
De Raw Read Error staat bij mij op 100. Uitgelezen met SpeedFan. Die data kan ik er niet terugvinden.

[ Voor 74% gewijzigd door D-Three op 09-10-2005 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagvliegerke schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 10:44:
Idd. En daar scoort de Hitachi dus slecht. In de schrijftest :) Ideaal zou zijn om het te doen met een RAM-disk :)
Als ie slecht scoort in de schrijftest dan is het dus een trage schrijver.
Maar zo slecht is ie niet, alleen is de maxtor iets sneller. Dat lijkt mij een aardige tip voor eventuele twijfelaars.

Volgens mij is een ramdisk enkel nodig is als de test lees schijf bijna even snel leest als de test schrijf schijf. Dat is bij mij nog lang niet het geval, maar idealer zou dit inderdaad zijn. Maar ik heb voorlopig maar 2 gig geheugen, dus testen met een 4 gig bestand zoals ik nu doe lukt dan niet.

Maar ik ben uitermate tevreden met m'n hitachi, snel, koel en stil. Zou em niet willen ruilen met een maxtor 16Mb cache schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
Ik heb nu ook iets langer ervaring met een T7K250.
Ze zijn stiller dan mijn maxlineII-300 en worden ook niet zo warm. Waren wel wat compatibiliteit problemen met mijn Supermicro Sata controller, maar die heb ik opgelost met andere drivers. In de thread daarover heb ik ook wat afbeeldingen met snelheidstesten geplaatst.

Enige negative was 1 disc die DOA was. Heb ik binnen 2 dagen een nieuwe voor gekregen.

Schrijfsnelheden gaan op zicht bij mij wel goed. In Atto is het beter dan mijn Raptor

Zie de volgende thread en posts daaronder.
http://gathering.tweakers...message/24182817#24182817

[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 12-10-2005 11:22 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramm
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 09:16
Ik heb nu ook al een tijdje deze schijf (250gb) maar ik vraag me nog af of NCQ standaard aanstaat en of ik dat ergens kan zien? Verder: is het echt nodig om met dat DOS tooltje de snelheid op 300mb/s te zetten want de schijf haalt de 150mb/s al bij lange na niet (heb er gewoon 1'tje los in m'n pc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij mij zijn de snelheden met 20-30% gestegen na omzetten naar 300Gb/s.
Dus wel een aanrader lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 14:45:
bij mij zijn de snelheden met 20-30% gestegen na omzetten naar 300Gb/s.
Dus wel een aanrader lijkt mij.
Ik denk dat jij beter andere benchmarks kunt kiezen, want je huidige benchmarks lijken niet geschikt om HDD performance te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snelheids winst gemeten met atto, ik kan de screenshotjes wel posten.
Met kopieren van een 4 gig bestand scheelt het 20%.
Ik vind het verschil zelf erg veel maar heb speciaal getest voor en na omzetten omdat ik wel benieuwd was. Ik ben altijd te vinden voor nieuwe bench methoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 19:36:
Snelheids winst gemeten met atto, ik kan de screenshotjes wel posten.
Met kopieren van een 4 gig bestand scheelt het 20%.
Ik vind het verschil zelf erg veel maar heb speciaal getest voor en na omzetten omdat ik wel benieuwd was. Ik ben altijd te vinden voor nieuwe bench methoden.
Ik ben wel benieuwd, dus post maar alsjeblieft.
Maar Atto is zoiezo geen fatsoenlijke benchmark natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
Dit past wel in dit topic (ipv nieuw topic):

Ik heb nu een Hitachi 7k250 160GB, en wil graag extra 160GB erbij, en dacht meteen het in RAID te zetten. Kan ik dan beter een 7k250 nemen of een t7k250? Ik heb geen ondersteuning voor sata2 maar wel gewoon sata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
T7K250, het is beter twee gelijke hardeschijven te hebben. Zorgt ook voor minder lawaai, een hogere snelheid en iets meer schijfruimte. Dat je SATA2 niet kan gebruiken, is totaal geen probleem, want dat verschil merk je weinig. De T7K250 is maar iets duurder, maar wel sneller en stiller. Lijkt me dus geen moeilijke keuze meer :).

[ Voor 42% gewijzigd door The__Virus op 25-10-2005 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07-2022
Volgens mij lees je het net verkeerd. Ik heb dus geen T7k250 maar eentje zonder T dus gewoon SATA niet SATA2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik zou de nieuwere T kopen. Volgens mij wordt de waarde van twee gelijke schijven overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een vraagje.
Ik heb hier 2 schijfjes ( Hitachi Deskstar T7K250 250 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II)in raid 0 staan. En heb een DFI Lanparty Nforce Sli Dr Mobo. Nu is mij de vraag kan ik dat dos-tooltje ook gebruiken en zo ja waar kan je hem downloaden. (kon hem niet vinden).

Heb hem al gevonden. Alleen wil ik weten of het mogelijk is met mijn raid 0 setting en of ik geen data verlies.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
kick(!)

ik heb zojuist 2 van deze besteld: Hitachi Deskstar 7K250 250 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II

Zonder T dus, maar wel Sata2 (?) , is dit dus wel de T versie? Ze waren +/- 60 euro per stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
De T7K250 is niet echt duur maar voor die prijs kan dat toch niet?!? Dat zijn toch geen nieuwe??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
Laagvliegerke schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:01:
De T7K250 is niet echt duur maar voor die prijs kan dat toch niet?!? Dat zijn toch geen nieuwe??
maakt op zich niet uit, want ze komen toch op sata150 poorten te hangen (raid 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ja maar de T7K250 is toch beter dan de 7K250. Sneller en stiller. Indien het toch 7K250's zijn, kan je altijd proberen T7K250's te krijgen onder het mom dat het geen SATA II's zijn ;)
Uit nieuwsgierigheid: waar heb je die gekocht want de prijs zit echt wel goed. Zelfs voor 7K250's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mister_X schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 13:19:
maakt op zich niet uit, want ze komen toch op sata150 poorten te hangen (raid 0)
Volgens mij bedoeld hij dat ze tweede hands zijn.
60 euro voor 250 gbyte is inderdaad nogal goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
2e hands besteld? :?

[ Voor 9% gewijzigd door The__Virus op 11-01-2006 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mister_X schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 12:51:
kick(!)

ik heb zojuist 2 van deze besteld: Hitachi Deskstar 7K250 250 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II

Zonder T dus, maar wel Sata2 (?) , is dit dus wel de T versie? Ze waren +/- 60 euro per stuk...
Staat er niks relevants op de stickers op de schijf? Product/serienummers dus :) Dan kun je de type en de features verifiëren op de Hitach site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:00
Ik heb deze schijf ook, werkt perfect, ook met SATA II(heb een Asus A8N-sli, normaal).
Maar nu heb ik 1 vraag, er staat overal dat hij NCQ ondersteunt.
Gaat dit automatisch aan? zo ja, hoe kan je het uitzetten?
zo nee, waar kan je het wijzigen? volgens mij niet in de futuretool, dar zag ik alleen SATA II of SATA I of Spread centrum clocking(oid).
Kan iemand helpen?

Of moet ik het op de moederbord aanzetten? zo ja, hoe?(asus a8n-sli, normaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Ik wilde dat ook even vragen wat matsume heeft. Hoe kan ik NCQ aanzetten op de T7K2500 schijven.

En als ik van SATA I naar SATA II ga blijf je data dan behouden die er op dat moment al op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Topicstarter
Google Keywords: ENABLE NCQ FIRST HIT: "HOW TO ENABLE NCQ"
:z

[ Voor 15% gewijzigd door Yellowneck op 25-04-2006 14:40 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
*Kick*

Heeft er iemand nog ervaring met deze hardeschijf? Ik heb hem namelijk op dit moment in bestelling staan en vroeg me af of hij inderdaad lekker stil en snel is. Ik heb geen Sata II dus bij mij wordt hij gewoon op Sata I. Aangezien ik mijn computer stil aan het maken ben vroeg ik mij af of er nog mensen wat ervaringen willen posten..

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Ik heb het ding nog steeds en ben er nog steeds zeer tevreden over :)
Let wel op, indien je met de Hitachi Feature Tool de snelheid instelt op SATA II kan je de HD niet meer gebruiken op een systeem met een controller die dit niet ondersteunt (zoals jouw systeem bijvoorbeeld). Waarom zegt ik dit? Omdat je het niet per ongeluk zou inschakelen ;) Want ik heb ook een stil systeem gemaakt en met de Hitachi Feature Tool kan je de HD iets stiller maken door bij "accoustic management" de stilste modus te kiezen. Daardoor dalen de prestaties wel iets maar erg veel heb ik daar niet van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
Laagvliegerke schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:16:
Ik heb het ding nog steeds en ben er nog steeds zeer tevreden over :)
Let wel op, indien je met de Hitachi Feature Tool de snelheid instelt op SATA II kan je de HD niet meer gebruiken op een systeem met een controller die dit niet ondersteunt (zoals jouw systeem bijvoorbeeld). Waarom zegt ik dit? Omdat je het niet per ongeluk zou inschakelen ;) Want ik heb ook een stil systeem gemaakt en met de Hitachi Feature Tool kan je de HD iets stiller maken door bij "accoustic management" de stilste modus te kiezen. Daardoor dalen de prestaties wel iets maar erg veel heb ik daar niet van gemerkt.
Oke bedankt! :) Handige tips, ik zal btw eerst is kijken of hij gewoon al stil is. Dan hoef ik die stilte modus nieteens in te stellen! ;)

edit:
Of denk je dat die stilte modus wel aan te raden valt?

[ Voor 5% gewijzigd door LuPo op 30-05-2006 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-04 16:19

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

LuPo schreef op dinsdag 30 mei 2006 @ 22:20:
[...]

Oke bedankt! :) Handige tips, ik zal btw eerst is kijken of hij gewoon al stil is. Dan hoef ik die stilte modus nieteens in te stellen! ;)

edit:
Of denk je dat die stilte modus wel aan te raden valt?
Nee De schijf is zo ook al erg stil. Ik hoor bij zowel lees als scrijf opdrachten de schijf niet en idle is die helemaal onhoordbaar.

Ik zou als ik jou was daar niet aan ver anderen en alleen SATA II inschakelen als dit op jou systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
De schijf is inderdaad al erg stil. Waarschijnlijk zal je het zelf al stil genoeg vinden. Maar ik heb het gewoon zo ingesteld omdat ik een zeer stil systeem wou. Het luidste is momenteel mijn Zalman koeler (op 5V!) op mijn videokaart en de DVD-drive op full speed maar die "lawaaimakers" zijn een ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 31-05-2006 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
Laagvliegerke schreef op woensdag 31 mei 2006 @ 00:35:
De schijf is inderdaad al erg stil. Waarschijnlijk zal je het zelf al stil genoeg vinden. Maar ik heb het gewoon zo ingesteld omdat ik een zeer stil systeem wou. Het luidste is momenteel mijn Zalman koeler (op 5V!) op mijn videokaart en de DVD-drive op full speed maar die "lawaaimakers" zijn een ander verhaal.
Kijk daar wil ik ook naar toe! >:) Dat je DVD-drive gewoon de meeste herrie in de hele kast maakt!

Ik heb trouwens op dit moment al een VF700-AlCu op 5v en die is super stil! Nu staat gepland dat binnenkort de nieuwe kast binnenkomt en dan gaan we de CNPS7000B-AlCu er ook in monteren. Dan nog de aerogate 3 erin hangen voor de twee 120mm fan's die in die kast zitten + die nieuwe schijf en dan is hij vast wel stil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
Heb hem hier nu naast me liggen, waarschijnlijk vanmiddag of morgen even in me computer monteren. Daarna post ik me bevindingen wel weer! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:09:
Heb een vraagje.
Ik heb hier 2 schijfjes ( Hitachi Deskstar T7K250 250 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II)in raid 0 staan. En heb een DFI Lanparty Nforce Sli Dr Mobo. Nu is mij de vraag kan ik dat dos-tooltje ook gebruiken en zo ja waar kan je hem downloaden. (kon hem niet vinden).

Heb hem al gevonden. Alleen wil ik weten of het mogelijk is met mijn raid 0 setting en of ik geen data verlies.
Dit wil ik dus ook weten sinds ik een DFI LanParty SLI-DR Expert Venus heb en het niet lief zou vinden als mijn RAID 0 kaputski gaat doordat ik zo nodig SATA300+NCQ wil :P

Verder heerlijke schijven in RAID 0 en veel koeler met zijn 2'en dan 1 Maxtor 160 GB ATA133 die ik heb :+

Ik ga wel nog 2 maal 250 GB van die gekke Samsung beestjes halen moet ik eerlijk zeggen, maar dat is meer omdat ik persee 2 van die Samsung's wil hebben gewoon.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Ja dat kan prima zonder data verlies. Hij zal de schijven als het goed is gewoon apart detecteren en apart behandelen. En aangezien er niets wordt geschreven op de HDD zelf, zal al je data gewoon intact blijven. Maar backups hoor je altijd te hebben ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The__Virus schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 16:25:
Ja dat kan prima zonder data verlies. Hij zal de schijven als het goed is gewoon apart detecteren en apart behandelen. En aangezien er niets wordt geschreven op de HDD zelf, zal al je data gewoon intact blijven.
OK dan !!
Maar backups hoor je altijd te hebben ;).
Daarom wil ik het ook doen nu er nog niet zo heel erg super veel op zit he ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
Ik heb de T7K250 binnen en ik moet zeggen dat hij super stil is. M'n Maxtor lag er ook nog naast omdat ik problemen had(later meer hierover) en die lag gigantisch te ratelen. Ik heb nu alleen het probleem dat als ik Windows XP erin doe en ik zet de computer aan (installeren begint) dan geeft hij de foutmelding dat er geen hardeschijf in het systeem zit. Ik had eerst Ata en nu dus Sata. Een vriend zei dat je dan een floppy moet maken met een of ander programma'tje. Maar mijn floppy die doet het dus op de een of andere manier niet. Zijn er nog andere manieren hoe ik hem nu wel aan de praat kan krijgen? Een bootable Cd/Dvd misschien? (met dat programma'tje erop) Het probleem met de floppy is dat als je er een diskette in doet het lampje wel gaat branden maar zodra je dubbelklik in Windows doet hij zegt dat er niks in station A: zit. Ook als je dan probeert de formateren geeft hij een melding dat dat niet mogelijk is. :/

We hebben al geprobeerd om een Windows XP cd te maken met dat programma'tje erbij op. Maar voordat hij al die dingen gaat installeren zegt hij al dat er geen hardeschijf aanwezig is. Dit is dus vrij vervelend..

[ Voor 8% gewijzigd door LuPo op 05-06-2006 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Wat je vriend zegt is onzin, de BIOS heeft niets te maken met drivers en daar beginnen de problemen. Het klinkt eerlijk gezegd als een voedingsprobleem, maar ik zag dat die van jou ruim voldoende moet zijn. Wat je eens kan proberen is quick boot in de BIOS uit te zetten, dan zal de schijf meer dan genoeg tijd hebben om volledig op te spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 05 juni 2006 @ 10:21:
Wat je vriend zegt is onzin, de BIOS heeft niets te maken met drivers en daar beginnen de problemen. Het klinkt eerlijk gezegd als een voedingsprobleem, maar ik zag dat die van jou ruim voldoende moet zijn. Wat je eens kan proberen is quick boot in de BIOS uit te zetten, dan zal de schijf meer dan genoeg tijd hebben om volledig op te spinnen.
Nou, jij trekt je conclusies snel.
Ik ben dus die vriend, en heb zelf ook een SATA schijf waar Windows is op gehuisd.
Het is algemeen bekend dat Windows standaard (dus geen geslipstreamde, gemodde, unattended versies) S-ATA schijven niet ziet.
Hiervoor moet een diskette aangemaakt worden, met daarop de S-ATA drivers, en die moeten vervolgens tijdens de Windows installatie geladen worden, door op F6 te drukken in het begin van de Windows installatie

En waar heeft Lupo btw gezegd dat BIOS iets te maken heeft met drivers, het hele woord BIOS komt geeneens in zijn post voor, of heeft hij et al geedit?

Edit:
Hier een aantal topics: SATA en Windows XP probleem
[rml][ XP] Kan geen Windows XP op SATA HD installeren[/rml]
Windows setup ziet S-ata schijf niet
Windows XP installeren op SATA
http://gathering.tweakers...5D=SATA+WINdows&where=GoT
A7N8X en SATA disk
http://gathering.tweakers.net/forum/find/morelike/833906

Ohja, en verder. Een voedingsprobleem? Lijkt me wel erg sterk. Hij heeft een Thermaltake 480W voeding en zijn systeem is aardig licht.

Dus ja LuPo, makkelijkste manier is nu een geslipstreamde WXP cd te maken met de S-ATA drivers erop. Ik zal mijn geslipstreamde WXP cd wel eens meenemen "om te proberen" :P, maar ik vrees dat het niet lukt, daar ik een andere chipset heb

[ Voor 75% gewijzigd door Yellowneck op 05-06-2006 15:33 ]

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
YellowNeck schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:05:
Ik ben dus die vriend, en heb zelf ook een SATA schijf waar Windows is op gehuisd.
En elke beetje Tweaker weet dat Windows standaard (dus geen geslipstreamde, gemodde, unattended versies) S-ATA schijven niet ziet.
Dat hangt af van de SATA controller. Als de SATA controller een legacy PATA interface heeft dan heb je geen speciale drivers nodig tijdens de installatie.
Dit is bijvoorbeeld het geval bij de nForce 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:31:
[...]

Dat hangt af van de SATA controller. Als de SATA controller een legacy PATA interface heeft dan heb je geen speciale drivers nodig tijdens de installatie.
Dit is bijvoorbeeld het geval bij de nForce 430.
Oh my bad, dat wist ik nog niet! Dat is wel beter.
Maar Lupo heeft een VIA K8T800 chipset, en moet het dus op moeilijkere manier doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kleine update :

Ik heb afgelopen zondag mijn 2 T7K250 in RAID 0 ingestelde Hitachi beestjes op SATAII gezet met Config Tool v 2.02 (Laatste versie @ Hitachi site op het moment van schrijven post) en alles doet/deed het nog :*)

Mijn Write en Read speeds zijn echter wel 10 a 15 MB gezakt, maar de gemiddelde snelheden zijn weer gelijk gebleven en ik denk zelfs ietsjes constanter !! Mijn gok is dat dit komt door NCQ sinds die niet altijd de performance boost maar juist constanter maakt.

Mocht er dus iemand ooit in dezelfde situatie zitten : Vooral doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
YellowNeck schreef op maandag 05 juni 2006 @ 15:05:
[...]

Het is algemeen bekend dat Windows standaard (dus geen geslipstreamde, gemodde, unattended versies) S-ATA schijven niet ziet.
Hiervoor moet een diskette aangemaakt worden, met daarop de S-ATA drivers, en die moeten vervolgens tijdens de Windows installatie geladen worden, door op F6 te drukken in het begin van de Windows installatie

En waar heeft Lupo btw gezegd dat BIOS iets te maken heeft met drivers, het hele woord BIOS komt geeneens in zijn post voor, of heeft hij et al geedit?

Edit:
Hier een aantal topics: SATA en Windows XP probleem
[rml][ XP] Kan geen Windows XP op SATA HD installeren[/rml]
Windows XP installeren op SATA
http://gathering.tweakers...5D=SATA+WINdows&where=GoT
A7N8X en SATA disk
http://gathering.tweakers.net/forum/find/morelike/833906

Ohja, en verder. Een voedingsprobleem? Lijkt me wel erg sterk. Hij heeft een Thermaltake 480W voeding en zijn systeem is aardig licht.

Dus ja LuPo, makkelijkste manier is nu een geslipstreamde WXP cd te maken met de S-ATA drivers erop. Ik zal mijn geslipstreamde WXP cd wel eens meenemen "om te proberen" :P, maar ik vrees dat het niet lukt, daar ik een andere chipset heb
Sorry je hebt gelijk, was niet aardig van me ;). Maar ik maakte enigszins uit het bericht op dat de schijf gewoon in de computer was gestoken (computer vind A: niet etc), dus dat hij in een reeds draaiend systeem was gezet. Maar dat zal dan een andere pc zijn geweest. Maar inderdaad, ik heb ook het gemak dat ik geen drivers nodig heb.
Verder zeg ik zelf ook al dat de voeding ruim voldoende moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Laatst online: 11-09 15:49

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik heb nu ook 2 van deze schijfjes (nog wel ata) voor in mijn servertje @ home,deze vervangen een oude maxtor 40 gig,en omg wat een verschil qua geluid :P van heel veel herrie naar stilte (kan zelfs de cpu fan weer horen)
maar eigenlijk wilde ik op bevenstaand installatie gebeuren reageren,want zit je floppydrive wel goed aangesloten (ook qua power) en is de floppy zelf wel goed ;) ik had nl hetzelfde met mijn pc thuis,ivm de sata driver en toen was ik eerst vergeten dat mijn floppy niet aangesloten stond :P waarna ik nergens meer een goede floppy kon vinden,geen een wilde geformateerd worden of gaf alsnog een error tijdens het formateren,uiteindelijk maar weer eens een doosje gehaald en toen werkte het gewoon weer :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Nu online
mrsar schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:20:
ik heb nu ook 2 van deze schijfjes (nog wel ata) voor in mijn servertje @ home,deze vervangen een oude maxtor 40 gig,en omg wat een verschil qua geluid :P van heel veel herrie naar stilte (kan zelfs de cpu fan weer horen)
maar eigenlijk wilde ik op bevenstaand installatie gebeuren reageren,want zit je floppydrive wel goed aangesloten (ook qua power) en is de floppy zelf wel goed ;) ik had nl hetzelfde met mijn pc thuis,ivm de sata driver en toen was ik eerst vergeten dat mijn floppy niet aangesloten stond :P waarna ik nergens meer een goede floppy kon vinden,geen een wilde geformateerd worden of gaf alsnog een error tijdens het formateren,uiteindelijk maar weer eens een doosje gehaald en toen werkte het gewoon weer :)
Nee de floppy kan het ook niet zijn. Vandaag nieuwe gekocht en geprobeerd, zelfde verhaal. Dus waarschijnlijk is de pinconnector op m'n moederbord voor de floppy kapot. Iets anders kan ik eerlijk gezegd niet bedenken. Zometeen even proberen of Windows Media Center Edition standaard al S-ata drivers ingebakken heeft. Weet iemand hier iets van? Volgens een andere vriend schijnt de nieuwe XP pro (van april 2006 had hij het van) ook standaard al wel s-ata drivers ingebakken te hebben. Iemand die een van deze twee kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
The__Virus schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 17:18:
[...]

Sorry je hebt gelijk, was niet aardig van me ;). Maar ik maakte enigszins uit het bericht op dat de schijf gewoon in de computer was gestoken (computer vind A: niet etc), dus dat hij in een reeds draaiend systeem was gezet. Maar dat zal dan een andere pc zijn geweest. Maar inderdaad, ik heb ook het gemak dat ik geen drivers nodig heb.
Verder zeg ik zelf ook al dat de voeding ruim voldoende moet zijn.
offtopic:
Was het onaardig bedoelt dan? :P Maargoed, ben jij nou dezelfde user als The__Virus? Multiaccount? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Hmmm, sta op het punt om een nieuwe 250GB hardeschijf aan te schaffen. En de shop waar ik mijn bestelling ga plaatsen heeft beide schijven op voorraad en voor dezelfde prijs wat mijn keuze helemáál moeilijk maakt.

Ik twijfel tussen de:
• Hitachi T7K250 250GB
• Samsung SP2504C 250GB

De schijven worden in eerste instantie op SATA gebruikt, daar mijn huidige moederbord helaas nog geen SATAII ondersteunt. Later, in de nabije toekomst als de Conroe uitkomt, ga ik een nieuwe moederbord aanschaffen met SATAII en NCQ ondersteuning.

Op het internet circuleren al diverse reviews maar sommigen spreken elkaar tegen.

Volgens Tomshardware is de Samsung de beste keuze indien de schijf wordt toegepast ter verruiming van de opslagruimte. De Hitachi is de beste keuze wanneer de OS erop wordt geplaatst ivm de lage toegangstijd.

Een ander review laat weer zien dat de Hitachi schijf overall de beste keuze is.

Maargoed, wat zal ik doen :P. Ben momenteel al in het bezit van een Hitachi 7K250 160GB, en hier staat en blijft de OS op staan.
De nieuwe hardeschijf wordt voornamelijk gebruikt voor het opslaan van Video's en voor het Videobewerken (cache).

Edit: Heb zojuist de Hitachi besteld na lang lang twijfelen. Heb nu ook een Hitachi, en ben er tevreden mee dus zal deze mij ook wel tevreden stellen! Daarnaast zijn de verschillen denk ik minimaal, Op papier staat het mooi, maar in praktijk merk je er toch weinig van (hoop ik :P).

[ Voor 11% gewijzigd door Yellowneck op 13-07-2006 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
YellowNeck schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 14:38:
Hmmm, sta op het punt om een nieuwe 250GB hardeschijf aan te schaffen. En de shop waar ik mijn bestelling ga plaatsen heeft beide schijven op voorraad en voor dezelfde prijs wat mijn keuze helemáál moeilijk maakt.

Ik twijfel tussen de:
• Hitachi T7K250 250GB
• Samsung SP2504C 250GB

De schijven worden in eerste instantie op SATA gebruikt, daar mijn huidige moederbord helaas nog geen SATAII ondersteunt. Later, in de nabije toekomst als de Conroe uitkomt, ga ik een nieuwe moederbord aanschaffen met SATAII en NCQ ondersteuning.

Op het internet circuleren al diverse reviews maar sommigen spreken elkaar tegen.

Volgens Tomshardware is de Samsung de beste keuze indien de schijf wordt toegepast ter verruiming van de opslagruimte. De Hitachi is de beste keuze wanneer de OS erop wordt geplaatst ivm de lage toegangstijd.

Een ander review laat weer zien dat de Hitachi schijf overall de beste keuze is.

Maargoed, wat zal ik doen :P. Ben momenteel al in het bezit van een Hitachi 7K250 160GB, en hier staat en blijft de OS op staan.
De nieuwe hardeschijf wordt voornamelijk gebruikt voor het opslaan van Video's en voor het Videobewerken (cache).

Edit: Heb zojuist de Hitachi besteld na lang lang twijfelen. Heb nu ook een Hitachi, en ben er tevreden mee dus zal deze mij ook wel tevreden stellen! Daarnaast zijn de verschillen denk ik minimaal, Op papier staat het mooi, maar in praktijk merk je er toch weinig van (hoop ik :P).
Ik heb precies dezelfde opstelling als jij: 160GB voor OS en 250GB voor opslag (ja, beide T7K's ;)). Er zit echter wel een verschil in geluid tussen de schijven en dat is me toch een klein beetje tegengevallen, maar is verder totaal geen probleem :). De 250GB vond ik out-of-the-box stiller dan de 160GB, ik weet enkel niet op welke instelling deze staat (performance of quiet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
The__Virus schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 16:31:
[...]

Ik heb precies dezelfde opstelling als jij: 160GB voor OS en 250GB voor opslag (ja, beide T7K's ;)). Er zit echter wel een verschil in geluid tussen de schijven en dat is me toch een klein beetje tegengevallen, maar is verder totaal geen probleem :). De 250GB vond ik out-of-the-box stiller dan de 160GB, ik weet enkel niet op welke instelling deze staat (performance of quiet).
Toch nie helemaal dezelfde ;)
Ik heb een 160GB 7K250 schijf voor de OS
en net dus een 250GB T7K250 bijbesteld

Ik vind de eerstgenoemde echt stil! Ik hoor em bijna nooit, alleen tijdens defragmenteren en dergelijke taken. Lijkt me sterk dat de T7K250 nóg stiller is :+
Maargoed, et is verstuurd, morgen binnen :D .

Ohja, wel vreemd dat er dan verschil zit tussen jouw 160GB en 250GB schijf. Zijn beide uit dezelfde serie, T7K250, dus zou verwachten dat ze even stil/luid zijn.
Die 160GB heeft toch 2 platters van 80, en de 250GB heeft 2 platters van 125GB, dus daar zit et denk ik niet in.

[ Voor 16% gewijzigd door Yellowneck op 13-07-2006 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Dat dacht ik dus ook, daarom vond ik het ook zo vreemd! Maar het seek geluid is gewoon duidelijk anders. Maar dat zou dus eventueel kunnen komen door dat akoestische niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppleeuw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik heb de keuze uit de volgende schijven:
Samsung HDD SpinPoint P80SD 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
Seagate Barracuda 7200.9 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
Hitachi Deskstar T7K250 160 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300

Waarvam de T7K250 het oudst is, maar welke is de beste keus? Ik kan nergens goede reviews vinden waarin alle 3 deze schijven worden getest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
T7K250 is niet de oudste volgens mij hoor, de Barracuda is zeker ouder. Het zijn iig allemaal behoorlijk recente HDD's en tja, het enige wat ik kan, is de T7K aanraden, aangezien ik daar zeer goede ervaringen mee heb. Volgens mij zijn er wel reviews met directe vergelijkingen en volgens mij kwam daar de T7K250 zeker goed uit ;). Zelf kan ik iig geen nadelen van de schijf noemen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

** Persoonlijke Top 3 kwa HD modellen :

1. Hitachi T7K250 van 250 GB.
2. Samsung P120 SP2504C 250 GB.
3. Seagate 7200.10 320 GB.

Hitachi is het snelst kwa seek tijden, Samsung kwa transfer speeds en de Seagate zit er een beetje tussen min of meer maar moet zich nog bewijzen :)

#1 en #2 heb ik in mijn bezit maal 2 trouwens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppleeuw
ik dacht dat de hitachi de eerste sata II schijf ooit was en dus logischerwijs ook ouder dan de andere 2? En de samsung p80, verschilt die van de 120 die jij hebt of is dat alleen een beschrijving voor het aantal gbs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

Ik heb de IDE versie van de T7k250, maar is verreweg het luidste van allemaal. Mijn PC kan gewoon weg niet meer op mijn bureau omdat die dan meetrilt. Stil is hij wel, je hoort hem niet maar je voelt hem wel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Heb je hem dan wel goed vastgemaakt? Hier zit ie met 2 schroeven maar vast (aan één kant maar) en dan nog merk ik hier helemaal niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppleeuw
Ik heb nu van salland ipv de hitachi de samsung spinpoint P80SD 160 gb gekregen... Is deze schijf veel slechter dan de hitachi? als dat zo is, stuur ik hem linea recta terug...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
ppleeuw schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 21:09:
Ik heb nu van salland ipv de hitachi de samsung spinpoint P80SD 160 gb gekregen... Is deze schijf veel slechter dan de hitachi? als dat zo is, stuur ik hem linea recta terug...?
Je zult het verschil niet merken, enige verschil wat je misschien zal merken is de geluidsproductie. De Samsung is stiller

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschuwing mbt garantie T7K250

1 van mijn 4 T7K250 SATA 8 MB schijven is er mee opgehouden (smart errors) na enkele weken 'tikkend' geluid te hebben gemaakt.

Ik dacht weet zeker te weten ik 3 jaar garantie had, dus terug naar CRROMLAND in Breda.

Echter helaas nu een mailtje: 'helaas hebben wij geen garantie kunnen claimen op uw onlangs ingeleverde Hitachi harddisk. Hitachi geeft 2 jaar garantie, wat samen met de aanschafdatum van 24-4-2004 een uiterste datum van 24 april 2006 geeft. De harddisk ligt voor u klaar in de winkel om afgehaald te worden.'

Dus:

1 - Hitachi garantie is 2 jaar en NIET 3 jaar.

2 - Zorg dat je gegevens veilig stelt zodra het tikken (vooral bij opstart) begint.
Volgens mij begint nu ook een andere schijf (zelfde leeftijd).

3 - vraag bewijs bij aankoop mbt de garantie.
Ik meen te weten dat destijds de 8 MB modellen standaard 3 jaar garantie hadden.Echter bewijs dat maar. Tegenwoordig staat de garantie trouwens op de CDROMLAND factuur. In januari nog een T7K250 daar gekocht .... garantie .... 36 mnd.
Gebeld met CDROMLAND en argument is ... garantie termijnen kunnen veranderen. Wij weten niet wat garantie termijn toen was; Hitachi geeft ieder gaval maar 24 mnd. U heeft pech.
Natuurlijk kan je duscussie aangaan mbt wet mbt consumentenkoop en de te verwachten levensduur en moet de winkel een deel vergoeden, maar wie gaat er zovvel tijd insteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Je hebt GEEN pech. Kijk eens op www.staiksterk.nl en kijk eens wat je mogelijkheden zijn. Volgens mij heb je gewoon recht op die garantie.
Hier staat het ook hoe lang je garantie hebt:
http://www.hitachigst.com/hdd/support/warranty/english.htm

[ Voor 27% gewijzigd door The__Virus op 01-09-2006 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Virus,

Bedankt voor de link, deze Hitachi site is duidelijk. WEL 3 jaar dus voor 8 MB modellen.

Net bij CDROMLAND geweest. Blijkbaar heb ik zelf ook foutje gemaaakt met het marken van mijn disks. De verkoper zocht nog eens in systeem en de disk is van latere productie datum dan aankoop. De kapotte disk is dus blijkbaar van andere leverancier en moet van aankoop DEC2004 zijn.
Anyway, het blijft opvallend dat CDROMLAND mail stuurde met argument dat er geen garantie op de schijf zat.

Wat betreft consumentenrecht, ... ja je hebt gelijk. Maar recht hebben en krijgen zijn twee verschillende zaken. Helaas is het BW niet erg eenduiding met het artikel dat een product garantie heeft zoland als de te verwachten levensduur is. Voor aankoop is die erg lang volgens de verkoper, op moment dat je garantie vraagt komt de verkoper mer argument dat het om de veel kortere 'techische levensduur" gaat. Niet waar, maar welke verkoper kent het BW.

Afgelopen maand zelfde situatie gehad met DVD recorder bij IT's. Recorder kapot na 1 jaar 5 dagen. Argment van IT's: 1 jaar fabriekgarantie is alles, klanten begrijpen de wet verkeerd. Lange discussie incl. met hun juridische afdeling. Toen het duidelijk werd dat ik desnoods zou doorzetten bij kantonrechter werd apparaat 'onder coulance' vervangen.

Jaar terug problem met kapotte pixel in TFT. Ook daar eerst wijzen op ISO norm. Na discussie dat ISO niets met garantie heeft te maken en wijzen op de wet mbt consumentenkoop en mail waarin ik de betreffende artikelen aanhaalde werd scherm 'uit coulance' vervangen.

Kortom klant heeft vaak gelijk, maar leverancier doet er allles aan om eronder uit te komen. De bottom line is hoeveel tijd en ergenis wil je besteden om je recht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Je hebt helemaal gelijk inderdaad, het is ronduit belachelijk. Maar zodra je dreigt met een rechtzaak en al helemaal als je dit kenbaar maakt d.m.v. een brief van je advocaat, dan krijg je bijna altijd een vervangend product (als je daar dan ook echt wettelijk 'recht' op hebt natuurlijk ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Ik heb twee van deze disks gekocht, Windows geinstalleerd, helaas krijg ik vage errors: An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation.

Ik zou dus denken dat er een gaar was.
Toen ben ik gaan zoeken en toen vond ik verschillende dingen, zoals het afzetten van NCQ, ik ben nu aan het proberen of dit werkt, en of de errors dan weg zijn...

Ik heb een Asus P5ND2 moederbord met nforce chipset.

Misschien meer mensen met dit probleem?

Momenteel draait het op S-ATA, eerst draaide het op S-ATA II.

Mocht het nu werken door NCQ af te zetten dan weten we dat in elk geval voor de volgende keer. ;)

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=8171

In dat topic hebben ze het ook echt over deze Hitachi drives.

[ Voor 18% gewijzigd door eX0duS op 25-10-2006 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ok sinds dat ik NCQ heb uitgeschakeld heb ik geen problemen meer. SATA-II werkt wel gewoon. Wel jammer dat NCQ niet werkt maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Iemand enig idee of voor de Hitachi ook firmware updates of iets word uitgebracht zodat die NCQ wel aan kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Dat probleem ligt niet aan Hitachi, maar aan je mobo fabrikant. Hier heeft het namelijk prima gewerkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Update de drivers van je chipset, de nieuwere IDE drivers van nVidia geven dit probleem niet meer. Er was veel gezeik rondom dit euvel, met de laatste drivers moet dit opgelost zijn.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
oeps..laama

[ Voor 95% gewijzigd door Yellowneck op 07-11-2006 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Op m'n DFI nF4 kon ik zonder problemen NCQ inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
@Laagvliegerke
Had je toen de nVidia IDE SW driver geinstalleerd of niet?

Je kan bij Feature Tool testen hoeveel geluid hij maakt voordat je het instelt. Je HD gaat dan constant seeken zodat je een idee krijgt hoeveel geluid het produceert. En for the record, het maakt significant verschil!

[edit]
Lol heb nu pas door dat ik op een oude post reageerde nl: LuPo in "[SATAII] Hitachi T7K250 Ervaringen of Re..."

[ Voor 33% gewijzigd door aramdin op 07-11-2006 21:49 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Om eerlijk te zijn, weet ik het niet meer 100% zeker :) Dus ik durf ook geen uitspraak doen. Maar ik weet wel dat het gewerkt heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe de T7k250 250gb in vergelijking met de barracuda 7200.10 250gb presteert?
Kwa performance en kwa geluid?

Ik zou graag een van beide in raid draaien misschien dat mensen hier advies over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

http://www.storagereview.com/articles/200601/250_7.html
hier staat ie wel tegenover de 7200.9

Overigens net de T7K250 160gb IDE besteld, voor 61,70 wordt ie als het goed is morgen afgeleverd ;)
Mijn huidige 120gb kon gister opeens zijn XP profile niet laden tijdens het opstarten.
Een SMART tooltje kwam met de volgende melding

"your hard disk has 1 pending sector"
geen risico nemen en gelijk maar vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

Topicstarter
Mijn Hitachi T7K250 250GB SATA300 doet ook raar. Heeft al paar weken SMART status BAD. Heb toen de Hitachi Drive Fitness Tool gedraait, en daar kwamen allerlei foutcodes uit, Excessive Shock?! :? Ding nooit laten vallen ofzo. Denk dat ik em maar ga RMA'en voordat ie helemaal de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

hjs schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 15:39:
http://www.storagereview.com/articles/200601/250_7.html
hier staat ie wel tegenover de 7200.9

Overigens net de T7K250 160gb IDE besteld, voor 61,70 wordt ie als het goed is morgen afgeleverd ;)
Mijn huidige 120gb kon gister opeens zijn XP profile niet laden tijdens het opstarten.
Een SMART tooltje kwam met de volgende melding

"your hard disk has 1 pending sector"
geen risico nemen en gelijk maar vervangen ;)
Dat is echt asociaal duur man :|
Ik heb deze :
Yellowneck schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 16:34:
Mijn Hitachi T7K250 250GB SATA300 doet ook raar. Heeft al paar weken SMART status BAD. Heb toen de Hitachi Drive Fitness Tool gedraait, en daar kwamen allerlei foutcodes uit, Excessive Shock?! :? Ding nooit laten vallen ofzo. Denk dat ik em maar ga RMA'en voordat ie helemaal de geest geeft.
Een jaar geleden gekocht voor 73 of 75 € :o
En hij doet het nog prima met een broertje samen in RAID 0 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

nero355 schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 13:02:
[...]

Dat is echt asociaal duur man :|
De prijs was incl verzendkosten en ideal kosten (75 cent)
pricewatch: Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB)

Dan valt het wel weer mee toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Fuck een DOA.
Kan ik iets over het hoofd zien, de IDE HD wordt niet herkent in het bootscherm of in de bios.
jumpers op alle 3 de standen geprobeerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Komt wel vaker uit DFT rollen, ook als de schijven nog nooit een schok hebben gehad. Gewoon omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even exclusief aansluiten, andere kabel proberen, kabel ook op juiste manier aansluiten (ja elk uiteindelijk je gebruikt maakt uit), etc. En checken of je PATA controller idd wel aanstaat en je primary master / secondary master wel op "auto" staat en niet op user of none.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

De dvd brander die ik daarna aansloot op de kabel wordt wel gewoon herkent.
Hoorde ook een paar tikken toen hij aanging :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

hjs schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 20:55:
De dvd brander die ik daarna aansloot op de kabel wordt wel gewoon herkent.
Hoorde ook een paar tikken toen hij aanging :(
Note to self : Don't buy Hitachi PATA modellen :/

Een collega had namelijk ook een 320 GB PATA gekocht en die deed ook helemaal vaag ...

Tijdje later een andere collega de T7K250 250 GB aangeraden en die deed het prima :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Gewoon een kwestie van pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Dat denk ik ook. Het maakt niet echt iets uit of het een PATA is of niet.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de HD nogal hardhandig behandeld is geweest tijdens het verzenden en dat ie daarom de geest heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Laagvliegerke schreef op vrijdag 09 februari 2007 @ 18:59:
Dat denk ik ook. Het maakt niet echt iets uit of het een PATA is of niet.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de HD nogal hardhandig behandeld is geweest tijdens het verzenden en dat ie daarom de geest heeft gegeven.
Mja OK maar ik vind het wel heel erg toevallig allemaal dan :/

Gelukkig is SATA ondertussen meer dan ingeburgerd en is PATA langzaam aan het verdwijnen :)

Pagina: 1 2 Laatste