Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Stappenmotoren

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 last

Reageer Nieuw Topic
meester
Reg. datum: 08 oktober 2000

octrooi vervalt na 30 jaar, auteursrecht vervalt 100 jaar na dood auteur (staat mij bij uit de lesjes in 1981).
Copyright is dus nog wel een probleem. Echter, publicatie, waarbij je aangeeft wie rechthebbende (=aanhalen, refereren), mag dacht ik weer wel.

eagle

Reg. datum: 08 maart 2003

gewoon doen :P

Reg. datum: 12 februari 2002

Goed gedaan hoor _/-\o_
Wij hebben op de MTS ook ooit zoiets mogen doen...printplaatje maken met besturing erop en stappenmotortje van oude diskdrive en zelf een programmaatje schrijven in VB.

Altijd leuke projectjes dit :9

JvdW wijzigde dit bericht 31-08-2003 14:41 (11%)

QED
Reg. datum: 04 februari 2002

quote:
NoBrain schreef op 31 August 2003 @ 13:40:
Een leuke oplossing om meer stappenmotoren op je paralelle poort te hangen is de
ULN5804 van Allegro.
Het ICtje kost zo'n 12 Euro. Is inderdaad niet niks, maar dan heb je wel een ic waar je een stappenmotor van max. 35 volt 1,5 Ampere op aan kunt sluiten (die 1,5 Ampere is wel max, het ic wordt dan behoorlijk warm en je moet hem koelen).
Je kunt met 2 datalijnen de stappenmotor aansturen: een datalijn is voor links/rechts en de ander geef je stappulsen mee (wanneer je geen lins/rechts nodig hebt heb je maar 1 datalijn nodig).
Je kunt het IC in volstap/halfstap, etc zetten, alles zit erop en eraan:). Dit ic is zeer leuk wanneer je weinig IO poorten wil gebruiken.

Het leuke van allegro is dat je gratis samples kan aanvragen 8)
Ik heb deze week net 2 van deze ULN5804 ic's GRATIS thuis gestuurd gekregen O-)
12 euro is trouwens wel erg veel op het ic-tje, ik heb hem ook weleens voor onder de 4 euro gezien (ik meen iets van 3,85, weet niet meer precies waar dat was, over het algemeen kost hij iets van 4,50 euro geloof ik)

Verder misschien nog wel interessant voor stappenmotor liefhebbers: bij Van Dijken elektronica verkopen ze goedkope stappenmotors, vanaf 1,50 euro per stuk! Das een stuk beter dan de 20euro van de conrad! Link: http://www.vandijkenelektronica.nl/

kiek moar uut!

vroeger, in het dos tijdperk had mijn pa een printplaat met electronica (wat weet ik niet meer, maar redelijk wat) en daar konden weeen stuk of 5 stappenmotoren aanhangen. deze hing aan de paralelle poort en wordt aangestuurt door een floppy met een dos progsel erop, ik zal aan mijn pa vragen of hij dat ding nog heeft, misschien hebben jullie wat aan het programmaatje wat erbij zit, of de print/electronica

inspiratie.... niet dus...

Reg. datum: 09 mei 2002

quote:
DynamiX schreef op 31 August 2003 @ 22:34:
[...]
Het leuke van allegro is dat je gratis samples kan aanvragen 8)
Ik heb deze week net 2 van deze ULN5804 ic's GRATIS thuis gestuurd gekregen O-)
12 euro is trouwens wel erg veel op het ic-tje, ik heb hem ook weleens voor onder de 4 euro gezien (ik meen iets van 3,85, weet niet meer precies waar dat was, over het algemeen kost hij iets van 4,50 euro geloof ik)
Dan zou ik toch graag willen weten waar je die gezien hebt want ik kan 't niet echt geloven dat die zo goedkoop is. Niet dat ik er wil hebben (heb hier ook 4 gratis samples liggen). Maar als die dingen zo goedkoop zijn hebben ze vast nogmeer goedkope dingen....

What are we gonna to do tomorrow night?.. Oh yeah, try to take over the world, right...

aka CamelZonderFilter
Reg. datum: 06 juni 2002

Heb je dit ergens standaard online staan? Dan kan ik het nml linken in mn casemodding-startpagina-kloon-in-opbouw. Ik denk dat het voor véél mensen erg handig zal zijn :)

(mod-remark): neem: [HowTo] Stappenmotoren">[HowTo] Stappenmotoren als url ;)

euss wijzigde dit bericht 30-01-2005 03:55 (60%)

http://www.pan-european.eigenstart.nl

veerboot met underscores

Leuk :) ik wil na aanleiding van een HK topic een robot arm gaan maken, Ik weet niet of stappenmotors daar makkelijk in te maken monteren zijn, maar anders doe ik het gewoon met lego motoren. Al is dat natuurlijk niet meer zo precies als met stappen motoren.

Voorzien van luchtgekoelde auto en watergekoelde PC....

Usted está seguro?
Reg. datum: 08 juni 2003

Er zijn wel mensen die met lego motoren een robot arm hebben gemaakt. Ik heb een tijdje terug een artikel gelezen van een man die op die manier begonnen was, maar er al snel achter kwam dat zijn lego motoren niet precies genoeg waren. Natuurlijk is dit wel een kwestie van wat je er zelf van maakt, maar lastig is het in ieder geval wel.

Wil je het toch doen met lego motoren kun je gaan werken met rotatie sensors. Lego maakt deze zelf (zitten geloof ik bij Mindstorms) maar je kunt ook een lego schakelaar (nummer 5120, foto hiervoor gebruiken (met een beetje handigheid). Meer informatie daarover kun je vinden op: Rotation sensor. Op deze website is al deze informatie te vinden met enkele voorbeelden. Het brengt lego even een niveau verder ;) Deze pagina is ook wel grappig: Stepper motors with lego.

Een ontwerp als dit is natuurlijk wel leuk :)
http://mapageweb.umontreal.ca/cousined/lego/2-Robots/arm-v3/images/Fullarm_POVa.gif

Informatie:

Het is waarschijnlijk het beste om stappenmotoren te gebruiken, eventueel zelfs in micro stepping. Je hebt dan een nog veel grotere nauwkeurigheid. Om het gewicht op je robot arm zelf te beperken zou je zelfs nog kunnen denken aan pneumatische lego, ik denk echter niet dat je dat erg nauwkeurig krijgt. Je zou dan den pneumatiek op je arm kunnen plaatsen (weegt niets), de lucht persen met een lego motor en de kleppen bedienen met een stappenmotor. Zal moeilijk zijn om dat accuraat te krijgen, maar wel een uitdaging :)

Dit systeem werkt pas echt mooi, met zogeheten Air Muscles (klikbaar):
http://www.shadow.org.uk/images/robot-armHand.jpg
Natuurlijk is zo'n systeem niet haalbaar om zelf te maken, maar het idee is heel mooi. Door middel van allemaal 'spieren' word de arm en hand aangedreven, gewoon op luchtdruk dus. Het grapje is via Pay-Pal te bestellen, voor slecht 90000 dollar :+

Riff wijzigde dit bericht 05-09-2003 16:20 (6%)

veerboot met underscores

Wow, je hebt een hoop info _/-\o_
Ik heb vanmiddag aleen nog maar een grijper kunnen maken met lego, deze had (vond ik) nog niet genoeg power, dus ik neem een andere motor/aandrijving ervoor.
Ik heb ook nog zitten denken aan pneumatiek, omdat ik genoeg spulletjes daarvoor had, maar ik kwam er aleen niet uit hoe ik kan voorkomen dat de "compressor" teveel lucht in het systeem gaat pompen waardoor het slangetje losschiet.
Maar zondag ga ik een proefopstelling bouwen, en gewoon wat experimenteren :D

Usted está seguro?

quote:
_ferry_ schreef op 05 September 2003 @ 22:29:
Ik heb ook nog zitten denken aan pneumatiek, omdat ik genoeg spulletjes daarvoor had, maar ik kwam er aleen niet uit hoe ik kan voorkomen dat de "compressor" teveel lucht in het systeem gaat pompen waardoor het slangetje losschiet.

Opzich zal dat het probleem niet zijn. Je kunt bijvoorbeeld een extra stappenmotor op een schakelaartje zetten (of een schakelaar met meerdere standen gebruiken) die de lucht gewoon "vrij" laat. Zodra je arm iets moet doen gaat deze klep dicht. Alhoewel, niet precies dit, als je namelijk gewoon de lucht eruit laat zal de druk achter je pneumatiek ook wegvallen ;) Je kunt natuurlijk ook je lego motor die je compressor aandrijft aan en uit schakelen via de computer.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat er uit je experimentjes komen, ik ben zelf namelijk ook van plan zoiets de komende tijd te doen (overigens niet met pneumatiek).

veerboot met underscores

ik lees net op die site, dat diegene gewoon een luchttank gebruikte, gemaakt van een fles, dus dat is geen slecht idee. :) en met de motors kun je vrij gemakkelijk de lucht sluisjes bedienen.

Reg. datum: 12 maart 2003

quote:
NoBrain schreef op 01 September 2003 @ 00:19:
[...]

Dan zou ik toch graag willen weten waar je die gezien hebt want ik kan 't niet echt geloven dat die zo goedkoop is. Niet dat ik er wil hebben (heb hier ook 4 gratis samples liggen). Maar als die dingen zo goedkoop zijn hebben ze vast nogmeer goedkope dingen....

Futurec $4,90

http://www.futurlec.com/ICSFOthers.shtml

aka CamelZonderFilter
Reg. datum: 06 juni 2002

quote:
Abel schreef op 01 September 2003 @ 00:34:
Heb je dit ergens standaard online staan? Dan kan ik het nml linken in mn casemodding-startpagina-kloon-in-opbouw. Ik denk dat het voor véél mensen erg handig zal zijn :)

neem: [ HowTo] Stappenmotoren als url ;)
Done :)

http://www.pan-european.eigenstart.nl

Usted está seguro?

quote:
DRAFTER86 schreef op 30 August 2003 @ 10:00:
En als ik nou een stappenmoter op 12v heb? Kan ik dan gewoon 12v erin pompen? (in dat ic...) of word ie dan overbelast?

Nu dan een "echt" antwoord: bij mij werkt dit zonder problemen. Heb vandaag een nieuwe 12v stapper binnengekregen en die draait perfect op de 12v uit m'n computer (via de ic dus).

Overigens heb ik 2 weken geleden zo'n sample aangevraagd bij Allegro en ze hebben in de tussentijd maar 1 e-mail gestuurd. Duurt dit altijd zo lang of is mijn aanvraag afgewezen?

Riff wijzigde dit bericht 10-09-2003 15:30 (4%)

Reg. datum: 15 december 2002

Als je een tft hebt zou je deze automatisch uit het bureau kunnen laten klappen.
Of bij een laptop maar die kan dat prolly niet trekken???

Being MAD doesn't hertz you... If ignorance is bliss, why aren't more people happy?

Reg. datum: 08 oktober 2001

_O_ Riffic _O_

Heel erg bedankt voor deze zeer uigebreide en nette HowTo! :D

Ik ken dit heel erg goed gebruiken voor een Case die ik ga bouwen! :)

MC'68 - Motorclub voor de Zaanstreek en omgeving

haklust!

quote:
Riffic schreef op 10 September 2003 @ 15:29:
Overigens heb ik 2 weken geleden zo'n sample aangevraagd bij Allegro en ze hebben in de tussentijd maar 1 e-mail gestuurd. Duurt dit altijd zo lang of is mijn aanvraag afgewezen?
duurde bij mij 4 weken.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Usted está seguro?

* Update

En ook deze HowTo is weer geupdate. Alle kopjes zijn nu klikbaar en er is een inhoudsopgave toegevoegd. Daarnaast is het voeding verhaal vernieuwd, is er een plaatje gekomen bij de pinout en is er wat informatie over de 5804 in de tekst verwerkt. Ook hier geld natuurlijk dat aanvullingen en correcties van harte welkom zijn ;)

Usted está seguro?

Ik heb dit al gepost in de Parallelle poort FAQ, maar ook voor het aansturen van een stappenmotor is dit handig. Bij "Hoeveel stappenmotoren kan ik aansluiten" is al vermeld dat je normaal 4 datalijnen nodig hebt en met een speciaal IC maar 2. Met onderstaande methode kun je de stappenmotor ook met 2 datalijnen aansturen, zónder een ander motor driver. De ingangen van de ULN verbind je dan met de uitangen van de AND gates. Let wel op dat je op deze manier dus geen half stepping kunt gebruiken, omdat je maar 1 spoel tegelijk kunt activeren.

http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/par_multi.jpg

Dit doe je door een binaire waarde te sturen (hier dus 00 voor de eerste, 01 voor de tweede, 10 en 11). Je kunt voor deze gates TTL chips gebruiken, dat zijn in dit geval de 7408 (AND) en de 7404 (NOT). De pinout van de 7408 en de 7404:

http://static.howstuffworks.com/gif/de-7400.gifhttp://static.howstuffworks.com/gif/de-7404.gif

Let er vooral op dat je de +5v goed aansluit, deze IC's worden *erg* snel heet als ze verkeerd aangesloten zijn.

¯¯¯¯¯
Reg. datum: 23 november 2002

Ik heb een vraag over die stappen motoren. Ik ben met een project bezig waarbij ik een spiegeltje heel snel moet laten bewegen in allerlij richtingen. Nou dacht ik dat zo'n motortje wel wat zou zijn maar zijn die dingen in staat om veel keer per seconde (ongeveer 60/70x) van draairichting te veranderen?

Specs :: 3DMark2001SE :: D2X Acc (SCL): *Odinand *GoT-Odin

Usted está seguro?

quote:
Odin schreef op 12 October 2003 @ 13:57:
Ik heb een vraag over die stappen motoren. Ik ben met een project bezig waarbij ik een spiegeltje heel snel moet laten bewegen in allerlij richtingen. Nou dacht ik dat zo'n motortje wel wat zou zijn maar zijn die dingen in staat om veel keer per seconde (ongeveer 60/70x) van draairichting te veranderen?
Kan best, het maakt die stappenmotoren op zich niet zoveel uit of ze de hele tijd 1 stapje vooruit moeten of dat ze alleen maar heen en weer gaan. En daarnaast, een goed alternatief voor stappenmotoren is er in dit geval ook niet echt als je goede controle over de beweging van je spiegel wilt hebben. De spiegels voor een laser worden ook meestal met stappenmotoren aangedreven:

http://www.tweakers.net/ext/f/12077/full.gif

goodgoan!
Reg. datum: 22 november 2001

ik heb hier een stepper van 1.8V op 3A... kan ik deze aansluiten aan die uln2003 of moet ik dan een andere ic hebben??

edit:

nette how-to trouwens!! 8)

Felyrion wijzigde dit bericht 13-10-2003 18:34 (18%)

sleep: a completely inadequate substitute for cafeine

Usted está seguro?

quote:
Falcon schreef op 13 October 2003 @ 18:33:
ik heb hier een stepper van 1.8V op 3A... kan ik deze aansluiten aan die uln2003 of moet ik dan een andere ic hebben??
Je zult zeker een andere nodig hebben. Het voltage is het probleem niet; die 3A wel. Zoals ook in de datasheet te vinden is kan de ULN2003 (evenals de 2004) maximaal 500mA aan.

Maar is die 3A geen typefout? Het zou namelijk best wel een flinke stepper zijn. De 5804 kan ook maar 1,25A aan. De SLA7052M van Allegro kan wel tot 3A.

Riff wijzigde dit bericht 13-10-2003 18:47 (9%)

goodgoan!
Reg. datum: 22 november 2001

nope.. geen typfout.. tis een bakbeest... hier ff piccie:
http://www.tweakers.net/ext/f/12081/full.jpg
http://www.tweakers.net/ext/f/12082/full.jpg

en heb je dan nog tips hoe ik dit kan aansluiten?
ik ben hier ook best n00b in.. ik wil er wel graag meer van weten want ik ben erg aan het knoeien met laser-aansturingen, daar is dit erg handig voor :)

Felyrion wijzigde dit bericht 13-10-2003 19:36 (38%)

sleep: a completely inadequate substitute for cafeine

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: