quote:
Buzzfuzz schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 14:10:
Nou dat deel ik toch echt niet met je.
95% van alle storingen is binnen de omgeving van de klant, en dat varieert van in veel gevallen verkeerd aansluiten van het modem tot software problemen / hardware problemen.
45 % van de gevallen die ik mee maak is te wijten aan configuratie problemen met pc's hardware software, routers, wireless lan, software virusscanners/firewalls, virussen/spyware.
Vooral spyware en P2P downers, je moest eens weten hoe vaak ik wel Dashbar, Hotbar, CoolWWWsearch zie.
Kazaa, Bearshear, Shearazaa en al die andere meuk.
Er zijn genoeg monteurs die bij een volledige installatie een doe-het-zelf pakket er van maken als ze het ook maar zien.
En dan configuratie eisen, soms heb ik wel eens Windows 95 of 98 1ste editie, dus doe het zelf pakket als je een betere pc en os kan ritselen en anders jammer.
Pentium 90's of 75 met 16mb, ja je komt het tegen.
In 40% van de gevallen is de hoodaansluting niet correct, dus reigdoosjes (Gamma/Astro), Philips, Siemens e.t.c.
10 % is te wijten aan bekabeling/plaatsings problemen, niet aan de hoofdaansluting, defecte LAN of coax kabels, splitter kapot, verkeerde verdeling, versterkers die geen retour verkeer ondersteunen e.t.c.
In 5% van de gevallen ligt het aan een netwerk storing of een versterker die niet goed staat en 2% daarvan is zelfs tijdelijk.
Met name internet filters zitten daarbij.
Edit:
Nog iets waar ik tegen aan loop is dat vele modems nog niet de juiste software config file hebben.
De manier om dit correct in te laden is door naar 192.168.100.1 te gaan en dan configuration.
Dan klikken op defaults en save config en dan restart.
Bekijk de log, als het goed is zie je dan SW init of SW config file downloaded.
Note: Het volledig resetten kan 30 min duuren, maar meestal is het binnen 5 min gebeurt.
Alles wat ik zeg is natuurlijk in het licht van mijn eigen situatie waarbij de PC's goed geconfigureerd zijn, de nieuwste software draaien en niet 'aangedaan' zijn door virussen/spyware. Veel van deze zaken kunnen telefonisch al uitgesloten worden mits de gebruiker natuurlijk enigszins weet waarover hij praat.
Ik had alles al getest voordat ik contact opnam met de klantenservice: direct aansluiten van de kabels (dus de router ertussenuit gehaald), upgraden firmware router, scan op virussen, scan met Hitman Pro, verschillende PC's aangesloten, verschillende kabels getest, deïnstallatie firewall.
Bovendien heb ik het niet over nieuwe installatie van het gehele gebeuren, dus doe-het-zelf-paketten komen nicht im frage. Ik heb het over de systemen die reeds geruime tijd goed draaien en waar opeens een storing optreedt. In de tijd dat ik (jaren geleden) een kabelaansluiting kreeg werd de volledige installatie gratis door een monteur uitgevoerd, dus de kans dat er iets mis is met de hoofdaansluiting lijkt me dan erg klein. Zoals eerder gezegd: mijn systeem draaide in de huidige configuratie al jaren stabiel.
De monteur die bij mij langskwam zei ook iets heel anders dan jij beweert: in Utrecht zijn de wijkkasten verouderd (bedoeld voor het Com21-systeem) en deze kasten schijnen berucht te zijn vanwege het lostrillen van de aansluitingen. Al deze verdelers zouden in Utrecht dit jaar ge-upgrade worden waarna dit probleem zich niet meer voor zou doen.
Nog wat: de op 11 mei verrichte werkzaamheden aan het netwerk, waarover ik eerder sprak, om de stabiliteit van het netwerk te verbeteren hebben alleen maar een negatief effect gehad op mijn verbinding: hoge pings en uploads schommelend tussen 40 en 100kb/s.