[MP3] op High End - welke geluidskaart beste?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.022 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Madrox schreef op 12 August 2003 @ 07:00:
tja, voor de puristen is er altijd iets "beters" . Maar hoeveel gebruiken daadwerkelijk 256bit :? en bovendien, als je het toch zo goed mogelijk wil hebben heb je natuurlijk een CD-speler met ingebouwde DA/AD converter of een aparte....

Heb je aan een simpel kaartje met Digitale uitgang voldoende.....
Tuurlijk is er steeds beter, maar zie de topictitel: het gaat over high-end. Dat betekent bij mij niet perse superduur (150 euro voor een geluidskaart is bijna te goedkoop op een high-end schaal dunkt me), maar enig "purisme" is dan best geoorloofd toch?

Ik denk dat je gelijk hebt dat er prima geluid te halen is uit een SBLive, maar die hoort dan toch meer in een topic "[mp3] voor scholierenprijs - welke geluidskaart?" thuis.
Nu we het toch al over de Live hebben - ik las ergens dat veel mensen hem slecht vinden omdat ze in het Windows Sound-configuratievenster de samplerateconversiekwaliteit op Good hebben staan, ipv op Best. Aangezien ik die zonder luisteren al op Best had gezet is het me nooit opgevallen, maar misschien is het voor iemand een tip? En natuurlijk helpt anders de SSRC plugin voor Winamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op 12 August 2003 @ 07:00:
...

Heb je aan een simpel kaartje met Digitale uitgang voldoende.....
Zelfs dat verschilt.. de ene spdif is de andere niet, een heleboel van die meukkaartjes hebben last van jitter en dat soort ellende.

Bovendien willen ook niet alle kaartjes 24bit 96khz uitspugen (om maar eens wat te noemen)

Dus om te zeggen dat je aan een simpel kaartje met dig. out genoeg hebt is natuurlijk een beetje kort door de bocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op 12 August 2003 @ 12:54:
[...]

...

En natuurlijk helpt anders de SSRC plugin voor Winamp.
Heb zelf al de MAD-plugin, is er verder nog verschil tussen de standaard directsound en waveoutplugins van winamp en die met SSRC, afgezien van het feit dat je met die SSRC's kan resamplen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Nee, de SSRC plugin is met name bedoeld voor kaarten zoals de Live, die zelf nogal slecht upsamplen. Anders is de Directsound plugin ook OK.
Die MAD-plugin, heb je die wel eens blind vergeleken? Ik hoor namelijk geen verschil eigenlijk.

Ook interessant is de foobar2000 player. Die is gemaakt door de programmeur van het SSRC gedoe. Volgens sommigen is die nog beter dan Winamp+MAD, maar ik hoor weer geen verschil :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yes oke want het vreet nl ook erg veel cpu wat ik niet in overvloede heb.. :) voor mn gevoel is die mad wel beter maar ik zal er nog wel eens goed naar luisteren, raakte zelf ook aan het twijfelen toen ik naar die ssrc aan het zoeken was en ergens terecht kwam waar ik las dat die MAD in 16-bits niet veel anders klinkt dat de gewone (of is dat nullsoft?) plugin (fraunhofer vs mad).. vooral voordeel bij 24-bits (maar daar hoor ik dus ook weer niet veel verschil tussen, 8 --> 16 is wel obvious)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mp3 gasten.......ga voor het echte mp3 werk nu eens kijken bij:

www.visualdiscomix.com

Dit is volgens mij de beste mp3 software die er is.......maar daar betaal je dan ook voor....
ze hebben ook een eigen usb geluidskaart ontwikkeld speciaal voor de software.....
eigenlijk bedoeld voor professioneel mixen met mp3's......

De Basic software die je zo kunt testen geeft al aardig weer wat de mogelijkheden zijn maar in de Pro versie schuilt de kwaliteit......

Greetzzzzz Gerben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga eind deze maand de m-audio audiophile96 bestellen via deze toko:
http://www.netzmarkt.de/t...ophile_2496_prodinfo.html

Vorige maand had ik daar de Sonica besteld en 3 dagen later in huis, keurig verpakt.
Goede online shop is mijn ervaring.

Beetje bij beetje begint de "high end" PC jukebox vorm te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
't Begint erop te lijken alsof ik aandelen in die tent heb (zie andere topics over geluidskaarten), maar Esi-Pro heeft ook hele leuke kaarten die qua prijs en kwaliteit de directe concurrent van de Audiophile zijn. Je zou ff kunnen kijken ;)

Ik heb begin van 't jaar de Waveterminal 192L gekocht, terwijl ik eerst de Audiophile 2496 overwoog. Features gaven de doorslag.

Overigens is er van de Audiophile ook een USB versie: handig voor de mobiele DJs onder ons 8)

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBoek
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02-2022

RuudBoek

RuudBoek

Over de perfecte geluidkaart :

Ik gebruik zelf een Audigy 1 geluidskaart met de spdif aangesloten op mijn denon digitale receiver.
Belangerijkste is, ik gebruik verder Foobar als mp3player in combinatie met kernal-streaming, oftewel zelfs de mixer (wave) wordt overgeslagen. Verder maak ik ook nog eens geen gebruik van de hardware resampler van de audigy die het 44.1 khz geluid op kwalitatief slechte wijze naar de standaard 48 khz out van de audigy upsampled, maar van de bij Foobar meegeleverde veel hoogwaardigere softwarematige resampler die dit perfect doet.
En om het helemaal af te maken sp-dift Foobar het geluid/datastroom ook nog eens in 24-bit naar m'n versterker toe. (DAC's van de audigy zijn niet echt 24-bit maar spdif-out lekker wel ;))

Mp3jtes worden met Foobar lekker in 64-bits tot in het kleinste detail perfect gedecodeerd.
Ik hoef eigenlijk alleen nog maar het geluid beetje op smaak te brengen met de meegeleverde equalizer van Foobar.

Volgens mij krijg je zelfs met de allerduurste geluidskaart nog lang niet zulk onvervormd en zuiver geluid op zo'n directe wijze naar je boxen toe.
D/A kan je gewoon het beste aan een goede versterker of ander audiocomponent overlaten, mits de pc/geluidskaart de datastroom maar zo puur mogelijk aanvoert.

Verder is er nog een bijkomend voordeel van het gebruik van sp-dif :
Hoe goed je geluidskaart ook D/A om kan zetten, het wordt dan toch analoog en wel naar de versterker toegetransporteerd met al het signaalverlies en toegevoegd ruis tot gevolg (afhankelijk van o.a de lengte van je kabeltje tussen de geluidskaart en versterker).

Ik hoor absoluut geen verschil meer tussen m'n mp3tjes en een ceedeetje hoor.
:*)

Ruudboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet echt bekend met professionele geluidskaarten.
Maar wat ik wel uit je post opmaak is dat je opzoek bent naar een analoge geluidskaart om mp3s af te spelen.

Ik ben zelf ook al lang opzoek geweest naar een goede geluidskaart om MP3`s
mee af te spelen omdat mijn audigyplayer niet echt lekker mp3s afspeelt.

Nu had ik per toeval een Aopen Tube bord aangeschaft en ondanks al die tegenstrijdige verhalen over de kwaliteit daarvan (in het forum)voldoet die in mijn opzicht zo goed dat ik nu voor een veel lagere prijs een 2e Tube mobo heb aangeschaft.

"Stel je hebt ook nog een nieuw mobo nodig zou ik toch zeker even dat Aopen mobo met onboard Sound+Buis overwegen gezien de lage prijs die men nu bij alternate daarvoor vraagt."

Alleen jammer dat je hem niet kan beluisteren zoals een losse cdspeler...

Verwijderd

Topicstarter
ruudboek, mijn idee, zit nu weer even via oude awe kaart te luisteren naar geripte wav van requiem van mozart, zachte passages onnoemelijk veel ruis, harde passage klinkt het als een licht vervormde grauwe massa geluid. Via externe dac zo goed als geen ruis, instrumenten en vocalen goed uiteengezet, helder transparant geluidsbeeld dat ook zo blijft in harde passages, goede "punch", niet vermoeiend... kortom: een verademing :)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

RuudBoek schreef op 26 August 2003 @ 23:22:
Ik hoor absoluut geen verschil meer tussen m'n mp3tjes en een ceedeetje hoor.
Dat is mooi - ik denk dat dat de beste definitie van High End MP3 afspelen is. Ik heb dat denk ik ook bereikt. Wat is er mooier dan tevreden mensen... :)

Verder zou ik om deze dikke 200 posts aan gekeuvel eens wat test-basis te geven het volgende willen voorstellen. Ik kan (niet op heel korte termijn) de volgende test-samples produceren:

*stukje originele CD
*hetzelfde afgespeeld en weer opgenomen via DMX 6fire
*nogmaals maar dan afgespeeld per SBLive en opgenomen via 6fire
*idem maar met foobar2000 resampling (=SSRC)
*via spdif met Denon AV-amp (als ik dat gedaan krijg bij de eigenaar :)
*heel leuk: twee of drie rondjes achtereen afspelen/opnemen via 6fire

Dan kan iedereen thuis een idee krijgen van wat geluidskaarten kunnen. Je kan met behulp van ABX-software bestanden in willekeurige volgorde op CD branden en dan luisteren op je hifi set. Je weet dan zelf niet waar je naar luistert tot je de antwoorden in de software intikt. En dan natuurlijk de resultaten (screenshots?) hier posten...

Twee dingen nodig: een of twee korte stukjes (zeg 10 sec) muziek die veeleisend zijn (daar gaan we alvast een half jaar over ruzien denk ik >:)), en wat hulp met download bandbreedte. Enthousiasme hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBoek

RuudBoek

RuudBoek

Even vraagje aan Glazenbol,

Was die test met de AWE in combinatie met Foobar met de resampler (SSRS) enabled?
Ik kan zelf een verschil horen tussen winamp3 en Foobar. Foobar is helderder, vooral zuiverder en meer detail. En dat nog wel zonder speciale DSP, zoals FX sound of Dee1/2. Heeft denk ik iets met verschil in output te maken, waarschijnlijk kernal streaming/betere SSRS.

Ruudboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBoek

RuudBoek

RuudBoek

[quote]John_Glenn schreef op 28 August 2003 @ 16:01:
[...]

*via spdif met Denon AV-amp (als ik dat gedaan krijg bij de eigenaar :)

Als jij het muziekstukje uitzoekt, wil ik wel even testen voor je hoor ;)

Ruudboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste zou volgensmij zijn als je een geluidskaart of reciever kan vinden waar meerdere (high end) dac's per kanaal parallel aan elkaar staan geschakeld. Hoe meer dac's hoe, kleiner de afwijkingen, aangezien het gemiddelde signaal van alle dac's wordt genomen op de uitgang van het kanaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

RuudBoek schreef op 29 August 2003 @ 02:33:Was die test met de AWE in combinatie met Foobar met de resampler (SSRS) enabled?
Ik kan zelf een verschil horen tussen winamp3 en Foobar. Foobar is helderder, vooral zuiverder en meer detail. En dat nog wel zonder speciale DSP, zoals FX sound of Dee1/2. Heeft denk ik iets met verschil in output te maken, waarschijnlijk kernal streaming/betere SSRS.
Waarom zou je SSRC gebruiken op een AWE? Volgens mij ondersteunde de AWE nog netjes 44kHz - dat was toch nog geen AC97 kaart?

Als je in winamp geen SSRC plugin hebt gebruikt dan doet de kaart de resampling. Dat schijnt niet zo best te zijn in het geval van de Audigy. Heb je wel de SSRC plugin dan zou het hetzelfde moeten klinken in Winamp en Foobar (met alle DSPs uit).
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 02:50:
Het beste zou volgensmij zijn als je een geluidskaart of reciever kan vinden waar meerdere (high end) dac's per kanaal parallel aan elkaar staan geschakeld. Hoe meer dac's hoe, kleiner de afwijkingen, aangezien het gemiddelde signaal van alle dac's wordt genomen op de uitgang van het kanaal.
Dat zeggen veel fabrikanten - maar maakt een goede DA-chip echt fouten?? Kan het me niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RuudBoek schreef op 29 augustus 2003 @ 02:33:
Even vraagje aan Glazenbol,

Was die test met de AWE in combinatie met Foobar met de resampler (SSRS) enabled?
eeh foobar heb ik nog nooit gebruikt en winamp3 heb ik ook hekel aan, heb gewoon basic winamp2 met mad plugin voor mp3 en liefst gewoon directsound wav. wat betreft ssrs dat heb ik er even opgehad maar dat trekt mn compu niet, voor mn awe denk ik dat het wel beter gaat klinken maar ik luister normaalgesproken toch via edirol dus heb het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste: Een AC3 en DTS signaal is standaard altijd 48 kHz
Je hebt wel DTS 96/24 maar dat moet dat in het DTS logo staan.

Ten tweede: AC3 en DTS zijn digitale signalen en speel je niet over je DACS.
DACS zijn namelijk Digitaal Analoog Converters, en je wil niet eerst je digitale geluid overzetten naar analoog, en dan weer terug? Dan heb je behoorlijk wat kwaliteitsverlies, en het is nogal omslachtig.

Ten derde: Er is wel degelijk hoorbaar verschil tussen digitale optische en coaxiale kabels\verbindingen. Er kan veel interferentie aanwezig zijn, terwijl er gewoon bv. een AC3 DTS signaal afgeleverd wordt. Er kan dus wel degelijk verschil zijn tussen AC3 en DTS signalen.

Ten vierde: Je kunt als je een computer gebruikt die een externe processor aanstuurt of het geluid dat van je dvd speler afkomt via je geluidskaart afspeelt beter een digitale optische kabel gebruiken dan een digitale coax. Dat omdat er in een computer erg veel interferentie zit, omdat alle onderdelen dicht op elkaar zitten, en nauwelijks afgeschermd zijn voor dergelijke storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:23

Cybje

First Post!

Heeft iemand enig idee hoe de M-Audio Audiophile 192 het doet als geluidskaart en of die beter is dan bijv. de TerratecDMX 6fire 24/96 of de M-Audio Audiophile 2496?

Ik kan er geen reviews van vinden en kan zelfs geen zinnige plek vinden in Nederland waar-ie te koop is ...

Ik heb nu namelijk een Terratec DMX 6fire 24/96, maar die ruist/stoort vaak verschrikkelijk als je een ingang open zet, dat is echt rete irritant. En de garantie is inmiddels verlopen ...

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Cybje schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:54:
Heeft iemand enig idee hoe de M-Audio Audiophile 192 het doet als geluidskaart en of die beter is dan bijv. de TerratecDMX 6fire 24/96 of de M-Audio Audiophile 2496?
Kan er ook geen reviews van vinden. Wat ik ervan denk: de specs zijn beter ten opzichte van de 2496, maar dat zal meer door de balanced outputs komen dan door betere converters. Als je deze kaart dus unbalanced aansluit (wat je neem ik aan gaat doen?) valt er een hoop verschil weg.

En bovendien: zulke hoge kwaliteit AD/DA omzetters zijn met name nuttig als je analoge effecten wilt uitvoeren op je mix - dan verlies je geen kwaliteit als je een paar keer de keten digitaal-analoog-effectbox-digitaal doorloopt... Voor afluisteren thuis ben je even goed af met een DMX 6fire (die heeft al bijzonder goede karakteristieken!), en kan je het geld in je speakers stoppen.
Ik heb nu namelijk een Terratec DMX 6fire 24/96, maar die ruist/stoort vaak verschrikkelijk als je een ingang open zet, dat is echt rete irritant. En de garantie is inmiddels verlopen ...
Dit kan aan je hardware config liggen. Is het ruis (à la ouwe radio) of van die bliepjes/onderbrekingen? Dat laatste duidt vaak op een overbezette pci-bus (ik heb dezelfde kaart, en die trekt het heel slecht als ik een pci-gebonden ata-controller inzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook kan doen (ik weet niet of dit idee al geopperd is, te lui om terug te lezen ;)) is een externe ad/da converter tussen je eindbak en geluidskaart hangen (wel via sp/dif dan natuurlijk). Ik heb daar overigens nog niet zo heel lang geleden een artikeltje over gelezen bij hifi.nl . De recensent beviel het geluid erg goed.

Ik heb even de link opgezocht:
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2141

Ze hebben 't daar over de: Behringer Ultramatch Pro SRC 2496
Valt ook in de prijscategorie waarover hier gesproken wordt....
Pagina: 1 2 3 Laatste