[Ervaringen]Ethernet harddisks

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:
  • 72.426 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Binnetie schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:21:
[...]

Bedankt voor de info. Ik heb thuis een dreambox staan met hardeschijf geformateerd in ext3.
Wat adviseer je om te doen, als ik mijn files gewoon via windows benaderbaar wil hebben.
ik ga bijv. naar H: op mijn pc (wat dan de NAS moet zijn), kan ik dan alle bestanden zien? Want windows ondersteund toch geen ext3?
De hardeschijf is een 320 gb sata schijf, welk type zou ik dan eventueel het beste kunnen nemen?
Dat maakt geen fluit uit. Een netwerkdisk werk anders dan een USB schijf die je aan de windows bak direct hangt.
Als jij je NAS bereikt, krijg je gewoon al je files te zien. Mits je er geen rechten toe hebt ;)
Die rechten stel je in op de NAS en je kan de Samba/CIFS/Windows-sharing interface netjes net als iedere andere Windows machine bereiken. Echter is het geheim van de smid dat dit geen linux bak is, maar gewoon een kastje dat de Samba spreekt naar je desktop.

Je moet hier niet te lang over nadenken eigenlijk. Ik vind persoonlijk (na een zooi jaren ervaring in middels) dat ext3 een beter fielsystem is dan NTFS en de files leest die NAS voor je uit van de disk, niet jou desktop.

LETOP: Dat is wel het geval bij een NDAS schijf! Die benader je namelijk op een lager (en dus ander) niveau, vandaar dat je zo'n schijf weer wel met 1 van de desktop ondersteunde filesystemen moet formateren (fat32 (geen grote bestanden) of NTFS).

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:11:
Met Ctorrent kan je vanaf de prompt torrents downloaden. Installatie: de optware hack installeren. Vervolgens de ipkg database updaten met het commando

code:
1
ipkg update

Daarna ctorrent installeren met

code:
1
ipkg install enhanced-ctorrent

Vervolgens kan je de torrent starten met

code:
1
enhanced-ctorrent /volume1/path_name/torrentnaam.torrent

Ctorrent maakt zelfs een mapje aan in de map waar de torrent staat.
Wat een lijst:
code:
1
ipkg list

Ongelovelijk, al vat ik niet 100% wat ik met de vlc client moet op de Synology.
en ja, ik heb zelf inderdaad een 32MB box. Op zich niet erg, omdat al die programma's zo freakin' zuinig zijn gecompileerd.

[ Voor 8% gewijzigd door VisionMaster op 23-02-2007 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die hele lijst is de lijst met software die beschikbaar is maar nog niet gedownload en gecompileerd is. Op het moment dat je het install commando geeft wordt het gedownload.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:51:
Die hele lijst is de lijst met software die beschikbaar is maar nog niet gedownload is. Op het moment dat je het install commando geeft wordt het gedownload.
De downloads zijn niet zo stabiel als de yum tool reageert (op CentOS), maar ja... het werk practisch hetzelfde. Ik download delastige downloadbare pakketen zelf en installeer ze onder tussen. Probeer Python2.5 maar eens te installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik loop nog te stoeien met Xmail. Installatie met ipkg verloopt niet vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 15:57:
Ik loop nog te stoeien met Xmail. Installatie met ipkg verloopt niet vlekkeloos.
Yeah, idem...
offtopic:
zullen we niet eens een Synology specifiek topic beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Ligt eraan wat het beleid van GoT is ten aanzien van de hacks.... Synology heeft er niet zo heel veel problemen mee, maar ja.....

Xmail installeert prima, maar vervolgens een password genereren met xmcrypt is er niet bij omdat het bestand gewoon niet te vinden is.

edit: whohoho, Xmail werkt. _O_

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 16:02:
offtopic:
Ligt eraan wat het beleid van GoT is ten aanzien van de hacks.... Synology heeft er niet zo heel veel problemen mee, maar ja.....

Xmail installeert prima, maar vervolgens een password genereren met xmcrypt is er niet bij omdat het bestand gewoon niet te vinden is.

edit: whohoho, Xmail werkt. _O_
Hoe heb je het opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb eerst het standaard wachtwoord gevonden en deze in de configfile gepasted en daarna veranderd in phpxmail interface.

Bestand openen met
code:
1
vi opt/var/mailroot/ctrlaccounts.tab

En daar het volgende inzetten:
code:
1
Admin 15041616120a1701

Inloggen in de webinterface met admin / password.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was even bang dat het veel werk was, maar Xmail is in de lucht op mn Synology. :D Heb bij mn domeintje een MX record aangemaakt naar huis, werkt als een tierelier. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 19:03:
Was even bang dat het veel werk was, maar Xmail is in de lucht op mn Synology. :D Heb bij mn domeintje een MX record aangemaakt naar huis, werkt als een tierelier. _/-\o_
0wnage _/-\o_
Dit is bij uitstek wel een zeer goedkoper en energie zuinige mailserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 19:21
Ik heb het opgegeven om mijn Ebay apparaat nog aan de praat te krijgen via Samba. Ga nu maar voor een kleine HP E-PC voor in de meterkast.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arkest
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:06
Heeft er iemand enig idee of de Plextor PX-EH later is te upgraden met een grotere harde schijf? voorlopig heb ik wel genoeg aan 160GB maar het zou wel eens kunnen zijn dat ik over 2 jaar naar 400GB wil. Handig als dit zou kunnen door alleen de harde schijf te vervangen (als er dan nog ATA133 beschikbaar is ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

arkest schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:04:
Heeft er iemand enig idee of de Plextor PX-EH later is te upgraden met een grotere harde schijf? voorlopig heb ik wel genoeg aan 160GB maar het zou wel eens kunnen zijn dat ik over 2 jaar naar 400GB wil. Handig als dit zou kunnen door alleen de harde schijf te vervangen (als er dan nog ATA133 beschikbaar is ;) ).
Mijn beredenering is simpelweg als de behuizing in 160GB tot 400GB wordt verkocht, dan geeft dat bij mij al aan dat het technisch kan. Misschien is je garantie naar de knoppen, maar ja, je kan hem misschien met een schroevendraaiertje wel uitgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arkest
VisionMaster schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:10:
[...]

Mijn beredenering is simpelweg als de behuizing in 160GB tot 400GB wordt verkocht, dan geeft dat bij mij al aan dat het technisch kan. Misschien is je garantie naar de knoppen, maar ja, je kan hem misschien met een schroevendraaiertje wel uitgraden.
Mijn gevoel zegt ook dat het zo zou werken. Ik vroeg me alleen af of ze dit op een of andere manier kunnen voorkomen. Garantie zit ik niet zo over in. Als ik wil upgraden is deze waarschijnlijk toch verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

arkest schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:16:
[...]

Mijn gevoel zegt ook dat het zo zou werken. Ik vroeg me alleen af of ze dit op een of andere manier kunnen voorkomen. Garantie zit ik niet zo over in. Als ik wil upgraden is deze waarschijnlijk toch verlopen.
Ok, dan ligt er maarnet aan of je hem helemaal zelf kan her-installeren. Ik heb nog niet de manual gevonden. Als er in de procedure staat dat op de CD de allereerste installatie van de NAS staat beschreven, dan kan je de disk ooit vervangen.
Maar... zo te zien kan dat niet. Ik kan het mis hebben, maar daar zou je nog even naar moeten zoeken. Het kan zijn dat deze NAS niet zomaar 'getweak' toe staat.

[ Voor 27% gewijzigd door VisionMaster op 23-02-2007 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arkest
VisionMaster schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:23:
[...]

Ok, dan ligt er maarnet aan of je hem helemaal zelf kan her-installeren. Ik heb nog niet de manual gevonden. Als er in de procedure staat dat op de CD de allereerste installatie van de NAS staat beschreven, dan kan je de disk ooit vervangen.
Maar... zo te zien kan dat niet. Ik kan het mis hebben, maar daar zou je nog even naar moeten zoeken. Het kan zijn dat deze NAS niet zomaar 'getweak' toe staat.
Bedankt voor je info, ik ga toch maar voor de 160GB variant met de hoop dat er binnen twee jaar wel iemand in slaagt om hem te upgraden. :) En anders pech ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

arkest schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 20:37:
[...]

Bedankt voor je info, ik ga toch maar voor de 160GB variant met de hoop dat er binnen twee jaar wel iemand in slaagt om hem te upgraden. :) En anders pech ;(
Tja, de Plextor zit wel in zeer goede prijs/prestatie verhouding. De mogelijkheid tot eenvoudig uitbreiden van die NAS wordt weerspiegeld in zijn scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De fan van mijn Synalogy begint vanaf eergisteren een hoog fluitgeluid te vertonen. Nu staat dat kreng toch in de meterkast, maar het is wel vervelend om te horen. Komt dit vaker voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 01:03:
De fan van mijn Synalogy begint vanaf eergisteren een hoog fluitgeluid te vertonen. Nu staat dat kreng toch in de meterkast, maar het is wel vervelend om te horen. Komt dit vaker voor?
Is er genoeg ventilatie in die meterkast? Het kan zijn dat ie te warm wordt en dat de fan meer toeren gaat maken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Exirion schreef op zondag 25 februari 2007 @ 01:07:
[...]

Is er genoeg ventilatie in die meterkast? Het kan zijn dat ie te warm wordt en dat de fan meer toeren gaat maken.
Bij mij maaktie gewoon een beetje geluid. Hij draait dus op normale toeren. Onze meterkast is (nog) open en mijn vriendin is een zeurpiet wat betreft geluid 8)7
We slapen een eind verder, maar we horen hem altijd zachtjes op de achtergrond als de tv en alles uit is.
Het liefst zou ik de ventilator snelheid kunnen beinvloeden of iig uitlezen. Zou iemand hier al een tool voor geschreven hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op zondag 25 februari 2007 @ 01:07:
[...]

Er is te weinig ventilatie in de meterkast ja. Wat mij vanmorgen heeft doen besluiten om daarvoor wat in elkaar te fixen. We nemen een 120x120mm fannetje, een USB-kabel en een kroonsteentje. Strippen beide kabels, knuppen de rode en de zwarte draden aan elkaar en steken de USB-kabel achterin de Synology. Vervolgens doen wij een elastiek om de diskstation om de fan op zijn plaats te houden tegen het kastje aan. En zie, een ware temperatuurverbetering. :P

Afbeeldingslocatie: http://www.bshome.nl/got/temp.png

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 07:43

Quakie

quakelen

Dat is wel een hele verbetering zeg! Ik neem aan dat je interne fannetje nu niet meer aangaat? Aangezien je onder de 45graden grens zit? En is je geluid nu toe genomen of af genomen?

Ik heb hier zelf nog een zalman 9cm fan liggen. Helaas maakt die een pokke herrie op 12v. Is het ook mogelijk om deze op 5v te laten lopen via je usb tweak? Ik verwacht nl. dat hiermee het geluid minder zal zijn dan met de interne fan.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn fannetje is normaal gesproken ook geschikt voor 12V, maar doet het ook op 5V. Of de interne fan nu nog aanslaat moet ik even testen. Het grafiekje hierboven geeft de temperatuur aan van de HD. De interne fan slaat aan als de sensor op het moederbord meer dan 47 graden meet, dus theoretisch moet ie niet meer aangaan. Zal zo even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:31:
Mijn fannetje is normaal gesproken ook geschikt voor 12V, maar doet het ook op 5V. Of de interne fan nu nog aanslaat moet ik even testen. Het grafiekje hierboven geeft de temperatuur aan van de HD. De interne fan slaat aan als de sensor op het moederbord meer dan 47 graden meet, dus theoretisch moet ie niet meer aangaan. Zal zo even kijken.
USB heeft toch +12v, -12V, data+ en data- ?
Hoe wil je 5 volt uit die kabel tweaken? Misschien heb ik het mis natuurlijk... Ik zal hetzelfde eens proberen :) Misschien dat ik de interne fan kan loskoppelen, zo dat die het Zeker niet doet.

Hoe hebbie dat plotje gemaakt trouwens ;) ?

[ Voor 3% gewijzigd door VisionMaster op 25-02-2007 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VisionMaster schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:52:
[...]

USB heeft toch +12v, -12V, data+ en data- ?
USB heeft volgens mij 5V. Heb de fan ook aan een regelbare adapter gehangen, waarbij 5V echt wel verschil maakte met 12V. ;) Ik heb de fan nu een paar uur aan deze adapter hangen. Wat opvalt is dat er qua koelcapaciteit geen verschil zit tussen 12V en 7.5V. 5V lijkt net wat te weinig te zijn.
Hoe hebbie dat plotje gemaakt trouwens ;) ?
http://ikeke.free.fr/syno/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2007 @ 17:57:
Heb jij torrentflux draaiend op je boxje? Ik heb via telnet in Apache en php.ini de safe-mode uitgezet, maar torrentflux blijft maar zeuren dat hij nog in safe-mode zit. Wordt er gek van. :P
Ik draai idd Torrentflux, maar dan wel met lighttpd ipv Apache en sqlite ipv MySQL. Draait prima hier :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55
In de Computer Totaal Praktijkgids heben ze 25 NAS apparaten getest, waaronder ook 2 van Synology.
Ik heb er even een scan van gemaakt, zeker het bekijken waard: klik hier

[ Voor 31% gewijzigd door Binnetie op 25-02-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, ik zal ze eens gaan lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Binnetie schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:41:
In de Computer Totaal Praktijkgids heben ze 25 NAS apparaten getest, waaronder ook 2 van Synology.
Jammer dat ze zo summier getest hebben. Een blad als c't (Computer Techniek) doet dat een stuk uitgebreider met meer feitenmateriaal adhv metingen. Ook jammer dat ze de Linkstation Pro niet hebben meegenomen. Die is al een tijdje op de markt, een stuk beter dan z'n voorganger, en nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Bedankt voor de scans! Ik heb het gelezen en alle reviews zijn wat matig. Ik vind het natuurlijk persoonlijk erg plezierig dat zij ook de Synology 106e de beste vonden, ondanks dat het ook voor hun (net als voor mijzelf) moeilijk kiezen is geweest wat nou de best NAS is die bij me past.

Ik vind het jammer dat ze niet de mogelijke protocollen om die NAS-en aan te spreken hebben opgesomt. Ik vind dat zeer belangrijk om te weten dat het NDAS gebruikt of CIFS/Samba, AppleTalk en FTP.

En dan hebben ze het nog niet eens gehad over de 'Tweak-baarheid' van de NAS-en _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Tjah het is natuurlijk een blad voor mensen die nog niet zover zijn als Tweakers. De testen gaan vaak gewoon over de apparaten zo out of the box, zonder getweak.
Ik ben trouwens heel erg benieuwd naar de nieuwe modellen van de Synology, waar je 2 schijven in kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Binnetie schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:59:
Tjah het is natuurlijk een blad voor mensen die nog niet zover zijn als Tweakers. De testen gaan vaak gewoon over de apparaten zo out of the box, zonder getweak.
Ik ben trouwens heel erg benieuwd naar de nieuwe modellen van de Synology, waar je 2 schijven in kan plaatsen.
Dan denk ik toch dat het wel interessant om te weten dat het NDAS gebruikt en welke je met de Windows Sharing kan benaderen middels de tabel. Zeker omdat NDAS werd uitlegd.
Anyway... misschien moet ik maar weer lief gaan doen. :)
code:
1
self.criticalGrouchMode=off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Binnenkort ga ik de Synology DS-106e aanschaffen, maar zit nog te twijfelen of ik mijn huidige 320 GB SATA schijf erin ga zetten of die lekker in mijn systeem laat zitten en een Seagate ES 750 GB erbij aan ga schaffen.

Nu is mijn situatie zo dat ik op dit moment een Orange/Wanadoo Livebox heb, met daar twee PC's aan gekoppeld (bedraad). Sowieso heb ik een switch nodig om de NAS erbij te zetten, maar ik kan twee dingen doen: een Gigabit switch kopen en zowel de hoofd-PC als NAS op Gigabit laten werken, of: een 10/100 switch kopen en de NAS via eSATA op de hoofdPC aansluiten. Ik vraag me hierbij af of het nog qua snelheid uitmaakt: Gigabit netwerk of eSATA. Beide zitten namelijk met 125 MB/s en 150 MB/s dik boven de pakweg 60~70 MB/s die de schijf in een optimale situatie aan zal kunnen.

Persoonlijk verkies ik de voorkeur voor Gigabit eigenlijk, mits dat niet veel langzamer is dan eSATA. Zo kan ik immers de NAS, switch én Livebox allemaal netjes wegwerken. Bij de eSATA oplossing, moet ik de switch en NAS bij mijn hoofd-PC plaatsen. Geen ramp, maar ideaal allerminst. Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Tevens vraag ik me af of de Synology DS-106e met een Seagate 750 GB SATA-II schijf overweg kan. Op de website van Synology lees ik dat de DS-106e alleen met FAT werkt en dat lijkt mij toch hopeloos ouderwets voor hedendaagse schijven. Met FAT zal het in mijn ogen logischerwijs onmogelijk om het huidige vlaggenschip onder de harde schijven te gebruiken, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, Synology formatteert ze als Linux schijven. Heeft weinig te maken met FAT dunkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-09 11:53
hmm. ik dacht dat mijn diskstation al warm werd, maar hij staat bijna constant op 45 graden.
Soms bij dikke load gaat ie naar 47, maar echt koeler wordt ie niet.

Maar snachts gaat hij ook niet in hibernation, heb ik gemerkt.
Ik denk dat het door die web en ftp -server komt, nietwaar? Of door die sabnzbd "hack" :P
Echt activitie hoor ik niet snachts, om de zoveel seconden wel een kleine tikje van de hd...

Misschien omdat hij scanned naar nzb's die hij automatisch gaat downloaden als hij een vindt in de nzb map?

[ Voor 11% gewijzigd door Bld- op 27-02-2007 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

MooDyBLueS schreef op maandag 26 februari 2007 @ 20:53:
Binnenkort ga ik de Synology DS-106e aanschaffen, maar zit nog te twijfelen of ik mijn huidige 320 GB SATA schijf erin ga zetten of die lekker in mijn systeem laat zitten en een Seagate ES 750 GB erbij aan ga schaffen.

[...GbE of eSATA...]
[...750GB en Synology...]
Ik zal zelf het boekje er nog bij moeten pakken, maar volgens mij suggereer je iets dat niet kan (correct me if I'm wrong...), maar je kan niet deze externe S-ATA aansluiting gebruiken om aan je PC direct te hangen. Het is de bedoeling om eSATA schijven hier op te koppelen en ook te sharen op je (Gb) netwerk, net als USB disken die je aansluit.

750GB en de Synology moet geen probleem zijn. De Synology producten draaien in het diepste geheim linux, zonder het verder aan de buiten wereld te vertellen of te verraden (handig voor de Windows en Mac gebruikers).
De ondersteunde file systems (officieel zonder extra kernel-module toevoegingen) zijn ext2, ext3, FAT16, FAT32 en VFAT. De synology gebruikt heel wijs vanaf zijn eerste verse installatie ext3. Dit file system heeft Journaling en grote files.

Om precies te zijn ondersteunt ext2 en ext3:
code:
1
2
3
Filesystem block size:     1kB        2kB        4kB        8kB
File size limit:          16GB      256GB     2048GB     2048GB
Filesystem size limit:  2047GB     8192GB    16384GB    32768GB

Ik vermoed dat de blokken standaard 1Kb groot zijn. Dus je files zullen per file niet groter kunnen zijn dan 16GB en je file system mag standaard niet groter zijn dan 2 TB.

Ik hoop dat je daar mee kan leven... en anders kan je het altijd nog tweaken naar XFS _/-\o_

Nogmaals, dit is een linux machinetje, dus mocht je een grote USB disk hebben geformateerd in Windows, dan heb je niet anders als optie gekregen om het te formateren in NTFS. Dit begrijpt de Synology niet, mits je het getweakt heb (niet aan te raden voor iedereen).
De oplossing kan zijn om je backup disk in ext2, ext3 te formateren of zelf handmatig naar FAT32 te helpen (als je onder de 127GB grens van het 32bits file system blijft). Let wel op de 4GB max filesize op FAT32.

En nog een laatste afsluiter... Nee, je merkt hier niets van, als je via de Windows File sharing (ook wel Samba of CIFS genoemd) of via FTP de schijf benadert, dan zie je geen verschil met andere Windows, Mac of dergelijke systemen.

[ Voor 18% gewijzigd door VisionMaster op 27-02-2007 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Goed nieuws! Ik heb op het forum bij Mobile Hardisk gevraagd wanneer zij dachten de DS-107 leverbaar te hebben:
De DS-107 is midden Maart leverbaar. Prijs is nog onbekend. Zodra bekend zal hij op de website komen te staan als pre-order mogelijkheid.

We hopen eind deze week of begin volgende week meer informatie klaar te hebben.
Natuurlijk neem ik deze informatie niet heel erg serieus. Het gebeurd vaak dat het alsnog een aantal weken uitgesteld wordt. Mocht ik nog meer weten dan laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bld- schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 08:35:
hmm. ik dacht dat mijn diskstation al warm werd, maar hij staat bijna constant op 45 graden.
Soms bij dikke load gaat ie naar 47, maar echt koeler wordt ie niet.
Prima temperatuur. :) Mijnes werd zonder externe fan 56 graden, so don't worry. ;) Nu draait ie stable op 39 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Welke editie is dat? Je scans link doet het niet meer denk ik... Jammer want ik ben wel geïnteresseerd.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
Ok, ik moet het toch even kwijt: Wat een geweldig apparaat :P DS-106e (SATA 500gb Samsung)
Op dit moment heb ik al een aantal "hacks" erop gezet. En het werkt stabiel:

- sabnzbd (usenet dowloader, nzb's handmatig toevoegen via web interface, of nzb's in de nzb map gooien, start vervolgens autmatisch de download), nadeel hiervan is wel dat de download snelheid nog niet optimaal is (max 300kb/s, terwijl ik bijna 4x sneller kan). Wel is er een nieuwere versie uit, beta, die haalt een hogere snelheid, maar liep niet echt stabiel bij mij (station werd erg traag)

- psybnc, ik heb nu mijn eigen bnc-tje draaien, geweldig gewoon ;P

- temperatuur in de gaten houden, dankzij dit topic kwam ik erachter dat je een mooi grafiekje kunt laten maken. Ik begon me een beetje zorgen te maken dat mijn station nooit in hibernation zal gaan (door die web services denk ik; web,psybnc,nzb etc, nadeel als je het kastje gaat "modden") dat hij daardoor te warm zou worden, maar ik zie dat de gemiddelde temp 45 graden is. Volgens mij valt dit nog mee? Alleen lijkt het me niet echt gezond dat de hd nu 24/7 aan staat, hij is natuurlijk niet 24/7 @ full load.

- telnet functie heb ik nu > manier om meer dingen te installeren (was bijv nodig voor temperatuur "hack")

- mail server zou ook geinstalleerd kunnen worden, ook dit ga ik nog eens testen.

Enigste nadeel waaraan ik me lichtelijk irriteer :P, is de temperatuur/hibernation/koeling/leds...
Het kastje staat namelijk in de hoek op mijn slaapkamer.
Als ik snachts ga slapen gooi ik iets voor de voorkant omdat er anders teveel licht uit komt :p
Nu weet ik niet of er een kabeltje was die je kan uittrekken voor die leds uit te schakelen? Iemand ervaring hiermee?

Daarnaast maakt de hd (of de koeler?) vrij veel herrie aangezien hij niet in hibernation mode gaat.
Nu kan ik proberen om een externe koeler op te gooien zoals sommige al hebben gedaan, maar dan moet ik uit kijken hoe ik die cooler ga aansluiten (heb nooit met usb kabels gespeeld ;p).

Eigenlijk was het dat :P
Herrie + lampjes + bang dat ie te warm wordt/te lang achterelkaar aanstaat (hd)

Iemand die mij kan verduidelijken? :)

Thx

en ja, ik weet dat ik er zelf om vraag, dat ie te warm kan worden/ niet in hibernation gaat, omdat ik met dat ding ben aant spelen, extra dingen op installeren enzo, maar dit moet toch ook weer "getweaked" kunnen worden dat dit wel werkt he? Dan mag ik me toch een tweaker noemen ofnie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het is inderdaad een mooi ding die DS-106e wellicht voor mij teveel van het goede? Ik zoek een iets eenvoudigere (goedkopere) NAS oplossing zodat ik onze twee pc's kan backuppen en er via mijn xbox media van kan afspelen. Volgens mij zoek ik dan een schijf zonder ndas oplossing. Hoe weet ik welke NAS geen ndas heeft? Of moet ik dit per schijf bekijken?

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Bld- schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:39:
Ok, ik moet het toch even kwijt: Wat een geweldig apparaat :P DS-106e (SATA 500gb Samsung)

[...heeel verhaal...]
We weten iig zeker dat de Synology producten echt prima Tweakers-waardige NAS-en zijn. Ik heb zelf bijv. Python 2.5 geinstalleerd en ik ga binnenkort OPML, RSS en Atom proberen te lezen om mijn Podcasts te kunnen downloaden op een simple manier.
Pin0 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:52:
Het is inderdaad een mooi ding die DS-106e wellicht voor mij teveel van het goede? Ik zoek een iets eenvoudigere (goedkopere) NAS oplossing zodat ik onze twee pc's kan backuppen en er via mijn xbox media van kan afspelen. Volgens mij zoek ik dan een schijf zonder ndas oplossing. Hoe weet ik welke NAS geen ndas heeft? Of moet ik dit per schijf bekijken?
Per schijf? Per NAS bedoel je denk ik. Het staat meestal wel in de Specs. Ik kijk altijd naar de specs en ik wil lezen CIFS, Samba of Windows Sharing om te zien dat ik op een niet NDAS methode bij de data kan.
Misschien is de Synology 106e te veel voor je, zeker als je bijv. de automatische download functie niet gebruikt. Er zijn nog zat andere NAS-apparaten die alleen de FTP of Windows Sharing protocollen ondersteunen en verder niet. Zoals de Sitecom doosjes.

Ik moet toegeven dat we op dit algemene topic soms wat te veel zeuren over die Synology producten, maar ja ... je kan er ook zo veel mee dat je er eindeloos over kan babbelen 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door VisionMaster op 27-02-2007 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:22
Sorry, maar ik zie meer bos dan bomen. Ik wil een TV servertje bouwen (jawel, Mediaportal.) Doelstellingen: Tenminste 1* PCI (voor mijn TV kaart), tenminste 6 * SATA (voor mijn harde schijvenpark). GPU is eigenlijk helemaal niet nodig, een pro forma geval wat de windows desktop trekt is al schitterend. Daar ik weinig ITX/m-ATX kastjes ken die de humor van 6 HDD's inzien en ik an sich genoeg ruimte heb, maakt de form factor mij niet uit. Energie wel. Het ding zal in beginsel 24/7 draaien en ik ben een ouwe hippie, dus een laag energiegebruik en goede power-save opties zijn belangrijk. Ik zat aan de Epia series te denken, maar vindt niet wat op enigerlei wijze 6 HDD's ondersteunt. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
VisionMaster schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:55:
[...]

We weten iig zeker dat de Synology producten echt prima Tweakers-waardige NAS-en zijn. Ik heb zelf bijv. Python 2.5 geinstalleerd en ik ga binnenkort OPML, RSS en Atom proberen te lezen om mijn Podcasts te kunnen downloaden op een simple manier.

[...]

Per schijf? Per NAS bedoel je denk ik. Het staat meestal wel in de Specs. Ik kijk altijd naar de specs en ik wil lezen CIFS, Samba of Windows Sharing om te zien dat ik op een niet NDAS methode bij de data kan.
Misschien is de Synology 106e te veel voor je, zeker als je bijv. de automatische download functie niet gebruikt. Er zijn nog zat andere NAS-apparaten die alleen de FTP of Windows Sharing protocollen ondersteunen en verder niet. Zoals de Sitecom doosjes.

Ik moet toegeven dat we op dit algemene topic soms wat te veel zeuren over die Synology producten, maar ja ... je kan er ook zo veel mee dat je er eindeloos over kan babbelen 8)7
Idd, Ik denk ook dat dat voor een groot deel komt door de goeie Synology support.
Ze hebben zelf een forum waar de mensen hun mods/hacks kunnen posten/requesten/vragen stellen. En dus kunnen ze ook ideeën opdoen en nieuwe firmware uitgeven met nieuwe functies etc.
En het is natuurlijk gewoon linux :+

Raar dat ik voorheen nog nooit van dit apparaat gehoord had totdat een vriend me erover vertelde. (nooit naar gezocht zeker, of iig nooit het juiste woord voor gevonden: NAS, kon het begrip niet eens ;p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- temperatuur in de gaten houden, dankzij dit topic kwam ik erachter dat je een mooi grafiekje kunt laten maken. Ik begon me een beetje zorgen te maken dat mijn station nooit in hibernation zal gaan (door die web services denk ik; web,psybnc,nzb etc, nadeel als je het kastje gaat "modden") dat hij daardoor te warm zou worden, maar ik zie dat de gemiddelde temp 45 graden is. Volgens mij valt dit nog mee? Alleen lijkt het me niet echt gezond dat de hd nu 24/7 aan staat, hij is natuurlijk niet 24/7 @ full load.
Voor de hibernate komt Synology binnenkort met een oplossing. Hij gaat nu alleen in hibernating als je de UTP-kabel eruit trekt. 45 graden is een prima temperatuur.
Enigste nadeel waaraan ik me lichtelijk irriteer :P, is de temperatuur/hibernation/koeling/leds...
Het kastje staat namelijk in de hoek op mijn slaapkamer.
Als ik snachts ga slapen gooi ik iets voor de voorkant omdat er anders teveel licht uit komt :p
Nu weet ik niet of er een kabeltje was die je kan uittrekken voor die leds uit te schakelen? Iemand ervaring hiermee?
Tja, wat is hier slim. Het statuslichtje voorop gaat ook rood branden als je fan defect is. Is wel fijn om zoiets te weten lijkt me. ;)
Nu kan ik proberen om een externe koeler op te gooien zoals sommige al hebben gedaan, maar dan moet ik uit kijken hoe ik die cooler ga aansluiten (heb nooit met usb kabels gespeeld ;p).
Op de vorige pagina heb ik het al enigzins uitgelegd. Wel denk ik dat je met een fan op 5V je huidige temperatuur van 45 graden niet verder naar beneden krijgt. Mijn synology was normaal 55 graden, werd met een 5V fan constant 45 graden. Nu ik de fan vast gemaakt heb aan een regelbare adapter (12V, 9V, 7.5V, 5V) is de temperatuur gezakt naar 39 graden. De interne fan gaat draaien als de sensor op het moederbord 47 graden meet. Die fan maakt in ieder geval bij mij meer lawaai dan de externe fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:19:
Voor de hibernate komt Synology binnenkort met een oplossing. Hij gaat nu alleen in hibernating als je de UTP-kabel eruit trekt. 45 graden is een prima temperatuur.
Oh ok, ik dacht dat die update al uit was en dus niks hielp bij mij, dan wachten we maar nog even.
Tja, wat is hier slim. Het statuslichtje voorop gaat ook rood branden als je fan defect is. Is wel fijn om zoiets te weten lijkt me. ;)
Ja idd, dan laat ik maar liever de lampjes aan :P
Op de vorige pagina heb ik het al enigzins uitgelegd. Wel denk ik dat je met een fan op 5V je huidige temperatuur van 45 graden niet verder naar beneden krijgt. Mijn synology was normaal 55 graden, werd met een 5V fan constant 45 graden. Nu ik de fan vast gemaakt heb aan een regelbare adapter (12V, 9V, 7.5V, 5V) is de temperatuur gezakt naar 39 graden. De interne fan gaat draaien als de sensor op het moederbord 47 graden meet. Die fan maakt in ieder geval bij mij meer lawaai dan de externe fan.
Hm, mja dan ga ik idd nadenken om het gewoon zo te laten of gewoon eens testen wat het geluids verschil is.

Thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Pin0 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:25:
[...]

Welke editie is dat? Je scans link doet het niet meer denk ik... Jammer want ik ben wel geïnteresseerd.
De eerste editie van 2007 (januari), maar de link doet het nog hoor. Halverwege de pagina kan je de download link vinden.

Is de DS-106 nu een DNAS of hoef ik geen drivers te installeren wanneer ik hem wil gaan gebruiken?
Welke versie van de DS-106 raden jullie mij aan (je hebt de e versie, de j versie geloof ik). Het liefst heb ik hem zonder koeler omdat hij in eerste instantie in mn pc kamer komt te staan.
Ik hoor wel welk advies jullie geven, dan pas ik daar de situatie naar aan.
Of ik wacht nog ff tot de DS-107 uit is.

[ Voor 37% gewijzigd door Binnetie op 27-02-2007 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
Binnetie schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:48:
[...]

De eerste editie van 2007 (januari), maar de link doet het nog hoor. Halverwege de pagina kan je de download link vinden.

Is de DS-106 nu een DNAS of hoef ik geen drivers te installeren wanneer ik hem wil gaan gebruiken?
Welke versie van de DS-106 raden jullie mij aan (je hebt de e versie, de j versie geloof ik). Het liefst heb ik hem zonder koeler omdat hij in eerste instantie in mn pc kamer komt te staan.
Ik hoor wel welk advies jullie geven, dan pas ik daar de situatie naar aan.
Of ik wacht nog ff tot de DS-107 uit is.
Je hoeft er idd geen drivers voor te installeren.
Je kan gewoon je shares mappen in windows, ftp benaderen etc, alles instellen via web interface.
Wat je wel kan installeren is: Synology Backup software, Synology Download software en Synology Share setup. Dat laatste is gewoon om je shares te mappen in windows (kan dus ook gewoon handmatig in windows). Download software is een programma waar je torrents kan ingooien of gewone urls naar bestanden. Deze gaat het apparaatje dan downloaden en kan je je pc uitzetten.

106j = IDE , geen koeler, passive cooling.
106e = SATA, 32mb ram, koeler, maakt redelijk herrie imo
106 = SATA, Windows ADS mogelijkheid, 64mb ram+ wat extra functies?

en als je de grafiekjes van mobile-harddisk.nl nog niet hebt gezien:

Afbeeldingslocatie: http://www.mobile-harddisk.nl/images/synology-vergelijking.jpg

Afbeeldingslocatie: https://secure.mobile-harddisk.nl/images/grafiek_106evs106j.jpg
De DS-106 is het grotere broertje van de DS-106e. Met de Windows Active Directory Services (ADS) ondersteuning, hoge prestaties en veiligheids opties is de DS-106 klaar als compagnon van de Windows 2000 server.
Als je het kastje gewoon op je pc kamer zet, waar je niet slaapt, dan zou ik voor de 106e gaan, aangezien het toch niet uitmaakt of hij wat geluid maakt, daarnaast is ie ook nog eens SATA.

En ja, hm , wachten tot de volgende moet je zelf weten. Als je de tijd en geduld hebt moet je het doen, want je zou met de nieuwe "versie" een tweede hd kunnen inbouwen.

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Bld- op 27-02-2007 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bld- schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:10:
[...]

106 = SATA, Windows ADS mogelijkheid + wat extra functies?
64mb ram tegenover 32mb voor de 106e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dan ga ik denk ik voor de 106 of de 106e, ADS wat is dat precies, ik las iets met domeinen. Nu gebruik ik zelf geen domein in mijn netwerk, heeft dit dan voor mij vee toegevoegde waarde?
Van de 106 (zonder toevoeging) zie ik geen grafiekjes, is deze weer sneller als de 106e of niet?

[ Voor 20% gewijzigd door Binnetie op 27-02-2007 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Binnetie schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:32:
Dan ga ik denk ik voor de 106 of de 106e, ADS wat is dat precies, ik las iets met domeinen. Nu gebruik ik zelf geen domein in mijn netwerk, heeft dit dan voor mij vee toegevoegde waarde?
Van de 106 (zonder toevoeging) zie ik geen grafiekjes, is deze weer sneller als de 106e of niet?
Middels een Windows domein server, kan je dus de gebruikersnamen en wachtwoorden centraal op die Windows ADS server beheren. Die Synology kan hier mee omgaan en zo kan je iedereen toegang geven tot een directory.
Erg handig als je met meer dan 5 verschillende mensen flink aan het knallen bent, maar ik vind het een beetje te veel van het goede voor thuis ;)

ps: volgens mij doet mijn 106e ook Windows ADS, maar ik gebruik het niet, dus ik weet het niet 100%. Ik weet wel dat ik het ding natuurlijk met een NIS en/of LDAP server kan laten babbelen om zo ook alle gebruikers accounts bepaalde rechten toe te bedelen op mijn netwerk schijfje.

[ Voor 15% gewijzigd door VisionMaster op 27-02-2007 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
Ja idd, voor thuis met 2 pc's ofzo is dit niet echt nodig.
Ik denk zelf dat de 106 iets beter is als de 106e (zie ook post van bouwe, meer geheugen), betere beveiliging?, maar verder durf ik niks erover te zeggen dan wat ik lees op de site.
Dan zou je even op de website van Synology zelf moeten kijken:
Hier heb je de twee andere types:
http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/spec.php
En in het menu, bij SMB & Corporate, staat de DS-106. Zoals hun zelf ook al vermelden, meer voor kleinere bedrijfjes (door de AD ondersteuning).
http://www.synology.com/enu/products/DS106/spec.php

EDIT:
kijk eens aan :) :
Afbeeldingslocatie: http://www.synology.com/enu/products/DS106/images/perf_all.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Bld- op 27-02-2007 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 23:09
Hmm... die Synology dingen zien er best interessant uit.
Ik ben op het moment nog vrij veel aan het downloaden van torrents via mijn pc. Daarnaast wil ik eigenlijk centraal data hebben staan welke op iedere plaats te bereiken is (2 werk/gamepc's, 1 laptop een MCE machine en misschien later nog een aantal Philips Streamium spelers voor in iedere kamer waarvan het dan de vraag is of die van de schijven gebruik kan maken).
Denk dat voor gezamenlijke data zo'n NAS wel erg handig zou kunnen zijn. Daarnaast de mogelijkheid tot FTP e.d. is ook erg interessant.
Ik ga me hier maar eens goed in verdiepen en het vrouwtje lief aankijken natuurlijk :> aangezien die het er ook wel mee eens moet zijn.

Denk alleen dat ik zelf voor een losse 106e of 107 ga en er dan zelf schijven in plaats (bijvoorbeeld de Western Digital Raptor schijven oid om ze 24/7 aan te laten staan).
Ik ga eens uitzoeken wat het verbruik van zo'n NAS is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bld- schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 15:47:
Ja idd, voor thuis met 2 pc's ofzo is dit niet echt nodig.
Ik denk zelf dat de 106 iets beter is als de 106e (zie ook post van bouwe, meer geheugen), betere beveiliging?, maar verder durf ik niks erover te zeggen dan wat ik lees op de site.
Dan zou je even op de website van Synology zelf moeten kijken:
Hier heb je de twee andere types:
http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/spec.php
En in het menu, bij SMB & Corporate, staat de DS-106. Zoals hun zelf ook al vermelden, meer voor kleinere bedrijfjes (door de AD ondersteuning).
http://www.synology.com/enu/products/DS106/spec.php

EDIT:
kijk eens aan :) :
[afbeelding]
Mooie apparaten en prima performance, maar ik zie dat ze voor stevige prijzen zonder harddisk worden verkocht. Als ik de specs en prijs van de Buffalo Linkstation Pro ernaast zet dan vind ik die toch nogsteeds interessanter. Dan heb je voor 238 euro een kastje met 320GB SATA storage, 400MHz ARM9, 128MB geheugen, USB en Gigabit LAN. Een Synology kost een dergelijk bedrag _zonder_ harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Exirion schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:25:
[...]

Mooie apparaten en prima performance, maar ik zie dat ze voor stevige prijzen zonder harddisk worden verkocht. Als ik de specs en prijs van de Buffalo Linkstation Pro ernaast zet dan vind ik die toch nogsteeds interessanter. Dan heb je voor 238 euro een kastje met 320GB SATA storage, 400MHz ARM9, 128MB geheugen, USB en Gigabit LAN. Een Synology kost een dergelijk bedrag _zonder_ harddisk.
Klinkt wel interessant, maar hij is wel een stuk trager dan een Synology, als je de test in 1 van de bovenstaande berichten leest. Ik zit nu wel een beetje te twijfelen, aangezien er voor dit bedrag ook een hardeschijf nog bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Binnetie schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:44:
Klinkt wel interessant, maar hij is wel een stuk trager dan een Synology
Een stuk trager?

http://www.smallnetbuilde...n,com_wrapper/Itemid,153/

Hier zie je dat de LS Pro hoger zit dan de 106e van Synology.

In reviews die ik heb gezien haalt ie boven de 20MB/s en tot rond de 30MB/s bij grote files, afhankelijk van het gebruikte protocol.

Overigens is er voor de LS Pro een complete Debian distributie: www.linkstationwiki.net

[ Voor 15% gewijzigd door Exirion op 27-02-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Exirion schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:48:
[...]

Een stuk trager?

http://www.smallnetbuilde...n,com_wrapper/Itemid,153/

Hier zie je dat de LS Pro hoger zit dan de 106e van Synology.

In reviews die ik heb gezien haalt ie boven de 20MB/s en tot rond de 30MB/s bij grote files, afhankelijk van het gebruikte protocol.

Overigens is er voor de LS Pro een complete Debian distributie: www.linkstationwiki.net
Ik ga het eens bekijken. In de test hier staat dat hij trager is: http://www.sendspace.com/file/vq2cys De link bevat een pdf van de test, halverwege de pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Binnetie schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:51:
Ik ga het eens bekijken. In de test hier staat dat hij trager is: http://www.sendspace.com/file/vq2cys De link bevat een pdf van de test, halverwege de pagina.
Zoals ik eerder al zei over deze test:
Exirion schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:55:
Jammer dat ze zo summier getest hebben. Een blad als c't (Computer Techniek) doet dat een stuk uitgebreider met meer feitenmateriaal adhv metingen. Ook jammer dat ze de Linkstation Pro niet hebben meegenomen. Die is al een tijdje op de markt, een stuk beter dan z'n voorganger, en nog goedkoper ook.
De Linkstation Pro is een totaal ander hardware/software platform dan z'n voorgangers (die waren MIPS en PPC en nu is het een ARM9).

Zie ook: http://www.linkstationwiki.net/index.php?title=Main_Page

onder 'LinkStation variants'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Binnetie schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:51:
[...]

Volgens mij kunnen ze allebei wel redelijkerwijs 10% onder het maximum van de harddisk presteren. Die Buffelo zal waarschijnlijk wat eenvoudiger in elkaar zitten qua kastje en verder, eerlijk is eerlijk, is die Buffelo erg aantrekkelijk geprijst.
Ik weet zelf ook nog niet echt waar het uhm nu in zit datie goedkoper is, maar ik denk dat ik ook flink had getwijfeld.
Er zal vast ook wel een user-community zijn die de buffalo aan het ontleden is geweest om er meer uit te halen dan er standaard in zit.

Hoe dan ook ... ik vind nog steeds niet dat ik een mis-koop heb gedaan. Achteraf is iedere cent goed besteed met mijn 106e. Nu zou ik flink hebben getwijfeld of ik nu de Buffelo zou kopen of de Synology. Het is gewoon moeilijk vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
Exirion schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 17:25:
[...]

Ik vond de prijs nog best meevallen :P
Tevens heb ik een hd in duitsland gehaald, dus dan was ik stuk goedkoper uit.
Over die andere systemen kan ik niks zeggen, nooit van gehoord/onderzoek naar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

VisionMaster schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:50:
Er zal vast ook wel een user-community zijn die de buffalo aan het ontleden is geweest om er meer uit te halen dan er standaard in zit.
Er wordt inderdaad zeer actief aan ontwikkeling gedaan en zoals ik zei draait er al volwaardig Debian op (Freelink firmware) waar ook apt-get en alles werkt. Software erbij is dus zo gedaan.
Hoe dan ook ... ik vind nog steeds niet dat ik een mis-koop heb gedaan. Achteraf is iedere cent goed besteed met mijn 106e. Nu zou ik flink hebben getwijfeld of ik nu de Buffelo zou kopen of de Synology. Het is gewoon moeilijk vergelijken.
Het is niet mijn bedoeling om mensen met een Synology het gevoel te geven dat ze een miskoop hebben gedaan. Ik heb zelf alle apparaten vergeleken voordat ik besloot een LS Pro te kopen, die in mijn ogen het meest bood wat ik zocht voor een leuke prijs. Dat wil niet zeggen dat een Synology een slechte keus is, maar als mensen zeggen te kiezen voor een Synlology omdat een Linkstation Pro trager is, dan moet ik daar wel even op reageren. Als je je keuze namelijk baseert op feiten die niet kloppen dan is dat jammer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Exirion schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:01:
[...]
Er wordt inderdaad zeer actief aan ontwikkeling gedaan en zoals ik zei draait er al volwaardig Debian op (Freelink firmware) waar ook apt-get en alles werkt. Software erbij is dus zo gedaan.
[...]
Het is niet mijn bedoeling om mensen met een Synology het gevoel te geven dat ze een miskoop hebben gedaan. Ik heb zelf alle apparaten vergeleken voordat ik besloot een LS Pro te kopen, die in mijn ogen het meest bood wat ik zocht voor een leuke prijs. Dat wil niet zeggen dat een Synology een slechte keus is, maar als mensen zeggen te kiezen voor een Synlology omdat een Linkstation Pro trager is, dan moet ik daar wel even op reageren. Als je je keuze namelijk baseert op feiten die niet kloppen dan is dat jammer :)
Ik heb maar 1 smilie toe te voegen aan jou reactie en dat is de volgende: _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krijgen we ruzie. :9 Echt, snelheidsverschillen e.d. maakt me eigenlijk geen ene bal uit. De LS Pro heb ik ook bekeken, een prima apparaat met een beste community erachter. De reden waarom ik de Syn. 106 heb gekocht waren de goede ervaringen die ik op mijn werk had gehoord voor wat betreft firmware en tweakbaarheid. Ik twijfel er niet aan dat de LS Pro dat ook heeft, maar ik moest nou eenmaal een keuze maken. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:10:
Krijgen we ruzie. :9 Echt, snelheidsverschillen e.d. maakt me eigenlijk geen ene bal uit. De LS Pro heb ik ook bekeken, een prima apparaat met een beste community erachter. De reden waarom ik de Syn. 106 heb gekocht waren de goede ervaringen die ik op mijn werk had gehoord voor wat betreft firmware en tweakbaarheid. Ik twijfel er niet aan dat de LS Pro dat ook heeft, maar ik moest nou eenmaal een keuze maken. ;)
Goed, laten we van 7(8)7 naar *; gaan tussen de mooie NAS-en die er te krijgen zijn :Y).

Terug naar de Synology tweak discussie:
Hebben jullie al gevonden dat er geen 'killall' in /bin staat? Op zich niet erg. Ik merkte het met de smartd daemon die niet kon stoppen (en herstarten).

Ik heb de killall regel vervangen door:
kill -15 `ps | grep $PROG | grep -v grep | awk '{print $1}'`

Wellicht maak ik hier een scriptje van in de /bin genaamd killall. Er zullen vast nog wel meer scripts 'killall' gebruiken.

Mijn volgende experiment wordt om een SSHD aan de praat te krijgen. Want ik heb een 106e en niet een 106, dus het zit er niet standaard op. De grap daarna wordt dat ik iptables wil gaan gebruiken om een keer te experimenteren met "Port-Knocking" in iptables.

[ Voor 11% gewijzigd door VisionMaster op 27-02-2007 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier even een andere vraag

iemand misschien ervaring met de Buffalo Linkstation Pro
ik zie mijn schijf niet meer in mijn netwerk als ik hem direct aan de pc aansluit en de software opnieuw installeer dan ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:34:
ik zie mijn schijf niet meer in mijn netwerk als ik hem direct aan de pc aansluit en de software opnieuw installeer dan ook niet
Wat bedoel je met 'direct aan de pc aansluiten'? Als je 'm loshaalt van je netwerk dan is het natuurlijk logisch dat je 'm niet meer ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 20:27

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik zit ook hevig in de NAS onderzoek fase. Momenteel is de shortlist:

Synology ds-106j
Buffalo Linkstation Pro 250Gb
Lacie Ethernet Mini 250Gb

Zijn volgens mij allemaal redelijk snel, hebben Gbit ethernet en extra usb-disk ruimte. Maar wat ik erg graag wil is een NAS die NFS ondersteunt. Mijn huis staat vol linuxbakken (pc, dbox2, dreambox) en dan is NFS gewoon sneller en fijner. Ik kom er echter niet achter of NFS nu wel of niet ondersteund wordt, eventueel met alternatieve firmware. Wie weet er meer van?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

MrScratch schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:51:

Synology ds-106j

Zijn volgens mij allemaal redelijk snel, hebben Gbit ethernet en extra usb-disk ruimte. Maar wat ik erg graag wil is een NAS die NFS ondersteunt. Mijn huis staat vol linuxbakken (pc, dbox2, dreambox) en dan is NFS gewoon sneller en fijner. Ik kom er echter niet achter of NFS nu wel of niet ondersteund wordt, eventueel met alternatieve firmware. Wie weet er meer van?
Ik heb gezien via de package manager dat je met de Synology 106e (ik denk dus ook prima met de 106j) zelf NFSD kan installeren. Ik ben er zelf alleen nog niet aan toe gekomen om het zelf te proberen. (telnet hack moet je dan natuurlijk eerst uitvoeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb Debian op m'n Buffallo LS Pro draaien en installeren van NFS kun je gewoon met apt-get doen. Aangezien ik een Mac heb die efficienter NFS dan SMB doet, heb ik ook NFS erop draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
Weet iemand, of kan iemand dat maken (:P), of het mogelijk is om net als de temperatuur grafiekje, een grafiekje te maken voor de hoeveel data die is verstuurd binnen bijv 1 uur of een hele dag. Of de snelheid?
Om het nog gekker te maken ook de cpu load? :P

[EDIT]Voor de synology diskstation dus xD

[ Voor 8% gewijzigd door Bld- op 28-02-2007 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bld- schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:00:
Weet iemand, of kan iemand dat maken (:P), of het mogelijk is om net als de temperatuur grafiekje, een grafiekje te maken voor de hoeveel data die is verstuurd binnen bijv 1 uur of een hele dag. Of de snelheid?
Om het nog gekker te maken ook de cpu load? :P
Voor de Linkstations kan het sinds gisteren ;)

http://www.linkstationwik...guardd_on_the_Linkstation

Afbeeldingslocatie: http://www.linkstationwiki.net/images/a/aa/Ksysguard_LSPro_sysload.png

Precies wat je bedoelt volgens mij.

[ Voor 7% gewijzigd door Exirion op 28-02-2007 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bld-
oeps, vergeten te vermelden: Synology Diskstation plz :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Jeetje, dit soort overzichtjes zou ik inderdaad zien op de Synology apparaten...

Uiteraard standaard.. geen kaas gegeten van hacks, tweaks qua linux ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

damn, dat ziet er geil uit. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben aan het uitzien naar een externe harddisk. Ik dacht eerst een gewone WD Mybook te kopen, maar zag vandaag de WD Mybook WORLD editie. Deze is ethernet en dus dacht ik dat gaat een stuk sneller dan usb. Evenwel zou ik deze willen rechtstreeks aansluiten op mijn desktop dus niet via een router. Ik heb al even gezocht op de site (http://www.wdc.com/en/pro...p?driveid=278&language=en), maar daar vind ik er niets over.... Wellicht niet aangewezen dus qua snelheid, gebruiksgemak? En is het uberhaupt wel mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Ik denk echt dat we een aparte "Tweak je NAS" topic moeten starten ergens.
We mixen hier info voor de gevorderde tweaker met de info voor tweakers die net om de hoek kijken voor hun standaard NAS systeempie achter de bank ;)

offtopic:
signing off from the NWA lounge @ Minneapolis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

VisionMaster schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 23:19:
Ik denk echt dat we een aparte "Tweak je NAS" topic moeten starten ergens.
Ik denk het eigenlijk niet. Hoe je zo'n ding moet tweaken is platform-specifiek en voor elk platform/NAS is wel een wiki met forum online. Daar kun je alles vinden wat je wil. Een algemeen tweak-je-nas topic lijkt me niet handig, en als we voor elke NAS een eigen topic moeten hebben dan kan iedereen beter even naar de community voor z'n eigen NAS stappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Precies, en zo worden mensen die net aan een NAS denken op de hoogte gebracht met progjes, hacks waarvan ze niet eens wisten dat het bestond.
Gebeurd hier zo vaak! en dat is juist het mooie eraan. Als ik tijd heb wil ik zelf ook eens dieper naar mijn NAS kijken :P.
Mensen zijn mondig genoeg om extra info te vragen als ze het niet meer volgen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik kan echt niet meer wachten op de DS-107, aangezien mn servertje nu veel problemen geeft. Met 1 schijf kan ik me eerst prima redden, maar misschien in de toekomst nog een tweede schijf plaatsen is wel aan de orde denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zou ook graag een NAS met twee schijven willen, vooral voor uitbreidingsmogelijkheden.
Hoe zit dat met de Synology 106 en een extra USB drive? Gaat die externe USB drive in slaapstand als de synology in slaapstand gaat? En kan je de USB drive benaderen via het netwerk?
Ik had ergens gelezen bij een andere NAS dat de usb drive alleen voor backup was namelijk. Het zou wel handig zijn als er dagelijks een backup gemaakt wordt van die foto's, naar bv een USB harddisk. Maar die USB harddisk moet dan wel uit gaan als ie niet gebruikt wordt.

Ik zoek voornamelijk een NAS voor centrale foto-opslag en als mediaserver voor m'n twee xboxen met XBMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand een antwoord op mijn vraag van een aantal posts hierboven ? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:39:
Iemand een antwoord op mijn vraag van een aantal posts hierboven ? O-)
Deze is ethernet en dus dacht ik dat gaat een stuk sneller dan usb.
Dit is sowieso al niet waar. USB 2.0 geeft meer bandbreedte dan je met een NAS zal halen. Ook Gigabit NAS-kastjes komen niet aan de brandbreedte die je met een USB 2.0 aansluiting realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Synology ds-106j

Wat ik erg graag wil is een NAS die NFS ondersteunt.
Uiteindelijk ben ik toch voor de Buffalo gegaan. Community ondersteuning is goed en NFS mogelijkheden zijn aanwezig. Tevens staat hij qua snelheid goed aangeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

MrScratch schreef op maandag 05 maart 2007 @ 11:23:
[...]

Uiteindelijk ben ik toch voor de Buffalo gegaan. Community ondersteuning is goed en NFS mogelijkheden zijn aanwezig. Tevens staat hij qua snelheid goed aangeschreven.
Ik denk dat de Synology en Buffalo wat betreft hun community ondersteuning (net als anderen zoals de LinkSys producten) goed worden ondersteunt. Ik vraag me alleen effe af hoe die Buffalo de NFS ondersteunt. Is dat out-of-the-box NFS support of moet je (net als de Synology) een kleine hack uitvoeren, zodat je de NAS kan tweaken?

Ik ben iig erg benieuwd of je een snelheids vergelijking kan maken met een grote file lezen via Samba en NFS. Ik denk dat NFS zowisso wel zal winnen in de snelheids test, maar ik ben nou juist zo benieuwd naar hoeveel het nu scheelt. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Is er iemand die ervaring heeft met een netwerk HD i.c.m. de XBOX (geen 360)?

Ik gebruik de XBOX alleen voor films kijken (XBMC) en aangezien er geen bestanden groter dan 4GB op de XBOX kunnen is een netwerk HD ideaal.

Iemand advies? 100Mbps is voldoende qua snelheid (router is ook 100Mbps).

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

--Erik-- schreef op maandag 05 maart 2007 @ 12:14:

Ik gebruik de XBOX alleen voor films kijken (XBMC) en aangezien er geen bestanden groter dan 4GB op de XBOX kunnen is een netwerk HD ideaal.

Tja, ik neem aan dat de Xbox wel de Samba danst (lees: CIFS protocol => MS Windows Network Sharing ondersteunt). Dus iedere NAS die zoiets in zijn specs heeft staan zal met de Xbox kunnen werken.
In de Tweakers pricewatch heb je nu de mogelijkheid om alle NAS apparaten de groeperen. Daar mee kan je redelijk rap een kijkje nemen of er iets binnen je budget valt. Sommige NAS apparaten kunnen wat meer fancy dingen doen dan alleen files sharen via je netwerkje. Iets dat wellicht interessant is om even te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

VisionMaster schreef op maandag 05 maart 2007 @ 12:09:
Ik vraag me alleen effe af hoe die Buffalo de NFS ondersteunt. Is dat out-of-the-box NFS support of moet je (net als de Synology) een kleine hack uitvoeren, zodat je de NAS kan tweaken?
Als je eenmaal Debian op je Linkstation hebt staan (een kwestie van een setup programma in Windows draaien en via het netwerk flashen) is het een kwestie van 'apt-get install nfs-user-server' en het staat erop. Dan je /etc/exports editen en het draait :)
Ik ben iig erg benieuwd of je een snelheids vergelijking kan maken met een grote file lezen via Samba en NFS. Ik denk dat NFS zowisso wel zal winnen in de snelheids test, maar ik ben nou juist zo benieuwd naar hoeveel het nu scheelt. :Y)
Hangt af van de CPU performance. Samba leunt behoorlijk op de CPU dus hoe trager die is, hoe meer verschil je merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Exirion schreef op maandag 05 maart 2007 @ 12:49:
[...]
Als je eenmaal Debian op je Linkstation hebt staan (een kwestie van een setup programma in Windows draaien en via het netwerk flashen) is het een kwestie van 'apt-get install nfs-user-server' en het staat erop. Dan je /etc/exports editen en het draait :)
[...]
Hangt af van de CPU performance. Samba leunt behoorlijk op de CPU dus hoe trager die is, hoe meer verschil je merkt.
Dat is inderdaad wel erg makkelijk. Met de Synology heb je een zelfde bootstrapping mechanisme. Erg eenvoudig. Maar ik wil cijfers zien! :D Ik ben zo benieuwd wat het scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSurf
  • Laatst online: 22:52
--Erik-- schreef op maandag 05 maart 2007 @ 12:14:

Hier is een overzicht welke wel en niet werken en ook ervaringen:

http://www.xboxmediacenter.com/forum/showthread.php?t=3119

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

VisionMaster schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:51:
Dat is inderdaad wel erg makkelijk. Met de Synology heb je een zelfde bootstrapping mechanisme. Erg eenvoudig. Maar ik wil cijfers zien! :D Ik ben zo benieuwd wat het scheelt.
In de orde van 10 tot 20 procent.. Veel meer moet je niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Laatst online: 16-09 20:36
Shadow_Zero schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 14:27:
[...]

Thanks for the feedback :)
(Uiteraard) staat er data op die ik wil behouden. 'damnsmalllinux' ken ik niet, dus dat zou dan ff googelen worden. Of toch proberen Knoppix aan de praat te krijgen. Ben niet bekend met het gebruik van Linux (maar nog wel wat DOS ervaring). Ik hoop dat de data intact is, daar heeft het ook wel alle schijn van, maar zien is geloven ;)
De Synology gaat voor reparatie terug, dat ga ik morgen wel doen, maar m'n schijf houd ik wel achter, want dat vertrouw ik niet om die mee te sturen.

De schijf legen is ook geen optie, want ik heb geen space om 500GB over te zetten >_>
Ik zal nog wel wat rommelen met Knoppix en DSL en hoop dat de reparatieservice snel werk verricht.
Nou, zowel met Knoppix, DamnSmallLinux en FeatherLinux kwam ik niet echt ver (hoewel DSL en FL wel booten, maar ik de command prompt gebeurde er niks met de ingevoerde commanda's).
Via Linux Reader (www.diskinternals.com/linux-reader/ ) uiteindelijk op mijn schijf gekomen en alle data leek intact.

Gisteren de Synology gerepareerd terugontvangen, aangesloten en aangezet, maar er gaan wat lampjes branden en flikkeren en ik kan hem niet benaderen. Volgens de Synology Support Forum duidt dit op een defect en moet ik hem (weer) in mijn PC gooien, data recoveren en een stress procedure uitvoeren om te achterhalen hoezeer de disk defect is :/

Klinkt dat logisch als ik met linux-reader de gegevens gewoon kon benaderen maar dat de conclusie toch is dat de schijf defect is?

Ik zit nu te denken om toch maar een 500GB externe schijf er bij te kopen, zodat ik alles kan backuppen. Of hebben mensen nog andere interessante oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:06
Bij de Mediamarkt is deze week een Conceptronic 320GB Grab'n'Go in de aanbieding voor 169 Euro.

Lijkt me een hele leuke aanbieding. Eens even verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertjuh
  • Laatst online: 15-09 20:09
Die conceptronic maakt behoorlijk wat herrie..
ik zag bij www.mogpc.nl een packard bell netstore 3500 ook voor 169.
iemand daar ervaringen mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Shadow_Zero schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 08:17:
[...]

Nou, zowel met Knoppix, DamnSmallLinux en FeatherLinux kwam ik niet echt ver (hoewel DSL en FL wel booten, maar ik de command prompt gebeurde er niks met de ingevoerde commanda's).
Via Linux Reader (www.diskinternals.com/linux-reader/ ) uiteindelijk op mijn schijf gekomen en alle data leek intact.

Gisteren de Synology gerepareerd terugontvangen, aangesloten en aangezet, maar er gaan wat lampjes branden en flikkeren en ik kan hem niet benaderen. Volgens de Synology Support Forum duidt dit op een defect en moet ik hem (weer) in mijn PC gooien, data recoveren en een stress procedure uitvoeren om te achterhalen hoezeer de disk defect is :/

Klinkt dat logisch als ik met linux-reader de gegevens gewoon kon benaderen maar dat de conclusie toch is dat de schijf defect is?

Ik zit nu te denken om toch maar een 500GB externe schijf er bij te kopen, zodat ik alles kan backuppen. Of hebben mensen nog andere interessante oplossingen?
Lastig om vanaf hier te bepalen. Ik zou ergens op zoek gaan naar een paar honderd Gigabyte aan storage bij een vriend ofzo om even te (mis)bruiken.

Verder zou ik de hele disk leeg gooien en opnieuw de synology schoon installeren. Een beetje vervelend is het wel dat je niet een opschoonactie kan houden of andere diagnostische dingen doen.

Ik zou de partities op de disk verwijderen (alle dat weg dus) en dan in de Synology doen en de installatie CD in je PC doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ken alleen niemand die zoveel storage heeft. Het is gewoon klote als ik die NAS-schijf kwijt zou zijn, dus als ik me nu al niet voor m'n kop ga slaan dan ga ik toch in de toekomst trachten te voorkomen door een 500GB backup schijf er aan te hangen. Moet dan alleen bepalen of ik voor een interne of externe ga. Wat is beter? Intern kan ik het direct en snel van m'n PC benaderen. Nadeel is wel dat als de PC aanstaat hij gaat draaien wat de levensduur vermindert, terwijl ik een externe gewoon uit kan houden (kan intern natuurlijk ook, maar is wat onhandiger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Shadow_Zero schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 00:19:
Ken alleen niemand die zoveel storage heeft. Het is gewoon klote als ik die NAS-schijf kwijt zou zijn, dus als ik me nu al niet voor m'n kop ga slaan dan ga ik toch in de toekomst trachten te voorkomen door een 500GB backup schijf er aan te hangen.
Die schijf is toch een gewone 3.5inch schijf? Ik zou hem uit de NAS halen en in een pc hangen. Vervolgens met Knoppix oid booten en dan moet je volgens mij gewoon bij de gegevens kunnen. Knoppix heeft de drivers voor het filesystem dat erop staat (ext2/3, XFS, Reiser, weetikveel) en dan kun je naar hartelust kopieren om de informatie eraf te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze topics gaat over (hardware) nas'sen (en het tweaken ervan). Maar even een kort vraagje tussen jullie kenners, bestaat er ook software om een software nas te maken? Er bestaat freenas.org maar dat is om een mini-computer compleet met os te laten booten en als nas te spelen.

Ik heb wel usb anywhere gevonden van intellidriver maar dat programma is van 2005 en een beetje vaag, als iemand tips, linkjes, of google keywoorden heeft waar ik op moet zoeken dan graag!

En heeft iemand (heel) toevallig de coworld geprobeerd? of de icybox'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Tenzij je een Mini ITX pc bouwt zul je aan stroomverbruik zo 150 euro per jaar kwijt zijn als je een NAS pc gaat bouwen. Dat is ook de reden dat ik zelf nu over ga stappen op een NAS systeempje.

Ik dacht aan de Synology 106j (omdat ik een PATA harddisk heb van 250GB). Hoe gaat dat met dit systeempje? moet ik dan extra partities maken? Of wordt het gewoon EXT3 dat dit wel aankan?

Mijn vraag is: hoe goed gaat torrents uploaden via deze synology? Wat is het maximale aantal actieve en verder queued torrents die je kunt draaien?

edit 20: het seeden heb ik ook iets voor gevonden, niet uitgeprobeerd want ik heb het product nog niet Is wel in duits deze handleiding. http://www.forumromanum.d...did=1113910298&onsearch=1

Ik zag al dat je gelukkig bandbreedte down en up kon instellen dus dat niet je hele internet plat ligt als er wat draait voor de downloads. Dat ik dan geen scheduler heb, neem ik maar voor lief. Misschien komt dat nog in de toekomst.

Zijn er ook nog custom firmwares met meer mogelijkheden of kun je er makkelijk een snelle linux distro op draaien met veel functionaliteit? Het lijkt me best wel leuk gewoon een visueel linux op zo'n dingetje te hebben staan zoals ik op die linkstation zag hierboven. Daar lijkt een hele linux op te draaien. Wel gek dat er 512MB in lijkt te zitten want die linkstation komt toch maar met 64MB standaard?

Weet iemand waarom de 106 het snelste is van al die kastjes? Snellere processor en geheugen ofzo? Ik kan niks vinden over de interne specs, maar had begrepen dat er een powerpc in zit?

Ah heb het gevonden:

DiskStation CPU MHz RAM 6.5.x 6.3.x 6.2.x FW Comments
PowerPC based Diskstations currently supported
CS-406 ppc 400 128 + + + 0426 recommended
DS-106x ppc 266 128 + + + + + 0426 recommended (alleen in zwitserland te koop, verzenden naar duitsland mogelijk)
CS-406e ppc 266 64 + + + 0426 recommended, but prevents HDD standby with 6.5.x
DS-106 ppc 266 64 + + + 0426 recommended, but prevents HDD standby with 6.5.x
DS-106e ppc 266 32 - - + + 0426 not recommended
DS-106j ppc 200 32 - - + 0426 not recommended

Deze cijfers komen van de slimserver linux update, maar ik zie daar eigenlijk weinig nut van in, aangezien het niks verandert aan de features van de DS zelf. Zijn er ander OS-en die je erop kunt draaien waarbij je bijv. Grafieken kunt weergeven van verkeer. Een custom torrent programma draaien of XAMPP for linux etc?
De X versie zie ik nog nergens te koop. Er zit SDRAM geheugen in, kun je dit ook zelf upgraden? :P

Nu is de vraag is het het extra geld waard en ook in mijn geval moet ik dan weer een extra hardeschijf gaan kopen omdat ik nu geen sata schijf heb. Kan ik dan wel gewoon de schijf extern aansluiten via een USB2 aansluiting?

Heeft iemand daar cijfers over? Ik las boven iets dat je via gigabit nooit de USB2 snelheden haalt. Maar heeft iemand concreet een voorbeeld van USB -> NAS -> NetwerkPC?

Als ik in de handleiding kijk staat er alleen: If harddisk space runs out: Replace with larger. Remove the original HDD. Kan dit apparaat dan draaien zonder interne hardeschijf? Je kunt namelijk de nieuwe harddisk via USB configureren als STORAGE.

Een USB apparaat komt tevoorschijn als USBshare1. Kun je de web/multimedia/photo lokale mappen ook op dat apparaat instellen of werkt de functionaliteit dan helemaal niet meer?

Jezus een hele zooi vragen. Ik denk als deze beantwoord zijn dat dit wel uitputtend zal zijn voor de Synology producten.

Op zich is de IDE versie snel genoeg voor mij, als je via FTP download doet met Gigabit haal je nog makkelijk 20MB/s.

*knip* lijst van programma's /*knip*
Zou leuk zijn als je even aangaf waar je die hacks had gekregen?
Jammer dat je 2 keer pagina 1 hebt ingescand...

[ Voor 93% gewijzigd door REDFISH op 07-03-2007 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
MrScratch schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 11:50:
[...]

Die schijf is toch een gewone 3.5inch schijf? Ik zou hem uit de NAS halen en in een pc hangen. Vervolgens met Knoppix oid booten en dan moet je volgens mij gewoon bij de gegevens kunnen. Knoppix heeft de drivers voor het filesystem dat erop staat (ext2/3, XFS, Reiser, weetikveel) en dan kun je naar hartelust kopieren om de informatie eraf te halen.
Ja, ik had Knoppix geprobeerd, maar die kreeg ik niet geboot (kreeg een error). Damn Small Linux en Feather Linux nog geprobeerd maar de commando's in de command prompt deden het niet.
Uiteindelijk linux-reader (http://www.diskinternals.com/linux-reader/ ) gebruikt en dat werkte prima. Maar dan nog, ik heb geen 500GB in mijn PC zitten, dus ik kan nog niet alles overzetten...
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.