Yep zoals het er naar uit ziet is dit idd waar.CJ schreef op 09 March 2003 @ 19:47:
[...]
Ik ben zelf niet teleurgesteld in de R350. Als een kaart soms wel tot 30% of meer vooruitgang vertoond met AA en AF, dan vind ik dat echt super. Ik speel namelijk altijd met 4xAA (of 6xAA) en 16xAF, dus dan is voor mij elk beetje extra mooi meegenomen. En wat dat betreft stelt de 9800Pro mij niet teleur.
[...]
Nogmaals. Het staat nog niet vast of R400 daadwerkelijk niet meer komt. Maar het lijkt er wel op. En dit heeft niets te maken met de FX die zo weinig voorstelt.
Waar het wel mee te maken heeft is het low-k dielectrics proces, dat vereist is om complexe kaarten als de R400 en NV40 te maken op 0.13 micron.
Eigenlijk had de NV30 hier ook al gebruik van moeten maken, maar TSMC had er dermate problemen mee dat nVidia zich gedwongen zag om het ontwerp van NV30 aan te passen. En je ziet wat voor resultaat dat gebracht heeft... een gigantische kaart die stroom vreet, luidruchtig is en heel heet wordt. Kortom een kaart die standaard overgeklokt van de lopende band komt rollen en nauwelijks de 9700Pro kon verslaan.
Nogal logisch dat ATi dan geen zin heeft om R400 uit te brengen als TSMC het low-k dielectrics proces nog niet goed genoeg onder de knie heeft. Die willen niet dezelfde fouten maken als nVidia.
Dus of volgend jaar een R400 en dit jaar een 0.13 R350. Of een veranderde versie van de R400.
Maar wat ik heb mogen horen van de R400 is dit een kaart die niet geheel werkt zoals alle videokaarten tegenwoordig werken (Nvidia heeft een heel klein eerste stapje gezet, maar de R400 zou nog veel verder moeten gaan). Maar dat is iets meer voor het radeon topic.