Koekie?
Verwijderd
Enne gister om 22:00 uur ofzo was je echt weg, tot en met vonmorgen dan; (Bijde 3dm03 scores !!)
Prima overclock trouwens !!
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 13:25 ]
Andere testen zoals bv vertex shaders enz. hebben geen invloed op de score.
uhm, er waren werkzaamheden
Ik krijg binnenkort een A64 3000+ met gigabyte K8N pro. Kijken hoe die het doet
[ Voor 36% gewijzigd door Kakaroto op 31-12-2003 13:30 ]
Krankzinnig?, vergeleken met OC experts Macci, tom holck, OPP, JC is dit nietsHazuki schreef op 30 december 2003 @ 20:08:
Hmm 6235 in '03 en 17833 in '01
MOET beter kunnen... eerst maar eens nieuw geheugen halen en dan laat ik al die F**kers met een 9800PRO een poepie ruiken whehehe
Kakaroto houdt iig de eer van de 9800SE's hoog![]()
Maarja zijn kaartje loopt dan ook op krankzinnige snelheden
Die hebben een 9800 pro op 500 core en 800MHz geheugen met r507 gekoeld.
Verwijderd
Volgens zijn sig. loopt zn kaart op 440//380, maar om eerlijk te zijn is dat nog niet echt veel. M'n eigen kaart loop op 460//380 en er zijn er, als je zo es over internet surft, ook die em over de 500 krijgen, alhoewel die dan meestal wel extremere vormen van koeling gebruiken. M'n eigen 460//380 wordt gekoeld door een dangerden MAZE4 GPU kit met een 80W peltier. De rest van mn pc kan er niet echt meer mee door (ASUS A7V333 die niet echt ver te OC-en is met een XP2500+, maar tot max 2220mhz stabiel, en dan mis ik ook nog dual channel geheugen (2x512mb PC2700)) dus n score van 16400 is tot nu toe het beste wat ik er uit heb gekregen...Hazuki schreef op 30 december 2003 @ 20:08:
Hmm 6235 in '03 en 17833 in '01
MOET beter kunnen... eerst maar eens nieuw geheugen halen en dan laat ik al die F**kers met een 9800PRO een poepie ruiken whehehe
Kakaroto houdt iig de eer van de 9800SE's hoog![]()
Maarja zijn kaartje loopt dan ook op krankzinnige snelheden
Met benchmarken in 3dmark2001 draai ik op dit moment op 480//390MHz. (geen artifacts in 3dmark2001 maar wel in games.
Voor H2O vind ik jou overclock aanzienlijk hoor. Vrij logisch dat een phase change koeling betere resultaten voortbrengt, maar daar vergelijk ik het niet mee.Krankzinnig?, vergeleken met OC experts Macci, tom holck, OPP, JC is dit niets
Die hebben een 9800 pro op 500 core en 800MHz geheugen met r507 gekoeld.
Ow en de snelheden in mijn sig zijn het maximum waarop ik em durf in te stellen zonder bang te hoeven zijn dat ik em sloop
Vooral het geheugen werkt niet mee, als ik em hoger klok krijg ik een soort van 'scheuren' in de textures, en bij mijn vorige kaart (C3D R9700np) heeft dat geresulteerd in een permanent schaakbord effect (zelf in de BIOS
[ Voor 38% gewijzigd door Hazuki op 31-12-2003 14:34 ]
Koekie?
Het draait nu 392/365.
ik heb ook onder de radeon een 80mm fan hangen voor extra lucht. Ik durf alleen niet verder te clocken

* SileX is held op sokken
7000 puntjes in 3dmark03
http://service.futuremark.com/compare?2k3=1816157
Core: 460MHz
Mem: 780MHz (gekoeld met Revoltec memsinks en een 120mm Sunon 3000rpm
Verwijderd
Als ik de drivers van omega installeer krijg ik bij het opstarten heel licht blauwe storingen in het beeld.
Dit gebeurt ook als ik de cat drivers patch.
Nu weet ik uit ervaring dat dit zeer gevaarlijk is. Bij mijn vorige videokaart stond de refresh rate te hoog (DVI @ 1280 x 1024) en de storingen werden steeds erger, op een gegeven moment is mijn rad 8500 kapot gegaan.
Nu staat mijn refreshrate op 70hz, maar ik heb ongeveer hetzelfde probleem, zou het kunnen komen omdat de 4extra pipelines worden ingeschakeld??
Als ik de cat drivers (3.10) met riva tuner patch, safe mode de .sys vervang en opnieuw opstart krijg bij "XP logon" al geen beeld meer
Beeld gaat bij mij op zwart, en mijn monitor zegt no signal.
Zou het kunnen komen door de Radeon 8500 die eerst in mijn pc zat? In safe mode krijg ik wel gewoon beeld.
Ik heb een origineel Ati kaart 9800SE All In Wonder, XP SP1 RU1...
Wat zou het kunnen zijn???
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2004 17:05 ]
Maar wat ik mij nu afvraag is hoe staat het met een mogelijke bios flash van deze mod. De soft-methode is nu wel bekend, maar er is nauwelijks iets te vinden om het via de bios te doen. Weet iemand waar er een Hercules 9800pro AIW bios te halen valt(staat er niet tussen op http://www.ocfaq.com/softmod/bios.php)? En zijn er mensen die de biosfiles van een AIW se en een AIW pro met elkaar vergeleken hebben? Misschien is dat nog een idee, net zoals toen de 9500pro bios is gekraakt.
Ik heb zelf m'n kaartje nog niet terug van de garantie dus zal het niet lukken.
Zijn er trouwens mensen die hun Sapphire van radeon-shop.de met deze bio hebben geflasht zodat hij op pro snelheden loopt?
Sapphire.9800SEAIW.128.Samsung28.bin
(http://www.ocfaq.com/soft...00SEAIW.128.Samsung28.bin)
Ze hebben namelijk geen AIW bios voor de Sapphire met gelabelt 3.3 memory.
Als die het zou doen loopt hij namelijk net als de Hercules standaard op Pro snelheid (380/340).
[ Voor 25% gewijzigd door GG85 op 03-01-2004 10:56 ]
I love the smell of a Palm in the morning.
Verwijderd
Kan het zijn dat dat proggie niks laat zijn bij mijn 9500np@9700pro?Hazuki schreef op 03 januari 2004 @ 15:45:
Download even Radedit en edit de snelheden in je eigen bios.
Voorbeeld: (Club3D 9700np bios van mijn oude kaart)
[afbeelding]
Ik vraag me trouwens af wat ie doet als je de memory timings lager zet, CAS1 ofzo
1. Sla eerst je bios op op een floppy.
2. Maak een backup.
3. Laad de opgeslagen bios met Radedit.
4. Wijzig de snelheden (probeer eerst welke settings 'ie zeker aan kan!!!).
5. Flash je kaart met de aangepaste bios.
Enne, als ie een checksum error geeft bij het laden, niets van aantrekken, betekent gewoon dat ie je bios niet kent.
[ Voor 21% gewijzigd door Hazuki op 03-01-2004 17:24 ]
Koekie?
Verwijderd
Damn nogal wat gedoe, is er niet een gewoon programmaatje waar je makkelijk radeon kaarten kan overclocken?Hazuki schreef op 03 januari 2004 @ 17:23:
Voor de duidelijkheid:
1. Sla eerst je bios op op een floppy.
2. Maak een backup.
3. Laad de opgeslagen bios met Radedit.
4. Wijzig de snelheden (probeer eerst welke settings 'ie zeker aan kan!!!).
5. Flash je kaart met de aangepaste bios.
Enne, als ie een checksum error geeft bij het laden, niets van aantrekken, betekent gewoon dat ie je bios niet kent.
Dat had je zelf ook kunnen concluderen als je o.a. dit topic wat beter had gelezen

[ Voor 3% gewijzigd door Hazuki op 03-01-2004 20:46 ]
Koekie?
Koekie?
Verwijderd
Maar inderdaad, dat gaat niet via een bios-bewerking. Je moet het bij een volgende installatie weer opgeven, maar daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.
Voor de contest: Heb net een nwe koeler gemaakt. Heb daarvoor een P2-450 passieve koeler omgebouwd, en er een 6 cm / 25 mm fan opgezet (3000 RPM, 23 dB, lekker stil). Met de standaard koeler geen snelheden > 391, nu 412 stabiel. Deze week komen de ramsinks (BGA sinks via tweakstore). Dit alles te monteren / gemonteerd met arctic silver.
NU: 9800SE (378 / 675 ) @ 9800pro (412 / 702). En daar komt meer bij als de "arctic silver is ingewerkt" GPU is nu nog gewoon koel te noemen.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2004 21:08 ]
netjes ! heb je nog wat pics ??Verwijderd schreef op 03 januari 2004 @ 21:00:
Maarruh, als je 9800se mod met de omega-drivers krijge je toch meteen een overclock tabje er gratis bij ?? (PS: genaamd "Clock rate"). Daarin kan je opgeven dat je kaar met die snelheden moet starten, bij het opstarten van windhoos.
Maar inderdaad, dat gaat niet via een bios-bewerking. Je moet het bij een volgende installatie weer opgeven, maar daarna hoef je er niet meer naar om te kijken.
Voor de contest: Heb net een nwe koeler gemaakt. Heb daarvoor een P2-450 passieve koeler omgebouwd, en er een 6 cm / 25 mm fan opgezet (3000 RPM, 23 dB, lekker stil). Met de standaard koeler geen snelheden > 391, nu 412 stabiel. Deze week komen de ramsinks (BGA sinks via tweakstore). Dit alles te monteren / gemonteerd met arctic silver.
NU: 9800SE (378 / 675 ) @ 9800pro (412 / 702). En daar komt meer bij als de "arctic silver is ingewerkt" GPU is nu nog gewoon koel te noemen.
Zou het beter zijn, om de standaard koeler eraf te halen, koelprut verwijderen en AS3 te gaan gebruiken ? (standaard koeler er weer op te doen.)
Verwijderd
Zowiezo, maar neem dan AS5, die AS5 is natuurlijk beter dan de staaardprut. Maar die koeler is een herrieschopper, en heeft gewoon te weinig vermogen. Bij mij merkte je dat doordat het erg heet werd aan de achterkant van de PCB op de plaats van de core. Nu iets meer dan kamertemperatuur.[...]
netjes ! heb je nog wat pics ??
Zou het beter zijn, om de standaard koeler eraf te halen, koelprut verwijderen en AS3 te gaan gebruiken ? (standaard koeler er weer op te doen.)
Naast deze koeler heb ik ook de mazzel van een antec sonata. De 2e 120 mm fan die daarbij hoort blaast presies over m'n radeon. Daarmee koel ik straks de ramsinks.
Nee heb (nog ?) geen pics. Volgende week weer aan het werk, kan ik ff de digitale camera lenen. Kan jij ze dan ergens zetten, ben namelijk geen held in internet (nog . . but i'm learning).
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 12:27 ]
Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)
Heb mijn 9800se gesoftmod en haalde ongeveer anderhalf keer zoveel snelheid.
nu heb ik aardig wat games getest zoals halo, doom III alpha, HL2 beta, savage, splinter cell, star wars knights of the old republic and nog veel meer.
Ik krijg alleen maar die rot artifacts als ik halo speel of doom III verder bij al mijn andere games en dat zijn er wat geen enkel probleem.
Kan dit nog verholpen worden op een andere manier of zijn dan toch die pipelines beschadigd.
Rtool al geprobeerd zonder resultaat.
Mijn standaard snelheid van mijn 9800se is 380/340
((( voor de gene die het nog willen softmodden.)))
Ik heb er veel spijt van dat ik het gedaan heb omdat mijn kaart nu erg heet wordt
ook als je de softmod terug zet zodat hij weer op 4 loopt. Heb er tijdelijk maar een extra koeler aan de zijkant gemonteerd.
verder maakt mijn koeler ontzettend veel lawaai als ik halo of andere hoog grafische spellen speel. (gewoon de standaard koeler op de kaart zelf).
En ik heb de kaart gewoon altijd op 380/340 laten staan.
[ Voor 29% gewijzigd door Gatygun op 04-01-2004 12:35 ]
Ik bedoel te zeggen dat je niet een permanente verandering maakt, maar dat hij wel als je op het knopje met default klikt, hij weer de gewone waarden weergeeft.
Ik heb het echt gezien hoor!
Verwijderd
Als je al geprobeert hebt om bepaalde z-functies uit te zetten (zie een aantal post terug in dit topic) zou het kunnen dat je een kaart hebt die niet is te modden (de kans is al met al ongeveer 50%).Gatygun schreef op 04 januari 2004 @ 12:30:
ik heb ook mijn 9800se gesoftmod maar dit is overigens niet goed gegaan zou niet weten waar het aan kan leggen maar misschien weten jullie het.
Ik krijg alleen maar die rot artifacts als ik halo speel of doom III verder bij al mijn andere games en dat zijn er wat geen enkel probleem.
Ik heb er veel spijt van dat ik het gedaan heb omdat mijn kaart nu erg heet wordt
ook als je de softmod terug zet zodat hij weer op 4 loopt.
Over die hitte, ja dat klopt. Is ook niets bijzonders, als je de standaardsnelheden maar aanhoudt. Het is mij overigens opgevallen dat de kaart heter wordt met omega-drivers dan met de standaard ati-drivers. Weet overigens niet of meer mensen dit is opgevallen.
Met mod wordt hij sowieso heter, dan moet je ff oppassen. Wat ik bij mijn eerste oc-poging heb gedaan is de standaardkoeler eraf, de standaard koelprut vervangen voor goede (AS5). Dat hielp.
Als je wilt gaan oc-en, moet je toch gaan kijken naar een andere koeler ! Dat heb nu gedaan. Maar je moet zelf bepalen wat je allemaal wilt tweaken, en als hij niet is te modden weet ik niet of je er veel voordeel aan haalt..
Dat idee had ik ook al, mijn kaart werd flink warm en mijn systeem was opeens niet zo stabiel meer. Gepatchte Catalyst ging een stuk beterHet is mij overigens opgevallen dat de kaart heter wordt met omega-drivers dan met de standaard ati-drivers. Weet overigens niet of meer mensen dit is opgevallen.
Maar goed, als je performance wil voor het benchen laat je de Omega drivers toch links liggen. Wil je gewoon mooi beeld en maakt het je niet uit of je 150 of 140 fps haalt, dan neem je de Omega's.
Koekie?
Rapapa...
Koekie?
Verwijderd
Draai nu clock 425 mem 729, dit draait geheel stabiel zonder vervormingen in games/benchmarks. Straks met de memblokjes hoop ik de mem snelheid nog iets te kunnen verhogen. Dan zou de 20.000 in 3dmark01 haalbaar moeten zijn. zit nu op 19784
Verwijderd
tuurlijk wil ik die pics wel hosten voor je !! laat maar even weten.Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 12:21:
[...]
Zowiezo, maar neem dan AS5, die AS5 is natuurlijk beter dan de staaardprut. Maar die koeler is een herrieschopper, en heeft gewoon te weinig vermogen. Bij mij merkte je dat doordat het erg heet werd aan de achterkant van de PCB op de plaats van de core. Nu iets meer dan kamertemperatuur.
Naast deze koeler heb ik ook de mazzel van een antec sonata. De 2e 120 mm fan die daarbij hoort blaast presies over m'n radeon. Daarmee koel ik straks de ramsinks.
Nee heb (nog ?) geen pics. Volgende week weer aan het werk, kan ik ff de digitale camera lenen. Kan jij ze dan ergens zetten, ben namelijk geen held in internet (nog . . but i'm learning).
Ik heb de post doorgezcoht... maar kan jouw vraag niet echt vinden. Hij zal warmer worden ja, maaar met de standaard koeling is er niets aan de hand...zo worden ook de Pro's verkocht.py.mosjuh schreef op 04 januari 2004 @ 12:27:
nog steeds geen antwoord gehad op mijn vraag van een tijd terug. voor zover ik begrijp kan je de 9800se instellen als 9800pro mbv (oa) de omega drivers. ik vraag me dus af of je dan, naast de extra pipelines ook extra hitte krijgt(btje dom idd maar wil niet dat mij 9800se strax kaput geht omdat hij niet genoeg gekoeld was)..
Verwijderd
hij wordt idd een stukje warmer, maar hij zou als je hem niet verder overklokt op de standaard koeling goed moeten werken. Maar ik zou er toch voor kiezen om een andere fan (liefst ook koelblok) op je vga kaart te zetten. Had zelf eerst de standaard koelblok + 60mm fan op de kaart gezet. Dit deed de temps al een stuk dalen. Nu heb ik het koelblok ook verwijderd en er een boxed koelblok van amd op gezet. Hierdoor kon ik een stuk verder overklokken.SileX schreef op 04 januari 2004 @ 16:45:
[...]
tuurlijk wil ik die pics wel hosten voor je !! laat maar even weten.
[...]
Ik heb de post doorgezcoht... maar kan jouw vraag niet echt vinden. Hij zal warmer worden ja, maaar met de standaard koeling is er niets aan de hand...zo worden ook de Pro's verkocht.
En dan nog, het geheugen valt altijd te oc-en.
Verwijderd
Dat wordt in de week van 12 jan, heb nu eindelijk 'ns een week vrij. In die week maak ik m'n kaart ff af (ramsinks e.d.) en tweak hem ff goed in.tuurlijk wil ik die pics wel hosten voor je !! laat maar even weten.
Zal in dit forum laten weten hoe en wat . . . thx alvast.
is prima...Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 17:29:
[...]
Dat wordt in de week van 12 jan, heb nu eindelijk 'ns een week vrij. In die week maak ik m'n kaart ff af (ramsinks e.d.) en tweak hem ff goed in.
Zal in dit forum laten weten hoe en wat . . . thx alvast.
Ik heb zojuist het koelblok eraf gehaald, en AS3 als koelprut erop gegooit...
Onder de kaart heb ik ook een 80mm fan hangen... Geen herrie meer van die kleine !
Verwijderd
Nu mijn systeem nog uitrusten met een stille p4-fan, en hoppa een systeem was bijna niet meer is te horen !! (Zalman 7000cu past niet op m'n mobo, jammer genoeg
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2004 19:17 ]
Verwijderd
De verkoper vertelde mij dat de kaart 445/375 haalde
En dan nog met originele koeling, ik dacht er een golden orb op te schroeven?
445 met originele koeling ? zo-zoVerwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 18:36:
Morgen heb ik er ook eentje![]()
De verkoper vertelde mij dat de kaart 445/375 haalde![]()
En dan nog met originele koeling, ik dacht er een golden orb op te schroeven?
Verwijderd
Kan niet wachten om aan de slag te gaan
Hoop m deze week binnen te hebben, dan post ik meteen results...
[ Voor 54% gewijzigd door Rone op 04-01-2004 22:50 ]
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
Verwijderd
Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 18:36:
[...]
De verkoper vertelde mij dat de kaart 445/375 haalde
Lijkt mij ook sterk, met de standaard koeler wordt m'n Hercules 9800SE heet genoeg, heb zelf maatregelen moeten nemen.
Maar ja . . het was een verkoper en die moest verkopen . . . en dat is gelukt.
We zullen binnenkort wel zien hoe het was, als Tum0r ff meedoet aan de contest !!
Met standaard lucht op 445MHz krijg je echt wel witte shit in je beeld.
En 375MHz laat je het geheugen wel ff zweten. Ik verwacht blauwe zooi in het beeld.
Dit zijn haalbare snelheden, maar denk dat het je game plezier verlaagd
De laatste kaart die ik dus nu heb zie je de checkers het lichtst, maar het valt nog steeds goed op.
Ik heb alle mogelijkheden al geprobeerd met AA en AF en dergelijke, ook HyperZ enzo gedisabled het mag allemaal niet baten
Verwijderd
Ik test dat wel even uit want ik dacht ook dat het een typo was.
Vrij zeker eigenlijk want er werd me ook verteld dat het over 19K op 3dmark01 haalde maar op dat moment was ik nog niet zo op de hoogte van de kaart zijn kunstjes.
Hoe dan ook die origineele koeling komt er toch af hoor
En tuurlijk ga ik beetje mee contesten wel in 3dmark03 dan want ik heb geen snel ram ,vast op ~175fsb en multiper 12.5
Maar de verkoper is zeker geen noobie en weet ook wel te oc'en en verkoopt altijd kwaliteitspul!
Ps; eens die koeling eraf ligt kan ik die nog terug erop monteren?
Koeling die erop komt:
Die koeler is maar 20cfm en ik vindt het een iritant hoog geluidje dus ik moet er een 92mm fan op krijgen sinds ik niets anders heb.
Met deze koeler was de koeler ogeveer evengoed als de Alpha pal6085 of PEP66 (allemaal 60mm koeler) Mijn R9800SE krijgt maw een gouden kroontje

Wat te doen met het coolertje? Ram ,mosfets koelen???
Het bevestegen wordt ook geen eitje maar tis niet onmogelijk

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 00:09 ]
OMG!The_Dart schreef op 04 januari 2004 @ 23:12:
Nou mensen ik geef het op, ik heb 4maal mijn 9800SE omgeruild voor een andere, en 4maal kon ik hem dus NIET modden.
De laatste kaart die ik dus nu heb zie je de checkers het lichtst, maar het valt nog steeds goed op.
Ik heb alle mogelijkheden al geprobeerd met AA en AF en dergelijke, ook HyperZ enzo gedisabled het mag allemaal niet baten
Mag ik vragen welk merk dit was en waar je die besteld cq. omgeruild hebt ?
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060
als je toch echt een modbare kaart wilt hebben, dan moet je ff bestellen bij radeonshop.de... dan heb je zeker een goede kaart (zou na 4 pogingen geen genoegen nemen met artifacts; wat gebruik je telkens niet als smoesje om een nieuwe te krijgen/telkens zelfde winkel???)The_Dart schreef op 04 januari 2004 @ 23:12:
Nou mensen ik geef het op, ik heb 4maal mijn 9800SE omgeruild voor een andere, en 4maal kon ik hem dus NIET modden.
Verwijderd
Antwoord:Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 23:18:
[...]
Ps; eens die koeling eraf ligt kan ik die nog terug erop monteren?
Ja dus, als je maar EERST de pinnetjes uit de plastic bevestigingspennetjes haalt en dan pas aan de onderkant de split-pinnetjes VOORZICHTIG inknijpt met een klein tangetje.SileX schreef op 04 januari 2004 @ 18:05:
[...]
Ik heb zojuist het koelblok eraf gehaald, en AS3 als koelprut erop gegooit...
Dat is het probleem niet, ik werk in een computerzaak dus kan hem gewoon zo vaak omruilen als ik wil.(zit wel iedere keer 1 dag levertijd tussen) het is van het merk Saphire, maar na 4 kaarten begin ik nog te twijfelen of het Uberhaupt nog wel kanjpvk007 schreef op 04 januari 2004 @ 23:34:
[...]
als je toch echt een modbare kaart wilt hebben, dan moet je ff bestellen bij radeonshop.de... dan heb je zeker een goede kaart (zou na 4 pogingen geen genoegen nemen met artifacts; wat gebruik je telkens niet als smoesje om een nieuwe te krijgen/telkens zelfde winkel???)
Helaas is volgens mij de 9800SE van onze bestellijst afgehaald, ik zal dus even mijn demo pc's na moeten lopen of ze er daar nog inzitten.
(klein updateje:
Ik heb ook al 2 9500NP van Club3D gehad, ook deze waren niet te modden bij mij ik schijt er beetje balen van
Het zit gewoon niet in me geluk denk ik
Kan iemand mij vertellen welke kaarten eventueel nog wel beetje knap te klokken/modden zijn?
De 9800SE is er nu al uit bij ons (BAS Computers) de 9500NP ook al en de 9700NP of Pro is me gewoon nog ff te duur.
En de 9600XT is wel 9800SE based, maar andere layout.
[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 04-01-2004 23:55 ]
Met Sapphire 9800SE kaarten is bekend dat die niet goed te modden zijn. Had ik volgens mij ergens in een duitse artikel gelezen.The_Dart schreef op 04 januari 2004 @ 23:44:
[...]
Dat is het probleem niet, ik werk in een computerzaak dus kan hem gewoon zo vaak omruilen als ik wil.(zit wel iedere keer 1 dag levertijd tussen) het is van het merk Saphire, maar na 4 kaarten begin ik nog te twijfelen of het Uberhaupt nog wel kan![]()
Helaas is volgens mij de 9800SE van onze bestellijst afgehaald, ik zal dus even mijn demo pc's na moeten lopen of ze er daar nog inzitten.
(klein updateje:
Ik heb ook al 2 9500NP van Club3D gehad, ook deze waren niet te modden bij mij ik schijt er beetje balen van![]()
Het zit gewoon niet in me geluk denk ik
Kan iemand mij vertellen welke kaarten eventueel nog wel beetje knap te klokken/modden zijn?
De 9800SE is er nu al uit bij ons (BAS Computers) de 9500NP ook al en de 9700NP of Pro is me gewoon nog ff te duur.
En de 9600XT is wel 9800SE based, maar andere layout.
Merken zoals Club3d en Hercules AIW zijn beter modbaar naar 8 pipes.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RTX 2060 SUPER - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 2x980PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB
Ik heb ze wel als de 9800Pro lay-out, met 256-bit dus dat is het probleem niet, alleen ze zijn niet meer leverbaar en op radeonshop.de zijn ze way te duur.Rick2001 schreef op 05 januari 2004 @ 00:40:
Wij hebben ook SAPPHIRE 9800se kaarten, maar deze hebben dezelfde layout als de 9500PRO kaarten. Je kunt dus wel 8 pipelines soms vrijschakelen, maar houdt er maar een 128bit memoryspeed op na. Maw. niet kopen dus. (Is te herkennen als de memorychips naast elkaar zitten en niet in een l-vorm.)
dat had ik idd ook verwacht maar wou het toch even zeker weten (heb tenslotte niet voor niets extra geld neergeteld voor die modbaarheid test bij radeon-shop.de). ik ga zo die softmod proberen, i'll keep you posted!SileX schreef op 04 januari 2004 @ 16:45:
[...]
Ik heb de post doorgezcoht... maar kan jouw vraag niet echt vinden. Hij zal warmer worden ja, maaar met de standaard koeling is er niets aan de hand...zo worden ook de Pro's verkocht.
Verwijderd
Ik heb nu ook net iets opgevangen over pencil tricks om wat meer volt te krijgen
Ik ken het principe nog vanuit de R8500(le) tijden en ook bij nf7 dacht ik een mod ivm pencil trick te herinderen.
Wat zijn dan nu juist de gevaren hiervan wan t ff met potloodje lijntje trekken en afplakken lijkt me veiliger dan solderen?
Ik weet dat het bestaat voor Vdd(mem) Vref (?) . Kan je dat ook doen met de Vcore?
verder heb ik mn bewijs ook gevonden ivm de voltage rails, de 5V is de lijn die oc'en toch beinvloed. Zet deze maar een ~6% hoger en je zou hooger moeten kunnen oc'en. Zij die pots in hun psu hebben zitten kunnen dat makkelijk ff uittesten door eerst te oc'en met 5 @4.95 en daarna te oc'en met 5.3 of hoger.
Truckje was me bekend van de 3.3/vdimm mod ,mijn 2.9vdimm is maar 2.82
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 09:12 ]
py.mosjuh schreef op 05 januari 2004 @ 08:40:
[...]
dat had ik idd ook verwacht maar wou het toch even zeker weten (heb tenslotte niet voor niets extra geld neergeteld voor die modbaarheid test bij radeon-shop.de). ik ga zo die softmod proberen, i'll keep you posted!
Verwijderd
Op de Hercules 9800SE zitten officieel Samsung BGA - 3.3 ns ramchips. Ik heb gelezen dat er Samsungchips zijn die zijn "gerelabeled" naar 3.3 ns, maar die eigenlijk 2.8 ns chips zijn. Geld dit ook voor de chips op de Hercules 9800SE ? Hoe kan ik e.e.a. eigenlijk ontdekken of herkennen ?
Deze info heb ik natuurlijk nodig om een goede overclock te maken. Weet iemand meer ?
Thx
tsja...er staat 3.3ns op.... geen idee of je kunt zien of het 2.8 zijn... Die van mij kan ik nu op 365mhz zetten (heb ook ram sinks)..misschien dat ie 370 nog haalt... maar op 375 krijg ik artifacts in 3dmark 2003.Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 12:34:
Hallo mensen, zoals jullie wellicht hebben gelezen heb ik m'n Hercules 9800SE gemod en stabiel overgeclockt. Nu komen m'n ramsinks binnen. En over de RAM heb ik een vraagje.
Op de Hercules 9800SE zitten officieel Samsung BGA - 3.3 ns ramchips. Ik heb gelezen dat er Samsungchips zijn die zijn "gerelabeled" naar 3.3 ns, maar die eigenlijk 2.8 ns chips zijn. Geld dit ook voor de chips op de Hercules 9800SE ? Hoe kan ik e.e.a. eigenlijk ontdekken of herkennen ?
Deze info heb ik natuurlijk nodig om een goede overclock te maken. Weet iemand meer ?
Thx
enne:
3.3 : 303 Mhz (1000/3.3)
2.8 : 357 Mhz (1000/2.8)
Dus zou goed kunnen zijn dat het 2.8 is...of HELE goeie 3.3
Verwijderd
Zelf nu nog zonder sinks op 351, en geen probleem alleen redelijk heet. Dan zou het best kunnen zijn dat het 2.8ns chips zijn (en da's mooi natuurlijk !! ).
Sinks komen morgen btw !!
Thx SileX
PS: Hoe is het met de koeling, en het geluid nu ? Werkt de nieuwe prut & fan ?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 13:44 ]
nou, goed en niet goed... Ik heb de standaard fan erafgehaald, en alleen laten koelen door de 80mm die eronder hangt... maar na 10 mins was de sink RETE heet... toen het fannetje maar weer aangezet en lbijft ie koeler dan voor de AS3.Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 13:37:
Dan zou het best kunnen zijn dat het 2.8ns chips zijn.
Zelf nu nog zonder sinks op 351, en geen probleem alleen redelijk heet. Dan zou het best kunnen zijn dat het 2.8ns chips zijn (en da's mooi natuurlijk !! ).
Sinks komen morgen btw !!
Thx SileX
PS: Hoe is het met de koeling, en het geluid nu ? Werkt de nieuwe prut & fan ?
Ik heb nog een Socket A koeler liggen...die ga ik op de Radeon bouwen... maar daar gaat nog wel wat tijd in zitten. En ik wil eigenlijk die shim niet rondom de core verwijderen.
2.8 wil dus niet per definitie zeggen dat zij sneller gaan dan 3.3 . Met een vmem mod, zal dat zeker wel het geval zijn
Verwijderd
Dwz. ik heb mijn mod-koeler cooler uitgefijld / gefreesd zodat er een 4-kante verhoging overbleef (iets groter als de oorspronkelijke cooler). Dat was bij mij vrij eenvoudig, doordat ik alleen hoefde weg te halen wat weg moest. De 4-kante verhoging bleef daardoor het oorspronkelijke gepolijste oppervlak.
Daarnaast heeft mijn cooler presies de juiste vorm om over de condensatoren heen te gaan die op de PCB zitten, het leek er wel voor gemaakt. Het platte oppervlak van mijn nieuwe koeler is daardoor groter dan de oorspronkelijke. Hij is ca. 90mm x 70 mm met een hoekje van 20mm x 20mm eruit ivm de tv-tuner.
De hoogte viel ook redelijk mee, 25 mm, met de fan erop 45 mm. Hierdoor ben ik maar 1 PCI slot kwijt, maar dat slot direct naast de AGP moet je toch nooit gebruiken, dus daar verlies ik niets aan.
Eigenlijk toevallig mazzel dat ik een passief gekoelde Slot-1 P2 450 MHz had liggen. De koeler daarvan heeft nu een tweede leven als actief gekoelde radeon 9800SE koeler
Maar goed pics zullen het laten zien, volgende week . . .
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2004 14:20 ]
ja, ja !! pics !Verwijderd schreef op 05 januari 2004 @ 14:15:
Voordat ik aan de mod begon, een schuifmaat met de steel dwars over core en spacer gelegd. Core en spacer bleken niet even hoog, daarom de fijl-methode gekozen.
Dwz. ik heb mijn mod-koeler cooler uitgefijld / gefreesd zodat er een 4-kante verhoging overbleef (iets groter als de oorspronkelijke cooler). Dat was bij mij vrij eenvoudig, doordat ik alleen hoefde weg te halen wat weg moest. De 4-kante verhoging bleef daardoor het oorspronkelijke gepolijste oppervlak.
Daarnaast heeft mijn cooler presies de juiste vorm om over de condensatoren heen te gaan die op de PCB zitten, het leek er wel voor gemaakt. Het platte oppervlak van mijn nieuwe koeler is daardoor groter dan de oorspronkelijke. Hij is ca. 90mm x 70 mm met een hoekje van 20mm x 20mm eruit ivm de tv-tuner.
De hoogte viel ook redelijk mee, 25 mm, met de fan erop 45 mm. Hierdoor ben ik maar 1 PCI slot kwijt, maar dat slot direct naast de AGP moet je toch nooit gebruiken, dus daar verlies ik niets aan.
Eigenlijk toevallig mazzel dat ik een passief gekoelde Slot-1 P2 450 MHz had liggen. De koeler daarvan heeft nu een tweede leven als actief gekoelde radeon 9800SE koeler
Maar goed pics zullen het laten zien, volgende week . . .
Dat is idd ook een goed idee...zo kan je dus de shim laten zitten ! Eens kijken of ik dit ook gaat lukken
Ik ga gelijk even RAM Sinks halen en een 8cm fan en ik zit te denken aan een groter koelblok voor op de GPU ?
Verder heb ik zon 5890 3dMarks 03 standaard clock speeds !
Gefeliciteerd! De aanhouder wint laten we maar zeggenThe_Dart schreef op 06 januari 2004 @ 09:41:
mensen eindelijk na 5 kaarten, heb ik een 9800SE weten om te toveren naar een Pro ZONDER artifacts !!! Ik ben nu natuurlijk zeer blij![]()
![]()
Ik ga gelijk even RAM Sinks halen en een 8cm fan en ik zit te denken aan een groter koelblok voor op de GPU ?
Verder heb ik zon 5890 3dMarks 03 standaard clock speeds !
Wel handig als je bij een compshop werkt! Scheelt in jouw geval 4 zielige smoesjes
Wat is het uiteindelijk geworden? Een Sapphire AIW 256bit@380/340 (oftewel zelfde kaart als de Hercules(?))
Verwijderd
Misschien een nieuw topic starten ;" Smoesjes om niet modbare 9800SE om te ruilen" ?nOLoGIc schreef op 06 januari 2004 @ 10:25:
[...]
Gefeliciteerd! De aanhouder wint laten we maar zeggen
Wel handig als je bij een compshop werkt! Scheelt in jouw geval 4 zielige smoesjes
Wat is het uiteindelijk geworden? Een Sapphire AIW 256bit@380/340 (oftewel zelfde kaart als de Hercules(?))
kan hier ook wel even kort:Verwijderd schreef op 06 januari 2004 @ 11:44:
Misschien een nieuw topic starten ;" Smoesjes om niet modbare 9800SE om te ruilen" ?Je kan er zelfs een contest van maken
![]()
- "uw collega zei dat deze kaart te overclocken was waarop ik besloot hem te kopen. nu is hij dat niet dus wil ik een nieuwe of mijn geld terug"
- "heeft u ook een andere kleur?"
- "de tv ingang op deze kaart doet het niet goed, er is geen geluid bij. mag ik hem ruilen"
en zo kan je nog wel meer onzinnige redenen verzinnen. ik zou willen aanraden om te proberen de kaart bij radeon-shop.de weg te halen
Koekie?
Verwijderd
Tja, ook ik had eerst een niet modbare Hercules 9800SE. Maar de goede machten grepen in, en lieten de koeling kapot gaan (en da's echt waar, heb zelf niets bijzonders gedaan). De fan draaide niet meer, en die kaart is bijna gebakken. Bleek dat ik de fan steeds zelf een z-tje moest geven om te gaan draaien, en dat is natuurlijk onzin.py.mosjuh schreef op 06 januari 2004 @ 12:05:
[...]
kan hier ook wel even kort:
- "uw collega zei dat deze kaart te overclocken was waarop ik besloot hem te kopen. nu is hij dat niet dus wil ik een nieuwe of mijn geld terug"
- "heeft u ook een andere kleur?"
- "de tv ingang op deze kaart doet het niet goed, er is geen geluid bij. mag ik hem ruilen"
en zo kan je nog wel meer onzinnige redenen verzinnen. ik zou willen aanraden om te proberen de kaart bij radeon-shop.de weg te halen
Dus omgeruild, en die nieuwe is geheel modbaar (zonder uitschakelen z-funties e.d.)
Het is inderdaad dezelfde als de Hercules geworden, AIW 256bit@ 380/340 standaard clock speeds op mijn pc 5890 3d marks 2003nOLoGIc schreef op 06 januari 2004 @ 10:25:
[...]
Gefeliciteerd! De aanhouder wint laten we maar zeggen
Verwijderd
Ze zijn er, mooie koperen BGA-sinks van tweakmonster die overigens verchroomd zijn.
Onderkant was niet helemaal vlak, dus bijgeschuurd & gepolijst. Dat heeft naast het vlak worden een 2e voordeel, je kan je mem-chips direct op het koper koelen. Op mem-chips eerst AS5 gedaan, en alleen de hoekjes vrij gelaten. Op de hoekjes AS-lijm om e.a. te verlijmen.
Nu alles laten inwerken (mn. AS5 moet 2 dagen een beetje de kans krijgen zich goed te verspreiden & zetten)
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de rage theater 200 van een passief koelertje te voorzien
De fletsheid van m'n TV-out is meteen een stuk beter, die hue is bijna helemaal weg.Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 22:56:
Maar er valt mij bij beide radeons op dat de rage theater ERG heet wordt, brand m'n vingers eraan. M'n TV-Out geeft ook geen mooi beeld, teveel "Hue". Heb het idee dat het een en het ander met elkaar te maken heeft. Iemand dezelfde ervaringen, of misschien een idee ?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 19:23 ]
Kun je een 9600 XT naar een 9800 Xt flashen/modden ?
Of zijn de verschillen te groot ?
301SQN
Misschien (waarschijnlijk) is het daarentegen wél mogelijk om een 9600/9600PRO te flashen naar 9600XT.
[ Voor 8% gewijzigd door Hazuki op 06-01-2004 20:59 ]
Koekie?
Verwijderd
Voor de meeste mensen is de softhack meer dan genoeg.. ook ivm garantie etc..
Koekie?
En je hoeft niet te schreeuwen hoor!!!!!!!!!!!!!!!!
[ Voor 39% gewijzigd door Hazuki op 06-01-2004 21:24 ]
Koekie?
Ik weet dat het nix aan de garantie afdoet.. maar als je geen beeld hebt etc is het knap lastig om je kaart terug te flashen, met een pci kaart natuurlijk goed te doen.Hazuki schreef op 06 januari 2004 @ 21:21:
Het flashen van je bios doet nix af aan je garantie hoorZolang je em maar terug flasht voordat je em terug brengt/stuurt. Het effect van de driverhack en de biosflash is trouwens exact hetzelfde. Bios flashen lukt echter NIET op een All In Wonder kaart.
Maar mocht je Ati kaart echt 100% nix meer doen, niet door de flash, maar gewoon door bv een productiefout, dan zal het niet mogelijk zijn om terug te flashen. (tuurlijk is het dan ook moeilijk voor ati om te zien dat ie geflashed is
Bios van een all in wonder is volgens mij ook niet mogelijk, wel als je een AIW Pro bios kan vinden.
Voor een gewone 9800se is een bios hack zoals je zegt.. wel mogelijk.
Verwijderd
8 pipelines actief
wat houd t eigenlijk in?

scheelt t nu echt een stuk qua snelheid?
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2004 21:34 ]

Das toch geen domme vraag
Koekie?
(Je kunt er trouwens ook makkelijk ingame movies mee opnemen)
Het is trouwens toch zo dat VPU Recover uitzetten toch ook enorm scheelt in warmte ontwikkeling?
[ Voor 16% gewijzigd door GG85 op 06-01-2004 22:52 ]
Wat is dat hele vpu recover gebeuren eigenlijk ?GG85 schreef op 06 januari 2004 @ 22:52:
Een FPS meter; www. ervoor en .com erachter en je weet er alles van
(Je kunt er trouwens ook makkelijk ingame movies mee opnemen)
Het is trouwens toch zo dat VPU Recover uitzetten toch ook enorm scheelt in warmte ontwikkeling?
301SQN
Je kan de snelheid ook monitoren, met oa rivatuner.. onder het gamen, dan kan je automatisch zien of je kaart te heet wordt.. (als de lijn dus niet recht is maar met heuveltjes etc)..
Best mooi tooltje!
Dat was toch Overdrive ?Race Eend schreef op 06 januari 2004 @ 23:04:
Tooltje voor de radeon 9800 XT waarmee je je hardware kunt overklokken en hij hem automatisch terug klokt als ie te heet wordt.. dus je pc loopt dan niet vast (prestaties zijn natuurlijk wel weer lager als ie hem terug klokt).. zodra de temp weer goed is klokt hij hem automatisch weer naar overgeklokte waardes.
Je kan de snelheid ook monitoren, met oa rivatuner.. onder het gamen, dan kan je automatisch zien of je kaart te heet wordt.. (als de lijn dus niet recht is maar met heuveltjes etc)..
Best mooi tooltje!
Want bij mijn 9700 Pro heb ik ook zo'n tabblad zien staan.
nee, dat kan ik nu niet meer zien ivm met een tijdelijke [knip]verboden merk[/knip]
301SQN
//edit//
had toch gelijk (deels dan denk ik)
[ Voor 55% gewijzigd door Race Eend op 06-01-2004 23:19 ]
Aldus Ati..VPU RECOVER
VPU RECOVER significantly reduces the number of system crashes caused by graphics hardware hangs. If the display driver detects that the graphics processor has hung, VPU Recover will attempt to reset the graphics processor, eliminating the need for a system reboot and allowing users to continue using their computer without interrupting or losing their work.
Bij mij zorgt het juist voor crashes heb ik het idee

Ik kon ook 5MHz verder overclocken zonder VPU recover, wat dus het warmteverhaal staaft.
[ Voor 11% gewijzigd door Hazuki op 06-01-2004 23:15 ]
Koekie?
Misschien ga ik hem dan maar flashen maar vreemd is het wel dat het eerst wel lukte en later niet meer. Niet met Catalyst 3.10 gebaseerde drivers of de orginele, dat maakt geen bal uit.
misschien dat je voor je install de 3.9 drivers had? bij mij zijn die veruit de snelste drivers (zeker ivm 3.10)?IQM schreef op 07 januari 2004 @ 01:52:
Weet je wat ik zo vreemd vind ? Ik heb mijn Club3d 9800se al een hele tijd geleden prima kunnen modden naar een 9800pro. Nu heb ik mijn machine opnieuw geïnstalleerd maar wat ik ook doe ik haal de performance die ik vlak na de mod haalde niet meer. Er staan wel 8 pipelines enabled in RivaTuner maar een benchmark als Aquamark geeft gewoon de waarde voor een ongemodde.
Misschien ga ik hem dan maar flashen maar vreemd is het wel dat het eerst wel lukte en later niet meer. Niet met Catalyst 3.10 gebaseerde drivers of de orginele, dat maakt geen bal uit.
Anders ga ik vanavond mijn BIOS maar eens flashen. Toevallig heb ik ook nog een oude ATI PCI videokaart liggen voor het geval dat het mis gaat.
Dit topic is gesloten.