[WC] Is deze waterkoelsetup sterk genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hoi,

Ik ben dus van plan om binnenkort waterkoeling te installeren in mijn pc. De reden om waterkoeling te nemen zijn voor mij:

1. PC stiller maken: Ik heb veel koelers in mijn PC zitten en die produceren samen een hele hoop herrie. Het lijkt wel een stofzuiger. Het geluid is natuurlijk erg storend als je huiswerk aan het maken bent, rustig op internet zit te surfen of als je een film aan het bekijken bent met rustige scene's. Ik heb hier en daar gelezen dat de voornaamste herriemakers de processorkoeling, de voeding en de VGA koeling zijn.
De voeding heb ik al vervangen door een Coolermaster Realpower 450 Watt, en in de waterkoeling wil ik de CPU, de chipset en de GPU meenemen.

2. Overclocken van de videokaart: Door de lagere temperaturen van de videokaart in een waterkoelsetup kan ik hopelijk verder overclocken. Mijn Asus V9980 draait nu al stabiel op 508 mhz core en 1030 mhz geheugen. Met de waterkoeling probeer ik natuurlijk aan de 520 mhz core of hoger te komen. Het geheugen zal wel niet veel verder willen aangezien het DDR1 is.

3. Pimpfactor >:) : Waterkoeling maakt altijd indruk op de gamende leeftijdsgenoten :P.

4. Veiligheid: De reserator is ook een soort kensington-slot voor dieven. >:) Met zo'n aluminium bakbeest eraan nemen ze de pc niet zo snel mee! :o
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oke, dat is allemaal wel duidelijk nu, maar welke onderdelen ga je gebruiken voor de waterkoelsetup?

Reservoir, radiator en pomp: Zalman Reserator 1 >:)
Reviews: Bit tech Driverheaven Tweakers The Tech Report Hartware
Northbridge blok: Asetek Chipset cooler
GPU/VGA koelblok:Asetek GPU cooler
Reviews: VR-zone Tweakers Teccentral Overclockers.com
Slangen: 1/2 inch ofwel 12mm buizen.
Koelvloeistof: 1,5 a 2 liter demiwater met een oplossing van Waterwetter.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Specificaties van mijn pc:

Behuizing: Chieftec Dragon Miditower
Mobo: Asus P4C800 Deluxe
CPU: P4 3.2 GHz Northwood
Mem: 2x512MB Kingston HyperX
VGA: Asus V9980 (FX5950 Ultra chip)
Harde schijven: 2x160GB S-ATA in Raid0
Geluidskaart: SB Audigy 2 ZS
Opticals: 2x DVD speler en 1x DVD brander.

Luchtkoeling: 2x 80mm LED fan @ 12 Volt
3x 80 mm LED fan @ 7 Volt
Vantec spectrum Fancard

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mogelijke problemen in deze setup:
1. Pompje van de reserator (300l/uur) is niet sterk genoeg om de setup te koelen.
2. Door gebruik van zowel aluminium als koper in de koelsetup delft de aluminium reserator het onderspit. Is de watterwetter genoeg om schade aan de koelblokken te voorkomen?

Vraag is nu: Kan ik deze waterkoelingsset gebruiken om dit systeem goed koel te houden? Ofwel, is de Reserator in staat om met zijn zwakke pompje passief de CPU, chipset en GPU te koelen? Blijft er dan nog een beetje overclockruimte? :)

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 17-01-2005 23:01 ]

Goud is geen geld

• Ikke!
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

De Reserator is van geanodiseerd aluminium, volgens mij alle onderdelen die met het water in contact komen en iig de buitenkant. Er is geloof ik een heel groot topic geweest van die reserator, ik zou zeggen gebruik de search even. Voor zover ik het mij kon herinneren waren de koelprestaties niet zo extreem goed. Maar dat kun je in dat topic ook wel vinden. Normaal gesproken is waterwetter niet echt voldoende om corrosie tegen te gaan, soms wordt er een opofferingsmetaal gebruikt (dit is een onedeler metaal dan het alu en corrodeert daardoor eerst).
Vergeet iig niet om nog voor een redelijke airflow in je systeem te zorgen, anders worden je hdd's en andere onderdelen veel te heet.
edit:
Hier het topic dat ik bedoelde:
Zalman Reserator

[ Voor 7% gewijzigd door Ikke! op 17-01-2005 23:07 ]

Klik mee voor GoT!........

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 16:10

Syzzer

Prutser

ik vind persoonlijk die 300 L/hr wel klinken als erg weinig voor zo'n setup. Daarentegen hebben die Asetek blokjes wel lekker weinig weerstand. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen zou ik gewoon het pompje in de reserator niet gebruiken en een sterker pompje in je loop hangen.

offtopic:
waarom 2 DVD-spelers :?

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Ik zou die reserator gewoon helemaal vergeten. Dat ding is wel stil, maar een 120mm papst ook. En voor wie ben je bang dat ie je PC jat? Ik weet niet hoe groot je kast is, maar ik zou voor het volgende kiezen:
- Blackice of Innovatek rad voor 1 120mm fan (als je echt serieus wil OC'en is 2x 120mm aan te raden)
- 1/2" slangen idd
- Dangerden heeft altijd wel mooie blokken, en op watercooling.de staat ook goed spul, alle blokken zijn in principe goed, maar voor stevigere werk zijn de RDX en TDX blokken goed, evenals de MAZE4.
- Een Eheim 1048 pomp. Ik gebruik alleen maar Eheim, en het is kwaliteitsspul wat lang mee gaat. Hydor is een optie, maar gaat snel herrie maken (slijt harder).
- Northbridge en VGA-blokken zijn van elke fabrikant wel in orde, ook hier weer heeft Dangerden het mooiste spul.
- Ik zou geen reservoir nemen, ik nergens voor nodig, alleen een T-stukje om te ontluchten en te vullen is meer dan voldoende.

offtopic:
Ik heb nog een MAZE4 en Northbridge blok voor je liggen, mail me maar als je interesse hebt. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door collission op 18-01-2005 01:39 ]

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Volgens jullie heeft de reserator te weinig koelcapaciteit voor deze pc. Zou dat ook zo zijn als ik een ventilator van 23 cm tegen de resorator laat blazen? Bovendien staat mijn pc op mijn slaapkamer, naast de deur die naar het balkon toe leidt. Als ik mijn kamerdeur openzet, is de reserator de eerste die een koele bries van buiten ontvangt.

Omdat het in mijn slaapkamer op dit moment niet warmer is dan 15 graden lijkt het me voor de reserator toch wel te doen om zijn warmte kwijt te raken.

Nog wat verdere opmerkingen:
- Overclocken heeft voor mij een hele lage/bijna geen prioriteit i.v.m. de garantie op de onderdelen en het feit dat dit systeem gewoon snel genoeg is @stock speeds.
- Stilte vind ik erg belangrijk, het liefst 0 (iig onhoorbaar) dB.
- Ik wil absoluut geen interne waterjkoeling, omdat daar simpelweg geen ruimte voor is in mijn miditower. Bovendien vind ik dat veel te veel geprop en gepruts aangezien ik nog geen ervaring heb met waterkoeling inbouwen. Dus alle interne waterkoelsets vallen voor mij af

Mijn budget voor het gehele waterkoelsysteem is ongeveer 260 euro incl. koelvloeistof. Meer geld heb ik simpelweg niet dus een eheim pomp wordt misschien een upgrade voor later. :|
Normaal gesproken is waterwetter niet echt voldoende om corrosie tegen te gaan, soms wordt er een opofferingsmetaal gebruikt (dit is een onedeler metaal dan het alu en corrodeert daardoor eerst).
Vergeet iig niet om nog voor een redelijke airflow in je systeem te zorgen, anders worden je hdd's en andere onderdelen veel te heet.
Oke, volgens jou moet er dus ook magnesium in deze setup.
Weet je ook hoeveel magnesium ik voor zo'n setup nodig heb?
En hoe vaak moet ik er nieuw magnesium ingooien?
En is het werken met magnesium een duur grapje?
Waar kan ik magnesium krijgen? :)

Koeling van de andere onderdelen is geen probleem. De harde schijven hebben 2 80mm koelers en in het zijpaneel zit een koeler en achter 2 koelers voor de outtake. Ik was iig niet van plan om een casefan uit mijn systeem te verbannen, aangezien de mosfets, het geheugen en de harddisks ook koeling nodig hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door frankknopers op 18-01-2005 11:32 ]

Goud is geen geld

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Frank_Knopers schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:21:
- Ik wil absoluut geen interne waterjkoeling, omdat daar simpelweg geen ruimte voor is in mijn miditower. Bovendien vind ik dat veel te veel geprop en gepruts aangezien ik nog geen ervaring heb met waterkoeling inbouwen. Dus alle interne waterkoelsets vallen voor mij af
Radiator bovenop bouwen, probleem opgelost.

Heeft iemand die pic van zo'n chieftec met een radiator erbovenop met flinke "spacers" ?

Zoiets als dit maar dan niet van aquacomputer:
http://www.aquacomputer.d...cts/evo_extern_11_500.jpg
deze bedoel ik ook niet maar geeft een goed idee:
http://members.lycos.co.uk/entfrompl/WC/WC_public10.jpg

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Zo'n radiator bovenop de kast ontsiert een beetje de pc.

Ten eerste moet die radiator precies passen, dus niet overhangen, te kort of te smal zijn.
Ten tweede is het moeilijk om een identieke kleur te vinden. (mijn chieftec kast is reserator-blauw :P )
Ten derde heb je dan weer te maken met koelers, en ook nog eens dicht bij mijn oor :/ , dus dat wil ik niet.

Goud is geen geld

• Vandread
Als je idle/low draait kan je die fans in principe gewoon uitzetten.
Je had nog niets gezegd dat het zo extreem mutsig estetisch verantwoord moet zijn :+ ... te smal te breed te hoog te laag geen mooi kleurtje.... afijn het blijkt dus dat je gewoon bij je eerste setup blijft :P Heb je al een kostenplaatje uitgerekend?

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Magnesium is te onedel. Als je dit in water gooit, begint het te bruisen en wordt het water warm. Na een paar minuten (afhankelijk van de hoeveelheid) is je magnisium opgelost. Maar er staat een link in het topic over de reserator waar ik dit in las:
"De combinatie van een koperen waterblok en een aluminium deksel en Reserator zal overigens geen problemen van elektrolytische aard opleveren, daar alle aluminium onderdelen blauw geanodiseerd zijn."
Dus je hoeft geen opofferingsmetaal toe te voegen. Ik geloof dat normaal zink of lood gebruikt wordt. Verder vind ik dat je voor dat zelfde geld een veel beter presterend setje kunt samenstellen. Je kunt bijvoorbeeld een radiator kopen, maar zo'n blackice kost al snel 80 euro geloof ik. Als je naar de autosloop gaat (zoals ik gedaan heb) kun je voor 10 euro wel een kachelradiator mee nemen. Goed, die zien er vaak wel minder mooi uit dan dan een kant en klare, maar je kunt ook een mooie kast op je pc bouwen.
Een reservoir vind ik zelf wel heel makkelijk, vooral bij het vullen. Ik heb een koekjes-blik bij de blokker vandaan. Mooi rvs met een deksel met een kunststof doorzichtig raampje. Ik heb er mijn pomp in staan, zorgt ook meteen voor magnetische afscherming. De radiator/reservoir/fan zitten in een houten doos (zelf gebreid) op mijn pc. Moet zeggen dat het ongeverfd wel lelijk staat.

edit:
Het zelf maken van zoiets is wel een hoop werk, maar best te doen. Ik had hiervoor ook geen ervaring met waterkoeling en houten constructies maken. Overigens heb ik een Hydor L20 en deze begint zo af en toe wel wat lawaai te maken. De volgende keer ga ik dus zeker voor een Eheim.

[ Voor 10% gewijzigd door Ikke! op 18-01-2005 14:05 ]

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik vind het design inderdaad erg belangrijk. De koeling hoeft ook niet eens zoveel beter te zijn wat mij betreft, iig de CPU niet. Die is nu ook al lekker koel. De videokaart wordt stressed 75 graden terwijl ik een goede airflow in de pc heb. Ik hoop dat ik die temperatuur van 75 kan terugbrengen tot rond de 50.

Zelfbouw vind ik niet zo mooi en bovendien kan er dan vanalles mis mee gaan. Ik ben nog een noob op het gebied van waterkoeling dus ik wil gewoon graag werken met kant-klaar stevig spul.

En over dat opofferingsmetaal. Is dat nu wel of niet nodig, want daar zag ik het meest tegenop.

Op verzoek: Een plaatje van mijn chieftec kast, mijne heeft een window btw. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.microdirect.co.uk/images/normal/cases/tower/caschidx01bl.jpg
Review..

[ Voor 40% gewijzigd door frankknopers op 19-01-2005 13:49 ]

Goud is geen geld

• Vandread
Als je DVD speler weg doet past er best een radiator in je kast ;)
gewoon bovenin, fan bovenop de kast

http://www.tweakers.net/aanbod/158236/all heatercore 50
http://www.tweakers.net/aanbod/product/57260/a P4 maze4 25
http://www.tweakers.net/aanbod/158511/all Z-chip 20
http://www.tweakers.net/aanbod/160927/all Eheim+pomprelais 39
en geef deze gast een belletje dat je ze gf4 blok wil overnmen voor 20/30 euro
http://www.tweakers.net/aanbod/160838/all
totaal: 165 euro
Heb je nog 20 euro nodig voor Tygon 1/2 inch slangen en wat klemmen/ T-koppeling voor vullen. 120 mm fan erbij

Klaar :P tis maar een suggestie ;)

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Zou misschien wel kunnen, maar ik heb die 3e optische drive er net ingezet. Ik ben niet van plan om die eruit te gaan halen. ;) En zoals ik eerder al heb gezegd zie ik het (vooralsnog) niet zitten om de waterkoeling intern te bouwen, daar is gewoon echt geen ruimte meer voor. Bovendien is me dat best veel gedoe aangezien ik een beetje noob ben.

(in het bovenste 5,25 inch slot zit een cardreader en die wil ik ook niet graag kwijt.)

iig bedankt voor het uitzoeken van de informatie, dat vind ik wel behulpzaam :)

Goud is geen geld

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Ik heb toch maar besloten om de reserator te kopen, aangezien het op mijn kamer toch meestal koud is en de reserator dus ook lekker koelt.
Daarnaast is het toch de reserator geworden vanwege het feit dat deze lekker stil is.

Ik zal, zodra ik de reserator heb en geinstalleerd heb wel even mijn temps posten en een subjectief oordeel geven over de mate waarin de geluidsproductie is gedaald. Ook probeer ik natuurlijk meer power te halen uit de FX5950 Ultra core. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door frankknopers op 19-01-2005 13:47 ]

Goud is geen geld

• Ikke!

Ikke!

aka Netfinity

Het meegeleverde zalman koelblok is gedeeltelijk van geanodiseerd alu en koper, de reserator van geanodiseerd alu. Hiervoor hoef je dus geen opofferingsmateriaal te gebruiken. Als het blok dat je voor je videokaart gebruikt van koper (en evt kunstof) is, dan is het ook niet nodig. Het is wel nodig als je ergens een blok met ongeanodiseerd aluminium gebruikt volgens sommige mensen. Ik heb er verder geen ervaring mee. Ik zou niet alleen water gebruiken, je krijgt dan snel last van algen enzo. Waterwetter werkt tegen algen, maar ik gebruik koelvloeistof ( eigenlijk antivries, voor auto's). Het goedkoopst is en liter van het pure spul, je kunt voor iets minder geld ook koelvloeistof in de juiste verhouding gemengd kopen, maar dan betaal je nogal veel voor het water. Ik gebruik een achtste liter koelvloeistof op 2,5 liter water (dedestilleerd, 1 euro per liter). Wel merk ik als ik er meer koelvloeistof bij doe, de koelprestaties achteruit gaan. Dit komt doordat de antivries een lagere warmtecapaciteit heeft (het neemt minder snel warme op).
Dus gewoon een 8ste tot een kwart liter puur antivries en de rest gedestilleerd (beter dan gedemineraliseerd) water. Ik ben benieuwd naar de prestaties.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hm.. dat klinkt wel aantrekkelijk met antivries, vooral de prijs :9 . Maar weet je ook waar ik antivries kan kopen? Bij een autogarage? tankstation?

Goud is geen geld

Pagina: 1