Hoofdcategorieën
Topicacties

[Soundcard] Nieuwe kaarten met Dolby Digital Encoding.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 29 februari 2004
Matched: digital, dolby

quote:
cool_zero schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 14:39:
EAX wordt door de terratec door de software gedaan en bij de creative door de hardware. Dan is ook wel een belangrijk puntje waar je rekening mee wilt houden waarschijnlijk. Welke de voorkeur heeft is denk ik erg persoonlijk en hangt erg af van wat je er allemaal mee wil gaan doen.
quote:
Breepee schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 15:22:
En bovendien ondersteunt Creative EAX 3/4/HD en Terratec maar tot EAX v2.

Jaja, maar sowieso krijg je dan toch geen EAX te horen omdat EAX niet te verzenden is over een digitaal signaal (wel analoog) omdat je de speakerset voor DD Live digitaal aansluit?

Verder had ik al geschreven wat ik er mee doe, ik ben een fanatieke gamer en kijk weinig DVD's.

Maar wat ik vooral wil weten, het is toch correct als ik concludeer dat DD Live alleen nut heeft wat betreft de aansluitingen? Bijvoorbeeld wanneer ik DVD's wil kijken en 5.1 games wil spelen zou ik met DD Live niet de aansluitingen hoeven te verwisselen?

quote:
GaMeOvEr schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 15:06:
[...]

Jawel hoor. :) Afhankelijk van wat dat signaal is. :) Als in, als jij een DVD kijkt, met een DD of Dts 5.1 signaal, kan je geluidskaart dit signaal doorvoeren naar de digitale uitgang zodat je receiver/speakerset, netjes een 5.1 DD of Dts signaal ontvangt. :)

Als jij echter een spel speelt, met 5.1 informatie, zoals UT2004 of Doom3 of Halflife 2, whatever, dan is die multikanaals geluidsinformatie geen DD of Dts, of een andere vorm van gestandariseerd multikanaals signaal, het is dan namelijk EAX of zoiets. :) Dit multikanaals geluid, gaat dus alleen maar als stereo PCM over je digitale uitgang.

Je kunt dus niet je spellen spelen met 5.1 geluid over de digitale uitgang, alleen over de analoge uitgangen.

Dit is dus wat Dolby Digital Live is, je geluidskaart maakt dan van dat 5.1 EAX signaal een 5.1 Dolby Digital signaal, wat je Receiver/speakerset -wel- snapt. :)

edit:

Wat hier boven ook al staat dus, maar dan met wat meer woorden. :P

Kortom, het biedt dus geen voordeel boven de geluidskwaliteit van analoog aansluiten?

F for Fragging wijzigde dit bericht 01-10-2005 19:15 (36%)

Q6600 is fijn
Reg. datum: 27 september 2001
Geen matches

quote:
salamander schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:08:
Jaja, maar sowieso krijg je dan toch geen EAX te horen omdat EAX niet te verzenden is over een digitaal signaal (wel analoog) omdat je de speakerset voor DD Live digitaal aansluit?

Met een Creative kaart kun je hooguit je front speakers digitaal aansluiten, dat klopt. Als je meerkanaals wil gamen, zit er niets anders op dan een Creative kaart te kopen en analoog aan te sluiten. Is meerkanaals gamen een bijkomstigheid kun je misschien netzogoed een kaart met EAX2 en DDLive nemen.

Als je stereo gamed is er natuurlijk al helemaal geen sprake van EAX/Creative kaarten.

Rekenaar | Ubuntu | Kernpower! | Determinist | Politiek dakloos

Reg. datum: 12 juni 2001
Matched: digital

quote:
salamander schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 19:08:
Als je DD live hebt dan kunnen de EAX effecten wel over de digtale aansluiting.
quote:
Verder had ik al geschreven wat ik er mee doe, ik ben een fanatieke gamer en kijk weinig DVD's.
Voor een fanatieke gamer zou ik een audigy aanraden.
quote:

Maar wat ik vooral wil weten, het is toch correct als ik concludeer dat DD Live alleen nut heeft wat betreft de aansluitingen? Bijvoorbeeld wanneer ik DVD's wil kijken en 5.1 games wil spelen zou ik met DD Live niet de aansluitingen hoeven te verwisselen?
[...]
Kortom, het biedt dus geen voordeel boven de geluidskwaliteit van analoog aansluiten?
Naast het verschil in aansluiting(met digitaal heb je verlies door encoding, met analoog heb je last van ruis) is er ook nog het verschil in waar het geluid van digitaal naar analoog wordt omgezet. Als je een beetje fatsoenlijke versterker hebt dan is deze omzetting van het digitale signaal naar het analoge signaal een stuk beter dan wat de meeste geluidskaart doen.

Reg. datum: 29 februari 2004

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik vind het allemaal nog steeds wat verwarrend, maar ik denk dat DD Live voor mij inderdaad geen voordeel biedt, en dat ik toch maar een Audigy koop en mijn speakerset daar analoog op aansluit.

@ cool-zero:

Jij zegt dat EAX wel over een digitale aansluiting kan, als de geluidskaart DD Live verstuurt? Dus als de geluidskaart geen DD Live verstuurt, krijg je geen EAX over de digitale aansluiting? Hier in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 5 en hier in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 6 lees ik namelijk dat EAX niet over een digitale aansluiting kan.

quote:
salamander schreef op zaterdag 01 oktober 2005 @ 21:08:
Jij zegt dat EAX wel over een digitale aansluiting kan, als de geluidskaart DD Live verstuurt? Dus als de geluidskaart geen DD Live verstuurt, krijg je geen EAX over de digitale aansluiting?
Dit klopt.
quote:
Hier in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 5 en hier in Het Logitech X- en Z-Serie Topic - Deel 6 lees ik namelijk dat EAX niet over een digitale aansluiting kan.
DD live is vrij nieuw, vandaar de verwarring. Aan het eind van deel 5 staat namelijk ook al dat DD live het waarschijnlijk wel kan.

Reg. datum: 03 mei 2004
Geen matches

Ik zit nu zwaar te twijfelen tussen deze geluidskaart of de M-audio revolution 7.1
Ik ben van plan om mijn marantz sr 5500 met mijn pc te verbinden.
Coaxiaal of optisch dus. Deze Terratec bied dus alleen voordeel in games om dan DD digitaal naar mijn Receiver te verzenden als ik het goed begrijp? :)
Bij films of muziek heeft het geen voordeel?

Macbook Pro 2.2 Ghz + iPhone 2G 8GB + Canon EOS 1000D EF-S 18-55mm IS

Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003
Geen matches

Klopt,
Bij films moet het geluid direct door gestuurd worden naar de digitaal uit, en muziek (mp3) moet als stereo PCM uit worden gestuurd met het liefst een resample ferquentie van 44,1Khz wat niet elke geuidskaart kan. Somige kunne allen resample op 48Khz.

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

Matched: encode

Er zijn echter ook filmformaten die 5.1 geluid niet als ac3 stream hebben(worden tegenwoordig nog niet veel gebruikt). Deze kun je dan wel weer encoden met ac3filter, maar dat werkt ook nog niet helemaal perfect.

De M-audio Revolution 7.1 heeft een betere analoog naar digitaal conversie, maar als je deze kaart alleen digitaal aansluit maak je daar geen gebruik van. Daarnaast ondersteund deze kaart ook 192 khz, wat de Terratec Aureon 7.1 pci niet doet, maar dat gebruik je volgens mij toch nooit. Ik gok(weet het dus niet zeker) dat de terratec kaart niet alles gaat resamplen naar 48Khz. Als dit alles het geval is dan zijn de verschillen tussen deze kaarten dus niet zo groot.

Het succes van de Terratec kaart zal waarschijnlijk afhangen van de drivers. De M-audio kaart staat bekekend om zijn goede drivers t.o.v. de Terratec Aureon 7.1 Space. De twee punten die ik belangrijk vind in de drivers zijn:
  • Stereo geluid moet niet worden omgezet in ac3
  • Sensaura (en dus eax) moet makkelijk aan en uit te zetten zijn. Dit wordt namelijk in software gedaan. Bij de Terratec Aureon 5.1 Sky en de Terratec Auren Space 7.1 moet je eerst de computer weer opnieuw opstarten hiervoor. Bij de M-audio Revolution 7.1 hoeft dit niet. De mooiste oplossing vind ik die van de AudioTrak Prodigy 7.1(zelfde chip als de M-Audio en Terratec sky en space) die de geluidskaart als twee apparaten installeert. Eén daarvan is zonder sensaura en de ander met.

Matched: encode

quote:
cool_zero schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:35:
Er zijn echter ook filmformaten die 5.1 geluid niet als ac3 stream hebben(worden tegenwoordig nog niet veel gebruikt). Deze kun je dan wel weer encoden met ac3filter, maar dat werkt ook nog niet helemaal perfect.

De M-audio Revolution 7.1 heeft een betere analoog naar digitaal conversie, maar als je deze kaart alleen digitaal aansluit maak je daar geen gebruik van. Daarnaast ondersteund deze kaart ook 192 khz, wat de Terratec Aureon 7.1 pci niet doet, maar dat gebruik je volgens mij toch nooit. Ik gok(weet het dus niet zeker) dat de terratec kaart niet alles gaat resamplen naar 48Khz. Als dit alles het geval is dan zijn de verschillen tussen deze kaarten dus niet zo groot.

Het succes van de Terratec kaart zal waarschijnlijk afhangen van de drivers. De M-audio kaart staat bekekend om zijn goede drivers t.o.v. de Terratec Aureon 7.1 Space. De twee punten die ik belangrijk vind in de drivers zijn:
  • Stereo geluid moet niet worden omgezet in ac3
  • Sensaura (en dus eax) moet makkelijk aan en uit te zetten zijn. Dit wordt namelijk in software gedaan. Bij de Terratec Aureon 5.1 Sky en de Terratec Auren Space 7.1 moet je eerst de computer weer opnieuw opstarten hiervoor. Bij de M-audio Revolution 7.1 hoeft dit niet. De mooiste oplossing vind ik die van de AudioTrak Prodigy 7.1(zelfde chip als de M-Audio en Terratec sky en space) die de geluidskaart als twee apparaten installeert. Eén daarvan is zonder sensaura en de ander met.

Bedankt voor je reactie ik ben er veel wijzer van geworden :)
Ik had inderdaad gelezen dat de driver support van M-audio gewoon goed was en die van Terratec zeer minder. Dat is dus ook mijn struikelblok :/
* metal gaat weer googlen naar review's

Helemaal LEIP !
Reg. datum: 24 januari 2004

Als ik bij een vriend van mij FarCry en Half-life 2 speel op een Nforce 2 mobo met Soundstorm en als speakerset een Creative Inspire 5300 Digital, klinke beide spellen beter via Dolby Digital live dan Analoog.

Daarom ga ik ook ckers een DD live kaart halen...., ik heb genoeg van mijn Audigy.
Analoog aansluiten op mijn H/K Avr 130 heeft totaal geen zin omdat de creative kaart geen bass redirection door laat d8t ik zo.

Er staat een Enorme post op de creative forums over dit probleem, en deze is begonnen in 2000 !.

Nee DD-Live is het voor mij helemaaL !.

Q6600@2.93GHZ || OCZ PC6400 SLI@4.4.4.12 1T || ASUS P5N32-E SLI || MSI 8800GT 512MB OC || WD Raptor 150GB || Enermax Liberty 620W SLI || X-FI Fatal1ty Xtreme || Logitech Z5400 || Samsung 940BW || Antec Nine-Hundred ||

Geen matches

Voor mij ook ;)

Nu nog een kaart vinden die ook echt leverbaar in NL is :/

Notebooktotaal.nl Degelijk advies, redelijke prijzen, top service!
Notebookadvies.nl
Voor al uw laptop / notebook vragen en/of problemen!

Geen matches

quote:
RS_003 schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:20:
Voor mij ook ;)

Nu nog een kaart vinden die ook echt leverbaar in NL is :/
Hij is toch al leverbaar?
pricewatch: Terratec Aureon 7.1 PCI
Komplett.nl zegt > Niet op voorraad. 8 stuks verwacht op voorraad 2005-10-04. :)

Geen matches

Voor de geinteresseerden hier reviews van de M-Audio die ik tegenkwam:
http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=464
http://www.techspot.com/r.../revolution71/index.shtml
http://www.xbitlabs.com/a...display/revolution71.html

Iemand al reviews van de Terratec?

HereIam wijzigde dit bericht 03-10-2005 10:08 (44%)

Reg. datum: 16 september 2004
Geen matches

quote:
RS_003 schreef op donderdag 29 september 2005 @ 22:54:
Mhzzz.

Ik wou toch maar die Montego DDL 7.1 Sound Card kopen omdat ik mijn audiomax 7.1 echt meer dan zat ben.

Kom ik er achter dat dat ding weer alleen in de US, Canada, en Puerto Rico tekoop is :/

Zeg maar het X-Mistique verhaal :/

Nouw hij is zeker wel binnen europa te krijgen net als de X-Mistique.
http://www.m3c.de/product_info.php/cPath/1/products_id/4323

Geen matches

quote:
kippy schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 19:05:
[...]

Nouw hij is zeker wel binnen europa te krijgen net als de X-Mistique.
http://www.m3c.de/product_info.php/cPath/1/products_id/4323
Volgens Turtle Beach is http://www.simonsax.nl/ een distributeur in NL, dus die zou ook geraadpleegd kunnen worden.
Reg. datum: 27 februari 2000
Geen matches

http://www.simonsax.nl/voyetra/prijzen.htm daar staan wat prijzen van Turtlebeach kaarten.

Geen matches

Maar niet van de montego :) dus ik zal ze eens even mailen :)

Moeilijke keuze hoor... nu ze alle 3 leverbaar zijn.

De HDA had sowieso wat driver problemen las ik in de enige review tot nu toe.
De Teratec is nog niet bekend, maar de reputatie van teratec is niet echt geweldig.
De Turtle-beach is helemaal niks van bekend, maar die hebben over het algemeen wel goede drivers.

Moeilijk moeilijk moeilijk :X 8)7

Kijk, de kwaliteit is het probleem niet, ik sluit hem toch optisch aan op mijn DTT 3500 Set, dus het zal allemaal even goed klinken.... dus what to do .... morgen die Teratec bestellen?

/getekend: een geluidskaart newb ... het enige dat ik weet is dat ik de kwaliteit en de altijd 5.1 output naar mijn DTT 3500 van mijn soundstorm mobo mis :)

Roberto wijzigde dit bericht 03-10-2005 22:10 (86%)

Notebookadvies.nl

Reg. datum: 31 juli 2001

de terratec 7.1 pci is al leverbaar voor 55 euro,
alleen is hij het geld waar?

ik ben een niet gamer, en heb een fortissimo III, ik ben wel een audioliefhebber
heb dus een goede receiver (marantz) en een goed 5.1 set eraan.
Heb de pc dus alleen digitaal aangesloten.

een optische kabel van 10 meter door me kamer
en het werkt super, toch wel fijn om je optische kabel los te trekken uit je geluidskaart zonder
gekraak :p

Waar ik me momenteel aan me geluidskaart het meeste erger is dat als ik de passtrough optie wil gebruiken van PowerDVD, direct over de spdif dus dolbydigitaal/dts, dat ik eerst moet switchen naar die mode, rebooten, uiteraard geen windows PCM geluiden meer heb, en dan weer mag omzetten/rebooten nadat ik een dvd 5.1 heb gekeken en weer windows PCM geluiden wil.

ik neem aan dat alles wat maar een beetje 5.1/7.1 etc. uitspuugt over de analoge uitgang omgezet wordt naar 5.1/7.1 etc. door de dolby digital live?

dan is het voor mij alleen de vraag hoe er om wordt gegaan met de spdif passtrough mode in powerdvd, het liefte laat ik dat geluid natuurlijk on-aangetast, als de terratec on-the-fly kan zo het ook idiaal zijn :P

zijn er al mensen die wat ervaring hebben met deze terratec aureon 7.1 PCI?

WS: E6600, Asus P5B Dlx, 2x2gb Mushkin pc6400 cl4, Gainward HD4670, 2x WD3200AAKS(raid 0) + WD3200KS + WD10EADS, Pioneer dvr108, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: 2400+, 512mb, 2x160gb | Laptop: Macbook, 2,4ghz, 4gb cl4, 160gb, OSX 10.5

Nu weg ....
Reg. datum: 19 december 2003
Matched: dolby

quote:
duncanvdlinden schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:20:
[...]
Waar ik me momenteel aan me geluidskaart het meeste erger is dat als ik de passtrough optie wil gebruiken van PowerDVD, direct over de spdif dus dolbydigitaal/dts, dat ik eerst moet switchen naar die mode, rebooten, uiteraard geen windows PCM geluiden meer heb, en dan weer mag omzetten/rebooten nadat ik een dvd 5.1 heb gekeken en weer windows PCM geluiden wil.
[...]

Misschien een andere gedachte; Maar werkt het niet als je 2 verschillende gebruikers aanmaakt in XP ?
- 1 x mèt 5.1 passthrough
- 1 x mèt PCM

En dan gewoon telkens van user switchen ? Het zou in ieder geval een hoop schelen.

Je kan kijken of het zou werken door eens van mode te wisselen, en jezelf dan af te melden (via start --> <gebruiker> afmelden), en dan weer aan te melden (ipv rebooten dus).

Als dat werkt, zou het idee met de verschillende users ook kunnen werken.

G_M_C wijzigde dit bericht 03-10-2005 23:32 (6%)

Reg. datum: 31 juli 2001
Geen matches

quote:
G_M_C schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:30:
[...]

Misschien een andere gedachte; Maar werkt het niet als je 2 verschillende gebruikers aanmaakt in XP ?
- 1 x mèt 5.1 passthrough
- 1 x mèt PCM

En dan gewoon telkens van user switchen ? Het zou in ieder geval een hoop schelen.

Je kan kijken of het zou werken door eens van mode te wisselen, en jezelf dan af te melden (via start --> <gebruiker> afmelden), en dan weer aan te melden (ipv rebooten dus).

Als dat werkt, zou het idee met de verschillende users ook kunnen werken.
had ik zelf nog niet geprobeerd, maar werkt niet helaas, het enige wat werkt maar lang niet altijd zonder problemen, is na het switchen in apparaten beheer het WDM device van me kaart, uit, en aan te zetten.

WS: E6600, Asus P5B Dlx, 2x2gb Mushkin pc6400 cl4, Gainward HD4670, 2x WD3200AAKS(raid 0) + WD3200KS + WD10EADS, Pioneer dvr108, Dell 2005FPW 20,1", Lian-Li V1200B | Server: 2400+, 512mb, 2x160gb | Laptop: Macbook, 2,4ghz, 4gb cl4, 160gb, OSX 10.5

quote:
Ik weet het niet zeker want heb nog geen geluidskaarten met SPDIF hier, maar kun je het PCM geluid niet op je SPDIF zetten door een vinkje te zetten bij [2. PCM SPDIF] in Volume Control > Advanced?
Geen matches

quote:
Metal schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:58:
[...]

Hij is toch al leverbaar?
pricewatch: Terratec Aureon 7.1 PCI
Komplett.nl zegt > Niet op voorraad. 8 stuks verwacht op voorraad 2005-10-04. :)

Ja, die leverdatum is dus al verschoven .. en 4launch zei minimaal 2 weken :/

Ik wil hem NU, en niet over 2 of meer weken :)

Notebookadvies.nl

Reg. datum: 10 oktober 2003
Geen matches

Bij alle shops in de Pricewatch staat de Terratec Aureon 7.1 PCI op 'pre-order/onbekende levertijd'. Tevens valt het op dat Central Europe BV hem niet in huis heeft (had het een week geleden al aangegeven, maar de admins hebben nog geen actie ondernomen). TakeItNow heeft hem ook niet, maar ik doe geen moeite meer om wat voor de Pricewatch op te sturen, sinds het kennelijk toch genegeerd wordt. :Z

Bij PC Concurrent hebben ze hem wel, voor ¤ 57,60... maar natuurlijk staat hij daar ook op onbekende levertijd.

Overigens is net PcHut.nl toegevoegd. Onbekende levertijd. :(
Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003
Geen matches

Bij de meeste afspeel software kan je gewoon kiezen welke geluidskaart die moet gebruiken ;-).

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

Acties:

Door: ACM
Devver / Serveradmin
Werkt hier
Reg. datum: 20 januari 2000

quote:
Het kan zonder reboot, maar is dan nog niet echt handig. Bovendien zal er wel nooit meer een nieuwe driver voor die kaart uitkomen waardoor je hem sowieso niet in Vista kan gebruiken (ik heb hem zelf ook nog).

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 25 26 27 28 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: