(Lin)VDR, PC als videorecorder voor Digitale Televisie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 5.673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Digitale TV is in Nederland aan een opmars bezig. Het bestaat natuurlijk al langer, met name in de vorm van satelliet-tv. Nu verschillende kabel-exploitanten het analoge basis-pakket tegen geen of geringe meerprijs ook digitaal doorgeven, komt digitale TV ook voor vele anderen binnen handbereik. Digitale signalen lenen zich er bij uitstek voor, om via een computer te worden opgenomen en weergegeven, er zijn immers geen onnodige analoog <-> digitaal omzettingen.

VDR is een door Klaus Schmidinger ontwikkelde linux-applicatie, waarmee digitale radio- en tv-signalen middels een PC kunnen worden opgenomen en weergegeven. VDR geeft de PC zogezegd videorecorder-functionaliteit voor digitale signalen van zowel satelliet (DVB-S kaart), ether (DVB-T kaart) als kabel (DVB-C kaart). VDR ondersteunt EPG en kan zowel met een afstandsbediening als toetsenbord worden bediend via een OSD:

Afbeeldingslocatie: http://www.cadsoft.de/vdr/osm1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cadsoft.de/vdr/osm2.jpg

LinVDR is een kleine, kant-en-klare en makkelijk te installeren VDR-distributie, waarvoor nagenoeg geen kennis van Linux vereist is. Het volstaat om een image te downloaden, deze op een schijfje te branden en in de computer te stoppen. De PC boot vervolgens vanaf het schijfje en installeert het programma aan de hand van enkele gestelde vragen.

Zoals gezegd is VDR een applicatie die op een linux-distributie draait. Wil je dus naast VDR ook andere applicaties draaien op desbetreffende PC, installeer dan VDR.
LinVDR daarentegen functioneert als een soort firmware. Dit houdt in dat andere informatie op de harde schijf wordt gewist! LinVDR is dus bedoeld voor een "dedicated" PC.
Dit brengt een aantal voordelen met zich mee:
Bij de installatie wordt de (meeste) hardware automatisch herkend en op de juiste wijze geïnstalleerd.
Doordat het programma relatief klein is, bevat het weinig ballast en loopt het zeer stabiel. Hierdoor stelt LinVDR zeer geringe eisen aan een PC. Een standaard Siemens-Nixdorf multimediabox (voor specs, zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/708955 ) voldoet bijvoorbeeld prima, zelfs voor time-shifting. Door allerlei plugins te installeren kan de standaardfunctionaliteit nog eens flink worden uitgebreid.
Wat wel een vereiste is voor een goede werking van zowel VDR als LinVDR, is de aanwezigheid van een zogenaamde "Full-Featured" kaart. Dit houdt in, dat de digitale TV-kaart van zowel een hardwarematige encoder als decoder is voorzien. Wellicht ten overvloede: We hebben het steeds over TV-kaarten voor digitale TV. Een Hauppauge PVR 350 voldoet hiervoor bijvoorbeeld niet.

Het doel van dit topic is om ervaringen met (Lin)VDR uit te wisselen.

Enkele nuttige links:
VDR: http://www.cadsoft.de/vdr/index.htm
LinVDR: http://linvdr.org
VDR Wiki: http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/Hauptseite
VDR Forum: http://www.vdr-portal.de/board/portal.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66153

_/-\o_ Dat ziet er goed uit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:45

Shuriken

Life is all about priorities

DVB-T kaart is voor Duitsland misschien een leuke optie. Maar in NL is alleen Ned 2 FTA. Dus dan kan je niet echt veel spannends opnemen.

Daarnaast zie ik in de compatibility lijst op de lindvr.org website alleen maar DVB-S kaarten staan....Dus daarmee komt dan de DVB-C optie ook te vervallen??

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
@Moderator:
Ik weet dat cross-posten geen usance dient te worden, maar ik wist niet hoe ik dit anders moest oplossen.
Anoniem: 49530 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 23:43:
Heb trouwens geen TV-out op mijn DVB-C kaart, alleen op mijn videokaart. In MCE2005 heb ik alleen Siemens eigen applicatie aan de gang gekregen, ben nu bezig met linvdr. Weet iemand hoe je linvdr automatisch kan laten inloggen ? Krijg nu na het booten een zwart scherm, verder niks.
Zoals ik reeds heb aangegeven (http://gathering.tweakers...message/22800178#22800178) zit er wel degelijk een TV-out op je TV-kaart, tenminste als je stelt dat die kaart dezelfde is als die in een Siemens-Nixdorf multimediabox zit.
LinVDR maakt dan ook gebruik van dié TV-out, en kan, voor zover ik weet, géén gebruik maken van de TV-out van de grafische kaart. Jij zegt dat je na het booten een zwart scherm krijgt. Graag iets specifieker wat nu zwart is: De TV die je blijkbaar aangesloten hebt op de TV-out van de grafische kaart, of de monitor die je, naar ik aanneem, hebt aangesloten op de normale uitgang?
Ik ga uit van het eerste. Dat lijkt mij het meest logisch, omdat je anders ook de installatie met de daarbij gestelde vragen niet zou kunnen hebben doorlopen. Het is logisch dat het beeld van de TV op zwart staat, omdat LinVDR dus geen gebruik kan maken van de TV-out van de grafische kaart.
Overigens is het ook waarschijnlijk dat het beeld op zwart zou staan, als je de TV wel op de TV-out van de DVB-C kaart zou hebben aangesloten. De kanaallijst zal eerst aan jouw kabelfrequenties moeten worden aangepast, door middel van een scan. Het moet dan bij dat zwarte scherm echter wel mogelijk zijn om het OSD op te roepen. Dit doe je door op het toetsenbord de "M" (van menu denk ik) in te drukken.

Wat betreft het inloggen: Als je de PC opstart, boot ie natuurlijk. LinVDR start op en je hoeft in beginsel niet in te loggen. Dit dient alleen te gebeuren als je echt iets aan de installatie wilt veranderen. De standaard loginnaam en password zijn beide: linvdr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Shuriken schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 15:40:
DVB-T kaart is voor Duitsland misschien een leuke optie. Maar in NL is alleen Ned 2 FTA. Dus dan kan je niet echt veel spannends opnemen.

Daarnaast zie ik in de compatibility lijst op de lindvr.org website alleen maar DVB-S kaarten staan....Dus daarmee komt dan de DVB-C optie ook te vervallen??
Nee.
Je doelt denk ik op deze pagina: http://linvdr.org/wiki/wi....php?pagename=LinVDR-DVBs
Daardoor zou je inderdaad kunnen denken dat enkel DVB-S werkt. :*)
Deze lijst is echter bij lange na niet compleet. Kijk hier maar eens: http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/DVB_Karte, of kijk even rond op het forum uit de topicstart.

Hoe dan ook, ik kan met een standaard Siemens-Nixdorf multimediabox reeds enkele maanden alle niet-gescrambelde kanalen van Essent bekijken en opnemen, zelfs time-shiften. De niet-gescrambelde kanalen zijn alle Nederlandstalige zenders, met uitzondering van rtl4, rtl5 en mtv. In zo'n multimediabox zit een Siemens DVB-C kaart. Om ook de gescrambelde kanalen te bekijken heb je een smartcard nodig. Bij Essent wordt het standaard-pakket voortaan ook digitaal doorgegeven. Hiervoor betaal je niets extra bovenop het basisabonnement, afgezien van de eenmalige aanschafkosten van de smartcard. Dit basispakket in z'n geheel ongescrambeld doorgeven is er namelijk niet bij.
In het algemeen kan zo'n smartcard op verschillende manieren worden gebruikt, bijvoorbeeld:
  • Middels een cam die in een CI-module moet worden geprikt
  • Middels een Phoenix Interface (met dank aan MaCe1337 ;) )
Ik ben aan het zoeken naar een manier om LinVDR goed gebruik te laten maken van zo'n smartcard.
Als iemand dit al heeft uitgewerkt, liefst onder LinVDR natuurlijk, laat je dan horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:30

mace

Sapere Aude

Ik zoek nog steeds een mooi dvb-c kaartje, liefts hardwarematige encoding, maar die zijn zo duuur! :(

en een mmbox heb ik ook niet kunnen vinden :/

Verder is dat linvdr echt wel cool, de interface mag wat gelikter, maar het is zeker niet slect :)

• Beuzelarij
  • Niet online
MaCe1337 schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 23:24:
Ik zoek nog steeds een mooi dvb-c kaartje, liefts hardwarematige encoding, maar die zijn zo duuur! :(

en een mmbox heb ik ook niet kunnen vinden :/
Kijk eens op ebay.de en zoek op DVB-C. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen: http://cgi.ebay.de/ws/eBa...508&rd=1#ebayphotohosting
Volgens mij is dit 'm, zelfs inclusief CI-module plus cam (maar geen Phoenix :+ ). Zorg er bij deze kaart voor, dat ook de "scart-"kabel erbij zit.

• mphilipp
  • Laatst online: 23:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Beuzelarij schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 16:40:
[...]
Hoe dan ook, ik kan met een standaard Siemens-Nixdorf multimediabox reeds enkele maanden alle niet-gescrambelde kanalen van Essent bekijken en opnemen, zelfs time-shiften.

Om ook de gescrambelde kanalen te bekijken heb je een smartcard nodig.

In het algemeen kan zo'n smartcard op verschillende manieren worden gebruikt, bijvoorbeeld:
  • Middels een cam die in een CI-module moet worden geprikt
  • Middels een Phoenix Interface (met dank aan MaCe1337 ;) )
Ik heb ook zo'n MMBox van Siemens, maar daar zit toch al een smartcardreader in? Maar die heeft zeker niets te maken met de DVB kaart? Ik zag al eerder dat er een CI module kan worden toegevoegd aan die kaart. Als ik het goed begrijp is dat dus echt nodig om alles te kunnen zien?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• Beuzelarij
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:26:
[...]

Ik heb ook zo'n MMBox van Siemens, maar daar zit toch al een smartcardreader in? Maar die heeft zeker niets te maken met de DVB kaart? Ik zag al eerder dat er een CI module kan worden toegevoegd aan die kaart. Als ik het goed begrijp is dat dus echt nodig om alles te kunnen zien?
De standaard aanwezige smartcardreader in een Siemens-Nixdorf box is bedoeld om al dan niet toegang te verschaffen tot de box. Het heeft verder inderdaad niets met de DVB-C kaart te maken.

Of je een CI-module nodig hebt om alles te zien, hangt van je persoonlijke situatie af. Als jouw kabelaanbieder het standaardpakket ongescrambled digitaal doorgeeft, heb je natuurlijk geen smartcard en daarmee dus ook geen CI-module plus cam nodig. Normaal gesproken worden er altijd wel een aantal kanalen ongescrambled digitaal doorgegeven. Aangezien je al een MMBox bezit, zou ik je willen adviseren om daar eerst mee aan de gang te gaan. Dan weet je meteen welke kanalen ongescrambled worden doorgegeven, en of je het zelf de moeite waard vindt om een CI-module plus cam aan te schaffen.
Overigens is de door MaCe1337 aangedragen optie van een Phoenix Interface een stuk goedkoper, althans voor degenen die nog geen CI-module plus cam hebben. Ik zou daarom graag een reactie willen van mensen die zo'n Phoenix Interface al werkend hebben, liefst onder LinVDR. Ook reacties omtrent het functioneren van CI-module plus cam zijn natuurlijk welkom.

• mace

mace

Sapere Aude

Beuzelarij schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 10:32:
[...]

Kijk eens op ebay.de en zoek op DVB-C. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen: http://cgi.ebay.de/ws/eBa...508&rd=1#ebayphotohosting
Volgens mij is dit 'm, zelfs inclusief CI-module plus cam (maar geen Phoenix :+ ). Zorg er bij deze kaart voor, dat ook de "scart-"kabel erbij zit.
ah mooi!

Ik zit wel een beetje met de financiele zaken, hopelijk komt er weer een veiling van een soortgelijke kaart, die fujitsu is natuurlijk errug mooi :)

(ook al zit er een CI interface bij, ikzelf zou nog steeds het met een phoenix gaan proberen ;) )

Anoniem: 49530

Beuzelarij schreef op woensdag 16 februari 2005 @ 15:54:
Zoals ik reeds heb aangegeven (http://gathering.tweakers...message/22800178#22800178) zit er wel degelijk een TV-out op je TV-kaart, tenminste als je stelt dat die kaart dezelfde is als die in een Siemens-Nixdorf multimediabox zit.
Het is dezelfde kaart maar ik heb een andere breakout-slotje met alleen een antenne-aansluiting.
Het zwarte beeld dat ik krijg is op de normale monitor, geen beeld in het midden en een donkere rand (met beeld) aan de buitenkant. Lijkt een soort overlay te zijn.

Denk dat ik nog een video out kabeltje moet regelen.
[edit]
Ga er zelf eentje solderen, heb pin-out gevonden

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 49530 op 18-02-2005 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-06 09:03

QuasaR

One ring to rule them all

Ik heb hier nog zo'n siemens boxje en daar net LinVDR op geïnstalleerd.

De installatie verliep goed alleen krijg ik, na het doorlopen van de setup, de volgende melding.

Something went wrong. VDR spawned to fast, sleeping one minute.

Ik heb de FAQ van LinVDR nagelopen en het lijkt erop dat mijn DVB kaart niet herkend wordt.

Heb jij nog speciale dingen gedaan (andere drivers gedownload / gecompileerd) of werkte het bij jou zo out-of-the-box ?

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

QuasaR schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 00:13:
Dit probleem had ik ook. Zorg ervoor dat de DVB-C kaart geen IRQ shared met andere onderdelen van je PC en dat hij IRQ 11 heeft. Beide dingen moet je in het BIOS regelen.

Sharing ga je tegen door PCI-sloten te wisselen, en als het goed is kun je ook 4 IRQs toewijzen aan je PCI-sloten (zoek naar assigment A B C en D)

Heb m'n TV-out klaar, kosten 80 eurocent en een cd-rom audiokabeltje

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 49530 op 18-02-2005 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
@Moderator:

Ik wil nu een reply posten, en krijg vervolgens (onbedoeld?) een "waarschuwings"-venstertje te zien met daarin de volgende tekst:

"zwerv> Hij weet er wel erg veel vanaf voor een gewone gebruiker ;) Het is nu 1:20 uur dus ik ga niet al die links meer aflopen, maar kan iemand even checken of dit niet een verkapte spampoging van zijn project is?"

Slaat dit op mij? Spampoging? De software is gratis hoor. Voor het geval er twijfel over mocht bestaan, dit programma/project heb ik niet zelf ontwikkeld, zie openingspost. Ik wou dat ik dat kon.

Ik zou het zeer op prijs stellen, als dit venstertje even uitgelegd kan worden. Misschien zie ik wel spoken, maar het komt wel een beetje raar over, terwijl je anderen probeert te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien past dit onderwerp meer in het Audio, Video & HiFi Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Anoniem: 49530 schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 23:36:
[...]

Het is dezelfde kaart maar ik heb een andere breakout-slotje met alleen een antenne-aansluiting.
Het zwarte beeld dat ik krijg is op de normale monitor, geen beeld in het midden en een donkere rand (met beeld) aan de buitenkant. Lijkt een soort overlay te zijn.

Denk dat ik nog een video out kabeltje moet regelen.
[edit]
Ga er zelf eentje solderen, heb pin-out gevonden
Het "zwarte" beeld op de monitor herken ik. Bij mij was dat inderdaad een overlay/frequentie-probleem. Voor de installatie had ik namelijk een echt heel oude monitor aangesloten. Deze gaf vergelijkbare symptomen: wat geflikker, niet mee te werken. Na aansluiten van een wat modernere monitor was het beeld gewoon in orde.

Wat betreft het TV-beeld: Dit krijg je alleen op de TV. Beter gezegd, op de TV die je moet aansluiten op de TV-out van de DVB-C kaart. Je krijgt geen TV-beeld op je monitor, en ook niet op een TV die op de TV-out van de grafische kaart is aangesloten. Om daadwerkelijk zenders te zien, zul je eerst een scan moeten uitvoeren om de juiste frequenties voor jouw kabel te krijgen. Je kunt wel controleren of de installatie gelukt is, door de letter "m" op je toetsenbord in te drukken. Dan dient op de TV, dus niet op de monitor, het OSD te verschijnen.

Je hebt inmiddels een kabel gemaakt, lees ik net. Kun je gelijk effe proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Even aan de topicstarter een fullfeatured kaart is helemaal niet nodig
draai hier met een budget kaart skystar2 en ouwe hollywood+ mpeg kaart en het werkt perfect
Met linvdr zal dat wel niet lukken (heeft volgens mij standaard geen ondersteuning daarvoor)
Maar ik gebruik de C'T Vdr distro en daar heb je wel de mogelijkheid
Deze moet je wel installeren maar hier zit heel veel standaard al in en draait op debian dus simpel apt-get.

Tevens vroeg iemand om zijn smartcard werkend te krijgen , dat kan met de sc plugin
deze moet je zelf wel compileren want hier is geen package van.

Verder staat op sat4all board hier ook wel genoeg info over het is trouwens ook satelliet ;)

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Anoniem: 49530 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:43:
Misschien past dit onderwerp meer in het Audio, Video & HiFi Forum
Beter van niet. Dit topic is bedoeld voor (Lin)VDR. In de al bestaande topics gaat het veelal over welke hardware, en welke decoders wel of niet goed werken. De bedoeling van dit topic, misschien ook goed om te weten voor de heren operators, is om ervaringen met (Lin)VDR uit te wisselen. Wat ik kan bijdragen is om (Lin)VDR bij anderen aan de praat te krijgen, wat ik zelf hoop te bereiken is om (Lin)VDR goed gebruik te laten maken van een smartcard, om ook de gescrambelde kanalen legaal te kunnen ontvangen. M.a.w. het is de bedoeling om te concentreren op de software en de instellingen, en niet zozeer op de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
QuasaR schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 00:13:
Ik heb hier nog zo'n siemens boxje en daar net LinVDR op geïnstalleerd.

De installatie verliep goed alleen krijg ik, na het doorlopen van de setup, de volgende melding.

Ik heb de FAQ van LinVDR nagelopen en het lijkt erop dat mijn DVB kaart niet herkend wordt.

Heb jij nog speciale dingen gedaan (andere drivers gedownload / gecompileerd) of werkte het bij jou zo out-of-the-box ?
Ik gebruik LinVDR 0.7, en dat werkt in ieder geval op mijn (in originele staat verkerende) Siemens-Nixdorf multimediabox, "out-of-the-box". Je hoeft geen andere drivers o.i.d. te downloaden, en dus ook niets te compileren. Alle hardware werd automatisch herkend en op de juiste manier geïnstalleerd. Maakt de DVB-C kaart (en andere componenten natuurlijk ook) goed contact in zijn slot? De originele kaart in de Siemens box, behoort gewoon herkend te worden.

Feest (nou, ja) der herkenning: Melding "Something went wrong. VDR spawned to fast, sleeping one minute.", heb ik ook gehad. Effe nadenken wat ik ook weer gedaan heb. LinVDR draait al sinds maanden stabiel, waardoor er sindsdien geen aanleiding is geweest om met de instellingen te gaan stoeien. Voor mij is dit dus al effe geleden. Op zich een compliment voor het programma natuurlijk.

Ik kan me zo niet meer voor de geest halen wat bij mij precies de oorzaak was, ik denk een geselecteerde plugin. Probeer eens effe de installatie opnieuw te draaien, en selecteer daarbij geen extra plugins. Meestal heeft het met de toepassing van een plugin te maken.

Anders wellicht dit, gehad bij mijn Siemens MMBox: Nadat het ding een tijdje niet gebruikt was, bleek de batterij op het moederbord niet meer goed contact te maken. Dit gaf echt een probleem. Oplossing was gewoon de batterij er even uitnemen, veertje wat buigen en batterij terugplaatsen. Terugdenkend was dit misschien wel de reden van voornoemde melding.

PS.: Prettige verslaving zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beuzelarij schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:46:
Om daadwerkelijk zenders te zien, zul je eerst een scan moeten uitvoeren om de juiste frequenties voor jouw kabel te krijgen. Je kunt wel controleren of de installatie gelukt is, door de letter "m" op je toetsenbord in te drukken. Dan dient op de TV, dus niet op de monitor, het OSD te verschijnen.

Je hebt inmiddels een kabel gemaakt, lees ik net. Kun je gelijk effe proberen.
OSD werkt na mijn soldeerkunsten, alleen hoe kan ik de bestaande zenderlijst wissen en opnieuw scannen ? Spawn error is IRQ probleem check een aantal posts terug.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 49530 op 18-02-2005 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
lamko schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:51:
Even aan de topicstarter een fullfeatured kaart is helemaal niet nodig
draai hier met een budget kaart skystar2 en ouwe hollywood+ mpeg kaart en het werkt perfect
Met linvdr zal dat wel niet lukken (heeft volgens mij standaard geen ondersteuning daarvoor)
Maar ik gebruik de C'T Vdr distro en daar heb je wel de mogelijkheid
Deze moet je wel installeren maar hier zit heel veel standaard al in en draait op debian dus simpel apt-get.

Tevens vroeg iemand om zijn smartcard werkend te krijgen , dat kan met de sc plugin
deze moet je zelf wel compileren want hier is geen package van.

Verder staat op sat4all board hier ook wel genoeg info over het is trouwens ook satelliet ;)
Je geeft zelf al aan dat het met LinVDR niet zal lukken. >:)
Jij gebruikt de C'T VDR distro en die is inderdaad veel uitgebreider, met een compleet Debian misschien wel. Hierdoor worden wel zwaardere eisen aan je hardware gesteld. Ik denk bijvoorbeeld dat een Siemens multimediabox niet meer zal voldoen. Je gaat volgens mij dan in beginsel werken met volledige Linux distributies, waarin VDR is geïntegreerd. Aan zo'n volledige distributie kun je met kennis van zaken natuurlijk alles veranderen, vanalles installeren en compileren, daar heb je gelijk in. :)
Er zijn trouwens nog wel meer aangepaste distributies. Op het forum uit de topicstart wordt vaak de "Luzifer Mentox" distributie genoemd. Wat daar precies de eigenschappen en toevoegingen van zijn weet ik echter niet.

Om terug te komen op die sc plugin. Heb jij al die al werkend met een smartcard, en met welke hardware? Ik ken die plugin wel, maar ik weet niet exact hoe ik die kan laten samenwerken met een smartcard. En wat voor hardware ik nodig heb voor die smartcard. En hoe ik die hardware onder LinVDR kan laten werken. Ik wil graag eerst een concreet plan en/of voorbeeld hebben voor mezelf van hoe ik alles ga aanpakken, voordat ik in het wilde weg hardware ga aanschaffen.
Vragen, vragen, vragen. Voor mij is LinVDR op dit moment de enige optie denk ik, vanwege de Siemens multimediabox. Bovendien is mijn algemene kennis van Linux zeer beperkt. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Anoniem: 49530 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 20:04:
[...]

OSD werkt na mijn soldeerkunsten, alleen hoe kan ik de bestaande zenderlijst wissen en opnieuw scannen ? Spawn error is IRQ probleem check een aantal posts terug.
Goed werk, dat solderen. _/-\o_

Om te beginnen is het makkelijk, wanneer je met een andere computer via je netwerk contact kunt maken met je LinVDR-bak. Putty kan. Ik gebruik altijd WinSCP, gebruikersnaam en password zijn standaard beide "linvdr".

Wat betreft de kanaalscan. Hiervoor zit geen standaardfunctie in LinVDR, althans ik heb die niet kunnen vinden. Een groot gemis, en enigszins onbegrijpelijk als je het mij vraagt. Op het forum uit de topicstart doen enkele scriptjes de ronde om kanalen mee te zoeken. Die werkten bij mij in ieder geval niet, dus heb ik die maar gelaten voor wat ze zijn. Ik heb zelf commandoregels ingegeven, maar weet uit mijn hoofd niet meer precies welke. Ik kan dat nog wel terugvinden, denk ik. Ik heb er voor vandaag echter geen zin meer in. Ik zal proberen dit weekend hierop terug te komen. Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ondertussen ga ik even weer MCE2005 proberen, jammer dat een dualboot niet mogelijk is zonder een bootmanager. Nu mijn TV-out werkt kan ik wel mijn CAM checken lijkt me. Volgende week probeer ik LinVDR wel weer als ik weet hoe ik kan scannen.

MCE's Quickformat kan alleen niet zo overweg met de Linux-partitie

Heb ook een SC-plugin voor LinVDR 0.7 gevonden die al gecompiled is, check:
http://www.gooddvdstuff.com/files/

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 49530 op 19-02-2005 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Wat betreft het scannen:
Dit doe je zeg maar vanaf je monitor, dus niet vanuit het OSD op je TV.
Misschien sla ik per ongeluk een stap over, of klopt een commando niet helemaal. Dat moet je dan maar even melden. Bovendien zal iemand met meer kennis van Linux, dit proces wellicht wat handiger en minder omslachtig aanpakken dan ik.

Ik heb eerst (in Windows met PSPad Editor) een bestandje "nl-ktv" gemaakt met daarin de volgende regels:

# 3KTV
# freq sr fec mod
C 356000000 6875000 NONE QAM64

Verklaring: startfrequentie=356Mhz, symbolrate=6875, QAM=64
Maak daarna een bestandje "nl-ktv2" aan, met daarin de startfrequentie 8Mhz opgehoogd:

# 3KTV
# freq sr fec mod
C 364000000 6875000 NONE QAM64

Vervolgens "nl-ktv3", met startfrequentie wederom 8 Mhz opgehoogd, enzovoort. Ik moest doorgaan tot "nl-ktv14" met startfrequentie 460Mhz om alle kanalen te vinden.

Deze bestandjes heb ik in de volgende directory van de LinVDR-bak gezet: /etc/vdr/scan/dvb-c
Stop vervolgens LinVDR: /etc/init.d/runvdr stop
Laadt de driver voor de kaart: modprobe dvb-ttpci
Geef de volgende opdracht in (kan gewoon vanuit root-directory):
scan -o vdr /etc/vdr/scan/dvb-c/nl-ktv > /channels.aktuell

Nadat de scan is afgerond, wordt een nieuw bestand "channels.aktuell" aangemaakt, met daarin de gevonden kanalen.
Geef vervolgens de opdracht:
scan -o vdr /etc/vdr/scan/dvb-c/nl-ktv2 > /channels2.aktuell
en loop op die manier alle "nl-ktv"-bestandjes af. Vergeet ook niet de channels.aktuell steeds met 1 op te hogen, anders wordt ie steeds overschreven.

Wat resulteert is een aantal kanaallijsten "channel.aktuell". Deze met een editor samenvoegen tot 1 lijst "channels.conf". Bij dat samenvoegen kun je meteen de volgorde bepalen van de kanalen, opdat je dat later niet via het OSD hoeft te doen. Als laatste de oude "channels.conf" vervangen door de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Beuzelarij schreef op zaterdag 19 februari 2005 @ 13:30:
Wat betreft het scannen:
Dit doe je zeg maar vanaf je monitor, dus niet vanuit het OSD op je TV.
Misschien sla ik per ongeluk een stap over, of klopt een commando niet helemaal. Dat moet je dan maar even melden. Bovendien zal iemand met meer kennis van Linux, dit proces wellicht wat handiger en minder omslachtig aanpakken dan ik.

-knip-
hmm

* mace gaat proberen een bash scriptje te bakken hiervoor ;)

[ Voor 61% gewijzigd door mace op 19-02-2005 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alles kan in één bestandje, "nl-ktv" wordt dan:

# 3KTV
# freq sr fec mod
C 356000000 6875000 NONE QAM64
C 364000000 6875000 NONE QAM64
C 372000000 6875000 NONE QAM64
etc.

de commando's worden dan:

/etc/init.d/runvdr stop
/sbin/modprobe dvb-ttpci
scan -o vdr /etc/vdr/scan/dvb-c/nl-ktv > /channels.conf

Alleen nog de volgorde bepalen en je bent klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Met linVDR liep ik er tegen aan dat ik diseqc niet aan de praat kreeg waardoor ik alleen de hotbird zenders kan ontvangen en ik had alleen beeld via de tv-out terwijl ik hier huist een mooie 19 tft heb staan.

Toen stuite ik op Watche Tv Pro.
Is heel makelijk te instaleren, heeft nog meer features, werkt perfect, en er is zelfs naast de engelse ook een nederlandse versie er van :) (al zit er wel paar spel fouten in de vertaling). De opneem functie is super goed, gewoon bij de EPG add to timer :) . Geen ectra achtergrond programma, hij gebruikt de standaard take planner van windows zodat het niet ten koste gaat van je systeem snelheid.
En de afstande bedieing werkt ook goed in dit programma, er is zelfs een plugin voor zodat je er nog meer mee kunt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb deze uitbreiding nog gevonden voor LinVDR:
http://vdrportal.de/board...83a9a96844054390e745e7cb0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
@ ts
Ik meende dat het om een vdr topic ging, misschien is dat ook wel beterder, wordt het namelijk wat algemener. Trouwens is linvdr, debian woody compatible is volgens mij dus ook niks anders dan zwaar gestript

Ik wil mijn vdrdistro dan ook als mediacenter gebruiken dus divx en de hele bende, 800 celeron
@1 ghz moet dan wel lukken.

Siemens multimediabox zal denk ik voor jouw doeleinden ook niet meer voldoen als je kwa hardware een phoenix interface gebruikt.(in de winkel onder de naam Infinity Phoenix USB een van de vele)
Ik doel hierop dat er een codering in de smartcard zit die door de processor van de siemens gedecodeerd moet worden
maar omdat dit maar een 200 mhz is volgens mij, kun je geen gecodeerde kanalen bekijken.
Spreek uit ervaring met de softcam voor windows onder linux kan het anders zijn.

Dus je kunt beter een Fullfeatured kaart kopen waar een ci interface op zit waar je dus een gewone cam in kunt doen.

Ik heb zelf nog geen phoenix interface want ik kijk via de satelliet en de ned kanalen zijn nog gekraakt (dus softwarematig op te lossen)en de kaart wissel duurt nog wel even
tot dan kan ik nog wel zonder :)

Mijn ervaring met linux is ook niet super veel, het duurt gewoon allemaal wat langer maar
alles is met google wel te vinden.
Het werkt voor zover ik ermee bezig ben geweest dat bewijst genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
@ MaCe1337 en Houz74:

Ik gaf inderdaad al aan, dat het waarschijnlijk wel wat handiger zou kunnen. Een goed werkend scriptje zou natuurlijk helemaal mooi zijn. :)
Misschien zou het zelfs zó gemaakt kunnen worden, dat het een volwaardige plugin vormt en dus vanuit het OSD binnen (Lin)VDR kan worden geactiveerd. :9~
Is het scannen trouwens een beetje gelukt? Welke zenders zijn bij jullie ongescrambled?

@ JC Ken:
WatchTvPro is ook een optie. Véél meer features kon ik echter niet ontdekken, misschien standaard wat meer mogelijkheden voor satelliet-ontvangst. Bovendien zijn er ook vele plugins voor (Lin)VDR. Als je echt meer mogelijkheden wil, en zoals bij WatchTvPro per se onder Windows wilt werken, dan denk ik dat Media Portal (op den duur) een betere keuze is. Voor meer mogelijkheden kun je anders ook een opgeleukte/aangeklede distributie van VDR nemen. Bekende alternatieve distributies zijn, zoals ook door anderen reeds vermeld, Marc Twain, Luzifer Mentox en C'T VDR. Kijk voor hun specifieke eigenschappen eens rond op het forum uit de topicstart.
Overigens kan ook in LinVDR als taal Nederlands worden gekozen, en kun je ook direct vanuit de EPG een programma-opname instellen. Gewoon in de EPG op het gewenste programma gaan staan, en op de afstandsbediening de rode knop indrukken (bij toetsenbordbediening: F1). Simpeler kan volgens mij niet. :*)

@lamko:
Welke VDR-distributie ga je gebruiken voor je mediacenter? 1GH volstaat volgens mij voor DivX, hoewel ik me met DivX, XVid en dergelijke, niet veel bezig hou.
Wat betreft het aan de gang krijgen van een smartcard: Zo'n Phoenix Interface is een goedkope en in Nederland redelijk te verkrijgen oplossing. Wat jij aangeeft met betrekking tot de wellicht gebrekkige hardware van een Siemens mmbox, daar zat ik ook al aan te denken. :?
Jij spreekt "uit ervaring met de(?) softcam voor windows". Die "ervaring" was dat ook met een Siemens mmbox, en met welke software? Ja, ik word nu wel nieuwsgierig. B)
De DVB-C kaart in een Siemens mmbox is trouwens een FullFeatured kaart, alleen zat er bij die kaart standaard geen CI-module of cam. Deze zijn echter wel los te koop (in het buitenland). Jij geeft aan dat dat voor mij dus wellicht een betere oplossing is. Kun je dat misschien wat uitgebreider onderbouwen? Helpt zo'n CI-module bijvoorbeeld hardware-matig met de ontsleuteling van de zenders vanaf de smartcard?

Jij kijkt satelliet met behulp van een softcam plus een lijst met sleutels, begrijp ik. Doe je dat via een VDR-distributie, of iets anders? Ik dacht overigens dat de satellieten onlangs op een andere codering (Irdeto2, ook gebruikt door de kabel-aanbieders) waren overgestapt. Deze Irdeto2 is nog niet gekraakt, dus ik verbaas me dat jij nog beeld hebt. Ik dacht dat de enige "hobby"-manier na die wissel naar Irdeto2, cardsharing via bijvoorbeeld een Dreambox was. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
@ ts
De C'T Vdr kun je helemaal uitbreiden met plugins tot het een waar mediacenter wordt!
Die ervaring heb ik met een skystar2 kaart onder windows met softcam
Het programma wat ik hiervoor gebruik is Dvbdream en de softcamplugin yankse.
Bij gewone irdeto was het toch wel 10 a 20 % cpu-gebruik op een 1 ghz voor decodering.
Daarom zat ik ook aan jouw siemens te denken of dat wel genoeg was.

Klopt zo'n Ci module helpt hardware-matig met het ontsleutelen in samenwerking met de betreffende cam. Ci is trouwens gewoon het slotje waar de Cam voor de betreffende codering ingaat.

Wat betreft het kijken nu doe ik dat nog met windows. Onder vdr ben ik er nog niet meebezig geweest want m'n afstandbediening heeft het begeven dus ik kan nu weinig met m'n vdr systeem.

De "satellieten" zijn nog niet overgestapt op irdeto 2
er waren namelijk nog wat problemen dus ik geniet er nog van zolang ik kan. Daarna zal ik wel over moeten stappen op een smartcard + phoenix-interface om de smartcard te lezen.
Allemaal weer extra kosten :( of ik moet nog een cardshare-adresje ergens kunnen regelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

Anoniem: 49530 schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 19:35:
[...]

Dit probleem had ik ook. Zorg ervoor dat de DVB-C kaart geen IRQ shared met andere onderdelen van je PC en dat hij IRQ 11 heeft. Beide dingen moet je in het BIOS regelen.

Sharing ga je tegen door PCI-sloten te wisselen, en als het goed is kun je ook 4 IRQs toewijzen aan je PCI-sloten (zoek naar assigment A B C en D)

Heb m'n TV-out klaar, kosten 80 eurocent en een cd-rom audiokabeltje
Ik heb maar 2 pci-sloten in deze pc.
IRQ 11 aan beide toegekend (is maar 1 pci slot bezet)
Na 2x een herinstall blijf ik de foutmelding steeds krijgen.
(Ik heb helemaal geen plugins geinstalleerd)

Rara waar zit de fout :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Probeer eens die uitbreiding te installeren die ik eerder gaf (zit nieuwere drivers in o.a. voor DVB) en daarna in de console nog een keer setup te draaien, daar kun je in de uitgebreide instellingen nog een hardwarescan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
lamko schreef op maandag 21 februari 2005 @ 19:35:
@ ts
Klopt zo'n Ci module helpt hardware-matig met het ontsleutelen in samenwerking met de betreffende cam. Ci is trouwens gewoon het slotje waar de Cam voor de betreffende codering ingaat.

Wat betreft het kijken nu doe ik dat nog met windows. Onder vdr ben ik er nog niet meebezig geweest want m'n afstandbediening heeft het begeven dus ik kan nu weinig met m'n vdr systeem.
Hmmm. Zeker met de hardware van een Siemens mmbox is het goed om te horen dat een CI-module hardware-matig ontsleuteld. Bij mijn Siemens DVB-C kaart is dit overigens geen standaard aanwezig slotje. Er zit wel een slotje op de kaart, waarin een separate (kaartspecifieke) CI-module kan worden gestoken. Hierin moet de cam gestoken worden, en daarin weer de smartcard. Zie ook: http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/Common_Interface. Ik geloof dat je ook softwarematig het een en ander moet instellen voordat alles werkt. Het is volgens mij, óók bij gebruik van een CI-module i.p.v. bijvoorbeeld een Phoenix Interface, niet een kwestie van kaart en modules erin steken, en meteen kunnen kijken. Kun je dat bevestigen, en weet je eventueel wat je doorgaans zoal aan instellingen moet doen?
Wat betreft je kapotte afstandsbediening: Je kunt VDR ook prima met een toetsenbord bedienen. :)
Ik neem aan dat een kapotte afstandsbediening trouwens onder Windows ook niet werkt. :+

@QuasaR:
Ik heb mijn Siemens mmbox nu niet bij de hand, maar is er geen mogelijkheid om alles in de bios terug te zetten naar default/fabrieks-instelling? De DVB-C kaart kan er volgens mij maar op 1 manier in, in het bovenste slot van de riserkaart. Zoals ik al eerder ergens heb aangegeven, werkt LinVDR bij mij op een in volkomen originele staat verkerende Siemens mmbox. Daarna heb ik enkel een wat grotere harddisk erin gezet. Dus als je je bios weer in originele staat kunt krijgen, zou ie het volgens mij moeten doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

Ik heb maar ff een andere siemens gepakt.
(op die andere dvb kaart zit een extra tuner-module)

Deze installatie verliep goed en de spawn error is weg.
Ik las dat als je op de M drukt, je het menu op je tv moet zien.
Die krijg ik nog niet.

Is er ook nog een manier om de keymap aan te passen ?
Hij staat nu op een soort qwertzy instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
QuasaR schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 23:18:
Ik heb maar ff een andere siemens gepakt.
(op die andere dvb kaart zit een extra tuner-module)
Die extra module is dat een CI-module of een analoog-module?
Deze installatie verliep goed en de spawn error is weg.
Ik las dat als je op de M drukt, je het menu op je tv moet zien.
Die krijg ik nog niet.
Je kreeg nog geen menu op je TV te zien. Als je je computer opstart met je TV aan, kun je dan het bootproces via je TV volgen? Misschien moet je om het bootproces op je TV te kunnen volgen, je monitor even afkoppelen. Dit weet ik echter niet zeker.
Als je het bootproces niet kunt volgen op je TV en LinVDR verder wel goed opstart, dan is er wellicht hardware-matig iets mis. Is je "scart"-kabel nog goed? Maakt alles goed contact? Kabel tussen DVB-C kaart en break-out slot ook in orde? Probeer anders eens een kabel uit je andere box.
Is er ook nog een manier om de keymap aan te passen ?
Hij staat nu op een soort qwertzy instelling.
Keymap moet je volgens mij in de bios aanpassen. Ik heb ook een verkeerde instelling (toetsenbord indeling) in de bios gedaan, waardoor de y en de z zijn omgedraaid. Moet ik zelf ook nog eens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Typ op de console maar kbdconfig kun je het zo weer aanpassen, moest ik ook met m'n vdr ;)
En tuurlijk werkt het toetsenbord, maar dat werkt niet lekker als standalone machine.
Zit nu gewoon weer te satten op m'n gewone pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een channel-editor die werkt onder windows:
http://fchannels.plagge.net/
Instellingen van de CI/CAM is een samenspel in de bestanden ca.conf en channels.conf en setup.conf maar ja hoe ?

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 49530 op 23-02-2005 22:09 ]

• QuasaR

QuasaR

Beuzelarij schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 18:26:
[...]

Die extra module is dat een CI-module of een analoog-module?
Dat is een analoog-module.
Je kreeg nog geen menu op je TV te zien. Als je je computer opstart met je TV aan, kun je dan het bootproces via je TV volgen? Misschien moet je om het bootproces op je TV te kunnen volgen, je monitor even afkoppelen. Dit weet ik echter niet zeker.
Als je het bootproces niet kunt volgen op je TV en LinVDR verder wel goed opstart, dan is er wellicht hardware-matig iets mis. Is je "scart"-kabel nog goed? Maakt alles goed contact? Kabel tussen DVB-C kaart en break-out slot ook in orde? Probeer anders eens een kabel uit je andere box.
Het bleek inderdaad aan mn scart-kabel te liggen. Ik krijg nu netjes het menu voor me als ik de M indruk.

Ik heb nu de stappen doorlopen om het bestand met de kanalen aan te maken.
Ik ben begonnen bij de frequentie 356 en steeds met 8 opgehoogd. (tot 580 gegaan)
Ik krijg nu alleen bij elke frequentie een Tuning failed message. (2x voor elke frequentie)
(Het scannen is geprobeerd met en zonder de analoge-module op de dvb-c kaart)

MaCe1337,
Heb je al een dvb-c kaart ?
Zo niet, je kunt wel een siemens-kaart van mij lenen.

[ Voor 4% gewijzigd door QuasaR op 24-02-2005 20:22 ]

Probeer eens:
C 578000000 6875000 NONE QAM64

• QuasaR

QuasaR

Anoniem: 49530 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 21:49:
Probeer eens:
C 578000000 6875000 NONE QAM64
linvdr:/# scan -o vdr /etc/vdr/scan/dvb-c/nl-ktv1 > /channels.conf
scanning /etc/vdr/scan/dvb-c/nl-ktv1
using '/dev/dvb/adapter0/frontend0' and '/dev/dvb/adapter0/demux0'
initial transponder 578000000 6875000 0 3
>>> tune to: 578:M64:C:6875:
WARNING: >>> tuning failed!!!
>>> tune to: 578:M64:C:6875: (tuning failed)
WARNING: >>> tuning failed!!!
ERROR: initial tuning failed
dumping lists (0 services)
Done.

Dat is de melding die ik (telkens) krijg.
(Ook freq. 570 t/m 580 geprobeerd, steeds hetzelfde resultaat)

[ Voor 12% gewijzigd door QuasaR op 24-02-2005 22:30 ]

Andere optie:

C 369000000 6875000 NONE QAM64

of:

C 818000000 6875000 NONE QAM64

bron:
http://www.digitalekabelt...chniek/netwerktabel.shtml

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 49530 op 24-02-2005 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

Anoniem: 49530 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 23:10:
Andere optie:

C 369000000 6875000 NONE QAM64

of:

C 818000000 6875000 NONE QAM64

bron:
http://www.digitalekabelt...chniek/netwerktabel.shtml
Bedankt, op de 369 frequentie heeft ie eindelijk wat gevonden.
Meeste is allemaal scrambled maar nu weet ik iig dat de pc werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:56

houthakker

Poehé

Heren, mooi topic!

Ik heb ook een siemens box, en die is op de cpu (233mmx) en het geheugen (256mb) nog helemaal orgineel.
Ik heb eerst de kaart in m'n eigen pc gebruikt met progdvb, waarin hij prima werkte, maar ik kreeg hem in linux (ubuntu) niet aan de praat, ik dacht dat dat aan mezelf lag.

Maar nu heb ik linvdr geinstalleerd, en het werkt nog steeds niet. Ik krijg niet niet installatiewaarschuwing waar jullie het over hebben. Ik zie bij dmesg wel dat m'n kaart nogal een vreemd macadres heeft, namelijk iets in de trend van ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff. Volgens mij klopt dat niet. Een andere vreemd iets is, dat als ik een standaard ingebouwde kanalenlijst gebruik, ik wel via vga met ivtv (of hoe heet die plugin) de OSD kan bedienen, maar als ik met fchannel m'n progdvb kanalen lijst exporteer naar een vdr configuratiebestand, ik de OSD ook niet kan bedienen en deze af en toe "herstart".
Ik krijg overigens ook geen beeld uit de tvout van de dvb kaart.

Iemand tips?

edit:

Van dat rare mac-adres had ik dus ook al last op m'n desktop met ubuntu
Of moet ik dat handmatig instellen? Eth device configureren?

[ Voor 15% gewijzigd door houthakker op 26-02-2005 13:50 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

probeer eens alle plugins uit te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Ik heb nu de plugins uitgezet, lijkt niet echt te helpen. Heb hier even wat dmesg info
code:
1
nieuw log komt er aan

Wat zit er verkeerd?

[ Voor 255% gewijzigd door houthakker op 02-03-2005 12:12 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Al jouw apparaten sharen IRQ11, daar kan je DVB-C kaart niet zo mee overweg. Wissel van PCI-sloten zodat er niet meer geshared word, en reserveer dan IRQ11 voor de DVB-C kaart in het BIOS

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 49530 op 27-02-2005 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

De kaart zit nu in het bovenste slot, weet je toevallig welke pci id die heeft?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Ok, de kaart heeft nu alleen irq 11, maar scannen failed nog steeds (zoals hierboven beschreven).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 31-10-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Dat van die kabel wist ik al, ik heb de kaart namelijk gewoon werkend gehad op m'n windows pc. Echter, onder linux wiltie nog steeds niet draaien :'(

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
offtopic:
'tis offtopic, maar bestaat er ook een programma voor analoge TV, die ook zo "simpel" te starten is? Dan zou het mogelijk zijn om een echte standaard VCR te maken, met een oude videoafstandsbediending en infrarood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

offtopic:
Dat is allemaal mogelijk, met een beetje moeite en MythTV

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

houthakker schreef op zondag 27 februari 2005 @ 20:30:
Ok, de kaart heeft nu alleen irq 11, maar scannen failed nog steeds (zoals hierboven beschreven).
Kun je even je nieuwe log posten, en je vorige weghalen (voor de leesbaarheid van de thread)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Ok, nieuwe dump:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
Linux version 2.6.9 (root@LinVDR) (gcc version 2.95.4 20011002 (Debian prerelease)) #1 Tue Nov 2 08:08:39 CET 2004
BIOS-provided physical RAM map:
 BIOS-e820: 0000000000000000 - 000000000009fc00 (usable)
 BIOS-e820: 000000000009fc00 - 00000000000a0000 (reserved)
 BIOS-e820: 00000000000f0400 - 0000000000100000 (reserved)
 BIOS-e820: 0000000000100000 - 0000000010000000 (usable)
 BIOS-e820: 00000000ffff0400 - 0000000100000000 (reserved)
256MB LOWMEM available.
On node 0 totalpages: 65536
  DMA zone: 4096 pages, LIFO batch:1
  Normal zone: 61440 pages, LIFO batch:15
  HighMem zone: 0 pages, LIFO batch:1
DMI not present.
ACPI: Unable to locate RSDP
Built 1 zonelists
Kernel command line: vga=0x311 root=/dev/hda1 quiet
Initializing CPU#0
PID hash table entries: 2048 (order: 11, 32768 bytes)
Detected 233.017 MHz processor.
Using tsc for high-res timesource
Console: colour dummy device 80x25
Dentry cache hash table entries: 65536 (order: 6, 262144 bytes)
Inode-cache hash table entries: 32768 (order: 5, 131072 bytes)
Memory: 255104k/262144k available (2459k kernel code, 6556k reserved, 1217k data, 144k init, 0k highmem)
Checking if this processor honours the WP bit even in supervisor mode... Ok.
Calibrating delay loop... 459.77 BogoMIPS (lpj=229888)
Mount-cache hash table entries: 512 (order: 0, 4096 bytes)
CPU: After generic identify, caps: 008001bf 00000000 00000000 00000000
CPU: After vendor identify, caps:  008001bf 00000000 00000000 00000000
Intel Pentium with F0 0F bug - workaround enabled.
CPU: After all inits, caps:        008001bf 00000000 00000000 00000000
CPU: Intel Pentium MMX stepping 03
Checking 'hlt' instruction... OK.
Checking for popad bug... OK.
NET: Registered protocol family 16
PCI: PCI BIOS revision 2.10 entry at 0xfd9c4, last bus=0
PCI: Using configuration type 1
mtrr: v2.0 (20020519)
ACPI: Subsystem revision 20040816
ACPI: Interpreter disabled.
Linux Plug and Play Support v0.97 (c) Adam Belay
SCSI subsystem initialized
usbcore: registered new driver usbfs
usbcore: registered new driver hub
PCI: Probing PCI hardware
PCI: Probing PCI hardware (bus 00)
PCI: Using IRQ router PIIX/ICH [8086/7110] at 0000:00:07.0
devfs: 2004-01-31 Richard Gooch (rgooch@atnf.csiro.au)
devfs: boot_options: 0x0
Installing knfsd (copyright (C) 1996 okir@monad.swb.de).
NTFS driver 2.1.20 [Flags: R/W].
Initializing Cryptographic API
Limiting direct PCI/PCI transfers.
vesafb: framebuffer at 0xfd800000, mapped to 0xd0880000, size 1200k
vesafb: mode is 640x480x16, linelength=1280, pages=2
vesafb: protected mode interface info at c000:77c0
vesafb: scrolling: redraw
vesafb: Truecolor: size=0:5:6:5, shift=0:11:5:0
Console: switching to colour frame buffer device 80x30
fb0: VESA VGA frame buffer device
isapnp: Scanning for PnP cards...
isapnp: Card 'Crystal CS4236B-104'
isapnp: 1 Plug & Play card detected total
Real Time Clock Driver v1.12
serio: i8042 AUX port at 0x60,0x64 irq 12
serio: i8042 KBD port at 0x60,0x64 irq 1
Using anticipatory io scheduler
FDC 0 is a National Semiconductor PC87306
loop: loaded (max 8 devices)
Uniform Multi-Platform E-IDE driver Revision: 7.00alpha2
ide: Assuming 33MHz system bus speed for PIO modes; override with idebus=xx
PIIX4: IDE controller at PCI slot 0000:00:07.1
PIIX4: chipset revision 1
PIIX4: not 100% native mode: will probe irqs later
    ide0: BM-DMA at 0xfcf0-0xfcf7, BIOS settings: hda:DMA, hdb:pio
    ide1: BM-DMA at 0xfcf8-0xfcff, BIOS settings: hdc:pio, hdd:pio
Probing IDE interface ide0...
hda: Maxtor 31024H1, ATA DISK drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7,0x3f6 on irq 14
Probing IDE interface ide1...
Probing IDE interface ide1...
Probing IDE interface ide2...
ide2: Wait for ready failed before probe !
Probing IDE interface ide3...
ide3: Wait for ready failed before probe !
Probing IDE interface ide4...
ide4: Wait for ready failed before probe !
Probing IDE interface ide5...
ide5: Wait for ready failed before probe !
hda: max request size: 128KiB
hda: 19541088 sectors (10005 MB) w/2048KiB Cache, CHS=19386/16/63, UDMA(33)
hda: cache flushes not supported
 /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0: p1
usbcore: registered new driver aiptek
drivers/usb/input/aiptek.c: v1.5 (May-15-2004): Bryan W. Headley/Chris Atenasio
drivers/usb/input/aiptek.c: Aiptek HyperPen USB Tablet Driver (Linux 2.6.x)
mice: PS/2 mouse device common for all mice
input: AT Translated Set 2 keyboard on isa0060/serio0
NET: Registered protocol family 2
IP: routing cache hash table of 2048 buckets, 16Kbytes
TCP: Hash tables configured (established 16384 bind 16384)
NET: Registered protocol family 1
NET: Registered protocol family 17
kjournald starting.  Commit interval 5 seconds
EXT3-fs: mounted filesystem with ordered data mode.
VFS: Mounted root (ext3 filesystem) readonly.
Freeing unused kernel memory: 144k freed
EXT3 FS on hda1, internal journal
cdfs 2.6.3a loaded.
ohci_hcd: 2004 Feb 02 USB 1.1 'Open' Host Controller (OHCI) Driver (PCI)
USB Universal Host Controller Interface driver v2.2
PCI: Found IRQ 9 for device 0000:00:07.2
uhci_hcd 0000:00:07.2: Intel Corp. 82371AB/EB/MB PIIX4 USB
uhci_hcd 0000:00:07.2: irq 9, io base 0000f800
uhci_hcd 0000:00:07.2: new USB bus registered, assigned bus number 1
hub 1-0:1.0: USB hub found
hub 1-0:1.0: 2 ports detected
Adding 262136k swap on /var/vm/swapfile.  Priority:-1 extents:68
e100: Intel(R) PRO/100 Network Driver, 3.0.27-k2-NAPI
e100: Copyright(c) 1999-2004 Intel Corporation
PCI: Found IRQ 12 for device 0000:00:09.0
PCI: Sharing IRQ 12 with 0000:00:12.0
e100: eth0: e100_probe: addr 0xfedfa000, irq 12, MAC addr 08:00:06:0E:CB:84
e100: eth0: e100_watchdog: link up, 100Mbps, full-duplex
apm: BIOS version 1.2 Flags 0x03 (Driver version 1.16ac)
Linux video capture interface: v1.00
saa7146: register extension 'dvb'.
PCI: Found IRQ 12 for device 0000:00:12.0
PCI: Sharing IRQ 12 with 0000:00:09.0
saa7146: found saa7146 @ mem d09e2c00 (revision 1, irq 12) (0x110a,0x0000).
DVB: registering new adapter (Fujitsu Siemens DVB-C).
adapter failed MAC signature check
encoded MAC from EEPROM was ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff:ff
dvb-ttpci: gpioirq unknown type=0 len=0
dvb-ttpci: info @ card 0: firm f0210003, rtsl b0250018, vid 71010068, app 8000261c
dvb-ttpci: firmware @ card 0 supports CI link layer interface
dvb-ttpci: DVB-C w/o analog module @ card 0 detected
saa7146_vv: saa7146 (0): registered device video0 [v4l2]
DVB: registering frontend 0 (VLSI VES1820 DVB-C)...
dvb-ttpci: found av7110-0.
saa7146: register extension 'budget dvb'.
saa7146: register extension 'budget_ci dvb'.
saa7146: register extension 'budget dvb /w video in'.
lirc_dev: IR Remote Control driver registered, at major 61
lirc_serial: no version for "lirc_unregister_plugin" found: kernel tainted.
lirc_serial: auto-detected active high receiver
lirc_dev: lirc_register_plugin:sample_rate: 0

zoals je zit is het irq weer verandert, de rede hiervoor is dat de ethernet kaart het pci slot deelt, en de kaart in het andere slot niet lekker past. Ik heb de kaart al een keer in z'n eentje op irq 11 gekregen, maar dat lijkt niet te helpen (precies dezelfde log). Ik denk dat het probleem bij die eeprom error zit, met dat mac address. Op Google heb ik een ander persoon met hetzelfde probleem gevonden, maar geen oplossing. Iemand een idee? Misschien eeprom dump maken en opnieuw flashen of zo?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Vandaag nog eens een kaartje d'r bij scoren. Misschien dat dat helpt, dan gaat deze kaart weer in m'n windows bak

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MAC wijzigen onder Linux:
http://www.linux-club.de/viewtopic.php?t=2974
Misschien help 't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

houthakker schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 10:28:
Vandaag nog eens een kaartje d'r bij scoren. Misschien dat dat helpt, dan gaat deze kaart weer in m'n windows bak
euh, waar dan, kan ik er een van je overnemen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58181

Jongens kijk ook eens na MythTV (www.mythtv.org)

Schijnt op dit moment een van de meest uitgebreidere en volwassen oplossingen voor een mediacenter op linux te zijn. Heb er zelf ook 1 staan en ziet er leuk uit. Ben alleen nog even bezig alles aan het instellen. Zie ook de laatste LinuxMagazine. Daar staat een heel artikel over MythTV in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Anoniem: 58181 schreef op zondag 06 maart 2005 @ 16:59:
Jongens kijk ook eens na MythTV (www.mythtv.org)

Schijnt op dit moment een van de meest uitgebreidere en volwassen oplossingen voor een mediacenter op linux te zijn. Heb er zelf ook 1 staan en ziet er leuk uit. Ben alleen nog even bezig alles aan het instellen. Zie ook de laatste LinuxMagazine. Daar staat een heel artikel over MythTV in. :)
Ik ken het, maar kan mythtv wel overweg met digitale TV? en epg e.d ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Nee, lukt niet echt, die dvb kaart is niet echt een eth device? wel? anyway, het probleem is dat de modules niet geladen worden dus, geen apparaat, dus ook niet de mogelijkheid om het mac address te wijzingen

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR

QuasaR

MaCe1337 schreef op zaterdag 05 maart 2005 @ 18:04:
[...]

euh, waar dan, kan ik er een van je overnemen? ;)
Als je hele topic had doorgelezen had je er al 1 kunnen hebben :P

Moet je ff mijn posts in dit topic doorlezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

QuasaR schreef op maandag 07 maart 2005 @ 10:16:
[...]

Als je hele topic had doorgelezen had je er al 1 kunnen hebben :P

Moet je ff mijn posts in dit topic doorlezen :p
:)

Ik heb al contact met een paar mensen die van de kaart af willen,
want het liefst heb ik er gewoon een om te houden.
maar ik hou het in mijn achterhoofd, bedankt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 07-03-2005 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70255

Heeft er iemand onder Linux al een softcam opgezet icm een phoenix interface en smartcard? Is het mogelijk om hierover wat informatie te posten. Googlen levert niet veel praktische informatie op.
Ik heb een goed draaiend MythTV systeem en wil dat graag uitbreiden met dvb-c via tvhome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

kijk even op sat4all.com; http://www.sat4all.com/ub...=727631&fpart=&PHPSESSID= hier is wat te vinden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Weinig tijd momenteel; toch een kleine bijdrage:
QuasaR schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 09:40:
[...]
Bedankt, op de 369 frequentie heeft ie eindelijk wat gevonden.
Meeste is allemaal scrambled maar nu weet ik iig dat de pc werkt.
Het is natuurlijk logisch dat de meeste zenders wel gescrambled zijn, zeker die van het "Extra"-pakket. Welke zenders heb je ongescrambled?
houthakker schreef op zondag 27 februari 2005 @ 20:30:
Op een gegeven moment had je de kaart toch goed geïnstalleerd, maar lukte enkel het scannen nog niet? Ik heb weinig kennis met betrekking tot die IRQ instellingen, dus ik vrees dat ik je daar niet veel verder mee kan helpen. Heeft de DVB-C kaart in je Windows computer wel een normaal MAC-adres?
Zo ja, dan ligt het niet aan de kaart, maar waarschijnlijk aan de Siemens Box (bios flashen?) of aan LinVDR. Probeer anders eens LinVDR 0.6, of een andere distributie. Als dit allemaal niet helpt bij je Siemens MMBox, kun je wellicht iets van een dual-boot en aparte partitie maken op je huidige Windows computer. Let dan wel goed op dat er niets ongewenst wordt gewist!
Anoniem: 57381 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 20:45:
[...]
Super cool topic!
Even een tip voor de siemensboxers. Het staat ergens in 1 van de delen van het grote siemensbox topic maar ik herhaal het even hier omdat het een hoop problemen op kan lossen! De antenne kabel in de box is ERG slecht, als je problemen hebt met ontvangst of geen of erg weinig kanalen hebt en/of niet stabiel met veel storing. Haal dan die korte zwarte antenne kabel uit je siemens en gooi hem weg. Ook is de afstand en de hoeveelheid splitters en andere (versterkers) zooi sterk van invloed. Probeer het rustig eens uit op het punt waar de kabel het huis binnen komt zonder dat er andere apparaten aan hangen.

just my 2 cts.
Ik weet vanuit het door jou genoemde topic dat inderdaad veel mensen problemen hebben met de slecht/niet-afgeschermde kabel die standaard in de meeste boxen zit. Dit hoeft echter niet per sé een probleem te geven: Mijn Siemens box zit ná een versterker (voor de geïnterresseerden: géén Hirschmann), en later (op een verdieping hoger) nog een simpele splitter. Met een "slechte" kabel in de Siemens box kan ik toch succesvol zenders scannen, en is er goed beeld. De "slechte" kabel kán dus problemen geven, maar dat hoeft in beginsel niet. Op zich overigens een goede suggestie voor mensen met minder goede ontvangst, om vlak na het abonnee-overname-punt een zenderscan te doen. :)

@Houz74 (en eventueel anderen):
Welke zenders kun jij ongescrambled ontvangen?
In aanvulling daarop (en op de vraag van mmb-4) het volgende:
Je meldde eerder (http://gathering.tweakers...message/22819598#22819598) dat je een CAM hebt. Heb je ook een CI-interface, en zo ja, heb je al pogingen ondernomen om de smartcard aan de praat te krijgen? Op het forum van http://www.vdr-portal.de/board/portal.php lopen verschillende topics over hoe je het een en ander moet instellen. Overigens beginnen enkelen op dat forum alleen al bij het woord "softcam" meteen te steigeren, als ware het per definitie illegaal. Een softcam an sich (germanisme, misschien wel passend in dit geval :+ ) is niet illegaal, sterker nog is zelfs nodig wanneer je gebruik wilt maken van een phoenix-interface voor je originele smartcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Heb nu een andere kaart, weer macadres probleem, maar de kaart werkt nu wel. Ik heb nu toch maar de kaart in een zwaarder systeem gezet, kan ik gelijk ook divxjes kijken. D'r is alleen nog een klein probleempje, ik kan nog niet alle kanalen vinden op alle transponders (essent, dus vanaf 356 mhz met stapjes van 8mhz verhogen).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

houthakker schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 22:34:
D'r is alleen nog een klein probleempje, ik kan nog niet alle kanalen vinden op alle transponders (essent, dus vanaf 356 mhz met stapjes van 8mhz verhogen).
Essent = 356, 369 of 818, meer zou je niet moeten invullen, de rest wordt automatisch gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beuzelarij schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:01:
Welke zenders kun jij ongescrambled ontvangen?
In aanvulling daarop (en op de vraag van mmb-4) het volgende:
Je meldde eerder (http://gathering.tweakers...message/22819598#22819598) dat je een CAM hebt. Heb je ook een CI-interface, en zo ja, heb je al pogingen ondernomen om de smartcard aan de praat te krijgen?
Ongecodeerd zijn te onvangen:
Alle lokale zenders en bijna alle Nederlandstalige zenders behalve RTL4 en RTL5 en helaas heb ik mijn CAM nog niet aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Anoniem: 49530 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:41:
[...]

Essent = 356, 369 of 818, meer zou je niet moeten invullen, de rest wordt automatisch gevonden
mmm, met progdvr wat het 356, en dan een transponder elke 8 mhz erna. Nu kan ik maar de helft vinden... en toen heb ik de kaart in een andere bak gezet, en toen vond hij sommige andere zenders wel en oude weer niet :S? Linvdr werkt overigens wel goed, maar die C't VDR krijg ik al niet fatsoenlijk geinstalleerd.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Anoniem: 49530 schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 10:44:
[...]
Ongecodeerd zijn te onvangen:
Alle lokale zenders en bijna alle Nederlandstalige zenders behalve RTL4 en RTL5...
Idem dito bij mij, alle Nederlandstalige en lokale zenders m.u.v. RTL4&5 en MTV
houthakker schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 16:37:
[...]
mmm, met progdvr wat het 356, en dan een transponder elke 8 mhz erna. Nu kan ik maar de helft vinden... en toen heb ik de kaart in een andere bak gezet, en toen vond hij sommige andere zenders wel en oude weer niet :S? Linvdr werkt overigens wel goed, maar die C't VDR krijg ik al niet fatsoenlijk geinstalleerd.
Ik heb exact hetzelfde gedaan met LinVDR, beginnen met 356Mhz en vervolgens steeds met 8Mhz ophogen tot 460Mhz, zie http://gathering.tweakers...message/22820393#22820393.
Je kunt met een editor natuurlijk alle gevonden kanalen vanuit meerdere scans in 1 lijst samenvoegen, of zelfs helemaal handmatig een kanaallijst bouwen, als je de frequenties al hebt vanuit ProgDVB. Als je niet alles vindt, misschien kijken naar de kabel in de Siemens Box of scannen vlak na abonnee-overname-punt, zoals reeds vermeld. Maar daar had je zelf denk ik ook wel aan gedacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Misschien is het wel een idee om de kanalenlijsten ergens bij te houden zodat anderen er gebruik van kunnen maken...

Ik heb zelf weinig succes gehad helaas, ik vind maar een paar zenders (siemens kaart op het AOP aangesloten met een goede kabel en goede stekkers van 15m lang)

Allemaal gecodeerd,

Ik heb het idee dat hij op het verkeerde netwerk zit (1000 ipv 9004) omdat er bij progdvb {NID=1000} staat boven aan de kanalenlijst...

Linvdr heb ik nog geen tijd voor gehad helaasch...

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 22-03-2005 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NetwerkID 1000 schijnt nogal wisselend resultaat te geven:
Main Network, Het lijkt er op de de zenderlijst van deze code anders is elke keer als je hem selecteert.
bron: http://www.digitalekabelt...chniek/netwerktabel.shtml

Op deze site ook 2 zenderlijsten, weet alleen niet hoe actueel ze zijn:
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/tvhome.shtml
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/tvd.shtml

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 49530 op 22-03-2005 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

aha, dus volgens de lijst moet ik al bij 271 beginnen eh...

En waar kan je dat netwerknummer eigenlijk instellen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand enig idee wat de tv-out van de MMbox is, is dat RGB-scart?
Ik neem aan dat bootmessages en console niet via de tv-out weergegeven worden, maar dat het puur een MPEG-decoder is, zodat ik er voor het installeren eerst een monitor moet aanhangen?
Kunnen diegenen die het al voor mekaar hebben hier nog wat info over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Als je een mmbox gebruikt, dan krijg je gewoon console te zien, totdat de dvb kaart gestart is. Als hem herstart, is de console weg.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

houthakker schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:53:
Als je een mmbox gebruikt, dan krijg je gewoon console te zien, totdat de dvb kaart gestart is. Als hem herstart, is de console weg.
Bedoel je dan over de decoder, of via de vga uitgang? Ik wil de box nl. graag installeren zonder monitor, ev. wel via ssh. Maar dan moet ik in ieder geval kunnen opstarten en het bios kunnen raadplegen via de decoder.
Op dit moment (staat nog windows op geïnstalleerd) krijg ik niets te zien op mijn tv.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 70255 op 22-03-2005 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

met de scart aansluiting

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Interessant voor onder meer de voetballiefhebbers:

"Het televisiesignaal van Canal+ komt deze maand ook beschikbaar op de digitale tv-platforms van de kabelexploitanten UPC en Multikabel. De betaalzenders waren al digitaal beschikbaar via het grootste digitale platform Canal Digitaal, dat via de satelliet inmiddels meer dan een miljoen Nederlanders bedient. Ter introductie zullen de drie kanalen van Canal+ in de dagen tussen 8 en 17 april vrij te ontvangen zijn voor digitale UPC-, CanalDigitaal en Multikabel-abonnees. Zij kunnen gratis kijken naar het rode filmkanaal, het gele breedbeeldkanaal en het blauwe sportkanaal. Dat betekent dat de voetballiefhebbers onder hen via Canal+ blauw gratis kunnen kijken naar onder meer de klassieker Feyenoord-Ajax op 17 april."

Via copy&paste, ik ben alleen de bron kwijt. Ikzelf heb Essent, en zal dus wel buiten de boot vallen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Nou, inmiddels heb ik de dvbkaart weer in een ander systeem gezet. Nu geinstalleerd met C't linvdr, en met drivers 1.0.1; nu kan ik wel alle kanalen vinden :?. Ik krijg alleen cd SC-plugin niet geinstalleerd, iemand hier ervaring mee?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Heb je die ook zelf getest? Ik kreeg het scriptje niet aan de gang, vandaar dat ik handmatig heb gescand, zoals eerder in dit topic beschreven.
houthakker schreef op woensdag 13 april 2005 @ 22:47:
Nou, inmiddels heb ik de dvbkaart weer in een ander systeem gezet. Nu geinstalleerd met C't linvdr, en met drivers 1.0.1; nu kan ik wel alle kanalen vinden :?. Ik krijg alleen cd SC-plugin niet geinstalleerd, iemand hier ervaring mee?
http://www.vdr-wiki.de/wiki/index.php/Sc-plugin

Heb hier zelf geen ervaring mee, ik heb (nog) geen kaartlezer. Bovendien weinig tijd momenteel.
Wat voor kaartlezer ga je gebruiken? Hou ons op de hoogte wat betreft (configuratie van) die plugin! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Probleem is dat die plugin dus een beetje in een "grijs" gedeelte valt, en amper ergens te vinden is. Waar ik hem heb kunnen vinden, zijn de plugins precompiled, voor vdr 1.3.nogwat, en ik heb 1.2.6. Ik was van plan om een Universal Iso 7816 te gebruiker; ook wel beter bekend als de "Multipro". Ben alleen benieuwd of dit gaat werken, bezien dit een software geschakelde progger is. Anders moet ik toch een CAM+CI kaart gaan bestellen, maar dat is me te kostbaar (progger kostte 25 euro, tegen over een CI van 35 en een MR voor 49 euri).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb mijn Irdeto-CAM met de huidige smartcards (Irdeto2) niet aan de gang gekregen en heb ook nog niet gehoorde van mensen die het wel gelukt is. Zal het nog proberen met de oude Viaccess card en een smartmouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Anoniem: 49530 schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:38:
Heb mijn Irdeto-CAM met de huidige smartcards (Irdeto2) niet aan de gang gekregen en heb ook nog niet gehoorde van mensen die het wel gelukt is. Zal het nog proberen met de oude Viaccess card en een smartmouse.
Én, ...nog vorderingen gemaakt? B)
Misschien kunnen mensen die (alternatieve) software schrijven voor bijvoorbeeld Dreamboxen, meer uitleg en/of openheid verschaffen over het laten functioneren van een smartcard. Volgens mij is die software namelijk ook (gebaseerd op) Linux. En als ze zelfs in staat zijn om een smartcard te delen, dan moet het laten samenwerken met een enkele DVB-kaart toch ook wel lukken. :+
Op satellietfora is daar wellicht meer over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Bij sat4all is het algelukt met een dreambox en de 500c kabel ontvanger. Alleen een dreambox heeft een powerpc cpu, dus moet nog wel ff geport worden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55516

Hallo, ik heb dit topic nogmaar zojuist gevonden.
Ik heb dus een linvdr systeempje: een athlon xp-m op 1500mhz ongeveer 1gig ram en een wintv nexus-s. Kan ik een budget dvb-c kaartje erin proppen enzo de hardware mpeg decodering van de nexus gebruiken? zoja welkeen?
Sateliet werkt hier nog niet heb geen schotel :D maar in september gaat hier telenet van start met digitale televiesie. Ik hoop dat jullie me een beetje de juiste richting kunnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Volgens mij moet dat in beginsel gewoon werken, ik weet echter niet wat telenet (in België?) precies inhoudt, en of ze misschien een versleuteling toepassen. Ga dit na, voordat je eventueel tot aanschaf van een DVB-C kaart overgaat! Vaak hebben full-featured kaarten wat meer mogelijkheden met betrekking tot CAM's en CI-modules.
Hier en hier staat dat de Nexus-s een full-featured kaart is, dus ook een hardwarematige decoder heeft, en functioneert onder LinVDR. Ofschoon je satelliet-verbinding nog niet werkt, kun je toch controleren of (de uitgang van) de Nexus-s werkt, door via de letter "m" op het toetsenbord het OSD op te roepen. Ook kun je proberen een mpeg af te spelen via LinVDR (en dus via de decoder van de Nexus-s). Zoals in een van bovenstaande links staat, moet je wel effe letten op het revisie-nummer van je Nexus-s kaart, daar je voor versie 2.3 de MarcTwain-drivers nodig schijnt te hebben.
Verder is het natuurlijk aan te raden om een DVB-C kaart te nemen die direct door LinVDR wordt herkend. Hier staat een summier lijstje van budget DVB-C kaarten, er zijn natuurlijk ook nog andere. Wellicht is aanschaf van een full-featured DVB-C kaart eenvoudiger. In Nederland is het überhaupt vrij lastig een DVB-C kaart te kopen, hoe de situatie in België is weet ik niet.
Informatie of een kaart werkt onder LinVDR kun je eventueel ook vinden op het forum wat genoemd wordt in de startpost. In dat forum staan ook voorbeelden van gebruikers met zowel een full-featured- als een budget-kaart in hun systeem. In beginsel werkt dat dus gewoon, ook wanneer je bijvoorbeeld een DVB-T kaart met een DVB-C kaart combineert, mits minimaal 1 van beide een full-featured kaart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:58
Voor de geinteresseerden:

Ik heb vdr werkend met TVHome.
Alle kanalen werken (dwz: diegene waar ik voor betaal).

Ik heb een paar kleine problemen:

- NL 3 duurt altijd een seconde of 4 a 5 voor ik geluid heb nadat het beeld er al is (dit is bij een paar meer zenders)
- Als ik iets terugkijk dat ik opgenomen heb dan krijg ik elke 5 a 10 minuten ongeveer de melding van de Alphacrypt dat ik deze uitzending niet mag kijken (op de achtergrond loopt het gewoon verder), melding weg klikken en verder kijken
- Als ik de pc opstart dan krijg ik dezelfde melding, wegklikken en kijken maar.

Weet iemand misschien waar dit aan ligt?

HW:
Hauppauge DVB-C met CI en de Alphacrypt 3.0.5 CAM
Mini-itx M 10000 bordje
160 GB HDD
DVD speler

SW:
VDR 1.3.30
Suse 10.0

Wat nog niet werkt zijn ondertiteling en DD 5.1/DTS geluid bij DVD kijken (stereo geluid werkt wel)
Verder hangt er nog een oud toetsenbord aan en staat de kast nog open op de grond voor de TV maar het begin is er!

PSN ID: Svennie-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Zo, da's nog eens goed nieuws!
Svennie schreef op woensdag 16 november 2005 @ 14:56:
- NL 3 duurt altijd een seconde of 4 a 5 voor ik geluid heb nadat het beeld er al is (dit is bij een paar meer zenders)
Geen idee. Lijkt me in de versleuteling (beter gezegd ontsleuteling) te zitten. Toen NED3 nog FTA was had ik daar in ieder geval geen last van, bij geen enkele FTA-zender trouwens. Elders op internet heb ik ook meerdere mensen met standaard TVHome-decoders horen klagen, dat zappen nu een stuk trager gaat bij zenders die voorheen FTA waren.
- Als ik iets terugkijk dat ik opgenomen heb dan krijg ik elke 5 a 10 minuten ongeveer de melding van de Alphacrypt dat ik deze uitzending niet mag kijken (op de achtergrond loopt het gewoon verder), melding weg klikken en verder kijken
Bij een standaard (satelliet-)decoder met PVR-functie heb je soms de keuzemogelijkheid om een programma gecodeerd op te nemen (waarbij de decodering dus bij het afspelen plaatsvindt), of metéén gedecodeerd op te nemen. Ik weet eerlijk gezegd niet of VDR een dergelijke keuzemogelijkheid biedt, noch welke methode VDR (standaard) toepast. Het zou eventueel zo kunnen zijn dat er bij gecodeerd opnemen enkele storinkjes mee worden opgenomen, die bij het (decoderen tijdens het) afspelen dan de door jou genoemde meldingen tot gevolg hebben. Wel raar dat je die mededeling dan ook krijgt bij het opstarten van de PC.
Wellicht zijn de meldingen ergens uit te schakelen, ik heb echter geen idee hoe. Misschien in een of ander bestand een 0 in een 1 veranderen, of vice versa.
Wat nog niet werkt zijn ondertiteling en DD 5.1/DTS geluid bij DVD kijken (stereo geluid werkt wel)
Verder hangt er nog een oud toetsenbord aan en staat de kast nog open op de grond voor de TV maar het begin is er!
Zoals je wellicht in deze draad hebt gelezen, gebruik ik een standaard Siemens MultiMedia Box waarin geen DVD-speler zit. Met de DVD-functie kan ik je dus niet helpen. Wellicht is hier iets te vinden.

Overigens had houthakker hier een interessante mededeling:
houthakker schreef op zaterdag 15 oktober 2005 @ 09:03:
...
Of even wachten totdat alle kanalen die je normaal ook analoog ontvangt Free To Air worden, wat waarschijnlijk in 2006 verplicht gesteld wordt door de regering / of er een open standaard komt.
Weet iemand (houthakker zélf??) daar misschien meer van, indien mogelijk graag met bronvermelding. >:)

Een paar vraagjes van mijn kant:
  1. Zit de CI-module direct op je Hauppage-kaart aangesloten, of ergens anders in de computer?
    Als ie ergens anders zit, hoe communiceert ie dan precies met de DVB-C kaart?
  2. Moet de configuratie van VDR worden aangepast om de Aphacrypt-cam te laten functioneren (softcam-plugin??), of werkt alles "out-of-the-box"? M.a.w.: Verloopt de eigenlijke ontsleuteling (vanaf de smartcard) direct tussen de CAM en de DVB-C kaart, en in feite dus buiten VDR om? Met name hier ben ik erg benieuwd naar.
  3. Als ik vragen mag, waar heb je de Alphacrypt-cam gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Ik heb gistere weer de boel geinstalleerd, maar nu zijn alleen nog maar 2 regionale kanalen FTA???
Maar goed, het is tegenwoordig ook mogelijk om de kanalen te decoderen met een Phoenix card reader en NewCS RC2 (zie sat4all). Vervolgens moet je SC-Plugin installeren en laten connecten met de NewCS Server. Ik heb het nog niet getest, maar met linuxbakken zoals dbox2 en de dreambox 500c werkt het. Nadeel is dat de SC-Plugin niet zo makkelijk te vinden is, omdat het een softcam is, en die 9 van de 10 doeleinde illegaal gebruikt word. Je zult dus even zelf moeten zoeken, in principe in de combi NewCS + SC-Plugin + TVhome smartcard natuurlijk gewoon legaal.

een CI modele + Alphacrypt is natuurlijk makkelijker, maar is wel duurder. Je kunt evt. kijken om een oude alphacrypt (let op; geen lite) te kopen, en die met een sat-receiver te updaten naar 3.05

[ Voor 14% gewijzigd door houthakker op 18-11-2005 12:02 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
vdr heeft gedecodeerd opgenomen, dit heb ik getest door de TVHome kaart er tijdens het weergeven uit te trekken en alles liep rustig door. Of het in te stellen is weet ik niet maar ik vind het prima zo, nu kan ik ook weer branden en nog eens terug kijken

Een paar antwoorden:
1: de CI module zit rechtstreeks op de DVB-C kaart.
2: ik heb niks aan vdr veranderd of in hoeven stellen, het werkte meteen, het ziet er dus naar uit dat dat gestuurd wordt door de kaart zelf en dus buiten vdr om.
Wat ik wel in heb moeten stellen is dat vdr geen transponders mag veranderen want dan kan je geen tv kijken omdat vdr daar een boeltje van maakt. Kanaal namen aanpassen en nieuwe kanalen vinden en opslaan gaat wel goed.
3: via http://www.firedtv.lanzes.com/, je kan zoals houthakker al zei misschien wel goedkoper een CAM kopen op EBay en die dan naar 3.05 upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
houthakker schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 12:01:
Ik heb gistere weer de boel geinstalleerd, maar nu zijn alleen nog maar 2 regionale kanalen FTA???
Klopt, na de kanaalwisselingen van TVHome enkele weken geleden is (nagenoeg) alles versleuteld. Eigenlijk is het absurd om ook het (digitale) basispakket te versleutelen, daar dit alleen maar problemen tot gevolg kan hebben. Zie bijvoorbeeld de eerdere opmerking over het tragere zappen, en de meldingen die Svennie krijgt ondanks zijn legale smartcard.

Wat zijn dan de redenen om dit basispakket (wat qua abbonnementskosten geen meerprijs kent) toch te versleutelen? Wellicht krijgt TVHome commissie voor iedere verkochte decoder?
Een andere reden zou kunnen zijn dat TVHome bang is dat TV-opnames op DVD's worden gebrand. De irdeto-versleuteling die ze gebruiken is (met opzet) aangepast, opdat deze niet compatibel is met de standaard irdeto-versleuteling. Hierdoor werken irdeto-compatibele decoders die voorzien kunnen worden van een harde schijf, zoals bijvoorbeeld een Dreambox of een Topfield, niet in standaardconfiguratie. Om die toch gebruik te kunnen laten maken van de TVHome-smartcard, dienen ze te worden voorzien van aangepaste firmware, al dan niet in combinatie met een speciale (Alphacrypt-) CAM.

Nu zal TVHome op termijn wel gaan komen met eigen (gecertificeerde) decoders voorzien van harde schijf, zoals bijvoorbeeld Digitenne nu reeds aanbiedt. De kans is echter levensgroot, dat deze decoders niet zullen zijn voorzien van een DVD-brander, noch van een netwerk/usb2/firewire- aansluiting, waarmee je de bestanden naar je PC kunt halen om ze te bewerken/branden of te streamen naar bijvoorbeeld de slaapkamer. Iets wat bij gewone analoge TV geen enkel probleem is. In dit kader bezien, is het natuurlijk leuk om te horen dat Svennie een PC-variant voor digitale TV werkend heeft.

Je bent geneigd te denken dat het doelbewust wegnemen van de keuzevrijheid van de consument betreffende de decoder, en het dus verplichtstellen van een TVHome decoder, riekt naar koppelverkoop.
TVHome zal aanvoeren dat zij enkel op deze manier een goede ontvangst kunnen garanderen, maar dat is natuurlijk een drogreden. Als ze zich gewoon aan de versleutelingsstandaard zouden houden, dan is een goede ontvangst met een willekeurige ontvanger die zich ook aan de irdeto-standaard houdt, gewaarborgd. Bovendien is de standaard irdeto-codering niet gekraakt, dus dat vormt ook geen argument.

Mensen dienen zich te realiseren dat de aanschaf van digitale TV dus ook de nodige nadelen en beperkingen met zich meebrengt. Het zou een goede zaak zijn als de overheid (OPTA) hierbij de vinger aan de pols houdt. Zeker als we over een aantal jaren worden gedwóngen over te stappen op digitale TV, wanneer analoge signalen niet meer verplicht hoeven te worden doorgegeven.
Dat het echter ook op een fatsoenlijke manier kan blijkt in Harderwijk.

Houthakker, zeker in dit licht bezien is jouw opmerking over het verplichten van FTA interessant. Dus nogmaals >:), waar heb je die berichten vandaan? Daar ben ik benieuwd naar.

Na dit hele relaas, maar weer terug ontopic:
Maar goed, het is tegenwoordig ook mogelijk om de kanalen te decoderen met een Phoenix card reader en NewCS RC2 (zie sat4all). Vervolgens moet je SC-Plugin installeren en laten connecten met de NewCS Server. Ik heb het nog niet getest, maar met linuxbakken zoals dbox2 en de dreambox 500c werkt het. Nadeel is dat de SC-Plugin niet zo makkelijk te vinden is, omdat het een softcam is, en die 9 van de 10 doeleinde illegaal gebruikt word. Je zult dus even zelf moeten zoeken, in principe in de combi NewCS + SC-Plugin + TVhome smartcard natuurlijk gewoon legaal.

een CI modele + Alphacrypt is natuurlijk makkelijker, maar is wel duurder. Je kunt evt. kijken om een oude alphacrypt (let op; geen lite) te kopen, en die met een sat-receiver te updaten naar 3.05
Klopt, vooralsnog moet je voor een firmware-update op die manier te werk gaan. Op sat4all had iemand een dergelijk probleem, wat inderdaad op die manier werd opgelost. De recente firmware was niet gewoon op de site te downloaden. Ik heb even op de site van mascom.de rondgeneusd, en zag daar enkel een update voor een Alphacrypt naar versie 2.03. Dat lijkt me wel een heel oud bestandje?
Wellicht dat ze de firmware bij grotere navraag in de toekomst wel online beschikbaar gaan stellen.

Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft, denk ik dat een oplossing met een Alphacrypt eerder werkend te krijgen is. Het is weliswaar duurder, maar ik denk dat het hele configureren van een Phoenix-cam i.c.m. een softcam-plugin erg complex is. Ik weet dat de Phoenix+NewCS wel wordt toegepast bij (kabelvarianten van) satellietdecoders, maar heb nog nergens gehoord dat iemand dit in een PC-variant werkend heeft.
Het sterke punt van de Alphacrypt is dat ie een TVHome-decoder simuleert. Dit zou je met die Phoenix-cam dus ook softwarematig moeten gaan bewerkstelligen. Want, zoals reeds vermeld, gaat het hier niet om een standaard irdeto-versleuteling. Bovendien stelt de Phoenix-oplossing hogere eisen aan je overige hardware.
Voordeel is echter wel dat je geen CI-module nodig hebt. Deze zijn voor de Fujitsu-Siemens kaart moeilijk (soms in Duitsland) aan te komen. Ik ben benieuwd of je de Phoenix-variant binnen (Lin)VDR aan de praat krijgt. Het zou wel mooi zijn natuurlijk. Dan zouden er, inclusief de Alphacrypt van Svennie, al 2 mogelijkheden zijn.
Hou ons op de hoogte!
Svennie schreef op zaterdag 19 november 2005 @ 17:14:
vdr heeft gedecodeerd opgenomen, dit heb ik getest door de TVHome kaart er tijdens het weergeven uit te trekken en alles liep rustig door. Of het in te stellen is weet ik niet maar ik vind het prima zo, nu kan ik ook weer branden en nog eens terug kijken
Raar dat je bij terugkijken van een opname dan toch die mededeling krijgt, terwijl ie al gedecodeerd op je schijf staat. Je zou het bestand eens kunnen omzetten naar een mpeg, en vervolgens kijken of de mededeling nog verschijnt. Waarschijnlijk niet, want bij het omzetten wordt opname-informatie weggegooid. Dit is natuurlijk geen structurele oplossing, maar zo kom je er misschien achter of er iets in de "header" van de opname wordt gezet, wat de mededeling veroorzaakt.
Een paar antwoorden:
...
2: ik heb niks aan vdr veranderd of in hoeven stellen, het werkte meteen, het ziet er dus naar uit dat dat gestuurd wordt door de kaart zelf en dus buiten vdr om.
Da's erg mooi. Dus geen geklooi met softcam-plugins e.d.!
3: via http://www.firedtv.lanzes.com/, je kan zoals houthakker al zei misschien wel goedkoper een CAM kopen op EBay en die dan naar 3.05 upgraden.
Op dit moment moet ik eerst nog ergens een CI-module voor mijn (oude) Fujitsu-Siemens kaart zien aan te komen. Daarvoor zal ik denk ik wel ergens in Duitsland (al dan niet via internet) moeten zijn. Daarna heeft het voor mij pas zin om aan een CAM te gaan denken. Tenzij een Phoenix-cam ook gaat werken (hoewel die variant voor een Siemens MMBox wellicht te zwaar is). Tot op heden heb ik altijd met een CI-module gewacht, omdat ik het vrij druk heb, en ik software-matig een hoop geknutsel verwachtte.
Nu ik dit verhaal van jou hoor, loont het wat meer de moeite om er weer naar te kijken. Zeker als het zo goed als plug-and-play is.
Vraagje: Moet zo'n TVHome-smartcard niet af en toe ge-update worden, door iets wat met het signaal wordt meegezonden? Werkt dit ook binnen (Lin)VDR, of heb je ook nog een officiële ontvanger waarin je de kaart update?

P.S.: Zo, en nu ben ik moe. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb net een phoenix interface binnen gekregen, en ik ga kijken of ik iets zinnigs kan krijgen met newCS, die inmiddels al op RC6 zit ofzo.

KWW® Kiekn' Wat 't Wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
En, valt er al wat te kiek'n? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613

Kijk eens op http://vdr.bluox.org/uc

Lees eerst een de README door van de sc plugin, daarna kun je testen met een phoenix interface op "-s /dev/ttyS0" of -s /dev/ttyS1"

BTW, Alt-linux heeft de sc plugin standaard in hun pakket, ruseen kijken er blijkbaar anders tegen aan lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
Beuzelarij schreef op zondag 20 november 2005 @ 18:46:
[...]

1
De irdeto-versleuteling die ze gebruiken is (met opzet) aangepast, opdat deze niet compatibel is met de standaard irdeto-versleuteling.

2
Het is weliswaar duurder, maar ik denk dat het hele configureren van een Phoenix-cam i.c.m. een softcam-plugin erg complex is. Ik weet dat de Phoenix+NewCS wel wordt toegepast bij (kabelvarianten van) satellietdecoders, maar heb nog nergens gehoord dat iemand dit in een PC-variant werkend heeft.
Het sterke punt van de Alphacrypt is dat ie een TVHome-decoder simuleert. Dit zou je met die Phoenix-cam dus ook softwarematig moeten gaan bewerkstelligen. Want, zoals reeds vermeld, gaat het hier niet om een standaard irdeto-versleuteling. Bovendien stelt de Phoenix-oplossing hogere eisen aan je overige hardware.

3
Op dit moment moet ik eerst nog ergens een CI-module voor mijn (oude) Fujitsu-Siemens kaart zien aan te komen. Daarvoor zal ik denk ik wel ergens in Duitsland (al dan niet via internet) moeten zijn. Daarna heeft het voor mij pas zin om aan een CAM te gaan denken. Tenzij een Phoenix-cam ook gaat werken (hoewel die variant voor een Siemens MMBox wellicht te zwaar is).
toon volledige bericht
1
Die aanpassing blijkt om een RSA certificaat te gaan en in Sc kun je aangegeven of je die wilt gebruiken. Heb in een config bestand voor sc wat gevonden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
; some more certs, but unknown for which provider
;
; if your card doesn't work with the certs from above, you can try these
; and let us know if they work and for which provider.
;
; Unknown, may be TV Home/Casema NL too?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx rsa certificaat niet legaal

Mocht dat niet werken kun je Sc plugin laten connect op een NewCS Server.

2
De hogere eisen die een phoenix interface aan je systeem stelt is nu ook opgelost. Vroeger met de softcsa patch werden alle bewerkingen achterelkaar uitgevoerd nu met de nieuwe ffdecsa patch wordt alles parallel uitgevoerd zoals het ook in een cam gebeurd! En werkt het geheel zonder vertraging.

3
Het draait hier op de satelliet ook met irdeto codering zonder certificaat op een phoenix en op het http://dvbn.happysat.org heb ik ook al van meerder mensen gelezen dat met Sc connecten op een Cs server ook gaat.

Hierbij in het kort install van Sc plugin + Vdr installeren (ga uit van een 2.6 kernel)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
ln -s /usr/src/linux $SOURCEDIR/DVB
source dir vul je de locatie waar je de dir van de source van vdr hebt staan tip: /usr/local/src
tar -jxvf /path/to/vdr-<VERSION>.tar.bz2
pak je de tar van vdr uit, version vervang je door de versie van vdr die je gedownl hebt
ln -s vdr-<VERSION> VDR
zorgt voor n symlink zodat ie een mooie naam heeft
make
compileert ie vdr
Nu de plugins voor sc heb je de libary openssl nodig
cd /usr/local/src
wget openssl.tar.gz
tar xvfz openssl-0.9.8.tar.gz
cd openssl-0.9.8 
make
make install
ga nu naar
cd $SOURCEDIR/vdr/PLUGINS/src
download nu je plugin 
wget http://download locatie Sc
tar -jxvf $PLUGIN_NAME-<VERSION>.tar.bz2
pakt je plugin uit
ln -s $PLUGIN_NAME-<VERSION> $PLUGIN_NAME
vdr wil de plugin alleen maar compileren als het versie gedeelte eruit is
cd SC
cd patches
patch -p1 < VDR/PLUGINS/src/sc/patches/vdr-1.3.38-ffdecsa-0.1.3.diff  -d ./VDR/PLUGINS/src/sc/
Geen hardwarechip dus ffdecsa patch, sommige FF kaarten hebben ook vdr-1.3.40-sc.diff nodig
cd ../..
make plugins
gaat naar de Vdr hoofdmap en compileert de plugins 
ik start vdr met dit commando op
vdr -P dxr3 "-P sc -s /dev/ttyS1" -P osdteletext --lirc -P externalplayer

-P zijn de plugins die geladen worden
dxr3 mijn mpeg2 outputkaart
sc met op com 2 de phoenix
teletext
lirc vdr met afstandbedienig support
externalplayer dvd programma of mediacenterprogramma mmsv2

Zo dat was ff een werkje maar hier komt het in het kort opneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Dat was nuttige informatie dorpsgek en lamko!
Het wordt mij echter niet helemaal duidelijk of iemand dit ook daadwerkelijk heeft draaien in een DVB-C variant. Bijna altijd wordt er gesproken over satelliet. Bij satelliet is volgens mij (meestentijds) sprake van standaard Irdeto2-codering, bij digitale kabel echter niet (het door lamko genoemde "certificaat"). Daarbij is ook de vraag of je smartcard op deze manier geactiveerd wordt en blíjft (wat bij de Alphacrypt blijkbaar geen problemen geeft), en of je bijvoorbeeld fatsoenlijk snel kunt zappen.

Ik ben benieuwd of iemand (van jullie) dit ook echt al langere tijd werkend heeft in een kabel-variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svennie
never mind

[ Voor 94% gewijzigd door Svennie op 04-09-2006 10:02 ]

Pagina: 1 2 Laatste