Kun jij misschien een keer een foto maken van jouw setup? Wij hebben zelf sinds kort ook een 55" TV en ik ben best wel benieuwd hoe het licht eruit ziet op dit formaat.quote:R-o-b schreef op donderdag 29 december 2011 @ 15:51:
[...]
M, ik heb een Asrock ion ht330. Draait ook op basis van hardwarematige decodering en boblight werkt tot nu toe overal (HD, divx, xbmc-menus, foto's).
Voor de hardware was ik iets van E25 kwijt voor een arduino mega en nog E15 aan electronica. Daarnaast een adapter en ledstrips, dat was het duurste, samen goed voor zo'n E100, vanwege de omtrek van mijn 55" TV.
DIY Ambilight howto?
Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 last
Reageer Nieuw TopicBen ook wel benieuwd ja en misschien dat iemand kan uitleggen wat nu het verschil is tussen de Arduino mega en Uno?quote:zynex schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:04:
[...]
Kun jij misschien een keer een foto maken van jouw setup? Wij hebben zelf sinds kort ook een 55" TV en ik ben best wel benieuwd hoe het licht eruit ziet op dit formaat.
Unoquote:schumi2004 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:09:
[...]
Ben ook wel benieuwd ja en misschien dat iemand kan uitleggen wat nu het verschil is tussen de Arduino mega en Uno?
Digital I/O Pins 14 (of which 6 provide PWM output)
Analog Input Pins 6
Mega
Digital I/O Pins 54 (of which 14 provide PWM output)
Analog Input Pins 16
Voornaamste verschil zit em in de IO.
Armageddon_2k wijzigde dit bericht 03-01-2012 15:15 (4%)
Reg. datum: 22 oktober 2007
Maak gebruik van de kant en klaar controller (lightcontrol II) van LED-Maniak (tweaker). Dit icm rgd strips die door middel van een 4 aderige kabel (cat6 kabel gestript) erop gesoldeerd zijn. Heb momenteel 3 strips (bovenkant en beide zijkanten).quote:schumi2004 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 11:11:
@Eoghlear
Zou je misschien een toelichting kunnen geven over je gebruikte setup, apparatuur, leds, kanalen, montage etc?
Ik heb zelf een Zotac AD02 met OpenELEC en zou graag deze add-on in gebruik willen nemen echter is er enig twijfel wat nu het meest geschikt is en de eventuele minimale specs zouden moeten zijn voor het systeem.
Op OpenELEC sturen ze je naar deze leverancier: http://www.openelec.tv/fo...ing-for-your-home-theater
Heb het al een meer dan een jaar geleden in elkaar gezet, weet het niet allemaal meer. Zal proberen wat foto's te maken en te kijken wat ik nog allemaal heb.
Ik ben voornamelijk benieuwd naar de led-strips (ook de bevestiging ervan). Er zijn zoveel strips beschikbaar dat ik me wil behoeden voor verkeerde aankoop maar als je zegt dat je ze al een jaar hebt zijn ze wellicht al verouderd in die zin dat er weer nieuwe varianten op de markt zijn.quote:Eoghlear schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:53:
[...]
Maak gebruik van de kant en klaar controller (lightcontrol II) van LED-Maniak (tweaker). Dit icm rgd strips die door middel van een 4 aderige kabel (cat6 kabel gestript) erop gesoldeerd zijn. Heb momenteel 3 strips (bovenkant en beide zijkanten).
Heb het al een meer dan een jaar geleden in elkaar gezet, weet het niet allemaal meer. Zal proberen wat foto's te maken en te kijken wat ik nog allemaal heb.
Ik heb het forum over de lightcontrol2 gevonden op samenkopen. Kan ik me via dit tweakersforum aanmelden voor 2 setjes? Of moet ik me inschrijven bij samenkopen?quote:Eoghlear schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 20:53:
[...]
Maak gebruik van de kant en klaar controller (lightcontrol II) van LED-Maniak (tweaker). Dit icm rgd strips die door middel van een 4 aderige kabel (cat6 kabel gestript) erop gesoldeerd zijn.
Edit: ik heb led-maniak gemaild.
Dennisdn wijzigde dit bericht 05-01-2012 09:54 (3%)
Misschien een heel onnozele vraag, maar hoe weet de controller/boblight welke led op welke positie zit, en dus welke kleur deze moet aannemen?
Je geeft scan regio's aan.quote:mrwolf schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:32:
Misschien een heel onnozele vraag, maar hoe weet de controller/boblight welke led op welke positie zit, en dus welke kleur deze moet aannemen?
Bijvoorbeeld:
De eerste led krijgt een regio Links onder
De eerste led krijgt een regio Links mid
De eerste led krijgt een regio Links boven
Je geeft dit (volgens mij in pixels) op.
Reg. datum: 30 oktober 2011
(edit: op verkeerde bericht gereageerd)quote:zynex schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:04:
[...]
Kun jij misschien een keer een foto maken van jouw setup? Wij hebben zelf sinds kort ook een 55" TV en ik ben best wel benieuwd hoe het licht eruit ziet op dit formaat.
Ik moet de strips nog op mijn tv bevestigen en kan dus nog geen werkende foto/video tonen. Als het af is doe ik dat zeker!
R-o-b wijzigde dit bericht 06-01-2012 11:53 (59%)
Ik had deze vraag zojuist in een PM beantwoord, ik zet hem even publiek, wie weet hebben anderen er ook wat aan.quote:mrwolf schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:51:
[...]
Ik heb eenzelfde opzet, en ben aan het kijken naar de starterkit op Adalight. Dat zijn echter geen ledstrips, maar losse leds. En voor een 42" TV is dat startpakket eigenlijk te weinig, dus ik ben ook wel geïnteresseerd in strips. Waar heb jij de strips vandaan, en welk type heb je gekocht? Zitten er nog voorwaarden aan bepaalde typen die je wel of niet moet hebben?
Ik heb het volgende gekocht:
- arduino mega 2560 via ebay, $32 incl verzenden
- behuizing 12X7X5cm (ongeveer)
printplaatje van 6x10cm
3 strips pinheaders male/female
samen iets van ¤10 bij electronicawinkeltje
- 12v 5a voeding (¤17)
4m flexibele RGB-ledsstrip. 60 leds/m. ip-65 (¤100)
paar meter 4-aderige kabel (voor leds)
bij lnsound.nl . Hele goede service daar, ik had de bestelling in delen gedaan en kleuren van de verschillende strips bleken niet gelijk. Hij heeft net zo lang strips geruild tot ik de juiste had. Prijs is ook goed trouwens.
- 4x uln2003-chip, ergens online (Gevonden: delta electonics kampen), euro per stuk ofzo. Ik heb 1 chip per kanaal gebruikt (links/rechts/boven/onder). Op iedere chip heb ik 2 in-poorten en 2 uit-poorten gekoppeld omdat het vermogen tegen het max van de chip aan zou kunnen komen.
Vervolgens een dagje solderen. Zeker met die chips niet supermoeilijk.
Ik zou bij een grote tv zeker voor strips gaan ipv losse leds. Ik heb er nu 60 per meter, ik kan me niet voorstellen dat je zo'n egaal licht krijgt met losse leds.
Ik heb deze besteld destijds.quote:schumi2004 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:13:
[...]
Ik ben voornamelijk benieuwd naar de led-strips (ook de bevestiging ervan). Er zijn zoveel strips beschikbaar dat ik me wil behoeden voor verkeerde aankoop maar als je zegt dat je ze al een jaar hebt zijn ze wellicht al verouderd in die zin dat er weer nieuwe varianten op de markt zijn.
Deze hebben aan de achterkant een 3M plakstrips waardoor je ze meteen op je tv kunt plakken.
En de lichtopbrengst ervan is ok?quote:Eoghlear schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 21:34:
[...]
Ik heb deze besteld destijds.
Deze hebben aan de achterkant een 3M plakstrips waardoor je ze meteen op je tv kunt plakken.
Ik had namelijk zelf uitgerekend dat stel dat ik de losse leds zou aanschaffen, deze om de 6 cm geplaatst zitten.
Ik ben bang dat ik vervolgens als het actief is de led's afzonderlijk zou kunnen tellen, het wordt niet mooi egaal. Nu had ik er ook gezien van 60 leds op de meter maar deze zijn weer stuk duurder.
Het liefst zou ik even willen brainstormen met een mede OpenELEC gebruiker, was niet van plan iets aan te schaffen wat achteraf niet werkt. Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd of de lightcontrol2 werkt op boblight wat in OpenELEC ingebakken zit. En hoe dat precies zit met die kanalen van de controller, is meer beter?
Ik heb me geprobeerd in te lezen hierin echter is er zoveel informatie waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.
In iedergeval bedankt voor de link
schumi2004 wijzigde dit bericht 06-01-2012 22:20 (23%)
Lichtopbrengst is meer dan genoeg, deze verlichten de halve muur als ze aan staan (so to speak).quote:schumi2004 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 22:18:
[...]
En de lichtopbrengst ervan is ok?
Ik had namelijk zelf uitgerekend dat stel dat ik de losse leds zou aanschaffen, deze om de 6 cm geplaatst zitten.
Ik ben bang dat ik vervolgens als het actief is de led's afzonderlijk zou kunnen tellen, het wordt niet mooi egaal. Nu had ik er ook gezien van 60 leds op de meter maar deze zijn weer stuk duurder.
Het liefst zou ik even willen brainstormen met een mede OpenELEC gebruiker, was niet van plan iets aan te schaffen wat achteraf niet werkt. Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd of de lightcontrol2 werkt op boblight wat in OpenELEC ingebakken zit. En hoe dat precies zit met die kanalen van de controller, is meer beter?
Verder gebruik ik ook boblight icm OpenElec en de lightcontol2. Ik heb geen problemen. Moet echter zelf nog wat spelen met welk gebied boblight uitleest per strip.
Enige wat ik vervelend vind is dat je de set telkens moet aanzetten en in de juiste sessie moet zetten. Hier zouden andere oplossingen voor moeten zijn/andere sets hebben dit misschien niet.
Je zou ook eens hier kunnen kijken.
Verwacht eigenlijk dat het een beetje in een stroomversnelling gaat komen nu het vanaf Eden standaard in XBMC en nu ook OpenElec gaat komen. De software kant werd in principe out of the box, hardwarematig is wat nu een beetje uniform moet gaan worden.
@LEMF/ LED-maniak,
Ik ben in bezit van je Lightcontroll2 set. Echter heb ik sinds vandaag een probleem.
De rode status lamp geeft licht (betekend dat de set uit staat) echter geven mijn strips licht.
Ik krijg deze met geen mogelijkheid uit. De set reageert ook niet op de afstandsbediening of de hardware knoppen op het apparaat. Ook de stroom er al een tijd af gehad.
Is er een mogelijkheid om de set te resetten?
Ik ben in bezit van je Lightcontroll2 set. Echter heb ik sinds vandaag een probleem.
De rode status lamp geeft licht (betekend dat de set uit staat) echter geven mijn strips licht.
Ik krijg deze met geen mogelijkheid uit. De set reageert ook niet op de afstandsbediening of de hardware knoppen op het apparaat. Ook de stroom er al een tijd af gehad.
Is er een mogelijkheid om de set te resetten?
Eoghlear wijzigde dit bericht 09-01-2012 23:11 (4%)
Thanks voor de uitleg. lightcontrol2 werkt dus ook, weet ik dat ook weer.quote:Eoghlear schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 16:15:
[...]
Lichtopbrengst is meer dan genoeg, deze verlichten de halve muur als ze aan staan (so to speak).
Verder gebruik ik ook boblight icm OpenElec en de lightcontol2. Ik heb geen problemen. Moet echter zelf nog wat spelen met welk gebied boblight uitleest per strip.
Enige wat ik vervelend vind is dat je de set telkens moet aanzetten en in de juiste sessie moet zetten. Hier zouden andere oplossingen voor moeten zijn/andere sets hebben dit misschien niet.
Je zou ook eens hier kunnen kijken.
Verwacht eigenlijk dat het een beetje in een stroomversnelling gaat komen nu het vanaf Eden standaard in XBMC en nu ook OpenElec gaat komen. De software kant werd in principe out of the box, hardwarematig is wat nu een beetje uniform moet gaan worden.
Hoe zit dat precies met die I/O Pins en Analog Input's en eventueel channels, is meer beter of maakt dat niks uit?quote:Armageddon_2k schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 15:14:
[...]
Uno
Digital I/O Pins 14 (of which 6 provide PWM output)
Analog Input Pins 6
Mega
Digital I/O Pins 54 (of which 14 provide PWM output)
Analog Input Pins 16
Voornaamste verschil zit em in de IO.
channels? <- die snap ik niet helemaal.quote:schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 01:13:
Hoe zit dat precies met die I/O Pins en Analog Input's en eventueel channels, is meer beter of maakt dat niks uit?
I/O = Input/Output, dit geeft dus aan hoeveel apparaten (schakelaars, ledjes, ed.) je kan aansluiten.
Dus meer is niet per se beter, het hangt er vanaf hoeveel je gaat aansluiten. Je kan het zien als stopcontacten in je woonruimte:
- Te weinig stopcontacten is nooit handig, je kan een aantal apparaten niet aansluiten.
- Precies het aantal dat je nodig hebt, is goed, maar als je dan een extra apparaat wilt kan je hem niet meer aansluiten.
- Net iets meer dan je nodig hebt, dit doen de meeste mensen doen je kan alles aansluiten en toch ben je voorbereid op de toekomst.
- Hele muur vol met stopcontacten, beetje overdreven en erg duur maar je weet wel zeker dat je altijd alles kan aansluiten.
Thanks voor de uitleg.quote:Armageddon_2k schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 10:49:
[...]
channels? <- die snap ik niet helemaal.
I/O = Input/Output, dit geeft dus aan hoeveel apparaten (schakelaars, ledjes, ed.) je kan aansluiten.
Dus meer is niet per se beter, het hangt er vanaf hoeveel je gaat aansluiten. Je kan het zien als stopcontacten in je woonruimte:
- Te weinig stopcontacten is nooit handig, je kan een aantal apparaten niet aansluiten.
- Precies het aantal dat je nodig hebt, is goed, maar als je dan een extra apparaat wilt kan je hem niet meer aansluiten.
- Net iets meer dan je nodig hebt, dit doen de meeste mensen doen je kan alles aansluiten en toch ben je voorbereid op de toekomst.
- Hele muur vol met stopcontacten, beetje overdreven en erg duur maar je weet wel zeker dat je altijd alles kan aansluiten.
Channels had ik ergens op adalight forum opgevangen geloof ik. Ik denk dat daar de I/O mee bedoelt wordt uit eindelijk.
Nog even voor mijn beeldvorming, als ik dus bijvoorbeeld mijn TV rondome wil voorzien van licht dan heb ik het over 4 zijden en dus ook 4 apparaten? Of kan 1 hele lange strip rondom als 1 apparaat gezien worden?
Zoals ik het geïnterpreteerd heb kan beide. Als je de strips onderling aan elkaar kunt verbinden, en dus eigenlijk één grote strip krijgt is het 1 'apparaat'.. Als je 4 losse strips hebt, dan heb je inderdaad 4 'apparaten', dus 4*3=12 PWM output nodig.quote:schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:49:
[...]
Thanks voor de uitleg.
Channels had ik ergens op adalight forum opgevangen geloof ik. Ik denk dat daar de I/O mee bedoelt wordt uit eindelijk.
Nog even voor mijn beeldvorming, als ik dus bijvoorbeeld mijn TV rondome wil voorzien van licht dan heb ik het over 4 zijden en dus ook 4 apparaten? Of kan 1 hele lange strip rondom als 1 apparaat gezien worden?
Klopt mijn redenatie zo?
Elke deel dat je afzonderlijk wilt belichten (boven, onder, links rechts), noemen we voor het gemak even een zone. Elke zone heeft 3 "apparaten", de RoodGroenBlauw led, want je wilt elke kleur afzonderlijk kunnen instellen om je uiteindelijke kleur te krijgen.quote:schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 14:49:
[...]
Als je uit gaat van 4 zones dan heb je 4*3 = 12 "apparaten".
Verder
Om de intensiteit van een led te regelen, wordt er gebruik gemaakt van pwm (Pulse Width Modulation). Er zijn andere manieren mogelijk, maar dit is verreweg de eenvoudigste en meestgebruikte.
Conclusie, als je 4 zondes wilt hebben, heb je een microcontroller nodig die minimaal 12 pwm Outputs heeft.
Het is ineens een heel stuk duidelijker geworden. Had geen rekening gehouden met de kleuren afzonderlijk als apparaat.quote:Armageddon_2k schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:21:
[...]
Elke deel dat je afzonderlijk wilt belichten (boven, onder, links rechts), noemen we voor het gemak even een zone. Elke zone heeft 3 "apparaten", de RoodGroenBlauw led, want je wilt elke kleur afzonderlijk kunnen instellen om je uiteindelijke kleur te krijgen.
Verder
Om de intensiteit van een led te regelen, wordt er gebruik gemaakt van pwm (Pulse Width Modulation). Er zijn andere manieren mogelijk, maar dit is verreweg de eenvoudigste en meestgebruikte.
Conclusie, als je 4 zondes wilt hebben, heb je een microcontroller nodig die minimaal 12 pwm Outputs heeft.
:update:
Dan wordt mijn eerdere keuze, Uno R3, een No-Go aangezien deze maar 6 PWM outputs heeft.
schumi2004 wijzigde dit bericht 10-01-2012 15:43 (4%)
Yup, helemaal correctquote:schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:41:
[...]
Het is ineens een heel stuk duidelijker geworden. Had geen rekening gehouden met de kleuren afzonderlijk als apparaat.
Dan wordt mijn eerdere keuze, Uno R3, een No-Go aangezien deze maar 6 PWM outputs heeft.
Maar dan ga je ervan uit dat je 4 aparte zones wilt hebben, terwijl je ook prima 1 grote zone kunt hebben die zowel boven/onder/links/rechts verwerkt. Als je dat hebt (zoals de standaardoplossing van adalight met 1 string van 25 leds die je prima om een monitor heen kunt gebruiken), heb je aan 3pwm output genoeg lijkt me.quote:Armageddon_2k schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:21:
[...]
Elke deel dat je afzonderlijk wilt belichten (boven, onder, links rechts), noemen we voor het gemak even een zone. Elke zone heeft 3 "apparaten", de RoodGroenBlauw led, want je wilt elke kleur afzonderlijk kunnen instellen om je uiteindelijke kleur te krijgen.
Verder
Ja en nee, in het geval van de oplossing waar jij het over hebt, maak je gebruik van een speciale led string (LED pixels). Daarin zit een stukje logica, deze zorgt er voor dat de intensiteit bij de juiste led terecht komt.quote:mrwolf schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:54:
[...]
Maar dan ga je ervan uit dat je 4 aparte zones wilt hebben, terwijl je ook prima 1 grote zone kunt hebben die zowel boven/onder/links/rechts verwerkt. Als je dat hebt (zoals de standaardoplossing van adalight met 1 string van 25 leds die je prima om een monitor heen kunt gebruiken), heb je aan 3pwm output genoeg lijkt me.
"Normale" led strings kunnen dit niet.
Je hebt dan trouwens alsnog meer dan 1 zone, je hebt met dat systeem 25 zone's.
Alleen je hebt een andere manier van aansturen.
Linkje naar Adalight
Foto van de Led Pixels met ingegoten controllers.
Ik moet zeggen dat ik nog niet erg bekend ben met die ledstring, maar het maakt het leven wel makkelijk
Armageddon_2k wijzigde dit bericht 10-01-2012 16:07 (26%)
Reg. datum: 15 oktober 2009
Dat ziet er best vet uitquote:Armageddon_2k schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:00:
[...]
Ja en nee, in het geval van de oplossing waar jij het over hebt, maak je gebruik van een speciale led string (LED pixels). Daarin zit een stukje logica, deze zorgt er voor dat de intensiteit bij de juiste led terecht komt.
"Normale" led strings kunnen dit niet.
Je hebt dan trouwens alsnog meer dan 1 zone, je hebt met dat systeem 25 zone's.
Alleen je hebt een andere manier van aansturen.
Linkje naar Adalight
[afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik nog niet erg bekend ben met die ledstring, maar het maakt het leven wel makkelijk
Makkelijker misschien wel maar mijn gevoel zegt niet mooier (voor mijn situatie dan, ambilight oplossing)quote:Armageddon_2k schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 16:00:
[...]
-knip-
[afbeelding]
Ledstrips met tape lijkt mij makkelijker en voller qua lichtopbrengst.
Reg. datum: 31 januari 2002
Een uno kan wel, met behulp van een TLC5940. Deze geeft je dan 16 PWM outputsquote:schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:41:
[...]
Het is ineens een heel stuk duidelijker geworden. Had geen rekening gehouden met de kleuren afzonderlijk als apparaat.
Boblight ondersteunt dit ook gewoon, zie bijvoorbeeld de config files op http://boblight.googlecode.com/svn/trunk/arduino/
Binnenkort ga ik met een arduino uno en een tlc5940 een ambilight voor een 42" tv bouwen. Alle onderdelen zijn inmiddels binnen, nu nog even tijd om het in elkaar te zetten.
De testopstelling heb ik al wel gebouwd en deze werkte goed, ik moet alleen nog even de instelling zodanig aanpassen dat de verandering iets trager is, het knipperde wat te snel.
Ze/zen of me/men schrijven terwijl je z'n of m'n bedoelt is geen dyslexie, dat is luiheid!
LEDstrips zijn wel makkelijker te bevestigen dan deze 'kerstverlichting', maar wat bedoel je met 'voller qua lichtopbrengst'?quote:schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 17:53:
[...]
Makkelijker misschien wel maar mijn gevoel zegt niet mooier (voor mijn situatie dan, ambilight oplossing)
Ledstrips met tape lijkt mij makkelijker en voller qua lichtopbrengst.
Zou je toevallig je materiaal lijstje willen delen met me?quote:Aiolos schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:46:
[...]
Een uno kan wel, met behulp van een TLC5940. Deze geeft je dan 16 PWM outputs
Boblight ondersteunt dit ook gewoon, zie bijvoorbeeld de config files op http://boblight.googlecode.com/svn/trunk/arduino/
Binnenkort ga ik met een arduino uno en een tlc5940 een ambilight voor een 42" tv bouwen. Alle onderdelen zijn inmiddels binnen, nu nog even tijd om het in elkaar te zetten.
De testopstelling heb ik al wel gebouwd en deze werkte goed, ik moet alleen nog even de instelling zodanig aanpassen dat de verandering iets trager is, het knipperde wat te snel.
Meer leds de meter en dus vloeiender/voller licht effect.quote:mrwolf schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 19:47:
[...]
LEDstrips zijn wel makkelijker te bevestigen dan deze 'kerstverlichting', maar wat bedoel je met 'voller qua lichtopbrengst'?
Heb ook wel interesse, wil gaan kijken om zelf te gaan bouwen als mijn huidige kit niet meer gaat werken.quote:schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:45:
[...]
Zou je toevallig je materiaal lijstje willen delen met me?
Waar moeten we allemaal rekening mee houden? Die chips zullen ook geprogrammeerd moeten worden? Hoe zijn jullie dat van plan? en welke software/firmware?
Ik ga je nadoenquote:schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 20:45:
[...]
Zou je toevallig je materiaal lijstje willen delen met me?
[...]
Meer leds de meter en dus vloeiender/voller licht effect.
Ik heb een Zotac ID4, Openelec 10.1 en een 60" tv. Ambilight staat al heel lang op mijn verlanglijstje en ik zie hierboven dat het eindelijk werkt met OE zonder Windows
Ik DM je nog wel even als het kan.. wil graag dezelfde spullen bestellen.
Geen probleem, geef maar een DM. Ik ben er echter zelf nog niet uit wat in mijn ogen nu het beste is, waar ik me het prettigst bij voel qua uiteindelijk resultaat.quote:Wimo. schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:59:
[...]
Ik ga je nadoen
Ik heb een Zotac ID4, Openelec 10.1 en een 60" tv. Ambilight staat al heel lang op mijn verlanglijstje en ik zie hierboven dat het eindelijk werkt met OE zonder Windows![]()
Ik DM je nog wel even als het kan.. wil graag dezelfde spullen bestellen.
De bovengenoemde oplossing van Carsten Presser heb ik aan mijn eigen tv hangen. Dit werkt in combinatie met boblight prima op mijn AppleTV1, die draait op ubuntu met xbmc.
Ik wist destijds nog niet dat het met een arduino ook kon, anders had ik dat wel eerder geprobeerd. Maar dat ga ik nu dus wel doen.
Mijn testopstelling op het breadboard is nu met de volgende onderdelen:
Schema heb ik nog even niet, maar in bijvoorbeeld het arduino topic vind je dit: ImmortalSoul in "[Discussie] Arduino-topic"
en gecombineerd met de library voor de TLC:
http://code.google.com/p/tlc5940arduino/
komt er dan een steeds duidelijker plaatje.
Momenteel heb ik nog het probleem dat er wat geflikker optreed bij het wisselen van kleuren. Ik denk dat het te maken heeft met de seriele output die wordt doorgestuurd, en dat dat net niet helemaal lekker synchroon loopt ofzo. Bij een gelijkblijvend patroon komt er namelijk op regelmatige basis een ander kleurtje voorbij.
Ik hoop dit weekend tijd te hebben om er nog eens verder naar te kijken.
Ik wist destijds nog niet dat het met een arduino ook kon, anders had ik dat wel eerder geprobeerd. Maar dat ga ik nu dus wel doen.
Mijn testopstelling op het breadboard is nu met de volgende onderdelen:
- Arduino Uno
- 1x TLC5940 - Deze geeft je 16PWM outputs
- Per gebruikte PWM output een BD135 transistor om een kleur van de ledstrip te schakelen. Volgens mij kan elke general purpose NPN transistor hiervoor wel dienst doen.
- Per gebruikte PWM output een 10k weerstand als pullup weerstand. De output van de tlc is 'zwevend' of laag, en hiermee wordt ie dus hoog ipv zwevend.
- Een ledstrip van dealextreme. RGB leds van het type 5050 zijn hiervoor prima, ik heb een strip met elke 3 cm een rgbled. Deze strips zijn per 10cm door te knippen.
Schema heb ik nog even niet, maar in bijvoorbeeld het arduino topic vind je dit: ImmortalSoul in "[Discussie] Arduino-topic"
en gecombineerd met de library voor de TLC:
http://code.google.com/p/tlc5940arduino/
komt er dan een steeds duidelijker plaatje.
Momenteel heb ik nog het probleem dat er wat geflikker optreed bij het wisselen van kleuren. Ik denk dat het te maken heeft met de seriele output die wordt doorgestuurd, en dat dat net niet helemaal lekker synchroon loopt ofzo. Bij een gelijkblijvend patroon komt er namelijk op regelmatige basis een ander kleurtje voorbij.
Ik hoop dit weekend tijd te hebben om er nog eens verder naar te kijken.
Ze/zen of me/men schrijven terwijl je z'n of m'n bedoelt is geen dyslexie, dat is luiheid!
Weet iemand of je met een arduino mega ook gebruik kunt maken van de niet-PWM poorten i.c.m. Boblight? Oftewel: kan Boblight (of de Arduino) dat softwarematig?
Waarom transistoren? De TLC5940 kan zelf 120 mA per uitgang schakelen (al zou ik ervoor zorgen om maximaal rond de 100 mA te blijven).quote:Aiolos schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 00:30:
Mijn testopstelling op het breadboard is nu met de volgende onderdelen:In plaats van alle transistoren kun je ook gebruik maken van een ULN2003 (of ULN2803) darlington array. Ik weet niet wat beter is, maar op je printplaat ziet het er wellicht wat rustiger uit. De transistoren kunnen natuurlijk wat grotere stromen verstoken dan een ULN, wat bij langere ledstrips dus wellicht nodig is.
- Arduino Uno
- 1x TLC5940 - Deze geeft je 16PWM outputs
- Per gebruikte PWM output een BD135 transistor om een kleur van de ledstrip te schakelen. Volgens mij kan elke general purpose NPN transistor hiervoor wel dienst doen.
- Per gebruikte PWM output een 10k weerstand als pullup weerstand. De output van de tlc is 'zwevend' of laag, en hiermee wordt ie dus hoog ipv zwevend.
- Een ledstrip van dealextreme. RGB leds van het type 5050 zijn hiervoor prima, ik heb een strip met elke 3 cm een rgbled. Deze strips zijn per 10cm door te knippen.
Sowieso is een 10k weerstand een veel te hoge waarde om een BD135 open te sturen, als je de 10k weerstand aan 12 volt hangt dan ligt de maximale stroom die je kunt schakelen tussen de 30 en 300 mA (afhankelijk van in welke bui de transistor toevallig is), wat voor een led strip te weinig is.
Dat kan, er zijn software pwm libraries voor de arduino.quote:R-o-b schreef op maandag 16 januari 2012 @ 15:58:
Weet iemand of je met een arduino mega ook gebruik kunt maken van de niet-PWM poorten i.c.m. Boblight? Oftewel: kan Boblight (of de Arduino) dat softwarematig?
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Die 120mA lijken mij dan niet voldoende. Per 10cm is het 20mA (de 3 leds staan in de ledstrip in serie.) Dus bij 60cm ga je er overheen, hoewel dat met 32" net lukt waarschijnlijk. Nu is die 1.5A ook weer wat overkill, maar werken doet het...quote:bobo1on1 schreef op maandag 16 januari 2012 @ 16:41:
[...]
Waarom transistoren? De TLC5940 kan zelf 120 mA per uitgang schakelen (al zou ik ervoor zorgen om maximaal rond de 100 mA te blijven).
Sowieso is een 10k weerstand een veel te hoge waarde om een BD135 open te sturen, als je de 10k weerstand aan 12 volt hangt dan ligt de maximale stroom die je kunt schakelen tussen de 30 en 300 mA (afhankelijk van in welke bui de transistor toevallig is), wat voor een led strip te weinig is.
Tja, die 10k had ik nog liggen en was voor mijn test voldoende, want daar heb ik maar 2x 3 rgb leds aanhangen. Maak 'm 1k, dan zal dat prima gaan.
Ik heb de set van Adafruit gekocht (met 2x25 LEDs), en die is vandaag binnengekomen. Ik mocht trouwens even netjes 35 euro afrekenen ivm BTW en inklaringskosten, dat was een tegenvaller.
Ik ben nu aan het klooien, en wil de LED strings vastmaken aan de Arduino, met de 'Breadboarding jumper wire ends' zoals die hier worden beschreven. Ik dus naar de bouwmarkt (Karwei en Praxis), en daar keken ze me glazig aan. Ik heb geen idee hoe die dingen in het goed Nederlands heten, en waar ik ze kan halen. Heeft iemand een suggestie, eventueel in Amsterdam?
Voor de duidelijkheid, ik heb het dus over die zwarte uiteindes op dit plaatje, om de draden vast te maken op de Arduino Uno.

Ik ben nu aan het klooien, en wil de LED strings vastmaken aan de Arduino, met de 'Breadboarding jumper wire ends' zoals die hier worden beschreven. Ik dus naar de bouwmarkt (Karwei en Praxis), en daar keken ze me glazig aan. Ik heb geen idee hoe die dingen in het goed Nederlands heten, en waar ik ze kan halen. Heeft iemand een suggestie, eventueel in Amsterdam?
Voor de duidelijkheid, ik heb het dus over die zwarte uiteindes op dit plaatje, om de draden vast te maken op de Arduino Uno.

Eh, nee. Dat lijkt toch niet op mijn plaatje?
http://www.dealextreme.co...c-diy-40-cable-pack-80207 Dat wordt er bedoeld.
Reg. datum: 08 augustus 2005
Dat zijn dus dezelfde soort connectors als ik me niet vergis?quote:
Je doelt op die 3 losse draden?
hardware-lover wijzigde dit bericht 25-01-2012 23:00 (5%)
.. mijn handen begrijpen mijn hoofd niet ..
Zo te zien welquote:hardware-lover schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:59:
[...]
Dat zijn dus dezelfde soort connectors als ik me niet vergis?
Maar die zoekt ie blijkbaar niet.
Nee, ik denk het niet. Ik vind het heel irritant dat ik niet precies de benamingen weet, en het daardoor ook niet helder krijg. I probeer het nog een keer
De Arduino Uno:

Ik moet een draad die afgeknipt is zien te verbinden met een van die gaten in het zwarte plastic aan de zijkanten. Om dat te kunnen doen soldeer je iets aan die afgeknipte draad vast waardoor je hem in het bord kunt 'prikken'. Wat ik dus zoek is het stukje wat je aan de draad soldeert...
Plaatje op imageshack (popups!)
De Arduino Uno:

Ik moet een draad die afgeknipt is zien te verbinden met een van die gaten in het zwarte plastic aan de zijkanten. Om dat te kunnen doen soldeer je iets aan die afgeknipte draad vast waardoor je hem in het bord kunt 'prikken'. Wat ik dus zoek is het stukje wat je aan de draad soldeert...
Plaatje op imageshack (popups!)
mrwolf wijzigde dit bericht 25-01-2012 23:09 (11%)
Reg. datum: 11 november 2008
Reg. datum: 11 november 2008
Hij zoekt gewoon de MANNELIJKE versie van de 3 bovenstaande posts. Jullie posten de vrouwelijke versies.
Die dingen zoals aan die draadjes zijn volgens mij zo niet te krijgen. Meestal zijn dat stugge draden met een rubbertje er omheen die weer loslaat als je er maar naar kijkt.
Pak gewone een standaard male header en soldeer daar je draden aan. Zoiets als dit dus:

Pak gewone een standaard male header en soldeer daar je draden aan. Zoiets als dit dus:

Reg. datum: 19 maart 2000
Reg. datum: 19 maart 2000
MRWOLF: Heb je Radio Rotor al geprobeerd? Kinkerstraat in Amsterdam West.
@mrwolf
Wat heb je precies gekocht en waar ga je het voor gebruiken ?
Die had ik ondertussen ook gevonden, ik ga er zaterdag langs met de spullenquote:enver schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:03:
MRWOLF: Heb je Radio Rotor al geprobeerd? Kinkerstraat in Amsterdam West.
Ik heb het startpakket van Adafruit gekocht, een Arduino Uno en een extra string LED's, dus 50 in totaal voor een 42" tv. Ik hoef niet helemaal rond ivm een brede voet, dus het zou (voorlopig) voldoende moeten zijn. Het geheel wordt aangesloten op een Asrock Ion 330 met OpenElec.quote:schumi2004 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 16:07:
mrwolf wijzigde dit bericht 26-01-2012 20:18 (5%)
Ik begrijp echt nog steeds niet waarom Philips het niet zelf in een los plug-and-play ding verkoopt wat je zelf op pc of tv kan aansluiten. Met de ambx set waren ze al een eind in de buurt. Dat ze dat liever niet deden om niet hun eigen ambilight tv's om zeep te helpen, is inmiddels wel achterhaald. Philips stelt niet meer veel voor op de tv markt, en zon set zou een enorme verkoopknaller zijn denk ik.
Ben benieuwd naar je ervaring ermee. Mocht je kans zien dan zou ik wel een beeld impressie willen zien van de licht opbrengst van die stringsquote:mrwolf schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:09:
[...]
Die had ik ondertussen ook gevonden, ik ga er zaterdag langs met de spullen![]()
[...]
Ik heb het startpakket van Adafruit gekocht, een Arduino Uno en een extra string LED's, dus 50 in totaal voor een 42" tv. Ik hoef niet helemaal rond ivm een brede voet, dus het zou (voorlopig) voldoende moeten zijn. Het geheel wordt aangesloten op een Asrock Ion 330 met OpenElec.
Ben het in zoverre met je eens dat ik denk dat de markt ervoor wellicht te klein is. Niet elk huishouden heeft een HTPC tot z'n beschikking en je kan het naar alle waarschijnlijkheid ook niet op elke willekeurige mediaplayer klikken.quote:Dennisdn schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:16:
Ik begrijp echt nog steeds niet waarom Philips het niet zelf in een los plug-and-play ding verkoopt wat je zelf op pc of tv kan aansluiten. Met de ambx set waren ze al een eind in de buurt. Dat ze dat liever niet deden om niet hun eigen ambilight tv's om zeep te helpen, is inmiddels wel achterhaald. Philips stelt niet meer veel voor op de tv markt, en zon set zou een enorme verkoopknaller zijn denk ik.
schumi2004 wijzigde dit bericht 27-01-2012 16:28 (35%)
Nouja, de htpc markt is misschien te klein. Maar ik denk dat het voor Philips een klein kunstje is om ambilight in een klein kastje te stoppen wat simpel met een Hdmi stekker op elke tv werkt. En dan is er ineens een hele grote markt denk ik.quote:schumi2004 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:26:
Ben het in zoverre met je eens dat ik denk dat de markt ervoor wellicht te klein is. Niet elk huishouden heeft een HTPC tot z'n beschikking en je kan het naar alle waarschijnlijkheid ook niet op elke willekeurige mediaplayer klikken.
Reg. datum: 17 maart 2003
Reg. datum: 17 maart 2003
Countzero interupt: On receiving an interrupt, decrement the counter to zero.
Hier is ie goedkoper: http://www.dealextreme.co...c-diy-70-cable-pack-80208quote:
Ik denk dat er markt genoeg is. Alleen denk ik dat Philips er niet zijn voordeel uit haalt. Nu verkopen ze de tv erbij en anders blijven ze ermee zitten. Want zeg nou zelf, je koopt alleen een tv van Philips als je ambilight wilt.quote:Dennisdn schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:16:
On-topic:
Natuurlijk heb ik geen Philips (mijn vader werk bij Philips
Maar ik wacht geduldig op de plug & play versie. Want solderen is totaal niet mijn ding.
Heb nog wat andere sites gevonden voor de geen die interesse heeft:
http://www.smartlights.nl/
http://www.livelightproject.com/design.php
http://www.rgb-styles.com/ibelight/
(waarschijnlijk oud nieuws
Succes.
Mvg,
I. Meijer
Reg. datum: 01 februari 2012
Reg. datum: 01 februari 2012
Wat denken jullie: zou dit goed genoeg werken?
Ik wil ambilight hebben bij alles wat op mijn TV komt: digital tv via settopbox, ps3 games en bluray/dvd.
Het probleem hierbij is dat die HDMI signalen met HDCP gecodeerd zijn, dus dat de RGB informatie er niet makkelijk uit te halen is.
Het idee bestaat erin om een webcam op mijn tv te richten en daaruit de kleurinformatie te halen zoals hier:
https://github.com/underclouds/GlowLight
Voordeel is dat het met alles werkt, en je kan met lage resolutie beelden ook al de RGB informatie eruit halen.
Wel vrees ik dat er een tijdsverschil (lag) gaat zitten tussen het beeld en aansturing van de leds omdat de leds pas aangestuurd kunnen worden nadat het beeld al op de tv verschenen is. Denken jullie dat dit misschien toch rap genoeg kan werken?
Ook was ik nog aan het twijfelen om met 5 zones te werken (links, linksboven, rechtsboven, rechts en onder) of met individueel aanstuurbare leds in zo'n ledstrip met ingebakken logica. Deze zijn natuurlijk wel duurder, maar is het echt een groot verschil als je met individuele leds werkt of met 4/5 zones?
bedankt alvast!
Ik wil ambilight hebben bij alles wat op mijn TV komt: digital tv via settopbox, ps3 games en bluray/dvd.
Het probleem hierbij is dat die HDMI signalen met HDCP gecodeerd zijn, dus dat de RGB informatie er niet makkelijk uit te halen is.
Het idee bestaat erin om een webcam op mijn tv te richten en daaruit de kleurinformatie te halen zoals hier:
https://github.com/underclouds/GlowLight
Voordeel is dat het met alles werkt, en je kan met lage resolutie beelden ook al de RGB informatie eruit halen.
Wel vrees ik dat er een tijdsverschil (lag) gaat zitten tussen het beeld en aansturing van de leds omdat de leds pas aangestuurd kunnen worden nadat het beeld al op de tv verschenen is. Denken jullie dat dit misschien toch rap genoeg kan werken?
Ook was ik nog aan het twijfelen om met 5 zones te werken (links, linksboven, rechtsboven, rechts en onder) of met individueel aanstuurbare leds in zo'n ledstrip met ingebakken logica. Deze zijn natuurlijk wel duurder, maar is het echt een groot verschil als je met individuele leds werkt of met 4/5 zones?
bedankt alvast!
De info kan je bij de nieuwere modellen rechtstreeks van de TV binnenhalen: http://jointspace.sourceforge.net/index.html
Met dank aan het ambx forum voor de info.
Met dank aan het ambx forum voor de info.
Gezocht: 3DMark 2011 licentie.
Ik heb mijn Ambilight op XBMC (OpenElec) nu helemaal draaien zoals ik het wil. Met name het bevestigen van de LED's was nog wel lastig, maar uiteindelijk een goede oplossing gevonden hoop ik. Als er interesse is, wil ik het geheel inclusief stappenplan wel een keer uiteenzetten, inclusief configuratie-files, foto's en de hele rambam.
Graag en waar mogelijk een video impressie?quote:mrwolf schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:18:
Ik heb mijn Ambilight op XBMC (OpenElec) nu helemaal draaien zoals ik het wil. Met name het bevestigen van de LED's was nog wel lastig, maar uiteindelijk een goede oplossing gevonden hoop ik. Als er interesse is, wil ik het geheel inclusief stappenplan wel een keer uiteenzetten, inclusief configuratie-files, foto's en de hele rambam.
Thanks in advance.
Yep, ook wat bewegend beeld. Ik moet nog even doorsparen voor wat karma hier op tweakers, dan komt het in een tweakblog te staan 
Zeker interessequote:mrwolf schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:59:
Yep, ook wat bewegend beeld. Ik moet nog even doorsparen voor wat karma hier op tweakers, dan komt het in een tweakblog te staan
hier ook!quote:
Is er een minimaal aantal geïnteresseerden nodig om hem over de streep te trekken?
Zo ja, voeg mij daar ook maar aan toe. Zo niet, wil ik het toch graag weten.
Zo ja, voeg mij daar ook maar aan toe. Zo niet, wil ik het toch graag weten.
Haha, dat is niet nodig hoor, die beschrijving komt er wel. Ik hoop dit weekend wat foto/video-materiaal te kunnen maken, en een start te maken met de tekst.
Reg. datum: 11 september 2009
Ik ben nieuw in dit topic was net wat aan 't googlen en ik dacht wow dat is een leuk project! Ik heb namelijk een 40" TV als monitor aan mijn computer maar krijg 's avonds als het donker is vaak last van mijn ogen omdat er geen licht achter de TV is.
Nou ben ik pas net begonnen met zoeken binnen dit topic en op internet dus wellicht is het al gezegd maar zijn er al kant en klare pakketten te koop? Zo niet geen probleem ik heb een soldeer apparaat liggen en ben hier best handig in.
Ik kwam uit op deze site:
http://www.livelightproject.com/shop.php
En hier zijn dus ook dingen te bestellen zoals de LED strips en Circuitboard alleen volgens mij is dit niet compleet.
Nou ga ik vandaag/vanavond me wel verder verdiepen in hoe of wat lijkt me een gaaf project. Zijn er hier ook tweakers die een DIY Ambilight setup hebben? Zo ja wat waren ongv. de totaal kosten?
Nou ben ik pas net begonnen met zoeken binnen dit topic en op internet dus wellicht is het al gezegd maar zijn er al kant en klare pakketten te koop? Zo niet geen probleem ik heb een soldeer apparaat liggen en ben hier best handig in.
En hier zijn dus ook dingen te bestellen zoals de LED strips en Circuitboard alleen volgens mij is dit niet compleet.
Nou ga ik vandaag/vanavond me wel verder verdiepen in hoe of wat lijkt me een gaaf project. Zijn er hier ook tweakers die een DIY Ambilight setup hebben? Zo ja wat waren ongv. de totaal kosten?
LiveLight is inderedaad meer een reference project dan een copmleet all in on systeem.quote:Tiwazz schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 15:52:
Als je voor een simple oplossing wilt gaan zou ik kiezen voor ledpixels met een arudino als controller.
Hiervoor heb je bijna 0 soldeerwerk nodig en de individuele ledpixels zijn kinderlijk eenvoudig aan te sluiten.
Staan een aantal posts terug ook wel in deze thread.
Bijkomend voordeel, je kan het uitbreiden door eenvoudig nog een strand met leds er achteraan te knopen.
Armageddon_2k wijzigde dit bericht 10-02-2012 16:14 (7%)
Bedankt voor je reactie,
Ik ga nu uitzoeken wat ik wil hoe ik het wil en het prijskaartje wat er aan hangt. Ik ben van plan om zo spoedig mogelijk iets te bestellen aangezien ik gek wordt van dat brandend gevoel in mijn ogen als de kamer wat donkerder is.
Ik ga dus nu het topic door spitten en vooral kijken naar de arudino controller met ledpixels, bedankt :)!
Ik ga nu uitzoeken wat ik wil hoe ik het wil en het prijskaartje wat er aan hangt. Ik ben van plan om zo spoedig mogelijk iets te bestellen aangezien ik gek wordt van dat brandend gevoel in mijn ogen als de kamer wat donkerder is.
Ik ga dus nu het topic door spitten en vooral kijken naar de arudino controller met ledpixels, bedankt :)!
Als je ff geduld heb, mrwolf gaat zijn setup de komende dagen (hoop ik) uitleggen.quote:Tiwazz schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 18:45:
Bedankt voor je reactie,
Wellicht dat je daar ook wat aan hebt.
Indeed, tekst is zo goed als klaar, nu nog wat foto's en video's maken!
quote:mrwolf schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:01:
Indeed, tekst is zo goed als klaar, nu nog wat foto's en video's maken!
Oeh nice! wellicht wacht ik daar op!
Ik heb een 40" TV die ik wil bekleden met LED's aan de bovekant en beide zijkanten (dus 3 zones?)
Wat ik daarvoor zou willen kopen is als volgt:
http://www.adafruit.com/products/322
Morgen even kijken wellicht kan ik ze met inkoop prijs bestellen ergens anders.
Een Arduino R3 controller:
https://www.adafruit.com/products/50
Een simpele 5V adapter zodat ik niks kapot maak en een DC verloop stukje die heb ik nog ergens thuis liggen evenals de USB kabel. De LED strip van 25 zou een maximale spreid afstand van 10cm hebben het oppervlak wat ik wil bekleden (even een rolmaat langs gehouden) is 160cm. Dus met een afstand van 7cm tussen iedere LED's zou ik aan één strip voldoende moeten hebben ik hou dan 2 LED's over zelf van de strip maar die kunnen dan wellicht aan de onderkant nog.
Als ik mezelf goed heb in gelezen zou dit voldoende moeten zijn om alles aan te sluiten. Is dit correct?
De software die ik nodig heb om alles aan te sturen ga ik me nu in inlezen hier ben ik nog niks over tegen gekomen. Werken de LED's alleen op de computer of werken ze ook bij gewoon TV kijken? Ik neem aan van niet aangezien de controller op de PC aangesloten is? Als iemand mij kan zeggen of ik het juist heb dingen over het hoofd zie en -of een richting kan geven kwa software die nodig is om het geheel aan te sturen, graag.
Het valt me op dat dit topic nog best levendig is
. Leuk om te zien. Als mijn winkelmandje klopt zo ga ik morgen avond kijken of ik goedkoper deze LED strips kan krijgen en dan wil ik wellicht zondag/maandag een bestelling plaatsen!
Bij voorbaat dank
.
Edit:
Werkt het DIY Ambilight ook bij gaming of dat niet?
Ik heb een 40" TV die ik wil bekleden met LED's aan de bovekant en beide zijkanten (dus 3 zones?)
Wat ik daarvoor zou willen kopen is als volgt:
http://www.adafruit.com/products/322
Morgen even kijken wellicht kan ik ze met inkoop prijs bestellen ergens anders.
Een Arduino R3 controller:
https://www.adafruit.com/products/50
Een simpele 5V adapter zodat ik niks kapot maak en een DC verloop stukje die heb ik nog ergens thuis liggen evenals de USB kabel. De LED strip van 25 zou een maximale spreid afstand van 10cm hebben het oppervlak wat ik wil bekleden (even een rolmaat langs gehouden) is 160cm. Dus met een afstand van 7cm tussen iedere LED's zou ik aan één strip voldoende moeten hebben ik hou dan 2 LED's over zelf van de strip maar die kunnen dan wellicht aan de onderkant nog.
Als ik mezelf goed heb in gelezen zou dit voldoende moeten zijn om alles aan te sluiten. Is dit correct?
De software die ik nodig heb om alles aan te sturen ga ik me nu in inlezen hier ben ik nog niks over tegen gekomen. Werken de LED's alleen op de computer of werken ze ook bij gewoon TV kijken? Ik neem aan van niet aangezien de controller op de PC aangesloten is? Als iemand mij kan zeggen of ik het juist heb dingen over het hoofd zie en -of een richting kan geven kwa software die nodig is om het geheel aan te sturen, graag.
Het valt me op dat dit topic nog best levendig is
Bij voorbaat dank
Edit:
Werkt het DIY Ambilight ook bij gaming of dat niet?
Waarom koop je voor die led string niet deze http://www.adafruit.com/products/461 plus een extra string (want 25 leds lijkt mij niet genoeg)
Zit voeding meteen bij.
Ik had zelf in eerste instantie het zelfde ingedachte echter begon ik te twijfelen over die led strings of een plakstrip (met meer leds op de meter) misschien niet beter zou zijn.
Het werkt ook bij gamen, althans dat heb ik wel ergens gezien.
En wat die led strings betreft, deze zijn bij deal extreme nog goedkoper en meteen in een stuk van 50 leds (ben even linkje kwijt)
edit:
Deze dus http://www.dealextreme.co...0-led-string-light-111682
Zit voeding meteen bij.
Ik had zelf in eerste instantie het zelfde ingedachte echter begon ik te twijfelen over die led strings of een plakstrip (met meer leds op de meter) misschien niet beter zou zijn.
En wat die led strings betreft, deze zijn bij deal extreme nog goedkoper en meteen in een stuk van 50 leds (ben even linkje kwijt)
edit:
schumi2004 wijzigde dit bericht 10-02-2012 20:49 (66%)
Ik vraag me wel af of die bij Dealextreme wel het WS2801 type is dat aanbevolen wordt op de site van Adalight.quote:schumi2004 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 20:38:
edit:
Ik zou het bij Adafruit kopen (zelf ook gedaan), dan weet je zeker dat het werkt als Ambilight. Ik heb genoeg voorbeelden gelezen van LED-strips of strings die op de een of andere manier niet werkten. Vraag me niet naar de details, maar ik meen dat het te maken had met het niet goed kunnen aansturen van losse LED's.
Ja, dat had ik me ook al bedacht. Een Arduino Uno R3 heb ik hier nog liggen, als die ledstrips etc. weer op voorraad zijn ga ik die eens bestellen. Leuk projectje.quote:mrwolf schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 20:55:
Ik zou het bij Adafruit kopen (zelf ook gedaan), dan weet je zeker dat het werkt als Ambilight. Ik heb genoeg voorbeelden gelezen van LED-strips of strings die op de een of andere manier niet werkten. Vraag me niet naar de details, maar ik meen dat het te maken had met het niet goed kunnen aansturen van losse LED's.
Bedankt, voor je reactie! Ik wilde inderdaad dat pakket bestellen, heb alleen een link geplaatst van het product los zodat het wat duidelijker is welk product ik bedoel. Waarom zou je twee strips bestellen? Aan het filmpje te zien ziet het er harstikke goed uit of krijg je met twee strips een beter licht effect?quote:schumi2004 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 20:38:
Waarom koop je voor die led string niet deze http://www.adafruit.com/products/461 plus een extra string (want 25 leds lijkt mij niet genoeg)
Zit voeding meteen bij.
edit:
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze led strips? Als ik de tutorial volg die te vinden is op die site zou het dan gewoon goed werken ook met games?
Waarom 2, nou het filmpje is maar een monitor die zeker geen 40" is en jij heb net als ik wel een 40" scherm dus zullen we wel iets meer leds nodig hebbenquote:Tiwazz schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 21:36:
[...]
Bedankt, voor je reactie! Ik wilde inderdaad dat pakket bestellen, heb alleen een link geplaatst van het product los zodat het wat duidelijker is welk product ik bedoel. Waarom zou je twee strips bestellen? Aan het filmpje te zien ziet het er harstikke goed uit of krijg je met twee strips een beter licht effect?
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze led strips? Als ik de tutorial volg die te vinden is op die site zou het dan gewoon goed werken ook met games?
Inderdaad, maar in de tutorial sectie:
http://ladyada.net/make/adalight/
Zie je hoe en waar hij zijn LEDS heeft bevestigd. Hij heeft ook de onderkant bekleed met LEDS dit doe ik niet, daardoor blijven er dus meer LEDS over.
Hij heeft aan de bovenkant 9 LEDS, als ik een afstand van 7cm aan hou heb ik aan de bovenkant 11 LEDS dus meer dan de persoon van het filmpje aan de zijkant heeft hij 4 LEDS ik met een afstand van 7cm 6 LEDS dus ook meer dan hij. Dan hou ik nog 2 LEDS over van de strips en kan ik bijv. Aan de onderkant aan weerskanten 2 LEDS doen.
In dat geval is 1 strip genoeg denk ik toch?
Zie je hoe en waar hij zijn LEDS heeft bevestigd. Hij heeft ook de onderkant bekleed met LEDS dit doe ik niet, daardoor blijven er dus meer LEDS over.
Hij heeft aan de bovenkant 9 LEDS, als ik een afstand van 7cm aan hou heb ik aan de bovenkant 11 LEDS dus meer dan de persoon van het filmpje aan de zijkant heeft hij 4 LEDS ik met een afstand van 7cm 6 LEDS dus ook meer dan hij. Dan hou ik nog 2 LEDS over van de strips en kan ik bijv. Aan de onderkant aan weerskanten 2 LEDS doen.
Zo kan ook, ik zelf doe er 2 iig als ik toch voor die leds ga.quote:Tiwazz schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:02:
Inderdaad, maar in de tutorial sectie:
Alhoewel hij heeft zijn LED's met een afstand van 5cm geplaatst bij mij zal dit 7cm worden. Dus hij heeft meer LED's in verhouding op het oppervlak. Zou die 2cm veel verschil maken in hoe het eruit ziet? Als het echt noodzakelijk is om 2 strips te kopen zal ik dit wel doen maar met een prijs van ¤31.95 verhoogt dit de kosten wel flink. Doe dit dan ook liever niet.
heeft iemand hier ervaring mee zou het veel verschil maken of is 1 strip gewoon genoeg voor mij met een afstand van 7cm tussen iedere LED? Als ze op voorraad zijn ga ik ze bestellen dus ben benieuwd
.
heeft iemand hier ervaring mee zou het veel verschil maken of is 1 strip gewoon genoeg voor mij met een afstand van 7cm tussen iedere LED? Als ze op voorraad zijn ga ik ze bestellen dus ben benieuwd
Wat jij nu zegt over afstanden tussen de leds had ik ook en daarom twijfel of ik niet beter plak ledstrips kon kopen vanwege het aantal leds op de meter.
Ik wacht even mrwolf zijn ervaringen af
edit:
Iemand die mij kan vertellen wat er gebeurt bij beeld materiaal met boven en onder een zwarte balk en deze niet groter gezet kan worden omdat de subs in het zwart vallen. Wat doet Ambilight dan?
Ik wacht even mrwolf zijn ervaringen af
edit:
Iemand die mij kan vertellen wat er gebeurt bij beeld materiaal met boven en onder een zwarte balk en deze niet groter gezet kan worden omdat de subs in het zwart vallen. Wat doet Ambilight dan?
schumi2004 wijzigde dit bericht 10-02-2012 23:00 (33%)
Dat doe ik ook maar! En buiten dat zijn de LED's toch pas over enkele dagen op voorraad. Ik hoop dat één gewoon een goed effect heeft maar anders is het niet anders.
Bedankt in ieders geval voor je reacties!
Edit:
Is het ook mogelijk om te gamen met een DIY ambilight systeem of is de software niet zo ver?
Bedankt in ieders geval voor je reacties!
Edit:
Is het ook mogelijk om te gamen met een DIY ambilight systeem of is de software niet zo ver?
Tiwazz wijzigde dit bericht 11-02-2012 06:36 (19%)
Hier verkopen ze in ieder geval de WS2801 LED pixels in een 50 stuks string: http://www.bestlightingbu...gital-rgb-led-pixels.html
Nice! Wellicht bestel ik die dan wel
. Kwa prijs is die ook goedkoper geloof ik.
Wellicht zijn er nog mensen in de topic die net als mij graag een DIY ambilight willen maar nog niks besteld hebben of mensen die al wel een DIY ambilight hebben maar bijv. Meer LED's willen. Wellicht kunnen we dan afspraken maken en een persoon laten bestellen zodat we korting krijgen. Als het nou redelijk wat mensen zijn worden de verzends kosten ook nog eens gratis. Dit kan dus best wel schelen als we met meerdere zijn. Ik hoor 't!
Wellicht zijn er nog mensen in de topic die net als mij graag een DIY ambilight willen maar nog niks besteld hebben of mensen die al wel een DIY ambilight hebben maar bijv. Meer LED's willen. Wellicht kunnen we dan afspraken maken en een persoon laten bestellen zodat we korting krijgen. Als het nou redelijk wat mensen zijn worden de verzends kosten ook nog eens gratis. Dit kan dus best wel schelen als we met meerdere zijn. Ik hoor 't!
Tiwazz wijzigde dit bericht 11-02-2012 10:08 (72%)
Hij pakt de kleuren van de video, dus als bovenin blauw is, en daarboven een zwarte rand, zal boblight een blauw kleur geven.quote:schumi2004 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:44:
De tekst is klaar, ik ga als het donker is nog wat beeldmateriaal schieten. Zijn er nog verzoekjes? Ik wat testfilmpjes met verschuivende kleuren, de introscene van Earthflight en een scene uit Up!.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de leds zichtbaar zijn. Of je duidelijk apparte leds kunt zien of dat het een mooi egaal geheel is.quote:mrwolf schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:12:
De tekst is klaar, ik ga als het donker is nog wat beeldmateriaal schieten. Zijn er nog verzoekjes? Ik wat testfilmpjes met verschuivende kleuren, de introscene van Earthflight en een scene uit Up!.
Dat lijken mij hele mooie scenes om te zien! Is er misschien een mogelijkheid om te laten zien of een game werkt? Ik had gelezen dat de game wel windowed moet zijn windowed borderless zou ook werken. Ook lees ik dat sommige games al werken als aero uit staat.
Ben benieuwd ben nu aan het kijken of ik deze LEDs niet in NL kan bestellen. Scheelt een hoop kosten.
Ik ben benieuwd naar je filmpjes! Hoe bevalt het tot nu toe?
Ben benieuwd ben nu aan het kijken of ik deze LEDs niet in NL kan bestellen. Scheelt een hoop kosten.
Op de 'slow' setting zijn de LED's niet zichtbaar, je ziet een gloed met kleurdetails.quote:schumi2004 schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:24:
[...]
Waar ik vooral benieuwd naar ben is of de leds zichtbaar zijn. Of je duidelijk apparte leds kunt zien of dat het een mooi egaal geheel is.
Ik draai OpenElec, dus gaming is helaas niet mogelijk. Het bevalt tot op heden erg goed; het kijkt erg rustig, en je hebt ook echt een gevoel dat je meer in het beeld zit. Zelfs mijn vriendin was na 10 minuten helemaal omquote:Tiwazz schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 12:24:
Dat lijken mij hele mooie scenes om te zien! Is er misschien een mogelijkheid om te laten zien of een game werkt? Ik had gelezen dat de game wel windowed moet zijn windowed borderless zou ook werken. Ook lees ik dat sommige games al werken als aero uit staat.
Oke dat is jammer maar geen probleem hoor! Ben al benieuwd hoe deze LEDs het doen hoe ze kleuren maar dat zullen we binnenkort wel zien dan
. Werkt het ambilight wel gewoon binnen windows? Dus als je gaat surfen bijv.? Zit een beetje te kijken wat verzendskosten zijn bekant net zo duur als de LEDs zelf :-/ en dat vind ik dan toch wel te duur voor zomaar even iets leuks zeg maar.
Nou we zullen zien hoe het allemaal gaat lopen
.
Nou we zullen zien hoe het allemaal gaat lopen
Mijn verhaaltje staat online, inclusief wat testvideo's. Vragen, opmerkingen en verzoekjes zijn welkom 
Ik wil wel meedoen!quote:Tiwazz schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 08:36:
Nice! Wellicht bestel ik die dan wel. Kwa prijs is die ook goedkoper geloof ik.
Eerste indruk lijkt me prima. Bij snel wisselende kleuren lijken de led's wat vertraging te hebben? Is dit is software/aansturing issue en misschien afhankelijk van het gebruikte OS?quote:mrwolf schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 20:21:
Mijn verhaaltje staat online, inclusief wat testvideo's. Vragen, opmerkingen en verzoekjes zijn welkom
De video vertekent wat, maar er is inderdaad wat vertraging bij snel wisselende kleuren. Dat vind ik niet erg, want het effect werkt voor mij het best als het subtiel is, en dus niet bij iedere kleurwisseling meeschiet.
Overigens zijn alle video's op 1 na gemaakt met de settings op 'slow', wat dus al betekent dat de reactietijd en intensiteit een stuk subtieler is.
Overigens zijn alle video's op 1 na gemaakt met de settings op 'slow', wat dus al betekent dat de reactietijd en intensiteit een stuk subtieler is.
mrwolf wijzigde dit bericht 11-02-2012 20:59 (25%)
Net verhaal mrwolf, thanks.quote:mrwolf schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 20:21:
Wat me opviel bij single color filmpje is dat de kleuren van het ambilight systeem donkerder zijn dan wat er op beeld zichtbaar is. Verder vind ik de licht verspreiding netjes, ik ga de hele mikmak bestellen
Hopelijk kom ik wel door de douane heen
edit:
mrwolf, welke shipping method heb jij gekozen ?
schumi2004 wijzigde dit bericht 11-02-2012 21:49 (4%)
Duidelijk. Het kan dus misschien nog wat reactiever, da's dik in orde. Wil je misschien ook wat media delen waarbij je de achterzijde/zijkant van je scherm laat zien? De eerste reactie onder je review geeft een amBX als vergelijkbaar alternatief maar de lichtopbrengst van de Philips amBX sets is aanmerkelijk lager, niet te vergelijken met wat jij nu uit de led's tevoorschijn haalt. De MadCatz amBX zijn veel feller maar als deze te dicht bij de achterwand geplaatst zijn gaat dit ten koste van de kleurechtheid. Ik wil zeker een soortgelijke setup gaan plaatsen zoals jij deze nu gemaakt hebt.quote:mrwolf schreef op zaterdag 11 februari 2012 @ 20:58:
De video vertekent wat, maar er is inderdaad wat vertraging bij snel wisselende kleuren. Dat vind ik niet erg, want het effect werkt voor mij het best als het subtiel is, en dus niet bij iedere kleurwisseling meeschiet.
Pagina: 1 2 3 4 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 last