Reg. datum: 11-09-2009
Nikon D5100 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6
Home » Forum » Tweaking » Elektronica » DIY Ambilight howto?
.. mijn handen begrijpen mijn gedachten niet ..
Gebruik jij dit icm Raspberry PI? En hoe is je leds setup?quote:Sjeik schreef op zondag 10 februari 2013 @ 09:33:
Ik heb (mede met hulp van posts hier) ook een ambilight gebouwd! Eigenlijk zonder veel problemen. Superleuk project en ik ben meer dan tevreden met het resultaatIedereen die hier oplossingen heeft gepost voor problemen: bedankt!
Mijn config ziet er als volgt uit: arduino uno en 50 rgb-ledjes (WS-2801). Deze heb ik op een frame van pvc-buizen geplakt. Filmpje van youtube (planet earth trailer hd) via xbmc en boblight op ubuntu. Dit is het voorlopige eindresultaat (in het echt is het veel minder blauw, mijn camera wil het niet goed opnemen):
[video]
Mijn config staat hier. Ik heb de gamme en adjust van RGB wat aangepast. Ik weet nog niet helemaal wat ik daar van moet vinden. Het is in ieder geval beter dan in het begin.
De settings in xbmc boblight zijn als volgt:
Speed: 50
Autospeed: 50
Interpolation: Aan
Saturation: 1.60
Value: 2.00
Threshold: 20.00
Ik moet hier nog verder mee spelen. Probleem is dat ik nergens goed kan vinden wat deze settings betekenen. Tips zijn welkom
Is dat de ledstrip? Hoe sluit ik deze dan aan? Welke controller? Voeding etc?quote:HaTe schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 12:38:
Ik zou graag mijn led pixels willen vervangen door led strips. Waar kan ik nou het goedkoopste een ledstrip kopen (3 meter) met capabele led controller (WS2801 bijvoorbeeld).
Ik zie dat ledsee.com redelijk goedkoop is: http://www.ledsee.com/ind...-led-strip-32-leds-detail
edit: Ik ga deze kopen: http://www.aliexpress.com...proof-IP65/522260163.html
12 euro nogwat per meter met WS2801
ralph0603 wijzigde deze reactie 12-03-2013 21:40 (18%)
BF3:::: Oude account:http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/RalphvD/stats/352289333/ ------------- Nieuwe account: http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/Rallph_NL/stats/871998133/
Ik weet niet of je videokaart hardwarematig je video ondersteund (volgens mij wel). Ik gebruik een X2 4400+, en die speelt 1080p films met 50 LED adalight systeem vloeiend af. Echter draai ik XBMC via de OpenELEC release (Linux).quote:-DUS- schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:50:
Hoi,
Ik heb ook een 100ch Adaligght setup gemaakt. Ik draai Win7 met Mediaportal, and gebruik Ambibox als scraper. Ik merk alleen dat mijn system het niet helemaal trekt om bepaalde 1080p films te verwerken, de video playback begint dan te stotteren.
Mijn systeem is al wat ouder, dus mischien dat ik aan vervanging moet gaan denken. Mijn huidige systeem:
AMD Athlon 64 X2 5000+
Foxconn A7GM-S Moederbord
ATI Radeon HD 4* series
2GB intern geheugen
Wellicht weet iemand wat de minimale eisen zijn om mijn setup te kunnen draaien?
Don't dream your life, live your dreams!
Als je gebruikt maakt van LED strand mss maar met zo'n LED strip wordt dat al wat lastiger aangezien de LEDs dichter op elkaar zitten.quote:mrwolf schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:54:
Ik denk dat zoveel LEDs sowieso overkill is hoor, ook voor een 60". 75 of 100 is echt meer dan genoeg, het is ambilight hè, geen spotlight
bf3: MoederBeer - MIUI thema: miCO V5
Heb jij een mooie dekkende gloed zonder dat je de afzonderlijke leds ziet? heb je toevallig foto's of een video van je setup online staan?quote:schumi2004 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:58:
[...]
Als je gebruikt maakt van LED strand mss maar met zo'n LED strip wordt dat al wat lastiger aangezien de LEDs dichter op elkaar zitten.
Zelf heb ik 50 LEDs (2x 25 LED strand) op een 50" TV.
1
| MODE COM13:9600,N,8,1 |
1
2
3
4
5
6
7
8
| MODE COM13:9600,N,8,1 C: CD "C:\boblightd" START boblightd.exe -c c:\boblightd\boblight.conf -f CD "C:\Program Files (x86)\XBMC\" START /WAIT XBMC.exe CD "C:\boblightd" taskkill /f /im boblightd.exe |
Ik heb een 40" TV met 25 LEDs. Werkt prima:quote:Lennart_1337 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 23:43:
[...]
Heb jij een mooie dekkende gloed zonder dat je de afzonderlijke leds ziet? heb je toevallig foto's of een video van je setup online staan?
Buiten het feit dat 150 leds echt heel veel is, is dit wel haalbaar met ada? of word dit dan te traag of gaat t niet werken?
Ik denk dat ik voor een 47"wel 2x35 LEDs nodig heb. Maar het ziet er geweldig uit! Je werkt met een arduino zag ik? Hoe heb je het verder aangesloten en welke apparatuur gebruik je(qua leds etc).quote:Tiwazz schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 21:17:
[...]
Ik heb een 40" TV met 25 LEDs. Werkt prima:
http://youtu.be/rt53ZpdbyIM
Bovenstaande clip is met lightpack.
Lijkt mij goed dekkend toch?
BF3:::: Oude account:http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/RalphvD/stats/352289333/ ------------- Nieuwe account: http://battlelog.battlefield.com/bf3/soldier/Rallph_NL/stats/871998133/
Alles is te vinden in de onderstaande post:quote:ralph0603 schreef op donderdag 21 maart 2013 @ 21:22:
[...]
Ik denk dat ik voor een 47"wel 2x35 LEDs nodig heb. Maar het ziet er geweldig uit! Je werkt met een arduino zag ik? Hoe heb je het verder aangesloten en welke apparatuur gebruik je(qua leds etc).
Mijn complimenten heb je netjes gedaan
Tiwazz wijzigde deze reactie 21-03-2013 21:34 (3%)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| [color] name red rgb FF0000 gamma 2.1 adjust 0.8 blacklevel 0.0 [color] name green rgb 00FF00 gamma 2.0 adjust 1.0 blacklevel 0.0 [color] name blue rgb 0000FF gamma 2.1 adjust 0.5 blacklevel 0.0 |
HaTe wijzigde deze reactie 23-03-2013 14:42 (21%)
Ja ik gebruik inderdaad de boblight met get-pixel. Zou je jou bestanden is willen zippen en ergens willen uploaden zodat ik dit kan testen? Heb je ook het bestand wat je op je arduino gezet hebt?quote:druipsnor schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 10:27:
@ Tiwazz,
Enige tijd geleden heb ik met alle info uit deze thread ook een ambilight systeem gemaakt, draaiende op Windows 7 32bit, boblight en XBMC (+boblight plugin), samen met een arduino uno en 50 leds. Na een hoop gerommel met boblight en de configuratie kreeg ik het aan de gang. Blijkbaar is er een boblight versie die met get-pixel werkt en is er een die de xbmc plugin gebruikt. Ik gebruik degene die van de xbmc plugin gebruik maakt. Nu heb ik afgelopen week Windows 8 op mijn htpc gezet en ambilight werkt eigenlijk zonder probleem.
Volgens mij gebruik jij de boblight die met get-pixel werkt, misschien kun je de andere versie eens proberen? Je bent dat alleen je ambilight buiten xbmc kwijt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
druipsnor wijzigde deze reactie 08-04-2013 19:45 (6%)
Goeie setup, ik draai hem nu ook als main configquote:pauldegroot schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:39:
Ik heb zelf een 32" televisie in het filmpje hierboven. Ik zag dat 25 leds daarbij genoeg was om de muur behoorlijk egaal te verlichten. Toch heb ik gisteren 25 meer besteld om gewoon een hogere resolutie te krijgen in de ambilight. Aangezien de rand in vlakken opgedeeld wordt en daar een gemiddelde kleur van genomen wordt krijg je regelmatig verkeerde kleuren met een lage led dichtheid. Stel dat in een vlak de helft rood is en de andere helft blauw, dan krijg je op die led paars wat best onnatuurlijk is.
Gisteren heb ik trouwens mijn leds geprobeerd wit te krijgen aangezien ze standaard behoorlijk blauw lijken. In XBMC heb ik de achtergrondkleur wit gezet door alle kleuren in boblight op 255 te zetten en vervolgens XBMC te minimaliseren, waardes is boblight conf aan te passen en boblight opnieuw op te starten. Ik gebruik deze leds en kwam uiteindelijk op deze instellingen uit, dit zorgt bij mij voor bijna perfect wit licht en dus ook betere kleur reproductie. Zo is een wolkenlucht niet meer blauw getint maar eerder een beetje gebroken wit.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 [color] name red rgb FF0000 gamma 2.1 adjust 0.8 blacklevel 0.0 [color] name green rgb 00FF00 gamma 2.0 adjust 1.0 blacklevel 0.0 [color] name blue rgb 0000FF gamma 2.1 adjust 0.5 blacklevel 0.0
Wellicht dat iemand er iets aan heeft.
Held! Hij doet het :)!! Ben echt blij dat ik nu met XBMC toch nog kan genieten van films met ambilight, spellen is dan jammer maar ach. Kan niet alles hebben.quote:
Tiwazz wijzigde deze reactie 14-04-2013 12:51 (90%)
HaTe wijzigde deze reactie 15-04-2013 19:31 (10%)
HaTe wijzigde deze reactie 15-04-2013 20:34 (13%)
Hey.. bedankt voor je antwoord. Heb je mischien die link naar die 50 stand.quote:Japius schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:19:
Dat kan sowieso, want volgens mij kan je ze altijd wel weer kwijtVolgens mij heeft hier iemand 100 stuks aan een arduino geknoopt; dezelfde die jij ook wilt kopen.
Ik heb zelf een 50-strand via ebay uit china gehaald. Twee keer zoveel lampjes voor hetzelfde geld, duurde alleen wel lang voordat het er was (30 dagen ofzo). Die heb ik aan een Raspberry Pi geknoopt. XBMC draait op een standalone mediacenter met de boblight plugin, via het netwerk gaat het signaal naar de Pi waar ook boblight op draait die het opvangt. Ik heb een .conf van een pi-forum gekopieerd en het lijkt aardig.
Ik krijg alleen niet genoeg stroom bij de LEDs. De Pi wordt gepowered met een micro-usb lader van 5V, 2A. Dat is niet genoeg voor de LEDs: als ik alles vol aan zet, loopt de Pi vast. Ik moet de LED's dus los gaan voeden.
Nu was mijn idee om 5V van de voeding van de HTPC te halen: ik kan immers alleen van het systeem gebruik maken als ik een film kijk. Scheelt ook weer een stekker
Iemand daar ervaring mee?
HaTe wijzigde deze reactie 15-04-2013 23:04 (4%)
Ja, dat weet ik. Ik heb 50 LEDs die volgens de specs (zie linkje naar eBay hieronder) 0.02A vragen. 1A samen dus. Mijn nieuwe plan is om een USB ladertje, die dat levert, open te knippen en te gebruiken. Beetje jammer als je je hele HTPC onbruikbaar maakt omdat je een paar lampies wiltquote:HaTe schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:34:
Als je de leds direct aan je PC (ATX) voeding gaat koppelen, dan kan het zijn dat de 5V van de voeding instabiel wordt, omdat je er toch wel veel van gaat vragen.. Of je dat wilt moet je zelf bedenken, maar mij lijkt het niet zo verstandig.
Zelf heb ik deze besteld: http://www.ebay.nl/itm/5V...s&hash=item51a3b98ffb
Zou deze week wel eens binnen kunnen komen, want is al 3 weken geleden.
Sure, ik heb deze gekocht. Mijn motivatie voor een strand staat hieronder. Dezelfde aanbieder levert overigens ook een 5V voeding.quote:sakurakilla schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:51:
[...]
Hey.. bedankt voor je antwoord. Heb je mischien die link naar die 50 stand.
Ik snap het verschil niet tussen die strands en losse behalve dat de ruimte op de strands al bepaald is voor je. Heeft het anders nog voor/na delen
Ik heb een hoekplint bij de bouwmarkt gekocht in de juiste kleur, wat het geheel aardig netjes zou moeten kunnen afwerken. Hoe kom jij op 15 centimeter afstand? Ik heb zelf juist een strand ipv een strip gekozen zodat ik meer flexibel ben. Hoe doe je het anders op de hoeken? Knip je de strip gewoon door? En hoe sluit je hem dan weer aan?quote:HaTe schreef op maandag 15 april 2013 @ 23:04:
Bevestiging van platte strips is makkelijker, omdat je geen frame hoeft te maken, maar vaak gewoon de strips met dubbelzijdig plakband kan bevestigen.
...
Het wachten is nu nog op de voeding en dan ga ik het bevestigen en kan ik het jullie laten zien.
Ik heb de leds achter op de tv geplakt en deze zit vrij plat tegen de muur (3cm). Ik kan de afzonderlijke leds goed onderscheiden, iets wat het effect niet echt ten goede komt. De leds wat verder van de muur zou zeker geen overbodige luxe zijn.quote:French83 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 22:27:
Na veel wikken en wegen toch gestart met het project.
De arduino is binnen, net de leds en adapter besteld bij floris.
Mezelf veel info opgedaan in dit topic, en nog aan het bedenken over
het frame.
Ik vraag me een ding af, maakt het met licht inval uit of de leds achter op de tv zitten,
of dicht tegen de muur? De tv hangt aan de muur namelijk, en ik wil een frame maken die ik tussen
de muur en muurbeugel in schroef, dan hoef ik als ik de tv van de muur af pak niet elke keer die
leds mee te zeulen. Die blijven dan netjes aan de muur hangen.
Hoe schijnen die leds dan als ze vrij kort, haaks op de muur zitten, ik ga dit uiteraard uitproberen,
maar misschien is er iemand met deze ervaring.
Frans
Synology DS413 - 5TB Powering: iMac 27" late 2009 • iPad • iPhone 5 32GB • Hackintosh MSI Wind • Asus Nexus 7 16 GB • RaspberryPi XBMC • Acer Revo R3610 XBMC
Dus misschien beter om toch iets tussen de muurbeugel en tv te maken, ipv tussen muur een muurbeugel.quote:BizzieBis schreef op woensdag 17 april 2013 @ 21:03:
Ik heb de leds achter op de tv geplakt en deze zit vrij plat tegen de muur (3cm). Ik kan de afzonderlijke leds goed onderscheiden, iets wat het effect niet echt ten goede komt. De leds wat verder van de muur zou zeker geen overbodige luxe zijn.
Wederom bedanktquote:pauldegroot schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 18:40:
Fijn dat je er iets aan hebt!
Ik ben nog wat wezen klooien met de boblight instellingen in XBMC om er achter te komen wat de instellingen precies doen. Ik ben tot de volgende conclusie gekomen.
Speed: Algemene instelling voor de snelheid waarmee de LED's van kleur veranderen. Volgens mij is dit op zichzelf al enigszins bewust van snelle overgangen tussen scenes waarop de kleuren iets sneller veranderen. (heb hem op 40)
Autospeed: Een snelheid die vooral kijkt naar de snelle overgangen, dus als er ineens een flits is dan zal de de kleur en helderheid zich nog sneller aanpassen over de normale snelheid heen. Het nadeel is dat hij erg gevoelig is en wanneer ik hem op 10 zet de kleuren en beweging soms wat schokkerig zijn. Zelf heb ik hem op 5 waarbij ik nog wel merk dat bij snelle overgangen de LED's sneller schakelen maar het niet schokkerig lijkt.
Saturation: Simpelweg een versterking van de gemiddelde kleurvlakken. Ik laat deze tussen de 1.00 en 1.20 staan. Dit omdat je kleuren gaat versterken en dit dus onnatuurlijk is. Voorbeeld: veel films hebben een color grading eroverheen. Een bekende is bijvoorbeeld een blauwe tint. Dit beinvloed alle kleuren op het scherm waardoor zelfs een licht grijze lucht een paar blauwe tinten erin heeft. Wanneer je saturation op 2 zet dan zal deze blauwe tint dus al twee keer zo goed te zien zijn terwijl het op je scherm wit lijkt.
Brightness (Value): Dit is een leuke, vooral nog belangrijker dan de saturation instelling. Waarom? Omdat er gewoon kleuren zijn als bruin, turquoise, paars en aubergine die alleen bestaan met de helderheid die ze hebben. Huh?! Nou bruin is bijvoorbeeld een donkere oranje en turquoise een donkere aqua. Dus als je de helderheid op 2.0 zet dan vermenigvuldig je de helderheid van de kleur die je ziet met 2.0 (denk ik) en hierdoor kan je ambilight bruin niet meer weergeven. Als je dan denkt dat je met 1.0 bij bruin amper nog licht ziet dan moet je nadenken dat bruin ook gewoon een donkere kleur is. Ik hou deze instelling dus ook gewoon op 1.0 omdat het anders snel de kleuren verdraait.
Threshold: Hoe hoog moet de helderheid van een gemiddeld vlak zijn voordat de LED's erop gaan reageren. Simpel. Ik heb hem op 30-40 omdat hij anders in bijna donkere scenes met veel beweging erg gaat knipperen.
Zelf voed ik nu al bijna een half jaar een strip van 50 LEDs zonder problemen via mijn pc voeding. Tenzij je voeding nu al tegen z'n max aan zit voorzie ik geen problemen.quote:Japius schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:19:
Dat kan sowieso, want volgens mij kan je ze altijd wel weer kwijtVolgens mij heeft hier iemand 100 stuks aan een arduino geknoopt; dezelfde die jij ook wilt kopen.
Ik heb zelf een 50-strand via ebay uit china gehaald. Twee keer zoveel lampjes voor hetzelfde geld, duurde alleen wel lang voordat het er was (30 dagen ofzo). Die heb ik aan een Raspberry Pi geknoopt. XBMC draait op een standalone mediacenter met de boblight plugin, via het netwerk gaat het signaal naar de Pi waar ook boblight op draait die het opvangt. Ik heb een .conf van een pi-forum gekopieerd en het lijkt aardig.
Ik krijg alleen niet genoeg stroom bij de LEDs. De Pi wordt gepowered met een micro-usb lader van 5V, 2A. Dat is niet genoeg voor de LEDs: als ik alles vol aan zet, loopt de Pi vast. Ik moet de LED's dus los gaan voeden.
Nu was mijn idee om 5V van de voeding van de HTPC te halen: ik kan immers alleen van het systeem gebruik maken als ik een film kijk. Scheelt ook weer een stekker
Iemand daar ervaring mee?
Jij hebt gewoon een connector die over was naar je LEDs geleid?quote:Crisium schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:18:
[...]
Zelf voed ik nu al bijna een half jaar een strip van 50 LEDs zonder problemen via mijn pc voeding. Tenzij je voeding nu al tegen z'n max aan zit voorzie ik geen problemen.
Die van mij stralen ook opzij en geeft voldoende effect maar denk dat het wellicht afhankelijk is van de te gebruiken leds?quote:Japius schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:47:
[...]
Jij hebt gewoon een connector die over was naar je LEDs geleid?
Verdere vraag: ik maak een frame achter de TV. De LEDs kunnen richting de muur stralen of opzij. Wat geeft het mooiste effect?
Mooie oplossing. Ik zal eens kijken of ik nog wat van die PC spulletjes heb liggen, dan hoef ik de kast niet te modden.quote:Crisium schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:03:
Ik had nog een PCI bracket liggen met een molex uitgang voor een externe HDD. Die heb ik aangesloten op een verlengkabel waar ik ook molex connectors op heb gezet. Aan mijn LED strand liepen vanuit de aanwezige connector al 2 losse draadjes voor de voeding. Deze heb ik ook voorzien van een molex connector. Dat maakt de hele set-up makkelijk los te halen en aan te passen.
Mijn LEDs stralen opzij, dit kwam het makkelijkst uit omdat ik ze in een aluminium U-profiel heb geplaatst. Wanneer je ze echter schuin naar achteren plaatst zal je zichtbare lichtopbrengst denk ik beter zijn.
Mee eens: kan iemand vertellen hoe ie de strips heeft gemaakt?quote:schumi2004 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:06:
[...]
Die van mij stralen ook opzij en geeft voldoende effect maar denk dat het wellicht afhankelijk is van de te gebruiken leds?
Ik heb zelf led strands http://www.adafruit.com/products/322
Maar als je bv led strips neemt zou mss richting de muur of in iedergeval gekantelt wellicht een mooier effect geven maar dat moet iemand die led strips heeft even op reageren
Probeer eens een oudere versie van Processing te downloaden, de laatste versie werkt niet best en geeft inderdaad errors mbt 64bit mode.quote:French83 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 23:27:
Als ik op run druk krijg ik:
serial does not run in 64-bit mode
Zie ik iets over het hoofd?
Aight, zal eens kijken.quote:-DUS- schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 09:46:
Probeer eens een oudere versie van Processing te downloaden, de laatste versie werkt niet best en geeft inderdaad errors mbt 64bit mode.
Dit heeft bij mij en vele anderen ook geholpen.
Te fel valt reuze mee.quote:Japius schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 08:50:
[...]
Mooie oplossing. Ik zal eens kijken of ik nog wat van die PC spulletjes heb liggen, dan hoef ik de kast niet te modden.
[...]
Mee eens: kan iemand vertellen hoe ie de strips heeft gemaakt?
Ik heb zelf een strand, vergelijkbaar met wat jij gebruikt hebt. Ben alleen bang dat als ik ze opzij laat schijnen, de LEDs te fel worden als je niet recht voor de TV zit.
Djteaser wijzigde deze reactie 22-04-2013 12:18 (39%)
Je kunt de ondertitels op iedere gewenste hoogte zetten, bij het kalibreren van je scherm. Dan zet je ze net hoog genoeg om buiten de scan-range te vallen.quote:French83 schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:33:
Klopt, maar dan gaan ze naar de bovenkant van het scherm, en dan gaan de leds daar flikkeren.
Als ik ze 6% omhoog zou zetten, zit ik buiten de led range en is dat iig opgelost.
Waarom gaan de leds eigenlijk flikkeren bij de ondertiteling?
Nu gebruik ik geen ondertiteling, maar als er eens mensen zijn, moet het geen circus worden...
bij overig wit licht zijn er geen problemen. heb een 2,5 ampere voeding voor 50 leds, is wel genoeg lijkt me. thanks voor het meedenkenquote:Djteaser schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:17:
Dit was de tip
[...]
Die voeding schiet waarschijnlijk in de kortsluitbeveiliging, wat je kunt doen is voor elke [color] in boblight.conf de adjust value lager dan 1.0 zetten zoals beschreven op http://code.google.com/p/boblight/wiki/boblightconf#color
[/quote]
French83 wijzigde deze reactie 22-04-2013 22:34 (21%)

mvoosten wijzigde deze reactie 24-04-2013 09:13 (13%)
HaTe wijzigde deze reactie 25-04-2013 15:21 (20%)
Ik vind vooral de android bediening interessant. Met de setup die ik nu heb, openelec en boblight had ik graag bediening gezien met mijn telefoon, daarmee ook dat je het gewoon als sfeer licht kan instellen. tv uit, muziekje op de achtergrond en dan de lampen wat leuke dingen laten doen. Of op de muziek mee.quote:Crisium schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:39:
De Lightpack software (Prismatik) vind ik ook prima werken. Ik gebruik het via een arduino met adalight.
Het enige nadeel is dat wanneer ik het gebruik voor live tv (XMBC via MediaPortal TV-server), het beeld telkens (om de seconde ongeveer) lijkt te vertragen om daarna weer te versnellen. Vooral met nieuws tickers als op RTL-Z is dit irritant. Bij het kijken van films heb ik er echter geen last van.
Ik volg het Lightpack project al een hele poos via: http://code.google.com/p/lightpack/ en ben blij dat het nu voor een groter publiek beschikbaar lijkt te komen. Ik zeg bewust "lijkt" want wie zegt dat de opgehaalde centjes strakjes niet een heel andere bestemming gaan krijgen?quote:HaTe schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:18:
Misschien dat er mensen zijn die dit interessant vinden, Lightpack als Kickstarter project: http://www.kickstarter.co...cklight-for-your-displays
Die Lightpack software ziet er wel goed uit, is erg uitgebreid, daar ga ik eens naar kijken
hardware-lover wijzigde deze reactie 25-04-2013 22:27 (7%)
Dit werkt dus niet. Ik heb de balk tot zeker in het midden van het scherm gezet, maar de leds blijven wit flikkeren met ondertiteling.quote:mrwolf schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:32:
[...]
Je kunt de ondertitels op iedere gewenste hoogte zetten, bij het kalibreren van je scherm. Dan zet je ze net hoog genoeg om buiten de scan-range te vallen.
Als ik hier in investeer, krijg ik dan ook voorrang op kopen? Of korting of ietsdergelijks?quote:HaTe schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:18:
Misschien dat er mensen zijn die dit interessant vinden, Lightpack als Kickstarter project: http://www.kickstarter.co...cklight-for-your-displays
Die Lightpack software ziet er wel goed uit, is erg uitgebreid, daar ga ik eens naar kijken
ralph0603 wijzigde deze reactie 26-04-2013 00:10 (14%)
Reward selectionquote:ralph0603 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 00:06:
[...]
Als ik hier in investeer, krijg ik dan ook voorrang op kopen? Of korting of ietsdergelijks?
Heb het al gehoord in de film. korting tot ¤50 euro voor een kit en voorrang.![]()
Dit ziet er namelijk veel gemakkelijker uit en niet zoveel kennis bij nodig

HaTe wijzigde deze reactie 26-04-2013 00:54 (55%)
Dat zou inderdaad de meest geniale oplossing zijn. Gewoon alle HDMI naar je receiver en van daaruit met HDMI verder naar je TV via de DIY Ambilight. Dat zou met de hardware van LED-Maniak ook moeten kunnen toch? Ben erg benieuwd hoe hij dat voor elkaar gekregen heeftquote:redah schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 20:47:
Nadeel is dat er -wederom- geen manier is om dit gewoon op je TV te plakken. Ook hier zijn weer Computers nodig...
En voor een project van maar liefst $240.000 moet je toch verdorie wel een HDMI/HDCP-licentie ($10.000 + 4ct per device) kunnen aanschaffen en het signaal dat van je bluray speler/PS3/XBOX360/WiiU/enz afkomt aftappen?
CBR1000F || Asus X5QSF || Nokia C6-01
Super! En je hebt al wel een functioneel prototype printplaatje of?quote:LED-Maniak schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 03:44:
Voor dat totaalbedrag zou ik het ook wel doen.
Alleen jammer dat je voor 60 dollar geen standalone HDMI set kan maken..
Ik hoop overigens spoedig het eeste ontwerp incl. kastje te kunnen tonen zoals het uiteindelijke ontwerp gaat worden.
wasco [the brightest crayon in the box]
Goeie uitleg Wasco!quote:wasco schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 15:09:
De mijne is ook af nu. 50 Leds achter een 42" tv.
...
French83 wijzigde deze reactie 03-05-2013 12:30 (13%)
Wat is nou precies tussen boblight en boblightD? Waarom zou je boblightd nodig hebben?quote:wasco schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 15:09:
De mijne is ook af nu. 50 Leds achter een 42" tv.
[video]
Heb de tutorial van Adalight gevolgd: http://learn.adafruit.com/adalight-diy-ambient-tv-lighting
De leds heb ik van hier: http://www.aliexpress.com...s-a-string/449802558.html
Het duurde wel even voor ik de onderliggende relatie tussen hardware en al de software die het geheel doen werken begreep. Ik herhaal het dus nog even voor de duidelijkheid, misschien dat iemand er iets aan heeft.
Hardware:
Je verbindt een led-koord aan de ene kant aan stroom, aan de andere kant aan een arduino uno.
De arduino uno is via USB aan je HTPC verbonden. De leds plak je achter je tv. In mijn geval (50 leds) zijn er 10 leds aan de zijkanten en 17 leds aan de boven- en onderzijde. Als je goed telt levert dit 54 'punten' op, maar de vier hoeken horen natuurlijk zowel bij links/rechts als onder/boven. Verder is het handig als je de kring begint onderaan in het midden van je tv, alle informatie op het internet gaat daar namelijk vanuit. Vertrek vanuit de arduino-kant en verspreid de leds gelijkmatig tegen de richting van de klok in, vanaf de achterkant van de tv bekeken.
Software:
Het geheel werkt zo: een plugin (boblight) voor XBMC berekent voor elke led individueel welke kleur hij moet hebben terwijl video speelt. De plugin maakt verbinding met een stukje 'server'-software (boblightd; boblight daemon). Deze server-software (boblightd dus) stuurt via USB de Arduino aan. De Arduino vertelt dan op zijn beurt aan de leds welke kleur ze moeten krijgen.
De makers van boblight hebben ervoor gekozen om het geheel te splitsen tussen plugin en daemon, dat maakt alles veel flexibeler. Zo kan je bijvoorbeeld het android-programma bobdroid gebruiken om via je telefoon verbinding te maken met de boblightd en zo een moodlight in te stellen.
Als start moet je op de Arduino een stukje programmacode oplaten; LEDstream. Dit programma zorgt ervoor dat de Arduino luistert naar een datastroom en de leds aanstuurt. Daarna moet je boblightd downloaden en configureren. Als laatste nog even de boblight plugin in XBMC zelf toevoegen en met een beetje geluk werkt het.
Tweaking:
De kleurenbalans/temperatuur van je leds kan je aanpassen in je boblightd config; de reactie van de leds op de video pas je aan in XBMC zelf bij de add-on. Daar pas je onder andere speed (snelheid van reageren); saturation (kleuroverdrijving); value (helderheid) en threshold (uitzetten licht bij donkere kleuren) aan.
Veel plezier!
also know as : n0r
Boblight uses a client/server model, where clients are responsible for translating an external input to light data, and boblightd is responsible for translating the light data into commands for external light controllers.quote:yorkick schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 12:26:
[...]
Wat is nou precies tussen boblight en boblightD? Waarom zou je boblightd nodig hebben?
French83 wijzigde deze reactie 04-05-2013 19:57 (6%)
Duidelijk dank. Ik ben het nu allemaal aan het configureren, op windows. Lukt me nog niet echt tot nu toe. Heb de boblightd config geinstalleerd, boblightd is geen addon op windows?, dus die heb ik handmatig aan het draaien. Als ik die start, een .bat, flashen alle leds groen/rood/blauw. Als ik XBMC opstart, geeft hij aan, connected to boblight. Maar vervolgens krijg ik niks qua ambilight.quote:French83 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 19:49:
[...]
Boblight uses a client/server model, where clients are responsible for translating an external input to light data, and boblightd is responsible for translating the light data into commands for external light controllers.
BoblightD heb je dus nodig voor de aansturing naar je arduino.
https://code.google.com/p/boblight/
bij deze de mijne, daar ik met openelec werk en geen ervaring met de windhoos versie heb. Misschien kun je er iets mee. Let wel , ik ben met de leds links onder begonnen.quote:
Dankje, zag dat ik hem nog op 150 channels had staan, en heb de andere dingen ook aangepast, nu werkt hij!quote:French83 schreef op zaterdag 04 mei 2013 @ 22:20:
[...]
bij deze de mijne, daar ik met openelec werk en geen ervaring met de windhoos versie heb. Misschien kun je er iets mee. Let wel , ik ben met de leds links onder begonnen.
Start je ook boblightd manual? Je kan hem laten starten met windows natuurlijk, maar is er ook een scriptje zodat je hem met het starten van XBMC mee laat starten?quote:wasco schreef op maandag 06 mei 2013 @ 13:36:
Super! Ik heb hem ook op Windows (7) draaien trouwens.
It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
ff snelle google hit:quote:Stoney3K schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 00:46:
Is er trouwens ook een build van boblightd (of een ander tooltje) wat DMX uit kan sturen of Artnet?
Great, dat moet prima werken met mijn ArtNet server en LED-strips op DMXquote:French83 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 01:16:
[...]
ff snelle google hit:
https://code.google.com/p/boblight/issues/detail?id=9
It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Pagina: 1 ... 32 33 34 35 laatste
Home » Forum » Tweaking » Elektronica » DIY Ambilight howto?
Populair: Asus Samsung Mobiele telefoons Laptops Apple Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True