[MP3] op High End - welke geluidskaart beste?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 2.010 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de pc die ik op mijn dac heb is gewoon een fanless epia, best oke voor mp3 en divx, en kan net 1 pci kaart in.

Ik ga straks zelf nog eens goed luisteren met wat orginele opnames en wat 320kbit's met lame.. ik zal ook gelijk de curves over beide opnamen meten, zul je zien dat de curve bij mp3 veel eerder de rolloff doet in het tophoog.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat misschien ook nog een puntje is, is het encoden zelf. Vooral om te beginnen met het rippen van een audio track, sommige cd-rom spelers zijn niet zo heel precies en laten wel es een gaatje vallen (zijn vast ook wel testen van te vinden). En als het rippen al niet goed gebeurt, dan kan een daarvan afgeleide mp3 ook niet erg super zijn............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net even 2 tracks van de nieuwste sting cd geript met lame 1.29 op 320kbit zonder vbr, maar ik kan toch nog degelijk verschil horen naast die uncompressed wav die ik van dezelfde nummers heb gemaakt.

Zal beide straks even uppen, (mp3 is ong. 15mb , wav rond de 60mb)

Hoe rippen jullie precies een mp3 dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 22:28:
Wat misschien ook nog een puntje is, is het encoden zelf. Vooral om te beginnen met het rippen van een audio track, sommige cd-rom spelers zijn niet zo heel precies en laten wel es een gaatje vallen (zijn vast ook wel testen van te vinden). En als het rippen al niet goed gebeurt, dan kan een daarvan afgeleide mp3 ook niet erg super zijn............
dan moet je dat toch kunnen zien dmv het aantal crc's nietwaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 22:28:
Ik wilde het er in m'n voringe posting nog net niet bij zetten maar nu deze disc toch aan de gang is (is toch niet geheel offtopic imho), ik zet zelf ook vraagtekens bij het rippen via de cd-rom.

Ik zat zelf te denken om in die eigen opstelling mn eigen loopwerk te gebruiken en via de digitale uitgang direct aan te sluiten op de compu. En dan voor het afluisteren van zowel cd als mp3 (en die wav natuurlijk even vergelijken) dezelfde losse dac te gebruiken, én dan natuurlijk nog even een cd-rom-rip (wav). Dat lijkt me wel de beste vergelijking ;)

Edit: eigenlijk zouden we over een paar jaar, als de opslagcapaciteit-standaard weer wat hoger is, verlost moeten zijn van die hele compressie-ellende (hmm ik heb ook nog wel wat giegs vrij) .. Althans voor eigen opnames, denk wel dat mp3 (128k :S) de standaard blijft via internet ivm bandbreedte..

Ben erg benieuwd wat er uit gaat rollen, die eigen test, cd vs. wav vs. mp3.. (klassieke muziek)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nog een ander puntje, als je een nieuwe cd gekocht hebt, en daar zit een kopieer beveiliging op, dan wordt je als audio liefhebber natuurlijk ook zwaar van achteren gepakt.
Omdat die kopieer beveiligingen daarop berusten op het aan brengen van fouten die door normale cd spelers geslikt worden, en door cd rom spelers niet meer worden geaccepteerd, en als onleesbaar worden geacht (er zijn natuurlijk ook weer tig soorten van beveiligingen, maar dat wordt een beetje erg uitgebreid) Maar wat was nou min puntje ook alweer? Oh ja! door die beveligingen wordt dus in principe je audio verkracht, door het moedwillig aanbrengen van fouten. Welke audio liefhebber vindt dit ok?

Mijn persoonlijke rip ervaring doe ik met nero (met mp3 plugin), audio cd in de plextor, nero starten, track opslaan als..., mp3 en bitrate kiezen (GEEN mp3pro, dat klinkt erg slecht IMHO), en nero zet netjes een mp3 neer. Dit gebruik ik voor maken van eigen compilatie cdtjes voor thuis of in de auto. En ik heb geen audio apperatuur van 50000 euro, maar ook op koptelefoon klinkt het gewoon goed voor mij, en kan eigenlijk geen verschil vaststellen, bij sommige d8 ik aan ruis of een klikje te horen maar dat bleek op de orginele cd ook al te zitten..........
Het horen zit ook tussen de oren.

ps kritz_c pak ook es een oude cd, waar nog geen kopieer beveiliging opstaat, en vergelijk dat ook es.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mja laten we er niet al te lang over doorgaan wordt niet op prijs gestelt ;)
btw je moet niet luisteren naar tikjes of ruis daar stoor ik me namelijk niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik kan rustig verder mijn standpunt verdedigen, en oscar heeft zijn mening/gehoor van zichzelf dat net zo subjectief is als de mijnes, en als hij ervoor open staat wil ik er best dieper op ingaan, maar dat is niet waar dit topic over gaat..
alles wat besproken is is besproken.. als jij je druk daarom loopt te maken..ach.. ik ga er geneens op in. (en nu wil ik eigenlijk wat zeggen wat ik dus niet doe... )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 23:35:
mja laten we er niet al te lang over doorgaan wordt niet op prijs gestelt ;)
btw je moet niet luisteren naar tikjes of ruis daar stoor ik me namelijk niet aan :)
nee,..hij heeft zeker een punt.. waarom denk je ook dat er audiofiele labels zijn??? de menen die serieus voor die muziek gaan kopieren ook niet.. aangezien ze weten dat jitter zich ook net zo hard kan vormen in het branden,..

uiteraard is een loopwerk een loopwerk, en als die nou leest of brand.. hij blijft draaien..en er zijn altijd kleine dingetjes wat ie niet goed KAN doen..

maar goed.. haha.. als jij je er niet aan stoort.. dat is toch prima?? :) :Y)
lol

[ Voor 7% gewijzigd door gitaarwerk op 13-06-2003 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee wat ik bedoelde is dat ik mp3 in het algemeen niet goed genoeg vindt om lekker naar te luisteren, dan erger ik me nog het minst aan een tikje of een beetje ruis voorkomt.

Ben het wel met je eens zoals ik al eerder zei, er komen wel eens mensen op de berus of in de winkel met zelfgebrande cd's (zowel van de pc als van cd recorders) daar heb ik ook nooit 1 tussen gehoord wat echt een perfect kopie is, cd's persen is niet voor niks een delicaat proces, waarbij betere grondstoffen worden gebruikt dan voor cdr's.
Ik heb een cd in ieder geval nog nooit zo zien roesten als de meeste cdr's.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-07 17:11
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 22:29:
Net even 2 tracks van de nieuwste sting cd geript met lame 1.29 op 320kbit zonder vbr, maar ik kan toch nog degelijk verschil horen naast die uncompressed wav die ik van dezelfde nummers heb gemaakt.

Zal beide straks even uppen, (mp3 is ong. 15mb , wav rond de 60mb)

Hoe rippen jullie precies een mp3 dan ?
Nou ik hoop voor je dat je een fout maakt , maar Lame 1.29 is zo oud als de weg naar ROME. Tegenwoordig zit Lame iig al aan versie 3.93. Lijkt me dat dat toch zeker verschil oplevert. Als ik rip gebruik ik EAC (exact audio copy) en de lame settings 256 kbit stereo High Quality en als ik dan van de wav en de mp3>wav een cd brand hoor ik geen verschil meer (speel het dan af op een Sony X555ES cdspeler, Yamaha CX/MX1 pre/power en Linn AV5140 speakers). Toch geen echt slechte set , verder is het ook belangrijk denk ik om hele goede kwaliteit cdr's te gebruiken (voor mij alleen Taiyo Yuden).

Ben nog wel op zoek naar een andere geluidskaart/dac , daar ik een beetje teveel mp3 albums heb om als audio cd's te gaan branden.

en Gitaarwerk :

Het feit dat er "audiofiele" labels zijn is mijns inziens alleen omdat er erg veel klote opnames op de markt zijn (alleen is het wel vaak met die labels zo dat ik totaal niet voor die smooth shit ga die opgenomen wordt, van die zooi die ze op shows draaien, maar dat terzijde). Ook zie ik dat soort lables (Chesky) eigenlijk meer als een soort verlengde van de (High-End) audio industrie, dat als mensen dus vermogens aan hun set hebben gespendeerd dat ze dan "lekker" naar die smooth opgenomen zooi kunnen luisteren (want die mensen luisteren toch meestal naar Audio en niet naar muziek IMHO) :) .

Van veel "gewone" cd's wordt je niet vrolijk qua qualiteit, maar de meeste mensen hebben ook maar een doorsnee setje waar dat goed genoeg op klinkt.

Voor mij is muziek emotie , en dat kan net zo goed met een mp3 zijn (ik draai muziek om van te genieten, niet om mn set te beoordelen).

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Hellhound schreef op 13 juni 2003 @ 04:44:
[...]
en Gitaarwerk :

Het feit dat er "audiofiele" labels zijn is mijns inziens alleen omdat er erg veel klote opnames op de markt zijn (alleen is het wel vaak met die labels zo dat ik totaal niet voor die smooth shit ga die opgenomen wordt, van die zooi die ze op shows draaien, maar dat terzijde). Ook zie ik dat soort lables (Chesky) eigenlijk meer als een soort verlengde van de (High-End) audio industrie, dat als mensen dus vermogens aan hun set hebben gespendeerd dat ze dan "lekker" naar die smooth opgenomen zooi kunnen luisteren (want die mensen luisteren toch meestal naar Audio en niet naar muziek IMHO) :) .

Van veel "gewone" cd's wordt je niet vrolijk qua qualiteit, maar de meeste mensen hebben ook maar een doorsnee setje waar dat goed genoeg op klinkt.

Voor mij is muziek emotie , en dat kan net zo goed met een mp3 zijn (ik draai muziek om van te genieten, niet om mn set te beoordelen).
Haha, dubieus is het niet?
Ik luister soms voor de audio en meestal naar de muziek :Y)
chesky vind ik niet veel aan,.. zeker zijn surround (lees:dvd-a) vind ik totaal slecht. (verkeerde plaatsingen...je staat in de band waarbij de drummer en publiek achter je en de rest voor..je staat dan als het ware in een enorme ruimte virtueel die niet bestaat :X echt troep)

Ben het er mee eens, dat je (zoals jij het zegt :P ) geen goeie set nodig hebt om muziek te kunnen beluisteren.. en de "emotie" waar de audiofielen het over hebben.. vind ik ook maar onzin..dat zit in de muziek, en niet in een set ;) haha.. (ja..ik ben heel tegenstrijdig tegen mijzelf :P ) Maar goed, aangezien ik het altijd leuk vind en er zeker vangeniet om ook de kleine details en net ietjes meer te horen gewoon erg gaaf... en met mp3 hoor ik dat niet.. (als zijn de verschillen subtiel hoor)

en om eerlijk toe te geven luister ik 80% naar mp3 :9 (aangezien ik niet cd's ook ervan kan krijgen, of trendgevoelig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he kritz_c, dit schoot me laatst nog te binnen toen ik naar mp3's aan het luisteren was; je speelt die mp3's toch niet af met surround effecten (dolby pro logic, dolby digital et etc) aan op je sound setje? dan klinken die mp3's ECHT heel erg beroerd.............
Ik zat net naar verschillen te luisteren tussen orgineel cd en mp3 (Conjure One, aanrader overigens) de verschillen zijn echt zoooo minimaal (zoals achtergrond regen geluid, komt ook nog heel aardig op mp3 over), alleen kun je surround sound wel vergeten dan gaat het echt de mist in.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na dit hele topic gelezen te hebben is mij één ding nog niet duidelijk. Welke is geluidskaart is nu beter puur voor het afspelen van mp3 en cd's via een Nad 320BEE versterker?

1. De sonica USB kaart (geen last van storing) 24-bit/96 kHz voor € 85

2. De M-Audio AudioPhile 2496 PCI kaart (tulp aansluiting) 24-bit/96 kHz voor €199

3. De Revolution 7.1 PCI kaart (mini-jack aansluiting) 24-bit/192kHz voor € 129

Uitgebreide specs terug te vinden op http://www.m-audio.com/products/consumer/index.php
en http://www.m-audio.com/products/m-audio/audiophile.php

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Haha Blafhert, tuurlijk is dat niet duidelijk. Nog niemand heeft de revolution genoemd :D

Kijk voor goede informatie op hydrogenaudio.org in de hardware sectie. Algemene opinie daar is: intern kan beter zijn dan extern, en de Revo is ongeveer even goed als de AP2496.

Om gelijk even wat puntjes uit dit topic aan te roeren:
**uiteraard is extern theoretisch beter dan intern. Je krijgt in principe minder stoorsignalen bij je analoge signaal. Maar dit regeltje gaat niet op onder de 1000euro. Geluidskwaliteit hangt zoals zoveel af van de beperkende factor - en dat is in de meeste gevallen het circuit-ontwerp en de componentenkwaliteit.
Leuk, zo'n externe DAC van 200euro. Maar op 200euro is de behuizing en extra interface percentueel duur. Dat gaat ten koste van het circuit-ontwerp en de keuze van de chips. En bovendien: USB is niet bedoeld voor 'high-end' audio - een typische USB interface-chip is dan ook niet van zichzelf ruisarm. Dat zit dan weer in je externe doos... Weg winst.
Metingen van de M-audio kaarten met Rightmark Audio Analyzer laten zien dat deze dingen er helemaal geen last van hebben dat ze aan een PC-voeding hangen en in een ruisige kast zitten. En kijk eens naar de Lynx2 (wel een beetje oneerlijk, want die kost 1000euro). Dat ding is het bewijs dat ruisarm werken puur met circuit design te halen is, zonder uit de PC te vluchten.

**Creative kaarten zijn zo slecht nog niet. Tuurlijk, er is beter. Maar voor 35euro is de SBLive een koopje. Je moet wel een paar dingen weten: 1)) de EMU10k1 werkt intern op 48kHz. Dat maakt dat alle PCM signalen die over de Live lopen 48kHz worden. Dat is op zich niet erg (voor 35euro), ware het niet dat de 44->48 conversie op de Live slecht wordt uitgevoerd. Dit is op te lossen door het in software te doen: zoek naar SSRC voor Winamp. 2)) De achterkanalen zijn van betere kwaliteit dan de voorkanalen! Speel dus stereo af over de achterkanalen.
Het verhaaltje dat er op de Live intern naar analoog wordt gegaan is niet waar, maar wel wordt dus ook SPDIF in 48kHz uitgestuurd.
De Audigy(1) is een ander verhaal. Dat ding is brak! Op zich natuurlijk wat verbeterd tov de Live, maar veel te duur voor muziek afspelen, want hij biedt op dat gebied niks extra. Nu zegt U 96kHz... Niet dus :( De Audigy(1) werkt intern weer op 48kHz, en dat geldt ook voor 96kHz PCM signalen! Metingen met Rightmark bewijzen dit: op 48kHz wavjes is het signaal beter dan op 96kHz wavjes.
De Audigy2 is net niet een topkaart. Deze is wel echt tot 192kHz in staat. Op 24/96 is de gemeten kwaliteit vergelijkbaar met de M-Audio AP2496 en Revo, en ook met de Terratec Aureon Sky/Space/EWX/DMX etc.
Helaas geldt ook voor de Audigy2 dat 44.1kHz niet hardwarematig ondersteund wordt (maar nu wel op de SPDIF gelukkig). Voor de purist is het dus geen goede kaart; er moet echter gezegd dat de 44->48 conversie deze keer goed is uitgevoerd, want er zijn nog geen gebruikers die durven te beweren dat ze het verschil horen.

**Voor het verschil tussen digitale uitgangen zijn er met name twee factoren: digitale jank (jitter) en bitperfectie.
Bitperfectie onder Win2k en XP is alvast een probleem. De fijne kmixer (kernel mixer) die Microsof erin heeft gebouwd wijzigt alles wat erdoorheen gaat. Volgens de meeste mensen is dit niet hoorbaar, maar goed, niet bitperfecte SPDIF dus. Op de een of andere manier kunnen DTS en andere niet-PCM signalen wel gewoon naar de kaart.
Wel bitperfecte SPDIF heb je bij de merken RME (=duur) en Marian (=brakke driversupport); die hebben de kmixer bestanden gewoon gesloopt. Volgens tenminste 1 gebruiker heeft de Terratec DMX 6fire dat ook. Maar die heb ik, en ik heb het nog niet na kunnen doen.
Andere oplossingen: ASIO-drivers, of kernel streaming. Niet alle kaarten ondersteunen dat, en het grote nadeel: er kan maar geluid van 1 programma tegelijk over de kaart (vind ik een voordeel eigenlijk :)).
Onder Win98 is Waveout wel bitperfect. Directsound weet ik niet zeker meer, dacht het niet.
OK, so far bitperfectie. Dat is tegenwoordig alleen maar een softwareprobleem. Dan is er nog jitter/jank. Dit ontstaat in hardware door een slechte klok-kristal, of een slecht circuit, of op de kabels. Ik heb even geen fut meer om het helemaal uit te diepen (veel te lange post al :)). Maar ik wil er wel dit over zeggen: voor 100euro heb je al een kaart met heel goede DA-conversie, en het is dan wellicht beter een goede analoge interlink naar je Hifi-set te nemen dan een digitale die een ernstig jitterend signaal in je Receiver brengt. NB: ik heb het alleen over PCM-streams; AC-3/DTS/e.d. hebben geen last van jitter want daar zit het kloksignaal niet met de data verweven.
Verder kan je jitter die tussen de apparaten in onstaat opheffen als volgt: neem een kaart die kan locken op een externe klok (=word clock input). Mijn DMX 6fire kan je zo instellen dat hij SPDIF uitstuurt op het tempo waarop er ook SPDIF inkomt op de digitale ingang. De externe DAC hoeft dan niet meer het kloksignaal uit de PCM-stroom te plukken maar kan aan de gang met zijn eigen kloksignaal.
De AP2496 kan dat ook, de Revo niet (heeft geen digitaal in...)

**Voor een goede relatief goedkope digitale uitgang schijn je terecht te kunnen bij Trust (514DX ofzo). Deze heeft dezelfde chip als de M-audio DIO2448 had en schijnt ook te werken met de veel betere M-audio drivers. Voor 40 euro uiteraard geen word clock input, maar hij kent wel echt 44kHz, niet alleen 48 zoals bij de Live. Een andere optie is de Terratec Aureon Fun (zelfde chip weer). Let wel, de analoge uitgangen zijn bij deze kaarten slechter dan bij de Live.

Ik wou nog veel meer puntjes uit deze lange thread aanroeren, maar moet toch echt aan het werk nu :P
Blafhert: het is je vast al opgevallen wat ik van de Sonica denk :D Verder zou ik nu dus de Revolution kiezen uit die drie. De Ap2496 heeft wat voordelen als je ook opneemt of met digitaal werkt. Voor puur analoog-uit gebruik is hij te duur en niet meetbaar beter.

Om de discussie nog wat te prikkelen: ik ga nooit een 'goede'/'high-end' stand-alone CD/DVD-speler kopen. Het geluid vanaf mijn PC zal altijd beter blijven, zolang ik nadenk bij hoe ik het doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Toch nog een dingetje (kan het niet laten):
iemand hierboven ergens vroeg naar XLR-uitgangen op kaarten. Ik weet er zo uit mijn hoofd al 2: de Marian Marc 2 Pro (ongeveer die naam, zoek op www.marian.de) en de Lynx/Lynx2 (wel errug duur). Maar er zijn er dus ook vast wel meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John_Glenn superrrrrr bedankt voor je mening en info. Dus jij vond het ook zo vreemd dat niemand de Revo noemde. Ik check zo direct de Revo prijzen in Duitsland.

Wat betreft je prikkelende discussie. Waarom zal jij nooit een goede CD-speler kopen? (Ik ook niet trouwens als ik mijn mp3's moet inleveren voor cd's dan heb ik geen geld meer over ik zal dan m'n pc moeten verkopen :+ ) Repareer jij je kwaliteitsverlies van mp3 software matig?

De man van de audiowinkel ging me bijna uitlachen toen ik zei dat ik m'n cd's vanaf een CD-ROM speler luister. Hij zei (en dat ik in deze draad ook al gezegd) iedere willekeurige stand-alone CD-speler is beter dan mijn CD-ROM.

Dit onderbouwde hij met een verhaal over CD-ROM en dat die muziek door stuurt in PCB's. (kan dat kloppen?) Die PCB's zouden ruk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PCB staat voor 'Print(ed) Circuit Board' en komt dus neer op je mobo en insteekkaartjes en zo'n beetje alle electronica in je PC. Helaas voor die meneer zit er in een standalone CD speler ook een stapel PCB's en in een versterker ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 16:56:
PCB staat voor 'Print(ed) Circuit Board' en komt dus neer op je mobo en insteekkaartjes en zo'n beetje alle electronica in je PC. Helaas voor die meneer zit er in een standalone CD speler ook een stapel PCB's en in een versterker ook.
Maar een aparte CD-speler is toch niet voor niets zo groot? Zitten er dan helemaal geen extra componenten in die het afspelen van audio optimaliseren? Bovendien is er toch ook kwaliteits verschil tussen de verschillende PCB's.

Kortom ben jij het nou wel of niet eens met de man uit de audio-shop?
John_Glenn schreef op 31 July 2003 @ 09:52:
iemand hierboven ergens vroeg naar XLR-uitgangen op kaarten. Ik weet er zo uit mijn hoofd al 2: de Marian Marc 2 Pro (ongeveer die naam, zoek op www.marian.de) en de Lynx/Lynx2 (wel errug duur). Maar er zijn er dus ook vast wel meer...
Wow die Lynx'en zijn inderdaad super duur. Zie http://www.lynxstudio.de/bestell.html
respectievelijk €699 voor een Lynxone
en €1199 voor de goedkoopste Lynxtwo

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 18:36:
[...]

Maar een aparte CD-speler is toch niet voor niets zo groot? Zitten er dan helemaal geen extra componenten in die het afspelen van audio optimaliseren? Bovendien is er toch ook kwaliteits verschil tussen de verschillende PCB's.

Kortom ben jij het nou wel of niet eens met de man uit de audio-shop?
In een CD speler is bij de layout van de electronica rekening gehouden met het feit dat een deel van de signalen in zo'n apparaat bestaan uit analoge stromen. Deze zijn storingsgevoelig en worden daarom uit de buurt gehouden van de storende digitale electronica. In dat opzicht is een losse cd speler dus zeker beter...

Echter... in een computer gebeurt alles digitaal. Als jij geen gebruik maakt van zo'n audio kabeltje naar je geluidskaart wordt het geluid uit je cd-rom drive ook digitaal getransporteerd naar je geluidskaart. Daar treden dus geen verliezen op. Het hangt er dan een beetje van af hoe goed je geluidskaart is of je analoge signaal verstoord wordt of niet.

Ik ben het dus wel eens met de man van de winkel dat een losse cd speler beter **kan** zijn, maar niet dat het slechter zijn van de computer komt door 'PCBs', maar eerder door de geoptimaliseerde layout van een losse CD speler. Als je gebruik maakt van een digitale output op je geluidskaart of CD speler valt het verschil vrijwel helemaal weg (hoewel er ook geluidskaarten bestaan met slechte digitale outputs, maar daar gaat dit topic ondermeer over...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 18:47:
[...]

Ik ben het dus wel eens met de man van de winkel dat een losse cd speler beter **kan** zijn, maar niet dat het slechter zijn van de computer komt door 'PCBs', maar eerder door de geoptimaliseerde layout van een losse CD speler. Als je gebruik maakt van een digitale output op je geluidskaart of CD speler valt het verschil vrijwel helemaal weg (hoewel er ook geluidskaarten bestaan met slechte digitale outputs, maar daar gaat dit topic ondermeer over...).
Deze argumentatie kan ik helemaal volgen. Makes sense.

Terugkomend op de lange mail van John_Glenn. Ben nu aan het kijken op http://www.musicstorekoeln.de/englisch/index.htm en wow alle goede merken naast elkaar en veel goedkoper dan in Nederland.

Door deze verschillende merken wordt men weer in verleiding gebracht. Daarom aan jou de vraag als jij vandaag een nieuwe kaart zou moeten kopen welke zou jij nemen puur voor het afspelen van stereo audio? Jou Terratec staat er bijvoorbeeld ook bij DMX 6fire LT voor €144 maar ook de Revolution voor €119, de Marian Marc2 voor €188, de Ego systems Waveterminal 192L voor €199 en de Terratec Producer Phase 28 voor €179.

(Je kunt de kaarten sorteren op soort en prijs.)

Als ik zelf een antwoord mag geven. Heeft het met bovenstaande merken gewoon niet te maken met smaak? Wat jij mooi vind vindt een ander niet mooi. Je zou dan eigenlijk naar Duitsland moeten rijden om daar naar de verschillende kaarten te luisteren O+

Ik vind het echt super moeilijk. Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf na lang wikken en wegen de m-Audio Revolution 7.1 aangeschaft. Voornaamste reden om die te kopen was het feit dat hij een coaxiale digitale output heeft (had al een goede coax kabel liggen, en geen zin om ook nog een 10 meter optische kabel te gaan kopen).

Deze kaart is wel een heel stuk beter dan de on-board geluidskaart van mijn ASUS mainboard. Het geluid klinkt over de analoge outputs een heel stuk beter; over digitaal maakt het niet zoveel uit, behalve dat deze ook dingen als 24/96 kan uitsturen...
Revolution voor €119
Die is in nederland ook maar 129, dus voor dat verschil hoef je niet een lange reis te maken...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Edit: pffffff, weer een veel te lange post :P Maar het mag, want ik ga t weekend weg. Dusss...
De man van de audiowinkel ging me bijna uitlachen toen ik zei dat ik m'n cd's vanaf een CD-ROM speler luister. Hij zei (en dat ik in deze draad ook al gezegd) iedere willekeurige stand-alone CD-speler is beter dan mijn CD-ROM.
Logisch, die man moet toch in zijn eigen producten geloven? Ik ga ook nooit in een hifi-winkel vertellen dat zilveren interconnects onzinnig zijn en mijn geluidskaart fantastischer is dan zijn Loewe spullen. Dat zou wrede broodroof zijn. Mensen willen dat ook niet horen - en tsja als ze beweren dat ze een verschil horen, ga ik niet bewijzen dat ze dat niet horen...

Maar maak maar eens een SACD/DVD-speler open: daar zit meestal gewoon een Philips DVDROM drive in. Go figure...

Wat de PCBs betreft heeft hij op zich gelijk: een moederbord met een schakelende voeding is voor audio 'ruk'. Het grote voordeel van een losse speler is dat de voeding daarvan speciaal is gemaakt voor optimale spanningscontrole. Op een moederbord is het allemaal gericht op efficiency en zitten dus schakelende onderdelen (je proc schakelt ook voortdurend secties aan en uit, op mijn ouwe Soundblaster kon ik dat horen). Schakelen veroorzaakt ruis. Dat is met name schadelijk voor de stabiliteit van je klok-kristal. En dan gebeurt je DA-conversie niet constant... jitter.
Het is heel cool dat die lui van die Lynx dat weten te bufferen. Maar het kan dus.

En zoals ik al zei, een externe box kost meer. Ik denk dat een CD-speler flink meer moet kosten dan een geluidskaart voordat hij in dit opzicht ook beter is. Laten we grofweg zeggen dat je onder de 200 euro niet met beter uitkomt.
Echter... in een computer gebeurt alles digitaal. Als jij geen gebruik maakt van zo'n audio kabeltje naar je geluidskaart wordt het geluid uit je cd-rom drive ook digitaal getransporteerd naar je geluidskaart. Daar treden dus geen verliezen op. Het hangt er dan een beetje van af hoe goed je geluidskaart is of je analoge signaal verstoord wordt of niet.
Toevoeginkje: het is niet zo dat je niks kan verliezen in het digitale domein. Je kan namelijk de nauwkeurigheid in de tijdschaal kwijtraken: jitter...
Het mooie van een PC is dat de bitoverdracht tussen CDROM en geluidskaart asynchroon verloopt. Daarmee hef je op dat traject jitter helemaal op. De geluidskaart vraagt gewoon verse data aan over de PCI-bus als zijn buffer leegloopt, en bepaalt intussen zelf hoe snel hij het afspeelt.
Met een SPDIF verbinding is het heel anders. Aan de zendkant wordt de snelheid van het versturen bepaald. Aan de ontvangkant, bij de DAC dus, is hier niks aan af te remmen. De DAC moet dus het tempo van de zendkant bijbenen. Dat betekent dat hij loopt op de klok van het zendapparaat. En dat is een signaal wat onderweg flink vervuild is. Het is geen mooie blokgolf meer. Er zijn wel allerlei mooie truucs om dit probleem weer op te heffen, maar die maken het allemaal onnodig duur. Als SPDIF namelijk als tweeweg verkeer was ontworpen was het hele probleem er niet geweest. SPDIF is imho een slechte standaard.
Veel dure externe DACs zijn zo duur omdat ze uitgebreide circuits hebben om dit stomme probleem op te lossen. Het grappige is dat professionele DACs zoals die van dCS het veel simpeler oplossen: Word Clock Links. Scheelt een hoop ontwerpkosten...
Door deze verschillende merken wordt men weer in verleiding gebracht. Daarom aan jou de vraag als jij vandaag een nieuwe kaart zou moeten kopen welke zou jij nemen puur voor het afspelen van stereo audio? Jou Terratec staat er bijvoorbeeld ook bij DMX 6fire LT voor €144 maar ook de Revolution voor €119, de Marian Marc2 voor €188, de Ego systems Waveterminal 192L voor €199 en de Terratec Producer Phase 28 voor €179.

(Je kunt de kaarten sorteren op soort en prijs.)

Als ik zelf een antwoord mag geven. Heeft het met bovenstaande merken gewoon niet te maken met smaak? Wat jij mooi vind vindt een ander niet mooi. Je zou dan eigenlijk naar Duitsland moeten rijden om daar naar de verschillende kaarten te luisteren
Voor mij is het geen kwestie van smaak. Ik wil gewoon de kaart met de vlakste frequentierespons en de beste componenten voor het geld. Als het 'warm' moet klinken of een 'open soundstage' moet hebben, pak ik wel een equalizer :)
Van de meeste kaarten zijn op forum.rightmark.org wel wat metingen te vinden. Ik heb mijn metingen van de Marian Marc 2 er ook staan (inmiddels heb ik die kaart niet meer, hij was onpraktisch). Er staan ook metingen van de 6fire LT maar die zijn verkeerd uitgevoerd. Na het weekend zal ik de mijne erbij zetten en daar ook uitleggen waarom die metingen van die andere user verkeerd zijn gegaan. * John_Glenn gaat nu eerst een weekendje op vakantie :) Edit: ze hebben het allang opgelost... een jaar geleden al 8)7 http://forum.rightmark.org/ubb/Forum4/HTML/000040.html

Tsja wat zou ik nemen? Let wel: dit is wat ik voor mezelf vind, niet wat ik vind dat jij moet doen... Maar goed, das logisch.
Om te beginnen de Marian Marc 2, die heb ik gehad. Hij is wat onpraktisch. Gamen kan je er zeker niet mee, omdat de drivers alleen voor audio-opnamefreaks zijn gemaakt. Directsound was echt gaar. ASIO daarentegen heel goed. Stevige grote pluggaten en hardwarematig een degelijk product verder. Niet ondersteund in Linux/ALSA enzo.
Dan de Egosys kaart. Duur, en voor stereo afspelen veel te uitgebreid. Meettechnisch niet echt beter dan de 6fire of de Revo. En dat ondanks de 24/192 DACs. Qua drivers geen idee, maar Egosys is een klein bedrijfje dus dat kan lastig zijn.
De Terratec 6fire: heb ik nu. Ik heb trouwens de versie met frontmodule, dus niet de LT. Waarom? Voor de hoofdtelefoonuitgang. Achteraf een beetje geldverspilling. Ik zal je alvast verklappen: de uitgangen op de kaart zelf zijn beter dan op de frontmodule. Maar goed. Drivers zijn prima voor mij. t Is geen gamerskaart, maar verder niks op aan te merken. De chip die erop zit is van VIA, de Envy (heet soms nog ICE maar VIA heeft t gekocht). Voordeel: Linux/ALSA ondersteuning!
De nieuwe Phase kaarten ken ik nog niet, maar ik durf stellig te gokken dat de afspeelkwaliteit niet beter zal zijn. Hij is duurder vanwege meer opties.
Dan de Revolution: veel mensen zeggen dat dit de ultieme kaart is, met een heel goed prijskaartje. Hij heeft de VIA EnvyHT aan boord, dus dat wordt goed ondersteund straks in ALSA. Sowieso staat M-Audio bekend om prima driver support. Hij heeft ook nog EAX voor een spelletje nu en dan. De EnvyHT heeft bovendien 24/192 ondersteuning, maar dat is vrij zinloos zonder DVD-A support. Suf: geen digitale ingang.

Ik zou zelf daarom weer voor de 6fire gaan, maar dan misschien wel de LT. Hij klinkt niet beter of slechter dan de Revo denk ik, maar het is omdat ik niet game en wel een digitale ingang wil. Als je daar niks mee doet dan is de Revo goedkoper. Ook zijn de drivers van de Revo voor zover ik gezien heb uitgebreider.

Tot slot:
Waarom zal jij nooit een goede CD-speler kopen? (Ik ook niet trouwens als ik mijn mp3's moet inleveren voor cd's dan heb ik geen geld meer over ik zal dan m'n pc moeten verkopen ) Repareer jij je kwaliteitsverlies van mp3 software matig?
Ik heb gewoon een dikke harde schijf gekocht en rip mijn CDs naar wavjes. Ik rip dubbel met EAC, met een drive die leesfouten zelf meldt. Dan weet ik nagenoeg zeker dat mijn ripjes perfect zijn. Geen geklooi meer met mp3s en dan weer mpc en dan weer aac...
Ik hoef nooit CDs te laden. Gewoon klikken en luisteren. Waarom dan een CD-speler?
Ja, als ik ooit geld over heb wil ik vast wel iets beters dan een 6fire. Maar voor het geld dat je in een Wadia speler zou kunnen steken koop ik liever hier iets: http://www.dcsltd.co.uk/Dacs.htm
Dat kan ik dan aan mijn 6fire hangen, met twee SPDIF links... klok in, data uit :) :)

[ Voor 3% gewijzigd door John_Glenn op 31-07-2003 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ben ik nog een keer :P

Was eerder vandaag vrij onsubtiel over de Sonica. Dacht toen ik net wou gaan tukken - dat is niet eerlijk, zonder meetgegevens. Dus heb nog even gezocht, en inderdaad. Zie hier, het is een gaar ding: http://ixbt.stack.net/mul...dio-sonica-1644-out.shtml (is wel Russisch maar je kan nog altijd getalletjes en grafiekjes eruit halen). Heel korte toelichting (slaap...): gigantisch veel rommel in het laag. Bij 50Hz enzo... voedingsproblemen denk ik? Verder enorme intermodulatie vervorming. Dit kan door resamplen bijvoorbeeld.

Nu ik dan toch aan het tikken ben ook maar meteen de metingen van mijn ex-soundcard:
http://www.xs4all.nl/~hetzwaan/Marc2_1644.htm
http://www.xs4all.nl/~hetzwaan/Marc2_2496.htm
Edit: hyperlink update - www.xs4all/~hetzwaan

De 6fire komt nog...

(Het is jammer dat er weinig metingen in het tijd-domein makkelijk te draaien zijn. Daar ben ik wel benieuwd naar. Aangezien de Marian Marc in het frequentie-domein nagenoeg perfect is, moeten de kwaliteitsverschillen met duurdere spullen voornamelijk in het tijd-domein te zien zijn denk ik.)

[ Voor 14% gewijzigd door John_Glenn op 06-08-2003 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John_Glenn schreef op 31 July 2003 @ 23:28:
[i]Ik zou zelf daarom weer voor de 6fire gaan, maar dan misschien wel de LT. Hij klinkt niet beter of slechter dan de Revo denk ik, maar het is omdat ik niet game en wel een digitale ingang wil. Als je daar niks mee doet dan is de Revo goedkoper. Ook zijn de drivers van de Revo voor zover ik gezien heb uitgebreider.

Tot slot:
[...]

Ik heb gewoon een dikke harde schijf gekocht en rip mijn CDs naar wavjes. Ik rip dubbel met EAC, met een drive die leesfouten zelf meldt. Dan weet ik nagenoeg zeker dat mijn ripjes perfect zijn. Geen geklooi meer met mp3s en dan weer mpc en dan weer aac...
Ik hoef nooit CDs te laden. Gewoon klikken en luisteren. Waarom dan een CD-speler?
Respect voor je uitleg John _/-\o_ Je kent de geluidskaarten op bijna een microniveau. Daar komt bij dat je het ook nog eens goed uit kunt uitleggen. Ben je hierin afgestudeerd of geheel autodidact?

Omdat ik af en toe nog wel eens een spel beetpak ga ik voor de Revo. Ook ga ik geen digitale ingang gebruiken.

Veel plezier op vakantie. Als je terug komt heb ik een vraag voor je. Je cd rip oplossing is inderdaad slim, maar hoe kom jij aan al die cd's? Huren, kopen, lenen, leasen?
Ik weet het al: als bijbaantje werk jij in een cd winkel en je hebt een deal gemaakt met de eigenaar dat je alle cd's mag 'uitproberen'. Of nog beter jij bent de eigenaar van die winkel. En ben ik warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Deze keer heel kort: :)

CDs voor 1,90 per week... zie www.muziekweb.nl
Dan heb je een legale kopie want je betaalt aan de Stichting Thuiskopie.

Verder - de Creative Audigy 2 (dus niet de 1) is ook nog interessant. Kost zomaar 40 euro minder dan een Revo. Enige nadeel is imho dat je altijd met 44->48kHz conversie blijft zitten. Maar dat kan in software wel goed opgelost worden via SSRC resampling. En ook nog dat de drivers veel geheugen vreten, maar dat is op te lossen: zoek op kxproject.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah muziekweb, ik wist niet dat dat bestond. Wat leer ik toch veel.

Het is niet de Creative Audigy 2 geworden. De Revo komt maandag binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Allereerst wil ik zeggen dat ik voor een externe USB geluidskaart zou gaan met een apparte trafo en externe DAC.

Er wordt hier beweerd dat er geen verschillen bestaan tussen de digitale uitgangen van de goedkoopste en duurste geluidskaarten. Dat is natuurlijk onzin. Een geluidskaart bestaat niet alleen uit een paar ICtjes, maar ook nog uit andere onderdelen. Hoe is bijvoorbeeld de voeding uitgevoerd? De PC bevat een schakelende voeding, deze beinvloed audioschakelingen als de pest. Hoe heeft de fabrikant dit opgelost? Enkel met een condensatortje, of ook met enkele filtertjes en een apparte oplossing voor het analoge gedeelte en het digitale gedeelte zodat het dig. niet het analoge stoort? Hoe is de clock uitgevoerd? Is dit een goedkoop ICtje dat bijna direct aan je PC voeding hangt, of is het super over gestabiliseerde clock? Zit er een dure of een goedkope S/Pdif transmitter op? Hoe wordt deze aangestuurd? Welke vormen van error correctie worden er toegepast in welke geluidskaart? Ik ben mezelf aan het inlezen over het bouwen van een DAC en dan kom je er echtwel achter dat alles tot de uitgang invloed heeft op het geluid. Van geluidskaart tot dac maakt het helemaal niks uit.

In geen enkele geluidskaart gaat geluid eerst door een DAC om daarna weer door een ADC te moeten, want het is gewoon 10 keer duurder. Je spaart er geen onderdelen mee uit en een 16 bit ADC is een duur component, zelfs de slechte. Het slaat echt nergens op om dat te beweren. En anders lees je jezelf maar eens in op www.diyaudio.com.

suc6!

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-DarkShadow- schreef op 03 August 2003 @ 03:30:
Allereerst wil ik zeggen dat ik voor een externe USB geluidskaart zou gaan met een apparte trafo en externe DAC.

Er wordt hier beweerd dat er geen verschillen bestaan tussen de digitale uitgangen van de goedkoopste en duurste geluidskaarten. Dat is natuurlijk onzin. Een geluidskaart bestaat niet alleen uit een paar ICtjes, maar ook nog uit andere onderdelen. Hoe is bijvoorbeeld de voeding uitgevoerd? De PC bevat een schakelende voeding, deze beinvloed audioschakelingen als de pest. Hoe heeft de fabrikant dit opgelost? Enkel met een condensatortje, of ook met enkele filtertjes en een apparte oplossing voor het analoge gedeelte en het digitale gedeelte zodat het dig. niet het analoge stoort? Hoe is de clock uitgevoerd? Is dit een goedkoop ICtje dat bijna direct aan je PC voeding hangt, of is het super over gestabiliseerde clock? Zit er een dure of een goedkope S/Pdif transmitter op? Hoe wordt deze aangestuurd? Welke vormen van error correctie worden er toegepast in welke geluidskaart? Ik ben mezelf aan het inlezen over het bouwen van een DAC en dan kom je er echtwel achter dat alles tot de uitgang invloed heeft op het geluid. Van geluidskaart tot dac maakt het helemaal niks uit.

In geen enkele geluidskaart gaat geluid eerst door een DAC om daarna weer door een ADC te moeten, want het is gewoon 10 keer duurder. Je spaart er geen onderdelen mee uit en een 16 bit ADC is een duur component, zelfs de slechte. Het slaat echt nergens op om dat te beweren. En anders lees je jezelf maar eens in op www.diyaudio.com.

suc6!
hallo de topicstarter hier, ik heb hier nu een Arcam cd speler als loopwerk voor cd's en gebruik nu een topDAC van Meridian als DAC voor zowel cd loopwerk als voor de computer. Heb de computer aan DAC hangen dmv Roland USB Edirol (en nee, is niet te vergelijken met de brakke sonica).

Resultaten: verbluffend. De DAC klonk sowieso wel goed met Arcam cd loopwerk, goede "punch" met de bas, helder transparant geluidsbeeld, maar het verbaasde mij dat ook mp3's van de compu zo goed konden klinken. Je hoort btw nu echt direct verschil tussen "goeie" mp3's (zelf geript of goede van kazaa) en slechte (van kazaa), de slechte vallen direct hard door de mand. Sommige mp3's hoor ik dingen in die ik met mn oude geluidskaart niet eerder heb gehoord en kwam er zelfs achter bij een of ander vaag porno-videofragment van huisnetwerk achter dat er Nederlands gefluisterd werd :)

Van goede cd's (niet elektronische muziek) maak ik nu wav's omdat ik toch ruimte zat heb om het maximale eruit te halen (edit: voor het kopiëren van cd's die niet van mezelf zijn). Voor mij is dit echt een topopstelling en ik ben er erg blij mee, nogmaals dank voor alle reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

-DarkShadow- schreef op 03 August 2003 @ 03:30:
Waarom? Aparte trafo is een goed idee hoor, maar USB is niet echt geweldig. Als je dan toch bezig bent liever een andere oplossing. Hoeveel USB geluidskaarten kan je me noemen die ook werkelijk beter zijn dan de Revo die Blafhert nu heeft uitgezocht? Ik weet er zo gauw geen.
In het +EUR300-segment zijn er wel Firewire DACs die heel aardig zijn.
[lijst belangrijke vragen] ... Welke vormen van error correctie worden er toegepast in welke geluidskaart?
Error correctie gebeurt in de CD-drive, niet in de geluidskaart. Tenminste, tenzij je het over error correctie in het pci-busprotocol hebt, maar ik neem aan dat het over philips redbook gaat. Dat handelt de drive af. Hetgeen jammer is overigens, want soms is die correctie niet al te best (te simpele interpolatie en holds enzo).
Ik ben mezelf aan het inlezen over het bouwen van een DAC en dan kom je er echtwel achter dat alles tot de uitgang invloed heeft op het geluid. Van geluidskaart tot dac maakt het helemaal niks uit.
Net zei je nog dat dat wel uitmaakte:
...Er wordt hier beweerd dat er geen verschillen bestaan tussen de digitale uitgangen van de goedkoopste en duurste geluidskaarten. Dat is natuurlijk onzin. ...
...??

Verder benijd ik het zeer dat je een eigen DAC gaat bouwen. Ik wou dat ik ook handig was :o Ik kan je wel de volgende link aanbevelen: http://httpd.chello.nl/%7em.heijligers/DAChtml/dactop.htm - deze gast heeft het tamelijk goed bestudeerd imho. Met name de schakeling waarmee uit het spdif-signaal de klok wordt gereconstrueerd is uit de kunst.

Topicstarter: in navolging van Blafhert vraag ik nu aan jou: wat voor bijbaan heb jij wel niet? (Ohja, ik moest trouwens nog antwoorden: doe gewoon natuurkunde zelf. Zal mijn profiel eens gaan invullen :)) Meridian :9~, Arcam :9~, dat is geen studentenspeelgoed. Die Meridian 'topdac', is dat een 566 (hijg, kwijl)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:39

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 22:22:
3. De Revolution 7.1 PCI kaart (mini-jack aansluiting) 24-bit/192kHz voor € 129
Hmm. Op een paar aansluitingen achterop na, lijken de specs veel op mijn Terratec Aureon 7.1 Space. Als ik zo bij M-Audio op de site kijk zit er dezelfde chipset op: een Via Envy24HT.

Klinkt errug goed mag ik wel zeggen, mijn SB Audigy Platinum is nou definitief uit mijn PC verbannen.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op 03 August 2003 @ 19:14:

Topicstarter: in navolging van Blafhert vraag ik nu aan jou: wat voor bijbaan heb jij wel niet? (Ohja, ik moest trouwens nog antwoorden: doe gewoon natuurkunde zelf. Zal mijn profiel eens gaan invullen :)) Meridian :9~, Arcam :9~, dat is geen studentenspeelgoed. Die Meridian 'topdac', is dat een 566 (hijg, kwijl)?
Een 566, was het maar waar.. :) Nee ben natuurlijk wel student :Y) , tis een wat oudere 203 16-bitter, mn pa heeft wel een 508 staan (=loopwerk 500 + dac 566 combi zoals je waarschijnlijk wel weet ;), meridian erg mooi spul vooral de digitale afdeling), cdspeler is ook al paar jaartjes oud maar klinkt als een rots, zelfde geldt voor quad versterker (versterkers gaan écht heel lang mee), nog mooie rotel tuner, oude zelfbouwboxen van mn pa..

Ben trouwens nog wel geïnterresseerd in de verschillen tussen de digitale uitgangen, heb nu mn cdspeler hier niet staan maar als ie weer terug is ga ik zeker checken in hoeverre afspelen van cd's via cdrom -> digitale uitgang het haalt bij de digitale uitgang van gewone cd-speler. mvg,

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik heb muziek die ik écht vaak luister ook alleen in wav op m'n PC staan. Als ik een cd brand, dan zet ik de mp3's eerst om met cooledit naar wav, want Nero doet dat niet zo goed. Helaas heb ik (nog) niet al mijn muziek in de uitmuntende originele kwaliteit en sommige nummers moet ik dan toch in mp3 luisteren.

John: Ik zou USB nemen omdat ik tot nu toe nog nooit écht tevreden ben geweest met een interne geluidskaart die ik hoorde. Zelfs de duurdere niet.
En ik zei dat alles van geluidskaart tot DAC geen zak uitmaakte, daarmee bedoelde ik de kabel waarover je je S/Pdif signaal verstuurt.
Ik ben het trouwens volledig eens met wat je in die lange post hebt verteld.

P.S. Die beruchte site heb ik al eens doorgespit ;)

DAC?? Gewoon volledig digitaal met PWM:
http://www.diyaudio.com/f...ead.php?s=&threadid=18170
http://www.diyaudio.com/f...read.php?s=&threadid=7754

[ Voor 18% gewijzigd door -DarkShadow- op 03-08-2003 21:17 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop een iRiver IHP-100!, zeer goede geluidskwaliteit (hangt uiteraard af van je mp3's ;)) Deze speler heeft een optische uit/ingang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

-DarkShadow- schreef op 03 August 2003 @ 21:11:
John: Ik zou USB nemen omdat ik tot nu toe nog nooit écht tevreden ben geweest met een interne geluidskaart die ik hoorde. Zelfs de duurdere niet.
Niet vervelend bedoeld, maar dat is niet echt een sterk argument. Jij bent er niet tevreden mee - dus, zeg je, ligt het eraan dat hij intern is. Als je geen USB-DAC hebt getest die beter is is er toch geen reden om dat dan ipv intern aan te raden?
Ik zie bijv vaak mensen die Sonica USB aanraden. Maar zie dan die metingen ervan eens. Dat ding is zelfs in 24/96 modus nog niet beter dan een SB Live...
En ik zei dat alles van geluidskaart tot DAC geen zak uitmaakte, daarmee bedoelde ik de kabel waarover je je S/Pdif signaal verstuurt.
Dat schijnt toch problemen te kunnen geven. Idealiter gaat er een electrische blokgolf door je kabel heen. En een blokgolf was: som van een heleboel verschillende sinusfrequenties (groffe beschrijving :)). Als je een kabel hebt die niet voldoende lineair is in de overdracht van verschillende frequenties, gaat de blokgolf over in een zachtere vorm. Tel daarbij op enige storing op de kabel, en je hebt al gauw een heel fijn wisselende lengte van de bits.
Op zoiets als de vette Meridian 566, die glazenbol niet heeft :+, maakt dat amper uit. Daar zit voor een paar honderd euro aan werk in het data-ontvangstdeel. Op goedkoper spul vind het soms zijn weg verder in het apparaat...
P.S. Die beruchte site heb ik al eens doorgespit ;)
Is ie echt berucht? Ik heb hem pas vorige week ontdekt, hij leek me best wel ok. Geen hoax hoop ik toch?
Das wel cool. Het is wel lastiger lijkt me. Ik heb laatst naar zo'n Sony setje met PWM versterkertrappen geluisterd, en ik vond het toch aanmerkelijk onnatuurlijker klinken dan een midiset met ouderwetse versterking. Dus blijkbaar is de techniek nog lastig was mijn conclusie. Ik heb wel gehoord dat het in de klasse van de TacTs al wel heel goed klinkt. (Sorry dit laatste is allemaal bijna offtopic...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Topic: [Naar college] comfortabel - welke fiets het beste?
Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 21:23:
Koop een BMW Z3!, zeer comfortabel (hangt uiteraard af van je reisduur ;)) Deze wagen heeft een bagagerek optioneel
Niet flauw bedoeld... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
TDAA lastiger???? Het is nog geen enkele DIYer gelukt! Ze claimen (de community) dat de TI chipsetjes aardig klinken, maar nog steeds niet goed. Ikzelf heb het helaas nog nooit mogen aanschouwen. Voor PA is het natuurlijk ideaal, hoge vermogens met hoog rendenment, icm een schakelende voeding kun je echt een hoog rendement behalen! :9~ (of het ook klinkt is wat anders natuurlijk)

Vraag op een willekeurig diy forum eens naar een site over DAC's >:)

[ Voor 16% gewijzigd door -DarkShadow- op 03-08-2003 22:39 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik even tussendoor mag. Heb vandaag m'n Revolution binnen gehad en het is werkelijk een grote verbetering met daarvoor.

Oude setup:
Onboard sound - Nad versterker 320BEE - 100 watt Wharfdale boxen: mooi zuiver, maar miste de nodige oemf. Er zat geen power achter de bass.

Nieuwe setup:
Revolution - Nad versterker 320BEE - 100 watt Wharfdale boxen: mooi zuiver en met de bijbehorende oemf. Ik hoor nu details in nummers waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Ook het verschil tussen afzonderlijke mp3's is nu duidelijk te horen.

Alleen de surround mode voor stereo boxen had men achterwege kunnen laten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Vertel eens verder Blafhert, heb je dat ding nu in Nederland gekocht? En voor hoeveel? Heb je nu de coax gebruikt of de analoge output?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeBolle schreef op 04 August 2003 @ 21:35:
Vertel eens verder Blafhert, heb je dat ding nu in Nederland gekocht? En voor hoeveel? Heb je nu de coax gebruikt of de analoge output?
Ding is in nederland gekocht bij Informatique voor 129 euro.

Er zit inderdaad een digital out op voor een S/PDIF coax aansluiting. In de handleiding staat dat deze outgang bedoeld is om een recorder, mixer of surround receiver op aan te sluiten. Ik heb geen van alle dus heb die nog niet geprobeerd.

Ook schrijft iemand in deze draad dat je als je stereo boxen hebt beter de analoge uitgang kunt nemen. Dit staat ook expliciet vermeld in de handleiding. Ik gebruik dus mini-jack. Geen el-cheapo kabel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-07 14:30
nu ben ik nog wel nieuwsgierig of je met die revolution lekker alles kunt weergeven via die digiout zonder problemen dus ac3 dts en pcm
ik hoor bijvoorbeeld dat de fortissimo hier nogal problemen mee heeft
als dit zo is ga ik mijn live! ritueel verbranden en die revolution erin zetten

nu digiout AC97 gaat in principe perfect maar vertrouw dat ding niet

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tonton: als AC3 of DTS werkt, dan werkt het. Punt. Kwaliteitsverschil tussen AC3 via de ene en AC3 via de andere geluidskaart is onmogelijk. Het werkt namelijk alleen als het volledig intact de decoder bereikt.

Blafhert: mooi dat het bevalt. En inderdaad, de stereo kwaliteit is hoger over analoog dan over coax, tenzij het over absurd dure DACs gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door John_Glenn op 04-08-2003 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
  • Laatst online: 29-07 14:30
John_Glenn: ik snap de situatie
feit is dat ik ook veel mp3's wil spelen via de digi out (analoog heeft nogal een volumedrop: 10m brakke kabel), zover ik jouw verhalen heb begrepen wordt er nogal wat gerommeld aan de pcm weergave, daarom wil ik liever een goede kaart
maar ik wil er niet achteruit gaan in handigheid zoals met zo'n fortissimo (kraken na overschakelen)

Jphn dit is goed huh?
edit:
On a brighter note is that the Revolution is capable of playing audio without resampling up to 192 kHz when ‘No Surround Processing’ is selected in the Surround Sound drivers options. This is of most relevance when it comes to CD playback, which is normally at 16-Bit/44.1 kHz. Most PC Soundcards resample 44.1 kHz sources to 48 kHz, be it Santa Cruz or Audigy 2, if it features an AC 97 codec then it will do this.

[ Voor 41% gewijzigd door Tonton op 04-08-2003 23:44 ]

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tonton schreef op 04 August 2003 @ 23:37:
feit is dat ik ook veel mp3's wil spelen via de digi out (analoog heeft nogal een volumedrop: 10m brakke kabel), zover ik jouw verhalen heb begrepen wordt er nogal wat gerommeld aan de pcm weergave, daarom wil ik liever een goede kaart
maar ik wil er niet achteruit gaan in handigheid zoals met zo'n fortissimo (kraken na overschakelen)

Jphn dit is goed huh?
edit:

[...]
Is er geen mogelijkheid om de kabels van je boxen 10m te maken en dat je de versterker bij je pc zet? Op Van den Hul las ik daar een zeer verhelderend stukje over zie http://www.vandenhul.com/artpap/10tips_whathifi.htm

If you are using high quality cables in your system, longer interconnects and shorter loudspeaker cables produce the best sound quality. If you’re using lesser quality cables it’s the other way round, short interconnects and longer speaker cables being the best combination. This because the greatest signal (quality) loss is at the lowest levels, rather than at speaker level.

Ik gok dat in jou geval de tweede situatie van toepassing is. Zorg dus voor een korte verbinding naar je versterker, dan mag je wat langere speakerkabels gebruiken.

Bijna vergeten: John_Glenn onwijs bedankt voor je hulp met het uitkiezen van de geluidskaart. Het lijkt wel of jij de whooping verdeelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tonton schreef op 04 August 2003 @ 23:37:
feit is dat ik ook veel mp3's wil spelen via de digi out (analoog heeft nogal een volumedrop: 10m brakke kabel)...
Als t goed is heb je nauwelijks volumedrop, zelfs over een lange interlink. Er loopt namelijk amper stroom in een versterkeringang. Wel heb je kans op veel ruis als je kabel niet goed afgeschermd is (neem aan dat je dat bedoelt met brak?). Maar duur hoeft dat niet te zijn.

In ieder geval, als je puur naar een digitaal-uit op zoek bent, dan is een Revo een beetje erg duur. Dat ding is namelijk duur vanwege de goede analoge uitgangen.
Veel mensen zeggen dat je voor digitaal-uit het beste een CMI8738-kaart (bijv Terratec Aureon Fun (optisch) of Trust 514DX (optisch en coax)) kan nemen, en dan de drivers van de M-audio DIO2448 moet installeren. Ik weet zo effe niet uit mijn hoofd hoe dat werkt met DTS, maar met de DIO-drivers is iig onaangetast PCM beschikbaar over digitaal. Mijn kanttekeningen: analoog-uit is op deze kaarten even slecht als onboard sound, en het zijn wel kaarten waarbij je veel jitter op de digitaal-uit mag verwachten.
Jphn dit is goed huh?...
Ja, das gunstig. Maar zoals ik zei: niemand heeft bewezen dat je resampling op een Audigy2 kan horen. Ook de Santa Cruz die ze noemen schijnt het vrij aardig te doen.
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 01:49:
Is er geen mogelijkheid om de kabels van je boxen 10m te maken en dat je de versterker bij je pc zet? Op Van den Hul las ik daar een zeer verhelderend stukje over zie http://www.vandenhul.com/artpap/10tips_whathifi.htm
Is een goed idee, want op speakerkabel pik je inderdaad minder ruis op. Maar dan moet je wel flink dikke kabels hebben, want bij speakers loopt er wel veel stroom.
Het lijkt wel of jij de whooping verdeelt ;)
* John_Glenn grijnst breed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 22:31

delorean7

Let's take the Aston toni

Damn begint een vrij helder verhaal te worden in deze thread, die Trust zou eventueel de oplossing zijn waar ik naar zoek, ware het niet dat er dan weer een grote kans op jitter bestaat.

Is er nou in de prijscategorie tot 200 euro ofzo niet een kaart die in jullie ogen zowel niet resampled en ook nog beetje kwaliteit waar het jitter betreft. Het gaat dan voornamelijk om de optische of coaxiale uitgang niet de analoge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet zeggen ben tevreden met me Sb live! kaart :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

delorean7 schreef op 05 August 2003 @ 13:48:
Is er nou in de prijscategorie tot 200 euro ofzo niet een kaart die in jullie ogen zowel niet resampled en ook nog beetje kwaliteit waar het jitter betreft. Het gaat dan voornamelijk om de optische of coaxiale uitgang niet de analoge.
Geen idee. Er zijn nauwelijks metingen daarvan te vinden. Hier is er een, maar die lui doen volgens mij nooit kaarten onder de 200 euro...

Hier zoals aangekondigd mijn rightmark resultaten onlijn: www.xs4all.nl/~hetzwaan/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John_Glenn schreef op 04 augustus 2003 @ 22:41:
Blafhert: mooi dat het bevalt. En inderdaad, de stereo kwaliteit is hoger over analoog dan over coax, tenzij het over absurd dure DACs gaat.
Waarom? Zo duur zijn de DACs die op zo'n geluidskaartje zitten ook weer niet. Hun klok is gebaseerd op dezelfde klok als waarop de s/pdif is gebaseerd (een klokje op de kaart zelf (heel vaak), of een deler vanaf de PCI klok (heel zelden)).
Logisch doorgeredeneerd zou het dus niet uit moeten maken vanaf het moment dat de DACs in je versterker van dezelfde of hogere kwaliteit zijn dan die op de geluidskaart... Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Qlone: klopt, de klok is hetzelfde voor SPDIF en DAC. Maar kwaliteit van SPDIF overdracht en weergave wordt ook bepaald door transmitter, kabel, receiver, en dan de DAC in de externe box.
Zelfs als de DACs in je versterker beter zijn, heb je al last van kloksignaaldegradatie op weg ernaartoe. Daarbij komt dan nog dat de DAC in je versterker heel wat in zijn mars moet hebben om beter te zijn dan die op de Revolution. Metingen heb ik even niet bij de hand, maar je kan ze vinden op digit-life.

...Hmmm, ik begrijp ineens iets - de quote die je hebt genomen heeft alleen betrekking op de M-Audio Revolution, niet op analoog versus coax in het algemeen!
Oh trouwens, ik zal binnenkort mijn huisgenoot eens vragen of ik mag meten via zijn Denon receiver DACs.

[ Voor 8% gewijzigd door John_Glenn op 06-08-2003 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John_Glenn schreef op 06 August 2003 @ 09:50:
Daarbij komt dan nog dat de DAC in je versterker heel wat in zijn mars moet hebben om beter te zijn dan die op de Revolution.
Geen idee wat voor DACs er gebruikt worden in mijn versterker. De specificaties noemen alleen 24bit/192kHz, en niet een merk ofzo... Hoe voer je dat soort metingen uit? Is het iets wat ik thuis kan (proberen te) doen zonder al te heftige speciale apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Als je rightmark gebruikt heb je een DAC-ADC loop nodig. Probleempje is dus dat je altijd twee apparaten tegelijk test, waarbij de slechtste van de twee de meting bepaalt.

Je kan natuurlijk altijd een loop-meting van je geluidskaart doen, en daarna een digitaal-uit/versterker/geluidskaart-in meting. Ook als de ADC van je geluidskaart de beperkende factor is krijg je zo wel een idee van de verschillen.

De ruis zegt dan waarschijnlijk weinig - die ontstaat voor een flink deel aan de ingang van de geluidskaart denk ik. Maar als de ene DAC lelijke piekjes geeft en de andere niet kan je dat wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 13:53:
moet zeggen ben tevreden met me Sb live! kaart :D
eeeeh.. yeah, right :z

sb live is werkelijk rukkwaliteit, zit in compu van ouders thuis, al eens aangesloten op de de stereo aldaar, in vergelijking met het afspelen van een mp3cd in de dvd-speler is de live echt volslagen overduidelijk bagger, daar hoef je nog niet eens een goeie stereo voor te hebben om dat te horen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemn8
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05-2024

Lemn8

Motomonsters

Ik weet niet veel maar wat ik wel weet is dat ik sinds kort de audiophile 2596 in huis heb en voldoet aan alle eisen. Aangezien dat deze kaart een 50 MSec latency haalt voor de muziekanten onder ons, kan deze op 24 bits 96 khz afspelen dat is bijna 2 keer cd kwaliteit 16 bits 44khz.

Aangezien ik bij een professionele audio video bedrijf werk heb ik aan verschillende audiofielen ;) nagevraagd wat zij ervan vonden. Maar als je nagaat dat digitaal altijd naar beneden werd gehaald omdat uiteraard het liniair (analoog) veel precieser is, waren ze toch erg onder de indruk van de Muziek dvd's in DTS want dat zijn de enige echte 24/96 audio dragers. Als je mp3 afspeeld met tooltjes zoals mad plugin dat is alleen maar overampelen met andere woorden hij maakt er wat van zeg maar tussen de digitale trappen plakt hij een gemiddelde om zo maar aan de 24 bits te komen.

Ook is de Delta Audiophile 2496 aanbevolen door een muzikant bij ons op werk. Tevens is het benoemd tot beste koop op professionele kaarten gebied. Hij is erg goedkoop voor zo'n kaart maar komt ook zeer hoog uit de test.

Er zit een midi in/out op analoge uit en ingang in de vorm van tulp aansluiting. en een digitaal in/out. Hij is perfect voor de midi mensen.

Ik heb gelezen dat jij een Quad versterker hebt dat zijn volgens mij zeer degelijke Engelse Handgemaakte versterkers die toch een niveau van Klasse-A halen. Daarom denk ik dat dat die analoge uitgang perfect is voor jouwn doeleinde en als je dan je setje eens uit wil breiden kan ik jou de Yamaha DSP 800e aanraden die heeft DTS onder steuning. Dit houdt in hij heeft 3 versterkers ingebouwd voor Centre/Left-rear/Right-rear. Want voor de Front-left & Right gebruikt hij jouwn Quad versterker voor. De yamaha DSP is 3x100 watt en komt hoog uit de test. Hoe gaat het in zijn werk. Je pakt de digitale uitgang van je audiophile en sluit deze aan op de dig. ingang op je DSP en de front Left & Right out op je QUAD ingangklaar is kees je hebt 5.1 DTS- Digitaal surround sound, met als de Quad als front left & right versterker (de .1 staat voor subwoofer hier is ook een uitgang voor op de DSP maar die is niet voorzien van een eindversterker omdat de subwoofers meestal Aktief zijn dus die sluit je met behulp van een tulp aansluiting op de Subw. Preout van de DSP aan). Het is maar een voorbeeld maar wel de meest optimale lijkt mij want je zou later dan ook een nog verder kunnen uitbreiden met een yamaha versterker B.V. maar dat zou ik zonde vinden voor de Quad want het blijft een leuk ding met die dikke elco's en de leuke temperaturen.

Groetjes.

Don't be a pawn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Laatst online: 05-01 15:49
John_Glenn schreef op 06 August 2003 @ 09:23:
[...]

Geen idee. Er zijn nauwelijks metingen daarvan te vinden. Hier is er een, maar die lui doen volgens mij nooit kaarten onder de 200 euro...

Hier zoals aangekondigd mijn rightmark resultaten onlijn: www.xs4all.nl/~hetzwaan/index.htm
Had ook ooit een RMAA test gedaan, helaas alleen 16/44 en met een el cheapo kabeltje:

Audiophile 2496

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberate te ex inferis
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 09:06
Ik heb een SB Live! 1024 kaart en dat is volgens mij echt voldoende om je MP3's uit te sturen naar je versterker.
zolang je mp3 'kwaliteit' hebt, hoef je echt geen zware kaarten in je pc te zetten wil het goed geluid produceren, IMHO.
Ik bedoel, wat stellen MP3's nou voor kwa geluid, niet veel bijzonders, dus zou ik daar ook niet teveel bijzonders voor aanschaffen om het mee weer te geven.
Mijn advies, koop een SB kaart, lekker goedkoop, maar gebruik een goede versterker en speakers en je hebt klasse geluid (voor zover een mp3 dat kan geven)

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Liberate te ex inferis schreef op 07 augustus 2003 @ 16:18:
Ik heb een SB Live! 1024 kaart en dat is volgens mij echt voldoende om je MP3's uit te sturen naar je versterker.
zolang je mp3 'kwaliteit' hebt, hoef je echt geen zware kaarten in je pc te zetten wil het goed geluid produceren, IMHO.
Ik bedoel, wat stellen MP3's nou voor kwa geluid, niet veel bijzonders, dus zou ik daar ook niet teveel bijzonders voor aanschaffen om het mee weer te geven.
Mijn advies, koop een SB kaart, lekker goedkoop, maar gebruik een goede versterker en speakers en je hebt klasse geluid (voor zover een mp3 dat kan geven)
Uhm, kwaliteit van mp3 staat voor mij gelijk aan minimaal 256 kbit/sec. En met de juiste DSP plugin kun je er toch zeer behoorlijk geluid van maken.

De combinatie die voor mij het best werkt:
Terratec Aureon 7.1 Space aangesloten op mijn Philips FR966 receiver met HiFi 5.1 set icm Winamp 2.92 en Enhancer plugin. De plugin geconfigureerd als Normal. En gaan met die banaan _/-\o_

Mp3 is 1 ding, DVD etc. is iets heel anders. Daar is een Live (behalve als je hem digitaal aansluit) echt ruk. Zelfs mijn oude Audigy Platinum haalt het bij lange na niet met de Terratec.

En wat betreft dat goedkoop, een Terratec is ook niet duur meer. De Aureon Fun kun je voor ong. 40 krijgen. Zit helaas een Cmedia chip op ivp de Via Envy24HT die op de Aureon Sky en Space zitten. Maar voor de rest een prima kaart, die ook al stukken beter klinkt dan de Live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

MST_Morpheus schreef op 07 August 2003 @ 17:47:
Uhm, kwaliteit van mp3 staat voor mij gelijk aan minimaal 256 kbit/sec. En met de juiste DSP plugin kun je er toch zeer behoorlijk geluid van maken.
Je neemt me de woorden uit de mond :) VBR-MP3s met een recente Lame-encoder ontstijgen de kwaliteit van de SBLive zeker.
...Zelfs mijn oude Audigy Platinum haalt het bij lange na niet met de Terratec.
Zelfs? ;) Zonder gekheid, zo groot zijn de verschillen toch ook weer niet? Op fora krijg je gauw het idee dat je echt iets nieuws moet hebben, omdat wat je hebt een zichzelf respecterend mens niet past... "bij lange na" klinkt ongeveer als het verschil tussen een merkloze Kijkshop discman en een Discman.
En wat betreft dat goedkoop, een Terratec is ook niet duur meer. De Aureon Fun kun je voor ong. 40 krijgen. Zit helaas een Cmedia chip op ivp de Via Envy24HT die op de Aureon Sky en Space zitten. Maar voor de rest een prima kaart, die ook al stukken beter klinkt dan de Live.
Dat ben ik toch echt niet met je eens. Het is een interessante aanbieding omdat je voor dat geld bijna nergens optisch i/o vindt, ja. Het analoog is echt aanmatigend, er zijn zelfs best moederborden met beter onboard geluid. Ik heb er maar kort naar geluisterd, dat moet ik erbij zeggen. Maar ik schat de Live zeker wat treetjes hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

[quote]John_Glenn schreef op 07 August 2003 @ 19:40:
Zelfs? ;) Zonder gekheid, zo groot zijn de verschillen toch ook weer niet? Op fora krijg je gauw het idee dat je echt iets nieuws moet hebben, omdat wat je hebt een zichzelf respecterend mens niet past... "bij lange na" klinkt ongeveer als het verschil tussen een merkloze Kijkshop discman en een Discman.
Ik spreek hier uit ervaring :) Met dezelfde instellingen etc. klinkt de Terratec veel frisser en met een betere bass dan de Audigy. Tja, hoe moet ik het anders uitleggen :? Ieder oor luistert anders ;)
Dat ben ik toch echt niet met je eens. Het is een interessante aanbieding omdat je voor dat geld bijna nergens optisch i/o vindt, ja. Het analoog is echt aanmatigend, er zijn zelfs best moederborden met beter onboard geluid. Ik heb er maar kort naar geluisterd, dat moet ik erbij zeggen. Maar ik schat de Live zeker wat treetjes hoger.
Mogelijk, maar ik heb die kaart ff beluisterd, en het klonk wel aardig goed. Zeker vergelijkbaar (zo niet beter) dan de Live. En daar blijf ik bij :)

[ Voor 4% gewijzigd door SandsOfArrakis op 07-08-2003 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Tja, je hebt gelijk. Ieder oor luistert anders. Sorry, ik maakte me geloof ik even schuldig aan typisch welles-nietes forumgedrag. :|

Om het goed te maken heb ik dan maar even wat rightmark grafiekjes opgeGoogled... Hier de Aureon Fun analoog uit naar (M-Audio) Delta analoog in, en hier de SBLive, opgenomen via zijn eigen ingang. Dat laatste zou de slechtere resultaten moeten opleveren, aangezien er een slechtere ADC aan het werk is.

Nou zijn die rare Russische metingen uiteraard wel een beetje obscuur, we kunnen niet eens lezen hoe het is uitgevoerd. Maar ze geven in ieder geval het karakter van de CMedia chip goed weer: hier zie je metingen van een andere kaart met ook de CMI8738 aan boord. Het gaat om de Zoltrix Nightingale, die verdacht veel lijkt (100% :P) op de in Nederland te krijgen Trust 514DX. De details van de meting zijn anders, maar de piekjes van bijproducten zitten op dezelfde frequenties en zijn ongeveer even luid.

* John_Glenn heeft trouwens ook een CMI8738 kaartje van Sweex rondslingeren. Zal het even inbouwen, en dan eens zien hoe dat eruit ziet. Zelfde piekjes hopelijk, dat zou grappig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John_Glenn schreef op 07 August 2003 @ 23:15:
Om het goed te maken heb ik dan maar even wat rightmark grafiekjes opgeGoogled... Hier de Aureon Fun analoog uit naar (M-Audio) Delta analoog in, en hier de SBLive, opgenomen via zijn eigen ingang. Dat laatste zou de slechtere resultaten moeten opleveren, aangezien er een slechtere ADC aan het werk is.
Interessant. Ik zal ook rightmark eens downloaden en wat grafiekjes maken van m'n m-Audio revolution via z'n analoge output en wat er gebeurt als ik 't via s/pdif door m'n versterker haal...

edit:
.. en als dat lukt maak ik er ook van de AC97 codec in m'n shuttle (die klinkt echt slecht)...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberate te ex inferis
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 09:06
MST_Morpheus schreef op 07 August 2003 @ 17:47:
De combinatie die voor mij het best werkt:
Terratec Aureon 7.1 Space aangesloten op mijn Philips FR966 receiver met HiFi 5.1 set icm Winamp 2.92 en Enhancer plugin. De plugin geconfigureerd als Normal. En gaan met die banaan _/-\o_

Mp3 is 1 ding, DVD etc. is iets heel anders. Daar is een Live (behalve als je hem digitaal aansluit) echt ruk. Zelfs mijn oude Audigy Platinum haalt het bij lange na niet met de Terratec.

Wat is "klinkt als ruk" en "haalt het bij lange na niet met" en "klinkt stukken beter dan"?????

Ik ben het eens dat ieder oor anders luistert, maar deze bovenstaande argumenten slaan natuurlijk volledig de plank mis. Kom a.u.b. met argumenten waarom kwa geluid het beter klinkt, zoals bijv. betere bassen, groter frequentie spectrum, heldere weergave, minder ruis, minder kraken, ik noem eens wat.
Ik flame hier niet, maar met de bovenstaande statements kan ik echt niks.

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Liberate te ex inferis schreef op 08 augustus 2003 @ 13:58:
[...]

Wat is "klinkt als ruk" en "haalt het bij lange na niet met" en "klinkt stukken beter dan"?????

Ik ben het eens dat ieder oor anders luistert, maar deze bovenstaande argumenten slaan natuurlijk volledig de plank mis. Kom a.u.b. met argumenten waarom kwa geluid het beter klinkt, zoals bijv. betere bassen, groter frequentie spectrum, heldere weergave, minder ruis, minder kraken, ik noem eens wat.
Ik flame hier niet, maar met de bovenstaande statements kan ik echt niks.
Okay. ivm de Terratec Aureon 7.1 Space klinkt de SB Live:

- veel doffer
- veel mindere bass
- hij kraakt
- ruist

De Aureon kraakt niet, en heeft geen ruis (of je moet het volume van de receiver op max zetten). Maar op normaal niveau (en dat is hier al behoorlijk luid) nergens last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caerbannog
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

ok, dit topic loopt nu al een redelijke tijd, en iedereen is 't volgens mij nog niet met elkaar eens. Ik ben er echter ook nog niet uit wat ik eigenlijk wil.

Kort geleden heb ik mijn bose 201's verkocht, en 'k heb B&W DM602's nieuw gekocht.
Wat geluid betreft is er toen een wereld voor mij open gegaan, met als nadeel dat ik mn SB Live! 5.1 opeens wel heel slecht vond klinken t.o.v. de Denon CD-speler die ik ook direct erbij gekocht heb. Bij die SB klinkt de bas enorm opgeblazen en nep, en 't hele hoge vind ik vreemd schel klinken. (en nu mn 3com etherlink xl nic stuk is, en ik een onboard broadcom ding moet gebruiken hoor ik de netwerkkaart ook nog duidelijk over de geluidskaart :| )
Dit heb ik getest door 'n CD te branden met een aantal liedjes die ik enorm leuk vindt, en die op beide apparaten af te spelen. Verder heb ik een originele cd vergeleken met een mp3 die ik ervan gemaakt had. (voor 't geval iemand 't vraagt welke cd: Pink Floyd - Echoes _/-\o_ ) Toen ik dit allemaal beluisterd had, was ik tot de conclusie gekomen dat die SB Live echt aan vervanging toe is....

Uiteindelijk heb ik besloten dat 't tijd werd voor een nieuwe geluidskaart. Na dit topic (vrijwel) helemaal doorgenomen te hebben ben ik er achter gekomen dat er genoeg goede geluidskaarten op de markt zijn, maar ik vraag mij nog steeds af welke voor mij nu 't meest geschikt is.

Ik heb mn pc aangesloten op een Yamaha RXV692 receiver die ik alleen stereo gebruik. Hierop zitten dus mn b&w luidsprekers. Al mn Mp3's zijn van hoge kwaliteit. (4000 stuks, bijna allemaal 256 kbit+)
Het enige wat voor mij dus echt belangrijk is, is een goede analoge uitgang.

Waar mn grootste twijfel nu een beetje zit, is of het misschien slim is om een externe geluidskaart te kopen. Ik heb namelijk ook 'n laptop (Asus L3800C) waarvan 't geluid mij ook niet bevalt. Als ik een goede externe kaart koop kan ik hem ook hieraan gebruiken.

Ik zat eerst te denken om een M-audio Sonica te bestellen, maar later in dit topic wordt deze kaart weer 'afgekraakt'.
Ik weet 't dus even niet meer. Welke kaart voldoet voor mij?
Ik heb maximaal 230 euro voor een kaart over.

[ Voor 13% gewijzigd door Caerbannog op 08-08-2003 22:57 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Caerbannog schreef op 08 August 2003 @ 22:52:
Ik weet 't dus even niet meer. Welke kaart voldoet voor mij?
Ik heb maximaal 230 euro voor een kaart over.
Als ik een korte samenvatting mag doen van deze draad, voor 'goede' analoge uitgangen zou je moeten gaan luisteren naar M-Audio Revolution 7.1 en de Terratec DMX 6fire 24/96.
Het zelf luisteren blijft naar mijn mening belangrijk, het zijn *jouw* oren en het geluid wat *jij* goed, beter of best vindt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

DeBolle schreef op 08 augustus 2003 @ 23:52:
[...]

Als ik een korte samenvatting mag doen van deze draad, voor 'goede' analoge uitgangen zou je moeten gaan luisteren naar M-Audio Revolution 7.1 en de Terratec DMX 6fire 24/96.
Het zelf luisteren blijft naar mijn mening belangrijk, het zijn *jouw* oren en het geluid wat *jij* goed, beter of best vindt.
Het 'zelf' luisteren naar verschillende geluidskaarten is nogal onpraktisch. In een pc winkel staat nou meestal geen goede geluidsapparatuur waarop je verschillen kunt horen, en bij hifi boeren verkopen ze geen geluidskaarten. Je bent dus eigenlijk aangewezen op reviews, meetgegevens en dergelijke. Lastig allemaal!

Ik heb zelf enige tijd geleden er een terratec EWX 24/96 bijgekocht uitsluitend voor afspelen van MP3's via de analoge uitgang. m'n SBLive klonk gewoon te aangedikt in het hoog en laag in vergelijking met de orginele CD.

Het zal wellicht vast wel beter kunnen met externe dacs en dergelijke maar voor hetzelfde geld klinkt het net zo goed of zelfs minder :? Ik vind het wel best zo.
Ik heb die EWX 24/96 dus aangeschaft op basis van reviews en specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoor kraakgeluiden bij mijn Sonica, zowel analoog als digitaal aangesloten met verschillende USB kabels.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Verwijderd schreef op 09 August 2003 @ 10:16:
Ik hoor kraakgeluiden bij mijn Sonica, zowel analoog als digitaal aangesloten met verschillende USB kabels.

Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Als er via digitaal ook kraak in zit, kan het haast alleen maar komen omdat de datastroom onderbroken wordt. Heb je veel USB spul aangesloten? Of veel harddisk verkeer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

DeBolle schreef op 08 August 2003 @ 23:52:
Deze twee kaarten kwamen naar voren als vragen van Blafhert. Er zijn natuurlijk nog wel meer kaarten die, puur wat stereo analoog uit betreft, overwogen kunnen worden als je iets zoekt wat in de buurt komt van een Denon CD-speler. De individuele keuze gaat dan adhv de verschillende en uiteenlopende features van de kaarten.

Uit mijn hoofd een selectie van kaarten grofweg onder de 250euro (en ik vergeet er vast duizend ofzo):
M-Audio Revolution
M-Audio Audiophile
Marian Marc 2
Terratec Aureon Sky/Space
Terratec DMX 6fire
Terratec EWX 2496
Creative Audigy 2
Audiotrak Prodigy 7.1
(overigens willekeurige volgorde, geen rangschikking)

Verder is het wel zo dat USB naar mijn mening geen voordelen voor de geluidskwaliteit biedt, maar als je een laptopje wilt moet je toch wat. Ik heb er geen meetgegevens van gezien, maar de Egosystems Waveterminal U24 is volgens veel mensen een goede USB-aanbieding. Verder zijn er units van Edirol en nog wel wat merken, waar ik niks over weet. In PCMCIA-formaat: Echo Indigo, weet ik ook niks over verder. Maar dan heb je weer wat Google-keywords :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke kaart zou het beste zijn om alleen als doorgeefluik te functioneren?

Het plan is om een lossen DA converter te kopen en mijn audio cd's te rippen naar wav op een grote harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caerbannog
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

at John_Glenn (en de andere replyers): Heel erg bedankt :D Daar kan ik weer iets mee. Ik zal even wat reviews van de verschillende kaarten erbij zoeken, google zal hier idd wel bij helpen :)
Als ik daadwerkelijk iets heb zal ik 't hier wel even melden.
Wat ik trouwens aan die Terratec EWX wel makkelijk vind, is dat er gewoon cinch uitgangen achterop zitten, zodat ik ook niet met jackpluggen zit. 'K ben zelf niet zo'n jackplug freak....
Tenks iig alvast voor de reacties :)

Ik ben trouwens geluidstechnicus bij een koor, en had vandaag even mn asus leptobje geprobeerd om een opname te maken vanaf een Lem mengtafel, en dat klonk helemaal bah.....
Een externe geluidskaart wil ik nu dus sowieso hebben. Ik zit er dus misschien ook wel aan te denken om een externe EN een interne kaart te kopen. Hoef ik ook nooit over te prikken :Y)
Nu nog proberen 't bestuur zo ver te krijgen dat ze die kaart voor mij betalen })

[ Voor 38% gewijzigd door Caerbannog op 09-08-2003 15:49 . Reden: bedankjes vergeten + extraatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-07 17:11
even een vraagje tussendoor over MP3 en kwaliteit qua afspeel mogelijkheden.

Ik zit te twijfelen tussen een goeie soundcard, een terratec M3PO (Mp3 speler met ev. ingebouwde HD) of een DVD player met mp3 support (zou m alleen voor mp3 gaan gebruiken).

Nou lees ik dat die M3po een decoder heeft van Microna's Intermetall
D/A converter : Microna?s DAC3550A
MPEG-1 Layer-3 Decoder : Microna?s MAS3507D

(iemand bekend daarmee?), en wat wordt er zoal in DVD spelers aan mpeg decoders gebruikt, of is dat allemaal gelijk?.

Ik heb op dit moment een SB Live 5.1 , maar die kleurt veels teveel en gaat eruit.

[ Voor 8% gewijzigd door Hellhound op 09-08-2003 15:57 ]

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeBolle schreef op 08 August 2003 @ 23:52:
[...]

Ik heb zelf de Terractec kaart, en ik ben er zeer over te spreken. Ik heb in een waas eerst de Audigy2 gekocht, maar na hoopjes ellende (24bit werkte niet, en de kaart werd ERG heet) toch de overstap gedaan.

Goed, het is geen gamerskaart maar daar krijg je wel een prachtige geluidskwaliteit voor terug, met tulpaansluitingen op de 5 1/4" bay plus een phono amp ingebouwt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit nummer klinkt onwijs goed, trouwens de gehele CD van de Nits:

"Nits - Ting - 15 - Saint Louis Avenue.wav"

Jammer dat ik dat nummer niet op mijn site kan zetten, mag maar 5MB :'(

Ik probeer mijn PC up te graden naar high end geluidsstation.

Men hebbe nodig:
-Goede Eindversterker (done, Marantz SM80)
-Goede speakerset (done, zelfbouwmeuk)
-Externe DA converter (not done, weet nog niet welke)
-Goede geluidskaart met digital out (Done? Heb nu Sonica)
-Goede bekabeling (Half done)
-Dedicated HD (Done, Maxtor 120GB op Promise kaart)
-Geripte audio naar WAV of HQ MP3 (Done, ben bezig om 100 audio cd's om te zetten naar WAV)

Leuke hobbie toch, kost alleen een beetje veel geld ;)

Bij RAF hebben ze deze maand uitverkoop, eens kijken voor een DA converter, op de site van www.m-audio.com stond ook wel wat leuks.
Ben er nog steeds niet over uit wat voor geluidskaart ik moet nemen, hoeft alleen maar PCM naar de DAC te sturen.

Ben ook nog van plan om een Subwoofer te kopen. Films in 5.1/DTS hebben soms veel bruut laag, 17CM woofertjes zijn dan net te klein.

Mijn bovenbuurvrouw is weer blij met me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

John_Glenn schreef op 07 augustus 2003 @ 23:15:
* John_Glenn heeft trouwens ook een CMI8738 kaartje van Sweex rondslingeren. Zal het even inbouwen, en dan eens zien hoe dat eruit ziet. Zelfde piekjes hopelijk, dat zou grappig zijn.
Voila: http://www.xs4all.nl/~hetzwaan/CMI8738/CMI8738.htm
En inderdaad, zelfde piekjes.

@Worstkaasscrippie: je wil puur een spdif-doorgeefluik, en je hebt al een Sonica, dus. Zoals gezegd, er is niet veel info te vinden over de kwaliteit van digitaal-uit, maar heb je dan het gevoel dat het nog niet optimaal klinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb mijn Aureon sinds zaterdag digitaal aangesloten via Toslink. Klinkt nu perfect :) (Het was al erg goed analoog zijnde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

John_Glenn schreef op 10 August 2003 @ 23:38:
[...]

@Worstkaasscrippie: je wil puur een spdif-doorgeefluik, en je hebt al een Sonica, dus. Zoals gezegd, er is niet veel info te vinden over de kwaliteit van digitaal-uit, maar heb je dan het gevoel dat het nog niet optimaal klinkt?
De Sonica geeft kraakgeluiden.
Lijkt of mijn USB1.1 het niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 09 augustus 2003 @ 20:53:
-Geripte audio naar WAV of HQ MP3 (Done, ben bezig om 100 audio cd's om te zetten naar WAV)
Vergeet niet ook naar Flac te kijken, dat is lossless compressie voor audio. Dus zou theoretisch de kwaliteit van Wav en toch nog een flinke winst in opslag moeten opleveren.
Bij RAF hebben ze deze maand uitverkoop, eens kijken voor een DA converter, op de site van www.m-audio.com stond ook wel wat leuks.
Ben er nog steeds niet over uit wat voor geluidskaart ik moet nemen, hoeft alleen maar PCM naar de DAC te sturen.
Zelf heb ik een Marantz SR4300 en hoewel die vast geen perfecte DA heeft denk ik voorlopig dat ik het verschil tussen die DA en een externe DA niet hoor (en zolang ik dat denk en niet ga testen scheelt het me een hoop geld) :o

Mede doordat ik een toslink tussen mijn geluidskaart en receiver heb hangen heb ik trouwens verder niet heel veel geld aan die geluidskaart uitgegeven, 't is slechts een hercules fortissimo 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 22:58

Madrox

Oh, Pharaoh!

SBlive kraakt :?

Vaag, het enige wat hier kraakt is mijn bureaustoel of de deuren als het volume te hoog staat :+

Schel hoog :?
Vind ik wel meevallen; 1 nokje lager op de schuifbalk(treble) doet trouwens wonderen :)

tja, voor de puristen is er altijd iets "beters" . Maar hoeveel gebruiken daadwerkelijk 256bit :? en bovendien, als je het toch zo goed mogelijk wil hebben heb je natuurlijk een CD-speler met ingebouwde DA/AD converter of een aparte....

Heb je aan een simpel kaartje met Digitale uitgang voldoende.....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Madrox schreef op 12 August 2003 @ 07:00:
tja, voor de puristen is er altijd iets "beters" . Maar hoeveel gebruiken daadwerkelijk 256bit :? en bovendien, als je het toch zo goed mogelijk wil hebben heb je natuurlijk een CD-speler met ingebouwde DA/AD converter of een aparte....

Tuurlijk is er steeds beter, maar zie de topictitel: het gaat over high-end. Dat betekent bij mij niet perse superduur (150 euro voor een geluidskaart is bijna te goedkoop op een high-end schaal dunkt me), maar enig "purisme" is dan best geoorloofd toch?

Ik denk dat je gelijk hebt dat er prima geluid te halen is uit een SBLive, maar die hoort dan toch meer in een topic "[mp3] voor scholierenprijs - welke geluidskaart?" thuis.
Nu we het toch al over de Live hebben - ik las ergens dat veel mensen hem slecht vinden omdat ze in het Windows Sound-configuratievenster de samplerateconversiekwaliteit op Good hebben staan, ipv op Best. Aangezien ik die zonder luisteren al op Best had gezet is het me nooit opgevallen, maar misschien is het voor iemand een tip? En natuurlijk helpt anders de SSRC plugin voor Winamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Madrox schreef op 12 August 2003 @ 07:00:
...

Zelfs dat verschilt.. de ene spdif is de andere niet, een heleboel van die meukkaartjes hebben last van jitter en dat soort ellende.

Bovendien willen ook niet alle kaartjes 24bit 96khz uitspugen (om maar eens wat te noemen)

Dus om te zeggen dat je aan een simpel kaartje met dig. out genoeg hebt is natuurlijk een beetje kort door de bocht.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op 12 August 2003 @ 12:54:
[...]

...

En natuurlijk helpt anders de SSRC plugin voor Winamp.
Heb zelf al de MAD-plugin, is er verder nog verschil tussen de standaard directsound en waveoutplugins van winamp en die met SSRC, afgezien van het feit dat je met die SSRC's kan resamplen?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2003 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Nee, de SSRC plugin is met name bedoeld voor kaarten zoals de Live, die zelf nogal slecht upsamplen. Anders is de Directsound plugin ook OK.
Die MAD-plugin, heb je die wel eens blind vergeleken? Ik hoor namelijk geen verschil eigenlijk.

Ook interessant is de foobar2000 player. Die is gemaakt door de programmeur van het SSRC gedoe. Volgens sommigen is die nog beter dan Winamp+MAD, maar ik hoor weer geen verschil :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yes oke want het vreet nl ook erg veel cpu wat ik niet in overvloede heb.. :) voor mn gevoel is die mad wel beter maar ik zal er nog wel eens goed naar luisteren, raakte zelf ook aan het twijfelen toen ik naar die ssrc aan het zoeken was en ergens terecht kwam waar ik las dat die MAD in 16-bits niet veel anders klinkt dat de gewone (of is dat nullsoft?) plugin (fraunhofer vs mad).. vooral voordeel bij 24-bits (maar daar hoor ik dus ook weer niet veel verschil tussen, 8 --> 16 is wel obvious)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey mp3 gasten.......ga voor het echte mp3 werk nu eens kijken bij:

www.visualdiscomix.com

Dit is volgens mij de beste mp3 software die er is.......maar daar betaal je dan ook voor....
ze hebben ook een eigen usb geluidskaart ontwikkeld speciaal voor de software.....
eigenlijk bedoeld voor professioneel mixen met mp3's......

De Basic software die je zo kunt testen geeft al aardig weer wat de mogelijkheden zijn maar in de Pro versie schuilt de kwaliteit......

Greetzzzzz Gerben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga eind deze maand de m-audio audiophile96 bestellen via deze toko:
http://www.netzmarkt.de/t...ophile_2496_prodinfo.html

Vorige maand had ik daar de Sonica besteld en 3 dagen later in huis, keurig verpakt.
Goede online shop is mijn ervaring.

Beetje bij beetje begint de "high end" PC jukebox vorm te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-11-2024
't Begint erop te lijken alsof ik aandelen in die tent heb (zie andere topics over geluidskaarten), maar Esi-Pro heeft ook hele leuke kaarten die qua prijs en kwaliteit de directe concurrent van de Audiophile zijn. Je zou ff kunnen kijken ;)

Ik heb begin van 't jaar de Waveterminal 192L gekocht, terwijl ik eerst de Audiophile 2496 overwoog. Features gaven de doorslag.

Overigens is er van de Audiophile ook een USB versie: handig voor de mobiele DJs onder ons 8)

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBoek
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-02-2022

RuudBoek

RuudBoek

Over de perfecte geluidkaart :

Ik gebruik zelf een Audigy 1 geluidskaart met de spdif aangesloten op mijn denon digitale receiver.
Belangerijkste is, ik gebruik verder Foobar als mp3player in combinatie met kernal-streaming, oftewel zelfs de mixer (wave) wordt overgeslagen. Verder maak ik ook nog eens geen gebruik van de hardware resampler van de audigy die het 44.1 khz geluid op kwalitatief slechte wijze naar de standaard 48 khz out van de audigy upsampled, maar van de bij Foobar meegeleverde veel hoogwaardigere softwarematige resampler die dit perfect doet.
En om het helemaal af te maken sp-dift Foobar het geluid/datastroom ook nog eens in 24-bit naar m'n versterker toe. (DAC's van de audigy zijn niet echt 24-bit maar spdif-out lekker wel ;))

Mp3jtes worden met Foobar lekker in 64-bits tot in het kleinste detail perfect gedecodeerd.
Ik hoef eigenlijk alleen nog maar het geluid beetje op smaak te brengen met de meegeleverde equalizer van Foobar.

Volgens mij krijg je zelfs met de allerduurste geluidskaart nog lang niet zulk onvervormd en zuiver geluid op zo'n directe wijze naar je boxen toe.
D/A kan je gewoon het beste aan een goede versterker of ander audiocomponent overlaten, mits de pc/geluidskaart de datastroom maar zo puur mogelijk aanvoert.

Verder is er nog een bijkomend voordeel van het gebruik van sp-dif :
Hoe goed je geluidskaart ook D/A om kan zetten, het wordt dan toch analoog en wel naar de versterker toegetransporteerd met al het signaalverlies en toegevoegd ruis tot gevolg (afhankelijk van o.a de lengte van je kabeltje tussen de geluidskaart en versterker).

Ik hoor absoluut geen verschil meer tussen m'n mp3tjes en een ceedeetje hoor.
:*)

Ruudboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet echt bekend met professionele geluidskaarten.
Maar wat ik wel uit je post opmaak is dat je opzoek bent naar een analoge geluidskaart om mp3s af te spelen.

Ik ben zelf ook al lang opzoek geweest naar een goede geluidskaart om MP3`s
mee af te spelen omdat mijn audigyplayer niet echt lekker mp3s afspeelt.

Nu had ik per toeval een Aopen Tube bord aangeschaft en ondanks al die tegenstrijdige verhalen over de kwaliteit daarvan (in het forum)voldoet die in mijn opzicht zo goed dat ik nu voor een veel lagere prijs een 2e Tube mobo heb aangeschaft.

"Stel je hebt ook nog een nieuw mobo nodig zou ik toch zeker even dat Aopen mobo met onboard Sound+Buis overwegen gezien de lage prijs die men nu bij alternate daarvoor vraagt."

Alleen jammer dat je hem niet kan beluisteren zoals een losse cdspeler...

Verwijderd

Topicstarter
ruudboek, mijn idee, zit nu weer even via oude awe kaart te luisteren naar geripte wav van requiem van mozart, zachte passages onnoemelijk veel ruis, harde passage klinkt het als een licht vervormde grauwe massa geluid. Via externe dac zo goed als geen ruis, instrumenten en vocalen goed uiteengezet, helder transparant geluidsbeeld dat ook zo blijft in harde passages, goede "punch", niet vermoeiend... kortom: een verademing :)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

RuudBoek schreef op 26 August 2003 @ 23:22:
Ik hoor absoluut geen verschil meer tussen m'n mp3tjes en een ceedeetje hoor.
Dat is mooi - ik denk dat dat de beste definitie van High End MP3 afspelen is. Ik heb dat denk ik ook bereikt. Wat is er mooier dan tevreden mensen... :)

Verder zou ik om deze dikke 200 posts aan gekeuvel eens wat test-basis te geven het volgende willen voorstellen. Ik kan (niet op heel korte termijn) de volgende test-samples produceren:

*stukje originele CD
*hetzelfde afgespeeld en weer opgenomen via DMX 6fire
*nogmaals maar dan afgespeeld per SBLive en opgenomen via 6fire
*idem maar met foobar2000 resampling (=SSRC)
*via spdif met Denon AV-amp (als ik dat gedaan krijg bij de eigenaar :)
*heel leuk: twee of drie rondjes achtereen afspelen/opnemen via 6fire

Dan kan iedereen thuis een idee krijgen van wat geluidskaarten kunnen. Je kan met behulp van ABX-software bestanden in willekeurige volgorde op CD branden en dan luisteren op je hifi set. Je weet dan zelf niet waar je naar luistert tot je de antwoorden in de software intikt. En dan natuurlijk de resultaten (screenshots?) hier posten...

Twee dingen nodig: een of twee korte stukjes (zeg 10 sec) muziek die veeleisend zijn (daar gaan we alvast een half jaar over ruzien denk ik >:)), en wat hulp met download bandbreedte. Enthousiasme hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBoek

RuudBoek

RuudBoek

Even vraagje aan Glazenbol,

Was die test met de AWE in combinatie met Foobar met de resampler (SSRS) enabled?
Ik kan zelf een verschil horen tussen winamp3 en Foobar. Foobar is helderder, vooral zuiverder en meer detail. En dat nog wel zonder speciale DSP, zoals FX sound of Dee1/2. Heeft denk ik iets met verschil in output te maken, waarschijnlijk kernal streaming/betere SSRS.

Ruudboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBoek

RuudBoek

RuudBoek

[quote]John_Glenn schreef op 28 August 2003 @ 16:01:
[...]

*via spdif met Denon AV-amp (als ik dat gedaan krijg bij de eigenaar :)

Als jij het muziekstukje uitzoekt, wil ik wel even testen voor je hoor ;)

Ruudboek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het beste zou volgensmij zijn als je een geluidskaart of reciever kan vinden waar meerdere (high end) dac's per kanaal parallel aan elkaar staan geschakeld. Hoe meer dac's hoe, kleiner de afwijkingen, aangezien het gemiddelde signaal van alle dac's wordt genomen op de uitgang van het kanaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2003 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

RuudBoek schreef op 29 August 2003 @ 02:33:Was die test met de AWE in combinatie met Foobar met de resampler (SSRS) enabled?
Ik kan zelf een verschil horen tussen winamp3 en Foobar. Foobar is helderder, vooral zuiverder en meer detail. En dat nog wel zonder speciale DSP, zoals FX sound of Dee1/2. Heeft denk ik iets met verschil in output te maken, waarschijnlijk kernal streaming/betere SSRS.
Waarom zou je SSRC gebruiken op een AWE? Volgens mij ondersteunde de AWE nog netjes 44kHz - dat was toch nog geen AC97 kaart?

Als je in winamp geen SSRC plugin hebt gebruikt dan doet de kaart de resampling. Dat schijnt niet zo best te zijn in het geval van de Audigy. Heb je wel de SSRC plugin dan zou het hetzelfde moeten klinken in Winamp en Foobar (met alle DSPs uit).
Verwijderd schreef op 29 August 2003 @ 02:50:
Het beste zou volgensmij zijn als je een geluidskaart of reciever kan vinden waar meerdere (high end) dac's per kanaal parallel aan elkaar staan geschakeld. Hoe meer dac's hoe, kleiner de afwijkingen, aangezien het gemiddelde signaal van alle dac's wordt genomen op de uitgang van het kanaal.
Dat zeggen veel fabrikanten - maar maakt een goede DA-chip echt fouten?? Kan het me niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RuudBoek schreef op 29 augustus 2003 @ 02:33:
Even vraagje aan Glazenbol,

Was die test met de AWE in combinatie met Foobar met de resampler (SSRS) enabled?
eeh foobar heb ik nog nooit gebruikt en winamp3 heb ik ook hekel aan, heb gewoon basic winamp2 met mad plugin voor mp3 en liefst gewoon directsound wav. wat betreft ssrs dat heb ik er even opgehad maar dat trekt mn compu niet, voor mn awe denk ik dat het wel beter gaat klinken maar ik luister normaalgesproken toch via edirol dus heb het niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste: Een AC3 en DTS signaal is standaard altijd 48 kHz
Je hebt wel DTS 96/24 maar dat moet dat in het DTS logo staan.

Ten tweede: AC3 en DTS zijn digitale signalen en speel je niet over je DACS.
DACS zijn namelijk Digitaal Analoog Converters, en je wil niet eerst je digitale geluid overzetten naar analoog, en dan weer terug? Dan heb je behoorlijk wat kwaliteitsverlies, en het is nogal omslachtig.

Ten derde: Er is wel degelijk hoorbaar verschil tussen digitale optische en coaxiale kabels\verbindingen. Er kan veel interferentie aanwezig zijn, terwijl er gewoon bv. een AC3 DTS signaal afgeleverd wordt. Er kan dus wel degelijk verschil zijn tussen AC3 en DTS signalen.

Ten vierde: Je kunt als je een computer gebruikt die een externe processor aanstuurt of het geluid dat van je dvd speler afkomt via je geluidskaart afspeelt beter een digitale optische kabel gebruiken dan een digitale coax. Dat omdat er in een computer erg veel interferentie zit, omdat alle onderdelen dicht op elkaar zitten, en nauwelijks afgeschermd zijn voor dergelijke storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-07 12:36

Cybje

First Post!

Heeft iemand enig idee hoe de M-Audio Audiophile 192 het doet als geluidskaart en of die beter is dan bijv. de TerratecDMX 6fire 24/96 of de M-Audio Audiophile 2496?

Ik kan er geen reviews van vinden en kan zelfs geen zinnige plek vinden in Nederland waar-ie te koop is ...

Ik heb nu namelijk een Terratec DMX 6fire 24/96, maar die ruist/stoort vaak verschrikkelijk als je een ingang open zet, dat is echt rete irritant. En de garantie is inmiddels verlopen ...

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Cybje schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 00:54:
Heeft iemand enig idee hoe de M-Audio Audiophile 192 het doet als geluidskaart en of die beter is dan bijv. de TerratecDMX 6fire 24/96 of de M-Audio Audiophile 2496?
Kan er ook geen reviews van vinden. Wat ik ervan denk: de specs zijn beter ten opzichte van de 2496, maar dat zal meer door de balanced outputs komen dan door betere converters. Als je deze kaart dus unbalanced aansluit (wat je neem ik aan gaat doen?) valt er een hoop verschil weg.

En bovendien: zulke hoge kwaliteit AD/DA omzetters zijn met name nuttig als je analoge effecten wilt uitvoeren op je mix - dan verlies je geen kwaliteit als je een paar keer de keten digitaal-analoog-effectbox-digitaal doorloopt... Voor afluisteren thuis ben je even goed af met een DMX 6fire (die heeft al bijzonder goede karakteristieken!), en kan je het geld in je speakers stoppen.
Ik heb nu namelijk een Terratec DMX 6fire 24/96, maar die ruist/stoort vaak verschrikkelijk als je een ingang open zet, dat is echt rete irritant. En de garantie is inmiddels verlopen ...
Dit kan aan je hardware config liggen. Is het ruis (à la ouwe radio) of van die bliepjes/onderbrekingen? Dat laatste duidt vaak op een overbezette pci-bus (ik heb dezelfde kaart, en die trekt het heel slecht als ik een pci-gebonden ata-controller inzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je ook kan doen (ik weet niet of dit idee al geopperd is, te lui om terug te lezen ;)) is een externe ad/da converter tussen je eindbak en geluidskaart hangen (wel via sp/dif dan natuurlijk). Ik heb daar overigens nog niet zo heel lang geleden een artikeltje over gelezen bij hifi.nl . De recensent beviel het geluid erg goed.

Ik heb even de link opgezocht:
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2141

Ze hebben 't daar over de: Behringer Ultramatch Pro SRC 2496
Valt ook in de prijscategorie waarover hier gesproken wordt....
Pagina: 1 2 3 Laatste