Laatste update 05-05-05
Aangezien er in SA heel weinig tot geen topics over (La)TeX voorkomen open ik hierbij maar eens een topic
• Wat is LaTeX nou weer?
LaTeX is, kort door de bocht, een tekstverwerker (al mag je het eigenlijk niet zo noemen) die veel gebruikt wordt in de wetenschappelijke (beta) wereld. Het is bij uitstek geschikt om wiskundig getinte documenten in te maken, en er is dan ook niets dat aan de math mode van LaTeX kan tippen
• Tex? LaTeX?
LaTeX maakt gebruik van de engine van TeX, en kan enkele dingen meer. Daar komt het kort gezegd op neer.
• Waar haal ik dat dan?
Op Unix/Linux platformen wordt standaard vaak TeTeX meegeleverd, een TeX distributie voor die OS'en. Als je Win32 draait kan je kijken naar MikTeX.
• En nu?
Nu kan je dus TeX documenten maken.
• Hoe dan? Ik zie enge code enzo?
LaTeX is geen WYSIWYG (what you see is what you get) editor. In tegendeel zelfs. In een LaTeX document geef je layout aan, en vervolgens maakt de compiler er voor jou een leesbaar document van. je zou het in dat opzicht dus kunnen vergelijken met HTML, het is een soort 'opmaaktaal'
• En hoe leer ik dat dan?
Zo ongeveer het bekendste document over LaTeX dat op internet staat is The Not So Short Introduction To LaTeX2e. Daarnaast heb ik een howto over LaTeX geschreven. Deze kun je in PostScript formaat hier downloaden en in PDF formaat hier (de laatste ziet er beter uit). Voor een lijst met gelijktekens, implicatiepijlen e.d. verwijs ik je naar The No So Short Introduction To LaTeX2e, omdat dat overtikken gewoon teveel werk was.
De source van de howto kan je ook downloaden (gzipped tar), en uiteraard staat dit topic open voor vragen, suggesties en op- of aanmerkingen van andere aard
Nog een opmerking: verwacht niet dat je in een keer geniale documenten en formules achter elkaar tikt alsof je met Word of een andere WYSIWYG-editor bezig bent. LaTeX vereist enig geduld, maar als je er eenmaal mee kunt werken zul je er een stuk tevrederen over zijn door de mooiere output, degelijkere en vooral consitentere layout en de automatische inhoudsopgave, lijst met figuren en lijst met tabellen. het is niet lastig om te leren, het kan alleen ietwat overweldigend zijn in het begin. Als je door die zure appel heen bent heb je een pracht van een editor in handen
Leesvoer en handige links
• The Not So Short Introduction To LaTeX2e
• Handleiding LaTeX door Piet van Oostrum
• GoT howto als PDF
• GoT howto als PostScript (de pdf is kwalitatief beter, gebruik deze bij voorkeur alleen als je echt geen pdf kan openen)
• Comprehensive TeX Archive Network (CTAN)
• Prosper, om handig powerpoint-achtige slides te maken.
• Winshell, een LaTeX editor voor win32 met highlighting
• Getting Started with LaTeX
• TeX Reference Card
Je kunt de PDF ook in [rml][ HOWTO/PDF] LaTeX2e[/rml] bekijken, hij wordt dan meteen in een iframe geladen
Aangezien er in SA heel weinig tot geen topics over (La)TeX voorkomen open ik hierbij maar eens een topic
• Wat is LaTeX nou weer?
LaTeX is, kort door de bocht, een tekstverwerker (al mag je het eigenlijk niet zo noemen) die veel gebruikt wordt in de wetenschappelijke (beta) wereld. Het is bij uitstek geschikt om wiskundig getinte documenten in te maken, en er is dan ook niets dat aan de math mode van LaTeX kan tippen
• Tex? LaTeX?
LaTeX maakt gebruik van de engine van TeX, en kan enkele dingen meer. Daar komt het kort gezegd op neer.
• Waar haal ik dat dan?
Op Unix/Linux platformen wordt standaard vaak TeTeX meegeleverd, een TeX distributie voor die OS'en. Als je Win32 draait kan je kijken naar MikTeX.
• En nu?
Nu kan je dus TeX documenten maken.
• Hoe dan? Ik zie enge code enzo?
LaTeX is geen WYSIWYG (what you see is what you get) editor. In tegendeel zelfs. In een LaTeX document geef je layout aan, en vervolgens maakt de compiler er voor jou een leesbaar document van. je zou het in dat opzicht dus kunnen vergelijken met HTML, het is een soort 'opmaaktaal'
• En hoe leer ik dat dan?
Zo ongeveer het bekendste document over LaTeX dat op internet staat is The Not So Short Introduction To LaTeX2e. Daarnaast heb ik een howto over LaTeX geschreven. Deze kun je in PostScript formaat hier downloaden en in PDF formaat hier (de laatste ziet er beter uit). Voor een lijst met gelijktekens, implicatiepijlen e.d. verwijs ik je naar The No So Short Introduction To LaTeX2e, omdat dat overtikken gewoon teveel werk was.
De source van de howto kan je ook downloaden (gzipped tar), en uiteraard staat dit topic open voor vragen, suggesties en op- of aanmerkingen van andere aard
Nog een opmerking: verwacht niet dat je in een keer geniale documenten en formules achter elkaar tikt alsof je met Word of een andere WYSIWYG-editor bezig bent. LaTeX vereist enig geduld, maar als je er eenmaal mee kunt werken zul je er een stuk tevrederen over zijn door de mooiere output, degelijkere en vooral consitentere layout en de automatische inhoudsopgave, lijst met figuren en lijst met tabellen. het is niet lastig om te leren, het kan alleen ietwat overweldigend zijn in het begin. Als je door die zure appel heen bent heb je een pracht van een editor in handen
frim schreef op 03 februari 2004 @ 19:44:
Linux Toevoeging
Huh? LaTeX? Hoe installeer ik dat?
![]()
Als je debian hebt wordt met het commando "apt-get install latex" de nodige bestanden gedownload en geinstalleerd. Vervolgens kun je in je shell met het commando "latex <bestand.tex>" een DVI bestand maken.
ja, maar ik krijg allemaal errors!
Dat kan kloppen. Vooral voor de wiskundige notatie, waar je bijvoorbeeld gebruik maakt van de package "amsmath" zul je nog even wat extra's moeten downloaden: "apt-get install tetex-extras" zou genoeg moeten zijn/
Maar nu heb ik een dvi. Wat moet ik daarmee
Met xdvi kun je je bestand bekijken. deze herlaad ook het dvi bestand elke keer alsje in het scherm klikt, en dat is best makkelijk.
Ja, maar ik wil een pdf!
Ook dat kan. Als het goed is heb je nu ook het programma dvipdf, wat een net pdf'je voor je maakt: frim@frim:~$ dvipdf project.dvi. Makkelijk zat dus.
Maar uitprinten dan?
Vanuit de meeste dvi-viewers kun je wel uitprinten. Mocht je dit niet willen (je werkt bijv. in een console) dan kun je dat heel makkelijk doen met het commando dvips.
maar waar edit ik het dan mee?
Dat ligt aan je voorkeur.
-Voor emacsis er een plugin geschreven die meestal al bij je emacs zit (auctex heet die geloof ik). Als je dan een tex-bestand opent kun je in het menu "commands" je LaTeX-bestand DVI' en, en daarna bekijken. Verder heeft emacs ook syntax highlighting, en nog een extraatje:
Installeer het programma latex-preview (in Debian d.m.v. 'apt-get install latex-preview'). Als je nu in emacs werkt kun je doormiddel van de toetsenbordcombinatie ctrl+cps de sectie waar je nu mee bezig bent previewen in emacs zelf. De code wordt dus gewoon vervangen door LaTeX-output. Dit is erg handig om nog enig overzicht te houden, maar is wel sloom, dus als je om de 10 seconde dat commando gebruikt, ben je wel even bezig. Het uitzetten van je preview voor die sectie kun je doen d.m.v. de toetsencombinatie ctrl+cpcs.
- Als je KDE gebruikt heb je ook nog het programma kile. Kile staat voor K Integrated LaTeX Environment, en doet dat en niet minder. Ik zelf gebruik Gnome, en krijg het niet aan de praat, maar de website ziet er veelbelovend uit dus KDE-gebruikers moeten dit beslist een keer proberen.
- Als je lichter werk wilt hebben, supporten de volgende editors allemaal de LaTeX syntax highlighting: nedit, gedit, kate en Kwrite. Na het opslaan, dmv ctrl+s, kun je makkelijk je tex-file latexen door in je Eterm op je "arrow-up" te drukken en daarna de enterknop te gebruiken. Zelf gebruik ik momenteel nedit, en dat werkt goed voor mij.
Wiskundige symbolen en functies | |||
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Leesvoer en handige links
• The Not So Short Introduction To LaTeX2e
• Handleiding LaTeX door Piet van Oostrum
• GoT howto als PDF
• GoT howto als PostScript (de pdf is kwalitatief beter, gebruik deze bij voorkeur alleen als je echt geen pdf kan openen)
• Comprehensive TeX Archive Network (CTAN)
• Prosper, om handig powerpoint-achtige slides te maken.
• Winshell, een LaTeX editor voor win32 met highlighting
• Getting Started with LaTeX
• TeX Reference Card
Je kunt de PDF ook in [rml][ HOWTO/PDF] LaTeX2e[/rml] bekijken, hij wordt dan meteen in een iframe geladen
[ Voor 61% gewijzigd door G33rt op 05-05-2005 11:34 . Reden: toevoeging linkjes ]