Ik heb mijn 2405 binnen, en heb er al een paar uur mee lopen pielen om de kleuren optimaal voor drukwerk te krijgen, hetgeen wel aardig gelukt is. over 2 weken krijg ik mijn lacie calibratie spider en kan hem dan dus echt ijken.
Maar goed nu over de monitor, SUPER! De kleuren die dit ding kan produceren zijn echt ongelofelijk, serieus! Echter véél te veel kleur om voor drukwerk te gebruiken met de default settings.
Voor mensen die niet vormgeven zou ik persoonlijk de standaard Srgb settings gebruiken en de brightnes op 50 ofzo. Voor design is dit echter over the top.
Dit zijn de "design" settings die ik nu heb, maar ik zal me nog best een paar keer bedenken en de boel tweaken maar ben hier nu tevreden mee;
Rood: 26
Groen: 27
Blauw: 30
Brightness: 15
Hierna "Adobe Gamma" gebruikt om de neutrale grijstinten vast te zetten.
Almost forgot: in windows de gamma op 0,78 gezet
Deze waarden zijn mijn bevindingen na vergelijking met mijn Lacie 22blue IV en drukwerk van designs die ik ooit gemaakt heb.
Geen enkele dode pixel te bekennen trouwens.
Enig minpuntje, en dat geld voor alle LCDs, is dat ik het irritant vindt dat de kleuren, en zwart-tinten in het bijzonder, wat van kleur veranderen naar gelang de kijkhoek. Wat dat betreft is een LCD nog altijd geen CRT vervanger, echter tot mijn verbazing moet ik zeggen dat de dell 2405 wel een groter kleurbereik lijkt te hebben dan mijn lacie, dat is zeer fijn. Ook is het contrast heel veel groter en de scherpte beter; highres beeldmateriaal dat op mijn Lacie enigzins wollig overkomt zijn op de dell 2405 haar en haar scherp! Dit is mijn beste upgrade sinds jaren!
M'n (te dure) sandisk cardreader heeft al plaats moeten maken voor de interne cardreader in de dell.
[
Voor 17% gewijzigd door
dadj op 10-03-2005 18:33
. Reden: SETTINGS TWEAKED :) ]