Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Xclef HD500 mini-review, deel 2!
Officiele specs Xclef hd500

Op de eerste pagina van deel 1 staat de uitgebreide review met flink veel plaatjes. De startpost die je nu leest, moet je zien als een vervolg op deze review.

Inhoudsopgave
1) Firmware
2) Logo's
3) Afstandsbediening
4) Waar kan ik een Xclef kopen
5) Vragen en antwoorden (FAQ)
6) Nog vragen?

Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~vdberg49/xclef/3d_view.jpg
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~vdberg49/xclef/tuner.jpg

1) Firmware
De Xclef bevat gelukkig een mogelijkheid om de firmware (soort software) te upgraden. Download het firmware bestand, pak het uit. Zet het bin bestand in de Firmware directory en bij het opnieuw opstarten van de speler wordt de firmware ook geupgrade.

Alle firmwares (& drivers voor win98) bij elkaar, op de website van Emmeau.

Nieuwste firmware: hier (versie 1077)
Firmware fixes van 1072 -> 1077:

code:
1
2
3
4
5
6
* Supports the Nordic language
* Modification of the Playlist error such as 1,1,1,1,2,3,4...in
 the M3U File.
* Step modification when the Tuner frequency is in the increase
 and decrease: 100KHz -> 50KHz 
* Firmware stabilization

Oude firmware: hier (versie 1072)
Firmware fixes van 1068 -> 1072:
code:
1
2
3
4
* Improvement against not playing files that have been encoded/
 recorded when the HD500 has less than five files.
* Some modification of FM frequency reception.
* Improvement against not encoding when the HD-500 has over 2.5GB.

Grafische equaliser:
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~vdberg49/xclef/graphic_eq.jpg

2) Logo's
Je kan plaatjes van 160x105 in zwartwit (monochroom in paint, dus geen grijswaarden) als bootlogo gebruiken. Deze moet in de ROOT komen en LOGO.BMP heten.

Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~vdberg49/xclef/GoT_boot_loading.jpg.

Hier staat GoT made logo's, op de webspace van xrikus.

Ben je zo enthousiast geworden dat je zelf logo's wil maken, dan heb ik hier een klein Stappenplan voor je.

3) Afstandsbediening
Sinds eind augustus 2003 is er een afstandsbediening te koop:
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~vdberg49/xclef/afstandbediening1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~vdberg49/xclef/afstandbediening2.jpg
Met dank aan Barney voor de foto's van de afstandsbediening.

Let trouwens wel op bij het kopen van deze remote: Hij werkt alleen op de nieuwe xclefs, gekocht na 20 augustus 2003. Op de oude versies werkt de play knop op de remote niet. Zeer waarschijnlijk is dit op te lossen met een firmware upgrade, maar wacht in ieder geval even met je aankoop van de remote totdat er meer duidelijkheid over is. Eind december komt er een nieuwe remote die op alle xclef versies moet gaan werken.

De afstandsbediening bevalt vrij goed. Hij doet wat hij moet doen en is niet duur. Daarentegen heeft hij (helaas) geen LCD schermpje en hij voelt wat minder solide aan dan hij eruit ziet. De afstandsbediening is wel lekker licht.

4) Waar kan ik de Xclef HD500 kopen?
Bij:
Mp3cdspelers (NL),
Mmport (NL) en
Advanced Mp3 Players (UK)
In de Tweakers.net Shopservey kun je kijken hoe tevreden mensen zijn over deze winkels.

5) Vragen en antwoorden (FAQ):
Zijn er al wat nieuwe bugs bekend :?
Jazeker, kijk maar eens hier.

M'n Xclef blijft hangen bij het opstarten. Wat nu :?
Hang je speler aan de adapter, stop de usb kabel erin en zet de nieuwste firmware op je speler. Usb kabel afkoppelen, speler opnieuw starten en de firmware wordt geupdate. Daarna zou alles weer goed moeten werken.

Het lijkt wel of iedereen problemen heeft met de Xclef, hoe zit dat :?
Er worden enorm veel Xclefs verkocht. Net als met andere apparatuur gaat daar wel eens wat van kapot. De tevreden gebruikers zul je weinig horen, maar veel mensen met problemen posten hier, vandaar dat je hier dus veel problemen tegen komt. Lees ook het duidelijke stukje van Rudedadude.

Ik vind 20GB toch wat weinig, heb je ook een Xclef met een grotere opslagcapaciteit :?
Jazeker. De 40GB versie wordt vanaf oktober 2003 verkocht. Daarnaast kun je zelf ook een laptop hardeschijf kopen met een grotere opslag capaciteit.

Zit er een aparte line-out op de Xclef :?
Nee, maar je kunt zonder problemen de gewone koptelefoon-uitgang nemen. Geluid is prima hierdoor, er treden geen vervormingen op.

6) Nog vragen?
Het kan natuurlijk zo zijn dat je nog vragen hebt. Doe dan het volgende:
• Lees de handleiding door die je bij de speler hebt gekregen.
• Kijk eens of je vraag in de 12 punten-tellende-review voorkomt (het hele topic doorlezen is niet de bedoeling).
• Post je vraag in dit topic.
Dat is alles :).

Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~vdberg49/xclef/schermgroot2.jpg
*Xclef in het donker door Barney.

[ Voor 97% gewijzigd door dr snuggles op 16-11-2003 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63511

zeer netjes die start post :P ik zal hier nog ff mijn ervaring van firmware 1.0.65 neerzetten :

font veel beter leesbaar ( dikker )
user eq is idd mooier ( ik dacht dat dat van die balkjes waren die bewogen op de maat van de muziek , daarom was ik er zo enthousiast over )
booten lijkt idd sneller
dat 1...2...3 tijdens booten is cool

ja voor de rest TOP - speler ! alleen snel krasjes op, maar dat moet je maar voor lief nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 14:29

sjaakaq

It might get loud

BTW om te reageren op die CRC over de firmware: das toch zoiets wat ze ook bij netwerkverkeer gebruiken? De hammingcode oid..

Tja......je weet maar nooit...tot je het probeert!

leoaq.fm // Jeune Loop

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 08:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Heeft iemand ook plaatjes van het font vóór en na het flashen? ben wel benieuwd naar het verschil :)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Kijk eens in deel 1 van dit topic? genoeg materiaal dacht ik daar

If you choose to criticise you choose your enemies

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Wwillem, even terugkomend op een oude post van je
Vette pics! Wel lache dat er een Amd ic inzit (volgens google de eeprom). Verder nog een motorola processor welke ook mp3's decodes. Niet te vergeten de InSystem chip welke voor usb2.0 zorgt. Best handig, dat google .
Ik ben nog eens wat dieper in die motorola chip gedoken. Het lijkt me in ieder geval niet onmogelijk om OGG support te krijgen, aangezien ik het volgende lees over de MCF5249FS/D chip:
Designed as a system controller/decoder for MP3/WMA music players, the MCF5249 microprocessor is generating sweets sounds for a variety of audio applications. The 32-bit Coldfire core with Enhanced Multiply Accumulate (EMAC) unit provides optimum performance and code density for the combination of control code and signal processing required for mp3/wma decode, file management and system control.
Low power features include a hardwired CD-ROM decoder, advanced 0,18uM CMOS process technology, 18. V core power supply and on-chip 96 K-byte SRAM. Mp3/WMA decode requires less than 20 Mhz CPU Bandwidth and runs in on-chip SRAM with external access only for data input and output.
(grappig om te zien dat de philips i2c bus gebruikt wordt)

En voor de diehards, even een schematisch plaatje hoe de Xclef werkt (klik voor een grotere afbeelding):
Afbeeldingslocatie: http://www.emmeau.com/xclef/chiplayoutsmall.gif
En nogmaals de Xclef van binnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.emmeau.com/xclef/xclef-print_s.jpg

Als ik vervolgens de ColdFire MP3 Decoder Interface Definition Document lees, dan lijkt het erop dat het een door motorola geleverd software library is, welke door de boys van Xclef meegelinkt worden (zie ook verder in deze post).

Verder levert Motorola de Metroworks CodeWarrior Development System for ColdFire 5249 welke in combinatie met de mp3 decoder library (demo : MP3 decoder Demo for M5249C3 Evaluation System).
We kunnen dus concluderen dat op het moment dat deze library ogg ondersteund, het een koud kunstje is om ogg support aan te bieden. Mischien moeten we eens een paar mailtjes naar Motorola gaan sturen?

Tot zover de research gents, goedennacht

Nog een laatste opmerking over de H&B 1.0.50 firmware welke op hun website stond en uit 2 files bestond, te weten : hd5001050.bin en YT990715.bin
Iemand zij dat je er maar 1 moest gebruiken, dat bestrijd ik. Ik heb toendertijd beide files in de firmware directory gepleurd, aangezien ik niet beter wist, en het mijn eerste firmware upgrade van de player betrof.
Wat neuzen in de laatste 1.0.63 firmware, en wat tref ik daar aan op offset 11558c?

11558C : BIN.YT990715

Op 1 of andere manier was die file dus wel belangrijk, maar het nut ontgaat me compleet.

www.emmeau.com/xclef voor alle firmwares, ook voor als u in het buitenland bent. Tevens de drivers. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Emmeau op 20-09-2003 03:20 ]

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

hmmm ik had die 2e file er NIET bij gegooid en ik heb niks vreemds gemerkt hoor..

leoaq.fm // Jeune Loop

Anoniem: 92218

De warcraft 2 soundtrack die net op mijn nieuwe stond schenen zij er (bij mp3cdspelers) opgezet te hebben om hem te testen. Op m'n vorige stonden helemaal geen test nummer alleen.

• dr snuggles
  • Niet online
Emmeau schreef op 20 September 2003 @ 02:34:
Ik ben nog eens wat dieper in die motorola chip gedoken. Het lijkt me in ieder geval niet onmogelijk om OGG support te krijgen, aangezien ik het volgende lees over de MCF5249FS/D chip:

Als ik vervolgens de ColdFire MP3 Decoder Interface Definition Document lees, dan lijkt het erop dat het een door motorola geleverd software library is, welke door de boys van Xclef meegelinkt worden (zie ook verder in deze post).

We kunnen dus concluderen dat op het moment dat deze library ogg ondersteund, het een koud kunstje is om ogg support aan te bieden. Mischien moeten we eens een paar mailtjes naar Motorola gaan sturen? Tot zover de research gents, goedennacht

11558C : BIN.YT990715 Op 1 of andere manier was die file dus wel belangrijk, maar het nut ontgaat me compleet.
Nice research! :) Voor de link naar de demo moet je een password hebben trouwens. Op het advancedmp3players forum (dat op dit moment down is), heb ik ook al mailtjes van xclef medewerkers gelezen over ogg support. De ene zegt dat er aan wordt gewerkt, de ander zegt van niet. Het zou wel zeer interessant zijn wanneer ogg zou worden ondersteund. Dat heeft de toekomst.

Hoe kom jij trouwens aan die xclef layout? Op de xclef site kan ik hem niet vinden. Btw, valt je trouwens ook de AAC support op, rechtsonder op deze layout? Zou dit ook nog te verwachten zijn in een toekomstige update, of zou deze juist geschrapt zijn omdat er bugs in zaten...

• MellyVille1
  • Laatst online: 29-02-2024

MellyVille1

MacBook

ik heb dan nu ook de nieuwe firmware erop gezet en werkt perfect... overigens heb ik alleen nog maar stap 6 en 8 tijdens het booten gezien maar dat is geen probleem ofzo... Sneller starten kan ik niet bemerken, en het lettertype is wel duidelijker, alleen ik vind het afspeel scherm er een beetje rommeliger door worden maarjah... grafisce user EQ is wel oke, alleen een combi was misschien beter geweest, dus balkjes en cijfers (TIP)...

heeft er trouwens al iemand een AB? maak dan please ff een foto!!!

Anoniem: 92448

Afstandsbediening is niet Nep. Ik heb hem gekocht bij advancedmp3players. Hij ziet er precies uit als op de foto. Heb eerst nog gevraagd bij mp3cdpseler of ze hem ook konden leveren. Dat kunnen ze echter pas eind September. Hij werkt uitstekend

• dr snuggles
  • Niet online
Anoniem: 92448 schreef op 20 September 2003 @ 11:59:
Afstandsbediening is niet Nep. Ik heb hem gekocht bij advancedmp3players. Hij ziet er precies uit als op de foto. Heb eerst nog gevraagd bij mp3cdpseler of ze hem ook konden leveren. Dat kunnen ze echter pas eind September. Hij werkt uitstekend
Is het stekkertje ook hetzelfde :? Waarschijnlijk niet, vanwege het feit dat die niet past :D.

Maar goed, jij kunt dus in ieder geval bevestigen dat de afstandsbediening er wel zo uitziet.

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

ff vlug een vraagje, wat gebeurt er met 'system initialize'? gooit ie dan alles eraf ofwat?

Anoniem: 92448

wwillem schreef op 20 September 2003 @ 12:03:
[...]

Is het stekkertje ook hetzelfde :? Waarschijnlijk niet, vanwege het feit dat die niet past :D.

Maar goed, jij kunt dus in ieder geval bevestigen dat de afstandsbediening er wel zo uitziet.
Ja dat kan ik >:) bevestigen. Stekkertje ziet er alleen iets anders uit drie pinnetjes i.p.v. twee.

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:34
Klopt het dat hij met de nieuwste firmware geen instellingen saved, zoals user EQ?

Anoniem: 92380

Welke lolbroek heeft kleurenplaatjes op de site van Xrikus gezet?
Niet egt heel grappig... :(

Goed bezig met research btw _/-\o_

• ronaldinho
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 00:27
aryan schreef op 20 September 2003 @ 12:41:
Klopt het dat hij met de nieuwste firmware geen instellingen saved, zoals user EQ?
Bij mij werd deze instelling na een nieuwe fw op normal gezet terwijl ik hem altijd ingesteld had op U-bass.

Anoniem: 31584

Ik heb de h&b jk20
ik las dat alleen de nieuwste xclefs perfect met de ab werken.
Mag ik er nu vanuit gaan dat de H&B hetzelfde is als de oude versie van de xclef?

Ik heb met winamp een playlist gemaakt en het apparaat op resume gezet, dus gaat verder waar tie gebleven is na uitgeschakeld geweest te zijn, de shuffle aan. Maar als ie verder gaat nadat ik hem weer aanzet pakt hij iedere keer exact hetzelfde rijtje.

Dus zet ik hem uit midden in een nummer uit daarna weer aan dan begint hij met het laatste nummer maar het volgende nummer is iedere keer summer of 69 van NoFX en daarna komt iedere keer jagged little pil van alanis morisette etc. En om van die volgorde af te komen moet ik de playlist opnieuw opstarten.
is dit bekend evt met oplossing.
Ik heb het namelijk niet kunnen vinden in deel 1 (dan moet ik wel bekennen dat ik alleen maar de eerste 5 en de laatste 15 pagina's bekeken heb)

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 23:28
een treurig bericht over mijn h&b speler,
gisteren een briefje in de deur van de postbode vandaag ff opgehaald,
blijkt dat ze niets aan de problemen gedaan hebben

het afsluiten duurt zelfs meer dan 10 minuten, met allerlei vage geluiden etc (niet gekeken of het nog langer duurt maar gewoon gereset maar weer)

lijkt erop dat ze alleen de hd geformateert hebben ofzo en de harde schijf gerenamed hebben naar "H&B JK20"

en dan sturen ze er ook nog een briefje bij:
RMA.
Reparatie H&B JK20. (yea sure)

Het enige wat niet te repareren is het hoog - laag geluid want dat is immers de Thoshiba Harddisk die opstart (dit geluid maken alle spelers)
ben erg teleurgesteld , vooral ook omdat ik een brief van een half A4 had bijgevoegd met een gedetailleerde beschrijving van alle problemen die er nog steeds op staan, moet ik het nu echt persoonlijk komen toelichten???

japie101

• dr snuggles
  • Niet online
aryan schreef op 20 September 2003 @ 12:41:
Nee, klopt niet. Bij het installeren van een nieuwe firmware worden alle instellingen verwijderd (das logisch). Maar als je daarna je EQ opnieuw instelt, zal dit gewoon onthouden worden.
japie101 schreef op 20 september 2003 @ 13:28:
het afsluiten duurt zelfs meer dan 10 minuten, met allerlei vage geluiden etc (niet gekeken of het nog langer duurt maar gewoon gereset maar weer)
Heb je alle standaard dingen al gedaan: Formatteren, nieuwe firmware enz :?

Zoja, bel ze dan gewoon even.

• Tranquility
  • Laatst online: 02:08
Wederom nice startpost, wwillem. Die nieuwe firmware is wel mooi. Het lettertype vind ik duidelijker en beter leesbaar. Ik blijf nog steeds enorm tevreden met mijn H&B. Wat ik nog wel graag zou willen hebben is een echt lederen beschermhoesje. Het bijgeleverde hoesje van nepleder zal niet echt lang mooi blijven denk ik. Toch komt mijn speler er niet uit, wil hem graag mooi houden :)

Anoniem: 90451

Ben ook dik tevreden over onze H&B en Xclef spelers , we hebben er al heel wat reclame mee gemaakt op school en op mijn werk voor mp3speler, sinds gisteren met de nieuwe firmware's is het helemaal een top apparaatje. Nu nog even wachten op de remote's en dan is het helemaal af... inderdaad een leder hoesje zou niet gek zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 90451 op 20-09-2003 16:07 ]

• Peveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik heb ook de nieuwe firmware erop gezet en ik moet zeggen het nieuwe lettertype vind ik best mooi.

Alleen die Logo site kan ik niet meer bereiken, hebben meer mensen daar last van??

• dr snuggles
  • Niet online
Peveer schreef op 20 September 2003 @ 16:42:
Alleen die Logo site kan ik niet meer bereiken, hebben meer mensen daar last van??
Nee.

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

JazzySOB schreef op 20 September 2003 @ 15:50:
Wederom nice startpost, wwillem. Die nieuwe firmware is wel mooi. Het lettertype vind ik duidelijker en beter leesbaar. Ik blijf nog steeds enorm tevreden met mijn H&B. Wat ik nog wel graag zou willen hebben is een echt lederen beschermhoesje. Het bijgeleverde hoesje van nepleder zal niet echt lang mooi blijven denk ik. Toch komt mijn speler er niet uit, wil hem graag mooi houden :)
Als je je speler nooit uit het hoesje haalt zie je 1 het ontwerp ook nooit, en 2 blijft ie wel mooi maar dat zie je verder ook nooit... Ik doe hem echt niet in het hoesje, wordt ie alleen maar groter en lelijker van, zo is ie net zo mooi...

• japie101
wwillem schreef op 20 September 2003 @ 14:30:
[...]

Heb je alle standaard dingen al gedaan: Formatteren, nieuwe firmware enz :?

Zoja, bel ze dan gewoon even.
geloof me alles is al geprobeerd, die speler is stuk...

japie101 schreef op 20 September 2003 @ 17:22:
[...]
Was dat bij mp3cdspelers?

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

wwillem schreef op 20 September 2003 @ 11:24:
[...]
Hoe kom jij trouwens aan die xclef layout? Op de xclef site kan ik hem niet vinden. Btw, valt je trouwens ook de AAC support op, rechtsonder op deze layout? Zou dit ook nog te verwachten zijn in een toekomstige update, of zou deze juist geschrapt zijn omdat er bugs in zaten...
Ogg support zou in de library moeten worden ingebouwd door de software bakkers. Voor Xclef zou het dan eenvoudig zijn om het nieuwe formaat to te voegen.

De tekening is niet 100% de Xclef, maar is hoe de Motorola CPU gebruikt dient/kan worden.

• ronaldinho
japie101 schreef op 20 September 2003 @ 17:22:
[...]

Harde schijf is denk ik stuk, is bij mij ook zo. De speler wordt bij mij wel herkent als een usb voor massaopslag, maar hij geeft geen extra driveletter weer, dus de hd die erin zit is niet benaderbaar. Heb een bij mp3cdspelers een rma aangevraagd, moet 'm nog krijgen, daarna speler opsturen.

• dr snuggles
  • Niet online
Weet iemand nog wat meer af over de YT990715.bin file :? Wat is de functie van dit bestandje. Staat hier misschien de CRC check in opgeslagen, of is het toch iets anders. Iemand op het advancedmp3players forum vroeg zich dit af en ik wil het eigelijk ook wel weten.

Het kan helpen bij het editten van toekomstige firmwares :).

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Mijn eerste gok is, dat er zoiets is als een big-rom en een little rom

de YT990715.bin file is 32.804 bytes groot.

Als ik kijk wat er instaat, valt het op dat

1) 0564cH : FIRMWARE.....BIN.HD500
aangezien het een H&B firmware update was, vermoed ik dat ze hem daarmee 100% xclef compatible gemaakt hebben.

2)Verder lees ik dingen als
* Write IDE Command Error!
* Device not Ready
* Vendor Name :
* Partition is not Found

En meer

Mijn idee is dat deze firmware gebruikt wordt om de IDE ondersteuning uit te kunnen voeren, en tevens bevat het de firmware upgrade software voor de big rom:

5a0bH: Flash Upgrading Finished.

• japie101
yep!!! helaas wel

• dr snuggles
  • Niet online
Emmeau schreef op 20 September 2003 @ 18:45:
1) 0564cH : FIRMWARE.....BIN.HD500
aangezien het een H&B firmware update was, vermoed ik dat ze hem daarmee 100% xclef compatible gemaakt hebben.

2)Verder lees ik dingen als
* Write IDE Command Error!
* Device not Ready
* Vendor Name :
* Partition is not Found

Mijn idee is dat deze firmware gebruikt wordt om de IDE ondersteuning uit te kunnen voeren, en tevens bevat het de firmware upgrade software voor de big rom:
Puntje 1 klinkt niet helemaal logisch, gezien het feit dat in de 1063 firmware de kleine .bin file ook aanwezig was volgens jou vorige post :). Punt 2 klink daarentegen erg logisch. Misschien dat de kleine rom een soort backup rom is, aangezien daar dus de firmware errors in op worden gevangen en er IDE ondersteuning in zit. Deze theorie wordt weer ondersteund door het feit dat de xclef na het flashen met de 1063 firmware, toch doorging met booten na 20 minuten.

Maar goed, ik zou het eigelijk wel leuk vinden wanneer die firmware flink zou worden geëdit. Probleem is dat je dan wel zeker moet weten dat die kleine rom ook echt als backup rom werkt :).

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

wwillem schreef op 20 September 2003 @ 19:54:
[...]
Puntje 1 klinkt niet helemaal logisch, gezien het feit dat in de 1063 firmware de kleine .bin file ook aanwezig was volgens jou vorige post :).
Dit heb ik nooit gezegd, mischien verkeerd gelezen? De enige firmware release waar de YT bin file bij zat was de 1.0.50 versie, welke ik alleen op de H&B website gevonden heb (nooit meer gekeken op mp3adv, mischien hebben die hem ook wel.
Punt 2 klink daarentegen erg logisch. Misschien dat de kleine rom een soort backup rom is, aangezien daar dus de firmware errors in op worden gevangen en er IDE ondersteuning in zit. Deze theorie wordt weer ondersteund door het feit dat de xclef na het flashen met de 1063 firmware, toch doorging met booten na 20 minuten.
Ook denk ik de de YTbin file zorgt draagt voor het opstarten van de device, dat is, wordt aangeroepen VOORDAT de daadwerkelijke firmware opgestart wordt
de YTbin file = BIOS
de firmware = software

Door de stop knop in te drukken. Wat ik denk dat er gebeurt is dit:
1) User drukt stop knop 10 seconden in -> device activeert de YT bin file, welke zorgt voor usb -> ide connectivity
2) hierdoor kan de user de drive benaderen over de usb, en een nieuwe firmware erop poten
3) user zet speler aan, YT bin ziet nieuwe firmware file, et voila, flashen

Functionaliteit YTbin file:
- aansturen usb
- routines voor ide drive aansturing?
- flash routines
Maar goed, ik zou het eigelijk wel leuk vinden wanneer die firmware flink zou worden geëdit. Probleem is dat je dan wel zeker moet weten dat die kleine rom ook echt als backup rom werkt :).
Dit wordt lastig. Dit betekend hetzelfde als proberen de MS Word binary aan te passen met een hex editor.
Wat we echt nodig hebben is de development omgeving welke Multichannel gebruikt.

Ik zit er zwaar over te denken om
a) Multichannel een berichtje te sturen en vragen of ze inderdaad de Motorola library gebruiken, en als dat het geval is, of indien de library Ogg ondersteund, ze dit dan voor de xclef beschikbaar willen/kunnen maken
b) Motorola een bericht sturen inzake ogg support in de software. Ik vermoed dat ze me naar de compilerbouwer zullen sturen, maar dat maakt niet uit.

De laatste oplossing is inderdaad bruut assembly op de processor gaan hacken, wat zou beginnen met het decompilen van de huidige firmware file.
dan moeten er de volgende zaken gebeuren:
1) de firmware moet ook 'ogg' bestanden kunnen tonen (aanpassen file manipulatie gedeelte)
2) er zullen complete decoder routines geschreven moeten worden voor ogg (nieuw)
Als we precies zouden weten hoe en wat in de bios zouden we de japanse en chinese en koreaanse character sets eruit kunnen gooien, hetgeen extra ruimte zou geven in de flashrom.

De YT bin file blijf ik liever vanaf, aangezien ik dat toch echt als de 'bios' ziet, welke je nodig hebt om eventuele corrupte biossen weer te verwijderen.

Natuurlijk is het disassembleren illegaal, tenzij het voor het oplossen van fouten gebeurt natuurlijk O-)

• dr snuggles
  • Niet online
Eerst proberen de legale weg te bewandelen dan maar lijkt mij :). Alle twee (dus motorola en xclef zelf) een mailtje sturen lijkt mij een goed plan. Meteen erin zetten dat je wordt gesteund door een flinke community, anders doen ze er volgens mij nog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

En we zijn weer een stap verder met het bekijken van de firmware.
De firmware is in het zogenaamde EST Flat Bin Format.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Type           Offset
STRING  0->7   : "ESTFBINR" STRING whithout NULL termination.
.LONG 8->11    : Start Address
.LONG 12->15   : End Address
.BYTE 16       : 0xFF
.BYTES 17->23  : Reserved for future extension
.LONG 24->27   : Real Start Address 
.LONG 28->31   : Real End Address 
.... Datas, Blank areas must be filled with 0xFF

En passen we dit toe op de Xclef dan zien we in de 1.0.63 rom
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0000 ESTF
0004 BINR
0008 00 00 80 00    ; Start Address
000c 00 1d 27 d3    ; End Address
0010 FF         ; 0xFF
         00 00 00       ; reserved for future extension
0015 00 00 00           ; reserved for future extension
0018 00 00 80 00    ; Real Start Address
001c 00 1d 27 d3    ; Real End Address

Dat is het einde van de header, de eerste instructie die volgt is:
code:
1
0020 4E B9 00 00 80 10  ; JSR 0x00008010

dan volgt er nog een JSR <some address>
en een HALT
:)

[ Voor 9% gewijzigd door Emmeau op 21-09-2003 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

hmm ja interessant.....dar snap ik nou geen *** van :*)
Wel vet als we hier gewoon onze eigen firmware zouden kunnen maken.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

De processor die in de Xclef zit is een Motorola Coldfire processor.
De firmware bevat de software welke ervoor zorgt dat jij je xclef kan bedienen, dat hij reageert als je een toets indrukt, verzorgt aansturing van het beeldscherm e.d.

Dit zit allemaal in die rom die je op je xclef zet als je hem flashed. Die rom bevat tevens info waar de software in het geheugen geladen moet worden.

jsr = Jump to SubRoutine, een gosub functie als het ware.
hlt = Halt, stopt de processor.

Zo op het oog llijkt het dat de eerste jsr de initialisatie verzorgt, checken mp3's e.d, als dat klaar is, springt hij naar de 2e subroutine, noem het playmode als je wilt. Op het moment dat je stop drukt op je xlclef, wordt de subroutine beindigd, en keert hij terug om de halt instructie uit te voeren.

gosub initalisatie
gosub play
halt

oh, en er zijn 68000-> coldfire compilers onder GNU, dus dat is al een zeer positief iets.

[ Voor 6% gewijzigd door Emmeau op 21-09-2003 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82405

is er in de firmware ook iets terug te vinden over de limiet van de hd?

Xrikus is het al wel gelukt een 30gb aan de praat te krijgen met de laatste versie van de firmware, maar de 60gb nog niet. Nog oudere firmware ondersteunde de 30gb ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Anoniem: 82405 schreef op 21 September 2003 @ 13:22:is er in de firmware ook iets terug te vinden over de limiet van de hd?
Xrikus is het al wel gelukt een 30gb aan de praat te krijgen met de laatste versie van de firmware, maar de 60gb nog niet. Nog oudere firmware ondersteunde de 30gb ook niet
lolbroek, ik heb globaal gekeken wat het ding doet, ik moet eerst een fatsoenlijke disassember hebben voor de motorola coldfire instructieset.
En dan is maar nog de vraag of er uberhaupt wat uit te halen valt.
Er zijn een hoop dingen die onderzocht zouden moeten worden

- i/o
- display aansturing
- input aansturing
- batterij status uitlezen
- decoden wma/mp3{/ogg}
- aansturing dsp

En persoonlijk denk ik dat het een hell of a job zou worden om de gehele rom door te gaan nemen, daarnaast ben ik totaal niet bekend met coldfire assembly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

emmea, sorry je weet dat één domoor (ik) meer kan vragen dan 100 slimmerikken (zoals jij) kunnen beantwoorden. maar voor hetzelfde geld had je het antwoord wel geweten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

De lolbroek was niet om je als domoor te classificeren, meer een opmerking inzake de hoeveelheid werk die het met zich mee zou nemen.

Ik geef toe dat een goede disassember een hoop zou schelen.
Dan zou er mischien gekeken kunnen worden naar een aantal pijnpuntjes, akhoewel ik er bij blijf, mail naar de fabrikant en ze flink pushen zou sneller gaan waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de fabrikant heb ik al gemaild, maar geen antwoord gekregen...
wellicht dat ze vanwege de concurrentie van ipod 30 en 40 gb en 40 gb rio karma binnenkort toch met een grotere hd uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36396

Ik heb hier al een paar keer het woord OGG zien vallen maar is het iemand al gelukt om dit ook te spelen op deze player, ik zou hem direct kopen dan sinds zowat 60% van de muziek die ik heb OGG's zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Anoniem: 36396 schreef op 21 September 2003 @ 14:14:
Ik heb hier al een paar keer het woord OGG zien vallen maar is het iemand al gelukt om dit ook te spelen op deze player, ik zou hem direct kopen dan sinds zowat 60% van de muziek die ik heb OGG's zijn.
Lol, nee zover zijn we nog lang niet. We moeten hiervoor de firmware aanpassen en dit gaat het snelst als de mensen van xclef dit zelf doen.

Ik zal eens een mailtje sturen naar mp3cdspeler over oid dit punt. Zij hebben waarschijnlijk iets meer invloed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik was net nog gaan zien nu is hij weer al niet leverbaar, het is een echte hit volgens mij :) maar wat zijn de voordelen tegenover de ZEN NX van Creative , vind ik trouwens ook wel een mooie speler.

Heb ik gezien aan $255.99 is iets goedkoper maar je hebt dan wel 30 GB maar wat zijn de nadelen dan? Vind hem ook heel mooi van design enzo.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 36396 op 21-09-2003 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Prijs in euro=prijs in dollars+100 euro. De XClef is de goedkoopste HD mp3 speler qua prijs-kwaliteit verhouding.

[ Voor 3% gewijzigd door sjaakaq op 21-09-2003 14:39 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De doller is momenteel nog steeds goedkoper als de dollar dus is het wel degelijk 255.99 die overschot kan je dan rekenen voor de verzendingskosten :) zal bovendien hier ook nog wel serieus dalen in prijs de komende weken/maanden

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 36396 op 21-09-2003 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Anoniem: 36396 schreef op 21 September 2003 @ 14:46:
De doller is momenteel nog steeds goedkoper als de dollar dus is het wel degelijk 255.99 die overschot kan je dan rekenen voor de verzendingskosten :)
en importrechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor kleine artikelen is dat gene probleem ;)

256.00 USD = momenteel 225.1539 EUR dus dat zou die kosten toch zeker moeten dekken

Als nu de dollar hoger stond zoals vroeger dan kan je er idd nie t voor aan uit :)

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 36396 op 21-09-2003 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

toch zul je die importrechten moeten betalen, tenzij je het ding zelf gaat halen in amerika...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

dat bedoelde ik; ik weet wel hoeveel de dollar en euro waard zijn, maar ik weet ook dat alle mp3 spelers die ik heb gezien in nl 100 dollar (of euro: ongeveer even veel), duurder zijn dan ik de VS.

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Laatst online: 02:08
Dat geld nagenoeg voor alle electronica. Alles is hier in belastingland Nederland een stuk duurder. De verschillen kunnen bij bijvoorbeeld een digitale spiegelreflex camera zoals de Canon EOS-10D wel oplopen tot 700 Euro (ruim 1600 hollandsche guldens). Hoe bedoel je rip-off prijzen in Nederland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja maar ik heb vriend in Amarika dus voor mij wel handig moest ik hem willen maar ik heb gelezen dat hij niet echt geschikt is als opslagmedia voro ander bestand (bv divx...) dus ik denk toch niet dat ik de ZEN-NX ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Je moet bij importeren uit Amerika
1) Import belasting betalen (varieert per product, zo'n 9~16%).
2) BTW: 19%.

Dus aantal dollar x 0,87 x (1,09~1,16 + 0,19) = 1,11~1.17. Dus $256= €285~299. Dan heb je dus wel een oude creative speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoe komt het dat mijn vriend die via zijn broer bestelt dit allemaal niet betaalt :o ik ga het in ieder geval toch eens vragen aan hem hoe hij dat dan juist doet, hij heeft al een HD en DVD-writer en dergelijke gekocht en heeft dit allemaal niet hoeven te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

als je het via iemand in de VS betsteld, dan hoef je denk ik alleen verzendkosten te betalen als je het naar NL wil sturen...

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MM ik ben ondertusen eigenlijk toch serieus aan het overwegen om deze te kopen. Maar ik had toch nog een vraagje.

Ik had vroeger een Freecom Beatman Flash (64mb). Deze is eveneens gemaakt door de firma die de Xclef heeft gemaakt. Maar daar zat ik wel mer een vervelend probleem ik vond het zelfs zo vervelend dat ik hem terug heb verkocht.

Ik heb veel cd's liggen waabij de nummer bij elkaar aansluiten en dat kon die Beatman niet zo goed de baas. Gevolg, er zat telkens een 2 seconden tussen elke song, wat best wel vervelend is als je weet dat het grootste deel van mij muziek cd's zo een cd's zijn.

Nu was dus mijn vraag of iemand weet of dit ook het geval is bij de Xclef, of dat iemand die deze heeft het voor mij eens even kan testen?

Bijkomende vraag:

Kan de player ook zipfiles spelen die gewoon niet zijn gecomprimeerd en dan zijn gerenamed van .zip naar .mp3 want dit is ook nogal eens een trucje dat ik graag gebruik om van 1 cd een hele cd te maken. Winamp enzo kan hier mee om maar ik weet niet of zulke players hier me om kunnen.

(Ik weet niet goed of dit hier wel thuis hoort of dat ik hier een appart topic voor moet openen maar ik heb het momenteel hier staan :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

1e - ligt niet aan de player maar aan mp3: die heeft geen precieze begin- en eindmarkering. Al weet de XClef die onnauwkeurigheid toch voor een zeer groot deel weg te halen.

2e - weet ik niet

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
hmm, misschien heb ik een bug..

als je analoog wilt opnemen op een kwaliteit van 320 kbps gaan de secondes niet lopen of blijft ie eeuwig op Save.....

misschien kan ie nie opnemen op kwaliteit boven de 160 kbps (die lukte wel) maar wel gek dat je die optie dan kan aanvinken als ie op analoog staat....

nog iets, hoe gebruik je digitaal / optical encoding, niet met zoon glasvezelkabeltje toch? (past dat??!! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leokennis schreef op 21 September 2003 @ 18:41:
1e - ligt niet aan de player maar aan mp3: die heeft geen precieze begin- en eindmarkering. Al weet de XClef die onnauwkeurigheid toch voor een zeer groot deel weg te halen.
Ja dat van die korte onderbrekingstijd wist ik maar, de onderbreking bij de Beatman was veel langer het stoorde mij echt :s.

Iemand die zo een .zip => .mp3 eens wil proberen voor mij aub :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 36396 op 21-09-2003 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 19:52

BaRF

bijna kerst

Anoniem: 36396 schreef op 21 September 2003 @ 15:31:
hoe komt het dat mijn vriend die via zijn broer bestelt dit allemaal niet betaalt :o ik ga het in ieder geval toch eens vragen aan hem hoe hij dat dan juist doet, hij heeft al een HD en DVD-writer en dergelijke gekocht en heeft dit allemaal niet hoeven te betalen.
als de zender het pakketje als 'cadeau' classificeert dan hoef je ook geen onvoerrechten te betalen :) Veel bedrijven enzo willen dat wel doen!

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

serieus? Dus als ik bij een amerikaanse on-line winkel een ipod bestel, en vraag of ze het als cadeau willen versturen, kan me dat tot 16% sparen??

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
eperon schreef op 21 September 2003 @ 19:20:
nog iets, hoe gebruik je digitaal / optical encoding, niet met zoon glasvezelkabeltje toch? (past dat??!! )
Ja idd, met zo'n speciaal kabeltje, past prima in de line in. Dan digital input selecteren.
Anoniem: 36396 schreef op 21 september 2003 @ 19:28:
Ja dat van die korte onderbrekingstijd wist ik maar, de onderbreking bij de Beatman was veel langer het stoorde mij echt :s.

emand die zo een .zip => .mp3 eens wil proberen voor mij aub :).
Toevallig, heb ik dit al eens getest... Lang geleden:
wwillem in "Xclef HD500 mini-review!"

De bijna niet merkbare vertraging tussen twee mp3'tjes is 112ms (0,112 seconde). De vertraging veroorzaakt door de xclef is 35ms. De overige 77ms komt doordat een mp3'tje niet goed defineert waar het einde zit.

Btw, ja met zo'n zipje zonder compressie renamen naar mp3 speelt ie ook af (net getest). Ik zou alleen niet weten waarom je dat zou willen.

[ Voor 18% gewijzigd door dr snuggles op 21-09-2003 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leokennis schreef op 21 september 2003 @ 19:58:
serieus? Dus als ik bij een amerikaanse on-line winkel een ipod bestel, en vraag of ze het als cadeau willen versturen, kan me dat tot 16% sparen??
Yep, op cadeautjes geldt briefgeheim :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

ik snap niks van dat zipje renamen naar mp3 gedoe... maak je dan in winzip een zipfile met allemaal mp3tjes en die rename je vervolgens naar .mp3? wat is het voordeel van deze 'truc' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

Yep, op cadeautjes geldt briefgeheim
tja. Daar zullen grotere bedrijven wel niet aan doen..... BTW heb net een maand een XClef dus wat lul ik eigenlijk...alsof ik nu nog een ipod nodig heb 8)

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

ff lijstje maken bij welke bedrijven je het cadeau gebeuren voor elkaar kunt krijgen, makkelijk als je in de toekomst nog iets wilt kopen vanuit the us of a...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schuit24
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:58
Anoniem: 36396 schreef op 21 september 2003 @ 18:36:

Kan de player ook zipfiles spelen die gewoon niet zijn gecomprimeerd en dan zijn gerenamed van .zip naar .mp3 want dit is ook nogal eens een trucje dat ik graag gebruik om van 1 cd een hele cd te maken. Winamp enzo kan hier mee om maar ik weet niet of zulke players hier me om kunnen.

(Ik weet niet goed of dit hier wel thuis hoort of dat ik hier een appart topic voor moet openen maar ik heb het momenteel hier staan :))
Jah ik snap er en NU helemaal nix meer van, ik heb het zelf een geprobeerd ik pak een paar mp3tje's en zip deze dus zeg even;"1.mp3+2.mp3+3.mp3" = "mp3.zip" Nu heb ik de naam veranderd naar "mp3.mp3" maar mijn winamp v.2 snapt hier nix van hoor. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93121

Door japie101 - Saturday 20 September 2003 13:28

een treurig bericht over mijn h&b speler,
gisteren een briefje in de deur van de postbode vandaag ff opgehaald,
blijkt dat ze niets aan de problemen gedaan hebben

lijkt erop dat ze alleen de hd geformateert hebben ofzo en de harde schijf gerenamed hebben naar "H&B JK20"

Hoi, even een vraagje. Ik begrijp dat je speler harddisk problemen heeft, maar ik heb niet gevonden welke problemen precies.
Mijn speler gaat bij een batterijspanning lager dan 40% (pendelt tussen 1 en 2 streepjes) gek doen: kan niet goed opstarten, licht valt weg als disk draait, sluit soms niet af, maakt 'gierende' (disk)geluiden. Firmware upgrade helpt niet. Ik heb hem teruggestuurd, de batterij zou vervangen zijn, maar volgens mij is er niets gebeurd en blijft het probleem bestaan. Flink frustrerend.
Hoe zit dat bij andere Xclef spelers? In principe doet ie het wel, maar het klinkt allemaal alarmerend. Graag reakties van anderen.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 93121 op 21-09-2003 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
MellyVille1 schreef op 21 September 2003 @ 20:25:
ik snap niks van dat zipje renamen naar mp3 gedoe... maak je dan in winzip een zipfile met allemaal mp3tjes en die rename je vervolgens naar .mp3? wat is het voordeel van deze 'truc' ?
Ik weet niet hoe het in winzip gaat, maar ik deed het altijd met het progr. winace.
Je hebt b.v. een heel album op je hd staan. Elk nummer los als mp3. Nu wil je al deze nummers bij mekaar doen, zodat je uiteindelijk 1 bestand hebt i.p.v. een hele partij losse bestanden. In winace of winzip, whatever, moet je bij de instellingen even aangeven dat hij bij het samenvoegen van alle bestanden NIET gaat comprimeren. Als bestandnaam geef je dan de naam van de groep/artiest op met daarachter .mp3.
Voordeel: Minder losse bestanden op je hd.
Nadeel: wil je van b.v. nummer 2 naar nummer 10, dan is het moeilijk te bepalen waar nummer 10 zich ongeveer bevind+dat het vooruit spoelen lang duurt op de xclef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Zonzeiler, bij mij is het nog dramatischer. Kan via xp geen toegang krijgen tot mijn hd, dus zelfs geen andere fw erop zetten, ondanks dat mijn pc wel herkent wat voor soort usb apparaat het is. Vrijdag bij mp3cdspelers een rma aangevraagd via desbetreffende mailadres. Helaas nog niks van ze ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ha Ronald, heb je al een andere computer geprobeerd? Als het aan jouw XP ligt laten ze je misschien wel voor de kosten opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldinho
Anoniem: 93121 schreef op 21 September 2003 @ 23:11:
Ha Ronald, heb je al een andere computer geprobeerd? Als het aan jouw XP ligt laten ze je misschien wel voor de kosten opdraaien.
Heb nog geen andere pc geprobeerd. Ik kan alleen zeggen dat wanneer ik hem aan mijn pc hang, dat er bij usb staat: usb apparaat voor massaopslag, dus hij wordt wel herkend, alleen de hd dus niet :( , want geen extra driveletter/naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
zonzeiler, de problemen die jij schetst lijken verdacht veel op die van mij
kan niet goed opstarten, licht valt weg als disk draait, sluit soms niet af, maakt 'gierende' (disk)geluiden
dat is precies waar ik last van heb

ben op het moment bezig met het maken van foto's van vreemde dingen :)
kunnen jullie (en mp3cdspeler.nl) het eindelijk zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
  • Laatst online: 19-03 12:52
Ik moet toch even terugkomen op Firmware versie 1.065:
Heeft iemand al geprobeerd voice te recorden?
Bij mij geeft ie dan de volgende foutmelding: "Not enough memory for recording".

Ik kan me herinneren dat in deel 1 van deze topic iemand eerder de zelfde melding had.
Als je probeert voice te recorden nadat je reeds muziek hebt beluisterd, geeft ie deze melding, maar niet als je 'm aanzet en dan direct probeert te recorden.
Nou, bij mij lukt het helemaal niet.

Ligt dit aan de firmware of ben ik een specifiek geval? Zou iemand dit ff voor me willen proberen?
Als dit aan de F/W ligt heb ik meteen een bugje voor de buglijst. :)

"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
ok dan hier komen de pictures:

we beginnen met een opstartschermpje ...

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/mdewit1/hb/hb1.jpg

het voortgangsbalkje iets dikker dan normaal :P

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/mdewit1/hb/hb2.jpg

het kan nog gekker...

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/mdewit1/hb/hb3.jpg

laatste net zo veel aan te zien maar ja, zo blijft ie als ik hem niet reset een uur staan..

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/mdewit1/hb/hb4.jpg

maybe meer pics to come, al is daaraan niet zoveel te zien, gewoon een stekkertje ipv een batterij icoontje wanneer ik oplaad mja, kwestie van geloven, bovenstaande pics maken al veel duidelijk :p

greetz

japie101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Japie: doet jouw harddisk altijd gek of alleen bij een lage batterijspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
@Japie: het lijkt me dat die fouten in het schermpje niet door een defecte harde schijf veroorzaakt kunnen worden.
Misschien overbodige vraag, maar heb je geprobeerd terug te gaan naar een vorige firmware versie of je huidige opnieuw in te laden?

"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
zoals je op de foto kunt zien nog steeds 2 streepjes bij de batterij indicator, zelfs wanneer ik de speler aan netspanning hang doet ie nog vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
IloveMyHenB schreef op 22 september 2003 @ 11:04:
@Japie: het lijkt me dat die fouten in het schermpje niet door een defecte harde schijf veroorzaakt kunnen worden.
Misschien overbodige vraag, maar heb je geprobeerd terug te gaan naar een vorige firmware versie of je huidige opnieuw in te laden?
het probleem is dat deze foto's veel zeggen maar geluid heb je er niet bij gehoord...

en dan hoor je WEL DEGELIJK de harddisk te keer gaan...

over de firmwares: ik heb vanaf 1.046 ALLES geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Hmmmm... Ik heb maar mijn firmware versie weer gedowngrade naar versie 1.050. Hij geeft nog steeds dezelfde fout als ik voice wil recorden: "Not enough Memory for recording".

Kan het zijn dat -na het drama met F/W versie 1.063- het flash rom geheugen vol zit met troep van die versie en dat ie daarom geen druppel geheugen meer over heeft om dus voice te recorden?

Iemand een idee hoe ik het geheugen kan leeghalen?

Dat vind ik het enige minpuntje aan de H&B: al mijn andere firmware upgradable apparatuur (ADSL Router, ADSL Modem, digitaal fototoestel, Palm V) hebben de mogelijkheid, door met een bepaalde toetscombinatie of met een speld een klein knopje in te drukken, een hard reset uit te voeren en zo terug te keren naar de oorspronkelijke fabrieksinstellingen.
Dat zou volgens mij een hoop firmware geneuzel voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Help, wat een problemen allemaal :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Anoniem: 92218 schreef op 22 september 2003 @ 12:14:
Help, wat een problemen allemaal :/
Problemen? Nah, voor tweakers zijn het uitdagingen. :)

Ik heb inmiddels weer alle firmwares geinstalleerd en omdat ik toch bezig was meteen de opstarttijden genoteerd. Tussentijds niets gewijzigd aan de inhoud van de harde schijf (behalve het plaatsten van het firmware bestand natuurlijk).

Opstarttijden vanaf moment dat scherm beeld toont, nadat het apparaat 1x eerder is aan- en uitgezet na installatie firmware (1e keer aanzetten na installatie firmware duurt vaak ietsje langer) Op mijn systeem is de harde schijf is 14% in gebruik:

Firmware 1.048 : 6.23 seconden
Firmware 1.050 : 8.01 seconden
Firmware 1.053 : 8.05 seconden
Firmware 1.065 : 9.01 seconden

Interessante bevindingen, of niet? Trek je eigen conclusies zou ik zeggen.

Verder kan ik weer met blijdschap melden dat mijn inspanningen zinvol zijn geweest, omdat toen ik F/W versie 1.048 installeerde de foutmelding verdwenen was en ik gewoon weer voice kon recorden, maar helaas is het op dit moment wel de enige waaronder het voice recorden nog werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

IloveMyHenB schreef op 22 September 2003 @ 13:45:
[...]
Firmware 1.065 : 9.01 seconden
9 seconden en nog wat hier, 12Gb vol.
Dit is gemeten vanaf het moment dat de startknop ingedrukt wordt om hem op te starten
Verder kan ik weer met blijdschap melden dat mijn inspanningen zinvol zijn geweest, omdat toen ik F/W versie 1.048 installeerde de foutmelding verdwenen was en ik gewoon weer voice kon recorden, maar helaas is het op dit moment wel de enige waaronder het voice recorden nog werkt...
Hmmm, mischien een dom idee, maar aangezien het met 1.048 wel werkt.
De 1.0.50 H&B versie had die 2 files erin, de firmware en de YTbin file welke hier eerder besproken is.
Flash die 1.0.50 versie eens (beide files) en kijk dan of je naar 1.0.63 kan?
ik heb toendertijd mijn H&B van 1.0.38 direct naar 1.0.50 geupgrade door beide files in de firmware folder te dumpen, en voice recording werkt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IloveMyHenB
Geen dom idee, had ik namelijk ook bedacht :)
Maar helaas, heeft geen effect... Het voice recording doet het ook niet meer onder 1.050 en daarna ook niet meer op 1.065.
Wel blijft die YTbin file continu staan in de FIRMWARE directory. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

hmm verwijder hem dan maar, ik vermoedt dat als je reeds die versie geinstalleerd hebt, hij het niet nog een keer gaat doen, en dus de file ook niet verwijderd.
Een laatste oplossing die ik kan bedenken, is je xclef backuppen, vervolgens de partitie opnieuw formatteren met fat32, en dan eens kijken wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MellyVille1

MellyVille1

MacBook

japie101 schreef op 22 September 2003 @ 10:38:

maybe meer pics to come, al is daaraan niet zoveel te zien, gewoon een stekkertje ipv een batterij icoontje wanneer ik oplaad mja, kwestie van geloven, bovenstaande pics maken al veel duidelijk :p
uhm.. als je hem oplaad HOORT het gewoon zo te zijn dat het batterij icoontje plaatsmaakt voor een stekker-icoontje... lijkt me ook vrij logisch, of bedoelde je het misschien anders?

EDIT: Voice recording werkt bij mij perfect met 1.065 geïnstalleerd... trouwens, nog een tip (al wel eerder genoemd maar toch) voor een nieuwe firmware.. ALLE bestanden moeten gewoon verwijderd kunnen worden op de speler zelf en niet alleen de zelf opgenomen bestanden.. als hij die kan verwijderen, kunnen ze toch ook gewoon maken dat je ieder willekeurig bestand kan verwijderen?? :?

[ Voor 29% gewijzigd door MellyVille1 op 22-09-2003 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
MellyVille1 schreef op 22 September 2003 @ 15:08:
[...]

uhm.. als je hem oplaad HOORT het gewoon zo te zijn dat het batterij icoontje plaatsmaakt voor een stekker-icoontje... lijkt me ook vrij logisch, of bedoelde je het misschien anders?

EDIT: Voice recording werkt bij mij perfect met 1.065 geïnstalleerd... trouwens, nog een tip (al wel eerder genoemd maar toch) voor een nieuwe firmware.. ALLE bestanden moeten gewoon verwijderd kunnen worden op de speler zelf en niet alleen de zelf opgenomen bestanden.. als hij die kan verwijderen, kunnen ze toch ook gewoon maken dat je ieder willekeurig bestand kan verwijderen?? :?
sorry voor de onduidelijkheid, het was nog vroeg vanmorgen
maar wat ik bedoel is dat het batterij icoontje soms verandert in een stekker icoontje TERWIJL ik niet oplaad, maar gewoon aan het afspelen ben...

en dat hoort dus niet (de voedingskabel is dan dus ook niet aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Kom er net achter, ik toon de tijd als reverse, omdat ik graag wil weten hoe lang het duurt voordat mijn mp3 is afgelopen.
Nu zijn bijna al mijn mp3's op 192 kbit VBR ge-encode.
nu geeft dit dus veeeeeeeeeeeeel te veel tijd aan.

firmware 1.0.65

Voorbeeld:
Fleetwood Mac - Little Lies (192 kbit vbr):
* Volgens de cd: 3.41
* Xclef zonder vooruit te spoelen:
time normal :3.41
time reverse : 8.46
* Xclef (met vooruitspoelen richting einde) : Variabele tijden, afhankelijk van de hoeveelheid die vooruitgespoeld is, tijd wordt altijd als TEVEEL aangegeven). (4:05 gezien als max)

Marco Borsato - Lopen over water (192 kbit cbr)
* volgens de cd : 4.27
* correcte tijd wordt altijd weergegeven

Conclusie : lijkt eropt dat het weer goed fout zit met de tijdsaanduiding voor VBR mp3's :( .

[ Voor 3% gewijzigd door Emmeau op 22-09-2003 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90533

http://www.mp3cdspelers.nl/winkel/?produkt&id=369

€285 met afstandsbediening, lijkt me een goede deal niet? (alleen 2 weken levertijd :()

is mischien handig om dit in de startpost te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:34
Ja die rare tijden heb ik soms ook, ik heb bijvoorbeeld 2pac - changes.mp3 320 kbps en met time reserve krijg ik dat hij 8 minuten duurt ofzo best wel vaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

dat VBR probleem heb ik ook ja......
Alleen: boeie. Wat ik mis is een 'schermpje uitzetten om batterijen te besparen' systeem: vaak zit dat ding 2 uur in mijn zak zonder dat ik er naar kijk, en dan zit dat schermpje tóch batterijen te vreten....

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 02-05 08:36

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik had vorige week donderdag eindelijk mijn speler opgestuurd naar MP3CDspeler.nl, en zaterdag lag hij alweer op mij te wachten bij mijn ouders :-)
Wat je noemt snelle service van MP3CDspeler.
Er zat een (zeer) korte omschrijving bij van de uitgevoerde werkzaamheden, nl
Firmware verkeerd erop gezet, geheugen gewist en nieuwe firmware erop gezet
Ik weet niet wat ik fout gedaan kan hebben aan nieuwe firmware erop zetten, maar hij doet het in ieder geval weer. De harde schijf was wel leeg (op de twee sample bestandjes na), dus ik ben hem nu weer aan het volpompen en opladen. Zou bij het wissen van de HDD de FAT gewist worden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

gwystyl schreef op 22 september 2003 @ 17:51:
Ik weet niet wat ik fout gedaan kan hebben aan nieuwe firmware erop zetten, maar hij doet het in ieder geval weer. De harde schijf was wel leeg (op de twee sample bestandjes na), dus ik ben hem nu weer aan het volpompen en opladen. Zou bij het wissen van de HDD de FAT gewist worden ofzo?
Ach, het enige wat ze gedaan hebben is

1) de stop knop 12 seconden ingedrukt houden om de USB poort weer te laten werken met de pc.
2) partitie geformateerd / geghost?
3) firmware erop gezet.

(wel interessant om te zien dat ze de 2 standaard bestandjes eropzetten. Doet me toch aan ghost denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 92184

Ik las dat bij sommige mensen de resume functie met de instelling REAL niet werkte.
Bij mij werkt hij wel gewoon. Hij begint het nummer gewoon af te spelen vanaf de tijd dat ik hem uit heb geschakelt. Ik heb dan nog wel firmware 1.053 erop staan.

En ik vroeg me af of jullie het ook zo onhandig vinden dat de volume functie alleen maar werkt als je in het afspeelscherm bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

hm in 1.053 werkte REAL bij mij ook nog. in 1.065 niet meer, maar die heeft zo'n voordelen dat ik dat voor lief neem.

Volume: mwa.....niet echt heel erg probleem

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Emmeau schreef op 22 September 2003 @ 15:31:
Kom er net achter, ik toon de tijd als reverse, omdat ik graag wil weten hoe lang het duurt voordat mijn mp3 is afgelopen.
Nu zijn bijna al mijn mp3's op 192 kbit VBR ge-encode.
nu geeft dit dus veeeeeeeeeeeeel te veel tijd aan.
Mjah, das al een erg oud probleem. De meeste mp3 spelers geven totaal vreemde tijden aan. Tijden die steeds wisselen ed. De xclef probeert het nog, maar snapt vbr niet. Hij kijkt naar de maximale kbps en denkt dan dat alles die bitrate heeft. Dus als je 192kbit VBR hebt (32~320kbit), dan wordt je mp3'tje dus bijna 2x zo lang volgens de xclef. Niet echt een schokkend probleem eigelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

wwillem schreef op 22 September 2003 @ 21:35:
[...]

Mjah, das al een erg oud probleem. De meeste mp3 spelers geven totaal vreemde tijden aan. Tijden die steeds wisselen ed. De xclef probeert het nog, maar snapt vbr niet. Hij kijkt naar de maximale kbps en denkt dan dat alles die bitrate heeft. Dus als je 192kbit VBR hebt (32~320kbit), dan wordt je mp3'tje dus bijna 2x zo lang volgens de xclef. Niet echt een schokkend probleem eigelijk.
ik snap dat het lastig is om de tijd van een mp3'tje te bepalen, maar kan je redenering niet volgen.

Hij kijkt naar de maximale vbr zeg je.
Stel dat dit inderdaad 320 kbit is in een VBR mp3.
Dat betekend dat hij er dan vanuit gaat dat de gehele mp3 320 kbit/sec zou zijn.
als hij vervolgens de filesize deelt op 320 kbit zou hij dus lager uit moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq

sjaakaq

It might get loud

En OGG heeft hier geen last van (Als die ook VBR heeft)? Wilde gok, maar OGG lijkt alle positieve eigenschappen van alle audioformaten verenigd te hebben :P

BTW waarom kijkt de XClef niet gewoon naar de 'tijd-tag' van het bestand? (Die je ook ziet als je op de PC de eigenschappen van een mp3 bekijkt)??

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.