Toch hier maar een vraag stellen. Ik zit met een probleem. Ik heb al ruim 3,5 jaar een Force RS stuurtje van Act Labs. Extreem goed stuurtje vind ik zelf en in het begin (Toen nog draaiend onder Windows2000) werkte het ook perfect. Sinds de overstap naar WindowsXP begonnen de problemen. In eerste instantie omdat er geen goede drivers waren, maar daar heeft Act Labs hard aan gewerkt en hebben ze een driver uitgebracht die ook goed werkte.
Het volgende probleem kwam (en daar zit ik nu nog steeds mee dus) is de komst van USB 2.0, maar dan in het bijzonder icm de nForce2 mobo's. Welke driver ik ook gebruik, het stuurtje freezed als het ware tijdens het racen (met elk racespel, F1, Colin McRae rally en nu dus jammer genoeg ook met FIA GT Racing (GTR)

). De ene keer is het na 1 rondje, de andere keer pas na 20 rondjes. Het probleem is bekend bij de gebruikers op het Act Labs forum en er waren een aantal oplossingen:
- Aansluiten via de seriele poort. Helaas heb ik die niet meer op mijn mobo zitten.
- Onboard USB 2.0 downgraden naar USB 1.1. Dit heeft helaas niet geholpen.
- Onboard USB helemaal uitzetten en er een PCI-USBkaartje inzetten. Dit heeft tot op heden ook niet geholpen.
- IRQ veranderen van het PCI-USBkaartje (zodat de kaart een eigen niet-gedeelde IRQ heeft). Eveneens niet geholpen.
- Act labs geeft geen ondersteuning meer, maar heeft wel aangegeven dat het stuurtje niet voor USB 2.0 is gemaakt. Mja, daar heb ik weinig aan. nVidia kan er weinig aan doen denk ik.
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iemand met een nForce2 mobo, die dit stuurtje zonder problemen kan gebruiken via USB en draait onder WindowsXP. Ik wil het stuurtje gewoon niet wegdoen, omdat hij gewoon te fijn werkt, stuur als pedalen. De enige andere oplossing is om een nieuw mobo te kopen, waar ik eigenlijk geen geld voor uit wil geven. PC is nog snel zat.
Wat ik nog kan proberen:
- PCI-kaartje met een seriele poort erop.
- Een ander merk USB-kaart, of een oude USB 1.1 kaart (Volgens mij heb ik er daarvan nog wel 1 liggen, zat bij m'n oude Asus A7V mobo, hopelijk is dat een beetje compatible met elkaar).
- Alle IRQ's (15 beschikbaar) proberen icm met 4 verschillende drivers en 5 verschillende PCI-slots. Hmmpf, dat zijn dus 300 combinaties. Dit lijkt me ook niet echt werken nu ik er zo over nadenk.
- Ander mobo (weinig zin in, want dan zal er ook een andere cpu moeten komen ...)
- Ander stuurtje (eveneens zonde)
- Ander OS (ook geen voorstander van, erg omslachtig en na 3 jaar XP wil ik eigenlijk geen ander OS meer draaien, alleen maar om het stuurtje aan de praat te kunnen krijgen. Ik zal er diep over nadenken om Windows2000 te installeren).
Mijn specs:
- AMD XP2500+ @ 4100+
- DFI NF2 Ultra Infinity
- G.Skill PC3200 2x512MB
- Act Labs Force RS
- Verder geen enkel PCI-slot in gebruik, alleen dat USB-kaartje.
- Windows XP SP2
Mocht er iemand met een oplossing komen, graag! Ik begin er flink van te balen onderhand.