Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
MIJN GOD! Wat een verschil inderdaad, heb net even zitten spelen met mijn nieuwe set:j-w schreef op 25 May 2003 @ 15:19:
[...]
als je de rest van de thread leest kun je lezen dat er wel degelijke verschil is tussen de verschillende digitale uitgangen. Zie bv:
[rml]j-w in "[ MP3] op High End - welke geluidskaart b"[/rml]
PC Terratec blah 5.1 - optical out
NAD T562 - DVD speler - Monster cable tulp analoog/Coaxiaal digitaal
NAD T752 - Reveiver
Mirage FRX-7 - Speakers
Test nummer Peter Gabriel - Red Rain - 06 (live secret world tour) (192 Kbit)
Directe test tussen hetzelfde MP3'tje in de DVD speler en PC levert een schokkende conclusie: dit klinkt verschrikkelijk ruk!
Ik ben overtuigt en vanaf dit moment op zoek naar een digitale uitgang op een geluidskaart die NIET de boel eerst naar 48 Khz converteert!
Edit:
Mmm... mijn 512i zou volgens een maat van me gewoon ook 44.1 kunnen doen, dan zou het aan de windows media speler liggen? Waarmee moet ik mp3's afspelen om 44.1 onaangetaste output te krijgen? (of misschien beter: waar zit het verborgen menuutje in die 512i's om 44.1/48 khz te kunnen schakelen?)
[ Voor 16% gewijzigd door delorean7 op 26-05-2003 14:41 ]
Ik gebruik de spdif uitgang op een MSI KT4 met C-Media 8738MX chip. Bij de instellingen kan ik kiezen uit 44.1 en 48 KHz. Daar zit ik regelmatig tussen te switchen met verschillende MP3's, maar ik hoor geen enkel verschil, beiden klinken even goed.delorean7 schreef op 26 May 2003 @ 13:43:
[...]
Directe test tussen hetzelfde MP3'tje in de DVD speler en PC levert een schokkende conclusie: dit klinkt verschrikkelijk ruk!
Ik ben overtuigt en vanaf dit moment op zoek naar een digitale uitgang op een geluidskaart die NIET de boel eerst naar 48 Khz converteert!
In de specificatie's van C-Media staat verder nog dat de uitgang 24-bit is, misschien dat dat nog enig verschil uitmaakt:
"Professional digital interface, supporting 24-bit SPDIF IN/OUT (44.1K and 48K)"
Ook de HK 3550 heeft een 24-bit DAC.
[ Voor 3% gewijzigd door easyriider op 28-05-2003 19:27 ]
Verwijderd
Kan je met 24 bits soms een hogere frequentie halen?? Bijv 96kHz of zie ik dat verkeerd.
Ik wil dus mijn pc digitaal aansluiten op mijn Harman Kardon AVR 3550, is dan zo'n Aureon Fun van Terratec goed genoeg?
Oke ik heb hier nog wel een dac staan, nu is de discussie (die nu al bezig is) inderdaad of er verschil is tussen verschillende spdifs (geluidskaarten, usb etc). Volgens mij is zo'n usb-dingetje sowieso wel mooi omdat dan de "kaart" zelf ook buiten de compu hangt, en ik de andere geluidskaart kan blijven houden voor spellen. En zo'n usb-dingetje is ook nog relatief goedkoop (vergeleken met het kopen van een echt goeie nieuwe geluidskaart).
Op deze link kan je zien dat van sommige kaarten de spdif echt als "poor" (of zwak punt) gekenmerkt wordt (bv SB Live!): http://www.pcavtech.com/soundcards/summary/index.htm
Op dezelfde site werd deze als beste gekenmerkt: http://www.pcavtech.com/soundcards/LynxTWO/index.htm
"The digital portion of this card is "bit perfect". It is even capable of passing AC-3 and DTS signals without alterations."
In deze quote wordt dus geduid op pcm? De uitspraak insinueert dat dat bij andere kaarten de digitale poort niet helemaal "bit perfect" is..
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 22:07 ]
Ik heb geinformeerd bij iemand op een site hierover en kreeg volgende mailtje terug:arjandijk schreef op 28 May 2003 @ 12:59:
... een pcm is de standaard dus voor niet surround geluid kun je elke willekeurige dac aansluiten..
"PS: Just be aware that the DCD-3000 internal DAC can
work only with sampling rates typical from CD´s,
minidics, digital recorders, etc. (16-bit word length
and a 44.1 kHz sampling rate for CD,S, and 48 Khz for
most digital recorder).
Than means thant YOU CAN NOT USE IT with the "New"
digital sampling rates (24 bits, 96 Khz, etc) or DSD
(SACD), etc. "
Ik heb hier nu een meridian 203 dac staan, zou ik die op mn compu aan kunnen sluiten??
edit 1--> ik zie het al, bv. de sonica van m-audio gaat wel werken.. er zit een EIAJ optical en een coaxial input op de dac, is laatstgenoemde compatible met spdif?
edit 2--> http://www.usbstuff.com/roland.html
hehehe de roland van jur.. precies wat ik zoek
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 22:05 ]
Verwijderd
deze heb ik via een vh/hul toslink kabel via de spdif van mn terratec kaart op mn marantz set en dat klinkt geweldig!
Goeie combi dus, zoek een terratec kaart van rond de 100 euro (terratec levert goede spdif output) met deze dac, je zou er nog een externe clock bij kunnen nemen maar dat lijkt me wat overdreven.
dit is echt de beste combi voor een paar honderd euro een betere vind je niet in deze klasse, wel even aanraden dat je er ook nette kabels bijneemt anders is het zo zonde... (veel mensen kopen dan zo ding met een optisch kabeltje van 5 euro)
Terratec kaarten raad ik altijd over creative rommel aan gezien terratec ook een hele studio range heeft, er zijn nog wel wat andere leuke kaarten op de markt
maar terratec geniet ook nog goede driverondersteuning wat wel eens minder is bij de wat meer exotische kaarten.
Overigens die dicsussie over mp3 <-> cd is bullshit,
bij mp3 pluk je sowieso al een flink stuk uit het sublaag en tophoog
mensen die goed kunnen luisteren! en een nette set hebben! horen zonder veel twijfel het verschil hoe goed de codec of bitrate die je neemt ook is je haalt nooit de kwaliteit van uncompressed! zeker niet met een leuke sub erbij en supertweeters...
Leuke quote "de tonen die je niet hoort"
als je een beetje van geluid afweet dan is je bekend dat een frequentie bereik het hele gehoorspectrum beinvloed, ook al is er tophoog wat jou oortjes theoritsch gezien niet horen dan toch geeft dit vorm aan de rest van het geluid.
Precies hetzelfde met sublaag... je hoort het niet maar het geeft vorm aan het geheel, waarom zijn er bijvoorbeeld tweeters die ontwikkeld worden om tot 100khz te gaan terwijl een mens maar theoretisch tot 20khz kan horen in een gunstig geval... juist.
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 02:47 ]
tot ... je dit serieus gaat testen met blinde tests en een panel van tientallen mensen met een goed gehoor en blijkt dat zelfs deze mensen geen verschil kunnen maken tussen goed gecomprieerde MP3s en CDs....Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 02:33:
mensen die goed kunnen luisteren! en een nette set hebben! horen zonder veel twijfel het verschil hoe goed de codec of bitrate die je neemt ook is je haalt nooit de kwaliteit van uncompressed! zeker niet met een leuke sub erbij en supertweeters...
en dan vraag je je ook nog eens af wat er voor apparatuur achter hangtj-w schreef op 12 juni 2003 @ 08:49:
[...]
tot ... je dit serieus gaat testen met blinde tests en een panel van tientallen mensen met een goed gehoor en blijkt dat zelfs deze mensen geen verschil kunnen maken tussen goed gecomprieerde MP3s en CDs....
- die M-audio superdac is inderdaad een mooi apparaatje maar omdat ik hier nu al die andere dac heb staan ga ik het gewoon daar mee doen, en met een roland ua-1d erop
- wat betreft mp3 (ik ga het straks gewoon zelf testen met m'n eigen opstelling
Uiteindelijk is 1 ding nog het belangrijkst, de opname zélf. In de loop van de jaren zijn de opnames er niet op vooruit gegaan, dit zijn wel aardige stukken hierover:
http://www.audio-muziek.nl/actueel/index.htm
http://www.audio-muziek.nl/audio.htm (bovenaan onder Jan de Kruijff staan ook wel interessante stukken wat betreft data-reductie)
Vergeet met al die technische rim-ram ondertussen ook niet gewoon van mooie muziek te genieten, daar draait het uiteindelijk om
edit: quote uit eerste link over surround en opname van geluid:
"Toch wat mij betreft niet voldoende om surround in de klassieke muziek levensvatbaar te maken. De luidsprekers hebben het met zijn vijven wat gemakkelijker, dat is hoorbaar, maar fundamenteel hoor ik geen vooruitgang, misschien wel integendeel. Want opnieuw hoor ik manipulatie, en nu van vijf of zes kanten. Wéér irriteert me de veel te directe klank en het ontbreken van een solide en vooral stabiel ruimtebeeld. Wéér luister ik naar tientallen mono signalen, waarvan de onderlinge samenhang uiterst vaag is. Wéér zit ik met mijn oren onder de klep tegen de snaren van de piano, op de kam van de viool geschroefd of op de saxofoon geklemd. En nog steeds besteedt het begeleidende drukwerk pagina’s aan de gebruikte kabels, de microfoons, de converters en de catering, maar het merk van de vleugel en de plaats waar het orgel is opgenomen worden niet vermeld. Wat ik hoor is manipulatie en in het beste geval méér van hetzelfde. Natuurlijk zijn er positieve uitzonderingen, maar zoals dat met uitzonderingen gaat, het blijven uitzonderingen…"
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 10:53 ]
Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 02:33:
Leuke quote "de tonen die je niet hoort"
als je een beetje van geluid afweet dan is je bekend dat een frequentie bereik het hele gehoorspectrum beinvloed, ook al is er tophoog wat jou oortjes theoritsch gezien niet horen dan toch geeft dit vorm aan de rest van het geluid.
Precies hetzelfde met sublaag... je hoort het niet maar het geeft vorm aan het geheel, waarom zijn er bijvoorbeeld tweeters die ontwikkeld worden om tot 100khz te gaan terwijl een mens maar theoretisch tot 20khz kan horen in een gunstig geval... juist.
Blijkt nou, heeft een MP3 hetzelfde bereik als een CD 5-20000Hz, dus dat gel*l van jou over sublaag en tophoog vervalt.
Verder zijn er inmiddels oneindig veel blinde tests geweest met audiofielen op superapparatuur waarin telkens weer wordt vastgesteld dat een 228kbit/sec mp3 GELIJK is aan een cd.
r3mix.net voor verdere info. Ergens terug in topic staat de links naar die site. Lees dat maar eens door voordat je weer over dingen gaat blaten, waar je blijkbaar niks vanaf weet.
[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 31-07-2003 09:54 . Reden: Mijn verhaal is natuurlijk geheel offtopic ]
Mijn nekharen ook oscar wees gerust
[ Voor 17% gewijzigd door JvS op 12-06-2003 12:38 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
JvS schreef op 12 June 2003 @ 12:12:
Laten we die offtopic MP3 discussie maar lekker varen he. Dat wordt toch hard tegen hard?. Het onderwerp "PC op audio en dan goed" is hier interessanter.
Je hebt gelijk, mijn excuses. Het blijft een gevoelige discussie, mijn nekharen gaan telkens overeind staan als er, in mijn ogen, foute claims gemaakt worden op dat gebied.
Maar ik zal er in dit topic niet meer over doorgaan!
er zijn zoveel factoren wat bepaald welke wat beter maakt etc etc.. er zijn nog steeds onhoorbare frequenties die invloeden op geluid maken die mp3 weghaalt.. ik zeg ook niet dat de kwaliteit echt slecht is. .maar ik lusiter er op mijn normale stereo liever niet naar. frequentiebereik is ook niet alles namelijk ...
laten we het inderdaad afsluiten..
verder zal ik voor een betaalbare zoals al eerder gezegd de m-audio dac / rme kaartje een prima oplossing zijn..
daar laat ik et dan ook bij
Verwijderd
zeggen;
laten we het inderdaad afsluiten..
Ik zie overigens nergens meer hoontech kaarten, of hoe die dingen heten.
Ik zelf speel met veel plezier op mijn Philips Acousitic Edge kaart.
En heb net een surround processor gekocht aan me audio set, dus zal ik eens
spelen met de SPDIF. Maar ik ben er al redelijk van overtuigd dat die philips dingen goed zijn.
Tja maybe geen Ardvark of whatever, maar wel ver boven gemiddeld.
Verwijderd
? blijkbaar heb je helemaal geen kennis van zaken,Oscar Mopperkont schreef op 12 June 2003 @ 10:54:
[...]
offtopic:
Blijkt nou, heeft een MP3 hetzelfde bereik als een CD 20-20000Hz, dus dat gel*l van jou over sublaag en tophoog vervalt.
Verder zijn er inmiddels oneindig veel blinde tests geweest met audiofielen op superapparatuur waarin telkens weer wordt vastgesteld dat een 228kbit/sec mp3 GELIJK is aan een cd.
r3mix.net voor verdere info. Ergens terug in topic staat de links naar die site. Lees dat maar eens door voordat je weer over dingen gaat blaten, waar je blijkbaar niks vanaf weet.
ten eerste een cd loopt van 5hz tot 20khz
Sublaag is dan dus al verneukt, een nette sub doet al een flinke rolloff in de curve bij 40hz en is daarvoor bijna de helft van zn spectrum kwijt!
ten tweede compressie is compressie, de orginele tonen blijven bij mp3 nog wel wel aardig in orde maar de harmonischen ? juist een flinke rommel.
(harmonischen zijn klanken die doorklinken, als jij een toon van 30hz op een contrabas maakt ontstaan hieruit harmonischen (andere, vooral hogere tonen)
ik heb voor de aardigheid ook even op die pagina gekeken http://r3mixnet.cjb.net/ de gebruikte apparatuur is netjes maar ligt pas in het begin van wat ik high end noem..
Een cd tipt niet zo snel iets aan, ik hoor zelfs al een goed verschil tussen een orginele cd en een kopie door middel van zo'n philips of marantz.
Iemand die denkt dat hij mij het verschil kan laten horen nodig ik wel een keer op de beurs uit.
Verwijderd
Artikel:http://www.heise.de/ct/00/06/092/default.shtml
Mp3 is gebaseerd op psycho acoustics, en wat mij opvalt dat dat naar 2 kanten werkt; als men al van te voren de mening heeft "mp3's zijn slecht" dan klinken ze voor die persoon hoogst waarschijnlijk ook slecht, het brein is op dat gebied nogal beinvloedbaar (beetje rohrschach test voor de oren....=))
Ander, persoonlijk, opvallend punt met high end audiokaarten voor je pc; je gaat toch geen muziek beluisteren met een ronkende ventilator swingende pc naast je als je het over hifi en 0.000024% deformatie factoren hebt? Maar dit even terzijde...........=)
Verwijderd
Ik ga straks zelf nog eens goed luisteren met wat orginele opnames en wat 320kbit's met lame.. ik zal ook gelijk de curves over beide opnamen meten, zul je zien dat de curve bij mp3 veel eerder de rolloff doet in het tophoog.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 22:15 ]
Verwijderd
Verwijderd
Zal beide straks even uppen, (mp3 is ong. 15mb , wav rond de 60mb)
Hoe rippen jullie precies een mp3 dan ?
Verwijderd
dan moet je dat toch kunnen zien dmv het aantal crc's nietwaar ?Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 22:28:
Wat misschien ook nog een puntje is, is het encoden zelf. Vooral om te beginnen met het rippen van een audio track, sommige cd-rom spelers zijn niet zo heel precies en laten wel es een gaatje vallen (zijn vast ook wel testen van te vinden). En als het rippen al niet goed gebeurt, dan kan een daarvan afgeleide mp3 ook niet erg super zijn............
Ik wilde het er in m'n voringe posting nog net niet bij zetten maar nu deze disc toch aan de gang is (is toch niet geheel offtopic imho), ik zet zelf ook vraagtekens bij het rippen via de cd-rom.Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 22:28:
Wat misschien ook nog een puntje is, is het encoden zelf. Vooral om te beginnen met het rippen van een audio track, sommige cd-rom spelers zijn niet zo heel precies en laten wel es een gaatje vallen (zijn vast ook wel testen van te vinden). En als het rippen al niet goed gebeurt, dan kan een daarvan afgeleide mp3 ook niet erg super zijn............
Ik zat zelf te denken om in die eigen opstelling mn eigen loopwerk te gebruiken en via de digitale uitgang direct aan te sluiten op de compu. En dan voor het afluisteren van zowel cd als mp3 (en die wav natuurlijk even vergelijken) dezelfde losse dac te gebruiken, én dan natuurlijk nog even een cd-rom-rip (wav). Dat lijkt me wel de beste vergelijking
Edit: eigenlijk zouden we over een paar jaar, als de opslagcapaciteit-standaard weer wat hoger is, verlost moeten zijn van die hele compressie-ellende (hmm ik heb ook nog wel wat giegs vrij) .. Althans voor eigen opnames, denk wel dat mp3 (128k
Ben erg benieuwd wat er uit gaat rollen, die eigen test, cd vs. wav vs. mp3.. (klassieke muziek)
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 22:58 ]
Verwijderd
Omdat die kopieer beveiligingen daarop berusten op het aan brengen van fouten die door normale cd spelers geslikt worden, en door cd rom spelers niet meer worden geaccepteerd, en als onleesbaar worden geacht (er zijn natuurlijk ook weer tig soorten van beveiligingen, maar dat wordt een beetje erg uitgebreid) Maar wat was nou min puntje ook alweer? Oh ja! door die beveligingen wordt dus in principe je audio verkracht, door het moedwillig aanbrengen van fouten. Welke audio liefhebber vindt dit ok?
Mijn persoonlijke rip ervaring doe ik met nero (met mp3 plugin), audio cd in de plextor, nero starten, track opslaan als..., mp3 en bitrate kiezen (GEEN mp3pro, dat klinkt erg slecht IMHO), en nero zet netjes een mp3 neer. Dit gebruik ik voor maken van eigen compilatie cdtjes voor thuis of in de auto. En ik heb geen audio apperatuur van 50000 euro, maar ook op koptelefoon klinkt het gewoon goed voor mij, en kan eigenlijk geen verschil vaststellen, bij sommige d8 ik aan ruis of een klikje te horen maar dat bleek op de orginele cd ook al te zitten..........
Het horen zit ook tussen de oren.
ps kritz_c pak ook es een oude cd, waar nog geen kopieer beveiliging opstaat, en vergelijk dat ook es.
Verwijderd
btw je moet niet luisteren naar tikjes of ruis daar stoor ik me namelijk niet aan
Ik kan rustig verder mijn standpunt verdedigen, en oscar heeft zijn mening/gehoor van zichzelf dat net zo subjectief is als de mijnes, en als hij ervoor open staat wil ik er best dieper op ingaan, maar dat is niet waar dit topic over gaat..
alles wat besproken is is besproken.. als jij je druk daarom loopt te maken..ach.. ik ga er geneens op in. (en nu wil ik eigenlijk wat zeggen wat ik dus niet doe... )
nee,..hij heeft zeker een punt.. waarom denk je ook dat er audiofiele labels zijn??? de menen die serieus voor die muziek gaan kopieren ook niet.. aangezien ze weten dat jitter zich ook net zo hard kan vormen in het branden,..Verwijderd schreef op 12 juni 2003 @ 23:35:
mja laten we er niet al te lang over doorgaan wordt niet op prijs gestelt
btw je moet niet luisteren naar tikjes of ruis daar stoor ik me namelijk niet aan
uiteraard is een loopwerk een loopwerk, en als die nou leest of brand.. hij blijft draaien..en er zijn altijd kleine dingetjes wat ie niet goed KAN doen..
maar goed.. haha.. als jij je er niet aan stoort.. dat is toch prima??
lol
[ Voor 7% gewijzigd door gitaarwerk op 13-06-2003 00:03 ]
Verwijderd
Ben het wel met je eens zoals ik al eerder zei, er komen wel eens mensen op de berus of in de winkel met zelfgebrande cd's (zowel van de pc als van cd recorders) daar heb ik ook nooit 1 tussen gehoord wat echt een perfect kopie is, cd's persen is niet voor niks een delicaat proces, waarbij betere grondstoffen worden gebruikt dan voor cdr's.
Ik heb een cd in ieder geval nog nooit zo zien roesten als de meeste cdr's.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 01:08 ]
Nou ik hoop voor je dat je een fout maakt , maar Lame 1.29 is zo oud als de weg naar ROME. Tegenwoordig zit Lame iig al aan versie 3.93. Lijkt me dat dat toch zeker verschil oplevert. Als ik rip gebruik ik EAC (exact audio copy) en de lame settings 256 kbit stereo High Quality en als ik dan van de wav en de mp3>wav een cd brand hoor ik geen verschil meer (speel het dan af op een Sony X555ES cdspeler, Yamaha CX/MX1 pre/power en Linn AV5140 speakers). Toch geen echt slechte set , verder is het ook belangrijk denk ik om hele goede kwaliteit cdr's te gebruiken (voor mij alleen Taiyo Yuden).Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 22:29:
Net even 2 tracks van de nieuwste sting cd geript met lame 1.29 op 320kbit zonder vbr, maar ik kan toch nog degelijk verschil horen naast die uncompressed wav die ik van dezelfde nummers heb gemaakt.
Zal beide straks even uppen, (mp3 is ong. 15mb , wav rond de 60mb)
Hoe rippen jullie precies een mp3 dan ?
Ben nog wel op zoek naar een andere geluidskaart/dac , daar ik een beetje teveel mp3 albums heb om als audio cd's te gaan branden.
en Gitaarwerk :
Het feit dat er "audiofiele" labels zijn is mijns inziens alleen omdat er erg veel klote opnames op de markt zijn (alleen is het wel vaak met die labels zo dat ik totaal niet voor die smooth shit ga die opgenomen wordt, van die zooi die ze op shows draaien, maar dat terzijde). Ook zie ik dat soort lables (Chesky) eigenlijk meer als een soort verlengde van de (High-End) audio industrie, dat als mensen dus vermogens aan hun set hebben gespendeerd dat ze dan "lekker" naar die smooth opgenomen zooi kunnen luisteren (want die mensen luisteren toch meestal naar Audio en niet naar muziek IMHO)
Van veel "gewone" cd's wordt je niet vrolijk qua qualiteit, maar de meeste mensen hebben ook maar een doorsnee setje waar dat goed genoeg op klinkt.
Voor mij is muziek emotie , en dat kan net zo goed met een mp3 zijn (ik draai muziek om van te genieten, niet om mn set te beoordelen).
Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |
Haha, dubieus is het niet?Hellhound schreef op 13 juni 2003 @ 04:44:
[...]
en Gitaarwerk :
Het feit dat er "audiofiele" labels zijn is mijns inziens alleen omdat er erg veel klote opnames op de markt zijn (alleen is het wel vaak met die labels zo dat ik totaal niet voor die smooth shit ga die opgenomen wordt, van die zooi die ze op shows draaien, maar dat terzijde). Ook zie ik dat soort lables (Chesky) eigenlijk meer als een soort verlengde van de (High-End) audio industrie, dat als mensen dus vermogens aan hun set hebben gespendeerd dat ze dan "lekker" naar die smooth opgenomen zooi kunnen luisteren (want die mensen luisteren toch meestal naar Audio en niet naar muziek IMHO).
Van veel "gewone" cd's wordt je niet vrolijk qua qualiteit, maar de meeste mensen hebben ook maar een doorsnee setje waar dat goed genoeg op klinkt.
Voor mij is muziek emotie , en dat kan net zo goed met een mp3 zijn (ik draai muziek om van te genieten, niet om mn set te beoordelen).
Ik luister soms voor de audio en meestal naar de muziek
chesky vind ik niet veel aan,.. zeker zijn surround (lees:dvd-a) vind ik totaal slecht. (verkeerde plaatsingen...je staat in de band waarbij de drummer en publiek achter je en de rest voor..je staat dan als het ware in een enorme ruimte virtueel die niet bestaat

Ben het er mee eens, dat je (zoals jij het zegt
en om eerlijk toe te geven luister ik 80% naar mp3
Verwijderd
Ik zat net naar verschillen te luisteren tussen orgineel cd en mp3 (Conjure One, aanrader overigens) de verschillen zijn echt zoooo minimaal (zoals achtergrond regen geluid, komt ook nog heel aardig op mp3 over), alleen kun je surround sound wel vergeten dan gaat het echt de mist in.........
Verwijderd
1. De sonica USB kaart (geen last van storing) 24-bit/96 kHz voor € 85
2. De M-Audio AudioPhile 2496 PCI kaart (tulp aansluiting) 24-bit/96 kHz voor €199
3. De Revolution 7.1 PCI kaart (mini-jack aansluiting) 24-bit/192kHz voor € 129
Uitgebreide specs terug te vinden op http://www.m-audio.com/products/consumer/index.php
en http://www.m-audio.com/products/m-audio/audiophile.php
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 00:10 ]
Kijk voor goede informatie op hydrogenaudio.org in de hardware sectie. Algemene opinie daar is: intern kan beter zijn dan extern, en de Revo is ongeveer even goed als de AP2496.
Om gelijk even wat puntjes uit dit topic aan te roeren:
**uiteraard is extern theoretisch beter dan intern. Je krijgt in principe minder stoorsignalen bij je analoge signaal. Maar dit regeltje gaat niet op onder de 1000euro. Geluidskwaliteit hangt zoals zoveel af van de beperkende factor - en dat is in de meeste gevallen het circuit-ontwerp en de componentenkwaliteit.
Leuk, zo'n externe DAC van 200euro. Maar op 200euro is de behuizing en extra interface percentueel duur. Dat gaat ten koste van het circuit-ontwerp en de keuze van de chips. En bovendien: USB is niet bedoeld voor 'high-end' audio - een typische USB interface-chip is dan ook niet van zichzelf ruisarm. Dat zit dan weer in je externe doos... Weg winst.
Metingen van de M-audio kaarten met Rightmark Audio Analyzer laten zien dat deze dingen er helemaal geen last van hebben dat ze aan een PC-voeding hangen en in een ruisige kast zitten. En kijk eens naar de Lynx2 (wel een beetje oneerlijk, want die kost 1000euro). Dat ding is het bewijs dat ruisarm werken puur met circuit design te halen is, zonder uit de PC te vluchten.
**Creative kaarten zijn zo slecht nog niet. Tuurlijk, er is beter. Maar voor 35euro is de SBLive een koopje. Je moet wel een paar dingen weten: 1)) de EMU10k1 werkt intern op 48kHz. Dat maakt dat alle PCM signalen die over de Live lopen 48kHz worden. Dat is op zich niet erg (voor 35euro), ware het niet dat de 44->48 conversie op de Live slecht wordt uitgevoerd. Dit is op te lossen door het in software te doen: zoek naar SSRC voor Winamp. 2)) De achterkanalen zijn van betere kwaliteit dan de voorkanalen! Speel dus stereo af over de achterkanalen.
Het verhaaltje dat er op de Live intern naar analoog wordt gegaan is niet waar, maar wel wordt dus ook SPDIF in 48kHz uitgestuurd.
De Audigy(1) is een ander verhaal. Dat ding is brak! Op zich natuurlijk wat verbeterd tov de Live, maar veel te duur voor muziek afspelen, want hij biedt op dat gebied niks extra. Nu zegt U 96kHz... Niet dus
De Audigy2 is net niet een topkaart. Deze is wel echt tot 192kHz in staat. Op 24/96 is de gemeten kwaliteit vergelijkbaar met de M-Audio AP2496 en Revo, en ook met de Terratec Aureon Sky/Space/EWX/DMX etc.
Helaas geldt ook voor de Audigy2 dat 44.1kHz niet hardwarematig ondersteund wordt (maar nu wel op de SPDIF gelukkig). Voor de purist is het dus geen goede kaart; er moet echter gezegd dat de 44->48 conversie deze keer goed is uitgevoerd, want er zijn nog geen gebruikers die durven te beweren dat ze het verschil horen.
**Voor het verschil tussen digitale uitgangen zijn er met name twee factoren: digitale jank (jitter) en bitperfectie.
Bitperfectie onder Win2k en XP is alvast een probleem. De fijne kmixer (kernel mixer) die Microsof erin heeft gebouwd wijzigt alles wat erdoorheen gaat. Volgens de meeste mensen is dit niet hoorbaar, maar goed, niet bitperfecte SPDIF dus. Op de een of andere manier kunnen DTS en andere niet-PCM signalen wel gewoon naar de kaart.
Wel bitperfecte SPDIF heb je bij de merken RME (=duur) en Marian (=brakke driversupport); die hebben de kmixer bestanden gewoon gesloopt. Volgens tenminste 1 gebruiker heeft de Terratec DMX 6fire dat ook. Maar die heb ik, en ik heb het nog niet na kunnen doen.
Andere oplossingen: ASIO-drivers, of kernel streaming. Niet alle kaarten ondersteunen dat, en het grote nadeel: er kan maar geluid van 1 programma tegelijk over de kaart (vind ik een voordeel eigenlijk
Onder Win98 is Waveout wel bitperfect. Directsound weet ik niet zeker meer, dacht het niet.
OK, so far bitperfectie. Dat is tegenwoordig alleen maar een softwareprobleem. Dan is er nog jitter/jank. Dit ontstaat in hardware door een slechte klok-kristal, of een slecht circuit, of op de kabels. Ik heb even geen fut meer om het helemaal uit te diepen (veel te lange post al
Verder kan je jitter die tussen de apparaten in onstaat opheffen als volgt: neem een kaart die kan locken op een externe klok (=word clock input). Mijn DMX 6fire kan je zo instellen dat hij SPDIF uitstuurt op het tempo waarop er ook SPDIF inkomt op de digitale ingang. De externe DAC hoeft dan niet meer het kloksignaal uit de PCM-stroom te plukken maar kan aan de gang met zijn eigen kloksignaal.
De AP2496 kan dat ook, de Revo niet (heeft geen digitaal in...)
**Voor een goede relatief goedkope digitale uitgang schijn je terecht te kunnen bij Trust (514DX ofzo). Deze heeft dezelfde chip als de M-audio DIO2448 had en schijnt ook te werken met de veel betere M-audio drivers. Voor 40 euro uiteraard geen word clock input, maar hij kent wel echt 44kHz, niet alleen 48 zoals bij de Live. Een andere optie is de Terratec Aureon Fun (zelfde chip weer). Let wel, de analoge uitgangen zijn bij deze kaarten slechter dan bij de Live.
Ik wou nog veel meer puntjes uit deze lange thread aanroeren, maar moet toch echt aan het werk nu
Blafhert: het is je vast al opgevallen wat ik van de Sonica denk
Om de discussie nog wat te prikkelen: ik ga nooit een 'goede'/'high-end' stand-alone CD/DVD-speler kopen. Het geluid vanaf mijn PC zal altijd beter blijven, zolang ik nadenk bij hoe ik het doe.
iemand hierboven ergens vroeg naar XLR-uitgangen op kaarten. Ik weet er zo uit mijn hoofd al 2: de Marian Marc 2 Pro (ongeveer die naam, zoek op www.marian.de) en de Lynx/Lynx2 (wel errug duur). Maar er zijn er dus ook vast wel meer...
Verwijderd
Wat betreft je prikkelende discussie. Waarom zal jij nooit een goede CD-speler kopen? (Ik ook niet trouwens als ik mijn mp3's moet inleveren voor cd's dan heb ik geen geld meer over ik zal dan m'n pc moeten verkopen
De man van de audiowinkel ging me bijna uitlachen toen ik zei dat ik m'n cd's vanaf een CD-ROM speler luister. Hij zei (en dat ik in deze draad ook al gezegd) iedere willekeurige stand-alone CD-speler is beter dan mijn CD-ROM.
Dit onderbouwde hij met een verhaal over CD-ROM en dat die muziek door stuurt in PCB's. (kan dat kloppen?) Die PCB's zouden ruk zijn.
Verwijderd
Verwijderd
Maar een aparte CD-speler is toch niet voor niets zo groot? Zitten er dan helemaal geen extra componenten in die het afspelen van audio optimaliseren? Bovendien is er toch ook kwaliteits verschil tussen de verschillende PCB's.Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 16:56:
PCB staat voor 'Print(ed) Circuit Board' en komt dus neer op je mobo en insteekkaartjes en zo'n beetje alle electronica in je PC. Helaas voor die meneer zit er in een standalone CD speler ook een stapel PCB's en in een versterker ook.
Kortom ben jij het nou wel of niet eens met de man uit de audio-shop?
Wow die Lynx'en zijn inderdaad super duur. Zie http://www.lynxstudio.de/bestell.htmlJohn_Glenn schreef op 31 July 2003 @ 09:52:
iemand hierboven ergens vroeg naar XLR-uitgangen op kaarten. Ik weet er zo uit mijn hoofd al 2: de Marian Marc 2 Pro (ongeveer die naam, zoek op www.marian.de) en de Lynx/Lynx2 (wel errug duur). Maar er zijn er dus ook vast wel meer...
respectievelijk €699 voor een Lynxone
en €1199 voor de goedkoopste Lynxtwo
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 18:45 ]
Verwijderd
In een CD speler is bij de layout van de electronica rekening gehouden met het feit dat een deel van de signalen in zo'n apparaat bestaan uit analoge stromen. Deze zijn storingsgevoelig en worden daarom uit de buurt gehouden van de storende digitale electronica. In dat opzicht is een losse cd speler dus zeker beter...Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 18:36:
[...]
Maar een aparte CD-speler is toch niet voor niets zo groot? Zitten er dan helemaal geen extra componenten in die het afspelen van audio optimaliseren? Bovendien is er toch ook kwaliteits verschil tussen de verschillende PCB's.
Kortom ben jij het nou wel of niet eens met de man uit de audio-shop?
Echter... in een computer gebeurt alles digitaal. Als jij geen gebruik maakt van zo'n audio kabeltje naar je geluidskaart wordt het geluid uit je cd-rom drive ook digitaal getransporteerd naar je geluidskaart. Daar treden dus geen verliezen op. Het hangt er dan een beetje van af hoe goed je geluidskaart is of je analoge signaal verstoord wordt of niet.
Ik ben het dus wel eens met de man van de winkel dat een losse cd speler beter **kan** zijn, maar niet dat het slechter zijn van de computer komt door 'PCBs', maar eerder door de geoptimaliseerde layout van een losse CD speler. Als je gebruik maakt van een digitale output op je geluidskaart of CD speler valt het verschil vrijwel helemaal weg (hoewel er ook geluidskaarten bestaan met slechte digitale outputs, maar daar gaat dit topic ondermeer over...).
Verwijderd
Deze argumentatie kan ik helemaal volgen. Makes sense.Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 18:47:
[...]
Ik ben het dus wel eens met de man van de winkel dat een losse cd speler beter **kan** zijn, maar niet dat het slechter zijn van de computer komt door 'PCBs', maar eerder door de geoptimaliseerde layout van een losse CD speler. Als je gebruik maakt van een digitale output op je geluidskaart of CD speler valt het verschil vrijwel helemaal weg (hoewel er ook geluidskaarten bestaan met slechte digitale outputs, maar daar gaat dit topic ondermeer over...).
Terugkomend op de lange mail van John_Glenn. Ben nu aan het kijken op http://www.musicstorekoeln.de/englisch/index.htm en wow alle goede merken naast elkaar en veel goedkoper dan in Nederland.
Door deze verschillende merken wordt men weer in verleiding gebracht. Daarom aan jou de vraag als jij vandaag een nieuwe kaart zou moeten kopen welke zou jij nemen puur voor het afspelen van stereo audio? Jou Terratec staat er bijvoorbeeld ook bij DMX 6fire LT voor €144 maar ook de Revolution voor €119, de Marian Marc2 voor €188, de Ego systems Waveterminal 192L voor €199 en de Terratec Producer Phase 28 voor €179.
(Je kunt de kaarten sorteren op soort en prijs.)
Als ik zelf een antwoord mag geven. Heeft het met bovenstaande merken gewoon niet te maken met smaak? Wat jij mooi vind vindt een ander niet mooi. Je zou dan eigenlijk naar Duitsland moeten rijden om daar naar de verschillende kaarten te luisteren
Ik vind het echt super moeilijk. Help!
Verwijderd
Deze kaart is wel een heel stuk beter dan de on-board geluidskaart van mijn ASUS mainboard. Het geluid klinkt over de analoge outputs een heel stuk beter; over digitaal maakt het niet zoveel uit, behalve dat deze ook dingen als 24/96 kan uitsturen...
Die is in nederland ook maar 129, dus voor dat verschil hoef je niet een lange reis te maken...Revolution voor €119
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 20:41 ]
Logisch, die man moet toch in zijn eigen producten geloven? Ik ga ook nooit in een hifi-winkel vertellen dat zilveren interconnects onzinnig zijn en mijn geluidskaart fantastischer is dan zijn Loewe spullen. Dat zou wrede broodroof zijn. Mensen willen dat ook niet horen - en tsja als ze beweren dat ze een verschil horen, ga ik niet bewijzen dat ze dat niet horen...De man van de audiowinkel ging me bijna uitlachen toen ik zei dat ik m'n cd's vanaf een CD-ROM speler luister. Hij zei (en dat ik in deze draad ook al gezegd) iedere willekeurige stand-alone CD-speler is beter dan mijn CD-ROM.
Maar maak maar eens een SACD/DVD-speler open: daar zit meestal gewoon een Philips DVDROM drive in. Go figure...
Wat de PCBs betreft heeft hij op zich gelijk: een moederbord met een schakelende voeding is voor audio 'ruk'. Het grote voordeel van een losse speler is dat de voeding daarvan speciaal is gemaakt voor optimale spanningscontrole. Op een moederbord is het allemaal gericht op efficiency en zitten dus schakelende onderdelen (je proc schakelt ook voortdurend secties aan en uit, op mijn ouwe Soundblaster kon ik dat horen). Schakelen veroorzaakt ruis. Dat is met name schadelijk voor de stabiliteit van je klok-kristal. En dan gebeurt je DA-conversie niet constant... jitter.
Het is heel cool dat die lui van die Lynx dat weten te bufferen. Maar het kan dus.
En zoals ik al zei, een externe box kost meer. Ik denk dat een CD-speler flink meer moet kosten dan een geluidskaart voordat hij in dit opzicht ook beter is. Laten we grofweg zeggen dat je onder de 200 euro niet met beter uitkomt.
Toevoeginkje: het is niet zo dat je niks kan verliezen in het digitale domein. Je kan namelijk de nauwkeurigheid in de tijdschaal kwijtraken: jitter...Echter... in een computer gebeurt alles digitaal. Als jij geen gebruik maakt van zo'n audio kabeltje naar je geluidskaart wordt het geluid uit je cd-rom drive ook digitaal getransporteerd naar je geluidskaart. Daar treden dus geen verliezen op. Het hangt er dan een beetje van af hoe goed je geluidskaart is of je analoge signaal verstoord wordt of niet.
Het mooie van een PC is dat de bitoverdracht tussen CDROM en geluidskaart asynchroon verloopt. Daarmee hef je op dat traject jitter helemaal op. De geluidskaart vraagt gewoon verse data aan over de PCI-bus als zijn buffer leegloopt, en bepaalt intussen zelf hoe snel hij het afspeelt.
Met een SPDIF verbinding is het heel anders. Aan de zendkant wordt de snelheid van het versturen bepaald. Aan de ontvangkant, bij de DAC dus, is hier niks aan af te remmen. De DAC moet dus het tempo van de zendkant bijbenen. Dat betekent dat hij loopt op de klok van het zendapparaat. En dat is een signaal wat onderweg flink vervuild is. Het is geen mooie blokgolf meer. Er zijn wel allerlei mooie truucs om dit probleem weer op te heffen, maar die maken het allemaal onnodig duur. Als SPDIF namelijk als tweeweg verkeer was ontworpen was het hele probleem er niet geweest. SPDIF is imho een slechte standaard.
Veel dure externe DACs zijn zo duur omdat ze uitgebreide circuits hebben om dit stomme probleem op te lossen. Het grappige is dat professionele DACs zoals die van dCS het veel simpeler oplossen: Word Clock Links. Scheelt een hoop ontwerpkosten...
Voor mij is het geen kwestie van smaak. Ik wil gewoon de kaart met de vlakste frequentierespons en de beste componenten voor het geld. Als het 'warm' moet klinken of een 'open soundstage' moet hebben, pak ik wel een equalizerDoor deze verschillende merken wordt men weer in verleiding gebracht. Daarom aan jou de vraag als jij vandaag een nieuwe kaart zou moeten kopen welke zou jij nemen puur voor het afspelen van stereo audio? Jou Terratec staat er bijvoorbeeld ook bij DMX 6fire LT voor €144 maar ook de Revolution voor €119, de Marian Marc2 voor €188, de Ego systems Waveterminal 192L voor €199 en de Terratec Producer Phase 28 voor €179.
(Je kunt de kaarten sorteren op soort en prijs.)
Als ik zelf een antwoord mag geven. Heeft het met bovenstaande merken gewoon niet te maken met smaak? Wat jij mooi vind vindt een ander niet mooi. Je zou dan eigenlijk naar Duitsland moeten rijden om daar naar de verschillende kaarten te luisteren
Van de meeste kaarten zijn op forum.rightmark.org wel wat metingen te vinden. Ik heb mijn metingen van de Marian Marc 2 er ook staan (inmiddels heb ik die kaart niet meer, hij was onpraktisch). Er staan ook metingen van de 6fire LT maar die zijn verkeerd uitgevoerd. Na het weekend zal ik de mijne erbij zetten en daar ook uitleggen waarom die metingen van die andere user verkeerd zijn gegaan. * John_Glenn gaat nu eerst een weekendje op vakantie

Tsja wat zou ik nemen? Let wel: dit is wat ik voor mezelf vind, niet wat ik vind dat jij moet doen... Maar goed, das logisch.
Om te beginnen de Marian Marc 2, die heb ik gehad. Hij is wat onpraktisch. Gamen kan je er zeker niet mee, omdat de drivers alleen voor audio-opnamefreaks zijn gemaakt. Directsound was echt gaar. ASIO daarentegen heel goed. Stevige grote pluggaten en hardwarematig een degelijk product verder. Niet ondersteund in Linux/ALSA enzo.
Dan de Egosys kaart. Duur, en voor stereo afspelen veel te uitgebreid. Meettechnisch niet echt beter dan de 6fire of de Revo. En dat ondanks de 24/192 DACs. Qua drivers geen idee, maar Egosys is een klein bedrijfje dus dat kan lastig zijn.
De Terratec 6fire: heb ik nu. Ik heb trouwens de versie met frontmodule, dus niet de LT. Waarom? Voor de hoofdtelefoonuitgang. Achteraf een beetje geldverspilling. Ik zal je alvast verklappen: de uitgangen op de kaart zelf zijn beter dan op de frontmodule. Maar goed. Drivers zijn prima voor mij. t Is geen gamerskaart, maar verder niks op aan te merken. De chip die erop zit is van VIA, de Envy (heet soms nog ICE maar VIA heeft t gekocht). Voordeel: Linux/ALSA ondersteuning!
De nieuwe Phase kaarten ken ik nog niet, maar ik durf stellig te gokken dat de afspeelkwaliteit niet beter zal zijn. Hij is duurder vanwege meer opties.
Dan de Revolution: veel mensen zeggen dat dit de ultieme kaart is, met een heel goed prijskaartje. Hij heeft de VIA EnvyHT aan boord, dus dat wordt goed ondersteund straks in ALSA. Sowieso staat M-Audio bekend om prima driver support. Hij heeft ook nog EAX voor een spelletje nu en dan. De EnvyHT heeft bovendien 24/192 ondersteuning, maar dat is vrij zinloos zonder DVD-A support. Suf: geen digitale ingang.
Ik zou zelf daarom weer voor de 6fire gaan, maar dan misschien wel de LT. Hij klinkt niet beter of slechter dan de Revo denk ik, maar het is omdat ik niet game en wel een digitale ingang wil. Als je daar niks mee doet dan is de Revo goedkoper. Ook zijn de drivers van de Revo voor zover ik gezien heb uitgebreider.
Tot slot:
Ik heb gewoon een dikke harde schijf gekocht en rip mijn CDs naar wavjes. Ik rip dubbel met EAC, met een drive die leesfouten zelf meldt. Dan weet ik nagenoeg zeker dat mijn ripjes perfect zijn. Geen geklooi meer met mp3s en dan weer mpc en dan weer aac...Waarom zal jij nooit een goede CD-speler kopen? (Ik ook niet trouwens als ik mijn mp3's moet inleveren voor cd's dan heb ik geen geld meer over ik zal dan m'n pc moeten verkopen ) Repareer jij je kwaliteitsverlies van mp3 software matig?
Ik hoef nooit CDs te laden. Gewoon klikken en luisteren. Waarom dan een CD-speler?
Ja, als ik ooit geld over heb wil ik vast wel iets beters dan een 6fire. Maar voor het geld dat je in een Wadia speler zou kunnen steken koop ik liever hier iets: http://www.dcsltd.co.uk/Dacs.htm
Dat kan ik dan aan mijn 6fire hangen, met twee SPDIF links... klok in, data uit
[ Voor 3% gewijzigd door John_Glenn op 31-07-2003 23:39 ]
Was eerder vandaag vrij onsubtiel over de Sonica. Dacht toen ik net wou gaan tukken - dat is niet eerlijk, zonder meetgegevens. Dus heb nog even gezocht, en inderdaad. Zie hier, het is een gaar ding: http://ixbt.stack.net/mul...dio-sonica-1644-out.shtml (is wel Russisch maar je kan nog altijd getalletjes en grafiekjes eruit halen). Heel korte toelichting (slaap...): gigantisch veel rommel in het laag. Bij 50Hz enzo... voedingsproblemen denk ik? Verder enorme intermodulatie vervorming. Dit kan door resamplen bijvoorbeeld.
Nu ik dan toch aan het tikken ben ook maar meteen de metingen van mijn ex-soundcard:
http://www.xs4all.nl/~hetzwaan/Marc2_1644.htm
http://www.xs4all.nl/~hetzwaan/Marc2_2496.htm
Edit: hyperlink update - www.xs4all/~hetzwaan
De 6fire komt nog...
(Het is jammer dat er weinig metingen in het tijd-domein makkelijk te draaien zijn. Daar ben ik wel benieuwd naar. Aangezien de Marian Marc in het frequentie-domein nagenoeg perfect is, moeten de kwaliteitsverschillen met duurdere spullen voornamelijk in het tijd-domein te zien zijn denk ik.)
[ Voor 14% gewijzigd door John_Glenn op 06-08-2003 09:33 ]
Verwijderd
Respect voor je uitleg JohnJohn_Glenn schreef op 31 July 2003 @ 23:28:
[i]Ik zou zelf daarom weer voor de 6fire gaan, maar dan misschien wel de LT. Hij klinkt niet beter of slechter dan de Revo denk ik, maar het is omdat ik niet game en wel een digitale ingang wil. Als je daar niks mee doet dan is de Revo goedkoper. Ook zijn de drivers van de Revo voor zover ik gezien heb uitgebreider.
Tot slot:
[...]
Ik heb gewoon een dikke harde schijf gekocht en rip mijn CDs naar wavjes. Ik rip dubbel met EAC, met een drive die leesfouten zelf meldt. Dan weet ik nagenoeg zeker dat mijn ripjes perfect zijn. Geen geklooi meer met mp3s en dan weer mpc en dan weer aac...
Ik hoef nooit CDs te laden. Gewoon klikken en luisteren. Waarom dan een CD-speler?
Omdat ik af en toe nog wel eens een spel beetpak ga ik voor de Revo. Ook ga ik geen digitale ingang gebruiken.
Veel plezier op vakantie. Als je terug komt heb ik een vraag voor je. Je cd rip oplossing is inderdaad slim, maar hoe kom jij aan al die cd's? Huren, kopen, lenen, leasen?
Ik weet het al: als bijbaantje werk jij in een cd winkel en je hebt een deal gemaakt met de eigenaar dat je alle cd's mag 'uitproberen'. Of nog beter jij bent de eigenaar van die winkel. En ben ik warm?
CDs voor 1,90 per week... zie www.muziekweb.nl
Dan heb je een legale kopie want je betaalt aan de Stichting Thuiskopie.
Verder - de Creative Audigy 2 (dus niet de 1) is ook nog interessant. Kost zomaar 40 euro minder dan een Revo. Enige nadeel is imho dat je altijd met 44->48kHz conversie blijft zitten. Maar dat kan in software wel goed opgelost worden via SSRC resampling. En ook nog dat de drivers veel geheugen vreten, maar dat is op te lossen: zoek op kxproject.
Succes!
Verwijderd
Het is niet de Creative Audigy 2 geworden. De Revo komt maandag binnen.
Er wordt hier beweerd dat er geen verschillen bestaan tussen de digitale uitgangen van de goedkoopste en duurste geluidskaarten. Dat is natuurlijk onzin. Een geluidskaart bestaat niet alleen uit een paar ICtjes, maar ook nog uit andere onderdelen. Hoe is bijvoorbeeld de voeding uitgevoerd? De PC bevat een schakelende voeding, deze beinvloed audioschakelingen als de pest. Hoe heeft de fabrikant dit opgelost? Enkel met een condensatortje, of ook met enkele filtertjes en een apparte oplossing voor het analoge gedeelte en het digitale gedeelte zodat het dig. niet het analoge stoort? Hoe is de clock uitgevoerd? Is dit een goedkoop ICtje dat bijna direct aan je PC voeding hangt, of is het super over gestabiliseerde clock? Zit er een dure of een goedkope S/Pdif transmitter op? Hoe wordt deze aangestuurd? Welke vormen van error correctie worden er toegepast in welke geluidskaart? Ik ben mezelf aan het inlezen over het bouwen van een DAC en dan kom je er echtwel achter dat alles tot de uitgang invloed heeft op het geluid. Van geluidskaart tot dac maakt het helemaal niks uit.
In geen enkele geluidskaart gaat geluid eerst door een DAC om daarna weer door een ADC te moeten, want het is gewoon 10 keer duurder. Je spaart er geen onderdelen mee uit en een 16 bit ADC is een duur component, zelfs de slechte. Het slaat echt nergens op om dat te beweren. En anders lees je jezelf maar eens in op www.diyaudio.com.
suc6!
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
hallo de topicstarter hier, ik heb hier nu een Arcam cd speler als loopwerk voor cd's en gebruik nu een topDAC van Meridian als DAC voor zowel cd loopwerk als voor de computer. Heb de computer aan DAC hangen dmv Roland USB Edirol (en nee, is niet te vergelijken met de brakke sonica).-DarkShadow- schreef op 03 August 2003 @ 03:30:
Allereerst wil ik zeggen dat ik voor een externe USB geluidskaart zou gaan met een apparte trafo en externe DAC.
Er wordt hier beweerd dat er geen verschillen bestaan tussen de digitale uitgangen van de goedkoopste en duurste geluidskaarten. Dat is natuurlijk onzin. Een geluidskaart bestaat niet alleen uit een paar ICtjes, maar ook nog uit andere onderdelen. Hoe is bijvoorbeeld de voeding uitgevoerd? De PC bevat een schakelende voeding, deze beinvloed audioschakelingen als de pest. Hoe heeft de fabrikant dit opgelost? Enkel met een condensatortje, of ook met enkele filtertjes en een apparte oplossing voor het analoge gedeelte en het digitale gedeelte zodat het dig. niet het analoge stoort? Hoe is de clock uitgevoerd? Is dit een goedkoop ICtje dat bijna direct aan je PC voeding hangt, of is het super over gestabiliseerde clock? Zit er een dure of een goedkope S/Pdif transmitter op? Hoe wordt deze aangestuurd? Welke vormen van error correctie worden er toegepast in welke geluidskaart? Ik ben mezelf aan het inlezen over het bouwen van een DAC en dan kom je er echtwel achter dat alles tot de uitgang invloed heeft op het geluid. Van geluidskaart tot dac maakt het helemaal niks uit.
In geen enkele geluidskaart gaat geluid eerst door een DAC om daarna weer door een ADC te moeten, want het is gewoon 10 keer duurder. Je spaart er geen onderdelen mee uit en een 16 bit ADC is een duur component, zelfs de slechte. Het slaat echt nergens op om dat te beweren. En anders lees je jezelf maar eens in op www.diyaudio.com.
suc6!
Resultaten: verbluffend. De DAC klonk sowieso wel goed met Arcam cd loopwerk, goede "punch" met de bas, helder transparant geluidsbeeld, maar het verbaasde mij dat ook mp3's van de compu zo goed konden klinken. Je hoort btw nu echt direct verschil tussen "goeie" mp3's (zelf geript of goede van kazaa) en slechte (van kazaa), de slechte vallen direct hard door de mand. Sommige mp3's hoor ik dingen in die ik met mn oude geluidskaart niet eerder heb gehoord en kwam er zelfs achter bij een of ander vaag porno-videofragment van huisnetwerk achter dat er Nederlands gefluisterd werd
Van goede cd's (niet elektronische muziek) maak ik nu wav's omdat ik toch ruimte zat heb om het maximale eruit te halen (edit: voor het kopiëren van cd's die niet van mezelf zijn). Voor mij is dit echt een topopstelling en ik ben er erg blij mee, nogmaals dank voor alle reacties!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 17:34 ]
Waarom? Aparte trafo is een goed idee hoor, maar USB is niet echt geweldig. Als je dan toch bezig bent liever een andere oplossing. Hoeveel USB geluidskaarten kan je me noemen die ook werkelijk beter zijn dan de Revo die Blafhert nu heeft uitgezocht? Ik weet er zo gauw geen.-DarkShadow- schreef op 03 August 2003 @ 03:30:
Allereerst wil ik zeggen dat ik voor een externe USB geluidskaart zou gaan met een apparte trafo en externe DAC.
In het +EUR300-segment zijn er wel Firewire DACs die heel aardig zijn.
Error correctie gebeurt in de CD-drive, niet in de geluidskaart. Tenminste, tenzij je het over error correctie in het pci-busprotocol hebt, maar ik neem aan dat het over philips redbook gaat. Dat handelt de drive af. Hetgeen jammer is overigens, want soms is die correctie niet al te best (te simpele interpolatie en holds enzo).[lijst belangrijke vragen] ... Welke vormen van error correctie worden er toegepast in welke geluidskaart?
Net zei je nog dat dat wel uitmaakte:Ik ben mezelf aan het inlezen over het bouwen van een DAC en dan kom je er echtwel achter dat alles tot de uitgang invloed heeft op het geluid. Van geluidskaart tot dac maakt het helemaal niks uit.
...??...Er wordt hier beweerd dat er geen verschillen bestaan tussen de digitale uitgangen van de goedkoopste en duurste geluidskaarten. Dat is natuurlijk onzin. ...
Verder benijd ik het zeer dat je een eigen DAC gaat bouwen. Ik wou dat ik ook handig was
Topicstarter: in navolging van Blafhert vraag ik nu aan jou: wat voor bijbaan heb jij wel niet? (Ohja, ik moest trouwens nog antwoorden: doe gewoon natuurkunde zelf. Zal mijn profiel eens gaan invullen
Hmm. Op een paar aansluitingen achterop na, lijken de specs veel op mijn Terratec Aureon 7.1 Space. Als ik zo bij M-Audio op de site kijk zit er dezelfde chipset op: een Via Envy24HT.Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 22:22:
3. De Revolution 7.1 PCI kaart (mini-jack aansluiting) 24-bit/192kHz voor € 129
Klinkt errug goed mag ik wel zeggen, mijn SB Audigy Platinum is nou definitief uit mijn PC verbannen.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Een 566, was het maar waar..John_Glenn schreef op 03 August 2003 @ 19:14:
Topicstarter: in navolging van Blafhert vraag ik nu aan jou: wat voor bijbaan heb jij wel niet? (Ohja, ik moest trouwens nog antwoorden: doe gewoon natuurkunde zelf. Zal mijn profiel eens gaan invullen) Meridian
, Arcam
, dat is geen studentenspeelgoed. Die Meridian 'topdac', is dat een 566 (hijg, kwijl)?
Ben trouwens nog wel geïnterresseerd in de verschillen tussen de digitale uitgangen, heb nu mn cdspeler hier niet staan maar als ie weer terug is ga ik zeker checken in hoeverre afspelen van cd's via cdrom -> digitale uitgang het haalt bij de digitale uitgang van gewone cd-speler. mvg,
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2004 16:26 ]
John: Ik zou USB nemen omdat ik tot nu toe nog nooit écht tevreden ben geweest met een interne geluidskaart die ik hoorde. Zelfs de duurdere niet.
En ik zei dat alles van geluidskaart tot DAC geen zak uitmaakte, daarmee bedoelde ik de kabel waarover je je S/Pdif signaal verstuurt.
Ik ben het trouwens volledig eens met wat je in die lange post hebt verteld.
P.S. Die beruchte site heb ik al eens doorgespit
DAC?? Gewoon volledig digitaal met PWM:
http://www.diyaudio.com/f...ead.php?s=&threadid=18170
http://www.diyaudio.com/f...read.php?s=&threadid=7754
[ Voor 18% gewijzigd door -DarkShadow- op 03-08-2003 21:17 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Verwijderd
Niet vervelend bedoeld, maar dat is niet echt een sterk argument. Jij bent er niet tevreden mee - dus, zeg je, ligt het eraan dat hij intern is. Als je geen USB-DAC hebt getest die beter is is er toch geen reden om dat dan ipv intern aan te raden?-DarkShadow- schreef op 03 August 2003 @ 21:11:
John: Ik zou USB nemen omdat ik tot nu toe nog nooit écht tevreden ben geweest met een interne geluidskaart die ik hoorde. Zelfs de duurdere niet.
Ik zie bijv vaak mensen die Sonica USB aanraden. Maar zie dan die metingen ervan eens. Dat ding is zelfs in 24/96 modus nog niet beter dan een SB Live...
Dat schijnt toch problemen te kunnen geven. Idealiter gaat er een electrische blokgolf door je kabel heen. En een blokgolf was: som van een heleboel verschillende sinusfrequenties (groffe beschrijvingEn ik zei dat alles van geluidskaart tot DAC geen zak uitmaakte, daarmee bedoelde ik de kabel waarover je je S/Pdif signaal verstuurt.
Op zoiets als de vette Meridian 566, die glazenbol niet heeft
Is ie echt berucht? Ik heb hem pas vorige week ontdekt, hij leek me best wel ok. Geen hoax hoop ik toch?P.S. Die beruchte site heb ik al eens doorgespit
Das wel cool. Het is wel lastiger lijkt me. Ik heb laatst naar zo'n Sony setje met PWM versterkertrappen geluisterd, en ik vond het toch aanmerkelijk onnatuurlijker klinken dan een midiset met ouderwetse versterking. Dus blijkbaar is de techniek nog lastig was mijn conclusie. Ik heb wel gehoord dat het in de klasse van de TacTs al wel heel goed klinkt. (Sorry dit laatste is allemaal bijna offtopic...)DAC?? Gewoon volledig digitaal met PWM:
http://www.diyaudio.com/f...ead.php?s=&threadid=18170
http://www.diyaudio.com/f...read.php?s=&threadid=7754
Niet flauw bedoeld...Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 21:23:
Koop een BMW Z3!, zeer comfortabel (hangt uiteraard af van je reisduur) Deze wagen heeft een bagagerek optioneel

Vraag op een willekeurig diy forum eens naar een site over DAC's
[ Voor 16% gewijzigd door -DarkShadow- op 03-08-2003 22:39 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Verwijderd
Oude setup:
Onboard sound - Nad versterker 320BEE - 100 watt Wharfdale boxen: mooi zuiver, maar miste de nodige oemf. Er zat geen power achter de bass.
Nieuwe setup:
Revolution - Nad versterker 320BEE - 100 watt Wharfdale boxen: mooi zuiver en met de bijbehorende oemf. Ik hoor nu details in nummers waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Ook het verschil tussen afzonderlijke mp3's is nu duidelijk te horen.
Alleen de surround mode voor stereo boxen had men achterwege kunnen laten.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 21:36 ]
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Verwijderd
Ding is in nederland gekocht bij Informatique voor 129 euro.DeBolle schreef op 04 August 2003 @ 21:35:
Vertel eens verder Blafhert, heb je dat ding nu in Nederland gekocht? En voor hoeveel? Heb je nu de coax gebruikt of de analoge output?
Er zit inderdaad een digital out op voor een S/PDIF coax aansluiting. In de handleiding staat dat deze outgang bedoeld is om een recorder, mixer of surround receiver op aan te sluiten. Ik heb geen van alle dus heb die nog niet geprobeerd.
Ook schrijft iemand in deze draad dat je als je stereo boxen hebt beter de analoge uitgang kunt nemen. Dit staat ook expliciet vermeld in de handleiding. Ik gebruik dus mini-jack. Geen el-cheapo kabel trouwens.
ik hoor bijvoorbeeld dat de fortissimo hier nogal problemen mee heeft
als dit zo is ga ik mijn live! ritueel verbranden en die revolution erin zetten
nu digiout AC97 gaat in principe perfect maar vertrouw dat ding niet
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Blafhert: mooi dat het bevalt. En inderdaad, de stereo kwaliteit is hoger over analoog dan over coax, tenzij het over absurd dure DACs gaat.
[ Voor 26% gewijzigd door John_Glenn op 04-08-2003 22:45 ]
feit is dat ik ook veel mp3's wil spelen via de digi out (analoog heeft nogal een volumedrop: 10m brakke kabel), zover ik jouw verhalen heb begrepen wordt er nogal wat gerommeld aan de pcm weergave, daarom wil ik liever een goede kaart
maar ik wil er niet achteruit gaan in handigheid zoals met zo'n fortissimo (kraken na overschakelen)
Jphn dit is goed huh?
edit:
On a brighter note is that the Revolution is capable of playing audio without resampling up to 192 kHz when ‘No Surround Processing’ is selected in the Surround Sound drivers options. This is of most relevance when it comes to CD playback, which is normally at 16-Bit/44.1 kHz. Most PC Soundcards resample 44.1 kHz sources to 48 kHz, be it Santa Cruz or Audigy 2, if it features an AC 97 codec then it will do this.
[ Voor 41% gewijzigd door Tonton op 04-08-2003 23:44 ]
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Verwijderd
Is er geen mogelijkheid om de kabels van je boxen 10m te maken en dat je de versterker bij je pc zet? Op Van den Hul las ik daar een zeer verhelderend stukje over zie http://www.vandenhul.com/artpap/10tips_whathifi.htmTonton schreef op 04 August 2003 @ 23:37:
John_Glenn: ik snap de situatie
feit is dat ik ook veel mp3's wil spelen via de digi out (analoog heeft nogal een volumedrop: 10m brakke kabel), zover ik jouw verhalen heb begrepen wordt er nogal wat gerommeld aan de pcm weergave, daarom wil ik liever een goede kaart
maar ik wil er niet achteruit gaan in handigheid zoals met zo'n fortissimo (kraken na overschakelen)
Jphn dit is goed huh?
edit:
[...]
If you are using high quality cables in your system, longer interconnects and shorter loudspeaker cables produce the best sound quality. If you’re using lesser quality cables it’s the other way round, short interconnects and longer speaker cables being the best combination. This because the greatest signal (quality) loss is at the lowest levels, rather than at speaker level.
Ik gok dat in jou geval de tweede situatie van toepassing is. Zorg dus voor een korte verbinding naar je versterker, dan mag je wat langere speakerkabels gebruiken.
Bijna vergeten: John_Glenn onwijs bedankt voor je hulp met het uitkiezen van de geluidskaart. Het lijkt wel of jij de whooping verdeelt
Als t goed is heb je nauwelijks volumedrop, zelfs over een lange interlink. Er loopt namelijk amper stroom in een versterkeringang. Wel heb je kans op veel ruis als je kabel niet goed afgeschermd is (neem aan dat je dat bedoelt met brak?). Maar duur hoeft dat niet te zijn.Tonton schreef op 04 August 2003 @ 23:37:
John_Glenn: ik snap de situatie
feit is dat ik ook veel mp3's wil spelen via de digi out (analoog heeft nogal een volumedrop: 10m brakke kabel)...
In ieder geval, als je puur naar een digitaal-uit op zoek bent, dan is een Revo een beetje erg duur. Dat ding is namelijk duur vanwege de goede analoge uitgangen.
Veel mensen zeggen dat je voor digitaal-uit het beste een CMI8738-kaart (bijv Terratec Aureon Fun (optisch) of Trust 514DX (optisch en coax)) kan nemen, en dan de drivers van de M-audio DIO2448 moet installeren. Ik weet zo effe niet uit mijn hoofd hoe dat werkt met DTS, maar met de DIO-drivers is iig onaangetast PCM beschikbaar over digitaal. Mijn kanttekeningen: analoog-uit is op deze kaarten even slecht als onboard sound, en het zijn wel kaarten waarbij je veel jitter op de digitaal-uit mag verwachten.
Ja, das gunstig. Maar zoals ik zei: niemand heeft bewezen dat je resampling op een Audigy2 kan horen. Ook de Santa Cruz die ze noemen schijnt het vrij aardig te doen.Jphn dit is goed huh?...
Is een goed idee, want op speakerkabel pik je inderdaad minder ruis op. Maar dan moet je wel flink dikke kabels hebben, want bij speakers loopt er wel veel stroom.Verwijderd schreef op 05 August 2003 @ 01:49:
Is er geen mogelijkheid om de kabels van je boxen 10m te maken en dat je de versterker bij je pc zet? Op Van den Hul las ik daar een zeer verhelderend stukje over zie http://www.vandenhul.com/artpap/10tips_whathifi.htm
* John_Glenn grijnst breed...Het lijkt wel of jij de whooping verdeelt
Is er nou in de prijscategorie tot 200 euro ofzo niet een kaart die in jullie ogen zowel niet resampled en ook nog beetje kwaliteit waar het jitter betreft. Het gaat dan voornamelijk om de optische of coaxiale uitgang niet de analoge.
Geen idee. Er zijn nauwelijks metingen daarvan te vinden. Hier is er een, maar die lui doen volgens mij nooit kaarten onder de 200 euro...delorean7 schreef op 05 August 2003 @ 13:48:
Is er nou in de prijscategorie tot 200 euro ofzo niet een kaart die in jullie ogen zowel niet resampled en ook nog beetje kwaliteit waar het jitter betreft. Het gaat dan voornamelijk om de optische of coaxiale uitgang niet de analoge.
Hier zoals aangekondigd mijn rightmark resultaten onlijn: www.xs4all.nl/~hetzwaan/index.htm
Verwijderd
Waarom? Zo duur zijn de DACs die op zo'n geluidskaartje zitten ook weer niet. Hun klok is gebaseerd op dezelfde klok als waarop de s/pdif is gebaseerd (een klokje op de kaart zelf (heel vaak), of een deler vanaf de PCI klok (heel zelden)).John_Glenn schreef op 04 augustus 2003 @ 22:41:
Blafhert: mooi dat het bevalt. En inderdaad, de stereo kwaliteit is hoger over analoog dan over coax, tenzij het over absurd dure DACs gaat.
Logisch doorgeredeneerd zou het dus niet uit moeten maken vanaf het moment dat de DACs in je versterker van dezelfde of hogere kwaliteit zijn dan die op de geluidskaart... Of niet?
Zelfs als de DACs in je versterker beter zijn, heb je al last van kloksignaaldegradatie op weg ernaartoe. Daarbij komt dan nog dat de DAC in je versterker heel wat in zijn mars moet hebben om beter te zijn dan die op de Revolution. Metingen heb ik even niet bij de hand, maar je kan ze vinden op digit-life.
...Hmmm, ik begrijp ineens iets - de quote die je hebt genomen heeft alleen betrekking op de M-Audio Revolution, niet op analoog versus coax in het algemeen!
Oh trouwens, ik zal binnenkort mijn huisgenoot eens vragen of ik mag meten via zijn Denon receiver DACs.
[ Voor 8% gewijzigd door John_Glenn op 06-08-2003 09:51 ]
Verwijderd
Geen idee wat voor DACs er gebruikt worden in mijn versterker. De specificaties noemen alleen 24bit/192kHz, en niet een merk ofzo... Hoe voer je dat soort metingen uit? Is het iets wat ik thuis kan (proberen te) doen zonder al te heftige speciale apparatuur?John_Glenn schreef op 06 August 2003 @ 09:50:
Daarbij komt dan nog dat de DAC in je versterker heel wat in zijn mars moet hebben om beter te zijn dan die op de Revolution.
Je kan natuurlijk altijd een loop-meting van je geluidskaart doen, en daarna een digitaal-uit/versterker/geluidskaart-in meting. Ook als de ADC van je geluidskaart de beperkende factor is krijg je zo wel een idee van de verschillen.
De ruis zegt dan waarschijnlijk weinig - die ontstaat voor een flink deel aan de ingang van de geluidskaart denk ik. Maar als de ene DAC lelijke piekjes geeft en de andere niet kan je dat wel zien.
eeeeh.. yeah, right

sb live is werkelijk rukkwaliteit, zit in compu van ouders thuis, al eens aangesloten op de de stereo aldaar, in vergelijking met het afspelen van een mp3cd in de dvd-speler is de live echt volslagen overduidelijk bagger, daar hoef je nog niet eens een goeie stereo voor te hebben om dat te horen..
Aangezien ik bij een professionele audio video bedrijf werk heb ik aan verschillende audiofielen
Ook is de Delta Audiophile 2496 aanbevolen door een muzikant bij ons op werk. Tevens is het benoemd tot beste koop op professionele kaarten gebied. Hij is erg goedkoop voor zo'n kaart maar komt ook zeer hoog uit de test.
Er zit een midi in/out op analoge uit en ingang in de vorm van tulp aansluiting. en een digitaal in/out. Hij is perfect voor de midi mensen.
Ik heb gelezen dat jij een Quad versterker hebt dat zijn volgens mij zeer degelijke Engelse Handgemaakte versterkers die toch een niveau van Klasse-A halen. Daarom denk ik dat dat die analoge uitgang perfect is voor jouwn doeleinde en als je dan je setje eens uit wil breiden kan ik jou de Yamaha DSP 800e aanraden die heeft DTS onder steuning. Dit houdt in hij heeft 3 versterkers ingebouwd voor Centre/Left-rear/Right-rear. Want voor de Front-left & Right gebruikt hij jouwn Quad versterker voor. De yamaha DSP is 3x100 watt en komt hoog uit de test. Hoe gaat het in zijn werk. Je pakt de digitale uitgang van je audiophile en sluit deze aan op de dig. ingang op je DSP en de front Left & Right out op je QUAD ingangklaar is kees je hebt 5.1 DTS- Digitaal surround sound, met als de Quad als front left & right versterker (de .1 staat voor subwoofer hier is ook een uitgang voor op de DSP maar die is niet voorzien van een eindversterker omdat de subwoofers meestal Aktief zijn dus die sluit je met behulp van een tulp aansluiting op de Subw. Preout van de DSP aan). Het is maar een voorbeeld maar wel de meest optimale lijkt mij want je zou later dan ook een nog verder kunnen uitbreiden met een yamaha versterker B.V. maar dat zou ik zonde vinden voor de Quad want het blijft een leuk ding met die dikke elco's en de leuke temperaturen.
Groetjes.
Don't be a pawn...
Had ook ooit een RMAA test gedaan, helaas alleen 16/44 en met een el cheapo kabeltje:John_Glenn schreef op 06 August 2003 @ 09:23:
[...]
Geen idee. Er zijn nauwelijks metingen daarvan te vinden. Hier is er een, maar die lui doen volgens mij nooit kaarten onder de 200 euro...
Hier zoals aangekondigd mijn rightmark resultaten onlijn: www.xs4all.nl/~hetzwaan/index.htm
Audiophile 2496
zolang je mp3 'kwaliteit' hebt, hoef je echt geen zware kaarten in je pc te zetten wil het goed geluid produceren, IMHO.
Ik bedoel, wat stellen MP3's nou voor kwa geluid, niet veel bijzonders, dus zou ik daar ook niet teveel bijzonders voor aanschaffen om het mee weer te geven.
Mijn advies, koop een SB kaart, lekker goedkoop, maar gebruik een goede versterker en speakers en je hebt klasse geluid (voor zover een mp3 dat kan geven)
"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."
Uhm, kwaliteit van mp3 staat voor mij gelijk aan minimaal 256 kbit/sec. En met de juiste DSP plugin kun je er toch zeer behoorlijk geluid van maken.Liberate te ex inferis schreef op 07 augustus 2003 @ 16:18:
Ik heb een SB Live! 1024 kaart en dat is volgens mij echt voldoende om je MP3's uit te sturen naar je versterker.
zolang je mp3 'kwaliteit' hebt, hoef je echt geen zware kaarten in je pc te zetten wil het goed geluid produceren, IMHO.
Ik bedoel, wat stellen MP3's nou voor kwa geluid, niet veel bijzonders, dus zou ik daar ook niet teveel bijzonders voor aanschaffen om het mee weer te geven.
Mijn advies, koop een SB kaart, lekker goedkoop, maar gebruik een goede versterker en speakers en je hebt klasse geluid (voor zover een mp3 dat kan geven)
De combinatie die voor mij het best werkt:
Terratec Aureon 7.1 Space aangesloten op mijn Philips FR966 receiver met HiFi 5.1 set icm Winamp 2.92 en Enhancer plugin. De plugin geconfigureerd als Normal. En gaan met die banaan
Mp3 is 1 ding, DVD etc. is iets heel anders. Daar is een Live (behalve als je hem digitaal aansluit) echt ruk. Zelfs mijn oude Audigy Platinum haalt het bij lange na niet met de Terratec.
En wat betreft dat goedkoop, een Terratec is ook niet duur meer. De Aureon Fun kun je voor ong. 40 krijgen. Zit helaas een Cmedia chip op ivp de Via Envy24HT die op de Aureon Sky en Space zitten. Maar voor de rest een prima kaart, die ook al stukken beter klinkt dan de Live.
Je neemt me de woorden uit de mondMST_Morpheus schreef op 07 August 2003 @ 17:47:
Uhm, kwaliteit van mp3 staat voor mij gelijk aan minimaal 256 kbit/sec. En met de juiste DSP plugin kun je er toch zeer behoorlijk geluid van maken.
Zelfs?...Zelfs mijn oude Audigy Platinum haalt het bij lange na niet met de Terratec.
Dat ben ik toch echt niet met je eens. Het is een interessante aanbieding omdat je voor dat geld bijna nergens optisch i/o vindt, ja. Het analoog is echt aanmatigend, er zijn zelfs best moederborden met beter onboard geluid. Ik heb er maar kort naar geluisterd, dat moet ik erbij zeggen. Maar ik schat de Live zeker wat treetjes hoger.En wat betreft dat goedkoop, een Terratec is ook niet duur meer. De Aureon Fun kun je voor ong. 40 krijgen. Zit helaas een Cmedia chip op ivp de Via Envy24HT die op de Aureon Sky en Space zitten. Maar voor de rest een prima kaart, die ook al stukken beter klinkt dan de Live.
Ik spreek hier uit ervaringZelfs?Zonder gekheid, zo groot zijn de verschillen toch ook weer niet? Op fora krijg je gauw het idee dat je echt iets nieuws moet hebben, omdat wat je hebt een zichzelf respecterend mens niet past... "bij lange na" klinkt ongeveer als het verschil tussen een merkloze Kijkshop discman en een Discman.
Mogelijk, maar ik heb die kaart ff beluisterd, en het klonk wel aardig goed. Zeker vergelijkbaar (zo niet beter) dan de Live. En daar blijf ik bijDat ben ik toch echt niet met je eens. Het is een interessante aanbieding omdat je voor dat geld bijna nergens optisch i/o vindt, ja. Het analoog is echt aanmatigend, er zijn zelfs best moederborden met beter onboard geluid. Ik heb er maar kort naar geluisterd, dat moet ik erbij zeggen. Maar ik schat de Live zeker wat treetjes hoger.
[ Voor 4% gewijzigd door SandsOfArrakis op 07-08-2003 20:54 ]
Om het goed te maken heb ik dan maar even wat rightmark grafiekjes opgeGoogled... Hier de Aureon Fun analoog uit naar (M-Audio) Delta analoog in, en hier de SBLive, opgenomen via zijn eigen ingang. Dat laatste zou de slechtere resultaten moeten opleveren, aangezien er een slechtere ADC aan het werk is.
Nou zijn die rare Russische metingen uiteraard wel een beetje obscuur, we kunnen niet eens lezen hoe het is uitgevoerd. Maar ze geven in ieder geval het karakter van de CMedia chip goed weer: hier zie je metingen van een andere kaart met ook de CMI8738 aan boord. Het gaat om de Zoltrix Nightingale, die verdacht veel lijkt (100%
* John_Glenn heeft trouwens ook een CMI8738 kaartje van Sweex rondslingeren. Zal het even inbouwen, en dan eens zien hoe dat eruit ziet. Zelfde piekjes hopelijk, dat zou grappig zijn.
Verwijderd
Interessant. Ik zal ook rightmark eens downloaden en wat grafiekjes maken van m'n m-Audio revolution via z'n analoge output en wat er gebeurt als ik 't via s/pdif door m'n versterker haal...John_Glenn schreef op 07 August 2003 @ 23:15:
Om het goed te maken heb ik dan maar even wat rightmark grafiekjes opgeGoogled... Hier de Aureon Fun analoog uit naar (M-Audio) Delta analoog in, en hier de SBLive, opgenomen via zijn eigen ingang. Dat laatste zou de slechtere resultaten moeten opleveren, aangezien er een slechtere ADC aan het werk is.
.. en als dat lukt maak ik er ook van de AC97 codec in m'n shuttle (die klinkt echt slecht)...
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2003 10:14 ]
Wat is "klinkt als ruk" en "haalt het bij lange na niet met" en "klinkt stukken beter dan"?????MST_Morpheus schreef op 07 August 2003 @ 17:47:
De combinatie die voor mij het best werkt:
Terratec Aureon 7.1 Space aangesloten op mijn Philips FR966 receiver met HiFi 5.1 set icm Winamp 2.92 en Enhancer plugin. De plugin geconfigureerd als Normal. En gaan met die banaan![]()
Mp3 is 1 ding, DVD etc. is iets heel anders. Daar is een Live (behalve als je hem digitaal aansluit) echt ruk. Zelfs mijn oude Audigy Platinum haalt het bij lange na niet met de Terratec.
En wat betreft dat goedkoop, een Terratec is ook niet duur meer. De Aureon Fun kun je voor ong. 40 krijgen. Zit helaas een Cmedia chip op ivp de Via Envy24HT die op de Aureon Sky en Space zitten. Maar voor de rest een prima kaart, die ook al stukken beter klinkt dan de Live.
Ik ben het eens dat ieder oor anders luistert, maar deze bovenstaande argumenten slaan natuurlijk volledig de plank mis. Kom a.u.b. met argumenten waarom kwa geluid het beter klinkt, zoals bijv. betere bassen, groter frequentie spectrum, heldere weergave, minder ruis, minder kraken, ik noem eens wat.
Ik flame hier niet, maar met de bovenstaande statements kan ik echt niks.
"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."
Okay. ivm de Terratec Aureon 7.1 Space klinkt de SB Live:Liberate te ex inferis schreef op 08 augustus 2003 @ 13:58:
[...]
Wat is "klinkt als ruk" en "haalt het bij lange na niet met" en "klinkt stukken beter dan"?????
Ik ben het eens dat ieder oor anders luistert, maar deze bovenstaande argumenten slaan natuurlijk volledig de plank mis. Kom a.u.b. met argumenten waarom kwa geluid het beter klinkt, zoals bijv. betere bassen, groter frequentie spectrum, heldere weergave, minder ruis, minder kraken, ik noem eens wat.
Ik flame hier niet, maar met de bovenstaande statements kan ik echt niks.
- veel doffer
- veel mindere bass
- hij kraakt
- ruist
De Aureon kraakt niet, en heeft geen ruis (of je moet het volume van de receiver op max zetten). Maar op normaal niveau (en dat is hier al behoorlijk luid) nergens last van
Kort geleden heb ik mijn bose 201's verkocht, en 'k heb B&W DM602's nieuw gekocht.
Wat geluid betreft is er toen een wereld voor mij open gegaan, met als nadeel dat ik mn SB Live! 5.1 opeens wel heel slecht vond klinken t.o.v. de Denon CD-speler die ik ook direct erbij gekocht heb. Bij die SB klinkt de bas enorm opgeblazen en nep, en 't hele hoge vind ik vreemd schel klinken. (en nu mn 3com etherlink xl nic stuk is, en ik een onboard broadcom ding moet gebruiken hoor ik de netwerkkaart ook nog duidelijk over de geluidskaart
Dit heb ik getest door 'n CD te branden met een aantal liedjes die ik enorm leuk vindt, en die op beide apparaten af te spelen. Verder heb ik een originele cd vergeleken met een mp3 die ik ervan gemaakt had. (voor 't geval iemand 't vraagt welke cd: Pink Floyd - Echoes
Uiteindelijk heb ik besloten dat 't tijd werd voor een nieuwe geluidskaart. Na dit topic (vrijwel) helemaal doorgenomen te hebben ben ik er achter gekomen dat er genoeg goede geluidskaarten op de markt zijn, maar ik vraag mij nog steeds af welke voor mij nu 't meest geschikt is.
Ik heb mn pc aangesloten op een Yamaha RXV692 receiver die ik alleen stereo gebruik. Hierop zitten dus mn b&w luidsprekers. Al mn Mp3's zijn van hoge kwaliteit. (4000 stuks, bijna allemaal 256 kbit+)
Het enige wat voor mij dus echt belangrijk is, is een goede analoge uitgang.
Waar mn grootste twijfel nu een beetje zit, is of het misschien slim is om een externe geluidskaart te kopen. Ik heb namelijk ook 'n laptop (Asus L3800C) waarvan 't geluid mij ook niet bevalt. Als ik een goede externe kaart koop kan ik hem ook hieraan gebruiken.
Ik zat eerst te denken om een M-audio Sonica te bestellen, maar later in dit topic wordt deze kaart weer 'afgekraakt'.
Ik weet 't dus even niet meer. Welke kaart voldoet voor mij?
Ik heb maximaal 230 euro voor een kaart over.
[ Voor 13% gewijzigd door Caerbannog op 08-08-2003 22:57 . Reden: toevoeging ]
Als ik een korte samenvatting mag doen van deze draad, voor 'goede' analoge uitgangen zou je moeten gaan luisteren naar M-Audio Revolution 7.1 en de Terratec DMX 6fire 24/96.Caerbannog schreef op 08 August 2003 @ 22:52:
Ik weet 't dus even niet meer. Welke kaart voldoet voor mij?
Ik heb maximaal 230 euro voor een kaart over.
Het zelf luisteren blijft naar mijn mening belangrijk, het zijn *jouw* oren en het geluid wat *jij* goed, beter of best vindt.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Het 'zelf' luisteren naar verschillende geluidskaarten is nogal onpraktisch. In een pc winkel staat nou meestal geen goede geluidsapparatuur waarop je verschillen kunt horen, en bij hifi boeren verkopen ze geen geluidskaarten. Je bent dus eigenlijk aangewezen op reviews, meetgegevens en dergelijke. Lastig allemaal!DeBolle schreef op 08 augustus 2003 @ 23:52:
[...]
Als ik een korte samenvatting mag doen van deze draad, voor 'goede' analoge uitgangen zou je moeten gaan luisteren naar M-Audio Revolution 7.1 en de Terratec DMX 6fire 24/96.
Het zelf luisteren blijft naar mijn mening belangrijk, het zijn *jouw* oren en het geluid wat *jij* goed, beter of best vindt.
Ik heb zelf enige tijd geleden er een terratec EWX 24/96 bijgekocht uitsluitend voor afspelen van MP3's via de analoge uitgang. m'n SBLive klonk gewoon te aangedikt in het hoog en laag in vergelijking met de orginele CD.
Het zal wellicht vast wel beter kunnen met externe dacs en dergelijke maar voor hetzelfde geld klinkt het net zo goed of zelfs minder
Ik heb die EWX 24/96 dus aangeschaft op basis van reviews en specs.
Verwijderd
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Als er via digitaal ook kraak in zit, kan het haast alleen maar komen omdat de datastroom onderbroken wordt. Heb je veel USB spul aangesloten? Of veel harddisk verkeer?Verwijderd schreef op 09 August 2003 @ 10:16:
Ik hoor kraakgeluiden bij mijn Sonica, zowel analoog als digitaal aangesloten met verschillende USB kabels.
Heeft iemand hier ook ervaring mee?
Deze twee kaarten kwamen naar voren als vragen van Blafhert. Er zijn natuurlijk nog wel meer kaarten die, puur wat stereo analoog uit betreft, overwogen kunnen worden als je iets zoekt wat in de buurt komt van een Denon CD-speler. De individuele keuze gaat dan adhv de verschillende en uiteenlopende features van de kaarten.DeBolle schreef op 08 August 2003 @ 23:52:
Als ik een korte samenvatting mag doen van deze draad, voor 'goede' analoge uitgangen zou je moeten gaan luisteren naar M-Audio Revolution 7.1 en de Terratec DMX 6fire 24/96.
Uit mijn hoofd een selectie van kaarten grofweg onder de 250euro (en ik vergeet er vast duizend ofzo):
M-Audio Revolution
M-Audio Audiophile
Marian Marc 2
Terratec Aureon Sky/Space
Terratec DMX 6fire
Terratec EWX 2496
Creative Audigy 2
Audiotrak Prodigy 7.1
(overigens willekeurige volgorde, geen rangschikking)
Verder is het wel zo dat USB naar mijn mening geen voordelen voor de geluidskwaliteit biedt, maar als je een laptopje wilt moet je toch wat. Ik heb er geen meetgegevens van gezien, maar de Egosystems Waveterminal U24 is volgens veel mensen een goede USB-aanbieding. Verder zijn er units van Edirol en nog wel wat merken, waar ik niks over weet. In PCMCIA-formaat: Echo Indigo, weet ik ook niks over verder. Maar dan heb je weer wat Google-keywords
Verwijderd
Het plan is om een lossen DA converter te kopen en mijn audio cd's te rippen naar wav op een grote harde schijf.
Als ik daadwerkelijk iets heb zal ik 't hier wel even melden.
Wat ik trouwens aan die Terratec EWX wel makkelijk vind, is dat er gewoon cinch uitgangen achterop zitten, zodat ik ook niet met jackpluggen zit. 'K ben zelf niet zo'n jackplug freak....
Tenks iig alvast voor de reacties
Ik ben trouwens geluidstechnicus bij een koor, en had vandaag even mn asus leptobje geprobeerd om een opname te maken vanaf een Lem mengtafel, en dat klonk helemaal bah.....
Een externe geluidskaart wil ik nu dus sowieso hebben. Ik zit er dus misschien ook wel aan te denken om een externe EN een interne kaart te kopen. Hoef ik ook nooit over te prikken
Nu nog proberen 't bestuur zo ver te krijgen dat ze die kaart voor mij betalen
[ Voor 38% gewijzigd door Caerbannog op 09-08-2003 15:49 . Reden: bedankjes vergeten + extraatje ]
Ik zit te twijfelen tussen een goeie soundcard, een terratec M3PO (Mp3 speler met ev. ingebouwde HD) of een DVD player met mp3 support (zou m alleen voor mp3 gaan gebruiken).
Nou lees ik dat die M3po een decoder heeft van Microna's Intermetall
D/A converter : Microna?s DAC3550A
MPEG-1 Layer-3 Decoder : Microna?s MAS3507D
(iemand bekend daarmee?), en wat wordt er zoal in DVD spelers aan mpeg decoders gebruikt, of is dat allemaal gelijk?.
Ik heb op dit moment een SB Live 5.1 , maar die kleurt veels teveel en gaat eruit.
[ Voor 8% gewijzigd door Hellhound op 09-08-2003 15:57 ]
Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |
Verwijderd
Ik heb zelf de Terractec kaart, en ik ben er zeer over te spreken. Ik heb in een waas eerst de Audigy2 gekocht, maar na hoopjes ellende (24bit werkte niet, en de kaart werd ERG heet) toch de overstap gedaan.DeBolle schreef op 08 August 2003 @ 23:52:
[...]
Goed, het is geen gamerskaart maar daar krijg je wel een prachtige geluidskwaliteit voor terug, met tulpaansluitingen op de 5 1/4" bay plus een phono amp ingebouwt.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2003 17:56 ]
Verwijderd
"Nits - Ting - 15 - Saint Louis Avenue.wav"
Jammer dat ik dat nummer niet op mijn site kan zetten, mag maar 5MB
Ik probeer mijn PC up te graden naar high end geluidsstation.
Men hebbe nodig:
-Goede Eindversterker (done, Marantz SM80)
-Goede speakerset (done, zelfbouwmeuk)
-Externe DA converter (not done, weet nog niet welke)
-Goede geluidskaart met digital out (Done? Heb nu Sonica)
-Goede bekabeling (Half done)
-Dedicated HD (Done, Maxtor 120GB op Promise kaart)
-Geripte audio naar WAV of HQ MP3 (Done, ben bezig om 100 audio cd's om te zetten naar WAV)
Leuke hobbie toch, kost alleen een beetje veel geld
Bij RAF hebben ze deze maand uitverkoop, eens kijken voor een DA converter, op de site van www.m-audio.com stond ook wel wat leuks.
Ben er nog steeds niet over uit wat voor geluidskaart ik moet nemen, hoeft alleen maar PCM naar de DAC te sturen.
Ben ook nog van plan om een Subwoofer te kopen. Films in 5.1/DTS hebben soms veel bruut laag, 17CM woofertjes zijn dan net te klein.
Mijn bovenbuurvrouw is weer blij met me
Voila: http://www.xs4all.nl/~hetzwaan/CMI8738/CMI8738.htmJohn_Glenn schreef op 07 augustus 2003 @ 23:15:
* John_Glenn heeft trouwens ook een CMI8738 kaartje van Sweex rondslingeren. Zal het even inbouwen, en dan eens zien hoe dat eruit ziet. Zelfde piekjes hopelijk, dat zou grappig zijn.
En inderdaad, zelfde piekjes.
@Worstkaasscrippie: je wil puur een spdif-doorgeefluik, en je hebt al een Sonica, dus. Zoals gezegd, er is niet veel info te vinden over de kwaliteit van digitaal-uit, maar heb je dan het gevoel dat het nog niet optimaal klinkt?
Verwijderd
De Sonica geeft kraakgeluiden.John_Glenn schreef op 10 August 2003 @ 23:38:
[...]
@Worstkaasscrippie: je wil puur een spdif-doorgeefluik, en je hebt al een Sonica, dus. Zoals gezegd, er is niet veel info te vinden over de kwaliteit van digitaal-uit, maar heb je dan het gevoel dat het nog niet optimaal klinkt?
Lijkt of mijn USB1.1 het niet trekt.
Vergeet niet ook naar Flac te kijken, dat is lossless compressie voor audio. Dus zou theoretisch de kwaliteit van Wav en toch nog een flinke winst in opslag moeten opleveren.Verwijderd schreef op 09 augustus 2003 @ 20:53:
-Geripte audio naar WAV of HQ MP3 (Done, ben bezig om 100 audio cd's om te zetten naar WAV)
Zelf heb ik een Marantz SR4300 en hoewel die vast geen perfecte DA heeft denk ik voorlopig dat ik het verschil tussen die DA en een externe DA niet hoor (en zolang ik dat denk en niet ga testen scheelt het me een hoop geld)Bij RAF hebben ze deze maand uitverkoop, eens kijken voor een DA converter, op de site van www.m-audio.com stond ook wel wat leuks.
Ben er nog steeds niet over uit wat voor geluidskaart ik moet nemen, hoeft alleen maar PCM naar de DAC te sturen.
Mede doordat ik een toslink tussen mijn geluidskaart en receiver heb hangen heb ik trouwens verder niet heel veel geld aan die geluidskaart uitgegeven, 't is slechts een hercules fortissimo 3.
Vaag, het enige wat hier kraakt is mijn bureaustoel of de deuren als het volume te hoog staat
Schel hoog
Vind ik wel meevallen; 1 nokje lager op de schuifbalk(treble) doet trouwens wonderen
tja, voor de puristen is er altijd iets "beters" . Maar hoeveel gebruiken daadwerkelijk 256bit
Heb je aan een simpel kaartje met Digitale uitgang voldoende.....
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!