[PC] Racesim Hardware Topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste
Acties:
  • 17.915 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga me waarschijnlijk ook een stuur aanschaffen voor GTL en LFS.

Ik twijfel tussen de driving force pro of Thrustmaster Rallye GT Pro...

Iemand die me over de streep kan trekken?

Ik neig voorlopig naar de DFP omdat deze weinig problemen heeft met de drivers en geen framedrops heeft, of ben ik mis?
enige minpunt dat ik lees is dat de pedalen niet super zijn ivm die van thrustmaster?

Maar het stuur opzicht zijn ze aan elkaar gewaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx Zamorano, dat werkte iig voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 01:41:
Ik ga me waarschijnlijk ook een stuur aanschaffen voor GTL en LFS.

Ik twijfel tussen de driving force pro of Thrustmaster Rallye GT Pro...

Iemand die me over de streep kan trekken?

Ik neig voorlopig naar de DFP omdat deze weinig problemen heeft met de drivers en geen framedrops heeft, of ben ik mis?
enige minpunt dat ik lees is dat de pedalen niet super zijn ivm die van thrustmaster?

Maar het stuur opzicht zijn ze aan elkaar gewaagd?
Ja dat vat je goed samen volgens mij. De driver problemen schijnen met elke release (er is pas een nieuwe) beter te worden en zijn volgens mij ook niet dramatisch.

De pedalen van beide zijn niet super, maar voor die prijs zijn die van de RGT goed en die van de DFP een tikje ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar de RGT kan maar 270° draaien ivm de DFP. Is dat een nadeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:13
De pedalen van de Rally GT Pro zijn op zich super. Dat wil zeggen, er zit een heuze aluminium pedaal op.
Schroef je het open dan schrik je een beetje.
Erg dunne plastic schotjes die het gehele pedalen systeem moeten vasthouden.
Gelukkig zit de bodemplaat en het deksel met een flink aantal schroefjes vast waardoor het toch solide aanvoelt.

Maar toch denk ik dat het wel eens kapot zou kunnen gaan.
Zuinig zijn dus.
Waarom schroef je het open denk je misschien?
Nou, ik heb dit ook met mijn vorige pedalen gedaan: ze staan op de grond en daar is het altijd megastoffig. Met als gevolg dat de stof in de opening van de pedalen gaat zitten.
Dit heb ik ondervangen door het doorzichtig plastic waarme het stuurtje was verpakt in de doos, in stukjes te knippen. Die heb ik netjes dekkend over de veren en pod-meters geplakt zodat niet direct alle stof vrij spel heeft. Dus mijn pod-meters zullen langer schoon blijven.

Mijn vorige pedalen van hetzelfe soort, Thrustmaster Formula Pro, gingen erg lang mee, en zijn na al die jaren nog perfect. (pod-meter van het stuur is versleten)

Maar gisteren ergerde ik me aan een tik in het gaspedaal. Na enig onderzoek kwam ik erachter dat de twee veren waarvan elk van de pedalen weerstand krijgen, gewoon kaal rusten op de plastic bodem. Dat gaf die tik. Dat is erg storend als je gevoelig bent als ik.
Dat heb ik weer opgelost door grease te smeren tussen de veren en de bodemplaat.
Klaar.
Dus de pedalen zijn prima. (na enige modificatie :) )

Als ik een fabriek had voor stuurtjes dan zou ik veel degelijker spul maken. Waarom gaan bezuinigen op iets waar veel mensen op afknappen als het stuk zou gaan. (neem geen risico zou ik zeggen)
Ik zou geen stuurtje van Thrusmaster meer kopen als die pedalen inderdaad breken. Want het was toch wel prijzig, 119 euro.

Zo had ik vroeger ook megaproblemen met die onhandige meebewegende pedalen, van de T1 van Thrustmaster. Die heb ik er afgepleurd en daarvoor zelf en parabolisch gebogen aluminium pedalenset opgeschroeft. Mijn kameraad was zo enthousiast dat ik meteen een tweede setje moets maken. En mijn ronde tijden werden drastisch beter, mede omdat door de steke buiging de uitslag veel 'korter' werd.
Ik zeg dit niet om op te scheppen, maar om te vertellen dat Thrustmaster niet perfect is.
Er zijn zat verbeteringen te bedenken, en dat valt me soms een beetje tegen, na al die jaren van ervaring van die mensen.
Toch ben ik tevreden genoeg met Thrustmaster om het te kopen.
Ik kan geen mening over Logitech geven.

Thrustmaster, tja ik heb er mijn derde stuurtje van en drie joysticks.

btw. ik heb wel een klein probleempje met een "dead-center" bij GTR maar ik denk niet dat het iets van het stuur zelf is. Omdat in het kalibratiescherm het allemaal perfect is.

there's no place like cloudbase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:25:
Maar de RGT kan maar 270° draaien ivm de DFP. Is dat een nadeel?
Dat is echt niet nodig.
Trouwens, de uitslag is geen 270 graden, meer iets van 220 graden.

Het gebruik je alleen maar als je door de hairpin van Monaco gaat, of als je teveel gas hebt gegeven en de wagen weer in de juiste richting moet krijgen.

Echt je hebt dat helemaal niet nodig.
Levert alleen maar meer slijtage op lijkt me.

Ik kan je de Rallye GT Pro aanbevelen toch wel.

Het voelt goed krachtig aan, soms te krachtig waardoor ik de FF een beetje heb verminderd.
Wat wel even wennen is: omdat dus een getande band de boel aanstuurt, voelt het een beetje rauw aan als je draait maar daar wen je zo aan, dat heeft ook wel iets degelijks.

Plus een groot voordeel, je kunt in-game het aantal assen instellen.
Dus 2, 3 of 5 assen mode. (centreerknopje op het stuur en beide pedalen intrappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laatste vraagje.

Heeft de DFP dan weinig of geen last van drivers die problemen geven bij bepaalde spellen?

toch al bedankt voor de info van de RGT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
Nog even dit, mensen die ook een Rallye GT Pro hebben en de pedalen openschroeven.
KIJK UIT.
Want als je de pedalen te ver terug haalt, wat alleen kan als het deksel eraf is, dan raken de pedalen van de tandwielen van de pod-meters af. Als je dan weer de pedalen terug duwt, heb je kans dat het geheel verschoven is ten opzichte van elkaar en ontregeld is.

Ik spreek uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:40:
laatste vraagje.

Heeft de DFP dan weinig of geen last van drivers die problemen geven bij bepaalde spellen?

Judge, als je schrikt van het verhaal over de Frameratedrops,.....

Het is inderdaad zo, mar alleen merkte ik het pas als je online racet met veel mensen en dan over de kerbs rijdt. Dan merk je iets terugval.

Echter, ik kwam er vandaag achter dat er vorige week nieuwe drivers door Thrustmaster uitgebracht zijn die dit probleem ondervangen. Deze werden samen met SIMBIN ontwikkeld. (de makers van GTR en GTL)
Ik heb de drivers nog niet geporbeerd maar ik heb er wel vertrouwen in. Ook zijn er extra opties toegevoegd.

zie de site.
download de drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 14:40:
laatste vraagje.

Geen problemen met de Logitech drivers. Overigens denk ik dat de problemen met de RGT sterk verschillen per systeem en over het algemeen wel meevallen, maargoed het is wel iets wat je in je achterhoofd houdt.

De RGT heeft idd 270 graden uitslag, en de DFP 900. Of je dat belangrijk vindt, moet je zelf weten. Je kunt zelf instellen hoeveel je gebruikt, ik heb hem meestal op 300 staan voor openwheelers of GT's, 540 voor Rallywagens en voor productiewagens (met stuurbekrachtiging) vaak nog iets hoger.

Goede pedalen voor 100 euro kun je gewoon vergeten, ik heb gezien hoe de RGT pedalen eruit zien van binnen en het blijft budget spul, alhoewel het wat steviger is dan de Logitechs, het gaat gewoon vroeg of laat kapot of kuren krijgen.
De enige mainstream pedalen waar ik tevreden mee was en die bij mij ook lang meegingen waren de ActLabs Performance, maar die worden niet meer gemaakt.
Verder is het geen vergelijk met goede pedalen van VPP, Frex of ECCI, maar die kosten ook veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
Over terugkomen op wat ik gisteren poste.

Ik heb de nieuwste drivers van Thrustmaster gebruikt en het werkt.
Qua frameratedrops dan. Het is inderdaad toch goed te merken wanneer je over de kerbs rijdt.
Het beeld is nu toch wel iets soepeler dan voorheen.
Echter, het wel even wennen want het lijkt of de effecten van FF totaal herschreven zijn.
Voorheen hoefde ik in bijvoorbeeld GTR niet de 'reverse effecten' gebruiken.
Nu wel.

Maar ik vidn het zelfcentreer-effect een beetje overdone.
(niet de speciale functie van de hardware, maar de fucntie als je op het rechte stuk rijdt en flink accelereerd dan wordt het stuur 'way too heavy'.
Maar dat kan men vast bijstellen.

In ieder geval voor alle GTR gebruikers het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallblock
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-08 00:02

smallblock

Aliens (& rust) ate my Buick

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 00:53:
Iemand al de combo DFP & NFSMW geprobeerd? Fijn he dat je door de menu's heen jankt... :*)

Lijkt wel of je gaspedaal niet goed gecalibreerd is, wordt er scheitziek van. Iemand al een oplossing hiervoor?
In GT-Legends was kalibreren ook problematisch. Dat bleek wel goed te gaan zodra ik de voeding van de DFP lostrok. Raar maar waar.

Leuke lamp, overigens !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Smallblock schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 13:54:
[...]

In GT-Legends was kalibreren ook problematisch. Dat bleek wel goed te gaan zodra ik de voeding van de DFP lostrok. Raar maar waar.
Dat ligt denk ik eerder aan jouw specifieke configuratie, aangezien ik eigenlijk nog nooit van dit soort problemen heb gehoord met een DFP en GTL (Simbin werkt ook goed samen met Logitech).

Maar een stuur icm NFS:MW geeft zo te zien in 95% van de gevallen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ook nog nooit problemen gehad met de sims van Simbin icm zowel de MSFF als de DFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heej,

Ik ben nieuw hierzo, en gefascineerd geraakt met auto's sinds me geboorte..

Nou was ik laatst in een speelhal en daar moest je zelf schakelen en gebruik
maken van een koppeling, nou wil ik dat thuis ook.

Nou heb ik de volgende vragen;

Ik wil een goed stuur, dat er ook mooi uitziet.. liefst iets van de kant op van momo oid,
wat is een goed & betaalbaar stuur?

Nu wil ik ook een koppelingspedaal, en zelf schakelen.

Ik heb het zitten lezen van die man, die zelf een schakelbak gemaakt heeft,
maar nu zit het zo;

Stel je rijdt in ze 3 en je wilt naar zijn 2, dan schakelt hij toch weer op door dat schakelaartje,
of regelt dat programma dat?

Dan komt het volgende, het koppelingspedaal..
Hoe maak je dat, kan je dat maken van een joystick of een 2de setje pedalen..?

Zou iemand mij uitleg kunnen geven?

Hoeveel zou het kosten om dat te bestellen, 3 pedalen set en een versnellingspook ?
want dat is toch wat je nodig hebt om te schakelen, kan dat icm elk stuur?
Scheelt het veel met zelf bouwen ?

Me mail-adres is; Tonge474@planet.nl

Ik hoop dat jullie reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Thrustmaster Rallye GT Pro die ook beschreven staat in de startpost van deze thread, is een goed stuur met 5 assen. Je kan speciaal hiervoor een 2de set pedalen kopen en dat naast de bestaande koppelen, zodat je er 4 hebt. 3de voor koppeling en 4 voor weer iets anders als je dat wilt.

alleen is de schakel pook gewoon tiptronic. Dus geen mooie 6 bak waar jij het over hebt. Dan kom je volgens mij bij wel heel dure stuurjes uit of losse sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm dank je wel.

Is de Logitech Momo Racing (De nieuwste) een goed racestuur.. ook voor de dingen
die ik er bij aan wil sluiten?

Ik vind de Thrustmaster Rallye GT Pro opzich niet zo mooi maargoed,
zou ik bijvoorbeeld niet de Logitech Momo Racing (De nieuwste) kunnen kopen
(als hij goed is!) en dan daar extra pedalen en een schakelbak bij kunnen kopen?

Ja ik kan er nog een pedalenset bijkopen, maar als je dan een schakelbak hebt,
moet je dan ook daadwerkelijk de koppeling intrappen om te schakelen omdat hij
anders niet overschakelt?

Emile

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:12
Kijk anders hier eens voor een shifter:

http://www.simracing.nl/article.php?t=41029

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 13:37:
Heej,

Ik ben nieuw hierzo, en gefascineerd geraakt met auto's sinds me geboorte..

Nou was ik laatst in een speelhal en daar moest je zelf schakelen en gebruik
maken van een koppeling, nou wil ik dat thuis ook.

Nou heb ik de volgende vragen;

Ik wil een goed stuur, dat er ook mooi uitziet.. liefst iets van de kant op van momo oid,
wat is een goed & betaalbaar stuur?

Nu wil ik ook een koppelingspedaal, en zelf schakelen.

Ik heb het zitten lezen van die man, die zelf een schakelbak gemaakt heeft,
maar nu zit het zo;

Stel je rijdt in ze 3 en je wilt naar zijn 2, dan schakelt hij toch weer op door dat schakelaartje,
of regelt dat programma dat?

Dan komt het volgende, het koppelingspedaal..
Hoe maak je dat, kan je dat maken van een joystick of een 2de setje pedalen..?

Zou iemand mij uitleg kunnen geven?

Hoeveel zou het kosten om dat te bestellen, 3 pedalen set en een versnellingspook ?
want dat is toch wat je nodig hebt om te schakelen, kan dat icm elk stuur?
Scheelt het veel met zelf bouwen ?

Me mail-adres is; Tonge474@planet.nl

Ik hoop dat jullie reageren
Welkom hier.

Dat mailen doen we hier niet zo, aangezien die info ook voor anderen nuttig kan zijn. ;)

Je hebt idd een set van 3 pedalen nodig en een shifter. Je hebt fabrikanten die sets van 3 pedalen maken maar je kan ook zelf een 3e pedaal creeren naast je huidige set van 2.
In principe kan dat met elk stuur.
Een H-shifter is altijd een aparte controller, die is dus ook makkelijk toe te voegen maar er zijn er niet veel op de markt, Frex is de enige eigenlijk op dit moment, de rest is zelfbouw of wordt niet meer geproduceerd (Act Labs).
Let wel dat de beperking vaak in de software zit, met Need for Speed ofzo kun je het bijvoorbeeld wel vergeten om meer dan 2 pedalen en een shifter te gebruiken, de echte racesims daarentegen vormen niet zo'n probleem.

Voordat we hier allemaal adviezen gaan geven, raad ik je aan eens goed de links door te kijken die in de SP staan, daar vind je de meeste fabrikanten van de hardware die jij zoekt.
Ik ga de SP binnenkort nog wat uitbreiden (VPP pedalen ontbreken nog bijvoorbeeld) maar zo krijg je wel een idee van wat er te krijgen is en wat het kost. Ook zul je een aantal zelfbouw projecten tegenkomen.

Probeer voor jezelf een budget vast te stellen, te kijken wat je daarvoor kunt krijgen en eventueel of je zelfbouw overweegt. Als je er dan nog niet helemaal uit komt, praten we verder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harstikke bedankt voor de informatie..

Ik zal eens rondkijken en me zeker vermaken!

Ik heb nog wel 1 vraag..

Welke spellen zoal zijn compatible met de handshifter en koppeling,
need for speed underground 2 dus niet..?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2006 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 16:54:
Harstikke bedankt voor de informatie..

Ik zal eens rondkijken en me zeker vermaken!

Ik heb nog wel 1 vraag..

Welke spellen zoal zijn compatible met de handshifter en koppeling,
need for speed underground 2 dus niet..?
Alle arcade racespellen sowiezo niet volgens mij, in NFS is het al moeilijk om je stuur überhaupt aan de praat te krijgen, koppeling en H-shifter worden niet ondersteund.

De echte racesims wel, zoals GPL, GTR, GTL, LFS, RBR, rFactor, etc. Van die spellen zijn over het algemeen ook topics hier op GoT, de meeste heb ik zelfs al bij de links van dit topic gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:11

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Zamorano schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 14:43:
[...]
Een H-shifter is altijd een aparte controller, die is dus ook makkelijk toe te voegen maar er zijn er niet veel op de markt, Frex is de enige eigenlijk op dit moment, de rest is zelfbouw of wordt niet meer geproduceerd (Act Labs).
Even ter info: op http://www.act-labs.com/ staat bij 'racing parts' de shifter weer bij pre-order :) ook op RSC zeggen 'ze' dat de shifter weer een come back gaat maken :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Oh dat wist ik nog niet. Goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Ik zit overigens te denken om een shifterstand te maken voor mn ActLabs shifter, voor naast/aan mn Nixim frame. De komende dagen maar eens nadenken hoe ik dat ga aanpakken.
Als iemand nog ideeen heeft.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze ben ik nog niet tegen gekomen...

http://www.hyperstimulator.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperstimulator.com/ximages/personal/extreme/extreme_individual.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperstimulator.com/ximages/personal/features/virtual_cockpit.jpg

Vanaf 200 euro

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperstimulator.com/ximages/personal/clubman/clubman_individual.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dat zijn dezelfde als deze: http://www.bernax.nl/ Een vriend van me heeft er een, voor een scherm met 2m projectie :9~ Oerdegelijk spul, niet goedkoop trouwens. Je kunt met Bernax een afspraak maken en erheen gaan. Het is helemaal van metaal, stoeltje, stuur en pedalen zijn verstelbaar. Sweet stuff.

[ Voor 25% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 23-01-2006 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-09 21:49
Eindelijk ga ik ook een pod maken. Stoel heb ik van autostyle gekocht. 10 meter aluminium koker. Als stuur de DFP. Later dit jaar ga ik de Frex pedalen hiervoor bestellen. Wel duur, maar lijkt me wel goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Het is mooi spul idd, en al een tijd op de markt. Volgens mij kun je ook e.e.a. aanpassen, zoals custom paintjobs. Maar m.i. alleen interessant voor het echte openwheeler gevoel.

Wel prijzig ja, maar dat betaal je voor kwaliteit. Toch heb ik liever m'n Nixim framepje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog te twijfelen tussen de DFP en de Momo, ik denk dat het toch de DFP gaat worden,
aangezien hij toch uit elkaar gaat na de aanschaf, verder ga ik ook een simulator bouwen,
hoe & wat vertel ik nog niet, dat zien jullie binnekort vanzelf.

Ik heb nog wel een vraag:

Ik ga zelf de handbak maken & koppelingspedaal.
Die handbak maken is geen probleem, dat is duidelijk met een omgebouwde gamepad :+

Maar: hoe werkt / zit dat koppelingspedaal, dus ik bedoel waar gaan de draden heen,
waar sluit je ze op aan, dat het werkt icm je handbak ?
Wat gebruik je daar voor, 3de rem/gas pedaal ?

Ik hoor het graag, zouden jullie het beetje uitgebreid en duidelijk kunnen vertellen ?!

En ik hou jullie op de hoogte

Emile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 08:49:
Ik zit nog te twijfelen tussen de DFP en de Momo, ik denk dat het toch de DFP gaat worden,
aangezien hij toch uit elkaar gaat na de aanschaf, verder ga ik ook een simulator bouwen,
hoe & wat vertel ik nog niet, dat zien jullie binnekort vanzelf.

Ik heb nog wel een vraag:

Ik ga zelf de handbak maken & koppelingspedaal.
Die handbak maken is geen probleem, dat is duidelijk met een omgebouwde gamepad :+

Maar: hoe werkt / zit dat koppelingspedaal, dus ik bedoel waar gaan de draden heen,
waar sluit je ze op aan, dat het werkt icm je handbak ?
Wat gebruik je daar voor, 3de rem/gas pedaal ?

Ik hoor het graag, zouden jullie het beetje uitgebreid en duidelijk kunnen vertellen ?!

En ik hou jullie op de hoogte

Emile
De DFP is gewoon kwalitatief beter dan de MOMO, dus ik kan geen reden bedenken om voor de laatste te gaan.

Wat betreft het koppelingspedaal, tja daar zul je een aparte controller voor moeten hebben. Er zijn wel USB modules te krijgen (zoals deze) die je daarvoor kunt gebruiken. Dat is waar je je pedaal op aansluit. Het lastige is volgens mij om een goed koppelingspedaal te bouwen.
Een andere optie is om een 2e stuur (lees: pedalen) aan te sluiten en een pedaal daarvan te gebruiken als koppeling, dan heb je geen USB module nodig maar zit je wel met 4 pedalen en waarschijnlijk een extra stuur die je ergens achter moet wegmoffelen.

De samenwerking tussen koppeling en bak is puur softwarematig en dat werkt in de meeste racesims prima (maar arcadespellen kun je vergeten), je stelt een bite point in van de koppeling en dan pas is het mogelijk om te schakelen (fysiek kan het wel, maar er wordt geen verandering geregistreerd in de software).

Gezien de kwaliteit van de Logitech pedalen, lijkt het mij beter om meteen de hele pedalenset te vervangen voor een goede met 3 pedalen, maargoed dat kost natuurlijk ook wat. Of de hele set zelf bouwen als je daar goed in bent natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
Zamorano schreef op maandag 23 januari 2006 @ 23:35:
Het is mooi spul idd, en al een tijd op de markt. Volgens mij kun je ook e.e.a. aanpassen, zoals custom paintjobs. Maar m.i. alleen interessant voor het echte openwheeler gevoel.

Wel prijzig ja, maar dat betaal je voor kwaliteit. Toch heb ik liever m'n Nixim framepje.
Mijn frampje moet demontabel zijn (lan partie). Stijfheid is ook een harde eis. Looks zijn in eerste instantie niet zo belangrijk.

Die Frex pedel unit.... kost dat nu zo'n 450 dollar inclusief verzendkosten? Ik wil de 2pedal versie. Het is toch alleen maar om games op de ps2 te doen.

Voorlopig houd ik de dfp pedals. Vooral sinds Logitech de kleine mini plastic pots vervangen heeft voor metalen exemplaren heb ik daar wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
MarcoM schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 22:17:
[...]

Mijn frampje moet demontabel zijn (lan partie). Stijfheid is ook een harde eis. Looks zijn in eerste instantie niet zo belangrijk.

Die Frex pedel unit.... kost dat nu zo'n 450 dollar inclusief verzendkosten? Ik wil de 2pedal versie. Het is toch alleen maar om games op de ps2 te doen.

Voorlopig houd ik de dfp pedals. Vooral sinds Logitech de kleine mini plastic pots vervangen heeft voor metalen exemplaren heb ik daar wel vertrouwen in.
Ik heb het ook niet over de looks, maar over het gevoel in je frame.
Mijn frame is ook demontabel, alleen nogal zwaar om mee te nemen. :)

De 2 pedal setup van Logitech is zo'n 400 euro incl. verzending, dat klopt dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[
Zamorano schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:38:
[...]

De DFP is gewoon kwalitatief beter dan de MOMO, dus ik kan geen reden bedenken om voor de laatste te gaan.

Wat betreft het koppelingspedaal, tja daar zul je een aparte controller voor moeten hebben. Er zijn wel USB modules te krijgen (zoals deze) die je daarvoor kunt gebruiken. Dat is waar je je pedaal op aansluit. Het lastige is volgens mij om een goed koppelingspedaal te bouwen.
Een andere optie is om een 2e stuur (lees: pedalen) aan te sluiten en een pedaal daarvan te gebruiken als koppeling, dan heb je geen USB module nodig maar zit je wel met 4 pedalen en waarschijnlijk een extra stuur die je ergens achter moet wegmoffelen.

De samenwerking tussen koppeling en bak is puur softwarematig en dat werkt in de meeste racesims prima (maar arcadespellen kun je vergeten), je stelt een bite point in van de koppeling en dan pas is het mogelijk om te schakelen (fysiek kan het wel, maar er wordt geen verandering geregistreerd in de software).

Gezien de kwaliteit van de Logitech pedalen, lijkt het mij beter om meteen de hele pedalenset te vervangen voor een goede met 3 pedalen, maargoed dat kost natuurlijk ook wat. Of de hele set zelf bouwen als je daar goed in bent natuurlijk. :P
Aha oke, ik vind de Momo mooier kwa uiterlijk, dat is het enigste wat ik kan bedenken.. |:(

Wat doet die USB module precies..?

Nou het begint allemaal helder te worden.. :9 , en hoe regelen de pedalen hoeveel gas jij geeft,
hoe ver je het rempedaal intrapt ?, hoe zit dat mechanisme ? Dan nog een vraag,

Stel:

Ik koop gewoon een DFP, kan ik die ombouwen zodat ik gewoon een compleet stuur, stuurhuis.. etc
van een auto pak ?, puur kwa binnenwerk bedoel ik dan, aangezien ik niet weet wat er allemaal
precies in dat stuurtje zit en hoe ?

Alvast harstikke bedankt,

Emile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 23:28:
[
[...]

Aha oke, ik vind de Momo mooier kwa uiterlijk, dat is het enigste wat ik kan bedenken.. |:(

Wat doet die USB module precies..?
Die USB module verzamelt alle electronische input die het krijgt. Van knoppen/switches (digitaal) en pots (analoge assen), en vormt de interface met je PC zodat je met software iets met die input kan.
Nou het begint allemaal helder te worden.. :9 , en hoe regelen de pedalen hoeveel gas jij geeft,
hoe ver je het rempedaal intrapt ?, hoe zit dat mechanisme ?
Hoe dat mechanisme zit kan heel erg verschillen, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor gevoel je met de pedalen wilt simuleren. In principe wordt de beweging van je voet via het pedaal overgebracht naar een pot (=potentiometer) en die zet dat om in een signaal wat naar je USB module gestuurd kan worden.
Dan nog een vraag,

Stel:

Ik koop gewoon een DFP, kan ik die ombouwen zodat ik gewoon een compleet stuur, stuurhuis.. etc
van een auto pak ?, puur kwa binnenwerk bedoel ik dan, aangezien ik niet weet wat er allemaal
precies in dat stuurtje zit en hoe ?
Waarom zou je dat willen?

Het stuur van een auto erop monteren zou ik me nog voor kunnen stellen, alhoewel die wat groot zijn. Dan moet je een soort van adapter hebben/maken die de as in de behuizing van de DFP verbindt met het stuur. Frex verkoopt die dingen ook los.
Alvast harstikke bedankt,

Emile
Graag gedaan hoor.

Wat ik nu allemaal uitleg is echt even in het kort, en het is echt niet zo heel makkelijk om dit soort dingen zelf te maken en goed werkend te krijgen. Hangt ook een beetje af van je ervaring met dingen bouwen en electronica.

Waar ik sowiezo even zou rondkijken is op de forums van RSC, daar staan heel veel projectjes en andere nuttige info.

Edit: Om trouwens nog even terug te komen op de versnellingsbak, daar zou ik een FF Joystick voor gebruiken. Er is software om dat te programmeren als een shifter en het ziet er ook vrij snel goed uit met wat aanpassingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Zamorano op 25-01-2006 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die USB module verzamelt alle electronische input die het krijgt. Van knoppen/switches (digitaal) en pots (analoge assen), en vormt de interface met je PC zodat je met software iets met die input kan

Heb je die echt nodig, of is het een soort van luxe ?

Hoe dat mechanisme zit kan heel erg verschillen, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Het hangt er ook een beetje vanaf wat voor gevoel je met de pedalen wilt simuleren. In principe wordt de beweging van je voet via het pedaal overgebracht naar een pot (=potentiometer) en die zet dat om in een signaal wat naar je USB module gestuurd kan worden

Ik ga in ieder geval voor de DFP, weet je toevallig hoe die in elkaar zit ?
Ik wil een goed gevoel erin krijgen..
Ja ik wist dat er een pot in zat, alleen ik moet weten wat voor beweging hij maakt, hoe hij
dat registreert wat jij doet met je voeten.. (snap je wat ik bedoel)

Waarom zou je dat willen?

Het stuur van een auto erop monteren zou ik me nog voor kunnen stellen, alhoewel die wat groot zijn. Dan moet je een soort van adapter hebben/maken die de as in de behuizing van de DFP verbindt met het stuur. Frex verkoopt die dingen ook los

Omdat het dan steviger is, betere kwaliteit en een echt stuur..?
Aangezien een origineel autostuur nogal groot (lees zwaar) is voor het plastic stuurtje :P
Maargoed dat is wel te maken denk ik.

Graag gedaan hoor.

Wat ik nu allemaal uitleg is echt even in het kort, en het is echt niet zo heel makkelijk om dit soort dingen zelf te maken en goed werkend te krijgen. Hangt ook een beetje af van je ervaring met dingen bouwen en electronica.

Waar ik sowiezo even zou rondkijken is op de forums van RSC, daar staan heel veel projectjes en andere nuttige info.

Edit: Om trouwens nog even terug te komen op de versnellingsbak, daar zou ik een FF Joystick voor gebruiken. Er is software om dat te programmeren als een shifter en het ziet er ook vrij snel goed uit met wat aanpassingen

Ja het is wel even werk maar dan heb je ook wat, ik ben redelijk handig, heb electro & autotechniek gedaan & veel dingen al gebouwd.. (andere objecten)
Dus dat zal wel lukken denk ik..

Ik ga is even rondkijken ja, altijd makkelijk om te weten.

Aha en dat houdt in; Force feedback Joystick neem ik aan ?, welke zou jij pakken dan..
(Svp Link naar site oid)

En welke software heb je nodig daarvoor dan..?

Maar een ik las dat een Joystick juist minder geschikt daarvoor was & dat je
beter een gamepad kon pakken ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 08:48:
Heb je die echt nodig, of is het een soort van luxe ?
Ja die USB-module heb je echt nodig om het op je PC aan te sluiten en er daarna ook iets mee te kunnen doen.
Ik ga in ieder geval voor de DFP, weet je toevallig hoe die in elkaar zit ?
Ik wil een goed gevoel erin krijgen..
Omdat het dan steviger is, betere kwaliteit en een echt stuur..?
Aangezien een origineel autostuur nogal groot (lees zwaar) is voor het plastic stuurtje :P
Maargoed dat is wel te maken denk ik.
Ik weet wel hoe de DFP in elkaar zit, een ander stuurwiel erop zetten is niet zo heel lastig. En hij is erg stevig gebouwd over het algemeen, ook erg compact. Ik zou er eerst zo een tijdje mee rijden en dan kijken wat je eventueel nog zou willen veranderen.

De buitenkant is natuurlijk van plastic, maar de binnenkant is echt degelijk, veel metalen onderdelen (o.a de bearings) en een optische pot (in tegenstelling tot de Momo). Ik heb nog nooit gelezen dat iemand het stuur en/of de stang van de DFP gesloopt heeft, dus ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat nodig is. Het gevoel wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de Force feedback, daar doe je ook niet veel aan denk ik zonder het hele systeem opnieuw te ontwerpen.

Een echt stuur erop zetten kan wel, maar is gewoon onhandig voor racen omdat het te groot is, de meeste auto's waarin geraced wordt hebben geen stuurbekrachtiging. Een echt race/sportstuurtje is ideaal.
Ja ik wist dat er een pot in zat, alleen ik moet weten wat voor beweging hij maakt, hoe hij
dat registreert wat jij doet met je voeten.. (snap je wat ik bedoel)
Zoals ik al zei, er zijn verschillende ontwerpen mogelijk. Je kunt de pedalen bijvoorbeeld rechtstreeks met een stangetje de potmeters laten bewegen, maar ik betwijfel of je dan wel genoeg mechanische slag in je pedaal hebt. Kijk vooral rond op RSC, daar staat een gigantische bron van informatie over zelfbouw van vanalles en nogwat. Dan kun je kijken wat voor ontwerp het beste bij jou past, hoe je zit, hoe het gemonteerd gaat worden, etc.

Een paar voorbeeldjes die ik zo even snel van RSC heb geplukt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/34d2192103321d8e8700b1fb1028135e/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/963c9ce7209f4db3ee9d184678d0bc3c/thumb.jpg
Ja het is wel even werk maar dan heb je ook wat, ik ben redelijk handig, heb electro & autotechniek gedaan & veel dingen al gebouwd.. (andere objecten)
Dus dat zal wel lukken denk ik..

Ik ga is even rondkijken ja, altijd makkelijk om te weten.

Aha en dat houdt in; Force feedback Joystick neem ik aan ?, welke zou jij pakken dan..
(Svp Link naar site oid)
En welke software heb je nodig daarvoor dan..?

Maar een ik las dat een Joystick juist minder geschikt daarvoor was & dat je
beter een gamepad kon pakken ?
Een gamepad was altijd handiger omdat je de versnellingen gewoon kon koppelen aan een knop. Maar je kunt dit nu simuleren met een joystick en Force feedback velden, dit werkt met software die gewoon door andere simracers wordt ontwikkeld. Een thread hierover op RSC vind je hier. Daar kun je lezen hoe het precies werkt en er staat ook welke joysticks het meest aangeraden worden (de Logitech Force 3D volgens mij) en hoe ze aangepast worden om zo goed mogelijk een echte pook te simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36

Fuelke

Forza Ferrari

Zamorano schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 14:00:
De buitenkant is natuurlijk van plastic, maar de binnenkant is echt degelijk, veel metalen onderdelen (o.a de bearings) en een optische pot (in tegenstelling tot de Momo).
De latere reeksen van de (zwarte) Momo Racing heeft eveneens een optische sensor in het stuur zitten, de (rode) Momo Force niet.

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
Een echt autostuur op de DFP monteren lijkt mij niet zo'n goed plan. De diameter is meestal een stuk groter waardoor je beter kunt vast houden. Hierdoor heb je kans dat er tijdens FF acties te grote reactie krachten ontstaan op de tandwielen, assen en de electoromotor.

Bij het kleine originele stuur of andere soortgelijke stuurtjes heb je geen last van je eigen tegenkracht (beter gezegd: reactiemoment).

400 Euro...dat is te doen. Maar eerst ga ik de originele eens aan de tand voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Een te groot stuur (van een normale personenwagen) monteren zou inderdaad wel eens problemen kunnen opleveren, maar een gewoon sportstuurtje is wel mogelijk, dat heb ik vaker gezien, maar 260/280mm blijft het prettigst sturen meestal.

Maar weer even iets anders, de ActLabs shifter is vanaf 31 januari weer in de pre-order. Hij is ietsjes aangepast, de manier van monteren is iets aangepast.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9c9d89911e3ece402340813312a3ec33/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/52dc4ae43475619a9126fcd650c0b3f0/thumb.jpg

Het zou leuk zijn als dat metalen voetstukje ook los te bestellen is voor de 1e generatie Shifter. Maar ik zit er toch over te denken om een FF joystick om te bouwen tot H-shifter. Ik vind het gevoel van de ActLabs shifter niet zo, alhoewel dat ook wel aan te passen is misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gamepad was altijd handiger omdat je de versnellingen gewoon kon koppelen aan een knop. Maar je kunt dit nu simuleren met een joystick en Force feedback velden, dit werkt met software die gewoon door andere simracers wordt ontwikkeld. Een thread hierover op RSC vind je hier. Daar kun je lezen hoe het precies werkt en er staat ook welke joysticks het meest aangeraden worden (de Logitech Force 3D volgens mij) en hoe ze aangepast worden om zo goed mogelijk een echte pook te simuleren.

Ik heb dit zitten lezen, op RSC.. Het ziet er wel goed uit maar ik heb me vraagtekens of het werkt..?
Want ik kan er nog wel aan 1 komen nieuw, maar kost toch 56 euro, als het dan niet goed werkt, is het weggegooit geld.. :/ Dat is ook zonde.

Wie weet hier meer van / over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 19:03:

Ik heb dit zitten lezen, op RSC.. Het ziet er wel goed uit maar ik heb me vraagtekens of het werkt..?
Want ik kan er nog wel aan 1 komen nieuw, maar kost toch 56 euro, als het dan niet goed werkt, is het weggegooit geld.. :/ Dat is ook zonde.

Wie weet hier meer van / over ?
Het werkt wel hoor, heb je die filmpjes niet gezien?

Een Logitech Force 3D kost tussen de 30 en 35 euro. Ik ga het binnenkort eens proberen denk ik. Met zelfbouw is het altijd veel uitproberen. :)

Als je zeker wil weten dat het werkt en hulp wilt krijgen als het niet werkt, moet je retail producten kopen. Wat dat betreft kun je natuurlijk ook de opnieuw ingevoerde ActLabs shifter (zie posts hierboven) bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zamorano schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 20:16:
[...]

Het werkt wel hoor, heb je die filmpjes niet gezien?

Een Logitech Force 3D kost tussen de 30 en 35 euro. Ik ga het binnenkort eens proberen denk ik. Met zelfbouw is het altijd veel uitproberen. :)

Als je zeker wil weten dat het werkt en hulp wilt krijgen als het niet werkt, moet je retail producten kopen. Wat dat betreft kun je natuurlijk ook de opnieuw ingevoerde ActLabs shifter (zie posts hierboven) bestellen.
Ja ik heb ze gezien en denk ook wel dat het werkt..

Bij mij (in Oosterhout NB) is er nog 1 zaak die er eentje heeft, die kost 56 euro. Dat is een Logitech Wingman Force 3D..

Ja oke ik kan die ActLabs shifter wel bestellen maar ik denk dat je daar toch niet het "echte" gevoel van krijgt, aangezien die LWF3D force feedback heeft.. wat natuurlijk het gevoel versterkt..
En dan zelf een shifterplate maken, dan zal het goed werken neem ik aan.

Wat ik niet echt duidelijk vindt worden is met welke spellen het allemaal compatible is,
want ik wil ook gewoon bijvoorbeeld: NFS Underground 2 kunnen doen.. etc..
Ik weet dat dan zonder koppeling is omdat hij het niet ondersteund, maar kan je dan nog wel sequentieel schakelen..?

Ik zal er nog eens over denken..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:09:
[...]

Ja ik heb ze gezien en denk ook wel dat het werkt..

Bij mij (in Oosterhout NB) is er nog 1 zaak die er eentje heeft, die kost 56 euro. Dat is een Logitech Wingman Force 3D..

Ja oke ik kan die ActLabs shifter wel bestellen maar ik denk dat je daar toch niet het "echte" gevoel van krijgt, aangezien die LWF3D force feedback heeft.. wat natuurlijk het gevoel versterkt..
En dan zelf een shifterplate maken, dan zal het goed werken neem ik aan.

Wat ik niet echt duidelijk vindt worden is met welke spellen het allemaal compatible is,
want ik wil ook gewoon bijvoorbeeld: NFS Underground 2 kunnen doen.. etc..
Ik weet dat dan zonder koppeling is omdat hij het niet ondersteund, maar kan je dan nog wel sequentieel schakelen..?

Ik zal er nog eens over denken..
56 euro? Dan wordt je met dik 20 euro afgezet, gewoon via een webshop bestellen dan. :)

Dat die FF extra gevoel geeft, denk ik ook, al kan ik het nog niet uit eigen ervaring zeggen.
De ActLabs shifter heb ik hier wel staan en die vind ik toch niet helemaal lekker schakelen. Het verkt met veren, misschien dat ik die nog eens ga aanpassen.
Een Shifterplate schijnt bij een joystick niet te hoeven als je niet teveel versnellingen (minder dan 7) gebruikt, maar het kan altijd. Ik ga zelf eerst experimenteren voor dat ik daar een beslissing over neem, ik vind zo'n shifterplate niet echt mooi eigenlijk.

NFS Underground 2 ondersteunt alleen sequentieel schakelen (op en terug met 2 knoppen), geen koppeling en ook geen meerdere controllers (lees: meer dan 1 USB apparaat voor de besturing), dus geen H-shifter en geen koppeling en als je pedalen en stuur aparte USB aansluitingen hebben heb je ook pech. Dat is bij de meeste arcade spellen zo, ondersteuning voor racehardware is daar gewoon slecht bij.

Welke (actuele) spellen wel een H-shifter ondersteunen? Ehm, uit mn hoofd:

GPL, F1C, RBR, GTR, LFS, GTL, rFactor, netKar(pro) en nog wat Nascar sims van Sierra en EA. Ik ben er vast een aantal vergeten, maar dit zijn spellen die echt goede ondersteuning hebben voor allerlei soorten specifieke hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45
Zamorano schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 21:40:
[...]

56 euro? Dan wordt je met dik 20 euro afgezet, gewoon via een webshop bestellen dan. :)

Dat die FF extra gevoel geeft, denk ik ook, al kan ik het nog niet uit eigen ervaring zeggen.
De ActLabs shifter heb ik hier wel staan en die vind ik toch niet helemaal lekker schakelen. Het verkt met veren, misschien dat ik die nog eens ga aanpassen.
Een Shifterplate schijnt bij een joystick niet te hoeven als je niet teveel versnellingen (minder dan 7) gebruikt, maar het kan altijd. Ik ga zelf eerst experimenteren voor dat ik daar een beslissing over neem, ik vind zo'n shifterplate niet echt mooi eigenlijk.
Ik heb het nu een poosje aangezien, en vind een shifterplate toch eigenlijk wel nodig. Ik maak redelijk vaak een misshift, en ik wou eigenlijk de mogelijkheid om 8 versnellingen te gebruiken ipv 6 (voor de achteruit)
Nu was mijn plan om die plate onderaan de joystick te doen: Ik verleng de hendel van de joystick naar onderen met 5mm rond profiel. Dan zaag ik een gat uit de onderkant en plaats daar een shifterplate. Dit heeft als voordelen dat je de plate niet ziet, en de plate hoeft niet zo groot te zijn omdat hij dicht bij het draaipunt bevind en de pin slechts 5mm dik is.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rostvertol-Mil schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:50:
[...]

Ik heb het nu een poosje aangezien, en vind een shifterplate toch eigenlijk wel nodig. Ik maak redelijk vaak een misshift, en ik wou eigenlijk de mogelijkheid om 8 versnellingen te gebruiken ipv 6 (voor de achteruit)
Nu was mijn plan om die plate onderaan de joystick te doen: Ik verleng de hendel van de joystick naar onderen met 5mm rond profiel. Dan zaag ik een gat uit de onderkant en plaats daar een shifterplate. Dit heeft als voordelen dat je de plate niet ziet, en de plate hoeft niet zo groot te zijn omdat hij dicht bij het draaipunt bevind en de pin slechts 5mm dik is.
Dus jij hebt zo'n Logi Force 3D als shifter? Hoe bevalt dat, werkt het goed ?
Mm als die shifterplate netjes met "chrome" afgewerkt wordt vind ik het best
wel mooi eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Rostvertol-Mil schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:50:
[...]

Wat voor joystick gebruik je, en hoelang is het pookje zelf?
Om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen schakelen moet je het pookje kort houden.

Als het goed is heb ik dinsdag mijn Logitech Force 3D binnen, ik kon hem hier in de buurt nog bestellen voor 38 euro. Dan ga ik wel even experimenteren. Wel heb ik vast een mooie metalen pookknop gehaald bij de Halfords voor 17 euro, die zit nu op m'n ActLabs en dat schakelt al een stuk beter dan dat stuk plastic wat erop zat.

Jouw idee om de stick aan de onderkant te verlengen was ik ook al opgekomen, dat vind ik ook de mooiste oplossing, maar of dat met die joystick goed kan zonder alles helemaal te verbouwen moet ik nog bekijken. Daarna nog eens iets geschikts vinden om het ding op te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zamorano schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:24:
[...]

Wat voor joystick gebruik je, en hoelang is het pookje zelf?
Om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen schakelen moet je het pookje kort houden.

Als het goed is heb ik dinsdag mijn Logitech Force 3D binnen, ik kon hem hier in de buurt nog bestellen voor 38 euro. Dan ga ik wel even experimenteren. Wel heb ik vast een mooie metalen pookknop gehaald bij de Halfords voor 17 euro, die zit nu op m'n ActLabs en dat schakelt al een stuk beter dan dat stuk plastic wat erop zat.

Jouw idee om de stick aan de onderkant te verlengen was ik ook al opgekomen, dat vind ik ook de mooiste oplossing, maar of dat met die joystick goed kan zonder alles helemaal te verbouwen moet ik nog bekijken. Daarna nog eens iets geschikts vinden om het ding op te monteren.
Waar kon je hem voor 38 euro bestellen, inclusief verzendkosten?..

Ik moet er ook nog 1 hebben maar 56 euro vind ik beetje veel van het goede voor een experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:45
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 11:07:
[...]

Dus jij hebt zo'n Logi Force 3D als shifter? Hoe bevalt dat, werkt het goed ?
Mm als die shifterplate netjes met "chrome" afgewerkt wordt vind ik het best
wel mooi eigenlijk.
Ik heb idd een Force 3D. Ik gebruik hem alleen in LFS en zonder koppelingspedaal (is volgend "project"). Het racen wordt er vooral wat leuker van, je gaat er echt niet sneller van rijden.

De pook is bij mij 12cm hoog, wat iets aan de hoge kant is, vandaar dat ik voor een shifterplate opt.
Ik heb de stick zelf helemaal vast getaped, hij stuitert alle kanten op als ie los staat.

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:06:
[...]

Waar kon je hem voor 38 euro bestellen, inclusief verzendkosten?..

Ik moet er ook nog 1 hebben maar 56 euro vind ik beetje veel van het goede voor een experiment.
38 euro is zonder verzendkosten, ik kan hem hier (Zaandam) gewoon in de winkel ophalen.
Kijk maar even in de Pricewatch, diverse (web)shops hebben hem nog goedkoper maar als het niet in de buurt is, dan komen er verzendkosten bij.
Rostvertol-Mil schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:09:
[...]

Ik heb idd een Force 3D. Ik gebruik hem alleen in LFS en zonder koppelingspedaal (is volgend "project"). Het racen wordt er vooral wat leuker van, je gaat er echt niet sneller van rijden.

De pook is bij mij 12cm hoog, wat iets aan de hoge kant is, vandaar dat ik voor een shifterplate opt.
Ik heb de stick zelf helemaal vast getaped, hij stuitert alle kanten op als ie los staat.
Sneller ga je er niet van, maar dat vind ik iets minder belangrijk, als je het gewend bent ga je ook niet veel langzamer en het wordt er gewoon zoveel leuker van.

12 cm is wel behoorlijk hoog ja, dan heb je zeker een plate nodig. Bij mijn ActLabs is het nu 10cm, zoiets wil ik ook met de Force3D hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
het werkt perfect hoor, dat FFshifter programma, ik gebruik hem zelf ook af en toe, omdat mijn shifter programma nog geen FFB ondersteunt (omg, waarom ben ik begonnen met directX programmeren voor m'n eerste (grotere) app :P)

ik heb de stick niet gemod (logitech force 3d), maar heb niet zoveel miss-shifts.

het voordeel van FFshifter, is dat je makkelijk via de editor, de gearplate kan aanpassen, zodat het voor jezelf het beste werkt.

ik hoop in mijn programma ook ooit nog eens FFB te kunnen implementeren, maar dat gaat nog even duren vrees ik :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 00:37
Vandaag de hele middag gereden bij Simworld in Almere, erg leuk om te doen met een grote groep! :)

Maar daarom post ik nu niet. Wel om mijn ervaring aan te geven met het Rally GT stuurtje van Thrustmaster.

Wat een bagger ding!!! Kan er niets anders van maken.

Het stuur opzich is nog best aardig. Redelijke grip (minder fijn dan een DFP, maar dat is misschien subjectief)) maar het stuurde zeker niet verkeerd. De pedalen vond ik qua gevoel fijner dan die van de DFP. Prima mee te racen.

Maar de kwaliteit is écht om te huilen! Ik heb 2 verschillende setjes gebruikt en beide waren ze niet goed. Het ene stuurtje had erg veel speling (meerdere kanten op :X ), het andere stuurtje stuurde absoluut niet soepel meer. Heel erg irritant want daardoor kan je niet lekker hele klein beetje corrigeren. Beide sets hadden bovendien dat bij hard intrappen van de pedalen, de pedalen niet gelijk terugkwamen. Daar hadden andere mensen ook last van.

Ik weet zelf ook wel dat de stuurtjes daar uiteraard vaak gebruikt worden. Maar Simworld is pas sinds kort geopened en de stuurtjes zijn sowieso nog niet lang op de markt.

Wat mij betreft dus een absolute afrader...

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Volgens mij krijgen die stuurtjes daar verschrikkelijk op hun sodemieter. Want zo slecht kunnen ze niet zijn.

Ik heb voor de opening al eens tegen Robbert gezegd dat me die mainstream stuurtjes niet zo'n goede optie leken. Je moet dan gewoon high-end spul hebben wat sterk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Die toko is sinds 25 januari open. Zo lang zijn ze dus niet gebruikt. Je mag erover denken wat je wilt, maar het viel mij erg op. (en tegen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
ThrustMaster Rallye GT FF Pro.

Ja ik moet helaas bekennen dat ik ook minder tevreden begin te worden.
Een tijd geleden gaf ik al aan dat mijn stuur wat ongevoelig was in het centrum, ondanks goede instellingen.
Nu is het zover, het stuutje is net twee maanden oud en heeft 1200 racerondjes gereden.
En het is defect!
Dat valt me zwaar tegen. Aanvankelijk was het opschakelen al zonder het bekende klikklak geluid van de schakelaar, maar nu doet de schakelaar niets meer. Alleen terugschakelen.
En ik kan je verzekeren, als iemand zuinig is op zijn spullen dan ben ik het wel, als ik het stuur bijvoorbeld niet gebruik komt ie in een plastic-hoes, tegen het stof.
Ook schakel ik normaal en niet agressief.
Dus de kwaliteit is niet wat het zou moeten wezen. Na zoveel jaar stuurtjes maken moet men toch een keer begrijpen dat het niet kan dat een stuur defect raakt na twee maanden. Ik vermoed dat de schakelaar defect is. De hendel ziet er in iedergeval aan de buitenkant nog heel goed uit.
Het kan ook zo zijn d at de binnenkant van de hendel defect of versleten is waardoor de schakelaar niet meer geraakt wordt.
Ik weet het niet.

@Zamorano: Weet jij hier meer van wat het probleem is kan zijn?

Ik wil niet meteen het stuur uit elkaar schroeven omdat dan de garantie vervalt.

Mijn actie: Ik keek op de site van de leverancier waar ik het kocht, daar stond voor Thrustmaster producten gaarne bellen: 0900...... (30cpm)
Daar kreeg ik te horen een ander nummer te bellen na 18:00 ook in het nederlands.
Daar was een uiterst vriendelijke man die me meteeen medeelde dat er twee reparatiekits beschikbaar zijn. Een adaptor(powersuply) en een shifterhandle-repairkit.
Dus nu weet iedereen hier meteen welke dingen storingsgevoelig zijn. :)

Ik gaf echter aan dat ik dacht dat de schakelaar zelf defect was.
Hij zou het navragen aan zijn collega wat precies de repairkit voorstelt en ik zou een dag later terugbellen....
Wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Niet online
Antonyv: dat probleem lijkt heel veel op het probleem wat ik had met m'n TM FFB wheel, daarvan was ook de microswitch van de downshift kapot en die heb ik dus zelf vervangen (na een tip van dit topic) en het werkt (nog steeds). Maar natuurlijk moet je zoiets onder garantie vervangen, hopelijk is voor jou de reparatiekit van iets hoger kwaliteit dan standaard gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
Quantor, ik krijg inderdaad een reparatiekit opgestuurd, maar ik betwijfel of het ook een kompleet pakket is. Het zou kunnen zijn dat de shifterhandle defect of versleten is, maar ik vermoed dat de schakelaar kapot is.

We zullen zien.
Ik moet het inderdaad zelf repareren aldus de "Thrustmaster"-man.
Als er geen afdoende oplossing mogelijk is met de kit, kan hij me geen ander alternatief geven.
Met andere woorden, dan heb ik pech.
Er moet namelijk een overeenkost zijn tussen mijn leverancier en Thrustmaster.
Bart Smit heeft bijvoorbeeld een overeenkomst, indien een defect op treedt, zal B.S. het opsturen ondergarantie.
Ik kocht het stuur bij Salland Automatisering. Daar vermeld men op de site dat men Thrustmaster rechtsteeks moet benaderen indien een defect ontstaat.

Dus ik zie wel wat de kit me brengt..

wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Voor de mensen die nog een zakcentje over hebben is er op deze site veel moois te bestellen:
www.thomas-superwheel.com niet bedoeld als spam. Ik kwam op deze site naar aanleiding van een advertentie waar iemand een dergelijk stuurtje aanbod met een pendalen set met 3pendalen. Helaas iets te duur voor mij.
Volgens de reviews echter zeer goed, helaas zonder forcefeedback en usbaansluiting.

Denk dat het meest consument gerichte goede stuurtje dan de logitech momo en de driving force pro zijn. Zijn de playstation verdies van de DFP ook op de pc te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
DopdeDouwer schreef op maandag 13 februari 2006 @ 21:25:
Voor de mensen die nog een zakcentje over hebben is er op deze site veel moois te bestellen:
www.thomas-superwheel.com niet bedoeld als spam. Ik kwam op deze site naar aanleiding van een advertentie waar iemand een dergelijk stuurtje aanbod met een pendalen set met 3pendalen. Helaas iets te duur voor mij.
Volgens de reviews echter zeer goed, helaas zonder forcefeedback en usbaansluiting.

Denk dat het meest consument gerichte goede stuurtje dan de logitech momo en de driving force pro zijn. Zijn de playstation verdies van de DFP ook op de pc te gebruiken?
Waarom denk je dat Thomas ook in de startpost staat? ;)

Zoals ook in de SP staat, is de DFP idd het beste stuurtje voor de mainstream consumentenmarkt.
En het wordt bijna vervelend, maar ook in die SP staat of de DFP (er is maar 1 versie) op de PC werkt. De Momo zou ik vergeten, die is kwalitatief toch echt een stapje lager.

Eerst dus even lezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Oops is al weer zo lang geleden dat ik die heb gelezen. |:(
Laat ik het dan houden op een tip voor de gene die geen zin hebben om zelf te klussen: op een veilingsite staat een Tomas stuurtje voor een relatief nette prijs te koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zamorano schreef op maandag 13 februari 2006 @ 21:57:
[...]

Waarom denk je dat Thomas ook in de startpost staat? ;)

Zoals ook in de SP staat, is de DFP idd het beste stuurtje voor de mainstream consumentenmarkt.
En het wordt bijna vervelend, maar ook in die SP staat of de DFP (er is maar 1 versie) op de PC werkt. De Momo zou ik vergeten, die is kwalitatief toch echt een stapje lager.

Eerst dus even lezen. ;)
Toch rij ik al weer ruim 2 jaar me mn zwarte momo racing ......... ZO slecht is het allemaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

En generaal stellen dat de Momo minder is, is ook te kort door de bocht denk ik. De rode Momo Force is een klasse beter (kwalitatief vooral) dan de zwarte Momo Racing. Dat onderscheid wordt helaas maar weinig gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 09:32:
En generaal stellen dat de Momo minder is, is ook te kort door de bocht denk ik. De rode Momo Force is een klasse beter (kwalitatief vooral) dan de zwarte Momo Racing. Dat onderscheid wordt helaas maar weinig gemaakt...
Je hebt gelijk, maar de Force wordt niet meer gemaakt, die vind je alleen nog hier en daar 2e hands. Dus om die nou mee te nemen in een vergelijking van consumentenstuurtje vind ik zinloos. Kwalitatief is ie wel super ja, vele metalen onderdelen in het binnenwerk, net als de DFP, en de FF vind ik zelfs wat beter aanvoelen.

Ik zeg ook niet dat de Momo Racing slecht is, maar hij is kwalitatief gewoon een klasse lager dan zowel de Momo Force als de DFP. Iemand heeft ook ooit eens een precisietest gedaan op een oval, je zag duidelijk dat de Racing veel minder constante rondetijden gaf dan de Force.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Hoe is het met de modders van de joysticks. Is het joystick al binnen en programmatje al getest?
Ben benieuwd hoe de ervaringen zijn. Heb er zelf ook eentje besteld (leuk bedragje op marktplaats). En wil m op termijn ook gaan ombouwen. Ben benieuwd wat er allemaal mogelijk is.
Hoe zetten jullie je joystick trouwens vast op je bureau? (ducktape? :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb een probleem met mijn rode-Momo pedalen. Ik heb ze op een laminaatvlier staan en halverwege de race staan ze overal en nergens. Nu heb ik ze al klemgezet tegen de muur, en er een badmat onder gelegd tegen het schuiven, maar blijkbaar zet ik nogal wat kracht waardoor ze steeds schuiner gaan staan. Tijdens pitstops kruip ik ook altijd even onder mijn buro :P

Iemand tips over hoe je ze fatsoenlijk op een laminaatvloer kunt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 18:27
Baksteen erachter leggen of zo? :P

Hoe krijg je dat ding eigenlijk verschoven als hij al tegen de muur staat? Of bedoel je zijwaarts? Dan zou ik er wat bakstenen naast leggen :P

[ Voor 70% gewijzigd door Benotti op 20-02-2006 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Een anti-slipmat wil bij mij ook altijd helpen, zeker voor zijwaartse verschuivingen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickshifter
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-06 23:00
BeQuietAndDrive schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:31:
Ik heb een probleem met mijn rode-Momo pedalen. Ik heb ze op een laminaatvlier staan en halverwege de race staan ze overal en nergens. Nu heb ik ze al klemgezet tegen de muur, en er een badmat onder gelegd tegen het schuiven, maar blijkbaar zet ik nogal wat kracht waardoor ze steeds schuiner gaan staan. Tijdens pitstops kruip ik ook altijd even onder mijn buro :P

Iemand tips over hoe je ze fatsoenlijk op een laminaatvloer kunt gebruiken?
met een beetje ductape aan de vloer vastplakken, klinkt mischien gek maar het werkt wel :) moet je em verticaal en horizontaal plakken. (van de bovenkant gzien) dan kan hij niet naar voor. achter of naar links, rechts.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Het hele blok draait zeg maar, vooral bij gasgeven want dat pedaal zit uit het midden. Ik ga ook eens klitteband proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
BequietandDrive, doen die pedalen het nog steeds na al die jaren? Ik heb ze toch ooit aan jou verkocht.

Ik heb er een speciaal houten dingetje voor gemaakt dat afsteunt op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

MarcoM schreef op maandag 20 februari 2006 @ 17:12:
BequietandDrive, doen die pedalen het nog steeds na al die jaren? Ik heb ze toch ooit aan jou verkocht.

Ik heb er een speciaal houten dingetje voor gemaakt dat afsteunt op de muur.
Ik had van oude tekentafels 2 contragewichten over; 2 balken van ongeveer 70x10x10cm van massief gietijzer of lood iod daar tussen lag mn pendalenset. verschoof nooit. 8)
Maar een framepje van hout die je evt aan de muur bevestigt is een stuk makkelijker lichter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sinds kort kan je VPP pedalen aanschaffen bij Simworld in Almere, alwaar je ze ook kan testen. Ik heb het zelf druk en geen tijd om daar langs te gaan. Ik vroeg me dan ook af of iemand hier ervaringen heeft met deze pedalen? Ben wel benieuwd of ze van hetzelfde niveau als BRD speed7's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:14:
Sinds kort kan je VPP pedalen aanschaffen bij Simworld in Almere, alwaar je ze ook kan testen. Ik heb het zelf druk en geen tijd om daar langs te gaan. Ik vroeg me dan ook af of iemand hier ervaringen heeft met deze pedalen? Ben wel benieuwd of ze van hetzelfde niveau als BRD speed7's zijn.
Sommigen vinden ze zelfs beter.

Ze hebben een forum op RSC, daar kun je er eea over lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik ben bezig met mijn force feedback joystick [Logitech Wingman Force 3D] aan de praat te krijgen als shifter. het programmatje wat je hiervoor nodig hebt heb ik geinstalleerd en ingesteld hierin voel je duidelijk dat het werkt, klikt zo de versnelling in.
[edit]
Ik krijg het (toch) wel werkend in GTL [GT Legends]. Zodra het spel opstart wordt de joystick herkend en zijn de krachten weg. je moet daarom nadat het spel gestart is het programmatje starten met Ctrl+1. Daarna kan je een versnelling toekennen. Je kan het zo doen of je gebruikt de letters gebruiken die worden aangewezen door het programmatje FFshifter (te zien in de editor) let wel op dubbel gebruikte knoppen.

Ik heb nog tot nu toe wel veel last van misshifts. misschien nog een beetje wennen anders toch maar een plate maken. T voelt wel heel cool aan. Zijn er mensen die een eigen config forcefield hebben gemaakt? Ben benieuwd, ook naar shiftplate mods. 8)

[ Voor 33% gewijzigd door DopdeDouwer op 22-02-2006 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
Eindelijk heb ik dan ook mijn race pod klaar. Zoals je ziet is 'ie gemaakt van aluminium kokers. De verbindingen zijn M10 bouten. Dat had ook makkelijk M8 kunnen zijn. Maar ja, je maakt eenmaal keuze en doet inkopen en dan is het niet handig om andere maten te kopen.

Materiaal:
15 meter aluminium koker bij bouwmarkten (~ 7.50 Euro / m) = 112 Euro 2mm dikte
Stoel: 150 Euro bij een automaterialenzaak
Bevestiginginsmateriaal (schatting) = 60 Euro
Stuur en pedalen: Logitech Driving Force Pro = 120 Euro
-------------------------------------------------------------------
Totaal = 450 Euro

Ik had een aantal eisen ten aanzien van het design: ontzettend stijf en meeneembaar met het oog op Lan's. Die stijfheid is enorm goed gelukt. Door het gebruik van driehoeken in de constructie en 5 mm dikke hoeken is het gedeelte waar het stuurtje op staat enorm stijf en stabiel. Dat voelt prettig aan met games die FF geven.

Echt mobiel is 'ie niet meer. Ik kreeg hem nog wel in mijn eentje de trap op gedragen. Maar dat doe je eigenlijk liever niet.

Het pedalen gedeelte is gemaakt met de Frex pedalen in gedachte. Die schijnen nogal wat krachten en reactiekrachten te genereren.

Alhoewel de stoel naar voren en naar achteren kan, is het in- en uitstappen lastig. Maar ja als je eenmaal zit, wil je er ook voorlopig niet meer uit :)

Bouwtijd bedraagt ongeveer 30 uurtjes. Ik heb geen tekening van te voren gemaakt. Gewoon ter plekke passen en meten en zagen, boren een aandraaien.

Het was tijdens het bouwen vrij koud buiten. Binnen had ik geen plaats. Op een avond sneeuwde het zelfs. Toen heeft mijn vriendin me binnen gehaald. Waarvoor dank!!! :p

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maas0561/racepod1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maas0561/racepod2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maas0561/racepod3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maas0561/racepod4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Het ziet er inderdaad uberstevig uit.
Heb je bepaalde bevestigingspunten met vleugelmoeren vast gezet ivm uit elkaar halen? Of wil je m helemaal uit elkaar halen als je naar een lan gaat?

Hoe stel jij je DFP in op 900, ik heb er nu ook eentje, maar in 900graden mode kan je amper een chikane of een korte scherpe bocht nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
Ik heb nergens vleugelmoeren gebruikt. De pedalen kan ik wel snel losmaken met een steek sleutel. De rest past zo in de kofferbak. Maar dan nog is het een beetje te veel van het goede voor een lan. Ik denk dat ik dan toch maar de DS2 pak om GT4 te spelen.

Die 900 graden modus werkt alleen goed in games die op die manier geprogrammeerd zijn. GT4 is daar eentje van. DTM2 en DTM3 op de PS2 ondersteuen multiturn ook. De meeste PC games dacht ik niet. Daar is het dan ook meer een andere overbrenging dan daadwerkelijk 900 graden sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
Omdat ik hier veel DFP users zie: die van mij doet het opeens niet meer in GT4.
Gister werkte hij nog maar nu herkent hij hem wel bij het starten van GT4, dus hij gaat ook calibreren enzo alleen kan ik dat vervolgens het stuur en de knopjes niet gebruiken in het spel.
Ik heb hem voor de zekerheid ff aangesloten op mijn pc en daar herkent hij hem ook. In het configuratiescherm kan ik ook zien dat alles werkt. :?

Zie ik iets over het hoofd bij instellingen van GT4 ? Of ik er iets mis met mijn Driving Force Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
Als je er zeker van bent dat hij het op de pc goed doet, zal het toch iets zijn in de config van GT4. Probeer eens een nieuwe game op een andere memcard op te starten. Ik hoop dat het weer gaat werken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 11:28

J.apiooo

FWN

Requiem19 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:14:
Tim, ik heb er al even mee gereden. Damn. Het ding ademt kwaliteit. De remkracht is verbluffend. Het kan gewoon je stoel naar achteren schuiven (is overigens in te stellen door een schroef strakker of losser in te stellen).

Oftewel... erg heftig (net als de prijs ;))

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Mooi :) Hoe heftig is de prijs dan? Ik heb voor een goede pedalen set die een aantal jaar meegaat denk ik maximaal 300/350 euro over. Anders wordt het echt iets te gek. Misschien binnenkort toch eens een keertje zelf proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb je 300 tot 350 euro over voor pedalen? Is Frex volgens mij geen slechte keuze. Ik wil die graag hebben echter heb ik er niet 250 euro voor over :)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonyv
Het vervolg:

Mijn probleem met mijn Thrustmaster Rallye GT Pro stuur.

Ik zou dus een repairkit opgestuurd krijgen voor de schakelflippers aan de achterzijde van het stuur.
Ik wist niet zeker of het wel de flippers zouden zijn, ik dacht zelf aan de schakelaar zelf.

Nu weet ik echter dat het mijn schakelflipper was.
Ik heb nogmaals gebeld met TM omdat het wel lang duurde, inmiddels bijna drie weken.
Ik werd ongeduldig en heb mijn stuur maar opengeschroefd.
Ik was blij dat niet de behuizing open geschroeft moest.
Alleen het stuur aan de voorkant. Daar stelde ik vast dat inderdaad de hendel ingescheurd was.
Echt belachelijk hoe dun ze het hebben gemaakt op bijna het scharnierpunt. Dom!
Dus ik aan het repareren, drie stukjes staaldraad en polyester erop. En hij doet het weer.
De andere, welke nog goed was, heb ik ook maar meteen verstevingd. En als ik de repairkit krijg dan, hou ik ze als reserve.
Maar na een rondje of wat racen was ik toch niet tevreden. Het schakelen ging wel goed maar niet het sturen.
Ik klaagde er al eerder over, er is een speling van een centimeter in draairichting in het stuur waar het stuur niets doet.
Ik heb tijdelijk dus met mijn oude stuurtje gereden en die had geen speling, die stuurde dus in principe beter behalve dat die dus weer een vijf centimeter naar rechts gehouden moet worden om rechtuit te rijden en soms nog meer.... (een Thrustmaster).
Maar de pedalen zijn toch wel de oorzaak dat ik een seconde per ronde langzamer was.

Jammer van het mooie aluminium Thrustmasterplaatje bovenop maar de behuizing moest dan maar eens open.
Als je dan binnen in kijkt ziet het er wel degelijk uit maar niet meer dan nodig.
Wat mij ook deed verbazen was dat er gewoon speling zat tussen de as van het stuur en de pod-meter.
Over de laatste heb ik dan vervolgens een rondje dunne tape gedaan, en het weer in elkaar gezet.
Wat mij nog meer opviel, is dat er een rubberbandje om de tandwielen zit en die wordt op spanning gehouden door twee asjes met een soepel draaiend wieletje, maar bij een van die twee asjes is geen wielletje te zien. Ik denk niet dat het zo hoort, want als ik dus draai aan het stuur dan voel je ongeveer twee millimeter geen weerstand en dan wel, dus de riem zie je dan ook op spanning komen.
Krom verhaal maar dat is het riempje ook soms.

Al met al stuurt het weer lekker gevoelig in het centrum alleen ik heb wel een gevoel dat het stuur steeds zwaarder wordt met sturen.
Misschien ben ik wel te pietleuterig maar het valt me gewoon op dat ik niet meer tevreden ben met mijn stuur.
Maar de pod-meter in het stuur is wel erg fijn, heel mooi liniear. Ook de pedalen zijn erg fijn.

Sorry voor het lange verhaal.

Edit: (om het nog langer te maken) :'(
En de rubbers (onder de behuizing en vooral onder de pedalen) laten allemaal los en moet je dus zelf weer vastlijmen, en de klauw aan de onderkant om het geheel vast te klemmen, is niet goed want die slijt heel erg! (onvoorstelbaar he? maar dat gebeurd wel) dus het stuur zit nooit goed vast aan de tafel... :Z

[ Voor 7% gewijzigd door antonyv op 02-03-2006 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
AntonyV, dus jij gaat een DFP van Logitech aanschaffen. Die heeft dit soort problemen allemaal niet. Tenminste niet dat ik ooit heb gemerkt.

Jammer voor dat je een onnauwkeurig apparaat gekocht hebt. Dat vernaggelt het raceplezier wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
de pedalen van logietech vertonen kuren na een tijdje ze gebruikt te hebben maar dat is met wat tape op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16

Arfman

Drome!

dragon9114 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 12:33:
de pedalen van logietech vertonen kuren na een tijdje ze gebruikt te hebben maar dat is met wat tape op te lossen.
Kun je daar iets dieper/gedetailleerder op ingaan ? Ik heb mijn DFP nu een jaar en gebruik hem vrijwel elke dag, maar ik heb nog niets gemerkt van kuren met mijn pedalen. Sterker nog, die heb ik (nog ?) niet.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
ze kunnen gaan rammelen. De oplossing is om tap om de assen te doen. De assen die in de scharnierpunten zitten.

Ik heb preventief het ding opengeschroefd en er een flinke lik vet ingedaan. En voorzichtig met je materiaal omgaan helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
MarcoM schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:04:
ze kunnen gaan rammelen. De oplossing is om tap om de assen te doen. De assen die in de scharnierpunten zitten.

Ik heb preventief het ding opengeschroefd en er een flinke lik vet ingedaan. En voorzichtig met je materiaal omgaan helpt ook.
Dat is niet het grootste probleem... Het probleem wat ik nu heb (na ruim 3 maanden...) en wat anderen ook hebben (ook de mensen met het zwarte MOMO-stuurtje) is dat de computer je "vol-gas" niet meer als vol-gas ziet. Maar als 3-kwart ofzo. Heel erg irritant! Het komt meestal voor als er er voor langere tijd achterelkaar is gereden. "Oplossing" is om je connector van je pedalen bij je stuur er uit en er gelijk weer in de pluggen. Valt mee dus, maar verre van ideaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
Rossi46 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 23:14:
[...]
"Oplossing" is om je connector van je pedalen bij je stuur er uit en er gelijk weer in de pluggen. Valt mee dus, maar verre van ideaal...
Soort van pitstop dus maar dan zonder de stop. Ik heb dit op de ps2 nog niet meegemaakt. Komt het meer voor bij PC's dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
MarcoM schreef op maandag 06 maart 2006 @ 19:45:
[...]

Soort van pitstop dus maar dan zonder de stop. Ik heb dit op de ps2 nog niet meegemaakt. Komt het meer voor bij PC's dan?
Je kan 't ook heel snel op een recht stuk doen, dan kost t je maar weinig tijd. Maar vervelend is 't wel!

Of het iets met PC-gebruik te maken heeft? Ik betwijfel het. PC-gamers zijn meer hardcore-racers, denk dat dat het meer is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36

Fuelke

Forza Ferrari

Sinds ik een driver update gedaan heb heb ik er geen last meer van, van dat niet meer vol gas kunnen geven. Enige nadeel is dat ik in NR2003 steeds opnieuw de pedalen moet calibreren voor ik ga racen.

http://crew.tweakers.net/...ngpedalsupdate-083004.zip

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
Rossi46 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 00:04:
[...]

Je kan 't ook heel snel op een recht stuk doen, dan kost t je maar weinig tijd. Maar vervelend is 't wel!

Of het iets met PC-gebruik te maken heeft? Ik betwijfel het. PC-gamers zijn meer hardcore-racers, denk dat dat het meer is :)
Je wilt niet weten hoe lang mijn DTM3 en GT4 sessies op de ps2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ik heb met veel intresse en aandacht dit topic gelezen... een hoop interesante dingen.

Gisteren heb een Logitech Driving Force Pro stuur besteld, speciaal voor Gran Turismo 4 op de PS2.... En dat is ook het enige spel wat ik heb voor de PS2...

Afbeeldingslocatie: http://a248.e.akamai.net/f/248/5462/2h/images.gamezone.com/screens/22/4/25/s22425_ps2.jpg

En ik ga dit ding thuis in elkaar lassen... ja, ik heb een MIG/MAG lasapparaat en een lintzaag.... als hobby ben ik "metaal bewerker". Zetbank kan weer via via.

Met mijn 3D progje heb ik dit verzonnen... nou jah, verzonnen, ik ben geinspireerd door playseat.com maar goed....

Deze foto is verwijderd van mijn webspace door ruimte gebrek, mijn excuses

Als het stuur binnen is kan ik mijn ontwerp in detail afwerken, ivm met de afmetingen van het stuur die ik nu niet weet.

Owjah, een kuipstoel heb ik, uit mijn Golf.... voor fotos van die bak: www.vwgolfmk2.tk

Gegroet!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Als je dan toch iets gaat maken, de apparatuur hebt en blijkbaar ook handig met metaal bent. Dan zijn er betere dingen te maken dan de Playseat.
Ik vind het niet het toonbeeld van stevigheid, stijfheid en afstelbaarheid. Vooral bij het stuur schijnen ze nogal wat wiebelig te zijn, das zonde want dan absorbeert het je FF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
@ Koningsguust: Ik zou hem in iedergeval wat breeder maken aan de onderkant. Want anders "wankelt" je tijdens het sturen. Heb namelijk die playseat eens uitgeprobeerd bij de mycom. Echt super slap dat ding. Als ik naar links stuurde ging die hele standaard waar het stuur en pedalen op rusten ook naar links.

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
Ik heb precies dezelfde opmerkingen als de mensen hierboven. Je ontwerp ademt Playseat. Waarom? Die gasten hebben dat zo moeten maken om het in dozen te krijgen. Als jij echt handig bent met metaal dan raad ik je aan om het echt steviger aan te pakken. De krachten van de DFP zijn echt veels te groot voor zo'n in de lucht zwevend armpje staal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal mee eens, maar de keuze hiervoor is dat het niet heel mn kamer in beslag moet/mag nemen en ik geen DIE HARD racer ben. Maar er zijn idd veel stijvere constructies te maken...

Ik zal de informatie absorberen en misschien komt er wel iets anders uit voort...

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoM
en ik zou niet van die groene klompen aantrekken met racen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee das ruig man, met klompen racen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
En wanten zo te zien. ;)

Ik zou een andere constructie maken dan die rare centrale stang.
Zoiets, maar dan van metaal in jouw geval:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/643fb9fad63c6bf92d9b749bad9e5a7c/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zow hij is af!

Het is een ander ontwerp geworden! Zo stevig dat je er met 6 olifanten op kunt zitten.

Het materiaal, strip 30x5mm en koker 30x30x3 (lkr dik wandje!).

Zagen, zagen....

De puzzelstukjes.

Het garaamte.

M8x25 inbus en een M8 dopmoer laten het er netjes uit zien.

Mooie afwerking.

Met de 20mm MDF platen.

Alles gemonteerd.

Zicht vanuit de stoel.

Action!

Rijd super lekker! Nu gaat ie weer uit elkaar en krijgt ie een likje verf!

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2006 22:49 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.