Haha Blafhert, tuurlijk is dat niet duidelijk. Nog niemand heeft de revolution genoemd
Kijk voor goede informatie op hydrogenaudio.org in de hardware sectie. Algemene opinie daar is: intern kan beter zijn dan extern, en de Revo is ongeveer even goed als de AP2496.
Om gelijk even wat puntjes uit dit topic aan te roeren:
**uiteraard is extern
theoretisch beter dan intern. Je krijgt in principe minder stoorsignalen bij je analoge signaal. Maar dit regeltje gaat niet op onder de 1000euro. Geluidskwaliteit hangt zoals zoveel af van de beperkende factor - en dat is in de meeste gevallen het circuit-ontwerp en de componentenkwaliteit.
Leuk, zo'n externe DAC van 200euro. Maar op 200euro is de behuizing en extra interface percentueel duur. Dat gaat ten koste van het circuit-ontwerp en de keuze van de chips. En bovendien: USB is niet bedoeld voor 'high-end' audio - een typische USB interface-chip is dan ook niet van zichzelf ruisarm. Dat zit dan weer in je externe doos... Weg winst.
Metingen van de M-audio kaarten met Rightmark Audio Analyzer laten zien dat deze dingen er helemaal geen last van hebben dat ze aan een PC-voeding hangen en in een ruisige kast zitten. En kijk eens naar de Lynx2 (wel een beetje oneerlijk, want die kost 1000euro). Dat ding is het bewijs dat ruisarm werken puur met circuit design te halen is, zonder uit de PC te vluchten.
**Creative kaarten zijn zo slecht nog niet. Tuurlijk, er is beter. Maar voor 35euro is de SBLive een koopje. Je moet wel een paar dingen weten: 1)) de EMU10k1 werkt intern op 48kHz. Dat maakt dat
alle PCM signalen die over de Live lopen 48kHz worden. Dat is op zich niet erg (voor 35euro), ware het niet dat de 44->48 conversie op de Live slecht wordt uitgevoerd. Dit is op te lossen door het in software te doen: zoek naar SSRC voor Winamp. 2)) De achterkanalen zijn van betere kwaliteit dan de voorkanalen! Speel dus stereo af over de achterkanalen.
Het verhaaltje dat er op de Live intern naar analoog wordt gegaan is niet waar, maar wel wordt dus ook SPDIF in 48kHz uitgestuurd.
De Audigy(1) is een ander verhaal. Dat ding is brak! Op zich natuurlijk wat verbeterd tov de Live, maar veel te duur voor muziek afspelen, want hij biedt op dat gebied niks extra. Nu zegt U 96kHz... Niet dus
De Audigy(1) werkt intern weer op 48kHz, en dat geldt ook voor 96kHz PCM signalen! Metingen met Rightmark bewijzen dit: op 48kHz wavjes is het signaal beter dan op 96kHz wavjes.
De Audigy2 is net niet een topkaart. Deze is wel
echt tot 192kHz in staat. Op 24/96 is de gemeten kwaliteit vergelijkbaar met de M-Audio AP2496 en Revo, en ook met de Terratec Aureon Sky/Space/EWX/DMX etc.
Helaas geldt ook voor de Audigy2 dat 44.1kHz niet hardwarematig ondersteund wordt (maar nu wel op de SPDIF gelukkig). Voor de purist is het dus geen goede kaart; er moet echter gezegd dat de 44->48 conversie deze keer goed is uitgevoerd, want er zijn nog geen gebruikers die durven te beweren dat ze het verschil horen.
**Voor het verschil tussen digitale uitgangen zijn er met name twee factoren: digitale jank (jitter) en bitperfectie.
Bitperfectie onder Win2k en XP is alvast een probleem. De fijne kmixer (kernel mixer) die Microsof erin heeft gebouwd wijzigt alles wat erdoorheen gaat. Volgens de meeste mensen is dit niet hoorbaar, maar goed, niet bitperfecte SPDIF dus. Op de een of andere manier kunnen DTS en andere niet-PCM signalen wel gewoon naar de kaart.
Wel bitperfecte SPDIF heb je bij de merken RME (=duur) en Marian (=brakke driversupport); die hebben de kmixer bestanden gewoon gesloopt. Volgens tenminste 1 gebruiker heeft de Terratec DMX 6fire dat ook. Maar die heb ik, en ik heb het nog niet na kunnen doen.
Andere oplossingen: ASIO-drivers, of kernel streaming. Niet alle kaarten ondersteunen dat, en het grote nadeel: er kan maar geluid van 1 programma tegelijk over de kaart (vind ik een voordeel eigenlijk

).
Onder Win98 is Waveout wel bitperfect. Directsound weet ik niet zeker meer, dacht het niet.
OK, so far bitperfectie. Dat is tegenwoordig alleen maar een softwareprobleem. Dan is er nog jitter/jank. Dit ontstaat in hardware door een slechte klok-kristal, of een slecht circuit, of op de kabels. Ik heb even geen fut meer om het helemaal uit te diepen (veel te lange post al

). Maar ik wil er wel dit over zeggen: voor 100euro heb je al een kaart met heel goede DA-conversie, en het is dan wellicht beter een goede analoge interlink naar je Hifi-set te nemen dan een digitale die een ernstig jitterend signaal in je Receiver brengt. NB: ik heb het alleen over PCM-streams; AC-3/DTS/e.d. hebben geen last van jitter want daar zit het kloksignaal niet met de data verweven.
Verder kan je jitter die tussen de apparaten in onstaat opheffen als volgt: neem een kaart die kan locken op een externe klok (=word clock input). Mijn DMX 6fire kan je zo instellen dat hij SPDIF uitstuurt op het tempo waarop er ook SPDIF inkomt op de digitale ingang. De externe DAC hoeft dan niet meer het kloksignaal uit de PCM-stroom te plukken maar kan aan de gang met zijn eigen kloksignaal.
De AP2496 kan dat ook, de Revo niet (heeft geen digitaal in...)
**Voor een goede relatief goedkope digitale uitgang schijn je terecht te kunnen bij Trust (514DX ofzo). Deze heeft dezelfde chip als de M-audio DIO2448 had en schijnt ook te werken met de veel betere M-audio drivers. Voor 40 euro uiteraard geen word clock input, maar hij kent wel echt 44kHz, niet alleen 48 zoals bij de Live. Een andere optie is de Terratec Aureon Fun (zelfde chip weer). Let wel, de analoge uitgangen zijn bij deze kaarten slechter dan bij de Live.
Ik wou nog veel meer puntjes uit deze lange thread aanroeren, maar moet toch echt aan het werk nu
Blafhert: het is je vast al opgevallen wat ik van de Sonica denk

Verder zou ik nu dus de Revolution kiezen uit die drie. De Ap2496 heeft wat voordelen als je ook opneemt of met digitaal werkt. Voor puur analoog-uit gebruik is hij te duur en niet meetbaar beter.
Om de discussie nog wat te prikkelen: ik ga nooit een 'goede'/'high-end' stand-alone CD/DVD-speler kopen. Het geluid vanaf mijn PC zal altijd beter blijven, zolang ik nadenk bij hoe ik het doe.