die zogehete luchtarm heb ik eens als eindwerk moetten maken. Ik had een jaar tijd om van 0 te beginnen. en het is me gelukt
(samen met 2 andere leerlingen)
Die is best te gebruiken, gewoon op dezelfde manier aansluiten als de uln2003.OzzieBoy schreef op 11 oktober 2004 @ 19:30:
ik heb net een oude scanner uit elkaar gehaald en daar zat ook een stappen motor in, hoort het bijbehorende IC ook niet op het printje te zitten dan? of zeg ik nu iets heel stoms?
er zit maar 1 ic op (volgens mij) en daar staat op,
TOSHIBA JAPAN
TD62003AP 9732K
is die te gebruiken voor de aansturing?
edit:
TDG2003AP moet TD62003ap zijn
datasheet: http://www.toshiba.com/ta...s/Datasheet/TD62003AP.pdf
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Kan iemand misschien de plaatjes in de ts weer oplappen
Ik ben nl wel benieuwd naar wat schema's die missen
Of weet iemand waar ik nog leuke stappenmotoren kan kopen (behalve conrad en vandijken)
Als je een creditcard hebt kun je op www.futurlec.com bestellen, alles is daar erg goedkoop en de verzendkosten zijn lager als de verzendkosten bij een nederlands bedrijf.Megamind schreef op 16 oktober 2004 @ 13:05:
Of weet iemand waar ik nog leuke stappenmotoren kan kopen (behalve conrad en vandijken)
*schop*
Heeft iemand de plaatjes die in dit topic horen nog? Ik ben namelijk op zoek naar de schema's die bij deze howto horen.
Heeft iemand de plaatjes die in dit topic horen nog? Ik ben namelijk op zoek naar de schema's die bij deze howto horen.
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Verwijderd
Als je in plaats van de ULN2003 de ULN2803 gebruikt kun je 2 stappenmotoren sturen met je printerpoort of pic/avr I/O poort. Deze heeft namelijk 8 poorten ipv de 7 van de ULN2003
Verwijderd
waar je hele mooie stappenmotoren uit kan halen zijn oude copiers.die gevallen waar die op postkantoren en winkels staan.copycenters hebben meestal wel een kapotte staan.ik heb er al 4 gesloopt en hebe r prachtige motoren uit gehaald.
nu heb ik ook 2 hele oude inktjet printers uit kunnen halen waar vreemde stappenmotoren inzitten.denk dat die printers uit de jaren 80 zijn.dat zijn motoren met maar 3 aansluitingen?en het zijn echt stappenmotoren,volledig kogelgelagerd en heel zwaar.wie weet hoe ik die moet aansluiten?
nu heb ik ook 2 hele oude inktjet printers uit kunnen halen waar vreemde stappenmotoren inzitten.denk dat die printers uit de jaren 80 zijn.dat zijn motoren met maar 3 aansluitingen?en het zijn echt stappenmotoren,volledig kogelgelagerd en heel zwaar.wie weet hoe ik die moet aansluiten?
Verwijderd
Met twee hele zware H-bruggen vrees ik.Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2004 @ 13:47:
waar je hele mooie stappenmotoren uit kan halen zijn oude copiers.die gevallen waar die op postkantoren en winkels staan.copycenters hebben meestal wel een kapotte staan.ik heb er al 4 gesloopt en hebe r prachtige motoren uit gehaald.
Nog maals een request om de pics in de startpost weer online te zetten.

What is impossibility but a challenge
Op de vorige pagina's staan schema's om die uln2003 aan de lpt poort te knopen, gewoon dat ding aansluiten op pin 2 tm 5 van de lpt poort,
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
foutje..

[ Voor 96% gewijzigd door Ghannes op 05-04-2005 11:24 ]
Als je het hele topic doorlees dan was je hem al een paar keer tegen gekomen; maar hier nogmaals.

ik heb een schema gemaakt waardoor het mogelijk is om een stappenmotor met 2 draden aan te sturen. ik ben nog bezig met het maken van een goed printje hiervoor. zeg maar als ik hem hier neer moet zetten
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
graag, hoeveel polig is die van jou dan? heb je er ook een programmaatje bij ?virus.elektro schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 17:15:
ik heb een schema gemaakt waardoor het mogelijk is om een stappenmotor met 2 draden aan te sturen. ik ben nog bezig met het maken van een goed printje hiervoor. zeg maar als ik hem hier neer moet zetten
Kan ik de compoorten ook aansturen net als de gewone datalijnen? In de startpost staat van wel maar het staat niet uitgelegd hoe. En moet dat dan naar dezeflde poort gestuurd (888).
zo op verzoek even een school opdracht poosten.
ik dit vorig jaar voor school gemaakt. het is een schakeling om stappen motor mee aan te sturen.
aansluitingen:
X1-1: draairichting (hoog: -> laag: <-)
X1-2: stappen (telt het aantal 01 en laat de motor zoveel stappen maken
X1-3: Reset
X2: stappenmotor
X3: voeding

het hele verslag zal ik er op verzoek bij zetten
ik dit vorig jaar voor school gemaakt. het is een schakeling om stappen motor mee aan te sturen.
aansluitingen:
[ Voor 59% gewijzigd door virus.elektro op 21-04-2005 22:18 ]
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
is er ook een manier om de motor harder of langzaamer te laten lopen ?
ik doe dat door gewoon niet de volgende maar de daaropvolgende spoel aan te stuuren als de motor al op toeren is.. met een goede timing loopt hij dan echt harder
ik doe dat door gewoon niet de volgende maar de daaropvolgende spoel aan te stuuren als de motor al op toeren is.. met een goede timing loopt hij dan echt harder
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
ja dat kan.
wat eigenlijk doet op aansluiting X1-2 is het aan bieden van een blok golf. als je de frequentie van de blokgolf verandert verandert ook de snelheid van de motor
wat eigenlijk doet op aansluiting X1-2 is het aan bieden van een blok golf. als je de frequentie van de blokgolf verandert verandert ook de snelheid van de motor
Verwijderd
@ virus.elektro
was eigenlijk wel benieuwd naar dat verslag van je. Heb zelf ook elektro gedaan (eindhoven), maar ben er alweer een flink poosje uit. Zat nu nml ook eens te koekeloeren naar een stel stappenmotoren die ik ooit uit een oude printer (gok ik) geschroeft heb. Heb er al wat aan zitten meten, maar nog geen actie ondernomen.
Alvast bedankt.
was eigenlijk wel benieuwd naar dat verslag van je. Heb zelf ook elektro gedaan (eindhoven), maar ben er alweer een flink poosje uit. Zat nu nml ook eens te koekeloeren naar een stel stappenmotoren die ik ooit uit een oude printer (gok ik) geschroeft heb. Heb er al wat aan zitten meten, maar nog geen actie ondernomen.
Alvast bedankt.
Vind jammer dat je der niet meteen een zooi transistoren bij hebt gedaan. Ik heb ook een keer zo iets gemaakt, zal mijn schema eens opzoeken, was iets van 4 IC's per print (up/down counters en binair naar deciaal convertors als ik me goed kan herrinerren) die kon je ook gewoon met pulsjes aansturen, en 1 draad voor vooruit of achteruit.virus.elektro schreef op donderdag 21 april 2005 @ 22:05:
zo op verzoek even een school opdracht poosten.
aansluitingen:
[afbeelding]
er zitten inderdaad geen transistoren in dat klopt. ik heb fetjes gebruikt om de spoelen aan te sturen. reden hiervoor was dat ze kleiner zijn dan transistoren, bij het zelfde vermogen
een ander voordeel is dat ze waarschijnlijk een iets gunstiger doorslaggedrag hebben.
ik ga trouwens een nieuwe versie maken, met beveiligings weerstand voor de fet's, verder moeten er eigenlijk ook leds op.
ben trouwens geintereseerd in jouw schema
een ander voordeel is dat ze waarschijnlijk een iets gunstiger doorslaggedrag hebben.
ik ga trouwens een nieuwe versie maken, met beveiligings weerstand voor de fet's, verder moeten er eigenlijk ook leds op.
ben trouwens geintereseerd in jouw schema
[ Voor 24% gewijzigd door virus.elektro op 12-05-2005 22:19 ]
Zucht ik ben echt blind.....virus.elektro schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:36:
er zitten inderdaad geen transistoren in dat klopt. ik heb fetjes gebruikt om de spoelen aan te sturen. reden hiervoor was dat ze kleiner zijn dan transistoren, bij het zelfde vermogen
Maar wat je zecht klopt helemaal.
Ik wilde graag de stappenmotor die ik heb, gebruiken voor een laser setup. Nu heb ik deze uit een scanner gehaald met de hele aansturing. Is deze dan niet direct te gebruiken met bepaalde software?
Stappenmotor:

Stappenmotor:

Denk het niet. Er komt te weinig spanning uit de parallele poort om de spoelen te bekrachtigen.
Voedingsaansluiting zit er ook nog opGhannes schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 08:44:
Denk het niet. Er komt te weinig spanning uit de parallele poort om de spoelen te bekrachtigen.
Heb het netjes uit de scanner gesloopt. Mocht iemand meer verstand van electronic hebben en een grotere foto nodig hebben. Grote Foto (rechtsonder zit de voedinsaansluiting).
Ik denk dat je sneller klaar bent om te lokaliseren waar de aansturing van de stappenmotor zit en daar de betreffende chip aan te sturen dan wanneer je gaat uitzoeken hoe je via scanner-software die stappenmotor kunt gaan aansturen.
Ik vraag me ook af of je via de scanner-software de stappenmotor ook vrij kunt laten bewegen.
Ik zal zo ff kijken op de grote foto of het deel van de stappenmotor zo aan te wijzen is.
Ik vraag me ook af of je via de scanner-software de stappenmotor ook vrij kunt laten bewegen.
Ik zal zo ff kijken op de grote foto of het deel van de stappenmotor zo aan te wijzen is.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
TOP!TD-er schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:46:
Ik denk dat je sneller klaar bent om te lokaliseren waar de aansturing van de stappenmotor zit en daar de betreffende chip aan te sturen dan wanneer je gaat uitzoeken hoe je via scanner-software die stappenmotor kunt gaan aansturen.
vergeet niet dat ik geen electro technicus ben
TD62003ap optocoupler met darlington driver (oftewel een galvanische scheiding en aansturing zware last, bijvoorbeeld de scanner lamp)
A3402SJ heeft waarschijnlijk iets te maken met de beeld-sensor. (kwam 'm alleen tegen op een nieuwsgroep, maar zou ook te maken kunnen hebben met de stappenmotor aandrijving)
winbond w24257aj-12 16K * 8 high speed, low power CMOS static RAM
grote chip met AT012 is waarschijnlijk de controller en heb je in dit geval niets aan.
Ik denk dus dat je moet zoeken aan de rechterkant van de print op die foto.
Je kunt vrijwel alles gewoon via Google vinden.
Op welke connector zat trouwens wat aangesloten?
A3402SJ heeft waarschijnlijk iets te maken met de beeld-sensor. (kwam 'm alleen tegen op een nieuwsgroep, maar zou ook te maken kunnen hebben met de stappenmotor aandrijving)
winbond w24257aj-12 16K * 8 high speed, low power CMOS static RAM
grote chip met AT012 is waarschijnlijk de controller en heb je in dit geval niets aan.
Ik denk dus dat je moet zoeken aan de rechterkant van de print op die foto.
Je kunt vrijwel alles gewoon via Google vinden.
Op welke connector zat trouwens wat aangesloten?
[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 18-06-2005 12:18 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Rechtsonder helemaal in de hoek zit de voedinsaansluiting. Die witte connector ZD10 daar zat de lamp op aangesloten, die andere connector met draden loopt naar de stappenmotor, en de printport linksonder werd gebruikt (zover ik weet hij was niet van mij deze scanner) voor aansturing op de PC. Het zijn printportaansluitingen... 1 male de ander female. Links onder host (male) de rechter print (female).
Waar gaan de printsporen aan de onderkant van de print heen, vanaf die connector waar de stappenmotor aan zit?
Soms eindigen printsporen in een koperkleurige ring met een gat erin. Die gaten komen aan de andere kant van de print weer uit op een uiteinde van een ander printspoor en daar gaat het spoor weer verder.
Soms eindigen printsporen in een koperkleurige ring met een gat erin. Die gaten komen aan de andere kant van de print weer uit op een uiteinde van een ander printspoor en daar gaat het spoor weer verder.
Ik zal nog een paar foto's maken en hem eventueel van die metalen onderplaat halen.
Printplaten met onderdelen kun je beter scannen met een scanner dan fotograferen.
De belichting krijg je namelijk vrijwel nooit goed om te fotograferen.
De belichting krijg je namelijk vrijwel nooit goed om te fotograferen.
Die TD2003AP kun je eraf solderen en op dezelfde manier gebruiken als de ULN2003.n00bs schreef op zaterdag 18 juni 2005 @ 11:22:
[...]
Voedingsaansluiting zit er ook nog opdaar heb ik wel over nagedacht
Heb het netjes uit de scanner gesloopt. Mocht iemand meer verstand van electronic hebben en een grotere foto nodig hebben. Grote Foto (rechtsonder zit de voedinsaansluiting).
De stroom die hij aan kan is per uitgang is 500 mA.
Verwijderd
Ik wil binnenkort ook iets gaan doen met een stappenmotor, daarvoor wil ik deze tutorial volgen, maar het aansluitschema wordt niet meer getoond in de startpost, zou iemand me dit aansluitschema kunnen laten zien (hier posten dan hebben andere er ook nog iets aan :d)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2005 20:01 ]
toch een btj jmmr dat er niet wat meer info is over bipolaire stappenmotoren, vin k toch wel discriminatie
anyways, ik heb dus zo'n bipolaire, maar k ken echt nergens vinden hoe k die aan moet sturen. jah, k heb H-bruggen nodig (doet me denken aan scheikunde) maar verder...
ook staat er in de startpost een link naar een site waar ze stappenmotoren verkopen, laten dat nou allemaal bipolaire zijn
ook staat er in de startpost een link naar een site waar ze stappenmotoren verkopen, laten dat nou allemaal bipolaire zijn

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Goeie tutorial op de frontpage b.t.w.
Ik heb er een c&c robotarm mee gemaakt met een preciezie van ongeveer 1mm.
In C++ er een programmatje voor geschreven, vonden ze op school wel een 9 waard
.
Maarja, is ook maar 1ste jaars werktuigbouwkunde, dus alles wat er moeilijker uit ziet dan wat logische poorten achterelkaar geknoopt vinden ze prachtig
In C++ er een programmatje voor geschreven, vonden ze op school wel een 9 waard
Maarja, is ook maar 1ste jaars werktuigbouwkunde, dus alles wat er moeilijker uit ziet dan wat logische poorten achterelkaar geknoopt vinden ze prachtig
Ik doe ook het 1e jaar WB, maar dan aan de Saxion in Enschede. Ik dacht altijd dat de Uni's meer theoretisch waren, daarom ben ik naar het hbo gegaan (na mn vwo). Het praktische is me dit jaar nog wel tegengevallen. Hoogstens een beetje hand en cnc draaien en frezen.Pietjuh schreef op zaterdag 25 juni 2005 @ 19:28:
Goeie tutorial op de frontpage b.t.w.
In C++ er een programmatje voor geschreven, vonden ze op school wel een 9 waard.
Maarja, een robotarm staat nog op mn wil-ik-ooit-nog-een-keer-maken-lijstje
Casemod: Cubeleon
owkeej, k heb hier dus een stappenmotor met 4 aansluitingen, dus een bipolaire. ik heb deze opengemaakt en ik zie 2 spoeltjes zitten... is het nu mogelijk om die spoeltjes opnieuw te wikkelen, maar dan met 2 draden in tegenovergestelde richting per spoel ? dan zou ik 8 draden krijgen. is hij dan wel unipolair ?
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
ze zitten geloof ik ook in die auwe grote floppydisk drives, je weet wel; voor die grote zwarte flexibele floppy's.
of heb ik het nu mis ?
of heb ik het nu mis ?
owkeej, ik ben een klein stukje verder. ik ging ff googlen op de chippies die ik in mn floppydrive tegenkwam en bij de LB1838M stuitte ik op iets. Dit blijkt de aanstuur IC te zijn voor de stappenmotor
nu eens verder zoeken hoe ik het zooitje dan precies aan kan sturen...
mijn pa is zo lief geweest om een oude kapotte printer ergens vandaan te halen. en daar zaten, jahwel, 2 stappenmotoren in met 5 (eiglijk 6) draadjes
nu eens ff wat info zoeken over deze jongens 
*edit: het zijn deze en deze, allebij uit een hp printer gehaald...
*edit2: ze zijn dus 24 volt... kan ik dan gewoon +24v op de vcc zetten en kan de ULN2003 dat aan. of moet ik dan een zwaardere versie hebben ?
*edit2: ze zijn dus 24 volt... kan ik dan gewoon +24v op de vcc zetten en kan de ULN2003 dat aan. of moet ik dan een zwaardere versie hebben ?
[ Voor 54% gewijzigd door DP Kunst op 30-06-2005 23:44 ]
de uln is eigelijk gemaakt voor spanningen van 5Volt. 12 gaat ook nog wel goed, maar ik weet niet of 24 ook nog wel goed gaat.DaNiEl KuNsT schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 21:53:
mijn pa is zo lief geweest om een oude kapotte printer ergens vandaan te halen. en daar zaten, jahwel, 2 stappenmotoren in met 5 (eiglijk 6) draadjesnu eens ff wat info zoeken over deze jongens
Als ik jou was zou ik 12 (of 7) nemen.
ja owkeej, maar ik heb deze stappenmotoren nu eenmaal, en ik wil deze dus ook graag aansturenGhannes schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 09:10:
de uln is eigelijk gemaakt voor spanningen van 5Volt. 12 gaat ook nog wel goed, maar ik weet niet of 24 ook nog wel goed gaat.
Als ik jou was zou ik 12 (of 7) nemen.
k heb ff gerekend, ze zijn 24 v, 30 ohm => 800 mA. die ic kan maximaal 500 mA aan, dus dat gaat niet werken helaas. maar hoe moet het dan wel ?
en uit het datasheet van die ULN2003 maakte ik op dat de aansturingsspanning 5 volt is (komt uit printerpoort) en dat ie maximaal 50 volt kon schakelen...
*edit: pretty cool
[ Voor 59% gewijzigd door DP Kunst op 01-07-2005 13:14 ]
werkt de motor ook op 12v? dan zou ik die gewoon nemen hoor...
uit de printerpoort kom ongeveer 3,2V uit, zou ik even doormeten voor de zekerheid
uit de printerpoort kom ongeveer 3,2V uit, zou ik even doormeten voor de zekerheid
goed dat je t zegt, ff geprobeerd met 12v langs de pinnetjes te gaan. en het werkt. hij werkte zelfs bij minder nog wel. dat wordt dus mrrg ff langs de radio piet om 2 van die ic-tjes te halen (als ze die hebben, ze hebben ook niet eens een simpel IR ontvangertje/zendertje. was niet meer leverbaar, bij conrad kon k m zo bestelle
)

ze hadden m dus idd niet meer
ze wisten niet of die nog leverbaar was, ze zouden m bestellen en als ie er nog was zou die er morgen zijn. k heb iig mn printplaatje en printerpoortstekker al. zo eens ff kijken of ik het ook kan maken dat die motoren automatisch stoppen als ze op het eind zijn. moet wel te doen zijn met een paar drukschakelaartjes uit een oud floppystation. als het goed is zijn die gewoon an te sluiten op de printerpoort toch ? ground verbinden met een ingang ?

heb je je programmaatje al klaar dan?DaNiEl KuNsT schreef op maandag 04 juli 2005 @ 18:21:
ze hadden m dus idd niet meerze wisten niet of die nog leverbaar was, ze zouden m bestellen en als ie er nog was zou die er morgen zijn. k heb iig mn printplaatje en printerpoortstekker al. zo eens ff kijken of ik het ook kan maken dat die motoren automatisch stoppen als ze op het eind zijn. moet wel te doen zijn met een paar drukschakelaartjes uit een oud floppystation. als het goed is zijn die gewoon an te sluiten op de printerpoort toch ? ground verbinden met een ingang ?
nou, nog niet, moet eerst die stappenmotor maken, en er eigenlijk achter komen hoe ik het moet programeren
heb nu microsoft visual basic 2005 gedownload. k ken al knopjes toevoege, maar nu nog de code en hoe k het moet exporteren naar bijv een .exe bestand...
Verwijderd
Ik wil mijn rolgordijn met een motortje omhoog en omlaag laten gaan.
Kan ik hiervoor het beste een stappenmotor gebruiken of wordt een normaal motortje aangeraden?
Kan ik hiervoor het beste een stappenmotor gebruiken of wordt een normaal motortje aangeraden?
volgens mij kun je daar beter een gewoon motortje voor gebruiken de je met 2 knopjes bedient, omhoog en omlaag. stappenmotor is echt voor het preciese werk, zoals een plotter of cnc frees of iets dergelijks...
als je nog niet kan programmeren wordt het erg lastig. Ik zelf ken een bietje Borland C++. Parellel poort programmeren lukt wel, maar met inwikkelde functies en structs ed ken ik nog nie veel...DaNiEl KuNsT schreef op maandag 04 juli 2005 @ 21:45:
nou, nog niet, moet eerst die stappenmotor maken, en er eigenlijk achter komen hoe ik het moet programerenheb nu microsoft visual basic 2005 gedownload. k ken al knopjes toevoege, maar nu nog de code en hoe k het moet exporteren naar bijv een .exe bestand...
ik ben nu een btj visual basic aan t proberen. t lukt wel redelijk. k krijg dat ding alleen nog steeds niet aangestuurd. net ff een programmatje gezocht (en gevonden in dit topic) om hem aan te sturen. wat mij opvalt is dat dat motortje fucking heet wordt, je brand je klauwen eraan
nou ligt dat er volgens mij aan dat de spoel constant onder spanning staat, zelfs als het programmatje uit is. je kunt het motortje dan ook niet draaien, net alsof ie vast zit. als ik dan de voedingstekker van het printje eruit trek is ie wel te draaien en als je dan het programmatje weer opent (na de stekker er weer in gedaan te hebben) draait ie gewoon. is dit normaal ?
dit houdt dus in dat er nog een waarde op de parallele poort blijft staan, zodat dus nog een van de pinnen hoog is dus zodat er nog over de spoel spanning staat.DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 00:45:
ik ben nu een btj visual basic aan t proberen. t lukt wel redelijk. k krijg dat ding alleen nog steeds niet aangestuurd. net ff een programmatje gezocht (en gevonden in dit topic) om hem aan te sturen. wat mij opvalt is dat dat motortje fucking heet wordt, je brand je klauwen eraannou ligt dat er volgens mij aan dat de spoel constant onder spanning staat, zelfs als het programmatje uit is. je kunt het motortje dan ook niet draaien, net alsof ie vast zit. als ik dan de voedingstekker van het printje eruit trek is ie wel te draaien en als je dan het programmatje weer opent (na de stekker er weer in gedaan te hebben) draait ie gewoon. is dit normaal ?
dus in dat programmaatje zou ik na iedere 'gebeurtenis' (dus iedere keer als je 'm een klein stukje laat draaien) alle pinnen laag maken, zodat die spoel dus niet contstant bekrachtigd wordt.
hhmm...k was de diode vergete
nu is t zo dat als ik het programmatje afsluit de stappenmotor vrij te draaien is en neit meer onder spanning staat (programmatje is btw niet van mezelf he). alleen wordt die stappenmotor nog steeds superwarm als het programmatje aan is. volgens mij als je daar op stop drukt houd ie gewoon 1 spoel bekrachtigd ipv allemaal uit te zette...
owkeej, er zit wel schot in de zaak. k ben er achter gekomen door een programmatje dat de vb code uit de startpost D3 - D6 aanstuurt, en niet D0 - D3 zoals de meeste mensen hun eerste stappenmotor aansturen

owkeej, er zit wel schot in de zaak. k ben er achter gekomen door een programmatje dat de vb code uit de startpost D3 - D6 aanstuurt, en niet D0 - D3 zoals de meeste mensen hun eerste stappenmotor aansturen
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| Private Sub tmrStep_Timer() Select Case intStepCount Case 1 Out Val(888), Val(1) // Eerste stap Case 2 Out Val(888), Val(2) // Tweede stap Case 3 Out Val(888), Val(4) // Derde stap Case 4 Out Val(888), Val(8) // Vierde stap End Select If strDirection = "r" Then intStepCount = intStepCount + 1 If intStepCount = 5 Then intStepCount = 1 Else intStepCount = intStepCount - 1 If intStepCount = 0 Then intStepCount = 4 End If End Sub |
[ Voor 63% gewijzigd door DP Kunst op 06-07-2005 17:30 ]
Verwijderd
hallo
ik heb een vraag zou je het schema voor de bestuuring nog eens online kunnen zetten
want hier valt het niet meer te bekijken
danku
ik heb een vraag zou je het schema voor de bestuuring nog eens online kunnen zetten
want hier valt het niet meer te bekijken
danku
Verwijderd
kick!
Ik heb nu een stappenmotor uit een oude scanner gesloopt, maar ik weet niet hoeveel volt hij moet hebben. De adapter van de scanner geeft 12 volt, dus ik denk dat de stappenmotor ook 12 volt moet hebben, maar ik weet het niet zeker. Het is een Mitsumi Mototech s35s5-6010, ze staan wel op ebay e.d. maar nergens kan ik de specificatiess vinden.
En nog een vraag, als ik de spoelen doormeet zegt de multimeter 60 Ohm, ik had het motortje even aangesloten op 6v (4 batterijen achter elkaar aangeplakt met plakband
) en toen ik het amperage mat, gaf de multimeter 1A aan. Hoe kan dat nou, is R=U/I hier niet van toepassing?
Ik heb nu een stappenmotor uit een oude scanner gesloopt, maar ik weet niet hoeveel volt hij moet hebben. De adapter van de scanner geeft 12 volt, dus ik denk dat de stappenmotor ook 12 volt moet hebben, maar ik weet het niet zeker. Het is een Mitsumi Mototech s35s5-6010, ze staan wel op ebay e.d. maar nergens kan ik de specificatiess vinden.
En nog een vraag, als ik de spoelen doormeet zegt de multimeter 60 Ohm, ik had het motortje even aangesloten op 6v (4 batterijen achter elkaar aangeplakt met plakband
Is die 1 niet een afrondingsfout van je multimeter ( hij staat niet op de juiste preciziteit )?Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:10:
kick!
En nog een vraag, als ik de spoelen doormeet zegt de multimeter 60 Ohm, ik had het motortje even aangesloten op 6v (4 batterijen achter elkaar aangeplakt met plakband) en toen ik het amperage mat, gaf de multimeter 1A aan. Hoe kan dat nou, is R=U/I hier niet van toepassing?
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Je had de meter op 100 mA staan ipv in A. Er loopt idd 100 mA in dit geval. Hoeveel volt zo'n motor nodig heeft kan je niet weten tenzij het gespecificeerd is. Je kan het ook gewoon proberen, eerst 6 volt en wanneer het motortje te heet word iets lager gaan.. vooral niet overhaasten. Tenzij je de specs hebt natuurlijk!Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 01:10:
kick!
En nog een vraag, als ik de spoelen doormeet zegt de multimeter 60 Ohm, ik had het motortje even aangesloten op 6v (4 batterijen achter elkaar aangeplakt met plakband) en toen ik het amperage mat, gaf de multimeter 1A aan. Hoe kan dat nou, is R=U/I hier niet van toepassing?
Verwijderd
ik heb hem volgens mij wel goed ingesteld. Maar het is idd wel een beetje een vaag ding.
Als ik hem op schaal '200 mA' zet, geeft ie 01.0 aan, dus 1 milli-ampere, maar hij bedoelt denk ik 1A
Zet ik hem op schaal '10A' dan geeft ie ook 01.0, dus 1 ampere.
Het is zo'n el-cheapo ding van de lidl, maar hij is best goed, maar wss dus niet in stroomsterktes. Zal hem morgen nog eens testen.
Oh ja, en nog een vraagje, denken jullie dat dit motortje aan te sturen is met de ULN2003 of moet ik toch de ULN2004 hebben?
Edit, dit is de motor trouwens:
http://cgi.ebay.com/Mitsu...20009774175QQcmdZViewItem
Als ik hem op schaal '200 mA' zet, geeft ie 01.0 aan, dus 1 milli-ampere, maar hij bedoelt denk ik 1A
Zet ik hem op schaal '10A' dan geeft ie ook 01.0, dus 1 ampere.
Het is zo'n el-cheapo ding van de lidl, maar hij is best goed, maar wss dus niet in stroomsterktes. Zal hem morgen nog eens testen.
Oh ja, en nog een vraagje, denken jullie dat dit motortje aan te sturen is met de ULN2003 of moet ik toch de ULN2004 hebben?
Edit, dit is de motor trouwens:
http://cgi.ebay.com/Mitsu...20009774175QQcmdZViewItem
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2006 01:57 ]
Ik zou de 2004 nemen, de 2003 kan officieel maar 5V aan. Vorig jaar tijdens de les waren er 2 groepen die een motor op de parallele poort moesten aansturen. Wij hadden de 2004 genomen, de andere groep de 2003. Bij de eerste test van hun hadden ze hun 2003 al opgeblazen.
Als de stroom beperkt blijft kan een 2003 ook 12V schakelen, maar de 2004 is gewoon veiliger. En de prijs is ongeveer gelijk (op farnell.com)
Als de stroom beperkt blijft kan een 2003 ook 12V schakelen, maar de 2004 is gewoon veiliger. En de prijs is ongeveer gelijk (op farnell.com)
Normaal gezien wel, om zeker te zijn moet je maar eens in de datasheet kijken. Maar ik dacht dat ze pin compatibel waren.
- Jep, zelfde datasheet voor de 2003 als de 2004, zelfde pin nr's, alles identiek behalve de ratings.
- Jep, zelfde datasheet voor de 2003 als de 2004, zelfde pin nr's, alles identiek behalve de ratings.
Verwijderd
Ik heb dit schema gebruikt (pagina 5 van dit topic):

Maar moet de ground van de ULN2003 ook niet verbonden zijn met de ground van de parallelle poort?
Kan ik zomaar elke ground-pin van de parallelle poort gebruiken, en die moet ik dus op dezelfde plaats aansluiten als de ground van een externe adapter van een scanner die ik gebruik?

Maar moet de ground van de ULN2003 ook niet verbonden zijn met de ground van de parallelle poort?
Kan ik zomaar elke ground-pin van de parallelle poort gebruiken, en die moet ik dus op dezelfde plaats aansluiten als de ground van een externe adapter van een scanner die ik gebruik?
Je mag elke GND van je LPT poort gebruiken en die moet dan op pin 8 van je ic verbonden zijn. Dus op dezelfde plaats als die van je voeding ja.
Eigenlijk moet er nog een zenerdiode in serie met pin 9 omdat de transformatorwerking van de spoelen en het draaien van de motor ervoor zorgt dat de niet bekrachtigde wikkelingen op 24 volt komen te staan, dus zonder zenerdiode rem je je motor af.
Alleen als je bekijkt hoe traag een stappenmotor draait aan de lpt poort zal dat wel loslopen.
Als je de uln2003 niet aan de gnd van de lpt poort vastmaakt kun je natuurlijk nooit 5 volt op de ingangspinnen zetten
Alleen als je bekijkt hoe traag een stappenmotor draait aan de lpt poort zal dat wel loslopen.
Als je de uln2003 niet aan de gnd van de lpt poort vastmaakt kun je natuurlijk nooit 5 volt op de ingangspinnen zetten
[ Voor 15% gewijzigd door bobo1on1 op 21-08-2006 13:57 ]
waarom een zenerdiode? Je hebt gelijk dat er een diode antiparrallel moet, omdat de inductiespanningen opgewekt in de andere spoelen het ic kunnen slopen. MAar als ik me niet vergis heeft de 2003 die al ingebouwd..bobo1on1 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:55:
Eigenlijk moet er nog een zenerdiode in serie met pin 9 omdat de transformatorwerking van de spoelen en het draaien van de motor ervoor zorgt dat de niet bekrachtigde wikkelingen op 24 volt komen te staan, dus zonder zenerdiode rem je je motor af.
Een vrijloop diode is niet tegen remmen, die zorgt dat de zelfinductiespanning weg kan. En geen andere componenten (de stuur transistoren) stuk maakt.bobo1on1 schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 13:55:
In de ULN200x zitten al vrijloopdiodes ingebouwd in antiparallel over de uitgangen, dat is die aansluiting 9 de 'common'. Deze zou anders niet nodig zijn.
Heb je uberhaupt gelezen wat ik gepost heb?
Als je spanning op 1 spoel zet en de motor draait krijgt je dezelfde spanning op de andere spoel, alleen wordt die spanning positief ten opzichte van de voeding.
Daarom heb je een zenerdiode nodig anders rem je de motor af.
Als je spanning op 1 spoel zet en de motor draait krijgt je dezelfde spanning op de andere spoel, alleen wordt die spanning positief ten opzichte van de voeding.
Daarom heb je een zenerdiode nodig anders rem je de motor af.
Waarom zou je een spanning op een andere spoel krijgen?
Als 1 spoel bekrachtigd is en de andere niet. Dan kan er geen stroom door de andere spoelen, en zal er dus ook geen tegenwerking van deze spoel komen. Ik denk dat jij de wederzijdse inductie spanning bedoelt maar die heb je alleen alser een belasting in de secundaire hangt en dus een stroom kan vloeien.
Als 1 spoel bekrachtigd is en de andere niet. Dan kan er geen stroom door de andere spoelen, en zal er dus ook geen tegenwerking van deze spoel komen. Ik denk dat jij de wederzijdse inductie spanning bedoelt maar die heb je alleen alser een belasting in de secundaire hangt en dus een stroom kan vloeien.
--Dubbelpost
--
[ Voor 92% gewijzigd door kluyze op 21-08-2006 16:06 ]
Een diode is natuurlijk geen belastingkluyze schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 16:05:
Waarom zou je een spanning op een andere spoel krijgen?

Die diode staat volgens mij dan in sper dus geen belasting, geen stroom.
Hier ben ik wel niet 100% zeker van.
Ook, (dit ligt wel aan het type motor) gaat alleen de bekrachtigde spoel een kleine luchtspleet zien, en de andere spoelen zitten net naast de tanden op de rotor waardoor dat er een tamelijk grote luchtspleet voor die spoelen ligt en de inductie dat die voelen redelijk klein zal zijn.
Ik heb het al gemaakt gehad, en ik merkte helemaal niets van remmen van de spoelen. Denk ook dat er een gepulseerde gelijkspanning (transfo werkt op AC only) aangelegd wordt en er dus alleen bij stijgende en dalende flank de spoelen een spanning willen opwekken.
Hier ben ik wel niet 100% zeker van.
Ook, (dit ligt wel aan het type motor) gaat alleen de bekrachtigde spoel een kleine luchtspleet zien, en de andere spoelen zitten net naast de tanden op de rotor waardoor dat er een tamelijk grote luchtspleet voor die spoelen ligt en de inductie dat die voelen redelijk klein zal zijn.
Ik heb het al gemaakt gehad, en ik merkte helemaal niets van remmen van de spoelen. Denk ook dat er een gepulseerde gelijkspanning (transfo werkt op AC only) aangelegd wordt en er dus alleen bij stijgende en dalende flank de spoelen een spanning willen opwekken.
Hele mooie topic mijn complimenten,
Echter ik zit hier te trappelen om aan de slag te gan met een Bipolaire stappenmotor dan wel een stepper van astrosyn type 17PM-K634-P1ST
Iemand hier een howto over bipolaire stappenmotoren gezien?
Echter ik zit hier te trappelen om aan de slag te gan met een Bipolaire stappenmotor dan wel een stepper van astrosyn type 17PM-K634-P1ST
Iemand hier een howto over bipolaire stappenmotoren gezien?
Misschien is dit ook nuttige informatie...voor mij is het igg al heel begrijpelijk, en als het voor mij begrijpelijk is........ 
http://www.stappenmotor.n...enmotor%20richtlijnen.htm
http://www.stappenmotor.n...enmotor%20richtlijnen.htm
Bipolaire motor heb je een H-brug nodig. De spoelen moeten in 2 richtingen stroom krijgen. Er staat in dit topic wel wat over. Voor de rest is het zowat hetzelfde principe.
Ok thnx voor je reactie.
Ik ben onlangs bij de electronica boer geweest en heb een ULN2004A aangeschaft. Heb er ook een unipolaire stappenmotor gekocht voor 1,15(onbetwist de goedkoopste stappenmotor die ik hier iemand heb zien kopen
)
Nu heb ik mn unipolaire stappenmotor aangesloten volgens het duidelijke scheme van thunderbolt.

Mijn probleem zit hem in visual basic als ik eerlijk mag zijn is de visual basic howto een beetje onduidelijk.
Er wordt niet goed aangegeven wat WAAR hoort te staan ik denk dat ik het al uitgevogelt heb...was weer een zwaar mysterieus avondje met al dat speurwerk.
Ik heb bij form dit staan :
Dim intStepCount As Integer
Dim strDirection As String
Private Sub cmdTurnL_Click()
strDirection = "l"
tmrStep.Enabled = True <=======Hier krijg ik melding 424 dat tmrStep niet kan worden verklaart
End Sub
Private Sub cmdTurnR_Click()
strDirection = "r"
tmrStep.Enabled = True <=======Hier krijg ik melding 424 dat tmrStep niet kan worden verklaart
End Sub
Private Sub cmdStop_Click()
tmrStep.Enabled = False
End Sub
Private Sub Form_Load()
intStepCount = 1
End Sub
Private Sub tmrStep_Timer()
Select Case intStepCount
Case 1
Out Val(888), Val(32) <=======Stel ik hier nou de interval in? lijkt me wel eig...
Case 2
Out Val(888), Val(64) <=======en hier
Case 3
Out Val(888), Val(16) <=======en hier
Case 4
Out Val(888), Val(
<=======en hier?^^^^^^
End Select
If strDirection = "r" Then
intStepCount = intStepCount + 1
If intStepCount = 5 Then intStepCount = 1
Else
intStepCount = intStepCount - 1
If intStepCount = 0 Then intStepCount = 4
End If
End Sub
In de module heb ik gekopieerd wat er werd aangegeven wat gekopieerd moest worden maar die zit ook niet te emmeren het is voornamelijk de code in de form.
Waar komt deze code te staan de form of de module?
Function Bin2Dec(Num As String) As Long
Dim n As Integer
n = Len(Num) - 1
a = n
Do While n > -1
x = Mid(Num, ((a + 1) - n), 1)
Bin2Dec = IIf((x = "1"), Bin2Dec + (2 ^ (n)), Bin2Dec)
n = n - 1
Loop
End Function
Alvast bedankt en als ik iets fout doe dan hoor ik het graag.
BTW ik doe dit ter verruiming van mij kennis ik heb altijd al wat met visual basic en in de toekomst nog wat emt c++ willen gaan doen, dus gelieve niet alleen met een kant en klare oplossing te komen maar ook graag een uitleg WAT ik fout doe
anders leer ik er niet van.
Naar aanleiding van dit topic ben ik wel al plannen gaan maken voor een deelbare hoedenplank die met behulp van stappen motoren omhoog moet gaan komen, ideën hierover zijn ook welkom...ik heb nog helemaal geen plan van aanpak maar zat al wel te denken aan bijv 2 stappen motoren 1 aan elke kant die beiden tegelijkde hoedenplank omhoogdrukken ofzo...Hoe zit dat met tandwielen hoe moet ik dat aanpakken?
Ik ben onlangs bij de electronica boer geweest en heb een ULN2004A aangeschaft. Heb er ook een unipolaire stappenmotor gekocht voor 1,15(onbetwist de goedkoopste stappenmotor die ik hier iemand heb zien kopen
Nu heb ik mn unipolaire stappenmotor aangesloten volgens het duidelijke scheme van thunderbolt.

Mijn probleem zit hem in visual basic als ik eerlijk mag zijn is de visual basic howto een beetje onduidelijk.
Er wordt niet goed aangegeven wat WAAR hoort te staan ik denk dat ik het al uitgevogelt heb...was weer een zwaar mysterieus avondje met al dat speurwerk.
Ik heb bij form dit staan :
Dim intStepCount As Integer
Dim strDirection As String
Private Sub cmdTurnL_Click()
strDirection = "l"
End Sub
Private Sub cmdTurnR_Click()
strDirection = "r"
End Sub
Private Sub cmdStop_Click()
tmrStep.Enabled = False
End Sub
Private Sub Form_Load()
intStepCount = 1
End Sub
Private Sub tmrStep_Timer()
Select Case intStepCount
Case 1
Out Val(888), Val(32) <=======Stel ik hier nou de interval in? lijkt me wel eig...
Case 2
Out Val(888), Val(64) <=======en hier
Case 3
Out Val(888), Val(16) <=======en hier
Case 4
Out Val(888), Val(
End Select
If strDirection = "r" Then
intStepCount = intStepCount + 1
If intStepCount = 5 Then intStepCount = 1
Else
intStepCount = intStepCount - 1
If intStepCount = 0 Then intStepCount = 4
End If
End Sub
In de module heb ik gekopieerd wat er werd aangegeven wat gekopieerd moest worden maar die zit ook niet te emmeren het is voornamelijk de code in de form.
Waar komt deze code te staan de form of de module?
Function Bin2Dec(Num As String) As Long
Dim n As Integer
n = Len(Num) - 1
a = n
Do While n > -1
x = Mid(Num, ((a + 1) - n), 1)
Bin2Dec = IIf((x = "1"), Bin2Dec + (2 ^ (n)), Bin2Dec)
n = n - 1
Loop
End Function
Alvast bedankt en als ik iets fout doe dan hoor ik het graag.
BTW ik doe dit ter verruiming van mij kennis ik heb altijd al wat met visual basic en in de toekomst nog wat emt c++ willen gaan doen, dus gelieve niet alleen met een kant en klare oplossing te komen maar ook graag een uitleg WAT ik fout doe
Naar aanleiding van dit topic ben ik wel al plannen gaan maken voor een deelbare hoedenplank die met behulp van stappen motoren omhoog moet gaan komen, ideën hierover zijn ook welkom...ik heb nog helemaal geen plan van aanpak maar zat al wel te denken aan bijv 2 stappen motoren 1 aan elke kant die beiden tegelijkde hoedenplank omhoogdrukken ofzo...Hoe zit dat met tandwielen hoe moet ik dat aanpakken?
Ik ben niet bekent met visual basic, meer c/c++/java
Dit stuk
Die code is dus voor de motor aan te sturen, de delay zal je ergens anders moeten instellen.
Dit is om een binair getal om te zetten naar een decimaal, waarom dat is en waar dat moet komen weet ik niet.
Ook de 2 fouten die je krijgt in het begin van de code weet ik niet waarom. Ik heb alleen in c/c++ een stappenmotor aangestuurd. Dat is volgens mij gemakkelijker, misschien moet je dat eens proberen. Ik heb hier nog wat vb code liggen voor onder windows of linux normaal.
Dit stuk
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| Select Case intStepCount Case 1 Out Val(888), Val(32) 'Geeft 0100000 naar buiten op de paralelle poort lijkt me Case 2 Out Val(888), Val(64) 'Geeft 1000000 naar buiten Case 3 Out Val(888), Val(16) 'Geeft 0010000 naar buiten Case 4 Out Val(888), Val(8) 'Geeft 0001000 naar buiten End Select 'Waarom juist deze volgorde weet ik niet, 'ik zou eerlijk 32 en 64 omwisselen. If strDirection = "r" Then 'Bepaald de richting van de motor r = rechtsom. intStepCount = intStepCount + 1 'Gaat naar de volgende stap If intStepCount = 5 Then intStepCount = 1 'Zorgt dat bij stap5 die terug naar 1 gaat 'Dat dus de 4 stappen in een lus komen. Else 'Hier gaat de motor linksom intStepCount = intStepCount - 1 If intStepCount = 0 Then intStepCount = 4 'Zelde als bij rechtsom, dus voor die lus. End If End Sub |
Die code is dus voor de motor aan te sturen, de delay zal je ergens anders moeten instellen.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Function Bin2Dec(Num As String) As Long Dim n As Integer n = Len(Num) - 1 a = n Do While n > -1 x = Mid(Num, ((a + 1) - n), 1) Bin2Dec = IIf((x = "1"), Bin2Dec + (2 ^ (n)), Bin2Dec) n = n - 1 Loop End Function |
Dit is om een binair getal om te zetten naar een decimaal, waarom dat is en waar dat moet komen weet ik niet.
Ook de 2 fouten die je krijgt in het begin van de code weet ik niet waarom. Ik heb alleen in c/c++ een stappenmotor aangestuurd. Dat is volgens mij gemakkelijker, misschien moet je dat eens proberen. Ik heb hier nog wat vb code liggen voor onder windows of linux normaal.
Waarschijnlijk bestaat 'tmrStep' gewoon niet... Gokje: Het is een timer die de functie 'tmrStep_Timer' aan moet roepen..
Ok uhm dan ga ik het in c++ proberen, heb verder nog geen ervaring in programmeren en wil het wel graag leren. Dus het is een mooi project om mee te leren ook.
Ik heb wel ervaring met HTML enzo.
@Rowwan
Als ik dat zo lees zou ik de code dus ook kunnen proberen door tmrstep te vervangen door tmrStep_Timer
ga meteen ff poging doen en als t nie werkt ga ik c++en
Ik heb wel ervaring met HTML enzo.
@Rowwan
Als ik dat zo lees zou ik de code dus ook kunnen proberen door tmrstep te vervangen door tmrStep_Timer
ga meteen ff poging doen en als t nie werkt ga ik c++en
zet OP je form een timer (icoontje van een klokje in je toolbar) en noem deze : tmrStep
dan zal het allicht beter gaan
dan zal het allicht beter gaan
C++ gaat niet helpen als je niet begrijpt wat je doet.. (Is niet flauw bedoeld). NocTorno heeft gelijk.lexophilia schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:04:
@Rowwan
'tmrstep' is een variabele van het type 'Timer'
'tmrStep_Timer' is een functie die uiteindelijk wordt aangeroepen door je timer.
Hmm ik wil c++ zoiezo leren weet alleen niet goed hoe ik moet beginnen dacht dat dit wel eens leuk was om te beginnen 
Niemand is geboren met c++ kennis right?
@Nocturno
Thnx voor je advies...doe wat Noc zegt en al je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon
Als het goed is doet mn eerste zelf geschreven progje het nu heb als even geprobeerd maar heb tot noch toe geen beweging gehad in de stappenmotor, wel wordt hij heel heet das over het algemeen niet echt een goed teken. Ik heb hier al ergens gelezen dat je er dan een component tussen moet zetten zodat je de stappenmotor niet de hele tijd bekrachtigd houdt.
Nouja ik pruts wel ffies aan ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik nog een aanpassing in mn code moet maken omdat mn ULN2004 is aangesloten op pin 6 tot 9.
Ik vindt dit allemaal rete interessant by the way
Niemand is geboren met c++ kennis right?
@Nocturno
Thnx voor je advies...doe wat Noc zegt en al je problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon
Als het goed is doet mn eerste zelf geschreven progje het nu heb als even geprobeerd maar heb tot noch toe geen beweging gehad in de stappenmotor, wel wordt hij heel heet das over het algemeen niet echt een goed teken. Ik heb hier al ergens gelezen dat je er dan een component tussen moet zetten zodat je de stappenmotor niet de hele tijd bekrachtigd houdt.
Nouja ik pruts wel ffies aan ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik nog een aanpassing in mn code moet maken omdat mn ULN2004 is aangesloten op pin 6 tot 9.
Ik vindt dit allemaal rete interessant by the way
Heb je helemaal geen beweging? Of gaat de motor wat zitten trillen? Je moet eens kijken hoe de aansluitingen van de motor intern zijn. Doormeten met een Ω-meter of zo.
Dan moet je zien dat je de juiste spoelen op de juiste aansluiting hebt. Dat die warm wordt is inderdaad omdat de spoel bekrachtigd is. Kan niet zoveel kwaad, zolang je hem kan aanraken zit die onder de 60°. Ik weet niet wat die mag hebben, maar die van mij werd loeiheet bij stilstand.
Je zou er inderdaad iets kunnen tussen maken dat de spoelen geen stroom krijgen bij stilstand of zo, maar dan heb je ook geen houd-koppel meer.
Wat je ook kan doen is een aantal ledjes aan je ULN2004 hangen (denk ook aan de weerstandjes en de polariteit.) en kijken hoe de volgorde juist is.
Dan moet je zien dat je de juiste spoelen op de juiste aansluiting hebt. Dat die warm wordt is inderdaad omdat de spoel bekrachtigd is. Kan niet zoveel kwaad, zolang je hem kan aanraken zit die onder de 60°. Ik weet niet wat die mag hebben, maar die van mij werd loeiheet bij stilstand.
Je zou er inderdaad iets kunnen tussen maken dat de spoelen geen stroom krijgen bij stilstand of zo, maar dan heb je ook geen houd-koppel meer.
Wat je ook kan doen is een aantal ledjes aan je ULN2004 hangen (denk ook aan de weerstandjes en de polariteit.) en kijken hoe de volgorde juist is.
Jij bent hip daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht gewoon eerst ledjes erop kijken of het programma uberhaupt wel iets aanstuurt(kan namelijk nogsteeds fout in programma zitten tuulk)kluyze schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:44:
Heb je helemaal geen beweging? Of gaat de motor wat zitten trillen? Je moet eens kijken hoe de aansluitingen van de motor intern zijn. Doormeten met een Ω-meter of zo.
Ga het meteen ff proberen ik piost nog wel ff wat het resultaat is
Vette shit maar het werkt niet...lexophilia schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 19:25:
[...]
Jij bent hip daar had ik zelf nog niet eens aan gedacht gewoon eerst ledjes erop kijken of het programma uberhaupt wel iets aanstuurt(kan namelijk nogsteeds fout in programma zitten tuulk)
Ga het meteen ff proberen ik piost nog wel ff wat het resultaat is
als ik er ledjes op zet stuurt ie zoiezo al verkeerd aan...er gaan drie ledjes branden alle 3 behalve de eerste..
Ook als ik mijn zelf geschreven app run blijven ze alle 3 branden..
- Of de app stuurt niet goed aan en stuurt niks naar lpt
-LPT dll die ik hier bij de ts gedownload heb werkt niet
- dat 1e ledje is gewoon stuk
- dit is 1 ding maar wel 1tje waar ik zeker van ben: ik bak er helemaal niks van...
Denk eraan dat de ULN2004 de uitgangen naar de GND trekt.
Als je wil wil ik wel een progje sturen waar ik zeker van ben dat het werkt in c. Of een deel van de code als je het liever zelf maakt.
Als je wil wil ik wel een progje sturen waar ik zeker van ben dat het werkt in c. Of een deel van de code als je het liever zelf maakt.
[ Voor 16% gewijzigd door kluyze op 03-09-2006 21:10 ]
Verwijderd
Hallo,
Ik heb een servo motor uit een scanner gehaald met de volgende draadkleuren: rood, wit, bruin, zwart, geel. Tussen wit bruin zwart en geel meet ik 60Ohm
alles tussen rood, en overige kleuren is 30 Ohm ik heb dergelijke manieren geprobeerd maar wat de motor doet is stap vooruit, halve stap, vooruit, stap terug of iets dergelijks. Weet iemand waar dit aan ligt of kan iemand me tips geven zodat ik het gevaarte vooruit kan laten draaien? Ik gebruik gewoon de ULN2004 en het programa lpt-port (stuurt 1000 0100 0010 0001 e.d.)
Alvast bedankt Tim
Ik heb een servo motor uit een scanner gehaald met de volgende draadkleuren: rood, wit, bruin, zwart, geel. Tussen wit bruin zwart en geel meet ik 60Ohm
alles tussen rood, en overige kleuren is 30 Ohm ik heb dergelijke manieren geprobeerd maar wat de motor doet is stap vooruit, halve stap, vooruit, stap terug of iets dergelijks. Weet iemand waar dit aan ligt of kan iemand me tips geven zodat ik het gevaarte vooruit kan laten draaien? Ik gebruik gewoon de ULN2004 en het programa lpt-port (stuurt 1000 0100 0010 0001 e.d.)
Alvast bedankt Tim
Staat er iets op de motor? een kenplaatje/sticker of zo? Je kan misschien een foto of zo van die motor laten zien, zo is het redelijk moeilijk om te zien wat motor je hebt.
Je zegt zelf servo, waarom? Een servo stuur je niet hetzelfde aan als een stappenmotor.
Je zegt zelf servo, waarom? Een servo stuur je niet hetzelfde aan als een stappenmotor.
ik heb laatst allemaal ouwe printers en scanner weggegooit
het aansluitschema in de startpost is down
het aansluitschema in de startpost is down
End of Transmission
Verwijderd
Oeps, ik bedoel natuurlijk stappenmotor. st425 190112 staat er op.. meer niet het is een zeer kleine stappen motor. 41,8mm bij 15,8mm Mischien dat je hier wat aan hebt. Ik ga vanavond nog ff proberen verschillende combinaties te maken met de aansluiting op de stappen motor.
Alvast bedankt gr, Tim
Alvast bedankt gr, Tim
Verwijderd
Kan iemand misschien de plaatjes in de ts weer oplappen Ik ben nl wel benieuwd naar wat schema's die missen.
En ik heb een stappen motor met andere kleur draden
blauw
2X grijs
wit
geel
roze
hoe stuur ik dit dan aan? Help
En ik heb een stappen motor met andere kleur draden
blauw
2X grijs
wit
geel
roze
Kwestie van de spoeltjes met een Ohm meter nametenVerwijderd schreef op maandag 08 januari 2007 @ 18:36:
Kan iemand misschien de plaatjes in de ts weer oplappen Ik ben nl wel benieuwd naar wat schema's die missen.
En ik heb een stappen motor met andere kleur draden![]()
blauw
2X grijs
wit
geel
roze
Mijn gok is dat het 2 spoeltjes zijn, elk met een middenaftakking.

(plaatje afkomstig van deze site)
Voor mensen die graag een Bipolaire stappenmotor willen aansturen, kijk eens naar de 'l6228n'l. Deze chip heeft direct onboard logic om deze gelijk aan de LPT\Microprocessor te hangen. Hij kan verder tot 50v aan bij 1,4A dacht ik. Ik gebruik zelf deze om 2 bipolaire motoren aan te sturen van een oude printer.
Aansturen kan heel simpel door een clock te genereren (frequentie bepaalt de snelheid). Enkele andere lijnen bepalen andere parameters, zoals de richting, halve stap/hele stap, enabled, etc. Alleen een clock genereren is voldoende, maar dan moet je de overige lijnen wel aan GND of +5V hangen.
Aansturen kan heel simpel door een clock te genereren (frequentie bepaalt de snelheid). Enkele andere lijnen bepalen andere parameters, zoals de richting, halve stap/hele stap, enabled, etc. Alleen een clock genereren is voldoende, maar dan moet je de overige lijnen wel aan GND of +5V hangen.
[ Voor 32% gewijzigd door BasilFX op 08-01-2007 21:42 ]
http://www.basilfx.net
Ik heb een robot arm, misschien heeft iemand mijn topic gezien, die niet meer werkt. Ik ben nu van plan om de oude controller eruit te halen en er een nieuwe in te zetten. In de arm zelf zitten 6 stepper motoren die op 12 volt lopen en 4 fase hebben. Uit elke motor komen zes draden. voor meer info zie Schakeling maken voor het aan sturen van een robotarm. Hier staat ook een plaatje in hoe onze motoren zijn aan gesloten.
Graag tips.
Graag tips.
Verwijderd
Topic is al erg oud. Op hoop van goede zegen! Ik heb uit een printer 2 motoren gehaald, zitten maar 2 draadjes aan..kunnen dit stapppenmotoren zijn?
Nee zijn dc cq ac motoren. Wellicht type en merk hier neerzetten? Een stappenmotor heeft minimaal 4 draden.Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:03:
Topic is al erg oud. Op hoop van goede zegen! Ik heb uit een printer 2 motoren gehaald, zitten maar 2 draadjes aan..kunnen dit stapppenmotoren zijn?
Nee, stappenmotoren hebben altijd 4 of 6 aansluitingen. 2 draden klinkt als een dc of ac motor.Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:03:
Verwijderd
Type en merk kan ik helaas niet achterhalen zijn allebei blanco. Toch maar even neuzen op marktplaats :-) bedankt!