Gathering of Tweakers

Quicksearch
Wie dit leest is gek.

Ik ben laatste een middagje op zoek geweest naar een nieuwe autoradio met MP3-mogelijkheid. De meeste radio's zijn van die ontzettend fancy dingetjes, vol met knopjes en functies die ik niet nodig denk te hebben. Daarbij zijn de wat mooiere radio's best wel weer aan de dure kant (zo rond 500 euro).

Gisteravond kwam ik opeens op het idee om dan van narigheid maar een pc in de auto te bouwen. Dan kan je meteen mooi een HDD erbij stoppen ipv die lullige CD-tjes. Als je helemaal gek bent fix je meteen DVD/DivX mogelijkheid erbij, maar zo ver wil ik niet gaan.

Het moeilijkste is (zo begrijp ik uit searchen) om een stabiele voeding te maken. Als je die eenmaal hebt, dan kan je ieder moederbord in je auto plakken.

Nu heb je voor het moederbord een flink aantal mogelijkheden
  • De overbekende VIA EPIA Eden Mobo met 533/800MHz processor +130 Euro
  • AR-B1552 Mobo met Cyrix Geode GX1 300MHz (kent iemand die?), alleen +5V benodigd Prijs: geen idee.
  • MSI 6378 Mobo zonder processor, je kan er een socketA processor op kwijt. +79 Euro (je moet nog wel een proc kopen)
Verder is alleen nog een HDD benodigd (liefst een laptop HDD denk ik, ivm het gehobbel van een auto), en een http://www.nl.conradcom.d...ce=Geen+prijs]display. Zo'n display wordt via RS232 aangestuurd. Het laatste wat ik dan nog nodig heb is wat knopjes om de PC te vertellen dat ik een volgend liedje wil horen (en eventueel nog een mogelijkheid om speciale liedjes op te zoeken).

Zoals jullie zien zijn er dus *enorm* veel mogelijkheden: een mobo die alleen maar 5V nodig heeft (HDD's voor laptops draaien toch ook op 5V??), of een mobo die alles nodig heeft. Dus je kan met een simpel (goedkope) voeding aan de slag, of je hebt iets nodig als een ACE-865V. Je kan een laptop HDD nemen, of een veel goedkopere normale variant (en die dan mooi geveerd ophangen). Er is een boel keuze in processors: Cyrix, VIA, of AMD. Met de ene kan je maar net MP3 spelen, met de andere kan je gewoon je DivX-jes meenemen. In ieder geval ben je met een beetje geluk goedkoper uit dan met een nieuwe 'normale' autoradio. En je hebt dat een systeem met veel meer (leuke) mogelijkheden.

Er is gewoon zoveel mogelijk dat ik er maar een topic aan wijd: Wat zouden jullie doen? Wat raden jullie me aan? Help? ;)

Gras groeit niet door eraan te trekken.

quote:
[b]Varienaja schreef op 02 november 2002 @ 13:48:[/b

Er is gewoon zoveel mogelijk dat ik er maar een topic aan wijd: Wat zouden jullie doen? Wat raden jullie me aan? Help? ;)
wat ik je kan aanraden is het topic van bart_banaan in de gaten te houden omdat hij dus nu een pc inbouwd in z'n auto
quote:
shure-fan schreef op 02 november 2002 @ 14:00:
[...]

wat ik je kan aanraden is het topic van bart_banaan in de gaten te houden omdat hij dus nu een pc inbouwd in z'n auto
Waar voor ik het aluminium mag leveren 8) 8) 8)

Wie dit leest is gek.

Ai.. toch weer niet genoeg gesearched :+

In dat topic staan nog weer meer mobootjes. (zucht ;-) Een touchscreen is wel redelijk woei, maar erg duur als je 'm nieuw moet kope.. :-/

Die MSI lijkt me wel wat... die andere procjes hebben een stuk minder power dan bijvoorbeeld een Duron 800 MHz. Ze produceren ook een stuk minder warmte overigens :)

[Profiel][Specs]
Terw_Dan - terug uit Taipei says: you make no sense

Wie dit leest is gek.

quote:
Demoniac schreef op 02 november 2002 @ 14:23:
Die MSI lijkt me wel wat... die andere procjes hebben een stuk minder power dan bijvoorbeeld een Duron 800 MHz. Ze produceren ook een stuk minder warmte overigens :)
Klopt, maar hij is wel erg groot (miniATX geloof ik), en vereist een 'goede' voeding (duur). Verder heb je een fan op je processor nodig. Hoogstwaarschijnlijk ga ik zo'n ding toch alleen maar voor MP3 gebruiken, dus is alles boven de 100MHz wel ok.

ik zou zeggen pak die met alleen 5 volt omdat de andere ook + 12 -12 en -5 meer nodig hebben en dat is behoorlijk lastig te maken bennik al achter

FPN Assurantiën tussenpersoon Zoetermeer - www.fpnassurantien.nl

Wie dit leest is gek.

quote:
Me_Myself_and_i schreef op 02 november 2002 @ 15:18:
ik zou zeggen pak die met alleen 5 volt omdat de andere ook + 12 -12 en -5 meer nodig hebben en dat is behoorlijk lastig te maken bennik al achter

Dat begin ik nu ook te denken ja. Een spanningsregelaar die een stabiele 5V maakt uit de schommelende 12V boordspanning is niet heel moeilijk geloof ik?

Ik heb zelfs auto-adapters gezien die alle veelvouden van 1,5V kunnen maken uit de sigarette-aansteker, maar dan kom ik op 4,5V of 6V. Geen idee of zo'n mobo-tje dat leuk vindt. Die adapters geven ook maar maximaal 2A, waarbij het mobo 3A (maximaal) wenst.

48k was toen meer dan genoeg.

Car multimedia begint een feit te worden.

Zie ook: http://www.gsigallery.nl onder ice :)

Ben ook bezig met een VIA EPIA bordje bij mijn zwager in de auto. Geen radio maar een DVDrom speler op de plek van de autoradio, bordje achter het dashboard en een 12v voeding uit zo'n ITX kastje.
5 volt 5 A kan je makkelijk trekken uit de 12 volt met maar 1 onderdeeltje en is helemaal niet duur
jah maar eigenlijk is et super mooie natuurlijk iets dat net zo groot is als een radio.. dan kun je het mooi wegwerken..

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Hoe werkt dat eigelijk met de voeding? is wel leuk om in mn kadettje te bouwen eigelijk

Intell 630, 1024RAM, 6600GT Silencer 256mb DDR3, 450GB HDD (1X200, 1X250), WinXP prof

ja, idd op die sites die ik heb gezien nu gaan ze geen van allen in op het voedingsprobleem. vooral die mensen die een standaard pc voeding inbouwen, hoe komen ze aan die spanning voor dat ding?

Once I feared lightning, now lightning fears me

the matrix

hou alstjeblieft over voedingen in een auto op ;(
ik kan ze momenteel even niet meer zien
ik ben nou ook met zo iets bezig
5 volt uit een 7805 (o.i.d), echt niet hor
schakelend, met moeite, en niet eens erg stabiel

een schakelende pc voeding, op 230, is de enige , goed werkende oplossing

wij zijn nu ook met een soortgelijk project bezig, maar dan geen pc, maar een hardware matige mp3 speler ( http://www.oscar-mp3.de/eng/start.htm )
wat wij gedaan hebben is een 12>230 convertertje gekocht
simpel voedingkje eraan, en gaan met de banaan

maar het volgende project( ook voor in die auto) , wordt een via epia 933, met een 6" tft scherm eraan, met een gps module en die zooi
dus dan lijkt het me wel verstandig om niet zelf een voeding in elkaar te gaan prutsen

en wat een bijkoment voordeel is, als je zo'n 12>230 converter heb, heb je altijd 230 volt, 600 watt aan boord
dus lekker onderweg koffie zetten :9 :P

Als een halfgeleider maar voor de helft geleidt, waarom moet ik dan toch de volle mep betalen ???
Op grond van het examenreglement is de uitslag : GEZAKT :'(

48k was toen meer dan genoeg.

Een 7805 is te zwak om de 5v van een PC te voeden, je kunt er een transistor overheen zetten om de stroom te versterken maar er bestaan ook 3A, 5A en 10A versies.

Kijk eens hier:
http://www.procase.nl/new/cp2677.htm
Een volwaardige PC voeding (low power) op 12v !

Mijn Toshiba laptop heeft 15v nodig maar doet het prima op 12v
Use the FAQing SEARCH!
Reg. datum: 06 januari 2001

quote:
MagicTempest schreef op 02 november 2002 @ 20:31:
ja, idd op die sites die ik heb gezien nu gaan ze geen van allen in op het voedingsprobleem. vooral die mensen die een standaard pc voeding inbouwen, hoe komen ze aan die spanning voor dat ding?

Is dit niet iets?

quote:
150W 12VDC naar 230VAC spanningsomvormer
http://www.mr-at.nl/Shop-It/imagesmedium/19343.jpg

Omschrijving :
150W 12VDC naar 230VAC spanningsomvormer. Past in de sigarettenaansteker aansluiting in een auto, zo kunt u in de auto uw laptop opladen of er mee werken.
http://www.mr-at.nl/index...69d71849f0e4c15d2e6429602

AMD64 3500+ Venice | Asus A8N-E | 2x Kingston 1024MB 400MHz DDR CAS 2 @ Dual Channel | Sapphire ATI Radeon x800 GTO2 DDR3 | IIyama VisionMaster 400 - 17" Screen | 72Gb WD Raptor + 200GB Samsung HD | Tagan TG480-U22 480W | Onboard AC97

Ach ja die ondertitel heh.
Reg. datum: 01 februari 2001

HEEL HEEL HEEL ERG L33T!!!!

Mijn complimenten voor die cdromspeler... echt cool...
Enneuh... Geile bak waar dit alles in verwerkt is!

offtopic:
Specs van die auto plzz ;)
quote:

Is dit niet iets?

[IMAGE]

150W 12VDC naar 230VAC spanningsomvormer

Omschrijving :
150W 12VDC naar 230VAC spanningsomvormer. Past in de sigarettenaansteker aansluiting in een auto, zo kunt u in de auto uw laptop opladen of er mee werken.
bambambam! vet nummer.... oeps... accu op :'(

geregistreerd in 2001. nu weer terug :) leuk.

the matrix

quote:
Sinclair schreef op 02 november 2002 @ 21:21:
Een 7805 is te zwak om de 5v van een PC te voeden

weet ik
ik bedoelde ook iets in de vorm van een 7805
dus een simpele oplossing

quote:

ja zoiets bedoel ik , maar dan het liefst iets groter natuurlijk

quote:
SmauG schreef op 02 november 2002 @ 21:32:

[...]

bambambam! vet nummer.... oeps... accu op :'(

ja psies, laat hem dan ook nooit allen op een acu werken
of tenminste,niet voor lang

maare als alles klaar is komen er zeker foto's

Als een halfgeleider maar voor de helft geleidt, waarom moet ik dan toch de volle mep betalen ???

Relax. Lijk mij ook super gaaf. Tijdens een lange reis naar spanje ofzo heeft een tweaker(die geen laptop heeft) ook behoefte aan een computer :+

Goede pc :D (da helemaal uittypen duur veelste lang):P

quote:
Huiskamer schreef op 02 november 2002 @ 14:17:
[...]

Waar voor ik het aluminium mag leveren 8) 8) 8)
En vanmiddag al geleverd heb :*)

Wie dit leest is gek.

quote:
plasma_tv schreef op 02 november 2002 @ 21:06:
hou alstjeblieft over voedingen in een auto op ;(
Het tweede moederbord dat ik noemde heeft (maximaal) 3A nodig bij 5V. Dat is met 1 MC78T05CT spanningsregelaar precies te doen lijkt me toch? Ik heb er verder geen flauw benul van hoor ;). Ik ben pas vanaf vandaag verstand aan het krijgen van dat soort dingen.

the matrix

quote:
Varienaja schreef op 02 november 2002 @ 23:15:
[...]
Het tweede moederbord dat ik noemde heeft (maximaal) 3A nodig bij 5V. Dat is met 1 MC78T05CT spanningsregelaar precies te doen lijkt me toch? Ik heb er verder geen flauw benul van hoor ;). Ik ben pas vanaf vandaag verstand aan het krijgen van dat soort dingen.

ja dacht ik ook
ff een simpel spannings regelaartje ertussen
maar iedere keer donderede die spanning weer in elkaar
echt heel vreemd die zooi

maarja, die omvormer is ook wel een uitkomst trouwens

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws