De voorgeschiedenis
Ik speel met de Ptolemenen (Rome Total Realism) op Hard/Hard en liet mijn oogje vallen op de verzwakte Carthagen (verzwakt door hun strijd met Nubië). Na het bouwen van 2 kleine (2000 manschappen) invasielegers kon mijn opmars beginnen.
Mijn doel was op Lepcis Magna en het stadje ten Zuiden ervan in te nemen, om van daaruit mijn opmars door te zetten.
Helaas werd mijn offensief vroegtijdig vertraagd door een Cathaans leger van om en bij de 3500 manschappen. Na een vrij makkelijke strijd bleven er nog een goede 1750 manschappen in mijn eerste invasieleger over.
Na een tweede beletsel slaag ik er uiteindelijk in om Lepcis Magna te bereiken en met mijn 2 legers te belegeren. De belegering zelf valt nog goed mee, maar ik verloor een hoop manschappen aan de carthaanse reservelegers (die Lepcis Magna wilden verdedigen).
Toch Lepcis Magna ingenomen en zo'n 500tal manschappen daargelaten (4x 160 Nile Spearmen, 100 archers, 70tal Bodian - die archers op kamelen - archers).
Mijn 2de invasieleger nam intussen de andere stad in. Helaas werd ik daar hardhandig buitengezet door de bevolking. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk bleven, van mijn vrij experienced leger (1-3 silver stripes) slechts 110 archers over, die nog net op tijd Lepcis Magna bereikten.
De belegering
De Carthagen vonden het blijkbaar niet erg interessant dat ik hun stad veroverd had en stuurden dus ook geregeld invasielegers naar de stad. Het voorlaatste leger slaagde er echter in om mijn walls te breachen (wooden pallisade eigenlijk).
De battle
Vlak nadat ik de eerste belegering 'succesvol' had afgewend, werd ik diezelfde turn opnieuw besieged. De situatie zag er alles behalve vriendelijk uit; 1358 carthagen voor de poorten van een verzwakte stad met amper 550 verdedigende manschappen (~380 Nile Spearman, ~100 archers en 76 Bodain archers).
Gezien ik niet veel meer had dan Nile Spearmen leek het mij aangewezen om rustig af te wachten tot de Carthagen mijn walls zouden breachen. Ik had mijn Spearmen reeds klaargezet op de plaatsen waar de walls zouden breachen. Zo zou ik hun leger, voornamelijk bestaande uit infanterie, stationair kunnen houden.
Echter toen de slag begon kwamen de Carthagen niet met hun rams naar mijn muren, maar liepen ze om mijn settlement. Het was duidelijk dat ze liever langs de reeds gemaakte gaten naar binnen wilden
Fase 1
Ik stelde mijn Nile Spearmen tactisch op, op de enige weg naar mijn stadsplein. Mijn weinige archers zette ik op de grote toegangsweg naar mijn stadsplein.
Fase 2
Het Carthaanse leger viel eerst mijn archers aan, dewelke ik probeerde terug te trekken. Helaas verloor ik een volledige divisie door het niet tijdig reageren. De tweede divisie overleefde het echter wel, en stelde zich achter mijn Nile Spearmen op. Nadat mijn archers veilig waren viel het Carthaanse leger uit en probeerde zich een weg te banen naar mijn stadsplein.
Fase 3
Ik stuurde mijn archers het blokje om, om zo de Carthagen langs achter te bestoken met vuurpijlen. De Cathagen waren toch redelijk stationair door mijn spearmen. Naarmate de tijd verstreek veranderde: "only a militairy genuis could turn this battle into victory" naar "defeat is a distinct possibility". Mijn spearmen verweerden zich goed en slaagden erin om zo'n 250 Carthagen een eenmalige reis naar het hiernamaals te bezorgen.
Ondertussen werden mijn boogschutters overwelmd en ook zij kregen een heenreis afterlife.
De tweede linie hield behoorlijk stand toen geheel onverwacht skirmishers in mijn flank aanvielen.
Fase 4
Ik had namelijk niet gezien dat er nog een toegangsweg naar mijn stadsplein was. Bijgevolg haalde ik de 2de (de oorspronkelijk 3de) linie spearmen uit de Phalanx formatie en liet ze de skirmishers aanvallen. Deze sloegen redelijk snel in paniek uit elkaar. Waarna ik mijn derde linie met beperkte verliezen heroprichtte.
Fase 5
Tegen de tijd dat de Carthagen mijn laatste linie bereikten waren ze reeds uitgedund tot een schamele 300 manschappen. Het is in deze fase dat het meest crusiale van de hele battle zich afspeelt. Mijn manschappen slaagden er namelijk in om de vijandelijke generaal tot moes en pulp te herwerken, waardoor het moraal van hun troupen aanzienlijk daalde. Het gevolg hiervan was dat enkele onervaren eenheden op de vlucht sloegen.
Ik had ondertussen nog een geïmproviseerde 6de linie gevormd met de overlevenden van alle vorige linies.
Toen ook de laatste linie viel leek de situatie al helemaal hopeloos. Een troepenmacht van 26 manschappen die het moest opnemen tegen ruim 100 manschappen. Echter, win by timelimit was zeer dichtbij. Ik had nog slechts 3 minuten te gaan.
Ik besloot om de doorgang zo lang mogelijk te houden, en wonderwel hielden de Nile Spearmen het nog een goede 2 minuten uit. Het eindgevecht bestond dan uit 9(!) Ptolemenen tegen om en bij de 50 Carthagen.
Wat hierna gebeurde is bijna onvoorstelbaar. Ik beveelde mijn troepen om zo ver mogelijk op mijn plein terug te trekken, maar blijkbaar waren ze vergeten om hun oordopsels uit te doen. Ze vielen de Carthagen aan! Stel je voor 9 manschappen die op het stadsplein een vijfvoud aan eenheden aanvallen. Wonderwel waren de vijandelijke troepen zo onder de indruk van mijn prachtige stad (en ze waren ook tired) dat ze spontaan routen door de aanval van mijn 9(!) manschappen.
Gevolg: 6s voor ik by timelimit gewonnen zou hebben, won ik de battle omdat het vijandelijke leger aan het routen was!
Performance is a residue of good design.
Verwijderd
moet wel zeggen dat de AI van de computer bedroevend is soms.
ik had de scipii uit sicilie verdreven en dat werd me niet in dank afgenomen.
ze kwamen even met 4 volle legers terug.
1 heel leger besieged mijn stad. ik heb 2 groepen met archers en 3 groepen met spartan hoplites op de muur staan en beneden staan wat paarden en wat hoplites.
de ram bereikt de poort niet door de archers en de toren die ze tegen mijn muur zetten is leuk maar niet als daar een zooi spartan hoplites voor staan. de scipii bleven maar komen door die toren om meteen afgeslacht te worden. de rest van de scipii blijft lekker voor mijn muur staan binnen bereik van mijn archers, dat was dus prijsschieten. toen er nog maar enkele scipii buiten stonden heb ik al mijn troepen naar buiten gestuurd om de rest af te slachten.
ik had uiteindelijk een stuk of 50 doden en hun hele leger was dood.
winnen vind ik wel leuk maar zo is het wel heel simpel en dat is ook wel weer jammer
Verwijderd
Ik heb de 1.2 patch nog niet (speel hem nog "origineel") maar ik word helemaal lijp van de steden die ik heb. Elke beurt heb ik standaard 4,5 steden die weer anarchistische toestanden hebben. Wordt hier echt helemaal gek van!

Is het ook mogelijk om een campaign te spelen met een heel ander volk behalve de 3 romeinse families?
Verwijderd
als er echt een grote opstand is dan gewoon stad verlaten, in laten nemen door rebellen of wat dan ook, opnieuw zelf innemen en dan enslave of exterminate.Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:34:
Hallo allemaal,
Ik heb de 1.2 patch nog niet (speel hem nog "origineel") maar ik word helemaal lijp van de steden die ik heb. Elke beurt heb ik standaard 4,5 steden die weer anarchistische toestanden hebben. Wordt hier echt helemaal gek van!![]()
![]()
Is dit enigzins te verhelpen met de 1.2 patch?
Is het ook mogelijk om een campaign te spelen met een heel ander volk behalve de 3 romeinse families?
als dit niet helpt dan heb je gewoon een onaardige persoonlijkheid
als je bij een campaign een volk uitroeit dan zijn deze bij een nieuwe campaign speelbaar, mits ze playable zijn. dit kun je ook allemaal instellen door bestanden te wijzigen maar daar weet ik het fijne niet van
Verwijderd
Verwijderd
met playable bedoel ik dat je ze kunt spelen als je ze hebt uitgeroeid, je kunt dus niet iedere faction zijn geloof ik ook al heb je ze uitgeroeid.Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 11:53:
Ben dus al bezig met een campaign. Heb al aardig wat volken uitgeroeid. Dus als ik een nieuwe campaign begin dan kan ik ze kiezen? (mits ze playable zijn??, wat bedoel je met playable??)
er zijn wel mods dat je met iedere faction kan spelen, zoek maar ff met google
Verwijderd
jup, dan ben je in de war, er zal wel een extra grote kaart gaan komen ja maar niet eerder dan de uitbreiding, en ja die zit er bijna zeker aan te komen want Shogun en Medieval hadden ook een uitbreidingVerwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2005 @ 12:42:
Ik las ook iets over dat je de kaart groter kon maken? Met een nieuwe patch ofzo? 5.?? Of ben ik nu in de war met total war realism ofzo?
North and South had ook zo'n dubbele interface, strategiemap en de battles via een battleinterface. Die was vooral leuk omdat je tegen elkaar kon spelen zowel stategisch alswel de battles. Iets wat bij de Total War serie niet kan.
maargoed deze spelen zijn meer dan 10 jaar oud... laten we ontopic blijven.
diskeltische lurker
Waar komt dit opeens vandaan vallen???technopeuter schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:39:
Centurion defender of rome was idd een leuke voorloper, het strategiegedeelte was daar echter slecht uitgewerkt, als de battle bezig was kon je maar weinig.
North and South had ook zo'n dubbele interface, strategiemap en de battles via een battleinterface. Die was vooral leuk omdat je tegen elkaar kon spelen zowel stategisch alswel de battles. Iets wat bij de Total War serie niet kan.
maargoed deze spelen zijn meer dan 10 jaar oud... laten we ontopic blijven.
De post boven je
Maar het sloeg, volgens mij, op een vraag hoe de vergelijking was tussen Centurion en Total War.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
In ieder geval: Ik zat toenet tv te kijken, en ik zapte wat weg, zag ik opeens iets dat op RTW leek! Dus ik ga verder kijken, bleek het Clash of the generals te heten (disc channel) en het gaat over wat er zou gebeuren als Hannibal en Alexander elkaar zouden ontmoeten, en alle veldslagen worden met rome total war nagedaan ( 2 amerikaanse generaals zaten dus eigenlijk stiekem een potje RTW te spelen!)
Leuk toch
"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca
Verwijderd
Cool! Jammer dat ik geen discovery heb.Yofresh_750 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 18:59:
Hmm, na de patch doet RTW het niet meer...
In ieder geval: Ik zat toenet tv te kijken, en ik zapte wat weg, zag ik opeens iets dat op RTW leek! Dus ik ga verder kijken, bleek het Clash of the generals te heten (disc channel) en het gaat over wat er zou gebeuren als Hannibal en Alexander elkaar zouden ontmoeten, en alle veldslagen worden met rome total war nagedaan ( 2 amerikaanse generaals zaten dus eigenlijk stiekem een potje RTW te spelen!)
Leuk toch
Misschien dat ik wel wat 'vind'

wanneer komt dat?? Lijkt me erg interresantYofresh_750 schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 18:59:
Hmm, na de patch doet RTW het niet meer...
Leuk toch
Dat denk ik ook, was mijn vraag.anandus schreef op woensdag 23 februari 2005 @ 13:52:
[...]
De post boven je
Maar het sloeg, volgens mij, op een vraag hoe de vergelijking was tussen Centurion en Total War.
Verwijderd
nope, allemaal hardcoded.kvdd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:09:
ff een vraagke: ik zoek namelijk een mod, waardoor ik meer mannetje in mn stad kan bewaren, en meer legers onder 1 bevel. bestaat zo'n dergelijke mod?
k heb trouwens eindelijk gaul als protectorate: heb nu spain, numidia, britons, germanians, thracians, gauls en de julii allemaal als protectorate
wordt nu steeds moeilijker om oorlog te voeren, want als ik iemand aanval die ally is van een protectorate gaat de protectorate weg.
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.
mja idd en ergens is dat wel jammer. Die dingen hadden niet voor niets de naam "broodovens". Fatigue e.d. mag wel eerder bij die units komen. Kan me niet voorstellen dat de echte Cataphracts het ook zo lang volhielden. Maar goed in het spel ownen ze iddSteffy schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:29:
Ben weer na weken van huiswerk weer toegekomen aan even spelen. Ben er wel achter dat als je Cataphracts kunt maken je onoverwinnelijk bent, ik val aan met 1 General en 4 groepen van 54 Cataphracts en dan slacht je een romeins leger van 1600 man compleet af, er blijven een paar over en jij raakt nog geen 10 man kwijt, echt ideale units, vooral om steden mee in te nemen, graaft een paar gaten, muren zakken in en je stormt naar binnen en er blijft niks meer in leven, echt meesterlijke units![]()
And it goes BRAAAAAPP!
Verwijderd
Vooral online zijn die dingen niet leukROFLASTC schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:16:
[...]
mja idd en ergens is dat wel jammer. Die dingen hadden niet voor niets de naam "broodovens". Fatigue e.d. mag wel eerder bij die units komen. Kan me niet voorstellen dat de echte Cataphracts het ook zo lang volhielden. Maar goed in het spel ownen ze idd
Wat ik ook erg klote vind is de omslag bij de romeinen, je hebt eigenlijk te weinig tijd om echt een mooi leger Triarii te maken, je krijgt er later een waardeloze unit voor terug.
Hallo met Tim
Hij staat er.... Versie 5.2Verwijderd schreef op maandag 21 februari 2005 @ 12:00:
http://www.rometotalrealism.com/
En de nieuwe versie voor patch 1.2 is er nog niet
http://63.247.66.114/~hl2s/rome/downloads.htm
nah, dat bedoelde ik: RTRkvdd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 00:09:
ff een vraagke: ik zoek namelijk een mod, waardoor ik meer mannetje in mn stad kan bewaren, en meer legers onder 1 bevel. bestaat zo'n dergelijke mod?
maar... als iemand een andere mod heeft waarmee ik nog grotere legers kan aanvoeren, schroom niet
alvast bedankt
Wat ik mee alleen afvraag is "wat gaat er in de mogelijk(bijna wel zeker) toekomstige uitbreiding komen. Ben best wel benieuwd eigenlijk wat voor ideeën iedereen hier over heeft.
Ik hoop zelf wel een beetje op een andere kaart, net zoals bij Medieval TW (Shogun), daar kreeg je engeland en een stukje noorwegen en denemarken, niet veel soeps denk je maar was een leuk kaart om op te spelen.
Ook hoop dat er 1 of 2 nieuwe Factions in zouden komen met toch ook nog wat extra eigen units, altijd welkom natuurlijk.
En bloed, veel bloed eigenlijk, maakt het allemaal wat realistischer vindt ik
Hallo met Tim
And it goes BRAAAAAPP!
Verwijderd

Verwijderd
nou op andere forums las ik dat dit komt door de verschillen in bevolkingssoorten.Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:23:
Maar dat is toch raar? Als je de tax op low zet en alles bouwt wat je kan bouwen dan zou je toch moeten denken dat zo'n stad gelukkig is met je? Nu is dat totaal niet zo. Op een gegeven moment ben je alleen maar bezig om je steden weer "gezond"te krijgen, waardoor je haast niet meer aan aanvallen toekomt. Ze makers hadden dit beter moeten doen of ging het vroeger dan echt zo??![]()
![]()
![]()
![]()
dus als je als 'nette' romein een gaul dorp inneemt met al die 'holbewoners' en je kiest voor occupy dan zullen die 'holbewoners' altijd wat tegen je hebben das gewoon natuurlijk.
zelfde als sommige mensen een hekel hebben aan veel allochtonen hier.
dit lijkt me vrij realistisch, vooral in die tijd want toen waren de cultuurverschillen helemaal groot
Verwijderd
Ik speel met de Julli. Waarom komt het dan voor dat mijn Romeinse steden ook steeds chaos hebben? Ik prop ze helemaal vol met gebouwen en heb er genoeg legers instaan. Vertel me dat dan eens??
Verwijderd
ja er is geloof ik niet altijd een passende verklaring voor. soms heb je veel legers erin staan en dan komt men in opstand, haal je er dan legers uit dan worden ze weer blijer.Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:20:
Natuurlijk komt het vaker voor bij een stad die je veroverd hebt op een ander volk, lijkt me nogal logisch! I
Ik speel met de Julli. Waarom komt het dan voor dat mijn Romeinse steden ook steeds chaos hebben? Ik prop ze helemaal vol met gebouwen en heb er genoeg legers instaan. Vertel me dat dan eens??
maar kijk een op twcenter.net daar staat ook wel een handig forum
Verwijderd
Verder is het een toppie spel, alleen jammer dat die steden zo moeilijk kunnen doen.
Probeer in zo'n geval eens de minder ontwikkelde gebouwen van de galliers te slopen. Als je bijvoorbeeld een gallische 'tempel' hebt (die 3 stenen) kun je hem niet verder upgraden, maar wel slopen en vervangen door een shrine. Zo kun je dat met nog meer gebouwen en er daardoor een 'goede' romeinse stad van maken.Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 10:57:
[...]
nou op andere forums las ik dat dit komt door de verschillen in bevolkingssoorten.
dus als je als 'nette' romein een gaul dorp inneemt met al die 'holbewoners' en je kiest voor occupy dan zullen die 'holbewoners' altijd wat tegen je hebben das gewoon natuurlijk.
zelfde als sommige mensen een hekel hebben aan veel allochtonen hier.
dit lijkt me vrij realistisch, vooral in die tijd want toen waren de cultuurverschillen helemaal groot
Overigens vraag ik me af hoe een assasin zo'n gallische tempel wil sabotagen? 1 van die 3 stenen omduwen?
[ Voor 10% gewijzigd door Skerekrow op 03-03-2005 13:29 ]
Verwijderd
ja dat kan ook weleens helpen, oude gebouwen die er van de vorige bewoners staan slopen.Skerekrow schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:28:
[...]
Probeer in zo'n geval eens de minder ontwikkelde gebouwen van de galliers te slopen. Als je bijvoorbeeld een gallische 'tempel' hebt (die 3 stenen) kun je hem niet verder upgraden, maar wel slopen en vervangen door een shrine. Zo kun je dat met nog meer gebouwen en er daardoor een 'goede' romeinse stad van maken.
Overigens vraag ik me af hoe een assasin zo'n gallische tempel wil sabotagen? 1 van die 3 stenen omduwen?
maar hoe doe je dat?
Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:32:
[...]
ja dat kan ook weleens helpen, oude gebouwen die er van de vorige bewoners staan slopen.
maar hoe doe je dat?
Verwijderd
Verwijderd
kijk daar heb ik wat aanVerwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 14:04:
Je gaat naar je stad, je ziet dan al je gebouwen. Met je rechtermuisknop een gebouw aan klikken. Dan komt er er een omschrijving en plaatje te staan. Hier staat als het goed is ook een hamer bij. Klik erop en het gebouw is weg. Dit kan alleen niet bij elk gebouw maar bij de meeste wel!

ben zelf alleen nooit zo bezig met het stedenmanagen, bouw meestal gewoon wat beschikbaar is
Verwijderd
Heb je een familie lid in die stad als leider? check z,n traits wellicht is het een totale dwaas. Eens heb ik een familie lid met als traits o.a. hooting loon, mad drunkard, useless assesor etc, een stad uit gegooid en de happines ging 10% omhoog en de bevolking groeide weer ipv dat ze afstiervenVerwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:20:
Natuurlijk komt het vaker voor bij een stad die je veroverd hebt op een ander volk, lijkt me nogal logisch! I
And it goes BRAAAAAPP!
En dat stond in grote dikke vette letters en niet het gewone font waarmee het meeste nieuws komt. Wat houd dat eigenlijk in? ik heb al alle plaatsen in de senaat en de "meter" waarmee de senaats waardering van de drie families wordt aangegeven staat bij mij op 9 van de 10.
And it goes BRAAAAAPP!
Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar versie 5.3 is gisteren vrijgegeven van de Rome: Total Realism Mod!
Zie www.rometotalrealism.com voor meer informatie.Various bug fixes
Changed time-sensitive Ancillaries (named people) to arrive at the proper time period (due to 280bc start)
Made brutii/scipii resources avalible to the julii (Romans)
Dead Sea graphical glitch, blocky sea coast fix, lesbos port fixed (caused CTD)
Vices and Virtues ("vnv") cleanup
Secondary sword weapons for units which dont have swords in their skin/model - causing CTDs
Removal of defunct units in the rebel files - causing CTDs
Reversion of all "Scythian" to "Sarmatian" units
Repackaged menu video, .wmv format - no need for a codec, should work for everyone
Pyrrhus gets a slightly larger army in italy (+2 hoplites, +1 slinger)
Fixed ghost unit for Sarmatia (showing up as "unlocalised placement text" in custom battle)
Athenian hoplites are nearly as good as Spartan hoplites
Removal of horde formation for barbarian cavalry units, once they were in wedge formation, they could not get out
All buildings should show up on the battlemap now
Some units have 2 health points, when they should have 1
Fixed ptolemaic legionarys so their stats are not rediculous
Fixed greek walls - causing CTDs
Slighty increased elephant defense rating - velites should have a tougher time killing them
Balanced chariot combat stats
Removal of the greek fleet from Rhodos and the Seleucid fleet from Peragum
More resources in the east
The parthians starting armies are now Seleucid auxilaries - they cannot be trained or retrained but have a much lower upkeep
There was a bug where enslavement did not function properly for the new provinces
SPQR: Total War MOD Released!!!
Meer info: http://www.twcenter.net/f...3609&st=0#entry1811993937
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2005 11:51 ]
Maar ik kan nergens zien of deze compatible is met patch 1.2?Verwijderd schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:46:
Rome: Total Realism v5.3 Gereleased!!!
Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar versie 5.3 is gisteren vrijgegeven van de Rome: Total Realism Mod!
[...]
Zie www.rometotalrealism.com voor meer informatie.
SPQR: Total War MOD Released!!!
Meer info: http://www.twcenter.net/f...3609&st=0#entry1811993937
Of moet ik daarvoor op RTR 6.0 wachten?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Verwijderd
zowel de rtr 5.3anandus schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 11:51:
[...]
Maar ik kan nergens zien of deze compatible is met patch 1.2?
Of moet ik daarvoor op RTR 6.0 wachten?
als de spqr mod is compatible met versie 1.2.
alleen zijn de rtr 5.3 en spqr mod niet compatible met elkaar!!
heb namelijk eergister de 5.3 eropstaan, heel leuk, echt een aanrader
Zorg er ook voor dat de 'destination folder' naar de juiste locatie verwijst tijdens de installatie. Bijvooorbeeld naar F:/games/RomeTotalWar.
Ik kreeg m van de Galliers en hij van Carthago. Dit aanbod kwam telkens bij het belegeren van een stad en werkt dan als waarschuwing voor een uitval de volgende ronde. Ik kreeg nml een uitval en die vriend van mij ook in de volgende ronde
And it goes BRAAAAAPP!
Verwijderd
heb nu rome total realism met de romans en is echt leuk. je hebt niet meer zo snel dat je alles kunt bouwen en dat is toch wel een stuk leuker anders win je veel te makkelijk
Verwijderd
Lees het topic even door aubVerwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 14:45:
Wat houdt dat Total realism nou eigenlijk in? Hoe kom ik eraan?
Verwijderd
idd lees topic door of google evenVerwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 14:45:
blijkt dat mensen hier erg lui zijn ;pVerwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 14:45:
t is een mod voor rtw die het realisme verbeterd zo zijn er een aantal nieuwe units, map is wat groter gemaakt ( Meer naar het oosten zeg maar).
Ik heb toch liever de SPQR Mod, dr zit een hele gave Spartan Hoplite skin in
Dit is mijn eerste echte game na een succesvolle learning campaign.
Ik stond met een leger van enkele cavalry, principes en archers voor de gates van Carthage. gewoon een siege er tegenaan gegooit, en na zeven beurten was het zo ver, mijn strijders werden aangevallen en de slag om carthage was begonnen. Ik heb noord-afrikaans gehakt gemaakt van die Carthagen, en mijn population kreeg een enorme impuls (mijn capital had 13000 inwoneners en een andere stad 14000), met ruim 17k inwoners en al een behoorlijk aantal improvements.
Maar.. Ondanks dat ik met een flink leger aanwezig ben in de stad breekt er civil disorder uit, en wordt ik de stad uitgeknikkerd (geen enkele dode soldaat...) Enfin ik lift gelijk de siege weer en wacht op mijn tweede legertje dat moet helpen bij recapturing de opstand met harde hand neer te slaan. Maar wat blijkt. Mijn fijne vrienden 'the house of scippii' vallen carthage aan terwijl ik nog bezig ben de voorraden van mijn zandhappende vijanden uit te putten. Ik mag dus fijn assisteren (naja mag, ik heb volgens mij geen keuze gehad). En aardig als ik ben gun ik mijn leger hun pleziertje in de krappe straten van Carthage. Het gevolg is een denderende victorie van de Romeinen (scippii en juli(ik)).
Heel leuk, maar ik begon de siege, en die smerige matennaaiers uit het zuiden van de laars hebben mooi een prachtige mediterane stad van me 'gestolen'.
Moet ik hier uit lering trekken, en nooit als eerste een siege liften als er allies in de buurt zijn die ook in oorlog zijn met de natie die ik op het moment aan het omsingelen ben? Want mijn doel is om de keizer van rome te worden, en dan had ik natuurlijk liever zelf een stad met aanzien (als Carthage) bezet.
[ Voor 3% gewijzigd door ROFLASTC op 15-03-2005 00:56 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Voor zover ik weet is het geschiedkundig correct wat je daar zegt;)ROFLASTC schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 00:03:
Het spel wil dacht ik de geschiedenis emuleren en het was scipio africanus die carthago innam (vergeef me geschiedkundige missers) Daarom willen de scipii aldoor carthago hebben en zullen ze bijvoorbeeld griekenland links laten liggen.
Wel vind ik het vervelend dat ik net een beetje lekker ging.. alle kusten van de middellandse zee, plus wat extra naar het binnenland verover met brutii (behalve spain, en het mid/westen van afrika) en het geld stroomde ook lekker binnen. Toch bleven ze maar revolten en rioten in vrij veel steden, ook als ik er governors plaatste. Had ook alleen romeinse tempels, monthly games etc.
Dat werd schijtirritant om elke turn weer 2 steden terug te pakken
Ja de Brutii vallen aan naar het Oosten, ik pak vooral Gaul in en meer naar het noorden.ROFLASTC schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 00:03:
Het spel wil dacht ik de geschiedenis emuleren en het was scipio africanus die carthago innam (vergeef me geschiedkundige missers) Daarom willen de scipii aldoor carthago hebben en zullen ze bijvoorbeeld griekenland links laten liggen.
Misschien toch iets gedoseerder uitbreiden, en dan met een flink leger de gemoederen in je nieuwe cities proberen te bedaren. En.. misschien de tax nog wat lager zetten, hoewel ik ook net een 11 provincies heb in mijn eerste pot.Voor zover ik weet is het geschiedkundig correct wat je daar zegt;)
Wel vind ik het vervelend dat ik net een beetje lekker ging.. alle kusten van de middellandse zee, plus wat extra naar het binnenland verover met brutii (behalve spain, en het mid/westen van afrika) en het geld stroomde ook lekker binnen. Toch bleven ze maar revolten en rioten in vrij veel steden, ook als ik er governors plaatste. Had ook alleen romeinse tempels, monthly games etc.
Dat werd schijtirritant om elke turn weer 2 steden terug te pakken
[ Voor 49% gewijzigd door HCMarX op 15-03-2005 12:15 ]
Verwijderd
extreminaten deed ik ja, en temples weghalen van hun ook. Alleen mijn capital deed ik gewoon aan het front, daar heb je tenslotte toch generals nodig. Maar in bijv Alexandria stond er een pharao palace, die hoef ik toch niet te demolishen?Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 13:13:
Op het moment dat je een stad overgenomen hebt moet je ze altijd uitmoorden, behalve in het begin uiteraard. Dat zorgt ervoor dat ze niet gaan revolten. Mensen die in de stad zitten hebben namelijk een ander geloof als jij, op het moment dat je ze uitmoord en er komen niet mensen in dan nemen ze jouw geloof aan. Tevens moet je zijn tempels vernietigen als je erin zit, de mensen zijn dan 1 beurt boos maar daarna heb je er alleen maar voordeel uit. Doe je dit bovenstaande niet dan blijven ze revolten en is het geen houden aan. Ook moet je je capital goed neerzetten.
Dat is het hem dus. Capital moet je in het centrum van je rijk hebben. Anders is de happiness in de steden aan de andere kant van je rijk om te janken.thettes schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 15:12:
[...]
extreminaten deed ik ja, en temples weghalen van hun ook. Alleen mijn capital deed ik gewoon aan het front, daar heb je tenslotte toch generals nodig. Maar in bijv Alexandria stond er een pharao palace, die hoef ik toch niet te demolishen?
Verwijderd
Maar nu is er toch zoveel keus dat ik geen tijd meer over heb voor RTW
Alle tijd gaat nu naar WoW
En alle resterende tijd gaat naar Battle For Middle Earth.
Blijft dus geen tijd over voor RTW
Wel vond ik het een goede patch, met VEEL fixes...
Kunnen we van EA niet zeggen.
Nog niet gepatched zeker want met de nieuwe patch is het zo gedaan dat als een governer een zoon krijgt of een dochter die trouwt dan komt die nieuwe gozer dus in die stad en niet meer in je hoofdstad.Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 15:41:
Dat is het probleem met je capital dan alleen het is erg klote omdat je je generaals en gouveneurs zo'n eind moet verplaatsen........
mocht je het nog niet hebben, download dan snel als je van historische stuff houdt
hmm iets te vroeg gesproken want het wil bij mij nog niet werken...
[ Voor 21% gewijzigd door ROFLASTC op 16-03-2005 13:51 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Hallo met Tim
1.2, dan is dat probleem opgelost, is redelijk vervelend probleem maar goed het is gepatched en dan speeld het een stuk makkelijker, dan zitten je steden niet constant zonder leidersVerwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 16:35:
Mmmmm, nee dus niet. welke patch moet je hebben? 1.1 of 1,.2?
iig heeft iemand die historical battles (patch, add on) al geprobeerd, uit mijn post hierboven? Bij mij slaat het spel af (crash to desktop) als ik een veldslag uit die mod probeer.
And it goes BRAAAAAPP!

Jawel hoor! Heb het spel nu net, ehm, 2 weekjes geleden aangeschaft en dit is voor het eerst sinds járen dat ik duidelijk verslaafd ben...Steffy schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:42:
Niemand mee die speeld? Dat is best wel triest een game als deze en totaal gaan spelers meer
Anyway, ben nog steeds bezig met m'n eerste campagne, rustig alles uitproberen, beetje experimenteren met de samenstelling & opstelling van m'n legers.
Grootste nederlaag kwam nadat ik voor het eerst de Spanjaarden ontmoette. Daarvoor had ik uitsluitend wat snel gewonnen kloppartijen met de Galliërs en de rebellen gehad, welke slecht/niet voorzien waren van snelle eenheden zoals cavalerie. Juist, en toen kwam ik een Spaans leger tegen met én een forse overmacht én een fikse hoeveelheid cavalerie. En toen kwam ik er achter dat bij RTW alle volkeren dus idd én hun eigen eenheden maar vooral hun eigen tactiek hebben... Die Spanjaarden lieten een aantal mooie aanvallen zien met hun lichte cavalerie. M'n generaal was de eerste die er tussenuit kneep, de lamlul. Leger exit.
Enige tijd later het hele Iberische schiereiland veroverd als wraakoefening, maar toch.
Wat me opviel trouwens, na een beetje spelen met eenheden merk ik dat ik, ondanks dat zowel de Romeinse boogschutters als de Romeinse cavalerie als relatief zwak worden gezien door veel spelers, ik verhoudingsgewijs veel van deze eenheden opneem in m'n leger en er bijzonder veel gebruik van maak. Dit terwijl ik veel minder gebruik maak van m'n 'normale' infanterie en deze merendeels als schild gebruik voor m'n boogschutters. Als m'n tegenstander defensief is slacht ik 'm grotendeels af met alleen m'n boogschutters en gebruik ik de cavalerie voor het opruimen als m'n tegenstander op de vlucht slaat, terwijl bij een offensieve aktie van m'n tegenstander ik hem tijdens zijn aanval massaal met m'n boogschutters bestook en snelle flank/rugaanvallen met m'n cavalerie uitvoer.
Momenteel is de opbouw van een gemiddeld leger bij mij:
1x generaal
6x cavalerie (licht/zwaar)
6x boogschutters
5x infanterie (hastati/principe/cohort)
2x infanterie (triarii)
dit terwijl ik oorspronkelijk bij een leger van deze omvang misschien 2x cavalerie en 2x boogschutters had.
Bovenstaand leger is uitermate succesvol in Noord- en West-Europa, waarbij ik van de basisopstelling van de pc uit kan gaan (infanterie voorop, boogschutters erachter, cavalerie op de flanken). Naar het oosten en westen heb ik me nog niet gewend (speeltijd is helaas niet overvloedig aanwezig), maar daar zal wsl wel het eea aangepast moeten worden...
[ Voor 3% gewijzigd door Jiffy op 21-03-2005 16:03 ]
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Ik heb voor mezelf een tactiek verzonnen die bij mij meestal wel werkt. Wat ik doe is afhankelijk van hoeveel cavalerie ik heb, mijn cavalerie altijd als een soort vliegende keep gebruiken. Deze 250 spanjaarden waren vooral infanterie, en ik 2 eenheden cavalerie en verder ook infanterie. Ik gebruik mijn paarden om in speer formatie op de vijand in te lopen, en dan weer terugtrekken. En dat eigenlijk zo omstebeurt met mijn 2 calaverie eenheden.
Wat ook leuk is, is om te proberen om je cavalerie de vijand van achteren te laten aanvallen, en als de vijand dan afgeleidt is met je 'hoofdmacht' de vijand weer van achteren aan laten vallen.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
jawel hoor, maar meeste mensen zijn denk ik meer into singleplayer dan MP (vooral door de mods, zoals RTR/SPQR en straks ook nog Napoleonic TW 2 en Chivalry TWSteffy schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:42:
Niemand mee die speeld? Dat is best wel triest een game als deze en totaal gaan spelers meer
Performance is a residue of good design.
Dan bestaat je leger uit 21 mannekes, das knap, maar goed. Verder..., waar zijn de siege weapons? Ik zou zelf dan 2 boogschutters opofferen, je kan ze altijd wel ns nodig hebben.Jiffy schreef op maandag 21 maart 2005 @ 15:58:
[...]
Momenteel is de opbouw van een gemiddeld leger bij mij:
1x generaal
6x cavalerie (licht/zwaar)
6x boogschutters
5x infanterie (hastati/principe/cohort)
2x infanterie (triarii)
dit terwijl ik oorspronkelijk bij een leger van deze omvang misschien 2x cavalerie en 2x boogschutters had.
Bovenstaand leger is uitermate succesvol in Noord- en West-Europa, waarbij ik van de basisopstelling van de pc uit kan gaan (infanterie voorop, boogschutters erachter, cavalerie op de flanken). Naar het oosten en westen heb ik me nog niet gewend (speeltijd is helaas niet overvloedig aanwezig), maar daar zal wsl wel het eea aangepast moeten worden...
Je wint een veldslag met je infanterie, die vind ik ietwat karig, ik zou zelf liever voor 5 paarden (incl generaal) 4x (die schieten tot alleen maar je eigen mannekes overhoop) 9x infanterie, 2x siege weapons.
Maar op naar de orde van de dag: Ik vind die battlemuziekjes erg leuk, en nou heb ik lopen neuzen in de map met sounds, maar het is allemaal .Dat en dan krijg ik 1 of andere vage error dat als ik hem open dat ik dan me computer kan beschadigen ofso. Is er een manier dat ik die op een normale manier kan afspelen zonder t spel?
Ben eens benieuwd
[ Voor 8% gewijzigd door Sfinx- op 09-04-2005 13:20 ]
Verwijderd
6x heavy onagers
10x roman cavalary
4x heavy infantery
Succes gegarandeerd! (op hard/hard)
Blijkbaar ben ik een stuk beter in tellen dan jij...Yofresh_750 schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 23:02:
[...]
Dan bestaat je leger uit 21 mannekes, das knap, maar goed.
1+6+6+5+2=20.
Is ook érg moelijk, tot 20 tellen...
Tja. Over 't algemeen niet dus. De eerste tijd heb ik ze wel toegevoegd maar 9 van de 10x waren ze dermate nutteloos dat ik ze uiteindelijk helemaal niet meer bouw. In 't open veld schiet het geen ruk op en bij een belegering bouw ik op lokatie wel 't een en ander. Als ik de hele tijd een x-aantal onagers of ballistas meesleep word ik op de hoofdkaart beperkt in m'n bereik en op de battlemap wordt het pas écht vervelend: je moet constant je siegeweapons in de gaten houden om te voorkomen dat ze door je tegenstander platgewalst worden en ze zijn nauwelijks in staat zichzelf te verdedigen tegen welke aanval dan ook. Dan offer ik ze graag op voor wat meer algemeen bruikbare troepen zoals bv cavalerie of infanterie.Verder..., waar zijn de siege weapons? Ik zou zelf dan 2 boogschutters opofferen, je kan ze altijd wel ns nodig hebben.
Nee, jij wint je veldslagen met infanterie. Ik win met cavalerie. Ik gebruik mijn (zware) infanterie veelal uitsluitend als spil van mijn leger waar mijn cavalerie en boogschutters dankbaar gebruik van maken om rondjes om te draaien. M'n zware infanterie dóet relatief weinig en fungeert eigenlijk meer als schild (voor m'n archers) en lokmiddel (waar m'n tegenstander zich op richt).Je wint een veldslag met je infanterie, die vind ik ietwat karig,
Mijn ervaring is dat ik twee soorten legers tegenkom: kleine zwakke legers (veelal rebellen) of grote sterke legers. In die gevallen gebruik ik twee verschillende tactieken om m'n tegenstander te bestrijden.
Tegen de kleine zwakke legers gebruik ik een passieve tactiek, waarbij ik niks meer doe dan rustig oprukken naar de vijand en vervolgens vanaf enige afstand met boogschutters m'n tegenstander uitschakel. Met minimale verliezen aan mijn kant kan ik op deze manier mijn boogschutters meer en meer ervaring op laten doen waardoor ze stap voor stap steeds effectiever worden.
Bij de grote, sterke legers die je tegenkomt werkt dit natuurlijk voor geen meter: je tegenstander blijft dan niet braaf wachten tot hij wordt afgeslacht maar gaat zélf in de aanval. In dat geval gebruik ik m'n troepen dan ook veel aktiever en dan met name m'n cavalerie. Als duidelijk is geworden dat m'n tegenstander offensief optreedt, hou ik m'n archers keurig op rij met 'fire at will', aan de voorzijde gedekt door m'n zware infanterie. De standaard instelling bij het begin van de strijd is bij mijn zware infanterie dan 'stand ground & fire at will'. Dit zorgt er voor dat eventueel oprukkende infanterie van m'n tegenstander tijdens hun tocht richting mijn troepen constant bestookt wordt door mijn archers en, zodra ze zich klaarmaken voor een stormloop, ook nog een pilum-hagel voor hun ... krijgen. Dit is veelal al voldoende om een fiks aantal vijandelijke eenheden op de vlucht te krijgen. Tegelijkertijd heb ik tenminste één van mijn vleugels cavalerie (drie eenheden dus) een omtrekkende beweging richting vijandelijke achterhoede laten doen. Als de vijand onagers heeft, is mijn cavalerie metéén op weg naar z'n achterhoede, heeft hij deze niet laat ik m'n tegenstander eerst mijn kant op komen. Uiteraard heeft m'n tegenstander prima door dat ik ineens met drie eenheden cavalerie aan zijn zijkant/achterkant bezig ben. Of hij wijzigt de richting van een aantal van zijn aanvallende eenheden om mijn cavalerie te achtervolgen en z'n achterhoede te dekken óf hij gaat door met z'n aanval richting mijn infanterie en heeft dan een ongedekte achterhoede. Vervolgens stuur ik de resterende groepen cavalerie van de andere vleugel richting flank/achterhoede van de vijand waardoor nog méér van zijn eenheden zich laten afleiden van hun oorspronkelijke aanval op mijn infanterie. Ik heb nu dus vanaf twee kanten in totaal zes groepen cavalerie in zijn beide flanken en achterhoede rondcrossen die, tijdens het heen en weer draven, zich met name richten op zijn lichte infanterie, siege weapons en archers. Deze groepen zijn, zeker voor zware cavalerie, in zeer korte tijd te verslaan zodat m'n tegenstander weinig kans krijgt om de aangevallen eenheden te ondersteunen. Ik laat m'n eenheden cavalerie vervolgens 2 aan 2 opereren: één groep cavalerie lokt een eenheid van m'n tegenstander een bepaalde kant op, zodat de ander die eenheid in de rug of flank kan aanvallen. Zodra die in gevecht is, laat ik m'n 'lokvogel' óók aanvallen. Binnen een seconde of 10 is het dan gedaan met de op die manier aangevallen eenheid: volgende slachtoffer. Met zes eenheden cavalerie in zijn achterhoede kan ik dus op ieder moment drie van zijn eenheden aanvallen en uitschakelen...
De hoofdaanval van mijn tegenstander verliest op deze manier nagenoeg zijn gehele momentum vóór hij daadwerkelijk bij mijn infanterie is aangeland. Mijn cavalerie blijft vervolgens eenheid na eenheid van m'n tegenstander aanvallen, er rekening mee houdend dat ze niet door m'n eigen boogschutters bestookt worden. Als uiteindelijk het merendeel van de vijandelijke eenheden is uitgeschakeld, laat ik m'n boogschutters stoppen met vuren en ruim de laatste restanten van m'n tegenstander op.
Boogschutters met 'fire at will' werken prima, mits je rekening houdt met de lokatie van je eigen aanvallende troepen. * Jiffy denkt aan een tekstje met 'schade, schande en wijs worden' oid...
Als m'n tegenstander heel veel sterker is dan ik zelf ben (2:1 of erger), gebruik ik 4 eenheden cavalerie in z'n achterhoede en hou ik er 2 achter als algemene reserve.
Siege weapons gebruik ik dus niet (meer) en 4 eenheden cavalerie (ik tel m'n generaal even niet mee) zorgt er voor dat ik steeds met te weinig cavalerie zit. Dat uit zich met name als m'n tegenstander onagers heeft, waarbij ik dus meteen al drie groepen cavalerie naar z'n achterhoede stuur: eentje om de onagers aan te pakken en de andere twee om er voor te zorgen dat eenheid 1 niet door (de cavalerie van) m'n tegenstander onderschept wordt. In dat geval heb ik nog maar één groep cavalerie die ik als reserve kan gebruiken (naast m'n generaal met bodyguard).ik zou zelf liever voor 5 paarden (incl generaal) 4x (die schieten tot alleen maar je eigen mannekes overhoop) 9x infanterie, 2x siege weapons.
De infanterie is me simpelweg te traag om een doorslaggevende invloed te hebben tijdens m'n veldslagen. Ze zijn wel een ideale dekking voor m'n boogschutters vanwege het grote incasseringsvermogen
Al met al: ik waardeer het spel zo enorm omdat het niet simpelweg een kwestie is van 'met de meeste poppetjes/tanks/vliegtuigen win je'. Je moet écht nadenken en je kunt prima je eigen taktiek ontwikkelen, of dat nu met de nadruk op cavalerie, infanterie of whatever is. Klein & snel, groot & massief, het kan allemaal, mits goed toegepast...
Jij ook al?Maar op naar de orde van de dag: Ik vind die battlemuziekjes erg leuk,
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Als barbaren ben ik ook anders gaan vechten dan met de Seleucids, die waren doodat ze een combinatie zijn van Grieken en de Carthaginians, de Seleucids zijn trouwens gewoon grieken maar zijn naar verhouding veel te sterk, misschien was het vroeger ook wel zo hoor maar de combinatie van gepantserde olifanten en Hoplites maakt ze onoverwinnelijk. Je ging niks meer doen dan
A: Olinfanten, vaak 2 groepen op een leger van 3000 man afsturen en dan nog winnen zonder zelf ook maar 1 slachtoffer.
B: Cataphracts, groepje of 4 er op af sturen en hooguit 10 man verliezen en ook echt duizenden afslachten, Archers etc gebruikte je niet.
Bij Barbaren gebruik ik echt nu eingelijk alleen maar infanterie en Skirmishers, paardjes zijn erg slecht en gaan heel snel dood dus daar vertrouw ik niet op, Skirmishers hakken echt van een groep of 250 er echt zo 100 in de pan en met een groepje of 4 heb je zo een 10/20% van het leger dood. Daarna laat je de speer infanterie oprukken en wat Axeman er achter om de linies te breken en je wint zomaar. Wel leuk om te zien dat je echt andere technieken gebruiken, niet gewoon ff iets anders maar je gaat echt helemaal over op andere units.
[ Voor 57% gewijzigd door Steffy op 13-04-2005 16:34 ]
hmm, ik gebruik dus vrijwel dezelfde methode en die boogschutters zijn dan inderdaad lastig, maar onthou gewoon dat bootschutters op fire at will de dichtsbijzijnde vijand aanvallen. Dus in plaats van steeds met die archers te gaan klooien ga ik dan gewoon met mijn cavelerie buiten bereik van mijn archers bezig op een paar eenheden na die ik voor bescherming gebruik (liefst heavy cavalerie). mochten je archers bedreigd worden door een eenheid van de tegenstander die om de infanterie heen is gegaan dan werkt een charge vaak wel.Jiffy schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 14:02:
[...]
Boogschutters met 'fire at will' werken prima, mits je rekening houdt met de lokatie van je eigen aanvallende troepen. * Jiffy denkt aan een tekstje met 'schade, schande en wijs worden' oid....
wat oko werk is je archers heel dicht op elkaar zetten zodat ze elkaar nog net niet raken en wel tegelijk vuren op dezelfde eenheid, zodat je gewoon de pijlen kunt timen en kunt chargen en terugtrekken voor de volgende pijlenregen komt. Hoe groter de groep archers heo lastiger en soms zijn je troepen niet op tijd weg
Ook bij deze tactiek is een groepje light cavalerie handig. als ze eenmaal op de vlucht slaan kun je dan hun generaal inhalen en afmaken zodat je geen last meer hebt van die specifieke generaal. Hierdoor verzwak je het leger mocht je het ooit weer tegenkomen (zeker als het een 5+ sterren generaal is) en als je het in 1x een beetje goed aanpakt kun je dan ook zo veel routende eenheden afmaken dat je na de veldslag het bericht krijgt: the enemy's army shattered to the winds. Met generaal komt dat geloof ik niet voor. Op zich krijg ik die wel vaker maar bij veldslagen van 1000 vs 3500 of 600 vs 2500 is dat vaak wel prettig om te lezen na afloop
[ Voor 15% gewijzigd door Skerekrow op 13-04-2005 14:49 ]

Ik ben met de Germanen meteen met mijn hele volkje naar Engeland verhuisd. De steden die achterbleven verkocht ik zoveel mogelijk. Dan heb je daar een stuk of 4 steden (met Ierland er bij) om rustig op te kunnen bouwen. Die chariots van de Britten maken toch geen schijn van kans tegen mijn spear warbands.Steffy schreef op donderdag 14 april 2005 @ 11:40:
Dit spel is soms ook zo stom he, elke keer winnen die romeinen van de Gauls, zijn ze nu ineens het sterkste land ter wereld. Dat maakt je toch gek, ik vecht nu echt al tijden tegen de Gauls, van uit het oosten wordt ik door 2 landen aangevallen, vecht al sinds beurt 3 tegen de Britten, oke het lukt wel maar ik krijg geen kans om op te bouwen, als er straks een supermacht voor de deur staat kan ik niks beginnen
Ik heb trouwens wel vaker plezier gehad met dat soort volksverhuizingen. Toen ik de Senaat speelde, heb ik ze ook helemaal naar Engeland verhuisd. Ook heb ik de Spanjaarden wel eens naar Sicilië verhuisd. Dat soort acties veranderen vaak de hele loop van het spel.
[ Voor 14% gewijzigd door hayate666 op 14-04-2005 13:51 ]
As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen
Werkt deze game met auto-save oid?
Voordat ik een paar uur werk weggooi...
auto save, yep. heb je esc al geprobeert? of dat knop 'menu' rechtsboven?Recoil schreef op donderdag 14 april 2005 @ 18:23:
Sorry voor deze hele domme vraag, maar ik heb dit spel nu een aantal uur gespeeld en kan nergens een save optie vinden.
Werkt deze game met auto-save oid?
Voordat ik een paar uur werk weggooi...
Da's dus ook wat ik doe met m'n boogschutters: mooi op de dichtstbijzijnde eenheden laten schieten en m'n cavalerie de ene na de andere eenheid _buiten_ bereik van m'n boogschutters aan laten pakken. Pas als ik aan de laatste eenheden toe ben, schakel ik fire at will uit om de restjes op te ruimen.Skerekrow schreef op woensdag 13 april 2005 @ 14:46:
[...]
hmm, ik gebruik dus vrijwel dezelfde methode en die boogschutters zijn dan inderdaad lastig, maar onthou gewoon dat bootschutters op fire at will de dichtsbijzijnde vijand aanvallen. Dus in plaats van steeds met die archers te gaan klooien ga ik dan gewoon met mijn cavelerie buiten bereik van mijn archers bezig op een paar eenheden na die ik voor bescherming gebruik (liefst heavy cavalerie). mochten je archers bedreigd worden door een eenheid van de tegenstander die om de infanterie heen is gegaan dan werkt een charge vaak wel.
Dat bedoelde ik dan ook met het in de gaten houden van de lokatie van je eigen aanvallende troepen: niet je cavalerie in de vuurlinie van je boogschutters laten lopen.

1,5 maand met heel veel plezier gespeeld. Maar nu ben ik volledig verslaafd aan WoW.Steffy schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:42:
(wat niks afdoet aan Rome hoor, blijft natuurlijk een fantastisch spel).
Verwijderd
Hele tijd stomme steden besturen.
Ja, lijkt me dat Seleucids een btje overdreven zijn, alhoewel t wel een opvolger van alexander was. Maar ik vraag me een btje af hoe die olifanten daar komen, de macedoniers vochten niet met olifanten en de perzen ook niet dacht ik. Hoplieten klopt wel.Steffy schreef op woensdag 13 april 2005 @ 11:11:
Na weken weer begonnen gister, met de Germanen. Best wel een goed volkje al heb ik alleen nog maar tegen andere barbaren gevochten. Het is trouwens wel vervelend dat de Britten en de Gauls de hele tijd oorlog voeren tegen mij, dat is echt klote
Ik krijg de kans gewoon niet om fatsoenlijk een leger te bouwen en aan te vallen. Hier door heeft Dacia al de gebieden ten oosten van mij weten in te nemen en heb ik in de eerst 10 jaar pas 2 gebieden weten te veroveren
Als barbaren ben ik ook anders gaan vechten dan met de Seleucids, die waren doodat ze een combinatie zijn van Grieken en de Carthaginians, de Seleucids zijn trouwens gewoon grieken maar zijn naar verhouding veel te sterk, misschien was het vroeger ook wel zo hoor maar de combinatie van gepantserde olifanten en Hoplites maakt ze onoverwinnelijk. Je ging niks meer doen dan
A: Olinfanten, vaak 2 groepen op een leger van 3000 man afsturen en dan nog winnen zonder zelf ook maar 1 slachtoffer.
B: Cataphracts, groepje of 4 er op af sturen en hooguit 10 man verliezen en ook echt duizenden afslachten, Archers etc gebruikte je niet.
Hoe ze er aan kwamen was simpel, zoek maar met google naar de historie van dit volk, het hoorde bij grieken land maar dat viel op een bepaald moment uit 1 als ik het goed heb, vandaar ook de typische griekse bouwstijl en units. Die olifnaten kwamen uit het verre oosten, hun rijk ging zoals ik heb kunnen vinden nog ver en ver voorbij de kaart die in de game zit, nog een heel stuk azië in, daar zullen ze de olifanten wel weg gehaald hebben.Yofresh_750 schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 14:55:
[...]
Ja, lijkt me dat Seleucids een btje overdreven zijn, alhoewel t wel een opvolger van alexander was. Maar ik vraag me een btje af hoe die olifanten daar komen, de macedoniers vochten niet met olifanten en de perzen ook niet dacht ik. Hoplieten klopt wel.
Dat ze te sterk zijn is wel duidelijk, ik had aan geen enkele vijand nog een partij, alleen in het begin was Egypte nog wel aardig maar die beginnen gewoon sterker.
die bouw je bij een provincie van je die een haven bezit.
dan een leger op je schip zetten, ernaartoe varen en klaar.
btw een haven blockeren doe je gewoon door een vloot schepen op een vijandelijke haven te laten varen dan zie je het wel vanzelf.
en over de gauls dat klopt

heb al een paar keer geprobeerd met de gauls te spelen en werd telkens final afgemaakt over de langere tijd.
de briton germanen en ook julli je hebt gewoon geen kans.
heb geprobeerd vrede met 2 van de 3 te maken end at lukt ook tot ze 5 jaar later opeens 2 provincies aanvallen

Dat snap je dan niet want die ze hebben zelf problemen genoeg en dan toch vallen ze aan, net alsof ze graag willen verliezen. Kennelijk snapt de AI toch niet helemaal hoe het werkt