Ik kan ook mijn Club3D Radeon 9800SE softmoddden naar een 9800Pro. Ik las weliswaar, dat het per kaart verschilt (en dan ook nog eens afhankelijk kan zijn van andere componenten, maar ik heb voor de Club3D gekozen, omdat 2 weken terug hier de meeste mensen succes mee hadden (81% t.o.v. ATi 77% en Powercolor 60% geloof ik).
Vooralsnog op snelheden van 393MHz/365MHz. Ligt een beetje aan welke voeding ik gebruik of ik checkers heb of niet (Checkers: Q-Tec 450 Watt, Geen: Super Flower 420Watt). Ik heb ongeveer 4 cm vanaf rechtsonderin een blokje van 2 bij 2 pixels wat soms zwart blijft in Game Test 1 in 3DMark03, als ik de resolutie verhoog dan komt het vaker voor. Ik heb een aantal instellingen met Rage3D geprobeerd om de checkers (ok, het is maar een klein beetje en niet echt checkers zoals anderen die vele malen erger hebben) kwijt te raken en de volgende 3 manieren hebben (elk afzonderlijk voor alle duidelijkheid) dit bij mij opgelost (score normaal in 3DMark03 5284): Z-Compression op low (4960), ZMask disabled (4872), Fast Z clear disabled (4806). Fast writes uit, AGP 4x i.p.v. 8x, voltages ophogen, andere BIOS-en, over/onderklokken en weet ik allemaal niet meer, dat hielp bij mij niet. Het blijkt bij mij dus wel afhankelijk te zijn van de voeding die je hebt en dan is mijn idee, dat het vooral afhankelijk is van de 3.3V lijn en de maximale belasting op 3.3V/5V/12V. Als je een lage 3.3V lijn (+/- 3,20V) denk ik dat je sneller last zult hebben van checkers, als wanneer hij netjes rond de 3.3V blijft. Dit is echter mijn puur een speculatie van mij, maar ik acht het wel zeer waarschijnlijk.
Het maakt niet uit welk 9800 Pro BIOS ik erop flash. Hij blijft hem herkennen als 9800SE. Heeft geloof ik te maken met ASIC ofzo? Ik heb nog niet kunnen testen of ik mijn kaart verder kan overklokken met een 9800 Pro BIOS, iemand anders wel?
Is het trouwens mogelijk, ik heb het nog niet gezien, gevonden of overheen gekeken om als je 9800SE kaart de snelheden aan kan een 9800XT BIOS erop te zetten ("downklokken" van 412 naar 393 kan denk ik ook wel met BIOSEDIT of dat andere programma RADedit?). Ik wil dit wel proberen, aangezien ik blind denk ik ook nog wel de originele BIOS weer terug kan zetten als ik geen beeld krijg.
Als ik verder nog bevindingen heb of nuttige bijdragen dan laat ik het weten (als ik af en toe het geblaat hier lees op het forum, de zinloze reacties wordt ik echt simpel van - Yeah, posts/day is weer omhoog gegaan van 100,21 naar 100,22 zinloze reacties - tot zover mijn blaat).
Alvast bedankt voor alle nuttige reacties.
Ik weet trouwens niet of het al vermeld is, maar een extra regeltje kan geen kwaad:
Techspot ATi Radeon 9x00 tweakguide v1.5
[
Voor 37% gewijzigd door
Jeronim0 op 08-01-2004 23:38
. Reden: voedingen gespecificeerd ]