Anoniem: 69767 schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 00:24:
De beloofde reviews
quote:
Ik speel nu al een paar dagen met de Nintendo DS en de Sony PSP en ik snap de hele Nintendo DS vs Sony PSP discussie (welke de beste is!) niet, omdat ze niet met elkaar te vergelijken zijn. De Nintendo DS = is een Volvo Stationwagon, de Sony PSP = een Lamborghini Diablo. Voordat je nu direct roept: "dan wil ik natuurlijk die Lamborghini!" (wat de algemene reactie is van mensen op de PSP), moet je je eerst afvragen of deze wel zo praktisch is.
Mijn Bevindingen:
Nintendo DS
*Nadruk games ligt op innovativiteit en gameplay
-Geen enkel spel (tot nu toe) BENUT VOLLEDIG de "dual screen" mogelijkheid. Het blijft bij (GBA ports van) spellen met allerlei mini-games maar dan met touchscreen
-Je kan als je in een spel zit niet terug naar het DS hoofdmenu, je moet hem uitzetten, wat leidt tot oneindig veel aan- en uitzetten. STOM!
-De wekker functie werkt alleen in standbye mode. Als je hem vergeet daarin te zetten gaat je wekker dus NIET af. (dat ding heeft toch niets voor niets een interne klok!) STOM!
-Nintendo gaat die NDS uitmelken met "limited editions" - Japan krijgt nu al 4 nieuwe kleurtjes, van Nintendogz verschijnen 3 verschillende versies. IRRITANT!
+Backward compatible met de GBA
+Batterij gaat 20+ uur mee
+Touchscreen / Microphone
+Veel en goedkope accesoires beschikbaar
+Hij is heel stevig! Ik ben niet bang dat hij het niet meer zou doen als ik hem per ongeluk van de trap zou laten vallen!
+Zoals ik regelmatig mijn OUDE Gameboy nog van stal haal om Tetris te spelen, voorspel ik dat ik over 10 jaar mijn NDS (die het dan nog doet!) af en toe pak om een of andere mini-game te spelen.
*Prijs hardware: 149 euro
*Prijs spel: 29-39 euro
*Gewicht 300 gr
Sony PSP
*Nadruk games ligt op mooie graphics en multi-functionaliteit (ondersteuning films, muziek, foto's)
-Lange laadtijden
-Accesoires (vooral officiele van Sony) zijn heel duur. TIP: De meerprijs voor de Value Pack is het NIET waard!
-Batterij gaat <5 uur mee
-Hij ziet er heel fragiele uit. Ik denk elke keer weer "YES!" als hij aangaat, want hij straalt het echt uit dat hij op een dag het ineens niet meer doet.
-De PSP knopjes:
-Net als de PS2 controller verwacht ik dat die PSP knopjes binnen een jaar gaan vastzitten.
-Die Trigger knopper R1/L1 voelen heel cheap aan.
-De HOLD knop (om hem te LOCKEN) zit op zo'n stomme plek, dat je in 50% van de gevallen dat je hem wilt unlocken hem per ongeluk UITZET
-Het PSP menu:
-Je moet eindeloos dingen bevestigen "are you sure you which to cancel playback?" met als standaard antwoord NEE, waardoor het je regelmatig 3-4 acties kost om 1 simpel iets te bevestigen/ cancellen. STOM!
-Het menu is eindeloos met cruciale informatie als "hoelang gaat de batterij nog mee?" dusdanig verstopt dat het je 9-10 acties kan kosten om deze op te roepen.
-PS2 gebruikers die gewend zijn aan driehoekje = cancel, kruisje = action, mogen op de PSP gaan wennen aan kruisje = cancel, vierkantje = action: onbegrijpelijk waarom ze niet hetzelfde als de PS2 hebben aangehouden. De PSP heeft er genoeg knopjes voor!
-UMD (film) en MP3's afspelen:
-Memory Stick DUO geheugen, dat je nodig hebt als je de PSP als "mediacenter" wilt gebruiken (o.a. voor mp3's) is duur. (Een iPod Shuffle / Mini is goedkoper dan alleen al die geheugen stick!)
-De Memory Stick is beveiligd door Sony. Je kan er wel films opzetten, maar deze niet in de hoogste resolutie afspelen.
-Films op UMD kopen die ik al op DVD heb? (of die ik ook op DVD kan kopen) Ik ben niet gek!
-UMD films zijn REGIO gebonden. Amerika = Regio 1, Europa = Regio 2.
+Heel gelikt uiterlijk met heel mooi scherm
*Prijs hardware: 199 euro
*Prijs spel: 49-59 euro
*Gewicht 300 gr
Film/MP3/TV programma's die je hebt gedownload kijken op je PSP: koop een 1 GB Memory Stick DUO converteer de video, etc. Extra kosten 110 euro.
Op je NDS: Een GBA/NDS Movieplayer (speelt ook MP3 & video af) kost je 20 euro en 1 GB CompactFlash 70 euro. Extra kosten totaal 90 euro. Dat ontloopt elkaar niet veel.
Conclusie:
Nintendo DS vs Sony PSP, nee! het is juist Nintendo DS + Sony PSP. Het zijn elkaars concurrenten helemaal niet!
De Nintendo DS is een "handheld" zoals de Gameboy dat was. De Gameboy was geen "portable NES", en de NDS is geen portable Nintendo 64! Het draait bij de Nintendo DS om innovativiteit en gameplay, wat helaas in de spellen (ook de toekomstige spellen) nog niet volledig benut wordt. De touchscreen (en soms microphone) wordt wel benut, maar het had ook allemaal met 1 schermpje gekund. Het wachten is op de Tetris / Pokemon killer-application. Maar Nintendo staat erom bekend dat er meestal maar 2-3 van zulke spellen PER console uitkomen.
De Sony PSP is gewoon een "portable PS2". Niets meer, en niets minder. Laat je niet verleiden door de UMD / audio playback mogelijkheden. Die zijn onpraktisch en duur. Het spellen aanbod op de PSP dat eraan komt is indrukwekkend Gran Turismo 4, Metal Gear Acid, Grand Theft Auto, Fifa 2005, allerlei (Squaresoft) RPG's. Als jij 59 euro wilt betalen voor precies hetzelfde spel dat je al op de PS2 hebt, dan is de PSP wat voor jou!
Advies: (en ik zie mezelf als neutraal tussen Nintendo en Sony.... ik heb alleen een hekel aan Microsoft)
Koop een Nintendo DS bij de launch in maart met Yoshi Touch & Go. En wacht vervolgens tot die flashkaartjes gekraakt worden en je NET ALS BIJ de GBA gewoon een LEGE cartridge kan kopen en ELK spel daar op kan zetten. (zal binnen 8 maanden te koop zijn)
PSP.... vooral voor degenen die al een PS2 hebben. WACHT! WACHT op een betere batterij!, WACHT tot de prijs daalt, WACHT tot de memorystick prijs daalt, WACHT tot die stick gekraakt wordt en je er wel films op kan afspelen in de hoogste resolutie, WACHT tot er een spel uitkomt dat niet simpelweg een PS2 port is, en WACHT vooral tot de UMD schijfjes gekraakt worden en je gewoon een re-writable UMD kan kopen met een UMD-lezer waarna je elk film/spel erop kan zetten. (en hopelijk kan het startmenu van BEIDEN worden verbeterd met een soort van biosflash)
Ik heb er in ieder geval spijt van dat ik de PSP nu al gekocht hebt. En ik ben er deze week achtergekomen dat ik als Lamborghini fan (wat is die PSP toch mooi!!) toch liever gewoon in een Volvo Stationwagon rijdt.
[...]