Na het immense succes van Call of Duty, een van de meest intense WO2 shooters ooit, kan een opvolger natuurlijk niet achterwege blijven. In het vierde kwartaal van 2005 zal Call of Duty 2 zijn opwachting maken. Wat kunnen we gaan verwachten?
Dezelfde intensiteit in ieder geval als het origineel, maar dan met grotere en weidsere buitenlocaties. De missies worden non-lineair. Er komen drie campagnes: een Britse, Russische en Amerikaanse campagne.
En op wat voor locaties spelen deze campagnes zich dan af?
Tijdens de Britse zal je naar Noord Afrika gaan, waar je het tegen generaal Rommel op zal gaan nemen. Vervolgens schakel je over naar de Russische campagne, waar je rond Moskou ingezet zal worden om de Duitse Blitzkrieg te stoppen. Tot slot zal je in de Amerikaanse campagne zeer moeilijke en geheime missies moeten voltooien.
Verder nieuws onder de zon?
15 nieuwe wapens, waaronder een eigen pistool voor alle nationaliteiten, het Duitse Gewehr 43 en het Russische SVT-40
Enne, gaat het er nog beter uitzien dan het origineel?
Dat moet wel, want er is een gloednieuwe grafische engine gemaakt, die van nul is opgebouwd. Standaard verbeteringen zijn weidse decors, hoger detail van de modellen, voertuigen en omgeving.
Nog specifieke snufjes aan de grafische engine?
- Normal mapping (bekend van Doom 3), verzorgt knappe reliëf structuren (vergelijk het maar met bump mapping, maar dan beter)
- volumetrische smoke (waarbij dus ook rookgranaten worden geïntroduceerd)
- weerseffecten (zandstorm, regen, mist)
- dynamische realtime lichtbronnen
- en iets waar veel van wordt verwacht: specular maps. Specular maps zorgt ervoor dat lichtbronnen reflecteren op een oppervlak.
Hoe staat het met het geluid?
Het geluid is opgenomen van authentieke wapens, dus dat zit wel weer snor. Bovendien is het omgevingsgeluid beter dan in het origineel, zo zul je het verschillend horen wanneer het door een steegje waait, of dat je midden in een zandstorm zit.
Hmm, die geluidsverbeteringen klinkt nogal standaard, wat is er nog echt iets wezenlijks toegevoegd?
Jazeker, de makers zijn zeer trots door het door hen ontwikkelde Battle Chatter System. Elke soldaat op het slagveld heeft een unieke stem, en een vocabulaire van tussen de 500 en 700 woorden. Het Battle Chatter System zorgt er bovendien voor dat je squadleden informatie zullen verschaffen over de variërende combat situaties. En dit wordt allemaal realtime berekend, dus niet gescript. Zo krijg je informatie als: "he's on the second floor, right side of the window", of "cover me, I'm reloading!"
Nog andere nieuwe dingen?
- fel verbeterde gezichtsanimaties
- meer soldaten op het scherm dan in het origineel
- kogels ketsen af op metaal
Oké, maar hoe gaat het er nu uitzien dan?
Hierbij dan een paar screenies:

We willen nog meer weten!
Tja, dat kan, maar dan zul je eens op google rond moeten zoeken. Veel meer dan de aankonding en enkele screenies is er nog niet, ik heb ook nog geen officiële site gezien.
Ik kijk in ieder geval al uit naar eind 2005, wanneer deze topper moet uitkomen.
Dit is mijn eerste, echt grote OP. Op of aanmerkingen hoor ik graag.
De meeste info en screenies komen uit het maart nummer van de PCGameplay