Hoofdcategorieën
Topicacties

De Canon EOS 300D *part 5*

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 24 oktober 2004

Voor de liefhebbers en geinteresseerden in deze camera; bij de MediaMarkt verkopen ze deze momenteel incl. 18-55 lens voor ¤ 444,-, voor een camera van deze klasse toch een zeer schappelijke prijs.

Reg. datum: 15 april 2005

Word de 300D voor 444¤ verkocht?!!!

Hmm ik had de D50 van Nikon op het oog. Maar tegen zo'n bod.....

quote:
Heaget schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:24:
Word de 300D voor 444¤ verkocht?!!!

Hmm ik had de D50 van Nikon op het oog. Maar tegen zo'n bod.....
Bij de MediaMarkt in Eindhoven heb ik hem afgelopen vrijdag (21-10) gekocht voor inderdaad ¤444,- , ik weet niet of dit nog verschillend is bij de verschillende vestigingen, maar zeker het proberen waard.

Reg. datum: 30 november 2001

Is dat werkelijk zo?? Ik heb 'm er net weg voor 499??? En toen ik hem vroeg of dat de dagen ervoor ook al de prijs was (ik zei dat ik een prijs van 444 had gehoord), zei die dat dat niet klopte.... Voel me nou toch wel een beetje opgelicht

Reg. datum: 12 juni 2004

quote:
ohjaja1981 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:55:
[...]

Bij de MediaMarkt in Eindhoven heb ik hem afgelopen vrijdag (21-10) gekocht voor inderdaad ¤444,- , ik weet niet of dit nog verschillend is bij de verschillende vestigingen, maar zeker het proberen waard.

Is de prijs niet een speciale prijs i.v.m. de opening van een nieuw (groot) filiaal in Eindhoven? Langs de A2 op de rondweg Eindhoven stond/staat een billboard waarop groots de opening werd aangekondigd.
Toch bij het filiaal bij mij in de buurt eens gaan kijken. Misschien valt er iets te 'regelen' ;)

De vestiging in Eindhoven is inderdaad net open, maar bij dit toestel stond verder ook niet vermeld dat het een aanbieding betrof, het leek dus gewoon een reguliere prijs. Mijn verwachting is dan ook dat deze prijs ook wordt gehanteerd in de andere vestigingen. ps. de vestiging in ehv is morgen (zo. 23-10) ook open

Dat is dus niet zo (allereerst is de prijs verschillend per winkel, en daarnaast is de prijs inmiddels alweer 499). Daarnaast is de voorraad in eindhoven waarschijnlijk er intussen wel doorheen. Was al de 3de of 4de en ze gaven aan dat dit echt 't laatste was wat ze hadden (maar goed, ik weet niet of je ze moet geloven, aangezien ze mij vertelden dat ie echt niet 444 euro was geweest, maar al sinds de opening 499 betrof)

quote:
inquestos schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 21:59:
Dat is dus niet zo (allereerst is de prijs verschillend per winkel, en daarnaast is de prijs inmiddels alweer 499). Daarnaast is de voorraad in eindhoven waarschijnlijk er intussen wel doorheen. Was al de 3de of 4de en ze gaven aan dat dit echt 't laatste was wat ze hadden (maar goed, ik weet niet of je ze moet geloven, aangezien ze mij vertelden dat ie echt niet 444 euro was geweest, maar al sinds de opening 499 betrof)
Ja, blijkbaar verschillen de prijzen dan inderdaad per winkel, maar ik vind het erg vreemd. Ik ben donderdag daar geweest (de dag van de opening) en heb het toestel daar zien liggen voor ¤ 444,-. Vrijdag ben ik vervolgens terug gegaan en heb het toestel gekocht voor die ¤ 444,- . Toch erg raar dat ze hun klanten dan nu voorliegen dat het toestel al sinds de opening de ¤ 499,- is. Ik begon bijna aan mezelf te twijfelen, maar op de factuur staan toch echt 3 vieren ;) . Ps. je bent dus in de vestiging Ehv geweest?

Ja, ben er vanmorgen (nou ja, inmiddels gisteren, zaterdag iig) vroeg geweest, met het idee dat ze daar voor 400/444 euro lagen. Helaas bleek dat wat meer te zijn, balen, want mijn budget is niet al te groot (student).

Inmiddels heb ik toch wat tegenvallende dingen opgemerkt: een blauwe hotpixel is al te zien op 1/60 op iso100 (niet supergoed, maar wel te zien), de meegeleverde accu is na 100 keer toch echt op (ipv 300/400), en de lens is gewoon echt r*k op 18 mm, erg onscherp (zal morgen wat voorbeelden posten, maar hij doet flink onder voor een powershot a80, en dat zegt genoeg lijkt me). Op 50 mm doet ie 't wel geweldig, dus misschien ligt het aan mij. Ook jammer dat er toch wat weinig functies op zitten ( ik wou oorspronkelijk voor de 350D gaan, heel erg in de 300D heb ik me dan ook niet verdiept, vooral de verschillen)

Handleiding is opvallend in het engels...

inquestos wijzigde dit bericht 23-10-2005 02:16 (1%)
Reden: 18 & 50 mm omgedraaid

Reg. datum: 29 mei 2002

quote:
inquestos schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 02:12:

Inmiddels heb ik toch wat tegenvallende dingen opgemerkt: een blauwe hotpixel is al te zien op 1/60 op iso100 (niet supergoed, maar wel te zien)
Als het echt te zien is, dan is dat echt niet goed :(. Omruilen of voor een 'remap' naar Canon opsturen...
quote:
, de meegeleverde accu is na 100 keer toch echt op (ipv 300/400)
Maak je dan alleen maar foto's, of doe je er ook nog andere dingen bij, zoals terugkijken op het scherm, flitsen, veelvuldig scherpstellen, etc. Als het puur om de foto gaat, dan is 100 echt véél te weinig en is er echt iets mis.
quote:
en de lens is gewoon echt r*k op 18 mm, erg onscherp (zal morgen wat voorbeelden posten, maar hij doet flink onder voor een powershot a80, en dat zegt genoeg lijkt me).
Schiet je raw of jpg? Heb je de parameters aan je eigen voorkeur aangepast? Een DSLR is geen compact en in de meeste gevallen laat hij de nabewerking aan de fotograaf over. Groot pluspunt vind ik dat, omdat je dan zelf invloed hebt op de kleurverzadiging, de mate van verscherping, contrast, helderheid, etc.
Alleen kan het voor iemand, die van een compact overstapt, wel tegenvallen dat een foto 'rechtstreeks uit de dslr' minder mooi lijkt dan een foto uit een compact. De kitlens móet uiteindelijk gewoon mooiere platen produceren dan een A80 (kijk maar eens naar foto's van bijv. Gizz), en anders heb je helaas een heel erg slecht exemplaar gekregen. :/

quote:
Op 50 mm doet ie 't wel geweldig, dus misschien ligt het aan mij. Ook jammer dat er toch wat weinig functies op zitten ( ik wou oorspronkelijk voor de 350D gaan, heel erg in de 300D heb ik me dan ook niet verdiept, vooral de verschillen).
Er bestaat een 'hack' voor de 300D. In de praktijk eigenlijk gewoon een firmware update. Hiermee kun je een heleboel verborgen functies activeren, zoals FEC, AI Focus (*kuch* AF Servo :> ), ISO3200, Mirror lock up, RAW+Large JPG, etc. Ideaal, ik gebruik het ook, net zoals neographikal en volgens mij 90% van alle andere 300D bezitters. Deze 'hack' is er gemakkelijk op te zetten, en is er net zo gemakkelijk weer af te halen. Ga naar http://www.gpi.dk/300d/ voor de download.

guillaumemay wijzigde dit bericht 23-10-2005 14:42 (3%)
Reden: Correctie van Voutloos hieronder :P

5D | 20D | lenzen en objectieven | flitsers | laptop | computer | tv | mobieltje.. blabla

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
inquestos schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 02:12:
de meegeleverde accu is na 100 keer toch echt op (ipv 300/400),
Dat is logisch, de accu moet een paar keer helemaal opgeladen worden en gebruikt worden voordat hij op de maximale capaciteit zit. 600 shots moet je makkelijk kunnen halen.
quote:
en de lens is gewoon echt r*k op 18 mm, erg onscherp (zal morgen wat voorbeelden posten, maar hij doet flink onder voor een powershot a80, en dat zegt genoeg lijkt me). Op 50 mm doet ie 't wel geweldig, dus misschien ligt het aan mij.
Heb je hem wel dichtgeknepen tot f/11? Op de uiterste standen is hij inderdaad onscherper dan ertussen in (is met bijna alle lenzen zo). Op 40mm is hij het scherpst.
quote:
Ook jammer dat er toch wat weinig functies op zitten ( ik wou oorspronkelijk voor de 350D gaan, heel erg in de 300D heb ik me dan ook niet verdiept, vooral de verschillen)
Enige functie die ontbreekt is de AI Servo, voor de rest kun je alles krijgen met de gehackte firmware.

Canon EOS 5D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

quote:
gium schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 04:40:
[...]
Als het echt te zien is, dan is dat is echt niet goed :(. Omruilen of voor een 'remap' naar Canon opsturen...

Ik heb wellicht iets overdreven. Op iso100 is het niet echt zichtbaar op 1/60, maar op 1/5 (iso100) begint ie zichbaar te worden. Op iso1600 is ie zelfs op 1/4000 al zichbaar

quote:
Maak je dan alleen maar foto's, of doe je er ook nog andere dingen bij, zoals terugkijken op het scherm, flitsen, veelvuldig scherpstellen, etc. Als het puur om de foto gaat, dan is 100 echt véél te weinig en is er echt iets mis.

Hij laat 'm standaard 2 seconden zien, en natuurlijk heb ik de playback functie wel gebruikt, maar dan nog lijkt het me vrij kort...

quote:

Schiet je raw of jpg? Heb je de parameters aan je eigen voorkeur aangepast? Een DSLR is geen compact en in de meeste gevallen laat hij de nabewerking aan de fotograaf over. Groot pluspunt vind ik dat, omdat je dan zelf invloed hebt op de kleurverzadiging, de mate van verscherping, contrast, helderheid, etc.
Alleen kan het voor iemand, die van een compact overstapt, wel tegenvallen dat een foto 'rechtstreeks uit de dslr' minder mooi lijkt dan een foto uit een compact. De kitlens móet uiteindelijk gewoon mooiere platen produceren dan een A80 (kijk maar eens naar foto's van bijv. Gizz), en anders heb je helaas een heel erg slecht exemplaar gekregen.

Gaat hier puur en alleen om scherpte. Ik heb de testshots vrijwel allemaal in JPG geschoten, omdat scherpte niet echt uitmaakte tov RAW had ik het idee, parameters ook niet (dat is toch gewoon AdobeRBG/set1/etc o.a. ipv de standaard parameter1), omdat dat altijd later in Photoshop ook wel te doen is lijkt me

Ik heb hier wat 100% crops van testshots:
Klik voor de png http://home.planet.nl/~ooter000/got/examples.png
boven:Links 54mm, midden 27 mm, rechts 18 mm allemaal niet superscherp
onder: Links hotpixel op 1/5s en iso400 (rechtsboven het midden), midden 28 mm wel superscherp, rechts voorbeeld foto waar de hotpixel redelijk goed te zien is.

Misschien zeur ik over onscherpte, of ligt het aan mij (ik heb zelf goede ogen (allebei als het goed is 0, vandaar dat ik die dioptric ook op 0 heb gezet), want focussen op grote afstanden vind ik toch niet al te makkelijk)

quote:
Er bestaat een 'hack' voor de 300D. In de praktijk eigenlijk gewoon een firmware update. Hiermee kun je een heleboel verborgen functies activeren, zoals FEC, AI Focus, ISO3200, Mirror lock up, RAW+Large JPG, etc. Ideaal, ik gebruik het ook, net zoals neographikal en volgens mij 90% van alle andere 300D bezitters. Deze 'hack' is er gemakkelijk op te zetten, en is er net zo gemakkelijk weer af te halen. Ga naar http://www.gpi.dk/300d/ voor de download.

Daar had ik van gehoord, maar ik ben toch niet zo gek op hacks, misschien later, maar gooi zoiets er zeker niet meteen op

edit:
[quote]
Dat is logisch, de accu moet een paar keer helemaal opgeladen worden en gebruikt worden voordat hij op de maximale capaciteit zit. 600 shots moet je makkelijk kunnen halen.
[/quote
mooi, dan is dat iig geen probleem :)

quote:
Heb je hem wel dichtgeknepen tot f/11? Op de uiterste standen is hij inderdaad onscherper dan ertussen in (is met bijna alle lenzen zo). Op 40mm is hij het scherpst.
Nee, foto's zijn zoiezo al snel onderbelicht dus dan zet ik 'm zo wijd mogelijk open, en ja, ik weet dat ie in de uiterste standen onscherp was, maar dat ie onderdoet voor een a80 in uiterste stand vind ik opmerkelijk

inquestos wijzigde dit bericht 23-10-2005 14:27 (11%)

3 Benches

quote:
Gizz schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 13:20:
Enige functie die ontbreekt is de AI Servo, voor de rest kun je alles krijgen met de gehackte firmware.
En AF Servo voor 1 foto werkt ook redelijk goed met die Undutchables 0.2.3. ;) Gium bedoelt ook AF Servo, AI Focus is namelijk de standaard werking. :P

En je hoeft die hack echt niet binnen 2 uur er op te doen, leer eerst je camera maar een beetje kennen. :)

Voutloos wijzigde dit bericht 23-10-2005 14:28 (56%)

Talkin.nl daily photoblog
Day 1377: 3 Benches
Foto specs: Canon 50D, Tamron 17-50 f/2.8, 1/30s, f/4.0, ISO 100

Reg. datum: 29 mei 2002

quote:
inquestos schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:24:

Ik heb wellicht iets overdreven. Op iso100 is het niet echt zichtbaar op 1/60, maar op 1/5 (iso100) begint ie zichbaar te worden. Op iso1600 is ie zelfs op 1/4000 al zichbaar
Ik weet eerlijk gezegd niet waar de grens ligt :/ . Er is ooit een topic hierover geweest, misschien dat je die nog kan vinden via de search.
quote:
Gaat hier puur en alleen om scherpte. Ik heb de testshots vrijwel allemaal in JPG geschoten, omdat scherpte niet echt uitmaakte tov RAW had ik het idee, parameters ook niet (dat is toch gewoon AdobeRBG/set1/etc o.a. ipv de standaard parameter1), omdat dat altijd later in Photoshop ook wel te doen is lijkt me
Met de parameters kun je de mate van verscherping van de camera zelf ook instellen. Op die manier heeft het wel wat invloed op de uiteindelijke 'scherpe' weergave van de foto. Maar zoals je zelf al zei: voor het beste resultaat schiet je op RAW of op JPG met parameters 0 of zelfs -2, en dan zelf via photosoep je foto bewerken. :)
quote:
Ik heb hier wat 100% crops van testshots:
Klik voor de png [afbeelding]
boven:Links 54mm, midden 27 mm, rechts 18 mm allemaal niet superscherp
onder: Links hotpixel op 1/5s en iso400 (rechtsboven het midden), midden 28 mm wel superscherp, rechts voorbeeld foto waar de hotpixel redelijk goed te zien is.
Lastig om de scherpte op deze kleine plaatjes te beoordelen. Misschien een vergelijkende test op een statief, mirror lock up en 3x dezelfde foto om een misfocus te voorkomen? Veel werk is het wel om dat te doen, maar wel de beste om aan te tonen of je lens naar behoren presteert.

5D | 20D | lenzen en objectieven | flitsers | laptop | computer | tv | mobieltje.. blabla

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
inquestos schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 14:24:
Nee, foto's zijn zoiezo al snel onderbelicht dus dan zet ik 'm zo wijd mogelijk open, en ja, ik weet dat ie in de uiterste standen onscherp was, maar dat ie onderdoet voor een a80 in uiterste stand vind ik opmerkelijk

Door je diafragma open te houden krijg je niet opeens lichtere foto's hoor... op f/22 kun je een overbelichte foto schieten die knalwit is, en op f/1,8 kun je een zwaar onderbelichte foto maken.
Dus hop, knijp dat diafragma eens dicht.

Je weet trouwens dat je met een DSLR altijd moet naverscherpen? Dit omdat compactcameraatjes zelf al hele verscherpingsbewerkingen eroverheen gooien. Een DSLR doet dit niet, zodat je achteraf zelf kunt bepalen hoeveel je wilt verscherpen.

Canon EOS 5D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

quote:
Gizz schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:21:
[...]

Door je diafragma open te houden krijg je niet opeens lichtere foto's hoor... op f/22 kun je een overbelichte foto schieten die knalwit is, en op f/1,8 kun je een zwaar onderbelichte foto maken.
Dus hop, knijp dat diafragma eens dicht.
ehm, sorry, maar groter diafragma -> meer licht (die redenering klopt toch lijkt me, dat is mijn ervaring iig). Dus als je te weinig licht hebt en geen flitser wilt gebruiken heb je toch de volgende keuzes lijkt me: iso omhoog, groter diafragma, langere sluitertijd, of gewoon onderbelicht laten. En wanneer je iso/sluitertijd al aan vrij onacceptabele waardes hebben bereikt, lijkt 't me verstandig om je diafragma dan ook vrij groot te houden... (?)
quote:
Je weet trouwens dat je met een DSLR altijd moet naverscherpen? Dit omdat compactcameraatjes zelf al hele verscherpingsbewerkingen eroverheen gooien. Een DSLR doet dit niet, zodat je achteraf zelf kunt bepalen hoeveel je wilt verscherpen.
Je bedoelt als in USM of sharpen in photoshop? Moeten lijkt me een groot woord (niet?), met compact's deed ik 't ook vaak, maar detail kan je er niet mee terugwinnen, en daar gaat 't mij nou om

3 Benches

quote:
inquestos schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:56:
[...]
ehm, sorry, maar groter diafragma -> meer licht (die redenering klopt toch lijkt me, dat is mijn ervaring iig).
Een goede belichting hangt niet alleen van diafragma af, zoals je zelf al in der rest van deze post zegt. :)
quote:
Je bedoelt als in USM of sharpen in photoshop? Moeten lijkt me een groot woord (niet?), met compact's deed ik 't ook vaak, maar detail kan je er niet mee terugwinnen, en daar gaat 't mij nou om
Compacts doen het al enigszins voor je. Bovendien heb je dus zo goed als wide-open geschoten.

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
inquestos schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 15:56:
[...]

ehm, sorry, maar groter diafragma -> meer licht (die redenering klopt toch lijkt me, dat is mijn ervaring iig). En wanneer je iso/sluitertijd al aan vrij onacceptabele waardes hebben bereikt, lijkt 't me verstandig om je diafragma dan ook vrij groot te houden... (?)

f/4 en 1/2e seconde sluitertijd geeft qua belichting precies dezelfde foto als f/11 en 4 seconde sluitertijd.
Aangezien je vanaf statief schoot om de scherpte te testen (uit de hand is zo'n test nutteloos) maakt de sluitertijd niks uit natuurlijk.

quote:
Je bedoelt als in USM of sharpen in photoshop? Moeten lijkt me een groot woord (niet?)
USM ja, en als jij het meeste uit je foto's wilt halen zul je het moeten doen ja :)

Mental Attention to Detail
Reg. datum: 18 oktober 2005

Weet iemand waar je die pols 'strap' kunt kopen voor onderaan de 300D??

::EOS-300D:: 70-300mm 4/5.6f IS - 50mm/1.8f - 18-55mm - BG-E1 - Crumpler Loyal Chap [ toekomst: Canon 430Ex+bounce +div.filters +handstrap ]

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoort die niet standaard bij de grip te zitten?

quote:
Gizz schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:19:
Hoort die niet standaard bij de grip te zitten?
Helaas, in de handleiding staat dat de handstrap E1 optional is... koopdigitaal heeft em helaas niet..

::EOS-300D:: 70-300mm 4/5.6f IS - 50mm/1.8f - 18-55mm - BG-E1 - Crumpler Loyal Chap [ toekomst: Canon 430Ex+bounce +div.filters +handstrap ]

Reg. datum: 29 januari 2004

quote:
MartijnVW schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 21:27:
[...]

Helaas, in de handleiding staat dat de handstrap E1 optional is... koopdigitaal heeft em helaas niet..

Hij is idd optioneel maar ze hebben hem wel bij konijnenberg! (even zoeken)

edit;
hierdus; Klik

simplendi wijzigde dit bericht 23-10-2005 21:30 (29%)

Fotospul; 2x Canon Eos 10D + Grip, Tamron 28-75 f2,8 XR Di LD, Canon 70-200/2.8L USM

3 Benches

Hij is inderdaad optioneel, maar de enige plek waar uitgelegd wordt hoe je hem het beste vastmaakt is in de handleiding die bij de grip zit. :)

Bedankt, ik zal alleen maar op koopdigitaal te gluren, maar heb hem gevonden ja..:D Had al een tut. gevonden hoe je de neckstrap kunt gebruiken als handstrap, maar das ook niet echt 'pimp' ;)

Waar kan ik die tutorial vinden. Ben hem ook eens tegengekomen, maar weet niet waar

edit:

:X daar was dus op got een topic over, niet eens op gezocht (ben 'm ook ergens anders tegengekomen dacht ik)

inquestos wijzigde dit bericht 23-10-2005 23:45 (43%)

Pagina: 1 2 3 4 ... 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: