[HowTo] Stappenmotoren

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 58.976 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
bobo1on1 schreef op 10 maart 2004 @ 21:21:
[...]

De aansturing werkt heel simpel, je sluit em gewoon aan op 4 lijnen van de lpt poort waar je er telkens 1 van hoog zet en 3 laag.
Je kunt ook halve stapjes maken, dan zet je 2 bitjes (elk van een andere spoel) aan.
Dienen die diodes als blusdiodes?
Een spoel kan namelijk nogal vervelende spanningen opwekken wanneer de stroom door een spoel verandert.
Anders zou je 2 zener diodes van 6V in serie kunnen zetten, elk in een andere richting, over de spoel heen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
TD-er schreef op 10 maart 2004 @ 23:44:
[...]

Je kunt ook halve stapjes maken, dan zet je 2 bitjes (elk van een andere spoel) aan.
Dienen die diodes als blusdiodes?
Een spoel kan namelijk nogal vervelende spanningen opwekken wanneer de stroom door een spoel verandert.
Anders zou je 2 zener diodes van 6V in serie kunnen zetten, elk in een andere richting, over de spoel heen.
Ik heb in totaal 8 diodes als blusdiodes, als ik die niet had dan waren mijn transistoren allang kapot.
Dit is het originele schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/stappenmotor%20origineel.gif

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
(schop)

Ik ben bezig met stappenmotoren en er zijn 3 van deze types onderweg:
Afbeeldingslocatie: http://www.vandijkenelektronica.nl/site/preview.php?table=images&index=402
Voordat ze er zijn ben ik alvast bezig met voorbereidend werk. Er is op got/google/circuitsonline veel te vinden. Maar het grootste probleem is: Het gaat voornamelijk over aansturen met de paralelle poort.
In de quote hieronder ging het wel over zelfstandig aansluiten maar dat is met een ander type:
het projectje komt uiteindelijk neer op de pan/tilt van een webcam, niet via de computer maar standalone. een knopje omhoog/omlaag/links/rechts.

Ik heb immiddels uitgevonden dat ik de motor op een IC aan moet sluiten, op dat IC een pulsgenerator voor de snelheid, en dan de aansturing: 2 lijnen, 1 voor links 1 voor rechts. Dat heb ik op kunnen maken uit de schema's. Echter gaat alles over gebruik met paralelle poort maar ik wil het zonder doen! En dus daarom mijn vraag of iemand een schema, aanwijzing of een ander duwtje in de juiste richting heeft.

Ik weet dat ik om en om stroom op de draadjes moet zetten, maar hoe ik dat ga bouwen tot een knopje links/rechts is mij nog niet echt duidelijk.

Dus heeft iemand hier nog info over?

[ Voor 5% gewijzigd door Thijsch op 31-05-2004 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Daar zul je een IC als de 555 timer voor moeten gebruiken.
Daar heb ik voor de rest ook geen schema's van :P

Of je pakt gewoon een microcontoller als de 16F84A.

Waar heb je die stappenmotoren gekocht eigenlijk?
Bij vandijkenelektronica staat nogal op de website dat ze niet leverbaar zijn op dit moment.

[ Voor 35% gewijzigd door bobo1on1 op 01-06-2004 00:32 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08-2024
* technocow wilde dit toppique niet schoppen maar nu het toch al gedaan is ...

wil ik nog even mijn profielwerkstuk spammen :) een robot arm met stappenmotoren :D

http://foto.technocow.nl/gallery/Profiel

[ Voor 3% gewijzigd door technocow op 01-06-2004 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118646

Heeft iemand misschien nog het aan sluit schema uit de how-to? Die is namelijk down..

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 118646 op 13-07-2004 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99519

Anoniem: 118646 schreef op 13 juli 2004 @ 15:36:
Heeft iemand misschien nog het aan sluit schema uit de how-to? Die is namelijk down..
die zou ik ook graag hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 12:30

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb even een pushmessage naar Riff gestuurd mbt tot bovenstaande probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Zo moeilijk is die ULN2003 niet aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/Stappenmotor%20unipolair%20schema%20uln2003.png
Deze heb ik al eens gepost in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Inderdaad, voor de ULN2003 geldt simpelweg, links ingang, rechts uitgang (behalve pin 8/9, daarop komen Ground en VCC) :

Afbeeldingslocatie: http://www.x-robotics.com/images/uln2003.gif

http://www.cwnet.de/assets/images/db_images/db_stepper1.jpg
http://www.rogercom.com/pparalela/CircuitoULN.gif

Software om stappenmotoren via de LPT te besturen:
http://www.rogercom.com/download/Lptmotor.zip
http://lptcom.vilabol.uol.com.br/Lptmotor.zip

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 01-08-2004 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik vond laatst een Vexta A2648-9212, nu zag ik net dit topic en het lijkt mij wel wat om eens te proberen deze stappen motor op mijn pc aan te sluiten.
Ik heb met google, altavista en tweakers gezocht naar deze motor maar ik heb niks kunnen vinden.

Wat er op de motor staat:

Model A2648-9212
Vexta stepping motor
2 phase 0.9deg/step
DC 24v 0.3A
SZ6 00260
Oriental motor co.ltd
made in japan :P

Uit de motor komen 1 gele, 1 rode, 1 blauwe, 1 zwarte, 1 groene en 1 witte draad.

Wie kan mij helpen aan schemas voor de bedrading van deze motor en miss ervaringen?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
qua bedrading kun je het beste een multimeter pakken.
De spoeltjes hebben namelijk een redelijk constante weerstand per meter koperdraad.

Vaak is 1 spoel in het midden afgetakt en heb je 2 spoelen in een stappenmotor zitten.
De weerstand van een uiteinde naar de aftakking zal dus de helft zijn van de weerstand tussen beide uiteinden en de weerstand tussen 2 spoelen zal oneindig zijn.
Daar de weerstand waarschijnlijk maar een paar ohm zal zijn, zul je een redelijk fatsoenlijke digitale nodig hebben, anders kun je het verschil nauwlijks meten.

Je zou in het slechtste geval een van de spoel-uiteinden ongedraaid kunnen hebben, wat te merken is door onregelmatig ronddraaien (niet constant in 1 richting per stap)
Beide spoelen omdraaien en je motor draait de andere kant op.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
bedankt, ik ga even meten

-edit-

ik heb gemeten, ik kom hier op uit:

rood, blauw = 157.4
rood, wit = 78.9
zwart, geel = 78.3
zwart, groen = 157.8
blauw, wit = 79.0
groen, geel = 79.5

dit lijkt dus redelijk te kloppen met wat jij zei
ik ga maar eens kijken of ik dat ding aan het werken kan krijgen

-edit-

Hij werkt >:) (ik heb 'm nog niet aan pc hangen maar handmatig met draadjes kloten werkt
Nu nog ervoor zorgen dat ie werkt met pc, ik ga morgen maar eens naar electro boer om zo'n ictje te vinden

[ Voor 119% gewijzigd door lemming_nl op 28-07-2004 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soul_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02-2024
Ik heb hier net 2 Stappenmotor's uit een epson printer gehaald.
maar op het pcb vande printer zit een ic: SLA7041MS ik heb geen datasheet gevonden van dit ic maar wel over de SLA7042: http://www.allegromicro.com/sf/97042/

pin 1-4 van de stappenmotor staan op de "out" van het ic
dus denk ik dat het zelfde pin out zal hebben.

weet er iemand of ik dat ic kan gebruiken om aan de printer poort te hangen of niet ?

En waar zou pin5 van de stappenmotor dan moeten aanhangen ? als ik de lijntjes op het pcb volg dan zit deze op middelste been van een transistor (C1815 GR4I ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Met mijn motor was het volgende van toepassing:

2 groepjes van 3 draden
1 van die 3 draden was de voeding, vervolgens moest ik in de goede volgeorde de overige 4 draadjes op 0v zetten om ervoor te zorgen dat de motor ging draaien.
Dus ik denk dat die overige 1 of 2 draadjes (ik denk dat als het er 1 is dat ie dan later split) naar de voeding gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119328

In welke apparaten zitten stappenmotoren?
op printers en scanners na

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 119328 op 01-08-2004 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 119328 schreef op 31 juli 2004 @ 23:56:
In welke apparaten zitten stappenmotoren?
op printers en scanners na
hele oude harde schijven hebben ook stappenmotoren. (heb er hier een liggen in een 40 MB IDE schijf)
Verder zitten er vaak stappenmotoren in apparaten die precies aangestuurd moeten worden. Bijv. een automatische freesmachine of een robotarm. Daar kun je ze zelf natuurlijk ook prima voor gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119328

Kan je een stappenmotor ook aansturen zonder gebruik te maken van een pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ja, dat kan makkelijk met een microcontroller zoals de 16f84a, op www.circuitsonline.net staat een programmer daarvoor en een tutorial hoe je die dingen programmeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Ik ben bezig met een stepper en een 5804

de stepper heeft 6 draden: wit/bruin/rood en blauw/bruin/oranje.
als ik met de hand de + op de buine zet en dan om en om de - op de draadjes lukt het. Maar met de 5804 wil het niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.allegromicro.com/sf/5804/application.gif

Ik heb het zowel op de bovenste als op de onderste manier geprobeerd hoewel de onderste de oplossing voor mijn stepper zou moeten zijn (werkt nl ook op 5 volt).
Maar dit helpt niet. Ik heb als step input een moment schakelaar gemaakt die step verbind met +5, met 1 druk zou hij dus een stapje moeten maken (of heb ik dit mis?!).

dit is de pinout:

Afbeeldingslocatie: http://www.allegromicro.com/sf/5804/pinout.gif

Dan moet het zo neem ik aan:

links:

1.wit
2. bruin
3. rood
4. ground
5. ground
6. oranje
7. bruin
8. blauw

rechts:

9 GND
10 GND
11 momentschakelaar (iedere druk = stap ?)
12 GND
13 GND
14 GND of +5 (links rechts, ik heb hem vastgesoldeerd aan de +5, dan zou hij alleen links of rechts moeten draaien, een knopje komt wel als het werkt)
15 GND
16 +5

Ik heb zoveel GND omdat in het schema van allegro stond dat dit moest (bovenste schema).

Maar nog werkt het niet.
Iemand enig idee? Lees ik de pinout verkeerd? Wat sluit ik fout aan?

/edit:

Het werkt... Die 2 bruine moesten aan de +5 |:(

Maar nu het volgende: Hij loopt, maar onregelmatig, simpel: draden omwisselen. maar dat valt tegen.

Oranje
Wit
Blauw
Rood

Ik heb alle 12 combinaties geprobeerd (ja er zijn er 24 mogelijk maar maar 12 verschillende, OWBR = RBWO alleen draait hij de andere kant op ;) ). Maar bij geen van beiden loopt hij regelmatig. Iemand een idee hoe dit kan?

[ Voor 14% gewijzigd door Thijsch op 09-09-2004 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commeric
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09-2024
Kickerdekick

Afbeeldingslocatie: http://usuarios.lycos.es/mgavin/astronomia/connect4.gif
Dit is een schema om de UNC2003 aan te sluiten.
Nu vroeg ik me alleen af hoe ik weet welke ik moet aansluiten op de unc2003. Dus welke kleur waar. Is dit te meten met een multimeter? Volgens techoocow heeft mijn motor 2 common draden (dus das iig al wat :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
met die stappen motors aangesloten op je pc kun je dus mooi een CNC frees machine maken? lijkt me wel vet ;)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 16:29
ik heb net een oude scanner uit elkaar gehaald en daar zat ook een stappen motor in, hoort het bijbehorende IC ook niet op het printje te zitten dan? of zeg ik nu iets heel stoms?

er zit maar 1 ic op (volgens mij) en daar staat op,
TOSHIBA JAPAN
TD62003AP 9732K

is die te gebruiken voor de aansturing?

edit:

TDG2003AP moet TD62003ap zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Ozzie op 11-10-2004 19:34 ]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112302

die zogehete luchtarm heb ik eens als eindwerk moetten maken. Ik had een jaar tijd om van 0 te beginnen. en het is me gelukt :D (samen met 2 andere leerlingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
OzzieBoy schreef op 11 oktober 2004 @ 19:30:
ik heb net een oude scanner uit elkaar gehaald en daar zat ook een stappen motor in, hoort het bijbehorende IC ook niet op het printje te zitten dan? of zeg ik nu iets heel stoms?

er zit maar 1 ic op (volgens mij) en daar staat op,
TOSHIBA JAPAN
TD62003AP 9732K

is die te gebruiken voor de aansturing?

edit:

TDG2003AP moet TD62003ap zijn
Die is best te gebruiken, gewoon op dezelfde manier aansluiten als de uln2003.

datasheet: http://www.toshiba.com/ta...s/Datasheet/TD62003AP.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Kan iemand misschien de plaatjes in de ts weer oplappen :P Ik ben nl wel benieuwd naar wat schema's die missen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
Of weet iemand waar ik nog leuke stappenmotoren kan kopen (behalve conrad en vandijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51

WouterG

Dit is geen ondertitel

Megamind schreef op 16 oktober 2004 @ 13:05:
Of weet iemand waar ik nog leuke stappenmotoren kan kopen (behalve conrad en vandijken)
Als je een creditcard hebt kun je op www.futurlec.com bestellen, alles is daar erg goedkoop en de verzendkosten zijn lager als de verzendkosten bij een nederlands bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 23:16

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

*schop*

Heeft iemand de plaatjes die in dit topic horen nog? Ik ben namelijk op zoek naar de schema's die bij deze howto horen.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51099

Als je in plaats van de ULN2003 de ULN2803 gebruikt kun je 2 stappenmotoren sturen met je printerpoort of pic/avr I/O poort. Deze heeft namelijk 8 poorten ipv de 7 van de ULN2003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

waar je hele mooie stappenmotoren uit kan halen zijn oude copiers.die gevallen waar die op postkantoren en winkels staan.copycenters hebben meestal wel een kapotte staan.ik heb er al 4 gesloopt en hebe r prachtige motoren uit gehaald.

nu heb ik ook 2 hele oude inktjet printers uit kunnen halen waar vreemde stappenmotoren inzitten.denk dat die printers uit de jaren 80 zijn.dat zijn motoren met maar 3 aansluitingen?en het zijn echt stappenmotoren,volledig kogelgelagerd en heel zwaar.wie weet hoe ik die moet aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51099

Anoniem: 73026 schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:47:
waar je hele mooie stappenmotoren uit kan halen zijn oude copiers.die gevallen waar die op postkantoren en winkels staan.copycenters hebben meestal wel een kapotte staan.ik heb er al 4 gesloopt en hebe r prachtige motoren uit gehaald.

nu heb ik ook 2 hele oude inktjet printers uit kunnen halen waar vreemde stappenmotoren inzitten.denk dat die printers uit de jaren 80 zijn.dat zijn motoren met maar 3 aansluitingen?en het zijn echt stappenmotoren,volledig kogelgelagerd en heel zwaar.wie weet hoe ik die moet aansluiten?
Met twee hele zware H-bruggen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Nog maals een request om de pics in de startpost weer online te zetten. :O

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Op de vorige pagina's staan schema's om die uln2003 aan de lpt poort te knopen, gewoon dat ding aansluiten op pin 2 tm 5 van de lpt poort,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-06 22:35
foutje.. |:(

[ Voor 96% gewijzigd door Ghannes op 05-04-2005 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commeric
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09-2024
Als je het hele topic doorlees dan was je hem al een paar keer tegen gekomen; maar hier nogmaals.
Afbeeldingslocatie: http://usuarios.lycos.es/mgavin/astronomia/connect4.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 13:19

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik heb een schema gemaakt waardoor het mogelijk is om een stappenmotor met 2 draden aan te sturen. ik ben nog bezig met het maken van een goed printje hiervoor. zeg maar als ik hem hier neer moet zetten

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
virus.elektro schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:15:
ik heb een schema gemaakt waardoor het mogelijk is om een stappenmotor met 2 draden aan te sturen. ik ben nog bezig met het maken van een goed printje hiervoor. zeg maar als ik hem hier neer moet zetten
graag, hoeveel polig is die van jou dan? heb je er ook een programmaatje bij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Kan ik de compoorten ook aansturen net als de gewone datalijnen? In de startpost staat van wel maar het staat niet uitgelegd hoe. En moet dat dan naar dezeflde poort gestuurd (888).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

zo op verzoek even een school opdracht poosten.
ik dit vorig jaar voor school gemaakt. het is een schakeling om stappen motor mee aan te sturen.

aansluitingen:
X1-1: draairichting (hoog: -> laag: <-)
X1-2: stappen (telt het aantal 01 en laat de motor zoveel stappen maken
X1-3: Reset
X2: stappenmotor
X3: voeding

Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/hoezo-rietveldenco/tellerstapenmotor.JPG

het hele verslag zal ik er op verzoek bij zetten

[ Voor 59% gewijzigd door virus.elektro op 21-04-2005 22:18 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-05 20:23

B-lennium

Volvo 164 1975!

is er ook een manier om de motor harder of langzaamer te laten lopen ?

ik doe dat door gewoon niet de volgende maar de daaropvolgende spoel aan te stuuren als de motor al op toeren is.. met een goede timing loopt hij dan echt harder

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

ja dat kan.
wat eigenlijk doet op aansluiting X1-2 is het aan bieden van een blok golf. als je de frequentie van de blokgolf verandert verandert ook de snelheid van de motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139204

@ virus.elektro

was eigenlijk wel benieuwd naar dat verslag van je. Heb zelf ook elektro gedaan (eindhoven), maar ben er alweer een flink poosje uit. Zat nu nml ook eens te koekeloeren naar een stel stappenmotoren die ik ooit uit een oude printer (gok ik) geschroeft heb. Heb er al wat aan zitten meten, maar nog geen actie ondernomen.
Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:27
virus.elektro schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:05:
zo op verzoek even een school opdracht poosten.
ik dit vorig jaar voor school gemaakt. het is een schakeling om stappen motor mee aan te sturen.

aansluitingen:
X1-1: draairichting (hoog: -> laag: <-)
X1-2: stappen (telt het aantal 01 en laat de motor zoveel stappen maken
X1-3: Reset
X2: stappenmotor
X3: voeding

[afbeelding]

het hele verslag zal ik er op verzoek bij zetten
Vind jammer dat je der niet meteen een zooi transistoren bij hebt gedaan. Ik heb ook een keer zo iets gemaakt, zal mijn schema eens opzoeken, was iets van 4 IC's per print (up/down counters en binair naar deciaal convertors als ik me goed kan herrinerren) die kon je ook gewoon met pulsjes aansturen, en 1 draad voor vooruit of achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

er zitten inderdaad geen transistoren in dat klopt. ik heb fetjes gebruikt om de spoelen aan te sturen. reden hiervoor was dat ze kleiner zijn dan transistoren, bij het zelfde vermogen
een ander voordeel is dat ze waarschijnlijk een iets gunstiger doorslaggedrag hebben.

ik ga trouwens een nieuwe versie maken, met beveiligings weerstand voor de fet's, verder moeten er eigenlijk ook leds op.

ben trouwens geintereseerd in jouw schema

[ Voor 24% gewijzigd door virus.elektro op 12-05-2005 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:27
virus.elektro schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:36:
er zitten inderdaad geen transistoren in dat klopt. ik heb fetjes gebruikt om de spoelen aan te sturen. reden hiervoor was dat ze kleiner zijn dan transistoren, bij het zelfde vermogen
een ander voordeel is dat ze waarschijnlijk een iets gunstiger doorslaggedrag hebben.
Zucht ik ben echt blind.....

Maar wat je zecht klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Laatst online: 03-06 17:20

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik wilde graag de stappenmotor die ik heb, gebruiken voor een laser setup. Nu heb ik deze uit een scanner gehaald met de hele aansturing. Is deze dan niet direct te gebruiken met bepaalde software?

Stappenmotor:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kod/laser/steppingmotor.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kod/laser/printsmall.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
Denk het niet. Er komt te weinig spanning uit de parallele poort om de spoelen te bekrachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ghannes schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 08:44:
Denk het niet. Er komt te weinig spanning uit de parallele poort om de spoelen te bekrachtigen.
Voedingsaansluiting zit er ook nog op :) daar heb ik wel over nagedacht :p
Heb het netjes uit de scanner gesloopt. Mocht iemand meer verstand van electronic hebben en een grotere foto nodig hebben. Grote Foto (rechtsonder zit de voedinsaansluiting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik denk dat je sneller klaar bent om te lokaliseren waar de aansturing van de stappenmotor zit en daar de betreffende chip aan te sturen dan wanneer je gaat uitzoeken hoe je via scanner-software die stappenmotor kunt gaan aansturen.
Ik vraag me ook af of je via de scanner-software de stappenmotor ook vrij kunt laten bewegen.

Ik zal zo ff kijken op de grote foto of het deel van de stappenmotor zo aan te wijzen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

TD-er schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:46:
Ik denk dat je sneller klaar bent om te lokaliseren waar de aansturing van de stappenmotor zit en daar de betreffende chip aan te sturen dan wanneer je gaat uitzoeken hoe je via scanner-software die stappenmotor kunt gaan aansturen.
Ik vraag me ook af of je via de scanner-software de stappenmotor ook vrij kunt laten bewegen.

Ik zal zo ff kijken op de grote foto of het deel van de stappenmotor zo aan te wijzen is.
TOP!

vergeet niet dat ik geen electro technicus ben :p ik kan wel als een aapje een handleiding volgen en wat nabouwen als het moet ;) maar ik ben er echt geen held in... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TD62003ap optocoupler met darlington driver (oftewel een galvanische scheiding en aansturing zware last, bijvoorbeeld de scanner lamp)

A3402SJ heeft waarschijnlijk iets te maken met de beeld-sensor. (kwam 'm alleen tegen op een nieuwsgroep, maar zou ook te maken kunnen hebben met de stappenmotor aandrijving)

winbond w24257aj-12 16K * 8 high speed, low power CMOS static RAM

grote chip met AT012 is waarschijnlijk de controller en heb je in dit geval niets aan.

Ik denk dus dat je moet zoeken aan de rechterkant van de print op die foto.

Je kunt vrijwel alles gewoon via Google vinden.

Op welke connector zat trouwens wat aangesloten?

[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 18-06-2005 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Rechtsonder helemaal in de hoek zit de voedinsaansluiting. Die witte connector ZD10 daar zat de lamp op aangesloten, die andere connector met draden loopt naar de stappenmotor, en de printport linksonder werd gebruikt (zover ik weet hij was niet van mij deze scanner) voor aansturing op de PC. Het zijn printportaansluitingen... 1 male de ander female. Links onder host (male) de rechter print (female).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Waar gaan de printsporen aan de onderkant van de print heen, vanaf die connector waar de stappenmotor aan zit?
Soms eindigen printsporen in een koperkleurige ring met een gat erin. Die gaten komen aan de andere kant van de print weer uit op een uiteinde van een ander printspoor en daar gaat het spoor weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zal nog een paar foto's maken en hem eventueel van die metalen onderplaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Printplaten met onderdelen kun je beter scannen met een scanner dan fotograferen.

De belichting krijg je namelijk vrijwel nooit goed om te fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
n00bs schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:22:
[...]

Voedingsaansluiting zit er ook nog op :) daar heb ik wel over nagedacht :p
Heb het netjes uit de scanner gesloopt. Mocht iemand meer verstand van electronic hebben en een grotere foto nodig hebben. Grote Foto (rechtsonder zit de voedinsaansluiting).
Die TD2003AP kun je eraf solderen en op dezelfde manier gebruiken als de ULN2003.
De stroom die hij aan kan is per uitgang is 500 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112504

Ik wil binnenkort ook iets gaan doen met een stappenmotor, daarvoor wil ik deze tutorial volgen, maar het aansluitschema wordt niet meer getoond in de startpost, zou iemand me dit aansluitschema kunnen laten zien (hier posten dan hebben andere er ook nog iets aan :d)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 112504 op 23-06-2005 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 11:09
toch een btj jmmr dat er niet wat meer info is over bipolaire stappenmotoren, vin k toch wel discriminatie :P anyways, ik heb dus zo'n bipolaire, maar k ken echt nergens vinden hoe k die aan moet sturen. jah, k heb H-bruggen nodig (doet me denken aan scheikunde) maar verder...
ook staat er in de startpost een link naar een site waar ze stappenmotoren verkopen, laten dat nou allemaal bipolaire zijn 8)7

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 11:41
Goeie tutorial op de frontpage b.t.w.

Ik heb er een c&c robotarm mee gemaakt met een preciezie van ongeveer 1mm.
In C++ er een programmatje voor geschreven, vonden ze op school wel een 9 waard :D.
Maarja, is ook maar 1ste jaars werktuigbouwkunde, dus alles wat er moeilijker uit ziet dan wat logische poorten achterelkaar geknoopt vinden ze prachtig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Pietjuh schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 19:28:
Goeie tutorial op de frontpage b.t.w.

Ik heb er een c&c robotarm mee gemaakt met een preciezie van ongeveer 1mm.
In C++ er een programmatje voor geschreven, vonden ze op school wel een 9 waard :D.
Maarja, is ook maar 1ste jaars werktuigbouwkunde, dus alles wat er moeilijker uit ziet dan wat logische poorten achterelkaar geknoopt vinden ze prachtig ;)
Ik doe ook het 1e jaar WB, maar dan aan de Saxion in Enschede. Ik dacht altijd dat de Uni's meer theoretisch waren, daarom ben ik naar het hbo gegaan (na mn vwo). Het praktische is me dit jaar nog wel tegengevallen. Hoogstens een beetje hand en cnc draaien en frezen.

Maarja, een robotarm staat nog op mn wil-ik-ooit-nog-een-keer-maken-lijstje :) En dan voor hobby, niet voor school, dus zonder tijdslimiet :+

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
owkeej, k heb hier dus een stappenmotor met 4 aansluitingen, dus een bipolaire. ik heb deze opengemaakt en ik zie 2 spoeltjes zitten... is het nu mogelijk om die spoeltjes opnieuw te wikkelen, maar dan met 2 draden in tegenovergestelde richting per spoel ? dan zou ik 8 draden krijgen. is hij dan wel unipolair ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megatronic
  • Laatst online: 18-11-2024
ze zitten geloof ik ook in die auwe grote floppydisk drives, je weet wel; voor die grote zwarte flexibele floppy's.
of heb ik het nu mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
owkeej, ik ben een klein stukje verder. ik ging ff googlen op de chippies die ik in mn floppydrive tegenkwam en bij de LB1838M stuitte ik op iets. Dit blijkt de aanstuur IC te zijn voor de stappenmotor :) nu eens verder zoeken hoe ik het zooitje dan precies aan kan sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
mijn pa is zo lief geweest om een oude kapotte printer ergens vandaan te halen. en daar zaten, jahwel, 2 stappenmotoren in met 5 (eiglijk 6) draadjes :D nu eens ff wat info zoeken over deze jongens :P

*edit: het zijn deze en deze, allebij uit een hp printer gehaald...

*edit2: ze zijn dus 24 volt... kan ik dan gewoon +24v op de vcc zetten en kan de ULN2003 dat aan. of moet ik dan een zwaardere versie hebben ?

[ Voor 54% gewijzigd door DP Kunst op 30-06-2005 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
DaNiEl KuNsT schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 21:53:
mijn pa is zo lief geweest om een oude kapotte printer ergens vandaan te halen. en daar zaten, jahwel, 2 stappenmotoren in met 5 (eiglijk 6) draadjes :D nu eens ff wat info zoeken over deze jongens :P

*edit: het zijn deze en deze, allebij uit een hp printer gehaald...

*edit2: ze zijn dus 24 volt... kan ik dan gewoon +24v op de vcc zetten en kan de ULN2003 dat aan. of moet ik dan een zwaardere versie hebben ?
de uln is eigelijk gemaakt voor spanningen van 5Volt. 12 gaat ook nog wel goed, maar ik weet niet of 24 ook nog wel goed gaat.
Als ik jou was zou ik 12 (of 7) nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ghannes schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 09:10:
de uln is eigelijk gemaakt voor spanningen van 5Volt. 12 gaat ook nog wel goed, maar ik weet niet of 24 ook nog wel goed gaat.
Als ik jou was zou ik 12 (of 7) nemen.
ja owkeej, maar ik heb deze stappenmotoren nu eenmaal, en ik wil deze dus ook graag aansturen ;)
k heb ff gerekend, ze zijn 24 v, 30 ohm => 800 mA. die ic kan maximaal 500 mA aan, dus dat gaat niet werken helaas. maar hoe moet het dan wel ?

en uit het datasheet van die ULN2003 maakte ik op dat de aansturingsspanning 5 volt is (komt uit printerpoort) en dat ie maximaal 50 volt kon schakelen...

*edit: pretty cool >:) als ik de 2 stappenmotoren rechtstreeks op elkaar aansluit en k draai de ene gaat de ander ook draaien

[ Voor 59% gewijzigd door DP Kunst op 01-07-2005 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
werkt de motor ook op 12v? dan zou ik die gewoon nemen hoor...
uit de printerpoort kom ongeveer 3,2V uit, zou ik even doormeten voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
goed dat je t zegt, ff geprobeerd met 12v langs de pinnetjes te gaan. en het werkt. hij werkte zelfs bij minder nog wel. dat wordt dus mrrg ff langs de radio piet om 2 van die ic-tjes te halen (als ze die hebben, ze hebben ook niet eens een simpel IR ontvangertje/zendertje. was niet meer leverbaar, bij conrad kon k m zo bestelle |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
ze hadden m dus idd niet meer :Z ze wisten niet of die nog leverbaar was, ze zouden m bestellen en als ie er nog was zou die er morgen zijn. k heb iig mn printplaatje en printerpoortstekker al. zo eens ff kijken of ik het ook kan maken dat die motoren automatisch stoppen als ze op het eind zijn. moet wel te doen zijn met een paar drukschakelaartjes uit een oud floppystation. als het goed is zijn die gewoon an te sluiten op de printerpoort toch ? ground verbinden met een ingang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
DaNiEl KuNsT schreef op maandag 04 juli 2005 @ 18:21:
ze hadden m dus idd niet meer :Z ze wisten niet of die nog leverbaar was, ze zouden m bestellen en als ie er nog was zou die er morgen zijn. k heb iig mn printplaatje en printerpoortstekker al. zo eens ff kijken of ik het ook kan maken dat die motoren automatisch stoppen als ze op het eind zijn. moet wel te doen zijn met een paar drukschakelaartjes uit een oud floppystation. als het goed is zijn die gewoon an te sluiten op de printerpoort toch ? ground verbinden met een ingang ?
heb je je programmaatje al klaar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
nou, nog niet, moet eerst die stappenmotor maken, en er eigenlijk achter komen hoe ik het moet programeren :? heb nu microsoft visual basic 2005 gedownload. k ken al knopjes toevoege, maar nu nog de code en hoe k het moet exporteren naar bijv een .exe bestand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20784

Ik wil mijn rolgordijn met een motortje omhoog en omlaag laten gaan.
Kan ik hiervoor het beste een stappenmotor gebruiken of wordt een normaal motortje aangeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
volgens mij kun je daar beter een gewoon motortje voor gebruiken de je met 2 knopjes bedient, omhoog en omlaag. stappenmotor is echt voor het preciese werk, zoals een plotter of cnc frees of iets dergelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
DaNiEl KuNsT schreef op maandag 04 juli 2005 @ 21:45:
nou, nog niet, moet eerst die stappenmotor maken, en er eigenlijk achter komen hoe ik het moet programeren :? heb nu microsoft visual basic 2005 gedownload. k ken al knopjes toevoege, maar nu nog de code en hoe k het moet exporteren naar bijv een .exe bestand...
als je nog niet kan programmeren wordt het erg lastig. Ik zelf ken een bietje Borland C++. Parellel poort programmeren lukt wel, maar met inwikkelde functies en structs ed ken ik nog nie veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
ik ben nu een btj visual basic aan t proberen. t lukt wel redelijk. k krijg dat ding alleen nog steeds niet aangestuurd. net ff een programmatje gezocht (en gevonden in dit topic) om hem aan te sturen. wat mij opvalt is dat dat motortje fucking heet wordt, je brand je klauwen eraan :| nou ligt dat er volgens mij aan dat de spoel constant onder spanning staat, zelfs als het programmatje uit is. je kunt het motortje dan ook niet draaien, net alsof ie vast zit. als ik dan de voedingstekker van het printje eruit trek is ie wel te draaien en als je dan het programmatje weer opent (na de stekker er weer in gedaan te hebben) draait ie gewoon. is dit normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:45:
ik ben nu een btj visual basic aan t proberen. t lukt wel redelijk. k krijg dat ding alleen nog steeds niet aangestuurd. net ff een programmatje gezocht (en gevonden in dit topic) om hem aan te sturen. wat mij opvalt is dat dat motortje fucking heet wordt, je brand je klauwen eraan :| nou ligt dat er volgens mij aan dat de spoel constant onder spanning staat, zelfs als het programmatje uit is. je kunt het motortje dan ook niet draaien, net alsof ie vast zit. als ik dan de voedingstekker van het printje eruit trek is ie wel te draaien en als je dan het programmatje weer opent (na de stekker er weer in gedaan te hebben) draait ie gewoon. is dit normaal ?
dit houdt dus in dat er nog een waarde op de parallele poort blijft staan, zodat dus nog een van de pinnen hoog is dus zodat er nog over de spoel spanning staat.
dus in dat programmaatje zou ik na iedere 'gebeurtenis' (dus iedere keer als je 'm een klein stukje laat draaien) alle pinnen laag maken, zodat die spoel dus niet contstant bekrachtigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
hhmm...k was de diode vergete :X nu is t zo dat als ik het programmatje afsluit de stappenmotor vrij te draaien is en neit meer onder spanning staat (programmatje is btw niet van mezelf he). alleen wordt die stappenmotor nog steeds superwarm als het programmatje aan is. volgens mij als je daar op stop drukt houd ie gewoon 1 spoel bekrachtigd ipv allemaal uit te zette...

owkeej, er zit wel schot in de zaak. k ben er achter gekomen door een programmatje dat de vb code uit de startpost D3 - D6 aanstuurt, en niet D0 - D3 zoals de meeste mensen hun eerste stappenmotor aansturen
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Private Sub tmrStep_Timer()
    Select Case intStepCount
        Case 1
            Out Val(888), Val(1) // Eerste stap
        Case 2
            Out Val(888), Val(2) // Tweede stap
        Case 3
            Out Val(888), Val(4) // Derde stap
        Case 4
           Out Val(888), Val(8) // Vierde stap
    End Select
    If strDirection = "r" Then
        intStepCount = intStepCount + 1
        If intStepCount = 5 Then intStepCount = 1
    Else
        intStepCount = intStepCount - 1
        If intStepCount = 0 Then intStepCount = 4
    End If
End Sub

[ Voor 63% gewijzigd door DP Kunst op 06-07-2005 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149319

hallo

ik heb een vraag zou je het schema voor de bestuuring nog eens online kunnen zetten
want hier valt het niet meer te bekijken

danku :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74137

kick!

Ik heb nu een stappenmotor uit een oude scanner gesloopt, maar ik weet niet hoeveel volt hij moet hebben. De adapter van de scanner geeft 12 volt, dus ik denk dat de stappenmotor ook 12 volt moet hebben, maar ik weet het niet zeker. Het is een Mitsumi Mototech s35s5-6010, ze staan wel op ebay e.d. maar nergens kan ik de specificatiess vinden.

En nog een vraag, als ik de spoelen doormeet zegt de multimeter 60 Ohm, ik had het motortje even aangesloten op 6v (4 batterijen achter elkaar aangeplakt met plakband :P ) en toen ik het amperage mat, gaf de multimeter 1A aan. Hoe kan dat nou, is R=U/I hier niet van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Anoniem: 74137 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:10:
kick!

Ik heb nu een stappenmotor uit een oude scanner gesloopt, maar ik weet niet hoeveel volt hij moet hebben. De adapter van de scanner geeft 12 volt, dus ik denk dat de stappenmotor ook 12 volt moet hebben, maar ik weet het niet zeker. Het is een Mitsumi Mototech s35s5-6010, ze staan wel op ebay e.d. maar nergens kan ik de specificatiess vinden.

En nog een vraag, als ik de spoelen doormeet zegt de multimeter 60 Ohm, ik had het motortje even aangesloten op 6v (4 batterijen achter elkaar aangeplakt met plakband :P ) en toen ik het amperage mat, gaf de multimeter 1A aan. Hoe kan dat nou, is R=U/I hier niet van toepassing?
Is die 1 niet een afrondingsfout van je multimeter ( hij staat niet op de juiste preciziteit )?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
Anoniem: 74137 schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:10:
kick!

Je had de meter op 100 mA staan ipv in A. Er loopt idd 100 mA in dit geval. Hoeveel volt zo'n motor nodig heeft kan je niet weten tenzij het gespecificeerd is. Je kan het ook gewoon proberen, eerst 6 volt en wanneer het motortje te heet word iets lager gaan.. vooral niet overhaasten. Tenzij je de specs hebt natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb hem volgens mij wel goed ingesteld. Maar het is idd wel een beetje een vaag ding.
Als ik hem op schaal '200 mA' zet, geeft ie 01.0 aan, dus 1 milli-ampere, maar hij bedoelt denk ik 1A
Zet ik hem op schaal '10A' dan geeft ie ook 01.0, dus 1 ampere.

Het is zo'n el-cheapo ding van de lidl, maar hij is best goed, maar wss dus niet in stroomsterktes. Zal hem morgen nog eens testen.

Oh ja, en nog een vraagje, denken jullie dat dit motortje aan te sturen is met de ULN2003 of moet ik toch de ULN2004 hebben?

Edit, dit is de motor trouwens:
http://cgi.ebay.com/Mitsu...20009774175QQcmdZViewItem

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 74137 op 19-08-2006 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou de 2004 nemen, de 2003 kan officieel maar 5V aan. Vorig jaar tijdens de les waren er 2 groepen die een motor op de parallele poort moesten aansturen. Wij hadden de 2004 genomen, de andere groep de 2003. Bij de eerste test van hun hadden ze hun 2003 al opgeblazen.

Als de stroom beperkt blijft kan een 2003 ook 12V schakelen, maar de 2004 is gewoon veiliger. En de prijs is ongeveer gelijk (op farnell.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan gewoon hetzelfde aansluitschema gebruiken met de ULN2004 als met de ULN2003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Normaal gezien wel, om zeker te zijn moet je maar eens in de datasheet kijken. Maar ik dacht dat ze pin compatibel waren.

- Jep, zelfde datasheet voor de 2003 als de 2004, zelfde pin nr's, alles identiek behalve de ratings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb dit schema gebruikt (pagina 5 van dit topic):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~loosen/elektronica/Stappenmotor%20unipolair%20schema%20uln2003.png
Maar moet de ground van de ULN2003 ook niet verbonden zijn met de ground van de parallelle poort?
Kan ik zomaar elke ground-pin van de parallelle poort gebruiken, en die moet ik dus op dezelfde plaats aansluiten als de ground van een externe adapter van een scanner die ik gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Je mag elke GND van je LPT poort gebruiken en die moet dan op pin 8 van je ic verbonden zijn. Dus op dezelfde plaats als die van je voeding ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okee bedankt :)

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 74137 op 20-08-2006 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Eigenlijk moet er nog een zenerdiode in serie met pin 9 omdat de transformatorwerking van de spoelen en het draaien van de motor ervoor zorgt dat de niet bekrachtigde wikkelingen op 24 volt komen te staan, dus zonder zenerdiode rem je je motor af.

Alleen als je bekijkt hoe traag een stappenmotor draait aan de lpt poort zal dat wel loslopen.

Als je de uln2003 niet aan de gnd van de lpt poort vastmaakt kun je natuurlijk nooit 5 volt op de ingangspinnen zetten :P

[ Voor 15% gewijzigd door bobo1on1 op 21-08-2006 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
bobo1on1 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:55:
Eigenlijk moet er nog een zenerdiode in serie met pin 9 omdat de transformatorwerking van de spoelen en het draaien van de motor ervoor zorgt dat de niet bekrachtigde wikkelingen op 24 volt komen te staan, dus zonder zenerdiode rem je je motor af.

Alleen als je bekijkt hoe traag een stappenmotor draait aan de lpt poort zal dat wel loslopen.

Als je de uln2003 niet aan de gnd van de lpt poort vastmaakt kun je natuurlijk nooit 5 volt op de ingangspinnen zetten :P
waarom een zenerdiode? Je hebt gelijk dat er een diode antiparrallel moet, omdat de inductiespanningen opgewekt in de andere spoelen het ic kunnen slopen. MAar als ik me niet vergis heeft de 2003 die al ingebouwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
bobo1on1 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:55:

Een vrijloop diode is niet tegen remmen, die zorgt dat de zelfinductiespanning weg kan. En geen andere componenten (de stuur transistoren) stuk maakt.

In de ULN200x zitten al vrijloopdiodes ingebouwd in antiparallel over de uitgangen, dat is die aansluiting 9 de 'common'. Deze zou anders niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Heb je uberhaupt gelezen wat ik gepost heb?

Als je spanning op 1 spoel zet en de motor draait krijgt je dezelfde spanning op de andere spoel, alleen wordt die spanning positief ten opzichte van de voeding.
Daarom heb je een zenerdiode nodig anders rem je de motor af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Waarom zou je een spanning op een andere spoel krijgen?
Als 1 spoel bekrachtigd is en de andere niet. Dan kan er geen stroom door de andere spoelen, en zal er dus ook geen tegenwerking van deze spoel komen. Ik denk dat jij de wederzijdse inductie spanning bedoelt maar die heb je alleen alser een belasting in de secundaire hangt en dus een stroom kan vloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
--Dubbelpost :? --

[ Voor 92% gewijzigd door kluyze op 21-08-2006 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
kluyze schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 16:05:
Waarom zou je een spanning op een andere spoel krijgen?
Als 1 spoel bekrachtigd is en de andere niet. Dan kan er geen stroom door de andere spoelen, en zal er dus ook geen tegenwerking van deze spoel komen. Ik denk dat jij de wederzijdse inductie spanning bedoelt maar die heb je alleen alser een belasting in de secundaire hangt en dus een stroom kan vloeien.
Een diode is natuurlijk geen belasting :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Die diode staat volgens mij dan in sper dus geen belasting, geen stroom.
Hier ben ik wel niet 100% zeker van.

Ook, (dit ligt wel aan het type motor) gaat alleen de bekrachtigde spoel een kleine luchtspleet zien, en de andere spoelen zitten net naast de tanden op de rotor waardoor dat er een tamelijk grote luchtspleet voor die spoelen ligt en de inductie dat die voelen redelijk klein zal zijn.

Ik heb het al gemaakt gehad, en ik merkte helemaal niets van remmen van de spoelen. Denk ook dat er een gepulseerde gelijkspanning (transfo werkt op AC only) aangelegd wordt en er dus alleen bij stijgende en dalende flank de spoelen een spanning willen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Hele mooie topic mijn complimenten,

Echter ik zit hier te trappelen om aan de slag te gan met een Bipolaire stappenmotor dan wel een stepper van astrosyn type 17PM-K634-P1ST

Iemand hier een howto over bipolaire stappenmotoren gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Misschien is dit ook nuttige informatie...voor mij is het igg al heel begrijpelijk, en als het voor mij begrijpelijk is........ ;)

http://www.stappenmotor.n...enmotor%20richtlijnen.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Bipolaire motor heb je een H-brug nodig. De spoelen moeten in 2 richtingen stroom krijgen. Er staat in dit topic wel wat over. Voor de rest is het zowat hetzelfde principe.
Pagina: 1 2 3 Laatste