Tsja, maar de winnaars van de contest hebben uiteindelijk niet 1 goede foto, maar 4-5 goede foto's ingeleverd. Tenminste, in de top50 zie je toch wel wat foto's staan die niks hebben gewonnen, maar waarvan de maker met een andere foto wel een prijs heeft gewonnen.
Maar tsja, da's de afweging. Als eerste photocontest wilden we het in ieder geval iets maken voor iedereen en met opdrachten zoals de maandelijke contests hier in FG sluit je bepaalde mensen toch wel uit. Neem nou de categorie macro's, de een vindt het geweldig om die foto's te maken en is er erg in bedreven, maar de ander heeft niet eens een macrolens of functie op z'n cam en kan fysiek niet eens meedoen.
En tsja, of een foto goed in een categorie past, is discutabel, daar hebben we als jury ook wel meningsverschillen over gehad. Panorama's is ook zo'n categorie, er waren foto's die uit meerdere foto's samengesteld waren, die ook met een fisheye of extreme groothoeklens gemaakt hadden kunnen worden. Bovendien kun je een macro ook van architectuur schieten, wat is het dan? Waar hoort het thuis? Sommige foto's die we tegenkwamen pasten ook eigenlijk niet in 1 categorie of juist in meerdere categorieën. De cat. abstract was ook zo'n cat. waar we veel foto's tegenkwamen die we niet echt abstract vonden, maar wat is het dan wel?
Zo zie je maar dat het niet zo zwart/wit ligt.
Frogmen schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 13:31:
Cijfers geven is om te beginnen een vaak en het wordt alleen maar moeilijker als er geen vaste criteria aangegeven zijn. Zo heb ik echt enen gegeven, maar ik heb ook sterk gekeken of een foto binnen de categorie valt, hier wordt het al arbitrair, want zo heb ik de winnaar van de architectuur categorie slecht beoordeeld want ik vind hem niet in die categorie thuishoren. Uiteindelijk hebben de gemiddeld beste foto's gewonnen, hierdoor zijn het hele gemiddelde foto's die weinig extreme emoties oproepen, maar dit is inherent aan deze contest. Persoonlijk vindt ik het wel erg leuk om nu ook het commentaar te lezen want hier lees je de meest extreme emoties waar je vaak ook wat mee kan.
Misschien een idee voor een volgende contest niet beste foto maar beste fotograaf met x verplichte categoriën of opdrachten dit bied waarschijnlijk meer uitdaging aan de gevorderde fotograaf.
Kun je deze reply trouwens nog 's doorlezen en van goed Nederlands taalgebruik kunnen voorzien? Die eerste zin snap ik totaal niet. "Cijfers geven is om te beginnen een vaak"?
Edit: Remy wijst me er net op dat vaak vak moet zijn, sorry, die link had ik niet gelegd

Ik dacht dat de zin door moest gaan met iets als "vaak voorkomend...".
[
Voor 35% gewijzigd door
Grrrrrene op 11-03-2005 14:33
]