@Phase-Shifter:
Met een losse kaart is dat juist wel mogelijk, bijvoorbeeld de Soundstorm van NVidia. De soundprocessor zit op de kaart, dat wil je juist, want je zou het ook softwarematig kunnen
encoden realtime en op je SPDIF zetten, maar DAT zou juist je CPU enorm belasten!
Je uitleg van DD is volkomen kolder (op alle vlakken

), maar ik mag je er niet op vastpinnen

Over MP3; dat SNAP ik, ik wil gewoon uit 5/6 speakers geluid, dat er dan maar 2 verschillende kanalen zijn (stereo) dat is logisch en natuurlijk normaal en niet erg. Er komt nooit uit alle speakers hetzelfde dus, maar ik neem aan dat je je ongelukkig uit hebt gedrukt
@JvS:
Wat ik wil staat exact in de message

Het gaat nat. niet om het lampje, maar om het idee. Alles moet gewoon digitaal, een PC is ook digitaal, waarom eerst DACcen (digitaal > analoog), dan analoog door een draad en aansluitingen (kwal. verlies!)?! Ik heb hem nu al analoog 5.1 aangesloten EN coaxiaal digitaal, maar ik moet nu dus mijn receiver switchen bij een
Dolby film bijvoorbeeld (maar ok, daar is mee te leven

), maar mijn games gaan analoog naar mijn receiver omdat ze direct3d meerdere kanalen hebben en dat begrijpt mijn receiver niet, dus moet ik mijn SB Live het laten vertalen naar de analoge 5.1 output helaas voor surround sound bij games. Bij DD encoding zou dit niet hoeven gelukkig > digitaal meerdere kanalen gamen.
En nee, mijn receiver heeft geen shit om van stereo meer speakers te voeden (zoals ProLogic II). Mijn MP3s wil ik inderdaad over 5/6 speakers horen, lekker surround en met de bas uit de subwoofer, daar is ie voor gemaakt.
@GreeTz:
Ja wel ja, met PowerDVD kan het softwarematig upmixed (van stereo naar 5 kanalen) en het klinkt heerlijk, een MP3 om je heen. Nu nog digitaal (en liefst hardwarematig upmixed, dan hoeft je CPU niet zo te rekenen)! En oh ja, jij mag mij eens uitleggen hoe jij met 1 cinch van PC naar receiver digitaal een MP3 kunt horen uit 5 speakers, dan ben je echt een knappe kerel!! (zonder DD encoding softwarematig dus he)(en het moet realtime uiteraard)(wat jij omschrijft is namelijk PRECIES wat ik wil, 1 kabeltje voor ALLES, en ALLES in multichannel digitaal, dit kan volgens mij niet zonder DD encoding)