[MP3] op High End - welke geluidskaart beste?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.008 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb momenteel mn Quad versterker aan een AWE 64 hangen om mn mp3's over de stereo te luisteren. Ik weet niet heel veel van geluidskaarten behalve dat ik lees dat ze de laatste tijd steeds beter worden (Audigy (2)) etc. en ik lees ook over -voor mij- wat onbekende dingen als een Terratec, Marian Marc etc.

Het is de goden verzoeken, want mp3 is gewoon "bagger"kwaliteit vergeleken met vinyl en cd, maar ik heb veel mp3's en zou toch graag een zo goed mogelijk signaal van mn computer willen krijgen om in ieder geval het onderste uit de kan te halen wat betreft geluidskwaliteit.

Ik heb hier en daar al topics gelezen waar "high end" al bijna een scheldwoord is en waar bv. werd verwezen naar een site van een electricien die bv. met droge ogen beweert dat er geen verschil zit tussen het geluid van cd-spelers... tja.. maar ik heb dus nog niet echt iets kunnen vinden over welke geluidskaarten nou ideaal zijn voor een zo goed mogelijk geluid.

Ik ben dus op zoek naar een geluidskaart met cinch/tulp uitgangen, PUUR voor geluidsweergave (dus ik ben niet geinteresseerd in (bewerkings)software etc). Wie heeft tips of weet waar ik hierover meer informatie kan vinden? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Het probleem zijn altijd de DAC's deze zijn van dusdanige kwaliteit dat inderdaad de tranen in je ogen springen.
Alle geluidskaarten van Creative etc.(dus alle huis tuin en keuken kaarten) hebben dramatische DAC's aan boord.
Ook is de "omgeving" niet echt geweldig(in iedere computerkast heersen magnetische velden, en van een geschakelde voeding wordt "hi-end" ook niet blij).

Het probleem is ook dat als je een goede geluidskaart wilt je meteen terecht komt bij studio kaarten ,welke wij niet willen omdat we nooit 16 sporen etc. zullen gebruiken.

Na vele maanden zwoegen ben ik uitgekomen op een usb kaart van Roland die alleen spdif uit heeft ,ik gebruik de DAC van mijn voorversterker.
Deze setup is voor mij tot nu toe de meest acceptabele, en ik kan hier nog wel even mee vooruit(de vershillen tussen deze oplossing en mijn Live platinum 2 zijn ongelovelijk groot, veel stabielere clock etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M-audio Audiophile 2496 is precies wat je zoekt, ik heb hem aan een Primare/Spendor systeem gehoord, tevens een AWE64 Gold en het verschil is duidelijk hoorbaar. Voor ca 200 euro wel te vinden. Een klasse hoger; een geluidskaart met externe DAC, maar dat is erg duur.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik gebruik een gewone SB Live! Hiervan gebruik ik alleen de digitale uitgang (spdif) de DAC van mn receiver mag de rest doen. Zo spoelt mn Live alleen de digitale i/o door en mag verder lekker niks doen.

(Perfect voor stereo als DD / DTS)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 17:37

Godjira

To infinity and beyond!

Koop een SB Audigy 2, of een gewone Audigy, komt perfect geluid af vanuit de SPDIF (digitale uitgang).

Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Godjira schreef op 09 mei 2003 @ 20:17:
Koop een SB Audigy 2, of een gewone Audigy, komt perfect geluid af vanuit de SPDIF (digitale uitgang).
Dit is dus juist niet het geval de "live's of audigy's" maken alles eerst analoog en gaan dan weer terug naar digitaal gaat het signaal dus 2 x door een brakke ad,da.
Ook is het uitgangs signaal op spdif alles behalve "schoon" zie de vele topics over knetters en tikken, de clock is alles behalve stabiel.

Mijn live doet al een tijdje niets meer want laten we eerlijk zijn, het is gewoon brakke troep met wazige drivers en niet werkende apps(wat overigens logisch is want ze zijn niet gemaakt voor "hi-end " en of proffesionele toepassingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips!

ik kwam deze net nog tegen:

kwalitatief goede geluidskaart voor hifi

gaat ongeveer over hetzelfde, en daar staat ook meer over de Audiophile 2496 (MIDIMAN
DELTA AUDIOPHILE 2496 , dat is em toch?)

Trouwens, de digitale uitgang heb ik niet zoveel aan, want die quad is een klassieker.. alleen analoge DIN input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 15:08
Jur schreef op 09 May 2003 @ 20:51:
[...]

Dit is dus juist niet het geval de "live's of audigy's" maken alles eerst analoog en gaan dan weer terug naar digitaal gaat het signaal dus 2 x door een brakke ad,da.
Ook is het uitgangs signaal op spdif alles behalve "schoon" zie de vele topics over knetters en tikken, de clock is alles behalve stabiel.

Mijn live doet al een tijdje niets meer want laten we eerlijk zijn, het is gewoon brakke troep met wazige drivers en niet werkende apps(wat overigens logisch is want ze zijn niet gemaakt voor "hi-end " en of proffesionele toepassingen).
ik denk niet dat hier veel van klopt, mijn live geeft nl geen geluid van de linein door over de digitale uitgang, ook zou het totaal onlogisch zijn om voor twee conversiestappen te kiezen.

Verder denk ik dat massageluidskaarten juist vaak betere drivers hebben, en dat profikaarten meer de nadruk op het boardontwerp leggen.

Dat mp3 niet voor cd onderdoet is al lang gebleken uit de verschillende luistertest (oa hier op GOT).
Ik hoop dat we hier uiteindelijk niet op de discussie uitkomen van omgevallen bitjes in het digitale signaal

[ Voor 7% gewijzigd door arjandijk162 op 09-05-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
arjandijk schreef op 09 May 2003 @ 21:20:
[...]

Dat mp3 niet voor cd onderdoet is al lang gebleken uit de verschillende luistertest (oa hier op GOT).
Ik hoop dat we hier uiteindelijk niet op de discussie uitkomen van omgevallen bitjes in het digitale signaal
Zelfs tussen verschillende cd-spelers zit echt veel verschil en mp3 gaat het in de verste verte niet halen bij cd/vinyl. Oke ik gebruik mp3 vaak voor mn house-verzameling, dat is ook prima, maar bij bv. klassieke muziek haalt mp3 echt de goedkoopste cd-speler niet (sowieso omdat geen enkel "origineel" een mp3 is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-07 17:11
Ik heb zelf een SB live 5.1 , maar die klinkt ronduit k*t (schel hoog en het laag wordt dik aangezet), weet niet in hoeverre die Audigy beter is , maar ik zou de Creative kaarten links laten liggen. Ben nu ook opzoek naar een fatsoenlijke kaart voor mn mp3's , daar ik er nogal veel van heb :). Zit zelf ook te denken aan zo'n M-Audio kaartje , heb ook wel goede dingen gehoord over een Terrratec, type weet ik ff niet meer maar was iets van 140 euro. Je zult mij niet horen zeggen dat mp3 slecht is , maar het valt of staat dus wel met een goeie geluidskaart, en hoe beter je set hoe beter de mp3's dan zullen klinken. Ik brand normaal nooit een audio cd van mp3 maar had het laatst eens getest en op mn cdspeler (Sony x555 ES) klonk het toen wel een heel stuk beter.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

arjandijk schreef op 09 mei 2003 @ 21:20:
[...]

ik denk niet dat hier veel van klopt, ........
Waar baseer je dat op???

Ik ben al enige jaren bezig met deze materie en heb dus ook veel onderzoek gedaan naar bijv de SB serie omdat ik daar veel problemen mee had.

In dat zoeken kwam duidelijk naar boven dat het wel zo is en ook dat de Sb's nou niet echt geschikt zijn voor "Hi-end"

Wanneer ik hier de reacties lees komt toch weer het gevoel naar boven van ach blaat maar wat raak das goed voor mijn tech posts en we raden gewoon een Audigy aan omdat mijn oom zegt dat deze goed is..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zou iemand nog kunnen vertellen waar de term S/PDIF voor staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en zit er ook nog een 3,5 mm jack out op die Audiophile 2496 zodat ik evt ook nog compuboxen erop kan zetten als ik geen muziek aan het luisteren ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 22:05:
en zit er ook nog een 3,5 mm jack out op die Audiophile 2496 zodat ik evt ook nog compuboxen erop kan zetten als ik geen muziek aan het luisteren ben?
zit er niet op volgens mij, wat ik nu zie, maar dat maakt niet zoveel uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

spdif = Sony/Philips Digital Interface

Oftewel een door sony en philips uitgevonden standaard om digitaal signaal(gewoon 1'n en 0'n) te transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nog 1 extra vraagje :) Waar moet ik vooral op letten mbt geluidskwaliteit van geluidskaarten? Wat ik zo aan het bekijken ben komen er veel bitrates etc voorbij maar kenmerkt eea zich vooral in het feit dat er meer aansluitingen zijn, betere opnamemogelijkheden etc. (wat ik dus niet nodig heb). Er wordt bv steeds gerept over de 24-96 DA Converter (die ik dus wel nodig heb), maar is die dan bv dezelfde voor verschillende modellen (qua geluidskarakteristiek)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke, thnx jur, zo'n spdif heb ik nu nog niet zoveel aan, misschien nog makkelijk als ik nog eens een andere versterker aan ga schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Als je het echt "hi-end" wil hebben zou ik een externe DAC aanraden.
Dat is alleen wel een stuk duurder wat is je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
Er wordt bv steeds gerept over de 24-96 DA Converter (die ik dus wel nodig heb), maar is die dan bv dezelfde voor verschillende modellen (qua geluidskarakteristiek)?
Nee, die is niet hetzelfde. De audiophile 2496 heeft een wat betere aan boord. Dat maakt die kaart juist zo mooi voor het luisteren van stereo muziek.

Als je nog een stapje beter wilt: De audiophile USB is niet veel duurder en gebaseerd op dezelfde technologie. Grote voordeel is dat deze niet in de pc zit gebouwd.

D'r is altijd beter, maar de prijzen lopen dan hard op :)

Verder een huishoudelijke mededeling: Als je wat wilt toevoegen, wijzig dan je bericht, ipv een nieuw bericht te posten.

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 09-05-2003 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er wel een paar honderd euro voor over - ligt er vooral aan of er grote verschillen tussen verschillende kaarten zitten (ik weet niet echt veel van profi geluidskaarten en de prijzen). Wat ik wil voorkomen is dat ik teveel uitgangen, ingangen en vooral software erbij heb zitten waar ik toch niks mee doe. Ik ga geen toetsenborden aansluiten, dingen opnemen etc. Er moet gewoon een goeie DA Converter in zitten omdat ik een analoog signaal nodig heb voor de voorversterker - ik ben dus vooral geinteresseerd in S/N, vervorming etc, de geluidseigenschappen. Die moeten dus van goede kwaliteit zijn, daarom vroeg ik me af waar je dan vooral op moet letten bij kaarten.

De audiophile 2496 lijkt me wel echt een topkaart maar ik wil echt altijd alles weten voordat ik iets aanschaf :)

Wat betreft mijn postings, ik zal er op letten, ik ben hier net nieuw vanwege deze vraag ;) Ik ben iig erg blij met de behulpzaamheid op dit forum, echt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Kijk is naar een kaart met een goede spdif uit en naar deze DAC komt erg goed uit de test.
Die DAC is ook beter dan van de gemiddelde cd speler sla je meteen 2 vliegen in 1 klap

Afbeeldingslocatie: http://www.midiman.net/products/m-audio/images/superdac_med.jpg

http://www.midiman.net/products/m-audio/supdac.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dit is wel een gaaf apparaat... Maar dan heb ik in principe geen audiophile 2496 meer nodig, want de DAC heb ik dan toch apart, toch?

Ik zie dat beide apparaten van Midiman zijn, zit er bij die externe DAC nog een bijbehorende geluidskaart zonder DAC en met een goede spdif, waarbij het signaal zo origineel mogelijk (lees: niet gemanipuleerd/ DA-AD is geweest) is?

Kan ik ook "gewone" DA-converters gebruiken zoals bv. van Denon? Wat ik net zo'n beetje heb gelezen zou dat wel moeten kunnen..

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Jur schreef op 09 mei 2003 @ 21:43:
[...]

Waar baseer je dat op???

Ik ben al enige jaren bezig met deze materie en heb dus ook veel onderzoek gedaan naar bijv de SB serie omdat ik daar veel problemen mee had.

In dat zoeken kwam duidelijk naar boven dat het wel zo is en ook dat de Sb's nou niet echt geschikt zijn voor "Hi-end"

Wanneer ik hier de reacties lees komt toch weer het gevoel naar boven van ach blaat maar wat raak das goed voor mijn tech posts en we raden gewoon een Audigy aan omdat mijn oom zegt dat deze goed is..............
ik raad je geen creative kaart aan, maar ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat het goedkope hardware is en dat daarom de drivers en software brak zijn. De totale omzset van deze kaarten is vele malen groter en dat betekent ook dat het ontwikkelbudget voor de software hoger ligt, dus dat lijkt me niet echt op te gaan. Verder betwijfel ik of jij het verschil hoort tussen de digitale uitgang van een dure kaart en die van een sblive.

Ik ben het met je eens dat de analoge output van de sblive niet echt storingsvrij is, maar als je een analoge versterker hebt kun je inderdaad op zoek gaan naar een goede geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat denkt men van een leuke audiotrak kaart? echter een externe dac blijft het beste. Zeker als meneer over high-end praat weet ie dat wel(tenminste...daar mag je wel een gok op nemen)

ook is de dac van m-audio leuk uit de recentie gekomen bij hifi.nl, met alle respect zou ik daar geen aandacht aan schenken.. als ze een aphex dac van 7000 euro gaan reviewen en niet weten wat een wordclock is ben je wel fout bezig.. |:(

m-audio DAC is zeker wel ok! wat dacht je van zelf bouwen? http://www.tnt-audio.com
daar hebben ze een hele leuke dac staan die voor 100 euro zelf te bouwen is.. dan heb je wel een high end dingetje ;)

(non oversampling dac)

als je wat verder kijkt naar DACS, zal ik je aanraden om naar de multibitter/non oversampling dacs te kijken..

voor wat cheaper..
terratec/rme/audiotrak ;)

anyway nog even een korte opmerking
mp3 zal je niet veel beter krijgen dan dat je het hoort vanuit je kaart nu. MP# is GEEN high-end... simpelweg omdat het signaal zeker vervormd is.
Nu kan iedereen weer beginnen over de niet hoorbare verschillen van een mp3 (192Kbits met LAME) of een cd.. maar het feit is dat
a) iedereen hoort anders en luisterd anders
b) mp3 is compressie
c) mp3 conversie haalt hogen en lage tonen 'niet hoorbaar voor het oor' weg (maar die tonen geven zeker een effect tbv natuurgetrouw weergeven(zoals high-end definieert))

lijkt me duidelijk :Y)

[ Voor 27% gewijzigd door gitaarwerk op 10-05-2003 01:41 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 10 mei 2003 @ 01:37:
anyway nog even een korte opmerking
mp3 zal je niet veel beter krijgen dan dat je het hoort vanuit je kaart nu. MP# is GEEN high-end... simpelweg omdat het signaal zeker vervormd is.
Nu kan iedereen weer beginnen over de niet hoorbare verschillen van een mp3 (192Kbits met LAME) of een cd.. maar het feit is dat
b) mp3 is compressie
c) mp3 conversie haalt hogen en lage tonen 'niet hoorbaar voor het oor' weg (maar die tonen geven zeker een effect tbv natuurgetrouw weergeven(zoals high-end definieert))

lijkt me duidelijk :Y)
klopt, dat zei ik ook al in mn eerste posting, ik ben vooral benieuwd hoe je toch het beste eruit kan halen, en dat is me nu wel wat duidelijker. Ik zal dan nog wel eens uit moeten zoeken hoe het zit met die bitrates etc, of je bv. een denon dac of iets dergelijks erachter kan hangen, en hoe ik dat evt kan combineren met een cd-speler

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het beste uit je mp3tjes wilt halen moet je met die nieuwe geluidskaart ook eens een 24 bits decoder proberen. De MAD plugin voor winamp bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb nu zelf een Terratec Aureon space en ik moet zeggen dat de analoge uitgang van deze kaart beter klinkt dan de analoge uitgang van m`n gewone cd speler .

De Aureon heeft ook 24/192
Staat aangesloten op een Rotel Ra 931 versterker
Met infinity Kappa 200 speakers
m`n gewone cd speler is een rotel RCD-975
De dac op die kaart is echt geweldig .

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok ik zal mijn ervaringen ook even delen,

ik heb altijd mp3 geluisterd via mijn pc met een oude creative 5.1 kaart.....over 15 meter tulip kabel dus uiteraard bagger.

nu heb ik ook een mobiele harde schijf/mp speler van thomson Afbeeldingslocatie: http://www.udivi.ru/images/mp3/lyra2800.jpg

dit exemplaar heb ik indertijd gekozen uit een creative zen, creative jukebox, een ipod en wat kleinere flash players en de thomson stak ondanks zijn lelijkheid qua geluidskwaliteit ver boven alle andere mooiere spelers uit.

Ok deze speler heeft een eigen audio uitgang, deze heb ik met een profigold kabel (15 euro voor een kabeltje sjees :| ) verbonden met mijn sony STR-de685 receiver welke voorlopig mijn twee bose 302 boxen aanstuurd. En ik blijf verschil horen tussen mp3 en cd

ik rip mijn eigen mp3 met lame (3.92), het programma dbpoweramp ript en comprimeert in variable bitrate voor mij varierend tussen 128 minimaal en 320 maximaal, high quility profile

Ik ben dus ook van mening dat mp3 en cd verschil blijven opleveren en ja ik heb het artikel in de CT gelezen over MP3 etc etc

Een andere test die ik heb gedaan is een wave rippen en afspelen met de thomson wat veel betere resultaten oplevert in verg. met de 320 kb var bitrate mp3

al blijft de cd beter klinken.......

[edit]

bij de thomson moet ik wel zeggen dat ik het alleen hoor wanneer ik de verschillende versies na elkaar hoor, het kwaliteits verschil irriteert niet dusdanig dat mp3 not-done is....het is hoorbaar...en dus vrees ik de dag dat ik mijn nieuwe speakers heb......

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
die MAD plugin is echt top, dat soort dingen helpen ook altijd enorm. Thnx. Zou iemand mij nog met zekerheid kunnen zeggen of ik ook een Denon DAC aan kan sluiten? En hoe het zit met kwaliteitsverschillen van spdif van verschillende kaarten (wordt de interne dac / geluidschip dan volledig omzeild)? -->
Jur schreef op 09 May 2003 @ 19:58:Na vele maanden zwoegen ben ik uitgekomen op een usb kaart van Roland die alleen spdif uit heeft ,ik gebruik de DAC van mijn voorversterker.
Deze setup is voor mij tot nu toe de meest acceptabele, en ik kan hier nog wel even mee vooruit(de vershillen tussen deze oplossing en mijn Live platinum 2 zijn ongelovelijk groot, veel stabielere clock etc.)
Zo'n kaart lijkt me wel ideaal, ook geen overbodige dingen.. Kan ik hieruit concluderen dat ook een "conventionele" DAC aan kan sluiten? En welke kaart is het als ik vragen mag?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zeer tevreden met de DAC op mijn Terratec EWX24/96.
Dat is een semi-pro harddiskrecording kaartje (en lang niet zo duur als kaarten met tig voor mij overbodige opties als surround en dsp) en is verbonden met mijn versterker via 2 maal Van den Hul D102 Mk3 interlinks (zitten tulpuitgangen op de kaart).
Ik denk niet dat je het voor een computer<->highend audio-opstelling echt heel veel beter krijgt (sluit niets uit natuurlijk :)), en dat je als je nog een stapje verder wilt idd extern moet gaan DACen.

Overigens gebruik je voor je mp3tjes geen sampling rates boven de 44.1KHz (dat snapte je vast zelf ook wel), maar het gaat in dit geval dus puur om de zuiverhuid van de DAC.

Persoonlijk kan ik blind getest geen onderscheid maken tussen mijn met Lame geencodeerde VBR-mp3tjes (192 - 320kbit/s) en de originele geripte wav (DAE).
Onderscheid is echter wel duidelijk met 128kbit/s en slecht geencodeerde mp3tjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 13:06 . Reden: URL'etje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Dit is 'm

Afbeeldingslocatie: http://www.devicebaystuff.com/edirol/images/ua1dlg.gif

Voor de rest geen poespas, geen software etc.

Na het lezen van dit topic ga ik maar is een luistertestje organiseren, als er gegadigden zijn hoor ik het wel :)
Gaan we fijn mp3's vergelijken met cd's (hoe snel te switchen moet ik nog even bedenken), en de live vergelijken met die roland .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ben ik bij :)

Dit is wel het ideale apparaatje, zo basic mogelijk. Je hebt dus ook verder geen andere geluidskaart nodig? En ik zie nog 2 cinchjes, is dat analoog? (ik blijf maar vragen stellen maar ik wil alles weten ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Er zijn 2 versies dit is de digitale, er is ook een analoge versie die ziet er overigens precies hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

verder heb je ook nog de m-audio sonica. Verkrijgbaar voor rond de 75 euro. Simpel: vanaf USB, alleen SPDIF + analoog uit.

Ik gebruik de Sonica sinds een paar weken i.c.m. mijn Travelmate 800 en Philips FR975 receiver. Ik ben erg tevreden.

Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/products/consumer/page_sonica/SonicaPic1.JPG
Sonica is a external USB audio card with digital and analog connectors.

• Portable 24-bit/96 kHz audio upgrade for laptops and desktops
• Digital connector for surround sound receiver or MiniDisc
• Analog connector for powered speakers or stereo receiver
• Supports Dolby Digital 5.1 (AC3), Dolby Pro Logic and DTS.
• The easiest upgrade for pro-quality digital audio and surround sound
http://www.m-audio.com/products/consumer/sonica_page1.php

[ Voor 6% gewijzigd door j-w op 10-05-2003 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar deze apparaten omzeilen de geluidskaart volledig? Ik weet nl niet hoe dat binnen in een computer werkt, of misschien het signaal eerst door geluidskaart wordt verwerkt en dan naar USB gaat of dat het linea recta naar de USB gaat. Dat laatste zou echt fantastisch zijn, dan schaf ik zeker zo'n ding aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 13:41:
maar deze apparaten omzeilen de geluidskaart volledig? Ik weet nl niet hoe dat binnen in een computer werkt, of misschien het signaal eerst door geluidskaart wordt verwerkt en dan naar USB gaat of dat het linea recta naar de USB gaat. Dat laatste zou echt fantastisch zijn, dan schaf ik zeker zo'n ding aan
De geluidskaart wordt volledig omzeild. De sonica is in feite zelf een geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 06:39

Ryan1981

Je ne sais pas

Het beste haal je er uit door ze met een hoogwaardige mp3 decoder om te zetten naar wav :P maar ik dacht dat er een soundblaster was die een hardwarematige mp3 decoder op zijn plaatje had, naja ik zou ook eens een kijkje nemen op de terratec site en wat handleidingen doorlezen, is erg bruikbaar en voor zover ik weet is de ruisverhouding van de Terratec het beste op cunsumenten electronica gebied, voor de semi en pofessionele audio weet ik het niet. Een nadeel is dat die beste kaart van terratec vrij duur is(Terratec AudioSystem EWS64 XXL (ISA) € 699,- ) en een isa slot nodig heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wie weet waar ik op http://www.m-audio.com iets kan vinden over de audiophile 2496?

--> ik zie het al, bij de delta series

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.io.com/~kazushi/audiocard/

"My opinion about the quality of AD/DA under my experience:
Digi96/8 PST > Audiophile 2496 > EWX 24/96 > Sonica (USB device) > DSP24 Value.

The characteristics of Digh 96/8 PST and Audiophile 2496 analogue outputs are different. So, I just want to tell little bit about them here. Audiophile 2496 sounds smooth, so probably this card sounds better than Digi 96/8 PST if you want to connect headphones or PC speaker directly, However, it doesn't mean Digi 96/8 PST DA output is bad. Actually, Digi 96/8 PST DA output is too much clear for such directly driving purpose. If you use amplifier, Digi 96/8 PST will sounds better than Audiophile 2496."

http://www.sospubs.co.uk/sos/apr01/articles/soundcard.asp
(audiophile vs terratec)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2003 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

denon dac is trouwends erg goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Gitaarwerk schreef op 10 mei 2003 @ 01:37:
Mp3 haalt alle 'voor het oor niet hoorbare' tonen weg. Niet alleen hoog of laag. Welke tonen precies niet hoorbaar zijn is dubieus, en verschilt waarschijnlijk ook nog van persoon tot persoon. Dit psycho-analytische model is nog niet 100% klaar, en wordt nog steeds af en toe bijgewerkt.

Even over de sp-dif uitgangen: ik heb er eentje op m'n Terratec DMX zitten, en de volumeregeling in windows werkt daarop ook gewoon. Misschien dat er met het volume op 100% niets aan de hand is, maar er wordt wel met samples gekloot dus. :(

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:24

w00Dy

Make soap, not war

Ik heb die midiman (m-audio) Sonica ook ! superdingetje, omzeilt windows mixer volledig !

zeker het label hifi waard, al denkt ene Rene van Es daar anders over. :X

[ Voor 3% gewijzigd door w00Dy op 10-05-2003 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jur, die Roland UA-1D is 16 bit/44kHz, klopt dat? hoe zit dat precies met aansluiten van signalen op dac's, ik weet niet heel van digitale media, moet dat die dan dezelfde bitrate hebben? Is deze niet van mindere kwaliteit dan een 24 bit 96 kHz spdif uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Varienaja schreef op 10 May 2003 @ 18:58:
[...]
Mp3 haalt alle 'voor het oor niet hoorbare' tonen weg. Niet alleen hoog of laag. Welke tonen precies niet hoorbaar zijn is dubieus, en verschilt waarschijnlijk ook nog van persoon tot persoon. Dit psycho-analytische model is nog niet 100% klaar, en wordt nog steeds af en toe bijgewerkt.
daar weet ik het fijne niet van :Y) blij dat iemand het hier wel weet ;)

lijkt me een lastige zaak om uit te zoeken iig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

Zijn er ook geluidskaarten met XLR aansluitingen?

Als je dan je digitale output op de geluidskaart gebruiken hoe lang kan je glasvezel kabel dan zijn?
Is het ook mogelijk om de SPDIF connectors via een verloop om te zetten naar ST zodat je gewoon de netwerkfibre gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-07 16:12
ik zou even zoeken voor de XLR op google, denk eerlijk gezegd dat er vrij wijnig te vinden is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 10:54
Ik zou wel wat meer willen weten over evt. verschillen die er volgens een aantal posters hier zijn tussen de s/pdif uitgangen van de verschillende geluidskaarten.....

Zijn er geen goedkope geluidskaartjes met een goede s/pdif uitgang?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 22-07 11:22
M-audio Audiophile 2496 ;)
Maar volgens mij is zo'n USB dingetje ook al heel goed, dan heb je ZEKER geen last van storingen uit de PC kast, das toch altijd het gevaar nu :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Waarom zou er uit de USB uitgang geen storing komen en uit de de S/P DIF wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Bigfoot schreef op 20 May 2003 @ 15:12:
Waarom zou er uit de USB uitgang geen storing komen en uit de de S/P DIF wel?
Nee, t gaat niet zozeer om de S/P DIF (hoewel die bij audigy ook via analoog gaat). T gaat erom dat op veel geluidskaarten de electronica op t kaartje zelf nogal gevoelig is voor storingen. Vooral bij audigy's en live's is dit een bekend probleem. Met een USB geluidskaart bevind die electronica zich buiten de PC in een kunstof kastje en is dus heel ongevoelig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
arjandijk schreef op 09 mei 2003 @ 21:20:
[...]

ik denk niet dat hier veel van klopt, mijn live geeft nl geen geluid van de linein door over de digitale uitgang, ook zou het totaal onlogisch zijn om voor twee conversiestappen te kiezen.

Verder denk ik dat massageluidskaarten juist vaak betere drivers hebben, en dat profikaarten meer de nadruk op het boardontwerp leggen.

ik durf het bijna als klink-klare onzin te bestempelen maar ik zal het voorzichtig doen: Hij wil dus beweren dat het digitale signaal van binnen de computer, dus ook DD en DTS eerst worden omgezet naar analoog en dan weer terug. Knap als je er dan nog digitaal geluid van wilt maken als het een DD signaal betreft. Dat de converters op de audigy niet jevanhet zijn is al langer bekend, het analoge geluid is gewoon een beetje flat om te horen maar dit lijkt mij dus een beetje heel erg stug. ten tweede is het goedkoper om een directe digitale link te leggen, dan spaar je banen op de printplaat en de evt extra converters.

Als hija met een quote van creative komt of van een artikel op t.net/anandtech/enz dan zal ik je geloven, want vertrouw me als dit bekend wordt dan heeft creative best wel een rel...
DKasemier schreef op 20 mei 2003 @ 15:36:
[...]

Nee, t gaat niet zozeer om de S/P DIF (hoewel die bij audigy ook via analoog gaat). T gaat erom dat op veel geluidskaarten de electronica op t kaartje zelf nogal gevoelig is voor storingen. Vooral bij audigy's en live's is dit een bekend probleem. Met een USB geluidskaart bevind die electronica zich buiten de PC in een kunstof kastje en is dus heel ongevoelig :)
Je wilt dus zeggen dat een digitaal signaal wordt verstoord door de computer zelf? knap, dat is nl. het voordeel van een digitaal signaal. Óf het werkt, óf je krijgt hickups. Niet één van de twee. Het voordeel van een digitaal signaal is dus als er interventie optreedt dan dan het stroomniveau van zowel de nullen als de enen wordt aangepast en de versterker er dus alsnog een prima signaal uit kan halen.

Die dubbele conversie bij een Live/Audigy lijkt me nogmaals zeer sterk, omdat dit nog moeilijker is dan direct een aansluiting op de chip zetten. Ik verklaar de audigy zeker niet heilig (nou ja met gamen wel :P )qua analoog geluid maar digitaal is er helemaal niets mee.
Jur schreef op 09 May 2003 @ 21:43:
[...]

Waar baseer je dat op???

Waar basseer jij het op?? Enige wat je doet zijn autoriteitsargumenten geven, ik heb veel problemen gehad en weet er dus veel van en ben dus tot de conclusie gekomen dat....enz. In het vak Nederlands noemt met dat een drogreden. Dus om de kritische vragensteller op deze manier weg te duwen slaat nergens op. sorry hoor. Maar je geeft geen enkele grond waarop ik je zou moeten geloven.

Ik geloof in het economische motief van creative. een + en een - aansluiten op een coaxuitgangetje is minder werk dan het dubbel converten. Ten tweede is het niet de normale manier van aansluiten dus hoe kom jij er dan bij dat het wel zo is. Geef me eens een techlink naar anandtech/ome tom enz...
Arjandijk heeft mijn inziens volledig gelijk tot je het tegendeel bewijst :)

[ Voor 53% gewijzigd door neographikal op 20-05-2003 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, maar hiermee haal je de theorie van HighEnd ook om zeep.
Jij vindt het geweldig, en noemt het HighEnd, en ik vind het bagger.
Als je het dus toepast op MP3 (wat mag) kan je het ook toepassen op het hele
HighEnd gebeuren. Lampen/Buizen versterkers bijvoorbeeld.

MP3 is een compressie ja, en dat was DBX ook, en PASC (philips DCC) en het sony
minidisc gebeuren ook. BTW DTS en AC3 zijn ook compressie hoor. !!
En DTS word wel als erg goed altijd gekwalificeerd.

(zoals high-end definieert)

??? Is er een definitie van HighEnd ??
Van HiFI dacht ik wel, maar HighEnd ?? Nee dacht het niet.

Wel leuk en boeiend..
http://r3mixnet.cjb.net/

BTW externe dac is de goeie weg, maar hoe zit het met Jitter ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Ik ben geen hifi (of high-end) expert maar dacht altijd dat je met een digitale uitgang nog altijd geen kwaliteitsverlies hebt.

PS: Klaas_Baas heb je je Humax nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey BigFoot

De Humax staat nog steeds stof te happen ja.
Digitaal is en blijft digitaal ja, maar ik meen dat je via kabels en
DAC's race condities kan krijgen. Dit fenomeen heet Jitter.
Ik weet de details niet zo goed, en geloof er maar half in.
Ik denk wel dat het aanwezig is, maar of het echt hoorbaar is
voor een Jan Lul als ik.... Nee lijkt me niet
Ik heb zelf semi higend geloof ik Dm2a (B&W speakers) en een zware Rotel versterker.
Dus ik snap wel ongeveer waar het allemaal over gaat maar de audiofielen kunnen
me vast nog wel wat leren. Maar Hi-End is deels opgeblazen onzin, gepromoot
door mensen die de MTS nog niet eens hebben afgerond, maar wel praten over
skin effect etc, en spectrum en paaltjes. Enfin laat maar.

Welaan BigFoot;

Kak dela, Vsjo grassjo ??

Oh BTW redelijk tot goeie niet te dure audio kaart met spdif
De philips acoustic edge PSC 706 ofzo. Maar of die nog verkocht wordt.....
Ik denk zo'n 80 a 100 euro maybe minder. En stukken beter dan de creative
dingen. Ja klinkt apart voor philips ik weet het.
Ach die creative dingen zijn best goed, maar quaua SPDIF zijn ze soms
slechter dan hun analoge uitgangen. Dit komt door eeen instabiele clock.
En een forcing van 41.1 khz naar 48 khz of andersom.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
neographikal schreef op 20 May 2003 @ 15:39:
[...]
Je wilt dus zeggen dat een digitaal signaal wordt verstoord door de computer zelf? knap, dat is nl. het voordeel van een digitaal signaal. Óf het werkt, óf je krijgt hickups. Niet één van de twee. Het voordeel van een digitaal signaal is dus als er interventie optreedt dan dan het stroomniveau van zowel de nullen als de enen wordt aangepast en de versterker er dus alsnog een prima signaal uit kan halen.

Die dubbele conversie bij een Live/Audigy lijkt me nogmaals zeer sterk, omdat dit nog moeilijker is dan direct een aansluiting op de chip zetten. Ik verklaar de audigy zeker niet heilig (nou ja met gamen wel :P )qua analoog geluid maar digitaal is er helemaal niets mee.
Ok, zolang die dubbele conversie er niet is is er geen probleem idd :). Ik weet ook niet of hij er is, maar ik dacht dat de topicstarter een analoog ding wou hoor :) Met analoge tulp aansluitingen. En mijn posting was naar de topicstarter bedoeld, dus mijn verhaal over storing had in eerste in stantie al NIKS met digitale singalen te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
DKasemier schreef op 20 mei 2003 @ 17:01:
[...]

Ok, zolang die dubbele conversie er niet is is er geen probleem idd :). Ik weet ook niet of hij er is, maar ik dacht dat de topicstarter een analoog ding wou hoor :) Met analoge tulp aansluitingen. En mijn posting was naar de topicstarter bedoeld, dus mijn verhaal over storing had in eerste in stantie al NIKS met digitale singalen te maken :)
ik val jou ook niet aan :P mijn betoogje was gericht op Jur, die ff een kritische vragensteller met een autoriteitsargument de mond wilde snoeren :) het stukje bij jou is meer een technische onderbouwing :P

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 20-05-2003 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

neographikal schreef op 20 May 2003 @ 15:39:

[...]

wat mij iedere keer zo opvalt dat iedereen maar wat blaat en net doet alsof men een waarheid vertelt terwijl het helemaal nergens maar dan ook helemaal nergens op gebaseert is.

Beste Neographikal heb jij ervaring met knetters etc. in je digital uit?

Blijkbaar niet want anders zou je wel weten dat het wel degelijk uitmaakt of je een interne of een externe kaart gebruikt.

Nu heb ik dit probleem wel en weet dus uit ervaring dat die Live's etc. volkomen but zijn betreffende magnetische velden .

Jij schijnt deze ervaring niet te hebben maar wel het antwoord????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Sja een mp3 klinkt zo goed/slecht als hij gecodeerd is. Op een Audiophile zal een 96Kbps MP3 echt niet beter gaan klinken. Ik heb zelf een Audigy en een Audiophile 2496 maar ik hoor echt geen verschil bij MP3's.

Wel is de AWE64 gewoon slecht in tegenstelling wat je nu koopt(heb er ergens nog 1 liggen :) ). Een Audigy2 is een stuk beter zonder dat je veel geld hoeft uit te geven, plus dan je dan ook lekker kan gamen.

Tuurlijk kan je wel een ESI/M-Audio etc. kopen met externe DACs maar we hebben het hier over het afspelen van MP3's... beetje overkill imho.

De Audiophile is wel een aanrader als je toch zoiets wilt kopen, een Terratec EWX 2496 is ook een goede optie.

[ Voor 11% gewijzigd door Redje op 20-05-2003 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Jur schreef op 20 May 2003 @ 18:33:
[...]

wat mij iedere keer zo opvalt dat iedereen maar wat blaat en net doet alsof men een waarheid vertelt terwijl het helemaal nergens maar dan ook helemaal nergens op gebaseert is.
Ik dacht anders dat ik iemand zonder onderbouwing hoorde praten, maar mét autoriteitsargumenten. Zal mijn gebrekkige Nederlands wel zijn.
Beste Neographikal heb jij ervaring met knetters etc. in je digital uit?
allereerst ben ik met een kleine n ;) Ik gebruik een drive van Hoontech, nergens last van.
Blijkbaar niet want anders zou je wel weten dat het wel degelijk uitmaakt of je een interne of een externe kaart gebruikt.
Voor digitaal geluid is dit, en dit zeg ik dus echt serieus deze keer, totale onzin. Een digitaal signaal komt of wel goed door of niet. zo niet check je kabels ed maar eens of vervang de kaart
Nu heb ik dit probleem wel en weet dus uit ervaring dat die Live's etc. volkomen but zijn betreffende magnetische velden .

Jij schijnt deze ervaring niet te hebben maar wel het antwoord????
gaan we weer, je beweert een dubbele conversie te kunnen bewijzen, geef me documentatie. Enige waar je mee aankomt zijn autoriteitsargumenten. Wie zegt dat het niet aan een exemplarische fout in je kaart ligt, de kabels enz enz. Maar geknal uit mijn digitale uitgang heb ik nog _nooit_ gehad op mijn en jawel daar komt de lijst

SB Live! player 1024 (goedkope plastic aansluitingen)
SB Live! 5.1 (woei met echte vergulde aansluitingen)
SB Audigy

geen ervaring, okee kan. Maar geef mij eens documentatie van je dubbele conversie daar kom je niet eens op terug nu nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Oke het experiment dan maar, met sterke straling dit alles om Jur aan te tonen dat straling dus geen invloed heeft op een digitaal signaal.

De ingredienten:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/experiment/1.jpg
Een ietwat stoffie Onkyo TX-DS595 versterker. 1 jaar oud, 5 kanaals topkwaliteit spul dus :)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/experiment/2.jpg
3 mobiele telefoons, te weten van links naar rechts: Nokia 3210, Siemens MT50 en een Nokia 3330. Op deze manier krijg je toch redelijk wat straling zonder dat je je 30kg zware magnetron moet verplaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/experiment/3.jpg
de allergoedkoopste cinchkabel die er te krijgen is. Dikte ca 1mm, afscherming 0,0 lengte 1,5m.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/experiment/4.jpg
En natuurlijk wat om naar te luisteren, in dit geval een mp3 van black&jones

Het experiment: Hypothese: EM heeft geen enkele invloed op een digitaal geluids-signaal. Manier van testen: trial&error
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/experiment/5.jpg
Men legge de mobiele telefoons dwars op het goedkope digitale kabelje en we draaien tegelijk op de telefoons het nummer 1244(kost immers geen geld).

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/experiment/6.jpg
ahhh wat zijn ze mooi, glow in the dark. O-)

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/experiment/7.jpg
En om even aan te tonen dat het binnenwerk van een SB Audigy toch best wel redelijk is leggen we de mobiele telefoons strak tegen de Audigy aan. Erop was wat moeilijk wegens ruimtetekort maar dit leek me genoeg zo. Ook gelijk even getest met de analoge aansluitingen van de Audigy, die 6 kanaals aan me versterker hangen.

En dan het resultaat: Op de analoge uitgangen inderdaad een hoop storing, echter op de digitale bleef het geluid perfect. Dat de audigy intern dus eerst van digitaal naar analoog zou gaan en weer terug is hiermee dan ook weerlegd omdat er dan dus storing op zou moeten treden. Dit was niet het geval.

Zo mag ik dan nu zeggen dat ik gelijk heb :? :)

ps.(voor de liefhebbers zijn er ook exemplaren van 1600x1200 bij te bestellen tegen de prijs van €1,- per stuk ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 20-05-2003 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Haha hij's wel origineel ;)

Storing op spdif hoor je door een hickup, dus een plop/tik.

Als je veel leest over oa. kabels wordt je vanzelf gek gemaakt door super hightech dure digitale kabels terwijl het geen drol uit maakt.
Ik gebruik zelf een home-made 5m coax ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Redje op 20-05-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Nou is jur ineens stil denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Niet te geloven

1 x SBLive knetters met aanschakelen van licht cv etc./ aparte voeding voor de live drive geen nut, ups op hele pc zonder 220 stekker heeft geen nut

1X externe usb kaart zelfde pc met zelfde kabel zelfde preamp knetter weg

1 Conclusie mogelijk:

Oorzaak is de SBLive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-07 22:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

Mooi testje neo

Ik had verwacht dat je met 3 mobi's wel wat zou horen. Mooi dat dat niet zo is. Dat betekent in de praktijk dat je niet zo bang hoeft te zijn voor interferentie op digitale kabels voor audiosignalen in tegenstelling van wat sommige kabelverkopers ons willen doen geloven.

Toch maak ik nog een kanttekening. Digitaal is weliswaar digitaal maar bij de meeste digitale verbindingen in de computerwereld zit er een vorm van foutcorrectie. Die is bij audiosignalen niet aanwezig.
De meeste digitale computerverbindingen die ook maar iets langer zijn hebben een vorm van afscherming. Dat is niet allen voor coax zo maar ook bij UTP.

Telefoon (mobiel) is 900/1800 Mhz en zit dus ver buiten het audiobereik hetgeen overigens niet will zeggen dat een sterke storing in dit bereik niet een effect kan hebben op een bitje (het verstoren van een signaal met een bepaalde waarde op een bepaald zeer kort moment) De vraag is of je in de bitstream een enkel (of een beperkd aantal) foute bitjes wel kunt horen. Het aantal bitjes is immers dusdanig groot dat je een paar bitjes sowieso niet mist.

Digitale TV (o.a. digitale satelietdecoders) hebben wel veel makkelijker last van storing. Onder andere omdat de frequentie van het signaal zelf veel dichter bij zulke storingssignalen zit. Als je dezelfde test zou doen met zo'n signaal zou ik andere resultaten verwachten (sateliet staat nog op m'n verlanglijstje, anders had ik het nu getest).

Ik heb wel nog even getest of ik het signaal tussen m'n cd speler en m'n reciever kon storen met 2 mobi's en een dect toestel maar zowel analoog als digitaal had ik geen storing. Wel gebruik ik afgeschermde kabels.

Zo leer je nog es wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Indoubt schreef op 20 May 2003 @ 22:28:

Digitale TV (o.a. digitale satelietdecoders) hebben wel veel makkelijker last van storing. Onder andere omdat de frequentie van het signaal zelf veel dichter bij zulke storingssignalen zit. Als je dezelfde test zou doen met zo'n signaal zou ik andere resultaten verwachten (sateliet staat nog op m'n verlanglijstje, anders had ik het nu getest).
Ik heb nog nooit last gehad van storing van GSM's ofzo op mijn digitale satelliet receiver. Kan wel es proberen de telefoon er tegen aan te leggen natuurlijk. Of bij de LNB in de schotel te houden.

In de MPEG stream die ontvangen wordt zit trouwens foutcorrectie. Meestal een FEC van 3/4 of 5/6 wat betekent dat [bij 5/6] elke 6e bit die meegestuurd wordt voor foutcorrectie is. 3/4 is dus beter

Maar jij bedoeld misschien storingen in de ouptut van de sat receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-07 22:05

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik ken twee mensen die een Sat receiver hebben en als de magnetron bij de buren aangaat hoor je een brom in het audiosignaal van de TV. Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat dat wordt veroorzaakt door een storing op de netspanning maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.

Een ervan kon zijn storingsprobleem in ieder geval oplossen door een betere coax en betere connectoren te nemen (coax speciaal voor sateliet decoders, t'was nauwelijks duurder dan normale coax, ik geloof 20-30 cent per meter duurder)

Het kan natuurlijk ook zijn dat zijn eerste coax toch al een beetje gaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor alle reacties. Heb ik nog 2 dingen die ik me afvraag:

- kan je iedere willekeurige dac aansluiten op een spdif?
- ik las dat met name de dac last heeft van storingen binnen een computer; in principe zou er dan toch geen verschil zijn tussen een spdif van een usb-kaart en een spdif van een interne kaart (want de dac wordt niet gebruikt)? Voor het enkel gebruiken van spdif lijkt me een usb aansluiting overigens wel de beste (en goedkoopste) oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Verwijderd schreef op 20 May 2003 @ 16:41:
Hey BigFoot

De Humax staat nog steeds stof te happen ja.
Zou ik hem maar es oppoetsen, want Cryptoworks schijnt sinds kort open te liggen.
Kak dela, Vsjo grassjo ??
Otsjin garosje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja CW ligt inderdaad op zijn rug had ik ergens begrepen.
DWZ een 1e generatie batch van kaarten kon men zelf subscribtions opzetten.
Het fijne weet ik er niet van moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Jur schreef op 20 May 2003 @ 22:17:
Niet te geloven

1 x SBLive knetters met aanschakelen van licht cv etc./ aparte voeding voor de live drive geen nut, ups op hele pc zonder 220 stekker heeft geen nut

1X externe usb kaart zelfde pc met zelfde kabel zelfde preamp knetter weg

1 Conclusie mogelijk:

Oorzaak is de SBLive.
Moederbord ook mogelijk :)
VIA chipset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 15:49:
Ja CW ligt inderdaad op zijn rug had ik ergens begrepen.
DWZ een 1e generatie batch van kaarten kon men zelf subscribtions opzetten.
Het fijne weet ik er niet van moet ik zeggen.
Nu ook files voor op de Dreambox . Maar dit is OT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Sorry maar de magnetron van beneden halen ging me echt net wat te ver :P

Overigens: Versterker met mobiel ernaast op uitgang die geen bron aan heeft staan -> storing, je schakelt het systeem in en voila, storing weg.

Overigens, juist omdat er geen foutcorrectie aanwezig is dan begint een stroom onmiddelijk te haperen, denk maar aan een cd. (toch nog wel enige vorm van foutcorrectie, maar ook daar knalt tie er echt snel uit). Maar omdat het signaal digitaal is wordt alles beinvloed, dus zal het systeem er alsnog geluid van kunnen maken

De analoge kabels die ik gebruik zijn gewoon standaard, zon mooi analoog geluid komt er niet uit mijn audigy. Das alleen aardig bij games als C&C, NFS, enz. FPS games over headphones natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 mei 2003 @ 12:36:
Alvast bedankt voor alle reacties. Heb ik nog 2 dingen die ik me afvraag:

- kan je iedere willekeurige dac aansluiten op een spdif?
- ik las dat met name de dac last heeft van storingen binnen een computer; in principe zou er dan toch geen verschil zijn tussen een spdif van een usb-kaart en een spdif van een interne kaart (want de dac wordt niet gebruikt)? Voor het enkel gebruiken van spdif lijkt me een usb aansluiting overigens wel de beste (en goedkoopste) oplossing
heb je uberhaupt mijn test wel gelezen? Het maakt dus echt geen zak uit voor geluid over SPDIF of je nou een interne of een externe geluidskaart hebt. Wat mij betreft pak je de goedkoopste kaart met spdif out voor €15,- dan ben je ook klaar :)

edit: oeps vergeten de editknop te gebruiken, vergeef mij :P

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 21-05-2003 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

DKasemier schreef op 21 mei 2003 @ 15:51:
[...]

Moederbord ook mogelijk :)
VIA chipset?
Lees zelfde pc en nee geen via maar een p4t

aan neographical hoe kan dan mijn knetter verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Jur schreef op 21 mei 2003 @ 18:01:
[...]

Lees zelfde pc en nee geen via maar een p4t

aan neographical hoe kan dan mijn knetter verhaal?
kaart al eens vervangen door een andere? en nu is het met een k ;)

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 21-05-2003 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

neographikal schreef op 21 mei 2003 @ 17:33:
[...]

heb je uberhaupt mijn test wel gelezen? Het maakt dus echt geen zak uit voor geluid over SPDIF of je nou een interne of een externe geluidskaart hebt. Wat mij betreft pak je de goedkoopste kaart met spdif out voor €15,- dan ben je ook klaar :)
Dit is niet waar. De meeste consumer geluidskaarten (incl. bv SB-Live) kunnen alleen 48KHz op de digitale uitgang uitsturen, terwijl CDs en bijna alle MP3s op 44.1KHz gesampled zijn. Als je dus een CD of een MP3 via zo'n kaart afspeelt wordt eerst het geluid intern ge-resampled van 44.1KHz naar 48KHz, dat komt de geluidskwaliteit natuurlijk niet ten goede.

Dit soort re-sampling vind niet plaats bij high-end geluidskaarten, en bv. ook niet bij de m-audio sonica.

zie ook:
44.1KHz op digitale uitgang zonder resampling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
j-w schreef op 21 May 2003 @ 19:46:
[...]

Dit is niet waar. De meeste consumer geluidskaarten (incl. bv SB-Live) kunnen alleen 48KHz op de digitale uitgang uitsturen, terwijl CDs en bijna alle MP3s op 44.1KHz gesampled zijn. Als je dus een CD of een MP3 via zo'n kaart afspeelt wordt eerst het geluid intern ge-resampled van 44.1KHz naar 48KHz, dat komt de geluidskwaliteit natuurlijk niet ten goede.

Dit soort re-sampling vind niet plaats bij high-end geluidskaarten, en bv. ook niet bij de m-audio sonica.

zie ook:
daar heb je wel weer een punt. 1-0 ;) Maar dan zit je echt een stuk duurder of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

neographikal schreef op 21 May 2003 @ 19:54:
[...]

daar heb je wel weer een punt. 1-0 ;) Maar dan zit je echt een stuk duurder of niet?
de m-audio sonica is iets van 75 euro. zie ook mijn post hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M-audio Sonica Theater is iets groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aaah dit is wel bruikbare info :)

Kan je aan een spdif out iedere willekeurige DAC hangen? En aan de spdif in iedere willekeurige cdspeler? (hoe dat zit met die bit- en samplerates, is dat compatible?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
j-w schreef op 21 mei 2003 @ 19:46:
[...]

Dit is niet waar. De meeste consumer geluidskaarten (incl. bv SB-Live) kunnen alleen 48KHz op de digitale uitgang uitsturen, terwijl CDs en bijna alle MP3s op 44.1KHz gesampled zijn.
Waarom laten ze het niet gewoon op 44.1khz, je zou zeggen dat dat juist goedkoper zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe geluidskaart, maar die moet wel een goede digitale uitgang hebben.

Ik zat te denken aan de volgende van terratec, Aureon 5.1 Fun:
http://productsen.terrate...=article&sid=147&menu=106

Deze heeft volgens de specs ook 44.1 kHz en 48 kHz op de digital out.

Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
j-w schreef op 21 May 2003 @ 19:46:
[...]

zie ook:
ehm trouwens niet helemaal waar, bij de SB Audigy kan je gewoon switchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

neographikal schreef op 22 May 2003 @ 12:46:
[...]

ehm trouwens niet helemaal waar, bij de SB Audigy kan je gewoon switchen :)
wat is er precies niet waar dan? Ik heb het niet over de SB Audigy gehad in mijn verhaal. Maar het zou mooi zijn als de SB Audigy idd ook 44.1 KHz kan uitsturen zonder resampling! Kun je misschien ff een linkje plaatsen naar de vindplaats van deze info omtrent de Audigy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
j-w schreef op 22 May 2003 @ 13:30:
[...]

wat is er precies niet waar dan? Ik heb het niet over de SB Audigy gehad in mijn verhaal. Maar het zou mooi zijn als de SB Audigy idd ook 44.1 KHz kan uitsturen zonder resampling! Kun je misschien ff een linkje plaatsen naar de vindplaats van deze info omtrent de Audigy?
ehm mijn driver scherm? je kan gewoon de output-frequentie kiezen, en die klopt dan ook weer op me amp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
Bij de ASIO drivers is de output wel gelocked op 48Khz bij Audigy, bij het overige dus niet daar kan je zoals Neo ook zei gewoon de samplerate kiezen in de AudioHQ.

Dus bij muziek progjes wordt bijna altijd geresampled.
Mede hierdoor heb ik ook een Audiophile er naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
niet dat je dat resamplen hoort maargoed, das volgens mij alleen bij downsampling zou je het kunnen horen. Ik hoor het dus echt niet of ik een cd in mijn dvd speler (standalone digitaal aangesloten), ofdat ik hem in de audigy doe die op 48khz staat. 44.1->48 khz conversie dus, maar ik kan het niet horen eerlijk gezegd.

(naam is met een kleine n ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
neographikal schreef op 22 May 2003 @ 19:26:
niet dat je dat resamplen hoort maargoed, das volgens mij alleen bij downsampling zou je het kunnen horen. Ik hoor het dus echt niet of ik een cd in mijn dvd speler (standalone digitaal aangesloten), ofdat ik hem in de audigy doe die op 48khz staat. 44.1->48 khz conversie dus, maar ik kan het niet horen eerlijk gezegd.

Ik hoor het ook niet maar toch, gaat om het idee :)
Dat van de ASIO is wel storend ik wil 96Khz kunnen draaien.

(Maar meneer neo ik had je naam ook niet vol uit geschreven :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Even een paar dingen over kwaliteitsvergelijkingen van mp3 en cd. Alle mensen die hier beweren kwaliteitsvermindering denken waar te nemen, testen verkeerd. De een doet het met een mp3speler, de ander schakelt tussen cdspeler en een andere bron(pc). Als je goed wilt testen moet je eerst rustig het mp3tje omzetten naar wav, zo ben je iig niet de tekortkomingen van je mp3decoder aan het testen. Daarbij moet je het bronsignaal wel gelijk houden. Dus niet schakelen tussen een pc en een cdspeler want dan ben je de dac's van je apparaten aan het testen. Verder moet je blind testen. Dit betekend dat je van tevoren niet mag weten wat het origineel is. Daarbij beweer ik ook niet dat mp3 hetzelfde geluid geeft als cd, maar als je iemand blind laat testen, zal hij niet kunnen waarnemen wat het origineel is en wat de mp3 en zal hij er regelmatig naast zitten.

Beste testmethode: encode een stuk of wat mp3(6) op verschillende bitrates (vanaf 128), converteer ze daarna allemaal naar WAV en stop het origineel ertussen. Nu kun je een bron kiezen waar je op wilt afspelen (geluidskaart, cdspeler(ff cd banden), of mp3 speler) en dan kun je eerlijk vergelijken.

Nog even iets over de werking van mp3's er wordt op twee manieren informatie weggefilterd, de eerste is idd de tonen die je niet hoort. De tweede is psycho-akoestisch filteren, dat wil zeggen dat als er twee geluiden op dezelfde frequentie zitten (bijv piano en trompet) en de een is vele malen harder dan de andere, hoor de die andere niet, die wordt dan dus ook weggelate in het signaal, zo wordt het geluid geanalyseerd en wordt er gefilterd. Misschien een simpele uitleg maar het verhelderd in ieder geval iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 19:11
arjandijk schreef op 23 May 2003 @ 00:35:
Als je goed wilt testen moet je eerst rustig het mp3tje omzetten naar wav, zo ben je iig niet de tekortkomingen van je mp3decoder aan het testen.
Het omzetten naar wav is misschien gemakkelijker om dan een blinde test te doen, maar verder maakt het natuurlijk niets uit.
Want ook voor het omzetten van mp3 naar wav zul je een mp3 decoder gebruiken.
Zelfs als er in theorie 1 of andere decoder bestaat die vele malen beter is dan die bijvoorbeeld standaard in winamp zit, maar wel niet meer realtime werkt, is het nog steeds onzinnig, want dat is niet de manier waarop je mp3'tjes ooit zult beluisteren.

Ik ben het er wel mee eens dat als je echt mp3 wilt testen, en niet zozeer wat in jou configuratie het beste resultaat geeft, dat het inderdaad belangrijk is van zowel cd als mp3 van dezelfde computer blind te vergelijken.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adion schreef op 23 May 2003 @ 11:40:
[...]

Het omzetten naar wav is misschien gemakkelijker om dan een blinde test te doen, maar verder maakt het natuurlijk niets uit.
Want ook voor het omzetten van mp3 naar wav zul je een mp3 decoder gebruiken.
.
Nee je uncpmpressed mp3 naar wav.
De mp3 decoder, is eigenlijk, uncompressen en een DA conversie.
Dus het klopt wel, eerst naar wav om te voorkomen dat je de DA
conversie test.

Maar ik zou direct lame -r3mix doen met 6 nummers.
Van deze 6 nrs het orgineel hebben op een cd, dezelfde natuurlijk.
En daarnaast de lame -r3mix compressed nrs zetten die je weer naar
wav haalt.

Kortom dan heb je 12 nrs op een audio cd,
de orginele
en de mp3 encoded (maar dan weer terug naar wav)

Nou als jij het verschil hoort vindt ik het knap..
BTW het is misschien wel hoorbaar maar meestal niet voor de gewone man/vrouw.

Maar er zijn al genoeg testen geweest, maw als je nog steeds gelooft dat het
onder de bovengnoemde condities duidelijk hoorbaar is dan blijf je bij dat standpunt. En dan ben je toch niet te overtuigen.
En dan zal je waarschijnlijk ook liever een buizen Amp hebben met Monster cables
gebeuren. MAW 400 % meer betalen voor heel misschien 1.5 % verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 12:04:

Correctie: Het is bij 228kbit/sec niet hoorbaar, ook niet voor de abnormale man/vrouw. Bron www.r3mix.net, de megatest van de duitse CT.

Bij 192 kbit zijn er een paar audiofielen die het horen.

Meeste mp3's waarbij je wel iets hoort is het vaak zo dat ze gewoon slecht zijn geript of geencodeerd, danwel beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

neographikal schreef op 22 mei 2003 @ 19:26:

ik denk idd ook niet dat ik dat verschil kan horen met mijn installatie en mijn oren. Maar ik vind het gewoon wel een lekker gevoel als er niet teveel met mijn digitale signaal gerotzooid wordt! Elke conversiestap is er wat mij betreft 1 te veel. Dus ook liever geen resampling als dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oscar Mopperkont

Klopt Oscar, naar deze site heb ikzelf ook gerefereerd.

Alleen is die niet meer onder deze URL te pakken.
Maar een paar pages terug heb ik de juiste gezet, of in
iedergeval een valid one.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2003 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 19:11
Verwijderd schreef op 23 mei 2003 @ 12:04:
Nee je uncpmpressed mp3 naar wav.
De mp3 decoder, is eigenlijk, uncompressen en een DA conversie.
Dus het klopt wel, eerst naar wav om te voorkomen dat je de DA
conversie test.
Zelf dacht ik er aan om alles op pc te testen, en als je dan je cd digitaal ript naar wav, en samen afspeelt in winamp bijvoorbeeld.
Dan wordt de da conversie door dezelfde soundcard gedaan, en het decoden/uncompressen gebeurt dan gewoon realtime, wat hetzelfde effect geeft als het in 2 stappen doen.

Veel cd-writer programma's kunnen trouwens zelf mp3's decoden en dan op cd zetten, dan gebeurd er ook niet eerst een DA conversie.

Maar er zijn al genoeg testen geweest, maw als je nog steeds gelooft dat het
onder de bovengnoemde condities duidelijk hoorbaar is dan blijf je bij dat standpunt. En dan ben je toch niet te overtuigen.
En dan zal je waarschijnlijk ook liever een buizen Amp hebben met Monster cables
gebeuren. MAW 400 % meer betalen voor heel misschien 1.5 % verbetering.
Ik neem aan dat dit stuk geen reply meer is op mijn stukje?
Zelf heb ik met mijn installatie de test gedaan (zowel speakers als headphone enzo...) en ben ik tot de constatie gekomen dat voor mij >160kbit lame mp3's niet nodig is.

Bij de mp3's die ik heb die vrij slecht klinken is het vaak te wijten aan een slechtere encoder (als je encoding-snelheid verkiest boven kwaliteit kan je zelfs in 192kbit nog een slechte mp3 bekomen), en vooral aan slechte opname/rip kwaliteit.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Verwijderd schreef op 23 May 2003 @ 13:25:
Oscar Mopperkont

Klopt Oscar, naar deze site heb ikzelf ook gerefereerd.

Alleen is die niet meer onder deze URL te pakken.
Maar een paar pages terug heb ik de juiste gezet, of in
iedergeval een valid one.
Thnx voor de bijval. Ik had niet gezien dat jij het ook al gezegd had.

Maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden! Het blijft zooo vervelend dat mensen dingen claimen die ze niet kunnen waarmaken (ik zou me er niet aan moeten storen, maar ik doe het toch :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easyriider
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Even over het verschil in kwaliteit tussen MP3 en CD.

Vroeger had ik m'n geluidskaart gewoon via de line-out op een normale versterker aangesloten en toen was ik ook van mening dat de kwaliteit van MP3 veel minder was dan CD. Maar dat is ook geen eerlijke manier van vergelijken.

Sinds een paar maanden heb ik echter een Harman Kardon 3550 en die heb ik coaxiaal verbonden met de spdif uitgang. En dan is er bijna geen verschil te horen tussen een goed gecodeerde MP3 van minimaal 192 kbs en de originele CD.

Ook de CD-speler is via coax aangesloten en beiden maken dus gebruik van dezelfde goede 24bit/192kHz DAC van de HK 3550.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Je kwam niet op het idee om de cd dan ter vergelijk op de computer af te spelen? Anders is het idd wel erg oneerlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:31

delorean7

Let's take the Aston toni

Misschien dat ik de discussie niet helemaal begrijp hoor, maar als ik met de goedkoopste terratec kaart de optische uitgang naar mijn NAD T752 leidt dan maak ik toch gewoon gebruik van de DA converter van de NAD? Dan is de MP3 in nullen en eentjes bij mijn versterker gebracht en die mag er dan wat moois van maken.

In die gedachte gang zou het dus ook niet uitmaken welke geluidskaart je zou gebruiken, zolang je de digitale uitgang maar gebruikt. (daarnee zou deze hele thread zo'n beetje zinloos zijn, dus mis ik iets :) ).
Ik gebruik liever de DA converter van mijn NAD dan welke geluidskaart dan ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online

j-w

delorean7 schreef op 25 May 2003 @ 15:03:

In die gedachte gang zou het dus ook niet uitmaken welke geluidskaart je zou gebruiken, zolang je de digitale uitgang maar gebruikt. (daarnee zou deze hele thread zo'n beetje zinloos zijn, dus mis ik iets :) ).
Ik gebruik liever de DA converter van mijn NAD dan welke geluidskaart dan ook!
als je de rest van de thread leest kun je lezen dat er wel degelijke verschil is tussen de verschillende digitale uitgangen. Zie bv:

[rml]j-w in "[ MP3] op High End - welke geluidskaart b"[/rml]
Pagina: 1 2 3 Laatste