Na een lange periode dat mijn desktop gecrashed was heb ik nu alles weer op de rails en zijn mijn normale dvd's op en kan ik nu aan de printables beginnen.
Het resultaat mag er zijn! De software die meegeleverd werd met de iP4000 werkt goed. Maar, die cirkels kan je maar tot een bepaalde grote veranderen (buitencirkel max 118), terwijl ik die graag op 119 zou willen hebben. Hetzelfde verhaal voor de binnenste cirkel.
Na een paar prints via de standaard software heb ik geprobeerd om een print te maken via Adobe Photoshop CS. Dit is helaas niet goed gegaan, de afbeelding zat 2,8 cm te hoog

De helft van de inkt loopt dus ergens in mijn printer te rotten
Zoals hierboven boss1 al zei moet je de cirkel verplaatsen.
Bedoel je dat je je afbeelding groter zou moeten maken? Dus een soort van witte strook aan de bovenkant van de afbeelding houden?
Onderstaande instellingen had ik gebruikt in photoshop:
Afbeelding:
1406 x 1406 pixels
119 x 119 mm
300 pixels/inch
Canon PIXMA iP4000 properties
- Mediumtype: Adrukbare disc (aanbevolen)
- Papierbron: Disclade
- Paginaformaat: CD-R-lade B
- Afdrukstand: Staand
Eigenlijk zou je dus de afbeelding + 2,8 cm moeten afdrukken?
* Oesie die eigenlijk geen dvd meer wilt verspillen, en het dus niet wil uittesten
Toch maar het e.e.a. getest, als je dit zelf wil doen print dan eerst een klein stukje van 3 mm hoog in de kleur lichtgrijs uit. Bij de juiste print (zodra je de file in photoshop goed hebt uitgelijnd) gaat hier weer een laagje overheen en zal je het niet zien.
Dit heb ik dus zelf ook gedaan, had 28 mm bij de canvas size toegevoed (bovenkant). Testrondje gedraaid en toen bleek die nog te hoog te zitten. Nu ik dit typ bedenk ik me meteen hoe dat komt. De file word in bij Photoshop in de afdrukmodus gecentreerd. Je moet dus de afstand van de rand van de dvd naar de onderkant van de afbeelding vermenigvuldigen met 2.
Bij mijn tweede test zat ie idd onderaan, toen de gewone cover eroverheen geprint en voila, kan je zelf kiezen hoe groot/klein waar/wat je print.
P.S. In photoshop kan je het centreren uitzetten, heb er voor de rest niet naar gekeken dus zou niet weten hoe het dan uit zou pakken. Heb nu gekozen voor deze oplossing aangezien dit bij een clean install van photoshop ook nog goed blijft werken
Owh ja voor degene die de template willen bouwen:
- 1406 x 2057 pixels
- 199,4 x 174,16 mm
- 300 pixels/inch
En tot slot nog een vraagje vanuit mijn kant: "Heb nu tijdelijk wat verbatims, waar in het midden verbatim en dvd-r16 staat, zou ik daar overheen kunnen printen? Er zit namelijk geen wit laagje overheen".
[
Voor 55% gewijzigd door
Oesie op 24-08-2005 15:21
]