Klopt, na de kanaalwisselingen van TVHome enkele weken geleden is (nagenoeg) alles versleuteld. Eigenlijk is het absurd om ook het (digitale) basispakket te versleutelen, daar dit alleen maar problemen tot gevolg kan hebben. Zie bijvoorbeeld de eerdere opmerking over het tragere zappen, en de meldingen die Svennie krijgt ondanks zijn legale smartcard.
Wat zijn dan de redenen om dit basispakket (wat qua abbonnementskosten geen meerprijs kent) toch te versleutelen? Wellicht krijgt TVHome commissie voor iedere verkochte decoder?
Een andere reden zou kunnen zijn dat TVHome bang is dat TV-opnames op DVD's worden gebrand. De irdeto-versleuteling die ze gebruiken is (met opzet) aangepast, opdat deze niet compatibel is met de standaard irdeto-versleuteling. Hierdoor werken irdeto-compatibele decoders die voorzien kunnen worden van een harde schijf, zoals bijvoorbeeld een Dreambox of een Topfield, niet in standaardconfiguratie. Om die toch gebruik te kunnen laten maken van de TVHome-smartcard, dienen ze te worden voorzien van aangepaste firmware, al dan niet in combinatie met een speciale (Alphacrypt-) CAM.
Nu zal TVHome op termijn wel gaan komen met eigen (gecertificeerde) decoders voorzien van harde schijf, zoals bijvoorbeeld Digitenne nu reeds aanbiedt. De kans is echter levensgroot, dat deze decoders niet zullen zijn voorzien van een DVD-brander, noch van een netwerk/usb2/firewire- aansluiting, waarmee je de bestanden naar je PC kunt halen om ze te bewerken/branden of te streamen naar bijvoorbeeld de slaapkamer. Iets wat bij gewone analoge TV geen enkel probleem is. In dit kader bezien, is het natuurlijk leuk om te horen dat Svennie een PC-variant voor digitale TV werkend heeft.
Je bent geneigd te denken dat het doelbewust wegnemen van de keuzevrijheid van de consument betreffende de decoder, en het dus verplichtstellen van een TVHome decoder, riekt naar koppelverkoop.
TVHome zal aanvoeren dat zij enkel op deze manier een goede ontvangst kunnen garanderen, maar dat is natuurlijk een drogreden. Als ze zich gewoon aan de versleutelingsstandaard zouden houden, dan is een goede ontvangst met een willekeurige ontvanger die zich ook aan de irdeto-standaard houdt, gewaarborgd. Bovendien is de standaard irdeto-codering niet gekraakt, dus dat vormt ook geen argument.
Mensen dienen zich te realiseren dat de aanschaf van digitale TV dus ook de nodige nadelen en beperkingen met zich meebrengt. Het zou een goede zaak zijn als de overheid (OPTA) hierbij de vinger aan de pols houdt. Zeker als we over een aantal jaren worden gedwóngen over te stappen op digitale TV, wanneer analoge signalen niet meer verplicht hoeven te worden doorgegeven.
Dat het echter ook op een fatsoenlijke manier kan blijkt in
Harderwijk.
Houthakker, zeker in dit licht bezien is jouw opmerking over het verplichten van FTA interessant. Dus nogmaals

, waar heb je die berichten vandaan? Daar ben ik benieuwd naar.
Na dit hele relaas, maar weer terug ontopic:
Maar goed, het is tegenwoordig ook mogelijk om de kanalen te decoderen met een Phoenix card reader en NewCS RC2 (zie sat4all). Vervolgens moet je SC-Plugin installeren en laten connecten met de NewCS Server. Ik heb het nog niet getest, maar met linuxbakken zoals dbox2 en de dreambox 500c werkt het. Nadeel is dat de SC-Plugin niet zo makkelijk te vinden is, omdat het een softcam is, en die 9 van de 10 doeleinde illegaal gebruikt word. Je zult dus even zelf moeten zoeken, in principe in de combi NewCS + SC-Plugin + TVhome smartcard natuurlijk gewoon legaal.
een CI modele + Alphacrypt is natuurlijk makkelijker, maar is wel duurder. Je kunt evt. kijken om een oude alphacrypt (let op; geen lite) te kopen, en die met een sat-receiver te updaten naar 3.05
Klopt, vooralsnog moet je voor een firmware-update op die manier te werk gaan. Op sat4all had iemand een dergelijk probleem, wat inderdaad op die manier werd opgelost. De recente firmware was niet gewoon op de site te downloaden. Ik heb even op de site van mascom.de rondgeneusd, en zag daar enkel een update voor een Alphacrypt naar versie 2.03. Dat lijkt me wel een heel oud bestandje?
Wellicht dat ze de firmware bij grotere navraag in de toekomst wel online beschikbaar gaan stellen.
Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft, denk ik dat een oplossing met een Alphacrypt eerder werkend te krijgen is. Het is weliswaar duurder, maar ik denk dat het hele configureren van een Phoenix-cam i.c.m. een softcam-plugin erg complex is. Ik weet dat de Phoenix+NewCS wel wordt toegepast bij (kabelvarianten van) satellietdecoders, maar heb nog nergens gehoord dat iemand dit in een PC-variant werkend heeft.
Het sterke punt van de Alphacrypt is dat ie een TVHome-decoder simuleert. Dit zou je met die Phoenix-cam dus ook softwarematig moeten gaan bewerkstelligen. Want, zoals reeds vermeld, gaat het hier niet om een standaard irdeto-versleuteling. Bovendien stelt de Phoenix-oplossing hogere eisen aan je overige hardware.
Voordeel is echter wel dat je geen CI-module nodig hebt. Deze zijn voor de Fujitsu-Siemens kaart moeilijk (soms in Duitsland) aan te komen. Ik ben benieuwd of je de Phoenix-variant binnen (Lin)VDR aan de praat krijgt. Het zou wel mooi zijn natuurlijk. Dan zouden er, inclusief de Alphacrypt van Svennie, al 2 mogelijkheden zijn.
Hou ons op de hoogte!
Svennie schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 17:14:
vdr heeft gedecodeerd opgenomen, dit heb ik getest door de TVHome kaart er tijdens het weergeven uit te trekken en alles liep rustig door. Of het in te stellen is weet ik niet maar ik vind het prima zo, nu kan ik ook weer branden en nog eens terug kijken
Raar dat je bij terugkijken van een opname dan toch die mededeling krijgt, terwijl ie al gedecodeerd op je schijf staat. Je zou het bestand eens kunnen omzetten naar een mpeg, en vervolgens kijken of de mededeling nog verschijnt. Waarschijnlijk niet, want bij het omzetten wordt opname-informatie weggegooid. Dit is natuurlijk geen structurele oplossing, maar zo kom je er misschien achter of er iets in de "header" van de opname wordt gezet, wat de mededeling veroorzaakt.
Een paar antwoorden:
...
2: ik heb niks aan vdr veranderd of in hoeven stellen, het werkte meteen, het ziet er dus naar uit dat dat gestuurd wordt door de kaart zelf en dus buiten vdr om.
Da's erg mooi. Dus geen geklooi met softcam-plugins e.d.!
Op dit moment moet ik eerst nog ergens een CI-module voor mijn (oude) Fujitsu-Siemens kaart zien aan te komen. Daarvoor zal ik denk ik wel ergens in Duitsland (al dan niet via internet) moeten zijn. Daarna heeft het voor mij pas zin om aan een CAM te gaan denken. Tenzij een Phoenix-cam ook gaat werken (hoewel die variant voor een Siemens MMBox wellicht te zwaar is). Tot op heden heb ik altijd met een CI-module gewacht, omdat ik het vrij druk heb, en ik software-matig een hoop geknutsel verwachtte.
Nu ik dit verhaal van jou hoor, loont het wat meer de moeite om er weer naar te kijken. Zeker als het zo goed als plug-and-play is.
Vraagje: Moet zo'n TVHome-smartcard niet af en toe ge-update worden, door iets wat met het signaal wordt meegezonden? Werkt dit ook binnen (Lin)VDR, of heb je ook nog een officiële ontvanger waarin je de kaart update?
P.S.: Zo, en nu ben ik moe.